Hoi heb je al antwoord?
Naar wat ik zie telt bij de keuze voor een schijf:
- stil
- stroomzuinig (minder dan 7200 rpm?)
- garantie (vaak 2 maar soms ook 3 jaar)
- specs over betrouwbaarheid (MTBF, aantal start stopcycly , temperatuur range)
- geschikt voor RAID, TLER naar 7 ipv 30 seconden te zetten of al ingesteld op 7 sec
- en de prijs (/GB en absoluut).
Leesvoer:
http://nl.hardware.info/r...uimte-in-je-nas-conclusie
Ik zie een aantal opties:
- Voor 93 euro koop je 3TB:
pricewatch: Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB
Maar of deze TLER als RAID in te stellen is, is me vaag. Wel de goedkoopste per GB, nieuw dan.
Hierna per GB volgt de Toshiba DT01ACA300, 3TB. Met 7200 rpm niet de meest logischte keuze.
Ook de Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB is 7200 rpm en lijkt me niet handig daarom.
- WD Green: jouw selectie: lijken mij niet geschikt voor RAID wegens TLER op te hoge tijd (30sec) en niet lager te zetten waardoor RAID tijdens deze hersteltijd de schijf als defect bestempelt. TLER van 7 sec schijnt niet in dit effect te resorteren.
- WD Red schijven. Ik schrik wat van de reviews van de WD red's maar idd niet recent. RAID moet minder problemen geven en de keuze voor WD Red leverde kennelijk soms juist gedoe op (uitval, rebuilden).
Beide WD schijven gebruiken weinig energie, zo'n 3,6 W en zijn volgens hw.info ook zeer stil.
Maar antwoord op jouw vraag, van de twee schijven die je aangeeft, is de Red serie voor NAS en RAID geschikt. Ook ik vraag me zeer af of ze heden te dage nog altijd gedoe kunnen geven... Wie heeft er recente ervring met WD-red's??
Daarnaast:
- In de v&a staan Seagate Desktop HDD.15 4TB te koop voor 125 euro. Voor 4TB een prima prijs, maar ze zijn niet echt voor NAS. Bij
http://www.mycom.nl/opslag/interne-harde-schijf vond ik bij vergelijken 154 euro voor de desktop en 174 euro voor de Seagate NAS schijf, en je kan ze daar qua specs netjes vergelijken. De laatste heeft 600.000 Start/stop-cycli en de gewone desktop maar 300.000 Start/stop-cycli. De Seagate NAS schijf heeft een MTBF van 1000000 h, de desktop is niet gespecificeerd.
Kan tegen max. 70 ipv 60 graden celcius.
Het stoomverbruik is 5 en 4 watt, beiden laag.
Maar de desktop variant is 7200 RPM, en over TLER lees ik niet meteen iets. En de garantie?
Ik vraag me af: is zo'n desktop 4TB voor 125 euro dit wat? Voor jou en ook voor mij...?
- De Hitachi 5k4000 is een 4TB schijf die bij de buren van hw.info goed presteert maar lawaaig en minder zuinig is als de wd-red. Hij heeft 5400 toeren en 3 jaar carry-in garantie en kost 151 euro.
Het lijkt mij nu wel een interessante schijf. Hij is al even op de markt, goed voor ondersteuning van Syno, misschien slecht want niet het nieuwste.
http://www.hgst.com/tech/...4D4/$file/DS5K4000_ds.pdf geeft 600.000 load/unload cycles en aan dat 24/7 doel is.
Een review is vrij positief:
productreview: Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB review door ZombieExtreme
In de reacties lees ik over TLER en RAID, maar of dit bij deze schijf kan en of de ze raid geschikt is, is me nog de vraag. Daarnaast is hij 6 dB luider dan een WD green volgens hw.info. Maar gegeven de verhalen over WD (uitval) vraag ik me af of je dat nu wel weer, of nog steeds niet, moet meenemen in je oordeel. Een red is toch 25 piek duurder en de Hitach is sneller. Weet iemand of RAID met deze schijf een optie is? (TLER)?
Zeker voor 2 schijven loopt het aardig in de papieren, dus ik lees nog even door, en hou me ook aanbevolen voor nieuws en meningen!
NB: Mijn achtergrond is dat ik al een 110j heb voor backup, muziek opslag, downloads. Ik wil eigenlijk centraal documenten opslaan maar doe dat nu niet want niet redundant. Een groeiend probleem is dat via USB met name foto's en documenten op een PC dump. Later kopieer ik met de hand soms wel, soms niet naar de nas. Kortom, een zooitje. De muziek die centraal op de 110j is geplaatst trek soms als backup weer van de Nas naar die PC, hetgeen gedoe is ook gegeven de grootte. Voordeel van PC die NAS backup't is wel dat niet 1 apparaat (1 voeding) alle data heeft, geen single point of faillure. Maar het is ook gedoe.
De 110j zit vol, 700 GB muziek en vele honderden GB's aan windows backups die vermoedelijk niet handig staan ingesteld. Films vullen de rest van de 2TB. Het idee was een simpele nas ernaast te zetten en de muziek apart te zetten. Inmiddels ben ik er achter dat ik ook wat moet doen aan die backups die weer gebackupt worden en ruimte vreten.
In plaats van een extra single bay nas-je heb ik voor een nette prijs een DS 211j nas overgenomen met 2x2TB. Nu zou ik RAID kunnen draaien en centraal documenten kunnen opslaan (maar NAS blijft een single point of faillure) en de PC's terug kunnen brengen naar nul opslag.
Gegeven dat de schijven al die beiden ca 15000 uur hebben gedraaid met 1300 start stop cycles, overweeg ik om nieuwe en wat grotere (3 of 4 TB) schijven erin te zetten. De 2TB schijven kostten 2 jaar terug 59 euro/stuk, ik heb er nu 4 van omdat ik er ook al 1 in een DS 110j en 1 in een PC (de backup van nas) had. De prijzen liggen helaas nog steeds ver boven die 59 euro, met als klein voordeeltje dat de 2x2TB misschien nog 80 euro als gebruikte schijven opbrengt. Helaas wel veel minder dan 1x 3 TB schijf. Dus ik ben net zoals jij een het kijken wat een goede keuze zou zijn, en ik hoop op prijsdalingen.
Ernepper schreef op maandag 11 maart 2013 @ 18:40:
Afgelopen week mijn DS213+ binnen gekregen (Dankzij een tip van GreenFrog erg goedkoop gekocht bij de Saturn)
De NAS gaat waarschijnlijk als een JBOD of RAID 0 geconfigureerd worden. Een externe disk word via USB 3 gekoppeld. De belangrijkste data zal als een periodieke backup (wrs met Time Backup) naar de externe disk en een DS212+ op een externe locatie gebackupped worden.
Waar ik nog niet over uit ben zijn de aan te schaffen interne disks. Ik volg al een paar maanden de relevante topics op tweakers en heb een aantal Synology KB artikelen doorgelezen. Ik begrijp nu welke configuraties mogelijk zijn.
Ik ben vwb de disks uitgekomen op de volgende shortlist:
Western Digital Green WD30EZRX, 3TB
Western Digital Red WD30EFRX, 3TB
De GREEN had in eerste instantie mijn voorkeur maar komt niet voor in compatible list van Syno
http://www.synology.com/s....5%20SATA%20Hard%20Drives Bovendien lees ik op oa tweakers nog veel slechte ervaringen met de 3TB versie. Veel van deze ervaringen niet recent, ik weet dus niet of de klachten nog actueel zijn.
De Red zou dan wel geschikt zijn, de specificaties en eigenschappen zijn mij en jullie bekend. De voordelen lijken mij minimaal tegenover de Green maar zijn mij de meerprijs waard.
Wat ik echter begrepen heb zijn de Red disks minder geschikt voor niet-RAID systemen vanwege de aangepaste TLER tijdspanne, klopt dit? Zo ja met een RAID 0 config zou dit geen problemen mogen opleveren?
Wat zouden jullie adviseren? Het gaat mij puur om de betrouwbaarheid en goede werking met deze NAS en de te kiezen configuratie.
Als bovenstaande klopt hangt de keuze van de schijven dus samen met de config; JBOD of RAID 0 right?