Tot de affordability ratio weer rond de 100 ligt. Ter vergelijking ligt deze in Duitsland onder de 80, in Nederland was deze boven de 140 (vanaf 80). Zie deze grafiek in een rapport van Deutsche Bank:
-10% YTY is dus een flinke stap de goede kant op.
Totdat we op nul zitten? Je weet dat elke verdere daling de 'probleemgroep' groter maakt? In combinatie met de door D'66 gesteunde plannen voor een open arbeidsmarkt, kan dit natuurlijk funest zijn als alle post 2002 kopers onder water staan.
Dit lijkt mij een probleem dat je vooral niet moet verergeren door nieuwe kopers met te hoge schulden op te zadelen. Het probleem betreft zo'n 1 miljoen huishoudens (~1/8 van Nederland). Niet alleen deze huishoudens hebben een probleem, ook de bank. De eigenaren (ook obligatiehouders) van deze banken zouden moeten meebetalen. Ook kun je tot een regeling komen dat verhuizen naar soortgelijke of kleinere woningen mogelijk blijft. En als er verder netjes betaald blijft worden, dan is er -zoals zo vaak hier gezegd - verder weinig aan de hand.
De grond ga je hoe dan ook betalen. Is het niet de koper, dan is het wel de burger. Verschil is dat jij het dan ook gaat betalen middels bezuinigingen in je gemeente.
Ik betaal liever meer belasting aan de gemeente, en deel liever eerlijk, dan dat ik een nieuwe generatie onder mij opzadel met een te hoge hypotheekschuld. Eventuele winsten op grond komen vooral doordat woningen te duur zijn. Dit zou in kwaliteitsverbetering van die woningen gestopt moeten worden (energiezuinigheid), niet in "leuke dingen" voor de gemeente. En als de gemeente grond te duur op de balans heeft staan, dan moet er afgeboekt worden, en ja, dan zal de gemeente fors moeten bezuinigen.
Het is echt verbazingwekkend welke kosten mensen op jongere generaties willen afschuiven tegenwoordig en die ze zelf nooit hebben betaald (studiekosten, extra hoge huizenprijzen, pensioenkosten (rekenrente te hoog), enz.). Dat je dat je kinderen aan wil doen.