Het Nuon Solar Team wordt gesponsord door FLIR. Toen ik bij ze was op de kombaan van het RDW in Lelystad zag ik ze ook bezig met een mooie IR-camera
Maar goed. De IR-foto van de koelkast heb ik niet meer, die heb ik destijds kennelijk van het geheugenkaartje gemoved in plaats van gekopieerd. Maar je zag bij de sluitranden dat die op twee plekken erg koel waren (zelfs onder het dauwpunt), dus kapot. De koelkast was al oud, dus dit was een mooie reden om hem te vervangen. Ik hoop dat mijn verhaal dat het zinvol is om wat meer geld uit te geven aan een extra zuinig model loont is aangekomen. Maar het woord "ijsblokjesmaker" kwam voorbij, dus we zullen zien.
De foto van de meterkast:
De eerste indicatie van een probleem was dat twee lampen in de woonkamer af en toe knipperden. Niet allemaal, maar alleen twee lampen van
dit type. Twee andere lampen van
dit type hadden er geen last van (zitten wel op dezelfde groep).* Natuurlijk eerst het probleem in de lamp gezocht, maar dat bleek het toch niet te zijn. Bij toeval kwam ik erachter dat de netvoeding van mijn laptop een zacht tikkend geluid maakte, precies in het ritme van de knipperende lampen.
Toen maar eens in de meterkast gaan kijken. Tot mijn schrik klonk uit de stoppenkast nog veel harden getik, "elektrisch gekraak" zelfs, op het ritme van de knipperende lampen. Mijn eerste actie was even gauw aan alle stoppen voelen, en die meest linkse was voelbaar warmer dan de rest. Dat wilde ik kwantificieren natuurlijk, en als je toch een IR-camera in huis hebt is dat zo gedaan. Dat leverde dus bovenstaande foto op.
Uiteraard die groep uitgeschakeld, de stop er eens uitgehaald en het bleek dat er wat oxidatie was op het contactpunt tussen de stop en het contact waar hij tegenaan zit. Oxidatie is natuurlijk verdacht, dus de hoofdschakelaar omgezet en alle andere gaten ook bekeken, maar die waren brandschoon. Ik heb de stop vervangen en het achtercontact gereinigd en opgeschuurd met een stukje schuurpapier op een houten stokje.
Nu is het probleem opgelost.
* Ik heb ook nog een slow-motion-camera (jawel) en bij de "maiskolf-lamp" is een 50Hz-knipper op 1200fps duidelijk zichtbaar, bij de Pharoxlamp helemaal niet. De laatste werkt dus intern blijkbaar op een veel beter afgevlakte gelijkspanning, en is daardoor niet gevoelig voor spieken en dalen in de netspanning. Dingen te weten komen die anderen niet weten - en die informatie delen - is tof