Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kleine update m.b.t. de naar verwachting nog dit jaar te verschijnen DS716+: volgens een bijdrage (reactie van Synology Duitsland op vragen van een forumlid) op het Duitse Synology-forum wordt deze uitgeleverd met DSM 5.2, maar zal kunnen deelnemen aan het DSM 6.0 -bètaprogramma en daarmee ook btrfs als filesysteemkeuze meekrijgen. Qua virtualisatie wordt Docker ondersteund.
Die DS716+ und DSM6.0 sind zwei getrennte Dinge.

Wir planen den Release der DS716+ noch in diesem Jahr.
Die Beta der DSM 6.0 ist gerade erst erschienen und wird nicht parallel mit der DS716+ erscheinen.
Käufer der DS716+ werden zum Release mit der DSM 5.2 arbeiten und zum gegebenen Zeitpunkt (mit allen anderen Nutzern) auf DSM 6.0 updaten können.

Die DS716+ wird aus aktueller Sicht aus Sicht der Software mit der DS415+ gleich auf sein.
Bedeutet, dass BTRFS und Docker werden auch für die DS716+ erhältlich sein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hm, even een vraagje, kijken hoe jullie dat zien. Er is bij ons in de straat ingebroken en er is kennelijk wat pc spul ontvreemd. Toen bedacht ik me opeens wat de impact zou zijn als mijn Synology gestolen zou worden en vreemden over de data zouden kunnen beschikken. Dat de data kwijt is, is nog tot daar aan toe, want ik maak backups maar op mijn NAS staan 1000-en foto's, financiele informatie en andere prive-gevoelige zaken waarvan ik liever niet heb dat die in vreemde handen terecht komen, uiteraard.

Hoe bescherm je jezelf hiertegen? Ik vond bij Synology iets over gcodeerde mappen (https://www.synology.com/...se/tutorials/455?q_id=455), gebruikt iemand dat? Wat 'kan' een vreemde met je NAS als hij hem steelt, meeneemt en aan een PC hangt? Hoe toegankelijk is de data die erop staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Maar een versleutelde map is dan niet direct toegankelijk, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nee die niet, maar de rest van je hele systeem dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26
(dubbel) check je wel de nadelen? Ik weet je NAS type niet maar het kan nogal wat snelheidsimpact hebben. Ook kan je het niet op de standaard folders toepassen bijv zoals photo, music, etc...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:49:
(dubbel) check je wel de nadelen? Ik weet je NAS type niet maar het kan nogal wat snelheidsimpact hebben. Ook kan je het niet op de standaard folders toepassen bijv zoals photo, music, etc...
Ja, uiteraard. Ga het sowieso eerst goed testen en daarna beoordelen of het iets is wat ik wil gebruiken. Maar als aanname klopt het dus dat de informatie die ik in zo'n map zet niet te benaderen is (zonder decryptie key of brute force/hack) bij diefstal van de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:50

masauri

aka qwybyte

Servor schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:51:
[...]
Ja, uiteraard. Ga het sowieso eerst goed testen en daarna beoordelen of het iets is wat ik wil gebruiken. Maar als aanname klopt het dus dat de informatie die ik in zo'n map zet niet te benaderen is (zonder decryptie key of brute force/hack) bij diefstal van de NAS?
De testen mag je altijd delen, daar ben ik nu ook benieuwd naar!
Ik zit nu zelf in een testfase omtrent het unrarren enz. dat voorgesteld werd.
(en de eerste is ondertussen gepost ^^ )
masauri schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:32:
ModelCPU# coresMemTotalMemFreeUnrar versionUnpacktime
DS2415+Intel(R)Atom(TM)CPUC2538@2.40GHz42034852 kB333968 kB5.010m 14.66s

[ Voor 32% gewijzigd door masauri op 20-10-2015 16:32 ]

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
masauri schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:03:
[...]

De testen mag je altijd delen, daar ben ik nu ook benieuwd naar!
Ik zit nu zelf in een testfase omtrent het unrarren enz. dat voorgesteld werd.
(en de eerste is ondertussen gepost ^^ )

[...]
waar is je 6GB? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Servor schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:51:
[...]

ja dat is het idee.. uiteraard wel testen..

Ik heb zelf keer getest met een cloud sync naar one drive.. en daar was data gewoon zichtbaar zonder key..

Ik ga er vanuit dat een standaard encrypted share dit probleem niet heeft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

De 4gb gaat er vanavond nog bij na het eten ;)
Ik wil testen en vergelijken, waarom zou ik het dan niet opbouwen he ;)
*masauri denkt mogelijk aan een grote DS2415+ review :*)
Eerste 27 screenshots zijn al gemaakt van de installatie en dsm update 8)
Als ge mijn W10 review gezien hebt van me kunt ge u misschien al een beeld vormen wat voor review er gaat komen >:)

Edit: De 2e staat er ook ;)
Amper verschil though...
Tijd om de dsm 6.0 beta aan te zwieren, nog is te draaien en de rest van de schijven erbij te vlammen.

[ Voor 13% gewijzigd door masauri op 20-10-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
masauri schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:05:
[...]

De 4gb gaat er vanavond nog bij na het eten ;)
Ik wil testen en vergelijken, waarom zou ik het dan niet opbouwen he ;)
*masauri denkt mogelijk aan een grote DS2415+ review :*)
Eerste 27 screenshots zijn al gemaakt van de installatie en dsm update 8)
Als ge mijn W10 review gezien hebt van me kunt ge u misschien al een beeld vormen wat voor review er gaat komen >:)
ja lekker...:) ik ga er vanuit dat je hem 24/7 aan laat staan dan ga je het verschil in geheugen merken...
Ik merk het verschil, sowieso pakt DSM ietsjes meer geheugen en sommige apps ook.. Daarnaast heb ik nu einde van de middag continue 7GB aan cache..

I like reviews!

Please share link once done:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor hen die overwegen een DS216play aan te schaffen. Volgens navraag gedaan door Pjetor in "[Synology] Packages" zal Synology pas einde november de toolchain voor de Monaco-processor beschikbaar stellen. Daarna kunnen de 3rd-party-package-bouwers er mee aan de slag. Sinterklaas lijkt daarmee niet haalbaar, wellicht wordt het een kerstcadeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige tijd geleden kreeg ik van DarkSide in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" antwoord op mijn vraag of je na het inschakelen van 2-factorverificatie (2FA) ook bij gebruik van de diverse apps op je mobiele toestel die extra code moest ingeven. Dat antwoord luidde toen nog ontkennend. Naar nu blijkt zal met DSM 6.0 ook 2FA voor de apps worden uitgerold. Nu al kun je in de diverse release notes van DS audio, DS cloud (minimaal Cloud Station Server 4.0 benodigd, cf. releasenote Android app v. 2.4 d.d. 2015.10.22), DS download, DS file, DS note en DS video terugvinden dat 2FA zal werken i.c.m. DSM 6.0 bèta.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 17:43 . Reden: Link naar tenminste een bron opgenomen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
Raoul.TLS schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:34:
Synology support vertelt ook niet altijd alles wat mogelijk is.
Had laats een support ticket ingeschoten met de vraag waarom het zo lang duurde om volume uit te breiden en wat ik ertegen kon doen. (raid rebuild speed opvoeren)
Antwoord was een snellere Synology kopen met een snellere CPU.

uiteindelijk zelf gevonden oplossing

1 # log the default values:
2 echo "speed_limit_max: `cat /proc/sys/dev/raid/speed_limit_max`" #=> 200000
3 echo "speed_limit_min: `cat /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min`" #=> 10000
4 echo "stripe_cache_size: `/sys/block/md2/md/stripe_cache_size`" #=> 256
5

6 # update to use more RAM (Stripe Cache Size) and higher lower bound (speed_limit_min)
7 echo 100000 > /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min
8 # This will result in more memory usage. bumping to 32768 resulted in ~512MB RAM increase.
9 echo 32768 > /sys/block/md2/md/stripe_cache_size
10

11 # revert the settings after expansion has finished
12 echo 10000 > /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min
13 echo 256 > /sys/block/md2/md/stripe_cache_size

Telnet to the Synology NAS, login in a root. (You may need to enable Telnet Server first)

Raid Stats Command
cat /proc/mdstat

Default Raid Values
cat /proc/sys/dev/raid/speed_limit_max
200000
cat /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min
1000

Improve Rebuild Speed – increase the speed_limit_min value.
echo 40000 > /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min

check speed with
cat /proc/mdstat
Max speed on my DS1812+ with DSM5.1 was just under 40000K/sec
So 3TB Disk took approx 20hrs to rebuild
bedankt, heel handig en zeker om bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 12:45
FloRadix schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 09:33:
[...]

bedankt, heel handig en zeker om bij te houden.
Zeker handig. Ik heb ze erin gelaten. Als ik nu een Disk vervang erbij of zo zet gaat het vele malen sneller.
Super handig ja. Ook 8 GB geheugen afgelopen weekeind erin gezet ook lekker.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
Raoul.TLS schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:01:
[...]

Zeker handig. Ik heb ze erin gelaten. Als ik nu een Disk vervang erbij of zo zet gaat het vele malen sneller.
Super handig ja. Ook 8 GB geheugen afgelopen weekeind erin gezet ook lekker.
DS1812+ ondersteunt toch geen 8gb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
FloRadix schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:23:
[...]

DS1812+ ondersteunt toch geen 8gb ?
Ik heb een DS1515+ Ondersteund volgens Synology maar 6 GB nu
Maar zijn genoeg mensen die met 16GB draaien
DS1812+ moet ook gewoon meer al 6GB aankunnen hoor.
Google maar erop is een compatibility lijst van DSXXXX en welke geheugen modules het wel in niet doen.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Raoul.TLS schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:37:
[...]

Ik heb een DS1515+ Ondersteund volgens Synology maar 6 GB nu
Maar zijn genoeg mensen die met 16GB draaien
DS1812+ moet ook gewoon meer al 6GB aankunnen hoor.
Google maar erop is een compatibility lijst van DSXXXX en welke geheugen modules het wel in niet doen.
Helaas, niets voor mijn DS2415+ te vinden :(
Wil t wel testen maar om nu zelf tig ramlatjes te kopen is ook zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 17:12

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Hardware van de 1515+, 1815 en 2415 is toch identiek (cpu). Zou verwachten dat geheugen ook uitwisselbaar is?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
masauri schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:26:
[...]

Helaas, niets voor mijn DS2415+ te vinden :(
Wil t wel testen maar om nu zelf tig ramlatjes te kopen is ook zo duur.
Alles wat voor ds1515+ werkt ook voor ds1815+ hoe het met ds2415+
Je kan het proberen ik kreeg garantie van alternate dat als module het niet deed dat ik geld terug kreeg .

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Tortelli schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:04:
Hardware van de 1515+, 1815 en 2415 is toch identiek (cpu). Zou verwachten dat geheugen ook uitwisselbaar is?.
CPU wel maar het moederbord hoeft niet hetzelfde te zijn...

@masauri
Ik zou kijken of er videos zijn die beiden versies strippen om te zien of het moederbord hetzelfde is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Als ik het geheugen kwa specs bekijk vind ik wel gelijkaardige modules. Voor 46 euro zou ik dan al een 8GB reep kunnen kopen. Dan zou ik aan 10GB ram zitten. Ik zou m feitelijk is moeten kunnen strippen ja om te zien hoe het ram geheugen op het moederbord vast zit. Als deze ook apart is zou ik voor een 2X setje kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Hoe zit het eigenlijk met de release van '16 modellen.? Als ik me niet vergis zijn er al 216/416/716 modellen beschikbaar. Maar nog geen ds416+ of gaan ze dit model skippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
masauri schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:04:
Als ik het geheugen kwa specs bekijk vind ik wel gelijkaardige modules. Voor 46 euro zou ik dan al een 8GB reep kunnen kopen. Dan zou ik aan 10GB ram zitten. Ik zou m feitelijk is moeten kunnen strippen ja om te zien hoe het ram geheugen op het moederbord vast zit. Als deze ook apart is zou ik voor een 2X setje kunnen gaan.
Tenminste een van de twee modellen gaat meestal in error bij verschillende (niet synology) modules (2 GB + 8 GB)...

Ik zou kijken of je bij 2GB variant komt en beiden wisselen voor 2x4 (of 8).

In het algemeen:

(nogmaals, ik ben zelf van 2GB naar 8GB gegaan) DSM gebruikt na geheugenuitbreiding meer geheugen gedurende de dag bij dezelfde soort taken en uiteraard rest wordt als cache gebruikt. Er zit continue tussen de 2.5 en 6GB in cache :)

[ Voor 16% gewijzigd door Quakie op 27-10-2015 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iAbdel schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:48:
Hoe zit het eigenlijk met de release van '16 modellen.? Als ik me niet vergis zijn er al 216/416/716 modellen beschikbaar. Maar nog geen ds416+ of gaan ze dit model skippen
In de pijplijn zit in elk geval een DS716+, die voor het einde van dit jaar moet uitkomen. De details daarvan zijn gedeeld op diverse evenementen (Synology 2016). Verder zijn er plannen voor een NVR216 - een 2-bay model met hdmi-uitgang, gericht op MKB, vnl. als goedkoper alternatief voor de combinatie van een nas-server met een Visual Station (VS240HD of VS360HD). Maar van dat model is verder nog weinig bekend. Andere proefballonnen zag ik niet.

Nu kan ik de plank volkomen misslaan, maar een DS416+ lijkt me onwaarschijnlijk. De DS415+ is weliswaar een jaar oud (nieuws: Specificaties van Synology DS415+nas komen online), maar diens voorganger was de DS412+. Ik ontwaar bij Synology een trend om niet elk jaar een opvolger voor ieder model uit te brengen, maar om dat tweejaarlijks te doen (opnieuw: ik kan het vreselijk mis hebben).
Verder lijkt me toepassing van de Braswell-μp uit de DS716+ in een DS416+ niet waarschijnlijk vanwege het maximum van 8 GB te adresseren geheugen. Het lijkt me realistischer een nieuwe reeks modellen uit te brengen zodra er een opvolger is voor de huidige Avoton/Rangeley-processor. Bedenk dat de processor uit de DS415+ in een hele reeks producten uit de Plus Series zit (zie: welke cpu in Synology nas).

Uiteindelijk is dit alles een vorm van tasseografie. Zet jij het water op voor een verse pot? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook benieuwd naar de werkelijke capaciteiten van de DS216play v.w.b. 4k-transcoding? Een review op bit-tech.net maakt duidelijk dat het systeem zwaar belast wordt en dat je een deel van het werkgeheugen specifiek zult moeten reserveren voor zulke taken [blauw gemarkeerd, aardvark]; er blijft weinig restcapaciteit over om er andere zaken naast te doen.
Interestingly, the unit isn't set up to deal with 4K video out of the box. A message popped up on our iPhone 6 about a requirement to switch the memory layout in Control Panel, and sure enough, by default the unit is limited to 1080p transcoding - dealing with 4K video files needs a dedicated block of memory to be assigned to the task. During the transcode of a 3,840 x 2,160 30fps H.265/HEVC, the CPU usage peaked at 84 percent and the memory usage hovered around 50 percent, up from around 35 percent - the resulting playback was smooth but that's quite a toll to take on the system for the duration of a 4K film viewing if you're asking it to perform other demanding tasks concurrently.
In de review wordt gelukkig ingegaan op de situatie dat er weinig praktische gebruiksscenario's zijn waarin 4k-transcodering zinvol lijkt.

Verder blijkt uit de vergelijkende filetransfertests op de tweede pagina van de review dat de DS215j in veel gevallen de DS216play uitstekende concurrentie biedt. Daarmee wordt bevestigd wat Synology op de eigen site publiceert qua performancetests inz. 2-bay nas-servers.

Als met de introductie van DSM 6.0 ook de overige nas-servers offline 4k-video zullen kunnen transcoderen, dan zou de DS216play wel eens een niche-product kunnen worden, zo schrijft de reviewer afsluitend. Zodra de bèta de 2e fase ingaat weten we meer (dan komt die functionaliteit beschikbaar in Video Station om te testen; en zal blijken of 4k-video buiten de boot valt, of niet).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2015 03:02 . Reden: Nog 2 aspecten uit de review belicht. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Dankzij de pricewatch melder weten we dus ook dat de router al in 1 webwinkel is (maar nog niet beschikbaar natuurlijk): pricewatch: Synology RT1900ac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 18:53:
[...]
In de pijplijn zit in elk geval een DS716+, die voor het einde van dit jaar moet uitkomen. De details daarvan zijn gedeeld op diverse evenementen (Synology 2016). Verder zijn er plannen voor een NVR216 - een 2-bay model met hdmi-uitgang, gericht op MKB, vnl. als goedkoper alternatief voor de combinatie van een nas-server met een Visual Station (VS240HD of VS360HD). Maar van dat model is verder nog weinig bekend. Andere proefballonnen zag ik niet.

Nu kan ik de plank volkomen misslaan, maar een DS416+ lijkt me onwaarschijnlijk. De DS415+ is weliswaar een jaar oud (nieuws: Specificaties van Synology DS415+nas komen online), maar diens voorganger was de DS412+. Ik ontwaar bij Synology een trend om niet elk jaar een opvolger voor ieder model uit te brengen, maar om dat tweejaarlijks te doen (opnieuw: ik kan het vreselijk mis hebben).
Verder lijkt me toepassing van de Braswell-μp uit de DS716+ in een DS416+ niet waarschijnlijk vanwege het maximum van 8 GB te adresseren geheugen. Het lijkt me realistischer een nieuwe reeks modellen uit te brengen zodra er een opvolger is voor de huidige Avoton/Rangeley-processor. Bedenk dat de processor uit de DS415+ in een hele reeks producten uit de Plus Series zit (zie: welke cpu in Synology nas).

Uiteindelijk is dit alles een vorm van tasseografie. Zet jij het water op voor een verse pot? :9
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Denk dat ze de 416+ gaan skippen wat uiteraard ook logisch is. Op dit moment is de 415+ het topmodel onder de 4bays

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 12:13
Is er eigenlijk al iemand hier die in bezit is van DS416? Of heeft iemand al een review gevonden?

Ik heb inmiddels de DS415+ aangeschaft maar ben toch benieuwd naar de prestaties van dit model en of er wellicht toch btrfs voor beschikbaar zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 14:23
Jojakim schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:38:
Is er eigenlijk al iemand hier die in bezit is van DS416? Of heeft iemand al een review gevonden?

Ik heb inmiddels de DS415+ aangeschaft maar ben toch benieuwd naar de prestaties van dit model en of er wellicht toch btrfs voor beschikbaar zal komen.
De DS415+ ondersteunt brtfs dus waarom zou je dan gaan wachten op de DS416 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 12:13
De DS415+ ondersteunt brtfs dus waarom zou je dan gaan wachten op de DS416 ?
Interesse! Ik ga 'm niet kopen.

Maar wilde binnenkort iemand adviseren voor vergelijkbare setup en dan is DS416 wellicht een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

..en of er wellicht toch btrfs voor beschikbaar zal komen.
Zover ik weet hebben alleen x86 gebaseerde systemen btrfs ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
De DS415+ heeft zojuist DSM 5.2-5644 uitgegeven :)

Release notes hier.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opvallend punt is dat aansluitend op installatie van die update bij mij tenminste zes pakketten werden bijgewerkt. Dat varieerde van het anti-virus-package tot de bèta van LMS. Vermeldenswaard is verder dat de status van Surveillance Station wisselde van bèta naar vrijgave van 7.1 (Version: 7.1-4056: release note, persbericht).

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2015 15:40 . Reden: Twee keer 'opvallend' gebruiken in opeenvolgende zinnen is lelijk. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 15:01:
Opvallend punt is dat aansluitend op installatie van die update bij mij tenminste zes pakketten werden bijgewerkt. Dat varieerde van het anti-virus-package tot de bèta van LMS. Vermeldenswaard is verder dat de status van Surveillance Station wisselde van bèta naar vrijgave van 7.1 (Version: 7.1-4056: release note, persbericht).
Bij mij was dat alleen de Download manager. Geen idee wat de wijzigingen daarin zijn.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Och, dat is makkelijk te achterhalen: https://www.synology.com/...leaseNote/DownloadStation. In dat vrijgavebericht staat geen opmerking over DS216play, maar ik zag in de release notes voor andere bijgewerkte packages wel diverse malen een opmerking over dat specifieke model.

Update - 2015.10.31
Elders zag ik dat het om 20 updates in totaal ging, waarvan 13 samenhingen met de DS216play. Twee packages (Media Server & Radius Server) werden voor zowel dat toestel als voor de router RT1900ac geactualiseerd.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2015 14:39 . Reden: Wel 20 packages bijgewerkt! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
gaat er eigenlijk bij een volgende release wel een migratie naar BTRFS komen?
ff moeilijk een paar TB te kopieeren....

60 TB can not be enough

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de hamvraag. In het btrfs-project waren er migratietools om van ext3 of ext4 naar het nieuwe bestandssysteem te geraken. Voor kernels >=4.0 worden die tools afgeraden. Betrouwbaarheid is het hele eieren eten, want niemand zit erop te wachten data kwijt te raken. Liever geen tools, dan horden boze klanten, nietwaar?

Synology zou uitstekend kunnen bijdragen aan het project als ze zulke tools zouden verbeteren voor nieuwere kernels. Niemand houd je tegen om je wens om zulke migratietools beschikbaar te maken aan Synology kenbaar te maken. Geef ze vooral feedback via het welbekende (?) reactieformulier (misschien kun je hen ook aansporen om Nederlandstalige verzoeken te mogen insturen, want nu ben je verplicht dat in het Engels te doen).
De DS416 is op de twee extra baaien en een enkele poort na nagenoeg identiek met de DS215+ (Pricewatch-vergelijking). Voor een eerste indruk zouden reviews voor dat toestel kunnen voldoen. Verder zette de Londense verkoper Robbie vandaag een vergelijking op specificaties met de één jaar oudere QNAP TS-451 op YouTube.

Omdat de DS215+ is opgenomen in het bètaprogramma voor DSM 6.0 verwacht ik dat de DS416 bij de tweede golf ook mee mag doen (speculatie).

Btrfs wordt nu kunstmatig voorbehouden aan Synology nas-servers met een Intel-processor aan boord. Maak de productmanagers daar helemaal gek en stuur je wens om dat ook op andere systemen beschikbaar te krijgen in via het feedbackformulier. :P

Krijg nou t**ten! *O* oOo Of het is een heel kunstig gemaakte fake, of de Spanjaarden tonen meer dan ze mogen, danwel is de marktvrijgave van de DS716+ nakende: [list=1]• YouTube: Synology DS716+ Unboxing en EspañolYouTube: Synology DS716+ Presentación en EspañolBij Geizhals staat er in de categorie 'ongesorteerd' ook al een vermelding, prijs ca. €491. Op de site van de Spaanse aanbieder wordt ca. 2 tientjes minder gevraagd (in beide gevallen incl. btw). Geen idee hoe betrouwbaar deze laatste partij is in het vermelden van de levertijd, maar het lijkt erop dat de DS716+ inderdaad voor medio november uitgeleverd wordt ('Disponible en 10 días').

Update - 2015.10.30
Op Amazon UK staat een vrijgavedatum van 1 november voor de DS716+, en een prijs van £377 incl.

Update - 2015.11.02
De Pricewatch heeft een vermelding: pricewatch: Synology DiskStation DS716+.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2015 12:37 . Reden: Update (Pricewatch). DS716+ video's & prijs- & leverindicatie. Productmanagers bij Synology gelukkig maken ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09 17:52
Erg bedankt voor deze info! Heel positief nieuws. Ik vreesde al dat deze nas pas 1e kwartaal 2016 zou komen...

[ Voor 93% gewijzigd door boswei op 01-11-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 22:07
Raoul.TLS schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:24:
16GB is Uitgebreid getest (geen Bugs meer in) waren er in het begin wel maar van meerdere begrepen dat dat na update 2 al uit waren. (DSM 5.2-5592 Update 4)
Zelf BTRFS werkt op DS1515+ en DS1815+
Jammere is dat je je huidig volume niet kan upgraden naar.
Dat is wel kut. Draai je daar een goede backup op moet je echt van scratch beginnen. Weet iemand of het ook werkt als je de folder gewoon kopieert ?

[ Voor 6% gewijzigd door Chadi op 01-11-2015 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Chadi schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:34:
[...]
Vind dat ze de laatste tijd wel heel erg slecht testen voor ze wat uitbrengen. EN dan heb ik het over de beta en alles eromheen. Zit er een nieuwe gast daar bij product ontwikkeling of zo?
Ik reageer in deze draad, omdat het eerder een discussie-item is, dan 'vraag & antwoord'.

De klachten lijken me tamelijk serieus, zeker voor het reguliere product (DSM 5.2 met de daar op draaiende packages). Mijn indruk is dat ze in Taiwan erg veel hooi op hun vork genomen hebben met vele verbeteringen die ze met DSM 6.0 willen doorvoeren. Ook de release van Surveillance Station 7.1 volgend op de bèta speelt hen parten. De campagne rondom Synology 2016 was groot (groter dan voorheen in mijn beleving). De betreding van een voor hen nieuwe markt met de RT1900ac. En verder de druk vanuit QNAP, die toch ook wel mooie en betaalbare spullen maakt (ook de overige spelers op de nas-markt niet vergeten, waarbij ook WD steeds interessantere producten levert).

Wat ik mis is een publieke bugtracker voor de bèta's. Daarnaast zou Synology - waar hebben ze dat blog en ook dat forum anders voor? - meer interactie met hun klanten kunnen hebben over issues. Dat op hun Facebookpagina (Engelstalige versie) bij issues consequent verwezen wordt naar de support is prima, maar zelfs voor verbetervoorstellen doen ze dat zo. Daar kunnen ze wat leren van de Duitse collegae, die zulke voorstellen oppakken en zelf doorzetten naar de interne afdeling die het betreft (maar dat zou ook een vertaalissue kunnen zijn, natuurlijk).

Die openheid mis ik ook bij hun ticketsysteem. Wel een nummertje, maar geen (semi-)publiek deel waar je de status en opvolging kunt zien. Onacceptabel. Zo'n ticketsysteem kan meteen gebruikt worden als tevredenheidsmeter, want ook die automatische feedback over een geboden oplossing ontbreekt.

Verder zou Synology wat kunnen doen aan hun taalprobleem. Mij interesseert het geen biet of ik in het Engels moet communiceren, maar met het wereldwijd populairder worden van hun product moeten ze echt wat aan het matige Engels doen van sommige van hun (helpdesk)medewerkers. Vaak gaat de nuance totaal verloren. Als Synology een echt internationale speler op de consumentenmarkt wil blijven en verder wil groeien zal support, ook in andere talen, verbetert moeten worden.

Het leest misschien als een rant maar is toch echt bedoeld als opbouwende kritiek. Natuurlijk kan het zijn dat ik slecht geïnformeerd ben en dat er wel degelijk meer communicatie en/of openheid is. Aarzel dan niet mij daarop te wijzen (of beter nog: door te verwijzen, met links bijv.).

Verder wil ik nog kwijt dat vrijgave van een toolchain nà introductie van een product in mijn ogen een aanzienlijke misser is (DS216play is mijn referentie), ofschoon ik niet weet wat de gebruikelijke termijnen bij andere marktvrijgaven waren. Een van de sterke kanten van Synology is juist de beschikbaarheid van 3rd party applicaties en als klanten pas na aankoop daarachter komen is dat fout. Zeker omdat de informatie daaromtrent niet makkelijk te achterhalen is. Opnieuw een marketing- & communicatieprobleem, imho.

Pijnlijk of beter gezegd knullig is ook de verwijzing naar een live demo op de pagina die over de mooie kanten van DSM5.2 gaat. Wekenlang al is die proeftuin niets beschikbaar en wordt je omgeleid naar een webpagina met wat introductievideo's. Communiceer waarom die testomgeving uit de lucht is, bijvoorbeeld omdat die voortdurend onder vuur lag (speculatie; ddos bijv.) of waarom dan ook. Iets vergelijkbaar doms doen ze in een persbericht van de Amerikaanse tak. Daar wordt gewag gemaakt van een testserver voor DSM 6.0 bèta, maar inlognaam en wachtwoord ontbreken. Nu kan het zijn dat die details wel in een nieuwsbrief onder hun (potentiële) klanten daar zijn verspreid en een run op de server willen voorkomen, maar een url publiek maken zonder aanvullende informatie vind ik raar.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2015 13:02 . Reden: Live demo stuk? Toolchain. Meten zij überhaupt klanttevredenheid? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volkomen ongerelateerd, vandaar een nieuw bericht.

Het Duitse Synologygebruikersforum (http://www.synology-forum.de) dat de afgelopen 4 dagen uit de lucht was en ook daarvoor wat bereikbaarheidsproblemen had, is weer toegankelijk. De voorzorgsmaatregel om de site ontoegankelijk te maken/van het web te verwijderen heeft naar verluid bijgedragen om geen data te verliezen. Hardwaredefecten lagen daaraan ten grondslag, nu draait het op een nieuw platform en is ook de wikisoftware (http://www.synology-wiki.de) ververst.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2015 12:16 . Reden: Geen dataverlies. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:46
De 716+ staat in de PW!! pricewatch: Synology DiskStation DS716+

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Chadi schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:00:
[...]
Dat is wel kut. Draai je daar een goede backup op moet je echt van scratch beginnen. Weet iemand of het ook werkt als je de folder gewoon kopieert ?
Ik heb een nieuw volume (btrfs) aangemaakt en gewoon mijn shares geedit. Daar kies je dan het nieuwe volume en klaar is kees.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 22:07
ZaZ schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:42:
[...]

Ik heb een nieuw volume (btrfs) aangemaakt en gewoon mijn shares geedit. Daar kies je dan het nieuwe volume en klaar is kees.
Inclusief oude data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Ja, maar dan moet je dus nog wel ruimte hebben om een volume erbij te maken. Als je de volledige ruimte al in je huidige volume hebt gestopt zal dit niet gaan natuurlijk

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
Heel bijzonder, ik zie op diverse sites dat de Synology DS716+ ineens weer wordt teruggetrokken. What happened...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiago
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 15:33
boswei schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:17:
[...]

Heel bijzonder, ik zie op diverse sites dat de Synology DS716+ ineens weer wordt teruggetrokken. What happened...
Vermoed te vroeg gepubliceerd door al die sites. Spijtig want zit er namelijk ook op te wachten.

 Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB ---  iPhone 12 Blue --- Med600X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In elk geval is er beweging op de website. Nog maar enkele dagen geleden, stonden zowel de DS214se als de DS216se gebroederlijk naast het paar DS214play/DS216play. De eerstgenoemde modellen uit 2014 zijn nu met stille trom vertrokken.

Voor wat betreft de DS716+ zag ik bij een tweetal webshops een ETA 23 november 2015, maar logistiek gekoppelde systemen jokken wel vaker. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswei
Ja, ik heb onlangs gebeld met 1 van de websites die de ds716+ aanboden. Ze geven idd aan dat het richting het einde van de maand zal gaan. De router komt dan vermoedelijk ook beschikbaar. Mooie sinterklaas/ kerstkado's! Al vind ik altijd wel een reden om het rechtvaardigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
boswei schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:28:
Ja, ik heb onlangs gebeld met 1 van de websites die de ds716+ aanboden. Ze geven idd aan dat het richting het einde van de maand zal gaan. De router komt dan vermoedelijk ook beschikbaar. Mooie sinterklaas/ kerstkado's! Al vind ik altijd wel een reden om het rechtvaardigen..
Konden ze al iets zeggen over de prijs? Ik ben wel benieuwd wat het prijsverschil met een 215+ gaat zijn. Que specs zijn ze volgens mij niet heel veel anders. Oh flink sterkere processor zo te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 09-11-2015 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Videopac

Rommelt wat aan.

Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 15:01:
Welke LMS versie kreeg je aangeboden?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment draait versie 7.9.0-062 van Logitech© Media ServerBeta op mijn DS215j.
SquareOne schreef op maandag 09 november 2015 @ 00:11:
[...]
Konden ze al iets zeggen over de prijs? Ik ben wel benieuwd wat het prijsverschil met een 215+ gaat zijn.
Kort voor introductie is het een circus: ik zag prijzen voor consumenten, dus incl. btw, tussen €430 en €620, waarbij €471 of daaromtrent favoriet leek. Blader een of enkele blz. terug in dit draadje voor links.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2015 19:56 . Reden: Prijzencircus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:35:
Op dit moment draait versie 7.9.0-062 van Logitech© Media ServerBeta op mijn DS215j.

[...]
Kort voor introductie is het een circus: ik zag prijzen voor consumenten, dus incl. btw, tussen €430 en €620, waarbij €471 of daaromtrent favoriet leek. Blader een of enkele blz. terug in dit draadje voor links.
Heb de linkjes even erbij gepakt. Prijzen lijken nogal te fluctueren. Bedankt voor je reactie in ieder geval :). Nog even afwachten wat het daadwerkelijk gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Meer info over de DS716+ zou over 2 weken online moeten komen op de website van Synology. Aldus de dame van Synology op de Infosecurity/Storage expo vorige week.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:57
Ik kwam vandaag op Anandtech een review tegen van de Asustor AS6204T Braswell NAS.

Klinkt natuurlijk niet interessant :P , maar deze NAS maakt gebruik van de Intel Celeron N3150 CPU die ook in de DS716+ komt te zitten! :)
In de benchmarks wordt hij geregeld vergeleken met de DS415+, waar hij lang niet altijd beter uit de bus komt. (ook vanwege o.a. Gbit LAN beperkingen en een ander OS)

Ik snap dat de gemaakte benchmarks misschien niet alles zeggen (had er liever wat meer CPU-intensievere gezien), maar ben wel benieuwd in wat voor prijsklasse ze de DS716+ positioneren, gezien een vergelijkbare 4-bay normaal gesproken toch echt wel een stukje duurder is dan een 2-bay model.

Ben zelf iig erg benieuwd naar de prestaties van de DS716+! :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In de kelders van Synology wordt beweging gesignaleerd. Ik verwacht dat de webpagina spoedig wordt bijgewerkt en dat een persbericht snel zal volgen. Op http://download.synology....skStation/16-year/DS716+/ staan productdatasheets voor de DS716+ in het Chinees en in het Engels. Quick Installation Guides ontbreken nog.

*O* Volgens het datasheet wordt de DS716+ van meet af aan uitgeleverd met ondersteuning van btrfs.
Btrfs: Next Generation Storage Efficiency

DS716+ introduces the Btrfs file system, bringing the most advanced storage technologies to meet the management needs of modern businesses:

Built-in data integrity check detects data and file system corruption with data and meta-data checksums and improve overall stability.
Flexible Shared Folder/User Quota System provides comprehensive quota control on all user accounts and shared folders.
Advanced snapshot technology with customizable backup schedule allows up to 64 copies of shared folder backups in a minimum 5-minute interval without occupying huge storage capacity and system resources.
File or folder level data restoration brings huge convenience and saves time for users who wish to restore only a specific single file or folder.
Cloud Station with file versioning reduces down to half of storage consumption when compared with the Ext4 file system.
Bij de Technical Specifications - Hardware viel mij nog iets op bij de cpu: "Intel Celeron N3150 quad-core 1.6GHz, turbo up to 2.08GHz" [vette, blauwe markering, aardvark]. Het enige wat eraan ontbreekt is de extra turbo-knop (oude tijden herleven). :+

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2015 13:11 . Reden: . op de i; quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
Bedankt voor deze info, Aardvark. Heb jij toevallig ervaring met de prijsstelling bij introductie van Synology producten? En hoe lang duurt het ongeveer voor de prijzen weer een beetje normaal (dicht tegen synology adviesprijs) worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
boswei schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:48:
Bedankt voor deze info, Aardvark. Heb jij toevallig ervaring met de prijsstelling bij introductie van Synology producten? En hoe lang duurt het ongeveer voor de prijzen weer een beetje normaal (dicht tegen synology adviesprijs) worden?
Vrij recent zat bijvoorbeeld de 216Play vrijwel direct na release op de adviesprijs. Prijzen van Synology devices zijn sowieso vrijwel overal gelijk. Verwacht niet dat het hier anders zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[b]aardvark schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:24:

*O* Volgens het datasheet wordt de DS716+ van meet af aan uitgeleverd met ondersteuning van btrfs.
[...]
Ze gaan de DS716+ toch niet met DMS6 beta uitleveren? De release van DSM6 is pas volgend jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Onder DSM 5.2 is btrfs nu al beschikbaar voor enkele high-end racksystemen. Ik verwacht dat daar bij aangesloten wordt.

Bovendien zijn er experimenteerlustigen die succesvol een configuratiebestand hebben aangepast en op bijv. een DS1813+ btrfs als bestandssysteem hebben draaien; zie Verwijderd in "[Synology] Nieuws en discussie" (met een beetje zoeken vind je meer van dergelijke reacties). Het enige dat ontbreekt is de officiële ondersteuning door Synology.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2015 21:41 . Reden: Link naar btrfs voor DSM 5.2; ook op officieel niet-ondersteunde systemen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:16

Prosperot

Today is a gift...

hier: http://www.span.com/produ...16-SATA-HD-RAID-0-1~51145

kost de 716+ 354 pond (ca 500 euro) èn melden ze dat ie over 9 dagen leverbaar is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is dat een realistischer prijs dan de £260 ex. VAT die dezelfde Robbie van span.tv/span.com ons medio september nog voorschotelde (zie: Verwijderd in "[Synology] Nieuws en discussie"). In elk geval ruim meer dan ik er aan uit zou willen geven, met de septemberprijs (omgerekend ca. €430 incl.) was mijn persoonlijke limiet voor een 2-bay nas-server wel bereikt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Bij de intro van de DS715 heb ik €399 betaald dus de DS716+ zal net wat duurder zijn.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36
kraades schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:30:
Bij de intro van de DS715 heb ik €399 betaald dus de DS716+ zal net wat duurder zijn.
De 716+ is de opvolger van de 713+.

Gezien de prijshistorie van de plus modellen zou ik de prijs hoger inschatten.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 11-11-2015 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ik begreep Kraades hoor. Het is niet logisch dat de DS716+ goedkoper zou zijn dan de DS715 aangezien de DS716+ onder de high end serie valt en de DS715 niet. De DS715 is net een half jaartje op de markt, en in mijn ogen een rare zet geweest.. Er gaat dadelijk een paar tientjes verschil tussen zitten dus ik zie geen markt voor de 715 versie meer.. Op zo bedrag zou ik zonder nadenken de 716+ nemen ook als die een paar tientjes duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:15:
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Onder DSM 5.2 is btrfs nu al beschikbaar voor enkele high-end racksystemen. Ik verwacht dat daar bij aangesloten wordt.

Bovendien zijn er experimenteerlustigen die succesvol een configuratiebestand hebben aangepast en op bijv. een DS1813+ btrfs als bestandssysteem hebben draaien; zie Verwijderd in "[Synology] Nieuws en discussie" (met een beetje zoeken vind je meer van dergelijke reacties). Het enige dat ontbreekt is de officiële ondersteuning door Synology.
Ik heb het ook geactiveerd op mijn 1815+ en het werkt prima. Geen rare dingen kunnen ontdekken.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
job schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:31:
[...]

De 716+ is de opvolger van de 713+.

Gezien de prijshistorie van de plus modellen zou ik de prijs hoger inschatten.
Dit is de prijs geweest van de DS713+ de afgelopen 3 jaar:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=320636&deliveryCountry=NL

Hoop dus zeker niet dat hij > €450 wordt, de ~€430 van hierboven zou mij redelijker lijken..
Als hij echt ca. €500 zou gaan kosten overweeg ik zelf waarschijnlijk eerder voor de 4-bay DS415+ te gaan.. met het oog op uitbreiding in de toekomst en/of gelijk een veiligere R5/SHR. :)

(Beide hebben BTRFS, Docker en vanwege de Atom gewoon goede ondersteuning.. Qua snelheid verwacht ik niet heeel veel verschil gezien deze benchmark, al hoop ik natuurlijk dat ik ongelijk heb. :+ Enigste is de Atom stookt zo'n 10W meer, wat over 3 jaar bij 24/7 gebruik ook zo'n €60 is. Wel iets om mee te nemen. :))

Edit @ hieronder:
Ik bedoelde eigenlijk dat je dan voor een paar tientjes extra 2-bays erbij hebt.
Die uitbreidingsunit met 2-bays kost €140! :z
De prijs van de 5-bay expansion is met €410 bijna net zoveel als de NAS zelf. 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door SmiGueL op 11-11-2015 10:55 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
SmiGueL schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:07:
[...]

Dit is de prijs geweest van de DS713+ de afgelopen 3 jaar:
[afbeelding]

Hoop dus zeker niet dat hij > €450 wordt, de ~€430 van hierboven zou mij redelijker lijken..
Als hij echt richting de €500 gaat zou ik zelf waarschijnlijk eerder voor de 4-bay DS415+ gaan.. met het oog op uitbreiding in de toekomst. :)
Je redenatie qua uitbreiding is op zich aan te vechten..

De 7 staat voor aantal discs in een volume...Via de DX513 kan je dus 1 volume draaien op een DS716+ wat je niet gaat lukken op een DS415+.
Voor sommige kan dit noodzakelijk zijn.. Ik zelf zie geen noodzaak er voor. Ik heb zelf sinds kort een DX213 op mijn DS415+ als twee volume en wordt gebruikt als backup waarschijnlijk ga ik hem verplaatsten naar mijn backup NAS (DS213+) wegens het feit dat ie daar hopelijk wel in deep sleep gaat.

Voor diegene die het interesseren.. ik heb 128MB gemeten tijdens een kopieer actie met een gemiddelde van 89MB met een enkele 3Tb WD Red. Ik vind dit niet slecht.

[ Voor 15% gewijzigd door Quakie op 11-11-2015 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Hij is in NL te bestellen!
https://maxict.nl/product...c&utm_campaign=pricewatch
€463,56 incl. BTW
4-7 levertijd.

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 11-11-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet te hard van stapel lopen (hint: shopreviews). ;)

Ofschoon ik het een interessant product vind, zou ik voor aanschaf toch eerst eens een vergelijkende review willen lezen. De hierboven aangehaalde Asustor en de DS415+ lijken met uitstekende kandidaten. Brengen Netgear en WD binnenkort ook op N3050 of N3150 gebaseerde nas-servers uit (of hebben uitgebracht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Volgens het specsheet is de 716+ qua lees/schrijfsnelheid wel een stukkie trager dan de 415+

lees schrijf encrypted: lees schrijf
415+ :225 : 223 :225 :171
716+ :223 :137 :218 :141

en de 716+ zou encrypted sneller schijven dan 'normaal'?? lijkt me sterk...

(sorry, tabel maken lukt me niet)

[ Voor 12% gewijzigd door Prosperot op 11-11-2015 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Behoudens afrondingsfouten, de waarden voor de DS415+ pakken allemaal 1 MB/s hoger uit, is ook de eerste waarde uit de reeks bij de DS716+ niet geheel juist. Daar zou m.i. achtereenvolgens 223 MB/s, 137 MB/s, 219 MB/s, 141 MB/s behoren te staan. Of lees ik het specificatieblad verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

foutje is aangepast

Maar het gaat mij niet om de afronding, maar wel dat de 415+ dus een heel stuk sneller schrijft dan de 716+..

ben benieuwd of dat de 415+ met de rest ook sneller is... ben ook daarom erg benieuwd naar een vergelijkingstest

[ Voor 13% gewijzigd door Prosperot op 11-11-2015 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een deel van de verklaring zit in de metingen. Bij de DS716+ is sprake van een RAID1-array en bij de DS415+ van een RAID5-array. RAID5 heeft een voordeel t.o.v. RAID1 bij leesacties. Je hebt gelijk waar het de schrijfacties betreft. Daar zou een identieke schijfopstelling nog wel eens aanzienlijk slechter kunnen uitpakken voor de DS716+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Wat verwachten jullie van deze 716+? Hij is wel sneller dan voorgaande modelen maar met een score passmark van 1333 is transcoden alleen maar mogelijk met de DSvideo app en is plex al voor 1080p geen optie, het is gewoon niet mogelijk, zelfs 720P heb je 14/1500 nodig.

Ik zie veel topics lopen op het plex forum vanwegen deze 716+, maar als ik zo de getallen zie is de proccesor niet krachtig genoeg en kan je het dus gewoon bij je ARM proccesor houden want ook die kan transcode via DSvideo.

Ben gewoon benieuwd waar deze krachtigere CPU dan beter in staat zal zijn dan het oudere model 715+.

[ Voor 9% gewijzigd door AngelusHD op 11-11-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-08 17:48
Ik twijfel heel erg tussen de DS415+ of een DS716+

Ligt het aan mij, of heeft de DS415+ betere specificaties (op de uitbreiding naar 7-schijven na)?

Is een van de twee NASen in staat om een windows virtuele machine te hosten met SQL Server (ik verwacht verder geen wonderen qua performance, als het maar draait en eenvoudige POC's erop kan draaien).

https://vsospecialist.nl

Verwijderd

AngelusHD schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:19:
Wat verwachten jullie van deze 716+? [...]
Ben gewoon benieuwd waar deze krachtigere CPU dan beter in staat zal zijn dan het oudere model 715+.
In transcoding ben ik niet al te zeer geïnteresseerd. De voorganger van de DS716+ is de DS713+. Beide hebben een 64-bit Intel processor waarmee virtualisering mogelijk is: Docker onder DSM 5.2 en VirtualDSM onder DSM 6.0 (in bèta). De tussenpaus DS715 - op beurzen ooit wel aangekondigd als plus-model, maar bij de lancering lager geclassificeerd - met een Annapurnaprocessor ontbeert zulke zaken (geen virtualisering, 32-bit proc.).
Het geheugen van de DS716+ kan worden uitgebreid2 (dat was in elk geval de bedoeling al kan ik dat in het productdatablad nu niet met zoveel woorden terugvinden) van 2 GB naar 8 GB, terwijl je bij de DS715 vast zit aan 2 GB.
Verder duikt deze nas met een verbruik van 18.96W in vol bedrijf1 niet alleen ruim onder de 30,72 W van de DS713+, maar ook nipt onder dat van de met zuinige ARM-processors uitgeruste DS215+ (20,77 W) en DS715 (21,37 W). Dat is voor een Intel-processor een hele prestatie.
De DS716+ krijgt net als de andere toestellen uit de plus-serie 3 jaar fabrieksgarantie (2 jaar voor de DS715).
Ten slotte: de DS716+ is sterk in encryptie (figuur).

DS716+ vs DS713+ encryption

Noot.
1. Zie de aanvulling hieronder: Verwijderd in "[Synology] Nieuws en discussie"; Synology noemt nog een tweede verbruikscijfer: 25,84 W.
2. Nadere bestudering van de specificaties maken deze bewering onzeker; zie hieronder:Verwijderd in "[Synology] Nieuws en discussie".

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2015 12:29 . Reden: Geheugenuitbreiding. :? Verbruikscijfers. :? Figuur uit US Synology 2016 event video. ]

• Tortelli

Tortelli

Review van de Synology Rt1900ac router bij de buren:
http://nl.hardware.info/r...n-router-in-een-conclusie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Bedankt.
De router heeft overigens (ook) een eigen topic. ;)
[Ervaringen] Synology router RT1900ac

[ Voor 10% gewijzigd door technorabilia op 12-11-2015 07:22 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Verwijderd

De website van Synology toont sinds kort de DS716+: https://www.synology.com/nl-nl/products/DS716+. Een in het Nederlands vertaald productdatablad is er (nog) niet, maar de 'Snelle installatiegids' is al wel voorhanden.

Voor het transcoderen van 4k-video had Synology al eerder een pagina in het leven geroepen voor de DS216play (naast de al bekende indeling in groepen). Daarop is nu ook de DS716+ aan te treffen (op dit moment nog onvertaald, dus in het Engels, ondanks dat de link naar het Nederlandse deel van de website wijst).

Overigens staat op de website nu een normaal verbruik genoemd van 25,84 W, nog steeds niet slecht, maar wel minder optimistisch dan de net geen 19 W uit het productdatablad (waarschijnlijk verschillende opstellingen, maar ik vind dat slordig en inconsequent).
DS716+ verbruikt slechts 8.84W in HDD-slaapstand en 25.84W bij gebruik.
De DS716+ wordt conform verwachting uitgeleverd met DSM 5.2 - build 5644 (releasenote) en de website bevestigt dat btrfs tot de mogelijkheden behoort.

Net als de DS216play en de DS416 is de DS716+ niet opgenomen in het bètaprogramma voor DSM 6.0 (geen vermelding onder http://download.synology.com/download/DSM/beta/6.0/7135/), maar misschien gaan ze mee met de tweede golf.
The DSM 6.0 beta support on DS216play will be available by the end of Jan 2016.

[ Voor 139% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2015 11:03 . Reden: Geen DSM 6.0 bèta, wèl btrfs. Kanttekening bij verbruik. Linkprobleem parser omzeild (thx Napsju). Geen datasheet, wel QIG. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:46
Je link is niet klikbaar. Deze wel: https://www.synology.com/nl-nl/products/DS716+ Nu wel. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Napsju op 12-11-2015 16:04 ]

Lekker!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 00:49

KhaZ

Alfa Romeo

Een paar shops hebben 'm ook al op voorraad?

pricewatch: Synology DiskStation DS716+

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Verwijderd

Synology publiceerde zojuist een Engels persbericht; de Nederlandse zal dra volgen.
Availability

DS716+ is available worldwide immediately.
Ten aanzien van de geheugenuitbreiding: het is wachten op foto's van het moederbord. Volgens de productspecificaties wordt standaard 2 GB meegeleverd en is er officieel geen upgrade mogelijk. Dat wordt ondersteund door het ontbreken van een opmerking t.a.v. geheugenmodules bij 'Optionele accessoires' en het niet vermelden van het aantal slots. Als dat geheugen van het vastgesoldeerde type is, dan maakt Synology hier in mijn ogen opnieuw een uitglijder.

• masauri

masauri

aka qwybyte

En het nederlandse persbericht zat net in de mail, bij deze ook link naar de nl pagina's: https://www.synology.com/nl-nl/products/DS716+

https://www.synology.com/nl-nl/products/RT1900ac

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik heb nu een DS-713+ en wacht wel op een DS-417+.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
Waar de benchmarks van de Asustor (i.v.m. zelfde N3150 CPU) op Anandtech nog niet alleszeggend waren, zijn er nu van de DS716+ ook wat beschikbaar. :)

https://www.synology.com/nl-nl/products/performance#2bay

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/P8t2IlyVgHedzLZQpqabPnSI/full.png

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/iNayPOIBrR9OvdaeME27uGgl/full.png

Had de AES schrijfsnelheden wel wat beter gehoopt eigenlijk, gezien daar toch wel behoorlijk mee geadverteerd wordt..

Edit:
Vergelijking DS415+ vs DS716+:

Benchmark / NASSynology DS415+Synology DS716+
AES 256-bit 5000x1MB Download74.92 MB/s78.17 MB/s +4,3%
AES 256-bit 5000x1MB Upload37.21 MB/s26.73 MB/s -28,2%
Webserver responsetijd83.88101.24 -20,7%

[ Voor 61% gewijzigd door SmiGueL op 13-11-2015 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 21:56
Het lijkt er op dat voor h.265 transcoding alleen de DS216play in aanmerking komt. In eerdere persberichten leek het of met de Braswell dit ook mogelijk zou zijn met de DS716+.

Zo te zien kan de DS716+ alleen met h.264 4k omgaan. Een gemiste kans denk ik..

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

salipander schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:07:
Het lijkt er op dat voor h.265 transcoding alleen de DS216play in aanmerking komt. In eerdere persberichten leek het of met de Braswell dit ook mogelijk zou zijn met de DS716+.

Zo te zien kan de DS716+ alleen met h.264 4k omgaan. Een gemiste kans denk ik..
Beide apparaten zijn ontwikkelt voor een aparte doelgroep.
Misschien een domme vraag, maar wat is het voordeel van het op een nas kunnen transcoden?

• Tortelli

Tortelli

SmiGueL schreef op donderdag 12 november 2015 @ 14:35:
Waar de benchmarks van de Asustor (i.v.m. zelfde N3150 CPU) op Anandtech nog niet alleszeggend waren, zijn er nu van de DS716+ ook wat beschikbaar. :)

https://www.synology.com/nl-nl/products/performance#2bay

[afbeelding]

[afbeelding]

Had de AES schrijfsnelheden wel wat beter gehoopt eigenlijk, gezien daar toch wel mee geadverteerd wordt..

Edit:
De DS415+ doet 74.92MB/s & 37.21 MB/s in de AES benchmark.
De DS415+ doet er 84 over in de webserver respone benchmark..
Ik zie het voordeel van de 715+ helemaal niet tozv de DS415+?. Je hebt een uitbreidingsmogelijkheid met de 5 bay module, maar die is zo duur dat je beter meteen een DS1815+ kunt kopen, of nu een betaalbare 2 bay NAS en tegen de tijd dat je echt wilt uitbreiden (over en paar jaar) een nieuwe 4, 5 of 8 bay NAS koop.

Ondertussen blijf ik lekker kijken naar zo'n DS1815+ of DS2415+ ;) :9~.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Tortelli schreef op donderdag 12 november 2015 @ 18:05:
[...]

Ik zie het voordeel van de 715+ helemaal niet tozv de DS415+?. J
De 716+ is ten opzichte van de 415+ zuiniger. Ongeveer even snel, wat goedkoper. En beter in transcoding van video.
Als je de 4 bays opslag niet nodig hebt, maar wel de performance dan is de 716+ het snelste wat je kunt krijgen van Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 21:56
Beide apparaten zijn ontwikkelt voor een aparte doelgroep.
Misschien een domme vraag, maar wat is het voordeel van het op een nas kunnen transcoden?
[/quote]

Het voordeel is dat je met willekeurige oudere apparaten direkt vanaf de NAS een film kunt bekijken, zonder dat er een pc hoeft te zijn die anders voor de transcoding moet zorgen. Denk aan Plex, of DS Video.
Ik kan met mijn DS216play mijn h.265 bestanden bekijken op een honkieponkietablet die alleen h.264 ondersteunt en dat nu ook op een iPad die kieskeurig is met fileformaten, ondertitels en codecs. Kortom, ik kan weer op alle oudere of kieskeurige apparaten mijn films zien. Ook op smart tv's zou dit moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
Ik heb een 716+ afgehaald bij Wifimedia, met 2 keer 4 tb wd red schijven. Nu lekker aan het inrichten. Hebben jullie nog tips voor de inrichting? Bepaalde sites bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 18:46

rally

Deyterra Consultancy

Ik zou iig de Synocommunity repository toevoegen in package center.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik betwijfel of er nu al SC packages beschikbaar zijn voor de DS716+... Maar ik hoor het graag als ik het verkeerd heb.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
boswei schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:44:
Ik heb een 716+ afgehaald bij Wifimedia, met 2 keer 4 tb wd red schijven. Nu lekker aan het inrichten. Hebben jullie nog tips voor de inrichting? Bepaalde sites bijvoorbeeld.
Zou je als het indexeren enz. klaar zijn deze benchmark eens willen uitvoeren? :*)

[Synology] RAR unpacking performance

*Note dat deze benchmark maar op 1 core werkt, dus in de praktijk zal het, afhankelijk van het programma, stukken sneller gaan.

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
SmiGueL schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:07:
[...]

Zou je als het indexeren enz. klaar zijn deze benchmark eens willen uitvoeren? :*)

*Note dat deze benchmark maar op 1 core werkt, dus in de praktijk zal het, afhankelijk van het programma, stukken sneller gaan.

Alvast bedankt! _/-\o_
SmiGueL schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:07:
[...]

Alvast bedankt! _/-\o_
Ik heb er voorlopig even geen tijd voor, maar zo gauw ik tijd zal ik de test uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

In een Duits forum staat een plaatje van de binnenkant van de 716+ en menen ze dat het geheugen uitbreidbaar is (ik zie het niet, maar dat zal vast aan mij liggen ;) )

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9rcmv5FhsITLRDybmn6SXmXZ/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:26
Groene printje lijkt een ram bankje.
Pagina: 1 ... 19 ... 44 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Nieuws en Discussie topic mogen alleen discussies over nieuws en aankondigingen over Synology-producten.