Normaliter zou ik graag wachten en een nieuwe website de kans geven om voor een nieuwe layout, maar heb wel degelijk mijn bedenkingen over het huidige ontwerp van Tweakers 7. Tweakers NG was ook erg wennen, maar dat leek tenminste nog enigszins op de oude website.
Te weinig menu's en navigatiemogelijkheden
Mooi dat jullie een klik-analyse hebben uitgevoerd, maar is het uberhaupt ook een eyetracking analyse uitgevoerd. Volgens mij niet, want anders hadden jullie niet de keuzes gemaakt om het zo op te lossen. Veelal wordt er gebruik gemaakt van een F-leespatroon, maar dat is op de landingspagina écht niet van toepassing.
Het lijkt erop als ik het artikel lees dat jullie je blind hebben gestaard op de resultaten van deze klik-analyse.
Ook missen er diverse opties in het menu. Even snel naar je MyReact, even snel de archieven bekijken is er niet meer bij. Archieven zijn volgens de
statistieken zelfs helemaal van de website verdwenen.
en dan de tabs...
Krijg daar een beetje hetzelfde gevoel over als de 'core', 'pro', etc. opties bij de vorige versie. Het eerste wat ik daarmee altijd deed was wegklikken. Onnodig veel ruimte en van die subonderdelen maakte ik toch al nooit gebruik.
Zet de klant voorop in je keuzes
Het lijkt er sterk op dat de klant niet voorop gestaan in de keuzes om tot vernieuwing te komen. Hebben jullie je wel gerealiseerd waarom jullie zo groot zijn geworden? Niet alleen het nieuws wat jullie brengen, maar het gaat met name om de community die erachter zit. Dit is een grote groep en een trouwe groep mensen. Koester deze personen en betrek ze in de besluitvormingen. Nu lijkt het vooral een blik vanuit de ivoren Tweakerstoren hoe jullie graag willen dat de website wordt. Meen mij te herinneren dat WoT ooit opgericht is uit onvrede, dus hoop niet dat jullie met deze actie een WoT-situatie creëren dat er een grote fanbase weg zal lopen van het forum en frontpage.
Taxonomie, leader, etc.
Leuke uitleg over de taxonomie, maar heeft de reguliere bezoeker hier nou écht iets aan? Mij is de meerwaarde hiervan nog niet heel erg duidelijk.
Mij gaat het er gewoon om dat ik relevant nieuws kan lezen op de website in een eenvoudig overzicht. Normaal gesproken stond dit op de landingspagina en kon je op basis van de kleurtjes zien waar de nieuwsitems overgaan. Nu krijg ik een wirwar aan informatie met nieuwsberichten, meukposts, video's, etc.
en dan die leader...
Een storende balk met wat plaatjes die stoort. Komt haast over bij mij als een vervelende reclamebanner. Vond de reviews aan de rechterkant een stuk beter, ook omdat deze niet heel erg frequent geschreven werden. Primair was het nieuws de trekker om naar de website te komen. Nu kan ik denk ik beter naar Webwereld gaan, daar krijg ik tenminste in één keer veel informatie voor mijn kiezen.
Responsive...
Ondanks dat jullie in het artikel schrijven dat jullie hier in een volgende iteratie aandacht aan gaan geven, is het naar mijn idee een groot gemis om dit niet direct mee te nemen in het Tweakers 7 ontwerp. Veel nieuwssites hebben inmiddels goede overstappen gemaakt (kijk maar naar enkele Engels/Amerikaanse websites) en die zien er zeer verfrissen uit. Ja, ook daar is witruimte aanwezig, maar niet zo overheersend als jullie hebben doorgevoerd.
Nee, voor mij is de website nog niet een échte vooruitgang. Ik hoop dat jullie veel van deze reacties ter harte nemen en er daadwerkelijk mee aan de slag gaan. En wacht nou niet tot iteratie xx om de aanpassing door te voeren. Dit vereist snelheid en niet een gesprekje met de productowner, pokersessies, inplannen in iteratie n+1, maar vereist dat je in contact gaat met je community en daar waar nodig de juiste wijzigingen kan gaan doorvoeren.