Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 61.897 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Bedankt!

Het gaat inderdaad even spannend worden met de keuze 35-50mm.
Ik denk dat het best is als ik van het weekend verschillende foto's even dubbel maak op 35 en 50mm.
Eens kijken wat voor mij persoonlijk het meest natuurlijk aanvoelt.

Ik wil wel 'redelijk' afstand kunnen houden. Maar toch nog een klein beetje wijdte er in houden i.c.m. een goede diepte in de fotos'..

Het is inderdaad érg afwegen..

35mm komt dichterbij de ogen en is voor mensen dus sneller aantrekkelijker
35mm geeft betere landscape foto's
35mm maakt betere foto's van 'groepen'
50mm geeft extra afstand
50mm heeft betere bokeh (? laten vertellen)
50mm heeft betere portretten / een persoon / enkele objecten

Maar dit is inderdaad gebasseerd op Full Frame camera's..
Je geeft dus aan dat ik een crop camera heb. Voor het zelfde effect kan ik dus beter een 35mm aanschaffen?

*Edit*

Bij verder denken kan ik toch waarschijnlijk beter voor de 35mm gaan.
Mocht ik in de toekomst toch in sommige gevallen bij de 50mm willen zijn kan ik altijd de 55-200 lens op 55 gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Valandin op 09-10-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:33

Fiber

Beaches are for storming.

Best leuk lijstje hoor, op zich weinig mis met die lenzen.

Maar ik zou niet alles tegelijk kopen. Koop er eerst één en ga daarmee aan het werk en leer die kennen en koop daarna pas weer wat nieuws.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Zijn prime lenzen echt zo goed dan dat ze het waard zijn om geen wisseling van zoom te hebben?
Sorry, ook hier een fotografie noob. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:11
Ze zijn vooral lichtsterk. En vaak optisch beter dan de meeste zoomlenzen (uitzonderingen daargelaten).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 00:30:
Ze zijn vooral lichtsterk. En vaak optisch beter dan de meeste zoomlenzen (uitzonderingen daargelaten).
Fixed. Ik heb wel eens gezocht naar primes die scherper zijn op f2.8 dan m'n Sigma 17-50/2.8, maar dat zijn er maar zeer weinig en die zijn allemaal min of meer gelijk in prijs aan de 17-50 en of een stuk duurder. En dat was toen de 17-50 nog iets van €600 kostte. Nu Sigma de 18-35/1.8 heeft geïntroduceerd zullen dat er nog minder zijn.

De meeste primes zullen inderdaad wel scherper zijn dan een kitlens (op gelijk diafragma), maar om alle lenzen die geen kitlens zijn dan maar meteen een uitzondering te noemen vind ik wat ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:54
henkie196 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 07:35:
[...]

Fixed. Ik heb wel eens gezocht naar primes die scherper zijn op f2.8 dan m'n Sigma 17-50/2.8, maar dat zijn er maar zeer weinig en die zijn allemaal min of meer gelijk in prijs aan de 17-50 en of een stuk duurder. En dat was toen de 17-50 nog iets van €600 kostte. Nu Sigma de 18-35/1.8 heeft geïntroduceerd zullen dat er nog minder zijn.

De meeste primes zullen inderdaad wel scherper zijn dan een kitlens (op gelijk diafragma), maar om alle lenzen die geen kitlens zijn dan maar meteen een uitzondering te noemen vind ik wat ver gaan.
Ook al is de Sigma 17-50 een zeer degelijke lens, ik ben regelmatig primes tegen gekomen die scherper zijn dan de Sigma. Tokina 100mm en Tamron 90mm zijn hier goede voorbeelden van.
Vooral wideopen heeft de Sigma toch wel softe corners. Erger dan de eerder door mij genoemde lenzen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb even op photozone gekeken, maar de 35/1.8G en 50/1.8G zijn beter dan de 17-50 f/2.8. De 28/1.8G is redelijk gelijk. De wijdere Nikon primes (20/2.8 en 24/2.8) zijn oude AF-D lenzen en zijn inderdaad optisch minder. De 24/1.4 is wel redelijk gelijk qua scherpte op gelijke diafragma's.
Dus om nu te zeggen dat de 17-50 optisch beter is dan de primes, vind ik minder kloppend dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Over het algemeen ruil je zoom-bereik in voor diafragma-bereik. Scherpte vind ik persoonlijk iets minder boeiend. Als je het toch allebei wil dan betaal je weer met gewicht en/of Euro's...

Elke lens is een afweging en meestal een compromis.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Universal Creations schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 16:43:
Ik heb even op photozone gekeken, maar de 35/1.8G en 50/1.8G zijn beter dan de 17-50 f/2.8. De 28/1.8G is redelijk gelijk. De wijdere Nikon primes (20/2.8 en 24/2.8) zijn oude AF-D lenzen en zijn inderdaad optisch minder. De 24/1.4 is wel redelijk gelijk qua scherpte op gelijke diafragma's.
Dus om nu te zeggen dat de 17-50 optisch beter is dan de primes, vind ik minder kloppend dan andersom.
Daarnaast is het ook wel een beetje appels met peren vergelijken. De Sigma presteert, als je naar de corners kijkt, op 35mm, vele malen slechter dan op 50mm.

Als je dan een zoom vergelijkt met een prime, kijk je dan naar de 50mm of naar de 35mm?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gewoon op gelijke brandpuntsafstanden, anders is het helemaal appels met peren vergelijken.
En het is inderdaad compromissen sluiten. Primes met gelijke brandpuntsafstanden en diafragma kunnen kleiner, al zit je in dit geval met het probleem van DX zoom vergeleken met vaak FX primes.
Hopelijk komen meerdere merken met pancakes of compacte lenzen zoals de Canon 40/2.8. Dit maakt het werken met primes wel fijn: lekker compact en licht. De bodies worden al steeds meer geminimaliseerd (D600 en 6D bij de full frames en 100D bij aps-c). Ze voelen natuurlijk de hete adem in hun nek van mirrorless dat scoort met compacte bodies en compacte (maar relatief trage lenzen).
Het probleem is alleen dat mensen die trage lenzen bij een dslr liever niet koopt. Een DX 18-50 f/4 of FX 24-70 f/5.6 lijkt een stuk minder sexy dan een 12-35 f/2.8 bijvoorbeeld, maar eigenlijk zijn ze equivalent.

[ Voor 24% gewijzigd door Universal Creations op 10-10-2013 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Daarbij ook nog eens de 'bang for your buck' bij primes nemen.
Primes zijn over het algemeen stukken goedkoper dan zoomlensen met dezelfde lichtsterkte.

Voor een beginnende fotograaf (zoals ik) is het dus veel interessanter om een lens met een vast brandpunt te kopen. Puur omdat het geen optie is om vierdubbel de prijs te betalen voor een 18-50 zoomlens met bijna dezelfde lichtsterkte...

Eigenlijk zou ik me niet in deze discussie mogen mengen omdat ik nog vrijwel een leek in fotografie ben. Veel lezende, en lerende wel.

De 50mm 1.8g is inmiddels besteld. Achteraf toch voor de 50mm gegaan omdat die toch stukken betere bokeh heeft dan de 35mm, en ik de lens toch wel voor portretten e.d. wil aanschaffen. Dan maar een stapje extra achteruit, voor de kwaliteit heb ik het wel over.

Hoop dat ik er weer veel wat plezier mee mag hebben. De 17-55 3.5-5.6 vond ik wel zwaar tegenvallen.
Vooral omdat de aperture echt nooit op 3.5 komt tenzij het vol zonlicht is. Anders is het minimum 5.6, en dat is nou niet ideaal voor mij.

Nu begint het sparen voor de overige lensen. Het is nog even aankijken wat ik hierna ga nemen. De macro of de tele..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Zeer nuttige informatie en erg bedankt! Zo te zien zijn prime lenzen dus ook een hele goede optie voor mij als beginnende fotograaf. Ik ga er nog geen halen aangezien ik van plan ben over te stappen op Pentax zodra ik het geld heb. Iets spreekt me erg aan bij die camera's, voor een groot deel de bang for your buck en het 'unieke'.

Wat maakt een macro lens eigenlijk precies een macro lens? Ik heb 70-200 lensen gezien waar Macro op stond maar die hadden nog steeds een minimale focus distance van ongeveer een meter. Mijn oude camera had een minimale focus range van 2cm op super macro stand. Dat leverde echt schitterende foto's op maar een DSLR lijkt dat niet te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Aldus pagina 1 van het topic:

Voor eigenlijk elke macro lens geldt dat hij ragscherp is. Een macro lens is daarvoor geoptimaliseerd. De onscherpte rendering, bokeh, is ook iets wat bij macro lenzen vrij goed gaat, maar waarbij je moet onthouden dat een lens met een grotere focale lengte het altijd makkelijker heeft op dit gebied.
Macro lenzen hebben een lange focus slag, waardoor de meesten vrij langzaam focussen. Een beperkte oplossing hiervoor is de focus-limiter, die de meeste macro lenzen hebben. Je hakt je focuspad daarmee in tweeën (of echt macro afstanden, òf close-up tot infinity) en geeft de camera de mogelijkheid om ongeveer 2x zo snel een focus te vinden. Veel zoom lenzen hebben een macro aanduiding, maar een echte macro lens is een lens die een 1:1 vergroting kan halen (bijv 1 cm groot beestje wordt ook 1cm groot op de sensor geprojecteerd door de lens)
De populairste macro lenzen zitten rond de 100mm, waardoor de lens ook, terecht, vaak wordt ingezet voor portretten.

Voordat je een macro objectief koopt zijn een aantal zaken belangrijk. Bedenk jezelf welk brandpunt je nodig hebt: hoe kleiner je brandpunt hoe dichter je bij je onderwerp werkt. Dit heeft twee nadelen: ten eerste kun je beestjes wegschrikken en ten tweede kun je in je eigen schaduw werken. Je kunt op de site vaak vinden welke afstand de minimale werkafstand is. Houd hierbij rekening dat dit gemeten is vanaf je sensor. De afstand van de sensor tot aan de rand van de behuizing plus de maximale lengte van je objectief bepalen hoeveel cm je nog over hebt achter je lens. Het tweede wat erg belangrijk kan zijn is de aanwezigheid van een focus limiter. Deze hakt het bereik in tweeën. Of de AF werkt over het hele bereik of alleen vanaf een bepaalde afstand tot oneindig. Omdat voor macro fotografie precies scherpstellen erg belangrijk is, heeft de scherpstelring een groot pad. Het scherpstellen over het hele pad duurt dan ook lang. Als je hem voor andere doeleinden dan macro gebruikt, kan het zeer handig zijn om een focus limiter te hebben. Controleer dus of het objectief dat heeft (als het voor jou belangrijk is). Het laatste aspect is een statiefgondel. Door een statiefgondel wordt de balans van camera plus objectief beter verdeeld op je statiefkop. Niet alle objectieven beschikken over deze mogelijkheid en of deze accessoire wordt meegeleverd is ook verschillend. Kijk dit na voordat je een lens koop (indien het belangrijk is voor je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Sorry dat het gewoon in de fipo stond. :)
Ben benieuwd wat voor vergroting mijn oude camera dan had.
Focus distance

Super Macro
Approx. 1cm/0.4in. to 1m/3.3ft

Hier een van die super macro fotootjes. Dit vond ik echt geweldig om te maken. Ik denk dat ik dus wel een goede macro lens zal gaan halen als ik het geld heb. :)
http://www.flickr.com/pho...4/sizes/o/in/photostream/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Die 1cm is gerekend vanaf de voorkant van de lens. De focusafstand bij dslr-lenzen is gerekend vanaf de sensor. Je moet hierbij wel rekening houden dat sensor van een compact-camera ook erg klein is en dus de vergroting wat tegenvalt. De vergrotingsfactor is de grootte van je beeld gedeeld door de grootte van je onderwerp.

Voorbeeldje: stel je wil een kever van 2cm op de foto zetten. Met een dslr macro lens wordt die kever met een formaat van 2cm op je sensor van 2,4cm breed geprojecteerd. Op een compactcamera is die kever waarschijnlijk 3x zo breed als het beeld. In jouw foto (geen idee hoe groot die mestkever?? is) is het beestje maar een kwart van het scherm en dus een kwart van je sensorbreedte (6mm) afgebeeld. Dit is dus 1:3 vergroting ongeveer.
Overigens haal je met een echte macrolens veel scherpere resultaten (met wat oefening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Oke dan. Dat maakt dan wel wat verschil. Toch sta ik best versteld wat voor plaatjes dat goedkope cameraatje neer kon zetten. Eigenlijk dé reden dat ik overgestapt ben op DSLR. Die DSLR is dan ook echt een stuk beter als de foto goed is (kwestie van oefenen) maar toch was mijn oude Fujifilm nog beter met macro.
De sensor is inderdaad een stuk kleiner dan in een dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De Fujifilm is misschien net iets beter in macro dan je dslr met de standaard kitlens die 1:3 vergroting haalt.
Maar dan nog haal je meer scherpte uit je dslr. Plaats je een macrolens op je dslr en je blaast alles wat compactcamera is weg. Zelfs met 1:2 vergroting gaat er al een wereld van kleine details open (dat heb ik met mijn Zeiss MP 50 en MP 100). Vergeet overigens niet dat de scherptediepte bij macro wel erg klein wordt en je dus flink moet afstoppen en moet zorgen voor voldoende licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Daar twijfel ik zeker niet aan. Toch is het dan een paar honderd euro tegenover 150 of wat die ook koste de laatste keer. Nu gaat hij zelfs weg voor 75 euro, mijn pa doet hem weg. :P Eigenlijk zonde maar toch.

Als een goedkope macro lens koop die toch in de buurt komt van de 1:1 of tot 1:2. Laten we gewoon een voorbeeld nemen met deze, het is toch het nikon topic. :P
pricewatch: Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG APO Macro (Nikon)
Onder de honderd euro. Zou dit dan mooie plaatjes opleveren? Hoe is dat vergeleken met mijn oude macro. Als je kijkt naar de prijs moet het sowieso een verbetering zijn, toch?

Zou dat het geld waard zijn puur om te experimenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Stukje van photozone.de over deze lens:
The min. focus distance is 150mm resulting in a max. magnification of 1:4.1 at 300mm but there´s also a dedicated macro mode (via a switch, limited to 200-300mm) which provides a magnification of 1:2.9 to 1:2. Due to the lack of floating elements in the focusing group you shouldn´t expect the performance of a true macro lens though
Maar verder is het echt geen goede lens. Zou best beter kunnen presteren dan een compactcamera, maar zonde geld vind ik. Spaar liever wat door voor een echte macrolens of experimenteer met tussenringen. Voor meer macro-informatie en vragen: Het grote Macro Hardware-topic

[ Voor 0% gewijzigd door Universal Creations op 10-10-2013 23:35 . Reden: Schrijffout uit het citaat van photozone gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Thanx voor de info. Ik zal dan zeker gaan sparen maar eerst een Pentax K5-II :) Hopen dat dat hier niet gelijk staat aan schelden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Dat is eigenlijk vragen om een enkeltje in de richting van het eeuwige archief :) Het is toch algemeen bekend dat je met een Pentax camera geen foto's kan maken, maar alleen kiekjes? :)

Oh, wacht, laat ik ook nog even een serieus antwoord er tegen aan gooien. Vroeger, toen ik nog jong was en er nog geen full frame (Nikon) camera's te koop waren, bestond er hier op GOT een stevige merkenoorlog. Die merkenstrijd is ondertussen lang en breed begraven. (Mede dankzij de moderatoren zou ik zeggen.) Tegenwoordig kunnen Nikonians gewoon de Canon topic's betreden, zonder een levenslange ban te krijgen. En Canonians praten soms mee in de Nikon topic's.

Het aandeel mensen dat nog regelmatig op GOT komt en ook nog Pentax schiet is overigens wel zeer beperkt. Maar hoewel we regelmatig een beetje meewarig ons hoofd schudden, zijn die mensen ook overal welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Niks mis met Pentax.

Ik ben blij dat er regelmatig in de threads van verschillende merken mensen van "het andere kamp" toch de nodige nuttige dingen roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Wat is er volgens jou dan mis met pentax? Ik weet niet anders dan dat ik het een fijne camera vindt met alle instellingen bij de hand, in tegenstelling tot mijn Nikon d60. Kijkend naar de sensor heeft hij echt hele goede prestaties volgens die benchmark site. En de sensor is het zelfde als de d7100 dacht.
verder is hij iets goedkoper als die camera. En de autofocus! Waw, das snel. Plus de body heeft stabilisatie, je betaald dus 1 keer voor VR in plaats van bij elke lens weer opnieuw. Mijn budget is niet toereikend voor VR lenzen.

met andere woorden ik zie (bijna) alleen maar voordelen aan de pentax. Het enige nadeel is dat de programma selectie knop een 'lock' heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heilige Kaas schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:44:
Wat is er volgens jou dan mis met pentax?
Sorry als je mijn post zo uitlegt. Dat was niet mijn bedoeling.

Aan het einde van de dag vind ik maar 1 ding belangrijk en dat is dat jij foto's maakt waar jij blij van wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 11-10-2013 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Heilige Kaas schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:44:
Wat is er volgens jou dan mis met Pentax?
Niks. Alleen hebben we daar een eigen draadje voor, om de boel een beetje overzichtelijk te houden. Dit draadje gaat over Nikon lenzen. Pentax body's en lenzen bespreken we hier: Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Nog even zitten spelen met een Nikon f/1.8D van een vriendin van me.
De 1.8G komt maandag binnen.

Naar alle reacties had ik echt verwacht dat het een kleine fov zou zijn. Is in werkelijkheid door mn DX Camera dus 75mm, vind dat het nog steeds perfect voor portretten.

http://th06.deviantart.ne...ie_by_p_ascal-d6q5p0n.jpg

Nu maar eens gaan leren foto's te maken, in plaats van kiekjes ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Valandin op 12-10-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat is de functie van de lingerie in de foto? En dan niet waarom het niet naakt is, maar waarom niet wat meer kleren aan. Ik zie de functie van het gebrek aan kleding niet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Tweakers lezen op de huiscomputer wordt zo best lastig :-) Heb je ook een foto van een mooie camera of lens ofzo :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Heb de image tags weggehaalt Wouter ;) Nog niet zo over gedacht.
Nomad, geen reden eigenlijk. Was puur om gewoon eens lingerie foto's te doen.
Ben lerende, dus probeer gewoon zo veel mogelijk verschillende soorten foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-06 20:28
Volgende keer wel het labeltje met het wasvoorschrift verwijderen. ;)

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-06 18:31

Major_ton

Shoot!

Voor iedereen die geïnteresseerd is in objectieven met een groot bereik, maar een beperkt budget hebben, heb ik een item op mijn website geplaatst over de Sigma 150-500mm OS. Ik had deze lens laatst een dag op proef en heb vervolgens de tijd genomen om mijn mening te delen met de rest van fotograferend Nederland 8)

Klik

Een disclaimer voor de pro's op dit forum: Ik ben geen professionele lenzen tester, noch pretendeer ik dat te zijn. Natuurlijk wil ik wel graag mijn ervaringen delen in de hoop dat anderen hier iets aan hebben. Mocht je 'ernstige' fouten vinden in mijn item, laat het dan a.u.b. even weten via een mailtje of berichtje, omdat ik natuurlijk geen onwaarheden wil verspreiden.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Leuke review, dank voor het delen van je ervaringen. Wellicht dat anderen hier er nog beter commentaar op kunnen geven, ik weet dat marceltuit ook een Sigma 150-500 heeft. Ik had nog niet eerder gehoord van de stroeve zoomring, mogelijk dat dit exemplarisch is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Valandin schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:57:
Heb de image tags weggehaalt Wouter ;) Nog niet zo over gedacht.
Nomad, geen reden eigenlijk. Was puur om gewoon eens lingerie foto's te doen.
Ben lerende, dus probeer gewoon zo veel mogelijk verschillende soorten foto's te maken.
Blijf vooral lingerie (met inhoud) foto's maken! Prachtige foto. Prachtige model. make up is ook goed gedaan.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-06 13:36
Ik heb op de tweede hands markt een Sigma 18-200 f3.5 DC OS gevonden. Deze wil ik op mijn Nikon D5100 Ik weet alleen niet dat deze op een Nikon-F mount zal passen.

Er wordt door de verkoper gezegd dat de lens niet op een Canon past, maar wel op een Sigma camera.

Wie kan mij hierbij helpen

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 20:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ligt helemaal aan de mount waarvoor de lens gemaakt is. Sigma maakt van elke lens die ze uitbrengen verschillende varianten, één voor hun eigen Sigma-A mount, één voor Canon, één voor Nikon, één voor Sony, één voor Pentax en één voor olympus (soms slechts een paar van deze opties).

Als de koper zegt dat dit een uitvoering is voor de Sigma mount, dan gaat dat niet passen op je D5100.

Zie hier de hele lijst aan Sigma objectieven en de mounts waarvoor ze beschikbaar zijn:
http://www.sigmaphoto.com/lens-chart-content

Oude modellen:
http://www.sigmaphoto.com...ently-discontinued-lenses

Je zult bij aankoop van een Sigma lens altijd moeten zorgen dat je de uitvoering koopt die bedoeld is voor de mount van jouw camera.

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 15-10-2013 16:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05
Even de medetweakers raadplegen voor ik weer wat geld door het raam gooi...

Ik heb een D3200 body en heb nu 2 lenzen die ik veel gebruik, namelijk de Nikon 35mm 1.8 (super voor binnen en op feestjes ed) en de Sigma 17-70 2.8-4 (de nieuwe, een superlensje voor dagelijks gebruik). De kitlens blijft in de kast en komt er enkel uit als er risico is op een vuil front element (aan zee ofzo...)

Nu wil ik dat aanvullen met een telelens die moet dienen voor als 70mm niet genoeg is, vooral op vakantie, dierenparken, om eens te focussen op details van gebouwen, foto's dochter en neefjes zonder dat ze mij zien want dan is het meestal te geposeerd... Laat ons zeggen dat dit ±20% van mijn gebruik gaat zijn. (Ik wou daar eerst ook Marco in combineren maar ben er ondertussen achter dat het beter is om daarvoor een specifieke lens te kopen, echter is dat misschien maar 1-3% van mijn gebruik dus dat heeft nu geen belang)

Plan was om voor een Nikon 70-200 f4 te sparen die hele goede reviews krijgt en een pak goedkoper is dan de 2.8 versie. Dat sparen is ondertussen gelukt maar nu overvalt de twijfel me. Deze lens kost toch al snel 1.100€ en de Euro's groeien niet aan de bomen... Ik heb ook maar een instap body (D3200). Daarom toch nog even rondgekeken en tot de conclusie gekomen dat de 70-300 misschien een mooi alternatief is. 100mm extra bereik en slechts een fractie van de prijs. (om dat bereik met de 70-200 te halen moet er alwaar een TC bij en die kost ook weer centen & verlies in IQ?)

2 vragen:

Zouden jullie in mijn geval ook voor de goedkopere oplossing gaan? Persoonlijk denk ik dat ik enkel bij weinig licht een verschil ga merken en misschien ook iets mindere bokeh. Weathersealing is niet van belang want mijn body is ook niet echt waterproof ;)

Welke van de drie 70-300 lensen geniet jullie voorkeur? Ik heb enkel die met VR, OS, VC geselecteerd omdat ik dat wel kan gebruiken en ik heb toegevoegd wat ik zelf al opgezocht heb.

Nikon: pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
(Snelle stille focus, goede bouwkwaliteit, beste optische kwaliteit op 300mm van de 3 al is het verschil verwaarloosbaar, ...)

Tamron: pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)
(Snelle stille focus, goede bouwkwaliteit, redelijke optische kwaliteit al is het verschil verwaarloosbaar, 100€ goedkoper, wat toch al meer dan 22% verschil is!)

Sigma: pricewatch: Sigma 70-300mm F4-5.6 DG OS (Nikon)
(met 282€ ruim de goedkoopste van de 3, Sigma voegt OS toe aan deze lens maar laat de macro er uit die wel in het vorige model zat dat nu rond de 100€ kost rare beslissing imo... mindere van de 3 in bouwkwaliteit en iq)

Van design vind ik ze alledrie lelijk, dus dat doet ook niet terzake :D
Ideaal valt er een bom geld uit de lucht en koop ik een 70-200 2.8 met teleconvertor of een Bigma 150-500 maar voorlopig moet ik het met minder stellen :D

[ Voor 4% gewijzigd door Inrage op 15-10-2013 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Inrage schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:55:
[...] Zouden jullie in mijn geval ook voor de goedkopere oplossing gaan...?
Ja.
[...] Welke van de drie 70-300 lenzen geniet jullie voorkeur...?
Ik denk dat je het verschil tussen deze drie niet gaat terug zien in je foto's. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de Tamron, maar weet eigenlijk niet goed waarom. Voor de merkeigen Nikon valt ook best wat te zeggen en de prijs van de Sigma is gewoon heel scherp, maar helaas zijn Sigma lenzen niet altijd even scherp. Moet je een beetje geluk mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Sigma bouwkwaliteit van de 70-300 is echt minder, die zou ik overslaan.

En ik ben het met je eens dat je beter de 70-300 VR/VC kan kopen dan de 70-200 F/4 VR.

Tussen de Tamron en Nikon zit erg weinig verschil optisch, maar geeft Tamron niet ondertussen 5 jaar garantie? En nog goedkoper ook? Dan zou ik het wel weten.

edit: ja dus:
http://www.5jaar-tamron.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 15-10-2013 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Nomad schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:10:
Sigma bouwkwaliteit van de 70-300 is echt minder, die zou ik overslaan.

En ik ben het met je eens dat je beter de 70-300 VR/VC kan kopen dan de 70-200 F/4 VR.

Tussen de Tamron en Nikon zit erg weinig verschil optisch, maar geeft Tamron niet ondertussen 5 jaar garantie? En nog goedkoper ook? Dan zou ik het wel weten.

edit: ja dus:
http://www.5jaar-tamron.nl/
Wat ik me afvraag:
Zijn er ook mensen die de kwaliteits controle van Tamron in de beslissing meenemen?
Mijn ervaring met Tamron is dat er grote verschillen kunnen zitten tussen 2 identieke lenzen. Soms heb je geluk en heb je een degelijke lens te pakken, een andere keer heb je weer pech en heb je een minder model te pakken.

Zijn er mensen die hier rekening mee houden? Ikzelf ben er in de loop der jaren wel rekening mee gaan houden omdat ik een aantal keren een "slecht" exemplaar te pakken had. Ruilen is dan geen probleem maar het geeft wel weer extra werk/rompslomp. Ik zal zelf dus niet zo snel meer voor Tamron kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het gaat om de kwaliteitscontrole van Tamron... Die van Sigma was nog een paar stappen beruchter dan die van Tamron is.

Houd ik er rekening mee? Eh, de laatste tijd heb ik niet veel meer gekocht, dus nee. Aan de andere kant ken ik mijzelf goed genoeg om te weten hoe ik bij uitbreiding denk. Dus de kans dat ik Nikon koop is een flink stuk groter dan de kans dat ik third party ga. Uiteindelijk wil ik toch de Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Ok de Sigma valt dan al af.

Dan gaat het tussen de lagere prijs van de Tamron met enig risico (al heb ik ook een Sigma lens en ben daar 100% tevreden van, dus sta daarom niet negatief tov 3th party merken)
En aan de andere kant de Merkeigen Nikon. Deze is wel al uit sinds 2006, is er dan geen kans dat hier op korte termijn een update van gaat komen? Niks zo vervelend als onwetend een op korte termijn verouderd product te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Ik denk dat we nog minimaal 2 jaar mogen wachten op een opvolger van de Nikkor 70-300mm VR. Je weet het natuurlijk nooit, maar er is nog geen opvolger op de radar verschenen. Ik heb mijn 70-300mm VR bij Nikon Beverwijk gekocht voor € 299,- met 6 maanden garantie. Er staat er nu ook weer eentje te koop voor dit bedrag. Mijn uitvoering ziet er echt als nieuw uit. Als je helemaal nieuw nieuw nieuw wilt, zou ik voor de Tamron kiezen vanwege de prijs, maar € 299,- voor de Nikkor met garantie is een mooie deal!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Een opvolger van de 70-300 VR verwacht ik zeker nog niet.

Quality issues zijn meer lens afhankelijk dan merk afhankelijk in mijn opinie. De 50 1.4 van sigma is berucht qua AF, de 85 1.4 van Sigma focust bij iedereen even goed lijkt het. De 35 1.4 heeft ook nagenoeg niemand problemen mee. De 70-200 van Sigma is dan wel weer berucht om zijn quality issues.

Kortom, ik kijk naar de lens. En de 24-70 VC van Tamron daarvan weet ik eerste hands dat er nogal wat exemplarische verschillen zijn en ik lees het bevestigend terug op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij de 70-200 van Sigma maakt het dan weer heel veel uit welke versie je het over hebt. De eerste (non-macro) versie kende geen problemen. Het was met name de eerste macro versie (en wellicht ook de tweede) waarvan (zowel op Canon als Nikon mount) er meer exemplaren slecht dan goed waren.

De eerste (non macro) versie had trouwens wel wat meer last van purple fringe en CA dan mijn Nikon 70-200. Maar tja, voor dat prijsverschil mag dat ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Bedankt voor de tips heren. De info is wel handig bij een nieuwe aanschaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Tamron 70-300mm is besteld want hij was helaas niet binnen, dus ik stond nog even te twijfelen om toch de Nikon te kopen, maar met dit kutweer buiten kan ik nog wel even wachten ;).

Ook nog even naar de Sigma 150-500mm staan gapen maar dat zou echt wel een grappig zicht zijn om mijn D3200 :D Voorlopig geef ik minder geld uit en moeten de vogeltjes maar iets dichterbij komen...

[ Voor 12% gewijzigd door Inrage op 17-10-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Die Sigma 150-500mm is echt een beest van een lens. Naar verhouding maakt het niet echt uit of je nu een D3200 of D800 hebt, hij blijft enorm ;-) Een paar posts naar boven in dit topic heb ik een link geplaatst met mijn bevindingen over deze lens. Ik denk dat je voor regelmatig gebruik beter af bent met de Tamron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Major_ton schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:31:
Die Sigma 150-500mm is echt een beest van een lens. Naar verhouding maakt het niet echt uit of je nu een D3200 of D800 hebt, hij blijft enorm ;-) Een paar posts naar boven in dit topic heb ik een link geplaatst met mijn bevindingen over deze lens. Ik denk dat je voor regelmatig gebruik beter af bent met de Tamron.
Leuke review d:)b
Goed punt ivm de aandacht die je gaat trekken met de Bigma en de onhandigheid van dat ding als je die wil meesleuren op een wandeling door de bergen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

Net aangekondigd is de 58mm F1.4 met N coating en alle andere snufjes die Nikon in zijn 85,24,35 F/1.4 stopt. Nu vraag ik mij af Waarom de 50 1.4 voor minder dan 500 dollars verkocht word, terwijl deze lens een SRP heeft van 1.669,95. Buiten de N coating zit daar toch niet zoveel verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:47
Sowieso snap ik de meerwaarde van een 58mm t.o.v. een 50mm niet als je ook nog een 85mm hebt. Dan zet ik wel een stap vooruit, heb je hetzelfde effect lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

De nieuwe Nikkor 58mm f/1.4G wordt een 3D en bokeh monster! Als je de MTF charts bekijkt is dit echt een lens die ontworpen is voor het beste resultaat vol open op f/1.4. De prijs is hoog, maar het is ook een echte specialisten lens voor sommige pro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

* Orion84 had liever gezien dat de geruchten rond een 300mm F/4 VR waren uitgekomen. Ah well, dat komt vast nog wel :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

pdebie schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:02:
Sowieso snap ik de meerwaarde van een 58mm t.o.v. een 50mm niet...
Ik heb me laten vertellen dat het eenvoudiger is om een 'perfecte' lens te maken rond de 55-58mm. Veel fotografen vonden die echter te lang en vroegen om een 42mm. Als compromis is er toen ooit voor 50mm als standaard lens gekozen.

Gek genoeg gaan Nikon en Zeiss nu weer 55-58mm standaard lenzen maken... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

pdebie schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:02:
Sowieso snap ik de meerwaarde van een 58mm t.o.v. een 50mm niet als je ook nog een 85mm hebt. Dan zet ik wel een stap vooruit, heb je hetzelfde effect lijkt me.
http://photographylife.com/nikon-58mm-f1-4g-announcement Lees eens lekker door :-)
Orion84 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:07:
* Orion84 had liever gezien dat de geruchten rond een 300mm F/4 VR waren uitgekomen. Ah well, dat komt vast nog wel :)
Dat ben ik helemaal met je eens! :Y

[ Voor 27% gewijzigd door Major_ton op 17-10-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Major_ton schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:03:
De nieuwe Nikkor 58mm f/1.4G wordt een 3D en bokeh monster! Als je de MTF charts bekijkt is dit echt een lens die ontworpen is voor het beste resultaat vol open op f/1.4. De prijs is hoog, maar het is ook een echte specialisten lens voor sommige pro's.
3D nog wel... en bokeh moet ook nog blijken, want dat is niet uit de MTF te halen.
Even een vergelijking:

58/1.4
Afbeeldingslocatie: http://imaging.nikon.com/lineup/lens/singlefocal/normal/af-s_nikkor58mmf_14g/img/pic_002.png

50/1.4
Afbeeldingslocatie: http://imaging.nikon.com/lineup/lens/singlefocal/normal/af-s_50mmf_14g/img/pic_002.png

Zeiss 55/1.4
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1wx6yQ20apMH4p0gPjxEtu9O/full.jpg
Lijntjes van boven naar beneden: 10, 20, 40 lijnen/mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Universal Creations schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:20:
[...]

3D nog wel... en bokeh moet ook nog blijken, want dat is niet uit de MTF te halen.
Even een vergelijking:

58/1.4
[afbeelding]

50/1.4
[afbeelding]

Zeiss 55/1.4
[afbeelding]
Lijntjes van boven naar beneden: 10, 20, 40 lijnen/mm
De bokeh prestatie is wel uit de MTF te halen. Hoe dichter S10 en M10 lijnen bij elkaar blijven, hoe beter en rustiger de rendering is van de bokeh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Volgens mij heeft dat meer invloed op astigmatisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Universal Creations schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 18:13:
Volgens mij heeft dat meer invloed op astigmatisme.
Een technische onderbouwing moet ik je verschuldigd blijven, maar je kan het zelf bekijken door eens wat meerdere MTF charts te bekijken van lenzen die je al kent als het om de bokeh rendering gaat. Lijnen dicht bij elkaar is mooie bokeh en als de lijnen bij elkaar weglopen heb je onrustige bokeh vaak met outlining en color fringing.

Wat betreft de nieuwe Nikkor kan je natuurlijk ook naar de voorbeeldfoto's kijken, welke best wel bevestigend zijn :-)

Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37
Astigmatisme heeeft dan weer een hele grote invloed op hoe lichtbronnen buiten het focusgebied geprojecteerd worden, dus Major_ton zou best wel eens een goed punt kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Hey mensen,

Ik heb weer een vraag. Ik ben ditmaal op zoek naar een tele-lens. Vooral voor natuur fotografie.
Een redelijke autofocus is gewenst, VR uiteraard ook.

In eerste instantie ga ik het liefst voor een 55-300 of een 70-300.
Een 55-200 of 75-200 is ook mogelijk. Echter is de prijs van een 300 nagenoeg hetzelfde als een 200mm.

Waar het bij mij misgaat is welke lens ik uiteraard zal aanschaffen dan.
Ik ben maar een amateur fotograaf, weinig ervaring, en een laag budget.
Natuurlijk is de mogelijkheid aanwezig om gewoon een aantal maanden door te sparen.
Wil wel waar voor het geld.

Ik bezit momenteel een Nikon D3200, de 17-55m kitlens. En een Nikkor 50mm f/1.8g.

Mijn voorkeur op het moment:
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR

Daarnaast heb ik:
pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR

Nog op het oog.
De vraag is eigenlijk of de 55-300 gewoon 'goed' is.
Of dat hij gewoon verschrikkelijk is en het me meer plezier zal geven als ik even doorspaar.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik vind de 55-300 prima voor wat ik ermee doe. Maak er top foto's mee met mijn d3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Ben toch voor de 55-300 gegaan.
Kon wat aanbiedingkjes scoren en heb er uiteindelijk maar 206 voor betaald.
Mocht het na een aantal maanden niet bevallen kan ik hem toch tweedehands nog voor 180 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Kijk ook eens voor dit soort lenzen op de refurbished afdeling van Nikon Beverwijk. Alle lenzen worden met 6 maanden garantie vekocht en ze hebben eigenlijk altijd wel een 55-300 of 70-300 staan.

KLIK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik ben op zoek naar een standaard walk-around lens voor mijn D7000. Ideaal zou zijn een lichtsterke lens met een equivalent brandpunt van ongeveer 35mm(dus 23-24mm op DX). Ik heb al de 35mm f/1.8 maar deze is vaak niet wijd genoeg om goede overzichtsfoto's of foto's van groepen mensen binnenshuis te maken.
Op mijn Fuji X100 zit een 23mm lens welke ik perfect vind werken, maar ik pak bij actiefoto's, grote flitser of filmen toch liever de D7000.

Opties die ik tot nu toe zelf gevonden heb zijn allemaal niet echt ideaal:
-Sigma/Tamron 17-50 2.8, 'maar' f/2.8 en ik draag een deel zoomrange mee waar ik weinig mee doe.
-Nikon 17-55 2.8, ook f/2.8 en veel te groot en te duur voor hoe en hoe vaak ik hem zal gebruiken.
-Sigma 18-35 1.8, op zich een ideale lens qua brandpunt en lichtsterkte, maar wel erg groot(relatief) wat ik persoonlijk een nadeel vindt.
-Nikon 24 2.8, goed brandpunt en lekker compact maar aan de andere kant kan ik dan net zo goed voor een Sigma/Tamron 17-50 2.8 met dezelfde lichtsterkte en een veel groter bereik.

Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een 24 f/2.0 o.i.d. die lekker compact is, maar voor zover ik weet wordt zoiets helaas niet gemaakt. Ik vroeg me af of andere Nikon DX gebruikers ook met dit 'probleem' hebben gezeten en hoe zij dit eventueel hebben opgelost.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wat jij zoekt bestaat helaas niet. Er is wel de Sigma 24/1.8, maar die is vrij groot, de Nikon 24/1.4, die is ook groot en erg duur en de Nikon 28/1.8 die is ook vrij groot.

Ik zou eens kijken naar de Sigma 30/1.4, de oude of beter nog de nieuwe versie. Die zijn iets langer dan wat je zoekt, maar wel lichtsterk en redelijk compact. Of je over het formaat en de prijs heen zetten en voor de Sigma 18-35/1.8 gaan.

http://tweakers.net/categ...voBPJ7Ow_clst5TDsf8M0odYf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bestaat wel, maar dan moet je wel een paar dingen opgeven: AF en de mount van de lens vervangen. Nieuwsgierig:
Zuiko 24/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
Fiber schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 09:59:
Wat jij zoekt bestaat helaas niet. Er is wel de Sigma 24/1.8, maar die is vrij groot, de Nikon 24/1.4, die is ook groot en erg duur en de Nikon 28/1.8 die is ook vrij groot.

Ik zou eens kijken naar de Sigma 30/1.4, de oude of beter nog de nieuwe versie. Die zijn iets langer dan wat je zoekt, maar wel lichtsterk en redelijk compact. Of je over het formaat en de prijs heen zetten en voor de Sigma 18-35/1.8 gaan.

http://tweakers.net/categ...voBPJ7Ow_clst5TDsf8M0odYf
Wat hij zoekt bestaat wel, maar is helaas niet te betalen..

http://www.kenrockwell.com/nikon/2814af.htm

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die is ook niet heel klein, en ook geen 24mm...

Wat hij zoekt is zoiets: klein, 22mm, f/2, 209 Euro...

Afbeeldingslocatie: http://www.canon.nl/Images/LENS_EF-M_22mm_STM_FRT_Default_tcm16-948619.jpg

Maar dat is er helaas niet vor Nikon F-mount... (Ook niet voor Canon EF(-S) overigens. Dit is EF-M...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37
tja, 22mm vereist een stevige retrofocusconstructie op een dslr, en dat maakt een lens meteen vel groter en zwaarder, wil je het min of meer lichtsterk hebben. Ik vond dat een van de grootste voordelen van mijn overstap naar m43, de kleine panasonic 20mm f/1,7.
Je zou wat kunnen zoeken naar oudere lenzen, maar het nadeel van de nikonmount, is dat er maar heel weinig lenzen zomaar op aan te passen zijn. Ik weet niet juist wat er allemaal beschikbaar is voor nikon, maar zoek eens naar oude vivitar, tamron of tokina's voor nikon oid. Oudere lenzen zijn over het algemeen wat compacter. Je verliest dan wel af natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Tja... Je kan natuurlijk ook het onmogelijke eisen. Ga lekker voor de Sigma 18-35mm f/1.8! Zodra je het resultaat ziet ben je snel het formaat en gewicht van de lens vergeten. Bovendien is die lens prima in balans op de D7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Er is geen leuke 24mm prime, in mijn zoektocht daarnaar heb ik maar een Nikon 17-55 f/2.8 gekocht. De nieuwe Sigma 18-35 f/1.8 lijkt me voor jou een hele goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Vind dit toch wel een interessante kandidaat:
http://www.kenrockwell.com/nikon/2420.htm

Fotohandel Delfshaven uit Rotterdam wil ze nog weleens hebben. En anders ff kieke op MP.

Het enige wat je wel mist is AF. Maar handmatige focussen met AI(S) lenzen is echt een genot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Nikon AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Verschillende fullsize samples van de hele aperture range. :)
http://froknowsphoto.com/nikon58-vs-58-noct/
*Let op, hoewel de nieuwe 58mm extreem duur lijkt/is, de originele Noct is altijd nog een stuk duurder. ;)

En mooie real-world foto's:
http://samobeid.com/nikon...-58mm-f14g-sample-images/

Niet de scherpste lens ooit wide-open, het is geen Otis, maar bokeh en nano coating zijn de krachten.

Zie bijboorbeeld de 50mm F1.8 G, uit deze set.
1. http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157637143944553
2. http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157637143944553
Versus de 58mm F1.4 G:
1. http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157637143944553
2. http://www.flickr.com/pho...in/set-72157637143944553/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:11

mrc4nl

Procrastinatie expert

Teun_2 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 19:42:
tja, 22mm vereist een stevige retrofocusconstructie op een dslr, en dat maakt een lens meteen vel groter en zwaarder, wil je het min of meer lichtsterk hebben. Ik vond dat een van de grootste voordelen van mijn overstap naar m43, de kleine panasonic 20mm f/1,7.
die 20mm geeft 40mm eqv. een 35mm lens op nikon DX geeft 52. ok de 40mm is wijder maar niet veel.

een echte lichtsterkte groothoek (<28mm) is gewoon duur

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 04-11-2013 23:20 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik bedoel wel foto's die ik donkere omstandigheden zijn genomen waar je langs de straat een rij lantarenpalen hebt. Opzich is het erg te werken maar vroeg mij af of meer mensen dit hebben.
bartpostma schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 08:52:
[...]

Heb ik niet echt last van bij mijn 35mm f/1.8 eigenlijk
Klopt het dat de nikkor 35mm 1.8 relatief snel last heeft van paarse randjes om bijvoorbeeld lantarenpalen onder de f/4 - f/4.5?

[ Voor 62% gewijzigd door Cobiwan op 05-11-2013 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 00:36
Sj44k13 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 07:27:
Klopt het dat de nikkor 35mm 1.8 relatief snel last heeft van paarse randjes om bijvoorbeeld lantarenpalen onder de f/4 - f/4.5?
Heb ik niet echt last van bij mijn 35mm f/1.8 eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Weinig is het zeker niet:

Afbeeldingslocatie: http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/nikkor_afs_35_18_d7000/ca.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Het is dus normaal? Ik moet erbij vertellen dat het vooral extreem is als de lucht verder bijna zwart is (avond). Volgens mij heeft het daarmee te maken... Chromatic aberration of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je ziet het bij grote contrasten. Dus fel licht achter een paaltje of takje, of juist aan de randen van een lichtbron zoals een lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En het is doorgaans prima weg te werken in de nabewerking. De betere bewerkingstools (zoals lightroom) hebben hier gewoon functies voor aan boord. Chromatic abberation is inderdaad de juiste term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 00:36
Je moet ook niet alles perfect verwachten van een lens van minder dan 200 euro (geloof dat ie zelfs 170 kost). Vind 'm alsnog qua prijs/kwaliteit helemaal prima.

Proberen niet te veel extremen op te zoeken of eventueel in postproduction de boel te corrigeren zoals Orion ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Voor de geinteresseerden, een review van de 58 f/1.4 door Neil van Niekerk: http://neilvn.com/tangents/review-nikon-58mm-f1-4g-lens/

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
En eveneens voor de geïnteresseerden, een vergelijk van de 58/1.4 t.o.v. de 50/1.4, voornamelijk op scherpte. Altijd wel aardig van Roger dat hij meerdere samples bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

henkie196 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 10:49:
En eveneens voor de geïnteresseerden, een vergelijk van de 58/1.4 t.o.v. de 50/1.4, voornamelijk op scherpte. Altijd wel aardig van Roger dat hij meerdere samples bekijkt.
Erg leuk dat iemand zoveel moeite neemt om de lens te gaan testen, maar in mijn ogen slaat hij de plank totaal mis. Als Nikon zelf al aangeeft dat de lens NIET ontworpen is voor het scherptste resultaat, waarom zou je je dan nog wagen aan zo'n uitgebreide test? In de conclusie benoemd hij nog even waar de lens WEL voor ontworpen is, maar gaat er verder niet op in. Op deze manier heeft zijn prijs/kwaliteits oordeel ten aanzien van de 50mm f/1.4 G ook geen enkel nut.

Ik vind het wel amusant om te lezen dat de meeste pro fotografen erg te spreken zijn over deze lens (en hem dan ook kopen) en dat de hobbyisten en techneuten die zich alleen op de specificaties en MTF grafieken richten lopen te klagen over de hoge prijs 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je je niet interesseert voor de scherpte van de lens, dan bekijk je die vergelijking ook niet. Dan kijk je enkel naar foto's gemaakt door de lens.
Overigens hechten pro's ook waarde aan scherpte. Het punt is dat als een lens scherp is, dat diezelfde pro's daar flink over uitwijden, maar als ie dat niet is, het opeens niet om scherpte meer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik ben blij met de ontwikkeling dat reviewers iets meer kijken naar AF (indien aanwezig), ipv alleen een scherpte test te doen. Want ik heb liever dat ik consequent prettig scherpe foto's heb, dan de helft van de tijd super ragscherp en de andere helft uit focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Universal Creations schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 12:58:
Als je je niet interesseert voor de scherpte van de lens, dan bekijk je die vergelijking ook niet. Dan kijk je enkel naar foto's gemaakt door de lens.
Overigens hechten pro's ook waarde aan scherpte. Het punt is dat als een lens scherp is, dat diezelfde pro's daar flink over uitwijden, maar als ie dat niet is, het opeens niet om scherpte meer gaat.
Ik snap je opmerking en moet je er ook wel gelijk in geven, maar in het geval van deze test vind ik het toch een gevalletje om bij een auto test alleen maar te letten op het vermogen en de topsnelheid. Er spelen natuurlijk veel meer factoren mee om een product waarde toe te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Uiteraard, maar Roger staat erom bekend dat hij juist het meetbare bekijkt. Veel andere eigenschappen zijn vaak ook persoonsgebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De beste man geeft toch ook heel duidelijk aan wat de context is van zijn metingen? Je moet vervolgens zelf uitmaken wat je met de informatie die hij deelt doet :)

In feite geldt het voor veel reviews. Persoonlijk lees ik liever een review (lees: ervaringen) van een pro of anderszins getalenteerde gebruiker die daadwerkelijk enige tijd gebruik heeft gemaakt van een objectief dan van iemand die er de teststudio mee in is gedoken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:40

B64

Major_ton schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 12:39:
[...]

Erg leuk dat iemand zoveel moeite neemt om de lens te gaan testen, maar in mijn ogen slaat hij de plank totaal mis. Als Nikon zelf al aangeeft dat de lens NIET ontworpen is voor het scherptste resultaat, waarom zou je je dan nog wagen aan zo'n uitgebreide test? In de conclusie benoemd hij nog even waar de lens WEL voor ontworpen is, maar gaat er verder niet op in. Op deze manier heeft zijn prijs/kwaliteits oordeel ten aanzien van de 50mm f/1.4 G ook geen enkel nut.

Ik vind het wel amusant om te lezen dat de meeste pro fotografen erg te spreken zijn over deze lens (en hem dan ook kopen) en dat de hobbyisten en techneuten die zich alleen op de specificaties en MTF grafieken richten lopen te klagen over de hoge prijs 8)7
Deze man heeft een lensverhuurbedrijf, en wil zeker weten dat de lenzen die hij aan z'n klanten meegeeft goed zijn. Hij wil gewoon weten wat hij verhuurt. Als je z'n blog wat vaker leest dan weet je dat hij ook regelmatig hagelnieuwe objectieven terugstuurt omdat ze niet helemaal aan de verwachtingen voldoen. Scherpte is daarbij één van de factoren. Dat de 58mm niet primair op scherpte is ontwikkeld, wil niet zeggen dat-ie daarom maar soft moet zijn - of zelf soft mag zijn. Gezien de prijs (en dus ook de verhuurprijs) mag je wel wat verwachten. Niet al zijn klanten zullen die lens gebruiken voor het doel waar Nikon hem heeft ontworpen.
DAT is de belangrijkste reden dat hij ook deze lens zo uitgebreid op scherpte test.
Bovendien weet hij nu wat hij z'n klanten moet adviseren, en dat is toch ook wel heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

B64 schreef op zondag 17 november 2013 @ 00:06:
[...] Als je z'n blog wat vaker leest...
Dat is eigenlijk met alle reviewers zo. Als je ze wat langer volgt kun je hun oordeel veel beter in een 'context' zien. Je weet dan hun smaak en persoonlijke voorkeuren en kan dat dus meenemen in hoe je hun review leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik leen mijn oude D70 wel eens uit aan kennissen. Had niet echt een tweede zoomlens om mee te geven. MF AI-s lenzen geef ik die beginners niet mee en de enige 'lage' zoom die ik dan nog had was die oude jaren 90 AF 35-80mm 4-5.6. Houdt ook niet echt over. Dus eens kijken naar een 18-55mm voor erbij op marktplaats.

Voor 17,50 euro een 'defecte' gekocht. Geen geld! Bij aankomst blijkt het de 2e van de 3 te zijn. De VR editie:
Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2013
http://www.kenrockwell.com/nikon/18-55mm-vr.htm

Blijkt gewoon prima te werken, maar... voorste gedeelte wiebelt wel enorm. Blijkt vaker voor te komen bij die 18-55. Zal hem eens open schroeven. Anderen hier ervaring mee?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Major_ton schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 12:39:
Het is zijn werk om de lenzen te testen zodat ze zeker zijn dat ze geen lenzen verhuren die goed zijn, dus geen losse/scheve elementen of andere problemen. En daarna deelt hij die resultaten met ons met ietwat technische achtergrond (interessant leesvoer).

Het meest interessante van zijn bevindingen vond ik wel die plaatjes onderin, waarin je ziet dat de scherpte van de 50/1.4 zoals we een beetje gewend zijn goed in het centrum en naarmate je dichterbij de hoeken komt wordt het slechter. De 58/1.4 daarentegen goed in het centrum en ook redelijk goed in de hoeken, maar is daartussenin minder scherp. Dat is toch wel wat apart en maakt de lens wellicht ook meer geschikt voor een bepaald soort fotografie (portretten, misschien) en wat minder geschikt voor andere soorten fotografie. Is toch goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Er is niks mis met het testen van eens lens op een bepaald gebied, in dit geval de scherpte. De uitleg en motivatie van Roger is ook erg duidelijk en zeker als verhuurder begrijpelijk. Waar ik meer moeite mee heb, en daar ging mijn eerste reactie ook over, is de conclusie die er aan verbonden wordt. Ik vind gewoon niet dat je mag claimen dat een andere lens een koopje is in vergelijking tot ander, gebaseerd op één aspect (in dit geval de scherpte van de lens). Zeker niet als je weet - en het is zelfs vermeld in het begin van de test - dat de lens niet eens ontworpen is om ultiem scherp te zijn. Helaas komt het erg vaak voor dat je een flinke premium betaald voor dat kleine beetje meer en in dit geval is die premium niet de scherpte, maar betreft het andere (voor velen balangrijke) aspecten. Zou ik € 1749,- willen betalen voor deze lens? Op dit moment niet. Beginner dat ik nu nog ben, kan ik de aanschaf voor mijzelf nog niet rechtvaardigen. Ik kan mij wel voorstellen dat mensen deze lens graag willen hebben voor de kwaliteiten die hij bezit en de prijs ervoor betalen omdat de lens zich weer terug zal verdienen.

Internet zit vol met napraters en de conclusie van Roger vind ik een beetje olie op het vuur gooien. Eerst werd de 50mm f/1.4G vaak verafschuwd dat hij te soft is, trage autofocus heeft en dat de Bokeh rendering ook maar matig is. Nee, de 1.8G zou zelfs beter zijn en dat nog voor een lagere prijs ook. Nu is er een hogere boom op de markt verschenen in de vorm van de 58mm f/1.4G die nog meer wind kan vangen. En nu is de 50mm f/1.4G in eens veel waar voor je geld... Dát snap ik dus niet.

• ChojinZ
Jazzper schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 21:25:

Blijkt gewoon prima te werken, maar... voorste gedeelte wiebelt wel enorm. Blijkt vaker voor te komen bij die 18-55. Zal hem eens open schroeven. Anderen hier ervaring mee?
Het is al een tijdje geleden maar wat ik me kan herinneren is dat een gedeelte van binnen gelijmd is waardoor je niet de gehele lens uit elkaar kan halen. Het wiebelen had deze lens (en de huidige lens van mijn vrouw) ook. Dit was de versie zonder VR maar dat maakt volgens mij niet heel veel uit.

-knip-

[ Voor 20% gewijzigd door Universal Creations op 21-11-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een goede opvolger van mijn Nikon18-55 kitlens. Hij maakt aardige plaatjes, maar het valt me op dat hij bijvoorbeeld richting de zon veel detail lijkt te verliezen. Ook zijn de randen niet scherp en worden bomen bijvoorbeeld een beetje 'mushy'. Zie bijvoorbeeld onderstaande foto. Ik heb het idee dat die nog wel een stukje scherper had gekund.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3735/11391214396_c16db127c8_c.jpg
Nu twijfel ik over wat een goede opvolger is. Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar de Nikkor 16-85mm, die aan de prijs is, maar door de meeste mensen wordt geprezen op het internet. De corner performance schijnt erg goed te zijn. Het mooie van de 16-85 is voor mij de extra reach in de breedte.

Alternatieven die ik heb gevonden zijn de Sigma 17-50mm f/2.8 en de Tamron variant. Nu lees ik wel eens over problemen met de auto focus van third party lensen. Ik heb een Nikon d3200 en deze heeft geen focus adjust settings, dus daar wil ik geen problemen mee hebben. Ook zou de sigma 17-50 zeer dichtbij 18mm komen, in plaats van bij 17mm.

Ik heb aan lensen nu in bezit een 35mm f/1.8, een oude 50mm f/1.8, die ik handmatig focus haha en een 55-300. Lensen als de 18-105mm vallen af, want de bouwkwaliteit is minder en volgens mij is de upgrade vanaf de kitlens niet echt heel groot. Voor het echte zoomwerk heb ik toch al de 55-300.

Ik hoor dus graag jullie mening! Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Cobiwan op 17-12-2013 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb zelf vorig jaar de stap gemaakt van 18-55 naar 16-85 en dat bevalt prima moet ik zeggen. Maar als je behalve een scherpere lens, ook een lichtsterkere lens wilt, dan zijn de alternatieven van Sigma en Tamron wel het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Op zich heb ik voor slecht licht al de 35mmf1.8 en de 50. Als ik meer wide wil is f 3.5 met vr denk ik nagenoeg even goed als f2.8 met OS. Ook las ik dat de 16-85 beter in de hoeken was. De prijs daarentegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-06 01:21
Ik heb zelf vorig jaar een nikon d5100 body gekocht en daar de 16-85 bij gekocht. Heeft met betalen even pijn gedaan maar daarnaa nooit meer spijt van gehad, de extra reach richting 85mm is fijn, maar de extra mm aan de wijde kant zijn nog veel fijner. Voor mij is het een ideale walk around, met erg fijne scherpte en contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Optisch gezien is de 18-55mm echt geen slechte lens. De 16-85mm geeft je meer bereik, maar is op het overlappende bereik niet eens zo heel veel beter en de lichtsterkte blijft hetzelfde. Je voorbeeld foto is in de lucht gewoon overbelicht en de beste lens kan daar nog niks tegen doen. Bracketen of een grijsverloop filter is hiervoor de oplossing. Persoonlijk zou ik alleen de kitlens vervangen als je tegen de fysieke beperkingen aan gaat lopen zoals, het niet lekker manueel kunnen focussen of het gebruik van een polarisatie filter wat bij deze lens lastig. Voor je het weet geef je erg veel geld uit voor een minimale verbetering. Een uitgebreider verhaal over hoe ik over de kitlens denk kan je hier vinden.

To kitlens or not to kitlens

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.