Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:40

kraats

Ik rol

Heb je niet toevallig 'https' aangezet en moet je nu verbinden met poort 5001?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
pven schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 21:20:
Ik heb op mijn DS410 een scriptje draaien welke iedere nacht een backup vanaf een andere server over zou moeten halen. Helaas werkt dit niet. Als ik het script los draai dan werkt het wel, maar draai ik het vanuit de cron dan werkt het niet.

Het script (iets gescrambled):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/sh
timestamp=`date +%Y%m%d%H%M`
cd /volume1/Backups/server.com
/opt/bin/lftp server.com<<EOF
cd /backups
mget `date +%Y%m%d`*
quit
EOF

De cron-entry:
code:
1
0       1       *       *       *       root    D=`date +\%Y\%m\%d\%H\%M` ; su -s /bin/sh -c /var/services/homes/backup/scripts/ftp_server.com.sh - backup >> /volume1/log/ftp_server.com_${D}.log

Iedere nacht wordt er keurig een nieuwe logfile gemaakt, maar die is leeg. Ik haal daar dus niet uit wat er fout gaat.
Het script staat overigens in de home-dir van user backup, vandaar dat in de cron dit script via die user aan wordt geroepen. Als ik het script los draai, dan draai ik hem onder de user backup.

Iemand tips? Iedere keer handmatig draaien begint ook wat te vervelen. :)
'#!/bin/sh' eruit halen helpt niets. Iemand nog tips?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:03
symp schreef op maandag 09 december 2013 @ 00:22:
Ik heb een raar probleem. Afgelopen dagen druk bezig geweest om m'n DS114 te configureren. Alles gelukt, nog even rebooten om te kijken of alles goed opstart maar nu kom ik de DSM manager niet meer op. Het lijkt alsof er helemaal niets draait op port 5000. Webserver, sabnzb, sickbeard etc. draait allemaal nog wel. Ook de shares zijn toegankelijk en kom ook met putty erin. Maar ik kom dus niet in de DSM manager :(

Iemand een tip of in welke log file ik moet kijken? Mijn linux kennis is beperkt dus heb geen flauw idee waar ik precies moet zijn.
Gebeurt bij mij ook wel eens. Ik kan het altijd oplossen door met Putty in te loggen en daar het command Reboot (laat putty open staan tot deze te verbinding verbreekt dan weet je dat de herstat begint) te geven. Meestal werkt het daarna weer goed. Soms werkt het na de eerste keer nog niet en voer ik het nogmaals uit en kan ik er weer bij.

Geen idee waar dit door komt maar zo af ten toe na een herstart gebeut dit. Gelukkig hoef je bijna nooit een herstart uit te voeren maar soms ontkom je er niet aan.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeOO op 09-12-2013 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:09

S913

Abusus non tollit usum

Mijn oude DS207 hangt het DSM ook wel eens, vandaar mijn eerdere posts over een reboot commando in de crontab 1 x per maand en sinds hij af en toe reboot inderdaad geen problemen meer. Lijkt bij mij dus wel of er ergens wat storage-vervuiling optreedt ...

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
pven schreef op maandag 09 december 2013 @ 07:02:
[...]

'#!/bin/sh' eruit halen helpt niets. Iemand nog tips?
Zet je opdrachtregel uit de cron eens in een apart script en kijk of je dat werkend krijgt.
Eerst vanaf de prompt en dan vanuit de cron.
De ; is de scheiding van commando's dus die kun je op aparte regels zetten.
De logfile is mogelijk leeg omdat ftp via eof de input krijgt?
De - backup betekent volgens mij voer uit als user backup? Waarom dan als root uitvoeren?
Probeer eens via de dsm task scheduler i.p.v. direct crontab te editten.

En kun je met dsm network backup niet iets doen?
Daar kun je ook backuppen naar de rsync compatible server...

[ Voor 8% gewijzigd door technorabilia op 09-12-2013 09:54 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symp
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 09:31
MikeOO schreef op maandag 09 december 2013 @ 08:19:
[...]

Gebeurt bij mij ook wel eens. Ik kan het altijd oplossen door met Putty in te loggen en daar het command Reboot (laat putty open staan tot deze te verbinding verbreekt dan weet je dat de herstat begint) te geven. Meestal werkt het daarna weer goed. Soms werkt het na de eerste keer nog niet en voer ik het nogmaals uit en kan ik er weer bij.

Geen idee waar dit door komt maar zo af ten toe na een herstart gebeut dit. Gelukkig hoef je bijna nooit een herstart uit te voeren maar soms ontkom je er niet aan.
Ik heb het probleem gevonden. Apache blijkt niet op te starten na een reboot. Ik ging er vanuit dat de websites op port 80 ook door apache worden afgehandeld dus heb daar geen aandacht aan besteed.

Dit commando in Putty does the job: /usr/syno/etc/rc.d/S97apache-sys.sh start

Nu is alleen de vraag hoe dit is gekomen maar vooral: hoe zorg ik ervoor dat Apache weer automatisch opstart na een reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

McLambo

MTB Junky

Wordt momenteel helemaal gek van de twijfel tussen een 214+ en 214play....

mijn verstand zeg een 214+ vanwege de 'nieuwigheid van de play... mijn hart zegt play vanwegen de potentie van de processor, betere web performance en de waarschijnlijkheid dat komende DSM updates mogelijk nog meer uit die Atom CPU gaan halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hetzelfde gold ook voor de DS213+...

Er is later inderdaad een "boost"gekomen met een DSM update. Dit was merkbaar in de benchmarks, maar ik zelf heb nooit een verschil gemerkt in performance.

Ik zou daar de keuze niet van af laten hangen. Ik zou meer kijken naar hoe je hem gaat inzetten.. heb je hardwarematige video encoder nodig die in de play zit?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Nope ;-) gebruik Raspbmpc's in huis voor videoweergave...

maar aan de andere kant; een 2e LAN heb ik ook niet nodig, evenals hotswappable schijven, een SD-kaart lezer is dan wel weer handig.

Ik draai nu op mijn DS209 redelijk wat packages waardoor deze op zijn knieën loopt momenteel.
Voor mijn nieuwe DS wil ik dus veel kracht hebben om veel packages te kunnen draaien, ik wil ook graag met cloudstation aan de gang, surveilance station, en die nieuwe vorm van backup die op TimeMachine lijkt....

veel plussen en minnen die tegen elkaar afgestreept moeten worden denk ik.. zou mooi zijn als de eerste echte real-world benchmarks beschikbaar kwamen om de keuze makkelijker te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Is het mogelijk geheugen toe te voegen aan de DS414?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
chronoz schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:06:
Je kan zelf ook wat research doen of niet ? Deze informatie kan je letterlijk op de synology website vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucienvg
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 19:55
Omdat ze volgens enkele gebruikers erg stil zijn. De keuze is ook niet zo groot. Het zijn de wd reds of de seagates.
gill schreef op zondag 08 december 2013 @ 23:27:
[...]

Klopt. Wat heeft jou doen kiezen voor de REDs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Of Western Digital Raid Edition schrijven ... kost wat, maar betrouwbaarder, hogere MTBF. Voor mijn meest dierbare data (foto's e.d.) heb ik er 2 in RAID1 in mijn DS411+II zitten. Verder losse WD Blues.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Fatal Mind schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:18:
[...]
Je kan zelf ook wat research doen of niet ? Deze informatie kan je letterlijk op de synology website vinden.
Ik kan het echt niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
chronoz schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:06:
Nee. Is vastgesoldeerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
chronoz schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:59:
[...]
Ik kan het echt niet terugvinden.
Tweede link als ik zoek op add internal memory to ds414:
http://www.legionhardware..._diskstation_ds414,3.html
Whereas it is becoming increasingly common to find SO-DIMMs inside NAS devices offering upgradable memory, Synology has decided to go with a less flexible solution for the DS414. Here we find that there are four SK hynix chips that have been soldered directly to the motherboard. Their part number is H5TQ2G83DFR-PBC and combined they give the DS414 a 1GB memory buffer.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
symp schreef op maandag 09 december 2013 @ 11:58:
[...]

Ik heb het probleem gevonden. Apache blijkt niet op te starten na een reboot. Ik ging er vanuit dat de websites op port 80 ook door apache worden afgehandeld dus heb daar geen aandacht aan besteed.

Dit commando in Putty does the job: /usr/syno/etc/rc.d/S97apache-sys.sh start

Nu is alleen de vraag hoe dit is gekomen maar vooral: hoe zorg ik ervoor dat Apache weer automatisch opstart na een reboot?
Wel vreemd dat deze niet standaard start want dat zou wel moeten. Zoals ik al aangaf gebeurt het bij mij een enkele keer maar 99 van de 100 kan ik netjes inloggen na een herstart.
Dat het mogelijk een keer niet start zou nog kunnen maar als deze nooit start dan is er iets anders aan de hand.

Mogelijk dat er bij een laatste update toch iets niet helemaal goed gegaan is.
Je zou eventueel de laatste update nogmaals kunnen installeren.

Je kan het /etc.defaults/version bestand aanpassen naar een eerdere versie en dan denkt DSM dat je een oude versie hebt geinstalleerd en dan kun je de laatste versie opnieuw installeren ondanks dat deze al geinstalleerd is. Werkt prima en al meerdere keer gedaan en zo kun je ook terug naar een eerdere versie zolang VERSION maar oudere info heeft als het PAT bestand wat je wilt installeren.

Maak eerst een backup van dit bestand voor de zekerheid en daarna met bv WINSCP even aanpassen.
Je zoekt via de Synology site even de gegevens op van de vorige update en die vermeld je in VERSION
Of je download een vorig PAT bestand en met 7zip extract je daar het Version bestand uit en kopieer deze naar je NAS.
http://grantzau.com/articles/article.asp?ID=52

Uiteraard op eigen risico.

Als het daarna nog niet goed gaat of direct een ticket aanmaken bij Synology en dat wordt het zeker opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
TheOmen schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:20:
[...]

Tweede link als ik zoek op add internal memory to ds414:
http://www.legionhardware..._diskstation_ds414,3.html
Whereas it is becoming increasingly common to find SO-DIMMs inside NAS devices offering upgradable memory, Synology has decided to go with a less flexible solution for the DS414. Here we find that there are four SK hynix chips that have been soldered directly to the motherboard. Their part number is H5TQ2G83DFR-PBC and combined they give the DS414 a 1GB memory buffer.
Bedankt, dan upgrade ik ter zijner tijd wel naar een DS414+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51

DukeBox

loves wheat smoothies

MikeOO schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:41:
Wel vreemd dat deze niet standaard start want dat zou wel moeten.
Alleen als webstation aan staat.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symp
MikeOO schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:41:
[...]

Of je download een vorig PAT bestand en met 7zip extract je daar het Version bestand uit en kopieer deze naar je NAS.
http://grantzau.com/articles/article.asp?ID=52

Uiteraard op eigen risico.

Als het daarna nog niet goed gaat of direct een ticket aanmaken bij Synology en dat wordt het zeker opgelost.
Ik heb de 3810 Update 2 opnieuw geforceerd en het leek even opgelost aangezien na de reboot tbv de update de DSM GUI opstartte. Na de volgende reboot echter weer hetzelfde probleem. Ik ga de volledige 3810 van 2013/11/7 maar eens forceren. Anders idd maar een ticket aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Hierbij een en issue waar ik tegenaan gelopen ben na de update naar Synology Disk Station Manager 4.3 build 3810.2
Ik heb een 212+ en een 213, waarbij de 213 als backup systeem fungeert. Via " Backup and restore" zijn er meedere backup's gepland over de week en ik had er voor gekozen om " Enable transfer encryption" aan te zetten. Tot de Synology Disk Station Manager 4.3 build 3810.2 update liep dit zonder problemen, echter nu loopt de backup niet meer; de melding die ik krijg is:

"failed to establish the ssh connection synology, Please check your username and password, make sure the SSH service of the destination server is normal, and then try again"

De backup loopt dus niet, er kan geen verbinding gemaakt worden van de 212+ naar de 213. Als ik de optie "enable tranfer encryption" uit te zetten is er niets aan de hand.

Ik heb de optie enable SSH service gevonden, maar ik vind het geen prettig idee om die aan te zetten en ik vind het backuppen met encryptie eigenlijk wel een geruststellend idee.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is van deze foutmelding en wat mijn opties zijn om op een veilige manier toch mijn backup te doen?

Je kan hier beter niets zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de optie enable SSH service gevonden, maar ik vind het geen prettig idee om die aan te zetten en ik vind het backuppen met encryptie eigenlijk wel een geruststellend idee.
Dat snap ik niet helemaal, je wilt encryptie aan (gerustellend) maar wilt de service die je daar voor nodig hebt (ssh) niet aanzetten?

[ Voor 95% gewijzigd door job op 10-12-2013 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
DukeBox schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:36:
[...]

Alleen als webstation aan staat.
Maar het inlogscherm van DSM heeft apache nodig toch, dus zou het standaard aan moeten staan ook na een update.

Zoals ik dus aangaf krijg ik soms ook dat de GUI niet bereikbaar is, al het andere van de NAS wel.
Na nog een herstart werkt het meestal wel weer als het een keer gebeurt.

Lijkt mij dus niet een normaal gedrag vandaar mijn reactie dat de laatste update mogelijk niet goed gegaan is.

Maar zeker een goede tip om even te controleren of Webstation aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 21:11
job schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:53:
[...]

Dat snap ik niet helemaal, je wilt encryptie aan (gerustellend) maar wilt de service die je daar voor nodig hebt (ssh) niet aanzetten?
De ssh service geldt volgens mij alleen voor de commandline? En sowieso is voor naar buiten toe het een slecht idee om je ssh poort open te zetten, afhankelijk van de stand van de maan zie ik 1 tot 4 mensen per dag die verbinding met mijn sftp server maken in de hoop dat ze via de comnandline wat kunnen :+ helaas wordt er dan na 3 pogingen een slotje op gezet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

MikeOO schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:31:
Maar het inlogscherm van DSM heeft apache nodig toch, dus zou het standaard aan moeten staan ook na een update.
Ja, maar die draait onder een andere service. Toggle web service maar eens, dan zal je het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Arnlith schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:38:
[...]

De ssh service geldt volgens mij alleen voor de commandline? En sowieso is voor naar buiten toe het een slecht idee om je ssh poort open te zetten, afhankelijk van de stand van de maan zie ik 1 tot 4 mensen per dag die verbinding met mijn sftp server maken in de hoop dat ze via de comnandline wat kunnen :+ helaas wordt er dan na 3 pogingen een slotje op gezet :p
Dit is inderdaad de reden dat ik SSH niet aan wil zetten. Wat ik niet snap is dat SSH nooit aangestaan heeft en nu, na een update, dit een vereiste is geworden.

Je kan hier beter niets zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je wilt backuppen middels encryptie, dan moet idd de ontvangende kant SSH aan hebben om daar de rsync tunnel over te maken. Overigens hoeft dan de rsync poort niet meer open te staan.
Wil je niet dat iedereen daar kan connecten, moet je middels een firewall toegang beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symp
DukeBox schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:15:
[...]

Ja, maar die draait onder een andere service. Toggle web service maar eens, dan zal je het zien.
Web station stond aan maar voor de zekerheid eens uit- en weer aangezet. En de DSM GUI start nu weer automatisch op! Er stond waarschijnlijk dus iets niet goed in de config file waarin dit wordt weggeschreven. Hoe dan ook, het werkt weer. Thanks voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zoek naar goede NAS

Hoor veel goede geluiden over synology, ga mijn seagate central 4tb (deze voldoet niet) weg doen en een synology kopen, MAAR WELKE??
mijn internetverbinding is 60Mbit up en down.

wat moet hij kunnen:
- Ik wil mijn HD films vanaf het internet kunnen streamen vanaf de NAS.
- Ook data downloaden van de NAS via internet moet met minimaal 50Mbit kunnen
- NZB downloaden en uitpakken moet ook gaan indien mogelijk. (ook met 50Mbit, mijn popcorn haalt dit niet)
- 2 bay's is naar de toekomst toe wel aan te raden geloof ik

Moet ik hiervoor een
DS214+ aanschaffen, of voldoet bv de DS214SE ook?
of een heel ander model of een ouder model 212J of 213??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:46
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:13:
Op zoek naar goede NAS

Hoor veel goede geluiden over synology, ga mijn seagate central 4tb (deze voldoet niet) weg doen en een synology kopen, MAAR WELKE??
mijn internetverbinding is 60Mbit up en down.

wat moet hij kunnen:
- Ik wil mijn HD films vanaf het internet kunnen streamen vanaf de NAS.
- Ook data downloaden van de NAS via internet moet met minimaal 50Mbit kunnen
- NZB downloaden en uitpakken moet ook gaan indien mogelijk. (ook met 50Mbit, mijn popcorn haalt dit niet)
- 2 bay's is naar de toekomst toe wel aan te raden geloof ik

Moet ik hiervoor een
DS214+ aanschaffen, of voldoet bv de DS214SE ook?
of een heel ander model of een ouder model 212J of 213??
DS214play is ook een goede nas voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FunFactory schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:10:
Dit is inderdaad de reden dat ik SSH niet aan wil zetten. Wat ik niet snap is dat SSH nooit aangestaan heeft en nu, na een update, dit een vereiste is geworden.
Waarom ze daar voor gekozen hebben is mij ook niet helemaal duidelijk.

Mocht je het toch nog vervelend vinden kan je in elk geval de volgende dingen doen om het veiliger te maken:
1. Een nieuwe administratoraccount aanmaken voor backup/rsync (moeilijk lang wachtwoord kiezen), en het standaard adminstratoraccount uitschakelen
2. Gebruik maken van de firewall
3. Poort 22 wijzigen naar een ander nummer (sshd_config wijzigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

job schreef op woensdag 11 december 2013 @ 17:02:
2. Gebruik maken van de firewall
Mijn ervaring is dat ondanks dat je het Administrator account disabled, je via SSH altijd moet/kan inloggen met root en het wachtwoord van het (disabled) Administrator account.

Of doe ik iets verkeerd?

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat de goede kant op met de ds214play

http://www.synology.com/n...eNote/package/MediaServer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

hhoekstra schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:25:
[...]

DS214play is ook een goede nas voor je ;)
De DS214+ lijkt mij een betere keuze. Hij schrijft niet hij transcoding nodig heeft, maar wel wil kunnen downloaden en uitpakken tegelijk en de DS214+ heeft een krachtigere CPU (voor zover ik begrepen heb) en hardware encryption engine... mogelijk dat deze ook bijdraagt.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:17
Voor de grap even DSM in een VM geïnstalleerd. http://nl.tinypic.com/r/b3ldmt/5
Handig om DSM te testen!

DS3612xs quadcore met 6GB RAM :P

[ Voor 28% gewijzigd door crypt0rr op 11-12-2013 20:29 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Als ik de HD met volume 1 en DSM vernieuw, blijft dan mijn andere HD met volume 2 intact en benaderbaar nadat ik DSM weer heb geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:00
Bij voorbaat mijn excuses als ik nu iets heel doms ga vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb thuis een prachtige NAS staan, een Netgear ReadyNAS Ultra 6 met 5x 2TB erin. Daar heb ik nooit bewust voor gekozen: hij zat tot mijn grote vreugde in een iBood Box, inclusief 3x 2TB. Zwaar overkill eigenlijk, maar ja, ik kreeg 'm nou eenmaal. Van de 8 beschikbare TB heb ik er slechts 3 in gebruik en dan nog met vooral een filmcollectie waar ik stevig in zou kunnen snoeien als dat nodig zou zijn. Ik gebruik verderTransmission om torrents te downloaden en stream de films en muziek vervolgens naar een popcorn hour a210. Verder gaat er onregelmatig een backup van de belangrijkste documenten richting NAS.

Wat doe ik dan in een thread over Synology?
Tja, weer per ongeluk heb ik gratis een Synology 214 (niet de +-versie o.i.d.) in bezit gekregen en nu vraag ik me af wat ik daar mee zal gaan doen. Ik zie aan de activiteit in de Synology-threads en de shortlist voor beste NAS van het jaar dat de Synology onder tweakers erg populair is, dus ik ben nu wel nieuwsgierig geworden waarom. Wat biedt een Synology 214 me aan gebruiksgemak of mogelijkheden die ik met mijn ReadyNAS Ultra 6 niet heb? Nou kan ik wel lijstjes met specs gaan vergelijken (en dat heb ik ook gedaan), maar dat vertelt maar een klein deel van het verhaal omdat beide apparaten een verschillende doelgroep hebben een uit een verschillende generatie komen.

De 214 heeft uiteraard als duidelijkste nadeel slechts 2 bays, maar als ik daar 2x 4TB in doe, heb ik voldoende ruimte, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Minpuntje, maar niet onoverkomelijk als dat voldoende gecompenseerd wordt. Iemand die me van goede argumenten kan voorzien om te bepalen welke van de 2 ik in V&A moet zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat jij moet doen is geen van beiden in V&A zetten, maar de beste van de twee voor jouw doeleinden onsite houden, en de andere ergens offsite plaatsen voro een offsite backup van je data. Dan heb je namelijk WEL een backup. Rsync over internet (ondersteunen ze volgens mij beiden) en klaar ben je :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 11:30
Anakha schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:13:
Bij voorbaat mijn excuses als ik nu iets heel doms ga vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb thuis een prachtige NAS staan, een Netgear ReadyNAS Ultra 6 met 5x 2TB erin. Daar heb ik nooit bewust voor gekozen: hij zat tot mijn grote vreugde in een iBood Box, inclusief 3x 2TB. Zwaar overkill eigenlijk, maar ja, ik kreeg 'm nou eenmaal. Van de 8 beschikbare TB heb ik er slechts 3 in gebruik en dan nog met vooral een filmcollectie waar ik stevig in zou kunnen snoeien als dat nodig zou zijn. Ik gebruik verderTransmission om torrents te downloaden en stream de films en muziek vervolgens naar een popcorn hour a210. Verder gaat er onregelmatig een backup van de belangrijkste documenten richting NAS.

Wat doe ik dan in een thread over Synology?
Tja, weer per ongeluk heb ik gratis een Synology 214 (niet de +-versie o.i.d.) in bezit gekregen en nu vraag ik me af wat ik daar mee zal gaan doen. Ik zie aan de activiteit in de Synology-threads en de shortlist voor beste NAS van het jaar dat de Synology onder tweakers erg populair is, dus ik ben nu wel nieuwsgierig geworden waarom. Wat biedt een Synology 214 me aan gebruiksgemak of mogelijkheden die ik met mijn ReadyNAS Ultra 6 niet heb? Nou kan ik wel lijstjes met specs gaan vergelijken (en dat heb ik ook gedaan), maar dat vertelt maar een klein deel van het verhaal omdat beide apparaten een verschillende doelgroep hebben een uit een verschillende generatie komen.

De 214 heeft uiteraard als duidelijkste nadeel slechts 2 bays, maar als ik daar 2x 4TB in doe, heb ik voldoende ruimte, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Minpuntje, maar niet onoverkomelijk als dat voldoende gecompenseerd wordt. Iemand die me van goede argumenten kan voorzien om te bepalen welke van de 2 ik in V&A moet zetten?
Heb alleen ervaring met Synology. Helaas kan ik je niet helpen.
Wil alleen even zeggen.... Vet Vet Vet :)

Leuke NAS in een iBood box en dan ook nog een gratis ds214 :)
Leuker kun je het nu niet hebben denk ik :)

Kun je de DS214 niet gebruiken om je data te backuppen middels rSync vanaf je ReadyNAS?

*edit
Eagle was me voor :)

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:00
The Eagle schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:16:
Wat jij moet doen is geen van beiden in V&A zetten, maar de beste van de twee voor jouw doeleinden onsite houden, en de andere ergens offsite plaatsen voro een offsite backup van je data. Dan heb je namelijk WEL een backup. Rsync over internet (ondersteunen ze volgens mij beiden) en klaar ben je :)
oyay schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:19:
[...]
Kun je de DS214 niet gebruiken om je data te backuppen middels rSync vanaf je ReadyNAS?
Dank allebei: de eerste 2 reacties zeggen onafhankelijk van elkaar hetzelfde en dat was een optie die ik nog niet eens bedacht had. Dat klinkt eigenlijk wel als een erg goed idee, want ik had al wel eens bedacht dat die back-up op de ReadyNAS alleen nuttig was voor een stervende HDD, niet voor een brand o.i.d. - ik ga me morgen in ieder geval eens inlezen in rSync.

Blijft wel de vraag staan welke van de 2 dan het meest geschikt is voor welke rol. Kunnen jullie me daarin ook advies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

bardi-1 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:27:
Voor de grap even DSM in een VM geïnstalleerd. http://nl.tinypic.com/r/b3ldmt/5
Handig om DSM te testen!

DS3612xs quadcore met 6GB RAM :P
Hoe krijg je dat voor elkaar dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McLambo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:07:
[...]

De DS214+ lijkt mij een betere keuze. Hij schrijft niet hij transcoding nodig heeft, maar wel wil kunnen downloaden en uitpakken tegelijk en de DS214+ heeft een krachtigere CPU (voor zover ik begrepen heb) en hardware encryption engine... mogelijk dat deze ook bijdraagt.. ?
UIt jullie reacties maak ik op dat DS214+ of de DS214Play de beste opties zijn,

Heeft de DS214CE (die minder dan de helft kost) niet de capaciteiten om dit ook aan te kunnen, of is deze dan niet meer vooruit te branden,
Budget is momenteel namelijk geen 300 euro , heb net mijn monitor moeten vervangen.(2 x 1,5 tb heb ik nog liggen)

Kan ik dan beter nog even sparen voor een + of play of kom ik een heel stuk in de richting met de ce versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:17
McLambo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:33:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar dan??
Tutorial gevolgd. Check: http://www.robvanhamersve...dsm-in-a-virtual-machine/
Mocht iets niet lukken dan hoor ik het graag.

Superhandig om dingen uit te testen wat ik liever niet op mijn Synology doe die ik hier gebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door crypt0rr op 11-12-2013 23:12 ]

AdGuard Home

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Anakha schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:30:
Blijft wel de vraag staan welke van de 2 dan het meest geschikt is voor welke rol. Kunnen jullie me daarin ook advies geven?
Speel even met de Synology, vooral het gebruik van DSM en de bijbehorende packages.
Je wilt daarna nooit meer terug naar een ReadyNAS met die brakke interface!!

Dus: Synology in huis, de Netgear ergens waar niemand um ziet puur als bacup target. ;)

Ik ben licht bevooroordeeld :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Miyamoto op 12-12-2013 09:29 ]

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Als ik inlog op File station kan ik bij alle mappen die ik gedeeld heb, en ook de submappen die daarin zitten. Ga ik via windows/SMB naar de gedeelde map onder \\DISKSTATION dan zie ik wel de gedeelde map maar missen soms een paar submappen. (Terwijl die wél zichtbaar zijn in file station)

De (sub)mappen en bestanden zijn via file station gekopieerd van een EXT2 partititie op een USB schijf.
Hoe krijg ik nu weer alle (sub) mappen te zien in Windows verkenner?

Toch maar een weblog?

• Miyamoto
  • Nu online
Ik heb soms dat ik gedownloadde mappen niet kan wijzigen via de Windows Verkenner.
Als ik ze hernoem op de NAS, kan dat wel. Misschien werkt dat bij jouw probleem ook?

• technorabilia
tomic schreef op donderdag 12 december 2013 @ 09:37:
Hoe krijg ik nu weer alle (sub) mappen te zien in Windows verkenner?
Ik heb hetzelfde probleem op Windows 8.1 en DSM 4.3.
Als je dan in Windows 8.1 verkenner op F5 drukt dan zie je de mappen ineens wel.

[ Voor 40% gewijzigd door technorabilia op 12-12-2013 10:20 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Bender1411
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-03 19:42
Ik heb een vraag. Ik heb een DS409+ dsm 4.2 en maak gebruik van Sickbeard TPB. Ik maak gebruik van de optie om sickbeard unrar te laten aanroepen. Maar met de laatste update van SBTPB werkt dit niet meer. Krijg de melding:

CP Server Thread-6 :: Rar Not Supported: Unsupported RAR version, expected 4.x or 5.x, found: 3.80

Nu wil ik unrar updaten, maar simpel een andere versie van rarlabs downloaden en unrar vervangen in /usr/syno/bin voldoet blijkbaar niet. Krijg dan de volgende melding:

CP Server Thread-6 :: Rar Not Supported: No suitable RAR unpacker installed

Heeft iemand hier ervaring mee hoe ik dit moet doen?

• technorabilia
ipkg install unrar

👉🏻 Blog 👈🏻

• Bender1411
Tnx!

Zit nu op versie 5.00.

• Bender1411
Spoke to soon.

Als ik via ssh unrar open staat erbij dat het versie 5.00 is. Maar zodra ik de optie in SB aanvink krijg ik nog steeds de melding dat ik een niet ondersteunde versie heb:

CP Server Thread-6 :: Rar Not Supported: Unsupported RAR version, expected 4.x or 5.x, found: 3.80

Enig idee hoe dit komt? En hoe ik dit kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Version: 1.1-2411 Supports video transcoding on DS214play.

Klinkt goed maar dit is wel heel summier. Iemand die hier meer over kan vertellen? Of al ervaring heeft met deze update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
kraades schreef op maandag 09 december 2013 @ 09:49:
[...]

Zet je opdrachtregel uit de cron eens in een apart script en kijk of je dat werkend krijgt.
Eerst vanaf de prompt en dan vanuit de cron.
Ja: dit werkt. Dank! _O_

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Bender1411 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:26:
[...]

Spoke to soon.

Als ik via ssh unrar open staat erbij dat het versie 5.00 is. Maar zodra ik de optie in SB aanvink krijg ik nog steeds de melding dat ik een niet ondersteunde versie heb:

Enig idee hoe dit komt? En hoe ik dit kan veranderen?
http://sickbeard.com/foru...achitos&start=1580#p39041
Misschien eens in unix.py kijken hoe die check precise wordt gedaan?
Misschien wordt een andere unrar gebruikt? Ander zoekpath? ($PATH)

[ Voor 8% gewijzigd door technorabilia op 13-12-2013 09:29 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Wellicht al eerder gevraagd maar niet kunnen vinden. Ik ben in de merkt voor een nieuwe NAS. Keuzes hierbij zijn:
- DS214+
- DS214play
- DS713+.

Het punt is echter dat ik hem ook wil gebruiken om virtual machines op te draaien, dus de 713+ heeft daar een streepje voor. Heeft iemand hier ervaring met het draaien van VM's (in vSphere/ESXi) met een kleine Synology nas? Het worden geen multi-TB volumes, maar ontwikkel servers met een paar honderd GB max.
Ik wil wel eventueel in de toekomst gebruik maken van 2xLAN, alleen heb ik nu nog geen server (of switch) die teaming ondersteund.

Het prijsverschil is echter wel een eurootje of 100, dus als wat ik wil bereiken ook kan met een 214(+/play) heeft dat de voorkeur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Ik mag aannemen dat je alleen de storage op je syno wil draaien.

In dat geval zou ik voor de 214+ of 713+ gaan met 2 NIC's. Middels multipath kun je daar dan flink meer performance uit halen. Mocht je meer IO's nodig hebben kan je er altijd nog een DX bijkopen (alleen 713+) en SSD ('s of acceleratie) gebruiken voor je VM's.
Ikzelf werkte met een 1512+ (inmiddels een 1513+) en SSD acceleratie op een raid5 set. Met de write back en mirror (i.p.v. stripe) tweak had ik meer IO's dan met de lokale HDD raid10 array (4x1TB 7200rpm) met 512MB bbu cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Overweging van mij tot dusver, misschien kan ik er iemand verder mee helpen met zijn/haar keuze, of kan iemand mij verder helpen met mijn keuze ;-)

Voordelen DS214+
===================
dual ethernet (ga ik niet gebruiken)
hardware Encryption support (ga ik niet gebruiken, tenzij dit ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden (unrar??))
Hot swappable disks (ga ik niet gebruiken)
Dualcore ARM processor 1.33Ghz (ga ik zeker gebruiken)
1GB ram (ga ik zeker gebruiken)

Voordelen DS214 Play
====================
SDcard reader (kan ik zeker gebruiken)
Transcoding (ga ik niet gebruiken)
Dualcore Intel processor 1.6Ghz (ga ik zeker gebruiken)

Waar wil ik hem voor gebruiken
- opslag bestanden
- cloud station
- backup jobs (naar externe disk en andere DS)
- MySQL
- Sickbeard
- CouchPatato
- SabNZBD+
- Transmission
- Audio Station
- Surveillance Station
- DHCP
- DNC
- Mail server
- Photo station
- Backups vanaf Windows en Mac OS X

- aangezien de prijs nagenoeg gelijk is wil ik een keuze puur maken op welke eigenschappen het beste bij mijn gebruikswensen passen

Overwegingen DS214+
- Puur op de specs en (momenteel nog zeldzame) benchmark gegevens die nu beschikbaar zijn neig ik naar de DS214+ vanwege de marginaal betere performance van de processor
- De processorarchitectuur uit de DS214+ wordt ook in andere modellen van Synology gebruikt, dus de meeste packages zijn hiervoor reeds gecompiled en via de community beschikbaar

Overwegingen DS214Play
- Ik heb een onderbuikgevoel dat de DS214Play meer potentie heeft dan er nu wordt uitgehaald, en dat deze met latere DSM updates meer features krijgt, en mogelijk ook het gebruik van de processor verder geoptimaliseerd gaan worden
- Bijvoorbeeld: hardware encyrption support wordt ondersteund door de processor, echter Synology gaf aan dat ze nooit instructies van Intel hiervoor ontvangen hebben (mogelijk dus later)
- Intel processor in Synology 2-bay is een beetje vreemde eend in de bijt: Niet alle community packages zijn al of worden gecompiled
- Mogelijk dat Synology het bij 1 model met Intel processor houdt, en dat dit hardware pad een vroege dood sterft... ?

Al met al ben ik er nog niet uit, al moet ik wel zeggen dat mijn keuze voor DS214+ steeds meer richting DS214 play verschuift vanwege al de positieve geluiden op GOT en andere Syno communities....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 18:57
mickjuh schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 08:03:
[...]
Version: 1.1-2411 Supports video transcoding on DS214play.

Klinkt goed maar dit is wel heel summier. Iemand die hier meer over kan vertellen? Of al ervaring heeft met deze update?
Ik heb 'm geïnstalleerd op een DS214play maar merk geen verschil. DTS werkt nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

roderickvd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:40:
Ik heb 'm geïnstalleerd op een DS214play maar merk geen verschil. DTS werkt nog steeds niet.
Dat klopt, DTS is er uitgehaald na 1.2 -0423. Ik ben gedowngrade naar die versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

DukeBox schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:54:
[...]

Dat klopt, DTS is er uitgehaald na 1.2 -0423. Ik ben gedowngrade naar die versie.
Dus met die oudere versie heb je wel volledige hardware transcoding?
McLambo schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 10:09:
Overweging van mij tot dusver, misschien kan ik er iemand verder mee helpen met zijn/haar keuze, of kan iemand mij verder helpen met mijn keuze ;-)

Voordelen DS214+
===================
dual ethernet (ga ik niet gebruiken)
hardware Encryption support (ga ik niet gebruiken, tenzij dit ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden (unrar??))
Hot swappable disks (ga ik niet gebruiken)
Dualcore ARM processor 1.33Ghz (ga ik zeker gebruiken)

Voordelen DS214 Play
====================
SDcard reader (kan ik zeker gebruiken)
Transcoding (ga ik niet gebruiken)
Dualcore Intel processor 1.6Ghz (ga ik zeker gebruiken)

Waar wil ik hem voor gebruiken
- opslag bestanden
- cloud station
- backup jobs (naar externe disk en andere DS)
- MySQL
- Sickbeard
- CouchPatato
- SabNZBD+
- Transmission
- Audio Station
- Surveillance Station
- DHCP
- DNC
- Mail server
- Photo station
- Backups vanaf Windows en Mac OS X
Ik zie meer pluspunten bij 214Play en ik denk dat dit ook wel een veel verkochte NAS gaat worden. Ik zou in jouw geval dan voor de Play gaan.

Maar een andere vraag; waarom kies je voor een 2 disk NAS? Ik zie voornamelijk dat je het als data opslag gaat gebruiken. Ga je voor RAID 0 of 1? Wil je niet liever een 4bay NAS waar 1 schijf stuk mag gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

De meerprijs voor een 4-bay is mij te groot, ook al is het 'maar' 100 euro, je moet ergens een grens trekken.
Ik heb momenteel een DS209, dus een +/Play variant is al een stapje beter dan ik had.
De DS209 blijf ik er naast gebruiken (ding doet het nog prima) simpelweg voor opslag (2x2TB)
Belangrijke data staat op meerdere plekken, verder gebruik ik geen RAID, gewoon losse volumes op EXT4.
De DS214 gaat erbij komen voor alle multifunctionele taken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mickjuh schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 15:06:
Dus met die oudere versie heb je wel volledige hardware transcoding?
Nee, maar wel DTS. Dus daar zou je de afweging moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Heb onderstaande ook al elders op tweakers gevraagd maar krijg daar helaas geen antwoord :s

Ik zie dat de ledjes van de netwerkkaart van mijn ds214play helemaal niets doen.
Ik heb de vraag uitgezet bij de support afdeling van Synology maar wordt daar niet echt wijzer van.
Zie hieronder hun reactie:

Thank you for your feedbacks.

It actually depends on the components and the vendor. We do not unify the behavior of the back NIC so it's recommended to focus on the front one for NIC status.

Apologies for your inconvenience.

De nic led aan de voorkant werkt wel.

Nu is mijn vraag,

Kan iemand kijken op zijn 214play of het ledje van de NIC Aan de achterkant wat doet?

Zo ja ga ik zsm naar de MM om een nieuwe op te halen!

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 19:49
Hallo mede Tweakers,

Ik heb de volgende use-case en ik ben benieuwd of dit is in te stellen (en zo ja, hoe)

Wat ik zou willen is een NFC tag op mijn nachtkastje plaatsen. Als ik dan mijn telefoon daar op leg, moet mijn Synology worden uitgeschakeld. Hiervoor zijn dus twee stappen nodig
-Vanaf telefoon (Nexus 5) een shut down commando sturen naar Synology
-Dit commando via NFC triggeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
Moet wel mogelijk zijn.

Kijk eens naar Tasker, die zou met een ssh commando je NAS kunnen besturen.

[ Voor 35% gewijzigd door haakjesluiten op 13-12-2013 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Ik heb 4x4TB disken in een DS414. Wat is beter? Raid 5 of Synology Hybrid Raid(5)?
  • Kan ik beter een custom user aanmaken om een share te mounten in Windows of kun je dat later nog aanpassen? i.v.m. ownerships, etc.
Ik ben nu bang keuzes te maken, waarvan ik later spijt ga krijgen. Ik heb inmiddels iets gemount in Windows \\nas\Storage met eigen user/pass, maar weet niet hoe flexibel alles is.

[ Voor 126% gewijzigd door chronoz op 14-12-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

chronoz schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 10:39:
[list]
Wat is beter? Raid 5 of Synology Hybrid Raid(5)?
Als de hdd's gelijk zijn geeft raid5 de beste performance (ook met rebuild/consistency check).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oyay schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 16:40:
Ik heb de vraag uitgezet bij de support afdeling van Synology maar wordt daar niet echt wijzer van.
Wat ze zeggen is dat verschillende synology modellen verschillende hardware hebben. Bij de ontwikkeling van dsm en de drivers richten ze zich eigenlijk alleen op een goede werken van de leds voorop.

Het lijkt mij logisch dat alle 214plays hetzelfde euvel hebben.
DukeBox schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 12:28:
Als de hdd's gelijk zijn geeft raid5 de beste performance (ook met rebuild/consistency check).
shr met 4 gelijke schijven is raid5. In zijn geval maakt het niets uit.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 14-12-2013 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 16:36
Ik heb sinds kort de Synology DS 214 hier via Tweakers aangeschaft.

Nu is het probleem dat als ik hem aansluit op mijn router, het internet door het hele huis uitvalt.
Hij zend nog wel een wifi signaal uit, maar ik kan hiermee niet op het web komen.
Als ik hierna de Synology uitzet en mijn router weer herstart, kan ik weer bij het internet.

De router is een Netgear WNR3500v2

Heb overal gezocht maar er is nergens iemand anders met mijn probleem. Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt!!

[ Voor 3% gewijzigd door MightyFool op 14-12-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

job schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 12:47:
shr met 4 gelijke schijven is raid5. In zijn geval maakt het niets uit.
Nee, shr moet buiten de parity ook pages bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken de term pages niet icm raid. Kan er ook zo snel niets over vinden. Heb je een linkje?

Ik kom wel tegen dat raid 5 inderdaad iets sneller is dan SHR. Maar verschillen zijn niet minimaal.
Ik lees nog even door :).

Wel heeft SHR uiteraard voordelen als je schijven wilt vervangen door grote exemplaren., dus dat zou dan een voordeel kunnen voor SHR.

[ Voor 62% gewijzigd door job op 14-12-2013 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:15
oyay schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 16:40:
Heb onderstaande ook al elders op tweakers gevraagd maar krijg daar helaas geen antwoord :s

Ik zie dat de ledjes van de netwerkkaart van mijn ds214play helemaal niets doen.
Zie hieronder hun reactie:

Thank you for your feedbacks.

It actually depends on the components and the vendor. We do not unify the behavior of the back NIC so it's recommended to focus on the front one for NIC status.

Apologies for your inconvenience.

De nic led aan de voorkant werkt wel.

Nu is mijn vraag,

Kan iemand kijken op zijn 214play of het ledje van de NIC Aan de achterkant wat doet?

Zo ja ga ik zsm naar de MM om een nieuwe op te halen!

Alvast bedankt.
Net even gekeken en bij mij doen de NIC ledjes het ook niet op mijn DS214play. Het was mij nog niet eens opgevallen, omdat ik alleen naar de voorkant keek of alles goed ging. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 01:03

Dreanor

Joene

Ik heb zojuist de DS214+ aangeschaft en de eerste vraag die ik krijg is of ik Synology Hybrid Raid volume aan wil maken (aanbevolen). Alleen kan ik niet goed vinden wat dit is en doet, of ik disk space inlever, etc.

Ik heb 2x3TB schijven en wil gewoon zoveel mogelijk ruimte hebben dus voor mij hoeft er geen Raid e.d. tenzijn Synology Hybrid Raid echt toegevoegde waarde heeft.

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Kan ik de Synology afsluiten, de disken eruit halen en de disken later in een andere Synology stoppen, zodat hij meteen weer de configuratie + data herlaadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben me op dit moment, door wat failures in m'n AMD Raid array, ook aan het orienteren op een Synology.
De 1513 lijkt me wel wat, vijf schijven lijkt me net wat flexibeler dan vier. En een 412+ of 413 is niet zo gek veel goedkoper.
Maar ik vraag me af wat ik het beste met de schijven kan doen. Heb nu de beschikking over 4tb totaal, maar dat blijkt een beetje krap te worden.
Wil eigenlijk wel gelijk met 4tb disks beginnen, maar die zijn vrij prijzig.

- Met hoeveel schijven kan ik beginnen om fatsoenlijk uit de voeten te kunnen?
- Is 3x4tb voldoende voor een beetje performance? Kan hier niet zo snel benches van vinden.
- Hoe veilig is m'n data dan met drie schijven?
- Is het risico met gebruik van desktop schijven heel erg veel groter dan de specifieke nas schijven?

edit: Lijkt erop dat ik met 2 schijven al uit de voeten kan. Heb nog een 2tb schijf liggen, die er dan ook in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

job schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 13:53:
Ik ken de term pages niet icm raid. Kan er ook zo snel niets over vinden. Heb je een linkje?
Nee, i.c.m. SHR.. de SHR 'blokken/stripes' worden pages genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 19:36
McLambo schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 10:09:

Overwegingen DS214+
- Puur op de specs en (momenteel nog zeldzame) benchmark gegevens die nu beschikbaar zijn neig ik naar de DS214+ vanwege de marginaal betere performance van de processor
- De processorarchitectuur uit de DS214+ wordt ook in andere modellen van Synology gebruikt, dus de meeste packages zijn hiervoor reeds gecompiled en via de community beschikbaar

Overwegingen DS214Play
- Ik heb een onderbuikgevoel dat de DS214Play meer potentie heeft dan er nu wordt uitgehaald, en dat deze met latere DSM updates meer features krijgt, en mogelijk ook het gebruik van de processor verder geoptimaliseerd gaan worden
- Bijvoorbeeld: hardware encyrption support wordt ondersteund door de processor, echter Synology gaf aan dat ze nooit instructies van Intel hiervoor ontvangen hebben (mogelijk dus later)
- Intel processor in Synology 2-bay is een beetje vreemde eend in de bijt: Niet alle community packages zijn al of worden gecompiled
- Mogelijk dat Synology het bij 1 model met Intel processor houdt, en dat dit hardware pad een vroege dood sterft... ?

Al met al ben ik er nog niet uit, al moet ik wel zeggen dat mijn keuze voor DS214+ steeds meer richting DS214 play verschuift vanwege al de positieve geluiden op GOT en andere Syno communities....
Mooie samenvatting van je gedachten spinsels.
Ik had in eerste instantie de DS214+ aangeschaft maar die heb ik toch geruild voor de DS214Play.

De performance lijkt nagenoeg hetzelfde te zijn. Ik heb dit niet gemeten maar er is geen verschil merkbaar.

Ik heb uiteindelijk gewisseld omdat ik in eerste instantie een voordeel bij de 214+ dacht te hebben met Link Agregation (dual ethernet). Na contact met linksys bleek dit niet mogelijk te zijn met de switch die ik heb (SE2500). Link aggregation werkt blijkbaar alleen op een (dure) configureerbare switch.
Mijn verwachting is dat de Play meer toekomst gericht is en meer geschikt gaat zijn voor de doeleinden waar ik mijn NAS voor gebruik, streamen. Alle Apps die ik gebruikt, waaronder Sickbeard, nzbGet werken prima op de play!

Gaston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen. Onlangs als noob maar eens een NAS aangeschaft, voor veiligstellen van data in mijn netwerk. DS213j geworden op advies van mediamarkt meneer. Nu zit ik met een heel vervelend probleem dat ik alleen bestanden kan kopiëren naar de NAS en niet een map kan aanklikken en automatisch de submappen en alle bestanden daarin worden overgezet. Ik heb me suf gezocht op got en internet maar kan niets relevants vinden.

Windows 7 systeem en Firefox en alles up-to-date.

Waarschijnlijk zal het iets doms zijn wat ik over het hoofd zie, maar krijg er mijn vinger niet op gelegd. Ik hoop dat iemand van jullie dit herkent en mij even de goede richting op kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Met File Station? Kan dit geen Java probleem zijn? Ligt mij zoiets bij...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed ook iets met java, maar wat en hoe dan verder? Als ik een map selecteer en ik klik op open, dan gaat de explorer naar de inhoud van de map/submap i.p.v. dat hij begint met uploaden. File station inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
DukeBox schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 18:06:
[...]

Nee, i.c.m. SHR.. de SHR 'blokken/stripes' worden pages genoemd.
SHR is een LVM volume op één of meerdere MDADM RAID volumes.

Simpel RAID5 is één enkel MDADM volume zonder LVM.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 23:04:
Ik vermoed ook iets met java, maar wat en hoe dan verder? Als ik een map selecteer en ik klik op open, dan gaat de explorer naar de inhoud van de map/submap i.p.v. dat hij begint met uploaden. File station inderdaad.
Je moet aan de rechterkant een map selecteren en dan linksboven voor upload kiezen.
Als dat niet werkt dan misschien Java op de client upgraden of eens een andere browser kiezen.
Je kunt anders ook Samba/SMB aanzetten via Control Panel...

[ Voor 53% gewijzigd door technorabilia op 14-12-2013 23:21 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik File Station open dan zie ik mijn shared folder en valt er rechts niets te selecteren. Als ik vervolgens op upload - skip/overwrite klik kan ik bestanden selecteren. Maar geen mappen dus. De kreten SAMBA/SMB zie ik niet terug in control panel - advanced / java, naast het feit dat ik geen benul heb wat het inhoudt. IE biedt ook geen soelaas. Zal Chrome eens proberen.

edit: hey, bij chrome krijg ik een melding dat java toegestaan moet worden. Klik ik op yes, dan zie ik een situatie ontstaan waar jij waarschijnlijk op doelt en het werkt!! Thanks!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2013 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:30
Ik heb momenteel 2 * 3 TB schijven in mijn DS414 zitten. Kan ik zonder dataverlies van Raid 1 naar Raid 5 als ik later 2 schijven bijplaats? Zo nee, dan ga ik voor SHR kiezen in plaats van Raid 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 18:46

rally

Deyterra Consultancy

chronoz schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 17:17:
Kan ik de Synology afsluiten, de disken eruit halen en de disken later in een andere Synology stoppen, zodat hij meteen weer de configuratie + data herlaadt?
Ja, dat kan hoewel hij soms vraagt om "herconfiguratie" (zoals bij mij), maar daarna werkte alles wel weer (nu gebruik ik niet zo heel veel "custom" packages, alleen Sickbeard, NZBGet en Couchpotato)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- nvm -

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2013 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2013 @ 00:22:
De kreten SAMBA/SMB zie ik niet terug in control panel - advanced / java, naast het feit dat ik geen benul heb wat het inhoudt.
Control Panel, Win/Mac/NFS, Windows File Service, Enable.
Zodoende kun je de DS van o.a. Windows benaderen via \\DISKSTATION als de DS server name DISKSTATION is.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
Ik heb ineens een MEGA irritant probleem met mn Synology NAS 210j. Hij is namelijk geupgrade van 3.1 naar 4.3. Verder had ik er wat pakketten opgezet zoals PlexMedia Server, Download Station, Media Server etc.

Wat doet ie nu merk ik na een tijd: alle nieuwe of net gekopieerde bestanden worden constant op read-only en archive gezet. Ook al zet ik het dan weer uit wordt het na een paar seconden weer teruggezet. Ik merkte het onlangs toen ik probeerde een naam van een folder te veranderen en dan zegt ie dat de folder door een 'andere applicatie' in gebruik is. Als ik hetzelfde doe vanuit de DSM console via de file browser gaat het wel goed. Het vreemde is als ik een minuut of 2 wacht dat de archive eraf gehaald wordt en dan ik wel kan veranderen. Maar dus elke keer opnieuw.

Nu had ik gelijk het vermoeden dat er een van de pakketten de bestanden zit aan te passen of zo. Dus heb ik alle pakketten verwijderd. Maar het probleem gaat niet weg. Ook heb ik gekeken op de PC's in mijn netwerk of daar iets staat te draaien maar ik kan niets vinden. Ooit had ik Plex Media Server op 1 PC staan maar dat is ook allang verwijderd.

Wat voor service veranderd dit? Kan iemand helpen please :? ?

Ik word hier echt helemaal gek van :(

[ Voor 29% gewijzigd door Spam op 15-12-2013 13:27 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Mijn DS214 gaat kwa geluid steeds meer opvallen de laatste tijd, Ik heb er een enkele WD RED van 3TB inzitten maar die lijkt steeds meer geluid te maken (kan ook zijn dat ik er meer op ga letten.

Ik zit als ik op de bank zit +/- 3 meter van de NAS en kan hem dan goed horen ook als die idle is. Hoe is de ervaring van andere daarmee? En zijn er nog tips om geluid wat te dempen? Gaat dus echt om geluid van de HD de fan hoor ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Plex Media Server gaat niet werken op de Synology DS414 vanwege de nieuwe processor of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Crazyanz schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:05:
Mijn DS214 gaat kwa geluid steeds meer opvallen de laatste tijd, Ik heb er een enkele WD RED van 3TB inzitten maar die lijkt steeds meer geluid te maken (kan ook zijn dat ik er meer op ga letten.

Ik zit als ik op de bank zit +/- 3 meter van de NAS en kan hem dan goed horen ook als die idle is. Hoe is de ervaring van andere daarmee? En zijn er nog tips om geluid wat te dempen? Gaat dus echt om geluid van de HD de fan hoor ik niet.
Dat hoort niet. Mijn DS213 met twee WD RED's staat onder mijn bureau, en die hoor ik echt nauwelijks. Idle niet, en als ie actief is vrijwel niet, en al helemaal niet op 3 meter.
Ik zou de SMART waarden van die disk eens uitlezen asl ik jou was. Klinkt niet goed iig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik heb op het moment het probleem dat VPN server onbruikbaar is op de Synology. Gebruik ik PPTP dan heb ik constant time-outs als ik met de client iets download. Gebruik ik L2TP dan stopt de verbinding na 1 uur en 48 minuten (Synology heeft dit probleem erkent maar doet er niks aan). OpenVPN is geen optie omdat ik geen extra software op mijn clients wil installeren.

Hoe lossen jullie dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik twijfel momenteel tussen een ds213j en een ds114. Dit wordt mijn eerste nas en ben van plan deze te gebruiken voor het delen van bestanden (met name foto's) zodat ik deze ook via mijn tab kan benaderen, downloaden van nzb-bestanden en streamen van films naar mijn smart-tv. Voor het maken van een back-up zie ik voor dit moment geen belemmering om dit via een externe hd te doen (in mijn ogen is dit dus niet direct een reden om voor een 2-bay nas te gaan).
De 114 is nieuwer dan de 213j. De 213j heeft dan weer 2 bays (waarvan ik nu nog niet weet of ik deze beide zal gebruiken). Prijzen zijn nagenoeg gelijk. Welke van deze 2 modellen zou het meest geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Nu online
mobile12 schreef op zondag 15 december 2013 @ 21:16:
Welke van deze 2 modellen zou het meest geschikt zijn?
Productvergelijking
Dezelfde CPU en hoeveelheid geheugen.
Voor de érg kleine meerprijs wil je dus de DS213j, mét 2 bays.
Het "nieuwer" zijn van het 114 model heeft hier geen meerwaarde. Later geintroduceerd, maar de hardware is hetzelfde.
De interne backup die een 2-bay kan bieden is sneller en handiger dan het geklooi met een externe drive. Wat alsnog kan met de 213j natuurlijk.
Mocht je de RAID-1 "backup" functionaliteit niet gebruiken, kun je met de 2-bay je opslag makkelijker vergroten.

Het energieverbruik (HDD slaapstand) van de 114 is twee keer zo hoog als van de 213j, iemand enig idee waarom?

[ Voor 7% gewijzigd door Miyamoto op 15-12-2013 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
FastPinguin schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 14:41:
[...]

Net even gekeken en bij mij doen de NIC ledjes het ook niet op mijn DS214play. Het was mij nog niet eens opgevallen, omdat ik alleen naar de voorkant keek of alles goed ging. ;)
Bedankt, het hoort dus zo :)
Ben iig opgelucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
The Eagle schreef op zondag 15 december 2013 @ 14:02:
[...]

Dat hoort niet. Mijn DS213 met twee WD RED's staat onder mijn bureau, en die hoor ik echt nauwelijks. Idle niet, en als ie actief is vrijwel niet, en al helemaal niet op 3 meter.
Ik zou de SMART waarden van die disk eens uitlezen asl ik jou was. Klinkt niet goed iig :)
Gedaan die is in orde( schrijf is 3 weken oud oid), ik dacht eerst dat het de FAN was omdat het een apart geluid was maar het blijkt echt de HD te zijn die lijkt continue op volle toeren te spinnen oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2013 @ 16:14:
Ik heb op het moment het probleem dat VPN server onbruikbaar is op de Synology. Gebruik ik PPTP dan heb ik constant time-outs als ik met de client iets download. Gebruik ik L2TP dan stopt de verbinding na 1 uur en 48 minuten (Synology heeft dit probleem erkent maar doet er niks aan). OpenVPN is geen optie omdat ik geen extra software op mijn clients wil installeren.

Hoe lossen jullie dit op?
Heb een nog veel ouder DS model (107+) maar als ik VPN functionaliteiten nodig heb gebruik ik tunnelier / putty en maak daarmee een lokale socks5 proxy. Vervolgens stel ik client-side in wat er door mijn imitatietunnel moet gaan en wat niet. Als je het nog verder wil fine-tunen kan dat ook, maar werkt op deze manier prima. Ik kan hiermee bij alles in mijn thuis netwerk, en de client side is in principe ook portable.

Zie ook hier: http://blog.ashurex.com/2...g-ssh-proxy-tunnel-putty/

[ Voor 4% gewijzigd door TweakMDS op 16-12-2013 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Het lukt mij maar niet om een domeinnaam te koppelen aan m'n RS814.
Mijn RS814 hangt in een Datacenter dus heeft een statisch IPv4 adres. Ik wil graag dat ik hem kan benaderen via http://nas.mijndomein.nl, waar mijndomein.nl reeds gekoppeld is aan een (andere) webserver.
Normaliter krijg je zoiets vrij makkelijk door elkaar door een CNAME record aan te maken voor nas --> IPv4 bij je DNS. Dit heb ik gedaan maar we zijn nu 72 uur verder en nog steeds pakt hij hem niet...

Tevens wil ik een andere, nieuwe domeinnaam, koppelen aan mijn Synology en er een Wordpress site op draaien. De tutorial die ik daarvoor gevolgd heb, http://www.synology.com/en-us/support/tutorials/584 legt 1 cruciale stap niet uit; Welke settings moet ik instellen bij mijn domein registrar?
ns1.domein.nl --> IPv4
ns2.domein.nl --> IPv4
En dan zou het moeten werken? Ik ben echt even het spoor bijster!

Dank

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Freekers schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:51:
Het lukt mij maar niet om een domeinnaam te koppelen aan m'n RS814.
Mijn RS814 hangt in een Datacenter dus heeft een statisch IPv4 adres. Ik wil graag dat ik hem kan benaderen via http://nas.mijndomein.nl, waar mijndomein.nl reeds gekoppeld is aan een (andere) webserver.
Normaliter krijg je zoiets vrij makkelijk door elkaar door een CNAME record aan te maken voor nas --> IPv4 bij je DNS. Dit heb ik gedaan maar we zijn nu 72 uur verder en nog steeds pakt hij hem niet...
Je moet geen CNAME maar een A record naar het IP adres van je Syno aanmaken :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

DennusB schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:53:
Je moet geen CNAME maar een A record naar het IP adres van je Syno aanmaken :)
Bedankt voor je snelle reply. Reeds geprobeerd, ook een A record werkte niet... heel raar!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Pagina: 1 ... 49 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]