Androo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:47:
Mijn situatie is als volgt:
Heb momenteel een private lease auto, welke nog ruim 4,5jaar een contract heeft.
Ik ben onlangs van werkgever veranderd ( nieuwe functie etc ).
Mijn werkgever is niet echt van de "lease" -> alles is gekocht, gezond bedrijf etc.
Nu heb ik ze 3 opties gegeven:
1. Ze nemen mijn private lease contract over naar zakelijk lease
2. Ik moet het contract afkopen, en ze kopen de auto over
3. Eventueel mobiliteits budget. Auto blijft van mij op contract, ik krijg via een mobiliteits budget de vergoeding voor de auto, en een tankpas.
Heeft iemand ervaring met de laatste optie?
Je moet zelf de rekensom maken. Die laatste optie werkt waarschijnlijk als volgt:
De werkgever geeft jou een mobiliteisbudget bruto
Je moet dan zelf je KM declareren en de tankpas gaat automatisch.
De 'kosten' die je maakt bestaan dus uit jouw KM vergoeding + benzine, die krijg je dan netto van je werkgever en wordt ingehouden op je bruto mobiliteitsbudget.
Voorbeeld, je rijdt 1000km per maand zakelijk en je krijgt 800 euro bruto als mobiliteitsbudget:
- Je declareert 1000km bruto á 21ct/km = €210 netto
- Via de tankpas wordt er voor €100 netto getankt 1/20 en benzine kost €2,- p/l = €100 netto
Dan krijg je van je werkgever het volgende:
- 800 bruto - 210 - 100 = 490 euro bruto
- 210 netto (die 100 van de tankpas wordt direct verrekend)
Dan hou je dus in dit verhaal 490 euro bruto over, na belasting is dit vermoedelijk €250 netto + €210 netto = €460 netto
Dan moet je uiteraard je PL contract nog betalen.
Je hebt in dit verhaal GEEN bijtelling, want je betaalt de autokosten zelf. Privé km'ers heb ik niet meegerekend, die komen hier nog bovenop als volledige kosten.
Mijn ervaring hiermee is (ik heb op deze manier gereden):
- Rijd je véél zakelijk en minder privé -> Doe de PL constructie en betaal GEEN bijtelling
- Rijd je véél prive en weinig zakelijk -> Ga zakelijk leasen.