Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 08:11

Bio

Even een snelle samenvatting hoor! Als ik al jouw (17!) posts lees zou ik toch echt voor de superzoom gaan en het geld in je zak houden. Ik heb geen ervaring met dat soort lenzen, dus welke je dan moet nemen kan ik niets over zeggen. Heck, koop helemaal geen lens en gebruik je SX10 IS.

1. Je geeft aan dat je de foto's niet op 100% wilt bekijken maar alleen op 'normaal formaat'
2. Je gaat de lens alleen op vakantie gebruiken en je geeft al aan dat je zodra je thuis bent waarschijnlijk geen foto's meer gaat maken
3. Je geeft zelf aan dat je een 'n00b' bent en geen idee hebt welke settings je moet gebruiken.
4. Je geeft aan dat het lastiger is voor jou dan voor de gemiddelde mens om van lens te wisselen

Gezien punt 1 zal je weinig voordeel van een duurdere lens hebben, en is het belangrijkste voor jou bereik. Gezien punt 3 ligt de meest directe winst op het gebied van je eigen skills. Gezien punt 2 is het niet te verwachten dat die substantieel zullen verbeteren. Dus ik zie echt niet in waarom je een dure lens nodig zou hebben.

Dit alles is niet negatief bedoeld hoor! Maar gebaseerd op je eigen woorden denk ik dat het gewoon echt zonde van je geld is om het in gear te stoppen. Dat je het geld beschikbaar hebt is an sich geen goede reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1. er zijn meer redenen om te kiezen voor een dslr. Er zijn foto's die er op 320x200 nog beter uitzien als ze van een dslr komen ivm een compactcamera. DoF is namelijk een hele goede reden om te kiezen voor een dslr.

Daarnaast heeft hij al een dslr, dus om een hele andere camera te kopen...
Kiezen voor een superzoom is overigens prima te verantwoorden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:56

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou gewoon een Canon/Sigma/tamron18-200/250/270 kopen, als eerder genoemd. Als het niet bevalt ben je hem zo weer kwijt op Marktplaats want die dingen zijn best gewild, maar ik denk dat het wel bevalt als je een goeie koopt. Die Tamron 28-300 is ook best goed, en wat lichtsterker, maar is niet wijd genoeg aan het korte eind zodat je nog steeds moet wisselen. Anyway, deze discussie is gewoon zonde van de tijd want we komen er toch niet uit. Ik ga proberen om er verder niets meer over te zeggen en ben het eigenlijk ook wel een beetje met Johann3S eens, met dat verschil dat ik denk dat een 600D met superzoomlens ook in twee weken vakantie prima resultaten kan opleveren.

Online cursus:
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
Of in het Engels:
http://digital-photograph...graphy-tips-for-beginners
:)

[ Voor 11% gewijzigd door Fiber op 15-02-2013 11:51 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Universal Creations schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:38:
1. er zijn meer redenen om te kiezen voor een dslr. Er zijn foto's die er op 320x200 nog beter uitzien als ze van een dslr komen ivm een compactcamera. DoF is namelijk een hele goede reden om te kiezen voor een dslr.

Daarnaast heeft hij al een dslr, dus om een hele andere camera te kopen...
Kiezen voor een superzoom is overigens prima te verantwoorden.
Die andere camera heeft hij ook al in bezit, want anders zou ik die natuurlijk niet noemen. ;)

DoF is inderdaad voor jou, mij en heel veel anderen een goede reden om te kiezen voor een DSLR, Ik zeg ook helemaal niet dat er geen belangrijke verschillen zijn tussen compactcamera's en DSLR's. Als ik dat zou vinden zou ik zelf ook geen DSLR hebben. Ik geef alleen maar mijn advies specifiek voor Just_a_user. Het lijkt er namelijk niet op dat bijvoorbeeld DOF een belangrijk criteria voor hem is. No offence, maar het zou kunnen dat hij niet eens weet wat het is, en waarom je het wilt.

Ik ben absoluut geen voorstander van het feit dat mensen soms te dure gear geadviseerd word, zonder dat ze duidelijke criteria hebben gesteld waarnaar ze naar op zoek zijn. Just_a_user is op zoek naar een lens voor op vakantie, is een totaal onervaren fotograaf, en vind het bereik van de kitlens te kort. een 70-200mm F4 L is daarop niet het correcte antwoord, hoe fijn die lens ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 19:50
johann3s schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:57:
[...]

Die andere camera heeft hij ook al in bezit, want anders zou ik die natuurlijk niet noemen. ;)

DoF is inderdaad voor jou, mij en heel veel anderen een goede reden om te kiezen voor een DSLR, Ik zeg ook helemaal niet dat er geen belangrijke verschillen zijn tussen compactcamera's en DSLR's. Als ik dat zou vinden zou ik zelf ook geen DSLR hebben. Ik geef alleen maar mijn advies specifiek voor Just_a_user. Het lijkt er namelijk niet op dat bijvoorbeeld DOF een belangrijk criteria voor hem is. No offence, maar het zou kunnen dat hij niet eens weet wat het is, en waarom je het wilt. Ik ben absoluut geen voorstander van het feit dat mensen soms te dure gear geadviseerd word, zonder dat ze duidelijke criteria hebben gesteld waarnaar ze naar op zoek zijn. Just_a_user is op zoek naar een lens voor op vakantie, is een totaal onervaren fotograaf, en vind het bereik van de kitlens te kort. een 70-200mm F4 L is daarop niet het correcte antwoord, hoe fijn die lens ook is.
Correct, geen enkel idee eigenlijk, maar staat wel op mijn lijstje van termen van 'opzoeken dit weekend'. Dus zondagavond weet ik 't wel. Leuk dit, zo leer ik steeds wat bij :)

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 19:02

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Wat johann3s zegt is een mooie verwoording van een conclusie die ik eigenlijk ook had bereikt toen ik een flink eind terug de 'compact camera' weer terug in de opties gooide.

Ik wil er alleen even aan toevoegen dat het misschien zonde is om goedkope gear als instap te kopen en deze dan later te vervangen. Maar het is nog veel meer zonde om dure gear in een keer te kopen en er vervolgens achter komen dat
  • DSLR toch te moeilijk is
  • DSLR toch te zwaar is
  • DSLR een te hoge leercurve heeft
  • de lens te weinig gebruikt wordt / stof ligt te verzamelen
  • de resultaten die je haalt niet zo mooi zijn als dat je dacht dat ze zouden worden
  • het wisselen onhandelbaar is (verwacht ik overigens niet)
Omdat er zoveel 'onkunde / onwetendheid' is bij just_a_user vraag ik me af of het dus meerwaarde heeft. Zoals ik het nog steeds lees moet hij in 2 weken tijd tijdens z'n vakantie (waar hij vast niet lang de tijd uittrekt om goed foto's te maken: denk aan compositie en de tijd nemen om na te denken 'wat wil ik fotograferen') èn de camera gaan leren kennen, èn snel foto's kunnen maken. Dan blijf ik gewoon dat je ondanks de nadelen wat betreft kwaliteit, je veel voordelen hebt in het compact segment. Uiteindelijk maakt de fotograaf de foto, en daar heb je tijd en oefening voor nodig die je eigenlijk het beste kan maken met goedkope gear zodat je goed kan nagaan wat je wilt, en wat je beter wilt. Je kan je goedkope gear altijd weer doorverkopen ook al is dit minder waarde vast dan het topspul.
In ieder geval weet je dan wel zeker wat je wilt en wat je kan en waar je beperkingen liggen en hoe je deze vervolgens denkt op te kunnen lossen.

Indien ik het verhaal verkeerd interpreteer hoor ik dat natuurlijk graag

Tot slot: neem een goede verzekering die ook valschade dekt, er is hier al een topic over met veel nuttige info. Bang zijn dat je spul kapot valt moet je natuurlijk altijd zijn, maar het mag je niet beletten om daarom een aanschaf niet te doen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Just_A_User schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:00:
[...]
Correct, geen enkel idee eigenlijk, maar staat wel op mijn lijstje van termen van 'opzoeken dit weekend'. Dus zondagavond weet ik 't wel. Leuk dit, zo leer ik steeds wat bij :)
Lees één of beide van mijn twee linkjes hierboven eens door komend weekend en je weet in theorie in ieder geval alles. (Wat helaas niets garandeert voor de praktijk... :) )

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:32
Maar hij heeft al een 600D zegt ie. En juist door de samenvatting van johann3s zou ik nog steeds de 18-200/3.5-5.6 IS aanbevelen:
- geen lenswissel
- alles in 1 bereik
- goeie scherpe lens met stabilisatie. Geen betere in die prijsklasse
- mogelijkheiden om evt. verder te leren in DSLR-land. Dit heb je niet als je een supercompactzoom zou kopen.
- Uitgebalanceerde uitgave

Wat wilt ie nog meer?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
johann3s schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:57:
Ik ben absoluut geen voorstander van het feit dat mensen soms te dure gear geadviseerd word, zonder dat ze duidelijke criteria hebben gesteld waarnaar ze naar op zoek zijn. Just_a_user is op zoek naar een lens voor op vakantie, is een totaal onervaren fotograaf, en vind het bereik van de kitlens te kort. een 70-200mm F4 L is daarop niet het correcte antwoord, hoe fijn die lens ook is.
Ben het absoluut niet met je eens!
Dat was ook de reden dat ik hem tweedehands aanraadde.

Alleen voor de autofocus is het al een geweldige lens. Hij is gewoon echt super snel...

Voor 375 euro tweedehands... En schaar ik dus ook niet in de "dure gear".
Nieuw zou ik hem om die reden ook niet adviseren aan Just_a_user.

Ik denk namelijk dat een 70-200 tweedehands door zijn robuustheid een betere keuze kan zijn dan een 18-200 nieuw. Die kost namelijk 399 euro...

Juist met een telezoom is snelheid erg fijn en ook een goede autofocus, om er niet weer naast te zitten. De USM en de F4 over de hele linie bij de 70-200 vond ik daarom goed genoeg om hem aan te raden boven een superzoom....

Tja, dan moet je alleen wel wisselen, dus als je dat niet ziet zitten moet je hem sowieso laten schieten!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Deathchant: De 18-135 STM: 100g lichter, 60euro goedkoper en optisch beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@UC, kan, maar ik noemde die inderdaad niet vanwege de kwaliteit-na-crop mogelijkheden. Just_A_User gaf al aan niet zeker te zijn of 200mm wel genoeg is, laat staan 135..... Maar is zeker een optie.

@dfrenner: ik denk dat het punt dat johann3s probeerde te maken is dat Just_A_User eigenlijk niet echt op zoek lijkt te zijn naar de 70-200...althans als je puur afgaat op zijn posts met eisen+wensen. Hoe mooi die lens dan ook is, hij valt gewoon niet binnen de requirements van Just_A_User.

De redenen die jij aandraagt om johann3s tegen te spreken zijn zeker valide (snelle en stille USM-autofocus, robuustheid e.d.), mede daarom heb ik er ook ene ;) , maar Just_A_User noemt deze dingen niet specifiek als eis, dus valt deze lens gewoon al af, ookal kost hij maar 375 euro. Want hij zou nog steeds het "probleem" hebben dat hij moet wisselen en niet het hele bereik gecoverd heeft.

Daarnaast is wel duidelijk dat, na al zijn posts en al onze adviezen, hij absoluut de tijd nog nodig heeft om het te laten bezinken en een keuze te maken. Het is ook niet altijd even makkelijk, maar het is ook belangrijk dat hij zich niet te zeer lekker laat maken en over laat halen iets te kopen wat hij uiteindelijk niet gebruikt.
Ik ben het volledig met je eens dat hij ondanks dat gegeven geen miskoop zal hebben aan die 70-200 hoor ;) Maar wat heb je eraan als je er niks mee kunt/wilt? Gezien zijn post-history lijkt het me veilig te concluderen dat hij nog even de zaakjes op een rij moet zetten ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Dat was inderdaad mijn punt. Ik zou zelf ook voor de 70-200 kiezen, maar ik denk niet dat dat de goede keus is voor Just_a_user.

En daarnaast is het ook niet eerlijk om de prijzen van een 2ehands 70-200 met de nieuwe 18-200 te vergelijken. Pak ze dan allebei 2ehands, of beter, allebei nieuw, gezien Just_a_user ook aan heeft gegeven niet tweedehands te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Just_A_User schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 10:14:
[...]
Ik word continue op en neer gegooid tussen gemak en 'goed'. Echter, als ik dan zie wat er voor foto's gemaakt kúnnen worden met goedkopere gear dan ligt het overduidelijk aan de fotograaf, doh, en I have a long way to go. Aan de andere kant, als ik serieuzer mee aan de slag ga is het zonde om eerst goedkopere gear te kopen (zeg een lens van 150 euro ofzo) als ik die dan straks toch moet gaan vervangen.
Een lens heeft altijd nog wel een restwaarde. Misschien is het een optie om een superzoom (18-200 o.i.d.) via marktplaats te kopen? Als je over een jaartje of zo iets anders wilt, verkoop je hem weer via marktplaats. Het zou best kunnen dat het gebruik van die lens je dan per saldo niet erg veel heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben zeer benieuwd naar de eerste testresultaten en natuurlijk real world samples.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 17:10
Goeiendag dan ... dat soort resultaten krijg je met veel lenzen pas op f/8. Ben inderdaad ook heel benieuwd naar real world samples, maar eigenlijk nog meer naar de prijs! Die zal niet mis zijn ben ik bang!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
$3000+ is er al eens gezegd.....
Zal een mooie dslr-tegenhanger zijn van de Leica M 50/2 APO en de 50/1.4 Summilux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Ik vind het persoonlijk wel echt een spuuglelijk design! Maar de foto's zien er wel goed uit. Alhoewel die 'conventional' 50mm lenses wel heel erg dramatisch worden neergezet in de twee vergelijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
Als ze de prijs op 3000 dollar kunnen houden (zal wel tegen de 3000 euro zijn) is dat best knap. Zeker als je ziet wat leica vraagt voor hun "ultieme" prestatielens.

Over die leica 50 APO. Hier een vergelijk met de 50 summilux:
http://wild-places.com/20...o-summicron-2-050mm-asph/

Dat ding is echt super goed op f/2, wel te verwachten, ben benieuwd of de zeiss in de buurt komt.

Is er al een MTF beschikbaar van zeiss?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johann3s schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 21:50:
Ik vind het persoonlijk wel echt een spuuglelijk design! Maar de foto's zien er wel goed uit. Alhoewel die 'conventional' 50mm lenses wel heel erg dramatisch worden neergezet in de twee vergelijkingen.
Is randscherpte en als het hun eigen 50/1.4 op f/1.4 is... dan geloof ik het best wel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:56

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

hypz schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 10:22:
Verder het wisselen van lensen stelt echt geen drol voor. Het is gewoon even wennen, in het begin ga je rustig even stilstaan en heel voorzichtig die dingen omwisselen, maar als je gewend raakt dan doe je het super snel terwijl je wandeld (als je een tas hebt waar je makkelijk bij kan ;) )
ik heb er een hekel aan, voor mij zijn zoomlenzen pure luxe
en als je echt niet aan één lens genoeg hebt dan een tweede body erbij (desnoods een ouder type body)

de laatste keer dat ik buiten een lens gewisseld heb is waarschijnlijk 5 jaar geleden

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Universal Creations schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:00:
[...]

Is randscherpte en als het hun eigen 50/1.4 op f/1.4 is... dan geloof ik het best wel eigenlijk.
Niet alleen, bijvoorbeeld ook dat de hele ketting in het tweede voorbeeld ongeveer paars is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar dat is vrij standaard bij hoog contrast scenes bij veel lenzen. Het ging mij ook een beetje om de randscherpte van de standaard 50/1.4 op f/1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
johann3s schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:46:
[...]

Niet alleen, bijvoorbeeld ook dat de hele ketting in het tweede voorbeeld ongeveer paars is...
Is ook met tegenlicht. Zijn maar weinig lenzen die daar wel goed mee omgaan, en al helemaal weinig lenzen die dat op f/1.4 kunnen hebben.
Vishari Beduk schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:25:
[...]

ik heb er een hekel aan, voor mij zijn zoomlenzen pure luxe
en als je echt niet aan één lens genoeg hebt dan een tweede body erbij (desnoods een ouder type body)

de laatste keer dat ik buiten een lens gewisseld heb is waarschijnlijk 5 jaar geleden
Het is ook heel persoonlijk allemaal. Ik gebruik zelfs hele trage primes (18mm f/3.8) die niet het voordeel van een zoom heeft, maar ook niet de snelheid om dat te compenseren en het alleen van kwaliteit moet hebben.

Een goede schoudertas met een flap die je helemaal weg kunt werken en met een extra leeg vak doet trouwens wonderen voor het buiten wisselen. Flap weg, lens eraf en in het lege vak, andere lens de camera op en klaar.

2 achterdoppen op elkaar gelijmd werkt ook fijn, maar wil je dat in je tas stoppen moeten ze niet al te groot zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.mkkcamera.com/product/photos/73023/04.jpg

En nog een stap verder is dit:
Afbeeldingslocatie: http://cache.gizmodo.com/assets/images/4/2011/07/leicalensholder.jpg
Daarmee gebruik je de lens die onder de camera hangt als "grip" en bij het wisselen heb je meteen de andere lens onder handbereik.

Wisselen is niet altijd handig, maar met de juiste techniek prima te doen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

offtopic:
Dat tweede plaatje lijkt wel een vrouwenhoofd op een mannenlijf met die handen en die rare nek. Slecht staaltje photoshop?

[ontopic] Wel een leuke manier, je tweede lens als handvat gebruiken, daar had ik nog niet over gehoord

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Dat je daar naar keek Rockhopper, was mij nog niet eens opgevallen :+ Prachtige ogen heeft ze!

En tja leuke oplossing als je een Leica hebt misschien, iemand met een gripped 5D en dikke Zeiss zou je voor gek verklaren :')

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

De ogen zijn zeker prachtig, maar omdat handen niet zo vaak op foto's staan, en laten we eerlijk zijn, vrouwenhanden zijn meestal niet zo groot, keek ik er deze foto juist extra naar. Ook om een beetje verhouding te krijgen van het formaat lens enzo. En helaas zie ik niet zo veel vrouwen fotograferen met dslr als mannen (verhouding 1:6 hoopvolle schatting?) Overigens zal dit wel een vrouw zijn gezien dat haarbandje om d'r pols maar d'r handen zien er ouder uit dan d'r gezicht. (men doet zelden post productie om de handen er beter uit te laten zien)

[ontopic maar weer]
Verder zie ik dit systeem voor mezelf niet zoveel nut hebben, maar dat komt omdat ik veel met tele werk en om die nou als extra gewicht handheld te hebben.... Maar bij een citytrip kan het wel interessant zijn of een huwelijksreportage en starters budget. Uiteindelijk vind ik lenzen toch net te bulky om lekker in de hand te houden alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

[ontopic maar weer]
Verder zie ik dit systeem voor mezelf niet zoveel nut hebben, maar dat komt omdat ik veel met tele werk en om die nou als extra gewicht handheld te hebben.... Maar bij een citytrip kan het wel interessant zijn of een huwelijksreportage en starters budget. Uiteindelijk vind ik lenzen toch net te bulky om lekker in de hand te houden alleen.
Ach, met een telelens + zonnekap eronder hoef je gelijk geen monopod meer mee te nemen :+

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-06 18:12

pcprutser

No message

Ik ben nu bijna een jaar serieus bezig met fotografie en ik vind het tijd worden om mijn collectie objectieven weer een beetje verder uit te bouwen, naast mijn kitlens (Canon 18-55, welke ik nooit gebruik), altijd-op-de-body-lens (Canon 18-135) en mijn prime (Canon 50mm 1.8). Dit alles op een 600D (in de toekomst wellicht ruimte voor een full-frame)

Aan de ene kant ben ik opzoek naar een groter bereik en aan de andere kant wil ik mooiere plaatjes kunnen schieten (in de zin van mooiere kleuren, scherpere randen ed.). Ik heb zitten speuren op het interwebs en al snel merk ik dat die combinatie een flinke duit gaat kosten en als student wordt dat een langer termijn ding.

Tijdens het fotograferen en filmen met de 50mm merk ik vaak dat ik net even een stap achteruit moet doen. Een leuke -niet al te dure- prime, met grotere hoek, zou dan wellicht een betere oplossing zijn, betere prestaties en een voor mij gemakkelijker bereik. Tegelijk kan ik dan ontdekken of ik meer thuis ben in het schieten met prime dan op een zoom lens.

Na nog wat speurwerk kom ik tot het volgende objectief: pricewatch: Canon EF 24mm f/2.8 Het fijne is dat deze momenteel op marktplaats staat en dus voor een nog mooier prijsje te bemachtigen is.

Echter vraag ik mij af of het een goede keus is. Als ik de review op the digital picture lees (LINK) Dan is mijn conclusie dat het zeker niet de beste 24mm prime van Canon is, maar dat ie prijs/kwaliteit goed scoort.

Nu is mijn vraag: Gaat mij dit helpen de gewenste betere foto's te maken, of kan ik beter investeren in een ander objectief (evt. 2e hands)? En zo ja: in welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-06 08:37
Of je de gewenste betere foto's gaat maken ligt aan jezelf uiteraard ;) De 24mm van Canon is een lens die optimaal presteert op een full-frame camera, eigenlijk is het zonde om deze op een crop camera te zetten. Maar als je over wilt stappen op full-frame in de toekomst, wellicht een interessante keuze. Een lens die wel ontworpen voor crop en heel goed uit de tests komt, is de Sigma 30mm 1.4. Is hetzelfde bereik als een 50mm op full-frame en met een diafragma van 1.4 kan je nog met weinig licht prima foto's maken :)

[ Voor 11% gewijzigd door tommyz op 16-02-2013 16:39 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Als je aan de primes gaat, zou ik meteen een prime nemen die daadwerkelijk voordeel heeft boven een zoomlens: eentje met een groot diafragma. f/2.8 op 24mm is namelijk ook prima met zooms te ondervangen die zo'n beetje evenveel kosten als die prime.

Zoals hierboven gemeld heb je de Sigma 30mm 1.4 (alleen niet geschikt voor full frame, dus wellicht moet je 'm in de toekomst dan weer verkopen). Daarnaast heeft Sigma een 35mm f/1.4 die net uit is (wel FF compatible). Canon biedt er ook zo een aan (wel stevig aan de prijs, maar evt. weer doorverkoopbaar als blijkt dat 't toch niet is wat je zoekt).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Dat is inderdaad waar. de 35mm f/1.4 van Canon en Sigma liggen op dit moment simpelweg boven het budget, dus zal automatisch een FF lens ook nog even op zich moeten laten wachten. De Sigma 30mm f/1.4 ziet er interessante uit!
Bedankt weer voor zover :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Even voor de zekerheid: Sigma heeft in januari of begin februari of zo een nieuwe versie van de 30mm f1.4 uitgebracht. Als je geen haast hebt is het misschien interessant om te kijken hoe de nieuwe versie presteert.

Deze dus: pricewatch: Sigma 30mm F1.4 DC HSM (Canon) Ik meen me wel te herinneren dat de prijs van de nieuwe versie wat omhoog is gegaan.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Dat wist ik niet, hoe ga ik die nieuwe versie herkennen? En wat is er precies aan verbeterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:32
Die nieuwe versie is aangekondigd! Wanneer deze op de markt komt is nog niet helemaal duidelijk ;)

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
ziet er goed uit! Ik moet heel eerlijk bekennen....sinds ik de 70-200/2.8L IS II in volle glorie gebruik, ben ik erg onder de indruk van het microcontrast, scherpte en kleuren. Ik begin nu pas echt te begrijpen waarom UC en Ventieldopje en nog meer anderen die zeiss spullen en primes als de 35mm zo geweldig vinden. Gek he, dat je eerst denkt van: oh leuk, maar als je dan zelf ineens behoefte begint te krijgen naar resultaten die de 70-200 uitspuugt, dan wil je ineens meer van dat en nog beter, en dan kijk je ineens met open ogen naar die 21/2.8 zeiss van UC of de samyang 35mm van Ventieldopje :)

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 16-02-2013 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Vandaar dat er nog geen prijzen bij staan in de pw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
pcprutser schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 21:46:
Dat wist ik niet, hoe ga ik die nieuwe versie herkennen? En wat is er precies aan verbeterd?
De A van de 'Art' serie, versus de oude EX serie. En het verschil in looks lijkt me vrij duidelijk. :D Beeldkwaliteit zal ongetwijfeld sterk verbeterd zijn. Slechter kon eigenlijk niet. ;) En na de lovende reviews van de 35mm Fullframe versie (de eerste in de Art serie) hebben ze de verwachtingen zeer hoog gezet. Zie Sigma-Global voor een voorproefje van hun nieuwe visie en lens line-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:28
jesper86 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 12:08:
[...]

De A van de 'Art' serie, versus de oude EX serie. En het verschil in looks lijkt me vrij duidelijk. :D De kwaliteit zal ongetwijfeld sterk verbeterd zijn. Slechter kon eigenlijk niet. ;)
Heb je 'm ooit gebruikt of roep je gewoon graag dat Sigma slecht is? Want de Sigma 30mm f/1.4 is een heel leuk lensje namelijk.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:54
Niet de scherpste of beste lens ooit, maar het is mijn favo lens. Absoluut niks mis mee, als je het mij vraagt. Prachtige bokeh ook :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
De bouw van de Sigma EX lenzen vind ik echt wel goed hoor. Bij de A serie wordt er alleen meer tijd besteed aan de focus problemen die ze vaak hebben bij de EX en andere lenzen.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:48
Hahn schreef op zondag 17 februari 2013 @ 12:28:
[...]
Heb je 'm ooit gebruikt of roep je gewoon graag dat Sigma slecht is? Want de Sigma 30mm f/1.4 is een heel leuk lensje namelijk.
Heel fijne lens als je hem in focus weet te krijgen. De Sigma 30mm f/1.4 houdt bij mij nog altijd met afstand het record van back- en frontfocus. Ik heb er een paar jaar geleden 4 mogen proberen bij KE, en daarna nog 3 bij konijn, maar allemaal hadden last van extreme frontfocus of backfocus op mijn 40D, en ook nog eens allemaal verschillend.
Dat had ook niets met de testmethode te maken, want een 35L en 50mm 1.4 in de vergelijking waren perfect, net als mijn andere lenzen destijds.

Uiteindelijk 3 x met lege handen de winkel verlaten en een Canon 28mm f/1.8 gekocht (35L was toen nog boven budget).
Alternatief was dat lens en camera opgestuurd zouden worden voor calibratie, maar dat was voor mij no-go.

Combineer die ervaring met talloze posts op fredmiranda en POTN, en met een gammele coating die los laat over tijd (is inmiddels veranderd), en trek je eigen conclusies.

Inmiddels heeft Sigma daarvan geleerd en biedt nu véél meer kwaliteitscontrole en de tools om de zelf wat aan de lens te doen (dmv USB dock).

[ Voor 4% gewijzigd door TweakMDS op 17-02-2013 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 17 februari 2013 @ 12:28:
[...]
Sjekster schreef op zondag 17 februari 2013 @ 12:36:
Niet de scherpste of beste lens ooit, maar het is mijn favo lens. Absoluut niks mis mee, als je het mij vraagt. Prachtige bokeh ook :)
:? De nieuwe is toch ook een Sigma? Natuurlijk is 'ie leuk en bruikbaar, maar dat heeft meer met het feit dat hij 30/1.4 is te maken dan de performance. De bokeh is mooi soft inderdaad, maar de rest dan ook. ;) Ze brengen niet voor niks een nieuwe uit. Toen was die keus er nog niet, nu binnenkort wel. Meer dan genoeg redenen om die kans te grijpen, en zou dan ook meer dan zonde zijn om niet te doen als je het mij vraagt. No offense, oude EX serie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Waar trek jij je conclusie uit, dat als de bokeh soft is, de rest dat dan ook is?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Niet 'dan'. Hij is gewoon soft. Maar vooral met de grote diafragma's natuurlijk, waar je de sterkste/vaagste/zachtste bokeh heb, waarom ik 'dan' geschreven zal hebben.

Anyway, hier gaat het niet om. Er is een hele mooie nieuwe keuze met grote potentie, daar zou ik op wachten however goed of slecht de oude was. Al presteerde hij exact hetzelfde, dan was de dock, waarschijnlijk beter/stille AF, de looks, fijner materiaal, of zelfs de verkoopwaarde het wel waard.

[ Voor 87% gewijzigd door jesper86 op 17-02-2013 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
jesper86 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 13:48:
Niet 'dan'. Hij is gewoon soft. Maar vooral met de grote diafragma's natuurlijk, waar je de sterkste/vaagste/zachtste bokeh heb, waarom ik 'dan' geschreven zal hebben.

Anyway, hier gaat het niet om. Er is een hele mooie nieuwe keuze met grote potentie, daar zou ik op wachten however goed of slecht de oude was. Al presteerde hij exact hetzelfde, dan was de dock, waarschijnlijk beter/stille AF, de looks, fijner materiaal, of zelfs de verkoopwaarde het wel waard.
True, maar dat is ook het gevolg van het grote diafragma. Ik heb nu laatst toch de huidige 30/1.4 gekocht, omdat ik wss budgetair niet kan veroorloven om de nieuwe te kopen, en nu een koopje op marktplaats tegen kwam. Als die nieuwe echt zoveel beter is (optisch), dat zien we dan wel weer. Deze is namelijk zo weer door verkocht aan iemand anders ^^

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 14:55
Ben van plan om morgen de Canon 100mm F2.8L te gaan kopen voor bij mijn 650D.
Als ik alle reviews e.d. mag geloven is dit zo'n beetje de beste macro lens voor rond de 800 euro.
Delen jullie deze mening?

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:01
Indien gewenst kun je hem hier testen @ Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
debeer schreef op zondag 17 februari 2013 @ 18:16:
Als ik alle reviews e.d. mag geloven is dit zo'n beetje de beste macro lens voor rond de 800 euro.
Voor een macro van 100mm in onder de 1000euro met 1:1 vergroting en AF waarschijnlijk wel. Maar voor iets meer heb je ook de nog betere pricewatch: Sigma 150mm F2.8 EX APO DG MACRO OS HSM (Canon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 14:55
Universal Creations schreef op zondag 17 februari 2013 @ 18:38:
[...]

Voor een macro van 100mm in onder de 1000euro met 1:1 vergroting en AF waarschijnlijk wel. Maar voor iets meer heb je ook de nog betere pricewatch: Sigma 150mm F2.8 EX APO DG MACRO OS HSM (Canon).
Als ik de Canon vergelijk met de Sigma vind ik de Sigma softer in het midden.

En bedankt voor je aanbod ToyotaMR2 :)

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm, ik had alleen de test van de Sigma 150 OS gezien op photozone en daar is ie ook beter, vooral ook qua CA.
Maar goed, misschien is het wel een punt om te kijken naar welke brandpuntsafstand je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbrunek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 14:46
Deathchant schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 22:49:
ziet er goed uit! Ik moet heel eerlijk bekennen....sinds ik de 70-200/2.8L IS II in volle glorie gebruik, ben ik erg onder de indruk van het microcontrast, scherpte en kleuren. Ik begin nu pas echt te begrijpen waarom UC en Ventieldopje en nog meer anderen die zeiss spullen en primes als de 35mm zo geweldig vinden. Gek he, dat je eerst denkt van: oh leuk, maar als je dan zelf ineens behoefte begint te krijgen naar resultaten die de 70-200 uitspuugt, dan wil je ineens meer van dat en nog beter, en dan kijk je ineens met open ogen naar die 21/2.8 zeiss van UC of de samyang 35mm van Ventieldopje :)
Ik geloofde er eerst ook maar in zekere mate in. De 17-40L en 70-200 f/4L was ik al gewend. Maar nu ik sinds een half jaar de Zeiss ZE 35/2 heb, ben ik echt verslaafd geraakt. In de tussentijd mijn 60D opgeruild voor een 6D, wat heb nog fijner maakte. En nu om de line-up nog meer compleet te maken, vorige week de Zeiss ZE 85/1.4 gekocht tweedehands. Gisteren bij een danswedstrijd foto's gemaakt. Wat een gave lens! Ik post zo wel een voorbeeld. Samengevat, eerst geloofde ik het ook niet; nu wel. Dat is alleen een slecht teken voor mijn portemonnee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
debeer schreef op zondag 17 februari 2013 @ 19:05:
[...]

En bedankt voor je aanbod ToyotaMR2 :)
Ik denk dat je met geen van beide een slechte keuze zou maken. Ik heb zelf de 100mm 2.8 maar denk erover om de 150 te kopen omdat de 100mm redelijk dicht bij mijn 85mm 1.8 zit, en ik hem nu eigenlijk alleen voor macro gebruik, wat zonde is. De 150mm erbij geeft dan iets meer mogelijkheden als alternatief voor de 135L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Ik heb de 150mm f2.8 van Sigma en niks meer dan lof! Fijne lens en kan zo mee als tele lens bij het sporten. Wil je hem perse nieuw kopen? 2e hands scheelt al snel de helft ;)

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

debeer schreef op zondag 17 februari 2013 @ 18:16:
Niet te lang over nadenken en gewoon kopen als dat de lens is die jij wil hebben en ook binnen je budget ligt.

De IS unit is echt asociaal goed en de scherpte nog groter/beter dan een 70-200 II bijvoorbeeld :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Gdzr schreef op zondag 17 februari 2013 @ 22:43:
Ik heb de 150mm f2.8 van Sigma en niks meer dan lof! Fijne lens en kan zo mee als tele lens bij het sporten. Wil je hem perse nieuw kopen? 2e hands scheelt al snel de helft ;)
De OS versie is nog relatief nieuw, ik denk dat die in de tweedehands markt nog niet heel veel te vinden is.

Ik zat eraan te denken om mijn lens-lineup weer een beetje om te gooien. Op dit moment heb ik redelijk wat spul dat ik maar weinig gebruik.Ik zat aan zoiets te denken.

17-40, 24-105, 70-300 en 85 1.8 blijven vooralsnog.
5Dc + 40D --> 5DII (voorlopig geen backup body, aangezien prijzen toch nog zakken, maar als mijn 40D niet veel opbrengt hoeft hij niet weg).
Canon 28mm f/1.8 + 50mm f/1.8 --> 35L / Sigma 35mm f/1.4
Canon 100mm macro + Sigma 50mm macro --> Sigma 150mm OS macro

Wellicht gaat uiteindelijk de 24-105 er ook uit, aangezien ik voor portable + compact nu mijn Olympus E-PL5 meestal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
debeer schreef op zondag 17 februari 2013 @ 19:05:
Wijd open is de Sigma inderdaad softer op TDP. Afgestopt tot f4 is het scherpte verschil alweer grotendeels verdwenen, en op f5.6 zou ik de Sigma zelfs iets beter noemen. Niet vanwege de scherpte, maar omdat die minder/geen CA lijkt te hebben.

Het grootste voordeel van een 150mm macro lens boven een 100mm macro lens lijkt me echter vooral de werkafstand (38 vs 30cm in het geval Sigma 150 vs Canon 100).
pcprutser schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 16:33:
Na nog wat speurwerk kom ik tot het volgende objectief: pricewatch: Canon EF 24mm f/2.8 Het fijne is dat deze momenteel op marktplaats staat en dus voor een nog mooier prijsje te bemachtigen is.

Echter vraag ik mij af of het een goede keus is. Als ik de review op the digital picture lees (LINK) Dan is mijn conclusie dat het zeker niet de beste 24mm prime van Canon is, maar dat ie prijs/kwaliteit goed scoort.
Tja, tenzij je erg graag primes wilt proberen, kun je beter een 17-50/2.8 zoom halen voor dat geld. Prestaties die niet slechter zijn en toch de flexibiliteit van een zoom.

Anders is wellicht inderdaad zo'n 30/1.4 iets zoals al door anderen gezegd, dat biedt tenminste op het vlak van lichtsterkte nog iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

henkie196 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 08:21:
Anders is wellicht inderdaad zo'n 30/1.4 iets zoals al door anderen gezegd, dat biedt tenminste op het vlak van lichtsterkte nog iets.
Het is inderdaad de 30/1.4 van Sigma geworden. Inmiddels besteld, zo meteen ophalen :)
Ik had eerst nog even tweede hands gekeken, maar dan waren ze anderhalf jaar oud, en ligt de vraagprijs op €275 terwijl de nieuwprijs €289 is momenteel. En dan had ik ook nog een eind moeten reizen (wel gratis, maar toch). Dus uiteindelijk toch maar voor een nieuwe gekozen.

[ Voor 8% gewijzigd door pcprutser op 18-02-2013 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukerz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 21:49
Laat even weten wat je er van vindt, twijfel namelijk ook om de 30 1.4 te halen :)
(Twijfel voornamelijk na het lezen van de review van ken rockwell)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
pcprutser schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:03:
[...]

Het is inderdaad de 30/1.4 van Sigma geworden. Inmiddels besteld, zo meteen ophalen :)
Ik had eerst nog even tweede hands gekeken, maar dan waren ze anderhalf jaar oud, en ligt de vraagprijs op €275 terwijl de nieuwprijs €289 is momenteel. En dan had ik ook nog een eind moeten reizen (wel gratis, maar toch). Dus uiteindelijk toch maar voor een nieuwe gekozen.
Haha, toen ik hem 2 weken terug kocht was de nieuwprijs nog 380,- en heb ik hem 2e hands gekocht voor 250 :P. Achja, het is dezelfde lens, en ik weet dat hij nu geen focus problemen heeft ^^

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 20-06 14:31
Zowel TDP als Photozone hebben die macro lenzen niet op macro afstanden getest.

Die resultaten zijn daardoor alleen interessant als je van plan bent je macro lens ook voor niet-macro fotos te gebruiken. De resultaten geven namelijk geen enkele indicatie hoe de lenzen presteren bij echte macro fotos.

Veel macro lenzen presteren namelijk anders in echte macro afstanden.
De Canon 180L is bv zo'n lens. Als je de normale tests bekijkt dan vraag je je af waarom je zoveel extra zou betalen. Maar bij echte macro fotos blijkt ie ook daadwerkelijk beter te presteren.

Helaas zijn er maar heel weinig vergelijkende macro tests te vinden. Ik had ooit een goede gevonden, maar helaas heb ik die url niet meer.
Overigens presteren geen van de macro lenzen slecht, dus een miskoop zal je niet snel maken.

Een voordeel van die Canon is de hybride IS. Die is speciaal voor macro gemaakt, terwijl de OS van de Sigma volgens mij gewoon de standaard stabilisatie is, en die helpt vrijwel niet voor macro opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Het zal vast al voorbij gekomen zijn maar toch: http://www.kickstarter.co...-mount-of-an?ref=category

Dat is precies wat ik hebben moet/wil voor m'n EF 35mm f/1.4 L! Ik gebruik nu een o-ring die ik er steeds met wat moeite omheen moet hangen om toch een beetje weathersealing na te kunnen bootsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
mjtdevries schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:57:
Zowel TDP als Photozone hebben die macro lenzen niet op macro afstanden getest.
...
Helaas zijn er maar heel weinig vergelijkende macro tests te vinden. Ik had ooit een goede gevonden, maar helaas heb ik die url niet meer.
....
Bedoel je deze test: http://www.nnplus.de/macro/Macro100E.html ?

Was voor mij aanleiding om mijn 180L weg te doen en de Tamron 180 aan te schaffen die nog niet de helft kost.

Heeft er hier al iemand ervaring met de Sigma 150mm OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Hier staat wel een aantal plaatjes:
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1171486

Ben zelf ook nog op zoek naar een aantal vergelijkende reviews. De oude 150mm was op een aantal punten beter dan de Canon 100mm. Dat hij wide-open niet zo heel scherp is is voor mij geen showstopper. Macro schiet ik op f/8 - f/16 en voor portretten is randscherpte op f/2.8 niet boeiend.
Ik hoop alleen dat de OS versie niet minder dan de oude none-OS versie was.

Ook ben ik benieuwd of Sigma hier ook een Artist versie van gaat maken. Dan zou het de moeite zijn om even te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 13:45

TNW

Beukerz schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:27:
Laat even weten wat je er van vindt, twijfel namelijk ook om de 30 1.4 te halen :)
(Twijfel voornamelijk na het lezen van de review van ken rockwell)
Dat is 1 review van 1 persoon. Nogal wat mensen komen bij Ken Rockwell terecht omdat zijn site zo hoog in Google staat terwijl de bruikbaarheid van zijn reviews door nogal wat personen wordt betwist.
Ken grossiert in nogal gevoelsmatige reviews die niet altijd een juist beeld geven. Zo zou de 28mm f/1.8 van Canon volgens hem beter zijn:
It's much better than the Sigma 30mm f/1.4, and costs less!
Ik heb ze in de winkel beiden getest, en ondanks dat de Sigma frontfocus had was deze wijd open scherper dan de Canon. Als de focusissue niet aanwezig was zou ik met de Sigma naar buiten zijn gelopen. Die 28mm vond ik niks, zeer matige scherpte en contrast wijd open in het centrum van het beeld.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
De 28mm 1.8 heeft een vrij slechte reputatie omdat hij op f/1.8 vrij zwak is. Op f/1.8 is hij wat wazig en zit er een "haze" om de highlights. Verder is hij niet heel sterk met hard tegenlicht (flared makkelijk) maar kan je daar als je die stijl wil wel heel mooi gebruik van maken.

Eigenlijk hadden ze er beter een 28mm f/2 van kunnen maken omdat hij op f/2 echt al een veelvoud beter is. Wel is de AF van de 28mm erg goed. Ik ben er tenminste jarenlang erg tevreden over geweest. In het begin op mijn 40D en nu op mijn 5Dc (wat met de 30 1.4 dus niet had gekund). Op 1.8 is hij trouwens best bruikbaar hoor, maar niet teveel pixel peepen.

In ieder geval is de 28mm f/1.8 een prima lensje en echt wel een aanrader als je niet aan de sigma loterij deel wil nemen. Ik hoop wel dat de nieuwe strategie van Sigma stand houdt. Zelfs Adorama biedt nu aan om Sigma lenzen te pre-testen. Dat geeft wel aan dat er genoeg QC issues waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Niet alleen hier, maar ook op andere plekken zie ik best vaak de vraag terugkomen welke lens uit een bepaalde selectie het best instaat is om mooie zachte achtergronden te maken. Ik heb hier zojuist een tooltje voor online gezet. Hoop dat het mensen kan helpen:

How much blur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt voor je werk, maar vergeet je niet een heel belangrijk aspect: lensontwerp.
Je hebt nu alleen een maat voor de DoF, maar dat zegt verre van alles over de zachtheid van de bokeh. Een Canon 50/1.2L rendert de achtergrond totaal anders dan bijvoorbeeld de Nikon 50/1.2 AI-S. Een Meyer Trioplan 100/2.8 rendert echt compleet anders dan een Canon 100/2.8 Macro.
Er is dus meer nodig voor een zachte achtergrond dan alleen kleine DoF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Bedankt. Je hebt helemaal gelijk wat betreft lensontwerp, hierover staat ook een remark onderaan de pagina, en dit is helaas niet in te bouwen. ;)

Echter is deze tool geen maat voor DoF, maar puur voor de onscherpte van de achtergrond. Dit is niet 1:1 hetzelfde. Als je bijvoorbeeld naar de vergelijking tussen een 50mm 1.4 en 200mm 2.8 kijkt, heeft de eerste een smallere DoF, maar kan de tweede toch de achtergrond meer blurren, mits deze tenminste 3 meter achter het onderwerp is. Dat soort effecten beoog ik hiermee meer duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johann3s schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 00:22:
Bedankt. Je hebt helemaal gelijk wat betreft lensontwerp, hierover staat ook een remark onderaan de pagina, en dit is helaas niet in te bouwen. ;)
Oja... zie het nu pas...
Echter is deze tool geen maat voor DoF, maar puur voor de onscherpte van de achtergrond. Dit is niet 1:1 hetzelfde. Als je bijvoorbeeld naar de vergelijking tussen een 50mm 1.4 en 200mm 2.8 kijkt, heeft de eerste een smallere DoF, maar kan de tweede toch de achtergrond meer blurren, mits deze tenminste 3 meter achter het onderwerp is. Dat soort effecten beoog ik hiermee meer duidelijk te maken.
Je hebt dan ook een volstrekt andere foto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samyang 24 tilt/shift is kennelijk nu te pre-orderen voor $1000. Prijs is dus in ieder geval goed, nou nog afwachten wat de prestaties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-06 14:26
Binnenkort is het tijd om eens langs te gaan naar iemand die een Canon 70-200 IS f/2.8 type I verkoopt!

Volgens hem is hij nog in goede staat en weinig gebruikt. Omdat hij een groot forum onder zijn naam heeft hoop ik hem wel te vertrouwen..maar mijn vraag is dan ook of er iets specifieks aan een Canon 70-200 IS f/2.8 is waar je op moet letten? De normale zaken zoals gebruikssporen, scherpte, AF, etc zijn wel te controleren.

Als deze tiptop in orde is..dan heb ik een goedkope lens op de kop getikt. Finger crossed in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Degene waar ik zelf mee heb geschoten hadden nogal wat last van extreme slijtage aan de onderkant van de lens, en vrij heftige slijtage bij de statief ring.
Vreemd genoeg (of misschien ook niet, dit zijn duidelijk "workhorses") waren die alledrie van perfecte optische kwaliteit. Laat je dus niet te snel van je stuk brengen door wat cosmetische slijtage, deze lenzen zijn echt wel gemaakt om tegen een stootje te kunnen.

Verder zou ik proberen te letten op de standaard dingen. Ik probeer altijd zo'n soort lijstje in mijn hoofd af te raffelen:
- Hoe ziet het glas eruit? (met een zaklamp erdoor schijnen kan helpen)
- Is de filter ring intact (zonder vervormingen of deukjes)?
- Is de verf bijgetitst?
- Zijn de knopjes allemaal dezelfde kleur (dus niet vervangen door eventueel vallen)?
- Doet de AF het?
- Doet de IS het?
- Kan je de lens correct en soepel zoomen?
- Gaat de focus met de focus ring mee van MFD tot infinity, zonder stroeve stukken?
- Gaat het diafragma correct open en dicht, dus geen bladen die blijven hangen?
- Is de scherpte evenredig tussen alle vier de hoeken (dus geen decentering)?

Verder kan je niet heel veel ad-hoc testen zonder de plaatjes uitgebreid te gaan onderzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakMDS op 19-02-2013 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 12:48
Binnenkort ga ik mijn 1000D vervangen voor een 650D. De reden hiervoor is, dat mijn 1000D vaak last heeft van errors en dan vaak een tijd niet aan wil.

Als ik hem toch weer werkend wil krijgen ben ik ruim een half uur verder:
- camera uit
- lens eraf
- sd kaart eruit
- batterij eruit
- camera aanlaten staan voor 10 minuten
- camera uit
- alles er weer op zetten

Echter zijn de lenzen die ik er nu bij heb als volgt:

pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II
pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Nu maak ik voornamelijk vakantiekiekjes, foto's op feestjes en (ja verklaar me maar voor geack) kroegfoto's als ik een bijzondere avond uit heb met m'n vrienden.

Nu ben ik ook bezig met het mezelf aanleren van filmen. En gebruik daarvoor nu eigenlijk een Gopro Hero2.
Een reden dat ik de 650D ga aanschaffen is dan ook omdat je er leuk mee kan filmen.

Echter zoek ik ook een lens waarmee dit goed kan, manueel focusen ligt mij absoluut niet (lees: ben ik heel slecht in). Als extra lens om aan te schaffen zat ik dan ook te denken aan deze:
pricewatch: Canon EF 40mm f/2.8 STM

Maar is dit verschil dan niet minimaal ten opzichte van de 50mm die ik al heb?
Deze lens:
pricewatch: Canon EF 28mm f/2.8
heeft hetzelfde diafragma, maar is meer groothoek?

Of moet ik meer in de richting van een zoomlens gaan kijken? Qua budget lig ik tussen de 200 en 300 euro:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 00:28
Filmen moet je niet willen doen met autofocus. Als je slecht bent in manual focussen, dan kan je (imo) twee dingen doen: oefenen en er dus beter in worden, of niet filmen.

En ik zou eerst eens beginnen met die 2 lenzen die je nu hebt, stabilisatie is voor filmen wel handig. Die 40mm is alleen leuk omdat het een kleine lens is en wat stiller is met AF tijdens filmen (maar zoals ik als eerste zei: filmen moet je niet willen doen met AF).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:45
Mdehoog schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 23:35:
Binnenkort ga ik mijn 1000D vervangen voor een 650D. De reden hiervoor is, dat mijn 1000D vaak last heeft van errors en dan vaak een tijd niet aan wil.

Als ik hem toch weer werkend wil krijgen ben ik ruim een half uur verder:
- camera uit
- lens eraf
- sd kaart eruit
- batterij eruit
- camera aanlaten staan voor 10 minuten
- camera uit
- alles er weer op zetten
Hoewel misschien niet het goede topic, heb ik laatst ook zoiets gehad met m'n 5DmkII. Ding ging wel aan, alle functies werkten, terugkijken, instellingen, scherpstellen, behalve afdrukken. Nam gewoon geen foto. Geen rare functies als bracketing oid ingeschakeld en ook de zelfontspanner uit. Compleet onverklaarbaar. Accu eruit, aan en uit, flitser eraf, andere lens, maakte geen verschil, hij deed het gewoon niet. Daar sta je dan, op je eerste opdracht. Kon dat ding wel op de grond smijten. Nooit eerder zoiets gehad, hij doet het altijd zonder morren. Na een kwartiertje wachten was het weer goed, sindsdien ook niet meer meegemaakt, maar ik kan het ding nu nooit meer vertrouwen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Hahn schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 23:38:
Filmen moet je niet willen doen met autofocus. Als je slecht bent in manual focussen, dan kan je (imo) twee dingen doen: oefenen en er dus beter in worden, of niet filmen.

En ik zou eerst eens beginnen met die 2 lenzen die je nu hebt, stabilisatie is voor filmen wel handig. Die 40mm is alleen leuk omdat het een kleine lens is en wat stiller is met AF tijdens filmen (maar zoals ik als eerste zei: filmen moet je niet willen doen met AF).
Ok! met de 50mm kan ik dus in principe ook al leuk filmen:)
Ik ben sinds ik de 50mm 1.8 heb een beetje verslaafd aan het lage diafragma hiervan (werkt leuk op huisfeestjes met weinig licht)

Het liefst zoek ik een groothoek lens (met evt zoom) met laag diafragma binnen mijn budget:P
Is dit een droom of bestaan er lenzen in deze categorie?
PhilipsFan schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 23:40:
[...]

Hoewel misschien niet het goede topic, heb ik laatst ook zoiets gehad met m'n 5DmkII. Ding ging wel aan, alle functies werkten, terugkijken, instellingen, scherpstellen, behalve afdrukken. Nam gewoon geen foto. Geen rare functies als bracketing oid ingeschakeld en ook de zelfontspanner uit. Compleet onverklaarbaar. Accu eruit, aan en uit, flitser eraf, andere lens, maakte geen verschil, hij deed het gewoon niet. Daar sta je dan, op je eerste opdracht. Kon dat ding wel op de grond smijten. Nooit eerder zoiets gehad, hij doet het altijd zonder morren. Na een kwartiertje wachten was het weer goed, sindsdien ook niet meer meegemaakt, maar ik kan het ding nu nooit meer vertrouwen natuurlijk...
Ja heel vervelend... Dit is dan ook de reden dat ik ga switchen van camera. Ik hou m'n 1000D nog wel, want gek genoeg heb ik het nog nooit gehad met m'n 50mm.
Ik las op internet dat het ook wel is de contactpuntjes van de mount (lens of body) kan zijn. Ook is een mogelijkheid dat de interne batterij op is.
Ik had ook dat hij wel aan ging, ik zag dan 1 keer door m'n zoeker de gele tektst en info, maar zodra ik focuste en af wilde klikken deed hij niets :(

Oplossing die ik ook tegenkwam was om automatische sensor reiniging uit te zetten!

Maar goed, redelijk off topic dit:p

[ Voor 44% gewijzigd door Kypo op 19-02-2013 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Een groothoek met groot diafragma bestaat niet.
Je zou naar een 35mm kunnen kijken welke nog tot f/1.4 gaan (maar dat is niet echt low budget).
Verder is het vooral 50mm's welke max f/0.95 hebben maar dan heb je geen EF-S lens en ze zijn vrij zeldzaam.
Andere brandpunt afstanden gaan zo goed als allemaal vanaf max f/2.0

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Gutteguttegut schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 23:51:
Je zou naar een 35mm kunnen kijken welke nog tot f/1.4 gaan (maar dat is niet echt low budget).
Verder is het vooral 50mm's welke max f/0.95 hebben maar dan heb je geen EF-S lens en ze zijn vrij zeldzaam.
Top, dank voor je reactie! Ik duik de pricewatch maar is in. Beetje spelen met de filteropties daar en dan kom ik nog terug hier voor een laatste checkup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Mdehoog schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 23:52:
[...]

Top, dank voor je reactie! Ik duik de pricewatch maar is in. Beetje spelen met de filteropties daar en dan kom ik nog terug hier voor een laatste checkup!
Als je nog goedkoop leuke lenzen wilt kopen kijken eens in het Alternatieve objectieven topic.

Ik film bv graag met een oude Yashica Yashinon-DX 50mm f/1.7 M42 icm een adapter.
Ooit gekocht voor €7,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gutteguttegut schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 23:51:
24mm f/1.4 is op zich best aardig en die van Samyang is zeker betaalbaar, maar niet zoals de snelle 50mm's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Universal Creations schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 00:02:
[...]

24mm f/1.4 is op zich best aardig en die van Samyang is zeker betaalbaar, maar niet zoals de snelle 50mm's...
8)7
Stom, niet aan gedacht...(en ik ben nog wel zo verliefd op mn Samyang 8mm O+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 00:02:
Of die toffe 20 mm. f/1.8 van Sigma die jij ook hebt :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zag dat lenstip een review van de Canon 35/2 IS heeft neergezet. Review lijkt positiever dan die van de 24/2.8 IS en 28/2.8 IS, maar als ik de resultaten van de 35/2 IS naast die van bijvoorbeeld de Sigma 35/1.4 leg, dan vallen toch een paar dingen op.

Zoals bijvoorbeeld dat de scherpte van de Sigma wijd open beter is dan die van de 35/2 (dat is dus f1.4 vs f2.0). Of dat de vervorming, coma en CA van de Sigma allemaal minder zijn dan die van de 35/2 IS (niet dat de vervorming of CA van de Canon slecht zijn). Of dat de vignetting van de 35/2 IS op f2 gelijk is aan die van de Sigma op f1.4 op FF. De 35/2 IS heeft wel veel minder last van flares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 02:08:
[...]

Of die toffe 20 mm. f/1.8 van Sigma die jij ook hebt :)
lol... staat hier redelijk stof te happen sinds ik de Zeiss 21 heb.

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 22:06:
lol... staat hier redelijk stof te happen sinds ik de Zeiss 21 heb.
Maar de Sigma is wel lekker cheap, 20 mm. en ook nog eens f/1.8 dus voldoet aan de eisen voor video :)

Dat is het voordeel van het vreemde systeem wat deze lens heeft om hem tussen AF en MF te switchen. In MF gaat focussen heel nauwkeurig door de directe koppeling, maar wel vrij licht.

• NeutraleTeun
Kan ik in dit topic ook vragen wie er een 35mm (Canon EF-S mount) lens heeft in Den Haag, welke ik zou mogen bekijken/testen, als in: kijken hoe het brandpuntafstand uitvalt?

Wil namelijk de nieuwe Sigma 35mm kopen, maar als het anders uitvalt dan dat ik in gedachten heb, dan zou het een beetje zonde zijn.
Nou ja, het is eigenlijk nooit zonde om een lichtsterke prime te hebben.

Het is alleen dat ik de koop wil versnellen (eerste planning was over een half jaar) voor indoor-shooting.
Alleen heb ik hier ook gelezen dat 35mm niet handig is voor close-up vanwege vervorming.

Daarom even kijken/testen/horen hoe die uitvalt en tot hoe ver je kunt voordat het close-up wordt.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:56

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb de nieuwe sigma 35 1.4 en bevalt goed. Heb je geen lens, zoals een 18-55 waar je het bereik mee kan testen? Gewoon die lens op 35mm "vast tapen" als het ware.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• NeutraleTeun
Nope, 10-22, 70-200, 100mm macro.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Hoe dan ook, de 35mm is een prachtige lens, samen met de 85 1.4 mijn favoriet op de body. Maar wat je zegt klopt zeker, de 35mm vervormt best bij close-up door zijn perspectief. 35mm is niet flateus voor een headshot bij wijze van.
Voor een portret half body + context daarentegen is die prachtig en daar heb ik hem voor.

• Fiber

Fiber

Daar past een snelle 35mm op zich wel mooi tussen qua brandpuntsafstand en het het voegt heel wat 'low light' mogelijkheden toe aan je set...

• Ventieldopje
@ToyotaMR2, er moet toch wel een winkel zijn waar ze of dat model hebben dat je wil kopen óf een 35mm prime hebben liggen die je kan testen ;)

Maar wat Nomad zegt inderdaad, heerlijk voor full-body en torso shots, head shots gaat echt niet ;)

www.maartendeboer.net

• NeutraleTeun
Fiber schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:28:
[...]

Daar past een snelle 35mm op zich wel mooi tussen qua brandpuntsafstand en het het voegt heel wat 'low light' mogelijkheden toe aan je set...
Daar was ik na lang denken/vragen en lezen ook al achter ja :9

@Ventiel:
Volgens de PW volgens mij niet hier in de buurt.
Edit:
Die is vrij niet up-to-date zie ik nu als ik op kieskeurig.nl kijk 8)7

Konijnenberg it is dan.
Alleen even mailen of dit filiaal ook die lens heeft liggen.

En vind het zo raar (en kan het ook niet) om maar een ander ergens te testen, zomaar, en dan niks kopen.

Ik zit wel op crop he. Dacht zelf ook aan torso shots.

[ Voor 12% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-02-2013 17:37 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

NeutraleTeun schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:30:
[...]

Daar was ik na lang denken/vragen en lezen ook al achter ja :9

@Ventiel:
Volgens de PW volgens mij niet hier in de buurt.
Edit:
Die is vrij niet up-to-date zie ik nu als ik op kieskeurig.nl kijk 8)7

Konijnenberg it is dan.
Alleen even mailen of dit filiaal ook die lens heeft liggen.

En vind het zo raar (en kan het ook niet) om maar een ander ergens te testen, zomaar, en dan niks kopen.

Ik zit wel op crop he. Dacht zelf ook aan torso shots.
crop of FF veranderd niets aan de perspectieve vervorming van de lens. Ik zou niet graag een close-up portret schieten met mijn 35. Een headshot met een 50mm vind ik niet eens mooi, daar is de 85mm daarentegen prachtig voor :)

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Tot dusver mijn tamron avontuur:

Had de 17-50 2.8 gekocht vorige week, deze had best wel last van backfocus, kreeg de ogen er nooit mooi scherp op als ik daar op scherp stelde. Deze dus teruggestuurd en gisteren een ander exemplaar ontvangen. Deze was wel scherp maar viel me toch behoorlijk tegen op f2.8 aan de 50mm kant. Echt heel weinig contrast en best soft.
Uiteindelijk besloten deze toch ook maar retour te doen, morgen komt de canon 28mm 1.8 met de post als het goed is, hopen dat die me beter bevalt. Dan word het voorlopig alleen met primes schieten, als in 28mm / 50mm en de 85mm :).

[ Voor 7% gewijzigd door hypz op 21-02-2013 17:43 ]

Nomad schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:41:
crop of FF veranderd niets aan de perspectieve vervorming van de lens. Ik zou niet graag een close-up portret schieten met mijn 35. Een headshot met een 50mm vind ik niet eens mooi, daar is de 85mm daarentegen prachtig voor :)
Crop of FF maakt wel uit, want de afstand is dan groter met crop, waardoor je minder vertekening krijgt. Schiet maar eens met je 35mm op FF op dezelfde afstand als je met 50mm zou doen en dan dezelfde beelduitsnede maken. Het hoofd is dan minder vertekend met de 35mm dan wanneer je op korte afstand beeldvullend zou schieten.

• NeutraleTeun
Dat is wel waar ik bang voor ben. De (extra) afstand op crop, vooral als ik deze site bekijk:
http://www.dpreview.com/l...mples/aov/35mm-aov-ff.jpg
http://www.dpreview.com/l...les/aov/35mm-aov-apsc.jpg

Dat is gewoon echt vele meters dichterbij.
Ik zal het zelf wel zien, maar het kan me ook een rit besparen:

Op hoever moet ik staan met een 35mm op crop voor een half body shot?
Is dat mogelijk op 1-2 meter, of praten we dan echt over het dubbele?

• Ventieldopje
Ik denk eerder dat het dan 2 - 3 meter wordt ;)

www.maartendeboer.net

1,6m geeft 103x69cm met 35mm op 1,6x crop. Wat redelijk half-body is. Met 2m heb je ook een mooie ruimte boven het hoofd zodat je ogen op 1/3 kunt doen. Ik ga uit van portretstand...

[ Voor 62% gewijzigd door Universal Creations op 21-02-2013 18:16 ]

• Ventieldopje
Ohja, torso shot :+ Ik zat full-body te denken haha, doh! Maarja het beste is gewoon proberen ... het is niet voor niks een bekende en veel gebruikte lens, is je tripje wel waard ;)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 ... 5 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.