Tjeerd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:43:
Op zich een interessante ontwikkeling als steeds meer mensen nu veel meer gaan sparen en dat gebruiken voor (vervroegd) aflossen aan de bank. Dat geld wordt dus niet meer besteed aan de economie voor de leuke(re) levensbehoeften (minder vakantie's, gadgets, tuinmeubels, uit eten). Daar zal o.a. de middenstand best een hoop last van (gaan) ondervinden, wat indirect een neerwaartse spiraal stimuleert omdat die mensen minder inkomsten hebben en ook minder uit kunnen geven. En ondertussen zijn de banken de enige die er wel bij varen, want die zien hun buffers veel sneller groeien omdat steeds meer mensen of sparen en/of aflossen. Dat is misschien het 'gevaar' als mensen weinig meer uitgeven, behalve aan de banken zelf.
Naar mijn mening maak je hier twee grote denkfouten.
1) Sparen schaadt de middenstand.
Ik zie het juist andersom. Juist doordat je op de pof leeft, trek je de uitgaven naar voren. Zodra het fout loopt, kun je die uitgaven niet meer doen en verdwijnen ze ook nog eens in de toekomst. Je doet er dus extra lang over voordat je weer diezelfde uitgaven kunt doen!
Spaar je juist in de betere tijden, dan kun je gewoon doorgaan (of eventueel zelfs een keer meer) uitgeven in slechtere tijden. Daarmee worden de toppen lager en de dalen hoger. En iedereen die een beetje economie heeft gehad, weet dat schokken in de economie de grootste ellende geeft. Misschien wat saaier, maar wel zekerder.
2) Banken varen er wel bij dat mensen meer sparen / aflossen.
JUIST NIET!!! Hoe meer mensen sparen, hoe meer rente de banken moeten betalen. En waar bekostigen ze dat van? Onder andere van obligatieleningen. Wacht, waren die van Griekenland nu niet net zeer gevaarlijk (afgestempeld) en die van Nederland zo slecht dat je zelfs geld moet toeleggen als je aan de staat leent?
Hmm... de volgende pot dan maar: hypotheken! En dan gaat iedereen spontaan aflossen, waardoor de banken minder bekostiging binnen krijgen om de rente op spaargeld te betalen! Terwijl ze het hypotheekgeld niet aan de straatstenen kwijtraken, of dat ze het geld moeten binnen houden om een betere kapitaalratio te krijgen, waar ze geen bal aan verdienen....
Ik zie de huidige crisis als een correctie op ons foute leengedrag. Als we er van leren, kunnen we er beter uitkomen.
Ikzelf heb dan ook bewust voor een lineaire hypotheek gekozen met maar één doel: aflossen, aflossen en nog eens aflossen. Zodra ik dan op 0 sta heb ik of bakken met geld over, of kan ik een veel groter huis kopen met dezelfde lasten (als ik dat wil). En het voordeel is dat ik steeds sneller kan aflossen, doordat ik elke maand een klein beetje minder hoef te betalen. Nu na een half jaar ben ik al ruim 100,- per jaar minder aan mijn hypotheek kwijt en dat loop alleen maar op. 13e maand, vakantiegeld, spaargeld dat ik niet nodig heb... alles gaat naar de hypotheek. Dan hoef ik niet eens op een houtje te bijten, als ik een keer uit eten wil doe ik dat. Hoogstens besef ik me dat ik niet alles tegelijk kan: niet tegelijk een nieuw interieur, verbouwen, etc. etc, maar gewoon in fases plannen. En ik moet zeggen: dat geeft ook rust om niet gelijk alles te hoeven doen