martijn_tje schreef op zondag 04 november 2012 @ 18:10:
[...]
Dat zegt dit getal helemaal niet.
Wie zegt dat er nu gemiddelde huizen gekocht worden?
Volgens mij is dat juist niet het geval.
Je kan aan de hand van deze cijfers niks over het gemiddelde van de totale markt zeggen omdat alleen in de onderkant van de markt er nog iets gekocht wordt.
Er worden cijfers over de onderkant van de markt gebruikt om iets over het gemiddelde van de totale markt te zeggen.
Dat kan nooit!
Het zijn 2 verschillende populaties!
Ik merk dat ik mij niet lekker uitdruk: de gemiddelde prijs die kopers voor een huis over hebben is 30% lager dan de gemiddelde prijs die kopers er voor vragen. Dat kopers bij de onderkant (een starterswoning) minder ver afstaan van verkopers dan kopers/verkopers van de bovenkant (villa's/bijzondere objecten) van elkaar afstaan.
Klopt, mijn fout, excuses.

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 18:19:
[...]
Daar gaat het niet om. Heb jij een betrouwbare bron die laat zien dat de verkopen wel dusdanig over de markt zijn verdeeld, dat de gemiddelde waardes wel relevant zijn voor de complete markt?
Zolang jij die betrouwbare bron niet hebt, mag je ook niet aannemen dat het wel zo is (bijvoorbeeld omdat jouw onderbuik zegt dat dat wel zo is).
Als je de gehele markt neemt, zowel aan vraag- als aan aanbodkant, en je doet dan een uitspraak over de gemiddelde transactieprijs ten opzichte van de gemiddelde vraagprijs, dan kan dat toch prima? De vraag is wel welke conclusies je eruit trekt. Als je zegt dat een huis gemiddeld 30% onder de vraagprijs verkocht wordt, ben je statistisch gezien onjuist bezig. Maar je kunt prima zeggen dat een koper gemiddeld 30% minder over heeft voor een huis dan verkopers vragen. Immers:
- Al het aanbod is uniek, en telt enkelvoudig mee.
- Alle transacties weerspiegelen een waarde die kopers die tot koop overgaan voor een huis over hebben, anders kochten ze ze niet. Daaronder ligt de premisse dat huiseigenaren in Nederland een huis kopen waarvan de maandlasten hun redelijk lijken, maar niet kleiner dan dat. Als huizen goedkoper zouden worden, kopen de meeste mensen een mooier/beter/groter/luxer huis. Ergo: als duurdere huizen goedkoper worden, kopen mensen die in plaats van het huis wat ze nu kopen.
- Als er geen transactie is, is er kennelijk niemand die dat geld over heeft voor dat huis.
Deze hele redenatie laat ruimte voor alle vormen van afwijking over
specifieke markten/objecten, maar zegt wel degelijk iets over de
generieke markt. Je kunt namelijk ook andersom redeneren. Als alle duurdere huizen snel verkocht worden, maar goedkopere huizen blijven onverkocht (bijvoorbeeld omdat het prijsverschil te klein is), dan zal de transactieprijs hoger zijn dan de gemiddelde vraagprijs. Hence: de vergelijking van ABN toont juist aan dat de duurdere markt niet loopt, en de goedkope markt wel.
RemcoDelft schreef op maandag 05 november 2012 @ 08:32:
[...]
Even een andere benadering: verkoopprijzen zijn ondertussen (uit m'n hoofd) 16% sinds de piek in 2008. Als het gemiddelde huis voor 30% minder verkocht wordt dan de gemiddelde vraagprijs, betekent dat dan dat de gemiddelde vraagprijs
hoger is dan de verkoopprijzen in 2008? Geen wonder dat die huizen al 4+ jaar te koop staan!
Dat is niet helemaal waar, omdat de vraagprijs meestal 10% hoger is dan de transactieprijs. Ik denk wel dat de vraagprijs sinds 2008 veelal gelijk gebleven is. Die correctie moet nog komen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Krisp op 05-11-2012 12:30
]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP