Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand een oplossing voor mijn data te back-up'en van alle pc's in mijn thuisnetwerk (zestal clients).
Eerst en vooral wou ik een app nemen door synology zelf maar blijkbaar deugen die niet?
Dus ben eventueel op zoek naar een opensource alternatief en alles opslaan op mijn NAS zelf dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 09:32

spanx

_Sp[A]nX_

antoonxxx schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:07:
Bij mijn synology 213j is het niet mogelijk om Raid0+Raid1 te combineren.

Mijn oude readynas duo kon dit wel. Ik kon dus 2x2 TB verdelen in 1 TB raid1 + 2TB raid 0.
Dit was handig om mijn backups te maken op de raid 1, en mijn films en series etc op de raid0.

Zijn er meer mensen die zo'n configuratie wensen?
Is dit uberhaupt slim om dit zo in te willen richten? Zo ja,Zijn er manieren om dit toch voor elkaar te krijgen?

alvast hartelijk dank voor het meedenken!
ja ik zoek dit ook... mijn conceptronic ch3snas kon/kan dit ook maar een 4x zo dure synology kon dat niet?!

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 20:37
pitchdown schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:15:
Ik ben aan het kijken of ik mijn DS209 2 schijven van 4 TB kan doen.

Ik neig naar de Hitachi 5k4000 of 7k4000.
Deze staan niet op compatibility-list van synology.

Iemand die deze schijven gebruikt icm synology?

Edit :
gevonden HDS724040ALE640.

Nu heb ik al een 7200 RPM disk.
Kan ik een raidset maken van de 5k400 icm de 7k4000 en over een tijdje de 7k4000 vervangen door een 5k4000-model?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kan iemand mij nog eens in Jip en Janneke taal uitleggen hoe dat SHR werkt?
Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een opvolger voor mijn DS209
Dat zal de 413, 413J of 414J gaan worden.

Ik heb nu 2x3TB erin zitten. Nu gevuld met 2,2TB aan data.
Als ik nu een 413 aanschaf en daar 2x4TB schijven bijkoop
Dan heb ik dus:
2x3TB
2x4TB

Volgens de SHR rekenmachine heb ik dan beschikking over 10TB aan ruimte en 4TB wordt gebruikt voor beveiliging.

Stel:
2 jaar later heb ik 5TB aan data en mijn 4TB schijf gaat kapot, verlies ik dan data?
(want als ik 3TB, 3TB en 4TB in SHR heb, dan houd ik nog maar 3TB aan beveiligde data over)

Stel:
2 jaar later heb ik 5TB aan data en door kortsluiting gaan mijn beide 3TB schijven kapot, verlies ik dan data?

En belangrijker: Welke data verlies je dan? Ik ben liever wat films en muziek kwijt dan mijn documenten, foto's en homevideo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Normaal gezien is een RAID geen beveiliging van je data, dus zorg altijd dat je een back-up maakt/hebt.
Raid is bedoeld voor redundantie dus zodra er een schijf kapot gaat dan kun je deze vervangen zonder dat je alles opnieuw zou moeten installeren/overzetten. De bedoeling is wel altijd dat je de schijf vervangt. Dus als het goed is mis je dan geen data (maar er kan altijd iets mis gaan dus vandaar backuppen).

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ja, begrijp ik.
Ik heb nu ook nog een USB schijf (1,5TB) aan mijn ds209 hangen waar ik wekelijks naar toe kopieer, daarnaast nog een DS110J (1,5TB) buitenshuis waar elke nacht de belangrijkste data naar toe gekopieerd wordt. De 110J wil ik gaan vervangen door de DS209. De 110J komt dan weer bij mij thuis te staan als vervanging van de USB schijf.

Maar stel dat ik dat allemaal niet zou hebben, dan blijft mijn vraag over SHR nog wel staan.
Als 1 schijf uitvalt snap ik het nog wel, maar als er 2 schijven tegelijk uitvallen dan heb je toch niet meer je volledige data op de 2 overgebleven schijven staan? Welke data hou je dan over?

Om het eenvoudiger te houden kan ik beter raid 1 gebruiken. Maar dan kun je weer minder makkelijk uitbreiden of schijven vervangen meen ik me te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AssA92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05-2023
Vraag: Ik wil op mijn Synology via HTTPS en WebDav mijn keepass database beschikbaar maken, maar hoe?

Ik heb online al veel gezocht maar kan niet echt iets vinden. Wel een handleiding voor op IIS maar daar heb ik tot noch toe niet heel veel aan.

Ik zou graag hulp hierbij hebben.

Ik heb het al zover dat ik wel bij de database kan komen maar ik kan niets opslaag of editten. (weinig nut dus).

Ik zou het lieftst zien van begin tot eind. Ik heb denk ergens een stap niet gedaan of fout gedaan.

---

Fouten die ik nu tegen kom. Als ik de permissions op mijn database aanpas naar "Others" geen rechten. Kan ik niet meer bij de Database komen. Dit terwijl mijn user account rechten heeft op het bestand en ook nog eens owner is.

Als ik niet inlog kan ik ook bij het bestand komen (Niet de bedoeling). (Overigens niet als ik "others" uitzet.

Kan iemand mij antwoord geven op deze vraag of in ieder geval in de juiste richting sturen?

Thanks in advance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:09
Kan iemand helpen met het installeren van libx264 op mijn DS412+?

Ik volg de turtorial die op veel plaatsen te vinden is: http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=37&t=64609. Echter loop ik vast bij 6) Now configure it:

Code: Select all
sh configure --prefix=/opt --enable-shared --disable-asm

Ik krijg dan de melding: No working C compiler found. Dat komt blijkbaar vaker voor. Een oplossing zou zijn om GCC te installeren. Dat hielp niet. Is er een andere manier om dit probleem op te lossen of om libx264 te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heeft dat niet gewoon te maken met het feit dat die lib gemaakt is voor de ARM Marvell CPU, terwijl de 412+ een intel Atom aan boord heeft?

De vergelijkbare meldingen in dat topic komen ook van mensen met een andere processor (de 213+ heeft een Freescale processor, ipv een Marvell).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Laatst online: 05-09 15:52
readytoflow schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:26:
Ja, begrijp ik.
Ik heb nu ook nog een USB schijf (1,5TB) aan mijn ds209 hangen waar ik wekelijks naar toe kopieer, daarnaast nog een DS110J (1,5TB) buitenshuis waar elke nacht de belangrijkste data naar toe gekopieerd wordt. De 110J wil ik gaan vervangen door de DS209. De 110J komt dan weer bij mij thuis te staan als vervanging van de USB schijf.

Maar stel dat ik dat allemaal niet zou hebben, dan blijft mijn vraag over SHR nog wel staan.
Als 1 schijf uitvalt snap ik het nog wel, maar als er 2 schijven tegelijk uitvallen dan heb je toch niet meer je volledige data op de 2 overgebleven schijven staan? Welke data hou je dan over?

Om het eenvoudiger te houden kan ik beter raid 1 gebruiken. Maar dan kun je weer minder makkelijk uitbreiden of schijven vervangen meen ik me te herinneren.
Ligt er een beetje aan hoe je de SHR instelt. Je kan SHR ook gebruiken met 2 schijfs redundantie maar dan heb je wel minimaal 4 schijven nodig. Lees anders dit even door, dat kan het een en ander verduidelijken. http://www.synology.nl/su...how.php?lang=nld&q_id=492

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Orion84 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 16:36:
Heeft dat niet gewoon te maken met het feit dat die lib gemaakt is voor de ARM Marvell CPU, terwijl de 412+ een intel Atom aan boord heeft?

De vergelijkbare meldingen in dat topic komen ook van mensen met een andere processor (de 213+ heeft een Freescale processor, ipv een Marvell).
Ik weet er weinig vanaf, maar volgens mij niet. Ik dacht dat enkel stap 11 specifiek voor ARM is. Maar mocht ik het fout hebben: hoe is dit op te lossen?

[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 25-07-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

LuukNouwen schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 16:58:
[...]

Ik weet er weinig vanaf, maar volgens mij niet. Ik dacht dat enkel stap 11 specifiek voor ARM is.
Ik heb er ook geen verstand van, maar Googlen op die foutmelding komt keer op keer op gevallen uit waar mensen een configure script gebruiken dat niet geschikt is voor hun platform en er staat meerdere keren expliciet vermeld dat de bestanden en instructie ARM only zijn. Check even of het configure script een logbestand aanmaakt waar wellicht meer info in staat.
Maar mocht ik het fout hebben: hoe is dit op te lossen?
Het configure script aanpassen, zodat GCC met de juiste settings wordt aangeroepen voor jouw platform.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 25-07-2013 17:08 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Orion84 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 17:07:
[...]
Ik heb er ook geen verstand van, maar Googlen op die foutmelding komt keer op keer op gevallen uit waar mensen een configure script gebruiken dat niet geschikt is voor hun platform en er staat meerdere keren expliciet vermeld dat de bestanden en instructie ARM only zijn. Check even of het configure script een logbestand aanmaakt waar wellicht meer info in staat.

[...]

Het configure script aanpassen, zodat GCC met de juiste settings wordt aangeroepen voor jouw platform.
Dit is de inhoud van het log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[x264 configure script
Command line options: "--prefix=/opt" "--disable-asm" "--enable-shared"

checking whether gcc works... no
Failed commandline was:
--------------------------------------------------
gcc conftest.c -m64  -Wall -I. -I$(SRCPATH)   -m64  -lm -o conftest
./configure: line 144: gcc: command not found
Failed program was:
int main () {  return 0; }
DIED: No working C compiler found.

Ik kan hier geen chocolade van maken :P .

Wel heb ik dit topic gevonden. "ipkg install x264" werkt zonder probleme,n alleen geen ffmpeg nog steeds aan dat de codec niet te vinden is. Op het forum van Videolan kan ik geen bruikbare info vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door L.N. op 25-07-2013 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05-2020
Hallo allemaal!

Ik ben van plan om de Synology DS213 aan te schaffen met waarschijnlijk de WD red 3TB schijven.

Nu vroeg ik mij af, indien ik 1 schijf als backup wil gebruiken, moet ik dan beide instellen als Raid1 of lukt één schijf in raid 0 en andere in raid1? Ik snap het raid-systeem niet echt 100% In feite zou ik graag 2 schijven hebben waarvan één backup is van de andere om mijn verwisselbare schijven te vervangen (sinds gisteren één die moeilijk doet en ben wantrouwig om alles kwijt te spelen).

Ook is de keuze van de WD red goed of is een Seagate Barracuda beter?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
dekion schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 21:40:
Hallo allemaal!

Ik ben van plan om de Synology DS213 aan te schaffen met waarschijnlijk de WD red 3TB schijven.

Nu vroeg ik mij af, indien ik 1 schijf als backup wil gebruiken, moet ik dan beide instellen als Raid1 of lukt één schijf in raid 0 en andere in raid1? Ik snap het raid-systeem niet echt 100% In feite zou ik graag 2 schijven hebben waarvan één backup is van de andere om mijn verwisselbare schijven te vervangen (sinds gisteren één die moeilijk doet en ben wantrouwig om alles kwijt te spelen).

Ook is de keuze van de WD red goed of is een Seagate Barracuda beter?

Alvast bedankt voor de hulp!
Je kunt geen 2 RAID sets hebben met maar 2harde schijven. Wat jij wil iis RAID 1. Zie Wikipedia: Redundant array of independent disks. Synology heeft nog een extra optie, namelijk SHR. Die kun je jouw geval ook gebbruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door L.N. op 25-07-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:08
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 18:33:
Heeft iemand een oplossing voor mijn data te back-up'en van alle pc's in mijn thuisnetwerk (zestal clients).
Eerst en vooral wou ik een app nemen door synology zelf maar blijkbaar deugen die niet?
Dus ben eventueel op zoek naar een opensource alternatief en alles opslaan op mijn NAS zelf dan?
Data Replicator 3 al geprobeerd van Synology.
http://www.synology.com/s...show.php?lang=us&q_id=454

Anders zijn er voldoende backup programma's die je via Google kunt vinden. Bijna elk backup programma kan naar een externe locatie schrijven. Je maakt op je NAS een share aan en dan laat je het backup programma de data van PC naar deze share backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik ben aan het upgraden van 2 x 2 TB Samsung Spinpoint HD204UI naar 2 x 4 TB Hitachi 7k4000.
Het process m.b.t. syncen van de 1e nieuwe schijf loopt.

Ik zie wel dat er tussen de oude en nieuwe schijf ca. 7 graden verschilt zit (50 - 57 Graden).
Daarnaast zal de 7K4000 meer stroom verbruiken dan een 5400-toeren schijf.

Ik twijfel nog om te kiezen voor een 5K4000 omdat deze op 5400-toeren draait en minder stroom verbruikt.
Jammer dat van de WD RED geen zuinige 4 TB-schijf beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05-2020
LuukNouwen schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 22:18:
[...]

Je kunt geen 2 RAID sets hebben met maar 2harde schijven. Wat jij wil iis RAID 1. Zie Wikipedia: Redundant array of independent disks. Synology heeft nog een extra optie, namelijk SHR. Die kun je jouw geval ook gebbruiken.
Ok, ik snap het... in feite kies je voor één instelling en die geldt dan voor beide (of meerdere schijven)... Dacht dat je per schijf apart iets moest instellen, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Vraag.
kan met een raid1-set van 4 TB-schijven downgraden naar 3 TB met een totale datagebruik van 1.7 TB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Laatst online: 21-09 23:42
downgraden gaat volgens mij niet. up wel.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Phyt_ schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 09:23:
downgraden gaat volgens mij niet. up wel.
Dat zou toch eigenlijk raar zijn met 1,6 TB aan data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-09 13:57
dekion schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 21:40:
Nu vroeg ik mij af, indien ik 1 schijf als backup wil gebruiken, moet ik dan beide instellen als Raid1 of lukt één schijf in raid 0 en andere in raid1?
Je kan ook 2 volumes maken en een back-up job van volume 1 naar volume 2 iedere dag. Voordeel is dan, dat je de mappen kan selecteren die je op 2 schijven wil synchroniseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
pitchdown schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 09:24:
[...]

Dat zou toch eigenlijk raar zijn met 1,6 TB aan data?
Nee hoor.

Maar staat ook gewoon op de synology site stukje over SHR.(en klassieke raid hetzelfde dus.)

Accepteert het SHR-volume schijven met een kleinere capaciteit zodra er een SHR-volume is gecreëerd?

Ter verduidelijking, als men vertrekt van een SHR-volume met schijven van 1 Tb, dan moeten alle schijven die men toevoegt aan het SHR-volume gelijk of groter zijn dan 1 Tb. Een schijf van 500 Gb kan niet worden toegevoegd aan een bestaande SHR-volume (of klassieke RAID). De opslagcapaciteit van de kleinere schijf zal in het volume worden gebruikt.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Phyt_ schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 09:41:
[...]

Nee hoor.

Maar staat ook gewoon op de synology site stukje over SHR.(en klassieke raid hetzelfde dus.)

Accepteert het SHR-volume schijven met een kleinere capaciteit zodra er een SHR-volume is gecreëerd?

Ter verduidelijking, als men vertrekt van een SHR-volume met schijven van 1 Tb, dan moeten alle schijven die men toevoegt aan het SHR-volume gelijk of groter zijn dan 1 Tb. Een schijf van 500 Gb kan niet worden toegevoegd aan een bestaande SHR-volume (of klassieke RAID). De opslagcapaciteit van de kleinere schijf zal in het volume worden gebruikt.
Duidelijk.
En wat als mijn Volume op dit moment nog 2 TB is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
@pitch, ik weet niet welke NAS je hebt.
http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?q_id=492
Wikipedia: RAID

als ik jouw was zou ik ff data op 1 disk zetten > dan alle disken eruit nieuwe 3tb erin > configgen > alles kopieren van je backup disk. en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Phyt_ schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 09:50:
@pitch, ik weet niet welke NAS je hebt.
http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?q_id=492
Wikipedia: RAID

als ik jouw was zou ik ff data op 1 disk zetten > dan alle disken eruit nieuwe 3tb erin > configgen > alles kopieren van je backup disk. en klaar.
Ik heb de DS209.
Draai dus nu een Volume van 2 TB op 1 schijf van 2 TB en 1 schijf van 4 TB.
Dit wil ik vervangen naar 1 volume van 3 TB met 2 schijven 3 TB.

Ik moet dan toch 1 schijf (de 2 TB) eruit kunnen halen, 1 schijf van 3 TB erbij kunnen doen, syncen, 4 TB-harddisk eruit. syncen. klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Is het dan niet logischer om de 4TB er uit te halen, dan van 2TB naar 3TB te syncen en daarna de 2TB te vergangen door de tweede 3TB disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Orion84 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:10:
Is het dan niet logischer om de 4TB er uit te halen, dan van 2TB naar 3TB te syncen en daarna de 2TB te vergangen door de tweede 3TB disk?
Daar zit idd wat in.
Zou het in de praktijk verschil gaan maken aangezien de raidset 2 TB is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Geen idee, geen ervaring mee. Ik heb pas sinds een paar weken een Synology en ik draai gewoon met twee losse 2TB volumes elk op een eigen schijf. De ene voor 'onbelangrijke' multimedia bestanden, de andere als kopie van een 2TB USB disk die aan mijn laptop hangt met al mijn foto en videomateriaal er op. Ik moet alleen nog even gaan uitproberen wat er beter presteert, werken vanaf de NAS en de USB disk als backup gebruiken, of werken vanaf de USB disk (zoals ik nu doe) en de NAS gebruiken voor de backup kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Iemand die antwoord kan geven op mijn vraag?
Jorgen schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:20:
Ga ik het verschil in frames per seconde merken als ik een 720p of 1080p film wil streamen naar een laptop / telefoon / htpc, wanneer ik uit onderstaande apparaten kies? Of is dit echt enkel en alleen for het surveillance station?

Totaal aantal frames per seconde
  • 413: 240 FPS @ D1 (640x480), 160 FPS @ 720p (1280x800)
  • 413j: 150 FPS @ D1 (640x480), 70 FPS @ 720p (1280x800)
  • 412+: 600 FPS @ VGA, 200 FPS @ 720p, 100 FPS @ 1080p
Ik vind de 412+ namelijk eigenlijk te duur voor mijn wensen (backup van 1000+ cd's/dvd's; backup van 10000+ foto's; streamen van al deze media; downloaden; kopie van gehele systeem; evt surveillance, etc)

De 413 en 413j lijken mij beter bij mijn wensen te passen, maar de 413j is natuurlijk wel een stukje langzamer. Als ik het in het dagelijks gebruik niet merk, dan is het niet zo erg. Als ik echt continu overal haperingen ga ervaren, dan is het natuurlijk niet leuk. Ik wil de Synology gaan gebruiken icm met 2TB of 3TB schijven. (4TB is me nog te duur.)
Met andere woorden:
Ga ik het verschil merken als ik foto's, films en muziek ga streamen (720p, 1080p, 3d, 320 kbps mp3, wav, etc) wanneer ik kies voor een 412+, 413 of 413j?

Aangezien het aantal FPS bij het opnemen van camerabeelden bij surveillancestation nogal verschilt, vroeg ik me dus af, of ik dit ook bij het afspelen van gewone content ga merken. (Dus geen surveillancebeelden, maar gewoon bovengenoemde media.)

Ook belangrijk: hoe is het verschil qua snelheid e.d. bij downloaden, backuppen, bestanden verplaatsen, etc? Net als iedereen kan ik mijn geld ook maar 1 x uitgeven. Overkill = zonde en verspild geld; te langzaam is dat ook. Natuurlijk heb ik de productvergelijking bekeken, maar ik heb geen idee hoe deze snelheden zich bij normaal dagelijks gebruik tot elkaar verhouden. Elke hulp hierbij is dan ook zeer welkom.

[ Voor 10% gewijzigd door Jorgen op 26-07-2013 10:50 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ik snap weer eens iets niet.
Ben mijn DS209 schijven een beetje aan het opruimen.
Vanwege de overstap van een Dell laptop naar een MBP heb ik minder behoefte aan meerdere BackUps van mijn Dell. Ik laat de laatste BU van de Dell gewoon staan en een tweetal oudere BU's heb ik verwijderd.

Gisteren in totaal iets van 400GB aan data verwijderd. Ik heb geen prullenbak aanstaan. Wel voor de zekerheid nog geklikt op 'alle prullenbakken legen'

Ik heb 2x3TB in SHR staan
Ik heb de eigenschappen van de alle hoofdmappen die onder DS209 staan bekeken en opgeteld:

video 680
photo 289
timemachine 275
docs: 26
web 0
usb bu 0
surveillance 11
public 0
music 270
home 0
homes 0
downloads 0
BU XPS 340

Dan kom ik op een totaal van +/- 1900GB
(mappen afgerond op GB's)

Ik zou dus nog zeker 1000GB over over moeten hebben?

Ik heb echter nog maar 550GB over volgens gegevens uit de DS209
Waar is die andere 500GB gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-09 17:04
Jorgen schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:20:
Ga ik het verschil in frames per seconde merken als ik een 720p of 1080p film wil streamen naar een laptop / telefoon / htpc, wanneer ik uit onderstaande apparaten kies? Of is dit echt enkel en alleen for het surveillance station?

Totaal aantal frames per seconde
  • 413: 240 FPS @ D1 (640x480), 160 FPS @ 720p (1280x800)
  • 413j: 150 FPS @ D1 (640x480), 70 FPS @ 720p (1280x800)
  • 412+: 600 FPS @ VGA, 200 FPS @ 720p, 100 FPS @ 1080p
Nee.

Het verschil zit hem erin dat die FPS bij camerabeelden volgens mij te maken heeft met (voornamelijk) de processorkracht om al die frames te encoderen. Streamen kost bijna geen processorkracht. :)

Een 1080p film streamen van 10GB / 1.5 uur is gemiddeld nog geen 2MB/s aan data.
Alle drie bovengenoemde NAS'sen kunnen dit MET GEMAK aan. :)
Je gaat het verschil in snelheid tussen de NAS'sen pas merken als je ondertussen ook andere zaken wilt doen (Dus usenet bestanden unrarren/repairen of andere vrij zware taken..)

Edit: n.a.v. reactie hieronder: met streamen was ik uitgegaan van naar een pc, ZONDER dat de NAS moet gaan decoderen enz, indien naar iPad oid dan is de processorkracht uiteraard wel van belang. :)
Jorgen schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:46:

Ook belangrijk: hoe is het verschil qua snelheid e.d. bij downloaden, backuppen, bestanden verplaatsen, etc?
maar ik heb geen idee hoe deze snelheden zich bij normaal dagelijks gebruik tot elkaar verhouden. Elke hulp hierbij is dan ook zeer welkom.
lees lees lees :P

[ Voor 84% gewijzigd door SmiGueL op 26-07-2013 11:58 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorgen schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:46:
Iemand die antwoord kan geven op mijn vraag?

[...]

Met andere woorden:
Ga ik het verschil merken als ik foto's, films en muziek ga streamen (720p, 1080p, 3d, 320 kbps mp3, wav, etc) wanneer ik kies voor een 412+, 413 of 413j?

Aangezien het aantal FPS bij het opnemen van camerabeelden bij surveillancestation nogal verschilt, vroeg ik me dus af, of ik dit ook bij het afspelen van gewone content ga merken. (Dus geen surveillancebeelden, maar gewoon bovengenoemde media.)

Ook belangrijk: hoe is het verschil qua snelheid e.d. bij downloaden, backuppen, bestanden verplaatsen, etc? Net als iedereen kan ik mijn geld ook maar 1 x uitgeven. Overkill = zonde en verspild geld; te langzaam is dat ook. Natuurlijk heb ik de productvergelijking bekeken, maar ik heb geen idee hoe deze snelheden zich bij normaal dagelijks gebruik tot elkaar verhouden. Elke hulp hierbij is dan ook zeer welkom.
Het ligt eraan hoe je het gaat afspelen.

Als je bijv een HD Film via een laptop afspeelt heb je geen problemen. Je NAS doet niks anders dan zorgen dat data bij je laptop komt.
Pak je nu bijv je iPad, Apple TV, etc etc.. moet er wel degelijk wat omgezet worden omdat Apple niet alles ondersteund. Dit leunt wel op CPU kracht. De 413 haalt het, van een 413J weet ik het niet. De 412+ uiteraard ook..

Kortom het hangt er vanaf hoe je het gaat doen. Is dit voornamelijk waar je keuze op baseert dan de 413. Heb je budget de 412+.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
readytoflow schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:52:
Ik snap weer eens iets niet.
Ben mijn DS209 schijven een beetje aan het opruimen.
Vanwege de overstap van een Dell laptop naar een MBP heb ik minder behoefte aan meerdere BackUps van mijn Dell. Ik laat de laatste BU van de Dell gewoon staan en een tweetal oudere BU's heb ik verwijderd.

Gisteren in totaal iets van 400GB aan data verwijderd. Ik heb geen prullenbak aanstaan. Wel voor de zekerheid nog geklikt op 'alle prullenbakken legen'

Ik heb 2x3TB in SHR staan
Ik heb de eigenschappen van de alle hoofdmappen die onder DS209 staan bekeken en opgeteld:

video 680
photo 289
timemachine 275
docs: 26
web 0
usb bu 0
surveillance 11
public 0
music 270
home 0
homes 0
downloads 0
BU XPS 340

Dan kom ik op een totaal van +/- 1900GB
(mappen afgerond op GB's)

Ik zou dus nog zeker 1000GB over over moeten hebben?

Ik heb echter nog maar 550GB over volgens gegevens uit de DS209
Waar is die andere 500GB gebleven?
Je begint al verkeerd.

Een 3TB schrijf is 2.68 TB minus 1.9TB = 780 Gig minus wat over is 550GB = 230Gig. Nog steeds veel maar beter te verklaren.

Gebruik je PhotoStation? Alles wordt omgezet naar diverse formaten inclusief video. Nu heb je niet zoveel boven vermeld staan dus verklaart niet heel het verschil maar een deel.
Neem hier en daar log files mee, vergeten mapje, config files van DSM zelf, en je komt er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 16:32
pitchdown schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 08:42:
Ik zie wel dat er tussen de oude en nieuwe schijf ca. 7 graden verschilt zit (50 - 57 Graden).
Is dat niet heel erg warm, mijn schijven in de syno zijn zo rond de 30 - 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@ Quakie en SimGuel,

Er zijn geen Apple-producten bij ons in huis. De bedoeling is dat er mettertijd een htpc of mediaspeler wordt aangeschaft. De aanwezige smartphone is van Sony. Wat er tegelijkertijd zou kunnen gebeuren is het bekijken van foto's op de telefoon of laptop en het kijken van een film op de TV (via de - nog te kopen - htpc of mediaspeler). Backuppen en downloaden zou ik willen automatiseren en vooral 's nachts laten gebeuren, als dit mogelijk is.

Uit de 1e review begrijp ik dat de 413j alles naar behoren doet en zonder problemen afspeelt. Top!
Uit de 2e review begrijp ik dat de 413 (tov de 411j) wel veel gemakkelijker alle 720p en 1080p bestanden afspeelt. Nu is de 411j alweer een paar modellen geleden, dus daar kan het ook aan liggen natuurlijk.
In de review van de 412+ begrijp ik dat een 411j te zwak was om 2 films tegelijk te kunnen streamen. Nu is dat nu nog niet meteen aan de orde, maar wellicht in de toekomst wel. In deze zelfde review lees ik ook dat zelfs de 412+ nog wel eens problemen ondervindt met SAB.

Als ik dit vergelijk, klopt deze aanname dan:

413j - goed HD-materiaal streamen; liever weinig tegelijk (streams/taken); downloaden langzamer, unrar langzamer
413 - goed HD-materiaal streamen; kan meerdere dingen tegelijk (streams/taken); downloaden & unrar sneller
412+ - goed HD-materiaal streamen; kan veel tegelijk (streams/taken); download en unrar snelst; SAB kan alsnog te zwaar zijn

In dat geval zou ik bij een 413j liever dus nooit iets tegelijkertijd willen doen. Behalve dan foto's kijken en tergelijkertijd een film spelen. Alle andere taken, zoals backup en downloaden moeten dan 's nachts. Dit apparaat wordt ook het snelst belast en is dan traag benaderbaar. De keuze voor snelheid en meer taken tegelijkertijd zou dan zijn tussen de 413 en 412+, waarbij SAB kennelijk op beide te zwaar kan zijn (volgens de review van de 412+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
JeroenV_ schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 11:52:
[...]

Is dat niet heel erg warm, mijn schijven in de syno zijn zo rond de 30 - 35 graden.
Klopt. In de meterkast is het niet heel erg koel.

Heb nu de WD Red 3 TB erin zitten. Dit lijkt een stuk koelere schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Orion84 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:10:
Ik heb inmiddels de 4 TB vervangen door de 3 TB.
Repair-process loopt.

In de praktijk is het dus technisch mogelijk om een grote HD te vervangen door een kleinere indien het volume maar niet groter is dan de kleinste HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorgen schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 12:04:
@ Quakie en SimGuel,

Er zijn geen Apple-producten bij ons in huis. De bedoeling is dat er mettertijd een htpc of mediaspeler wordt aangeschaft. De aanwezige smartphone is van Sony. Wat er tegelijkertijd zou kunnen gebeuren is het bekijken van foto's op de telefoon of laptop en het kijken van een film op de TV (via de - nog te kopen - htpc of mediaspeler). Backuppen en downloaden zou ik willen automatiseren en vooral 's nachts laten gebeuren, als dit mogelijk is.

Uit de 1e review begrijp ik dat de 413j alles naar behoren doet en zonder problemen afspeelt. Top!
Uit de 2e review begrijp ik dat de 413 (tov de 411j) wel veel gemakkelijker alle 720p en 1080p bestanden afspeelt. Nu is de 411j alweer een paar modellen geleden, dus daar kan het ook aan liggen natuurlijk.
In de review van de 412+ begrijp ik dat een 411j te zwak was om 2 films tegelijk te kunnen streamen. Nu is dat nu nog niet meteen aan de orde, maar wellicht in de toekomst wel. In deze zelfde review lees ik ook dat zelfs de 412+ nog wel eens problemen ondervindt met SAB.

413j - goed HD-materiaal streamen; liever weinig tegelijk (streams/taken); downloaden langzamer, unrar langzamer
413 - goed HD-materiaal streamen; kan meerdere dingen tegelijk (streams/taken); downloaden & unrar sneller
412+ - goed HD-materiaal streamen; kan veel tegelijk (streams/taken); download en unrar snelst; SAB kan alsnog te zwaar zijn

In dat geval zou ik bij een 413j liever dus nooit iets tegelijkertijd willen doen. Behalve dan foto's kijken en tergelijkertijd een film spelen. Alle andere taken, zoals backup en downloaden moeten dan 's nachts. Dit apparaat wordt ook het snelst belast en is dan traag benaderbaar. De keuze voor snelheid en meer taken tegelijkertijd zou dan zijn tussen de 413 en 412+, waarbij SAB kennelijk op beide te zwaar kan zijn (volgens de review van de 412+).
Nou dan ga je inderdaad weinig hinder ondervinden... en als wat je zegt klopt en mag ook wel gezien prijs verschil... SAB is inderdaad zwaar vooral als er serieus wat hersteld moet worden gaat dat lang (uren) duren op de 413. Het is ind aan jou of je dat het waard vind om extra geld uit te geven... vergeet ook energie verschil niet. De 413 is echt stuk zuiniger in gebruik en kan meetellen aangezien meeste 24/7 aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:27
Hoe kan ik vanuit de Synology (terminal) een connectie maken direct naar een Apple Time Capsule zodat ik mijn data kan over kopiëren?

Via File Station > Mount Remote Folder kan je namelijk alleen maar CIFS gebruiken :( Erg slecht dat ze geen AFP of SMB ondersteunen bij deze optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heb je het geprobeerd met CIFS, of heb je dat op voorhand afgeschoten omdat het een andere afkorting is? CIFS is namelijk gewoon de opvolger voor SMB, dus het zou me niets verbazen als het daarmee gewoon zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:27
Orion84 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:40:
Heb je het geprobeerd met CIFS, of heb je dat op voorhand afgeschoten omdat het een andere afkorting is? CIFS is namelijk gewoon de opvolger voor SMB, dus het zou me niets verbazen als het daarmee gewoon zou werken.
De Apple Time Capsule praat alleen AFP. Daarom wil ik weten of het mogelijk is via terminal om de data disk op de TC te mouten.

Update, via een Windows pc kom ik gewoon op de TC, dus dan moet de TCook SMB ondersteunen.
Helaas niet via de synology te bereiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Samplex op 26-07-2013 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 10:30

Dennahz

Life feels like hell should.

Ben nu een configuratie aan het instellen voor backuppen naar een Synology NAS via internet. Ik zou graag de map "muziek" onderling willen syncen, maar met die standaard backuptool van Synology krijg ik telkens een verkeerde structuur.

Ik wil gewoon:

Muziek/albums/bandnaam/album

Maar ik krijg op de doelserver: Muziek/muziek/albums/bandnaam/album.

Oftewel maak ik gewoon een algemene 'share' met naam data en backup ik dan in een subdir, maar lijkt mij niet echt de bedoeling.

M.a.w.: is er een mogelijkheid om te backuppen zonder die hele mappenstructuur mee te nemen? Of moet ik dan al gaan kijken naar bijv Robocopy o.i.d.?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:25
Jorgen schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 12:04:
@ Quakie en SimGuel,

Als ik zo lees wat je er mee wilt gaan doen, dan is het dus gewoon via de verkenner bestanden selecteren en afspelen? Dan wordt alle processing power van je pc (of htpc of mediaplayer) gebruikt. De NAS staat dan puur alleen maar de data te streamen en dit kost zo goed als geen processor kracht. Het verhaal wordt uiteraard wel anders als je gaat streamen via dlna of via de apps van synology. Maar ik zie eigenlijk niet in waarom je dat op die manier zou willen doen, alle apparaten die je gebruikt hebben zelf genoeg power om video te tonen.

Ik heb zelf de 413 staan, ook als deze druk bezig is me SAB (downloaden/uitpakken/herstellen) kunnen er probleemloos HD films gestreamed worden, in mijn geval naar een oude popcorn mediabox of laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En met foto/video/musicstation ook geen problemen? Of klik jij ook alles gewoon aan via windows verkenner?

Wat biedt een 413 dan meer tov een 413j? Of waarin merk ik dat een 413j de minder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een DS413 ook met tijdblokken in te stellen zodat hij 's-nachts gewoon echt uit staat? Nutteloos als hij in de nacht in een standby staat en dus stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2013 @ 13:19:
Is een DS413 ook met tijdblokken in te stellen zodat hij 's-nachts gewoon echt uit staat? Nutteloos als hij in de nacht in een standby staat en dus stroom verbruikt.
Je kunt shutdown / startup schedulen. Bij mij gaat mijn DS412+ elke avond gewoon uit :).

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Workaholic schreef op zondag 28 juli 2013 @ 13:21:
[...]

Je kunt shutdown / startup schedulen. Bij mij gaat mijn DS412+ elke avond gewoon uit :).
Tnkx. Heb er nog geen gekocht, maar gaat komen. Heb 2 TB in mediaplayer maar nog 100 GB en dan zit tie vol. Heb je als film/muziek junkie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:25
Jorgen schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 14:55:
En met foto/video/musicstation ook geen problemen? Of klik jij ook alles gewoon aan via windows verkenner?

Wat biedt een 413 dan meer tov een 413j? Of waarin merk ik dat een 413j de minder is?
Nope totaal geen problemen met deze functies, let wel als je de eerste keer veel foto's en muziek toevoegt is alles wat trager door het indexeren. Als dat klaar is is alles vliegensvlug. Ik heb nog nergens vertragingen opgemerkt in de tijd dat ik het apparaat gebruik :)

De reden waarom ik een 413 heb gekozen is omdat de J versies volgens zeggen meestal toch een stuk trager zijn. Voor simpel gebruik zal de 413j zeker voldoen, maar als je eenmaal ziet wat de opties van het apparaat zijn dan ga je steeds meer functies gebruiken, en aangezien ik geen haperingen wil ondervinden ben ik voor de 413 gegaan. Ook heb ik nog even zitten twijfelen over de 412+ maar die viel uiteindelijk toch buiten mijn budget, en is toch alweer een jaargang ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zo denk ik eigenlijk ook.
Die 413j spreekt me enorm aan, omdat hij met DSM gewoon alles kan wat de nadere ook kunnen en de 413 gewoon 50% duurder is. Als alles echter langzamer gaat en je toch wel meer dingen soepel wil kunnen doen, dan lijkt mij de 413 ook het mooiste apparaat. Wellicht kan ik nog ergens een goede vergelijking of review vinden. Ik heb in elk geval tot nu toe nog geen vergelijking tussen de 413j en 413 en 412+ kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 17:58
Is het mogelijk om met een synology DS-213 films naar een tv te streamen zonder dat er een HTPC aan te pas moet komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op zondag 28 juli 2013 @ 21:01:
Zo denk ik eigenlijk ook.
Die 413j spreekt me enorm aan, omdat hij met DSM gewoon alles kan wat de nadere ook kunnen en de 413 gewoon 50% duurder is. Als alles echter langzamer gaat en je toch wel meer dingen soepel wil kunnen doen, dan lijkt mij de 413 ook het mooiste apparaat. Wellicht kan ik nog ergens een goede vergelijking of review vinden. Ik heb in elk geval tot nu toe nog geen vergelijking tussen de 413j en 413 en 412+ kunnen vinden.
Misschien heb je hier wat aan ? http://nl.hardware.info/r...ew-veelzijdig-instapmodel
en http://nl.hardware.info/r...iew-veelzijdige-4-bay-nas
en http://nl.hardware.info/r...412+-snelle-en-stille-nas

Ik ga voor de DS 413. Wil toch jaren met dat ding doen en als je het dan terugrekent is de meerinvestering niet zo gek groot en heb geen zin me te ergeren aan een sloom apparaat.

FF Hollands vraagje. Die DS 413 is volgens mij nooit ergens in de aanbieding. Zijn die dingen zo gewild of kijk ik niet goed? Paar weken geleden 1x voor ik meen € 400,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

dragon9114 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 21:22:
Is het mogelijk om met een synology DS-213 films naar een tv te streamen zonder dat er een HTPC aan te pas moet komen ?
Misschien handig om even aan te geven wat voor TV je in gedachten hebt? Met een moderne Smart TV die video vanaf een DLNA server kan afspelen is dat geen probleem. Met een antieke CRT met enkel een antenne en start aansluiting wordt het wat lastiger :P

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 28-07-2013 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 17:58
Orion84 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 21:48:
[...]

Misschien handig om even aan te geven wat voor TV je in gedachten hebt? Met een moderne Smart TV die video vanaf een DLNA server kan afspelen is dat geen probleem. Met een antieke CRT met enkel een antenne en start aansluiting wordt het wat lastiger :P
De tv heeft geen ondersteuning voor DLNA, maar hij heeft wel HDMI aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

dragon9114 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 22:06:
De tv heeft geen ondersteuning voor DLNA, maar hij heeft wel HDMI aansluitingen.
Dan gaat dat met de DS213 niet lukken. Of je moet een syno met HDMI-out aanschaffen of een losse player kopen.. afhankelijk van de mogelijkheden kost je dat meestal niet meer dan een duurdere syno. (bijv. een android hdmi stick).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:22
Ik zou zeggen gevalletje van aanschaffen RBPI.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Orion84 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 17:07:
[...]

[...]

Waarschijnlijk heb je toch gelijk, zie dit topic. Ik ben al een stap verder. Maar als ik doe:

code:
1
./configure --enable-shared  --host=i686-linux --disable-asm

Krijg ik de foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
platform:      X86
system:        LINUX
cli:           yes
libx264:       internal
shared:        yes
static:        no
asm:           no
interlaced:    yes
avs:           avxsynth
lavf:          no
ffms:          no
gpac:          no
gpl:           yes
thread:        posix
opencl:        yes
filters:       crop select_every
debug:         no
gprof:         no
strip:         no
PIC:           no
visualize:     no
bit depth:     8
chroma format: all

You can run 'make' or 'make fprofiled' now.
DiskStation> make
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o x264.o x264.c
x264.c: In function 'parse_qpfile':
x264.c:1652: warning: implicit declaration of function 'ftello'
x264.c:1659: warning: implicit declaration of function 'fseeko'
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o input/input.o input/input.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o input/timecode.o input/timecode.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o input/raw.o input/raw.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o input/y4m.o input/y4m.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o output/raw.o output/raw.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o output/matroska.o output/matroska.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o output/matroska_ebml.o output/matroska_ebml.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o output/flv.o output/flv.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o output/flv_bytestream.o output/flv_bytestream.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o filters/filters.o filters/filters.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o filters/video/video.o filters/video/video.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o filters/video/source.o filters/video/source.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o filters/video/internal.o filters/video/internal.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o filters/video/resize.o filters/video/resize.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o filters/video/cache.o filters/video/cache.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o filters/video/fix_vfr_pts.o filters/video/fix_vfr_pts.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o filters/video/select_every.o filters/video/select_every.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o filters/video/crop.o filters/video/crop.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o filters/video/depth.o filters/video/depth.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o input/avs.o input/avs.c
In file included from input/avs.c:47:
./extras/avxsynth_c.h: In function 'avs_array_elt':
./extras/avxsynth_c.h:509: warning: declaration of 'index' shadows a global declaration
/opt/include/string.h:304: warning: shadowed declaration is here
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o input/thread.o input/thread.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/mc.o common/mc.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/predict.o common/predict.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/pixel.o common/pixel.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/macroblock.o common/macroblock.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/frame.o common/frame.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/dct.o common/dct.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/cpu.o common/cpu.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/cabac.o common/cabac.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/common.o common/common.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/osdep.o common/osdep.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/rectangle.o common/rectangle.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/set.o common/set.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/quant.o common/quant.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/deblock.o common/deblock.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/vlc.o common/vlc.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/mvpred.o common/mvpred.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/bitstream.o common/bitstream.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o encoder/analyse.o encoder/analyse.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o encoder/me.o encoder/me.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o encoder/ratecontrol.o encoder/ratecontrol.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o encoder/set.o encoder/set.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o encoder/macroblock.o encoder/macroblock.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o encoder/cabac.o encoder/cabac.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o encoder/cavlc.o encoder/cavlc.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o encoder/encoder.o encoder/encoder.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o encoder/lookahead.o encoder/lookahead.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/threadpool.o common/threadpool.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o common/opencl.o common/opencl.c
gcc -Wshadow -O3 -ffast-math -m32  -Wall -I. -I. -std=gnu99 -fomit-frame-pointer -fno-tree-vectorize   -c -o encoder/slicetype-cl.o encoder/slicetype-cl.c
rm -f libx264.a
ar rc libx264.a  common/mc.o common/predict.o common/pixel.o common/macroblock.o common/frame.o common/dct.o common/cpu.o common/cabac.o common/common.o common/osdep.o common/rectangle.o common/set.o common/quant.o common/deblock.o common/vlc.o common/mvpred.o common/bitstream.o encoder/analyse.o encoder/me.o encoder/ratecontrol.o encoder/set.o encoder/macroblock.o encoder/cabac.o encoder/cavlc.o encoder/encoder.o encoder/lookahead.o common/threadpool.o common/opencl.o encoder/slicetype-cl.o
ranlib libx264.a
gcc -o x264  x264.o input/input.o input/timecode.o input/raw.o input/y4m.o output/raw.o output/matroska.o output/matroska_ebml.o output/flv.o output/flv_bytestream.o filters/filters.o filters/video/video.o filters/video/source.o filters/video/internal.o filters/video/resize.o filters/video/cache.o filters/video/fix_vfr_pts.o filters/video/select_every.o filters/video/crop.o filters/video/depth.o input/avs.o input/thread.o libx264.a -ldl  -m32  -lm -lpthread -ldl
libx264.a(frame.o): In function `x264_frame_new_slice':
frame.c:(.text+0x5c2): undefined reference to `__sync_fetch_and_add_4'
collect2: ld returned 1 exit status
make: *** [x264] Error 1

Dus ik kom nog niet echt verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemed
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 13:33
Help! Het lukt mij maar niet om de map Photo te benaderen, zowel via FTP als via de netwerkbrowser op mijn computer.

Via FTP staat de map er gewoon niet tussen, via de netwerkbrowser krijg ik geen toegang met mijn admin gegevens.

Nu zag ik bij gebruikers -> admin dat ik geen toegang heb voor de map photo. Dat verklaart een hoop.

Afbeeldingslocatie: http://www.poloformen.nl/synology.JPG

Maar, hoe kan ik er voor zorgen dat ik dit wel krijg?
Of is dit normaal voor deze map die is aangemaakt door de applicatie photo? Zo ja, hoe kan ik dan de foto's weer terug downloaden / kopiëren op mijn pc?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de uitleg, word er gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik denk dat je in je website moet inloggen en daar de rechten moet regelen. Ik vind het ook een beetje onduidelijk, maar je kunt op twee plekken de rechten voor de foto website van Synology instellen. In de website zelf en in Synology user management. Als je op de website niet eerst instelt dat je gebruik wilt maken van Synology user management, dan kun je alleen bij je foto's via de website en de accounts die je daar hebt aangemaakt.

Vraag me niet waarom. Ik heb er ook zo een keer mee zitten stoeien...

Succes!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 19:33
Ik heb dit juist andersom. Ik wil een gebruiker rechten geven op 1 map via de webportal. maar toch krijgen ze gratis de fotomap erbij

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 13:31:
Ik heb dit juist andersom. Ik wil een gebruiker rechten geven op 1 map via de webportal. maar toch krijgen ze gratis de fotomap erbij
Als ik je goed begrijp:
In DSM moet je deze persoon gewoon GEEN rechten geven op de fotomap.
In Photo Station alleen rechten geven voor de te gebruiken map (binnen de map photo weliswaar)

Het lijkt logisch om hem binnen DSM rechten te moeten geven voor de hele map photo om binnen die specifieke map foto's te kunnen plaatsen met Photo Station, maar dit is dus niet het geval. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Laatst online: 08:07
Hoi,

Ik heb een DS112 en het was tijd voor een grotere HDD.
Netjes van 2TB een back-up + config gedraaid(naar USB) en de 4TB geplaatst.

Alleen heb ik nu het volgende probleem:

Backup terugplaatsen lukt op 1 of ander manier niet! Blijft op 0% staan en doet niks....
Dus maar de losse config als backup terug gezet en daarna middels files station alles geselecteerd -> Copy to naar de juiste map. Background task loopt netjes en data komt langzaam weer terug.

Alleen na het uitloggen en weer inloggen is de background task weg.
Wel zie ik in de activity monitor dat hij druk bezig is met Read/Write en dat de HDD groeit....
Alleen ik kan niet meer zien hoe ver hij is enz en dat baart me zorgen :)

Iemand bekend met dit probleem?

Ik draai zowel op de oude als nieuwe 4.3 (ja ik weet het Beta, niet de slimste keus misschien maar kan nu niet meer anders)

Alvast dank!

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:16
Ik kan in Win7 in mijn eigen netwerk via explorer wel bij mijn bestanden op mijn 212+.
Ik kan ook via mijn mobiel buiten het netwerk naar ***.myds.me:5000 en inloggen.
Maar als ik via Win7 naar <ipadres van NAS>:5000 ga, dan krijg ik een pagina van Google met zoekresultaten van <ipadres van NAS>:5000.

In Win7, de 212+ en mijn router kan ik niks vinden dat geblocked is.
Ook geen virus gevonden met scanner.

Wie weet wat er aan de hand is en hoe ik het op kan lossen?

- Edit -
Ik kan het ip van de NAS ook niet meer pingen...

[ Voor 6% gewijzigd door Xyphoid op 31-07-2013 16:27 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

js het <ip van nas> je interne of externe ip ? Voor het externe moet je router wel loop-back routing ondersteunen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
DukeBox schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 16:35:
js het <ip van nas> je interne of externe ip ? Voor het externe moet je router wel loop-back routing ondersteunen.
Dat is mijn interne. Een vast IP adres die ik ook gebruikt heb om verbinding te maken via explorer via "Map network drive".
Het heeft gewerkt tot gister.

Vanavond nog ff kijken in de router en de PC. Lijkt mij dat het probleem daar ligt.
Weet iemand waar ik op moet letten op de router?
Het is een Asus RT-N66U.
In de firewall staat niks geblocked.

En in Win7?
Geen geblockte ip's en geen virussen. Vanavond ff in veilige modus proberen.

[ Voor 36% gewijzigd door Xyphoid op 31-07-2013 16:43 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 18:46
Repi3 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:35:
Bestaat er al een mogelijkeid voor een teamspeak server te installeren zonder bootstrap?
Zelf heb ik het op deze manier gedaan. Mijn NAS is wel een x86 structuur:

http://kelderserver.getmyip.com/index_4.htm

Kreeg eindelijk TS3 server op mijn DS1512+ geinstalleerd. Had eerst een Duitse site, maar dat liep niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 19:15
Kan iemand mij vertellen wat de snelste manier is om bestanden te verwijderen? Ik probeer nu een heleboel films tegelijk te verwijderen via de http interface maar dit gaat zo langzaam. Na 5 minuten nog steeds op 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 18:58
Hallo,

Ik ben van plan om een nieuwe NAS te gaan kopen, ik heb besloten om hiervoor een Synology te gaan kopen. Ik heb hier al heel wat pagina's doorgelezen en heb nu een idee van wat ik wil.

Ik wil de NAS voor de volgende zaken gebruiken

- backup muziek (200 GB)
- backup foto's (100 GB)
- Series + Films ( 1 a 2 TB)
- Eigen Cloud maken
- Downloaden met Usenet
- Timemachine backup voor mij MBP

Ik ga zelf nog een Popcorn Hour A400 kopen die ik in het netwerk hang om mijn films/series af te gaan spelen. Ik ben dus ook erg benieuwd of elke NAS dit allemaal kan doen qua prestaties?

Ik ben zelf natuurlijk al opzoek gegaan naar de verschillende modellen. Ik zat eerste te kijken naar een DS213+ maar die heeft "maar" 2 trays, en die viel bij mij al redelijk snel af. Toen kwam ik op de DS 713+, deze leek me erg interessant omdat ik deze NAS uit kan breiden met een extra unit(s) (DX213).

Vervolgens ging ik hier wat lezen en kwam ik ook redelijk snel op de DS4*** serie. Ik neig dus nu zelf naar deze 4 trays. Ik heb nu de volgende op mijn lijstje staan:

DS413j
+2013 model
+ relatief goedkoop
-/+ relatief energiezuinig
- geen USB 3.0

DS413
+ USB 3.0
+ ruststand maar 0,8 W (volgens een review, zal natuurlijk wel wat hoger zijn maar toch)
- of + de freescale processor. Gevoelsmatig ga ik liever voor iets anders.

DS412
-- de prijs
- oud model
- volgens mij een overkill voor wat ik wil doen.

Conclusie: ik neig zelf naar de 413j omdat deze waarschijnlijk wel alles kan wat ik wil, maar ik wil niet over 2 jaar een nieuwe NAS moeten kopen omdat hij te traag is :P Of komen op korte termijn de 2014 modellen uit? Ik kan eventueel wel wachten :P

Ik zit ook nog te twijfelen over welke schijven ik moet kopen. Ik zat zelf te kijken naar 2x 3TB schijven van WD red omdat specifiek voor een NAS bedoeld zijn. Echter lees ik hier nogal wat uitval. Wat zouden andere alternatieven zijn? Ik heb verder nog 2 a 3 externe hdd liggen van 1GB kan ik deze hier ook gewoon "inklinken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
@woutertje6, hier heb je een wat completer overzicht klik. Je plus- en minpunten lijst is niet helemaal eerlijk, zo heeft de DS412+ ook USB 3.0, en is hij ook een stuk sneller dan de rest. Het is dan wel een ouder model maar omdat je aangeeft "ik wil niet over 2 jaar een nieuwe NAS moeten kopen omdat hij te traag is" is dat misschien toch wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier op het forum dat als ik een NAS heb ik nog steeds backups moet draaien ondanks SHR/Raid5. Wat is dan nog het nut van Raid en als ik op zeker moment 9TB gegevens heb hoe doe ik dit dan? Nog een Nas? Lijkt me een kostbare zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 02:09

S913

Abusus non tollit usum

Raid beschermt je niet tegen data verlies als jij een bestand/folder per ongeluk verwijderd, een share delete, je hele NAS affikt/gejat wordt, een virus al je bestanden encrypt of .. of ... of ... Raid zorgt er alleen voor dat je in een bepaalde mate beschermd bent tegen het falen van een schijf.

Google maar eens op "Why is RAID not a back-up". En hoe jij wel je backup wilt regelen (via regelmatig backuppen naar een externe USB schijf die je veilig ergens bewaard of via een tweede NAS) ligt er inderdaad aan hoeveel geld je er in wilt steken.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 20:59
Ik heb al een tijdje een Syno DS213+ daar heeft met succes altijd SabNZB op gedraaid.. Maar sinds dat ik DSM 4.2-3211 erop heb gezet en SabNZB naar 0.7.14-1 heb geupgradet en Python naar 2.7.5-6 kan ik niet meer in SabNZB komen. Beide progs komen uit de SynoCommunity repository. Ik heb ook nog een 2e Python vanuit Synology inc draaien. Kunnen die twee Pythons conflicten veroorzaken? Want ze doen 't allebei niet als ik een van de twee uitschakel. Als ik de SynoCommunity Python wil verwijderen zegt ie ook dat SabNZB eraf moet, dus het lijkt mij dat deze package er op moet blijven staan.

Wanneer ik op het ip-adres druk zegt Google Chrome dat het adres niet wordt gevonden. ''Oeps! Google Chrome kan geen verbinding maken met 192.168.1.105:8080''

Iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen, ik heb Python en SabNZB al een keer opnieuw ingesteld en dit had geen effect. Bij de EZ-internet toepassing van de Syno kom ik geen merkwaardige problemen tegen. Geeft aan dat alle poortjes etc open staan.

Payserver loopt via Sunny en draait prima op de laptop dus het moet ergens in de instellingen zitten maar ik ben het eind zoek. Wie kan me er uit helpen?

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S913 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:10:
Raid beschermt je niet tegen data verlies als jij een bestand/folder per ongeluk verwijderd, een share delete, je hele NAS affikt/gejat wordt, een virus al je bestanden encrypt of .. of ... of ... Raid zorgt er alleen voor dat je in een bepaalde mate beschermd bent tegen het falen van een schijf.

Google maar eens op "Why is RAID not a back-up". En hoe jij wel je backup wilt regelen (via regelmatig backuppen naar een externe USB schijf die je veilig ergens bewaard of via een tweede NAS) ligt er inderdaad aan hoeveel geld je er in wilt steken.
Snap ik maar 9 TB op termijn backuppen ga ik niet aan beginnen.... Mijn foto's en bestanden die echt onmisbaar zijn plaats ik wel op een externe HD. Bij brand red ik eerst de familie, hond en nas in die volgorde en hond is anti-inbraak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:02
Vraagje, hoe benader je download station buiten je netwerk?
Volgens de handleiding moet je dan poort 5000 forwarden maar geeft aan dat hij geen verbinding kan maken (DS download op de Iphone).

Heb ook de DS file app en die werkt wel gewoon prima buiten het netwerk.
Intern (192.168....) kan ik de app wel benaderen.

Heb een H220N modem van KPN (glasvezel).

Edit: Opgelost, stond nog een ander ipadres op 5000 van een andere Synology :X

[ Voor 11% gewijzigd door Marc3l op 31-07-2013 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 02:09

S913

Abusus non tollit usum

Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:18:
Snap ik maar 9 TB op termijn backuppen ga ik niet aan beginnen.... Mijn foto's en bestanden die echt onmisbaar zijn plaats ik wel op een externe HD. Bij brand red ik eerst de familie, hond en nas in die volgorde en hond is anti-inbraak :)
Dat moet iedereen voor zichzelf uitzoeken wat hij/zij wel/niet backupt, maar die volgorde van fire-recovery klinkt goed ;)

Ik heb dan toevallig wel een 2de NAS (omdat ik op een gegeven moment mijn oude DS207 wilde vervangen en die nu dus remote ergens heb staan), maar ook ik backup niet al mijn TB's over internet. Inderdaad: foto's, belangrijke documenten/papieren etc. die incremental (*) backup ik remote (+/- 1 TB?), voor mijn MP3-collectie, films etc vind ik RAID1/SHR lokaal goed genoeg.

(*) Maar de initiële full backup heb ik voor het gemak ook gewoon lokaal over mijn Gbit LAN gedaan voor ik de DS207 remote plaatste.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Heb net het vinkje onderaan in de Firewall "If no rules are matched" op "Allow all" gezet en ik kan mijn NAS weer pingen. Kan alleen nog steeds niet de Web interface openen...

Volgens mij ligt het aan IE10. Even andere browser proberen.

- Edit -
*&&^%%(( :(
Blijkbaar kan ik niet meer <ipadres>:5000 gebruiken, maar moet ik
http://<ipadres>:5000/webman/index.cgi intikken.
Ik kan er nu dus weer in...
Weet iemand waardoor dit probleem komt? Ik gebruik IE10.
Was gister zo blij dat het weer werkte, dat ik geen andere browser meer geprobeerd heb...

[ Voor 41% gewijzigd door Xyphoid op 01-08-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 18:58
Razr schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 18:29:
@woutertje6, hier heb je een wat completer overzicht klik. Je plus- en minpunten lijst is niet helemaal eerlijk, zo heeft de DS412+ ook USB 3.0, en is hij ook een stuk sneller dan de rest. Het is dan wel een ouder model maar omdat je aangeeft "ik wil niet over 2 jaar een nieuwe NAS moeten kopen omdat hij te traag is" is dat misschien toch wel belangrijk.
Thanks voor je bericht! Je hebt gelijk ik heb er niet alles helemaal correct ingezet ;) Maar in hoeverre heb ik een erg snelle NAS nodig voor de dingen die ik er mee wil doen. Als ik dan toch voor de snelste wil gaan (de DS412+), komt er binnenkort ook een DS413+ uit? Ik koop natuurlijk liever een 2013 model ;)

Copy/paste:

- backup muziek (200 GB)
- backup foto's (100 GB)
- Eigen Cloud maken
- Downloaden met Usenet

Zou dit bovenstaande gemakkelijk uitgevoerd kunnen worden door de DS413j?

[ Voor 3% gewijzigd door woutertje6 op 01-08-2013 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 23-09 20:13
Ik zit met een vraag waar ik maar niet uit kan komen. Ik heb een bepaalde map op mijn 213+ (dsm 4.3b) die ik als gedeeld wil aanmerken. Vb: Volume1\video\downloads\movies ... het gaat dus alleen om de map movies. Ik kan dit nergens aangeven. Het enige wat ik voor elkaar krijg is een nieuwe lege gedeelde map in de home directory. Zie ik wat over het hoofd?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

(Oeps... slecht antwoord... even aangepast)
Vanuit Configuratiescherm/Gedeelde Map kan je alleen gedeelde mappen in de root directory aanmaken.
Gaat het niet om in Filestation de rechten aan te passen voor de map movies?
-je gebruikers mounten dan de map /volume1/video/downloads/movies over het netwerk.
-of je maakt een shared map /volume1/movies aan en laat je films daar opslaan.

[ Voor 52% gewijzigd door bum op 01-08-2013 13:56 ]

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
bum schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:47:
(Oeps... slecht antwoord... even aangepast)
Vanuit Configuratiescherm/Gedeelde Map kan je alleen gedeelde mappen in de root directory aanmaken.
Gaat het niet om in Filestation de rechten aan te passen voor de map movies?
-je gebruikers mounten dan de map /volume1/video/downloads/movies over het netwerk.
-of je maakt een shared map /volume1/movies aan en laat je films daar opslaan.
Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn post, ik wil iemand van buiten mijn netwerk via het internet toegang geven op één map /volume1/video/downloads/movies zodat ik dit vervolgens via ftp kan managen. Uiteraard zou ik ook een nieuwe shared map kunnen aanmaken in de home dir maar dan moet ik diverse applicaties en pc's aan gaan passen (xmbc, sabnzbd, nzbget, sickbeard, diverse mediaplayers, etc). Ik had gehoop dat je een willekeurige map gewoon als gedeeld kon aanmerken en daar bepaalde userrechten aan geven (ala windows).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum

bum

Ah ok.
is het dan een idee om een gedeelde map, bijv. moviesmp te maken en die map te gebruiken als mountpoint voor map /volume1/video/downloads/movies ?
Met inloggen via SSH/Putty en wat CLI commando's zou het zeker moeten lukken, maar misschien lukt het ook met Filestation via Tools/"Mount remote folder"?
Je wil alleen geen remote, maar een lokale folder mounten, ik denk daht het wel lukt door het localhost IP-adres te gebruiken: //127.0.0.1/video/downloads/movies mounten op je nieuwe mountpoint \moviesmp.
Je kan dan via FTP toegang geven tot moviesmp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woutertje6 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 11:59:
[...]

Thanks voor je bericht! Je hebt gelijk ik heb er niet alles helemaal correct ingezet ;) Maar in hoeverre heb ik een erg snelle NAS nodig voor de dingen die ik er mee wil doen. Als ik dan toch voor de snelste wil gaan (de DS412+), komt er binnenkort ook een DS413+ uit? Ik koop natuurlijk liever een 2013 model ;)

Copy/paste:

- backup muziek (200 GB)
- backup foto's (100 GB)
- Eigen Cloud maken
- Downloaden met Usenet

Zou dit bovenstaande gemakkelijk uitgevoerd kunnen worden door de DS413j?
Volgens mij staat er her en der in het forum dat het uitpakken van files met Usenet redelijk wat kracht kost maar als je daar geen problemen mee hebt gewoon de DS413J kopen. Bij mij gaat dit gebeuren plus heb regelmatig 3 gebruikers op de NAS vandaar dat ik voor de DS413 ga. Het gewoon op een schijf materiaal hebben staan kost vanzelfsprekend geen processorkracht. Rekenen anders eens uit op basis van hoelang je de NAS gaat gebruiken wat de meerkosten zijn voor een DS413. Bekende verkleintruuk die vaak door verkopers wordt gebruikt maar het klopt wel. Liever nu iets meer uitgeven als later gefrusteerd zijn omdat je uiteindelijk toch meer met NAS doet en de DS413j Marktplaats op moet. Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
bum schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:55:
Ah ok.
is het dan een idee om een gedeelde map, bijv. moviesmp te maken en die map te gebruiken als mountpoint voor map /volume1/video/downloads/movies ?
Met inloggen via SSH/Putty en wat CLI commando's zou het zeker moeten lukken, maar misschien lukt het ook met Filestation via Tools/"Mount remote folder"?
Je wil alleen geen remote, maar een lokale folder mounten, ik denk daht het wel lukt door het localhost IP-adres te gebruiken: //127.0.0.1/video/downloads/movies mounten op je nieuwe mountpoint \moviesmp.
Je kan dan via FTP toegang geven tot moviesmp.
Bedankt voor het creatief meedenken, maar helaas geeft dsm dan een foutmelding dat je alleen een ander ip dan van je eigen nas kan in vullen (zowel 127.0.0.1 als 192.168.1.x geprobeerd). Je zou zeggen dat dit toch moet kunnen, of is er een reden waarom synology dit niet standaard toelaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum

bum

Da's wel raar: bij mij is het geen enkel probleem om die mount te maken in Filestation (DSM 4.2-3211, admin account).
Als het niet via filestation lukt, zal je toch via SSH aan de slag moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 23-09 20:16
Is er ook iemand die weet of je vanaf een Synology 212 MKV's kan streamen naar een Surface RT tablet?
Ik zit her en der te zoeken maar het lijkt erop dat plex misschien gaat werken maar ben benieuwd naar andere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
Xbmc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 20:02:
Is er ook iemand die weet of je vanaf een Synology 212 MKV's kan streamen naar een Surface RT tablet?
Ik zit her en der te zoeken maar het lijkt erop dat plex misschien gaat werken maar ben benieuwd naar andere ervaringen.
Streamen moet toch geen enkel probleem vormen? Of dat nu mkv's, ogg, of avi's zijn, maakt voor je NAS weinig uit.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag mensen ik heb een vraag waar ik zelf ook met een hoop ge-google niet uitkom. Ik heb recent een DS213 aangeschaft en vooralsnog werkt hij als een zonnetje, ik heb echter 1 irritatiepunt. Ik download vrijwel alles via torrents, wat betekent dat dit vrijwel altijd in de 'ge-rarrede' vorm gebeurt. Nu is daar het handige vinkje in het download station voor dat hij dit automatisch voor je uitpakt. Fantastische optie natuurlijk, werkt ook foutloos. Wat hij echter niet doet is het uitpakken van bestanden die niet in de hoofdmap terecht komen. Ik download namelijk regelmatig series en die komen altijd in een submap terecht. De hoofdmap bestaat dus weer uit meerdere submapjes voor elke aflevering. Nou is het vervelende dus dat synology netjes alles uitpakt wat in de hoofdmap staat maar weigert dit te doen voor de submappen. Is er hier een oplossing voor die ik over het hoofd zie of moet ik voor deze mappen nog steeds alles zelf handmatig uitpakken.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
bum schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 15:59:
Da's wel raar: bij mij is het geen enkel probleem om die mount te maken in Filestation (DSM 4.2-3211, admin account).
Als het niet via filestation lukt, zal je toch via SSH aan de slag moeten...
Het lukt echt niet ... maar mijn zoektocht (mede door jouw tips) hebben ertoe geleid dat ik de oplossing gevonden heb:

mount --bind /volume1/video/<...pad naar de map die je wil linken..> /volume1/<Gedeelde map>

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan geen vergelijkbare gevallen vinden, dus vandaar hier: zijn er meer mensen die problemen hebben met het na een tijdje disconnecten van de NAS van het netwerk?

Meer dan een jaar heeft mijn DS1812+ zonder problemen gewerkt. Het probleem ontstond nadat ik het Glacier package ging gebruiken, maar ik weet niet of daar een causaal verband bestaat. Toen dat package er nog op stond was de NAS dagelijks z'n connectie kwijt. Nu de package is verwijderd nog eens in de paar weken. De NAS is dan gewoon aan en het LAN-lampje brandt, maar op de router is de NAS niet te zien als connected device. De enige oplossing is de NAS hard uitzetten, en dat is uiteraard een slecht plan (er zit niet voor Jan L. een UPS achter), en daarnaast is een onbetrouwbaar apparaat niet echt handig :P

In de logs zie ik niks anders terug dan de harde reboot, en verder heb ik geen netwerkproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:41:
De enige oplossing is de NAS hard uitzetten
Ik neem dus aan dat je de netwerkkabel al een keer eruit-erin gedaan hebt i.p.v. het hele ding elke keer uit te schakelen? :P
NAS heeft een vast IP? of DHCP?
Misschien gewoon eerste ff de simpelste dingen uitsluiten, dus andere LAN kabel ertussen enz. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik woon in een huis uit 1920 en op de een of andere manier is de stroom hier zodanig aangelegd dat wanneer 's avonds om 23:00 uur het tarief verandert, ook gelijk mijn digitenne-uitzending vastloopt. Zover ik nu kan beoordelen, is de digitenne-ontvanger het enige apparaat dat hier last van ondervindt. Heeft de 413j of 413 hier ook problemen mee, of maakt dit niet uit? Het zou zonde zijn als hierdoor backups mislukten, of schijven crashten. Wellicht een wat ongebruikelijke vraag, maar voor ons terzake doende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
Als het probleem zo zou zijn als jij omschrijft, zouden veel meer apparaten er last van moete hebben, ik zou het dus eerder in de digitenne ontvanger zoeken.

Verder als antwoord op je vraag, je zou altijd de NAS achter een noodstroom kunnen hangen. Alleen als de NAS niet uitvalt, lijkt mij dat ie er geen problemen van ondervind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:30
YMGV4LIFE schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 07:19:

Verder als antwoord op je vraag, je zou altijd de NAS achter een noodstroom kunnen hangen.
Al is het maar om de spanningspiek af te vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De digitenne-ontvanger is zover ik weet echt het enige apparaat dat hiervan hinder ondervindt. Laptop, wasmachine, PS3, TV, ventilator, lampen, etc, hebben hier allen geen last van.

Noodstroomoplossingen met aggregaten en dergelijke zijn natuurlijk enorm duur. Of bedoelde je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hij bedoelde waarschijnlijk een UPS :) Een soort batterij die je aan de netspanning hangt, en daar plug je je NAS dan weer in. De UPS zorgt vervolgens dat bij stroomuitval je NAS nog even blijft draaien, zodat hij netjes uit kan schakelen.

Ook zorgen sommige modellen UPSen (APC Smart-UPS bijv.) er voor dat de stroom die ze uitspugen gezuiverd wordt.

Mocht je een UPS willen kopen dan is het vaak aantrekkelijk om er eentje van Marktplaats te halen waarvan de accu's zijn overleden, en dan zelf via internet ergens nieuwe accu's te bestellen. De UPS werkt vaak namelijk nog prima, maar het zijn de accu's die het na een jaar of 3 a 4 opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De NAS wordt natuurlijk al een dure geschiedenis, en het is niet de bedoeling dat hij kapot gaat, maar ook met een 2e hands UPS wordt het allemaal duurder en duurder. Zover ik weet is het echt alleen mijn digitenne-ontvanger die helemaal vastloopt/al het signaal kwijtraakt (ook na hernieuwd opstarten; pas na enkele minuten heeft hij weer signaal). Ik denk dat er veel meer mensen hier zijn die in een oud huis wonen en die 's nachts goedkopere stroom krijgen. Heeft niemand er nog meer last van? Anders neem ik gewoon eerst de gok. Ik heb geen idee wat een goede UPS zou zijn en of dat zo'n ding het waard is om aan te schaffen. Gebruiken jullie dat ook bij de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij sterk dat er een relatie is tussen het overgaan om 23:00 op een goedkoper stroomtarief en de Digitenne storing. Die overgang op goedkopere stroom is een meteraanpassing. De stroom is exact hetzelfde. Ik denk dat er in de Digitenne software die in jouw Digitenne box zit om 23:00 iets gebeurt waardoor de boel vastloopt. Vervang die Digitenne tuner maar door een kastje van een ander merk. Dat lijkt mij de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:08
Jorgen schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 10:02:
De NAS wordt natuurlijk al een dure geschiedenis, en het is niet de bedoeling dat hij kapot gaat, maar ook met een 2e hands UPS wordt het allemaal duurder en duurder. Zover ik weet is het echt alleen mijn digitenne-ontvanger die helemaal vastloopt/al het signaal kwijtraakt (ook na hernieuwd opstarten; pas na enkele minuten heeft hij weer signaal). Ik denk dat er veel meer mensen hier zijn die in een oud huis wonen en die 's nachts goedkopere stroom krijgen. Heeft niemand er nog meer last van? Anders neem ik gewoon eerst de gok. Ik heb geen idee wat een goede UPS zou zijn en of dat zo'n ding het waard is om aan te schaffen. Gebruiken jullie dat ook bij de NAS?
een ups is niet heel duur in aanschaf en help wel mee om je investering te beschermen. Elke piekspanning of stroomstoring kan net te veel zijn. Bij een storing valt je NAS in 1x uit en je moet altijd maar wachten hoe hij weer goed wil starten.

Uiteindelijk geef je een paar honderd euro uit voor NAS + Schijven en heel vreemd is dat altijd dat de cruciale dingen eigenlijk ineens te duur zijn terwijl 1x een goede piekspannig/stroomstoring je hele investering om zeep kan helpen :). De kans is niet heel groot maar ja 1x kan genoeg zijn.

Voor piekspanning kun ook een losse stekkerdoos aanschaffen. Kosten meestal tussen 10 en 20 euro.
Die heb ik standaard tussen alle hardware (tv - PVR - stereo - Computer etc) zitten.

Zelf woon ik ook in een oud huis met een dubbele meter. Om 23.00uur hoor je een tik in de gang en om 07:00uur weer. En dan weet je dat het tarief is veranderd >:)
Maar heb daar verder geen problemen mee. Heb hier 2x een NAS staan icm UPS en dat blijft netjes 24/7 draaien. Andere apparatuur heeft er verder ook geen moeite mee.

Weet natuurlijk niet hoe je bedrading is en je stopcontacten en groep verdeling. Sommige oude huizen hebben maar 1 zekering (hadden wij hier ook, maar alle stroomdraden vervangen 18 jaar terug en direct 8 groepen aangelegd en alles mooi verdeeld.) en ja dan komt er natuurlijk wel eens een dipje als het even omschakelt.

Dan zou je dus eens een stekkerdoos moeten proberen of dat iets uit maakt als een UPS teveel is qua budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:38

Ankh

|true

Momenteel maak ik gebruik van de firewall van de Synology, dit doordat de UPC modem een beperkt systeem kent. Dus via DMZ alles doorgestuurd naar de Synology. Nu vroeg ik me af, of het mogelijk om een rule aan te maken welke doorverwijst naar een ander IP adres? (Is dit mogelijk bij een DMZ?)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Pagina: 1 ... 26 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]