Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 61.813 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Fiber schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:43:
O zeker wel, en je hebt helemaal gelijk, maar ik dacht heel even dat het om een 32/1.2 Nikkor ging...

* Fiber verdenkt Hamed van het bewust verhaspelen van de link om ons te foppen...
Dan is het wel een lichte teleurstelling denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:23

Fiber

Beaches are for storming.

Anoniem: 181786 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:44:
[...]
Dan is het wel een lichte teleurstelling denk ik. :)
Valt mee, ik had hem toch niet kunnen betalen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

Fiber schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:48:
[...]

Valt mee, ik had hem toch niet kunnen betalen... :)
Dromen mag altijd ;).

Die 32 1.2 geeft wel aan Nikon het systeem wilt door blijven ontwikkelen. Hopelijk komen ze op een rapper tempo met een paar vergelijkbare primes of "betaalbare" zooms die het interessant maken om een Nikon 1 te hebben. M4/3 is lichtjaren verder wat betreft lens aanbod. Zelfs het Fuji-X platform heeft Nikon-1 ingehaald.

Als jullie het liefste een 32-35 1.2 hebben kies ik toch liever voor een 50 1.2 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 00:29
Anoniem: 181786 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:36:
Nikon 1 objectieven mogen hier toch ook wel geplaatst worden?

Die nieuwe 32mm f/1.2 vind ik zelf wel een prachtig objectief voor het Nikon 1 systeem. Het geeft ook gelijk aan dat Nikon door heeft dat er ook mensen met veel geld en foto liefde het systeem hebben gekocht en er dus wel ruimte is voor een lens van 900 dollar en er zeker mee doorgaat.
Even verbeterd naar mogelijke waarheid...

Nee het zal zeker een mooi objectief zijn en ik ben enigzinds verbitterd omdat ik te laat/laf was om een V1 te kopen toen ze voor 300,- verkocht werden.

Het systeem en de V1 (Met 18,5mm) met name spreken mij wel aan, Want mijn D600 (met 50mm f/1.8G) neem ik niet elke dag mee als ik met de hond ga lopen. (eigenlijk helemaal nooit)
Daar zoek ik dus nog steeds een goede en leuk betaalbare (300/350,-) compactere camera voor.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Sato schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 01:17:
[...]

Even verbeterd naar mogelijke waarheid...

Nee het zal zeker een mooi objectief zijn en ik ben enigzinds verbitterd omdat ik te laat/laf was om een V1 te kopen toen ze voor 300,- verkocht werden.

Het systeem en de V1 (Met 18,5mm) met name spreken mij wel aan, Want mijn D600 (met 50mm f/1.8G) neem ik niet elke dag mee als ik met de hond ga lopen. (eigenlijk helemaal nooit)
Daar zoek ik dus nog steeds een goede en leuk betaalbare (300/350,-) compactere camera voor.
Fuji x10?!

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Dat was inderdaad één van de opties.

Maar inmiddels ben ik zo goed als voorzien van een nog ongebruikte tweedehands Nikon V1 met 10-30mm kitlens voor €229,-
Voordeel daarvan is dat de Accu ook in mijn D600 kan, En de prijs zodanig is dat ik me geen zorgen hoef te maken over eventueel verlies/diefstal/beschadiging. Kan hem dus zo in mijn jaszak steken.

Maar in elk geval bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:28
DxOmark heeft weer een mooie test online staan: The best lenses for your Nikon D600
Ik heb al vaker gezegd dat zij hele rare dingen meten als het gaat om sensoren en lenzen, zaken die vele reviews toch anders laten zien. Maar nu staat er toch iets bijzonder vreemd in deze test:

Ultra-wide angle prime (fixed focal length)

Carl Zeiss Distagon T 21mm f/2.8 ZF2 Nikon 25
Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC Aspherical Nikon 25
Sigma 20mm F1.8 EX DG ASP RF Nikon 25
Carl Zeiss Distagon T* 2.8/15 ZF.2 Nikon 25
Nikon AF Nikkor 20mm f/2.8D 24
Carl Zeiss Distagon T 18mm f/3.5 ZF2 Nikon 22
Sigma 14mm F2.8 EX Aspherical HSM Nikon 19

Achter de lens staat een score voor de scherpte. 2 lenzen in het lijstje heb ik zelf: Sigma 20/1.8 en Zeiss 21/2.8 en de reden dat ik ze beiden heb, is omdat ik de Sigma eerst heb gekocht en later voor betere scherpte de Zeiss. En ik kan je vertellen: de Zeiss loopt rondjes om de Sigma (op alle vlakken, maar vooral ook scherpte). Ik zal zo eens een vergelijking maken tussen de twee, zodat jullie dat ook kunnen beoordelen.

Alvast dit linkje: Sigma@f/8 vs Zeiss@f/2.8

De middellange primes waarbij de Nikkor 85/1.4G heel goed scoort vind ik ook wat apart vergeleken met de Zeiss 100/2:

Afbeeldingslocatie: http://www.dxomark.com/var/ezwebin_site/storage/images/media/images/04-nikon-d600-lenses-part-3/83235-1-eng-US/04-nikon-d600-lenses-part-3.jpg

Vergelijk dit even met wat ze op TDP vinden: Zeiss wide-open vs. 85/1.4 @f/2

Kortom: ik ben een Zeiss fanboy, maar bij DxO testen ze hele rare dingen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 21-05-2013 18:47 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 11:03
Universal Creations schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 18:33:
DxOmark heeft weer een mooie test online staan: The best lenses for your Nikon D600
Ik heb al vaker gezegd dat zij hele rare dingen meten als het gaat om sensoren en lenzen, zaken die vele reviews toch anders laten zien. Maar nu staat er toch iets bijzonder vreemd in deze test:

Ultra-wide angle prime (fixed focal length)

Carl Zeiss Distagon T 21mm f/2.8 ZF2 Nikon 25
Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC Aspherical Nikon 25
Sigma 20mm F1.8 EX DG ASP RF Nikon 25
Carl Zeiss Distagon T* 2.8/15 ZF.2 Nikon 25
Nikon AF Nikkor 20mm f/2.8D 24
Carl Zeiss Distagon T 18mm f/3.5 ZF2 Nikon 22
Sigma 14mm F2.8 EX Aspherical HSM Nikon 19

Achter de lens staat een score voor de scherpte. 2 lenzen in het lijstje heb ik zelf: Sigma 20/1.8 en Zeiss 21/2.8 en de reden dat ik ze beiden heb, is omdat ik de Sigma eerst heb gekocht en later voor betere scherpte de Zeiss. En ik kan je vertellen: de Zeiss loopt rondjes om de Sigma (op alle vlakken, maar vooral ook scherpte). Ik zal zo eens een vergelijking maken tussen de twee, zodat jullie dat ook kunnen beoordelen.

Alvast dit linkje: Sigma@f/8 vs Zeiss@f/2.8
Lekker negeren dat soort tests. Stond laatst een review van de leica 28 summicron op een andere site en volgens de reviewer was de lens vooral saai.
Op het FM forum was iedereen die de 28 cron zelf heeft nogal verbaast. Als er 1 lens is van leica die niet saai is, dan is het wel de 28 cron.
Verder zag de test er prima uit, maar de conclusies die hij uit de voorbeelden haalde strookten echt totaal niet met hoe ik, en die andere de lens ervaren.

Bottom, iedere ...... kan een review schrijven, de kunst is het filteren. DxO neem ik al lang niet meer serieus.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het probleem is dat ze pretenderen heel wetenschappelijk te werk te gaan. En ze zullen ook echt wel de tests wetenschappelijk uitvoeren, maar wat ze testen is mij echt niet duidelijk. Daarnaast hechten veel mensen (en sites) veel waarde aan scores. Dit geeft vaak de nodige problemen in discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Universal Creations schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 19:00:
Het probleem is dat ze pretenderen heel wetenschappelijk te werk te gaan. En ze zullen ook echt wel de tests wetenschappelijk uitvoeren, maar wat ze testen is mij echt niet duidelijk. Daarnaast hechten veel mensen (en sites) veel waarde aan scores. Dit geeft vaak de nodige problemen in discussies.
Wat ze testen is mij ook niet echt duidelijk. Je kunt het niet op een defecte lens gooien omdat ze alle zeiss lenzen laag beoordelen.

In discussies kan het inderdaad erg lastig zijn. Met de M9 ben ik dat wel gewend :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zelfs een door mij redelijk betrouwbaar geachte site als dpreview werkt met DXO samen voor lens testen...

Bijvoorbeeld: http://www.dpreview.com/l...tamron-24-70mm-2p8-vc-usd

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb me ook meermalen verwonderd over dxo tests. Soms vind ik ze logisch, maar net als UC struikel je af en toe over waardes en scherpte die je domweg niet kan stroken met je eigen ervaring.
Het linkje van UC met de zeis 21 en sigma 20 laat dat duidelijk zien ook. Mijn ervaring is ook dat de zeiss vele malen scherper is dan de sigma 20, die domweg soft is.
De 15-30 sigma is scherper dan de sigma 20 bijvoorbeeld in mijn ervaring. En die 15-30 wint het ook zeker niet van de 21 zeiss.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Misschien een stomme opmerking, maar kan dat niet door de combinatie van je body + lens zijn die niet optimaal is? Bijv. een slecht exemplaar van een lens? Van DxO weet ik weinig af, maar ik neem aan dat ze met meerdere exemplaren testen of in ieder geval de body + lens tunen met behulp van wat goede software die de micro-adjustments regelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik snap dat mijn gerant op een Nikonlens niet in dank af genomen wordt, maar om dan meteen het topic op slot te gooien....

BTW: die 85/1.4G is volgens mij wel echt een mooie lens.

Wat ontopic: de lenstest
Slechts geïmporteerd in LR en geëxporteerd naar 90% jpg. Alles is op volle resolutie te bekijken.

[ Voor 58% gewijzigd door Universal Creations op 21-05-2013 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Nordlys schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 19:50:
Misschien een stomme opmerking, maar kan dat niet door de combinatie van je body + lens zijn die niet optimaal is? Bijv. een slecht exemplaar van een lens? Van DxO weet ik weinig af, maar ik neem aan dat ze met meerdere exemplaren testen of in ieder geval de body + lens tunen met behulp van wat goede software die de micro-adjustments regelt?
De zeissjes zijn manual focus, dus micro adjustment zou niets moeten uitmaken. Tenzij ze op de focusconferment afgaan. Maar dat lijkt me sterk.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:45

mrc4nl

Procrastinatie expert

Fiber schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 19:29:
Zelfs een door mij redelijk betrouwbaar geachte site als dpreview werkt met DXO samen voor lens testen...

Bijvoorbeeld: http://www.dpreview.com/l...tamron-24-70mm-2p8-vc-usd
jep al geeft dpreview teminste nog testshots zodat je zelf kan beoordelen, waar je het met dxmark het moet doen met grafiekjes en cijfertjes.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Binnenkort mijn 50/1.8 AF-D en 85/1.8 AF-D maar eens in de verkoop gooien, waar gebeuren de meeste verkopen tegenwoordig? Vraagaanbod van tweakers, marktplaats, fotoapparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:45

mrc4nl

Procrastinatie expert

NickH schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 23:05:
Binnenkort mijn 50/1.8 AF-D en 85/1.8 AF-D maar eens in de verkoop gooien, waar gebeuren de meeste verkopen tegenwoordig? Vraagaanbod van tweakers, marktplaats, fotoapparatuur?
waarom zou je het op èèn plaats willen aanbieden, V&A hier op tweakers en marktplaats zijn wel de 2 voornaamste.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Ik zeg niet het op maar één plaats aan te willen bieden, ben benieuwd wat de beste pekken zijn, tis inmiddels alweer 2 jaar geleden dat ik iets heb verkocht uit mijn verzameling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:15
Afhankelijk van hoe ver je van de grens met België woont, zou ik het ook hier aanbieden: http://forum.belgiumdigital.com/f11/ Daar zitten toch altijd wel serieuze mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:46
Ik ben de laatste tijd best vaak bezig met fotograferen, vind het leuk om gebouwen en auto's te fotograferen. Doe dit nu met een Nikon D3100 + 18-105VR. Wat zou een goed objectief zijn ter aanvulling?
Wil de komende tijd misschien ook sportfotografie gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

acidd91 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:54:
Ik ben de laatste tijd best vaak bezig met fotograferen, vind het leuk om gebouwen en auto's te fotograferen. Doe dit nu met een Nikon D3100 + 18-105VR. Wat zou een goed objectief zijn ter aanvulling?
Ik zou de 800mm F5.6E FL VR nemen. Lijkt me een goed objectief ter aanvulling :+

Nee even serieus: wat mis je aan de 18-105? Zonder info daarover is er echt geen zinnige reactie te geven op je vraag.

Wil je meer groothoek? Wil je lichtsterker? Wil je meer Tele?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 14:46
Misschien wat meer duidelijkheid waarom je huidige 18-105 VR niet voldoet aan (al) je eisen.

Wil je bijvoorbeeld een prime (35mm f/1.8 of 50mm f/1.8)?

Of is de lens die je wilt kopen alleen voor sportfotografie? Ik lees dat er 'proberen' staat en gezien je huidige gear verwacht ik ook niet dat je budget niet al te groot zal zijn.

Ik heb zelf ook een D3100 en heb o.a. een 70-300 VR bij. Misschien is dat wat je zoekt. Dat is de beste (Nikkor) telezoom die er voor je DX Nikon dSLR is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En een budget is inderdaad ook wel handig...;)

[ Voor 12% gewijzigd door Fiber op 27-05-2013 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

bartpostma schreef op maandag 27 mei 2013 @ 17:29:
[...]
Ik heb zelf ook een D3100 en heb o.a. een 70-300 VR bij. Misschien is dat wat je zoekt. Dat is de beste (Nikkor) telezoom die er voor je DX Nikon dSLR is.
Heuh? De 70-300VR is een FX lens (prima bruikbaar op DX natuurlijk). Een hele goede lens voor zijn geld, maar hoezo de beste voor je DX DSLR? Er zijn nog veel betere Nikkor telezooms die op een DX te gebruiken zijn (70-200 f4 en f2.8, 80-400)...

Als je bedoelt dat het de beste lens in het consumentensegment is dan kan ik me dat wel voorstellen, maar in z'n algemeenheid de beste :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Orion84 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:12:
[...]

Heuh? De 70-300VR is een FX lens (prima bruikbaar op DX natuurlijk). Een hele goede lens voor zijn geld, maar hoezo de beste voor je DX DSLR? Er zijn nog veel betere Nikkor telezooms die op een DX te gebruiken zijn (70-200 f4 en f2.8, 80-400)...

Als je bedoelt dat het de beste lens in het consumentensegment is dan kan ik me dat wel voorstellen, maar in z'n algemeenheid de beste :?
Moest inderdaad het woordje consumentensegment bij ;) en ik heb niet gezegd dat het een DX lens is, ik zei: voor op je DX/aps-c/cropsensor nikon dslr.

En tuurlijk zijn de 70-200's superieur aan de 70-300, maar hij heeft een D3100 met 18-105 op het moment dus ik ga er dan eigenlijk vanuit dat hij geen 70-200 f/2.8 (of f/4) zal halen. Met die gedachte raad ik dus de 70-300 aan. Anders zou ik meteen zeggen haal een 70-200 2.8! Alhoewel, lijkt me echt een extreem zure combinatie, die mini-D3100 (heb m zelf ook) met een 70-200 qua grootte, gewicht en prijs niet echt in verhouding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 08-05 06:45
mrc4nl schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 23:12:
[...]

waarom zou je het op èèn plaats willen aanbieden, V&A hier op tweakers en marktplaats zijn wel de 2 voornaamste.
Tweakers V&A inderdaad, samen met marktplaats, dutchphotozone en fotoapparatuur.nl. Dan heb je wel een redelijke dekking qua mensen die het zien. Dan nog de kopers natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Ik zie het al weer, probeer ze wel te slijten aan vrienden/kennissen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:46
Thanks voor de replies! Ter aanvulling:
- Ik mis soms wat verre zoom, dus een 70-300 zou een goede optie kunnen zijn.
- Wat zou een goede optie kunnen zijn voor sportfotografie? Heb ik daar een prime lens voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ligt er nogal aan wat voor sport het betreft. Bij een binnensport kan een lichtsterke prime soms bijzonder handig zijn. En afhankelijk van het soort sport is het ook de vraag of je daar een groothoeklens of juist een telelens voor nodig hebt.

Dus als je je eisen / plannen nog iets verder kan aanvullen, dan komen we er wel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 11:36

jdwrist

En het antwoord is koekje

Ik ben nog op zoek naar een goede macro lens. Maar wat is nu een goede macrolens? Ik ben op macro fotografie betrekkelijk groen om het maar zo te zeggen. Moet ik voor een prime lens gaan bijvoorbeeld de 50/1.8 AF-D of 85/1.8 AF-D en hier vergroot tubes opzetten of kan ik dan beter een all-round lens pakken.

Mijn lensjes

Nikkor 18-70
Nikkor 18-105
Nikkor 70-300

Mijn Camera een D7100

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het grote Macro Hardware-topic is denk ik interessant leesvoer voor je :)

Als je op zoek bent naar een aankoopadvies, dan is het in elk geval ook wel handig om even iets van info te geven over wat je budget is.

Echte macrolenzen voor Nikon in de PW

Verder heb je natuurlijk allerlei opties met tussenringen, voorzetlenzen of omkeerringen (zie macro topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 11:36

jdwrist

En het antwoord is koekje

Orion84 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 12:45:
Het grote Macro Hardware-topic is denk ik interessant leesvoer voor je :)

Als je op zoek bent naar een aankoopadvies, dan is het in elk geval ook wel handig om even iets van info te geven over wat je budget is.

Verder heb je natuurlijk allerlei opties met tussenringen, voorzetlenzen of omkeerringen (zie macro topic).
Die had ik nog niet voorbij zien komen thanks zal daar mn licht eens opsteken.

Budget is concumenten prijs en geen professioneel gebruik

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Laatst online: 31-05 11:02
Ik heb net zelf de AF-S DX 85mm micro aangeschaft omdat ik m'n Sigma 150/2.8 te zwaar vind om hier gemakkelijk mee uit de hand te schieten. De eerste testen zijn erg positief en qua prijs is het ook nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedal
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 15:26

cedal

Jaja.

Hallo daar!

Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een Sigma 50mm 2.8 Macro (jaja) maar heb helaas nog geen foto's kunnen maken. Heeft een van jullie raad?

Het probleem is als volgt: als ik mijn Sigma 50mm erop heb start de camera NIET op, en als mijn d5100 al aan is wanneer ik de lens erop zet gaat de camera na zoveel seconden inactief te zijn uit. Als ik voor dat aantal seconden een foto maak is alles echter goed en doet hij het gewoon.

De D5100 geeft geen enkele error, en ik heb alle standen geprobeerd: M, A, S, P, Auto, etc. en op de lens: Focus limit/full en de aperture ring in alle standen locked en unlocked. En alle combinaties hiervan.

Omdat deze lens tweedehands is ben ik een beetje huiverig, aangezien het nog steeds veel geld is (voor mij als amateur). Toch is het heel raar dat de camera gewoon écht niet wil opstarten met deze lens erop gemount. Hij vertoont alleen het groene lampje wanneer ik de accu erin doe.

Dus: heeft een van jullie raad? :?

p.s. Ik denk dat deze vraag in dit topic moet, maar dat weet ik dus niet zeker.
p.p.s. Google biedt evenveel uitkomsten als de tweakers zoekmachine voor dit forum: none, nul, zero :(

[ Voor 4% gewijzigd door cedal op 06-06-2013 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Laatst online: 15-11-2023
En eerst je body aanzetten en dan de lens erop schroeven, werkt dat wel?

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Peter_Aragorn schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 06:32:
En eerst je body aanzetten en dan de lens erop schroeven, werkt dat wel?
"en als mijn d5100 al aan is wanneer ik de lens erop zet gaat de camera na zoveel seconden inactief te zijn uit" niet dus.

Wel vreemd dat ie 't dan wel gewoon doet voordat de body weer uit gaat na inactiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:22

B64

Hmmm, heb even gegoogled ("Nikon won't turn on with Sigma lens"), en kom meerdere gevallen van dit euvel tegen, o.a. bij Nikonians. Lijkt erop dat het een firmware issue in de lens is, die alleen door Sigma verholpen kan worden. Je zou even bij Sigma Benelux kunnen informeren of dat voor jouw lens ook het geval zou kunnen zijn, en wat het zou kosten om het euvel te verhelpen. En anders de lens weer verkopen... jammer maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedal
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 15:26

cedal

Jaja.

Jammer weer dat ik dat forum niet gezien heb. Dankjewel voor de reactie, ik ga direct contact zoeken met Sigma.

Edit: de winkel zelf (Foto Konijnenberg, officiële Sigma Dealer) verwacht 60/70 euro aan 'reparatiekosten'. Gelukkig heb ik ook nog een FujiFilm S5 pro. Ondanks dat de ruis op dat ding erg aanwezig is (en al bij ISO 640) maakt ie toch wel 'ok' foto's.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3792/8969042134_b92791cddb_c.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door cedal op 06-06-2013 15:06 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Discussie aangezwengeld in het Nikon D7000 topic maar op verzoek hier verder. Vraagstelling:

Ben inmiddels aardig overtuigd om te gaan voor de Nikon D7000.

Waar ik nu nog tussen twijfel is:

Body + 18-105mm f/3.5-5.6G + eventuele 18-300mm of;
Body + 18-200mm f/3.5-5.6G .

Ik lees zo her en der dat ik met de 18-200 wat inlever wat betreft scherpt. Maar niet iedereen is het ermee eens dat het echt zichtbaar verschil maakt. Wat betreft doel ga ik de D7000 voor eigenlijk zo'n beetje alles gebruiken, van een feestje tot vakantie, natuur, etc. Geen specifiek doel dus.

Hoe zichtbaar is het verschil tussen de 18-105 en 18-200 als ik deze beide inzet voor normale fotografie, zonder de zoom te gebruiken verder dan dat de 18-105 zou kunnen?

Laten we het gemak van de één lens met de 18-200 hier even buiten beschouwing laten. Ik ben nu puur geïnteresseerd in het verschil. :)

-------------

Inmiddels een diversiteit aan reacties waarin over het algemeen aangegeven wordt dat de 18-200 op zich een prima allround lens is, maar in zijn algemeen wat achterblijft ten opzichte van een situatie waarin je twee lenzen gebruik. Dat je met een 18-105 en een aparte zoomlens beter resultaat haalt, maar wel met twee lenzen opgescheept zit.

Eerste reacties inmiddels in het D7000 topic na mijn post JBS in "Nikon D7000", graag hier verder gaan, ben benieuwd naar jullie mening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Waarom wil je een DSLR? Neem aan dat gebruik van verschillende lenzen (met bijkomende ongemakken) in je overweging is meegenomen?
Als ik voor meerdere lenzen zou gaan, dan zou ik wel een combinatie kiezen niet niet 100% overlapt, het 18-105mm bereik wordt compleet opgenomen in de 18-300mm. Dan zou je de 18-105mm alleen gebruiken als je iets betere kwaliteit wilt of minder gewicht mee wilt slepen.
Ik zou gewoon starten met een allround lens en een gevoel krijgen welk bereik jou ligt. Ben er voor mezelf achtergekomen dat ik niet zo van de tele ben, maar meer van groothoek en macro.

Zou zelf gaan voor de 16-85 om mee te beginnen en later uitbreiden met de 70-300 oid, maar ligt puur aan wat je leuk vindt om te fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:24:
Dan zou je de 18-105mm alleen gebruiken als je iets betere kwaliteit wilt of minder gewicht mee wilt slepen.
Ik zou gewoon starten met een allround lens en een gevoel krijgen welk bereik jou ligt. Ben er voor mezelf achtergekomen dat ik niet zo van de tele ben, maar meer van groothoek en macro.

Zou zelf gaan voor de 16-85 om mee te beginnen en later uitbreiden met de 70-300 oid, maar ligt puur aan wat je leuk vindt om te fotograferen.
Als beginner heb ik geen specifiek doel dat ik wil gaan fotograferen, ik wil 'm gaan gebruiken voor eigenlijk alles, van vakantie tot natuur.

Wat natuurlijk praktisch is aan de 18-200 is dat je één lens hebt welke je eigenlijk voor "alles" kunt gebruiken. Wat ik wil voorkomen, maar niet kan inschatten, is het feit dat ik spijt krijg van zo'n alles-in-één lens doordat deze overall net wat minder is als twee losse lenzen met verschillend bereik. Natuurlijk is het een afwegingskwestie tussen gemak en kwaliteit waarbij ik vermoed dat gemak net wat zwaarder weegt, maar ik niet kan inschatten over wat voor kwaliteitsverschil we het hebben.

Nogmaals, ik ben beginner met nog geen specifiek doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

De vraag is natuurlijk hoe vaak je het stuk tussen 105 en 200mm gaat gebruiken. 105mm op een D7000 is namelijk al behoorlijk 'tele', en voor algemeen gebruik meestal wel voldoende. Het prijsverschil tussen de 18-105 en 18-200 is behoorlijk fors (tegen de 400 Euro volgens mij); mocht de 105mm toch te kort zijn kun je een 55-200 of 55-300 aanschaffen en dan heb je nog steeds minder geld uitgegeven dan je kwijt zou zijn geweest voor de 18-200. Met een 18-105 + 70-300 ben je iets meer geld kwijt dan voor een 18-200, maar heb je wel flink betere beeldkwaliteit.

Kortom, ik zou het wel weten :)

De 16-85 die CyBeRsPiN voorstelt is inderdaad een betere (maar ook flink duurdere) lens dan de 18-105; dat vertaalt zich niet zozeer in pure scherpte, maar meer in bouwkwaliteit, snellere AF, minder beeldvervorming en lichtafval, beter bestand tegen chromatische abberaties (groen/paarse kleureffecten op hele scherpe contrastlijnen). De meeste van die 'lensfouten' kunnen overigens softwarematig gecorrigeerd worden, sommige zelfs in-camera op de D7000 dus hoeven niet echt een probleem te zijn - hoewel het altijd beter is als het in één keer goed is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Spijt zal je niet zo snel van de 18-200 VR krijgen. En als je dat wel krijgt, kan je 'm redelijk goed weer van de hand doen.

Maar het is gewoon een handige lens en de D7000 kan al in de camera de lens corrigeren.
En anders kan dat gewoon met lightroom waar ook een profiel in staat om de bekende afwijkingen te corrigeren.

Maar als beginner al je daar zeker in het begin niet tegen deze eigenschappen aanlopen.
En zie anders www.j-roumagnac.net/index.php?x=browse&category=27 een Canadees die met die lens (en een D200) in mijn ogen prachtige foto's heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Begin gewoon met de 18-105 VR en ga pas als je meer ervaring hebt en beter weet wat er eventueel aan ontbreekt uitbreiden en/of vervangen. Prima lens voor een schappelijke prijs die je als dat nodig is ook tweedehands weer makkelijk kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhemme
  • Laatst online: 23-02 12:02
Hallo iedereen,

Ik heb inmiddels weer een tijdje een D5200 en hij bevalt me erg goed (1e DSLR). Ik vind de kitlens (18-55) leuk, maar lees hier en daar verhalen dat je (zeker met een camera als de D5200) pas echt alles uit je camera haalt als je voor een betere lens gaat.

Ik mis niet zo veel in het tele-bereik, dus een telelens als 2e lens spreekt me nog niet zo aan. Ik gebruik de camera vooral voor huis- tuin en keuken fotografie, dus neem hem af en toe mee met een dagje uit, naar festivals en op vakantie.

Heb hier en daar gelezen dat je met een 16-85 f/3.5-5.6 pas echt veel uit je camera haalt. Is dit verschil inderdaad zo groot met de kitlens? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Of is het raadzaam om eerst voor een prime, zoals de 50mm f/1.8 te gaan? Aangezien is dus ook wel eens binnenshuis en 's avonds fotografeer (en dat niet altijd even mooie foto's geeft inderdaad)?

Bedankt!

Groet,

Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Rhemme schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 19:06:
Hallo iedereen,

Ik heb inmiddels weer een tijdje een D5200 en hij bevalt me erg goed (1e DSLR). Ik vind de kitlens (18-55) leuk, maar lees hier en daar verhalen dat je (zeker met een camera als de D5200) pas echt alles uit je camera haalt als je voor een betere lens gaat.

Ik mis niet zo veel in het tele-bereik, dus een telelens als 2e lens spreekt me nog niet zo aan. Ik gebruik de camera vooral voor huis- tuin en keuken fotografie, dus neem hem af en toe mee met een dagje uit, naar festivals en op vakantie.

Heb hier en daar gelezen dat je met een 16-85 f/3.5-5.6 pas echt veel uit je camera haalt. Is dit verschil inderdaad zo groot met de kitlens? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Of is het raadzaam om eerst voor een prime, zoals de 50mm f/1.8 te gaan? Aangezien is dus ook wel eens binnenshuis en 's avonds fotografeer (en dat niet altijd even mooie foto's geeft inderdaad)?

Bedankt!

Groet,

Remco
Aan de 16-85 zul je vooral veel aan betere bouwkwaliteit merken, en de 2mm aan de groothoek-kant zijn echt een verschil. Ook zorgt de 85mm er voor dat je niet zo heel beperkt bent, 55mm is namelijk niet heel erg ver. Ondanks de 24MP sensor is het dan toch fijn dat je de foto zelf al wat meer kan kaderen, meer met compositie kan doen omdat je net dat beetje extra reach hebt en dus iets flexibeler bent qua gear.

PS: Ik heb zelf geen 16-85, ik heb een 18-105 en een 35mm prime.
Zelf vind ik een 35mm prime fijner dan een 50mm prime om DX-formaat vanwege de cropfactor. De 35mm f/1.8 (geldt ook voor de 50mm f/1.8 en de 50mm f/1.4) zijn echt erg snel, maar het is een prime dus je kunt niet zoomen :+ ;) Ik heb zeker wel situaties gehad waar ik f/1.8 nodig had en waar de f/3.5-5.6 van bijvoorbeeld de 18-55 niet genoeg was. Op mijn (recentelijk aangeschafte) D7000 is dit nog redelijk te compenseren door de ISO wat omhoog te doen... de D5200 heeft volgens mij soortgelijke prestaties qua ISO, maar dat weet ik zo niet.

De 16-85 is wel een stuk duurder (geloof 500 nieuw), terwijl je voor 170 ongeveer al een 35mm f/1.8 of een 50mm f/1.8 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhemme
Oké, bedankt voor je snelle antwoord! Als ik het zo hoor zit er dus vooral een verschil in bouwkwaliteit en bereik? Zo klinkt het natuurlijk niet alsof het die 410 euro (MM deal) waard is ;-) Hoeveel scheelt het in scherpte, oplossend vermogen etc.?

Goed punt wat je daar aankaart m.b.t. 50mm of 35mm prime. Met de D5200 sensor is 50mm natuurlijk toch al een heel eind ingezoomd. Dan lijkt me 35mm inderdaad een betere keuze, ik denk ook dat ik een stuk meer foto's rond 35mm schiet dan op 50mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Rhemme schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:07:
Oké, bedankt voor je snelle antwoord! Als ik het zo hoor zit er dus vooral een verschil in bouwkwaliteit en bereik? Zo klinkt het natuurlijk niet alsof het die 410 euro (MM deal) waard is ;-) Hoeveel scheelt het in scherpte, oplossend vermogen etc.?

Goed punt wat je daar aankaart m.b.t. 50mm of 35mm prime. Met de D5200 sensor is 50mm natuurlijk toch al een heel eind ingezoomd. Dan lijkt me 35mm inderdaad een betere keuze, ik denk ook dat ik een stuk meer foto's rond 35mm schiet dan op 50mm.
De 16-85 schijnt de scherpste DX lens te zijn die er is (maar zoals ik al zei ik heb m niet). Voor de huis,tuin,keuken,vakantie etc. -fotografie mis ik zelf niets aan scherpte met mijn d7000+18-105.

Je moet jezelf afvragen of het die 400 euro waard is voor extra scherpte? Ik heb me nooit écht aan de 18-55 geërgerd qu scherpte, meer aan het beperkte bereik.

Voor het geld van een 16-85 zou ik zelf een 18-105 en 35 1.8 halen, dit zijn dan ook de lenzen die ik het meest gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Persoonlijk zou ik eerder een 17-50 / 17-55 f/2.8 (Tamron/Sigma/Nikon) aanraden dan een Nikon 16-85,
Maar aangezien ik met geen van die lenzen zelf ervaring heb zul je de reacties van anderen even moeten afwachten.

Edit: Ik keek net in een ander topic en zag daar de Sigma 17-70 f/2.8 - 4 staan, Die zou je ook wel mee kunnen nemen in je overweging.

[ Voor 24% gewijzigd door Sato op 09-06-2013 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Sato schreef op zondag 09 juni 2013 @ 03:06:
Persoonlijk zou ik eerder een 17-50 / 17-55 f/2.8 (Tamron/Sigma/Nikon) aanraden dan een Nikon 16-85,
Maar aangezien ik met geen van die lenzen zelf ervaring heb zul je de reacties van anderen even moeten afwachten.

Edit: Ik keek net in een ander topic en zag daar de Sigma 17-70 f/2.8 - 4 staan, Die zou je ook wel mee kunnen nemen in je overweging.
Met een prijskaartje van €1.200 lijkt mij de 17-55 f/2.8 buiten budget, maar ik kan niet in andermans portemonnee kijken. Gezien de keuze voor een D5200 etc. - maar nogmaals ik kan niet in andermans portefeuille kijken :+ de 17-55 is natuurlijk wel een topper.

Over de Sigma zal ik geen uitspraak doen want daar heb ik nul, nada, zero ervaring mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Ik heb wel een 16-85 VR en heb een 17-50 2.8 non VC van Tamron.

16-85VR is een prima lens, maar is niet zo lichtsterk. Hoeft geen probleem te zijn in omstandigheden met voldoende licht, maar in mindere omstandigheden mis je lichtinval.

Scherpte heb ik geen problemen mee ook op 85 mm is hij fijn scherp zie voorbeeld hieronder:Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5443/8755721324_ebb88071ae_z.jpg
TriColored Heron by Barrycades, on Flickr

17-50 2.8 van Tamron is ook een fijne lens, scherp en vast diafragma over het hele bereik. Bouwkwaliteit is wat minder dan de Nikon, na 5 jaar trouwe dienst is het zoommechnisme wat gammel aan het worden. Scherpte is bij deze nog beter dan de 16-85VR.

Als ik nu de keuze zou moeten maken zou IK voor de 17-50 2.8 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhemme
Bedankt voor jullie suggesties! €1200 is inderdaad een beetje (ver) boven budget, wilde maximaal 400-500 euro investeren maar alles eronder is meegenomen.

Lijkt me ook zeker interessant die 17-50 tamron! Maar geeft het vaste diafragma niet ook nadelen, bijvoorbeeld tijdens lichtsterke situaties? (Ik neem hem bv ook wel eens mee op wintersport)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Je kunt het diafragma wel knijpen natuurlijk, tot f/22 als ik me niet vergis. Het diafragma staat niet vast op f/2.8; wat Barrycade bedoelt is dat de maximale lichtsterkte f/2.8 over het hele zoombereik is. Bij de 16-85 is dat bijvoorbeeld niet zo, die loopt van f/3.5 op 16mm naar f/5.6 op 85mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

Heb die tamron 17-50 2.8 ook gehad. Mooie scherpe lens! (met VC is hij zachter trouwens. echt)
Wel hinderlijk is dat de autofocus los (mechanisch) is van de manuele. Je moet de AF echt uitschakelen anders zit je door het mechaniek van het ding te draaien.

Een ander nadeel vond ik zelf is dat wanneer je de lens afschroeft, eigenlijk ook de zoom op lock moet zetten, anders draai je de lens uit, in plaats van de body af :|
Maarja. staat ie op lock, wil je effe snel zoomen :F

praktisch, nee
scherp en goedkoop, JA! :Y

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Rhemme schreef op zondag 09 juni 2013 @ 10:33:
Bedankt voor jullie suggesties! €1200 is inderdaad een beetje (ver) boven budget, wilde maximaal 400-500 euro investeren maar alles eronder is meegenomen.

Lijkt me ook zeker interessant die 17-50 tamron! Maar geeft het vaste diafragma niet ook nadelen, bijvoorbeeld tijdens lichtsterke situaties? (Ik neem hem bv ook wel eens mee op wintersport)
Nee, je kunt 'm gewoon dichtknijpen, dit zal vanzelf gebeuren in bijvoorbeeld 'Auto' maar je kunt het ook naar eigen voorkeur doen in de A (Aperture) modus. Met vast diafragma bedoelt men dat je over het gehele zoombereik die f/2.8 behoudt. Bij de 18-55 is dit f/3.5 op 18mm en loop dan op naar f/5.6 op 55mm.
Ik weet niet tot hoever je die 17-50 kan dichtknijpen, maar het lijkt me dat je wel tot f/22 kunt.

Maar wil je op wintersport niet wat meer zoom? Ik heb mijn 18-55 van mijn dSLR afgehaald tijdens de wintersport en een 70-300 er op gezet (hoewel ik voor de groothoek foto's ook af en toe mijn iPhone gebruikte). In dat geval zou ik wat extra reach juist weer fijn vinden, maar aan jou de keuze wat dan het zwaarst weegt. Want voor de wintersport hoef je natuurlijk geen f/2.8 te hebben omdat je meer dan genoeg licht hebt.

- Sorry, ik zie dat ik precies hetzelfde heb gezegd als B64 :+ was net een reactie aan het schrijven dus had de zijne nog niet gezien O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Selmer op 09-06-2013 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhemme
Ah oke, dat klinkt aantrekkelijk! Dankjewel!

Heb met wintersport gemerkt dat de gezoomde fotos vaak het minst mooi zijn. Het is me vooral om dit soort foto's te doen: http://www.flickr.com/photos/97178079@N05/ dus tijdens het touren.

Hoe groot is het verschil tussen f/1.8 en 2.8? Want als dat meevalt kan ik misschien de 35mm 1.8 prime achterwege laten als ik de tamron koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Rhemme schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:02:
Ah oke, dat klinkt aantrekkelijk! Dankjewel!

Heb met wintersport gemerkt dat de gezoomde fotos vaak het minst mooi zijn. Het is me vooral om dit soort foto's te doen: http://www.flickr.com/photos/97178079@N05/ dus tijdens het touren.

Hoe groot is het verschil tussen f/1.8 en 2.8? Want als dat meevalt kan ik misschien de 35mm 1.8 prime achterwege laten als ik de tamron koop?
Volgens mij is het verschil nog best groot, maar dat geldt dan voor echt donkere situaties. Maar alle voor de pro bedoelde lenzen zijn ook f/2.8, dit is volgens mij vanwege de grootte en het gewicht (en de prijs?)

Voor zover ik weet zijn er nog nauwelijks f/1.8 zoomlenzen, recentelijk is wel de 18-35 f/1.8 van Sigma trouwens. Ik denk dat ik dan liever voor een f/2.8 zoom ga dan voor een f/1.8 prime.

Even voor het idee, de Sigma 18-35 f/1.8 weegt 810 gram, meer dan mijn 70-300 VR :/ de Nikon Nikkor 35mm f/1.8 weegt zo'n 250 gram.

[ Voor 6% gewijzigd door Selmer op 09-06-2013 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Rhemme schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 19:06:
[...] Ik mis niet zo veel in het tele-bereik...
Wat mis je dan wel?

Voor huis, tuin en keukenwerk is bijvoorbeeld voegt bijvoorbeeld een 40mm macro ook wel wat toe. De 35/1.8 en 17-50/2.8 zijn al genoemd en zijn ook prima opties. Ook bijvoorbeeld een Tokina 12-24/4 kan een leuke aanvulling zijn. Het ligt er maar net aan wat je precies zoekt en wat je ermee wil gaan doen. En of het een vervanging of een aanvulling voor je 18-55 VR wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Fiber schreef op zondag 09 juni 2013 @ 21:01:
[...]

Wat mis je dan wel?

Voor huis, tuin en keukenwerk is bijvoorbeeld voegt bijvoorbeeld een 40mm macro ook wel wat toe. De 35/1.8 en 17-50/2.8 zijn al genoemd en zijn ook prima opties. Ook bijvoorbeeld een Tokina 12-24/4 kan een leuke aanvulling zijn. Het ligt er maar net aan wat je precies zoekt en wat je ermee wil gaan doen. En of het een vervanging of een aanvulling voor je 18-55 VR wordt.
Indeed, Rhenme, wat mis je precies aan je 18-55? Snelheid in lichtzwakke situaties? Zoombereik aan de groothoek kant? (dus een 16mm of 17mm)?

Het beste uit je camera halen hoef je als hobbyist niet persé te doen, wel leuk, maar ook het budget moet leuk blijven ;) De D5200 heeft toch zo'n 'leuke' nieuwe 24MP sensor? Heb wat test shots gezien op DPreview en kan zo gauw niet veel gekke dingen zien aan de D5200 i.c.m. de 18-55.

Volgens mij scoorde de D5200 erg hoog wat betreft image quality op DxOMark, zelfs beter dan de D7100. Dus mis je echt wel scherpte?

Ik ben net van een D3100 naar een D7000 gegaan en dat was een hele stap voorwaarts qua image quality (ook te zien op DxOMark trouwens).

off-topic/RANT:
Maar nog blijf ik er bij dat die nieuwe 24MP sensor alleen maar voor onnodig grote bestanden zorgt, de RAW files van de D7100 zijn volgens mij zelfs 30 MB/stuk, die van mijn D7000 zo'n 18 MB/stuk. Het is leuk, maar voor de hobbyisten onder ons houdt 't ergens op lijkt mij toch? Ik vind 16MP op zich al wel genoeg eigenlijk, maar wie ben ik om daar over te oordelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

bartpostma schreef op zondag 09 juni 2013 @ 21:37:
[...]

Indeed, Rhenme, wat mis je precies aan je 18-55? Snelheid in lichtzwakke situaties? Zoombereik aan de groothoek kant? (dus een 16mm of 17mm)?

Het beste uit je camera halen hoef je als hobbyist niet persé te doen, wel leuk, maar ook het budget moet leuk blijven ;) De D5200 heeft toch zo'n 'leuke' nieuwe 24MP sensor? Heb wat test shots gezien op DPreview en kan zo gauw niet veel gekke dingen zien aan de D5200 i.c.m. de 18-55.

Volgens mij scoorde de D5200 erg hoog wat betreft image quality op DxOMark, zelfs beter dan de D7100. Dus mis je echt wel scherpte?

Ik ben net van een D3100 naar een D7000 gegaan en dat was een hele stap voorwaarts qua image quality (ook te zien op DxOMark trouwens).

off-topic/RANT:
Maar nog blijf ik er bij dat die nieuwe 24MP sensor alleen maar voor onnodig grote bestanden zorgt, de RAW files van de D7100 zijn volgens mij zelfs 30 MB/stuk, die van mijn D7000 zo'n 18 MB/stuk. Het is leuk, maar voor de hobbyisten onder ons houdt 't ergens op lijkt mij toch? Ik vind 16MP op zich al wel genoeg eigenlijk, maar wie ben ik om daar over te oordelen 8)7
Opslagschijf 2tb = 80 euro ongeveer. Wie doet er nu nog moeilijk over een paar Mbs ;). Hoewel de 36MP van de D800 mij ook te ver gaat. Die geeft RAW bestanden van gemiddeld 75mb stuk volgens mij. Met andere woorden: +/-218 foto's op een 16gb kaartje.

Enige nadeel wat ik heb met de 24mp bestanden is dat het verwerken wat meer RAM nodig heeft. Ik had 8GB in mijn Macbook Pro maar heb er maar 16GB van gemaakt. Verder heb ik er geen moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-06 10:02

Major_ton

Shoot!

Je moet op internet oppassen voor alle papagaaien die alles maar napraten om zo het idee te wekken dat ze er verstand van hebben. Dat gelul over grote raw files ben ik dan ook een beetje zat. Ik heb net een D800 gekocht en elke foto is zo'n beetje 75MB. Voor alles op onze planeet geldt, dat wanneer je iets kostbaars aanschaft, de accessoires ook prijziger zijn (dure auto is duur onderhoud plus dure onderdelen. Zelfde geldt voor en duur huis, dure computer etc). Als je hier geen zin in hebt, moet je er niet aan beginnen, maar dan moet je ook niet gaan zeuren dat je resultaat niet maximaal is. Ik ben maar wat blij met die 36mp en dat ik er dan een aantal SD kaarten bij moest kopen, neem ik graag voor lief. Wanneer je een 60" plasma TV koopt, weet je dat deze een beetje meer stroom slurpt dan de rest....

Bij de betere fabrikanten krijg je gewoon nette camera's geleverd voor wat je er voor betaald. Voor jezelf moet je uitmaken wat je ten eerste wilt uitgeven, maar ook wat je wensen en eisen zijn. Ben ik een goede fotograaf? Nee, maar kijk ik kritisch naar het optische resultaat? Ja. Daarom ben ik binnen 2 jaar van een D3100 naar een D7000 en daarna naar een D800 doorgegroeid. Het is belangrijk om te kijken naar wat JIJ wilt en niet wat andere je opleggen omdat zij dat voor zichzelf goed vinden.

Zelfde geldt voor lenzen. Kijk naar wat je mist (bereik, scherpte/diepte of misschien beide of misschien zoek je een betere algehele kwaliteit?) en vul daar op aan. In het begin zocht ik naar een vervanger van mijn 18-55 kitlens omdat ik het idee had dat het binnen dat beter bereik beter kon. Later kwam ik er echter achter dat ten eerste de Nikon kitlens (zowel de 18-55 als de 18-105) prima scherp is en dat ik binnen dat bereik eigenlijk helemaal geen foto's maakte met de beperkte scherpte/diepte die zoomlenzen bieden (ook f/2.8 is voor mij niet genoeg). Nu heb ik een 16-35mm zoomlens, een 50mm prime en een 70-300mm zoomlens (plus nog wat andere rommel). Ik werk hier fijn mee (zowel op DX als op FX), maar een ander misschien niet. Zelf heb ik geen behoefte aan een 24-70mm f/2.8 lens, dus geef ik er ook geen geld aan uit.

Fotografie is een persoonlijke creativiteit, waarbij anderen anderen maar beperkt kunnen aangeven wat 'goed' of 'fout' is.

Moraal van het verhaal is een beetje dat je elke Euro maar één keer uit kan geven en dus goed moet bedenken wat je nou precies wilt. Soms denk je iets te missen, terwijl dit helemaal niet het geval is. Koop geen vervanger voor je kitlens omdat andere zeggen dat dit moet. Als je er zelf tevreden mee bent, geef je geld dan uit aan een leuke vakantie om dáár foto's te kunnen nemen of neem je vriendin eens gezellig mee uit eten ;-).

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
offtopic:
@Major_ton: met 14 bit lossless compressie krijg je ze rond de 40-45 MB zonder verlies in kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhemme
Bedankt voor jullie input! Dan ga ik een een 35mm 1.8 prime aanschaffen (lijkt me zoals eerder gezegd nuttiger dan een 50mm op FX) en eerst maar eens kijken hoe dat bevalt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Rhemme schreef op maandag 10 juni 2013 @ 08:59:
Bedankt voor jullie input! Dan ga ik een een 35mm 1.8 prime aanschaffen (lijkt me zoals eerder gezegd nuttiger dan een 50mm op FX) en eerst maar eens kijken hoe dat bevalt :-)
50mm op DX bedoel je waarschijnlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
Rhemme schreef op maandag 10 juni 2013 @ 08:59:
Goede keuze. Ik heb vorige jaar ook de 35mm F1/1.8 gekregen/gekocht en sindsdien eigenlijk niet meer mijn 18-55 en 55-200 gebruikt. De laatste gebruikte ik sowieso vrij weinig. De 35 mm 1.8 is een van de beste lenzen voor het geld dat je er voor neerlegt. Ik heb hem ook aangeschaft op aanraden van mijn vader. Hij is van mening dat je fotografie het beste kan leren en ontdekken door een prime te gebruiken. Hierdoor is je standpunt belangrijker voor je framing dat bij een zoomlens en wordt je dus bewuster van wat je op je foto wilt hebben. Daarnaast is de grote diafragma een must bij donkere shoots. Ik weet bijna zeker dat je veel plezier gaat hebben van deze lens, veel plezier van je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Roobje schreef op maandag 10 juni 2013 @ 10:50:
[...]

Goede keuze. Ik heb vorige jaar ook de 35mm F1/1.8 gekregen/gekocht en sindsdien eigenlijk niet meer mijn 18-55 en 55-200 gebruikt. De laatste gebruikte ik sowieso vrij weinig. De 35 mm 1.8 is een van de beste lenzen voor het geld dat je er voor neerlegt. Ik heb hem ook aangeschaft op aanraden van mijn vader. Hij is van mening dat je fotografie het beste kan leren en ontdekken door een prime te gebruiken. Hierdoor is je standpunt belangrijker voor je framing dat bij een zoomlens en wordt je dus bewuster van wat je op je foto wilt hebben. Daarnaast is de grote diafragma een must bij donkere shoots. Ik weet bijna zeker dat je veel plezier gaat hebben van deze lens, veel plezier van je aankoop.
Bij mij hetzelfde, had eerst een 18-55 vervolgens een 55-200 gehaald en daarna een 35mm f/1.8, sinds ik de 35mm had, heb ik de 18-55 (en de 55-200) eigenlijk bijna nooit meer op mijn camera gehad. Nu ik een 18-105 en een 70-300 heb is dat wel iets veranderd... gelukkig heb ik nu 2 dSLR's dus kan ik tegenwoordig twee lenzen on-camera houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 08-05 06:45
bartpostma schreef op maandag 10 juni 2013 @ 11:49:
[...]

Bij mij hetzelfde, had eerst een 18-55 vervolgens een 55-200 gehaald en daarna een 35mm f/1.8, sinds ik de 35mm had, heb ik de 18-55 (en de 55-200) eigenlijk bijna nooit meer op mijn camera gehad. Nu ik een 18-105 en een 70-300 heb is dat wel iets veranderd... gelukkig heb ik nu 2 dSLR's dus kan ik tegenwoordig twee lenzen on-camera houden :)
Voor elke lens een aparte body, is ook een mooie strategie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
PageFault schreef op maandag 10 juni 2013 @ 12:36:
[...]

Voor elke lens een aparte body, is ook een mooie strategie ;)
Nou ja, niet voor elke lens, anders moet ik te veel bodies hebben :+ en omdat ik mijn D7000 10x fijner vind dan mijn D3100 gebeurt het ook niet zo vaak trouwens. Maar een andere camera uit de tas pakken is net even wat makkelijker (lees: sneller) dan van lens wisselen.

Op een gegeven moment leer je ook met de beperkingen (of mogelijkheden ;) ) van je lens om gaan, met een prime zul je zelf meer moeten bewegen t.o.v. een zoomlens, om maar een voorbeeld te noemen.

Zelf vind ik het erg fijn dat ik een prime, een standaardzoom en een tele heb, allemaal handig voor enkele situaties, maar niet voor alle. Zeker voor mensen die van alles en nog wat fotograferen (waaronder ik) is het natuurlijk handig. Bovendien zijn de lenzen waar ik het over heb ook qua budget goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ik zit met een uitdaging die ik mezelf gesteld heb. Ik wil graag een (U)WA lens hebben. Deze gebruik ik hoofdzakelijk voor: Steden (ik houd er van om veel drukte in beeld te kunnen brengen, hoe leeft de stad en daarnaast grote gebouwen te kunnen fotograferen (ik kom met 18-105 altijd ruimte te kort en ruimte voor de benen is er vaak niet). Daarnaast gebruik ik het voor wijdse landschappen op vakanties. Ik kom tot een selectie met elk zijn plus en minpunten.

De selectie is:
  1. Sigma 10-20
  2. Tokina 11-16
  3. Nikon 10-24
  4. Nikon 14-24
Van de Sigma lees ik tegengestelde berichten: Soms wordt ie als goed weergegeven, soms minder, regelmatig backfocus en aardig wat vervorming is dan te lezen. Wel een mooi bereik.

Van de Tokina lees ik: Top lens voor UWA. Dus je zou zeggen een no-brainer. Maarrrr... Ga ik het bereik van 16-24 niet missen in de stad? En mocht ik ooit upgraden naar FF, dan lees ik dat dit een niet zo bruikbare lens is. Klopt dit?

Van de Nikon 10-24 lees ik: Erg weinig. Dat ie minder presteert dan de Tokina en dat het een plastic lensje is waar je niet zo'n degelijk gevoel bij hebt. Met gebruik in de stad e.d. wil mijn camera nog wel eens ergens tegenaan stoten. Gaat dit invloed hebben? Beeldkwaliteit is zover ik lees aardig, maar minder dan de Tokina en de 14-24.

Van de Nikon 14-24 lees ik: Niets dan goeds, qua specs iig. Maar natuurlijk de prijs. Voordeel is wel dat FF alleen maar ten goede zou komen. Nog een ander nadeel dat ook voor de andere Nikkor geldt: Je kan er geen filter oid op zetten door de bolle lens. Dit zou ik willen omdat ik er dus nogal eens ergens tegenaan stoot in het lopen. Zou zonde zijn om net het glas te raken, of is hier iets voor/aan te doen?

Wie heeft er tips of raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkipZ
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:48
Misschien kan je de Tokina 12-24 F/4 ook nog meenemen in je overweging :)

Ik heb zelf de Tokina 11-16 en ben daar zeer te spreken over. Maar wat je zelf ook al aangeeft, het zoombereik is zeer beperkt.

Voor mij is dit geen probleem, ik heb de UWA gekocht vanwege zijn UWA capaciteiten en niet vanwege zijn zoomcapaciteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Sigma 8-16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

De Sigma 8-16mm moest ik ook meteen aan denken. Erg fraaie lens! Wil je minder uitgeven is de Tamron 10-24mm ook een optie. Vanaf f/8 tot f/16 is die prima te gebruiken. Laat je niet gek maken over de bouwkwaliteit van de Nikon 10-24mm. Het is misschien geen Pro lens, maar hij zit goed in elkaar. In ieder geval al weer beter dan je Nikon 18-105mm.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
Graag zou ik van jullie dan horen: Waarom moet ik ze toevoegen aan de lijst? Ik bedoel natuurlijk kan ik ook nog een lijstje van Tamron e.d. toevoegen, maar wat voegen ze toe aan het onderzoek? Moeten ze andere opties in mijn lijst vervangen? Of moeten ze er echt aan toegevoegd en waarom dan?

Redenen zouden dan bijv. kunnen zijn: Sigma 8-16 > Tokina 11-16, want meer bereik en zelfde beeld/bouwkwaliteit en Tokina 12/24 > Nikkor 10-24 , want goedkoper en betere beeldkwaliteit bijv.

Is dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bekijk gewoon reviews van de verschillende lenzen en trek daaruit je eigen conclusies. Op papier is de Sigma 8-16 de wijdste keuze en in de praktijk blijkt deze ook optisch heel netjes te presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Begin eens met een (gebruikte) Tokina 12-24... Prima lens voor een zeer redelijke prijs en met 24mm aan het lange eind ook nog goed bruikbaar als walkaround. De Tokina 11-16 is ook prachtig maar mist inderdaad dat stukje bereik aan het lange eind. Die koop je vooral als je die lichtsterkte ook echt nodig hebt. Als je echt de allerwijdste en allermooiste wilt dan ga je voor de Sigma 8-16, maar ook die mist een stukje bereik aan het lange eind en kost een stuk meer dan de Tokina 12-24.

Als je voor de Nikon 14-24 gaat dan kun je er m.i. beter gelijk een FX camera bijkopen. Prachtige lens, maar duur, groot, zwaar, kwetsbaar en eigenlijk niet wijd genoeg op DX.

De Nikon 10-24 heeft vooral een lekker bereik. Nadeel is de prijs en ook de bouwkwaliteit is niet heel super geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Heb de Tamron 10-24 en ben daar best tevreden over. Ik heb toen ook de Nikon 10-24 overwogen, maar die is flink duurder terwijl beeld- en bouwkwaliteit niet echt evenredig beter is. De Sigma 10-20 was indertijd ietsje duurder dan de Tamron, maar had nogal een twijfelachtige reputatie - niet alle exemplaren waren even sterk. Bovendien heeft de Sigma (uiteraard) iets minder bereik, en is die ook iets minder lichtsterk en zwaarder.
leeke1984 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:35:
De selectie is:
  1. Sigma 10-20
  2. Tokina 11-16
  3. Nikon 10-24
  4. Nikon 14-24
Hou er wel rekening mee dat er van sommige van die lenzen meerdere versies zijn:

Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM
Sigma 10-22mm f/3.5 EX DC HSM
Tokina AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8
Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8

Ook van de Sigma 12-24 zijn er twee varianten:
Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASP HSM
Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 II DG HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Aan de wijde kant heeft de Tamron 10-24 behoorlijk last van CA en is echt een stuk minder scherp dan de Sigma 8-16.
Als je niet echt meer dan 16mm nodig hebt, dan is de Sigma 8-16 echt de beste keuze. De Tokina 11-16 is ook een mooie lens, maar heeft ook behoorlijk last van CA, zelfs met behoorlijk afstoppen.
Handige tool om lenzen te vergelijken: http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Waarom zou je meer bereik aan de lange kant willen dan 16mm? Je hebt toch ook al de 18-105mm? Die neemt het lijkt mij prima over. Het is natuurlijk een beetje persoonlijk, maar toen ik mijn Tamron 10-24mm nog had, gebruikte ik deze eigenlijk alleen maar tussen de 10-15mm.

En wederom kom ik tegen dat de Nikon 10-24mm niet erg degelijk zou zijn en wel met de toevoeging 'geloof ik'. Wat hebben we hier nou aan? Is het weer het papegaaienweek en gaan we het internet lopen quoten? Loop eens naar de winkel en schroef de Nikon 10-24 eens op je body. Het is gewoon een prima degelijke lens en net zo gebouwd als bijv de 16-85mm of een 24-85mm. Niet pro, maar zeker niet slecht.

Op www.photozonde.de staan ook overzichtelijke reviews van de geopperde lenzen. En wat UC zegt over de CA's van de Tamron kan ik beamen, al is het tussen f/8 en f/16 acceptabel (min of meer) en heel makkelijk weg te werken in Lightroom of andere correctie software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Je bedoelt www.photozone.de ?

Maar inderdaad, het 'lange' gedeelte van zo'n lens gebruik je relatief weinig; ik kan het eens opzoeken maar volgens mij maak ik het grootste deel van de foto's gewoon op 10mm. Vroeg me so-wie-so al af waarom er geen fatsoenlijke ultra-groothoek primes zijn (bijv 10 of 12mm) voor DX. Ik hoefde eigenlijk helemaal geen zoom, maar iets anders was er niet.

Nikon heeft dan wel een 10.5mm en Sigma een 10mm, maar dat zijn fish-eyes. Beide hebben ook ook een 14mm maar die zijn voor FX en dus flink volumineuzer en bovendien niet echt ultra-groothoek op DX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

B64 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:30:
Je bedoelt www.photozone.de ?

Maar inderdaad, het 'lange' gedeelte van zo'n lens gebruik je relatief weinig; ik kan het eens opzoeken maar volgens mij maak ik het grootste deel van de foto's gewoon op 10mm. Vroeg me so-wie-so al af waarom er geen fatsoenlijke ultra-groothoek primes zijn (bijv 10 of 12mm) voor DX. Ik hoefde eigenlijk helemaal geen zoom, maar iets anders was er niet.

Nikon heeft dan wel een 10.5mm en Sigma een 10mm, maar dat zijn fish-eyes. Beide hebben ook ook een 14mm maar die zijn voor FX en dus flink volumineuzer en bovendien niet echt ultra-groothoek op DX.
Ik zou toch zweren dat ik de 'd' had weggehaald. Zullen de aliens wel zijn geweest ;-). Bedankt voor de correctie!

14mm op DX mag naar mijn idee inderdaad geen UWA genoemd worden. Ach, met de Sigma 8-16mm heb je een mooie lens in handen die voor elke aanstormende UWA DX gebruiker hoog op zijn/haar verlanglijstje moet staan. Wil je toch die 24mm? Dan is in mijn optiek de Nikkor 10-24mm de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

8-16 is echt awesome! maar, 8mm is wel echt echt heel heel wijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 21:33

the mod man

iets van beeldmaker

Tokina 11-16 is op fx te gebruiken vanaf 15,5mm dus eigenlijk wordt het een 16mm prime op fx. Gebruik hem zelf nog wel eens op fx.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
the mod man schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 01:04:
Tokina 11-16 is op fx te gebruiken vanaf 15,5mm dus eigenlijk wordt het een 16mm prime op fx. Gebruik hem zelf nog wel eens op fx.
Je wint er dus helemaal niets mee qua beeldhoek. Beetje jammer dan. Kun je net zo goed DX-mode aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:01

bobcom

Dedicated dabbler

Tokina 12-24 +1. Bereik was voor mij op mijn d7000 perfect - maar ik kwam zelden op 12 mm, omdat ik ontdekte dat extreem groothoek niet zo "mijn ding" is. Het stuk 14-24 kwam mij het best uit, ook omdat de lens dan zo goed als vertekeningvormingsvrij is (itt tot de Tamron 10-24, naar wat ik in de diverse reviews tegenkwam). Daarnaast was prijskaartje (<€ 300 gebruikt) een punt van overweging. Voordeel was bovendien dat hij op 18-24 een stuk minder vertekent dan de 18-105 kitlens - met de 12- 24 en de 18-105 had ik scherp en vrijwel vertekeningvormingsvrij beeld van 12 tot 105 mm. (Ben inmiddels overgestapt naar d600 en dit duo gaat samen met de d7000 in de verkoop).

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Vervorming bedoel je denk ik, want vertekening heeft met perspectief te maken en staat los van lensfouten. Verder wel een goede reden om een bepaalde uwa te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
Major_ton schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:07:

En wederom kom ik tegen dat de Nikon 10-24mm niet erg degelijk zou zijn en wel met de toevoeging 'geloof ik'. Wat hebben we hier nou aan? Is het weer het papegaaienweek en gaan we het internet lopen quoten? Loop eens naar de winkel en schroef de Nikon 10-24 eens op je body. Het is gewoon een prima degelijke lens en net zo gebouwd als bijv de 16-85mm of een 24-85mm. Niet pro, maar zeker niet slecht.
Beste Major_ton, natuurlijk ga ik naar de winkel, maar je onderzoek begint ergens, en bij mij is dat bij het lezen van alle recensies die ik kan vinden. Vervolgens spiegel ik deze recensies graag aan mensen die ervaring met deze lenzen en laat ik dat hier nu net doen. Papegaaien dus: Ja, maar wel met voorbedachte rade. Nl. als iemand goede of slechte ervaringen kan beamen, dan beinvloedt dit mijn keuze/shortlist om te proberen in de winkel... Tot zover mijn onderzoekstechniek.

Aan iedereen geldt: Dank voor de feedback. www.photozone.de heb ik inderdaad al gelezen. En die meerdere versies vormen bij mij alleen een vraagteken voor de Tokina 116. Daar vind ik heel weinig reviews van de tweede versie van. De Sigma 8-16 is erbij gekomen op de lijst vanwege het grotere bereik. En de link van UC ga ik vanavond nog even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
Helaas bestaat de perfecte groothoek niet. 

De Tokina heeft als sterke punt de het grote diafragma, maar dat is eigenlijk alleen van nut als je bewegende onderwerpen wil fotograferen.
Je moet je niet te veel voorstellen van kleine scherptedieptes op dat soort brandpuntsafstanden.
Daarnaast is hij pas vanaf f/5.6 echt scherp.

De Sigma 8-16 is een heeft een bereik dat zelfs op FX weinig concurrenten kent. Hij is bij f/5.6 al scherper dan de Tokina.

Bij beide objectieven moet je je afvragen of 16mm wel genoeg is, of dat je toch niet liever de ruimte tot 24mm hebt.
Ik kan mij voorstellen dat in de stad een 10-24 veel bruikbaarder is.

Je kan ook eens de gedachte van een objectief los laten, en je verdiepen in het schieten van panorama´s.
Als je een gebouw er niet helemaal op krijgt kan je 2 foto´s maken boven elkaar en daarna samenvoegen. Met een beetje oefening levert dat al snel hele goede resultaten op, met erg veel detail.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Is er een goed (betaalbaar!) alternatief voor de 40mm microDX voor FX?

in cropmodus scoort het lensje voor productfotografie nog verbazingwekkend goed eigenlijk, maar ik vraag me af wat nu een goede FX variant zou zijn voor deze mate van detail (en hoek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Dat zal dan de Nikkor AF-S 60mm f/2.8G ED Micro zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

hmmm inderdaad. 2 keer zo duur wel, maar goed, 2 keer zoveel pixels :p

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 21-06-2013 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Welkom in de wereld die FX heet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 13:19

zwik

randomized

Gisteren mezelf een 35mm f/1.8 DX prime cadeau gedaan. In de winkel met een 50mm vergeleken en werd toch blijer van de 35. Die meegenomen en zal ik eens mooi gaan uitproberen in Praag :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-05 10:20
In wil 2 lenzen aanschaffen voor mijn D7100: Zoom en macro.

Ik lees positive verhalen over de Nikon AF-S DX Micro 40mm f/2.8G en de Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-5.6G ED VR

Wat zijn jullie bevindingen over deze lenzen? Of toch maar vergelijkbare lenzen van Tamron of andere merken?
Note: Ik ben geen pro en dit is mijn eerste dSLR machien.

[ Voor 11% gewijzigd door Mandrake466 op 28-06-2013 10:10 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-06 19:44
FYI: met korte macrolenzen is het een grotere uitdaging om mooie macrofoto's te maken dan met lange macrolenzen. Dit is omdat je:

1. Erg dicht bij je onderwerp moet komen waardoor je vaak in je eigen schaduw gaat werken.
2. Een brede beeldhoek hebt die veel (ongewenste) elementen in de achtergrond gaat meenemen. Langer geeft bij dezelfde vergroting altijd een rustigere achtergrond. Dat heeft een grote impact op je beeld (cfr. de 2 extremen hieronder: 28mm vs. 300mm).

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7087/7189750356_8dbc36f32a_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7083/7187325086_a29101ed44_z.jpg

Bedenk dus goed wat je wil bereiken voor je zo'n korte macrolens koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mandrake466 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 09:54:
In wil 2 lenzen aanschaffen voor mijn D7100: Zoom en macro.
Waarom niet allebei in 1 ? Sigma's nieuwe 17-70 Macro blijkt ook weer errug goed. :)

http://slrgear.com/review...t.php/product/1560/cat/31
http://www.sigma-global.c...ontemporary/c_17_70_28_4/

En dan een 70-300 tele lensje erbij. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

jesper86 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 18:51:
[...] Waarom niet allebei in 1 ? Sigma's nieuwe 17-70 Macro blijkt ook weer errug goed. :)
Erg leuke lens inderdaad, maar geen èchte macro. De 40mm macro is ook erg leuk, vooral voor algemeen 'walk around' gebruik, biedt wel echte 1 op 1 macro, maar is voor serieuze macro veel te kort. Ik denk dat Mandrake466 nog eens duidelijk moet maken wat hij verstaat onder 'macro' en wat voor soort foto's hij er mee wil kunnen maken. Een linkje naar een paar voorbeeld foto's zou helemaal handig zijn.

En ook voor die 'zoomlens'. Wordt dat een aanvulling van je kitlens of een vervanger? Niks mis met de genoemde 18-300, prima lens, maar het blijft een 'all in one' lens, met de daarbij behorende voordelen en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-05 10:20
Fiber schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 19:38:
[...]

Erg leuke lens inderdaad, maar geen èchte macro. De 40mm macro is ook erg leuk, vooral voor algemeen 'walk around' gebruik, biedt wel echte 1 op 1 macro, maar is voor serieuze macro veel te kort. Ik denk dat Mandrake466 nog eens duidelijk moet maken wat hij verstaat onder 'macro' en wat voor soort foto's hij er mee wil kunnen maken. Een linkje naar een paar voorbeeld foto's zou helemaal handig zijn.

En ook voor die 'zoomlens'. Wordt dat een aanvulling van je kitlens of een vervanger? Niks mis met de genoemde 18-300, prima lens, maar het blijft een 'all in one' lens, met de daarbij behorende voordelen en nadelen.
Met macro bedoel zo dichtbij mogelijk foto's nemen van (voornamelijk) insecten dat je bij wijze de haren op de poot van een vlieg kan tellen :)

De zoomlens wordt een aanvulling op de kitlens AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR. Met de zoomlens wil ik een ver object wat ver weg staat dichtbij mogelijk hebben op de foto. Het liefst heb ik een telelens van 600 mm maar de prijs van €8400 is iets buiten mijn budget.

Voor beide lenzen wil ik niet meer dan ongeveer 1000 euro uitgeven. Aan de andere kant las een zoomlens ook dienst kan doen als een macro lens dan geef ik liever 1000 euro aan 1 lens uit.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dan kun je beter gaan kijken naar een wat langere macrolens, anders druk je die vlieg zo ongeveer dood met je lens... Bijvoorbeeld de pricewatch: Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro is een goede keus. Maar er zijn ook wel wat goedkopere opties van Tokina, Sigma en Tamron die ook prima zijn: http://tweakers.net/categ...tYAeaAeBA1Zsh6LYwsgHprawE

Hoe langer de lens, hoe groter de werkafstand wordt, hoe minder kans dat je vlieg schrikt of zo.

Voor die zoomlens zou ik kijken naar een 70-300 van Nikon of bijvoorbeeld het beste model van Tamron. Die sluiten mooi aan op je 18-105 VR: http://tweakers.net/categ...1gB40CUGCKUGBsgq4HwamtrAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Mandrake466 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 08:57:
[...]

Met macro bedoel zo dichtbij mogelijk foto's nemen van (voornamelijk) insecten dat je bij wijze de haren op de poot van een vlieg kan tellen :)

De zoomlens wordt een aanvulling op de kitlens AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR. Met de zoomlens wil ik een ver object wat ver weg staat dichtbij mogelijk hebben op de foto. Het liefst heb ik een telelens van 600 mm maar de prijs van €8400 is iets buiten mijn budget.

Voor beide lenzen wil ik niet meer dan ongeveer 1000 euro uitgeven. Aan de andere kant las een zoomlens ook dienst kan doen als een macro lens dan geef ik liever 1000 euro aan 1 lens uit.
85mm f/1.8 micro en 70-300 VR?
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.