Auto maakt raar (kort) geluid in 4e versnelling(koude motor)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Toch maar eens de hulp van Tweakers (en dan voornamelijk de auto techs ;) ) inroepen om goed beslagen ten ijs te komen.

Ik heb sinds vrijdag een "probleempje" met mijn auto;

Het is een automaat, specifiek FCA Multiair II, 1.4 DDCT. Ligt in dit geval in een Jeep Renegade, maar de motor komt ook voor in een Fiat 500X, Alfa en wellicht nog meer..

Bij een koude motor heb ik zo rond de 60-70km/uur een raar (kort) geluid.. Kan het lastig omschrijven maar qua geluid lijkt net of de onderkant van de auto iets raakt (wat overigens niet zo is, zie verderop).. Filmpjes:

http://www.fstweb.nl/zooi/IMG_8687.MOV
(seconde 5)

http://www.fstweb.nl/zooi/IMG_8699.MOV
(seconde 3)

Een korte schaaf, daar lijkt het op.. Alsof je over iets heenrijdt of dat de auto iets raakt. Dat was ook mijn eerste ingeving toen het voor het eerst gebeurde maar inmiddels ben ik wel wat verder in de "trouble-shooting";

1) Het gebeurt alleen de eerste 5/10 minuten van een rit, daarna verdwijnt het. Dus dat lijkt met koude/warme motor te maken te hebben.
2) In eerste instantie verdacht ik iets van de transmissie, maar de DDCT heeft ook een manuele stand (die ik nooit gebruik verder) en ik heb gisteren na het werk een rustig polderweggetje opgezocht en heb daar het geluid vele malen kunnen reproduceren in de 4e versnelling (manuele stand) door te versnellen naar 60/70 en daarna weer af te zakken naar 45/50.. Zowel bij het versnellen als het afzakken komt het geluid tevoorschijn. Dit was dus zonder schakelen, ik heb zeker 2km in de 4e versnelling kunnen rijden zonder schakelen, inclusief afzakken en versnellen... Het geluid kwam ook steeds terug zo rond de 1500/1600RPM...

De auto rijdt verder prima, geen waarschuwingslampjes, olie gepeild, is correct en ziet er niet vervuild uit (alhoewel ik er weinig verstand van heb).

Uitaard al bij de merkdealer geweest (toen had ik punt 2 nog niet gedaan) en die begon over de synchromeshring.. Nu lijkt me dat sowieso sterk bij een auto van net 2 jaar oud en 13000 op te teller.. Maar na 2) verwacht ik eigenlijk uberhaupt niet dat het iets met de transmissie is? Maar ik geef meteen ook toe dat ik een complete leek ben qua auto-techniek. Wellicht komt de synchromeshring ook in play bij de DDCT als je niet schakelt... Ik mocht verder rijden zolang het niet erger werd.. Tja.. Ik moet ook zeggen dat ik niet denk dat er meteen iets helemaal stuk gaat, de auto schakelt soepel, geen lampjes, geen trillingen en verder totaal geen rare geluiden..

De auto gaat 10 september terug naar de dealer, dan gaan ze er de volgende dag (koud) een rondje mee rijden.. Ik weet nog niet of ik mee mag rijden (Corona) maar anders zal ik ze duidelijk instrueren hoe ze het geluid kunnen reproduceren...

In de tussentijd;

Als ik hier vanmiddag weg ga van het werk ga ik nogmaals dat polderweggetje opzoeken en ga ik de auto (manueel) van de 3e versnelling direct doorschakelen naar de 5e (dit heb ik vanochtend bij aankomst (warme motor dus geluid was sowieso al weg) geprobeerd en dat gaat gewoon prima, 3e versnelling even doortrekken tot wat hogere toeren en dan twee tikjes op de + en hij schakelt vrijwel direct door naar 5). Op deze manier by-pass ik de 4e versnelling even. Dit is verder natuurlijk geen oplossing, maar ik ben wel heel benieuwd of ik het geluid op die manier kan "wegwerken"....

En dan uiteraard het doel van dit topic; Alle ideeen zijn welkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:44
Geluid is er ook echt niet als je in het zelfde toerenbereik in een andere versnelling zit? Als het zo specifiek zowel optrekkend als afremmend bij dezelfde snelheid is en bij koude motor wijst het aan alle kanten naar een hitteschild oid wat in resonantie komt.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:44
Daarnaast heb ik een Fiat achtergrond en heb nog maar 1 DDCT bak kapot gezien en die wou gewoon niet meer schakelen. Axiaal lager van de as die tussen de twee koppelingsplaten schakelt compleet verrot.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Hallo GWBoes.

Sowieso is het er in versnelling 1/2/3 niet, dat weet ik zeker. Helaas geeft de auto in auto-mode NIET aan in welke versnelling hij zich bevind..
https://www.jeeprenegadef...rrent-gear-display.69242/

Dus in auto-mode kan ik niet zien welke versnelling het precies optreedt... Maar ik heb al een paar keer vlak na het geluid gehoord te hebben snel overgeschakeld naar manueel en dan staat hij in 5.... Maar het kan zijn dat er dan net geschakeld is..

Ik ga vanmiddag het geluid reproduceren in 4 (dat lukt sowieso, want dat is gisteren ook gelukt) en dan ga ik het in 5 ook proberen te reproduceren.

Wat ik vergeten ben te melden (ik denk er ook nu pas aan);
Ik heb vorige week maandag mijn afneembare trekhaak gemonteerd.. Deze heeft er nog nooit eerder onder gezeten, lag bij aankoop in de kofferbak en is direct naar de schuur verhuisd. Volgende week heb ik hem nodig. Het was een bitch om hem eronder te krijgen, ik ga vanmiddag kijken of ik hem er vanonder krijg.. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit het is maar de problemen zijn wel daarna begonnen. (dinsdag tm donderdag is er niet gereden met de auto)...

/compleet off-topic;
Ik woon in de randstad, besef me nu pas (met dit probleem) dat ik gewoon bijna geen polderweggetje kan bereiken zonder dat de motor warm is. Treurig eigenlijk.. Gelukkig hier bij het werk (Noord-Brabant) zit in in 2 minuten op een polderweg..

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 02-09-2020 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Afgaande van je filmpjes klinkt het wel als iets versnellingsbaks gerelateerd.

Een Dual Clutch versnellingsbak is in feite twee handmatige versnellingsbakken, met elk een eigen koppeling. Soort Siamese tweeling zeg maar. De ene kant heeft oneven versnellingen, de andere kant heeft even versnellingen.

Door de volgende versnelling al in te schakelen, maar niet te koppelen kan een Dual Clutch heel snel schakelen. Die hoeft namelijk alleen maar te wisselen tussen de koppelingsplaten.

Alleen, die bak moet kiezen tussen een hogere of een lagere versnelling dan die nu is ingeschakeld. Dat doet die op basis van je rijgedrag. Dus bij gas los zal die een lagere versnelling klaarzetten, bij vol gas een hogere. Als de bak het fout heeft, dan moet die dus wisselen. Dit is heel normaal.

Maar wat dit betekent is dat de versnellingsbak dus continue schakelt zonder dat je dat merkt.
Een actuator die lawaai maakt, of een synchroring die versleten is (wat me idd sterk lijkt) kan dan wel degelijk lawaai maken in een bepaalde versnelling. En ook bij bepaalde temperaturen, want als de versnellingbakolie warm is dan werkt alles pas optimaal. Die olie wordt vaak gebruikt voor hydraulische aansturing van diverse dingen. Ook smeert olie pas goed als die warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Je hebt weinig aan deze info, maar ik heb exact hetzelfde geluid gehad in het verleden. Alleen dan met een auto van 30 jaar oud 400.000 km en een handbak. Alleen dan specifiek in de eerste versnelling, niet in de 4 en inmiddels is het vele malen erger geworden. Mijn auto krijgt een versnellingsbakrevisie (ik wil geen ruilbak). Het revisiebedrijf waar ik langs ga zetten er normaliter gewoon een nieuwe DSG in en dan ben je voor pak en beet duizend euro klaar. Ik laat mijn bak reviseren, en dat kan behoorlijk oplopen ondanks dat het een handbak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:22
Bij de dealer neerzetten, vragen om een vervanger en je hoort wel wanneer die klaar is. Toch? Lijkt mij dat je garantie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Garantie is verlopen, auto is van juli 2018 en er zit maar 2 jaar garantie op. Niet helemaal waar, eigenlijk zit er nog een 3e jaar extra op vanuit Jeep maar de eerste eigenaar heeft (dom genoeg) de 1e kleine beurt niet laten uitvoeren. Reden: Nog maar 4500km erop rond die tijd (interval 15000/jaar) en hij vond het niet nodig.

Ik heb de auto in februari gekocht en toen stond er 7000km op. Heb toen alsnog de kleine beurt laten uitvoeren bij de dealer waar ik hem gekocht heb, alhoewel dat geen FCA was. Stelt ook weinig voor, is olie verversen en oliefilter vervangen. Hebben ze netjes gedaan met OEM FCA onderdelen. En afgelopen juli heeft hij wederom beurt gehad om weer op de fabrieksinterval te zitten, dit keer wel bij een FCA dealer.

Ik wist dit overigens toen ik de auto kocht en heb de afweging gemaakt dat er met deze lage KM stand een klein beurtje missen geen grote gevolgen zou hebben. Wellicht heb ik verkeerd gegokt..

Ik heb juli nog getracht om de fabrieksgarantie alsnog op 3 jaar te krijgen omdat ik nu weer op de interval zat maar Jeep NL belde me tot 3 keer niet terug en op mail werd niet gereageerd. En de FCA dealer kijkt alleen in het systeem en zegt; Nope, garantie is verlopen... In ieder geval op iets als de buitenspiegel nu. Mechanisme om in te klappen was kapot (aangegeven bij de beurt in juli) en de dealer zei dat het nog net binnen de garantie was... Ik heb toen gevraagd waarom het geen 3 jaar was (neus en bloeden enzo) maar dat konden ze niet verklaren, ze konden alleen oplezen wat er in de computer stond.. Vandaar dat ik denk dat de rest van de garantie ook verlopen is...

Alsnog (als het echt iets ernstigs is) vind ik dat wel erg snel, zelfs bij het missen van een kleine beurt. Dan kan ik net zo goed een auto van 5 jaar oud kopen, als ik nu al dit soort problemen ga krijgen... ;(

Ik had vanmiddag geen tijd om de trekhaak eraf te halen of de polderweg op te zoeken dus heb niks uitgebreid getest. Wel Ff de 4e versnelling “overgeslagen” en het geluid is dan inderdaad niet aanwezig. Daarna gewoon weer op automaat gezet en naar huis gereden, op weg naar de snelweg het geluid toch weer een paar keer gehoord.

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 02-09-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-05 22:50
Kennis van mij had iets dergelijks wat alleen bij een bepaalde snelheid optrad.
Alles nagezocht, uiteindelijk bleek dat de uitlaat bij een bepaalde snelheid begon te resoneren in de ophangrubbers. Er kon niets aan gedaan worden, was ook niet nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
FreakNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:35:
Niet helemaal waar, eigenlijk zit er nog een 3e jaar extra op vanuit Jeep maar de eerste eigenaar heeft (dom genoeg) de 1e kleine beurt niet laten uitvoeren. Reden: Nog maar 4500km erop rond die tijd (interval 15000/jaar) en hij vond het niet nodig.
Het missen van een onderhoudsbeurt ontslaat de verkoper niet zondermeer van verplichtingen jegens garantie.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Welke verkoper? Auto is gekocht bij Otten door 1e eigenaar, dat bedrijf is overgenomen door Van Mossel. En ik heb de auto met 6 maanden Bovag bij een Suzuki dealer in Den Haag gekocht. En nu ben ik “klant” bij de Jeep/Fiat dealer in Rotterdam...

Als er echt iets aan de hand is dan wordt dat natuurlijk een drama. Of FCA moet iets met coulance gaan doen. Maar die dealer in Rotterdam gaat mij echt geen coulance geven. Dan kan ik bijna nog beter terug gaan naar Den Haag.

Aan de andere kant: het lijkt me aanneembaar te maken dat een kleine beurt die versnellingsbak ook niet geredt had dus dan komen we op het vlak van non conformiteit. Maargoed., eerst maar es uitzoeken wat het is.

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 03-09-2020 10:25 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

Yucon

*broem*

Mocht die bak onverhoopt uit elkaar moeten zit je natuurlijk wel direct aan bedragen die het de moeite waard maken het wat harder te spelen. Maar het blijft een moeilijk verhaal.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Heeft deze auto een tweemassa-vliegwiel?
FreakNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:49:
/compleet off-topic;
Ik woon in de randstad, besef me nu pas (met dit probleem) dat ik gewoon bijna geen polderweggetje kan bereiken zonder dat de motor warm is. Treurig eigenlijk.. Gelukkig hier bij het werk (Noord-Brabant) zit in in 2 minuten op een polderweg..
/off topic door;

Nja daarom woon je in de randstad en niet in de polder. Ik vind het treurig dat ik niet met koude motor een bergpas kan bereiken :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Denk het wel maar durf het niet met zekerheid te zeggen...

/edit
Vanochtend geluid weer paar keer gehoord maar tot mijn stomme verbazing vanmiddag maar 1 keer. Nog paar keer geprobeerd te reproduceren maar niet gelukt.

Wat ik ook raar vind is dat het als sneeuw voor de zon verdwijnt na een minuut of 5 a 10 en ik dan helemaal nergens meer last van heb. Dat zou toch een zeer duidelijke indicatie van iets moeten zijn...

[ Voor 76% gewijzigd door FreakNL op 03-09-2020 17:21 ]

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
*kick*

Auto is inmiddels bij de dealer geweest (begin september) maar die weten zich er ook geen raad mee.. Voor wat ik ervan moet geloven;

- Transmissie-olie is afgetapt, zat geen zooi in.
- Case aangemaakt bij FCA, maar geen bekend issue
- Tranmissie kan wel gecheckt worden maar is op eigen kosten en geen garantie dat er iets gevonden wordt

Advies:
Blijf er maar mee rijden en check of het erger wordt.

Ben daar niet geheel content mee maar ik heb ook niet het idee dat ik daar verder kom... Het is onderbuik van me, maar die garage was 6 maanden geleden nog een Mitsubishi dealer en ik heb het idee dat de monteurs weinig ervaring met FCA hebben.. Ik had liever gehoord: "Ja, dat ken ik, dit en dat moet vervangen, kosten 1000,-"...

Ik zit er nu over te denken om voor een 2nd opinion te gaan bij een FCA dealer die al wel langer FCA is.. Hoeft niet eens een Jeep dealer te zijn. Mijn auto mag dan niet zo veel voorkomend te zijn, de motor+bak die erin ligt wel, die zit in o.a. een Alfa Guilletta/Mito, Fiat 500/500X/500L... Of ik laat de bak spoelen, maar dat lijkt me bij 15k toch ook wel snel.. Het vreemde blijft ook dat het na 10 minuten niet meer voorkomt dus dan zou je toch zeggen dat er ergens iets opwarmt ofzo... En dan nog vreemder; Als ik in de ochtend ergens naartoe rij (bijvoorbeeld een ritje van 20/30 minuten) en ik daar dan in de middag wegrij (en de auto dan een uurtje of 4 heeft stilgestaan) het "probleem" ook niet optreedt. De auto moet echt minstens 6-8 uur stilgestaan hebben voordat het "probleem" weer optreedt...

Wat ik er nog niet bijverteld heb in dit topic (bij de dealer wel benoemd) is dat de auto zeker anderhalve week heeft stilgestaan tijdens de hittegolf in augustus en het daarna is begonnen.. Daar konden ze verder ook niks mee, maar het is mij ook iets te toevallig...

Overigens is de auto begin september bij de dealer geweest (1 dagje) en zouden ze zsm terugbellen. Dat deden ze pas gister, maar in de tussentijd had ik toch geen tijd want ik ben ermee op vakantie geweest (in Nederland).. Probleemloos zo'n 1500km mee gereden.. Uiteraard wel elke ochtend als we ermee op pad gingen het (inmiddels karakteristieke) geluid gehoord maar verder geen issues... De rest van de dag (ook na diverse stops) bleef de auto "warm", geluid alleen in de ochtend gehoord...

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:37
Wanneer je PC telkens een BSOD geeft zal er ook eerst uitgebreid onderzocht moeten worden hoe of wat, evt onderdelen swappen. Dit gaat geld kosten natuurlijk. Je kan nog een second opinion vragen maar de bak zal toch open moeten. Mijn advies zou ook zijn doorrijden maar ik ben geen expert op het gebied.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:40

DaWaN

'r you wicked ??

FreakNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:34:
Uitaard al bij de merkdealer geweest (toen had ik punt 2 nog niet gedaan) en die begon over de synchromeshring.. Nu lijkt me dat sowieso sterk bij een auto van net 2 jaar oud en 13000 op te teller.. Maar na 2) verwacht ik eigenlijk uberhaupt niet dat het iets met de transmissie is? Maar ik geef meteen ook toe dat ik een complete leek ben qua auto-techniek. Wellicht komt de synchromeshring ook in play bij de DDCT als je niet schakelt... Ik mocht verder rijden zolang het niet erger werd.. Tja.. Ik moet ook zeggen dat ik niet denk dat er meteen iets helemaal stuk gaat, de auto schakelt soepel, geen lampjes, geen trillingen en verder totaal geen rare geluiden..
Het klinkt inderdaad als een synchromeshring die niet helemaal goed zijn werk doet.
Een DDCT schakelt inderdaad ook tijdens het rijden, de daadwerkelijk schakelactie volgt dan later als hij van koppeling wisselt.
Het geluid klinkt als een versnelling die geforceerd wordt zonder dat de synchro de tijd gehad heeft om de snelheid van ingaande as aan te passen. Wat de reden is dat de transmissie koud niet goed schakelt is lastig te zeggen, het kan ook goed aan het electrohydraulisch systeem liggen wat de versnellingen bedient. Je zou eens kunnen vragen of ze de mogelijkheid hebben alle sensoren van de bak te loggen bij een koude rit en warme rit. Met die logging informatie kun je dan mogelijk bepalen of het probleem in de bak of het bedieningssysteem zit.

Ik zou er zelf niet te veel over in zitten zolang het niet erger wordt en de bak goed blijft schakelen.
Ik vermoed dat de reparatiekosten als de boel helemaal stuk loopt niet veel minder zullen zijn dan het nu repareren, dat zal mogelijk de motivatie van de dealer zijn om er niet te veel aan te doen. Als het probleem erger wordt, dan wordt het probleem waarschijnlijk ook makkelijker te vinden.

Mijn eigen handbak schakelt koud ook niet altijd even fijn, maar nieuwe bakolie maakte het al een stuk beter. Nu verwacht ik geen problemen met de bakolie bij jouw kilometerstand, maar soms wil het wisselen van bakolie wel eens helpen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Inmiddels heeft de auto ons 2 keer in de steek gelaten. Er gaan nu wel waarschuwingslampjes branden (Laat versnellingsbak controleren) en de auto schiet dan in zijn vrij en het enige wat je nog kan is de auto uit laten rollen naar de berm. Uitzetten en aanzetten “verhelpt” het probleem, maar als dit op de snelweg gebeurt is dat natuurlijk levensgevaarlijk. Beide keren gebeurde het gelukkig in dorps gebied en bij een koude motor. Bij beide ritten was het probleem ook weer weg nadat we een kwartier op weg waren.

Dit gaat dus niet de goeie kant op. Ik heb echter weinig vertrouwen meer in de lokale dealer en heb de dealer aangeschreven waar de auto origineel aangekocht is door de 1e eigenaar. Ondanks dat ik in mijn mail eerlijk verteld heb dat de 1e kleine beurt gemist is (of toch in ieder geval te laat uitgevoerd) kwam de after-sales manager aldaar met de opmerking dat het 3e jaar extra garantie niet noodzakelijkerwijs zomaar (volledig) vervallen is daardoor.. Hij stuurde zelfs het op deze auto betrekking hebbende garantiebewijs door van het 3e jaar garantie. Geen harde garanties (pun intended :+), maar dit klinkt al beter dan; “alles is voor eigen rekening meneer”. Sowieso lijkt het me dat een dealer best voor je mag/kan vechten bij Fiat Nederland (bijvoorbeeld voor coulance) ondanks dat de computer zegt dat de garantie verlopen is. De lokale dealer lijkt geen moeite voor me te willen doen (althans, dat is mijn gevoel).

Ik neig er nu naar de auto daar te brengen (hebben ze ook aangeboden), al is het maar voor een 2nd opinion. Is wel 60km rijden maar heb ik ervoor over. Desnoods met mondkapje met de trein naar huis. Ik heb de auto niet dagelijks nodig en ik ga niet zomaar eisen stellen mbt vervangend vervoer (pick your battles).

/edit
Als aanvulling op bovenstaande post;

Ik ging bijna op reis voor mijn werk en we wilden nog even met de auto naar een kinderboerderij 15km verderop.. Omdat ik de auto (koud) sowieso niet meer vertrouwde ben ik in de buurt (alleen straten, geen N wegen, laat staan snelweg) even een paar rondjes wezen rijden maar dat was nog hachelijk. Bonkende versnellingsbak en op een gegeven moment stond ik zelfs helemaal stil en was de auto compleet "vastgelopen". De motor was uit maar het dashboard info display brande gewoon en de start knop was geblokkeerd (niet in de drukken) terwijl de motor dus wel uitstond.. Op een gegegeven moment schoot hij weer uit die "stresstand" en kon ik de auto weer starten.. Met horten en stoten maar naar huis gereden en de dealer maar gebeld dat ik de auto zou komen brengen.. Ze hadden er niet direct tijd voor maar mijn vriendin durfde er toch niet meer mee te rijden.. Ik heb de auto 20 minuten voor de deur warm laten draaien en ben toen met kloppend hart de snelweg opgereden... Probleemloos naar de dealer gereden (60km) en daar de auto achtergelaten.. Ze belden net dat ze eind vorige week het probleem hebben geconstateerd en foutmeldingen hebben uitgelezen.. Daarop hebben ze "de koppeling opnieuw hebben ingeleerd" en hebben ze "vloeistoffen bijgevuld".. Het meisje aan de telefoon kon me verder ook niet vertellen wat nou precies het probleem was (heb geen monteur gesproken maar gewoon een receptioniste). Wat wel in het "dossier" stond is dat ze gisteren en vandaag nogmaals koud met de auto gereden hebben en dat het probleem niet meer voorkomt.. Dat moet ik dan maar geloven...

Aan de ene kant ben ik blij met dit bericht, aan de andere kant kan ik bijna niet geloven dat de verregaande problemen die ik had (een auto die compleet uitvalt / niet meer schakelt is niet wat je verwacht bij een auto die 2 jaar oud is) op zo'n simpele manier zijn opgelost.. Alhoewel ik niet precies weet wat "koppeling inleren" betekend... Ik ben nog op dienstreis maar ga na thuiskomst de auto zsm halen en hoop dat de vermaledijde "schaaf" op 60km nu weg is (en daarmee ook de versnellingsbakproblemen, want de schaaf was het eerste symptoom)..

[ Voor 38% gewijzigd door FreakNL op 20-10-2020 16:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Auto opgehaald bij de dealer, voor meer info zie de edits hierboven.

Het is een mega grote dealer (die club die alles opkoopt in dealerland, auto is door 1e eigenaar ooit bij een kleine dealer gekocht maar deze is nu opgegaan in deze grote dealer) dus je komt echt geen monteur te spreken, dus ik moest het doen met het servicerapport. Man die me de auto teruggaf is slechts een baliemedewerker. Ze hebben dus de koppeling “opnieuw ingeleerd” en “vloeistoffen bijgevuld”. Meer info heb ik niet.

Het goeie nieuws:
Probleem is voor nu verholpen, daar ben ik wel blij mee. De karakteristieke “schaaf” bij 60km/uur is ook weg. Ik ga het maar eens afwachten nu.

Auto schakelt ook merkbaar beter, blijkbaar is dat in de laatste maanden toch ook minder geworden maar als dat geleidelijk gaat merk je dat niet 1-2-3.

Heb overigens niks hoeven betalen.

/edit
For future reference;
Ik heb na dit "avontuur" de auto in juli 2021 wederom aangeboden voor regulier onderhoud bij de dealer die me geholpen heeft (die op 60km dus, Van Mossel). Ik had tot die tijd geen problemen meer gehad en ook na de beurt niet.

Begin 2022 kreeg ik echter de "schaaf" weer terug (dus meer dan een jaar na data) en en ik ben ik meteen weer naar Van Mossel gereden. Omdat Corona niet meer zo heftig was (tov 2020) heb ik met de monteur mee mogen kijken. Deze tapte de versnellingsbakolie af en kwam meteen tot de conclusie dat er wel heel erg weinig in het reservoir zat. De problematiek komt/kwam dus door "te weinig" bakolie. Bijgevuld tot het niveau waar het op hoort te staan en daarna tot juli 2022 probleemloos gereden. Bij die jaarlijkse beurt (juli 2022) wederom naar het niveau gekeken en er kon een klein beetje bij. Tot nu toe rij ik probeemloos. De "oplossing" lijkt dus te zijn om het niveau van de bakolie in de gaten te houden. En eventueel bij een schaaf direct naar de dealer te rijden. Maar vreemd is het wel, want het hoort een gesloten systeem te zijn. De monteur vermoedt dat er ergens een miniem lek zit, maar dat opsporen schijnt nogal een klus te zijn.. Voorlopig laat ik het niveau gewoon bij elke (jaarlijkse) beurt controleren, dat lijkt (afkloppen) voldoende te zijn. Het is bij deze auto helaas niet zo makkelijk om het niveau af te lezen (reservoir zit aardig ver weg verstopt).

/edit2
Bij de beurt in juli 2023 wederom het niveau laten controleren, er kon dit keer geen druppel bij. De monteurs kunnen het niet verklaren.

Ik rij inmiddels al sinds januari 2022 probleemloos.

[ Voor 67% gewijzigd door FreakNL op 02-08-2023 22:00 ]

Pagina: 1