Goedendag, ik heb een wat aparte situatie waarvan ik wilde weten of ik hier goed aan doe.
Ik heb momenteel een PL-auto (Hyundai Ioniq) waarvan de 5-jarige contractperiode op 5 januari 2024 afloopt.
Ik ben om die reden in de afgelopen maanden op zoek gegaan naar een nieuwe PL-auto en ben zodoende uitgekomen bij Van Mossel voor een MG4. De geschatte levertijd was 2-3 maanden en toen ik de bevestiging kreeg van Van Mossel stond daar een geschatte levertijd van 1-1-2024.
Aan de verkoper de situatie uitgelegd en dat ik sowieso de auto niet voor januari wilde.
Allemaal geen probleem, hij had een klant die hem in april besteld had en hem niet voor februari volgende jaar wilde.
Ik was dus gerust gesteld, totdat ik een aantal weken geleden werd gebeld door VM: Met de mededeling:
"Gefeliciteerd!!!! U kunt de auto een dezer dagen op komen halen, we bellen nu voor een afspraak."
Situatie uitgelegd en hij ging wat navragen bij een collega van de Inkoop, maar werd daar niet veel wijzer van.
Zou nog wat na gaan vragen, maar dat zou wel even gaan duren en voordat we het wisten zou het wel januari zijn. Was daar al niet gerust op en "Ja hoor!" een paar dagen later landde een brief van de RDW op de deurmat met het kentekenbewijs.
Van het kastje naar de muur gestuurd en uiteindelijk kwam ik bij de verkoper van VM Rotterdam die aangaf dat ze een NLV (Niet leveren voor) in hadden moeten vullen. Dat was niet gebeurd dus stuurde hij een mail naar de verkoopadministratie met de volgende tekst:
Goedemiddag,
Klant kan de auto pas vanaf 1 januari ophalen. Graag NLV datum toevoegen. Auto is al op naam gegaan vd klant. Wellicht nieuwe auto koppelen?
Verkoper ging vervolgens 3 weken op vakantie en ik kreeg geen reactie meer.
Zelf nog een keer gereageerd op zijn mail (waar ook de verkoopadministratie in stond), maar 0 reactie.
Uiteindelijk na een belrondje kreeg ik de man te pakken die het legendarische "Gefeliciteerd!" riep en zei dat alles wel goed zou komen. De situatie wederom uitgelegd en benadrukt dat de auto al op naam stond.
Daar schrok hij toch wel even van, want er werd nu geen verzekering betaald. Hij beloofde uit te gaan zoeken hoe nu verder.
Zijn uiteindelijke reactie was:
Omdat het RVO het mogelijk een probleem kan vinden dat er al een auto op je naam staat terwijl er nu nog geen leasecontract in is gegaan, hebben we ervoor gekozen de auto weer even te vrijwaren.
De volgende tenaamstelling wordt dan dus logischerwijs de tweede registratie van de auto. Dit betekent dat je je subsidie aanvraag even dient te veranderen naar een occasionsubsidie aanvraag van €2000.- euro. En dan zet ik de overige €950.- euro op je bankrekening.
Is dit 'gewoon' een goede deal, of zie ik hier iets over het hoofd wat ongunstig voor mij is en moet ik hier bezwaar tegen maken?
N.B. Een lang stilstaande (elektrische) auto wordt meestal ten zeerste afgeraden, dus ik weet ook niet wat dat doet.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.