Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neurd schreef op zondag 22 september 2013 @ 21:53:
[...]

Ik heb adres http://find.synology.com/ ingetyped en hij kan geen nas vinden. Ik neem aan dat je dat bedoeld met assistant? Ik heb namelijk geen speciale software op mijn laptop staan.

Als ik ping naar 192.168.1.11 krijg ik wel een respons. Geen flauw idee wat voor apparaat dit is. Mogelijk is het toch de nas, maar als ik dan via putty probeer in te loggen dan lukt mij dat ook niet.

NB. Ik ben er dus gemakshalve vanuit gegaan dat een netwerk probleem de oorzaak is van het niet meer kunnen vinden van mijn nas. Het zou namelijk wel heel toevallig zijn dat de upc mediabox net toevallig ook adres 192.168.1.11 van de dhcp hebben gekregen aangezien er dit moment nog geen 5 apparaten aan staan.
De assistant kan je downloaden vanaf de synology site,daarmee instaleer je ook de dsm op de synology.maar je kan daarmee dus ook zien wat voor ip adres de synology heeft

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2013 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 22:37
Verwijderd schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:30:
[...]

De assistant kan je downloaden vanaf de synology site,daarmee instaleer je ook de dsm op de synology.maar je kan daarmee dus ook zien wat voor ip adres de synology heeft
Bedankt voor de info. Assistant geïnstalleerd, maar hij kan geen nas vinden.
Iemand nog een idee vwb de power button failure?

Edit:
als wanhoopsdaad de stekker er maar uitgetrokken en nu is hij weer te vinden op zijn vertrouwde ip adres. Ik heb in de router een optie gevonden die ip adressen reserveerd en aan MAC adres koppelt, dus dit zou niet meer voor mogen komen. :/

[ Voor 22% gewijzigd door Neurd op 23-09-2013 09:00 ]

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:32
Hmm, na de update van 17 september op mijn DS211+ krijg ik sickbeard met geen mogelijkheid meer aan de praat. Het pakket wil gewoon niet meer opstarten, en logs worden niet weergegeven..

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:13
Verwijderd schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:30:
[...]

Helaas heb je niks aan de assistant, als je op de NAS niet het vinkje zet dat de assistant mag verbinden met de NAS. Dus moet je eerst op de NAS zien te komen... Kip en ei.

- Edit -
Die webassistant kende ik nog niet. Handig.

[ Voor 5% gewijzigd door Xyphoid op 23-09-2013 10:43 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Wat ik graag zou willen is vanaf DSfile een mkv (met bijv. DTS) kunnen streamen naar mijn iPad toe.
Het probleem is alleen dat de apps die video's af kunnen spelen geen DTS of Dolby licenties hebben.

Heeft iemand wellicht 3rd party tools of een mogelijke workaround om dit wel mogelijk te kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
Ik wil voor vrienden een gedeelde map voor foto's beschikbaar stellen. Heb nu een user aangemaakt daarvoor, met een specifieke share map. Die user alleen lezen en schrijven ingesteld staan voor een map. Als ik inlog met die user zie ik echter ook mijn apps staan Plex, Couch, Sickbeard, SAB. Hoe voorkom ik dat? Ze staan niet bij de toepassings machtigingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:56
Waarom laat je ze niet op de foto station inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:29

Tank80

Cyanide&&Happiness

Even een kort vraagie: kan ik een 2 disk jbod uit een andere nas in mn nieuwe syno ds1512+ mounten om data over te pompen?

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mau_Maus schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:25:
Hmm heb mijn DS2413+ geupdate naar laatste firmware (4.3-3776-1)
Normaal nooit problemen, maar nu wel... hij onthoud mijn eigen geselecteerde standaardachtergrond niet...
[...]
Inmiddels van Synology zelf een antwoord gehad.
Het is een 'known issue'. Wordt in een volgende update gefixt.

De enige manier om nu op te lossen is als de gebruiker zelf handmatig een plaatje upload of selecteerd van het volume van de NAS... en opslaat.
Vervolgens kan je pas daarna weer normaal een 'standaard achtergrond' selecteren. En die blijft dan staan.

Wel irri voor al mijn gebruikers die daar niet op zitten te wachten. Ik als admin kan dat niet fixen voor ze tot een update of patch beshcikbaar is. (die sturen ze me als die eventueel los beschikbaar komt).

Ik weet niet of dit alleen voor de DS2413+ modellen geldt, maar goed wie weet help ik er iemand mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
jongetje schreef op maandag 23 september 2013 @ 13:11:
Waarom laat je ze niet op de foto station inloggen?
Ik vond het gister al vreemd dat ik daar nergens een synology oplossing voor vond. Blijkt dat photostation voor mij helemaal niet zichtbaar was. Nu aan dsm aan het updaten, schijnt daarna weer beschikbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 21:47

spartacusNLD

This is Sparta!!

heb een pricewatch: Synology Disk Station DS112 deze is via chrome wel te bereiken op het ip adres. maar bij verkenner staat hij niet bij. (wel onder andere apparaten, klik ik dat aan wordt alsnog chrome geopend)

het heeft altijd perfect gewerkt ( ongeveer 1.5 jaar ) tot deze ochtend. ik draai windows 8 (systeem staat onder mijn post)

de synology is wel te zien via synology assistent, alle stappen die je daar kan doen helpen niet.

wat kan ik nog doen?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 20:25
spartacusNLD schreef op maandag 23 september 2013 @ 17:00:
heb een pricewatch: Synology Disk Station DS112 deze is via chrome wel te bereiken op het ip adres. maar bij verkenner staat hij niet bij. (wel onder andere apparaten, klik ik dat aan wordt alsnog chrome geopend)

het heeft altijd perfect gewerkt ( ongeveer 1.5 jaar ) tot deze ochtend. ik draai windows 8 (systeem staat onder mijn post)

de synology is wel te zien via synology assistent, alle stappen die je daar kan doen helpen niet.

wat kan ik nog doen?
als je in verkenner in de adresbalk \\ip-adres invoert kom je er dan wel in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 11:56
Mijn DS411j heeft de laatste tijd een erg hoge load. Iemand enig idee hoe dit kan en of dit op te lossen is? Gebruik Transmission als hoofd downloader (juist omdat die minder zware load voor het systeem had dan de ingebouwde Download Station) en 'top' geeft de volgende gegevens weer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Mem: 98028K used, 20184K free, 0K shrd, 1684K buff, 13024K cached
CPU: 80.0% usr  2.2% sys  0.0% nic  7.9% idle  8.8% io  0.0% irq  0.9% sirq
Load average: 3.50 2.68 1.83 2/105 5835
  PID  PPID USER     STAT   VSZ %MEM %CPU COMMAND
11641     1 root     S    93976 79.4  0.0 /var/packages/MediaServer/target/sbin/dms
10184     1 transmis S    65688 55.5 82.2 /usr/local/transmission/bin/transmission-daemon -g /usr/local/transmission/var/ -x /usr/local/transmission/var/transmission.pid
25790     1 root     S    54592 46.1  0.0 /var/packages/VPNCenter/target/sbin/vpnauthd
 7962     1 sublimin S    49548 41.8  0.0 /usr/local/subliminal/env/bin/python /usr/local/subliminal/app/scheduler.py
 5490  4988 root     S    40508 34.2  0.0 /usr/syno/sbin/smbd -D
12358  4685 admin    S    34788 29.4  0.0 postgres: admin mediaserver [local] idle
12400  4685 admin    S    34468 29.1  0.0 postgres: admin mediaserver [local] idle
 4688  4685 admin    S    33768 28.5  0.0 postgres: writer process
 4685     1 admin    S    33768 28.5  0.0 /usr/syno/pgsql/bin/postgres -D /var/services/pgsql --config_file=/usr/syno/pgsql/etc/postgresql.conf --hba_file=/usr/syno/pgsql/etc/pg_hba.conf
 4689  4685 admin    S    33768 28.5  0.0 postgres: wal writer process
 3341     1 root     S    29420 24.8  0.3 scemd
 5027  4988 root     S    28472 24.0  0.0 /usr/syno/sbin/smbd -D
 4988     1 root     S    28356 23.9  0.0 /usr/syno/sbin/smbd -D
12376     1 root     S N  27344 23.1  0.0 /usr/syno/sbin/synoindexd
 4952     1 root     S    21920 18.5  0.0 /usr/syno/sbin/nmbd -D

De laatste paar weken heb ik een aantal grote torrents (5x 40GB) aanstaan die slecht geseed langzaam binnendruppelen. Hoort het dat het CPU verbruik zo hoog is? Heeft dit verband met de grootte van de files? Want snel gaat het absoluut niet. (10-100KB/s)

Zonder dat de DLNA service gebruikt wordt, zit deze toch helemaal aan de top met 80% MEM usage. Kan hier nog iets aan gedaan worden? Zijn er third party DLNA servers die efficienter werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:35
Welke switch kun je het beste bij de Synology 1513+ aanschaffen?
Dit met gebruik van lacp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 18:10
Von Henkel schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 02:01:
Welke switch kun je het beste bij de Synology 1513+ aanschaffen?
Dit met gebruik van lacp
Een switch die LACP ondersteund ;) . HP Procurve 1810-8G bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 21:47

spartacusNLD

This is Sparta!!

hellboy123 schreef op maandag 23 september 2013 @ 18:38:
[...]

als je in verkenner in de adresbalk \\ip-adres invoert kom je er dan wel in?
dan opent gewoon de browser weer..

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coreantes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 10:43

Coreantes

But you can call me 'Core'...

CU2morO schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 00:58:
Mijn DS411j heeft de laatste tijd een erg hoge load. Iemand enig idee hoe dit kan en of dit op te lossen is? Gebruik Transmission als hoofd downloader (juist omdat die minder zware load voor het systeem had dan de ingebouwde Download Station) en 'top' geeft de volgende gegevens weer:
Hier hetzelfde. Als je kijkt op het forum zie je heel erg veel mensen met dezelfde problemen: extreem hoge load. Ik heb toevallig een topic geopend; heb ondertussen al wat reacties daarop gehad.

Load idle bij mij was rond de 8%, tegenwoordig standaard 35/40%. Synology heeft normaal nooit zoveel problemen met software, maar met de update naar 4.3 lijken extreem veel problemen geïntroduceerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik sta op het punt en Synology aan te schaffen, maar is de uopgrade naar 4.3 vrijwillig?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Updates moet je zelf installeren, dus die zijn inderdaad vrijwillig, maar hou er dan wel rekening mee dat nieuwe versies van de Android/iOS apps niet per definitie werken.

De nieuwste DS File app vereist bijvoorbeeld DSM 4.3.

@kfaessen: dat zou inderdaad goed kunnen.

[ Voor 62% gewijzigd door Rhapsody op 24-09-2013 12:21 ]

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Rhapsody schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:19:
Updates moet je zelf installeren, dus die zijn inderdaad vrijwillig.
Maar het kan zijn dat de synologys in de winkel wel al DSM 4.3 hebben geïnstalleerd. De kans is tegenwoordig zelfs erg groot sinds de meeste winkels niet met hoge voorraden werken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En jullie draaien allemaal laatste versie? Er is blijkbaar een update met dezelfde buildnummer (-1 erachter), wat op zich raar is. Ik kan niet terug vinden wat er precies gewijzigd is maar waarschijnlijk een high impact bug/security issue ofzo. Gezien het feit dat nummering niet gewijzigd is.

[ Voor 14% gewijzigd door Quakie op 24-09-2013 12:55 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Quakie schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:54:
En jullie draaien allemaal laatste versie? Er is blijkbaar een update met dezelfde buildnummer (-1 erachter), wat op zich raar is. Ik kan niet terug vinden wat er precies gewijzigd is maar waarschijnlijk een high impact bug/security issue ofzo. Gezien het feit dat nummering niet gewijzigd is.
En dat zie je waar?

Ik heb persoonlijk geen problemen gehad met de upgrade naar 4.3, ook niet met de apps die op de syno draaien.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Control panel en dan naar DSM Update.
bij mij staat er nu (na update) DSM 4.3-3776-1. Dit was hiervoor 3776.
overal waar je nog meer een buildnummer ziet staan, staat gewoon 3776.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2013 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil binnenkort een synology gaan kopen maar zit nog met een vraag.

Is het nodig of verstandig om een apart volume aan te maken voor DSM en packages.
Zodat er geen data verloren gaat bij het corrupt raken of dergelijken van DSM.

Bijvoorbeeld:

Optie1:
Volume1 - DSM
Volume2 - Data

Optie2:
Volume1 - DSM en Data

Wat is beste en veiligste optie kijkend naar Data behoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habari
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:26
Synology maakt automatisch z'n eigen systeempartitie aan waarop het DSM en dergelijke wordt geinstalleerd. Het heeft mijn inziens weinig zin om deze standaard instellingen te veranderen.
Daarnaast gaat het aanmaken van deze systeempartitie automatisch bij het installeren van je Synology.
Wel zou ik je een RAID configuratie kunnen aanraden. Op deze manier kun je toch nog je data behouden op het moment dat één van je schijven uitvalt.

En als je echt wilt zeker wilt zijn dat je data veilig blijft is het verstandig om te zorgen voor goede een goede backup. Ikzelf heb er momenteel voor gekozen om m'n cruciale data op m'n NAS dagelijks te backuppen op externe locatie. Voordat ik gekozen heb voor deze set-up backupte ik de data van de NAS periodiek op externe harde schijven. Maar of het nodig is om backup's te hebben hangt natuurlijk ook van het type data. Zo backup ik bijvoorbeeld geen speelfilms of muziek maar wel foto's en bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard zal ik raid gebruiken. Blijft de data bestaan als de systeem partitie beschadigd raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habari
Wanneer de systeempartitie beschadigd raakt blijft de data bestaan ;) En het is dan ook mogelijk om de partitie te herstellen (zie hiervoor ook de Synology Docs pagina)
Ikzelf heb (gelukkig) geen ervaring met een corrupte systeempartitie op een Synology NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top thanks voor de info.

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-09 16:52
FF een urgente vraag. Wij hebben meerdere Synology RS3411RPxs-en. Ze hebben allen een identieke inrichting, dat betekent, zelfde DSM versie en zelfde aantal (7) en types disken en allemaal een SHR-set.

Een van de Synologys is momenteel dood. Als je 'm aanzet, zie jede voedingslampjes een seconde branden en dan gaat hij weer helemaal uit. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, dus wil ik de volgende vragen stellen:
1. Het lijkt mij een hardware defect op synology nivo, dus niet in de disken nog in het SHR-volume. Klinkt dat aannemelijk?
2. We hebben een spare Synology. Kunnen we de 7 disken 1-op-1 oversteken van de defecte synology naar de reserve synology, en dan normaal opstarten?
3. Kunnen we de 7 disken uit de defecte synology halen en dan deze synology nog eens aan proberen te zetten? Wat zou je dan normaal moeten zien?
4. Wat moeten we vooral niet doen.
5. Welke informatie wordt er op de synology zelf bijgehouden? Staat alles op de disken, of houdt de controller een raid configuratie met disk ID's bij ofzo?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:25

DukeBox

loves wheat smoothies

R Kuipers schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:23:
1. Het lijkt mij een hardware defect op synology nivo, dus niet in de disken nog in het SHR-volume. Klinkt dat aannemelijk?
Als ie zonder HDD's hetzelfde doet dan vermoedelijk wel.
2. We hebben een spare Synology. Kunnen we de 7 disken 1-op-1 oversteken van de defecte synology naar de reserve synology, en dan normaal opstarten?
Ja, mogelijk moet je wel DSM up/down graden om je volume toegankelijk te maken,
3. Kunnen we de 7 disken uit de defecte synology halen en dan deze synology nog eens aan proberen te zetten? Wat zou je dan normaal moeten zien?
Alles behalve het volume én de apps die daarvanaf starten
backups weggooien :?
5. Welke informatie wordt er op de synology zelf bijgehouden? Staat alles op de disken, of houdt de controller een raid configuratie met disk ID's bij ofzo?
Er zit geen controller in. De LVM config staat op de disken.

Maar dit zijn allemaal FAQ die gewoon op de support pagina en/of forum te vinden is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 10:42
Irritant.
Blijkbaar is perl ooit op mijn spare volume2 geinstalleerd geraakt.
Nu wil ik dat volume dus gaan afbreken maar wanneer ik dat probeer wordt er geklaagd dat ik eerst perl moet uninstallen. Maar vooralleer ik perl kan uninstallen moet ik blijkbaar eerst de mailserver uninstallen.

Nu heeft die mailserver o.a. al een hele hoop aliases en dergelijke en zou ik dus wel graag een backup maken die ik dan achtertaf kan restoren.

Iemand een idee hoe ik dit best doe?

oplossing:
/volume1/@appstore/MailServer/etc staat alle config. backup die folder en restore wanneer je klaar bent en alle config is restored. Mail logs ben ik wel kwijt maarja, daar lig ik niet van wakker.

Dukebox: te laat, toch bedankt!

[ Voor 20% gewijzigd door witchdoc op 25-09-2013 17:36 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je je mailserver stopt kan je je volume verwijderen en vervolgens perl repairen.

• witchdoc
Nog een vraagje:

is het met Synology mogelijk om van b.v. een raid set met 8 disks naar een raidset met 6 disks te gaan?
De data zelf kan makkelijk passend gemaakt worden voor op een 6 disk array.

Ik lees b.v. hier dat het met een linux raid wel zou kunnen.

Mocht dit op Synology toch echt niet mogelijk zijn, wat zijn de opties om
"opnieuw" te beginnen zonder apps en/of eender welke setting kwijt te raken? Ik denk dan b.v. aan een bit for bit image van het ganse volume?
Of zit ik vast en dien ik app per app gaan uit te pluizen hoe ik kan backuppen en restoren?

[ Voor 3% gewijzigd door witchdoc op 25-09-2013 20:10 ]

• Von Henkel
Hoe zit het eigenlijk als alles overgaat naar IP6, moeten dan onze routers, switches en nas server vervangen worden?

• witchdoc
Von Henkel schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:41:
Hoe zit het eigenlijk als alles overgaat naar IP6, moeten dan onze routers, switches en nas server vervangen worden?
Nas niet (mijn synology spreekt al lekker ipv6), switches ook niet (die doen layer2 terwijl ipv6 layer3, een laag hoger, is), soho routers mogelijk wel omdat men de investering niet wil doen deze te upgraden.
Al moet ik hier meteen bij zeggen dat een hoop soho routers ipv6 al fatsoenlijk supporteren. Dit geld echter zeker nog niet voor alle routers dus dien je zelf nog even te verifieren.

• Von Henkel
Mijn router is ip6 (Draytek), maar ik ben alleen nog uit aan het zoeken in hoe verre deze switch (TP-Link JetStream TL-SG3216) geschikt is voor mijn Synology 1513+.
Dit vanwege de aanwezige 4 lan poorten voor Link Aggregation in de nas server

• witchdoc
Von Henkel schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:11:
Mijn router is ip6 (Draytek), maar ik ben alleen nog uit aan het zoeken in hoe verre deze switch (TP-Link JetStream TL-SG3216) geschikt is voor mijn Synology 1513+.
Dit vanwege de aanwezige 4 lan poorten voor Link Aggregation in de nas server
Je weet dat een linkagg enkel nuttig is als je met meerdere hosts tegelijk gaat connecteren?
Met een LACP of eender welf link aggregation protocol ga je met 1 enkele client ALTIJD 1 enkele link van je linkagg gebruiken.
En met enkele host heb je nog steeds een reële kans dat ze dezelfde link gaan gebruiken. Voor thuisgebruik is LQCP enkel nuttig qls redundancy, niet ter verhoging van de snelheid.

Die switch van je doet LACP (=link aggregation control protocol) en is dus is zeker geschikt.

Verwijderd

Ik heb sinds enige tijd een DS212, hierop draait oa audio station. Ik gebruik DLNA over een 1gb netwerk vanaf de NAS naar een Pioneer VSX-922 receiver, alles loopt via een netgear JGS516 switch. Verder ben ik draadloos verbonden met mijn Android telefoon aan een Cisco WAP4410, hierop gebruik ik DS audio om muziek selectie te doen.

Nu is mijn vraag;
De interface response van DS audio op mijn Xperia Z telefoon is erg traag, is dit normaal? Overigens vind ik de audio station interface direct op de Diskstation via de webbrowser ook niet echt super lopen.

Kan iemand zijn ervaring hiermee delen? Ik ben met googlen niet veel verder gekomen.

Wellicht dat er in mijn netwerk iets zit wat de boel vertraagd?

• Von Henkel
Als ik nu mijn 4 netwerk kabels "bind" tot 1, Geeft de nas server een foutmelding omdat de switch dit niet ondersteund.
5 gb naar de nas kopieren,gaat met 100mb schrijven, en ook downloaden is met 100 mb begrenst.
Dit vind je ook terug in bovenstaande grafiek http://www.synology.com/p...ance.php?lang=nld#tabs-10
link aggregation zou volgens hun grafiek gaan tot 200 mb schrijven en 350 mb downloaden (theoretisch)

• witchdoc
Von Henkel schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:33:
Als ik nu mijn 4 netwerk kabels "bind" tot 1, Geeft de nas server een foutmelding omdat de switch dit niet ondersteund.
5 gb naar de nas kopieren,gaat met 100mb schrijven, en ook downloaden is met 100 mb begrenst.
Dit vind je ook terug in bovenstaande grafiek http://www.synology.com/p...ance.php?lang=nld#tabs-10
link aggregation zou volgens hun grafiek gaan tot 200 mb schrijven en 350 mb downloaden (theoretisch)
Zoals in mijn eerdere post aangehaald.
Een linkaag heeft enkel nut als je met meerdere clients tegelijk naar je NAS connecteerd.
Een snelheidstest tussen 1 client naar 1 nas over een linkagg zal NOOIT een snelheid verbetering opleveren tegenover dezelfde setup zonder linkagg.
Een enkele stream zal altijd over 1 en dezelfde (single) interface gaan.

Een linkagg bekijkt het source en destination IP (of MAC), doet hier een XOR over en bepaald zo welke interface van de linkagg gebruikt zal worden.
Jouw test van 1 client naar 1 nas zal dus steeds 1 enkele interface uit de linkagg gebruiken. Al gebruik je 8 gigabit interfaces in je linkagg, 1 enkele client naar 1 enkele nas zal altijd gelimiteerd zijn tot 1Gbps.

Wanneer win je snelheid net een linkagg? Als je verschillende source ip (of mac) adressen hebt die naar die nas gaan. Dan is die XOR mogelijk anders en wordt er dus mogelijk een andere inrterface gebruikt.

Beide kanten (je switch en je nas) moeten hetzelfde linkagg protocol (lacp + 802.3ad) spreken om hiervan gebruik te kunnen maken.

mb is millibit dus daar ga ik niet eens over beginnen :P Ik veronderstel dat je ofwel Mbps of MB/s bedoelt?
Je 100MB/s ofwel 800Mbps is dus erg logisch volgens mijn uitleg; je gebruikt namelijk maar 1 interface van theoretisch 1000Mbps.

• Von Henkel
Uiteraard bedoelde ik 100 MB/s, aangezien ik toch moet upgraden wilde ik niet op mijn 8 poorts switch een volgende 8 poort switch hangen, maar meteen voor een switch met 16 poorten gaan (ziet wat netter uit). het is me duidelijk dat de snelheid niet hoger zal worden. Maar bedankt voor de uitleg ;)

• bum
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Sorry Dukebox: je advies is niet helemaal correct.
Op een lege Synology zonder harddisks staat niks: als je opstart zie je alleen een pagina van de Web Assistant en een melding dat er geen harde schijf gevonden is.

In een standaard configuratie worden drie partities aangemaakt:
-system partition Raid 1 <- Hier staat de DSM firmware.
-swap partition
-data

Zie aanvullingen:
R Kuipers schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:23:
-----
Als ie zonder HDD's hetzelfde doet dan vermoedelijk wel.
Lijkt idd hardware probleem
----
Ja, mogelijk moet je wel DSM up/down graden om je volume toegankelijk te maken,
DSM staat op de disks, dus neem je mee naar de spare Synology: er hoeft niks geupgrade of gedowngrade te worden. Overzetten van de disk zou naadloos moeten gaan, disks inprikken en opstarten.
---
Alles behalve het volume én de apps die daarvanaf starten
Op een Synology zonder harddisks zie niet 'alles behalve het volume en de apps'. Je ziet alleen de Web assistent web page en een melding dat er geen harddisk is gevonden. Probeer het anders eerst met de lege spare Synology. Dan weet je wat je kan verwachten.
Het is geen enkel probleem om de disks uit de defecte te trekken en die op te starten: er gebeurt helemaal niks met de disks en er wijzigt niks aan de configuratie. Dat sluit ook uit dat een van de harddisks het probleem veroorzaakt: wel fijn om te weten voor je alles overzet naar de spare Syno.
----
backups weggooien :?
Dat en schijven formatteren, Syno resetten of opnieuw installeren zonder dat je exact weet wat je doet...
----
Er zit geen controller in. De LVM config staat op de disken.
Firmware, raid configuratie en data staan op de disks zelf.

R: Kuipers. kan je even laten weten hoe het is afgelopen? Ben benieuwd :*)

[ Voor 0% gewijzigd door bum op 26-09-2013 09:40 . Reden: typo ]

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-09 16:52
bum schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:20:

Zie aanvullingen:

ingekort

R: Kuipers. kan je even laten weten hoe het is afgelopen? Ben benieuwd :*)
Dukebox en Bum, beide bedankt.

Troubleshooten via de servicedesk van Synology (servicerequestformulier invullen en wachten op antwoord) gaat moeizaam. Gelukkig kon onze leverancier het een en ander bespoedigen. Deze reaktie hadden we van hen ontvangen:
Ik heb overlegd met mijn collega van onze technische afdeling, de schijven zijn 1 op 1 over te plaatsen. Dit staat ook beschreven op de Synology website: http://www.synology.com/s...how.php?q_id=484&lang=nld sectie 2.1

De schijfvolgorde is wel belangrijk. Daarnaast moet dezelfde DSM firmware draaien op beide systemen. Een deel van de DSM firmware staat op disk, en een klein deel zit in het systeem zelf. Indien deze niet gelijk is kan het voorkomen dat de systeemconfiguratie niet wordt overgenomen.

Indien de firmware nog niet gelijk is, dan kan deze gelijk gemaakt worden door het in het doelsysteem tijdelijke een andere disk te plaatsen. Dit staat ook in sectie 2.1 te lezen.

NB. De gebruikersdata op de disk (volume1 etc. ) zullen in princiepe nooit verloren gaan. (Tenzij er meerdere defecte disken tussen zitten).
Inmiddels hebben we de disken succesvol 1-op-1 (rekening houdend met volgorde) overgestoken. Boel startte vervolgens normaal op. Alles disken waren goed, en liep echter wel een consistency check ivm een unproper shutdown. Daar is ie inmiddels ook zonder problemen doorheen.

De hele configuratie (DSM/netwerkconfiguratie/AD-koppeling/shares/LUN/enz) is meegekomen, zoals Bum ook al voorspelde.

• bum

bum

Goed om te horen. En zelf ook weer wat geleerd: blijkbaar staat er toch een stukje firmware intern en is het wel belangrijk dat je up- of downgrade naar de juiste DSM (excuus aan Dukebox O-) ).

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik heb een probleempje met photostation. In de map /Photo heb ik allemaal albums en had er een 50tal losse fotos staan. Ik heb in Photostation alle albums op prive gezet en 1 album op openbaar.
Maar nu laat hij ook die losse foto's openbaar zien. Toen heb ik de losse foto's verplaatst naar een map. Maar nu nog steeds laat hij de losse foto's als openbaar zien, zelfs na opnieuw indexeren (waar hij overigens een klein half uurtje mee bezig geweest is).

Iemand een idee wat ik kan doen?

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

Ook ik heb een vraagje. Ik ben van plan binnenkort een DS413 aan te schaffen, in eerste instantie met slechts 1 schijf. Is het mogelijk om later een voor een schijven toe te voegen en deze uiteindelijk in een RAID 5 opstelling te zetten zonder dataverlies?

stappenplan:
- 1 schijf
- 2 schijven in RAID 1
- 3 schijven in RAID 5
- 4 schijven in RAID 5

• BlakHawk
zwik schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:01:
Ook ik heb een vraagje. Ik ben van plan binnenkort een DS413 aan te schaffen, in eerste instantie met slechts 1 schijf. Is het mogelijk om later een voor een schijven toe te voegen en deze uiteindelijk in een RAID 5 opstelling te zetten zonder dataverlies?

stappenplan:
- 1 schijf
- 2 schijven in RAID 1
- 3 schijven in RAID 5
- 4 schijven in RAID 5
Ik zat met hetzelfde punt...
Ik wil wel beginnen met 2 disken...

Daarnaast denk ik dat ik voor de 412+ ga, die scheelt slechts 100 euro wat op het totaalbedrag niet zo veel is. En de 412+ schijnt rondjes om de 413 te lopen heb ik hier in het topic gelezen.

• mvds
  • Laatst online: 10:53

mvds

Totally awesome!

zwik schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:01:

stappenplan:
- 1 schijf
- 2 schijven in RAID 1
- 3 schijven in RAID 5
- 4 schijven in RAID 5
Dan kan je beter SHR nemen, dan kan je schijven toevoegen. Van raid 1 kan je niet zomaar naar raid 5 volgens mij.

• BlakHawk
mvds schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:20:
Dan kan je beter SHR nemen, dan kan je schijven toevoegen. Van raid 1 kan je niet zomaar naar raid 5 volgens mij.
Sowieso SHR...
Stel je neemt nu twee 3 TB disken en over een jaartje is 4 TB betaalbaar...

Dan win je met SHR 1 TB tegenover RAID 5...
Alsnog is het niet heel efficient en kun je kostentechnisch waarschijnlijk beter 3 TB erbij kopen op dat moment.

Maar om zo veel mogelijk uit je config te halen, is SHR beter.

Zitten er ook nadelen aan SHR?

• habari
Binnetie schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:55:
Ik heb een probleempje met photostation. In de map /Photo heb ik allemaal albums en had er een 50tal losse fotos staan. Ik heb in Photostation alle albums op prive gezet en 1 album op openbaar.
Maar nu laat hij ook die losse foto's openbaar zien. Toen heb ik de losse foto's verplaatst naar een map. Maar nu nog steeds laat hij de losse foto's als openbaar zien, zelfs na opnieuw indexeren (waar hij overigens een klein half uurtje mee bezig geweest is).

Iemand een idee wat ik kan doen?
Ikzelf heb dit probleem ook een keer gehad. Destijds heb ik het weten op te lossen door de foto's te verplaatsen binnen DS Photo zelf (niet binnen DS File of via Verkenner/Finder). Op deze lukte het me wel om de foto's te verplaatsen (en nieuwe rechten toe te voegen).

Verwijderd

Ik wil binnenkort een NAS kopen maar zit nog met de vraag welke disks.
Ik heb zitten kijken naar die Red serie van WD. Maar ik lees dat die geschikt zijn voor 1-5 bays.
En ik wil de DS1813+ halen.
Misschien andere disken maar geen idee welke goed geschikt zijn voor een NAS.
Dat is aan jou. Ik zou als je serie op het oog hebt wel checken dat het gevalideerd is door synology.
Dit kan je vinden op hun site.

REDs zijn ontwikkeld met een NAS apparaat in achterhoofd. Of dit nu een 5 bay of 8 bay versie is maakt niet uit. Het ligt er ook net aan wie je spreekt. Je betaald iets meer geld voor REDs, maar je hebt 1 jaar langer garantie en ze mogen 24/7 aan staan. De 3Tb versies zijn nu wel redelijk goed geprijsd, de 4Tb zijn vrij nieuw en nog te duur (ze zouden in nabije toekomst rond de 155euro moeten komen te zitten).

Ik vind het prettig dat ze stil zijn maar vooral zuinig.

Verwijderd

Quakie schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:08:
Dat is aan jou. Ik zou als je serie op het oog hebt wel checken dat het gevalideerd is door synology.
Dit kan je vinden op hun site.

REDs zijn ontwikkeld met een NAS apparaat in achterhoofd. Of dit nu een 5 bay of 8 bay versie is maakt niet uit. Het ligt er ook net aan wie je spreekt. Je betaald iets meer geld voor REDs, maar je hebt 1 jaar langer garantie en ze mogen 24/7 aan staan. De 3Tb versies zijn nu wel redelijk goed geprijsd, de 4Tb zijn vrij nieuw en nog te duur (ze zouden in nabije toekomst rond de 155euro moeten komen te zitten).

Ik vind het prettig dat ze stil zijn maar vooral zuinig.
top ik ga effe kijken.

• witchdoc
Verwijderd schreef op donderdag 26 september 2013 @ 12:40:
Ik wil binnenkort een NAS kopen maar zit nog met de vraag welke disks.
Ik heb zitten kijken naar die Red serie van WD. Maar ik lees dat die geschikt zijn voor 1-5 bays.
En ik wil de DS1813+ halen.
Misschien andere disken maar geen idee welke goed geschikt zijn voor een NAS.
Dat is zeer waarschijnlijk marketing bullshit om voor grote systemen toch nog hun echt professionele en dubbel zo dure schijven te kunnen verkopen.

Ik draai nu toch alweer een hele poos 12 van die 3TB REDs in mijn DS2411+ en heb voorlopig nog geen enkel issue hiermee gehad. Ben er (voorlopig, onder voorbehoud) :P dus zeker tevreden van.
En dat kan ik zeker niet zeggen van andere schijven die ik heb gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door witchdoc op 26-09-2013 16:08 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik blijf het byzonder vinden dat iedereen voor de wd red's gaat terwijl de seagate nas hdd's sneller én goedkoper zijn. Garantie en andere specs zijn verder gelijk.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ik heb een klein vraagje, sinds kort is de RS214 uitgekomen en ik dacht zo, mooi dingetje voor in mijn rack thuis(zonder dat ik zelf iets hoef te bouwen op 1U).

Weet iemand wat het verschil is in performance vergelijken met de RS212?
De RS212 heeft een Single core 1,6 GHz processor en de RS214 heeft een Single core 1,2 GHz met floating point. Of ga je dat verschil niet merken?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Deels marketing, mond op mond reclame... tijdje al niet naar seagate gekeken maar toen ik voor de REDs ging verbruikte de Seagate meer stroom. Ook toen was Seagate iets goedkoper. Persoonlijk slechte ervaringen met Seagate en het feit dat toendertijd er nog verschil in kwaliteit/snelheid zat tussen de fabrieken (china, thailand) geloof ik. Ook Snelheidsverschil tussen de twee ga je praktisch niet merken in 2 bay NAS.

Kortom nog blij ermee.

• Von Henkel
Vandaag weer een update uitgekomen ( dsm 4.3-3776-2 ).
Je vind het niet op hun site, maar wel via de software check...
Heeft iemand hier de release notes van?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Von Henkel schreef op donderdag 26 september 2013 @ 17:04:
Vandaag weer een update uitgekomen ( dsm 4.3-3776-2 ).
Je vind het niet op hun site, maar wel via de software check...
Heeft iemand hier de release notes van?
Version: 4.3-3776 Update 2

(2013/09/26)

Compatibility and Installation
1.DSM 4.3-3776 Update 2 can only be installed on Synology products running DSM 4.3-3776 via DSM Update. Please log in to DSM and go to Control Panel > DSM Update to install the update.

Fixed Issues
1.Enhanced the security of DSM operating system.
2.Fixed an issue where thumbnails may not be generated correctly.
3.All of the fixes that have been delivered in DSM 4.3-3776 Update 1 are included in this update.

Version: 4.3-3776 Update 1

(2013/09/17)

1.DSM 4.3-3776-1 can only be installed on Synology products running DSM 4.3-3776 via DSM Update. Please log in to DSM and go to Control Panel > DSM Update to install the update.

Fixed Issues
1.Enhanced the stability of iSCSI LUN and volumes.
2.Enhanced the security of DSM operating system.
3.Resolved a compatibility issue so that you can install Photo Station 5 on DSM 4.3.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Binnetie
  • Nu online
habari schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:43:
[...]

Ikzelf heb dit probleem ook een keer gehad. Destijds heb ik het weten op te lossen door de foto's te verplaatsen binnen DS Photo zelf (niet binnen DS File of via Verkenner/Finder). Op deze lukte het me wel om de foto's te verplaatsen (en nieuwe rechten toe te voegen).
Bedankt, zal eens kijken. Want de fotos verplaatst via filestation ging prima maar ze worden niet meer bijgewerkt alszijnde datze daar niet meer staan. Ga eens in photostation snuffelen...

Edit: Ik log net in en nu zie ik dat alles weg is en is zoals het moet zijn. Vreemd, maar goed wel opgelost.

[ Voor 9% gewijzigd door Binnetie op 26-09-2013 19:09 ]

Verwijderd

witchdoc schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:07:
[...]

Dat is zeer waarschijnlijk marketing bullshit om voor grote systemen toch nog hun echt professionele en dubbel zo dure schijven te kunnen verkopen.

Ik draai nu toch alweer een hele poos 12 van die 3TB REDs in mijn DS2411+ en heb voorlopig nog geen enkel issue hiermee gehad. Ben er (voorlopig, onder voorbehoud) :P dus zeker tevreden van.
En dat kan ik zeker niet zeggen van andere schijven die ik heb gehad.
Welke type heb je. Als ik bij zowel Synology als WD kijk in de lijsten dan kom ik in de Enterprise reeks terecht.

• Waffle
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-09 23:19
Zonet gaf mijn DS212j de melding dat Volume 1 gecrashed was. Ik heb hierna de NAS gereset en nu geeft hij geen melding meer en werkt weer gewoon. Moet ik mij zorgen gaan maken of kan dit een eenmalige storing zijn? En wat kan ik nu het beste doen?

Ik heb deze NAS in februari gekocht in de ibood hunt (refurbished) om eens te zien of een NAS iets voor mij was. I.v.m. gebrek aan geld heb ik er maar een (nieuwe) WD Red 3 TB schijf inzitten.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:49
weet iemand of het standaard dsm start menu aan te passen is en in welke dir ik daarvoor moet zijn?
ik zou graag: snel aan de slag, ez-internet, en dsmhelp wegwillen hebben

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:49
sorry ik heb het al:
/usr/syno/synoman/webman/modules
hier staan de mapjes.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• bum

bum

Waffle schreef op donderdag 26 september 2013 @ 20:45:
Zonet gaf mijn DS212j de melding dat Volume 1 gecrashed was. Ik heb hierna de NAS gereset en nu geeft hij geen melding meer en werkt weer gewoon. Moet ik mij zorgen gaan maken of kan dit een eenmalige storing zijn? En wat kan ik nu het beste doen?

Ik heb deze NAS in februari gekocht in de ibood hunt (refurbished) om eens te zien of een NAS iets voor mij was. I.v.m. gebrek aan geld heb ik er maar een (nieuwe) WD Red 3 TB schijf inzitten.
Ja en ja.
Via de storage manager kan je een blik werpen op de SMART-info van de WD Red: of daar verdachte waardes te zien zijn,

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Quakie schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:37:
Deels marketing, mond op mond reclame... tijdje al niet naar seagate gekeken maar toen ik voor de REDs ging verbruikte de Seagate meer stroom. Ook toen was Seagate iets goedkoper. Persoonlijk slechte ervaringen met Seagate en het feit dat toendertijd er nog verschil in kwaliteit/snelheid zat tussen de fabrieken (china, thailand) geloof ik. Ook Snelheidsverschil tussen de twee ga je praktisch niet merken in 2 bay NAS.

Kortom nog blij ermee.
Wat jij aangeeft had betrekking op de desktop hdd's niet de nas versies.

• Waffle
bum schreef op donderdag 26 september 2013 @ 21:07:
[...]

Ja en ja.
Via de storage manager kan je een blik werpen op de SMART-info van de WD Red: of daar verdachte waardes te zien zijn,
Hij gaf als SMART status: normaal, maar heb de uitgebreide test maar even aangezet. Bedankt in ieder geval.

• bum

bum

Waffle schreef op donderdag 26 september 2013 @ 21:13:
[...]
Hij gaf als SMART status: normaal, maar heb de uitgebreide test maar even aangezet. Bedankt in ieder geval.
Dat was niet helemaal wat ik bedoelde: kijk ook even bij SMART info naar de waarden zelf.
SMART status kan soms normaal aangeven, omdat het aantal fouten onder de drempel blijft.
Maar oplopende tellers op bijv. Current Pending Sector of Reallocated Sector Count geven aan dat de drive toch niet helemaal 'fris' is.

• Waffle
bum schreef op donderdag 26 september 2013 @ 21:29:
[...]

Dat was niet helemaal wat ik bedoelde: kijk ook even bij SMART info naar de waarden zelf.
SMART status kan soms normaal aangeven, omdat het aantal fouten onder de drempel blijft.
Maar oplopende tellers op bijv. Current Pending Sector of Reallocated Sector Count geven aan dat de drive toch niet helemaal 'fris' is.
Die twee geven beide een value van 200 en een slechtst van 200. Wat betekent dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DukeBox schreef op donderdag 26 september 2013 @ 21:13:
[...]

Wat jij aangeeft had betrekking op de desktop hdd's niet de nas versies.
Thanks, ind refereerde naar andere serie. Ik wist niet dat Seagate (inmiddels) ook een NAS lijn had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DukeBox schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:16:
Ik blijf het byzonder vinden dat iedereen voor de wd red's gaat terwijl de seagate nas hdd's sneller én goedkoper zijn. Garantie en andere specs zijn verder gelijk.
Heb je een linkje naar het type welke je bedoeld?
Iedereen kent RED, dus kiezen mensen dat snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Nu online
Ik heb ineens een update: DSM 4.3-3776-2, is deze update echt nodig? Er zijn wat dingen in de veiligheid aangepast en ik lees iets over dat je Photostation 5 weer kunt installeren indien je dat wilt.
1.DSM 4.3-3776 Update 2 can only be installed on Synology products running DSM 4.3-3776 via DSM Update. Please log in to DSM and go to Control Panel > DSM Update to install the update.

Fixed Issues
1.Enhanced the security of DSM operating system.
2.Fixed an issue where thumbnails may not be generated correctly.
3.All of the fixes that have been delivered in DSM 4.3-3776 Update 1 are included in this update.

Version: 4.3-3776 Update 1

(2013/09/17)

1.DSM 4.3-3776-1 can only be installed on Synology products running DSM 4.3-3776 via DSM Update. Please log in to DSM and go to Control Panel > DSM Update to install the update.

Fixed Issues
1.Enhanced the stability of iSCSI LUN and volumes.
2.Enhanced the security of DSM operating system.
3.Resolved a compatibility issue so that you can install Photo Station 5 on DSM 4.3.
Edit: ik heb op mijn DS211 een versie 6.0-2489 van Photostation, maar als ik hier kijk: http://ukdl.synology.com/download/packages/ zie ik andere en hogere versies staan. Waarom worden die niet gepushed door Package Center? Neem aan dat ik PhotoStation-88f628x-6.0-2534.spk moet hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door Binnetie op 27-09-2013 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum

bum

Waffle schreef op donderdag 26 september 2013 @ 22:02:
[...]

Die twee geven beide een value van 200 en een slechtst van 200. Wat betekent dit?
Kijk naar de raw data. En wat het betekent: Wikipedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DukeBox schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:16:
De 4TB van Seagate is misschien wel goedkoper dan de RED 4TB, maar de 3TB van WD (RED) is weer goedkoper dan de 3TB van Seagate...

3TB van WD RED staat op 120 euro
4TB van Seagate staat op 170 euro

De seagate 4TB is dus 42,5 euro per GB en de WD RED 3TB is dus 40 euro per GB.

Conclusie, de red disken zijn toch goedkoper, tenzij je per se 4TB wil... Maar die zijn in kosten per GB alsnog duurder dan de 3TB WD RED disken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 23:03
dfrenner schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:03:
[...]

Conclusie, de red disken zijn toch goedkoper, tenzij je per se 4TB wil... Maar die zijn in kosten per GB alsnog duurder dan de 3TB WD RED disken...
Ik neem aan dat je per TB bedoelt en niet per GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 16:41
Binnetie schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 09:56:
Ik heb ineens een update: DSM 4.3-3776-2, is deze update echt nodig? Er zijn wat dingen in de veiligheid aangepast en ik lees iets over dat je Photostation 5 weer kunt installeren indien je dat wilt.

[...]

Edit: ik heb op mijn DS211 een versie 6.0-2489 van Photostation, maar als ik hier kijk: http://ukdl.synology.com/download/packages/ zie ik andere en hogere versies staan. Waarom worden die niet gepushed door Package Center? Neem aan dat ik PhotoStation-88f628x-6.0-2534.spk moet hebben?
Hmm, eens proberen ik kom namelijk niet meer op de dsphoto app op mijn WP8 en de iphone app is heel traag. Eens kijken of versie 5 het wel weer doet.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
chickpoint schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:36:
Ik heb een klein vraagje, sinds kort is de RS214 uitgekomen en ik dacht zo, mooi dingetje voor in mijn rack thuis(zonder dat ik zelf iets hoef te bouwen op 1U).

Weet iemand wat het verschil is in performance vergelijken met de RS212?
De RS212 heeft een Single core 1,6 GHz processor en de RS214 heeft een Single core 1,2 GHz met floating point. Of ga je dat verschil niet merken?
Iemand enig idee?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey allemaal,

Wat zou een realistische prijs zijn voor 2 Western Digital WD4000FYYZ 4 TB schijven?

Ik heb er 2 en kon ze helaas niet gebruiken ivm uefi bios gebeuren, schijven hebben echt nog maar 2 uurtjes gedraaid.
Wat zou een realistische occasion prijs zijn? ik dacht aan 400 voor de set... maar twijfel nu ...
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
dfrenner schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:03:
[...]

De 4TB van Seagate is misschien wel goedkoper dan de RED 4TB, maar de 3TB van WD (RED) is weer goedkoper dan de 3TB van Seagate...

3TB van WD RED staat op 120 euro
4TB van Seagate staat op 170 euro

3TB drives met 4TB drives vergelijken... vind je het echt raar dat de 4TB duurder is per GB?

If so:
WD RED 3TB: € 118,29 (of 39,34 euro per TB)
WD RED 4TB: € 175,49 (of 43,87 euro per TB)

SG NAS: 3TB: pfft, zoek zelf maar
SG NAS: 4TB: € 163,85 (ofwel 40,96 euro per TB)

[ Voor 5% gewijzigd door witchdoc op 28-09-2013 13:49 ]

• witchdoc
Heeft er toevallig al eens iemand meedere tips om het versnellen van een raid rebuild of raid expansion van deze link geprobeerd?

Die eerste tip, de echo value > /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min en max kende ik al maar lijkt voor mij niet al teveel te doen.

De andere tips die ie geeft moet ik bij bekennen dat ik niet genoeg snap wat ze precies doen om me veilig genoeg te voelen ze eens te proberen maar misschien hebben we grotere lefgozers of deskundigen hier? :)

En hier zou je dan een scriptje moeten vinden die bovenstaande automatiseerd en weer kan terugzetten naar default values.

Vooral die disqble NCQ zou veel winst opleveren dus ik heb het nu toch maar eens geprobeerd.

Huidige waarde even bewaren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
cat /sys/block/sda/device/queue_depth
cat /sys/block/sdb/device/queue_depth
cat /sys/block/sdc/device/queue_depth
cat /sys/block/sdd/device/queue_depth
cat /sys/block/sde/device/queue_depth
cat /sys/block/sdf/device/queue_depth
cat /sys/block/sdg/device/queue_depth
cat /sys/block/sdh/device/queue_depth
cat /sys/block/sdi/device/queue_depth
cat /sys/block/sdj/device/queue_depth
cat /sys/block/sdk/device/queue_depth
cat /sys/block/sdl/device/queue_depth

hetgeen overal 31 opleverde

hierna naar 1 setten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
echo 1 > /sys/block/sda/device/queue_depth
echo 1 > /sys/block/sdb/device/queue_depth
echo 1 > /sys/block/sdc/device/queue_depth
echo 1 > /sys/block/sdd/device/queue_depth
echo 1 > /sys/block/sde/device/queue_depth
echo 1 > /sys/block/sdf/device/queue_depth
echo 1 > /sys/block/sdg/device/queue_depth
echo 1 > /sys/block/sdh/device/queue_depth
echo 1 > /sys/block/sdi/device/queue_depth
echo 1 > /sys/block/sdj/device/queue_depth
echo 1 > /sys/block/sdk/device/queue_depth
echo 1 > /sys/block/sdl/device/queue_depth

netto effect? Niks.
Geen idee of ik die settings ook op die mdX devices moet doen ofzo maar ik laat het voorlopig maar even zoals het is.

[ Voor 57% gewijzigd door witchdoc op 28-09-2013 14:29 ]

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:18

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

witchdoc schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 13:49:
Heeft er toevallig al eens iemand meedere tips om het versnellen van een raid rebuild of raid expansion van deze link geprobeerd?

Die eerste tip, de echo value > /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min en max kende ik al maar lijkt voor mij niet al teveel te doen.
Ja die link werkt perfect. Ik kwam op 100mb/s uit mij een maxiale stand. Daardoor was mijn RAID na het aanmaken binnen 4 uur klaar, terwijl er eerst 48 uur voor stond.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
witchdoc schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 20:48:
[...]

3TB drives met 4TB drives vergelijken... vind je het echt raar dat de 4TB duurder is per GB?

If so:
WD RED 3TB: € 118,29 (of 39,34 euro per TB)
WD RED 4TB: € 175,49 (of 43,87 euro per TB)

SG NAS: 3TB: € 119,25
SG NAS: 4TB: € 163,85 (ofwel 40,96 euro per TB)
Het ging over het feit dat de seagate goedkoper zou zijn...
Als je per se 4TB wil, dan wel ja....

Maar 3TB is vooralsnog per TB goedkoper dan de 4TB disken... Het gaat er niet om of we het raar vinden of niet... Wat is goedkoper was de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Dat kan je niet zomaar zeggen,

Het grootste nadeel bij een raid array met redundancy is dat de TB prijs extra zwaar weegt i.v.m. de overhead, echter het is wel zo dat je ook dingen mee moet nemen als energie gebruik (10 watt 24x7x365 is al snel €20,-) wat de prijs per TB weer omlaag brengt. Ook een eventuele des-investering wanneer je later alsnog meer ruimte nodig hebt én de restwaarde bij doorverkoop is aanzienlijk interessanter bij grotere hdd's.

Oftewel, het is een keuze die per geval gewogen zal moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Nog een vraagje:
Ik ben net klaar met het expanden van mijn raid6 van 8 naar 12 disks.
Ik heb op het einde inderdaad netjes 12 disks in mijn raid zittten maar ik heb hiermee geen extra space gekregen. Ik kan de optie expand volume with unallocated space ook niet selecteren.

Wie weet de oplossing om toch aan de ruimte van die extra disks aan te kunnen?
dfrenner schreef op zondag 29 september 2013 @ 10:57:
Het gaat er niet om of we het raar vinden of niet... Wat is goedkoper was de vraag...
lol natuurlijk gaat net de ene drive waar ik te lui voor was om het op te zoeken niet in het plaatje passen.
Mijn excuses :)

Wat mij opviel tijdens dat opzoeken was trouwens dat de WD heel herkenbaar waren en dat ik echt moeite had om de SG zelfs maar terug te vinden in de pricewatch. Dat alleen scheelt al aardig wat sales denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door witchdoc op 29-09-2013 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:20
witchdoc schreef op zondag 29 september 2013 @ 13:22:
Nog een vraagje:
Ik ben net klaar met het expanden van mijn raid6 van 8 naar 12 disks.
Ik heb op het einde inderdaad netjes 12 disks in mijn raid zittten maar ik heb hiermee geen extra space gekregen. Ik kan de optie expand volume with unallocated space ook niet selecteren.

Wie weet de oplossing om toch aan de ruimte van die extra disks aan te kunnen?
Een reboot heeft bij mij destijds geholpen; daarna was de optie om te expanden wel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25
Zijn er hier gebruikers die Crashplan op hun Synology hebben draaien? Zo ja, hoe bevalt dat? En is dat betrouwbaar?

Heb het nu op een thuisserver draaien (onder Windows), maar server gaat er uit waarschijnlijk omdat ik op mijzelf ga wonen.

Heb wel truuks gezien om Crashplan op de PC weg te laten schrijven naar een gemapte netwerkdrive op de Synology, maar dat is mij te foutgevoelig (schijf die ineens niet meer wil mounten etc). Vandaar dat ik het gewoon Crashplan (PC) > Crashplan (Server/Synology) wil houden zoals het nu eigenlijk ook is.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2013 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
ZiSE schreef op zondag 29 september 2013 @ 14:03:
[...]

Een reboot heeft bij mij destijds geholpen; daarna was de optie om te expanden wel beschikbaar.
ik dacht dat linux geen reboots nodig had? :)
Maar dank je, reboot en ik kon het volume wel uitbreiden.

Vaag dat hij dat niet uit zichzelf doet dat volume uitbreiden trouwens.
Herinner je je trouwens nog hoe snel dat ging? Bij mij staat ie nu al 30 mins op 0.00%. Hij springt net naar 1.00%.
Het goeie nieuws? Ik krijg 'live'de extra diskspace. Je ziet echt elke paar seconden de schijf wat groter worden. :D
En toen ging ie ineens supersnel en was ie klaar voordat ik er erg in had.

[ Voor 38% gewijzigd door witchdoc op 29-09-2013 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout33
  • Laatst online: 29-04 20:29
Hallo iedereen,

Ik heb hulp nodig met m'n synology nas. Ik heb een ds213j. Het probleem is dat de NAS extreem traag is, om niet te zeggen bijna onbruikbaar. De NAS is aangesloten op een gigabit router, alsook de computer waarvan ik probeer te kopiëren. Een film overzetten van computer naar NAS, of omgekeerd, gebeurd met 1-2MB per seconde. Maar vaak valt hij terug naar 400mbit/s en dergelijke. Een 2gb iso kopiëren duurt zo'n 15 minuten.

Ik heb de nas tot nu toe vooral gebruikt voor te downloaden, er staat zo'n 1TB aan gedownloadde data op. Deze data overzetten naar de PC gaat dus een aantal dagen duren.. Ook heb ik er een 3.0 harde schijf aan gehangen, om hier de data op te zetten. Maar tevergeefs, kopiëren naar deze harde schijf gaat met dezelfde snelheid van 1-2MB per seconde. Wat is er verkeerd? Ik ben van plan om alles van de nas af te gooien en deze opnieuw te formatteren/instellen, kan dit helpen? Welke instellingen (RAID modus) kan ik dan best gebruiken? Ik zie dat andere mensen snelheden halen van 70MB/s en meer, dit wil ik ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Weet je zeker dat het je nas is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout33
Aangezien het verkeer tussen nas en externe harde schijf via usb ook extreem traag is, lijkt het mij dat het inderdaad aan de nas ligt, niet dan

edit: net een test gedaan, een 700MB filmpje gekopiëerd van een externe harde schijf naar de synology NAS. Totale tijd: 7:30, een gemiddelde van ~1.5MB/s dus. Het zijn dan wel 2.0 poorten op de nas maar dit is toch wel heel traag. In de nas zitten 2 Seagate harde schijven van 3TB in die draaien op 7000rpm.

[ Voor 55% gewijzigd door Arnout33 op 29-09-2013 21:52 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Defineer extreem traag ;)
Weet niet of dat een USB 2.0 of 3.0 schijf is en hoeveel toeren dat ding maakt he ;)
Bovendien: hoe doe je die kopieeracties? Via de Synology java tool, via windows of via een commandprompt?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je het van share naar share doet via windows over wifi dan is het ongeveer wat je mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout33
DukeBox schreef op zondag 29 september 2013 @ 21:56:
Als je het van share naar share doet via windows over wifi dan is het ongeveer wat je mag verwachten.
Dit zijn snelheden die gehaald worden op een bedraad gigabit netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

En nog steeds vertel je niet hoe je de kopie uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout33
In de browser, ingelogd op de nas met de file explorer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Van je PC naar de NAS en vice versa? If so, maak maar eens een netwerkdrivemapping. Jij gebruikt een soort van HTML upload nu, das's veel te veel onnodige overhead :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 29 september 2013 @ 23:20:
Van je PC naar de NAS en vice versa? If so, maak maar eens een netwerkdrivemapping. Jij gebruikt een soort van HTML upload nu, das's veel te veel onnodige overhead :)
netwerkdrivemapping lijkt me niet handig als je wil dat je NAS nog in idle/hibernate moet gaan.
Althans dat dat was hier het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nou, deze week wil ik een DS412+ gaan kopen...
Denk dat ik toch voor de 3TB RED's ga en ik begin met 2 disken in RAID SHR effectief RAID 1 dus.

Ik heb nu nog een 1TB nasje, dus 3 is meer dan voldoende, voor nu...

Waar kochten jullie, jullie Synology?
Het is nog een hele puzzeltocht, waar hij het goedkoopste is inclusief disken...

Nu was het niet verstandig de RED's bij dozenschuivers te halen, in verband met veel uitval wat ik begreep... Of moet ik dat met een korrel zout nemen?

Ik neig nu een beetje naar Informatique, die hier redelijk in de buurt zit 787 eurootjes :X
Maar wel een levertijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:33
Wanneer word de nieuwe ds412 serie verwacht in de winkels?
Pagina: 1 ... 35 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]