• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:16

JeroenH

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Dit is het grote ik wil/heb een warmtebeeldcamera.

Warmtebeeldcamera

Aanschaf

Ik wil graag een warmtebeeldcamera maar waar moet ik op letten?

Dit houdt in dat je je dus al over de eerste stap hebt heengezet dat dit type camera's behoorlijk prijzig kunnen zijn. Een aantal belangrijke eigenschappen waar je rekening mee moet houden:
  • Resolutie van de beeldsensor
  • Wel/een normale digitale camera
  • Laserpointer
  • Ingebouwde flitser
  • Video opname
  • Manier van opslag ( JPG / Radiometrisch )

Sensor

Bij digitale camera's praten we al snel over enkele megapixels, bij warmtebeeldcamera's komen we niet verder op dit moment dan "kilopixels". De meest populaire sensorgroottes zijn op dit moment 160x120 en 320x240. ( 19200 pixels vs 76800 pixels ). Deze wordt ook wel eens een "Bolometer matrix" genoemd

Voor meer informatie over de sensor: Wikipedia: Bolometer

Merken

Een aantal merken:
FLIR
Wat meer informatie over FLIR
Testo
Wat meer informatie over Testo
Superresolution
SuperResolution maakt gebruik van het feit dat de hand onbewust steeds een beetje beweegt. Door een aantal beelden snel achter elkaar te nemen en daarover een algoritme te halen kan een scherp ( 4x zoveel pixels ) plaatje worden gemaakt

Filmpje met uitleg:
YouTube: Testo SuperResolution voor thermografische camera's
Fluke
Wat meer informatie over Fluke

Webshops

• Conrad
  • Atal

0-2000 euro

De spreekwoordelijke instapmodellen.
  • FLIR i3 ( 60x60 )
  • FLIR i5 ( 100x100 )

2001-4000 euro

Instap, stapje verder.
  • Testo 875-1 ( 160x120 )
  • FLIR i7 ( 140x140 )
  • Fluke TiS ( 120x120 )
  • FLIR E30 ( 160x120 )
  • Fluke TI100 ( 160x120 )
  • Fluke TiRx ( 160x120 )
  • FLIR E30bx ( 160x120 )
  • Fluke FLK-Ti105 ( 160x120 )
  • Fluke FLK-TiR105 ( 160x120 )
  • Chauvin-Arnoux Diacam CA1879 ( onbekend )

4001-10000 euro

Professioneel, en als je bankrekening te vol is :P
  • Testo 975-2 ( 160x120 )
  • Fluke Ti10 ( 160x120 )
  • Testo 881-1 ( 160x120 )
  • FLIR E40 ( 160x120 )
  • Fluke Ti25 ( 160x120 )
  • FLIR E60 ( 320x240 )
  • FLIR T335 ( 320x240 )
  • FLIR E50 ( 240x180 )
  • Testo 882 ( 320x240 )
  • Testo 876 ( 160x120 )
  • FLIR T250 ( 240x180 )
  • Fluke TiR ( 160x120 )
  • Testo 876 ( 160x120 )
  • Testo 881-2 ( 160x120 )
  • Fluke Ti125 ( 160x120 )
  • Fluke Ti110 ( 160x120 )
  • Fluke Ti27 ( 280x210 )
  • FLIR E60bx ( 320x240 )

10000+ euro

Geld teveel? Dan zijn deze camera's wat voor jou. Ik zou ze graag willen hebben.
  • FLIR T640 ( 640x480 )
  • Fluke Ti32 ( 320x240 )
  • FLIR T620 ( 640x480 )
  • FLIR TiR32 ( 320x240 )
  • FLIR T440 ( 320x240 )
  • FLIR T420 ( 320x240 )
  • FLIR T440BX ( 320x240 )
  • FLIR T420BX ( 320x240 )

[Voor 58% gewijzigd door mkleinman op 25-11-2012 18:00]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Warmtebeeld camera eigenaar meldt :w

In het bezit van de Flir i5:

Hoofdreden van aanschaf was het controleren van mijn eigen huis en omdat het een tof instrument is :P

Ook doe ik af en toe warmtescans bij mensen, maar dit is meer op hobby-basis.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
*meld*

Ik wil er graag een aanschaffen, ik twijfel alleen nog hopeloos tussen een simpele voor een hobby of een wat professionelere voor wat meer werk ( en dus ook om deels mijn werk ervan te maken ).

Grootste twijfel: Flir i5/i7 vs Flir E 40bx 50bx of 60bx.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat is eigenlijk een gangbare prijs voor een standaard model warmtebeeldcamera? Ik heb al prijzen van over de €1000 gezien, maar kan dat niet goedkoper?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Raven schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 22:05:
Wat is eigenlijk een gangbare prijs voor een standaard model warmtebeeldcamera? Ik heb al prijzen van over de €1000 gezien, maar kan dat niet goedkoper?
Vrees van niet.

Een FLIR i3 met 60x60 sensor is volgens mij de goedkoopste, die kost al 995 ex BTW. Daarna loopt het HEEL hard op. Onder de 2000 euro heb je nog de FLIR i5.

Wil je een camera met 160x120 pixels dan gaat het al hard richting de 4000 euro. 320x240 om en nabij de 7500-8500 euro. En daar boven wordt het helemaal idioot duur!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Yikes....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
OP uitgebreid. Prijsklassen toegevoegd. Erg weinig te krijgen in de <2000 euro klasse.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Meer pixels is ontzettend duur omdat het nog vrij lastig is om de sensoren foutloos te bakken.

Vergeet niet dat er in een sensor van 200x200 vier keer zoveel pixels als in een sensor van 100x100 zitten.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Heb je daar informatie van waarom die zo lastig zijn om te bakken? Naar wat ik weet zijn de sensoren ook relatief groot en zit er een grote tussenruimte tussen de sensoren om geen overspraak tussen de sensoren te veroorzaken.

En zat de hele sensor neit in een vacuum?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Of ie in een vacuüm zit weet ik niet. Maar de ontwikkelingen die je nu ziet lijken een beetje op de ontwikkelingen van de eerste digitale camera's 20 jaar geleden.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Maar dan nog? een camera met 320x240 pixels beginende bij 4500 euro.. brrrrrrrr. Dat is toch bijna van de zotte?

Overigens een deel zit ook in de lens, normaal glas laat geen IR door. Dus de lenzen worden van Germanium gemaakt.

Zal een 320x240 camera nu zoveel mooiere foto's maken van een 160x120 camera? Het blijft zoveel geld, maar wat is een mooie complete camera waar je na een half jaar geen spijt van hebt dat hij net niet voldoet aan de features die je verwacht?

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:40
Kijk naar de Testo 875-1: daar is ook al "superresolution" op van toepassing. Met interpolatie van 5 beelden uit de 160x120 sensor wordt een resolutie van 320x240 bereikt. De prijs is ongeveer vergelijkbaar met de FLIR i7.

De CA1879 is trouwens 47x47.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Bezuiniger schreef op zondag 25 november 2012 @ 00:11:
Kijk naar de Testo 875-1: daar is ook al "superresolution" op van toepassing. Met interpolatie van 5 beelden uit de 160x120 sensor wordt een resolutie van 320x240 bereikt. De prijs is ongeveer vergelijkbaar met de FLIR i7.

De CA1879 is trouwens 47x47.
De Testo 875-1 is trouwens wel wat duurder. Een FLIR i7 kost bij Conrad 2565,-. De Testo 875-1 met SuperResolution upgrade is nu in de aanbieding zie ik voor 2799,-

De Testo 875 heeft weer het nadeel dat die werkt met het .BMT formaat en voor zover ik weet niet kan saven naar radiometrische JPG files. En beide hebben weer geen digitale camera ingebouwd zodat je makkelijk je foto kan vergelijken met je infrarood beeld.

Dat kan de Testo 875-i1 weer wel, maar daar heb ik nog geen prijzen van kunnen vinden.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Erasmo schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 23:15:
Of ie in een vacuüm zit weet ik niet. Maar de ontwikkelingen die je nu ziet lijken een beetje op de ontwikkelingen van de eerste digitale camera's 20 jaar geleden.
Als de prijsontwikkeling ook zo gaat, is het verstandig nog even te wachten met aanschaffen.

A'dam ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Tja, wat is even wachten? Ik kan nog wel 2 of 3 maanden wachten maar ik verwacht niet dat in die periode de prijzen radicaal gaan zakken.

Mijn shortlist is nu in elk geval:
  1. Testo 875-i1
  2. Testo 875-i2
  3. FLIR E30bx

[Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 25-11-2012 10:13]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 16:14
Hier een T400 in bezit:

Inmiddels niet meer in productie, maar heb 'm ook al >3jr nu en even zo lang ervaring met professionele gebouw inspecties.

Er zijn trouwens twee vormen van resolutie:
- Het aantal meetpunten (320×240 bij deze warmtebeeldcamera)
- De meetgevoeligheid van je meetpunten (50mK bij deze camera)

Bij de goedkopere camera's zijn er niet alleen minder meetpunten, maar ook minder gevoelige meetpunten.

Verder is het ook wel belangrijk om op te merken dat een meetpunt op je warmtebeeld altijd uit meerdere meetpunten van je sensor bestaat. Op dit warmtebeeld bijvoorbeeld zie je dat de meetpunten die binnen de cirkeltjes vallen samen het meetpunt zijn:

Dat hele superresolutie is dus leuk, maar geloof niet dat je er echt een hoge resolutie sensor mee kunt vervangen.

En doordat je meerdere meetpunten samen moet pakken voor een goede temperatuurslezing betekend dat resolutie ook belangrijk is voor het nut van je foto. Als je een lage resolutie sensor hebt, dan zul je veel dichter bij je object moeten gaan om de temperatuur te bepalen en dus veel meer warmtebeelden moeten maken om iets goed in beeld te krijgen. Of aparte warmtebeelden maken voor het overzicht en voor de temperatuursbepaling.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
ericplan schreef op zondag 25 november 2012 @ 09:02:
[...]

Als de prijsontwikkeling ook zo gaat, is het verstandig nog even te wachten met aanschaffen.
Gezien de niche denk ik dat het altijd dure producten blijven.

Dat truucje van de Testo is leuk maar ik denk ook niet dat het even goed is als een sensor met meer pixels.

Ben je handig dan kun je er altijd nog zelf eentje bouwen: http://www.cheap-thermocam.tk/ , verwacht echter geen wonderen van het ding.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Erasmo schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:29:
[...]

Gezien de niche denk ik dat het altijd dure producten blijven.
De tijd zal het leren. Maar niet verstandig om daar een businesscase op te baseren.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
ericplan schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:41:
[...]

De tijd zal het leren. Maar niet verstandig om daar een businesscase op te baseren.
Ik denk dat de personen die nog een paar jaar op een IR-camera wachten ook nog steeds het aanschaffen van PV uitstellen :P

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Erasmo schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:44:
[...]

Ik denk dat de personen die nog een paar jaar op een IR-camera wachten ook nog steeds het aanschaffen van PV uitstellen :P
Ik heb toch al een paar jaar PV en ben best geïnteresseerd in de IR-techniek. Ook ben ik altijd te vinden voor de aanschaf van goed gereedschap en heb daar best wel geld voor over. Maar voor mij blijft zo'n camera een (te) duur gadget, dat ik met geen enkel rationeel argument kan verantwoorden.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dit ding heeft iemand van circuitsonline geklust:
YouTube: FIR Sensor Thermal Imaging Overlay Demo Android
Het haalt het natuurlijk lang niet bij een Flir maar is misschien wel bruikbaar om een indicatie van een probleem te krijgen.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
ericplan schreef op zondag 25 november 2012 @ 14:13:
[...]

Ik heb toch al een paar jaar PV en ben best geïnteresseerd in de IR-techniek. Ook ben ik altijd te vinden voor de aanschaf van goed gereedschap en heb daar best wel geld voor over. Maar voor mij blijft zo'n camera een (te) duur gadget, dat ik met geen enkel rationeel argument kan verantwoorden.
Dit is het voor mij ook lange tijd geweest. Ik loop echter al langere tijd rond om iets als duurzame energie consultancy te gaan doen.

Ik twijfel ook nog gigantisch over dat SuperResolution. Ik ben benieuwd naar hetzelfde plaatje "Stock" 320x240 naast hetzelfde met een 160x120 camera met SuperResolution. En daarna het resultaat vergelijken en kijken of dus SuperResolution doet wat het zegt. 320x240 is voor mij simpelweg niet te verantwoorden voor wat ik er mee wil.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op zondag 25 november 2012 @ 18:06:
[...]

Dit is het voor mij ook lange tijd geweest. Ik loop echter al langere tijd rond om iets als duurzame energie consultancy te gaan doen.

Ik twijfel ook nog gigantisch over dat SuperResolution. Ik ben benieuwd naar hetzelfde plaatje "Stock" 320x240 naast hetzelfde met een 160x120 camera met SuperResolution. En daarna het resultaat vergelijken en kijken of dus SuperResolution doet wat het zegt. 320x240 is voor mij simpelweg niet te verantwoorden voor wat ik er mee wil.
Begrijp ik allemaal wel, maar misschien is het verstandig om eerst aan de zakelijke kant te gaan werken. Businessplan, KvK enz. Stuk minder leuk, maar minstens even noodzakelijk. En geen idee hoe lang je al serieus aan het kijken bent naar IR-camera's, maar ik zou me ook voor een langere periode verdiepen in de ontwikkelingen, zowel technologisch als prijs. En praten met Paul C. Die weet wat je te wachten staat.

Verder kunnen alle plannen zo maar onderuit gehaald worden door kabinetsbeleid. Enige tijd geleden leek het Energielabel van huizen goed ingevoerd te gaan worden en dat zou best wat werk kunnen opleveren. Dat ziet er nu al weer heel anders uit.

A'dam ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
ericplan schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:13:
[...]

Begrijp ik allemaal wel, maar misschien is het verstandig om eerst aan de zakelijke kant te gaan werken. Businessplan, KvK enz. Stuk minder leuk, maar minstens even noodzakelijk. En geen idee hoe lang je al serieus aan het kijken bent naar IR-camera's, maar ik zou me ook voor een langere periode verdiepen in de ontwikkelingen, zowel technologisch als prijs. En praten met Paul C. Die weet wat je te wachten staat.

Verder kunnen alle plannen zo maar onderuit gehaald worden door kabinetsbeleid. Enige tijd geleden leek het Energielabel van huizen goed ingevoerd te gaan worden en dat zou best wat werk kunnen opleveren. Dat ziet er nu al weer heel anders uit.
Het energyconsultancy deel loop ik al 3 jaar mee rond. De IR camera is nu sinds een week of 6. Dus nog erg kort. Ik ben ook niet van plan om de camera binnen nu en het einde van het jaar aan te schaffen. Ben dus nu wel druk aan het rondkijken.

Businessplan stond ook al op de planning om te maken. KvK komt daarna zodra ik alles concreet heb.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
ericplan schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:13:
[...]

Voor subsidie-aanvraag is zo'n EPA met bijbehorende labels nog altijd noodzakelijk. Als jij met je warmtecamera fouten kunt aantonen in de isolatie van een huis heb je meerwaarde tov een bedrijf die alleen zegt: "Ik zie dat zus en zo nog niet gedaan is, als u dit en dat doet gaat uw energielabel van D naar C".

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Zucht.

Hen trouwens informatie pakket van Testo binnen. Interessante materie.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ben er eigenlijk wel blij mee als je ziet hoe dat energielabel tot stand komt...

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
ik ben me ook kapot geschrokken hoe makkelijk je een "label"krijgt, de beste man heeft nauwelijks aantekeningen gemaakt en alleen foto's in het verslag aangegeven dat hij isollatiewaarden niet kom bepalen.
Heb zelf ooit ook EPA-rapporten gemaakt en dat ging een stukje degelijker.

diskeltische lurker

• JeroenH
Komende woensdag komt een vertegenwoordiger van Testo bij mij thuis laten zien hoe goed dat SuperResolution van ze werkt. Deze techniek zou snel achter elkaar een aantal foto's nemen en deze combineren tot een foto met een veel hogere resolutie. Een camera met een sensor van 160x120 pixels (de Testo 875i) zou beelden moeten kunnen leveren met een kwaliteit vergelijkbaar met die van een camera met een 320x240 pixel sensor, maar dan zonder het bijbehorende absurde prijskaartje.

Ik loop al een tijdje mee en één gezegde wat altijd waar is gebleken is "if it seems to good to be true, it usually is" dus dat mag Testo even komen laten zien :) Hij neemt ook een 882 mee (320x240 pixel sensor) zodat we goed kunnen vergelijken. Ik ben ook benieuwd naar het verschil in temperatuurresolutie. Van mijn i7 is die 0,1C, van die 882 is die 0,05C. Ik vraag me af hoeveel verschil dat maakt in situaties met een subtiel temperatuurverloop die mijn i7 net niet kan zien.

mkleinman is er ook bij. Ik ben benieuwd.

-edit-

Whoa, dit is geinig: IR-kunst!

Wel jammer dat de website http://www.invisible-paintings.com/ niet meer bestaat...

[Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 29-11-2012 15:20]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• JeroenH
320x240 pixels voor slechts €5100 (of minder, het is de vraagprijs)...

FLIR B360

Koopje :P

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-03 20:13
Op het werk nu ruim een jaar een Fluke Ti29 achteraf was die 32(of 35?) ook echt nog wel een verbetering geweest maar dit is voor ons op dit moment ruim voldoende maar zeker blij dat we geen Ti9 of zo gekozen hebben. Resolutie, gevoeligheid en snelheid i.d.d. meenemen in je keuze afhankelijk van wat je ermee wilt gaan meten. En zoals met alle beetje serieuze meetapparatuur, een demo vragen met de verschillende modellen om daarna met 1 of 2 daarvan een weekje te werken. Bij onze Fluke leverancier ging dit erg soepel, gek genoeg bij Testo geen enkele communicatie succesvol af kunnen ronden rondom dit onderwerp ondanks dat we daar normaal een goede relatie mee hebben.Verder heeft Fluke via de distributeurs nog wel eens leuke acties als Amerika zijn (kwartaal/jaar) target wil halen, dan moet je wel erg snel beslissen en eigenlijk al weten wat je wilt hebben en wat je budget is.

De super resolutie en varianten daarop verwacht ik niet veel van en zeker niet voor sneller in temperatuur veranderende (kleine) componenten. Misschien dat het voor radiatoren en gebouwen een extraatje kan zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb mezelf al een aantal keren verbaasd over wat er allemaal zichtbaar kan zijn als je er een beetje ervaring mee krijgt. Maar ook de andere kant, wat je allemaal fout kunt doen ;)

• JeroenH
xs2tom schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 23:43:
Maar ook de andere kant, wat je allemaal fout kunt doen ;)
Yep, er zijn absoluut valkuilen, heb ik ook gemerkt. Goed kijken naar wat voor materiaal het object in kwestie van gemaakt is is belangrijk. Reflecties kunnen je ook voor de gek houden.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Zodra ik een camera heb ga ik zeker een cursus volgen. :)

• JeroenH
Heb je al eens gekeken wat dat kost? Die cursussen en examens zijn absurd duur, zoals alles wat met thermografie te maken heeft. Cursus+examen Thermography Level I gaan samen al richting de E2500...

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Testo heeft een cursus voor slechts 250 euro. En die krijg je zelfs gratis wanneer je een Testo apparaat hebt aangeschaft.

• JeroenH
Ah, ok. Niet om mezelf op de borst te slaan, maar ik denk dat ik met zelfstudie en gewoon doen nu al bijna alles geleerd heb wat ze me in zo'n korte cursus kunnen vertellen. Maar als-ie 'gratis' is zou ik het natuurlijk altijd doen! :)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-03 17:45
ik zou toch zeker stuk opleiding/certificering opnemen. Je ziet hoe een cowboy-land de PV markt is, met vaak rammelende adviezen..... Zo ook met EPC/Energie-advies-buro's.
my 2 eurocents.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• JeroenH
Inderdaad Niels. Een IR-camera kopen kan iedereen met een paar (nou ja, meer dan een paar) centen, maar een certificering maakt onderscheid. Zover is het voor mij nog niet, maar ik neem het zeker mee in mijn plannen.

• JeroenH
Hier is iemand optimistisch op zoek naar een warmtebeeldcamera voor € 350. Dat zouden we allemaal wel willen! :D

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-03 20:13
Fluke/distributeur hebben ook zo'n start cursus voor ongeveer dat bedrag en wij kregen/hebben 2 vouchers voor deze introductie bij aanschaf. Maar dit is voor zover ik begrepen heb meer het bekend worden met het apparaat en het menu etc. De (gerectificeerde) cursussen daarna kosten zo'n factor 10 meer.

<edit>
De Ti32 is trouwens incl. 21%btw nog onder de 10K, 9K en een beetje zonder kortingsacties etc.
Een ander merk is Sonel maar daar heb ik 0 ervaring mee.

[Voor 21% gewijzigd door xs2tom op 02-12-2012 17:57]

• Paul C
Je moet 'm ook niet privé kopen natuurlijk...

Sonel, daar heb ik een demo van gehad toen. Ik heb 'm samen met een paar Flir's kunnen testen. Zeer veel ruis. Inferieur aan Flir.

• Anoniem: 399299
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
mkleinman schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 22:27:
...

320x240 om en nabij de 7500-8500 euro. En daar boven wordt het helemaal idioot duur!
De Flir FIR camera (320x240 pixels) die als optie bij BMW te koop is kost rond de 2000 euro en dan maakt BMW er ook nog eens winst op. Die prijzen van rond de 8k zijn marketing.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik ben er uit

Het word een Testo 875i1

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-03 15:41
Anoniem: 399299 schreef op maandag 03 december 2012 @ 21:02:
[...]

De Flir FIR camera (320x240 pixels) die als optie bij BMW te koop is kost rond de 2000 euro en dan maakt BMW er ook nog eens winst op. Die prijzen van rond de 8k zijn marketing.
Dat is wel appels met peren vergelijken! Die camera in de BWM kan alleen warme oppervlakten zien, maar meer niet hoe warm ze zijn.

• JeroenH
Dat wilde ik net zeggen. Deze BMW-camera mist van alles om hem nuttig als warmtebeeldcamera in te kunnen zetten voor bv. warmtescans van woningen. Niet te vergelijken.

Gistermiddag had ik mkleinman over de vloer, samen met een vertegenwoordiger van Testo. De vertegenwoordiger had een 857i-1 bij zich, en een 885 ter vergelijk. De 857i heeft een IR-sensor van 160x120 pixels en een functie genaamd SuperResolution. De 885 heeft een sensor van 320x240 pixels.

Ik geloofde er geen bal van dat dat SuperResolution echt zou werken, en vooral daarom had ik de vertegenwoordiger uitgenodigd. We mochten met beide camera's zelf foto's maken ( :9~ ) en hieronder een vergelijk:

De 885 (320x240 pixels, afbeelding is 640x480):

De 857i-1 (160x120 pixels met SR, afbeelding is 640x480):

En ter vergelijk, mijn FLIR i7 (120x120 pixels, afbeelding is 240x240):

Ik denk dat de beelden voor zich spreken. Ik denk dat de claim dat SuperResolution van een 160x120 pixel camera in staat stelt beelden te maken van 320x240 pixels ietsjes overdreven is (maar dat is marketing, dat mag), maar het komt toch echt een heel eind. En voor het absurde prijsverschil is het echt een prima oplossing.

Een ander verschil tussen de 875 en mijn i7 is de lens. Het lensje van mijn i7 is echt heel klein, de doorsnede is minder dan een centimeter. De 875 heeft een lens die twee keer zo groot is, en zelfs bij gelijke bouwkwaliteit is een lens dan ook ruwweg twee keer zo goed (en wellicht is de lens nog van betere kwaliteit ook, dat kan ik niet beoordelen). De 875 heeft ook een mooier, groter scherm dan mijn i7, de verversingsfrequentie is veel hoger en dat betekent dat je op het scherm als veel meer kunt zien.

Hoe dan ook, ik denk dat die 875 een heel mooie camera is voor zijn geld. Mocht het met warmtebeeldfotografie zo lopen als ik hoop dan zie ik dat model wel zitten als opvolger. Volgens mij heeft mkleinman het bestelformulier al ingevuld ;)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 14:26
Bij mij op me werk hebben we blijkbaar ook een Fluke camera, weet zo niet welk type. Maar binnenkort ga ik hem ff meenemen voor wat foto's van me huis. Meer info pas over een week.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Op sommige vlakken lijkt de 160x120 pixels + SR een beter plaatje te geven. Ik kan op die foto namelijk zelfs de stenen en voegen van elkaar onderscheiden.

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:50
Heb nu van het werk de Fluke thermal imager Ti125 meegenomen naar huis. Zal van het weekend eens wat foto hiermee gaan maken.

• Paul C
mkleinman schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:18:
Op sommige vlakken lijkt de 160x120 pixels + SR een beter plaatje te geven. Ik kan op die foto namelijk zelfs de stenen en voegen van elkaar onderscheiden.
Kijk bijvoorbeeld naar de ruimte tussen de planken van de schutting. Dit is bij SR niet scherp, bij de hoge resolutie wel. Idem met het touwtje wat voor het raam van de buren hangt.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Paul C schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 15:31:
[...]

Kijk bijvoorbeeld naar de ruimte tussen de planken van de schutting. Dit is bij SR niet scherp, bij de hoge resolutie wel. Idem met het touwtje wat voor het raam van de buren hangt.
Goed oog! Goed gezien :).

Wat vind jij van de foto's van de 160x120 + SR ? Voldoende voor gebouwthermografie?

• Paul C
Kun je ze op dezelfde schaal instellen? Zo is het namelijk niet echt eerlijk vergelijken.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik heb helaas de Testo software niet dus ik kan de schaal niet veranderen

• _Mitchie_
Hedenmorgen aan de slag geweest met de Fluke thermal imager Ti125

Zoals je op de onderstaande fotos ziet wordt het tijd dat we dubbel glas gaan nemen voor het raampje in de wc

Wc raam binnen

Wc raam buiten

Ook wel leuk is dat de waterkoker die al meer dan half geleden gebruikt is nog steeds warm is

• JeroenH
Hoe heb je de emissiviteit ingesteld voor dat glas?

En dat je waterkoker na een half uur nog zo warm is betekent simpelweg dat je veel te veel water heet gemaakt hebt :) Wij hebben hier een EcoKettle (oude model) waarmee je precies één (of twee, drie, vier, etc.) kop heet water zet. Dat bespaart niet alleen veel energie omdat je niet meer water verhit dan nodig maar het is ook nog eens zeer snel. Binnen zestig seconden heb ik een kop heet water. Aanrader!

• _Mitchie_
Staat ingesteld op : 0,95

Dat van de waterkoker klopt, de vrouw des huizes had hem redelijk vol gedaan. Dus toen ik aan spelen was met de warmtecamara en beneden kwam viel die gelijk op. Heb ze gelijk de warmtebeelden laten zien en ze was het met me eens dat we daar energie op kunnen besparen

• JeroenH
Okay, dan is het goed :) Met glas (eigenlijk met alle gladde oppervlakken) altijd goed uitkijken voor reflecties ook.

Hier een tabel met emissiviteit-waarden: http://www.engineeringtoo...y-coefficients-d_447.html

• _Mitchie_
Super leuk speelgoed zo een warmtecamera
Ben nu al een aantal situaties tegen komen in het huis die ik zo snel mogelijk ga aanpakken

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
JeroenH schreef op zondag 09 december 2012 @ 12:03:
[...]

Okay, dan is het goed :) Met glas (eigenlijk met alle gladde oppervlakken) altijd goed uitkijken voor reflecties ook.

Hier een tabel met emissiviteit-waarden: http://www.engineeringtoo...y-coefficients-d_447.html
Ik heb een rolletje met stickers in de koffer, kun je als meetpunt gebruiken indien nodig.
JeroenH schreef op zondag 09 december 2012 @ 11:34:
Hoe heb je de emissiviteit ingesteld voor dat glas?

En dat je waterkoker na een half uur nog zo warm is betekent simpelweg dat je veel te veel water heet gemaakt hebt :) Wij hebben hier een EcoKettle (oude model) waarmee je precies één (of twee, drie, vier, etc.) kop heet water zet. Dat bespaart niet alleen veel energie omdat je niet meer water verhit dan nodig maar het is ook nog eens zeer snel. Binnen zestig seconden heb ik een kop heet water. Aanrader!
Leuke gadget maar wat is er mis met eerst afmeten voordat je het in de waterkoker gooit?

• JeroenH
Erasmo schreef op zondag 09 december 2012 @ 12:52:
Ik heb een rolletje met stickers in de koffer, kun je als meetpunt gebruiken indien nodig.
Zijn dat speciale stickers? Ik gebruik als het voorkomt schilderstape voor glimmende oppervlakken, dat lijkt goed te werken.
Leuke gadget maar wat is er mis met eerst afmeten voordat je het in de waterkoker gooit?
Veel (niet alle) waterkokers hebben een minimum hoeveelheid water die in de koker aanwezig moet zijn. Dat water verhit je dus meerdere malen als je steeds maar één kopje nodig hebt. Dat kost onnodig veel energie en tijd.

Als je al een waterkoker hebt, en die heeft geen minimum hoeveelheid, en je hebt de discipline er elke keer niet meer in te doen dan nodig dan lijkt de aanschaf van een Ecokettle me niet zinvol. Ik heb deze een jaar of vier terug gekocht omdat onze toenmalige waterkoker (met een 0.5l minimum als ik het me goed herinner) stuk ging. Ik ben er nog steeds blij mee.

-edit-

Maar laten we het warmtebeeldtopic niet te veel afbuigen naar waterkokers ;)

[Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 09-12-2012 13:27]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
JeroenH schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:19:
[...]

Zijn dat speciale stickers? Ik gebruik als het voorkomt schilderstape voor glimmende oppervlakken, dat lijkt goed te werken.

[...]

Veel (niet alle) waterkokers hebben een minimum hoeveelheid water die in de koker aanwezig moet zijn. Dat water verhit je dus meerdere malen als je steeds maar één kopje nodig hebt. Dat kost onnodig veel energie en tijd.

Als je al een waterkoker hebt, en die heeft geen minimum hoeveelheid, en je hebt de discipline er elke keer niet meer in te doen dan nodig dan lijkt de aanschaf van een Ecokettle me niet zinvol. Ik heb deze een jaar of vier terug gekocht omdat onze toenmalige waterkoker (met een 0.5l minimum als ik het me goed herinner) stuk ging. Ik ben er nog steeds blij mee.

-edit-

Maar laten we het warmtebeeldtopic niet te veel afbuigen naar waterkokers ;)
Zijn stickers die ook op een schietbaan gebruikt worden:

spoiler:
Ik heb een waterkoker met een platte onderkant. Als ik twee kopjes water nodig heb hou ik twee keer een kopje onder de kraan en als ik een hele pot thee zet plemp ik hem gewoon vol.

• Paul C
mkleinman schreef op zondag 09 december 2012 @ 09:04:
Ik heb helaas de Testo software niet dus ik kan de schaal niet veranderen
Dan durf ik er ook niet veel over te zeggen behalve dat ik de verschillen zo al zie, terwijl de native resolutie sensor een veel wijdere schaal heeft dan de super resolutie schaal. Door een krappere schaal te kiezen blaas je de temperatuurdetails meer op en valt het kwaliteitsverschil waarschijnlijk veel minder op. Maarja, om daar iets zinnigers over te zeggen moet je beide afbeeldingen even op dezelfde schaal zetten. :|

• JeroenH
Helaas heb ik beide afbeelding slechts als jpg (BMP, eigenlijk), en dus niet de mogelijkheid te spelen met de temperatuurschaal.

• _Mitchie_
Toen ik vanmorgen bezig was met de warmtecamera in de tuin even een praatje gemaakt met de buurman die vloerverwarming als hoofdverwarming heeft. Als hij vanmiddag weer thuis is ga ik fotos maken met warmtecamera van de vloerverwarming. Volgens mijn collega's die hem gebruiken voor dit soort toepasingen kun je perfect de vloerverwarmings leidingen zien liggen.

Ben zeer benieuwd

[Voor 23% gewijzigd door _Mitchie_ op 09-12-2012 14:36]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Klopt je ziet echt het patroon liggen.

• JeroenH
Dat klopt, ik was gisteren in twee woningen met vloerverwarming en ik kon in beide gevallen de ligging van de leidingen goed zien. Ook CV-leidingen (en warmwaterleidingen) ingefreesd in muren kun je zien lopen als ze warm zijn.

Het is wel zo dat hoe dieper ze liggen, hoe 'waziger' het plaatje wordt. Je meet namelijk alleen de oppervlaktetemperatuur van de muur, het is niet zo dat je er doorheen kijkt (een wijdverbreid misverstand).

• Paul C
Zoiets:

• JeroenH
@Paul: Welke software gebruik jij om je FLIR foto's te bewerken? FLIR Quickreport of FLIR Tools? Of iets anders?

• _Mitchie_
Heb aan de buren vanmorgen gevraagd om de verwarming laag te zetten zodat ik daar een foto van kan maken en als de verwarming weer aangaat wil ik daar ook een foto van maken.

Loop zelf ook met het idee om vloerverwarming als hoofdverwarming te nemen.

• Paul C
JeroenH schreef op zondag 09 december 2012 @ 15:16:
@Paul: Welke software gebruik jij om je FLIR foto's te bewerken? FLIR Quickreport of FLIR Tools? Of iets anders?
FLIR Quickreport.

Het palet is echter een speciale functie van mijn T400. Iets waar ik heel blij mee ben, want dit palet is verder nergens (meer) ondersteund en ik vind dit palet wel veruit het beste. Een verloop van blauw voor koud naar rood voor warm is gewoon héél intuïtief.

Het logo zet ik er gewoon met een normaal beeldbewerkingsprogramma in. De warmtebeelden die ik hier post zijn dan ook gewoon platte JPEG, zonder sensordata.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
knoop is doorgehakt, laatste aanpassing in de offerte voor extra accu, en dan bestellen!!!!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

franssie

Save the albatross

Hoe haalbaar lijkt jullie dit? Veel lagere resolutie wat ik zo 123 zie - maar kan het? http://www.kickstarter.co...ging-smartphone-accessory via @kickstarter
The IR-Blue lets you see the temperature of things around you. It uses a 64 zone non-contact InfraRed sensor array to read the temperature of what you are viewing. The IR-Blue connects using Bluetooth to your iPhone or Android device to show the temperature readings as colors on the screen.

[Voor 44% gewijzigd door franssie op 16-12-2012 01:22]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JeroenH
franssie schreef op zondag 16 december 2012 @ 01:21:
Hoe haalbaar lijkt jullie dit? Veel lagere resolutie wat ik zo 123 zie - maar kan het? http://www.kickstarter.co...ging-smartphone-accessory via @kickstarter

[...]
Het lijkt erop dat ze de Melexis MLX90620 sensor gebruiken. Ik vraag me af of je iets hebt aan een resolutie van 64 pixels. Mijn i7 heeft 14400 pixels en dat zijn me er al te weinig - en dan heb ik het nog niet eens over de temperatuurresolutie. Mijn i7 ziet temperatuurverschillen van 0,1C en hoger, en ook daarvan zou ik willen dat dat beter was. Volgens de datasheet van deze sensor is de temperatuurresolutie 1C.

Het antwoord is dus: ja het is technisch mogelijk een apparaat te fabriceren wat doet wat deze mensen beweren. Maar ik kan met geen mogelijkheid bedenken wat je er echt mee zou kunnen.

Goede warmtebeeldcamera's zijn duur, daar is voorlopig geen ontkomen aan.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als je zoiets wilt, bouw dan een scanner met die Melexis sensor. Dan heb je iets wat nog enigzins bruikbaar is.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• JeroenH
Dan is dit misschien nog een betere en goedkopere optie: http://www.cheap-thermocam.tk/

Maar dan nog blijf ik bij mijn opmerking dat warmtebeelden van hoge kwaliteit een grote investering vergen. Het is niet anders - en het ziet er niet naar uit dat dat snel verandert.

• franssie
  • Laatst online: 00:05

franssie

Save the albatross

Dank voor de input, lijkt me dus alleen leuk en bruikbaar om mee te spelen en een eerste diagnose te kunnen stellen, maar met name lage temeratuur resolutie is voor mij dan wel een showstopper.

[Voor 6% gewijzigd door franssie op 16-12-2012 22:56]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JeroenH
Het lijkt me een heel leuk hobbyproject om zelf te maken - echt iets voor een echte tweaker. Maar als je doel een bruikbare warmtebeeldcamera is verwacht ik niet dat je er heel veel aan hebt nee....

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Update: Ik moet tot 14 januari wachten totdat de camera uitgeleverd wordt, #DUURTLANG! :)

• NielsTn
mkleinman schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 22:52:
Update: Ik moet tot 14 januari wachten totdat de camera uitgeleverd wordt, #DUURTLANG! :)
met een beetje geluk mag je dan mijn opwarmende jaga's komen scannen, als je zin hebt :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
NielsTn schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 01:07:
[...]

met een beetje geluk mag je dan mijn opwarmende jaga's komen scannen, als je zin hebt :P
Mijn camera is binnen! Ik wil wel foto's komen maken van je Jaga's hoor :) Gisteravond de eerste foto's gemaakt thuis en bij mijn collega's.

Vanavond de camera beter leren kennen en dan meteen morgen de eerste fotoshoot!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-03 09:10
De leidingen hadden wel wat dichter bij elkaar mogen liggen. Zelfs voor bijverwarming / comfort is dit een beetje losjes.
Je zit trouwens ook goed het (wapenings)net waar de leidingen op geknoopt zijn...
Gaaf zo'n warmtebeeldcamera!

Enne... mkleinman. Ben benieuwd naar je foto's en ervaringen. Hou je site wel in de gaten ;)

Misschien helemaal geen gek idee voor de warmtebeeldcamera-bezitters hier om hun krachten te bundelen. Hoef je qua administratie en plan van aanpak e.d. niet het wiel steeds opnieuw uitvinden.
JeroenH had geloof ik al een mooie naam... iets wat meerdere personen impliceert. :9
Ik koop me over een paar jaar wel in! :z

[Voor 31% gewijzigd door NovapaX op 17-01-2013 09:58]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• NielsTn
mkleinman schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:26:
[...]

Mijn camera is binnen! Ik wil wel foto's komen maken van je Jaga's hoor :) Gisteravond de eerste foto's gemaakt thuis en bij mijn collega's.

Vanavond de camera beter leren kennen en dan meteen morgen de eerste fotoshoot!
deal :)
zal ik eerst ff pa moeten terugfluiten van de wintersport ;)
zodra ze hangen, weet je t :P

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Foto's!

Mijn eerste indruk. Geweldige camera, SuperResolution werkt! Binnenkort foto's maken met en zonder SuperResolution zodat we allemaal kunnen vergelijken.

Goede foto's maken is nog erg lastig, zeker goed focussen met de hand moet ik nog handigheid mee krijgen. Ook het post processen van de foto's moet ik nog meer handigheid in krijgen.

Plafond bij collega's, leuk om de constructie te zien, en koudebrug ( zonder superresolution )

Spotje in plafond in onze bijkeuken. ( Zonder SR ), nog steeds koudeval. Ruis op de foto valt me tegen.

Foto van buiten in de straat. -5 buiten. Hele grote warmtelekken te zien. Confirmed with snow melting. Met SuperResolution genomen.

Koudebrug bij de radiatorbuizen in de woonkamer. Ondanks de hitte van de leidingen maar slechts 5 graden erachter! Daar moet ik wat aan doen. ( Zonder SR )

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-03 16:41
Leuke foto's.. Toch handig z'n camera.. Even een avondje door je huis lopen met dit weer..;)

• NovapaX
Op die ander foto's is de ruis veel minder dan die met het spotje....
Inderdaad erg mooi, of juist om te huilen, om door zo'n camera de wereld te bekijken.
Eigenlijk zou je voor veel dingen de aannemer of ontwerper nog op het matje moeten kunnen roepen. Misschien gaan ze het dan eindelijk eens leren. Maar het is überhaupt de vraag of die nog bestaan.

Ook leuk om te zien op de eerste foto.... Je kan nog beter massief hout hebben dan isolatie waar de kou gewoon omheen waait.
Probleem is vaak dat het zo makkelijk voorkomen had kunnen worden (folie goed afplakken en isolatie goed strak aansluiten) maar achteraf ben je op slopershoogte. Zonde!

[Voor 29% gewijzigd door NovapaX op 18-01-2013 10:27]

Sparql TV wiki

• JeroenH
Die ruis krijg je als de temperatuurrange ('contrast')in de foto klein is, je gaat dan de grens van thermische resolutie zien als ruis.

[Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 18-01-2013 11:05]

• NovapaX
Oja, logisch natuurlijk!
Ik ben alleen maar gewone camera's gewend... Daar stel je meestal het dynamisch bereik niet in :)

[Voor 0% gewijzigd door NovapaX op 18-01-2013 11:07. Reden: tiepvoud]

Sparql TV wiki

• NovapaX
Zie ik het nu trouwens goed dat reflectie van ramen pas echt een probleem wordt als je onder een scherpere hoek meet?
Zie verschil tussen dakraam (ijskoud, reflectie lucht) en ramen in gevel (die wel een reële temp aangeven)

Sparql TV wiki

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

mkleinman schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 20:21:
Foto's!

Mijn eerste indruk. Geweldige camera, SuperResolution werkt! Binnenkort foto's maken met en zonder SuperResolution zodat we allemaal kunnen vergelijken.

Foto van buiten in de straat. -5 buiten. Hele grote warmtelekken te zien. Confirmed with snow melting. Met SuperResolution genomen.
[afbeelding]
Wordt het contract niet vergroot door het feit dat er juist nog sneeuw op het dak ligt?
Sneeuw zelf heeft al een isoleren werking en de buitenlaag van de sneeuw zal daarom snel de omgevingstemperatuur aannemen. Op het punt waar de sneeuw weg is (dat is natuurlijk weg ivm warmte van binnenuit), ligt er geen isolatie laagje en dus zal het daar al automatisch warmte zijn.

Oftewel; volgens mij versterkt de sneeuw juist het contrast en is het niet eerlijk om een conclusie te trekken dat er lokaal grote warmtelekken zijn. Misschien nogmaals een foto maken als de sneeuw weg is en de buitentemp. vergelijkbaar is.

https://www.trekhaakkoffer-huren.nl

• NovapaX
Eigenlijk moeten warmtebeeldcamarafoto's altijd vergezeld gaan met een normale foto als je een goede constatering wilt doen zonder de situatie echt gezien te hebben (dat is het beste natuurlijk)

Sparql TV wiki

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

NovapaX schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:22:
Eigenlijk moeten warmtebeeldcamarafoto's altijd vergezeld gaan met een normale foto als je een goede constatering wilt doen zonder de situatie echt gezien te hebben (dat is het beste natuurlijk)
als dit een reactie op mijn post is;
ok, maar ik bedoel meer dat de sneeuw nu een vertekend beeld geeft.
zo goed als zeker zal het temp. contrast op het dak een stuk kleiner zijn als de sneeuw weg is en er een foto wordt gemaakt bij een nachttemp. van -5c.

https://www.trekhaakkoffer-huren.nl

• JeroenH
NovapaX schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:22:
Helemaal juist, en dat doe ik dan ook altijd. Ik moet dat met mijn camera op de moeilijke manier doen (apart foto maken met een normale camera) maar die Testo van Martin heeft een ingebouwde optische camera. #mooispul

• VROEM!
  • Laatst online: 18-12-2013

VROEM!

broembroem!

Niet om het een of ander maar in hoeverre zijn "normale" digitale camera's/webcams met nachtvisie bruikbaar voor deze toepassingen?

Je ziet nog wel eens beelden van bijvoorbeeld bewakingscamera's in zwart-wit die volgens mij infrarood zien... Als je redelijk grof naar duidelijke warmtelekken op zoek bent zou die toepassing misschien ook interessant zijn als budget oplossing.

[Voor 9% gewijzigd door VROEM! op 18-01-2013 11:59]

ieeeepppppp :P

• JeroenH
VROEM! schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:51:
Niet om het een of ander maar in hoeverre zijn "normale" digitale camera's/webcams met nachtvisie bruikbaar voor deze toepassingen?
Absoluut niet.

Warmtebeeldcamera's zien warmtestraling (9-14 µm) en digitale (web)camera's kunnen dat gebied niet waarnemen.

Er is geen shortcut naar een goedkope warmtebeeldcamera, alleen wellicht als je gaat scannen: http://www.cheap-thermocam.tk/

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Mijn camera maakt inderdaad tegelijkertijd een normale foto. Overigens lag er op deze daken GEEN sneeuw meer. Daken zijn helemaal vrij van sneeuw nu, dus warmteverlies op de foto is reeel en wordt niet versterkt door sneeuw.

Ik heb trouwens vandaag ook met en zonder SuperResolution getest.En ik durf rustig te zeggen. HET WERKT. EN HOE!!!!

Test"opstelling"

Ik ben gaan zitten op de grond, ik heb de lens scherpgesteld op de voordeur en heb achter elkaar een foto gemaakt met en zonder SuperResolution.

Zonder

Met

Let vooral op het onderste slot, je kan op de onderste foto duidelijk de schroeven zien zitten. Ook de lijnen in de deur zijn veel strakker. Ook het raster van de radiatorombouw is veel beter te zien.

Ik kan alleen maar zeggen: WAUW!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17
Misschien ook handig om in de startpost informatie op te nemen over huur van die dingen (al dan niet met persoon eraan vast :) )
Voor mij thuis wil ik, zeker nu het buiten goed koud is, eigenlijk wel een paar foto's van de isolatie hebben (of gebrek daaraan). Tegelijk kijk ik ook rond met in mijn achterhoofd dat we op het werk binnen afzienbare tijd ook zo'n camera moeten hebben voor de kalibratieruimte.
Wat voor dat laatste van belang is, is temperatuur resolutie. Die ruimte moet namelijk uiteindelijk de meetapparatuur op 20.0 graad houden. Wij maken 3D CMM-apparatuur, oftewel meten op micrometer niveau, en dan is een constante (en bekende) temperatuur erg belangrijk.
Ik vrees dus dat we op 't werk er niet onderuit komen om een best wel duur exemplaar te nemen.

Kortom, wat zijn adressen voor dergelijke high-end camera's, waarbij je ook iemand erbij kunt huren met verstand van zaken? Een vertegenwoordiger vertelt meestal precies wat er matcht met zijn/haar assortiment.

Voor mij thuis hoeft het allemaal niet zo nauwkeurig natuurlijk en op 't werk is er vooralsnog geen haast. Dat kan best nog wel enkele maanden duren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Paul C
mkleinman schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 23:14:
Mijn camera maakt inderdaad tegelijkertijd een normale foto. Overigens lag er op deze daken GEEN sneeuw meer. Daken zijn helemaal vrij van sneeuw nu, dus warmteverlies op de foto is reeel en wordt niet versterkt door sneeuw.

Ik heb trouwens vandaag ook met en zonder SuperResolution getest.En ik durf rustig te zeggen. HET WERKT. EN HOE!!!!

Test"opstelling"

Ik ben gaan zitten op de grond, ik heb de lens scherpgesteld op de voordeur en heb achter elkaar een foto gemaakt met en zonder SuperResolution.

Zonder

[afbeelding]

Met

[afbeelding]

Let vooral op het onderste slot, je kan op de onderste foto duidelijk de schroeven zien zitten. Ook de lijnen in de deur zijn veel strakker. Ook het raster van de radiatorombouw is veel beter te zien.

Ik kan alleen maar zeggen: WAUW!
Zeer interessant.

Maar is je beeld nu alleen scherper, of is je meting ook beter?

E.g. doe eens een test of je IFOVmeasurement ook kleiner wordt?

(Je span en level verschillen trouwens ook tussen de twee warmtebeelden...)

[Voor 3% gewijzigd door Paul C op 22-01-2013 02:09]

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Paul C schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 02:01:
[...]

Zeer interessant.

Maar is je beeld nu alleen scherper, of is je meting ook beter?

E.g. doe eens een test of je IFOVmeasurement ook kleiner wordt?

(Je span en level verschillen trouwens ook tussen de twee warmtebeelden...)
Voor wat ik nu kan zien wordt alleen het beeld scherper. Maar het zou zomaar meer impact kunnen hebben. IFOV zegt me (nog) niets.

Span en level bedoel je de temperatuurrange mee van de foto? Dat had ik ook al gezien, die kan ik vrij eenvoudig gelijk trekken in de software.

* mkleinman moet nog een heleboel leren.

• Paul C
Nee, niet de temperatuursrange, maar de thermische focus.

• NovapaX
http://thermal-imaging-bl...el-and-span-a-definition/
Dus Span en level kun je ook als 'temperatuurrange' omschrijven eigenlijk.
(ik denk dat je zijn zin niet helemaal begreep)

Goede/leerzame blog trouwens: http://thermal-imaging-blog.com
Staan best handige dingetjes op geloof ik.

[Voor 20% gewijzigd door NovapaX op 23-01-2013 09:06]

Sparql TV wiki

Pagina: 1 2 3 ... 19 Laatste

Let op:
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee