Even de medetweakers raadplegen voor ik weer wat geld door het raam gooi...
Ik heb een D3200 body en heb nu 2 lenzen die ik veel gebruik, namelijk de Nikon 35mm 1.8 (super voor binnen en op feestjes ed) en de Sigma 17-70 2.8-4 (de nieuwe, een superlensje voor dagelijks gebruik). De kitlens blijft in de kast en komt er enkel uit als er risico is op een vuil front element (aan zee ofzo...)
Nu wil ik dat aanvullen met een telelens die moet dienen voor als 70mm niet genoeg is, vooral op vakantie, dierenparken, om eens te focussen op details van gebouwen, foto's dochter en neefjes zonder dat ze mij zien want dan is het meestal te geposeerd... Laat ons zeggen dat dit ±20% van mijn gebruik gaat zijn. (Ik wou daar eerst ook Marco in combineren maar ben er ondertussen achter dat het beter is om daarvoor een specifieke lens te kopen, echter is dat misschien maar 1-3% van mijn gebruik dus dat heeft nu geen belang)
Plan was om voor een Nikon 70-200 f4 te sparen die hele goede reviews krijgt en een pak goedkoper is dan de 2.8 versie. Dat sparen is ondertussen gelukt maar nu overvalt de twijfel me. Deze lens kost toch al snel 1.100€ en de Euro's groeien niet aan de bomen... Ik heb ook maar een instap body (D3200). Daarom toch nog even rondgekeken en tot de conclusie gekomen dat de 70-300 misschien een mooi alternatief is. 100mm extra bereik en slechts een fractie van de prijs. (om dat bereik met de 70-200 te halen moet er alwaar een TC bij en die kost ook weer centen & verlies in IQ?)
2 vragen:
Zouden jullie in mijn geval ook voor de goedkopere oplossing gaan? Persoonlijk denk ik dat ik enkel bij weinig licht een verschil ga merken en misschien ook iets mindere bokeh. Weathersealing is niet van belang want mijn body is ook niet echt waterproof
Welke van de drie 70-300 lensen geniet jullie voorkeur? Ik heb enkel die met VR, OS, VC geselecteerd omdat ik dat wel kan gebruiken en ik heb toegevoegd wat ik zelf al opgezocht heb.
Nikon:
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
(Snelle stille focus, goede bouwkwaliteit, beste optische kwaliteit op 300mm van de 3 al is het verschil verwaarloosbaar, ...)
Tamron:
pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)
(Snelle stille focus, goede bouwkwaliteit, redelijke optische kwaliteit al is het verschil verwaarloosbaar, 100€ goedkoper, wat toch al meer dan 22% verschil is!)
Sigma:
pricewatch: Sigma 70-300mm F4-5.6 DG OS (Nikon)
(met 282€ ruim de goedkoopste van de 3, Sigma voegt OS toe aan deze lens maar laat de macro er uit die wel in het vorige model zat dat nu rond de 100€ kost rare beslissing imo... mindere van de 3 in bouwkwaliteit en iq)
Van design vind ik ze alledrie lelijk, dus dat doet ook niet terzake

Ideaal valt er een bom geld uit de lucht en koop ik een 70-200 2.8 met teleconvertor of een Bigma 150-500 maar voorlopig moet ik het met minder stellen
[
Voor 4% gewijzigd door
Inrage op 15-10-2013 17:12
]