Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Anoniem: 176826
Ik heb zelf een (oudere) 2.0 TC van een third party merk. (Ik moet even nakijken welke) en die doet het niet goed in combinatie met mijn 300 f2.8 Die combinatie wil regelmatig helemaal in de stress schieten en extreem hunten. Ook bij goed licht. (Ik had een third party 2.0 TC nodig, want mijn Nikon TC doet alleen AF-S en dat snapt de 300 f2.8 niet, want die is AF-D)Tokus schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 07:53:
heeft iemand ervaring met Soligor teleconverters?
overigens doet die lens het uitstekend met een third party 1.4 TC.
http://www.nikonsupport.e...r_compatibility-EN_01.pdf
Hier vond ik er ook een voor de oudere en third party converters:
http://blog.nikonians.org...Teleconverter%20Table.pdf
Ik heb destijds een flinke tijd marktplaats in de gaten gehouden. Echter AF-D TC's komen maar heel zelden langs...kdbruin schreef op woensdag 03 april 2013 @ 08:28:
DickCAH, Kijk eens naar een oude TC van Nikon. Deze zijn wel geschikt voor AF-D maar of ze ook als 2x beschikbaar zijn weet ik niet.

De TC die ik gekocht heb, was iets van 50 of 75 euro of zo. In ieder geval het soort geld waarvan je denkt: Daar kan ik nog een keer een gokje mee wagen. De vorige eigenaar had hem gekocht om met een 70-300 vogels te gaan schieten. Dat werkte ook niet lekker.
Heb dezelfde lens, en ik denk dat het de autofocusmotor is die enkele laatste korte correcties uitvoert zodat de focus optimaal zou wezen.Hillman5100 schreef op zondag 10 maart 2013 @ 20:55:
Ik heb recent de 35mm f1.8 dx gekocht, maar het viel me op dat deze lens wanneer ik scherp doe stellen, dat deze dan net voordat deze scherp gesteld is, dat deze een paar tikjes geeft. Ik druk de shutter button half in, de lens gaat dan zoeken naar het scherpte punt. En net voordat deze compleet scherp gesteld is, geeft deze een aantal tikjes.
Heeft iemand anders ook ervaring hiermee? Of is dit normaal voor dit soort type lens?
Staat je AF op AF-C of AF-S, trouwens? Bij mij op AF-C.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Voor ongeveer € 180,- meer heb je de Nikkor AF-S VR 16-35mm f/4 IF ED Nano welke naar mijn mening voor dat geld meer interessant is. Je hebt dan 16mm aan de wijde kant ipv 18mm, een zeer handige VR II functie, betere bouwkwaliteit en geen verlopend diafragma bij zoomen. Ik heb de lens nu enige tijd mijn bezit en er een korte review over geschreven op mijn website. Nikkor 16-35mm f/4 reviewafterburn schreef op woensdag 03 april 2013 @ 13:49:
Heeft iemand hier al ervaringen met de AF-S 18-35G? Er zijn nog erg weinig reviews, maar het lijkt dat dit een hele mooie lens is voor weinig.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Maak daar maar gerust 400 Euro van, wat in deze prijsklasse toch best veel is. VR is inderdaad een voordeel, maar hij is wel weer veel groter en zwaarder, wat weer een nadeel kan zijn. Tokina heeft overigens ook nog twee interessante lenzen in deze prijsklasse, al zou ik denk ik toch voor een van beide nikons gaan.Major_ton schreef op woensdag 03 april 2013 @ 20:35:
[...]
Voor ongeveer € 180,- meer heb je de Nikkor AF-S VR 16-35mm f/4 IF ED Nano...
http://tweakers.net/price...;319500;294456/categorie/
http://www.tokinalens.com/tokina/products/atxprofx/
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ben ik nu gek? Op cameranu.nl kost de 18-35mm G € 749,- en de 16-35mm G € 929,-. Dat is een verschil van € 180,-. De oudere 18-35mm AF-D scheelt wel meer en kost nu € 539,-, maar er wordt volgens mij gevraagd naar de nieuwe G uitvoering.Fiber schreef op woensdag 03 april 2013 @ 21:06:
[...]
Maak daar maar gerust 400 Euro van, wat in deze prijsklasse toch best veel is. VR is inderdaad een voordeel, maar hij is wel weer veel groter en zwaarder, wat weer een nadeel kan zijn. Tokina heeft overigens ook nog twee interessante lenzen in deze prijsklasse, al zou ik denk ik toch voor een van beide nikons gaan.
http://tweakers.net/price...;319500;294456/categorie/
http://www.tokinalens.com/tokina/products/atxprofx/
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 04-04-2013 09:34 ]
Ik ben op zoek naar een lens met wat meer bereik.
Heeft iemand tips of aanbevelingen.
Inderdaad, al zal dat niet toevallig zijn. Vooral de bouwkwaliteit is echt wel een klasse beter. Image-kwaliteit durf ik niet te zeggen, maar zal ook vast wel iets beter zijn. Alle waar naar z'n geld gaat in 'lenzen-land' toch meestal wel op, al geldt de wet van de afnemende meeropbrengsten helaas ook.DevilsProphet schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:16:
[...] Is dat gewoon zo omdat Nikon toevallig die lens kwalitatiever gemaakt heeft dan de 55-300VR?
De Tamron en Sigma 70-300 varianten van rond de 300 Euro zijn overigens qua prijs/kwaliteit een prima middenweg...
Image-kwaliteit en bereik zijn overigens twee conflicterende eisen waartussen dus altijd een compromis gezocht moet worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Fiber op 04-04-2013 21:34 ]
Ik vraag mij trouwens af waarom Nikon telkens een halve tele meelevert als kitlens. Ik had ook eerst enkel de 18-135mm f/3,5-5,6; maar die zuigt nogal om daar binnen foto's mee te kunnen maken zonder flits. Daarom dat ik mij een snelle prime heb aangeschaft.
Helaas moet ik werken die dag, dus ik zal er niet zijn. Misschien is er een winkel bij je in de buurt die een exemplaar heeft liggen om te proberen? Ik ben er echt zeer blij mee (anders had ik hem ook niet gekocht natuurlijk).Anoniem: 176826 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 09:33:
Major_ton, ga jij ook naar de burgerszoo meet? Ik zou dan die 16-35 VR wel eens vast willen houden.
Wat betreft het verschil tussen de 55-300 VR en de 70-300 VR is het hoogste woord er al uit. Zoals al aangegeven is de eerste een DX objectief en de tweede voor FX en daarmee meteen ook geschikt voor DX. De tweede geeft echt een mooier resultaat wanneer je beide vergelijkt op een DX sensor. Zeker richting de 300mm heeft de 70-300 VR echt een voorsprong. Ook over deze lens heb ik mijn bevindingen op mijn website gedeeld voor een ieder die het interessant vindt. Klik!
Naast alle nuttige tips over telezooms, is het me niet duidelijk of je deze lens te beperkt vind als single-lens configuration.manmetdehamer schreef op donderdag 04 april 2013 @ 20:12:
Onlangs heb ik een nikdon d3200 + 18-55 kit gekocht. Ik ben een echte beginner.
Ik ben op zoek naar een lens met wat meer bereik.
Heeft iemand tips of aanbevelingen.
Zoek je een vervanger met meer bereik maar zonder lens wissel, dan zou je de volgende lenzen kunnen overwegen:
- Nikkor 18-105mm VR
- Nikkor 16-85mm
- Nikkor 18-200mm VR
- Nikkor 18-300mm VR
- Tamron 18-270mm VC (VR van Tamron)
Ik kan niet in je portomonai kijken, dus kijk zelf effe hoeveel budget je er voor over hebt.
Dat inderdaad 1 van de dingen waar ik over twijfel. 1lens voor het volledige bereik zou natuurlijk ideaal zijn. Maar ik vaar mezelf af wat hier dan de nadelen van zijn.PageFault schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 08:45:
[...]
Naast alle nuttige tips over telezooms, is het me niet duidelijk of je deze lens te beperkt vind als single-lens configuration.
Zoek je een vervanger met meer bereik maar zonder lens wissel, dan zou je de volgende lenzen kunnen overwegen:
- Nikkor 18-105mm VR
- Nikkor 16-85mm
- Nikkor 18-200mm VR
- Nikkor 18-300mm VR
- Tamron 18-270mm VC (VR van Tamron)
Ik kan niet in je portomonai kijken, dus kijk zelf effe hoeveel budget je er voor over hebt.
Budget wat ik er voor over heb is momenteel denk ik zon 400. Maar als ik voor minder nagenoeg dezelfde kwaliteit heb is dat natuurlijk ook dik in orde
De nadelen van zo'n zoomlens is dat hun diafragma zo klein is dat er binnen niets mee aan te vangen valt zonder flits of zonder sluitertijden van bijna een hele seconde.manmetdehamer schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:22:
Dat inderdaad 1 van de dingen waar ik over twijfel. 1lens voor het volledige bereik zou natuurlijk ideaal zijn. Maar ik vaar mezelf af wat hier dan de nadelen van zijn.
Daarom heb ik die 35mm f/1.8 DX gekocht. =)
Leuke combi!kdbruin schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 15:22:
Klopt. Ik gebruik zelf een 28-300VR in combinatie met m'n D700, vooral tijdens stedentripjes etc. Maar ik heb altijd nog de 50/1.8 in de tas zitten voor het geval meer lichtsterkte nodig is.
En voor de rest blijft het toch altijd een afweging en/of zoeken naar een compromis tussen verschillende lens-eigenschappen die vaak strijdig met elkaar zijn: Prijs, gemak, diafragma bereik, zoom bereik, gewicht, etc.
Persoonlijk wil ik dan ook nog graag het effect in kunnen stellen, zodat je onder de 20 mm kan kiezen voor UWA, fisheye of circular fisheye effect.
Oh, ja, uiteraard moet de lens ook op FX bruikbaar zijn.
Als ik op FX light wil gaan, dan pak ik meestal mijn 24-120 VR f3.5-f5.6 lens. Eventueel nog een prime mee, maar voor mij dan eerder de 24 mm, dan de 50 mm. Maar dat is ook een beetje persoonlijk smaak natuurlijk.
Zelf vind ik in veel gevallen de nadelen van het wisselen van lenzen, niet opwegen tegen de voordelen van meer flexibiliteit. Ik zou dus inderdaad kijken of ik (met het genoemde budget) een 70-300 VR van marktplaats zou kunnen halen.
Ik heb eigenlijk exact hetzelfde, maar dan de DX varianten van betreffende lenzen.kdbruin schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 15:22:
Klopt. Ik gebruik zelf een 28-300VR in combinatie met m'n D700, vooral tijdens stedentripjes etc. Maar ik heb altijd nog de 50/1.8 in de tas zitten voor het geval meer lichtsterkte nodig is.
Toch jammer dat Nikon geen fatsoenlijke 20-24 wide angle DX prime maakt. Een 24mm F2 DX zou echt ideaal zijn, zeker als die ook nog een beetje compact en betaalbaar is. Lijkt me toch niet al te utopisch
Ik zal binnekort toch eens gaan shoppen voor een superzoon en dan later een 50mm prime er bij
Ik twijfel een beetje om via marktplaats een lens aan te schaffen, ik ben bang dat ik als leek de verborgen gebreken mis. Wat denken jullie? Is het goed te doen om wat via marktplaats aan te schaffen?
[ Voor 43% gewijzigd door manmetdehamer op 07-04-2013 10:56 ]
het viel mij van de week pas op dat er een palletje uit mijn Nikon AF-S lenzen steekt voor het diafragma

terwijl er bij Canon uitsluitend electrische contacten zijn
een mechaniekje voor informatie overdracht, grappig
['Ter leering ende vermaeck' /mode]
weet het niet meer
Ik heb zelf een Nikkor 70-300 VR en 280-300 is slecht, onder 280 is de kwaliteit wel goed vind ik.Fiber schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:32:
[...]
Inderdaad, al zal dat niet toevallig zijn. Vooral de bouwkwaliteit is echt wel een klasse beter. Image-kwaliteit durf ik niet te zeggen, maar zal ook vast wel iets beter zijn. Alle waar naar z'n geld gaat in 'lenzen-land' toch meestal wel op, al geldt de wet van de afnemende meeropbrengsten helaas ook.
De Tamron en Sigma 70-300 varianten van rond de 300 Euro zijn overigens qua prijs/kwaliteit een prima middenweg...
Image-kwaliteit en bereik zijn overigens twee conflicterende eisen waartussen dus altijd een compromis gezocht moet worden.
Zie hier de review van de 70-300 VR van photozone.de (hier vind je ook nog reviews van vele andere lenzen & camera's).
Qua bouwkwaliteit is de 70-300 VR toch een stuk hoger dan de 55-200 en 55-300.
De 55-200 heeft bijvoorbeeld een plastic mount, 55-300 metal mount en 70-300 ook metal mount. Heb de 55-200 gehad, de 55-300 wel eens geprobeerd voro een dag en de 70-300 bezit ik op het moment. De 70-300 is qua bouw -en beeldkwaliteit superieur aan de andere twee.
Nadeel vind ik persoonlijk dat ie erg groot is op bijvoorbeeld mijn Nikon D3100. (De D3200 is nagenoeg gelijk qua grootte). Ook klopt de verhouding van gewicht bij de combinatie 70-300 en D3100 misschien niet helemaal.
Ik raad je dan ook aan om eens naar een fotozaak te gaan en daar gewoon de lenzen te proberen op je camera. Voel je vanzelf of je 't fijn vind werken of niet. Ik vond de 55-200 VR heerlijk werken i.c.m. met mijn D3100 omdat je toch een bereik tot aan 200mm had en ook een lichtgewicht combi in handen had.
Aangezien je een beginnende fotograaf ga ik er van uit dat je nog veel zult gaan ontdekken in de fotografie. Ik raad je af om bovenop de 18-55 een 55-200 of 55-300 te kopen. Ik heb zelf als eerste aanvulling op mijn 18-55 een 55-200 gekocht en merkte dat ik veel bezig was in het gebied rond de 35-70mm.
Als je de foto's die je gaat maken niet professioneel wilt gebruiken kan je ook de 18-105 VR overwegen, licht lensje met een erg fijn bereik. Mocht je meer een all-in-one lens willen en wat meer budget hebben kun je een 18-200 VR overwegen (eventueel tweedehands via een winkel zoals Foto Konijnenberg, Cameranu, Kamera-Express etc.) Die laatste (18-200) heeft overigens erg gemengde reviews. Een ding is zeker, je zult moeten inleveren op beeldkwaliteit bij de 18-200 gewoon vanwege het feit dat het zo'n enorm bereik is van wide angle naar tele.
Om mijn verhaal maar eens af te sluiten -- ik raad je aan om gewoon te gaan kijken in een (grote) fotozaak en gewoon te vergelijken en kijken welk bereik je prettig vind.
Bedankt voor het duidelijke verhaal, ik denk dat ik van het weekend maar eens op zoek ga naar een groto fotozaak hier in noord-brabant en wat verschillende lenzen uitproberen.bartpostma schreef op zondag 07 april 2013 @ 13:58:
[...]
Ik heb zelf een Nikkor 70-300 VR en 280-300 is slecht, onder 280 is de kwaliteit wel goed vind ik.
Zie hier de review van de 70-300 VR van photozone.de (hier vind je ook nog reviews van vele andere lenzen & camera's).
Qua bouwkwaliteit is de 70-300 VR toch een stuk hoger dan de 55-200 en 55-300.
De 55-200 heeft bijvoorbeeld een plastic mount, 55-300 metal mount en 70-300 ook metal mount. Heb de 55-200 gehad, de 55-300 wel eens geprobeerd voro een dag en de 70-300 bezit ik op het moment. De 70-300 is qua bouw -en beeldkwaliteit superieur aan de andere twee.
Nadeel vind ik persoonlijk dat ie erg groot is op bijvoorbeeld mijn Nikon D3100. (De D3200 is nagenoeg gelijk qua grootte). Ook klopt de verhouding van gewicht bij de combinatie 70-300 en D3100 misschien niet helemaal.
Ik raad je dan ook aan om eens naar een fotozaak te gaan en daar gewoon de lenzen te proberen op je camera. Voel je vanzelf of je 't fijn vind werken of niet. Ik vond de 55-200 VR heerlijk werken i.c.m. met mijn D3100 omdat je toch een bereik tot aan 200mm had en ook een lichtgewicht combi in handen had.
Aangezien je een beginnende fotograaf ga ik er van uit dat je nog veel zult gaan ontdekken in de fotografie. Ik raad je af om bovenop de 18-55 een 55-200 of 55-300 te kopen. Ik heb zelf als eerste aanvulling op mijn 18-55 een 55-200 gekocht en merkte dat ik veel bezig was in het gebied rond de 35-70mm.
Als je de foto's die je gaat maken niet professioneel wilt gebruiken kan je ook de 18-105 VR overwegen, licht lensje met een erg fijn bereik. Mocht je meer een all-in-one lens willen en wat meer budget hebben kun je een 18-200 VR overwegen (eventueel tweedehands via een winkel zoals Foto Konijnenberg, Cameranu, Kamera-Express etc.) Die laatste (18-200) heeft overigens erg gemengde reviews. Een ding is zeker, je zult moeten inleveren op beeldkwaliteit bij de 18-200 gewoon vanwege het feit dat het zo'n enorm bereik is van wide angle naar tele.
Om mijn verhaal maar eens af te sluiten -- ik raad je aan om gewoon te gaan kijken in een (grote) fotozaak en gewoon te vergelijken en kijken welk bereik je prettig vind.
Bij aanschaf wacht ik gewoon totdat ik veel foto's en echte gebruikerservaringen heb gezien en gelezen voordat ik een beslissing neem.
Waar ik het ook goed merk is als ik de 70-300VR gebruik met mijn Lens2Scope oculair. Tot 200mm geeft dat een prima scherp beeld, daarna wordt het toch echt wel minder.
Dat maakt 'm niet onbruikbaar op die lengte en hij presteert er ongetwijfeld nog steeds beter dan goedkopere alternatieven, maar de constatering dat de scherpte afneemt richting de 300mm klopt wel.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Nu wat onderzoek gepleegt maarik kom nogal een hoop onduidelijkheden tegen. Ik kom de 73B modellen als geschikte tegen maar kom dat ook niet overal tegen. Iemand het verlossende woord?
Zie hier het grote Canonmount-objectieven topic v2013, daar heb je meer kans om een oplossing te krijgen dan hier in het Nikon topic denk ik.memphis schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:26:
Voor mijn EOS 18-135 lens had ik een zonnekap gehaald en de winkelier kwam met de JJC LH-73ii die identiek aan de Canon EW-73ii moet zijn. Na het plaatsen blijken de lange flappen opzij te zitten ipv boven en onder en die komen dan ook net in beeld.
Nu wat onderzoek gepleegt maarik kom nogal een hoop onduidelijkheden tegen. Ik kom de 73B modellen als geschikte tegen maar kom dat ook niet overal tegen. Iemand het verlossende woord?
Nikon heeft sinds de D300 ook een electronisch diafragmainformatie in zijn mount ingebouwd. De enige lenzen die daarvan gebruikmaken zijn de PC-E lenzen(tilt shiftlenzen). De E staat daar voor electronic diaphragm control (oid). Alle andere lenzen worden nog met dat pinnentje gemaakt, waardoor ze nog bruikbaar zijn op toestellen van heel lang geleden. Ik gok wel dat nikon over tien jaar dat palletje ook wel zal laten vallen op de lenzen en over vijftien jaar ook op de instapreflexen..Vishari Beduk schreef op zondag 07 april 2013 @ 12:22:
['Ter leering ende vermaeck' mode]
het viel mij van de week pas op dat er een palletje uit mijn Nikon AF-S lenzen steekt voor het diafragma
[afbeelding]
terwijl er bij Canon uitsluitend electrische contacten zijn
een mechaniekje voor informatie overdracht, grappig
['Ter leering ende vermaeck' /mode]
[ Voor 8% gewijzigd door Teun_2 op 21-04-2013 15:40 ]
Daar vind ik niets over terug. Als ik kijk naar foto's van de mount, zie ik ook gewoon dat palletje. Bij mijn weten heeft Zeiss er gewoon een cpu-chip opgestoken, zonder een actief diafragma, wat nikon AI-P zou noemen.Universal Creations schreef op zondag 21 april 2013 @ 17:16:
De Zeiss ZF.2 lenzen maken daar volgens mij ook gebruik van.
[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 21-04-2013 17:52 ]
De Nikon E-, m43-, nex-, 43-, canon- en nx lenzen geven electronisch door wat het diafragma moet zijn, een motortje in de lens (meestal een simpele electromagneet), positioneert het diafragma dan op de gewenste opening.
Dit hendeltje dus, zowel aanwezig op bijna alle nikonlenzen en alle third partylenzen, waaronder ook de zeiss.

Van je link:
Precies wat ik eerder heb gezegd dus. Toch nog wat old-tech bij nikon, die itt Canon niet naar een andere mount zijn overgestapt bij de introductie van AF.For details regarding metering modes and further functions, please check the camera´s manual. The ZF.2 lenses accord to the Nikon AI-P standard (manual focus lenses with CPU).
[ Voor 76% gewijzigd door Teun_2 op 21-04-2013 19:17 ]
De cpu in de Zeiss ZF.2 heeft als enige voordeel dat de lens ook werkt op de low-end bodies en dat je op de high-end bodies niet moet instellen welke lens erop staat om correcte exif te krijgen.
Zonder CPU werkt de lichtmeter in low end bodies niet, zonder dat daarvoor een echte reden is. Enkel M werkt, zonder hulp van de lichtmeter. je hebt dan een externe lichtmeter nodig, of je kan een foto maken en op basis van het histogram corrigeren.
Vanaf de d7000 weet de body via nog andere mechanische koppelingen welk diafragma is ingesteld op de lens en werkt de DOF-preview gewoon en hoef je zelfs niet te stop-down meteren. Die cpu is dan enkel nuttig om niet op de body te moeten instellen welke lens erop zit.
Dat zijn de voordelen van de 'conservatieve' aanpak van nikon. Je kan nog oude lenzen gewoon fatsoenlijk gebruiken zonder dat je ze eerst moet dichtknijpen om een lichtmeting te doen en dat de DOF-preview gewoon werkt Je kan ook het diafragma instellen op de body en in P en S werken. Hetzelfde geldt voor lenzen die nog gebruik maken van dat oude AI-S systeem, zoals de Zeiss ZF en de Samyang-lenzen zonder chip.
Dat alles staat los van hoe het diafragma wordt ingesteld. Mechanisch of electronisch. Op de 3 Tilt/shift-lenzen na, worden alle Nikkor- en andere lenzen nog uitgevoerd met die mechanische koppeling. Enkel bodies die uitgekomen zijn in 2007 of later kunnen dat diafragma aansturen. Ik gok dat dat systeem op termijn zal worden uitgebreid naar andere lenzen, om uiteindelijk ook te komen tot een volledig electronische mount.
Op onderstaand filmpje zie je links een pinnetje dat op en neer gaat. Afhankelijk van hoeveel dit op en neer gaat, wordt het diafragma meer of minder ge-opend. Dit pinnetje haakt in op het rood omcirkelde pinnetje op de foto van mijn vorige post. Als je de DOF-preview knop indrukt op een nikon body, gaat dit pinnetje ook de gewenste hoeveelheid omhoog. Ouderwetse mechanische techniek, maar in de praktijk werkt het nog steeds goed.
YouTube: Obturator Nikon D4 11fps slow motion
[ Voor 76% gewijzigd door Teun_2 op 21-04-2013 21:22 ]
Dat is toch al begonnen?Teun_2 schreef op zondag 21 april 2013 @ 21:05:
Dat alles staat los van hoe het diafragma wordt ingesteld. Mechanisch of electronisch. Op de 3 Tilt/shift-lenzen na, worden alle Nikkor- en andere lenzen nog uitgevoerd met die mechanische koppeling. Enkel bodies die uitgekomen zijn in 2007 of later kunnen dat diafragma aansturen. Ik gok dat dat systeem op termijn zal worden uitgebreid naar andere lenzen, om uiteindelijk ook te komen tot een volledig electronische mount.
YouTube: Obturator Nikon D4 11fps slow motion
De nieuwe AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR, Heeft een electronisch diafragma (E Waar voorheen G stond.)
Marketing prietpraat van Nikon.com:
And for maintaining consistent exposures during high-speed continuous shooting, the lens uses a highly precise 9-blade electromagnetic diaphragm that produces outstanding bokeh under the shallow depth-of-field necessary for separating subjects from the background during peak action photography.
http://tweakers.net/price...;258216;294772/categorie/
Nu heb ik natuurlijk op internet al verschillende dingen gelezen, maar wil hier even verifiëren of het klopt wat ik nu denk:
Nikon 55-300 = laagste prijs, goede kwaliteit en meeste bereik.
Sigma 70-300 = duurder dan de Nikon, kwaliteit is ok en minder bereik.
Tamrom 70-300 = duurste van allemaal, beste kwaliteit foto's, wel minder bereik.
Waarom zou ik de Sigma lens boven die van Nikon uitkiezen? Lijkt mij zo toch de slechtste van de drie. Ook betwijfel ik of de Tamron lens de meerprijs van €100,- wel waard is tegenover de Nikon lens.
Waarom roep je dat de 70-300's minder bereik hebben? 300mm is 300mm. Het verschil zit in de korte kant 55mm vs 70mm in de meeste gevallen is dat een kwestie van 1 of 2 stappen zetten. De nikon ken ik niet maar bij de sigma en de tamron moet je opletten of je een versie met AF motor heb. De D3100 heeft lenzen nodig met AF motor in de lens. Anders heb je geen AF.T_Verhoeven schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:25:
Nu heb ik natuurlijk op internet al verschillende dingen gelezen, maar wil hier even verifiëren of het klopt wat ik nu denk:
Nikon 55-300 = laagste prijs, goede kwaliteit en meeste bereik.
Sigma 70-300 = duurder dan de Nikon, kwaliteit is ok en minder bereik.
Tamrom 70-300 = duurste van allemaal, beste kwaliteit foto's, wel minder bereik.
Waarom zou ik de Sigma lens boven die van Nikon uitkiezen? Lijkt mij zo toch de slechtste van de drie. Ook betwijfel ik of de Tamron lens de meerprijs van €100,- wel waard is tegenover de Nikon lens.
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Misschien niet helemaal goed verwoord dan, maar ik had het over de 55mm vs 70mm (alhoewel het verwaarloosbaar is, het blijft een verschil).martijn_tje schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:51:
[...]
Waarom roep je dat de 70-300's minder bereik hebben? 300mm is 300mm. Het verschil zit in de korte kant 55mm vs 70mm in de meeste gevallen is dat een kwestie van 1 of 2 stappen zetten. De nikon ken ik niet maar bij de sigma en de tamron moet je opletten of je een versie met AF motor heb. De D3100 heeft lenzen nodig met AF motor in de lens. Anders heb je geen AF.
Wat je zegt over de AF motor, alle drie deze lenzen zouden daarover moeten beschikken, of ik heb ergens verkeerd gekeken.
Inderdaad, verwaarloosbaar...T_Verhoeven schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:55:
[...]
Misschien niet helemaal goed verwoord dan, maar ik had het over de 55mm vs 70mm (alhoewel het verwaarloosbaar is,
Ga je niet merken..het blijft een verschil).
Nee, je hebt goed gekeken, geen probleem dus...Wat je zegt over de AF motor, alle drie deze lenzen zouden daarover moeten beschikken, of ik heb ergens verkeerd gekeken.
Ik zou van deze drie voor de Tamron of de Sigma gaan. Wil je vergelijkbare kwaliteit van Nikon dan moet je de 70-300 VR hebben, maar die is weer een stukje duurder.
De verkoper adviseerde me de Tamron 18-270 f3.5/6.3 di II VC PZD.
Nu lees ik op internet een beetje wisselende reviews over deze lens. Wat denken jullie er van en heeft er misschien iemand ervaring met deze lens?
Ik meende dat die qua autofocus behoorlijk trager was dan de Nikon en Canon varianten/concurrenten, echter is deze natuurlijk een stuk goedkoper.manmetdehamer schreef op zondag 28 april 2013 @ 07:21:
Ik. Ben gisteren een een beetje rond gaan kijken voor all in one superzoom lenzen.
De verkoper adviseerde me de Tamron 18-270 f3.5/6.3 di II VC PZD.
Nu lees ik op internet een beetje wisselende reviews over deze lens. Wat denken jullie er van en heeft er misschien iemand ervaring met deze lens?
Aha, weer wat bijgeleerd. Thanks.Sato schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:58:
[...]
Dat is toch al begonnen?
De nieuwe AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR, Heeft een electronisch diafragma (E Waar voorheen G stond.)
Marketing prietpraat van Nikon.com:
[...]
Wel jammer dat nikon geen firmwareupdate uitbrengt voor de incompatibele camera's. Zo verliezen ze wel wat consumentenvertrouwen.
Electromagnetic diaphragm mechanism is incorporated for enhanced stability in auto exposure control during continuous shooting even when the teleconverter is used (Not compatible with the D2 series, D1 series, D200, D100, D90, D80, D70 series, D3000, D60, D50, D40 series, 35mm film cameras)
[ Voor 38% gewijzigd door Teun_2 op 29-04-2013 01:27 ]
Misschien dat het niet op te lossen is met een firmwareupdate, omdat de techniek gewoon niet in de oudere modellen zit? Uiteindelijk heb ik trouwens ook liever dat mijn oude lenzen compatibel blijven met mijn nieuwe camera, dan andersom.Teun_2 schreef op maandag 29 april 2013 @ 01:07:
Wel jammer dat nikon geen firmwareupdate uitbrengt voor de incompatibele camera's. Zo verliezen ze wel wat consumentenvertrouwen.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Wat die andere objectieven zijn is niet helemaal duidelijk, alle andere actuele Nikon objectieven zijn volgens mij allemaal D of G. Wellicht dat de Nikon 1 objectieven een electromagnetisch diafragma hebben, dat wordt niet echt gespecificeerd.... and is one of few Nikon lenses to utilize an electromagnetic diaphragm mechanism that enables seamless mechanical control and enhanced stability in auto exposure control during continuous shooting.
Maar ze gaan zoiets niet ontwikkelen voor één lens, wat ook al blijkt uit het feit dat de ondersteuning voor E-objectieven al sinds een paar jaar is ingebouwd in Nikon bodies (ongeveer sinds de D300 als het lijstje van niet-compatiebele bodies klopt, maar wat later voor de low-end bodies). Ze zullen ook wel moeten want als ik het goed begrijp kun je verder niet zoveel met een E lens op een body die die techniek niet ondersteunt.
Maar wie weet gaan we in de toekomst inderdaad ook eenvoudiger objectieven zien met elektronisch diafragma.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Ik ben op zoek naar een nieuwe lens ter vervanging van de Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6GII
Op dit moment heb ik ook de pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)
De reden dat ik de 18 - 55 wil vervangen is omdat ik tesnel deze lens moet omzetten naar de andere lens om een beetje zoom te krijgen.
Dus ben nu opzoek naar een 18 - 100 tot 150 mm lens.
Heb hier en daar gezocht maar kan nog niet echt iets vinden wat nou een goede lens is.
Welke ( alround ) lens zouden jullie mij aanraden voor mij?
Ik zoek 1 met VR
Mijn camera is de D5100
Budget 200 - 400.
Alvast bedankt!
Groet,
pricewatch: Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
Die valt wel eens te proberen in iedere mediamarkt want deze zit ook in vele kits.
De 18-135 heeft geen VR volgens mij en de 18-200 modellen met VR zitten boven je eisen&budget.
[ Voor 14% gewijzigd door Inrage op 02-05-2013 14:08 ]
Met een 18-250 of iets dergelijks kan je ook je 70-300 in de verkoop zetten, mits de beeldkwaliteit op het lange eind van deze superzooms nog goed genoeg voor je is.
Op marktplaats staan er genoeg (de VR1) die voor € 300,- ~ € 350,- weg mogen. Vaak incl. filter en compleet met doos. Persoonlijk zou ik daarvoor kiezen.
[ Voor 37% gewijzigd door ThAZiP op 02-05-2013 14:32 ]
http://tweakers.net/categ...BWY2iCUGSKZLyxgbkR0PjaWgA
Dus de Nikon pricewatch: Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR lijkt me hier inderdaad een logische keus.
Een 18-200 lijkt vind / vond ik een stuk handiger als walkaround lens in de stad dan een 70-200/300. Ik denk dat het qua logica dus wel meevalt, omdat beide een ander doel hebben...Fiber schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 14:28:
Stabilisatie was een eis en een superzoom is niet logisch naast een 70-300. Dus dan houdt je behalve de logische Nikon 18-105 VR alleen de vrij dure en niet zo populaire pricewatch: Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS HSM (Nikon) over.
http://tweakers.net/categ...BWY2iCUGSKZLyxgbkR0PjaWgA
Dus de Nikon pricewatch: Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR lijkt me hier inderdaad een logische keus.
Op zich wel mee eens, ware het niet dat de pricewatch: Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II ongeveer drie keer zo duur is dan de 18-105 VR. Dat is best een smak geld. Dan moet je dus gaan kijken naar de Sigma en Tamron 18-250/270 varianten, maar ik vind de overlap daarvan met de erg goede Tamron 70-300 die de vrager nu heeft wel erg groot.ThAZiP schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 14:35:
[...]
Een 18-200 lijkt vind / vond ik een stuk handiger als walkaround lens in de stad dan een 70-200/300. Ik denk dat het qua logica dus wel meevalt, omdat beide een ander doel hebben...
Daarom zeg ik expliciet, kijk naar een occasion. Een goeie occasion is makkelijk te vinden en ook door een leek goed te testen. Laat hem dus niet opsturen, maar kijk naar een lens in de buurt en ga er langs. Liefst compleet met doos en eventueel de bon. Bijkomend voordeel is ook dat qua prijs "de kop eraf is". Mocht je hem in de toekomst nog willen verkopen dan hoef je vrijwel nooit met occasion gekocht Nikon objectief, extreem veel af te schrijven...Fiber schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 14:44:
[...]
Op zich wel mee eens, ware het niet dat de pricewatch: Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II ongeveer drie keer zo duur is dan de 18-105 VR. Dat is best een smak geld. Dan moet je dus gaan kijken naar de Sigma en Tamron 18-250/270 varianten, maar ik vind de overlap daarvan met de erg goede Tamron 70-300 die de vrager nu heeft wel erg groot.
De Tamron 70-300 ga ik niet verkopen gezien ik deze net 1 jaar heb en ben zeer tevreden met deze.
Als er meer ideeen zijn dan hoor ik ze graag.
Groet,
Ik zit er aan te denken om deze te kopen oor mijn d3200, voornamelijk vanwege de lichtsterkte en het iets grotere tele bereik als mijn 18-55kit lens. Maar ik weet kan eigenlijk nergens vinden of deze lens een ingebouwde af motor heeft en dus zonder problemen met de d3200 werkt.
Nieuwere versies, vanaf 2008 of zo, hebben ook voor Nikon een ingebouwde focus motor. Prima lens verder voor die prijs. Of je met het gebrek aan groothoek kan leven kun je alleen zelf bepalen, dat is zeer persoonlijk.manmetdehamer schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:56:
[...] Tamron SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF [...] of deze lens een ingebouwde af motor heeft en dus zonder problemen met de d3200 werkt...
http://www.tamron.eu/en/l..._keproducts_pi6[sp]=false
[ Voor 17% gewijzigd door Fiber op 04-05-2013 19:34 ]
Mocht ik die later meer gaan gebruiken ben ik van plan om hiervoor een aparte groothoek lens er bij de scoren.
nu zit er iets los van binnen
[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 05-05-2013 14:38 ]
ora et labora
ik heb m opengehad en het middenelement(+diafragma) is uit zn geleiding gebroken. hij blijft niet om zn plek maar gaat op en neer ipv netjes met de zoom mee te gaan.NickH schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:04:
Ai das niet zo fijn. Meestal als er iets loskomt dan is het een glaselement wat met een klein stukje lijm vast zit, fingers crossed dat je dat gerepareerd krijgt.
het plastic is afgebroken, maar als werktuigbouwkundige verzin i wel een oplossing, desnoods 3d print ik de afgebroken "kokertjes"
pic:

EDIT, ik heb een blogpost aangemaakt, graag daar evt commentaar plaatsen
commentaar mag hier Van alles en nog wat: The making of a lens
[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 06-05-2013 01:06 ]
ora et labora
Netjes, en zeker "des Tweakers". Jammer van sommige reacties op je Tweakblog.mrc4nl schreef op zondag 05 mei 2013 @ 19:21:
[...]
ik heb m opengehad en het middenelement(+diafragma) is uit zn geleiding gebroken. hij blijft niet om zn plek maar gaat op en neer ipv netjes met de zoom mee te gaan.
het plastic is afgebroken, maar als werktuigbouwkundige verzin i wel een oplossing, desnoods 3d print ik de afgebroken "kokertjes"
pic:
[afbeelding]
EDIT, ik heb een blogpost aangemaakt, graag daar evt commentaar plaatsen
commentaar mag hier Van alles en nog wat: The making of a lens
Ik heb deze lens een paar jaar geleden tweedehands gekocht, heb de versie zonder focusmotor (op m'n D80 is dat geen probleem). Vind het een erg prettige lens; scherp, contrastrijk en redelijk compact. De lens heeft wel veel last van 'zoom creep': als je recht naar beneden fotografeert moet je de zoomring vasthouden anders zoomt-ie automagisch inmanmetdehamer schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:56:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Tamron SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF
Ik zit er aan te denken om deze te kopen oor mijn d3200, voornamelijk vanwege de lichtsterkte en het iets grotere tele bereik als mijn 18-55kit lens. Maar ik weet kan eigenlijk nergens vinden of deze lens een ingebouwde af motor heeft en dus zonder problemen met de d3200 werkt.
Voor het echte groothoekwerk heb ik een Tamron 17-50, overigens wél met scherpstelmotor. Dat is dezelfde scherpstelmotor die vanaf 2008 in de 28-75 werd gemonteerd; bij mijn weten was de 28-75 de eerste Tamron-lens met ingebouwde scherpselmotor voor de Nikon-mount, de 17-50 volgde later.
Daarbij valt op dat de scherpstelmotor van Tamron niet ultrasoon is, het ding maakt bij scherpstellen behoorlijk lawaai en is ook niet erg snel: de 28-75 stelt (op de camera AF-motor) sneller scherp dan de 17-50 (met ingebouwde motor).
Ik heb er een gevonden voor een mooie prijs maar twijfel nog over de kwaliteit van deze lens
Prima lens. Enige wat ontbreekt is VR. Dat is ook direct de reden dat hij nooit zo populair geworden is, vanwege de kort daarna geïntroduceerde 18-105 VR die veel beter verkoopt.manmetdehamer schreef op zondag 12 mei 2013 @ 18:26:
[...] Nikon 18-135mm...
Let wel, de 18-135 beschikt niet over VR, is een oude kitlens van de D80 zo uit mijn hoofd. Inmiddels vervangen door de 18-105 die wél over VR beschiktmanmetdehamer schreef op zondag 12 mei 2013 @ 18:26:
Heeft iemand hier evaring met de Nikon 18-135mm lens?
Ik heb er een gevonden voor een mooie prijs maar twijfel nog over de kwaliteit van deze lens
Nu is de vraag of het verstandig is om te kiezen voor een tamron/nikon 70-300 (vind vele positieve reviews over de tamron online) of misschien wel de goedkopere sigma 70-300. Of is het wijsheid om wat meer geld te investeren in de sigma/tamron 70-200 2.8 of de nikon 70-200 f4?
Qua scherpte en contrast is er niks mis mee, maar ik werd gek van de lichtafval in de hoeken en de flinke vertekening. Allemaal op te lossen op de computer, maar daar heb je nu eenmaal niet altijd zin in.manmetdehamer schreef op zondag 12 mei 2013 @ 18:26:
Heeft iemand hier evaring met de Nikon 18-135mm lens?
Wel een perfect bereik voor een all-round lens.
ha!rayparlour schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:39:
In de zomervakantie ga ik 3 weken naar Maleisië en Borneo, daarom ben ik opzoek naar een goede telezoomlens (vooral voor het spotten van wildlife). Op dit moment in het bezit van een D7000 met de 18-105 en 35 1.8.
Nu is de vraag of het verstandig is om te kiezen voor een tamron/nikon 70-300 (vind vele positieve reviews over de tamron online) of misschien wel de goedkopere sigma 70-300. Of is het wijsheid om wat meer geld te investeren in de sigma/tamron 70-200 2.8 of de nikon 70-200 f4?
jij gaat vanuit een wiebelig bootje apen/vogels fotograferen die zich in hoog in de donkere bomen verstopt hebben
been there, done that
dan zijn er een paar dingen belangrijk:
- VR
- VR
- VR
- lichtsterkte
- had ik al VR genoemd?
weet het niet meer
200mm lijkt mij een stuk te weinig. Ik zou gaan voor de Sigma 120-300 f/2.8 OS (al dan niet de nieuwe S versie) en een 1.4 TC. Je hebt dan lichtsterkte, beeldstabilisatie, een bereik van 120-420mm en een goede beeldkwaliteit. Het is geen goedkope lens, maar niet veel duurder dan de Nikon 70-200 f/2.8.rayparlour schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:39:
In de zomervakantie ga ik 3 weken naar Maleisië en Borneo, daarom ben ik opzoek naar een goede telezoomlens (vooral voor het spotten van wildlife). Op dit moment in het bezit van een D7000 met de 18-105 en 35 1.8.
Zie net dat je het had over de Sigma/Tamron 70-200 lenzen, niet over de Nikon. Dan is de Sigma 120-300 wss boven je budget.
[ Voor 7% gewijzigd door LaurentS op 14-05-2013 14:30 ]
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Zeker als je wat flexibel wilt blijven lijkt mij dit een van de best betaalbare opties. (Nikon eigen is een flinke hap duurder).Eventueel is een 120-400 of 80-400 achtige lens met minstens VR/IS/VC/OS ook een optie, mits het diafragma de f5.6 niet overschrijft.
[ Voor 16% gewijzigd door Pat-Juh op 14-05-2013 14:46 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Anoniem: 181786
Die nieuwe 32mm f/1.2 vind ik zelf wel een prachtig objectief voor het Nikon 1 systeem. Het geeft ook gelijk aan dat Nikon het serieus neemt en er zeker mee doorgaat.
* Fiber verdenkt Hamed van het bewust verhaspelen van de link om ons te foppen...
Dit topic is gesloten.