• FdWuitE
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-02 16:53
Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat het dan de Guide IR PC210 wordt. Heeft iemand nog een mening over die van Vevor?

https://www.vevor.nl/warm...-11ed-930d-69b8d4e1b526.5

VEVOR Handheld Warmtebeeldcamera Infraroodcamera Camera IR Thermometer -20-350 °C | VEVOR NL
Vevor Handheld Infraroodcamera
276,99 euro
-20 tot 350 graden
240 x 180 pixels
20 Hz

Groet, Frank.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-03 22:10

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Vandaag nog een kleine bug ontdekt met de PC210. De camera heeft ook ingebouwde led verlichting die een object binnen twee meter wat beter verlicht. Dat helpt om de zichtbare foto te belichten omdat de sensor erg ongevoelig is Het viel me al een tijdje op dat de gemaakte foto's toch zwaar onderbelicht zijn. Op het scherm zie je echter wel degelijk dat de LED verlichting flink helpt.
Het blijkt een bug te zijn. De (zichtbaar licht) foto wordt genomen vlak voordat het LED licht aangaat. De workaround is om de resolutie te verhogen van 240×320 naar 1600×1200. Dan wordt de foto genomen op het moment dat het licht aanstaat. Je merkt ook gelijk dat het opslaan wat langer duurt. Je moet je camera ook wat langer stil houden.
Het blijkt afhankelijk te zijn van hoe lang je de sluiterknop ingedrukt houdt (met flash). Doe je dat kort, dan werkt het goed (MIF mode). Houdt je echter de sluiterknop twee seconden ingedrukt om je object goed te belichten, dan werkt het niet (onderbelicht).
Ik zal het aan de winkel doorgeven. Ik heb wel vertrouwen in een firmware update. Het vorige probleem wat ik heb aangekaart is ook prima verholpen.
Versie: V1.3.6.20220520
Firmware: V1.2.2.20211206

[Voor 15% gewijzigd door xah5kiDe op 18-01-2023 21:47. Reden: Bug blijkt niet van resolutie af te hangen maar van sluiterknop tijd]

Theo

• scrooch
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Werken deze warmtebeeldcamera's (zoals de PC210 specifiek bijv) ook 'andersom' goed? Ik probeer m'n airco kosten te drukken en ben benieuwd hoe effectief de 'isolatiegordijntjes' voor m'n ramen eigenlijk zijn.

Dus hoe goed werken deze camera's als ik wil zien hoeveel koude lucht binnenshuis (bijv 23 graden met airco) naar buiten lekt waar het bijv 28 graden is? Is dit goed te calibreren?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:07
scrooch schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:48:
Werken deze warmtebeeldcamera's (zoals de PC210 specifiek bijv) ook 'andersom' goed? Ik probeer m'n airco kosten te drukken en ben benieuwd hoe effectief de 'isolatiegordijntjes' voor m'n ramen eigenlijk zijn.

Dus hoe goed werken deze camera's als ik wil zien hoeveel koude lucht binnenshuis (bijv 23 graden met airco) naar buiten lekt waar het bijv 28 graden is? Is dit goed te calibreren?
Waarschijnlijk lekt het net zo hard als bij verwarmen dus triple glas is de way to go.

Ik denk dat je dat echt wel ziet, de ramen zullen nu blauw zijn inplaats van rood.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@mkleinman of @JeroenH of @Erasmo Mogen ook de goedkopere modellen, zoals die opsteek modellen in de tabel in de TS?
Ik wil misschien iets wat beter is dan een Flir One, maar heb nu geen idee waar te beginnen.
Daar zullen vast meer mensen tegenaan lopen.

Met die goedkope dingen kan je warmte lekken opsporen, zou mijn hoofddoel zijn.
En een idee krijgen van isolate (ook vergeleken met andere situaties)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Goed idee.

Zelf ook een beetje te kijken voor een warmtebeeldcamera.
En dan juist naar een usb module voor op de smartphone. Lijkt mij namelijk net wat handiger dan een handheld camera.

In mijn zoektocht kwam ik de naam infiray tegen. Een chinese fabrikant (of onderdeel van) van de ir sensoren en ook complete camera's en usb modules. De laatste jaren is er hele opmars vanuit China in de infrarood techniek waaronder deze fabrikant.
De modules van infiray zien er wel goed uit zijn alleen lastig te verkrijgen.
(Zelfde sensor zit toch in de bekende guide pc210?)

Als alternatief, wel gebruik makend van diezelfde infiray module, is deze: https://www.eleshop.nl/un...ra-for-android-usb-c.html

Iemand hier verder ervaring mee?

[Voor 3% gewijzigd door thijsco19 op 10-01-2023 09:54]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:26
@thijsco19 Op YouTube zag ik onlangs deze video: YouTube: Infiray P2 Pro smartphone thermal camera review & teardown en zag er wel goed uit

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Let wel op met die Chinese opzet dingen. Ik heb er thuis ook één, maar die bleek pas vanaf 20 graden aan te geven. Voor veel van de hier gewenste toepassingen dus waardeloos.

Heb naderhand een Cat telefoon met Flir gekocht. Handig altijd op zak.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
onetime schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:39:
@mkleinman of @JeroenH of @Erasmo Mogen ook de goedkopere modellen, zoals die opsteek modellen in de tabel in de TS?
Ik wil misschien iets wat beter is dan een Flir One, maar heb nu geen idee waar te beginnen.
Daar zullen vast meer mensen tegenaan lopen.

Met die goedkope dingen kan je warmte lekken opsporen, zou mijn hoofddoel zijn.
En een idee krijgen van isolate (ook vergeleken met andere situaties)
Van mijn part wel, ik ben zelf alleen niet meer actief met IR-camera's bezig dus weet niet welke modellen je bedoelt. Als je wat linkjes hebt kan ik ze er denk wel in proberen te zetten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:38
xah5kiDe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:55:
Vandaag nog een kleine bug ontdekt met de PC210. De camera heeft ook ingebouwde led verlichting die een object binnen twee meter wat beter verlicht. Dat helpt om de zichtbare foto te belichten omdat de sensor erg ongevoelig is Het viel me al een tijdje op dat de gemaakte foto's toch zwaar onderbelicht zijn. Op het scherm zie je echter wel degelijk dat de LED verlichting flink helpt.
Het blijkt een bug te zijn. De (zichtbaar licht) foto wordt genomen vlak voordat het LED licht aangaat. De workaround is om de resolutie te verhogen van 240×320 naar 1600×1200. Dan wordt de foto genomen op het moment dat het licht aanstaat. Je merkt ook gelijk dat het opslaan wat langer duurt. Je moet je camera ook wat langer stil houden.
Ik zal het aan de winkel doorgeven. Ik heb wel vertrouwen in een firmware update. Het vorige probleem wat ik heb aangekaart is ook prima verholpen.
Net nog dit stuk gelezen: https://www.eevblog.com/f...th/msg4601629/#msg4601629
Support lijkt niet van een leien dakje te gaan, deels om goede redenen, maar als je bugs ervaart toch wel vervelend. Of heb je gekocht bij Eleshop en krijg je via die weg de firmware aangeboden, welke hopelijk ook stabiel is getest?

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja bij Eleshop inderdaad. De eerste bug die ik aangemeld had ging over de handmatige temperatuur schaal (M) die niet goed werkte. Dat was een dealbreaker voor mij. Maar keurig een firmware update ontvangen, dus tevreden. Dit tweede probleem vind ik minder ernstig. Ik wacht nog op een update. Ik lees op die eevblog link dat er ook een parallax probleem is. Dat herken ik ook. Ik gebruik die Fusion mode echter niet vaak, dus voor mij geen issue.

[Voor 20% gewijzigd door xah5kiDe op 14-01-2023 21:25]

Theo

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:43
Die heb ik aangeschaft tijdje geleden. Goede specs voor acceptabele prijs. Komt pas over een maandje binnen. Zal tzt wel resultaten delen.

• verkeerslicht
Erwin_83 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:14:
Let wel op met die Chinese opzet dingen. Ik heb er thuis ook één, maar die bleek pas vanaf 20 graden aan te geven. Voor veel van de hier gewenste toepassingen dus waardeloos.
Welke heb je dan? Zonder details kan niemand iets met deze info ;)

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
verkeerslicht schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Welke heb je dan? Zonder details kan niemand iets met deze info ;)
Geen idee, ligt ergens op zolder. Maar bedoel ermee, let op de temperatuur specificaties.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-03 10:35
Beste Tweakers,

Ik heb geen vraag over het apparaat wel over de "beste" pre conditions/scan techniek.
Mocht een moderator een andere plaats beter vinden voor deze vraag verplaats hem gerust.

Afgelopen week hebben ze bij mij de spouwmuur met EPS korrels gevuld alleen zijn ze volgens mij wat lui geweest met gaten boren en naïef met inblazen (ook zijn ze stukken compleet vergeten te vullen)
Boven/tegen de aanbouw met een zadeldak hebben ze alleen tot waar ze bij konden geboord en gevuld, ik vermoed dus dat er boven de nok niets zit wat wel weer de muur van een slaapkamer op de eerste verdieping is. Het aparte is dat ze ook niets in die muur op de begane grond hebben gespoten dus ik ben benieuwd of de korrels zijn blijven plakken op de eerste verdieping.
Aan mijn woonkamer is ook een stukje aangebouwd d.m.v. plat dak maar hier heb ik het idee dat ze het op de eerste verdieping in de spouw geblazen hebben en dit dus uit de spouw op het valse plafond is gevallen want ik hoorde het op het plafond vallen en volgens mij hebben ze het pistool maar gewoon uit gezet bij die gaten boven de woonkamer.

Een goede vriend van mij komt donderdagavond met de warmtebeeldcamera van zijn werk scans maken. (hij zit in de elektrische vrachtwagens)
Is het nu de bedoeling dat ik de kamers op de eerste verdieping op stook om een zo groot mogelijk "warmte" contrast te krijgen of kan dit ook nadelig werken omdat dit juist de warmte(stroming) verkeerd verspreid?
De radiator van die kamer hangt toevallig wel precies waar ik vermoed dat juist geen of weinig korrels zitten, geeft dit "overbelichting" of ruis o.i.d. op het plaatje.
Stook ik dan de woonkamer juist ook op of iets minder?

Graag hoor ik jullie adviezen en/of ideeën, zodat ik beslagen ten ijs kan komen mochten de werkzaamheden echt belabberd zijn uitgevoerd.

Het bovenste huis op de afbeelding is mijn huis.

[Voor 6% gewijzigd door Vogels60 op 16-01-2023 08:20]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:44
Vogels60 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:08:
Graag hoor ik jullie adviezen en/of ideeën, zodat ik beslagen ten ijs kan komen mochten de werkzaamheden echt belabberd zijn uitgevoerd.
Hele huis 24uur van te voren goed opstoken op zeg 20 graden. Daarna woensdagochtend vroeg (mini beetje vorst voorspeld) met je warmtebeeldcamera aan de gang.

Hiermee zie je het beste waar de warmte naar buiten gelekt wordt.

• Martinezzz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-03 14:25
_Arthur schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Hele huis 24uur van te voren goed opstoken op zeg 20 graden. Daarna woensdagochtend vroeg (mini beetje vorst voorspeld) met je warmtebeeldcamera aan de gang.

Hiermee zie je het beste waar de warmte naar buiten gelekt wordt.
Bedankt voor de tip. En maak je dan van zowel binnen als buiten de foto's?

• Cobergher123
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-03 23:23
Hoi,

Sinds 2 dagen de Guide PC210 in huis en vandaag beetje aan proberen geweest.

Doel is om warmtelekken op te sporen en zo de woning wat beter te isoleren.

Nu heb ik 2 kleine vragen waarvan ik het antwoord met zoeken op dit forum en Google zo snel nog niet heb kunnen vinden.

1. Wat is de functie ReflMeasure in het menu, staat standaard op 23 gr. C.

2. Binnen klopt de weergegeven temperatuur redelijk, loop ik echter naar buiten dan is het al -18, terwijl de werkelijke temperatuur net onder vriespunt ligt. Is dit een bug, of heeft dit wellicht met acclimatiseren te maken van binnen naar buiten lopen.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zijn objecten buiten -18C? Dat zou niet moeten. Heb je mogelijk een stuk hemel in beeld? Dat heeft vaak wel deze temperatuur en de automatische schaal past zich daar op aan. Wel wordt de absolute fout buiten tijdens afkoelen van de camera wat groter.

Theo

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Alle objecten hebben een emissiviteit lager dan 1. Je dient die correct in te stellen (staat standaard op 0.95). Het overige deel wordt aangevuld met achtergrond warmtestraling (reflectie). Die dien je buiten dus wel correct in te stellen. Maar voor relatieve metingen maakt dit allemaal niet zoveel uit.

Theo

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vanmorgen ook even met de Guide PC210 aan de slag gegaan, maar ik zie ook een grote afwijking in vergelijking met een simpele infrarood thermometer.

Ik heb geprobeerd om de ReflMeasure op de buitentemperatuur in te stellen en op -20, maar de afwijking blijft.

Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe? De camera heeft ongeveer 15 minuten de tijd gehad om te acclimatiseren.

Ik kan nu wel op basis van het temperatuurverschil bepalen waar er mogelijke warmtelekken zitten, maar direct de juiste temperatuur meten zou leuk zijn ;).

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Kalibreert hij wel? Elke minuut doet hij dat wel een keer. Je hoort dat ook. Er wordt een zwarte sluiter voor de lens gedraaid en die heeft een vaste temperatuur. Wat jij laat zien lijkt me niet ok.
Ik heb nu net ook de voordeur gemeten en dat was een paar graden boven nul. Zal wel ongeveer kloppen.

[Voor 20% gewijzigd door xah5kiDe op 18-01-2023 19:02. Reden: Extra meting gedaan]

Theo

• RAJH
  • Niet online
De kalibratie wordt wel uitgevoerd een aantal keren per minuut, maar heb niet echt het idee dat de metingen daarna anders zijn.

Ik zal morgen eens proberen om met kokend water en smeltende ijsblokken na te gaan of die temperaturen wel een beetje overeen komen. Anders zal ik toch even contact opnemen met Eleshop.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:35
@Cobergher123 @RAJH Ik heb hetzelfde met m'n PC210. LA-384 in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Bij mij ging de temperatuur steeds verder naar beneden bij elke calibratieronde. Het vervelende is dat je op die manier makkelijk buiten de gestelde marges komt en je geen goede meting meer kan doen, of je moet elke X seconden de marges aanpassen.

Overigens zijn we niet de enige:
Appelpie3000 in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Wolly in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
sjirafje in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

• RAJH
  • Niet online
Kwam ook de volgende post van c00kemon tegen op https://www.eevblog.com/f...aging/guide-pc210-review/.
I noticed that pc210 gives measurement accuracy errors when examining outdoors with an ambient temperature close to 0 and below. However, none of the settings help to fix this. I wrote to support about this and they answered me that this is an entry-level thermal imager and the measurement error is +-2% only at an ambient temperature of 23 C °. These thermal imagers are calibrated only under these conditions. I thought that support don't wand to deep dive into this problem. For me, this was a surprise and I consider this the main drawback of this camera, because I planned to use it for outdoor inspections.
Verderop hebben ze het dan nog over een mogelijke firmware bug.

Een afwijking van 15+ graden bij -3 lijkt mij zelfs voor een budget camera iets te veel van het goede. Zal straks eens kijken welke firmware versie ik heb.

Edit:
code:
1
2
3
4
Version
V1 4.1.20220729
Firmware
V1 2.2.20211206

Leek zojuist een stuk beter te gaan. Wel een afwijking van 3 graden ongeveer, maar geen -18 meer gezien. Verschil met de ochtend is dat het nu bewolkt is en de lucht zelf als -12 werd gemeten ipv < -22 deze ochtend.

Wel lijkt het erop dat ReflMeasure niets doet, zowel -20 als 550 graden geeft dezelfde metingen.

[Voor 16% gewijzigd door RAJH op 18-01-2023 21:39]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb dit probleem dus niet, maar ik heb een oudere "Version" versie:
Version: V1.3.6.20220520
De "Version" is bij mij ge-update van
Version: V1.2.5.2021112
Deze oude "Version" had het probleem dat de "M" stand na elke kalibratie de schaal steeds verder verkeerd aanpaste. Dus na een minuut gebruik in M stand werd het plaatje zwart bij gebruik van kleine delta T.

[Voor 65% gewijzigd door xah5kiDe op 18-01-2023 22:07]

Theo

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:35
Ik gok dat "firmware" en "version" verkeerd om staan, aangezien het nummer bij "firmware" voor ons allen gelijk is en van 6-12-2021 lijkt te dateren.

Het nummer achter "version" is bij mij v1.4.3.20221102, dus zeer waarschijnlijk de meest recente. Wanneer en waar heb jij jouw PC210 gekocht @RAJH?

@xah5kiDe jij hebt em van eleshop of niet?

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Yep eleshop inderdaad.
Vandaar dat ik het maar expliciet zo heb vermeld. Om de firmware versie te achterhalen kijk je niet naar de firmware versie maar naar de "Version" 8)7

Theo

• RAJH
  • Niet online
Ik heb mijn PC210 ook gekocht bij Eleshop (november 2022) en zojuist een support mail gestuurd.

Mijn vermoeden is namelijk dat de onbewolkte lucht mogelijk voor een afwijking zorgde, maar de ReflMeasure instelling lijkt helaas niets te veranderen aan de metingen.
In de A stand lijkt de ReflMeasure helemaal geen effect te hebben, want een aanpassing van -20 graden naar 550 graden geeft geen verandering in de gemeten temperatuur of het warmtebeeld.
In de M en S stand lijkt de ReflMeasure alleen effect te hebben op het warmtebeeld, waarbij een instelling van 550 graden voor een zwart beeld zorgt.
Maar er is geen verandering in de gemeten temperatuur.

Ook de Distance instelling lijkt geen effect te hebben bij geen van de standen, tijdens een aanpassing van 0.1m naar 10m is er geen verandering in gemeten temperatuur.

Even de reactie van Eleshop afwachten :).

• verkeerslicht
verkeerslicht schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Die heb ik aangeschaft tijdje geleden. Goede specs voor acceptabele prijs. Komt pas over een maandje binnen. Zal tzt wel resultaten delen.
Bij deze wat plaatjes van/door mijn Infiray P2 Pro:

Dat ding is écht klein:

Macrolens om bijvoorbeeld pcb-tjes te controleren:

Met een kabeltje kun je eventueel selfies maken (of wat makkelijker fotograferen op lastig te bereiken plekken):

Gelukkig zie je dit alleen met een warmtebeeldcamera:

met een ander filter:

Mocht iemand een specifiek scenario willen zien, laat maar weten.
Ik heb geen Flir, PC210 of Seek ter referentie dus ik kan niet zeggen of het beter of slechter is. Het is in ieder geval betaalbaar en goed genoeg voor mijn wensen.

Een minpuntje kan ik vast benoemen:
- De app is niet altijd stabiel. Het gebeurt niet consequent, maar als je met de camera bezig bent en je schakelt tussen apps, en dan weer terug naar de warmtebeeldcamera, dan is het soms nodig om deze opnieuw op te starten.
- Geen mooie overlay van het werkelijke beeld zoals bij een flir. Dit is deels gecompenseerd door de hogere resolutie. Ook kun je de camera erbij aan zetten (PIP).

Pluspuntjes:
- Hoge verversingssnelheid 25hz in plaats van de standaard 9hz
- Hoge resolutie 256 x 192 in plaats van de standaard 160x120
- Hoeft niet opgeladen te worden zoals een Flir. De telefoonbatterij wordt gebruikt, dus die loopt sneller leeg.
- De app start (permissie benodigd) direct op als je de camera in de usb-poort stopt.

[Voor 8% gewijzigd door verkeerslicht op 20-01-2023 13:52. Reden: wat plus/min -punten toegevoegd]

• ThinkPad
Zet het merk en type nog even in je post, dan is je post beter vindbaar via de zoekmachine :)

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

@verkeerslicht Waar heb jij deze bestelt?
Week of 2 geleden ook zitten zoeken naar deze maar was toen moeilijk of niet verkrijgbaar.

Paar posts boven je was er een probleem met de pc210, die gaf een verkeerde temperatuur aan buiten.
Zou jij dit ook kunnen testen?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• verkeerslicht
@thijsco19 Op Ebay, was daar destijds goed te verkrijgen.

Ik zal het vanavond even testen.

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:50
*Offtopic* Godskannonne wat hebben ze die vloerverwarming beroerd ingeslepen. Was die frezer dronken tijdens het slijpen ofzo?
/Offtopic/

Zit er nou een soort ronde vlek rechts onderin of is dat iets wat op de vloer ligt?

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:42
Zijn er ook mensen die een topdon TC001 hebben? En wat is jullie ervaring? Ziet er ook wel leuk als instapmodel.

• verkeerslicht
@Robonus
Ik heb me daar ook over verbaasd. Ook qua layout lijkt er totaal niet over nagedacht. Niet in een slakkenhuis, en ook niet wat nauwer naar het einde toe. Het goede nieuws is dat als je dit niet weet je er eigenlijk niets van merkt. De verwarming stond hier pas kort aan, en na verloop van tijd is het warmtebeeld egaler.

Die ronde vlek is een ballon.

p.s. let een beetje op uw taalgebruik aub ;)

• verkeerslicht
@Samoht93 Wel naar gekeken een maandje terug. Toen was die op Ebay alleen vanuit de US te krijgen met hoge invoerrechten. Nu staat 'ie erop van een Duitse verkoper voor bijna dezelfde prijs als de Infiray.

Mooi dingetje ook.

• RAJH
  • Niet online
De reactie van Eleshop is binnen, helaas niet direct een antwoord op het niet functioneren van ReflMeasure.

Mogelijk zou het langer laten acclimatiseren van de camera de oplossing kunnen zijn voor de grote afwijking. Al spreekt het advies “The product must be kept warm for more than 1 hour before each boot” dat tegen ;).

Voor de volledigheid de reactie hieronder.
Dit is een bekend probleem, dat optreedt als de camera grote temperatuurschommelingen meemaakt. Dus bijvoorbeeld als deze lange tijd binnen ligt (20 graden) en dan buiten wordt gebruikt, of andersom. De absolute temperatuurmeting werkt dan niet correct. Deze is alleen betrouwbaar als de camera geacclimatiseerd is. Je kunt eens proberen of het probleem ook optreedt nadat de camera voor 24 uur op kamertemperatuur heeft gelegen en als je binnen meet. Als het goed is zul je zien dat de temperatuur dan wel netjes klopt. Je kunt hier eens mee experimenteren, omdat we de vraag vaker kregen hebben we Guide ook om advies gevraagd, zij geven onderstaande aan:

The factory calibration is done at 23 degrees ambient temperature. It is not necessary to have this temperature but big deviations can result in inaccurate results.
1. The product must be kept warm for more than 1 hour before each boot
2. Turn on the machine and wait for 5 minutes before starting to measure the temperature

We zijn benieuwd naar je bevindingen (en die van andere Tweakers). Ons is niet bekend dat het probleem meer of minder is bij bepaalde firmware, het zou echt hardwarematig te maken hebben met de temperatuur van de sensor en omgeving. Er komt wellicht over een aantal weken een nieuwe firmware update aan, maar voor zover ik weet pakt die alleen het flashlight probleem van Tweaker xah5kiDe aan uit hetzelfde topic. Firmware updates voor thermische camera's in dit prijssegment zijn overigens niet gangbaar, en het is ook goed opletten dat de hardware / huidige firmware geschikt zijn voor de update. We hebben vorig jaar enige tijd een firmware update op de website gehad die vervolgens geïnstalleerd werd op nieuwere camera's, wat tot nare problemen leide. Daarom zijn we nu voorzichtig met firmware updates. Als er een update beschikbaar zou komen, zullen we een Tweaker vragen om het in het topic te posten inclusief de voorwaarden voor wie die update geldt en wat het oplost.
Het aanpassen van ReflMeasure en Distance via de bewerkings software lijkt wel een effect te hebben, al lijken deze wijzigingen pas na het opslaan en opnieuw openen zichtbaar te worden.

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-03 13:00
Na maanden twijfelen heb ik half december een PC210 besteld bij Eleshop. Deze week kreeg ik bericht dat de levering vertraagd is. Dat in combinatie met de berichten over firmware update issues doet me overwegen om die bestelling te annuleren en een andere camera te bestellen. Ik dacht daarbij aan een HIKMicro Pocket2 of een Infiray P2 Pro. Op basis van verkrijgbaarheid neig ik naar de HIKMicro, de prijs (569 euro) is hetgene wat me nog even tegenhoudt...

• verkeerslicht
@jbvo De infiray P2 Pro is nu goed te verkrijgen, en - mocht je die nog niet op het visier hebben - de Topdon TC001 ook. Beiden via Ebay. Verzending van de eerste vanuit China, dus met een wat langere levertijd.
Doe er je voordeel mee.

• jbvo
  • Laatst online: 22-03 13:00
@verkeerslicht Ik bestel liever bij een Nederlandse winkel, de PC210 bij Eleshop leek daarom een goed idee. Ik las wat verder terug in het topic dat de sensoren van Infiray ook in andere camera's zitten, o.a. de UNI-T UTi721M. Misschien is dat dan toch een betaalbaar alternatief ook direct bij Eleshop.

De reden voor de HIKMicro Pocket2 was deze post op het eevblog forum.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

RAJH schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:39:
De reactie van Eleshop is binnen, helaas niet direct een antwoord op het niet functioneren van ReflMeasure.

Mogelijk zou het langer laten acclimatiseren van de camera de oplossing kunnen zijn voor de grote afwijking. Al spreekt het advies “The product must be kept warm for more than 1 hour before each boot” dat tegen ;).

Voor de volledigheid de reactie hieronder.

[...]

Het aanpassen van ReflMeasure en Distance via de bewerkings software lijkt wel een effect te hebben, al lijken deze wijzigingen pas na het opslaan en opnieuw openen zichtbaar te worden.
ReflMeasure/Distance zijn allemaal software correcties op gemeten waarden. Dat kan inderdaad ook nog achteraf. Wat Guide aangeeft is dat ze een 1-punt calibratie doen bij 23 graden. Bij een 1 punt kalibratie wordt de fout steeds groter als de temperatuur meer afwijkt van de kalibratie temperatuur. Dus bij 3 graden is de fout bijvoorbeeld 5% van die 20 graden of 1 graad. Maar -18C als het 0C is, heeft daar niets mee te maken. Dan lijkt mij er toch wat anders aan de hand te zijn.
Welke software versie had jij?

Theo

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hey vraagje .. er zijn mensen die zoeken naar de dienst "ik wil een warmtebeeld van mijn huis" (naar dit topic verwezen) zit nu beetje zelf door V&A en dit topic te lezen maar erhm .. waar moet ik het posten dan ? (niet voor mijzelf)

en nu ik toch een vraag stel .. ik vind zelf een flir redelijk aan de prijs voor die 3x die ik het eventueel ga gebruiken (is miin huis goed geisoleerd ?)

Start post en topic warning is wellicht beetje out of date ;) zie ze voor 200,- en voor paar 10-tjes oid zal wellicht V&A zijn ??

Dit is wellicht kort door de bocht, again ik vraag algemeen en zal mensen of andere topics ook wel even naar een reactie van jullie verwijzen.

Tja vanalles

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-03 23:51

sjirafje

Why so serious, Sam?

vso schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:19:
hey vraagje .. er zijn mensen die zoeken naar de dienst "ik wil een warmtebeeld van mijn huis" (naar dit topic verwezen) zit nu beetje zelf door V&A en dit topic te lezen maar erhm .. waar moet ik het posten dan ? (niet voor mijzelf)

en nu ik toch een vraag stel .. ik vind zelf een flir redelijk aan de prijs voor die 3x die ik het eventueel ga gebruiken (is miin huis goed geisoleerd ?)

Start post en topic warning is wellicht beetje out of date ;) zie ze voor 200,- en voor paar 10-tjes oid zal wellicht V&A zijn ??

Dit is wellicht kort door de bocht, again ik vraag algemeen en zal mensen of andere topics ook wel even naar een reactie van jullie verwijzen.
Zoals ik het lees zou je een "vraag" advertentie kunnen plaatsen in V&A. Ik betwijfel alleen of de eigenaren van IR-camera's die hier mee zouden willen helpen regelmatig op zoek zullen gaan in V&A om te kijken of er toevallig iemand in hun omgeving op zoek is naar een paar IR-plaatjes. Ik ben met je eens dat dit geen handige situatie is. Ik denk dat deze vraag misschien beter in DEI feedbacktopic gesteld kan worden?

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 22:06

Exact waar ik nu in zit. Ik werd verwezen naar dit topic en las (gelukkig) direct jouw bericht. Ik was namelijk van plan om hier te gaan vragen "Wie, in regio Tilburg, kan een warmtebeeld-scan maken van mijn huis?".
Maar zelfs na wat gezoek op het Tweakers forum weet ik eigenlijk nog steeds niet waar ik die vraag kan stellen. Het "Plaats een reactie" formulier heeft een waarschuwing dat ik naar V&A moet, maar ik kan daar maar 1 advertentie vinden van iemand die deze service aanbied. Heeft het wel zin om daar je oproep te plaatsen?

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
@supervinnie40 @vso Ik zie anders regelmatig mensen die deze dienst aanbieden op Marktplaats. Zoek op ‘warmtebeeldcamera’ en stel in de filter de max prijs op zo’n €50 en dan zijn er opties genoeg.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Superbeagle schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:46:
@supervinnie40 @vso Ik zie anders regelmatig mensen die deze dienst aanbieden op Marktplaats. Zoek op ‘warmtebeeldcamera’ en stel in de filter de max prijs op zo’n €50 en dan zijn er opties genoeg.
Stel dat een duurder ding "te way to go is" dan kan ik altijd nog google-fu toepassen en via dergelijke site(s) af te struinen

Dat dit "afhandelen" onderling niet via dit topic moet lijkt me vrij duidelijk.

We zoeken naar een oplossing, zelf aanschaffen, iemand huren kan een oplossing zijn maar is het "de" oplossing?

Tja vanalles

• verkeerslicht
thijsco19 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:01:
@verkeerslicht Waar heb jij deze bestelt?
Week of 2 geleden ook zitten zoeken naar deze maar was toen moeilijk of niet verkrijgbaar.

Paar posts boven je was er een probleem met de pc210, die gaf een verkeerde temperatuur aan buiten.
Zou jij dit ook kunnen testen?
Vanochtend buiten getest met de Infiray P2 Pro. Het was lekker fris hier (-3°C volgens thermometer buiten). Allereerst heb ik van binnenuit door een open deur gekeken. Dat was best betrouwbaar met de werkelijke buitentemperatuur. Hij gaf hier -2.8°C aan (heb ik overigens niet op de foto gezet). Vervolgens heb ik het apparaatje naar buiten gehouden, en heb nog wat foto's geschoten. Hier viel op het apparaatje even moest acclamatiseren, maar als ik dat zo een paar posts terug van @RAJH lees, is dat iets gangbaars. Na een minuut of 3 klopte de temperatuur al een stuk beter. -4°C na elke calibratie, en daalde de temperatuur weer een een graad of 2. Ik denk dat als ik langer had gewacht dat het op een gegeven moment stabiel zou blijven... Ook heb ik een beetje in de verte gekeken, dan zie je bijvoorbeeld goed waar de CV bij iemand geplaatst is, en dat sommige delen van het dak niet zo goed geisoleerd lijken te zijn.

Hieronder de plaatjes:

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Apparaatje is natuurlijk een heel stuk kleiner dus sneller op temperatuur met dus sneller een betrouwbare meting buiten in de kou. Althans zo lijkt het.

Op het moment staat deze nu bovenaan de lijst bij mij. Nu nog even kijken of ik het geld kan missen. :9

[Voor 4% gewijzigd door thijsco19 op 21-01-2023 17:28]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@vso Kijk ook eens op peerby, daar zie ik ze ook voorbij komen.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• RAJH
  • Niet online
xah5kiDe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:46:
[...]

ReflMeasure/Distance zijn allemaal software correcties op gemeten waarden. Dat kan inderdaad ook nog achteraf. Wat Guide aangeeft is dat ze een 1-punt calibratie doen bij 23 graden. Bij een 1 punt kalibratie wordt de fout steeds groter als de temperatuur meer afwijkt van de kalibratie temperatuur. Dus bij 3 graden is de fout bijvoorbeeld 5% van die 20 graden of 1 graad. Maar -18C als het 0C is, heeft daar niets mee te maken. Dan lijkt mij er toch wat anders aan de hand te zijn.
Welke software versie had jij?
@xah5kiDe bedoel je de firmware versie of de versie van ThermoTools?

Version: V1 4.1.20220729
Firmware: V1 2.2.20211206
ThermoTools: 3.4.13.20220316_QDZG

Heb trouwens net een update gevonden voor ThermoTools naar V3.4.49.20221103_QDZG op https://www.guideir.com/s...roducts/analysis_software. Heb de installer wel eerst even door virustotal.com gehaald.

Zojuist ook weer even naar buiten geweest en ben daarbij de -18 nog niet weer tegengekomen.

Voorbeeld van de Super-resolution rebuild functionaliteit van ThermoTools:

Voorbeeld van het vergroten van de afbeelding in Photoshop:

Wordt echt tijd voor een andere achterdeur en de aanbouw van de buren lijkt een beejte warmte te lekken :).

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 22:06
Superbeagle schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:46:
Goed punt, en zelf ook al naar gekeken, maar wel met 2 kanttekeningen:
- Op Tweakers zitten doorgaans gebruikers die kennis van zaken hebben en die dit soms ook voor hun werk doen (of een andere affiniteit hebben met dat soort dingen. Waardoor ik een Tweakers gebruiker snel meer vertrouw dan het "volk" dat je af en toe op Marktplaats tegenkomt.
- Deels begrijp ik dat Tweakers niet verwijst naar Marktplaats, maar eigenlijk kan die verwijzing naar het V&A gedeelte er ook wel uit.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:34

Je kan via www.peerby.com in de buurt vaak wel een camera lenen. Soms gratis en soms voor een klein bedragje. Misschien is dit een optie.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:55
ik heb inmiddels mijn pc210 ook ontvangen en ben aan de slag gegaan maar hoe maak ik nu eigenlijk foto's? Ik heb alleen apple apparatuur, iphone, mac etc en kom wel software tegen maar dit is allemaal voor windows.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 6800wp zonnepanelen, LL airco/verwarming

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het maken van foto's gaat vanzelf. Er worden steeds twee afbeeldingen (IR en normaal) op de memory stick opgeslagen. Die kun je zo uitlezen op je computer. Of je sluit een USB kabel aan. Dan wordt de camera een USB stick. Daarvoor moet hij wel in USB mode gezet worden, niet in camera. Camera mode schijnt wel te werken maar alleen met Potplayer.

Theo

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Afgelopen weekend even de tijd gehad om met de PC210 te spelen en te vergelijken met de Flir one pro.
v.w.b. de plaatjes is het echt wel een vooruitgang maar ik was er redelijk vlug klaar mee.
Zodra ik even buiten ben begint de gemeten temperatuur weg te lopen en klopt er weinig meer van.
Als ik hem even 10 minuten buiten laat liggen en dan aan zet, zit hij er meteen flink naast (ca. 15c!).
Lees inmiddels dat er meer mensen zijn met die ervaring. Erg jammer want verder een prima apparaat, maar wat mij betreft onbruikbaar voor metingen buitenshuis in de winter. Ik hoop dat dit met firmware op te lossen is...

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-03 11:25

tomtommie

Alaaf!

Aj, ik had serieuze interesse in de PC210, maar de laatste berichten over het meten buiten zijn niet heel positief... toch nog maar even wachten, misschien komen ze nog met een firmware update.

• ThinkPad
Heeft er iemand al eens geprobeerd om de camera een halfuur buiten te laten liggen om te acclimatiseren en dan pas foto's gaan schieten? Is het dan beter?

Herken het ook met mijn PC210, maar ik maak eigenlijk de meeste foto's binnenshuis dus issue speelt voor mij niet zo.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

ThinkPad schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:43:
Heeft er iemand al eens geprobeerd om de camera een halfuur buiten te laten liggen om te acclimatiseren en dan pas foto's gaan schieten? Is het dan beter?

Herken het ook met mijn PC210, maar ik maak eigenlijk de meeste foto's binnenshuis dus issue speelt voor mij niet zo.
Inderdaad, wel benieuwd naar. Wat ik vermoed is dat de shutter waartegen gekalibreerd wordt sneller afkoelt dan de interne temperatuur sensor. Kalibratie is gebaseerd op de shutter temperatuur gelijk te maken aan die van de interne sensor. Is de shutter afgekoeld naar 3C en de interne sensor is no 23C, dan heb je een fout van 20C. Dat zou dan duiden op een verkeerde plaatsing van de interne sensor (hardware ontwerp fout). Maar ik heb er weer geen last van dus dat is dan weer opmerkelijk.

Theo

• RAJH
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:43:

Zojuist even geprobeerd door de PC210 een uur in de schuur te leggen van rond de 3 graden. Tijdens het begin van de metingen was de behuizing 5.4 graden volgens een infrarood thermometer.

Een aantal metingen zijn in de schuur gedaan, zodat reflectie van de bewolkte bovenlucht geen invloed zou moeten hebben.
  1. PC210: 1.5 graden, thermometer: 3.9 graden
  2. PC210: 0.3 graden, thermometer: 3.4 graden
  3. PC210: -1.3 graden, thermometer: 2.6 graden
  4. PC210: -1.8 graden, thermometer: 3.4 graden
Afwijking is wel een stukje kleiner, maar de gemeten temperatuur komt nog niet echt overeen met een infrarood thermometer.

Tijdens het gebruik zakt de gemeten temperatuur langzaam en bij elke calibratie wordt de gemeten temperatuur naar boven bijgesteld.

[Voor 5% gewijzigd door RAJH op 24-01-2023 19:39]

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Geen idee of ik nu ga vloeken in de kerk, maar ik was aangenaam verrast door de prijs/kwaliteit van deze gadjet.

Ik had m'n radiatoren/cv als eens ingeregeld met een geleende flir camera. Maar een 24x32 resolutie is, zeker als je weet waar je moet kijken, bruikbaar voor sommige scenarios.

Ter illustratie een radiator.

Aanvoer en retourtemperatuur was prima te checken. De MLX90640 sensor biedt imo absoluut meerwaarde ten opzichte van een point and shoot IR-thermometer.

Vergelijking tussen flir shot en 24x32 shot van een accesspoint (niet op dezelfde dag geschoten)

• Leader98
  • Nu online
Voor het checken van je huis isolatie kan je in Wageningen een warmtebeeldcamera lenen bij het Duurzaamheid loket van de gemeente.

• Superbeagle
@Leader98 Niet alleen in Wageningen. Een rondje Google leert dat veel gemeenten dat soort initiatieven hebben.

Ook heb je verspreid over het land veel enthousiastelingen die al dan niet tegen betaling zo’n ding verhuren of bij je thuis langskomen.

• HANSXDA65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03 16:35
RAJH schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:45:
[...]

@xah5kiDe bedoel je de firmware versie of de versie van ThermoTools?

Version: V1 4.1.20220729
Firmware: V1 2.2.20211206
ThermoTools: 3.4.13.20220316_QDZG

Heb trouwens net een update gevonden voor ThermoTools naar V3.4.49.20221103_QDZG op https://www.guideir.com/s...roducts/analysis_software. Heb de installer wel eerst even door virustotal.com gehaald.

Zojuist ook weer even naar buiten geweest en ben daarbij de -18 nog niet weer tegengekomen.

[Afbeelding]

Voorbeeld van de Super-resolution rebuild functionaliteit van ThermoTools:
[Afbeelding]

Voorbeeld van het vergroten van de afbeelding in Photoshop:
[Afbeelding]

Wordt echt tijd voor een andere achterdeur en de aanbouw van de buren lijkt een beejte warmte te lekken :).
Ik heb deze software versie nu ook geinstalleerd in de hoop dat de quick reports optie zou werken. Thermotools stopt iedere keer als ik dit probeer. Werkt dit bij jou wel?

Onder de help toets (?) kan je ook een controle doen op nieuwe software versies. Er is inmiddels een versie 3.5.0.20221109_QMDA. Helaas werkt daar bij mij ook de Quick report wizard niet.

[Voor 4% gewijzigd door HANSXDA65 op 04-02-2023 18:32]

• RAJH
  • Niet online
HANSXDA65 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:04:
[...]

Ik heb deze software versie nu ook geinstalleerd in de hoop dat de quick reports optie zou werken. Thermotools stopt iedere keer als ik dit probeer. Werkt dit bij jou wel?

Onder de help toets (?) kan je ook een controle doen op nieuwe software versies. Er is inmiddels een versie 3.5.0.20221109_QMDA. Helaas werkt daar bij mij ook de Quick report wizard niet.
Bij mij werkt de quick reports optie wel met deze versie. Misschien heeft het te maken met het gekozen aantal afbeeldingen?

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zou een pc210 qua gevoeligheid en resolutie ook geschikt zijn voor de inspectie van zonnepanelen? Met als uitgangspunt om vanaf de grond te kunnen zien of complete panelen stuk zijn op een gemiddeld woonhuis met schuin dak.

• Robonus
Recoil schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:35:
Zou een pc210 qua gevoeligheid en resolutie ook geschikt zijn voor de inspectie van zonnepanelen? Met als uitgangspunt om vanaf de grond te kunnen zien of complete panelen stuk zijn op een gemiddeld woonhuis met schuin dak.
Dat lijkt me lastig gaan. Ik weet niet of er veel warmteverschil zit tussen een werkend, en een defect paneel maar mede doordat ze erg spiegelend zijn reflecteren ze waarschijnlijk ook een hoop van de omgevings IR-straling. Zo meet je bij een spiegel ook niet de warmte van de spiegelplaat zelf maar van het reflecterende gedeelte achter je.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:05
Robonus schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:55:
Dat lijkt me lastig gaan. Ik weet niet of er veel warmteverschil zit tussen een werkend, en een defect paneel maar mede doordat ze erg spiegelend zijn reflecteren ze waarschijnlijk ook een hoop van de omgevings IR-straling. Zo meet je bij een spiegel ook niet de warmte van de spiegelplaat zelf maar van het reflecterende gedeelte achter je.
Ik heb met een FLIR Lepton (in mijn Blackview BV9900 Pro) wel eens naar zonnepanelen gekeken, en ik zag inderdaad geen donder.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Over spiegelende oppervlakte en reflectie gesproken.

Zou iemand een foto kunnen maken van een stuk aluminiumfolie?
Ben benieuwd hoe dat er namelijk uit ziet op een warmtebeeldcamera.

@sjirafje Dat begrijp ik inderdaad. Maar het gaat echt om het beeld wat je dan te zien krijgt.

[Voor 21% gewijzigd door thijsco19 op 08-02-2023 18:31]

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-03 23:51

sjirafje

Why so serious, Sam?

thijsco19 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:28:

Als een gekreukelde (lach) spiegel. Je ziet dus reflecties vanuit allerlei kanten.

[Voor 6% gewijzigd door sjirafje op 08-02-2023 18:28]

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zie het inderdaad net ook in een handleiding van Testo. Je moet met de zoninstraling in je rug, op een hoek van 90 graden ten opzichte van de panelen een opname maken. Juist om de reflectie te voorkomen. Dat gaat natuurlijk nooit lukken op een gemiddeld dak tenzij je een drone hebt.. Als het wel lukt lijkt de resolutie van een C210 me prima en kun je een behoorlijke analyse maken:

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-03 20:29
thijsco19 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:28:

@sjirafje Dat begrijp ik inderdaad. Maar het gaat echt om het beeld wat je dan te zien krijgt.
Zwart wit ir foto van een RVS pan in een RVS spoelbak met TL verlichting , Flir E4 (hacked version)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Recoil schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:38:
Ik zie het inderdaad net ook in een handleiding van Testo. Je moet met de zoninstraling in je rug, op een hoek van 90 graden ten opzichte van de panelen een opname maken. Juist om de reflectie te voorkomen. Dat gaat natuurlijk nooit lukken op een gemiddeld dak tenzij je een drone hebt.. Als het wel lukt lijkt de resolutie van een C210 me prima en kun je een behoorlijke analyse maken:
[Afbeelding]
Uit ervaring weet ik dat ik niets zie. Maar mijn panelen zijn goed. De IR foto die je laat zien snap ik niet. Waarom zouden de junction boxen warm worden? Alleen als een paneel in bypass wordt gezet zou je de diodes warm zien worden. Dat is een paar Watt achter een glazen paneel. Zal nog lastig worden om te zien (moet flink lang duren). Mogelijk dat een afzonderlijke cel met micro crack aan de voorkant zichtbaar is. Overigens heeft de PC210 een spot size ratio van 130. Wil je een enkele warme cel (15cm) kunnen onderscheiden dat moet je dat op minder dan 20m afstand doen. Dus qua specs zou het moeten kunnen.

Theo

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Paar jaar terug had ik een defecte optimizer, waardoor 1 paneel niet produceerde. Toen had ik nog geen warmtebeeldcamera, maar het was op een frisse januari-dag duidelijk dat er van 1 paneel alle zonne-energie omgezet werd in warmte en van de rest een deel in elektriciteit:

(onder de 2 panelen links komt de ventilatie van de douche uit, dus die zijn in de ochtend ook altijd wat eerder ontdooid :) )

Dit moet je ook gewoon met een warmtebeeldcamera kunnen zien lijkt me. Inmiddels is dit al lang gerepareerd, maar ik zal binnenkort eens kijken hoe het eruit ziet met een warmtebeeldcamera.

Mate van reflectie hangt denk ik ook af van het paneel. In principe moet zo'n paneel zoveel mogelijk licht/energie absorberen en juist niet reflecteren, maar e.e.a. hangt af van de coating en materiaalgebruik (denk ik).

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Met zo weinig instraling en ijs op je panelen (winter) ga je al helemaal niets zien.
Op een zonnige dag zet je paneel 20% van de instraling om in elektrische energie. Een niet werkend paneel is dan warmer want die doet dat niet (400W*20%=80W).

Theo

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ja, op een zonnige zomer-dag is het verschil vast groter en kun je dat beter zien. Deze foto maakt ik toen ook meer om richting de zonnepaneel-leverancier fijn zichtbaar te maken dat er een probleem was.
Ik plaatste hem hier meer om aan te geven dat er wel degelijk een temperatuur-verschil optreedt als je 1 paneel hebt dat niet mee doet of defect is.

Als het over een paar maanden weer voorjaar en zonnig is ga ik eens kijken of ik verschillen in de zonnepanelen kan zien (ik heb er eentje bij liggen die altijd veel beter presteert dan de rest, die zou in theorie dus koeler kunnen zijn...)

• matthijst
  • Nu online
Tip: bij sommige gemeentes kan je zo'n warmtecamera lenen.
Voorbeeld, Apeldoorn:
https://energiekapeldoorn.nl/leen/

• bodejodel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03 10:54
Daar kom je alleen achter door het te proberen. Die camera is goedkoop genoeg om hem alleen al als hebbedingetje te kopen. Bijzonder bruikbaar in heel veel situaties, maar je komt natuurlijk eerder beperkingen tegen dan bij een beter uitgerust model. Misschien is hij hier ook wel voldoende voor als de omstandigheden goed zijn. Afstand, kijkhoek en resulutie van deze camera zijn voor opnamen zoals jij wil doen al snel een beperking.

Wij hebben voor het inspecteren van platte daken en zonnepanelen geïnvesteerd in drones met warmtebeeldcamera. De Mavic 2 Enterprise Advanced (foto) hebben we al een half jaar in gebruik en binnenkort arriveert hopelijk de Matrice 30T ook. Zodra we alle vergunningen rond hebben mogen we bijna overal in Nederland luchten uitvoeren. Alleen de achtertuin van Willem Alexander blijft een No-Fly-Zone. :+

• JeroenH
bodejodel schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:03:
De Mavic 2 Enterprise Advanced (foto)
Wat een cool ding! Je hebt altijd boven baas, sommigen van ons hebben een warmtebeeldcamera, jij hebt een vliegende warmtebeeldcamera :P

Is dit dezelfde soort apparatuur waarmee de politie speurt naar illegale wietkwekerijen?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Vanaf de grond weet ik niet, maar ik heb dit een paar weken geleden vanaf ons schuurdak richting de buren gedaan en daar kon ik zo aanwijzen welk paneel een ander warmtebeeld had. Die hebben we toen vervangen en dat was inderdaad degene die kapot was.

[removed]

• bodejodel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03 10:54
JeroenH schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:03:
[...]

Wat een cool ding! Je hebt altijd boven baas, sommigen van ons hebben een warmtebeeldcamera, jij hebt een vliegende warmtebeeldcamera :P

Is dit dezelfde soort apparatuur waarmee de politie speurt naar illegale wietkwekerijen?
Er is niks van mij bij hoor. Ik mag er mee spelen van m'n baas en krijg er nog voor betaald ook. :)

(Na een poosje vliegen bij temperaturen onder 0 is de lol er wel af hoor. Dan kun je de controller bijna niet meer los laten)

Geen idee of je nog naar plantages in gebouwen kunt zoeken door middel van warmte. Zouden die planten inmiddels niet onder LED verlichting groeien? Dat geeft flink minder warmte.

Voor plantages die buiten tussen andere gewassen staan is een drone met normale camera voldoende.

• Robonus
bodejodel schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:46:
[...]

Er is niks van mij bij hoor. Ik mag er mee spelen van m'n baas en krijg er nog voor betaald ook. :)

(Na een poosje vliegen bij temperaturen onder 0 is de lol er wel af hoor. Dan kun je de controller bijna niet meer los laten)
Daar heb je dit soort dingen voor ;)

https://www.hobby-wing.co...d-for-rc-transmitter.html

• JeroenH
bodejodel schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:46:
Dat deed ik 25 jaar geleden nog voor de lol ;) maar dan fixed wing en digitale camera's waren er nog niet (echt).

• JeroenH
Ik heb een telefoon met warmtebeeldcamera voornamelijk voor de lol, maar een enkele keer is het dan toch echt gewoon handig.

Collega: "Waar is het wifi access point in vleugel X?"
JeroenH: "Hangt hij aan echt plafond of ligt hij op het systeemplafond?"
Collega: "Hij zal op het systeemplafond liggen"
JeroenH: "Hold my warmtebeeldcamera"

Anderhalve minuut later:

Ta-daaa :P

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

JeroenH schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:32:
Ik heb een telefoon met warmtebeeldcamera voornamelijk voor de lol, maar een enkele keer is het dan toch echt gewoon handig.

Collega: "Waar is het wifi access point in vleugel X?"
JeroenH: "Hangt hij aan echt plafond of ligt hij op het systeemplafond?"
Collega: "Hij zal op het systeemplafond liggen"
JeroenH: "Hold my warmtebeeldcamera"

Anderhalve minuut later:

[Afbeelding]

Ta-daaa :P
Wordt die rode vlek groter en kleiner of bedriegen mijn ogen me? :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-03 18:05
Marzman schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Wordt die rode vlek groter en kleiner of bedriegen mijn ogen me? :p
Ligt eraan of je focussed op eerst de wifi punt en daarna de TL/LED balken, en daarna weer terug, maar ja ik zie het ook :)

Het kaan er natuurlijk ook helemaal aan liggen wat je op hebt na 12 uur :)

[Voor 11% gewijzigd door MrBas op 28-02-2023 12:01]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:22
*knip*, zie de topicwaarschuwing

[Voor 84% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2023 10:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JeroenH
Leuke video van een Youtuber die voor het eerst met een warmtebeeldcamera speelt:

Hij legt reflectiviteit en emissiviteit ook leuk uit.

• FRANQ
  • Laatst online: 11:31
Ik heb de PC210 voor 420 euro bij eleshop gekocht inclusief koffer. (impulsaankoop)
Maar heb hem op een paar "voor de lol" plaatjes helemaal niet gebruikt.
Rondje door mijn huis gemaakt op een van de eerste dagen, en niet veel geks ontdekt.

Denk eraan om hem weg te doen omdat ik toch een beetje spijt heb van de aankoop.
Al wil ik nog wel mijn kruipruimte isoleren, maar dat ga ik hopelijk deze zomer doen, en dan valt er denk ik vrij weinig te zien op de warmtebeeldcamera.

Ben een beetje bang dat hij jaren in de kast blijft liggen verstoffen.

De lol van plaatjes schieten van de fonduepan (aanrader) en dergelijke is er toch wel een beetje vanaf.
Hoop aankomende winter met kou nog mijn isolatie te checken.

Voor de vloerverwarming inregelen bij mijn broer was hij dan weer wel heel handig. :)

[Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 16-03-2023 11:29]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

FRANQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:54:
Denk eraan om hem weg te doen omdat ik toch een beetje spijt heb van de aankoop.
Daarom heb ik mijn FLIR 2de hands gekocht voor meer dan de helft van het geld. Dat scheelt al een hele hoop.

@FRANQ Heb je er over nagedacht om hem ter verhuur aan te bieden.

[Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 16-03-2023 11:28]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• FRANQ
  • Laatst online: 11:31
CurlyMo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Daarom heb ik mijn FLIR 2de hands gekocht voor meer dan de helft van het geld. Dat scheelt al een hele hoop.

@FRANQ Heb je er over nagedacht om hem ter verhuur aan te bieden.
Ja, maar geen idee hoe je dat een beetje goed regelt.
Hen voor ander gereedschap wel eens gekeken naar peerby, maar heb er toch niet helemaal een comfortabel gevoel bij. Je weet nooit of het weer terugkomt (en hoe).

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-03 22:33

Mickey77

Allround ICT-er

FRANQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Hen voor ander gereedschap wel eens gekeken naar peerby, maar heb er toch niet helemaal een comfortabel gevoel bij. Je weet nooit of het weer terugkomt (en hoe).
Ik zou er ook angstig voor zijn, maar misschien dat je er wel een goed gevoel bij hebt om te werken met tweakers die via V&A als betrouwbaar te boek staan? Ik denk dat je er dan veel mensen een plezier mee kunt doen. Ik wil hem ook wel een maandje maar dan bij voorkeur een koude maand...stel je kunt hem delen met 3 anderen?

• Superbeagle
FRANQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:31:
[...]

offtopic:
kwestie van het uit te lenen product verzekeren in combinatie met een borg (eigen risico van verzekering) vragen. Niets anders dan hoe je plaatselijke bouwmarkt het doet.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:42
Mickey77 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:39:
[...]

Ik zou er ook angstig voor zijn, maar misschien dat je er wel een goed gevoel bij hebt om te werken met tweakers die via V&A als betrouwbaar te boek staan? Ik denk dat je er dan veel mensen een plezier mee kunt doen. Ik wil hem ook wel een maandje maar dan bij voorkeur een koude maand...stel je kunt hem delen met 3 anderen?
Ik verhuur mijne via Peerby, en dat is een soort van 'verzekerd' voor 3,75 euro die van je huurinkomsten worden ingehouden. Ik verhuur hem nu voor 25 euro per keer, maar ik zou hem zo verhuren voor 50,- voor bijv. twee weken. Dan heeft iemand ook uitgebreid de tijd om hem te testen, en heb ik mijn aankoop weer een beetje terugverdiend.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D - PM voor Tibber Refferal

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Let op:
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee