met videostation heb je op dit moment idd nog geen DTS, via plex bijv. wel.Quakie schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:54:
Nee een DS214Play heb je niet nodig, ik heb gelezen dat Synology min of meer heeft toegegeven dat ze geen licentie krijgen op DTS. Hierdoor kan je geen DTS laten verzorgen door de DS214Play.
Als je nu tevreden bent over de ACRyans zou ik voor een 214+ of 60euro extra besteden aan hardeschrijven en voor de 214 gaan. Wil je over gaan naar het verwijderen van de twee ACryans dan moet je wel voor de DS214play gaan.. Het scheelt natuurlijk wel 2 mediaspelers...Echter grotere kans dat iets niet werkt....
Qua performance doen ze alles wat jij beschrijft zonder moeite
Kortom moeilijk voor ons te bepalen....
Meer mensen het probleem dat XBMC geen verbinding meer kan maken met de Synology? XBMC gebruikt een MySQL database, maar sinds ik de DSM 5 beta erop heb, maakt XBMC geen verbinding meer..
Dag,
Ik heb een Synology 207+. Daar zit (sinds ik hem heb gekocht) één harde schijf van 1 TB in. Kan ik daar nu makkelijk een schijf bij prikken en dan een raid (ik dacht 1) mirror van maken? Moet ik hiervoor precies dezelfde harde schijf hebben of kan ik ook een 2 TB schijf bijvoorbeeld erin doen? Of misschien een andere 1 TB schijf? Degene die erin zit is namelijk best wel oud dus misschien zijn er wel betere/groenere/betrouwbare schijven op de markt.
Daarnaast zit ik op de laatste versie van DSM 3.1 1638. Ik vroeg me af of ik misschien ook zou kunnen updaten naar een nieuwere versie buiten de site van Synology om? Zo ja, kunnen jullie mij op weg helpen met informatie/links? Als ik dit doe, kan dit effect dan hebben op mijn data op de harde schijf? Lijkt me niet dat de data hierop invloed heeft maar jullie zijn de experts
.
Alvast bedankt.
Ik heb een Synology 207+. Daar zit (sinds ik hem heb gekocht) één harde schijf van 1 TB in. Kan ik daar nu makkelijk een schijf bij prikken en dan een raid (ik dacht 1) mirror van maken? Moet ik hiervoor precies dezelfde harde schijf hebben of kan ik ook een 2 TB schijf bijvoorbeeld erin doen? Of misschien een andere 1 TB schijf? Degene die erin zit is namelijk best wel oud dus misschien zijn er wel betere/groenere/betrouwbare schijven op de markt.
Daarnaast zit ik op de laatste versie van DSM 3.1 1638. Ik vroeg me af of ik misschien ook zou kunnen updaten naar een nieuwere versie buiten de site van Synology om? Zo ja, kunnen jullie mij op weg helpen met informatie/links? Als ik dit doe, kan dit effect dan hebben op mijn data op de harde schijf? Lijkt me niet dat de data hierop invloed heeft maar jullie zijn de experts
Alvast bedankt.
bij andere filmpjes doet hij hetzelfde, ook als ik hem via een browser probeer. Het log geeft niets aan, ook niet dat er een connectie afgebroken is oid.yorroy schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 21:27:
[...]
1. Is dit bij een externe verbinding (3g, of ergens anders op Wifi) of op hetzelfde netwerk?
2. Is je DDNS nog actief? (Configuratiescherm -> DDNS )
3. Heeft de gebruiker waarmee je inlogt rechten op de fotomap? (Configuratiescherm -> gebruikers -> rechten)
4. Lukt het wel als je het ip adres invult in plaats van de domeinnaam xxx.synology.me?
5. Kun je wel met een andere gebruiker inloggen?
6. Kun je de foto station via je browser wel bereiken?
Edit: ik had niet goed gelezen, het gaat fout bij het filmpje zie ik nu.
Je kan het even proberen via de browser. En wat doet hij bij een ander filmpje? En kun je bij het logboek niks geks zien?
volgens mij gaat alles goed met de overgang naar 5.0 alleen: apache aanpassingen zijn weg, en mysql zou weg zijn?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Het limiteren van de upload naar 450Kb was de oplossing. Hartelijk dank voor de ondersteuning.ChUcKiE schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:37:
[...]
Dank voor de hulp, ik laat vanavond weten of het hiermee opgelost is.
Je kan er een grotere schijf bij doen maar als je dan een SHR aanmaakt zul je maar 1TB beschikbaar hebben. Over het updaten: je hebt best een oud model en de vraag is dan ook of je wel wil updaten: de interface kan dan onwerkbaar langzaam worden.LockTar schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:55:
Dag,
Daarnaast zit ik op de laatste versie van DSM 3.1 1638. Ik vroeg me af of ik misschien ook zou kunnen updaten naar een nieuwere versie buiten de site van Synology om? Zo ja, kunnen jullie mij op weg helpen met informatie/links? Als ik dit doe, kan dit effect dan hebben op mijn data op de harde schijf? Lijkt me niet dat de data hierop invloed heeft maar jullie zijn de experts.
Alvast bedankt.
Als je nog wat linkjes wil (dit kan je ook zelf makkelijk vinden met google):
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=128&t=57402
http://www.synology-forum...04a1d251ef31b35cf5467cd57
alle packages blijven werken.remcoXP schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:17:
volgens mij gaat alles goed met de overgang naar 5.0 alleen: apache aanpassingen zijn weg, en mysql zou weg zijn?
mysql is voor maria vervangen maar ook hier blijft xbmc en spotweb en alle andere meuk ongedeerd.
echt vhost als couchpotato.domein
werken niet meer.
Wat is de kans bij de beta dat er totaal gegevensverlies zou optreden? Heb 1 DS212j, maar wil graag de beta draaien.
Tjah, wil je 100% zekerheid, dan moet je geen bèta draaien.mikeelroy schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:25:
Wat is de kans bij de beta dat er totaal gegevensverlies zou optreden? Heb 1 DS212j, maar wil graag de beta draaien.
Lijkt me vrij simpel.
Uit ervaring zijn de Synology bèta's erg stabiel... Maar je weet maar nooit
Heb je gelijk in, heb wel een externe back-up en draai alleen basis packages, dus ik denk dat ik de gok maar ga wagen!Alpha89 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:26:
[...]
Tjah, wil je 100% zekerheid, dan moet je geen bèta draaien.
Lijkt me vrij simpel.
Uit ervaring zijn de Synology bèta's erg stabiel... Maar je weet maar nooit
Bedankt
Als je data belangrijk is zou ik zeker een beta afraden, ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, maar in theorie kan het ding je schij(f)(ven) slopen.
Als je een goede backup hebt (wat je natuurlijk altijd hebt), of je data niet belangrijk is en je hebt eventueel tijd en kennis om te troubleshooten en je wilt bleeding edge leven, zou ik het zeker doen. En als je dan een bug tegenkomt, meld hem dan, daar is het een beta voor
Ik heb overigens het gevoel dat de interface (vooral filestation) echt een heel stuk sneller is, hoe ervaren jullie hem?
Als je een goede backup hebt (wat je natuurlijk altijd hebt), of je data niet belangrijk is en je hebt eventueel tijd en kennis om te troubleshooten en je wilt bleeding edge leven, zou ik het zeker doen. En als je dan een bug tegenkomt, meld hem dan, daar is het een beta voor
Ik heb overigens het gevoel dat de interface (vooral filestation) echt een heel stuk sneller is, hoe ervaren jullie hem?
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Ik heb momenteel een 3TB schijf waar alles op staat en er een 4TB schijf bij geplaatst. Is het simpel mogelijk om alles (incl. DSM) in 1 klap te verplaatsen naar die 4TB schijf en die 3TB als backup-schijf te hebben? Daar plaats ik dan (handmatig) de belangrijkste files op die ik niet kwijt wil.
Kwestie van de 3tb schijf eruit halen lijkt me?
DSM is altijd geinstalleerd op beide schijven, daarna kun je natuurlijk gewoon je gedeelde mappen verplaatsen naar de andere schijf.
Gecheckt of je _locks niet terug gezet zijn?Kalua schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:24:
Meer mensen het probleem dat XBMC geen verbinding meer kan maken met de Synology? XBMC gebruikt een MySQL database, maar sinds ik de DSM 5 beta erop heb, maakt XBMC geen verbinding meer..
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=NFS#Synology
Ik kan prima door mijn bestanden bladeren via NFS, XBMC kan alleen niet meer met de MySQL server connecten en dus werkt mijn library nietschumi2004 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:43:
[...]
Gecheckt of je _locks niet terug gezet zijn?
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=NFS#Synology

Ook als deze gewoon "los" is toegevoegd? Ik heb gewoon 2 losse disks, geen RAID of SHR.Magic schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:38:
DSM is altijd geinstalleerd op beide schijven, daarna kun je natuurlijk gewoon je gedeelde mappen verplaatsen naar de andere schijf.
ja, zodra je een tweede disk initialiseerd maakt hij een los RAID1 volume voor de DSM systeembestandenCartman! schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:09:
[...]
Ook als deze gewoon "los" is toegevoegd? Ik heb gewoon 2 losse disks, geen RAID of SHR.
Ik wilde bijna zeggen ik probeer het zelf even maar kan mijn library niet missen nuKalua schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:07:
[...]
Ik kan prima door mijn bestanden bladeren via NFS, XBMC kan alleen niet meer met de MySQL server connecten en dus werkt mijn library niet.Snap er ook niets van waarom hij niet wil connecten.
hmm blijkbaar is de MySQL/MariaDB config gereset en accepteerd alleen nog maar verbindingen vanaf localhost.. maar ff zoeken hoe dat aan te passen
als ik via phpmyadmin kijk zijn die revhten hetzelfde. ook de db's lijken in orde..
hoe leg ik mijn vrouw nu uit dat ze maar de filemanager moet gebruiken ?
hoe leg ik mijn vrouw nu uit dat ze maar de filemanager moet gebruiken ?
Kalua schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 21:01:
hmm blijkbaar is de MySQL/MariaDB config gereset en accepteerd alleen nog maar verbindingen vanaf localhost.. maar ff zoeken hoe dat aan te passen
Al een tijdje proberen IP adressen vanuit Azie op mijn Synology in te loggen. Na wat research bleek dat ik Autoblock aan moest zetten en heb in drie dagen tijd nu een lijst van 64 geblokkeerde IP adressen.
Nu heb ik eigenlijk een probleempje, maar weet niet of het hier iets mee te maken heeft.
Mijn admin heeft geen rechten meer op bepaalde mappen...
Van de volgende mappen heeft de admin alleen recht op de dikgedrukte, en ik kan de admin geen rechten toegeven bij 'rechten instellen' bij gebruikers.
downloads
home
homes
music
photo
shared
Video
Web
Ik kan zo op internet ook niks vinden.
Iemand die mij hiermee kan helpen?
Aanvullende informatie:
- Geen van de andere gebruikers is admin
- De aziaten proberen met van allerlei user's in teloggen, vooral root is populair. Maar geen van de pogingen was een bestaande user.
Nu heb ik eigenlijk een probleempje, maar weet niet of het hier iets mee te maken heeft.
Van de volgende mappen heeft de admin alleen recht op de dikgedrukte, en ik kan de admin geen rechten toegeven bij 'rechten instellen' bij gebruikers.
downloads
home
homes
music
photo
shared
Video
Web
Aanvullende informatie:
- De aziaten proberen met van allerlei user's in teloggen, vooral root is populair. Maar geen van de pogingen was een bestaande user.
Je moet in /etc/my.cnf (geloof ik) de bind-ip regel verwijderen dan de mariadb package stoppen en weer starten.. bij mij werkt het nu weer.. helaas moet ik wel mijn library weer opnieuw indexeren
Bij automatisch blokkeren kun je ook een bestand met een lijst ip-adressen invoegen die bij voorbaat geen poging krijgen om in te loggen op je Synology. Voeg dan daar dit bestand toe nadat deze is uitgepakt:ChillPascal schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 21:50:
Al een tijdje proberen IP adressen vanuit Azie op mijn Synology in te loggen. Na wat research bleek dat ik Autoblock aan moest zetten en heb in drie dagen tijd nu een lijst van 64 geblokkeerde IP adressen.
downloads
home
homes
music
photo
shared
Video
Web
Aanvullende informatie:
https://dl.dropboxusercon...4471/IPlist_level1.txt.gz
Het zijn ruim 200.000! ip-adressen, dus het kan even duren, maar het werkt wel
Mijn 112j had er flink moeite mee om zo'n lijst te verwerken, maar uiteindelijk heb ik geen Aziaten meer die proberen in te breken op mijn nas.
Bedankt, hij is ze nu aan het verwerken!
EDIT:
Oh dat duurde helemaal niet zo lang met verwerken hehe.
Maar zit nog steeds met het onderstaande probleem...
EDIT:
Oh dat duurde helemaal niet zo lang met verwerken hehe.
ChillPascal schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 21:50:
downloads
home
homes
music
photo
shared
Video
Web
Aanvullende informatie:
[ Voor 3% gewijzigd door ChillPascal op 23-01-2014 22:23 ]
Ga ik proberen, bedankt!Magic schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:25:
[...]
ja, zodra je een tweede disk initialiseerd maakt hij een los RAID1 volume voor de DSM systeembestanden
Dsm 5.0 kan helaas niet met het bestand overweg.dutchgio schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:12:
Bij automatisch blokkeren kun je ook een bestand met een lijst ip-adressen invoegen die bij voorbaat geen poging krijgen om in te loggen op je Synology. Voeg dan daar dit bestand toe nadat deze is uitgepakt:
https://dl.dropboxusercon...4471/IPlist_level1.txt.gz
Uiteraard, want dat probleem staat los van de block functie.ChillPascal schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:18:
Maar kan je de rechten niet corrigeren bij control panel > shared folders?
[ Voor 29% gewijzigd door job op 23-01-2014 22:39 ]
Nu wordt het interessant: Download manager kan wel naar de map schrijven waar ik geen rechten toe heb (met het admin account). Maar ik kan vervolgens niet de bijbehorende map openen...
Snap er niet veel meer van...
Excuses voor wellicht de vele berichten van mijn kant.
Maar onderhand een oplossing gevonden.
Blijkbaar werkte dit
Snap er niet veel meer van...
EDIT:ChillPascal schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 21:50:
downloads
home
homes
music
photo
shared
Video
Web
Aanvullende informatie:
Excuses voor wellicht de vele berichten van mijn kant.
Maar onderhand een oplossing gevonden.
Blijkbaar werkte dit
[ Voor 8% gewijzigd door ChillPascal op 23-01-2014 22:42 ]
Wel uitgepakt met winzip of winrar oid?!job schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:33:
[...]
Dsm 5.0 kan helaas niet met het bestand overweg.
[...]
In dsm moet je het .txt bestand importeren.
Werkt dit inmiddels weer? Zo ja, wat heb je moeten doen? Ik heb zelf namelijk een aantal devices aan mijn library hangen op mijn NAS.Kalua schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:24:
[ Voor 31% gewijzigd door Bose321 op 23-01-2014 23:06 ]
Fanaleds.com
Jup, uitgepakt met 7zip. Dat levert een txt op met een hele rits ip adressen.dutchgio schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:55:
[...]
Wel uitgepakt met winzip of winrar oid?!
In dsm moet je het .txt bestand importeren.
txt geimporteerd in dsm, bij auto block. Auto block loopt al vast bij de eerste regel.
Lijkt er op dat dsm 5 beta het niet wil importeren..
Ik heb net even geüpdatet en ben te spreken over de interface.
Echter heb ik wel een tweetal dingen gevonden waar ik maar niet uit kom:
De persoonlijke websites werken niet meer. Als ik via ipvannas/~Gebruiker de site in mijn home/www folder wil bekijken krijg ik te zien dat de pagina niet gevonden kan worden. Ik heb een index.html bestand. Op 4.3 werkte het prima. Als ik een missing.html bestand in de www folder zet krijg ik die standaard te zien. Het rare is dat een ander account met een WordPress website wel gewoon werkt...
Ik kan niet verbinden met de database? Ik heb mijn databases geupgrade en volgens mij werkt het gewoon. Ik kan via PHPMyAdmin alles beheren. De gebruiker (xbmc) bestaat gewoon nog en de rechten zijn ook het zelfde. Is er iets in XBMC dat ik moet veranderen (andere port bijvoorbeeld?).
Echter heb ik wel een tweetal dingen gevonden waar ik maar niet uit kom:
De persoonlijke websites werken niet meer. Als ik via ipvannas/~Gebruiker de site in mijn home/www folder wil bekijken krijg ik te zien dat de pagina niet gevonden kan worden. Ik heb een index.html bestand. Op 4.3 werkte het prima. Als ik een missing.html bestand in de www folder zet krijg ik die standaard te zien. Het rare is dat een ander account met een WordPress website wel gewoon werkt...
Ik kan niet verbinden met de database? Ik heb mijn databases geupgrade en volgens mij werkt het gewoon. Ik kan via PHPMyAdmin alles beheren. De gebruiker (xbmc) bestaat gewoon nog en de rechten zijn ook het zelfde. Is er iets in XBMC dat ik moet veranderen (andere port bijvoorbeeld?).
Fanaleds.com
Ik zit te kijken of ik 4TB schijven in mijn DS410 kan doen, er zitten nu 4x1,5TB schijven in. Ik kan alleen vinden dat t/m 3TB wordt ondersteund, over 4TB wordt niets gemeld.
Iemand een idee hoe het zit?
Gevonden: http://www.synology.com/en-global/support/hd/model/DS410
[ Voor 15% gewijzigd door pven op 24-01-2014 08:55 ]
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ik zit net naar DS audio op de play store te kijken en daar staat gewoon bij dat je wel degelijk deze app als remote kan gebruiken om net als upnplay van je telefoon/tablet een controller te maken!TheOmen schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:59:
[...]
Wat je beschrijft is een functie die DNLA/uPnP prima aankan.
Zelf werk ik zo voor mijn muziekcollectie:
NAS met bibliotheek als source
Smartphone/Tablet als controller
Android stick als renderer.
ik geef dus op mijn telefoon waar het vandaan moet komen en waar 't naar toe moet.
Op mijn nas draait Synology Mediaserver, op de andere apparaten Bubble uPnP (Android)
Is dat nieuw in de nieuwe DSM versie? Of zat dat er altijd al in. Dat is ideaal, want ds audio werkt wel net iets mooier dan via upnplay.
Had het geprobeerd, om te kijken of ik mijn blu ray speler kon zien met de app, maar waarschijnlijk omdat ik geen NAS installed heb zie ik dat nog niet, kon alleen mijn tablet als renderer kiezen.
Heeft er iemand een scriptje die periodiek een package/service checked of deze nog loopt ja of nee en zo niet deze start?
Ik loop tegen precies hetzelfde aan. Kan je uitleggen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?Kalua schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 21:51:
Je moet in /etc/my.cnf (geloof ik) de bind-ip regel verwijderen dan de mariadb package stoppen en weer starten.. bij mij werkt het nu weer.. helaas moet ik wel mijn library weer opnieuw indexeren
Ter info. Plex lijkt vooralsnog te werken.
Ik moet wel wennen, want een aantal icoontjes hebben een andere plek gekregen (of ander uiterlijk).
Wel mooi dat de CloudStation client zichzelf update. Erg netjes.
Ik moet wel wennen, want een aantal icoontjes hebben een andere plek gekregen (of ander uiterlijk).
http://www.deyterra.com
Even ter algemeen, gezien je het antwoord al hebtpven schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:35:
Ik zit te kijken of ik 4TB schijven in mijn DS410 kan doen, er zitten nu 4x1,5TB schijven in. Ik kan alleen vinden dat t/m 3TB wordt ondersteund, over 4TB wordt niets gemeld.
Maar je kan er vrijwel 100% zeker ervan uitgaan dat iedere HDD op de markt gewoon gaat werken.
Of er moet iets komen zoals in het verleden met het "136GB limit" of "2TB limit".
Zo was mijn oude DS209 destijds maar tot 2TB per HDD. Er was immers niet groter beschikbaar. Toen kwamen er 3TB schijven, en werd ook de support pagina aangepast. Nu zijn ze bij 4TB, en ook daarvoor is de pagina weer bijgewerkt.
Komen straks de 5 en 6TB schijven eindelijk op de markt, kan je deze vrijwel zeker gewoon gebruiken, ookal staan ze (nog) niet vermeld op de support pagina. Pas als Synology ze getest heeft komen ze op de pagina als officieel supported.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
heb iets gevonden wat mogelijk een oplossing voo rmijn vraag is
http://stackoverflow.com/...tart-a-process-if-it-dies
Waar het opneer komt is geen gebruik te maken van pid file als indicatie maar process te gebruiken, waarom geen pid staat in link uitgelegd.
Maar nu de vraag wat is nu de process naam van dit die ik gebruiken moet?
Of is alles in /var/package/...... de process name?
http://stackoverflow.com/...tart-a-process-if-it-dies
Waar het opneer komt is geen gebruik te maken van pid file als indicatie maar process te gebruiken, waarom geen pid staat in link uitgelegd.
Maar nu de vraag wat is nu de process naam van dit die ik gebruiken moet?
Of is alles in /var/package/...... de process name?
code:
1
2
| DS211> ps | grep hd 697 root 54452 S /var/packages/HDHomerun/target/userhdhomerun -f -u root -g root -l /var/log/dvbhdhomerun.log |
[ Voor 4% gewijzigd door schumi2004 op 24-01-2014 09:54 . Reden: typo ]
Stop de MariaDB package op je synology.Thysiej schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:54:
[...]
Ik loop tegen precies hetzelfde aan. Kan je uitleggen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?
Makkelijkste is met WinSCP (mits je op windows zit) inloggen op je synology en dan naar de map /etc/mysql/ te gaan. Daar staat een bestand my.cnf, die bewerken en dan de regel met bind-ip=127.0.0.1 (zoiets stond er bij mij.) te verwijderen. Bestand opslaan en dan de MariaDB package weer starten.
@schumi:
Je kan toch gewoon een taak in de taakplanner maken die ieder uur de package start? Als de package al loopt gebeurt er niets namelijk. Had ik ook zo ingesteld toen autosub nog om de haverklap chrashte
[ Voor 16% gewijzigd door Kalua op 24-01-2014 10:06 ]
Ja dat kan ook maar een uur duurt mij te lang (zal vast wel korter kunnen), vond dat bash script wel er goed uitzien eigenlijk.Kalua schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:05:
[...]
<knip>
@schumi:
Je kan toch gewoon een taak in de taakplanner maken die ieder uur de package start? Als de package al loopt gebeurt er niets namelijk. Had ik ook zo ingesteld toen autosub nog om de haverklap chrashte
Misschien dat als ik een taak plan dat ik kan zien hoe die eruit zal zien in crontab
Edit:
Even gechecked en een uur is minimum, duurt mij te lang
Als ik alles nog een keer na lees dan moet dit de service zijn:
/var/packages/HDHomerun/target/userhdhomerun -f -u root -g root -l /var/log/dvbhdhomerun.log
Ik plant het bash script straks op mijn nas en run hem gewoon, vervolgens een crontab item dat bij reboot van NAS script weer herstart wordt:
@reboot /usr/local/bin/hdhomerunmonitor.sh
En dan moet het goed komen.
[ Voor 28% gewijzigd door schumi2004 op 24-01-2014 10:23 ]
Jorgen schreef op maandag 20 januari 2014 @ 23:55:
Ik krijg de volgende melding in DSM:
"system volume (ROOT) on diskstation has entered degraded mode"
Volgens de Synology wiki is er dan een niet-kritieke fout ontdekt. 4 x een snelle smarttest wees geen problemen uit. Ik heb nu de 1e disk een uitgebreide test laten doen, die nu al een tijdje op 90% zit. Voorheen heb ik in elk geval geen noemenswaardige problemen gehad. Het enige wat ik kan bedenken is dat SABnzbd weleens de melding gaf dat bij het uitpakken/repareren van een bestand mijn schijf vol zou zijn. (Wat me met 4 TB resterende ruimte onzin lijkt.)
Iemand een idee wat ik hiermee moet/kan doen?
Ontvang nu de melding dat ik een I/O error heb op harddisk 3. (Deze disk bleef ook op 90% hangen bij de uitgebreide smart-test.)Jorgen schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 23:18:
[...]
Kleine update:
Schijf 1 en 2: snelle én uitgebreide test: Normaal
Schijf 3 nu bezig.
Schijf 4 gaat morgen gecontroleerd worden.
In de systeemlogboeken vond ik: current disk status [3/4], please repair
Geen idee wat er aan de hand is vooralsnog.
De pariteitscontrole loopt nog (bijna 60%). Ik verwacht dat die ergens rond morgenochtend klaar zal zijn.
Iemand een idee wat er aan de hand is met mijn schijf?
Ben wel bang dat ik straks allemaal data kwijt ben (gebruik wel SHR, waarbij 1 disk kapot "mag" gaan).
Your Friendly Neighborhood Moderator
Een IO error kan gebeuren (het is wel uitzonderlijk). Als je SHR gebruikt dan zal het waarschijnlijk RAID5 zijn en dan kan er idd een schijf stuk gaan zonder dat je dataverlies hebt.
Echter... als het mij zou overkomen dan zou ik meteen een spare drive bestellen om de defecte (of potentieel defecte) schijf mee te kunnen vervangen. Een ongeluk komt nooit alleen
En zo te lezen is je 3e schijf echt stuk. 1 tip: Controleer of alles nog werkt door die schijf er uit te trekken als hij klaar is met de controle.
Bij mijn broertje waren er twee schijven omgewisseld en was schijf 2 dus schijf 3 en omgekeerd. Dat is "nogal" desastreus afgelopen.
Los van SHR of niet geef ik je toch een tip om ergens een backup te maken van je belangrijkste data.
Het is in diverse topics al 1000x voorbij gekomen, maar raid is GEEN backup. Alleen een middel om continuiteit te waarborgen. Dus als je de mogelijkheid hebt om een backup ergens te maken dan zou ik dat ook z.s.m. starten.
Just my 2 cents.
Echter... als het mij zou overkomen dan zou ik meteen een spare drive bestellen om de defecte (of potentieel defecte) schijf mee te kunnen vervangen. Een ongeluk komt nooit alleen
En zo te lezen is je 3e schijf echt stuk. 1 tip: Controleer of alles nog werkt door die schijf er uit te trekken als hij klaar is met de controle.
Bij mijn broertje waren er twee schijven omgewisseld en was schijf 2 dus schijf 3 en omgekeerd. Dat is "nogal" desastreus afgelopen.
Los van SHR of niet geef ik je toch een tip om ergens een backup te maken van je belangrijkste data.
Het is in diverse topics al 1000x voorbij gekomen, maar raid is GEEN backup. Alleen een middel om continuiteit te waarborgen. Dus als je de mogelijkheid hebt om een backup ergens te maken dan zou ik dat ook z.s.m. starten.
Just my 2 cents.
Misschien kijk ik er helemaal overeen, maar hoe kan ik in DSM5 beta een folder syncen met dropbox? Volgens het artikel moet het kunnen, maar ik kan het niet vinden in gedeelde mappen, cloud station, backup en sync enzovoort
HAHHA dat had ik ook.. je moet in de package center even cloud sync installerenMagic schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:33:
Misschien kijk ik er helemaal overeen, maar hoe kan ik in DSM5 beta een folder syncen met dropbox? Volgens het artikel moet het kunnen, maar ik kan het niet vinden in gedeelde mappen, cloud station, backup en sync enzovoort
Thanks! ik heb echt alles wel 3x nagelopen, ik heb ook wel bij de packages gekeken, maar bij cloud sync ging geen lampje brandenKalua schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:44:
[...]
HAHHA dat had ik ook.. je moet in de package center even cloud sync installeren
Ik was ook eigenlijk al van plan om de verkoper van mijn schijf te gaan bellen en te kijken of ik onder garantie een vervanger kan krijgen. Ik weet inderdaad dat RAID geen backup is, maar een failsafe. Ik zal dan ook straks een externe HDD eraan hangen (en evt. nog een extra erbij kopen) om de belangrijkste dingen te backuppen.rally schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:51:
Een IO error kan gebeuren (het is wel uitzonderlijk). Als je SHR gebruikt dan zal het waarschijnlijk RAID5 zijn en dan kan er idd een schijf stuk gaan zonder dat je dataverlies hebt.
Just my 2 cents.
Ik zal hem er straks/morgen (wanneer de controle klaar is) inderdaad eruit halen om te zien of alles dan nog werkt. Dat is neem ik aan gewoon: "DS413 uitzetten -> disk3 eruit trekken -> DS413 aanzetten -> checken of ik bij mijn data kan", toch?
Nergens voor nodig. Koop een 2e 2ehandse synology (ik heb een 108j) duw hier een schijf in en gebruik rSync om te backuppen naar een remote location.Jorgen schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:50:
[...]
Ik was ook eigenlijk al van plan om de verkoper van mijn schijf te gaan bellen en te kijken of ik onder garantie een vervanger kan krijgen. Ik weet inderdaad dat RAID geen backup is, maar een failsafe. Ik zal dan ook straks een externe HDD eraan hangen (en evt. nog een extra erbij kopen) om de belangrijkste dingen te backuppen.
Ik zal hem er straks/morgen (wanneer de controle klaar is) inderdaad eruit halen om te zien of alles dan nog werkt. Dat is neem ik aan gewoon: "DS413 uitzetten -> disk3 eruit trekken -> DS413 aanzetten -> checken of ik bij mijn data kan", toch?
Betere backup betsaat niet!
If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!
Voor je gaat klagen bij leverancier en je hem er toch uit gaat halen, probeer hem dan in een ander systeem met een disk checker van fabrikant te controlleren. Op die manier ben je nagenoeg zeker dat er een defect is en kunnen ze je niet afschepen met wat ik nu voorstel te doen, wat ze ongetwijfeld zullen doenJorgen schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:50:
[...]
Ik was ook eigenlijk al van plan om de verkoper van mijn schijf te gaan bellen en te kijken of ik onder garantie een vervanger kan krijgen. Ik weet inderdaad dat RAID geen backup is, maar een failsafe. Ik zal dan ook straks een externe HDD eraan hangen (en evt. nog een extra erbij kopen) om de belangrijkste dingen te backuppen.
Ik heb het zelfde probleem. DSM 5.0 pakt geen IP ranges, maar alleen individuele IP's. Heb geen idee hoe dit met DSM4.3 was, maar converteren naar individuele IP's wordt wel een heel groot bestand (denk aan enkele GB's).job schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 23:59:
[...]
Jup, uitgepakt met 7zip. Dat levert een txt op met een hele rits ip adressen.
txt geimporteerd in dsm, bij auto block. Auto block loopt al vast bij de eerste regel.
Lijkt er op dat dsm 5 beta het niet wil importeren..
Iemand een idee of hier een import truukje voor is?
Bij mij zeurt hij dat Plex een update nodig heeft, die ik niet kan vinden. Welke versie draai jij?rally schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:02:
Ter info. Plex lijkt vooralsnog te werken.
"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"
Slimme tip. Ik heb helaas geen andere systemen voorhanden.schumi2004 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:55:
[...]
Voor je gaat klagen bij leverancier en je hem er toch uit gaat halen, probeer hem dan in een ander systeem met een disk checker van fabrikant te controlleren. Op die manier ben je nagenoeg zeker dat er een defect is en kunnen ze je niet afschepen met wat ik nu voorstel te doen, wat ze ongetwijfeld zullen doen
Bedankt. Mijn XBMC library werkt nu weer prima.Kalua schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:05:
[...]
Stop de MariaDB package op je synology.
Makkelijkste is met WinSCP (mits je op windows zit) inloggen op je synology en dan naar de map /etc/mysql/ te gaan. Daar staat een bestand my.cnf, die bewerken en dan de regel met bind-ip=127.0.0.1 (zoiets stond er bij mij.) te verwijderen. Bestand opslaan en dan de MariaDB package weer starten.
Weet iemand hier toevallig iets van?Bose321 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 01:57:
edit: Ik ben blijkbaar niet de enige: http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=232&t=79915
[ Voor 4% gewijzigd door Bose321 op 24-01-2014 13:09 ]
Fanaleds.com
Ik heb een probleem met het updaten van DSM 4.3. Ik kreeg nu 3810.4 en na de verwerking komt er een venster dat zegt dat de NAS (RS212 met 2x3TB) over 10 minuten gaat rebooten. Dat gebeurt dan ook maar dan worden de HD's niet meer gezien en is de GUI ook weg. Ik moet dan een keer of tig handmatig rebooten alvorens ie opeens ze weer wel pakt. Ik heb dit bij vorige updates ook al gehad maar word het nu een beetje zat. Iemand een idee wat er fout kan gaan en hoe ik dit kan voorkomen?
Iedereen bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag van gisteren. Ik heb op de router port forwarding gedaan en kan nu via een ddns mijn nas benaderen. Ik moet dan wel :5000 achter mijn adres invullen. Klopt dat? Of heb ik ergens een instelling fout gedaan. Ook kan ik geen flac bestanden vinden via de android ds audio app. Klopt dat?
Bij mij is dat alleen zo als ik web station ook aan heb (dus een website op je NAS adres). Als je dat niet hebt moet je misschien even kijken of port 80 ook open staat. Ik denk dat dat de standaard port is die je browser checked. Als je geen web station aan hebt zal je naar port 5000 geredirect worden.Gotez schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:13:
Iedereen bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag van gisteren. Ik heb op de router port forwarding gedaan en kan nu via een ddns mijn nas benaderen. Ik moet dan wel :5000 achter mijn adres invullen. Klopt dat?
Fanaleds.com
Ik heb geen webstation draaien. Ik heb verder niets gedaan met poort 80. Moet ik die ook forwarden?Bose321 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:15:
[...]
Bij mij is dat alleen zo als ik web station ook aan heb (dus een website op je NAS adres). Als je dat niet hebt moet je misschien even kijken of port 80 ook open staat. Ik denk dat dat de standaard port is die je browser checked. Als je geen web station aan hebt zal je naar port 5000 geredirect worden.
Ja. Als je poort 80 open zet zou hij dus van daaruit automatisch naar poort 5000 gaan zonder dat jij dat hoeft in te vullen. Ik geloof ook dat je poort 5000 kan veranderen naar iets anders in DSM, maar ik weet niet of dat verstandig is.Gotez schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:17:
[...]
Ik heb geen webstation draaien. Ik heb verder niets gedaan met poort 80. Moet ik die ook forwarden?
Fanaleds.com
Ok bedankt! Ga ik proberen. Nu nog flacjes vinden in DS audio en dan ben ik helemaal gelukkig!Bose321 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:24:
[...]
Ja. Als je poort 80 open zet zou hij dus van daaruit automatisch naar poort 5000 gaan zonder dat jij dat hoeft in te vullen. Ik geloof ook dat je poort 5000 kan veranderen naar iets anders in DSM, maar ik weet niet of dat verstandig is.
Schijven zijn hot-pluggable. Dus als ze in een tray/slede zitten kun je hem er gewoon uit halen terwijl de NAS draait.Jorgen schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:50:
[...]
Als je de vervangende schijf er in hebt gestopt moet je alleen even kijken of de NAS nog actie van je vereist. Zo moest ik bij 4.x nog de vervangende schijf aanmerken als hot-spare voordat de NAS met een rebuild wilde beginnen.
Het kan zowiezo geen kwaad om de voortgang in de gaten te houden
Oh... en ik zit al vrijwel mijn hele leven in de IT. De meeste mensen zouden *net* een backup gaan maken zo'n 10 seconden nadat hun computer/drive/etc is gecrashed. Just saying ...
Hallo
Ik zou graag met mijn Synology .torrent-bestanden downloaden. Welke package installeer ik hiervoor het beste?
Daarnaast wil ik mijn iTunes bibliotheek vanaf verschillende macs benaderen, zonder gebruik te maken van de iTunes mediaserver package. Hoe doe ik dit het beste, ik wil namelijk dat de play count wordt bijgehouden.
Bedankt!
Ik zou graag met mijn Synology .torrent-bestanden downloaden. Welke package installeer ik hiervoor het beste?
Daarnaast wil ik mijn iTunes bibliotheek vanaf verschillende macs benaderen, zonder gebruik te maken van de iTunes mediaserver package. Hoe doe ik dit het beste, ik wil namelijk dat de play count wordt bijgehouden.
Bedankt!
Download Station. Staat er volgens mij (??) zelfs standaard op.Tomovich schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:50:
Hallo
Bedankt!
Is er een goede reden om Synology te verkiezen boven Asustor?
Als je heel handig bent met Linux maakt het minder uit.barcawinner schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:13:
Is er een goede reden om Synology te verkiezen boven Asustor?
Maar voor de Synology zijn veel meer apps en packages beschikbaar.
Je hebt ook vele meer keuze in een apparaat wat bij je past (qua drives, performance, etc).
Daarnaast is de support van Synology de laaste jaren erg goed geweest.
Ter vergelijking: QNAP is de afgelopen jaren in kwaliteit achteruit gegaan met name vanwege het gebrek aan support en updates.
Ik heb mijn QNAP de deur uit gedaan en ben voor al mijn NAS drives (heb er een aantal, verspreid over de wereld staan
Zeker niet als je bedenkt dat de net vrijgegeven 5.0 beta al behoorlijk stabiel is en de functionaliteit naar een nog hoger plan tilt.
Just my 2 cents.
Lijkt wel een kloon, die Asustor... Maar volgens mij is 'populariteit' en alles wat daarmee samenhangt een goede reden.
Je kunt er anders ook voor kiezen om de 127.0.0.1 te vervangen door 0.0.0.0 en dan werkt het ook weer.Kalua schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:05:
[...]
Stop de MariaDB package op je synology.
Ik heb gelezen dat Asustor uit voormalig personeel van Synology bestaat..Miyamoto schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:20:
Lijkt wel een kloon, die Asustor... Maar volgens mij is 'populariteit' en alles wat daarmee samenhangt een goede reden.
[ Voor 3% gewijzigd door ocn op 24-01-2014 15:36 ]
Ja dat komt dus op precies hetzelfde neer als weg halen:Lifelogger schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:27:
[...]
Je kunt er anders ook voor kiezen om de 127.0.0.1 te vervangen door 0.0.0.0 en dan werkt het ook weer.
MariaDB only supports one bind-address, but binds to 0.0.0.0, or :: (every IP) if the bind-address directive is left out).
Nee, QNAPbarcawinner schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:35:
[...]
Ik heb gelezen dat Asustor uit voormalig personeel van Synology bestaat..
Zie je ook aan het design van de units .
Voor degenen met bijv. .htaccess files en issues sinds de beta, ik heb dit teruggekregen nav mijn bug report:
You are not able to use AuthUserFile because we do NOT provide mod_auth* by default anymore due to DSM patch size limitation.
We will provide a package which contains optional Apache modules including mod_authn_file. Sorry for your inconvenience.
You are not able to use AuthUserFile because we do NOT provide mod_auth* by default anymore due to DSM patch size limitation.
We will provide a package which contains optional Apache modules including mod_authn_file. Sorry for your inconvenience.
[ Voor 3% gewijzigd door m-buurman op 24-01-2014 17:56 ]
Werkt dat trouwens een reverse proxy met een no-ip domein?m-buurman schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:40:
Voor degenen met bijv. .htaccess files, ik heb dit teruggekregen nav mijn bug report:
Geen idee, vraag me wel af wat ze nog meer weggelaten hebbenschumi2004 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:42:
[...]
Werkt dat trouwens een reverse proxy met een no-ip domein?
Ik heb onlangs de ds213j aangeschaft en voorzien van 1 tb hdd, hiervoor heb ik 1 groot volume aangemaakt. Nu heb ik een tweede 1 tb hdd toegevoegd welke nu als 'niet geinitialiseerd' vermeld staat in het opslag beheer.
Ik wil graag de data van de 1e hdd, als backup op de tweede hdd krijgen. De data van hdd1 mag niet verloren gaan, die van hdd2 wel. Ik kan zo snel niet vinden hoe ik dit doe, als ik het bestaande volume beheer, krijg ik alleen de optie het volume uit te breiden, maar dit is niet wat ik wil. Kan dit op deze manier, of moet ik alle dat eerst op mijn laptop kopiëren(ik heb niet zoveel ruimte beschikbaar)
Ik wil graag de data van de 1e hdd, als backup op de tweede hdd krijgen. De data van hdd1 mag niet verloren gaan, die van hdd2 wel. Ik kan zo snel niet vinden hoe ik dit doe, als ik het bestaande volume beheer, krijg ik alleen de optie het volume uit te breiden, maar dit is niet wat ik wil. Kan dit op deze manier, of moet ik alle dat eerst op mijn laptop kopiëren(ik heb niet zoveel ruimte beschikbaar)
Ik zou uberhaupt eerst een backup maken. Data waarvan je geen backup hebt kunnen niet belangrijk zijn...
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dat is precies wat ik probeer te doen. Maar om ze in RAID 1 te krijgen gaat blijkbaar alle data verloren. Ik heb niet nog een 3e harde schijf liggen.gambieter schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 18:10:
Ik zou uberhaupt eerst een backup maken. Data waarvan je geen backup hebt kunnen niet belangrijk zijn...
Een RAID of NAS is geen vervanging van een backup. Leen dan een schijf van iemand anders.rik11 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 18:16:
Dat is precies wat ik probeer te doen. Maar om ze in RAID 1 te krijgen gaat blijkbaar alle data verloren. Ik heb niet nog een 3e harde schijf liggen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
De pariteitscheck / inconsistentiescheck is voltooid. De status is nog steeds normaal.rally schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:49:
[...]
Schijven zijn hot-pluggable. Dus als ze in een tray/slede zitten kun je hem er gewoon uit halen terwijl de NAS draait.
Als je de vervangende schijf er in hebt gestopt moet je alleen even kijken of de NAS nog actie van je vereist. Zo moest ik bij 4.x nog de vervangende schijf aanmerken als hot-spare voordat de NAS met een rebuild wilde beginnen.
Het kan zowiezo geen kwaad om de voortgang in de gaten te houden
Oh... en ik zit al vrijwel mijn hele leven in de IT. De meeste mensen zouden *net* een backup gaan maken zo'n 10 seconden nadat hun computer/drive/etc is gecrashed. Just saying ...
Net AMMS gebeld. Als ik de schijf door hun wil laten controleren ben ik hem 2 weken kwijt!
Misschien is het dan toch handiger om gelijk een extra schijf te kopen, zodat ik er altijd 1 voor de zekerheid heb.
Iemand een idee?JustinoFTW schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 22:36:
Hallo allemaal,
Ik heb wat rond gezocht op het internet maar ik kan mijn antwoord nergens duidelijk vinden.
Misschien weten jullie mij duidelijkheid te geven.
Is er al een bootstrap beschikbaar voor een DS214+?
Ik wil namelijk graag Spotweb gaan draaien.
Ik ben bang dat ik hem anders eventueel brick oid
5120Wp Oost/West - PV Output
^ Dat hoef je echt niet iedere dag te vragen.. als google niets vind dan zal je zelf aan de slag moeten. Bricken is vrijwel niet mogelijk met een syno. Middels tftp zet je er altijd weer een nieuwe loader op.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Goed, de pariteitscheck/inconsistentiescheck is dus afgerond en onder "opslagbeheer" -> "volume" blijft de status op "normaal" staan. Alle snelle smarttests blijven op "normaal" staan. Alle uitgebreide smarttest ook, m.u.v. schijf 3, waarbij de uitgebreide smarttest nu al minstens 10 uur lang op 90% blijft hangen tijdens de uitgebreide smarttest. Verder heb ik ondertussen al 2 (schijnbaar zeldzame) I/O errors gehad en de melding dat het volume degraded is.
Ik zou Schumi's advies graag opvolgen om de disk ergens anders in te hangen, maar daar heb ik geen mogelijkheden voor. Ik heb AMMS dus al gebeld, die mijn schijf rustig 2 weken (!) willen inspecteren/onderzoeken. Op de site raden ze aan om het evt. direct via de producent (Western Digital) te proberen, maar dan ben ik hem nog steeds lang kwijt natuurlijk.
Ik ga zo de smarttest afbreken en schijf 3 eruit halen om te zien wat er dan met het volume en de data erop gebeurt.
Ik zou Schumi's advies graag opvolgen om de disk ergens anders in te hangen, maar daar heb ik geen mogelijkheden voor. Ik heb AMMS dus al gebeld, die mijn schijf rustig 2 weken (!) willen inspecteren/onderzoeken. Op de site raden ze aan om het evt. direct via de producent (Western Digital) te proberen, maar dan ben ik hem nog steeds lang kwijt natuurlijk.
Ik ga zo de smarttest afbreken en schijf 3 eruit halen om te zien wat er dan met het volume en de data erop gebeurt.
- Heeft er iemand ervaring met het al direct kopen van een nieuwe HDD en die kosten te verhalen/terug te krijgen, wanneer de oude inderdaad slecht blijkt te zijn?
- Heeft er iemand ervaring met het checken van zo'n HDD (bijv. direct in de Syno, of anders), maar dan op een manier die ik nog niet hierboven al beschreven heb? (Ik heb geen extra computer hier en de mensen die ik ken hebben alleen nog laptops.)
- Wie van jullie hebben eigenlijk sowieso al een extra HDD klaarliggen in dit soort situaties?
[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 25-01-2014 09:10 ]
Ik heb het ooit geprobeerd bij een leverancier, maar met weinig succes. Je hetbt ook geen poot om op te staan, want je moet de leverancier/fabrikant een redelijke tijd geven om het product te herstellen.
Er zijn relatief goedkope SATA naar USB convertors te koop waarmee je de HD aan je laptop kunt hangen.
https://www.google.nl/#q=sata+naar+usb
http://www.allekabels.nl/...ls/ide-sata-naar-usb.html
Ik heb zowiezo een HD klaar liggen voor deze situaties. Het is me 1x gebeurd namelijk dat ik een defecte schijf had en ik niet meteen een vervangende schijf wilde aanschaffen. Helaas had ik de pech dat alle vier de schijven van het zelfde merk waren en min of meer dezelfde productie datum. Kort daarop ging een tweede schijf ook stuk en was ik het haasje. Gelukkig had ik van alle belangrijke data (Foto's, filmpjes, etc) wel al een backup gemaakt.
Tegenwoordig heb ik een backup van alles op een externe NAS die bij een vriend van me staat, een backup op een losse HD die aan mijn NAS thuis hangt (drie opslag locaties). En daarnaast heb ik dus altijd een HD van dezelfde grootte thuis liggen (op dit moment zelfs 2, maar dat is als gevolg van een foutje in de planning
)
Er zijn relatief goedkope SATA naar USB convertors te koop waarmee je de HD aan je laptop kunt hangen.
https://www.google.nl/#q=sata+naar+usb
http://www.allekabels.nl/...ls/ide-sata-naar-usb.html
Ik heb zowiezo een HD klaar liggen voor deze situaties. Het is me 1x gebeurd namelijk dat ik een defecte schijf had en ik niet meteen een vervangende schijf wilde aanschaffen. Helaas had ik de pech dat alle vier de schijven van het zelfde merk waren en min of meer dezelfde productie datum. Kort daarop ging een tweede schijf ook stuk en was ik het haasje. Gelukkig had ik van alle belangrijke data (Foto's, filmpjes, etc) wel al een backup gemaakt.
Tegenwoordig heb ik een backup van alles op een externe NAS die bij een vriend van me staat, een backup op een losse HD die aan mijn NAS thuis hangt (drie opslag locaties). En daarnaast heb ik dus altijd een HD van dezelfde grootte thuis liggen (op dit moment zelfs 2, maar dat is als gevolg van een foutje in de planning
Zelf had ik dit al gevonden. Weliswaar een stuk duurder dan jouw oplossing. Het ziet er fancy uit, maar hoe zit het met de functionaliteit t.o.v. zo'n simpel kabeltje? Bij de door jou aangeraden webshop, verkopen ze trouwens ook eSata -> Sata-kabels, die ook niet zo heel duur zijn.
@#$% !
Zonder disk 3 erin geeft de Syno een continue stroom van korte piepjes en een oranje knipperlicht bij de status! Wat nu?!
Wederom de melding dat de Syno in degraded mode is.
Opslagbeheer geeft aan dat het volume nu beschadigd is.
Zonder disk 3 erin geeft de Syno een continue stroom van korte piepjes en een oranje knipperlicht bij de status! Wat nu?!
Wederom de melding dat de Syno in degraded mode is.
Opslagbeheer geeft aan dat het volume nu beschadigd is.
[ Voor 29% gewijzigd door Jorgen op 25-01-2014 10:03 ]
Zo'n dock is handiger (om eerlijk te zijn heb ik beide thuis, maar gebruik ik eigenlijk altijd zo'n dock). Deze om precies te zijn:
Sharkoon Quickport duo
Is je NAS nog wel bereikbaar? Dus kun je nog inloggen en/of je data zien?
Zo'n alarm melding is heel normaal als de boel uit elkaar gehaald word.
Belangrijkste is om te kijken of je NAS nog draait en of je data nog te lezen is (dat kan heel langzaam gaan overigens)
Sharkoon Quickport duo
Is je NAS nog wel bereikbaar? Dus kun je nog inloggen en/of je data zien?
Zo'n alarm melding is heel normaal als de boel uit elkaar gehaald word.
Belangrijkste is om te kijken of je NAS nog draait en of je data nog te lezen is (dat kan heel langzaam gaan overigens)
ik heb zo'n 2 jaar geleden sabnzb & sickbeard spk via http://synopkg.superzebulon.org/spkrepo/packages geinstalleerd. Die repository wordt echter niet meer bijgewerkt, is er een manier om de settings van de installaties te behouden maar deze via een andere repository binnen te halen?
Ik heb geen usb3.0 op mijn laptop, vandaar dat ik voor een variant had gekozen die ook eSata ondersteunt.
Ik heb het gecheckt: De Syno is nog benaderbaar. Ik kon verschillende foto's en een homevideo bekijken.
Met disk 3 er terug in, blijf ik nu die piepjes en het oranje knipperlicht houden...
Ik heb het gecheckt: De Syno is nog benaderbaar. Ik kon verschillende foto's en een homevideo bekijken.
Met disk 3 er terug in, blijf ik nu die piepjes en het oranje knipperlicht houden...
[ Voor 17% gewijzigd door Jorgen op 25-01-2014 10:24 ]
http://www.synocommunity.com/packagesshoombak schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 10:10:
ik heb zo'n 2 jaar geleden sabnzb & sickbeard spk via http://synopkg.superzebulon.org/spkrepo/packages geinstalleerd. Die repository wordt echter niet meer bijgewerkt, is er een manier om de settings van de installaties te behouden maar deze via een andere repository binnen te halen?
Je zou het alsnog via WD rechtstreeks kunnen proberen. Ik geloof dat ze je ook een nieuwe schijf toe kunnen sturen waarna je je oude opstuurt nadat je je nieuwe hebt ontvangen.Jorgen schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 10:10:
Moet je wel zeker weten dat de schijf stuk is, en dat moet je vaststellen via zo'n diagnostic tool van WD.
Of doe wat velen anderen ook doen, nieuwe schijf kopen.. oude rma via winkel en vervangend exemplaar verkopen.
[ Voor 40% gewijzigd door job op 25-01-2014 10:34 ]
Die had ik inderdaad gevonden, maar wat gebeurd er als ik via die repo ook sabnzbd en sickbeard download?
Wil de settings graag behouden
Als je ze voorheen daar al vandaag gehaald heb dan veranderd er niks. Zoniet zul je denk ik opnieuw moeten beginnen en dan is het handig een backup van je huidige settings te maken en deze in nieuwe install terug te zetten.shoombak schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 10:43:
[...]
Die had ik inderdaad gevonden, maar wat gebeurd er als ik via die repo ook sabnzbd en sickbeard download?
Wil de settings graag behouden
Sowieso handig een backup van je settings te maken
Ik heb al een andere besteld via AMMS. Na wat hulp van Rally (bedankt!) lijkt het er inderdaad wel op dat hij stuk is. Ik kan alles zometeen nog ophalen/langsbrengen. Dan dus eerst het volume weer herstellen.
Is de NAS in die tijd eigenlijk wel gewoon benaderbaar/bruikbaar? Nou ja, anders wordt het eens een gewoon dvd-tje vanavond voor de verandering...
Is de NAS in die tijd eigenlijk wel gewoon benaderbaar/bruikbaar? Nou ja, anders wordt het eens een gewoon dvd-tje vanavond voor de verandering...
Vraag aan de mensen die o.a. tvheadend gebruiken.
Tot voor kort had ik TVheadend prima draaien op DSM 4.3 Ik ben gisteren over gegaan op 5.0 en sindsdien krijg ik TVHeadend niet meer goed werkend.
Probleem is als volgt. Heb de HDHomerun driver op de nas staan via een package (packages.hoel.dk). Ik heb daarnaast TVHeadend staan en deze ziet de driver ook gewoon. Niets aan de hand dus.
Als ik vervolgens TVheadend instel op kanalen te zoeken, gaat het prima. Netwerk id opgegeven, full mux reception op off. Zie ook dat er 40 muxes zijn die hij scant en zie ook netjes alle televisiekanalen binnen komen. Tot zover gaat het goed.
Echter, zodra ik de channels wil laten mappen en TVHeadend dat laat uitvoeren, zie ik in de log telkens voor alle kanalen voor bijkomen "no input detected". Ik zie ook dat er helemaal geen bandbreedte gedetecteerd wordt. Ik zit hier helemaal vast.
Als ik met de Silicondust software op de PC of Mac kijk, werkt het allemaal prima. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Tot voor kort had ik TVheadend prima draaien op DSM 4.3 Ik ben gisteren over gegaan op 5.0 en sindsdien krijg ik TVHeadend niet meer goed werkend.
Probleem is als volgt. Heb de HDHomerun driver op de nas staan via een package (packages.hoel.dk). Ik heb daarnaast TVHeadend staan en deze ziet de driver ook gewoon. Niets aan de hand dus.
Als ik vervolgens TVheadend instel op kanalen te zoeken, gaat het prima. Netwerk id opgegeven, full mux reception op off. Zie ook dat er 40 muxes zijn die hij scant en zie ook netjes alle televisiekanalen binnen komen. Tot zover gaat het goed.
Echter, zodra ik de channels wil laten mappen en TVHeadend dat laat uitvoeren, zie ik in de log telkens voor alle kanalen voor bijkomen "no input detected". Ik zie ook dat er helemaal geen bandbreedte gedetecteerd wordt. Ik zit hier helemaal vast.
Als ik met de Silicondust software op de PC of Mac kijk, werkt het allemaal prima. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Nas is gewoon benaderbaar. Sterker nog: Je moet hem of permanent aanlaten vanaf nu tot je een vervangende schijf hebt, of permanent uit...Jorgen schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:47:
Ik heb al een andere besteld via AMMS. Na wat hulp van Rally (bedankt!) lijkt het er inderdaad wel op dat hij stuk is. Ik kan alles zometeen nog ophalen/langsbrengen. Dan dus eerst het volume weer herstellen.
De schijf is binnen. Ik zet hem erin, en dan gaat de NAS niet meer uit, tenzij het strict noodzakelijk is.
Kreeg nog even de melding "degraded", "volume kapot" en wat piepjes, maar nu is hij bezig met het herstellen. Eerst weer de pariteitsconsistentie, die al snel aangaf dat het in orde was.
Kreeg nog even de melding "degraded", "volume kapot" en wat piepjes, maar nu is hij bezig met het herstellen. Eerst weer de pariteitsconsistentie, die al snel aangaf dat het in orde was.
[ Voor 47% gewijzigd door Jorgen op 25-01-2014 14:41 ]
Dat is een mooie start van het weekend (niet de crash van je schijf natuurlijk, maar dat je erger hebt kunnen voorkomen
)
Zeker! Hartelijk bedankt voor je hulp!
Nu die andere laten fixen en je heb een reserve discJorgen schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:47:
... gister update gedaan naar DSM 5.0 beta. Ziet er wel mooi uit !
Nu heeft mijn av receiver wel toegang tot de Synology, maar ik kom niet meer in de map music of de submappen. Zelfde probleem met DS Audio.
De mappen staan gewoon op de oorsponkelijke plek en zijn te benaderen via DSM.
Iemand een idee ?
Nu heeft mijn av receiver wel toegang tot de Synology, maar ik kom niet meer in de map music of de submappen. Zelfde probleem met DS Audio.
De mappen staan gewoon op de oorsponkelijke plek en zijn te benaderen via DSM.
Iemand een idee ?
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:
<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:
<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]