Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[CAI Harderwijk/CIF] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

• RadioAir
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:51
Harderwijk krijgt glasvezel!

De komende maanden zullen 21.000 huishoudens in Harderwijk en Hierden worden voorzien van een supermodern glasvezelnetwerk. Hiermee krijgen de bewoners van Harderwijk en Hierden één van de snelste breedbandverbindingen van Nederland.
Glasvezel gemeente Harderwijk

Het afgelopen jaar is CAI Harderwijk serieus gaan kijken naar de mogelijkheden om het bestaande kabelnetwerk te verglazen, omdat er kapers op de kust lagen. CIF wilde namelijk ook een netwerk exploiteren, vermoedelijk om zo de klanten met internet en telefonie via Caiway ook televisie aan te kunnen bieden. Beide partijen zijn uiteindelijk overeengekomen om de handen ineen te vouwen, er wordt als het ware een "dubbel" netwerk aangelegd, één vezel wordt van CAI Harderwijk, één vezel wordt van CIF.

Diverse aanbieders hebben al aangegeven diensten te willen gaan leveren over het glasvezelnetwerk. De aanbieders zijn:

Op de fiber van CAI Harderwijk:Op de tweede fiber wordt vooralsnog geen dienst geleverd. Deze zou in theorie dus in de toekomst nog gebruikt kunnen worden voor DVB-C.

Het uitzonderlijke van het verhaal is dat er dus geen DVB-C televisie mogelijk wordt via glasvezel, dit signaal wordt nog steeds doorgegeven via de coax van CAI Harderwijk, die vanaf het moment dat alle klanten glasvezel internet hebben alleen nog maar gebruikt zal worden voor analoge en digitale televisie, behalve in de gebieden waar geen glas gelegd wordt, zoals bijvoorbeeld Sonnevanck. Wanneer een glasprovider dus TV aanbiedt zal dit via IPTV gaan. Alle providers bieden ook de mogelijkheid om van het "oude" coax signaal gebruik te maken.

De planning van de bouw werkzaamheden:

Deze TS wordt in de loop van tijd, wanneer meer informatie beschikbaar is :) Mede-auteurs zijn altijd welkom!

Het netwerk wordt in juli geactiveerd. Vanaf Augustus worden klanten omgezet van Docsis naar Glasvezel.

[Voor 22% gewijzigd door RadioAir op 18-06-2014 20:37]

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:46

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Barre73 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:00:
Klopt als een bus. Ding op de foto is een FTU. Daar komt dan nog een NT achter. In dit geval met een kabeltje. Overigens moet dat dan wel een glasvezelkabeltje zijn. Anders is dat ding op de foto strikt genomen een FTU en NT ineen. Want het signaal van glas naar koper wordt daar dan omgezet.

Maar ik weet niet wat voor kabel er uit dit kastje gaat komen.
Bij Cai Harderwijk komt er naast de eerder gepostte bodemplaat (waar dus je vezel op binnenkomt) een (halve) uFTU te hangen, zoals ook door RF gebruikt wordt (alleen dan de linkerhelft alleen, rechterdeel, waar bij RF de CATV module op zit, is vervallen)
Deze wordt met een korte glaskabel gekoppeld op de 'hoofd'aansluiting, dus feitenlijk is het een 1m glas patchkabeltje. Hierop komt een Genexis Titanium-42 Live

deze setup dus

edit: In het Caiway topic staan foto's:
CLB in "Caiway glasvezel in Westland"

De Genexis + bodemplaat + patchkabel is dezelfde als in Harderwijk gebruikt gaat worden, iig door de providers die via de 'cai harderwijk'-vezel gaan leveren.

De providers die (ook) IPTV gaan gebruiken gaan overigens een andere STB gebruiken, die Entone dingen worden door Caiway gebruikt.

[Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 09-03-2013 16:09]

• Carbon
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14-04 09:26

Carbon

4800Wp + 5400Wp

We zijn weer een stap verder want vandaag is de glasvezelkabel afgemonteerd in de meterkast.

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Vandaag in Het Kontakt:

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davides
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 22:10
Dit is de FTU:

Dit is de NT:

• Xyrr
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:48
En daar is dan het verlossende woord :) Van 35/35 + TV voor €50 naar 100/100 + TV voor €45. Dat noem ik nog eens een goede upgrade ^^

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Voor het gemak heb ik ff alle folders / aanmeldformulieren (met prijzen :) ) onder elkaar gezet:

Caiway

Fiber

Plinq

Solcon

XSYou

Bij XSYou en Fiber zijn ook gigabit lijntjes verkrijgbaar.

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

• tradecraft
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 27-11-2019
XSyou UP & Running *O* :

Zie trouwens eerder in dit topic de verouderde folder staan met de verkeerde(oude) prijzen.
Hierbij de nieuwe:

Moet er wel bij zeggen dat ik 1 van de test klanten ben vandaar dat ik al aangesloten ben

[Voor 24% gewijzigd door tradecraft op 05-08-2014 21:20]

• tradecraft
Ik heb het 500mbit pakket. Deze snelheid haal ik ruim!

Heb diverse speedtests gedaan zie:

Speedtest.net:
http://www.imgdumper.nl/uploads8/53e39cbf9f20d/53e39cbf9a00c-2014-08-07_173304.thumb.jpg

Speedtest reggefiber:
http://www.imgdumper.nl/uploads8/53e39cf83d442/53e39cf836ac8-2014-08-07_173449.thumb.jpg

XSyou heeft het CAI Inclusief label op alle pakketten, Dit betekent dat voor de TV de COAX bekabeling behouden blijft. Voordeel hiervan is dat ik geen andere kabels hoefde te trekken en alle huidige apparatuur gewoon kon behouden en blijven gebruiken.

De TV kwaliteit is subliem te noemen! Ik heb het HD zender pakket al enige tijd en de kwaliteit hiervan is super.
Ook opnames die ik maak zien er super goed uit.

• tradecraft
Ondertussen druk bezig geweest om te kijken of ik de 500mbit ook echt haal.
Op mijn PC haal ik dit prima! HTTP downloads halen bijvoorbeeld vanaf een snelle bron gewoon echt de 500mbit.

Zie bijvoorbeeld:
De download begon met +_ 510mbit en eindigde op 495 mbit.

Bij usenet downloads wat ik ook veel doe haal ik op dit moment +- 300 mbit. Ik denk dat dit mede komt omdat sunny usenet "unlimited" toch niet echt zo "unlimited" is als ze aanbieden.
De Queue van 57GB word nu al binnen +- 30minuten binnen gehaald. Hij gaat gemiddeld tussen de 280 en 320 mbit!

Heeft iemand ervaring met usenet providers op snelheden van 500mbit en hoger ?

Wat ook niet echt mee helpt is dat ik het draai op een vrij lichte windows server die onder vmware gevirtualiseerd is. Dat zal waarschijnlijk ook performance verlies opleveren.

Zie bijvoorbeeld: http://www.imgdumper.nl/uploads8/53ee7ca3d58d5/53ee7ca3c4742-2014-08-15_231540.thumb.jpg

Al met al tot nu toe dik tevreden :9 XSyou weet de geadverteerde snelheden waar te maken en het netwerk is tot nu toe prima geregeld!

Ik heb nog geen enkele downtime gehad. _/-\o_

• macaidwin
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 31-03 11:25
Sinds vandaag aangesloten (als testklant) op XsYou in Harderwijk (gebied 3).
Ik was al klant (35/35) en heb gebruik gemaakt van de actie en heb nu een 250/250 verbinding.
XsYou XXL (internet+tv).

Speedtest.net resultaat naar Solcon in Dronten:

_/-\o_ http://www.speedtest.net/my-result/3696407372

[Voor 16% gewijzigd door macaidwin op 18-08-2014 12:50. Reden: post netter maken]

• Cableboy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Afgelopen vrijdag ook mijn verbinding opgeleverd gekregen (testklant, gebied 2, XSYou, 100/100).
Ik had ook al 100/100 via coax, maar daar was het vrij lastig om de max te halen, zeker met upload.

Speedtest results: http://www.speedtest.net/my-result/3710651848

Opmerking: nog wel een SSH tunnel openstaan, die eet ws. de rest op van de 100mbit.
Moet ik nog wel een kabeltje trekken van de meterkast naar de router in de kamer, als alles klaar is post ik nog wel even een update.

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 07:24

kraats

Ik rol

Telefonie in de Fritzbox. Die heeft ook een DECT-zender, zodat je je handsets er rechtstreeks op aan kunt sluiten.
Ik heb nog geen foto van m'n Fritzbox, omdat ik die pas later kreeg. Maar dit is van de Genexis:

Zal vanmiddag thuis even wat meer fotootjes schieten

[Voor 6% gewijzigd door kraats op 26-08-2014 09:38]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• tradecraft
Grappig om te horen dat Solcon nu pas begint met test aansluitingen. Ik begreep dat XSyou hier al langere tijd mee bezig is. Voordeel voor XSyou is denk ik ook dat zij het zelfde systeem gebruiken als in Ermelo en dus al ruime ervaring hebben met dit systeem.

Ik snap de keuze van Solcon voor de FritzBox 7360 ook niet helemaal. Buiten het feit dat dit weer een extra kastje is wat gewoon onhandig weg te werken is bevat dit modem maar 2! gigabit poorten. Waarvan je er natuurlijk al 1 opgeeft voor de uplink.

Met een beetje pech heb je dus maar 1 PC verbonden op snel internet of moet er weer een switch bij. Dan heb je straks 3 kastjes staan voordat je internet hebt.

Dan vind ik dat XSyou een mooiere oplossing aanbied met een alles in 1 modem en router incl Wi-Fi en 4 x gigabit poorten.

XSyou levert een genexis live titanium 44

Edit: Nu snap ik ook waarom Solcon maar pakketten levert tot 250mb/s. Volgens de specificaties kan de fritzbox gewoon niet sneller aan. 8)7
Zie onderstaand performance tabel van de 7390 wat een iets zwaarder model is. De Fritzbox van Solcon zal dus niet heel veel sneller kunnen dan +- 250mb/s.
.

Solcon slaat wat mij betreft de plank volledig mis met deze router keuze. Al betwijfel ik of die Thomson nou zoveel beter was :+

[Voor 27% gewijzigd door tradecraft op 26-08-2014 22:27]

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 07:24

kraats

Ik rol

Ach.. iets meer dan 250Mbit haal je wel bij Solcon ;)

Vandaag is bij mij een promofilmpje gemaakt.. kreeg ook een leuke prijs:

En zo hangt het in de meterkast:

Ik heb er zelf nog een Asus RT-AC66U achter hangen, dus voor mij is het qua poorten niet zo'n probleem

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Gumball
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:37
Blauw_ schreef op woensdag 24 september 2014 @ 09:13:
Sinds een week is mijn glasvezel van Solcon opgeleverd. Bevalt uitstekend, haal netjes +- 11 mb download. Enig "nadeel": ik heb het wifi-kaartje van mijn laptop moeten vervangen, omdat ik anders beperkt bleef tot rond de 4 mb/s :P
Same here.Zal er ook aan moeten geloven. Vanmiddag aangesloten. Bedraad haal ik 95mbit (ivm. 5mbit gereserveerd voor telefonie, die ik overigens niet heb)

Dit zijn mijn resultaten via Wifi. Merkwaardig, waarom zou upload sneller zijn dan download over wifi Zowel G als N wifi, 2.4 en 5GHz.

tha_bulldog schreef op woensdag 24 september 2014 @ 14:35:
Dit zijn in tegenstelling tot wat ik eerder beweerde niet de streams van KPN, maar dit zijn letterlijk de streams die zo overgenomen worden van de Technicolor gateway in H'sum. Ik heb de beelden naast elkaar gezien (DVB-C CAI Hwk en Solcon IPTV via Hwk glas) en er is zeker verschil te zien, vooral op de SD kanalen.

Gevoelsmatig gaat het zappen met de Dune ook sneller dan met de Humax iHDR-5200c.
Er is verschil te zien, maar welke is dan beter??

[Voor 8% gewijzigd door Gumball op 24-09-2014 17:25]

• FutureCow
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

FutureCow

(C) FutureCow 2004

Vandaag ook bij ons aangesloten:

Je hoort mij niet klagen :)

Ik kreeg alleen geen fritzbox van Solcon, heb nog steeds de oude Thomson!(heb wel VoIP)

Weet iemand trouwens hoe het zit met IPv6? ik weet dat dit op de ADSL/VDSL abonnementen wel wordt geleverd.

[Voor 20% gewijzigd door FutureCow op 10-10-2014 17:37]

Vakmanschap is meesterschap

• wickedm3n
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14-04 07:59

wickedm3n

Always having fun!

DJSmiley schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:17:
[...]

Je kan ook gewoon je eigen router gebruiken, of dat ding alleen als accesspoint configureren. Maar als dat een oud ding is kan het goed zijn dat die gewoon niet snel genoeg is. Zeker als je >100Mbit via wifi wilt halen... Een goed accesspoint is dan essentieel, en bij voorkeur ook dual-band, de beste snelheid haal je op de 5Ghz band.
Het bereik van 5Ghz is echter wel weer minder, dus het centraal opstellen van je router is zoiezo het verstandigst. Meestal is dat dus net niet de meterkast....

Als je huidige router wel voldoet (of je schaft zelf een snelle router aan, bv een Asus RT-N66U (topic hierover of een TPLink Archer C7 v2) kun je ook ff met je provider contact opnemen, met 5min is dat ding een 'domme' modem, en gebruik je je eigen router. Maar omdat voor de meeste mensen (95%) een all-in-one ding voldoet staat ie standaard als router/wifi ingesteld.

Wifi repeaters zou ik niet aan beginnen, dat komt de snelheid zeker niet ten gunste.

In alle gevallen zal, zeker bij de hogere snelheden, je wifi achterblijven. Voor de beste performance dus een kabeltje gebruiken.
Als je alles op wifi hebt, heeft een sneller abbo eigenlijk geen nut, of je moet AC-geschikte apparatuur hebben.
Bedankt voor de info/tips!
Ik(samen met de monteur van XSyou) hebben het eerst wel geprobeerd met mijn eigen router maar daar kwamen we niet hoger dan 25 Mbit... dat is een TP-link WR1043ND.. volgens mij zou die wel wat meer moeten kunnen :? maar dan nog haalt hij niet de snelheid die ik nu met de XSyou box haal wat die staat nu op:

Ik ben wel tevreden met de snelheid alleen niet met het bereik..
Dus maar even kijken of ik een nieuwe router ga kopen die dit probleem kan oplossen.

In progress: VW kever

• makkie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-02 13:53
Ik heb vandaag om16.30 de sms ontvangen dat ik het pakket kan installeren (had ik natuurlijk zaterdag al gedaan) en activeren.
Maar het <> lampje op het modem was uit. dus geen verbinding.
Ik heb een sticker CAI 2 op het AOP staan dus glas in 2 gedaan(zoals in de aansluitbeschrijving staat).
Ik heb toch maar eigenwijs glas in 1 gedaan en he ik heb verbinding.( dus kruising ergens in glas of de monteur heeft de patch fout gezet in de POP)
(mijn geluk ik heb ook een beetje verstand van glasaanleg)

Nu ben ik hevig aan het stoeien met mijn routers.
Tip voor die gene die het nog moet installeren.
Hang de router die je definitief wilt laten hangen al op voor de activering.
Het mac adres van de router wordt denk ik gelogd.

Ik had als eerste de originele sitecom x4 n300 router eraan gehangen zodat ik mijn bestaande nog steeds actieve caiway coax internet niet hoefde af te breken.(gelukkig werkt die nog steeds).
Alles geactiveerd en getest _/-\o_ het werkt top.
Mijn oude router(Cisco Linksys E2000) deed het niet meer op het glasmodem, daarom heb ik het mac adres met de optie klonen op het mac adres van de sitecom gezet , en hij deed het.
Net speedtest gedaan .
download 212MB upload 216MB.

WIFI speed met losse adapter op oude laptop via Cisco LinksysE2000.

WIFI speed met losse adapter op oude laptop via Sitecom X4 N300.

Via vaste bekabeling .

[Voor 20% gewijzigd door makkie op 20-10-2014 23:22]

• mati1983
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 30-03 12:04
Kleine statusupdate en daarbij een vraag ;-)

Gisteren samen met een maatje weer bezig geweest.
Een goede en volledige tap kunnen maken met zo'n ding:

Fiber gebruikt in Harderwijk géén PPPoE, wel de volgende vlans (wist ik al, maar nu echt bevestigd dus ;) ):

131 - Internet
132 - VOIP
133 - IPTV

VOIP en IPTV heb ik niet nodig, dus ik ben aan het bouwen geslagen. Er worden een aantal dhcp options meegestuurd, oa. 'dhcp-client-identifier', 'vendor-class-identifier' en een hostname. Wanneer ik dit nabouw in pfsense (BSD 8.3) krijg ik het niet werkend; ik krijg de vendor class niet gespecificeerd in mijn dhclient.. :(

Om te testen is het aangesloten op Ubuntu. Daar werkt een 'send vendor-class-identifier "AVM DHCPC v9.09.395";' wél. Het resultaat was vervolgens dat er een DHCPOFFER terug kwam. Kennelijk wordt daar dus op gechecked. Uiteindelijk volgde er nog wel een NAK, maar waarschijnlijk doordat het een onbekend MAC adres was. De virtuele machine werkte niet mee bij het clonen van het MAC adres. Aangezien het 3:00 was ben ik er maar mee op gehouden ;). Vanmiddag weer verder spelen.

Mijn vraag (niet het juiste forum, maar aangezien ik toch bovenstaande update plaats):

Kan iemand mij vertellen hoe ik in BSD een vendor-class-identifier instel in /etc/inc/interfaces.inc ?
In Ubuntu werkt 'send vendor-class-identifier "<string>";' in dhclient prima.. BSD pikt dat in ieder geval niet.. :)

• mati1983
emteebee schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:20:
[...]
...tip...zijn er andere Harderwijkers die voor Fiber hebben gekozen...gebruik dan een switch op je Fritzbox op poort 2 en gebruik poort 3 en 4 niet om je volle snelheid te behouden in je hele netwerk!...
Gefeliciteerd met je snelheden! Ik zou 1000mbit moeten halen. Ik haal in de praktijk 72mbit.. Maar da's al een stuk meer dan de 10mbit die ik tot dit weekend haalde. Laat ik maar positief zijn en zeggen dat het een verbetering is.. ;)

In de webinterface van de Fritzbox kun je ergens (kan evt voor je nakijken waar precies) de modus van de ethernet poortjes instellen. Ports 3 en 4 staan standaard op 100mbit. Wanneer je deze op 1000mbit zit, zou je deze ook gewoon kunnen gebruiken ipv een extra switchje! :)

Update 3:35:

Zojuist snel voor het slapen gaan nog even snel een speedtestje gedaan.. Tot mijn grote verbazing:

Nog niet helemaal de beloofde 1000mbit, maar al een stuk beter dan de 10mbit die ik tot nu ervoer.. :D

[Voor 14% gewijzigd door mati1983 op 11-01-2015 03:36]

• JLL87
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 19-03-2016
Vandaag maar weer eens mijn laptop aangesloten op het genexis modem (dus rechtstreeks) (KPN Amsterdam server alle 3 de tests)
.

Dus niet de 150 mb/s die ik zou moeten halen.
Kan dit liggen aan mijn laptop?
Via de wifi geeft de verbinging aan dat het gaat om een verbinding van 130mb/s
Maar bekabeld 100 kb/s in het netwerkcentrum.

Verder wifi direct naast de router:

En op de bank circa 5 meter vanaf de router in de gang (1 muur tussen).

[Voor 10% gewijzigd door JLL87 op 11-01-2015 14:55]

• mati1983
Geen idee wat Fiber overigens allemaal aan het doen is.
Vandaag werd voor de 3e keer een welkomstpakket opgestuurd. Ik heb nu drie Fritzboxen, waarvan nul in gebruik.. Ik zal ze maar weer eens opbellen, voordat er nog meer komen.. ;)

• datacom80
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 25-09-2020
via de Reggefiber website kun je nu opeens ook diensten bestellen in Harderwijk,

via http://www.eindelijkglasvezel.nl/keuzehulp/resultaten/ en invullen van een postcode zie je precies welke providers er beschikbaar zijn , er zijn zeker wel verschillen op te merken , zie ook verder verschil tussen de providers in Nunspeet en Ermelo daar zijn het er een aantal meer dan in Harderwijk,

ik snap zo niet direct de verschillen want vodafone en online.nl zitten toch ook via KPN WBA? of heeft men dan toch eigen apparatuur ?

zie de verschillen:

[Voor 35% gewijzigd door datacom80 op 10-08-2015 12:54]

• Gumball
Vandaag een nieuwe router ontvangen, de D-LINK DIR 868L. Natuurlijk even een speedtest gedaan, maar wat schetst mijn verbazing: in plaats van de 100Mbit die ik verwacht had, haal ik ietsjes meer met mijn Solcon abonnement. Zijn er meer mensen die hier "last" van hebben?

Op meerdere devices gedaan en ze geven allemaal deze fantastische snelheden :)

[Voor 9% gewijzigd door Gumball op 26-03-2016 11:18]

• Gumball
Met UTP gaat het nog sneller:

Verslavend spelletje, proberen een highscore te halen :+

[Voor 21% gewijzigd door Gumball op 26-03-2016 15:50]

• HenriBusger
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:41
Harderwijk en Glasvezelbuitenaf lijken toch een verschillende opzet te hebben:

Ik heb de vraag ook uitstaan bij Solcon.

[Voor 21% gewijzigd door HenriBusger op 16-07-2018 17:22]

Life is like a battery, keep it charged!

• Gumball

Spullen voor de aansluiting vanuit CaiH zijn binnen met een begeleidende brief waar Tweak niet eens wordt genoemd als Serviceprovider.

Er wordt een Genexis Fibertwist P2410 geleverd.

[Voor 4% gewijzigd door Gumball op 09-12-2020 11:34]

• FutureCow
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

FutureCow

(C) FutureCow 2004

Hier vandaag ook over gezet, 8:05 verbinding weg. Toen ik thuis kwam deed alles het al. Solcon wilde alleen zijn oude router terug, de Genexis hangt hier gewoon nog. Ik heb dus niets hoeven te veranderen, alles werkte direct!

Vakmanschap is meesterschap

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True