• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:20
Potverdikkie jij hebt koude handen 😂😂

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29
g00gle schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:36:
[...]

Potverdikkie jij hebt koude handen 😂😂
Haha, ja nu je het zegt, dat kan niet kloppen volgens mij (die temperatuur die aangegeven wordt). Of wellicht net een glas koud water in m'n hand gehad :+ ah nee, ik weet het al. Ik was aan het koken en had net de rijst gewassen met koud water.

[Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 16-12-2022 21:46]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Ik ben vanavond met mijn warmtebeeldcamera op pad geweest en heb foto's gemaakt van een woning uit '30 van de vorige eeuw. Omstandigheden: Binnen 20 graden, buiten +0.1 graad, windstil en droog

De bewoner gaf aan de spouwmuur een aantal jaar geleden is geïsoleerd met thermoparels (piepschuim).

Het is een twee onder een kap woning en het gaat dus om de woning aan de linkerkant.

Als ik de foto moet interpreteren dan lijkt het er op dat ze van onderaf zijn begonnen met isoleren en dat ze te vroeg zijn gestopt bovenaan en mogelijk te weinig gaten hebben geboord.

Ditto met de warmere plek boven de erker. Hier kan je lastig bij komen om te boren en het lijkt alsof hier niet voldoende isolatie zit.

Overigens zie ik onder de dorpels van de kozijnen ook warmere plekken. Ik vermoed ook hier dat het lastig is om een spouw volledig te vullen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Klopt mijn inschatting of zit ik er naast en is het wat anders?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
@mkleinman Een mooi setje radiatoren onder het raam en in de badkamer?

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb de pc210 ook net binnen.
Ik moet nog even door de instellingen heen gaan om die info op de foto's weg te selecteren.
Nadat ik klaar was met testen zag ik de resolutie nog kon verhogen. Ben benieuwd wat dat oplevert.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
DopdeDouwer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 05:31:
[...]

Heb de pc210 ook net binnen.
Ik moet nog even door de instellingen heen gaan om die info op de foto's weg te selecteren.
Nadat ik klaar was met testen zag ik de resolutie nog kon verhogen. Ben benieuwd wat dat oplevert.
De foto die hij maakt is feitelijk gewoon een screenshot van het scherm lijkt het. Met de ThermalTools software van Guide kun je alleen de foto overhouden meen ik te herinneren (software maar kort geprobeerd).

Resolutie verhogen is alleen voor de normale foto's, niet voor de warmtefoto's. En de camera wordt er traag van: https://www.eevblog.com/f...10/msg4389976/#msg4389976

@LA-384 Er is ook nog een setting 'reflected temperature'. Die staat standaard op 23°C, maar van wat ik er zo op lees op internet kun je die het beste gelijkzetten aan de kamertemperatuur. Maar dan blijft de PC210 wat afwijken qua temperatuur, ik heb het idee dat hij zo'n 2°C afwijkt als ik het vergelijk met een IR-thermometer.

[Voor 68% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2022 08:38]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• DopdeDouwer
  • Niet online
Ja dat merkte ik ook snel, snel weer teruggezet op de standaard resolutie toen ik zojuist zag dat de IR afbeeldingen dezelfde resolutie houden.

Ik merkte vanmorgen dat ik in koude omgevingen/ warmte beelden met een klein bereik, best wel een soort kring/halo zag op de warmte beelden.
Is dit normaal? OF heb ik een instelling verkeerd staan?
Gisteren is me dat niet opgevallen, maar heb volgens mij niet (bewust) instellingen gewijzigd.

• ThinkPad
Dat heb ik ook, maar mijn FLIR One had dat ook. Ik zie dat FLIR er ook wat over schrijft: https://flir.custhelp.com...n-my-uas-camera-images%3F

@mkleinman Ken jij dat fenomeen ook? Het lijkt ook erger te zijn als ik met de camera buiten foto's ga maken. De sensor is dan warmer dan de omgeving waardoor je dit krijgt als een soort ruis o.i.d. ?

• LA-384
ThinkPad schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:34:
@LA-384 Er is ook nog een setting 'reflected temperature'. Die staat standaard op 23°C, maar van wat ik er zo op lees op internet kun je die het beste gelijkzetten aan de kamertemperatuur. Maar dan blijft de PC210 wat afwijken qua temperatuur, ik heb het idee dat hij zo'n 2°C afwijkt als ik het vergelijk met een IR-thermometer.
Die temperatuur lijkt sowieso telkens te veranderen na een calibratie.

Mogelijk is dit wel afhankelijk van de hoogte van het verschil in temperatuur tussen de verschillende dingen die tegelijk in beeld zijn. Bijvoorbeeld een warme radiator en een koud raam geeft mogelijk een grotere afwijking dan wanneer je een binnenmuur en een meubel in beeld hebt.

De manual stand geeft misschien ook minder afwijkingen wanneer je de meetmarge relatief klein houdt.

Ik ga zo nog eens testen.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33
Ik heb ook een pc210 binnengekregen. Maar ik moet nog even leren de waardes intrepertreren. Ik zie een hoop koude plekken in mijn huis uit 1903. Deze is grotendeels van binnen geïsoleerd maar er blijven wat koude bruggen in de hoeken. Wat zijn nou temperatuur verschillen die acceptabel zijn en waar moet ik me zorgen gaan maken?

Heeft iemand hier een mooie handleiding voor gevonden?

[Voor 8% gewijzigd door TimDJ op 17-12-2022 08:52]

Freelance Drupal developer

• DopdeDouwer
  • Niet online
ThinkPad schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:44:
Dat heb ik ook, maar mijn FLIR One had dat ook. Ik zie dat FLIR er ook wat over schrijft: https://flir.custhelp.com...n-my-uas-camera-images%3F

@mkleinman Ken jij dat fenomeen ook? Het lijkt ook erger te zijn als ik met de camera buiten foto's ga maken.
Enigszins geruststellend. Inderdaad vooral waarneembaar bij beelden buiten.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:14
TimDJ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:51:
Ik heb ook een pc210 binnengekregen. Maar ik moet nog even leren de waardes intrepertreren. Ik zie een hoop koude plekken in mijn huis uit 1903. Deze is grotendeels van binnen geïsoleerd maar er blijven wat koude bruggen in de hoeken. Wat zijn nou temperatuur verschillen die acceptabel zijn en waar moet ik me zorgen gaan maken?

Heeft iemand hier een mooie handleiding voor gevonden?
Om zo'n koude hoek zou ik zorgen maken, dit beeld heb ik afgelopen week genomen van een woning die dit jaar is gebouwd.
De woning was nog niet bewoond, afgezien van warmteverlies kan door condensvorming deze plek veel last krijgen van schimmel aan de binnenkant.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33
natural colour schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:07:
[...]
Om zo'n koude hoek zou ik zorgen maken
Bij welk temperatuur verschil begin je je zorgen te maken?

Freelance Drupal developer

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
_JGC_ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 01:15:
@mkleinman Een mooi setje radiatoren onder het raam en in de badkamer?
Dan moet ik de foto's binnen ook even bekijken waar de radiatoren zitten. Maar dat zou zomaar kunnen dat je die ziet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter

@mkleinman Ken jij dat fenomeen ook? Het lijkt ook erger te zijn als ik met de camera buiten foto's ga maken. De sensor is dan warmer dan de omgeving waardoor je dit krijgt als een soort ruis o.i.d. ?
Nee dat zegt mij zo 1 2 3 niets. Een kring of een HALO heb ik nog nooit waargenomen ( bewust ). Ik zal er op gaan letten.

Heeft iemand een foto waar je het goed kan waarnemen?

• natural colour
mkleinman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:35:
[...]

Dan moet ik de foto's binnen ook even bekijken waar de radiatoren zitten. Maar dat zou zomaar kunnen dat je die ziet.
Je weet het niet zeker... achter de betimmering weggewerkt? :P

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
natural colour schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:07:
[...]

Om zo'n koude hoek zou ik zorgen maken, dit beeld heb ik afgelopen week genomen van een woning die dit jaar is gebouwd.
De woning was nog niet bewoond, afgezien van warmteverlies kan door condensvorming deze plek veel last krijgen van schimmel aan de binnenkant.
[Afbeelding]
Dit soort hoeken zie je eigenlijk altijd, ik zie ze in mijn eigen woning in alle hoeken waar drie vlakken samen komen.

Aangezien in de foto nog niet wordt verwarmd zou ik mij nog geen zorgen maken. Deze website is ook interessant voor berekenen van het dauwpunt: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Bij 14 graden omgeving, 50% RV is het dauwpunt 3,7 graad.

• natural colour
mkleinman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:40:
[...]

Dit soort hoeken zie je eigenlijk altijd, ik zie ze in mijn eigen woning in alle hoeken waar drie vlakken samen komen.

Aangezien in de foto nog niet wordt verwarmd zou ik mij nog geen zorgen maken. Deze website is ook interessant voor berekenen van het dauwpunt: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Bij 14 graden omgeving, 50% RV is het dauwpunt 3,7 graad.
Verwarming in de woning was ingesteld op 16 graden, ik (wij) hebben de installaties in de woning gemaakt, ik weet dat er juist in die hoek de spouwisolatie niet volledig is aangebracht.
Andere hoeken zijn goed.
Overigens moest ik de vloerverwarming controleren.

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
Ik kan mogelijk een Flir One lenen.
Is er ergens iets van een handleiding of stappenplan hoe te beginnen of juist te controleren?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gisteren ook ontdekt dat er waterdruppels aan het plafond hangen (of eigenlijk mijn vrouw, zei dacht dat het lek was, ik zeg 'het regent toch niet :p ', ik heb niet zo'n warmtecamera maar dat lijkt me ook wel interessant. (De goedkoopste zijn nu dus onder de 200 euro?) Wel een infrarood thermometer en ik zag dat het dak op die plaatsen 5 graden Celsius was. Dus maar droog gemaakt en toch de verwarming boven maar aangezet ondanks dat het zo duur is.

Waarschijnlijk komt het doordat we de spouwmuren dit jaar hebben laten isoleren want vorig jaar hadden we dit probleem niet.

[Voor 4% gewijzigd door Marzman op 17-12-2022 11:13]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:52
Ook maar een rondje gedaan, foto's onbewerkt en nu dan maar interpreteren en de juiste conclusies trekken, Zoals hoeveel verschil in temperatuur moet er zijn om er iets aan te doen of is er wel wat aan te doen als het verschil niet al te groot is?

Huis bouwjaar 2005
Rc waarde kruipruimte 3.0 m2 K/W
Rc waarde dak 3.0 m2 K/W
Rc waarde spouwmuren minimaal 2.58 m2 K/W
Glas: allemaal hr++ (op de badkamer na, deze zijn dubbelglas)

WTW pijpen op zolder die onverwarmd is. Schuin dak heeft een temp van rondom de 16gr. De wtw pijp (is een geisoleerde pijp) tussen de 11gr en de 13gr. Wellicht met een rockwooldeken van 8cm dik dit naisoleren.

Airco invoer, deze ga ik vandaag checken. Buiten is zeker het gat gepured, binnen niet zeker. Buitenmuur en zij muur zitten op 16+gr en het koudste punt bij de airco leidingen rondom 11gr

update, dit is de veroorzaker, het grijze is een stukje ducktape om de pur tegen te houden, was achteraf gezien niet nodig. Morgen weer eens controleren.

Voordeur, ik zie hetzelfde als @ThinkPad Alleen wel mijn vraagtekens (de foto liegt niet dat weet ik ;) ) Ik kan de deur niet strakker afstellen, ik zal proberen iets tussen het rubber te gaan doen waardoor deze beter aansluit met name aan de onderkant, iets van een 2mm dik snijtouw om het rubber iets van de deur te krijgen. De brievenbus is er een met schacht, komt geen tocht uit. De ruit is dubbelglas (geen hr).

Wat er uit springt is de onderkant, brievenbus en de ruit.

Zou het kunnen dat de onderkant van de deur zowiezo kouder is omdat de temp aan de grond lager is en bij de brievenbus ook omdat daar minder vulling is dan de rest van de deur.

Ik zie de lage temp ook in de woonkamer bij het raam wat tot op de grond komt, raam is HR++, daar lijkt niet zoveel aan verbeterd te kunnen worden, behalve dan een gordijn ophangen wellicht.

Raam temp rondom 14gr op laagste punt 11gr.

[Voor 9% gewijzigd door discusws op 17-12-2022 13:19. Reden: foto van gat in muur bij airco erbij geplaatst]

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

• natural colour
discusws schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:32:
Ook maar een rondje gedaan, foto's onbewerkt en nu dan maar interpreteren en de juiste conclisies trekken, Zoals hoeveel verschil in temperatuur moet er zijn om er iets aan te doen of is er wel wat aan te doen als het verschil niet al te groot is?

Huis bouwjaar 2005
Rc waarde kruipruimte 3.0 m2 K/W
Rc waarde dak 3.0 m2 K/W
Rc waarde spouwmuren minimaal 2.58 m2 K/W
Glas: allemaal hr++ (op de voordeur en de badkamer na, deze zijn dubbelglas)

WTW pijpen op zolder die onverwarmd is. Schuin dak heeft een temp van rondom de 16gr. De wtw pijp (is een geisoleerde pijp) tussen de 11gr en de 13gr. Wellicht met een rockwooldeken van 8cm dik dit naisoleren.

[Afbeelding]

Airco invoer, deze ga ik vandaag checken. Buiten is zeker het gat gepured, binnen niet zeker. Buitenmuur en zij muur zitten op 16+gr en het koudste punt bij de airco leidingen rondom 11gr

[Afbeelding]

Voordeur, ik zie hetzelfde als @ThinkPad Alleen wel mijn vraagtekens (de foto liegt niet dat weet ik ;) ) Ik kan de deur niet strakker afstellen, ik zal proberen iets tussen het rubber te gaan doen waardoor deze beter aansluit met name aan de onderkant, iets van een 2mm dik snijtouw om het rubber iets van de deur te krijgen. De brievenbus is er een met schacht, komt geen tocht uit. De ruit is dubbelglas (geen hr).

Zou het kunnen dat de onderkant van de deur zowiezo kouder is omdat de temp aan de grond lager is en bij de brievenbus ook omdat daar minder vulling is dan de rest van de deur.

[Afbeelding]

Ik zie de lage temp ook in de woonkamer bij het raam wat tot op de grond komt, raam is HR++, daar lijkt niet zoveel aan verbeterd te kunnen worden, behalve dan een gordijn ophangen wellicht.

Raam temp rondom 14gr op laagste punt 11gr.

[Afbeelding]
Koude voordeur heb ik ook, ook de achterdeur is koud, vorige week isolerende (lees gevoerde) gordijnen besteld, isoleerd, de inkijk is weg, geluiddempend en het staat ook nog mooi :)

• LA-384
mkleinman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:38:
[...]

Nee dat zegt mij zo 1 2 3 niets. Een kring of een HALO heb ik nog nooit waargenomen ( bewust ). Ik zal er op gaan letten.

Ik heb het gereproduceerd, lijkt erger te worden naarmate ik langer buiten in de kou sta (paar minuten of langer).

Het zijn fotos van het scherm van de pc210. Heb zo geen pc paraat. Je ziet duidelijk een warme cirkel rond het kruis in het midden op de rechterfoto.

Overigens lijkt de temperatuur afwijking steeds groter te worden naarmate de pc210 kouder wordt. Gaf eerst een muurtemperatuur van -7 aan, paar minuten later was dat -14. Terwijl het buiten net aan -1 is eigenlijk.

[Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 17-12-2022 12:05]

• DopdeDouwer
  • Niet online
mkleinman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:38:
[...]

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
WOw, bijzonder! Nee dit heb ik nog nooit waargenomen.

Kan het zijn dat dit komt omdat de sensor niet elke keer wordt gekalibreerd? Mijn Testo doet elke 2 minuten uit mijn hoofd een kalibratie.

• LA-384
mkleinman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:27:
[...]

WOw, bijzonder! Nee dit heb ik nog nooit waargenomen.

Kan het zijn dat dit komt omdat de sensor niet elke keer wordt gekalibreerd? Mijn Testo doet elke 2 minuten uit mijn hoofd een kalibratie.
De pc210 zou ook regelmatig moeten calibreren, dat kun je niet uitzetten volgens mij.

• DopdeDouwer
  • Niet online
Ja je hoort hem regelmatig klikken en dan verspringt de kleur ook. Dus dat zal wel gebeuren.
Het was ook een beetje mistig misschien dat dat een oorzaak kan zijn.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:53
DopdeDouwer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:34:
Ja je hoort hem regelmatig klikken en dan verspringt de kleur ook. Dus dat zal wel gebeuren.
Het was ook een beetje mistig misschien dat dat een oorzaak kan zijn.
mogelijk dat de lens ongelijk beslagen was, meer of juist minder aan de zijkant?

• Mfap
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-12-2022
Mfap schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:19:
[...]

Een speciale OTG kabel zal niet nodig moeten zijn aangezien OTG al geimplementeerd is in de USB-C standaard. Ik ben zelf ook benieuwd of dit gaat werken op mijn, nog te arriveren, PC210. Ik heb zojuist wel een test gedaan door een webcam, volgens mij ook UVC, aan te sluiten op mijn Galaxy s21. Je moet dan ook een app downloaden voor webcams. Ik heb de app 'USB Camera' gebruikt en het werkt! Ik heb dan ook goede hoop dat dit straks gaat werken met de PC210. Dus installeer eerst die 'USB camera' of soortgelijke app en kijk of het dan werkt. Of probeer een andere kabel als het niet werkt.
Helaas het werkt niet met de PC210. Verschillende apps geprobeerd op meerdere android apparaten. De PC210 wil wel eventjes verbinden als UVC camera maar krijg dan gelijk een disconnect en device error. Het zal leuk zijn als het werkt, je kan dan zelfs de beelden streamen. Als iemand het voor elkaar krijgt de PC210 als camera te verbinden aan een mobieltje of tablet hoor ik dat graag. Ik ga nog wat verder experimenteren. ;)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:17

Misschien een idee om de camera alvast een half uurtje buiten te leggen met deze kou.

Als je naar binnen gaat, buiten de camera in een zipzak doen met zo min mogelijk lucht en dan binnen laten acclimatiseren voordat je hem eruit haalt.
Voorkomt condens op de fotografie chip en printplaat

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-03 23:51

sjirafje

Why so serious, Sam?

Mfap schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:47:
[...]

Helaas het werkt niet met de PC210. Verschillende apps geprobeerd op meerdere android apparaten. De PC210 wil wel eventjes verbinden als UVC camera maar krijg dan gelijk een disconnect en device error. Het zal leuk zijn als het werkt, je kan dan zelfs de beelden streamen. Als iemand het voor elkaar krijgt de PC210 als camera te verbinden aan een mobieltje of tablet hoor ik dat graag. Ik ga nog wat verder experimenteren. ;)
Ik kan het nu niet op android testen omdat ik mijn PC210 uitgeleend heb, maar op windows icm Potplayer werkt het bij mij wel gewoon. Met welke app heb je het geprobeerd?

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• Mfap
sjirafje schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:11:
[...]

Ik kan het nu niet op android testen omdat ik mijn PC210 uitgeleend heb, maar op windows icm Potplayer werkt het bij mij wel gewoon. Met welke app heb je het geprobeerd?
Met Windows heb ik ook geen probleem. In principe zal het apparaat ook in Android herkend moeten worden als een uvc (usb video class) camera, eigenlijk dus als een USB webcam. Maar dat geeft helaas problemen. Ik heb de Android app 'USB Camera' gebruikt, ik heb ook de pro versie, op mijn Galaxy S22 fe en een Lenovo tablet met verschillende kabels.

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Mfap schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:07:
[...]

Met Windows heb ik ook geen probleem. In principe zal het apparaat ook in Android herkend moeten worden als een uvc (usb video class) camera, eigenlijk dus als een USB webcam. Maar dat geeft helaas problemen. Ik heb de Android app 'USB Camera' gebruikt, ik heb ook de pro versie, op mijn Galaxy S22 fe en een Lenovo tablet met verschillende kabels.
Ik heb er even mee getest en mijn tablet geeft aan: USB-apparaat met hoog vermogen aangesloten. Kan geen toegang krijgen tot apparaat. Aangesloten apparaat vereist externe voedingsbron.

Ik heb er een tester tussen gedaan en daar uit blijkt dat hij 1A uit de usb poort trekt. En dat zal meer zijn dan de mobiele apparaten kunnen leveren. Waarschijnlijk zal de stroom wel flink zakken wanneer de accu van de PC210 helemaal vol is, misschien dat hij dan niet teveel stroom vraagt en het dan wel (tijdelijk) werkt. Mogelijk werkt het ook om hem via een powered switch aan te sluiten maar dan zul je die natuurlijk wel weer van stroom moeten voorzien.

"Enough is enough!"

• Mfap
sjirafje schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:26:
[...]

Ik heb er even mee getest en mijn tablet geeft aan: USB-apparaat met hoog vermogen aangesloten. Kan geen toegang krijgen tot apparaat. Aangesloten apparaat vereist externe voedingsbron.

Ik heb er een tester tussen gedaan en daar uit blijkt dat hij 1A uit de usb poort trekt. En dat zal meer zijn dan de mobiele apparaten kunnen leveren. Waarschijnlijk zal de stroom wel flink zakken wanneer de accu van de PC210 helemaal vol is, misschien dat hij dan niet teveel stroom vraagt en het dan wel (tijdelijk) werkt. Mogelijk werkt het ook om hem via een powered switch aan te sluiten maar dan zul je die natuurlijk wel weer van stroom moeten voorzien.
Ah, bedankt voor het testen. Ja, ik denk dat je gelijk hebt dat die hoge stroomsterkte, wat ik ook heb gemeten' van over 1A, het probleem is. Een normale webcam trekt ongeveer 0.2A. Een IR sensor zal wel meer vermogen nodig hebben dan een LCD. Toch heb je zat van die USB warmtebeeldcamera's die gewoon werken op de USB van je telefoon. Maar goed, jammer maar geen ramp. Wederom bedankt voor je reply!

edit: Ik zag het even niet maar je had het al over de accu als die vol is hij minder zal trekken. Natuurlijk, die accu wordt ook nog geladen. Dacht ik niet eens aan :)

[Voor 6% gewijzigd door Mfap op 19-12-2022 01:28]

• FRANQ
Mfap schreef op maandag 19 december 2022 @ 01:06:
[...]

Ah, bedankt voor het testen. Ja, ik denk dat je gelijk hebt dat die hoge stroomsterkte, wat ik ook heb gemeten' van over 1A, het probleem is. Een normale webcam trekt ongeveer 0.2A. Een IR sensor zal wel meer vermogen nodig hebben dan een LCD. Toch heb je zat van die USB warmtebeeldcamera's die gewoon werken op de USB van je telefoon. Maar goed, jammer maar geen ramp. Wederom bedankt voor je reply!

edit: Ik zag het even niet maar je had het al over de accu als die vol is hij minder zal trekken. Natuurlijk, die accu wordt ook nog geladen. Dacht ik niet eens aan :)
Mogelijk werkt het als je een extra stroom toevoer hebt.
https://www.amazon.nl/dp/B01N0X3PMD

[Voor 1% gewijzigd door septillion op 12-01-2023 12:07. Reden: Link cleanup]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:36

Theo

moederbord

Remtronica schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:46:
Een vraagje, ik ben ook op zoek naar een warmte camera. Weet iemand toevallig ook of je met een warmte camera de elektriciteit leidingen en centraaldozen kan opsporen in de muur/plafond? Heeft iemand een foto hier toevallig van? Thanks
Beetje laten reactie,maar met een goede camera is dit zeker mogelijk. Gebruik dan een camera waarbij je de temperatuurrange handimatig kunt instellen, of waarbij je de warmtebeeldfoto's op de PC kan bewerken om zo een zo groot thermisch contrast te kunnen maken. Een paar jaar geleden heb ik een simpele Fluke meter gebruikt, en door het minuscule verschil wat een sleuf in de muur doet qua isolatie kun je de leidingen zien lopen in de muur. Zowel in binnen als buitenmuren. Foto's zijn opde Fluke gemakt als thermische data, en deze zijn op de PC in de FLuke thermsiche software bewerkt (of thermisch ingezoomd)

Hieronder de lampschakelaars die achter het bed zitten. Rood valt buiten de thermische schaal, de witte vierkantjes dat zijn de schakelaars, en je ziet de leidingen lopen.

Ook hieronder valt rood buiten de thermische schaal. Bij het rode vlekje onderin daar zit een stopcontact en een ethernetaansluiting. Er lopen daar twee leidingen omhoog. Dit is een binnenmuur...

Spelen met kleurtjes; onder het schilderij hangt een dubbel stopcontact, de leiding loopt in de muur achter de lijst langs. Dit is een buitenmuur.

7400 Wp op het dak

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-03 08:11
Is de pc210 zoveel beter dan bijvoorbeeld de wb-80 van voltcraft ?
Prijsverschil is de helft..

https://www.conrad.nl/nl/...hXl-Oyq_2FjxoCBEEQAvD_BwE

https://www.eleshop.nl/re...r-pc210-warmtebeeldcamera

[Voor 71% gewijzigd door harley op 19-12-2022 08:55]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• FRANQ
De PC210 heeft 256x192 pixels op de IR chip
en de voltcraft heeft 32x32 pixels

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-03 08:11
Stom van mij, zat bij display resolutie te kijken :(

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• FRANQ
harley schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:03:
Stom van mij, zat bij display resolutie te kijken :(
ik heb afgelopen week ook gezocht naar warmtebeeld camera's
En uiteindelijk toch gegaan voor de PC210 bij eleshop.

Ik had nog contact gehad met ze, ze krijgen er 100 binnen maar op enkele na zijn ze allemaal al verkocht.
Ik zou dus wel even mailen of er nog enkele stuks beschikbaar zijn.

Zodra ze deze week binnen komen worden ze meteen uitgeleverd.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb ook een guide PC210 en die laat als ik hem op 2 graden bereik in stel van mijn binnenmuren geen enkel stopcontact zie. Niet op binnenmuren, niet opbuitenmuren.

Verder wel echt een prima ding :). Maar geen leidingdetector dus.

[Voor 17% gewijzigd door JvS op 19-12-2022 12:52]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:30
Vanmiddag hier ook een guide PC210 binnen. Mooi speelgoed :9

Hier kan ik wel de leidingen in de wanden zien. Kalkzandsteen wanden dan, achter een gipsmuurtje niet direct.

Een andere vraag. Dat ik de PC210 voor het eerst aanzette was de weergave van de temperatuur prima, echter nadat ik naar buiten was geweest en weer binnen kwam en een beetje met de M en S stand heb lopen spelen geeft ie nu zo'n 8 graden teveel aan (gecontroleerd met een IR thermometer). Hebben meer mensen hier last van? 1 of 2 graden kan ik me voorstellen, maar als m'n hand 38 graden aangeeft wordt het toch wel ernstig (en ik heb altijd koude handen :+ ).

• LA-384
Appelpie3000 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:15:
geeft ie nu zo'n 8 graden teveel aan (gecontroleerd met een IR thermometer).
Heb ik ook idd, en het werd langzaam erger. Op een gegeven moment werd de muur buiten aangegeven als -15 graden Celsius, omgevingslucht zat op of net onder het vriespunt....

Ik hoop dat dit user-error is, anders is meteen duidelijk waar het prijsverschil vandaan komt.

[Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 21-12-2022 16:29]

• bodejodel
  • Laatst online: 21:58
Remtronica schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:46:
Een vraagje, ik ben ook op zoek naar een warmte camera. Weet iemand toevallig ook of je met een warmte camera de elektriciteit leidingen en centraaldozen kan opsporen in de muur/plafond? Heeft iemand een foto hier toevallig van? Thanks
Met mijn T640bx kan ik ze meestal wel zien, maar dan helpt het wel als je de omgeving een beetje manipuleert. Ik weet ongeveer waar mijn leidingen lopen, want het ik heb mijn huis bij de bouw goed gedocumenteerd. Toch check ik het altijd even met mijn FLIR voordat ik een boor in mijn muur zet, want m'n elektraleidingen lopen niet altijd zoals je verwacht.

Of het voldoende is voor een minder gevoelige camera weet ik niet, maar misschien kun je deze trucjes proberen:

Je huis flink af laten koelen en daarna flink stoken. De massa van de muur met leiding + mortel is iets lager dan die van de massieve muur, dus die warmt sneller op. Andersom werkt het ook natuurlijk.

Als je het voor maar een klein deel van je huis wilt weten kun je een blowerkacheltje of zelfs een föhn gebruiken om een deel van de muur te verwarmen. De leidingen gaan zich dan licht aftekenen.

Als je een frituurpan, of bovengenoemd kacheltje op het stopcontact aansluit waarvan je de leidingen opzoekt zullen de leidingen van binnenuit ook opwarmen. Als je een poosje 3kW door zo'n kabel heen stuurt verandert hij echt wel van temperatuur. Geduld (en mogelijk dure stroom) is vereist, dus doe het beter als je toch al zin in friet hebt en/of je vriendin/vrouw het koud heeft. :+

-EDIT-
Ik heb hem er maar meteen even bij gepakt. Ik ben 3 dagen vrijwel niet thuis geweest, dus ik had mijn CV op 17°C gezet. Vanmiddag toen ik rond 4 uur thuis kwam heb ik hem weer op 19°C gezet. Mijn leidingen zijn duidelijk zichtbaar.

[Voor 12% gewijzigd door bodejodel op 22-12-2022 20:15. Reden: Plaatje bij het praatje]

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:04
bodejodel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:05:
[...]

Met mijn T640bx kan ik ze meestal wel zien, maar dan helpt het wel als je de omgeving een beetje manipuleert. Ik weet ongeveer waar mijn leidingen lopen, want het ik heb mijn huis bij de bouw goed gedocumenteerd. Toch check ik het altijd even met mijn FLIR voordat ik een boor in mijn muur zet, want m'n elektraleidingen lopen niet altijd zoals je verwacht.

Of het voldoende is voor een minder gevoelige camera weet ik niet, maar misschien kun je deze trucjes proberen:

Je huis flink af laten koelen en daarna flink stoken. De massa van de muur met leiding + mortel is iets lager dan die van de massieve muur, dus die warmt sneller op. Andersom werkt het ook natuurlijk.

Als je het voor maar een klein deel van je huis wilt weten kun je een blowerkacheltje of zelfs een föhn gebruiken om een deel van de muur te verwarmen. De leidingen gaan zich dan licht aftekenen.

Als je een frituurpan, of bovengenoemd kacheltje op het stopcontact aansluit waarvan je de leidingen opzoekt zullen de leidingen van binnenuit ook opwarmen. Als je een poosje 3kW door zo'n kabel heen stuurt verandert hij echt wel van temperatuur. Geduld (en mogelijk dure stroom) is vereist, dus doe het beter als je toch al zin in friet hebt en/of je vriendin/vrouw het koud heeft. :+

-EDIT-
Ik heb hem er maar meteen even bij gepakt. Ik ben 3 dagen vrijwel niet thuis geweest, dus ik had mijn CV op 17°C gezet. Vanmiddag toen ik rond 4 uur thuis kwam heb ik hem weer op 19°C gezet. Mijn leidingen zijn duidelijk zichtbaar.
[Afbeelding]
Bedankt voor de tips. Ik heb inmiddels een warmte camera besteld en ga het in mijn net gekochte huis proberen de leidingen ook zichtbaar te krijgen. De kachel is in ieder geval een goed idee :) .

• xah5kiDe
  • Laatst online: 23:16

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb het met mijn pc210 ook geprobeerd maar elektra leidingen zijn niet te zien. Vraag me af of de camera van @Theo betere specs heeft of dat het komt door wat @bodejodel beweerd, dat er er opgewarmd of afgekoeld moet worden. Lijkt me beter om een goedkope leidingzoeker te gebruiken.

Theo

• ThinkPad
@xah5kiDe Maar heb je ook geprobeerd om een grote verbruiker aan te sluiten op het desbetreffende stopcontact? Als ik hier een 1800W kacheltje een uur laat draaien dan kan ik de leiding van dat stopcontact duidelijk zien in een dun cellenbetonwandje.

Of hebben we het over leidingen naar bijv. een plafondlamp/schakelaar?

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:39
Is er ergens nog een recente vergelijking met voor particulieren enig sinds te betalen modellen, dus zeg <500-1000 euro? In de openingspost van deze thread staat iets, maar dit is zo te zien 10 jaar oud.

Kom je dan bijna altijd bij de Guide PC210 uit? Zijn er nog concurrerende modellen? Ik begrijp inmiddels dat de UNI-T model iets slechter werkt dan de PC210?

Wat is jullie mening over de Android USB connected devices zoals van Seeker/Flir/etc?

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Gents, ik wil her en der de temperatuur meten op buizen (aanvoer retour) , vloer , verdeler etc.

Dat kan je met een warmtebeeld cam doen maar (neem ik aan) ook gewoon met een oppervlak temperatuur 'pistool' oid ir (ik weet dat dit forum over cams gaat)

Wat zou een goed, betrouwbaar en acceptabel geprijsd apparaat zijn voor dit doel ? Kom diverse van dit soort apparaten tegen varieend van bol.com 20 euro tot veel meer maar vraag me af wat het handigst is ? Heeft iemand wat tips uit de praktijk ervaring. Werkt wat ik wil met zo een soort apparaat en welke is mooie keus met goed prijs / qualiteit verhoudung voor amateur

dank

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-03 17:53

Hippe Lip

+ + + NL + + +

ThinkPad schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:57:
[…]
In de nok waar de dakbalk/dakplaten bij elkaar komen kiert het ook. Er zit een afdeklatje op, maar die ga ik even verwijderen en dan kitten/purren o.i.d.
@ThinkPad

offtopic:
Kit droogt relatief snel uit en pur dicht bij mijn weten niet luchtdicht af.

Kijk vooral eens op luchtdichtshop.nl naar de luchtdichte tapes en de folies. Die tapes zijn niet goedkoop (ca. 1 euro per meter), maar zijn hiervoor gemaakt; ze blijven luchtdicht en de lijmlaag droogt niet uit. Met de folie kun je bijvoorbeeld het allerhoogste deel in de nok dichtmaken. Folie rondom met luchtdichttape secuur afplakken en een strookje gipsplaat er tegenaan in de nok?

Idem voor andere lekken…

P.S.
Hun blog staat boordevol heel waardevolle gratis tips!

[Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 23-12-2022 14:18]

Taal is makkelijker als je denkt...

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Overigens, bij de productinfo van de PC210 hier op Tweakers staat dat er geen prijs bekend is. Maar met Google vind ik in één seconde zeker drie leveranciers hier in NL.

Hoe koppel je de prijzen daarvan aan die productpagina? Bij wie (of waar) moet je dat melden?

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:30:
Overigens, bij de productinfo van de PC210 hier op Tweakers staat dat er geen prijs bekend is. Maar met Google vind ik in één seconde zeker drie leveranciers hier in NL.

Hoe koppel je de prijzen daarvan aan die productpagina? Bij wie (of waar) moet je dat melden?
Dat kun jij niet regelen. Die leveranciers moeten zelf contact opnemen met Tweakers om in de Pricewatch opgenomen te worden. Daar moet volgens mij voor betaald worden, en in ieder geval een hoop werk voor verzet worden om een automagische koppeling te regelen.

• LA-384
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:30:

Dat gaat volgens mij op EAN of ander productnummer.
Dronium schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:35:
Dat kun jij niet regelen. Die leveranciers moeten zelf contact opnemen met Tweakers om in de Pricewatch opgenomen te worden. Daar moet volgens mij voor betaald worden, en in ieder geval een hoop werk voor verzet worden om een automagische koppeling te regelen.
Bol.com heeft de pc210 ook te koop, maar die staat toch niet in het overzicht. Er zal dan toch nog iets mis gaan. Tenzij het per productcategorie geregeld wordt op tweakers.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

discusws schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:32:

@discusws
Wat echt héél veel helpt is een valdorpel. Zit die eronder? Zo nee, dan snel (laten) doen!

• discusws
  • Laatst online: 21:52
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:19:
[...]

@discusws
Wat echt héél veel helpt is een valdorpel. Zit die eronder? Zo nee, dan snel (laten) doen!
(y) Nog niet eerder van gehoord, ziet er goed uit, ga mij er eens in verdiepen.

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

ThinkPad schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:03:
@xah5kiDe Maar heb je ook geprobeerd om een grote verbruiker aan te sluiten op het desbetreffende stopcontact? Als ik hier een 1800W kacheltje een uur laat draaien dan kan ik de leiding van dat stopcontact duidelijk zien in een dun cellenbetonwandje.

Of hebben we het over leidingen naar bijv. een plafondlamp/schakelaar?
Weet je wel wat dat kost?
Ik denk dat dat uiteindelijk zo wel zichtbaar wordt, maar dus niet zo makkelijk als @Theo het laat zien.
Theo schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:09:
[...]

Beetje laten reactie,maar met een goede camera is dit zeker mogelijk. Gebruik dan een camera waarbij je de temperatuurrange handimatig kunt instellen, of waarbij je de warmtebeeldfoto's op de PC kan bewerken om zo een zo groot thermisch contrast te kunnen maken. Een paar jaar geleden heb ik een simpele Fluke meter gebruikt, en door het minuscule verschil wat een sleuf in de muur doet qua isolatie kun je de leidingen zien lopen in de muur. Zowel in binnen als buitenmuren. Foto's zijn opde Fluke gemakt als thermische data, en deze zijn op de PC in de FLuke thermsiche software bewerkt (of thermisch ingezoomd)

Hieronder de lampschakelaars die achter het bed zitten. Rood valt buiten de thermische schaal, de witte vierkantjes dat zijn de schakelaars, en je ziet de leidingen lopen.

[Afbeelding]

Ook hieronder valt rood buiten de thermische schaal. Bij het rode vlekje onderin daar zit een stopcontact en een ethernetaansluiting. Er lopen daar twee leidingen omhoog. Dit is een binnenmuur...
[Afbeelding]

Spelen met kleurtjes; onder het schilderij hangt een dubbel stopcontact, de leiding loopt in de muur achter de lijst langs. Dit is een buitenmuur.
[Afbeelding]

Theo

• FRANQ
xah5kiDe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:42:
[...]

Weet je wel wat dat kost?
Ik denk dat dat uiteindelijk zo wel zichtbaar wordt, maar dus niet zo makkelijk als @Theo het laat zien.
[...]
1,50 als je hem een uur aan laat staan.
Maar tegelijkertijd bespaar je ook 30 cent gas, dus eigenlijk kost het je 1,20

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

MisterB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:44:
Gents, ik wil her en der de temperatuur meten op buizen (aanvoer retour) , vloer , verdeler etc.

Dat kan je met een warmtebeeld cam doen maar (neem ik aan) ook gewoon met een oppervlak temperatuur 'pistool' oid ir (ik weet dat dit forum over cams gaat)

Wat zou een goed, betrouwbaar en acceptabel geprijsd apparaat zijn voor dit doel ? Kom diverse van dit soort apparaten tegen varieend van bol.com 20 euro tot veel meer maar vraag me af wat het handigst is ? Heeft iemand wat tips uit de praktijk ervaring. Werkt wat ik wil met zo een soort apparaat en welke is mooie keus met goed prijs / qualiteit verhoudung voor amateur

dank
Waarom niet gewoon met een thermometer/thermokoppel? Bijvoorbeeld zo iets: https://www.bol.com/nl/nl...ruimtes/9300000045066182/ of zo iets https://www.ikea.com/nl/n...-digitaal-zwart-20103016/ (heb je in de keuken ook nog wat aan ;) ). Een beetje multimeter heeft ook de mogelijkheid om de temperatuur te meten door er een k-type thermokoppel op aan te sluiten.

"Enough is enough!"

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
traders schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:02:
Is er ergens nog een recente vergelijking met voor particulieren enig sinds te betalen modellen, dus zeg <500-1000 euro? In de openingspost van deze thread staat iets, maar dit is zo te zien 10 jaar oud.

Kom je dan bijna altijd bij de Guide PC210 uit? Zijn er nog concurrerende modellen? Ik begrijp inmiddels dat de UNI-T model iets slechter werkt dan de PC210?

Wat is jullie mening over de Android USB connected devices zoals van Seeker/Flir/etc?
Om in te haken op zijn vraag, hoe verhoud zich bv. de kwaliteit van de PC210 tot bv een Flir Pro in het gebruik m.b.t. de hogere resolutie, bediening en functies?

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Wat mij betreft had de pc210 wel 2 extra pijltjes knoppen mogen hebben voor gebruik in de handmatige modus. Het werkt opzich prima met alleen een omhoog en omlaag knopje maar met 4 pijltjes had het waarschijnlijk intuïtiever gewerkt.
De resolutie is zo hoog dat ik vaak hem standaard op IR only heb staan en geen reden heb om het beeld van de zichtbaar licht camera er door te zien.

Overigens vind je op Ali meerdere camera's met vergelijkbare specs als de PC210 voor prijzen die ook vergelijkbaar zijn. Dat hier de PC210 vaak voor komt wil niet zeggen dat die zoveel beter is dan die andere camera's maar waarschijnlijk meer dat men er geen ervaring mee geeft. Persoonlijk ben ik niet geneigd om 5 camera's van 300+ uit China bestellen om te kijken welke het beste is maar eerder geneigd iets te kopen waar anderen een positieve ervaring mee hebben. Je kunt ook eens op het een blog forum zoeken naar ervaringen met andere betaalbare IR camera's.

"Enough is enough!"

• MisterB
  • Niet online
Hi, ik wil de pc210 aanschaffen en vraag me af of iemend iets kan zeggen over de nauwkeurigheid van de meting die je daarmee doet (bv op je vloer verwarming / of op de aanvoer versus retour leiding van een verdeler of radiator / of op meterkast om groot verbruikers op te sporen).. Is dat binnen een graad nauwkeurig als je over temperaturen van 20 to 40 graden spreekt ?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:29:
[...]

Heb ik ook idd, en het werd langzaam erger. Op een gegeven moment werd de muur buiten aangegeven als -15 graden Celsius, omgevingslucht zat op of net onder het vriespunt....

Ik hoop dat dit user-error is, anders is meteen duidelijk waar het prijsverschil vandaan komt.
Same here :X

Kan het zo zijn dat de PC210 eerst een tijdje moet acclamatiseren voor hij een goede meting kan maken?

[Voor 11% gewijzigd door Wolly op 26-12-2022 16:35]

• bodejodel
  • Laatst online: 21:58
MisterB schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:47:
Hi, ik wil de pc210 aanschaffen en vraag me af of iemend iets kan zeggen over de nauwkeurigheid van de meting die je daarmee doet (bv op je vloer verwarming / of op de aanvoer versus retour leiding van een verdeler of radiator / of op meterkast om groot verbruikers op te sporen).. Is dat binnen een graad nauwkeurig als je over temperaturen van 20 to 40 graden spreekt ?
Uit de productspecs:
Nauwkeurigheid ±2 °C of ±2% (de grootste waarde is van toepassing)

Deze nauwkeurigheid geldt voor vrijwel alle camera's. Zelfs mijn T640bx heeft dezelfde nauwkeurigheid.
Meetafwijkingen als gevolg van onjuiste instellingen of reflecties zijn vele malen groter dan de nauwkeurigheid van de camera zelf.

• MisterB
  • Niet online
Hi, dank voor terugkoppeling! Ik had dat ook gezien en dat leek me bij lagere temperaturen dus vrij forse mogelijke afwijking. Wil toch wel iets exacter weten welke temperatuurr mijn verdeler heeft en aanvoer/retour buizen op diverse plekken in het systeem, de vloer op aantal plekken etc .. wat zou beter geschikt zijn voor dat doel met nauwkeurigheid .5 tot 1 graad ? (bij range 15 tot 40 graden ongeveer)

gewoon een multimeter met een probe die je op iets klemt ?

Daarnaast zie ik ook toegevoegde waarde warmtebeeld maar dat is nu niet wat ik primair zoek (had gehoopt 2 vliegen in 1 klap)

thanks mvg

[Voor 18% gewijzigd door MisterB op 26-12-2022 22:51]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Een PT100 probe op een multimeter is nauwkeuriger. IR camera is beter om temperatuur verschillen te zien.

Theo

• MisterB
  • Niet online
thanks, ja dacht al zoiets

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Wolly schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:27:
[...]

Same here :X

Kan het zo zijn dat de PC210 eerst een tijdje moet acclamatiseren voor hij een goede meting kan maken?
Dat denk ik wel. Als ik hem binnen op hetzelfde punt mik dan geeft hij minuten lang dezelfde waarde aan (binnen 0,1 graad). Neem ik hem vervolgens mee naar buiten de vrieskou in dan geeft hij over korte tijd een steeds grotere afwijking. Ik heb niet getest of het helpt om hem dan uit en weer aan te zetten. Wel valt op dat wanneer je hem aan zet hij eerst aangeeft dat de gemeten temperatuur bij benadering is (~20,0 °C) en daarna niet meer bij benadering is (20,0 °C). Voor de werking maakt het voor mij niet uit omdat ik vooral op zoek ben naar temperatuur verschillen en die blijven ongeacht de afwijking gewoon zichtbaar.

"Enough is enough!"

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Een paar keer per minuut wordt er een zwarte sluiter voor de sensor array gebracht. Alle pixels zien dan dezelfde temperatuur en worden daarmee gekalibreerd. Die temperatuur zelf wordt gemeten met een aparte thermometer. Als de gehele camera nog op temperatuur moet komen dan kan de sluiter nog een andere temperatuur hebben dan de thermometer. Gewoon 30 minuten in de vrieskou acclimatiseren :+

Theo

• FRANQ
Ik heb de PC210 al een paar dagen binnen, heb er al wel wat mee gespeeld.
Maar vraag me nog wel een beetje af hoe ik dingen moet interpreteren.

Heb het klushuis op 21 graden opgestookt, en dit 12 uur gehandhaafd voordat ik ging meten.

Zie hier de gevel van het huis waar ik afgelopen jaar geklusd heb.

Je ziet duidelijk de betonnen latei boven de ramen.
Hier is ook geen spouw of nauwelijks een spouw, wel zit er een baksteen voor aan de buitenzijde.

Hier rechts het huis van de buren, links het klushuis.
Het huis van de buren rechts heeft spouwmuur isolatie, lijkt op supafill maar ik weet niet of dat het ook is.
Je kan zien dat de latei niet geisoleerd is.
Ook zie je duidelijk dat het thermopane glas veel warmer is dan het badkamerraam bij ons klushuis (boven de voordeur)

Binnen zie je duidelijk dat de buitenmuur iets koeler is dan de woning scheidende wand.
Maar de latei is helemaal super duidelijk, die is donkerblauw.

Vloerverwarming leidingen door de wand naar de verdeler op zolder.

Ons dak is geïsoleerd, maar die van de buurman niet.

Vloerverwarming onder laminaat.

Bij mijn broertje ook even gekeken, die heeft plakpvc op egaline met daaronder vloerverwarming.
Dat is echt super mooi zichtbaar, Laminaat warmt blijkbaar uniformer op waardoor de leidingen slecht tot niet zichtbaar zijn.

Je ziet bij de foto van de leidingen in de vloer dat er 4 leidingen blauw zijn.
in de hal liggen de leidingen zo dicht op elkaar dat ze weer wat opwarmen, maar bij de verdeler zie je bij de middelste 2 groepen dat het water kouder terugkomt (bovenste rij) dan de overige groepen.
We hebben deze groepen dus iets meer flow gegeven, ik ga binnenkort nog een keer kijken.

Ik heb de software nog niet op mijn pc staan en ik wilde de foto's whatsappen, vandaar de screenshots met de telefoon genomen.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je kunt de foto's via usb er ook zo afhalen. Geen software voor nodig
Verder mooie plaatjes, maar wat was nu concreet je vraag?

Theo

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:57
@FRANQ Dat je onder het laminaat het leidingwerk minder goed of zelfs niet ziet liggen kan ook te maken hebben met de methode hoe deze is aangelegd (e.g. droogbouw, ingefreesd, dikte van de gietvloer...). Als de vloerverwarming diep ligt, zal de warmteverdeling uniformer zijn in de toplaag. Bij droogbouw zul je eerder het beeld hebben wat je bij je broertje gemeten hebt.

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:29
*knip*, helaas: lees de topicwarning

[Voor 89% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2022 15:16]

SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 2x 80L - CV: Panasonic Aquarea 9kW Monoblock

• FRANQ
xah5kiDe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:37:
Je kunt de foto's via usb er ook zo afhalen. Geen software voor nodig
Moet ik nog proberen, ik heb hem nog helemaal niet aan de pc gehad.
Kerst kwam ertussen.
Verder mooie plaatjes, maar wat was nu concreet je vraag?
Enige "vraagstelling" in de post was hoe ik een en ander moet interpreteren.
Blauw/zwart is koud en wit warm. Maar zoals bij een gevel, hoe moet dat eruit zien.
Bij een rijtje kan je nog verschil zien met de buren als die wel geïsoleerd hebben.
Maar zonder rijtje, of met buren zonder extra isolatie zie je geen verschil.
Wanneer is een gevel dan onnodig warm. Vind dat lastig te bepalen aan de beelden.

Zo ook binnen, bijna alle hoeken zijn wel enigszins doenkerder dan de rest van de muur.
In hoeverre komt dat door een lek van buiten?

Dit is bijvoorbeeld een nis midden in het huis (wel een woningscheidende muur)
Die is blauw (kouder) dan omringende muren, maar is dat dan een isolatielek?
Links is er 3 meter aanbouw van ons, en daarnaast ook van de buurvrouw.
Rechts en erboven is bestaande bouw.

Zou die muur ook kouder kunnen zijn door minder luchtcirculatie?
verkeerslicht schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:38:
@FRANQ Dat je onder het laminaat het leidingwerk minder goed of zelfs niet ziet liggen kan ook te maken hebben met de methode hoe deze is aangelegd (e.g. droogbouw, ingefreesd, dikte van de gietvloer...). Als de vloerverwarming diep ligt, zal de warmteverdeling uniformer zijn in de toplaag. Bij droogbouw zul je eerder het beeld hebben wat je bij je broertje gemeten hebt.
Ja zoiets bedacht ik me ook.

Bij mijn broer is het hele systeem 15mm hoog, wel natbouw met egaline.

Bij ons klushuis is het 16mm buis op vlechtwerk met 5cm cementdekvloer erop.
Daarop folie en laminaat.
Misschien dat het met een koude vloer, als je het huis laat afkoelen naar 10-15 graden en dan opstoken wel te zien is de eerste 10 minuten als de warmte nog geconcentreerder is rondom de buizen.
Maar dat kan ik niet meer testen omdat het huis al verhuurd is.

[Voor 25% gewijzigd door FRANQ op 27-12-2022 14:56]

• FRANQ
*knip*

[Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2022 15:16]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Met de aanschaf van zo'n pracht instrument ben je er inderdaad nog niet. Ik herken je verhaal precies. Denk dat het ook neerkomt om ervaring op te doen. Bij een modern goed geïsoleerd huis zie ik bijvoorbeeld geen verhoging in de gevel temperatuur. Wel in het glas. Maar ik kan van het glas ook niet zien of het gewoon thermopane of A++ is. Totdat 1 ruit is vervangen en de ander niet (lek raam).

Theo

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

En maak ook geen gevel opnames met ook maar enige zon 8)7

[Voor 4% gewijzigd door xah5kiDe op 27-12-2022 15:37]

Theo

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:07
FRANQ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:38:
Ik heb de PC210 al een paar dagen binnen, heb er al wel wat mee gespeeld.
Maar vraag me nog wel een beetje af hoe ik dingen moet interpreteren.

Heb het klushuis op 21 graden opgestookt, en dit 12 uur gehandhaafd voordat ik ging meten.

Zie hier de gevel van het huis waar ik afgelopen jaar geklusd heb.
[Afbeelding]

Je ziet duidelijk de betonnen latei boven de ramen.
Hier is ook geen spouw of nauwelijks een spouw, wel zit er een baksteen voor aan de buitenzijde.

[Afbeelding]
Hier rechts het huis van de buren, links het klushuis.
Het huis van de buren rechts heeft spouwmuur isolatie, lijkt op supafill maar ik weet niet of dat het ook is.
Je kan zien dat de latei niet geisoleerd is.
Ook zie je duidelijk dat het thermopane glas veel warmer is dan het badkamerraam bij ons klushuis (boven de voordeur)

[Afbeelding][Afbeelding]

Binnen zie je duidelijk dat de buitenmuur iets koeler is dan de woning scheidende wand.
Maar de latei is helemaal super duidelijk, die is donkerblauw.

[Afbeelding]
Vloerverwarming leidingen door de wand naar de verdeler op zolder.

[Afbeelding]
Ons dak is geïsoleerd, maar die van de buurman niet.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Vloerverwarming onder laminaat.

Bij mijn broertje ook even gekeken, die heeft plakpvc op egaline met daaronder vloerverwarming.
Dat is echt super mooi zichtbaar, Laminaat warmt blijkbaar uniformer op waardoor de leidingen slecht tot niet zichtbaar zijn.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Je ziet bij de foto van de leidingen in de vloer dat er 4 leidingen blauw zijn.
in de hal liggen de leidingen zo dicht op elkaar dat ze weer wat opwarmen, maar bij de verdeler zie je bij de middelste 2 groepen dat het water kouder terugkomt (bovenste rij) dan de overige groepen.
We hebben deze groepen dus iets meer flow gegeven, ik ga binnenkort nog een keer kijken.

Ik heb de software nog niet op mijn pc staan en ik wilde de foto's whatsappen, vandaar de screenshots met de telefoon genomen.
Ik hoop dat je nog meer ervarings foto's post.

Ik krijg steeds meer zin om er ook eentje te kopen. :P

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• wasgezellig
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
MisterB schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:49:
Hi, dank voor terugkoppeling! Ik had dat ook gezien en dat leek me bij lagere temperaturen dus vrij forse mogelijke afwijking. Wil toch wel iets exacter weten welke temperatuurr mijn verdeler heeft en aanvoer/retour buizen op diverse plekken in het systeem, de vloer op aantal plekken etc .. wat zou beter geschikt zijn voor dat doel met nauwkeurigheid .5 tot 1 graad ? (bij range 15 tot 40 graden ongeveer)

gewoon een multimeter met een probe die je op iets klemt ?

Daarnaast zie ik ook toegevoegde waarde warmtebeeld maar dat is nu niet wat ik primair zoek (had gehoopt 2 vliegen in 1 klap)

thanks mvg
Ik heb zelf een UNI-T UTi720M (USB-C model) gekocht bij Eleshop om in mijn warmtepompinstallatie warmteflows in kaart te brengen. Voor mij werkt deze echt perfect. Ik had eerst het idee om met een losse thermometer de temperatuur te meten, en op die manier de flows (van buffer etc) in kaart te brengen, maar ik kwam er al wel snel achter dat dat bijna niet te doen is. Het liefst wil je dan namelijk op meerdere plekken meten, op exact hetzelfde moment. Voordeel van een IR-camera is namelijk dat je een filmpje kan maken, dan de warmtepomp kan bedienen, en achteraf zien wat er op de verschillende plekken gebeurde. Dus als dat je doel is, neem dan een IR-camera nog even in overweging.

Zoals xah5kiDe ook al aangaf, een IR-camera werkt perfect om de verschillen te zien, maar is wel minder nauwkeurig.

Panasonic J-series 7Kw split-unit (WC07J3E5) met HA, Heishamon en NodeRed

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik heb de laatste 10 pagina's gelezen en zie dat ik net de aanbieding heb gemist op Ali, helaas. Ik wil graag een 'scan' maken van mijn gehele woning (hoekwoning) en eventueel in de toekomst nog van een aantal appartementen die ik in de verhuur heb.

Verder wordt er hier binnenkort een warmtepomp geïnstalleerd en wil dan graag het huis verder zo optimaal mogelijk hebben. En ik ben ook benieuwd naar de h-o-h afstand van de vloerverwarming.

Wat voor toestel zouden jullie aanraden? Ik heb zelf een iPhone met lightning aansluiting.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D - PM voor Tibber Refferal

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

radeoxx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:10:
Ik heb de laatste 10 pagina's gelezen en zie dat ik net de aanbieding heb gemist op Ali, helaas. Ik wil graag een 'scan' maken van mijn gehele woning (hoekwoning) en eventueel in de toekomst nog van een aantal appartementen die ik in de verhuur heb.

Verder wordt er hier binnenkort een warmtepomp geïnstalleerd en wil dan graag het huis verder zo optimaal mogelijk hebben. En ik ben ook benieuwd naar de h-o-h afstand van de vloerverwarming.

Wat voor toestel zouden jullie aanraden? Ik heb zelf een iPhone met lightning aansluiting.
Voor globale indicaties is een opsteekcamera op je telefoon wel geschikt. Wil je er meer informatie uithalen, kies dan voor een dedicated IR-camera.

En wat die iPhone betreft: ik weet niet hoe oud je toestel is en wanneer je door wilt gaan naar een nieuwe, maar het ziet ernaar uit dat Apple vanaf volgend jaar zijn lightning gaat vervangen door USB-C. Koop je nu een opsteekcamera met lightning, dan is die binnen afzienbare tijd niet meer bruikbaar op een nieuwe iPhone.

• Andrehj
  • Laatst online: 22:20
Hippe Lip schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:40:
Voor globale indicaties is een opsteekcamera op je telefoon wel geschikt. Wil je er meer informatie uithalen, kies dan voor een dedicated IR-camera.
Maar stel nou dat je recent een dedicated IR camera (zie Guide PC210 warmtebeeldcamera met korting @ AliExpress) voor dik 200 euro kon kopen, dan wordt die keus wel erg makkelijk. Dat is namelijk zo'n beetje de helft goedkoper als een Flir of Seek opsteekcamera met vergelijkbare specs.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Andrehj schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:26:
[...]

Maar stel nou dat je recent een dedicated IR camera (zie Guide PC210 warmtebeeldcamera met korting @ AliExpress) voor dik 200 euro kon kopen, dan wordt die keus wel erg makkelijk. Dat is namelijk zo'n beetje de helft goedkoper als een Flir of Seek opsteekcamera met vergelijkbare specs.
Ja, dan ligt de keus anders, maar aan die voorwaarde (PC210 voor rond de 200 euro kunnen kopen) wordt nu niet voldaan. Anders zou ik nu stante pede zo’n PC210 kopen.

Maar ik ben niet zo van dit soort dagdromen. Dan kom je terecht in de dromen als ‘stel dat ik 3 bitcoins had gekocht in de tijd dat ze nog op 300 euro per stuk stonden’ (dat is in mijn geval namelijk écht een overweging geweest in die tijd).
Dat soort dromen heb je zo weinig aan, anders dan dat ze mogelijk een hoop frustratie opleveren… :'(

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zo'n insteek Flir of Seek heeft een stuk lagere resolutie. Dat is echt geen vergelijkbare spec hoor. PC210 is ook nog veel robuuster. Als ik nu zie dat een PC210 395 euro kost (256x192) en een Flir-Pro 450 euro (160x120), dan zou ik het wel weten.

Theo

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
offtopic:
[quote]Hippe Lip schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:05:
[...]

Ja, dan ligt de keus anders, maar aan die voorwaarde (PC210 voor rond de 200 euro kunnen kopen) wordt nu niet voldaan. Anders zou ik nu stante pede zo’n PC210 kopen.

Maar ik ben niet zo van dit soort dagdromen. Dan kom je terecht in de dromen als ‘stel dat ik 3 bitcoins had gekocht in de tijd dat ze nog op 300 euro per stuk stonden’ (dat is in mijn geval namelijk écht een overweging geweest in die tijd).
Dat soort dromen heb je zo weinig aan, anders dan dat ze mogelijk een hoop frustratie opleveren… :'(
[/quote]

Juist door dit soort ‘wat als’ momentjes te overdenken leer je om in de toekomst je alertheid te verbeteren om beter kansen te kunnen benutten.

• natural colour
xah5kiDe schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:36:
Zo'n insteek Flir of Seek heeft een stuk lagere resolutie. Dat is echt geen vergelijkbare spec hoor. PC210 is ook nog veel robuuster. Als ik nu zie dat een PC210 395 euro kost (256x192) en een Flir-Pro 450 euro (160x120), dan zou ik het wel weten.
Wat dacht je van deze: resolutie 32x32 pixels...€425,= of zou het drukfout zijn?, bij de technische gegevens staat ook 32x32 pixels...
https://www.conrad.nl/nl/...2-pixel-9-hz-2272386.html

• radeoxx
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:26:
[...]

Dank.

Kun je met die PC210 ook een 'fimpje' maken van bijv. je hele huis, zoals bijv. op onderstaand
plaatje?

Tja, ik zou graag die PC210 aanschaffen voor een goede prijs!

• natural colour
radeoxx schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:26:
[...]

Dank.

Kun je met die PC210 ook een 'fimpje' maken van bijv. je hele huis, zoals bijv. op onderstaand
plaatje?

[Afbeelding]
Niet zo lang wachten dat het te warm is om koude bruggen/ lekkages op te sporen :9

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

radeoxx schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:26:
[...]

Dank.

plaatje?

[Afbeelding]
Nee, dit is weer een andere categorie. Resolutie 800x457. Je kunt prima een 'foto' van je huis maken, maar het ziet er gewoon niet zo fraai uit:

Dit is dan ook nog met 'fusion', dus de gevel contouren zie je door de optische camera. Meestal gebruik ik dat niet omdat de IR foto's vaak al voldoende scherp zijn.

Theo

• radeoxx
  • Nu online
xah5kiDe schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:03:
[...]

Nee, dit is weer een andere categorie. Resolutie 800x457. Je kunt prima een 'foto' van je huis maken, maar het ziet er gewoon niet zo fraai uit:
[Afbeelding]
Dit is dan ook nog met 'fusion', dus de gevel contouren zie je door de optische camera. Meestal gebruik ik dat niet omdat de IR foto's vaak al voldoende scherp zijn.
Dank.

Ik heb zojuist de PC210 besteld voor EUR 262 via Ali.

Hopelijk kan ik hiermee
- enigszins koudebruggen opsporen
- isolatie checken
- vloerverwarmingafstand bekijken
- kieren vinden

• radeoxx
  • Nu online
In het topic over de PC210 aanbieding las ik dit:
sjirafje schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:06:
Ik heb op de valreep met code BFS6 nog even een case en een ZnSe lens besteld voor de PC210. Icm een coupon van de lens verkoper en de "bespaar op elke €30"-promo was ik voor die 2 samen €23,25 kwijt.

Een houder voor de lens print ik wel zodra die lens binnen is.

edit:
Aangezien iedereen bestel en lever data aan het posten is kan ik natuurlijk niet achter blijven :+
Besteld 10-11, verzonden 13-11, inklaringskosten betaald 18-11, op afhaalpunt afgeleverd op 25-11.
Kan iemand iets meer vertellen over die lens? Moeten wij die ook hebben? Is dat handig?

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Macro lens is handig als je electronica repareert.

Anders niet echt nodig.

Theo

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik kan van een kennis een usb-c flir lenen, maar heb zelf alleen telefoons met micro usb of lightning aansluiting.

Heeft iemand een tip voor een adapter van usb-c naar micro usb?

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zou je met een warmtebeeldcamera zoals een PC210 een PVC afvoerbuis nauwkeurig in een vloer kunnen opsporen door een tijdje warm water te laten lopen?

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-03 11:50
sloth schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:43:
Zou je met een warmtebeeldcamera zoals een PC210 een PVC afvoerbuis nauwkeurig in een vloer kunnen opsporen door een tijdje warm water te laten lopen?
Als het de afvoer van je wastafel oid is, en je hebt een betonnen vloer dan vindt je die makkelijk terug. In een houten balken vloer zal het wat lastiger worden. Als de afvoer direct door de begane grond naar de kruipruimte gaat zie je m ook niet. Maar dat kun je vanuit de kruipruimte dan weer zien.

Laatst in de hal de radiator leiding gezocht, en de koud waterleiding (die loopt dus met 2x 90 graden hoek) ivm frezen vloerverwarming:

• FdWuitE
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-02 16:53
Beste,

Ik wil graag een infrarood/warmtebeeld camera aanschaffen en na wat rondzoeken op internet en teruglezen in dit topic zit ik met wat vragen waarvan ik hoop dat er hier iemand is die ze kan beantwoorden.

Het is met name bedoelt om in en rondom het huis te gebruiken. Eventuele tochtplekken of koudebruggen te vinden maar ook duidelijk genoeg beeld om leidingen te kunnen zien lopen.

Het klinkt logisch, maar klopt het dat het aantal pixels van de IR sensor het meest belangrijk is voor hoe scherp de beelden zijn?

Hieronder heb ik een aantal camera's neergezet.
De Guide IR PC210 is door verschillende mensen aangeschaft heb ik gezien in dit topic. Is dit nog steeds een goeie koop, ook zonder aanbieding?

De Vevor camera is een stuk goedkoper dan de Guide IR PC210 met iets mindere specs. Enig idee of dit een goede koop is?

De FLIR One Pro LT. Over de FLIR One heb ik slechte verhalen gelezen wat betreft de accuduur. Wat mij vooral opviel was de prijs vs de 80 x 60 IR Sensor. Is dit puur het merk of maakt FLIR de kleinere sensor op een andere manier goed?

De Voltcraft WB-80 heeft maar 32 x 32 pixels, kun je hier uberhaupt iets mee? M.a.w. wat moet ik me voorstellen bij wat je hiermee kunt zien?

Guide IR PC210 warmtebeeldcamera 256x192 (eleshop.nl)
Guide IR PC210
395,- euro
-20 tot 550 graden
256 x 192 pixels
25 Hz

VEVOR Handheld Warmtebeeldcamera Infraroodcamera Camera IR Thermometer -20-350 °C | VEVOR NL
Vevor Handheld Infraroodcamera
276,99 euro
-20 tot 350 graden
240 x 180 pixels
20 Hz

FLIR one pro lt usb-c warmtebeeldcamera - -20 tot +120°c - 80 x 60 (435-0013-03) | Elektramat
FLIR One Pro LT
409,68 euro
-20 tot 120 graden
80 x 60
8,7 Hz

VOLTCRAFT WB-80 100
194,99 euro
-2 tot 600 graden
32x32
9 Hz

Verder nog een vraag, kan de IR Sensor kapot gaan als je hem op zeer hoge temperaturen richt, bijvoorbeeld een houtkachel?

Alvast bedankt.

Groet, Frank.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Volgens mij heb je je huiswerk al gedaan en wil je van ons alleen nog bevestiging hebben. Ik heb deze en die bevalt zo

Vuur is geen probleem maar ik durf zelf mijn camera niet op de zon te richten. Je weet wat er gebeurd met een vergrootglas en zon. Dat wil ik de kostbare pixels niet aandoen :N

[Voor 20% gewijzigd door xah5kiDe op 06-01-2023 22:40]

Theo

• FRANQ
xah5kiDe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:37:
Volgens mij heb je je huiswerk al gedaan en wil je van ons alleen nog bevestiging hebben. Ik heb deze en die bevalt zo
[Afbeelding]
Vuur is geen probleem maar ik durf zelf mijn camera niet op de zon te richten. Je weet wat er gebeurd met een vergrootglas en zon. Dat wil ik de kostbare pixels niet aandoen :N
Welke is "deze"?

• FRANQ
FdWuitE schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:06:
Beste,

Ik wil graag een infrarood/warmtebeeld camera aanschaffen en na wat rondzoeken op internet en teruglezen in dit topic zit ik met wat vragen waarvan ik hoop dat er hier iemand is die ze kan beantwoorden.

Het is met name bedoelt om in en rondom het huis te gebruiken. Eventuele tochtplekken of koudebruggen te vinden maar ook duidelijk genoeg beeld om leidingen te kunnen zien lopen.

Het klinkt logisch, maar klopt het dat het aantal pixels van de IR sensor het meest belangrijk is voor hoe scherp de beelden zijn?

Hieronder heb ik een aantal camera's neergezet.
De Guide IR PC210 is door verschillende mensen aangeschaft heb ik gezien in dit topic. Is dit nog steeds een goeie koop, ook zonder aanbieding?

De Vevor camera is een stuk goedkoper dan de Guide IR PC210 met iets mindere specs. Enig idee of dit een goede koop is?

De FLIR One Pro LT. Over de FLIR One heb ik slechte verhalen gelezen wat betreft de accuduur. Wat mij vooral opviel was de prijs vs de 80 x 60 IR Sensor. Is dit puur het merk of maakt FLIR de kleinere sensor op een andere manier goed?

De Voltcraft WB-80 heeft maar 32 x 32 pixels, kun je hier uberhaupt iets mee? M.a.w. wat moet ik me voorstellen bij wat je hiermee kunt zien?

Guide IR PC210 warmtebeeldcamera 256x192 (eleshop.nl)
Guide IR PC210
395,- euro
-20 tot 550 graden
256 x 192 pixels
25 Hz

VEVOR Handheld Warmtebeeldcamera Infraroodcamera Camera IR Thermometer -20-350 °C | VEVOR NL
Vevor Handheld Infraroodcamera
276,99 euro
-20 tot 350 graden
240 x 180 pixels
20 Hz

FLIR one pro lt usb-c warmtebeeldcamera - -20 tot +120°c - 80 x 60 (435-0013-03) | Elektramat
FLIR One Pro LT
409,68 euro
-20 tot 120 graden
80 x 60
8,7 Hz

VOLTCRAFT WB-80 100
194,99 euro
-2 tot 600 graden
32x32
9 Hz

Verder nog een vraag, kan de IR Sensor kapot gaan als je hem op zeer hoge temperaturen richt, bijvoorbeeld een houtkachel?

Alvast bedankt.

Groet, Frank.
Hoi Frank,

Ik heb de guide pc210 bij eleshop gekocht voor die prijs.
Nog geen spijt van.
Ben er nog niet helemaal uit hoe ik mooie plaatjes uit de computer software haal, maar op de camera zelf kun je heel goed zien waar isolatie lekken zitten. Of waar vloerverwarming loopt.
Plaatjes opslaan doe ik wel zodat ik ff heen en weer kan skippen, maar ik doe er achteraf niks mee.

Mvg,
Frank

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De Thermotools software voor de PC210 kan ook achteraf nog de temperatuur range veranderen of meet markers plaatsen. Dat werkt echter alleen goed met puur IR plaatjes. Neem je ze met 'fusion' dan is de temperatuur range vast en kun je die niet meer wijzigen. Nog een reden om 'fusion' niet te gebruiken bij opnamen.

Theo

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26
FdWuitE schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:06:
De FLIR One Pro LT. Over de FLIR One heb ik slechte verhalen gelezen wat betreft de accuduur.
Dat heb je goed gelezen. Ik heb een FLIR One Pro LT; accu(tje) is meer een gimmick; hang er een externe accupack aan en hij werkt uren. Maar dat moet je dan wel willen.
Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Let op:
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee