Manman, wat een feest in Harderwijk..
Tijdens meerdere info avonden in het CCNV continu de vraag gesteld aan de providers of ik mijn eigen router kan/mag gebruiken ipv de door hun geleverde spullen. Allen gaven aan dat dit out-of-the-box zou werken. Ben voor Fiber gegaan (1gbit down en 1gbit up; kom maar op..).
Initiële opleverdatum was medio augustus. Na veel vragen en weinig reactie werd het dan toch opgeleverd. 21 december. Ik mijn router eraan koppelen; nada.. Ik de ontvangen Fritzbox eraan koppelen: verbinding. Dus ik bellen naar Fiber.. Uiteraard kom je dan terecht bij een helpdesk ongehinderd door enige vorm van technische kennis. De Fritzbox was toch echt essentieel in het gebruik en er kon niet zonder gedaan worden. De beste man had twee oplossingen:
- Mijn router achter die van hun plaatsen (nat over nat dus)
- Mijn router in een DMZ plaatsen achter hun Firtzbox (ook onwenselijk voor mij)
Allebei dus geen oplossing. Ik heb aangegeven evt met een bridge oplossing via de Fritzbox te kunnen leven. Dat konden ze me niet vertellen.. Ik heb zelf wel een config gevonden online, maar die vindt mijn Fritzbox toch echt niet leuk.. Bootte niet meer

een factory reset was nodig.
Het gaat ergens mis bij de DHCP request. Zie hier een kleine copy/paste vanuit mijn firewall log:
Dec 24 00:57:48 pfsense dhclient[38951]: DHCPDISCOVER on re0 to 255.255.255.255 port 67 interval 1
Dec 24 00:57:49 pfsense dhclient[38951]: DHCPDISCOVER on re0 to 255.255.255.255 port 67 interval 2
(..)
Dec 24 00:58:44 pfsense dhclient[38951]: DHCPDISCOVER on re0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
Dec 24 00:58:49 pfsense dhclient[38951]: No DHCPOFFERS received.
Dec 24 00:58:49 pfsense dhclient[38951]: No working leases in persistent database - sleeping.
Dec 24 00:58:49 pfsense dhclient: FAIL
Dec 24 00:58:49 pfsense dhclient: Starting delete_old_states()
Vervolgens ben ik de config in de Fritzbox gaan lezen. Deze snapte ik niet helemaal:
hsi_use_wan_vlan = yes;
hsi_vlancfg {
vlanencap = vlanencap_none;
vlanid = 0;
vlanprio = 0;
}
....vlan op de WAN, met ID 0?????
0 is geen geldig ID, maar goed.. Toch proberen. Geen oplossing.
Vervolgens ergens online een linkje gevonden om het verkeer uit de Fritzbox te kunnen capturen (mooie en nette functie!!). Dit gedaan tijdens het dhcp verhaal; logging heb ik nu. Daarin blijkt het verkeer ineens wél over een vlan te gaan; namelijk 131. Daarnaast wordt er ook op 132 iets gedaan (voip of management) met een private IP (10.0.0.0/16 geloof ik). Zowel VOIP als management heb ik niet nodig, dus heb daar verder niet naar gekeken. Wanneer ik verkeer genereer zie ik alles door 131 gaan.
Ik hoopte even dat ik er was, maar helaas. Nog steeds krijg ik het niet voor elkaar. Ik krijg geen offer..
Uiteraard verder wel andere zaken geprobeerd zoals clonen mac en het kopiëren van de hostname (voor de geïnteresseerden; deze luidt 'datapipe' vanuit de Fritzbox). Het mag allemaal niet baten. Wellicht iets met een vendor en/of user class, maar heb in pfsense nog niet kunnen ontdekken (nog niet gegoogled) hoe en hoe ik die aan kan passen.
Ondertussen blijft het vanuit Fiber angstvallig stil. Collega's weten van elkaar niet wat er is afgesproken en terug gebeld wordt er al helemaal niet. Ik baal enorm kan ik jullie vertellen..
Heeft iemand ervaring met Fiber en een alternatieve router? Heeft iemand nog suggesties om te proberen?
Overigens is er nog een tweede probleem.. Wanneer ik mijn Fritzbox eraan hang en met bv. iperf een testje doe kom ik op een duizelingwekkende snelheid van 9.5Mbit up- en downstream uit. Niet helemaal de beloofde 1000....

Maar goed, daar kan ikzelf al helemaal niets aan doen (tenzij de Fritzbox de boosdoener blijkt te zijn), dus ik focus me maar even op mijn router. Fiber is bezig met het snelheidsprobleem. Zeggen ze althans...
Anyway, leuk en goed om te zien dat er zo'n lange thread hierover op GoT staat!

Morgen (3 januari) is de HKCC (Harderwijker Computerclub) aanwezig in de Kiekmure (Stadsdennen). Mochten mensen vragen of onduidelijkheden hebben over glasvezel, of advies nodig hebben, loop even binnen tussen 11:00 en 15:00. We kunnen altijd objectief advies geven op grond van kennis, kunde en ervaringen.. Vraag even naar Mark of Martin