Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
schumi2004 schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:44:
[...]

Log files naar externe hdd/usb, opgelost.
aha nog even kijken ook hoe ik het scannen van de nzb folder kan uitzetten . Tot dusver nog niet kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:44
z0rk0l schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:46:
[...]

aha nog even kijken ook hoe ik het scannen van de nzb folder kan uitzetten . Tot dusver nog niet kunnen vinden
In NZBget, settings, incomming nzbs, NZbDirInterval op 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 20:25
Ik zit al een tijdje met een NAS (ds413 met de nieuwste dsm4.3) die niet in sleep wilt gaan, nu wil ik via de hibernate log het 1 en ander gaan bekijken maar ik krijg het niet voor elkaar om de debug tool aan te zetten.

Als ik op http://forum.synology.com/wiki/index.php/Spindown_issues bij punt 3 kijk, moet ik met putty het volgende commando versturen:
code:
1
syno_hibernate_debug_tool --enable 10

maar dan krijg ik de volgende output, terwijl ik gewoon als admin ingelogd ben:
code:
1
2
sh: can't create /proc/sys/kernel/syno_internal_hd_num: Permission denied
sh: can't create /proc/sys/kernel/syno_hibernation_log_sec: Permission denied

Dus na het 1 en ander rond te hebben gezocht kwam ik de volgende commando's tegen:
code:
1
2
3
/usr/syno/bin/syno_hibernate_debug_tool --enable-force_hibernation
/usr/syno/bin/syno_hibernate_debug_tool 10 
tail -F /var/log/messages

maar die geeft bij de eerste regel al de volgende error:

code:
1
Excution Error

Wanneer ik dan toch de 2e code invoer krijg ik ook weer een arguments error voor mijn neus. Doe ik nu iets compleet verkeerd of werken deze commands niet meer in DSM4.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:59

kraats

Ik rol

Moet je misschien als root ingelogd zijn om dit te mogen?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
kraats schreef op zondag 08 september 2013 @ 17:07:
Moet je misschien als root ingelogd zijn om dit te mogen?
Je hebt helemaal gelijk, inderdaad root als user opgeven. Ik zal de log vanavond even een tijdje aanzetten en kijken wat de resultaten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door hellboy123 op 08-09-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 19:15
Ik heb een DS 212J met een volume1 van 2TB en nu heb ik een schijf bij geplaatst van 1,5 TB die ik nog had liggen. Kan ik deze twee nu als 1 volume samen krijgen of niet? Ik probeer het door op volume1 en dan beheren te klikken maar deze optie is greyed out. Ik kan alleen een nieuw volume2 maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik lees her-en-der dat de ssh-toegang na een reboot niet terug komt en dat je deze zelf weer aan moet zetten. Is daar al een oplossing voor? Ik vind alleen maar dat mensen dit probleem hebben, maar een oplossing lijkt er niet te zijn.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 13:40
jmbosch82 schreef op zondag 08 september 2013 @ 20:09:
Ik heb een DS 212J met een volume1 van 2TB en nu heb ik een schijf bij geplaatst van 1,5 TB die ik nog had liggen. Kan ik deze twee nu als 1 volume samen krijgen of niet? Ik probeer het door op volume1 en dan beheren te klikken maar deze optie is greyed out. Ik kan alleen een nieuw volume2 maken.
Klopt.

uitbreiden kan alleen als je klein begint en dan steeds groter.
andersom had dus wel gekund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoonxxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 19:31
Ik ben verhuisd en heb nu vier 12V adapters liggen, heb ze helaas niet gelabeld...

Kan iemand misschien kijken wat merk, voltage en amperage is van de 213j adapter?

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 19:15
Buzzie schreef op zondag 08 september 2013 @ 20:11:
[...]

Klopt.

uitbreiden kan alleen als je klein begint en dan steeds groter.
andersom had dus wel gekund
ok dus met een grotere schijf zou ik wel kunnen uitbreiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
jmbosch82 schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:36:
[...]

ok dus met een grotere schijf zou ik wel kunnen uitbreiden
Idd, uitbreiden met een schijf die of dezelfde grootte heeft of 1 die groter is.

edit: Om even terug te komen op mijn eigen "sleep" probleem: Ik had ooit een keer een wireless printer gekoppeld aan de nas (zodat ik via google print van overal thuis kon printen). Blijkbaar is het IP-adres van de printer veranderd waardoor de NAS de printer niet meer kon verbinden. Dit gaf elke 10 seconden een error, welke de NAS verhinderde in slaapstand te gaan.

[ Voor 44% gewijzigd door hellboy123 op 08-09-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoonxxx schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:14:
Ik ben verhuisd en heb nu vier 12V adapters liggen, heb ze helaas niet gelabeld...

Kan iemand misschien kijken wat merk, voltage en amperage is van de 213j adapter?

Alvast hartelijk dank!
De 213j staat niet op de synology site.. maar de adapter voor de andere modere 2-serie adapters wel.
http://www.synology.com/p...del=DS212j&sp_id=5#detail
12 volt & 72 watt dat geeft dus 6 ampere.
Heb het gecontroleerd met mijn 212+ en dat kwam overeen.

Je kan er altijd een adapter aanhangen met meer ampere (indien gelijk voltage). Wat heb je daar allemaal thuis liggen?

[ Voor 18% gewijzigd door job op 09-09-2013 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 14:34
Xypzo. schreef op zondag 08 september 2013 @ 12:24:
Even een vraagje.
Ik heb nu een DNS323 met custom-firmware, waar 2 EXT4 geformatteerde schijven in zitten.
Als ik nu een Synology ds213 koop en deze schijven installeer, gaat hij ze dan alsnog formatteren?
Er staat namelijk 4TB data op, en ik mis de capaciteit om dat te backuppen...
Net als de DNS323 zal de Synology een systeempartitie nodig hebben voor het besturingssysteem en swap. De bestaande partitie op je schijven is daar nu te klein voor, dus zal de Synology zeker willen formatteren.

Als de schijven niet in RAID staan op de DNS323 heb je dus maar 1 extra schijf (tijdelijk) nodig. Staan ze wel in RAID, dan raad ik je aan voor 4TB aan (tijdelijke) schijfruimte te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoonxxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 19:31
job schreef op maandag 09 september 2013 @ 01:20:
[...]

De 213j staat niet op de synology site.. maar de adapter voor de andere modere 2-serie adapters wel.
http://www.synology.com/p...del=DS212j&sp_id=5#detail
12 volt & 72 watt dat geeft dus 6 ampere.
Heb het gecontroleerd met mijn 212+ en dat kwam overeen.

Je kan er altijd een adapter aanhangen met meer ampere (indien gelijk voltage). Wat heb je daar allemaal thuis liggen?
Hoi,

hartelijk dank voor je antwoord, ik heb het kunnen vinden door een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2013/06/ACC_2243_DxO.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
Ik heb mijn week oude DS412+ nu in mijn kast gezet wat eigenlijk zijn bedoelde plekje wordt. Temperatuur HDDs gaat van ~31-34 naar ~37-39 graden. Dat kan wel toch? CPU zit op 45 graden. Mijn modem hangt ook in dat kastje, dus het was daar al warm. Het is een klein ikea besta kastje, kan misschien de achterwand ervan nog wel weg halen, maar of dat voor de ventilatie iets doet betwijfel ik aangezien ie toch tegen de muur aan staat (niet 100% ivm kabels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
schumi2004 schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:48:
[...]

In NZBget, settings, incomming nzbs, NZbDirInterval op 0
thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:14
Boeiend schreef op maandag 09 september 2013 @ 19:13:
Ik heb mijn week oude DS412+ nu in mijn kast gezet wat eigenlijk zijn bedoelde plekje wordt. Temperatuur HDDs gaat van ~31-34 naar ~37-39 graden. Dat kan wel toch? CPU zit op 45 graden. Mijn modem hangt ook in dat kastje, dus het was daar al warm. Het is een klein ikea besta kastje, kan misschien de achterwand ervan nog wel weg halen, maar of dat voor de ventilatie iets doet betwijfel ik aangezien ie toch tegen de muur aan staat (niet 100% ivm kabels).
Misschien kan je met een speedboor wat gaten in de onderkant van het kastje maken, dan kan er door convectie warmte worden afgevoerd van voor-onder naar achter-boven.
Tenzij het een duur meubelstuk is natuurlijk. Dan zou je met bovengenoemde temperaturen nog wel veilig zitten.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ik draai al een jaar met die temperaturen in mijn keukenkast. Ook met een DS412+ met 4x 2TB WDC green schijven (zonder sleep-mode).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaceNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 07:15
z0rk0l schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:37:
[...]

Opgelost. Het was sickbeard en nzbget die hem actief hielden. Nu even kijken of ik wel nzbget aan kan houden.
Nzb scan directory interval op 0 zetten

nvm was al beantwoord

[ Voor 4% gewijzigd door MaceNL op 10-09-2013 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die instelling heb ik niet aangepast, en discs gaan gewoon in hibernate

enig nadeeltje is de logfiles naar USB, dat zorgt er wel voor dat de discs in hibernate gaan, maar zorgt er ook voor dat er geen system hibernation mogelijk is (413 en 213+ ondersteunen dat)

[ Voor 57% gewijzigd door cypher21 op 10-09-2013 09:04 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
merendeel van de nacht gaat mijn systeem netjes in sleep, echter zie ik in de logs dat de disks wakker worden om 5:30 6:01 en 6:19

Ik lag nog gelukkig in dromenland dus kan het niet geweest zijn.

Iemand een idee waardoor dit kan? Alle computers zijn uitgeschakeld op dat moment. En voor 5:30 en na 6:19 blijft ie gewoon in standby. Ik kan niks in de logs vinden waarom hij dit zou doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
pven schreef op zondag 08 september 2013 @ 20:10:
Ik lees her-en-der dat de ssh-toegang na een reboot niet terug komt en dat je deze zelf weer aan moet zetten. Is daar al een oplossing voor? Ik vind alleen maar dat mensen dit probleem hebben, maar een oplossing lijkt er niet te zijn.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
z0rk0l schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 09:23:
merendeel van de nacht gaat mijn systeem netjes in sleep, echter zie ik in de logs dat de disks wakker worden om 5:30 6:01 en 6:19

Ik lag nog gelukkig in dromenland dus kan het niet geweest zijn.

Iemand een idee waardoor dit kan? Alle computers zijn uitgeschakeld op dat moment. En voor 5:30 en na 6:19 blijft ie gewoon in standby. Ik kan niks in de logs vinden waarom hij dit zou doen
Ik denk dat het een kabouter is die om 5.30 wakker wordt...

Oftewel, geen zinnig antwoord op te geven:P

wat je kunt doen is de syno hibernate tool aanzetten. Die logt in /var/log/messages welk proces de boel uit slaapstand haalt;

inloggen als root via telnet

code:
1
syno_hibernate_debug_tool --enable 10

dan kun je de boel de dag erop in /var/log/messages bekijken

logging uitschakelen doe je met
code:
1
syno_hibernate_debug_tool --disable
je leest her en der. Heb je hier zelf ook last van?
Ik reboot eigenlijk nooit, maar vorige week was ik aan het klooien, en na een reboot heb ik gewoon ssh toegang behouden

[ Voor 13% gewijzigd door cypher21 op 10-09-2013 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
cypher21 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 09:28:
[...]

je leest her en der. Heb je hier zelf ook last van?
Ik reboot eigenlijk nooit, maar vorige week was ik aan het klooien, en na een reboot heb ik gewoon ssh toegang behouden
Ja: dit weekend is mijn stroom er (gepland) vanaf geweest, daarna moest ik bij ssh het vinkje zetten om er via ssh weer bij te kunnen.

Ik heb overigens een DS410 met, volgens mij, de meest recente firmware.

[ Voor 7% gewijzigd door pven op 10-09-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoonxxx schreef op maandag 09 september 2013 @ 12:31:
Hoi,

hartelijk dank voor je antwoord, ik heb het kunnen vinden door een plaatje:

[afbeelding]
Ah, het j-model heeft blijkbaar een 65 Watt versie.

Een sterkere voeding was geen probleem geweest. Houd je aan de volgende regels.
Voltage moet gelijk zijn, amperage mag hoger nooit lager.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 10-09-2013 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 18:33
Het lijkt er op dat mijn NAS is gehackt. Ik kan zowel met root als admin niet meer inloggen op de nas. Ik heb geprobeerd om via de reset 4 seconden reset methode het te laten resetten, maar ook dan kom ik er met admin en met blank pass er niet meer in. Wat kan ik het beste doen in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:24
Senaxx schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:41:
Het lijkt er op dat mijn NAS is gehackt. Ik kan zowel met root als admin niet meer inloggen op de nas. Ik heb geprobeerd om via de reset 4 seconden reset methode het te laten resetten, maar ook dan kom ik er met admin en met blank pass er niet meer in. Wat kan ik het beste doen in deze situatie?
Lijkt me dan sterk. met de reset moet hij naar standaard herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Waar kom je precies niet in? Via web-gui, via ssh / telnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Hmm dan nog maar eens proberen. Ik heb tot nu toe 2x geprobeerd, netjes de piep gehoord, losgelaten en even laten laden. Maar helaas niet kunnen inkomen met admin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
pven schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:44:
[...]

Waar kom je precies niet in? Via web-gui, via ssh / telnet?
Alle mogelijke manieren. Web-gui, SSH, file-manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Weet je zeker dat de default pass blank is?

Verder: hoe probeer je in te loggen? SSH of de webinterface en krijg je dan nog iets van een melding?

Als je serieuze vermoedens hebt van een hack, dan rest er maar 1 ding: van het netwerk halen, disken schoonmaken (bijvoorbeeld door ze in/aan een PC te hangen of zo) en opnieuw beginnen. Als het goed is heb je een backup van je belangrijkste data?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
WEBsel schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 00:06:
[...]

Misschien kan je met een speedboor wat gaten in de onderkant van het kastje maken, dan kan er door convectie warmte worden afgevoerd van voor-onder naar achter-boven.
Tenzij het een duur meubelstuk is natuurlijk. Dan zou je met bovengenoemde temperaturen nog wel veilig zitten.
Mm, zie nu dat ie op 46 graden zit (HDD) CPU 51, terwijl alles idle is. Toch maar even boren idd denk ik dit weekend.

Wat zijn trouwens tips voor het gebruik van slaapstand, voordat ik begon met configuratie van apps ging ie wel op slaapstand, nu heb ik Sab, Couch, Sickb, en Time machine draaien, 3x WD red 1x WD green (2 volumes).
Ik heb begrepen dat je je nzb watch map op een sticky moet zetten maar wat nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Orion84 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:46:
[...]

Weet je zeker dat de default pass blank is?

Verder: hoe probeer je in te loggen? SSH of de webinterface en krijg je dan nog iets van een melding?

Als je serieuze vermoedens hebt van een hack, dan rest er maar 1 ding: van het netwerk halen, disken schoonmaken (bijvoorbeeld door ze in/aan een PC te hangen of zo) en opnieuw beginnen. Als het goed is heb je een backup van je belangrijkste data?
Volgens deze synology site is die blank: http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=410

Het het grappige is via de guest kan ik nog wel bij de shares. Al worden de fotos ook nog weer remote elke nacht gesynct naar een andere nas. Een ander account (helaas geen admin rechten) kan ik nog wel mee inloggen. Alleen de 2 admin accounts (admin en een eigen account) en root kunnen niet meer inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je er met guest nog bij kan, dan lijkt me de reset niet gelukt, aangezien die site ook meldt dat guest disabled wordt zodra je een reset uitvoert?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Orion84 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:53:
Als je er met guest nog bij kan, dan lijkt me de reset niet gelukt, aangezien die site ook meldt dat guest disabled wordt zodra je een reset uitvoert?
Hmm, dit is wel vreemd dan. Ik hoor toch echt na 4 seconden de reset inhouden een bliep, en laat reset dan los. Ik zal hem wel eens ff helemaal uitzetten, aanzetten. En dan de reset proberen uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 22:37
Neurd schreef op zondag 08 september 2013 @ 10:18:
Situatie: DS410 met 3x 2TB in RAID 5. Nu wil ik de ruimte uitbreiden. Als ik 2 TB toevoeg dan hou ik 6TB over, maar hoeveel ruimte hou ik over als ik 3 of 4 TB toevoeg?
De schijven zijn ext3 geformatteerd. Is dit nu nog steeds het meest optimale?
Is het bovendien geen probleem als ik nu een WD Red toevoeg aan de RAID die nu uit Samsung F3's bestaat?

Bij voorbaat dank :)
Iemand?
Heeft 3 of 4 TB nu wezenlijk nut of hou ik netto 6TB over ongeacht de grootte van de 4e schijf?

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Dat kan je allemaal zien met de raid calculator: http://www.synology.com/support/RAID_calculator.php
Zoals je daar kan zien heeft het pas nut bij minimaal 2 grotere HDD's.
ext4 heeft enige performance voordelen met repairs en langdurig veel io's. Het us ook een vereiste wanneer je SSD cache wilt gebruiken, bepaalde backup modi en iSCSI lun snaps.
Een gemixte raidset (verschillende hdd's) zou ik alleen doen wanneer de specs (snelheid, io's, seek) zoveel mogelijk overeenkomen. Met SHR maakt dat overigens (vrijwel) niets uit.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 10-09-2013 18:14 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:21

Zorro

Z

Ik ben aan het kijken voor een NAS maar heb er nog geen enkele ervaring mee. Ik zie regelmatig redelijk goedkoop de DS408 voorbij komen (tussen de 250 en 300 Euro incl meestal 4TB aan disk). Is dat nog interessant of is dat echt te oud om nog over te denken? ik zie dat bv de nieuwe DSM software niet meer op de 408 werkt.

Of kan ik dan voor die grootte liever een modernere 2-bay NAS nemen voor een vergelijkbare prijs? Al is het ws. geen Synology maar Buffalo of Iomega of zo.

[ Voor 19% gewijzigd door Zorro op 10-09-2013 19:49 ]

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Het is heel simpel.. gaat het je alleen om storage, dan maakt het niet uit. Een synology hoop je voornamelijk voor DSM en 3rd party ondersteuning. In het geval het je om storage gaat is een ouder model natuurlijk wel het overwegen waard om kennis te maken met de apps ondanks dat je niet de laatste versies kan gebruiken.

Persoonlijk vind ik een 408 met 4TB (waarschijnlijk 4x1TB) voor 250/300 wel wat aan de hoge kant maar dat komt ook omdat ik veel waarde hecht aan de app's (die ik dagelijks gberuik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
DukeBox schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:10:
^ Dat kan je allemaal zien met de raid calculator: http://www.synology.com/support/RAID_calculator.php
Zoals je daar kan zien heeft het pas nut bij minimaal 2 grotere HDD's.
ext4 heeft enige performance voordelen met repairs en langdurig veel io's. Het us ook een vereiste wanneer je SSD cache wilt gebruiken, bepaalde backup modi en iSCSI lun snaps.
Een gemixte raidset (verschillende hdd's) zou ik alleen doen wanneer de specs (snelheid, io's, seek) zoveel mogelijk overeenkomen. Met SHR maakt dat overigens (vrijwel) niets uit.
Thanx!
Als ik dat zo lees dan kan ik dus beter een 4TB schijf kopen en er een apart volume van maken en daar data opzetten die vervangbaar is (films etc) of een 2TB die gelijk is aan specs om RAID 5 uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro

Zorro

Z

DukeBox schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 20:32:
Het is heel simpel.. gaat het je alleen om storage, dan maakt het niet uit. Een synology hoop je voornamelijk voor DSM en 3rd party ondersteuning. In het geval het je om storage gaat is een ouder model natuurlijk wel het overwegen waard om kennis te maken met de apps ondanks dat je niet de laatste versies kan gebruiken.

Persoonlijk vind ik een 408 met 4TB (waarschijnlijk 4x1TB) voor 250/300 wel wat aan de hoge kant maar dat komt ook omdat ik veel waarde hecht aan de app's (die ik dagelijks gberuik).
Die ondersteuning is nou net wat afloopt bij dat model (in elk geval voor DSM is het al klaar), dus dan is het voordeel van Syonolgy ook niet helemaal meer aanwezig. Dan kan ik ws. beter voor een nieuwere 2-bay gaan. Aan de andere kant is er dan geen RAID 5. Pff, blijft lastig.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou dan voor een 2bay syno gaan.. maar.. in een synology topic kan je ook geen andere antwoorden verwachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-09 10:14
2 vragen:

Voor mijn gevoel is het zonde om nu nog een 213 te kopen met de 214 in aantocht zitten meer mensen met dit dilemma of hebben jullie daar een andere mening over?

Ik lees veel over het vervangen van schijven in raid mocht er een stukgaan. Het is dan heel makkelijk om te wisselen en hem weer draaiend te krijgen. Wat ik nooit lees is, wat er gebeurd als de nas zelf stuk gaat? Zijn de schijven dan nog uit te lezen op een pc? En kan het ook voorkomen dat de nas door dat ie van slag is bestanden wist of corrupt maakt?

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

1: Zo kan je altijd wel blijven wachten.. nieuw model kan ook nadelen hebben (achter blijven van 3rd party support bijv.). Daarnaast zijn soms de verschillen niet van belang bij het gebruik voor iedereen (zoals de DS1512+ vs DS1513+ waar de specs gelijk zijn op 2 NIC's na)

2: Als de nas stuk gaat, zie de wiki. Afhankelijk van de gekozen raid modi is het een wel meer werk dan de ander maar de array is altijd op een gelijkwaardige nas (op nieuwer) weer te benaderen.
Je kan nooit voorkomen dat data corrupt raakt.. daar heb je backups voor (die je uiteraard dan ook controleert op corruptie)

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 10-09-2013 23:34 ]

• brechts
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:11
Zit met een (volgens mij) eenvoudig probleem waar ik geen oplossing voor vind:

Vandaag een synology 213j binnengekomen (eerste NAS), 2x 4TB ingeschroefd en aangesloten op m'n netwerk. (NAS en pc (W7 x64) op zelfde switch, switch zit aangesloten op mn modem-router)
Met find.synology.com vind ik de NAS, staat ook mooi op "niet geïnstalleerd", maar wanneer ik op verbinden klik, vindt hij de NAS niet. ("Verbinding is mislukt. Controleer uw netwerkinstellingen.")

Rechtstreeks via IP verbinden (NAS heeft gewoon ip-adres in m'n modem) geeft hetzelfde probleem.

NAS pingen gaat zonder probleem.

Ik zie de NAS ook staan in mijn netwerk bij "andere apparaten".

Ook al proberen verbinden met andere pc (ook windows 7 x64) en via Nexus 7 tablet.
Geprobeerd met Chrome en Firefox. Firewall en anti-virus uitgeschakeld.

Het is niet mijn gewoonte om in een topic om hulp te vragen, maar ik vind maar geen oplossing. Natuurlijk al op internet gezocht en mensen met hetzelfde probleem gevonden, maar geen duidelijke oplossing (behalve een andere pc te proberen, wat soms wel werkte precies, maar bij mij dus niet).

• jongetje
  • Nu online
Heb je het windows programma ook gebruikt om je synology te installeren via het netwerk?

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-09 15:23
Wordt poort 5000 niet door de switch geblokkeerd?

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:22
bij mij betekende deze fout, een harde schijf met wachtwoord.
vaak is het ook de firewall die voor problemen zorgt.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• brechts
Windows programma "Synology assisant" is geïnstalleerd, maar detecteert de NAS dus niet.

Switch is een pricewatch: Linksys SE2500
Unmanaged switch dus geen idee of poort 5000 geblockt wordt?

Kan ook nog proberen synology rechtstreeks aan modem-router te hangen, zal ik nu eens proberen.

Harde schijven zijn nieuw (net als de NAS) dus wachtwoord lijkt mij vreemd. Windows firewall staat uitgeschakeld

EDIT: NAS op modem-router aangesloten, zelfde probleem blijft...

[ Voor 6% gewijzigd door brechts op 11-09-2013 13:30 ]

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Je unmanaged switch blokeert geen poorten.
Dat zou dan hooguit in je router zijn, maar alleen wanneer je netwerk van buitenaf wordt benaderd.

Kortom, op je eigen interne netwerk, moet je er gewoon op kunnen komen.

Kun je in je router zien welk IP adres je NAS heeft gekregen?

Typ dan op je PC/laptop in je browser het IP van je nas, gevolgd door :5000.

Bijv. 123.456.789.1:5000

Wat gebeurt er dan?

[ Voor 45% gewijzigd door albino71 op 11-09-2013 14:30 ]

Te koop....

• brechts
Ik krijg gewoon een IP-adres hoor, in hetzelfde subnet als mijn pc.

192.168.0.233:5000

Wanneer ik hiernaartoe navigeer gaat hij zoeken, maar de NAS niet vinden en deze error geven: "Verbinding is mislukt. Controleer uw netwerkinstellingen."
Nochtans kan ik de NAS wel zien bij het netwerkoverzicht in "Deze Computer"
En zie ik hem staan bij find.synology.com. Maar verbinding ermee maken is dus tot nog toe niet gelukt.

EDIT: Aha, heb 1 schijf verwijderd en nu kan ik de webpagina wél bereiken!

Ondertussen DSM geïnstalleerd op de ene schijf, erna 2e schijf er terug ingestoken en een volume proberen creëren, dit mislukte.

2e schijf er terug uitgehaald en in een docking station gestoken, schijf maakt een soort biepend geluid en wordt niet herkend, kapotte schijf zal dus wel de reden zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door brechts op 11-09-2013 16:16 ]

• Neurd
DukeBox schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:10:
En dit maakt dat ik er toch nog niet uit ben. De 3x2TB Hitachi schijven vervangen voor 4x4TB Red zou het meest toekomst gericht zijn, maar is financieel geen optie.
1x 4TB toevoeg in de RAID 5 setup zou dus betekenen dat ik netto 2TB aan data erbij krijg. Hiermee lijk ik het meest toekomstgericht te zijn, omdat ik dan de komende jaren de 2TB Hitachi's schijf voor schijf kan vervangen voor 4TB Reds. Ik krijg dan echter een gemixte RAIDset en dat zou niet aan te raden zijn?
Optie 3 is een 4TB naast de RAID 5 te draaien op apart volume voor bijvoorbeeld films. Ik mis dan echter wel weer de voordelen van RAID 5.

zucht...1st world problems..

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:56
Ik ben benieuwd of iemand via PXE direct een windows installatie image kan booten vanaf de synoogy. Ik heb hier een hoop over gezocht maar dit ben ik nog niet tegengekomen. Wat wel mogelijk lijkt, is een Windows PE environment te booten en vervolgens via PE een samba share te mounten met daarop de uitgepakte windows installatie bestanden en setup te runnen.

• Zorro

Zorro

Z

DukeBox schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 21:38:
Ik zou dan voor een 2bay syno gaan.. maar.. in een synology topic kan je ook geen andere antwoorden verwachten ;)
Bedankt voor je meedenken!

Uiteindelijk tegen een Buffalo Linkstation Duo aangelopen met 6TB. Voor minder geld :)
Leek me een goed idee.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Mvdbeld schreef op donderdag 12 september 2013 @ 08:53:
Ik ben benieuwd of iemand via PXE direct een windows installatie image kan booten vanaf de synoogy. Ik heb hier een hoop over gezocht maar dit ben ik nog niet tegengekomen. Wat wel mogelijk lijkt, is een Windows PE environment te booten en vervolgens via PE een samba share te mounten met daarop de uitgepakte windows installatie bestanden en setup te runnen.
PXE werkt gewoon.. staat zelfs een how to op de site: http://www.synology.com/s...show.php?lang=us&q_id=583

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Is er hier iemand die een synology achter een proxy met authenticatie gebruikt?

wat ik namelijk zie is dat package center volledig leeg blijft (geen enkele package komt in de listing, custom repo's wil ie niet toevoegen), en ik vraag me af of het daardoor komt?
(edit: dsm-updates kan hij wel downloaden als ik de proxy-gegevens ingevuld heb)

(synology staat op het werk, geen mogelijkheid om te testen zonder proxy helaas)

[ Voor 10% gewijzigd door roeleboel op 12-09-2013 17:24 ]

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:54
Wie heeft er ervaring met een overspanningsbeveiliging of iets dergelijks? Heb een DS212J in SHR staan, maar als er piekspanning of blikseminslag (direct of indirect) is, dan heb ik daar natuurlijk weinig aan.

Heb wel een aantal apparaten gezien die je in het stopcontact steekt, maar betrouwbare reviews ben ik nog niet tegengekomen..

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 21:51
Zoiets? Meteen een UPS.

pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA 230V

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:54
Had ik inderdaad gezien, maar ik zoek eigenlijk een compactere oplossing als die er is!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:56
Ja dat snap ik en geef ik ook aan in mijn bericht, mijn specifieke vraag gaat over een windows install image 7/8 direct te booten vanaf deze PXE. Dit ben ik nog nergens tegen gekomen nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 14:57
Hopelijk heeft iemand antwoord op het volgende:

Om te beginnen; ik heb de handleiding van de Synology website erbij gepakt. Maar ik kom er niet uit.
Wat ik wil is het volgende:

De mail die naar mij wordt verstuurd (@upcmail.nl) op de synology hebben, in outlook beschikbaar en op de telefoon beschikbaar.

- Waarom? Ik heb mijn oude laptop verkocht, windows geformatteerd en zo stom geweest om te vergeten om een backup van de mail te maken. Gevolg = mail kwijt.

Voor in de toekomst wil ik dus ook de e-mail op de nas hebben. Het mooiste zou zijn dat als ik een mail verwijder in Outlook, dat deze ook word verwijderd van de Synology en ook van de UPC server. Als ik een mail open in Outlook, dat deze ook nog wordt geopend op mijn smartphone.

Wat heb ik?
- een eigen domein
- een mail adres op mijn domein
- DSM 4.3
- UPCmail
- smartphone
- laptop

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan instellen en waar ik wat moet invullen? Ik ben normaal handig met pc's.. Maar kom er nu echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:15
Ligt het aan mij, of draait sinds DSM 4.3 de fan nog altijd als de DS213 in hibernate staat!?
Is me bij 4.2 namelijk nooit opgevallen, meen dat de fan dan ook uit was!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
ik gok dat je NAS wel in hdd hibernate gaat (dus schijven uit, oplichtend groen lampje en fans blijven aan)
Maar niet in system hibernation (blauwe lampje knipperd, fans uit)

Dit "probleem" heb ik ook met mijn ds413. Synology al om hulp gevraagd, maar die geven aan dat ik een reset naar fabrieksinstellingen mag doen aangezien er nzbget, sickbeard e.d. op staat...

Nja, neem dan wel genoegen met hdd hibernation.

de nas kan trouwens niet in systemhibernation als er een USB device is aangesloten. Echter zonder de logfiles van SB e.d. naar een USB te schrijven, gaan de schijven niet in hibernate. keuzes keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:04
cypher21 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 09:54:
de nas kan trouwens niet in systemhibernation als er een USB device is aangesloten. Echter zonder de logfiles van SB e.d. naar een USB te schrijven, gaan de schijven niet in hibernate. keuzes keuzes :)
Serieus?
Heb hier echt dagen mee lopen prutsen om het werkend te krijgen (was nog op 4.2 of zelfs 4.1 overigens)
Omdat Sickbeard de schijven dus behoed voor slapen, doordat deze geregeld log files wegschrijft, kon je het beste een USB stick gebruiken om zo de HDD's met rust te laten. *That's what I read.
Dit ging prima, maar als hij vervolgens in systeemslaapstand ging, dan waren de schijven binnen no time weer aan. Lijkt me echt gigantisch slecht voor de schijven gezien ze destijds elk (e paar) uur opspinden oid.
Heb inmiddels die systeemslaapstand maar uitgeschakeld, en alleen HDD sleep aangezet, en de Sickbeard search 2x per dag oid. Dit werkt volgens mij prima. :)
*Het verschil qua stroomverbruik is voor m'n DS213+ ~ €10 op jaarbasis.Daar wil ik die HDD's niet voor riskeren.. :|

Maar zeggen dat systeemslaapstand überhaupt niet werkt met een USB stick is volgens mij niet helemaal waar. Alleen bij mij kwam hij er (99% zeker door Sickbeard) vrij snel weer uit. :F

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 13-09-2013 11:29 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Zie:
http://www.synology.nl/su...how.php?lang=enu&q_id=568
Others

USB Devices: Synology NAS cannot enter System Hibernation if any USB devices are attached to the unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mikeelroy schreef op donderdag 12 september 2013 @ 22:03:
Had ik inderdaad gezien, maar ik zoek eigenlijk een compactere oplossing als die er is!
http://www.apc.com/produc..._index.cfm?base_sku=P1-GR

Overigens zoals al tig keer is geroepen, raid is geen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lekker dan. Hier heeft het wel gewerkt onder 4.2 met alleen sabnzbd als third party app. Onder 4.3 heb ik inderdaad zelden deep sleep. USB stick voor sabnzbd logs.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Ik kreeg system hibernation onder 4.2 ook niet aan de praat met een usb stick voor de logs.

Daarom in 4.3 maar eens geprobeerd de usb stick te verwijderen, en logs lokaal weg te schrijven. Dit had alleen als gevolg dat zelfs de hdd's niet meer in hibernate gingen.
nu maar weer logs op USB en dan maar geen system hibernate.

Wel apart trouwens dat Couchpotato ook logs wegschrijft die geen hdd's wakker houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:37

Arfman

Drome!

Mijn HDD's gaan ook niet meer uit, slecht voor hun levensduur :)
Scheelt me daarnaast ook een boel configureerwerk met logs wegzetten op USB sticks, packages waarbij je dan via Package Manager niet meer de logs uit kunt lezen, etc.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:04
Ik heb het destijds overigens ook getest met een SD kaart (niet dat dat 't probleem oploste, maar toch)
Misschien momenteel wel? Gezien het geen USB drive is :P

[ Voor 17% gewijzigd door SmiGueL op 13-09-2013 14:31 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 18:53

Eboman

Ondertitel

Heeft iemand ook een ds213+ met headphones die wel in hibernation gaat ?
Ik heb gemerkt dat dit al een tijd niet meer werkte, ook met dsm4.3 als headphones uitstaat werkt het wel.

Verder draait sabnzb en couchpotato die geen probleem vormen.

Log files staan reeds op USB , is er een manier om extra debug te verkrijgen wat headphones doet ?

Hibernation debug helpt niet omdat hij helemaal niet in hibernation gaat.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Heren,

Ik heb twee vraagjes:
1. Kan ik films rechtstreeks streamen van mn synology?
2. Dit betreft niet letterlijk een vraag over synology maar wou geen ander topic openen of iets dergelijks; maar kan ik later een tweede schijf toevoegen voor raid1, als ik de basis schijf al maanden in gebruik heb, zonder de data te verliezen?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:56
1 ja dat kan zeker
2 dan zul je syn raid moeten kiezen, dat werkt dan zeker,dan kan je er een schijf bij zetten en kan je de raid uitbouwen , houd wel rekening met dat je de helft van je capaciteit kwijt bent in raid 1!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Mvdbeld schreef op donderdag 12 september 2013 @ 23:46:
[...]

Ja dat snap ik en geef ik ook aan in mijn bericht, mijn specifieke vraag gaat over een windows install image 7/8 direct te booten vanaf deze PXE. Dit ben ik nog nergens tegen gekomen nl.
Ja is wel mogelijk, je moet een aantal zaken combineren. Ik heb het opgelost door WIM Install's uit te voeren vanuit een PXE omgeving, ben nu nog aan het kijken hoe ik dit op de Synology geplaatst krijg.

• Shanquish
  • Niet online
Ik had van de week ook iets geks, Ik hoorde ineens een serie pieptonen uit de meterkast komen waar de NAS staat, meteen een melding in m'n mailbox:
Dear user,

System volume (Root) on SynoNAS has entered degraded mode. (Total number of hard drives: 4; number of active hard drives: 3)

Please reboot the system, and it will repair itself automatically on startup.

Sincerely,
Synology DiskStation
de Syslog gaf ook een melding:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/61886527/error_disk4.JPG

Schijf stuk zou je denken, de NAS een reboot gegeven maar bleef moeilijk doen, nu met de melding:
Dear user,

The hard disk 4 in the Disk Group on SynoNAS has failed; please replace it.

Sincerely,
Synology DiskStation
Aangezien ik niet zonder 4e HDD wil zitten heb ik een spare schijf gekocht en deze in m'n NAS gezet en het volume laten rebuilden om de defecte schijf op het gemak ter RMA te sturen.

Nu test ik zojuist die HDD (een WD red 3TB) met een WD tooltje, maar die geeft aan dat de schijf prima in orde is 8)7 dus een RMA heeft weinig zin :?

je zou dus denken dat er iets met de Synology aan de hand is, maar met de spare schijf ( een Seagate 3TB ) draait ie gewoon goed, heeft alles netjes kunnen rebuilden etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Shanquish op 14-09-2013 10:34 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Lees de smart waarden eens uit en vergelijk die met je andere ? Ik kom ze vaak tegen met een flinke re-allocation count.

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
SmiGueL schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:13:
Ik heb het destijds overigens ook getest met een SD kaart (niet dat dat 't probleem oploste, maar toch)
Misschien momenteel wel? Gezien het geen USB drive is :P
Werkt het niet dan met een SD kaart? Ik dacht dat dat geen verschil maakte met een USB-stickje?

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:05
Tweakers,

Ik heb dringend hulp nodig mbt. de installatie van mijn Synology DS111. Ik krijg hem niet aan de gang in het netwerk. Ik gebruik de NAS icm. een Samsung HD204UI (compatibel).

Ik heb de NAS en mijn MacBook aan mijn router gehangen (TP-Link WD1043ND), alles (ethernet)bekabeld. Vervolgens de Wifi op mijn MacBook uitgezet en geprobeerd Synology Assistent te runnen. Ik krijg error code 38: please configure your router to forward port 23 to the NAS and seek online support.

Ik heb geprobeerd om de NAS direct aan mijn MacBook te hangen en dan de wifi uit te schakelen. Synology Assistant vond de NAS alleen zonder HDD erin. Hier heb ik uiteraard niks aan want hij is 1 bay en daar moet de DSM op geinstalleerd worden.
Hier schoot ik dus niets mee op.

Ik heb nu de eerste opstelling weer gemaakt, MacBook en NAS bedraad aan de router. Ik heb geprobeerd om in mijn router wat instellingen te veranderen. Ik ben daar niet heel erg goed in thuis maar heb de volgende dingen gedaan:
- DHCP op router staat nog aan
- Heb het MAC adress van de NAS een (vast) IP adres toegewezen (via "adress reservation").
- Heb bij "Forwarding" > "Virtual Servers" de serviceport/internal port 23 gelinkt naar het IP adres van de NAS. (is dit portforwarding?)
- Heb bij IP/MAC-binding het MAC adress van de NAS gebonden aan het IP adres wat ik hierboven al gespecificeerd had. Leek me dubbelop, maar toch gedaan.

Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd zie of een voorstel voor iets wat ik nu zou kunnen proberen? Ik zie inmiddels geel van ellende en heb natuurlijk al uren gegoogled en geklooid maar kom er niet uit.

Heeeeeeeeel erg bedankt voor alle hulp/feedback.

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

WWAS schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:05:
*knip*

Synology Assistant vond de NAS alleen zonder HDD erin. Hier heb ik uiteraard niks aan want hij is 1 bay en daar moet de DSM op geinstalleerd worden.

*knip*
Poorten openen in routers is alleen voor verkeer van buitenaf, tenzij je zelf stappen ondernomen hebt om bepaalde poorten te sluiten voor intern verkeer.

Weet je zeker dat de gebruikte schijf in orde is?

Te koop....

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Even een nieuwe post voor een andere dingetje...

Het was allemaal bij mijn zwager thuis, maar ik praat voor het gemak even in de 'ik' vorm....

Ik had de volgende probs...

Syno DS211 met DSM 4.3, FTP en Jumbo frames
Dit werkte t/m 4.2 probleemloos

Na de update naar 4.3 had ik ineens vreemde zaken als:
Vanaf buitenaf, met een PC (bedraad), niet in mappen kunnen met veel mappen/bestanden en niet kunnen downloaden.
Vanaf buitenaf, met een laptop (WiFi), werkte alles wel.

Ook intern gaf dat vreemde soortegelijke problemen.

Nu heb ik tussen de router en PC nog een switch bijgeplaatst en ineens kon ik niet meer op mijn NAS komen. Niet via verkenner, niet via Total Commander, niet vie de webinterface.

Nu heb ik jumboframes uitgezet en voila, alles werkt weer.

Ik weet dat jumboframes voor vreemde ongrijpbare problemen kan zorgen, maar zijn er die dit herkennen?
Bijvoorbeeld dat iets soortgelijks zich voordoet sinds 4.3...

Te koop....

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:37

Arfman

Drome!

Hoe kun je dat nou zeggen zonder te weten wat hij allemaal thuis heeft staan?! Voor hetzelfde geld loopt die persoon nu naar een winkel, haalt een NAS van 250+ euro, komt thuis om er vervolgens achter te komen dat hij helemaal geen mediaspeler/DLNA-compatible TV heeft waardoor het helemaal niet werkt!

Dus, originele vraagsteller: wat heb je thuis staan? Een mediaspeler? Of heb je een recente Smart TV?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Arfman schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 16:04:
[...]
Hoe kun je dat nou zeggen zonder te weten wat hij allemaal thuis heeft staan?! Voor hetzelfde geld loopt die persoon nu naar een winkel, haalt een NAS van 250+ euro, komt thuis om er vervolgens achter te komen dat hij helemaal geen mediaspeler/DLNA-compatible TV heeft waardoor het helemaal niet werkt!

Dus, originele vraagsteller: wat heb je thuis staan? Een mediaspeler? Of heb je een recente Smart TV?
Upgrade van HTPC naar NAS + Mediaplayer

Testing, one, two ...

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ha, de vraag was al eerder door hem gesteld blijkbaar.

Toch was hij niet overtuigd :)

Te koop....

• Shanquish
  • Niet online
DukeBox schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 12:02:
Lees de smart waarden eens uit en vergelijk die met je andere ? Ik kom ze vaak tegen met een flinke re-allocation count.
Als ik die met elkaar vergelijk, zie ik er "1" bijstaan, de overige schijven die nu nog in de NAS zitten staan daarbij op "0".

Heeft het ermee te maken dat de NAS aan de hand van die waarde is begonnen te stuiteren?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/61886527/SMART.JPG

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

shameete schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 18:36:
Heeft het ermee te maken dat de NAS aan de hand van die waarde is begonnen te stuiteren?
Zou zeker kunnen, vreemde is dan wel dat ie de disk uit de array gegooid heeft. Normaal gesproken zou na een re-allocation je nas alleen een warning moeten geven (met een advies om een full smart test te draaien) en gewoon doordraaien. Enige wat je nog kan doen is een ticket inschieten bij syno support want het is best vreemd voor een disk die zelfs tler heeft.
albino71 schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 15:42:
Nu heb ik tussen de router en PC nog een switch bijgeplaatst en ineens kon ik niet meer op mijn NAS komen. Niet via verkenner, niet via Total Commander, niet vie de webinterface.
Dat zou logisch zijn als de switch geen jumbo ondersteund en te beperkt is om 8k packets te fragmenteren. Wat voor switch was het ?

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

DukeBox schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 19:06:
Dat zou logisch zijn als de switch geen jumbo ondersteund en te beperkt is om 8k packets te fragmenteren. Wat voor switch was het ?
Router: TP-Link TL-WR1043ND
Switch: TP-Link TL-SG1000D

Let wel...het draaide goed op 4.2. Nu weet ik, dat zegt niet alles, maar toch...

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
Ik heb nog een hibernation issue. Zodra ik mijn macbook uit sleep haal krijg ik de melding dat de netwerk schijf niet toegankelijk is. Dat klopt ook want mijn synology slaapt op dat moment keurig. Als ik op de mac op ignore druk bij die melding komt mijn syn uit sleep. Is hier nog wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

z0rk0l schreef op zondag 15 september 2013 @ 09:43:
Ik heb nog een hibernation issue. Zodra ik mijn macbook uit sleep haal krijg ik de melding dat de netwerk schijf niet toegankelijk is. Dat klopt ook want mijn synology slaapt op dat moment keurig. Als ik op de mac op ignore druk bij die melding komt mijn syn uit sleep. Is hier nog wat aan te doen?
Heb je een mapping naar je Synology?
Zo ja, dan lijkt het me de juiste werking.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tweakers,

Ik heb een synology ds213j staan en wou deze graag als backup sefver laten fungeren voor alle pc's in mijn netwerk. (een vijftal).
Is dit überhaupt mogelijk?
Zo ja, welke package moet ik hiervoor downloaden?
Ik had al die glacier backup gedownload maar deze is betalend dus ik ben op zoek naar freeware.
Dank bij voorbaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 september 2013 @ 17:52:
Tweakers,

Ik heb een synology ds213j staan en wou deze graag als backup sefver laten fungeren voor alle pc's in mijn netwerk. (een vijftal).
Is dit überhaupt mogelijk?
Zo ja, welke package moet ik hiervoor downloaden?
Ik had al die glacier backup gedownload maar deze is betalend dus ik ben op zoek naar freeware.
Dank bij voorbaat
Time Machine van OSX voor Mac en Time Backup (van Synology) voor de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:41
Ik heb een probleem waar ik niet uit kom.
Het is voor mij niet meer mogelijk om in te loggen op de Synology DS413 die ik heb.
Zowel de verbinding met de sever op mijn MacBook Air als via de browser als met de mobiele applicatie voor Windows Phone als de Synology assistant zien de server niet meer.
De server staat aan, blauwe lamp van de aan/uit knop brand continu.
Je hoort de schijven draaien, lampen branden continu groen.
Dus de server staat aan, stroom ingeschakeld, en het volume is normaal volgens de lampjes.

Dit probleem heb ik al een keer eerder gehad nadat ik de server had geupdate naar DSM 4.3. Ik vermoed dat dit er mee te maken heb maar zeker weten doe ik niet.

Ik kom hier alleen maar uit door de server geforceerd uit te zetten en daarna weer aan.
Weet iemand een oplossing of heeft er tips?

edit:
info over de lampjes toegevoegd.

[ Voor 9% gewijzigd door Dagg op 15-09-2013 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Robbie T schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 00:59:
Hopelijk heeft iemand antwoord op het volgende:

Om te beginnen; ik heb de handleiding van de Synology website erbij gepakt. Maar ik kom er niet uit.
Wat ik wil is het volgende:

De mail die naar mij wordt verstuurd (@upcmail.nl) op de synology hebben, in outlook beschikbaar en op de telefoon beschikbaar.

- Waarom? Ik heb mijn oude laptop verkocht, windows geformatteerd en zo stom geweest om te vergeten om een backup van de mail te maken. Gevolg = mail kwijt.

Voor in de toekomst wil ik dus ook de e-mail op de nas hebben. Het mooiste zou zijn dat als ik een mail verwijder in Outlook, dat deze ook word verwijderd van de Synology en ook van de UPC server. Als ik een mail open in Outlook, dat deze ook nog wordt geopend op mijn smartphone.

Wat heb ik?
- een eigen domein
- een mail adres op mijn domein
- DSM 4.3
- UPCmail
- smartphone
- laptop

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan instellen en waar ik wat moet invullen? Ik ben normaal handig met pc's.. Maar kom er nu echt niet uit.
Kleine Kick..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17
Mail Station package kan dat mee. Al zou je je POP3 upc mail ook kunnen laten ophalen door Gmail, zodat je het ook op alle devices hebt. Eigenlijk sowieso beter vind ik, ik vind POP3 hopeloos verouderd. Gewoon de zooi in de cloud hebben zodat je er _overal_ bij kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Inmiddels na een 3e avond klooien lijkt het erop dat het gelukt is!
Mochten er vragen zijn, volgens mij heb ik nu door hoe het zit dus ik zou ze moeten kunnen beantwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:05
WWAS schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:05:
Tweakers,

Ik heb dringend hulp nodig mbt. de installatie van mijn Synology DS111. Ik krijg hem niet aan de gang in het netwerk. Ik gebruik de NAS icm. een Samsung HD204UI (compatibel).

Ik heb de NAS en mijn MacBook aan mijn router gehangen (TP-Link WD1043ND), alles (ethernet)bekabeld. Vervolgens de Wifi op mijn MacBook uitgezet en geprobeerd Synology Assistent te runnen. Ik krijg error code 38: please configure your router to forward port 23 to the NAS and seek online support.

Ik heb geprobeerd om de NAS direct aan mijn MacBook te hangen en dan de wifi uit te schakelen. Synology Assistant vond de NAS alleen zonder HDD erin. Hier heb ik uiteraard niks aan want hij is 1 bay en daar moet de DSM op geinstalleerd worden.
Hier schoot ik dus niets mee op.

Ik heb nu de eerste opstelling weer gemaakt, MacBook en NAS bedraad aan de router. Ik heb geprobeerd om in mijn router wat instellingen te veranderen. Ik ben daar niet heel erg goed in thuis maar heb de volgende dingen gedaan:
- DHCP op router staat nog aan
- Heb het MAC adress van de NAS een (vast) IP adres toegewezen (via "adress reservation").
- Heb bij "Forwarding" > "Virtual Servers" de serviceport/internal port 23 gelinkt naar het IP adres van de NAS. (is dit portforwarding?)
- Heb bij IP/MAC-binding het MAC adress van de NAS gebonden aan het IP adres wat ik hierboven al gespecificeerd had. Leek me dubbelop, maar toch gedaan.

Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd zie of een voorstel voor iets wat ik nu zou kunnen proberen? Ik zie inmiddels geel van ellende en heb natuurlijk al uren gegoogled en geklooid maar kom er niet uit.

Heeeeeeeeel erg bedankt voor alle hulp/feedback.
Ik ben ook ondergesneeuwd, dus ook maar een kick. Kan iemand me helpen :(?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 15:51

porn*

...take on the world!

shameete schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 18:36:
[...]

Als ik die met elkaar vergelijk, zie ik er "1" bijstaan, de overige schijven die nu nog in de NAS zitten staan daarbij op "0".

[afbeelding]
Had misschien wel een soortgelijk probleem, heb een 213j met 2x WD 2TB green (supported volgens de tabel van Synology) erin aangeschaft (nieuwste DSM). Een van mijn schijven deed het wel, de andere deed het ook prima TOT hij met initialiseren begon, als ik dat gedaan had liep de NAS vast en wilde met geen mogelijkheid meer booten.

Heb de schijf in een PC getest, geinit, geformatteerd, zelf een film opgezet en doorheen geseeked, geen enkel probleem. Dus eigenwijs als ik ben nog even proberen en in de NAS gezet. Ook andere volgorde geprobeerd, alleen met 1 schijf, alleen met de andere. Wat ik ook probeer: de NAS boot en start volledig door, dan kies ik voor initialiseren van die schijf en hij loopt per direct weer vast. Maakt niet uit wat voor configuratie.

Uiteindelijk de schijf maar omgeruild voor een andere, zelfde type verder, en geen enkel probleem meer. Ik zou hem denk ik alleen gevoelsmatig al vervangen in RMAen.

[ Voor 7% gewijzigd door porn* op 16-09-2013 11:28 ]

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:55
Zijn er mensen die de dhcp server gebruiken van DSM? Ik heb nu de volgende lay-out, en ben benieuwd of het voordeel kan hebben om de synology het netwerkverkeer voor zijn rekening te laten nemen.

De eerste schakel is het Telfort modem, deze staat in de kelder waar ook de synology staat. Hierin zitten 2 tv decoders, een netgear gs108 en de synology. De netgear switch ligt op de begane grond waar mijn tv, mediaspeler, marantz netwerkaudio speler en ps3 aan zitten. Verder zit er in de switch ook nog een tplink wdr3600 welke zorgt voor een USB printer en wifi 2,4 en 5ghz.

Het telfort modem zorgt nu voor dhcp. Echter twijfel ik om de NAS te verplaatsen naar een andere kamer, en aan de tplink te zetten, zodat het telfort modem wat minder verkeer heeft wat voordeel moet hebben met het internet verkeer. Tevens dan de vraag, wie moet de ip adressen gaan uitdelen, de tplink, het telfort modem op de synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
vanWalsum schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:28:
Zijn er mensen die de dhcp server gebruiken van DSM? Ik heb nu de volgende lay-out, en ben benieuwd of het voordeel kan hebben om de synology het netwerkverkeer voor zijn rekening te laten nemen.

De eerste schakel is het Telfort modem, deze staat in de kelder waar ook de synology staat. Hierin zitten 2 tv decoders, een netgear gs108 en de synology. De netgear switch ligt op de begane grond waar mijn tv, mediaspeler, marantz netwerkaudio speler en ps3 aan zitten. Verder zit er in de switch ook nog een tplink wdr3600 welke zorgt voor een USB printer en wifi 2,4 en 5ghz.

Het telfort modem zorgt nu voor dhcp. Echter twijfel ik om de NAS te verplaatsen naar een andere kamer, en aan de tplink te zetten, zodat het telfort modem wat minder verkeer heeft wat voordeel moet hebben met het internet verkeer. Tevens dan de vraag, wie moet de ip adressen gaan uitdelen, de tplink, het telfort modem op de synology.
Als je Synology IP-adressen uit gaat delen heeft je modem niet minder verkeer hoor... alles wat naar buiten wil gaat nog steeds via dat modem. Maakt dus helemaal niks uit..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 18:19
Ik maak een backup van de ene DS naar de andere en die werkt nu niet meer. Met de melding uit het backup log kan ik helaas niet zoveel (no permission, illegal filenames, filenames too long).

Is er ergens een gedetailleerde versie beschikbaar van de Synology logs en dan speciaal van het backuplog?

Ik wil graag weten met welke mappen en/of bestanden de backup het moeilijk heeft...

[ Voor 12% gewijzigd door Leader98 op 16-09-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:55
DennusB schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:31:
[...]

Als je Synology IP-adressen uit gaat delen heeft je modem niet minder verkeer hoor... alles wat naar buiten wil gaat nog steeds via dat modem. Maakt dus helemaal niks uit..
Nu je het zegt klinkt dat logisch inderdaad. Wat ik echter niet gemeld heb ik dat ik een beveilingingscamera heb draaien die constant opneemt op de synology. Stel dat ik de synology achter de tplink zet, dan neem ik aan dat het telfort modem een stuk lagere sysload heeft, omdat die camera niet constant via hem aan het communiceren is via het telfort modem.
Pagina: 1 ... 33 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]