Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb e.e.a geisoleerd en ben benieuwd naar het effect en eventuele lekken. Daarbij zou ik graag op onze zolder ook wat beelden hebben van de dak constructie voor ik daar ga verbouwen.
[Voor 3% gewijzigd door VROEM! op 19-02-2013 19:30]
ieeeepppppp :P
*Toevallig* werk ik op dit moment in Almelo.VROEM! schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 19:30:
Wil een eigenaar hier misschien nog (tegen vergoeding) een rondje thermografische foto's schieten in Almelo?
Ik heb e.e.a geisoleerd en ben benieuwd naar het effect en eventuele lekken. Daarbij zou ik graag op onze zolder ook wat beelden hebben van de dak constructie voor ik daar ga verbouwen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
alvast bedankt
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Enne, Jeroen, als je nog eens in Zuid-Holland ben, in de buurt van Dordrecht ben je van harte welkom om wat kiekjes te komen maken (paar minuten lopen vanaf station Stadspolders).
(volgende winter mag ook hoor... nu toch al druk genoeg met verbouwen)
Reiskosten en uren worden natuurlijk vergoed. Je mag zelfs gratis mee-eten.
Je weet me vast wel te vinden op twitter

[Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 20-02-2013 17:01]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
de woning van mij (bj 2005-2006) heeft nu al mindere aansluiting rubbers, dus... t spul verouderd sneller dan je denktNovapaX schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:59:
Na 20 jaar zijn ze aardig stug aan het worden... ik heb ze pas vervangen (huis uit 1994)
Enne, Jeroen, als je nog eens in Zuid-Holland ben, in de buurt van Dordrecht ben je van harte welkom om wat kiekjes te komen maken (paar minuten lopen vanaf station Stadspolders).
(volgende winter mag ook hoor... nu toch al druk genoeg met verbouwen)
Reiskosten en uren worden natuurlijk vergoed. Je mag zelfs gratis mee-eten.
Je weet me vast wel te vinden op twitter

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik moest nog reageren op je superresolutie foto's. Ze zien er goed uit!
En ik heb het vandaag even opgezocht: Testo claimt een 1,6× verbetering van de IFOV.
Superresolutie is trouwens niet alleen supersampling, maar ook deconvolutie. Deconvolutie kan op iedere camera (in theorie, want het is een software nabewerking) en levert een scherper beeld op.
Ben benieuwd naar de resultaten

Als ik de plaatjes heb laat ik hier de interessante wel zien

[Voor 37% gewijzigd door VROEM! op 21-02-2013 18:44]
Wat ik wel alvast wil delen is mijn ketel tijdens bedrijf

Als ketel nerd moet je toch wat tenslotte.
Conclusie van het geheel -tot nu toe- is dat ik nergens meer grote warmte/kou lekken heb op de plekken waar we verbouwd hebben. De warmtelekken die er nog zijn waren al bekend:
Voor de sessie begon heb ik in het hele huis alle deuren geopend en alles in 24 uur gelijkmatig op 17 graden laten komen zodat je beelden niet vertroebeld kunnen worden doordat je verschillende ruimtes op verschillende temperaturen stookt.
Onze erker en voordeur (en WC raampje):
De raampjes van de dak kapellen: (onder het dakje blijft gewoon wat warmte hangen)
Zie rechts een klein vlekje: Dit is het "dakleer" (met een alu matrix gevoerd) dat warmte verspreidt van onder de dakkapel...denk ik. Vooralsnog is het geen verdenking op tocht.
De kruipruimte zuigt bij de erker blijkbaar lucht aan gezien de donkere opening:
Klassiek raambeslag geeft toch wat extra lekken:
Kleine serie foto's binnen:
CV aanvoer en retour leiding: (Je bent ketelnerd of je bent het niet

Dakconstructie zolder:
De kelder zuigt wat koude lucht aan via deze pijp. Dit is prima voor de houdbaarheid van de levensmiddelen in de kelder dus mooi zo laten. Daarbij moet de lucht die we het huis uit ventileren met de mechanische ventilatie toch ergens naar binnen en dan het liefste hier

Boven de tuindeuren zit een hele grote massieve beton latei. Erg lelijk van buiten en koud van binnen.
Het WC raampje is origineel enkel glas in lood:
Vloerverwarming in de badkamer:
En last but not least: de gepatenteerde zelf ontworpen vloerverwarming in de woonkamer. Zie eerder in dit topic: http://forum.fok.nl/topic/1721061/1/999

Een 640x480 FPA kost zo'n 1200 euro, dus reken uit je winst...
Bij ons op het werk is men nogal van het "we doen het zelf wel, dan weet je tenminste dat het goed gebeurd", dus zelfbouw is natuurlijk altijd wel cool

helaas is dat "zeker weten dat het goed gebeurd" niet altijd een garantie....

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Voor het gemak vergeet je dan maar even de kosten voor de software/service/ontwikkeling/etc?FireAge schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:08:
Net dit topic ontdenkt. Man wat een prijzen in de startpost. Eigenlijk belachelijk als je bedenkt wat dat spul nu werkelijk kost (we hebben zelf zo'n cam gemaakt op het werk). Een microbolometer, bijvoorbeeld ASi gebaseerde 386x288 FPA van Ulis met een 25um pixel pitch kost nog geen 600 euro (in lage aantallen). De displaymet zo'n resolutie kost max 200 euro, en de rest van de elektronica en plastic nog eens 200 euro. Dus je bouwt zo'n camera voor 1000 euro of minder. Geen wonder dat FLIR zo goed draait
Een 640x480 FPA kost zo'n 1200 euro, dus reken uit je winst...

Maar die voordeur staat ook wel op de nominatie voor verbouwing. Alleen niet bovenaan de lijst. De gang is bij ons altijd koud (ook gewoon omdat we die normaliter niet stoken) dus de verliezen hier doen ons niet zo veel pijn.
De erker zou ik ergens wel graag willen doen, vanwege energie maar ook vanwege comfort. Als je daar zit voel je een lichte koude tocht en die is er dan af.
Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Zie ik daar dat ik van de lasdozen (boven de groepenkast) echt een wamte plek liet zien. Ik gelijk kijken wat het zou kunnen zijn. Was ik vergeten dat ik daar een z-wave module in had gestopt omdat die niet achter me schakelaar paste

Ook geen gekke warmte lekken uit me dak vandaan. Wat me wel opviel is dat me geïsoleerde glas in lood toch wel een stuk minder isoleren dan me HR++ beglazing. Maar het oog wil soms ook wat

Alleen zit er blijkbaar een koude brug in me houten kozijnen. Beter gezegd is het hout daar eigenlijk het dunst.Scheelt 3.5 graad met het hout van me raam.
Mijn V&A adv.
[Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 03-03-2013 16:26. Reden: i7 veranderd in i3, sorry!]
Dat is een i3, geen i7.JeroenH schreef op zondag 03 maart 2013 @ 12:41:
Voor wie wil beginnen met thermografie: een FLIR i7 op marktplaats, vraagprijs € 750.
Plaatjes gaat hem helaas niet worden omdat het een defensiebedrijf is.TD-er schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:21:
Nou dan ben ik wel benieuwd naar plaatjes van die zelfbouw-camera.
Bij ons op het werk is men nogal van het "we doen het zelf wel, dan weet je tenminste dat het goed gebeurd", dus zelfbouw is natuurlijk altijd wel cool
helaas is dat "zeker weten dat het goed gebeurd" niet altijd een garantie....
Ontwikkelingskosten.
Electronica: +/- 0.2 FTE
VHDL: +/- 0.4 FTE
Totaal: 0.6 FTE -> 60.000 euro
Maar dat is voor intern gebruik. Voor extern krijg je de kwalificatie en CE testen erbij.
Ga maar uit van nog zo'n 150.000 euro.
Dus voor een 200.000 euro ontwikkel je zo'n 640x480 geval. En elke verkochte unit levert zo'n 5000 euro winst (na aftrek kosten en support). Dus na de eerste 40 ga je winst maken

FLIR zit dan ook tussen de 30-40% winst op hun totale omzet. En op dit soort producten ligt dat een stuk hoger omdat ze dat soort marges nooit kunnen maken in de automotive sectie.
Niet goedkoop, maar wel veel goedkoper dan zelf aanschaffen.
Ik zal nog eens even zoeken wie dat was.
Met een aantal mensen samen aanschaffen is natuurlijk ook een optie. (IR-cooperatie?)
Zie Het algemeen beleid #groeten voor het beleid met betrekking tot groeten op GoT. Tevens is het niet wenselijk om in elke post een link naar je eigen site te plaatsen, oftewel te spammen. Zet dan liever een link in je signature, de huidige methode is niet correct.
[Voor 33% gewijzigd door FeaR op 11-03-2013 08:08]
Zwerius Kriegsman
Maar er wordt hier her en der in dit topic ook wel samengewerkt etc en bij lief vragen is er her en der ook wel wat mogelijk dacht ik.
Ik gebruik nu zelf een voltcraft (conrad) IR puntmeter om de voor de hand liggende dingen te vinden, en ga denk ik volgende winter eens vragen of ik een deal hier kan maken met iemand voor een redelijke vergoeding en een mooie fles wijn oid.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Een camera waarvan alles open source is en hopelijk de sensor een beetje fatsoenlijk, daarvan kun je in no-time functionaliteit gaan verwachten die pas in commerciële producten zit van 20 - 30x de prijs.
Ik ben benieuwd. Ik heb een lot gekocht, tenminste zo zie ik het. Wordt het niets, dan heb ik pech. En anders heb ik voor 119 Euro (ex verzendkosten) een leuk IR-device.TD-er schreef op zondag 10 maart 2013 @ 10:18:
Mocht dit kickstarter-achtige project aan gaan slaan, dan zou het maar zo kunnen dat er heel veel gaat gebeuren op de markt van thermal-imaging.
Een camera waarvan alles open source is en hopelijk de sensor een beetje fatsoenlijk, daarvan kun je in no-time functionaliteit gaan verwachten die pas in commerciële producten zit van 20 - 30x de prijs.
http://www.indiegogo.com/...at-health-diagnostic-tool
If you would like a refund for a contribution made via PayPal to a flexible funding campaign or if you would like a refund after the campaign has already ended, you will need to contact the campaign owner directly.
http://support.indiegogo.com/entries/21081743-Refunds
Ligt het aan mij of is het echt zo lastig om daar duidelijkheid over te geven/vinden?
Verder, mooi project natuurlijk, hopelijk slaagt het!
6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
Dat weet ik natuurlijk ook niet. Maar stel dat de campaign een hoax zou zijn, dan is het natuurlijk niet eenvoudig om je geld terug te krijgen, ook al omdat je voor 119 euro niet heel veel moeite kan gaan doen om in Amerika je recht te gaan halen.zeegerd schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 11:23:
@ericplan in hoeverre heb je pech bij een project met 'flexible funding' op Indiegogo? Is me niet geheel duidelijk:
If you would like a refund for a contribution made via PayPal to a flexible funding campaign or if you would like a refund after the campaign has already ended, you will need to contact the campaign owner directly.
http://support.indiegogo.com/entries/21081743-Refunds
Ligt het aan mij of is het echt zo lastig om daar duidelijkheid over te geven/vinden?
Verder, mooi project natuurlijk, hopelijk slaagt het!
http://support.indiegogo....ith-Fraudulent-Campaigns-
(ik bedoelde trouwens: hoe lastig is het voor zo'n enorm bekende crowdfunding-site om daar duidelijkheid over te geven, is toch ook in hun eigen belang?)
6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
Speel ook Airplane Manager en Repeat
Duidelijkheid zou ook kunnen betekenen dat iemand anders met jouw idee aan de haal gaat. Heel veel ontwikkelingen worden gedaan door kleine startende bedrijfjes, die gewoon nog niet voldoende kapitaal hebben. En wie het eerst een werkend product lanceert gaat er met de winst vandoor.zeegerd schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:10:
@ericplan Mee eens, dat wordt lastig. Vermoed dat er niet snel hoaxes tussen zitten trouwens.
http://support.indiegogo....ith-Fraudulent-Campaigns-
(ik bedoelde trouwens: hoe lastig is het voor zo'n enorm bekende crowdfunding-site om daar duidelijkheid over te geven, is toch ook in hun eigen belang?)
Ik ga er vanuit dat ik invoerrechten moet betalen. En uiteraard verzendkosten. We zullen het zien. Ik weet het nog niet. Ondertussen is het bedrag opgelopen tot $152.756 met nog 13 dagen te gaan.JeroenH schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:34:
Maar wat betaal je aan verzendkosten? En Wat is het risico dat je zending onderschept wordt zodat je ook invoerrechten moet betalen? Volgens mij zitten ze daar tegenwoordig behoorlijk bovenop.
Volgens deze site komt er € 40 extra bij (als ik de verzendkosten even gok op $20).
Nu maar afwachten.
Als het goed is ligt er binnenkort ook opeens een Leap Motion op de mat... is ook goed gekomen en dat zag er nog veel onwaarschijnlijker uit

Sparql TV wiki
Zou iemand mij willen / kunnen uitleggen hoe ik deze foto's moet interpreteren?
De foto's zijn op 15-03 gemaakt, die dag was ik ziek thuis en stond de verwarming op 18graden.
(2volw.+1kind) Hoekwoning'59: 2420wp PV / spouw&dak&leidingisolatie / Apparatuur A++ > / HR+ glas/ ledlampen 26x /luchtlucht warmptepomp >Doelstelling jaarverbruik : Water 86m³, Gas 850m³, -200kWh incl PV. Lasten?Gereduceerd!
Ik heb de gok ook genomen, maar dan voor $150.NovapaX schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:22:
Ik heb ook de gok genomen voor €150...
Nu maar afwachten.
...

[Voor 4% gewijzigd door RAdV op 27-03-2013 13:37]
Op basis van deze 3 foto's zou ik zeggen: Nog helemaal niets! De schaal op de foto's is in mijn ogen volstrekt onzinnig waardoor de foto's nog nietszeggend zijn.pielle007 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 08:55:
Ik had een vraag, onlangs heeft iemand van de Gemeente warmte foto's gemaakt van ons huis.
[afbeelding]
De foto's zijn op 15-03 gemaakt, die dag was ik ziek thuis en stond de verwarming op 18graden.
* mkleinman hoopt dat de andere IR camera bezitters daar net zo over denken anders moet ondergetekende terug naar school

Was al een beetje bang voor deze reactie. Volgens mij heeft de ambtenaar in kwestie de Flir uitgeleend aan een leek die op de hoek van de straat "foto's" is gaan maken van de vogels.mkleinman schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:39:
[...]
Op basis van deze 3 foto's zou ik zeggen: Nog helemaal niets! De schaal op de foto's is in mijn ogen volstrekt onzinnig waardoor de foto's nog nietszeggend zijn.
* mkleinman hoopt dat de andere IR camera bezitters daar net zo over denken anders moet ondergetekende terug naar school
(2volw.+1kind) Hoekwoning'59: 2420wp PV / spouw&dak&leidingisolatie / Apparatuur A++ > / HR+ glas/ ledlampen 26x /luchtlucht warmptepomp >Doelstelling jaarverbruik : Water 86m³, Gas 850m³, -200kWh incl PV. Lasten?Gereduceerd!
4ericplan schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:28:
Ik zag nog een bekende naam voorbijkomen op de funderslistDat zijn er dan drie. Kunnen we in mei een eigen topic starten.

Wise enough to play the fool
5
Jantje.vlaam aka Siem-IT heeft ook net $150,00 betaald via Paypal. Ben benieuwd.
Het is natuurlijk ook wel heel erg spannend om te zien hoe hard het de laatste dagen gaat. De teller staat nu al op $192,715.- met nog vier dagen te gaan. Waarschijnlijk wordt die $200,000.- wel gehaald, zeker als er hier nog wat bestellingen geplaatst wordenjantje.vlaam schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 17:16:
[...]
5
Jantje.vlaam aka Siem-IT heeft ook net $150,00 betaald via Paypal. Ben benieuwd.

Make that 6. Had me een tijdje geleden a ingeschreven, $150 valt nog in het "leuke dingen voor de mensen" budget en voor de kosten van een dag een echte huren wil ik wel een gokje wagen voor een thuisgebruik apparaat. Niet dat ik niet jaloers ben op mkleinman's camera, maar dat is budgettair niet te verkopen :-)jantje.vlaam schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 17:16:
[...]
5
Waar woon je? Zolang het koud blijft kan het prima om warmtebeeldfoto's te makenpielle007 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:17:
[...]
Was al een beetje bang voor deze reactie. Volgens mij heeft de ambtenaar in kwestie de Flir uitgeleend aan een leek die op de hoek van de straat "foto's" is gaan maken van de vogels.
We'll seeYou raised the campaign total to: $195,300!
en inderdaad is het nu best redelijk goed weer om te meten, zerker in de vroege ochtend rond zon's opgang. Later wordt wel moeilijk omdat de koperen ploert al wel over halverwege haar/zijn klimtocht naar boven is. Zonnehoek is nu vergelijkbaar met eind september.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
http://www.indiegogo.com/...l-to-save-on-energy-costs
[edit] 30-3-13 om 17:26 uur staat de teller al richting de 3 ton. Op 263.718,00 om precies te zijn.
Als het maar geen hoax of vaporware is.
[Voor 71% gewijzigd door TheSiemNL op 30-03-2013 17:27]
Ongeschikte tools in de handen van een ongekwalificeerd persoon...pielle007 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 08:55:
Ik had een vraag, onlangs heeft iemand van de Gemeente warmte foto's gemaakt van ons huis.
[afbeelding]

320 * 240 pixels bij <50mK @ 30C zijn de minimumvereiste voor bouwkundige thermografie. Met alle respect, maar een i3 is niet veel meer dan een veredelde pyrometer.
Edit:
Om het leuk te houden een brainteaser; Wat is hier te zien?
[Voor 7% gewijzigd door Paul C op 31-03-2013 12:34]
Open klapraampje?
Ventilatieroostertje?
Oh en natuurlijk niet te vergeten de behoorlijke warmtebrug rondom de ramen.
Twee ventilatie-roosters naast de ramen?Paul C schreef op zondag 31 maart 2013 @ 00:35:
[...]
Ongeschikte tools in de handen van een ongekwalificeerd persoon...![]()
320 * 240 pixels bij <50mK @ 30C zijn de minimumvereiste voor bouwkundige thermografie. Met alle respect, maar een i3 is niet veel meer dan een veredelde pyrometer.
Edit:
Om het leuk te houden een brainteaser; Wat is hier te zien?
[afbeelding]
dubbel- en hr++ glas?
De uitbouw en zolder zijn juist beter geisoleerd, die zijn kouder dan de rest.Erasmo schreef op maandag 01 april 2013 @ 11:48:
Boven is een raam beter dan een ander. De rode randen onder zijn vermoedelijk reflecties van de sponning. De uitbouw en zolder zijn slechter geïsoleerd dan de rest.
Vwb die ramen, het kan ook zijn dat de ene kamer gestookt word en de andere niet.
Verder denk ik dat de aansluiting tussen de nieuw/oudbouw niet optimaal is, daar lekt warmte.
[Voor 9% gewijzigd door TheSiemNL op 01-04-2013 12:03]
Daar twijfelde ik ook over, alleen zit die deur dan wel heel dicht tegen de zijmuur aan. Dat is niet gebruikelijk. Maar dat rechthoek die zich daar aftekent is wel opvallend.ericplan schreef op maandag 01 april 2013 @ 12:04:
Dichtgemetselde deur?
Verder inderdaad de uitbouw die beter is geisoleerd.
En wat opvalt is de warmere plek ( subtiel ) boven de uitbouw onder het raam. Misschien subtiele constructiefout waardoor warmte van de uitbouw daar in de spouw kan komen.
Oeps was nog niet helemaal wakkerjantje.vlaam schreef op maandag 01 april 2013 @ 12:00:
[...]
De uitbouw en zolder zijn juist beter geisoleerd, die zijn kouder dan de rest.
Vwb die ramen, het kan ook zijn dat de ene kamer gestookt word en de andere niet.
Verder denk ik dat de aansluiting tussen de nieuw/oudbouw niet optimaal is, daar lekt warmte.

Maar het is ook lastig om foto's te beoordelen die je niet zelf hebt gemaakt.
De uitbouw is in ieder geval beter geïsoleerd dan het huis. In de gevel van de muur zijn als je goed kijkt ook convectiestromingen te zien. Zeker boven de ramen boven. De vliering is dus waarschijnlijk onverwarmd, omdat deze patronen hier wat duidelijker afsteken. De spouwmuur is dus ongeïsoleerd.
De ramen zijn verder allemaal goed en even goed. Het verschil is enkel een verschil in gereflecteerde temperatuur. Wel zit onder het rechtse raam boven een radiator die aan staat.
Wat je verder nog kunt zien als je goed kijkt, maar die je verder niet had kunnen afleiden uit dit warmtebeeld:
De trap die onder het linker raam zit.
De kapstok met jassen die beneden links op de muur hangt.
De kast die op de 1e verdieping onder het ventilatierooster staat.
Flir heeft nog leukere speeltjes!
[edit] deze omdat het zo grappig is (relatief gezien dan).
[Voor 28% gewijzigd door TheSiemNL op 04-04-2013 13:24]
Wat mij betreft wel een topic waard, echter valt het ook wel binnen dit topic denk.ericplan schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:28:
Ik zag nog een bekende naam voorbijkomen op de funderslistDat zijn er dan drie. Kunnen we in mei een eigen topic starten.
Geen idee, misschien verkoop ik 'm wel. Ben er wel een beetje op uitgekeken, eigenlijk. Een business is er echt niet van te maken.Erasmo schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 17:33:
Nu het stookseizoen op zijn einde begint te lopen wat gaan we nu met de camera's doen behalve panelen checken?
Gewoon even nieuwsgierig, wat heb je en wat zou zoiets ongeveer op moeten brengen?JeroenH schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 22:50:
[...]
Geen idee, misschien verkoop ik 'm wel. Ben er wel een beetje op uitgekeken, eigenlijk. Een business is er echt niet van te maken.
Er is vast wel business van te maken (investeren in goed businessplan en marketing, publiciteit opzoeken...), maar dan wordt een hobby opeens werk (en er komt veel bij kijken wat je sowieso niet echt leuk zal vinden, financieel risico enzo) ... ervaring leert dat de lol er dan opeens snel vanaf is. ;-)JeroenH schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 22:50:
[...]
Geen idee, misschien verkoop ik 'm wel. Ben er wel een beetje op uitgekeken, eigenlijk. Een business is er echt niet van te maken.
Sparql TV wiki
Ik heb een FLIR i7: http://www.solarwebsite.nl/2012/06/warmtebeeldcamera/ Ik wil er toch wel € 1000 voor hebben, dan heb ik voor niet te veel geld toch een paar maandjes met een heel mooi apparaat mogen werken. Nieuwprijs ligt nog altijd rond de € 2000 en deze is in zeer goede staat, weinig foto's mee gemaakt en geheel compleet met koffer, kabels, software, e.d.TD-er schreef op woensdag 10 april 2013 @ 07:11:
Gewoon even nieuwsgierig, wat heb je en wat zou zoiets ongeveer op moeten brengen?
Wat je zegt is helemaal waar, een hobby kun je leuk houden en doen waar en wanneer het je uitkomt. Zodra het werk wordt gaat het vrijblijvende eraf. Dat hoeft niet erg te zijn, maar dat is wel het grote verschil tussen hobby en werk.NovapaX schreef op woensdag 10 april 2013 @ 08:35:
Er is vast wel business van te maken (investeren in goed businessplan en marketing, publiciteit opzoeken...), maar dan wordt een hobby opeens werk (en er komt veel bij kijken wat je sowieso niet echt leuk zal vinden, financieel risico enzo) ... ervaring leert dat de lol er dan opeens snel vanaf is. ;-)
Maar zelfs buiten dat, ik heb de afgelopen tijd met veel mensen hierover gesprekken gehad, en als je niet het hele verdere traject in handen kunt nemen (isolatie e.d.) is van alleen een IR-camera naar mijn mening geen business te maken - althans niet in de zin dat het een broodwinning zou kunnen zijn. Ook is het natuurlijk 'seizoensarbeid', misschien dat je in de zomermaanden hier en daar eens een zonnestroominstallatie of airco kunt 'doen' maar veel zal het niet zijn. Het gros van je inkomsten zal uit de wintermaanden moeten komen.
Daarmee niet gezegd dat je zo'n ding niet moet kopen. Ten eerste is het machtig mooi 'speelgoed' (speelgoed in de goede zin des woords) en ten tweede is het wellicht mogelijk om er hier en daar wat geld mee te verdienen. Maar de meeste mensen in deze wereld hebben geen behoefte aan een documentje met IR-foto's van hun huis, daar kunnen ze niets mee. Die willen ontzorgd worden. En volgens de mannen die mijn woning kwamen isoleren vorig jaar is zelfs dat een branche waar het geld echt niet voor het oprapen ligt.
Duurzaamheid omzetten in business valt, zelfs anno 2013, nog echt niet mee.
Ik heb een 'lot' gekocht voor die indiegogo warmtebeeldcamara. Voor een mooi prijsje toch iets bruikbaars (hopelijk), iets meer in de hobby-sferen.
Overigens is 1000 euro niet echt veel voor een bijna-nieuwe i7, maar ik kan me voorstellen dat de tweedehandsmarkt voor die dingen ook niet echt groot is.
Sparql TV wiki
Nee, klopt. Ik hoef er geen geld op te verdienen en ik heb ook geen haast met verkopen. Het is een geinig ding om te hebben. De markt is inderdaad klein en ze houden hun waarde goed.NovapaX schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:33:
Dat is waar inderdaad.
Ik heb een 'lot' gekocht voor die indiegogo warmtebeeldcamara. Voor een mooi prijsje toch iets bruikbaars (hopelijk), iets meer in de hobby-sferen.
Overigens is 1000 euro niet echt veel voor een bijna-nieuwe i7, maar ik kan me voorstellen dat de tweedehandsmarkt voor die dingen ook niet echt groot is.
Voor volledige isolatiescans wordt het nu te warm voor mij dus de laatste tijd doe ik voornamelijk wat kleinere klussen, zoals het documenteren van vloerverwarmingen. Als het straks wat beter weer wordt ga ik kijken of het een beetje te doen is om zonnepanelen te controleren.
Leuk topic dit. Volg het al vanaf het begin, maar nieuwprijzen zijn mij iets te gortig.JeroenH schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 22:50:
[...]Geen idee, misschien verkoop ik 'm wel. Ben er wel een beetje op uitgekeken, eigenlijk. Een business is er echt niet van te maken.
@Jeroen, ik heb wel interesse in je flir, als erop uitgekeken bent. Stuur een DM/mail, dan komt het wel goed.
En wie kijkt daar dan naar? Dit is echt een niche topic met 12 posters.
We zitten hier wel op een forum met gadget-liefhebbers, waarvan je er maar één hoeft te hebben die het ervoor over heeftfranssie schreef op zondag 14 april 2013 @ 00:27:
@teacher - in het algemeen snap ik dat, maar een Flir in V&A? Heeft tweakers daar überhaubt een categorie voor?
En wie kijkt daar dan naar? Dit is echt een niche topic met 12 posters.

Ik zou zelf ooit wel eens zo'n ding willen hebben voor werk (machinebouw, dus ook electrokasten en dergelijke), maar voorlopig nog niet relevant/te betalen

Vraag en aanbod topic
Daar en ik ook benieuwd naar als ik volgende maand hopelijk mijn indiegogo camera krijg.kiwi71 schreef op zondag 14 april 2013 @ 11:30:
Het was zeker niet mijn bedoeling om dat zo hier te doen. Maar even on-topic : hoe zit het met de handleidingen die bij de testo en de flir zitten? Zijn deze goed genoeg om ook goede plaatjes te maken, die je ook echt met elkaar kunt vergelijken? Of moet je echt een cursus of een ander boek hiervoor kopen? Of anders gezegd hoe komen jullie aan de kennis om goede plaatjes te maken en te beoordelen?
Ik doe ook mee aan die loterij, maar reken er absoluut niet op dat de camera in mei geleverd wordt. Men blijft zeer vaag over het prototype en gezien de mededelingen over het nog steeds kiezen/wijzigen van componeneten en praten met componentleveranciers, lijkt productie en uitlevering in mei me nogal een utopie. Maar in de zomer heb ik toch niets aan de camera dus november/december is wat mij betreft ok :-)jantje.vlaam schreef op zondag 14 april 2013 @ 11:42:
[...]
Daar en ik ook benieuwd naar als ik volgende maand hopelijk mijn indiegogo camera krijg.

Moet ook eerst eens zien of ze kunnen leveren (op tijd).
Intussen aan het spelen met de IR-Blue versie van Kickstarter.
Niet te vergelijken met de grote broers maar leuke tool om snel inzicht te krijgen.
Als ik die IR-Blue zo zie heb ik meer vertrouwen in de MU. Maar eerst maar eens zien.Mardaso67 schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:45:
Ik heb ook een lot gekocht![]()
Moet ook eerst eens zien of ze kunnen leveren (op tijd).
Intussen aan het spelen met de IR-Blue versie van Kickstarter.
Niet te vergelijken met de grote broers maar leuke tool om snel inzicht te krijgen.
Zie het meer als "multi meter" voor in de tool kist en betaalbaar.
Voor de MU de enige warmtebeeld sensor onder de 200 euro.
Hier een demo van de oude software versie:
http://youtu.be/018yzl3XuYg
Dat gaat niet altijd van een leien dakje:
RTV Utrecht - Geheimzinnige auto in Utrecht blijkt peilwagen gemeente
Ik heb ook zo'n scan gekregen. Ik ben niet erg onder de indruk van het resultaat, al kan dat ermee te maken hebben dat deze gevel voorzien is van 12 cm isovlas en HR++ glas...UTRECHT - De politie in Utrecht heeft in de nacht van woensdag op donderdag een auto met een geheimzinnig kastje op het dak langs de kant gezet. Het deels geblindeerde voertuig reed stapvoets door Utrecht-Oost en de inzittenden schenen met een zaklamp op huisnummers.
Toen de politie poolshoogte nam, kwam de aap uit de mouw. Het bleek te gaan om een bedrijf dat voor de gemeente Utrecht infraroodmetingen verricht. Op die manier brengt de gemeente in kaart hoeveel warmte de huizen verliezen.
De auto rijdt 's nachts omdat hij dan minder verkeersoverlast geeft. De politie liet de mannen na de controle verder werken. De wijkbewoners krijgen binnenkort een isolatieadvies van de gemeente.
Je moet ook alles zelf doen

l'art pour l'art

Sparql TV wiki
Iemand hier die dit al gedaan heeft, het overweegt of de rit uitzingt?
Volgens mij was die geschatte tijd ook wel redelijk optimistisch.
Maar goed, stel dat het ontwerp (en de firmware) nu wel klaar zijn, dan nog denk ik dat je al gauw op 2 maand kunt rekenen voordat alles geproduceerd is en de eerste batches klaar zijn om te versturen.
Het zou al een hoop schelen als er vaker updates zouden komen.
Ik heb mijn lot weer ingeleverd. Ging moeiteloos: berichtje naar Marcus Deely gestuurd dat ik een refund wilde vanwege gebrek aan vertrouwen in de voortgang en binnen een paar dagen had ik mijn geld terug.jantje.vlaam schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 02:23:
Ik overweeg om mijn geloof in de Muoptics camera via Indiegogo maar op te zeggen.
Iemand hier die dit al gedaan heeft, het overweegt of de rit uitzingt?
Ik wil nog wel eens een foto van een heteluchtballon maken terwijl hij over drijft

@JeroenH
Leuke foto, heb je ook nog een foto van de koelkast en andere zaken waar je foto's van gemaakt heb? (is wel leuk om te delen)
Het probleempje in je meterkast is overigens voor ons als buitenstaanders wat lastig te beoordelen. Als je op dat moment 2245 W aan het invoeden was op die groep zou ik een deltaT van van 5°C erg weinig vinden. Maar daar heb ik dus als buitenstaander geen zicht in wat het probleempje was. Korte uitleg zou leerzaam zijn voor de andere IR fotografen

Met hem ^ericplan schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 09:30:
Ik ben er ingestapt voor de lol, het geld is al vergeten en ik heb stiekem de hoop dat het voor 2014 goed komt.

Helaas kan ik geen beschrijving ontdekken of de temperatuurverschillen die op deze foto zichtbaar zijn problematisch zijn. De cellen zijn wel flink heet, allemaal ruim boven de vijftig graden. Tijdens het rijden zullen ze wel iets afkoelen door de rijwind.
[Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 07-09-2013 17:56]

Maar goed. De IR-foto van de koelkast heb ik niet meer, die heb ik destijds kennelijk van het geheugenkaartje gemoved in plaats van gekopieerd. Maar je zag bij de sluitranden dat die op twee plekken erg koel waren (zelfs onder het dauwpunt), dus kapot. De koelkast was al oud, dus dit was een mooie reden om hem te vervangen. Ik hoop dat mijn verhaal dat het zinvol is om wat meer geld uit te geven aan een extra zuinig model loont is aangekomen. Maar het woord "ijsblokjesmaker" kwam voorbij, dus we zullen zien.
De foto van de meterkast:
De eerste indicatie van een probleem was dat twee lampen in de woonkamer af en toe knipperden. Niet allemaal, maar alleen twee lampen van dit type. Twee andere lampen van dit type hadden er geen last van (zitten wel op dezelfde groep).* Natuurlijk eerst het probleem in de lamp gezocht, maar dat bleek het toch niet te zijn. Bij toeval kwam ik erachter dat de netvoeding van mijn laptop een zacht tikkend geluid maakte, precies in het ritme van de knipperende lampen.
Toen maar eens in de meterkast gaan kijken. Tot mijn schrik klonk uit de stoppenkast nog veel harden getik, "elektrisch gekraak" zelfs, op het ritme van de knipperende lampen. Mijn eerste actie was even gauw aan alle stoppen voelen, en die meest linkse was voelbaar warmer dan de rest. Dat wilde ik kwantificieren natuurlijk, en als je toch een IR-camera in huis hebt is dat zo gedaan. Dat leverde dus bovenstaande foto op.
Uiteraard die groep uitgeschakeld, de stop er eens uitgehaald en het bleek dat er wat oxidatie was op het contactpunt tussen de stop en het contact waar hij tegenaan zit. Oxidatie is natuurlijk verdacht, dus de hoofdschakelaar omgezet en alle andere gaten ook bekeken, maar die waren brandschoon. Ik heb de stop vervangen en het achtercontact gereinigd en opgeschuurd met een stukje schuurpapier op een houten stokje.
Nu is het probleem opgelost.
* Ik heb ook nog een slow-motion-camera (jawel) en bij de "maiskolf-lamp" is een 50Hz-knipper op 1200fps duidelijk zichtbaar, bij de Pharoxlamp helemaal niet. De laatste werkt dus intern blijkbaar op een veel beter afgevlakte gelijkspanning, en is daardoor niet gevoelig voor spieken en dalen in de netspanning. Dingen te weten komen die anderen niet weten - en die informatie delen - is tof

Vanmiddag komt er iemand met verstand van zaken even naar kijken.

Mijn V&A adv.
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.