Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 09:10
Chief-Commander schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:15:
Gisteren bij Volvo de EX30 besteld (48 maanden). Mijn eerste elektrische auto en private lease. Zal minimaal 7 maanden duren voordat het aan de deur wordt geleverd. Vind het echt een mooie auto.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie strakke auto inderdaad! Is vermoedelijk wel 2x zo duur als de Citroën ë-c4?

Haha en ik vond 6 weken wachten al lang! _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief-Commander
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-09-2023
Rolfy schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:28:
[...]

Mooie strakke auto inderdaad! Is vermoedelijk wel 2x zo duur als de Citroën ë-c4?

Gaat me €539,- kosten, maar het is een familie auto dus deel de kosten met de partner ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
038Robijno schreef op zondag 3 september 2023 @ 07:37:
Misschien weten jullie het antwoord op deze vraag/vragen..

Ik heb via justlease op 25 juli een bestelling geplaatst voor de Tesla model 3 performance. Levering stond toen op September/Oktober.. nu is er dus de Model 3 Highland, en volgens Tesla ga ik de 'oude' Model 3 performance sowieso niet meer krijgen omdat de productie al even stil lag. Ook de performance model is voorlopig of helemaal niet meer te bestellen.

Ik weet dus niet waar ik aan toe ben..
Ik weet ook niet of hij veel duurder gaat worden in de private lease bedrag, of wanneer er een performance model gaat komen.

Kan ik justlease vragen om de contract te ontbinden of vragen om te zetten naar een model Y performance voor hetzelfde maand bedrag?
De Y is ook snel leverbaar.

Ik zou €895 per maand betalen voor de model 3 performance en €1040 voor de Y.

Denk zelf dat ze dat sowieso niet zullen doen, maar misschien hebben jullie een idee?
Vragen kun je het altijd, klant is koning en die model 3 zijn ze sneller kwijt dan dat je kunt knipperen met je ogen :9~

Maar je hebt inderdaad kans dat ze je aan je contract zullen houden, al lijkt mij die kans niet zo groot hoor. Succes met onderhandelen! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:34

Osxy

Holy crap on a cracker

Rolfy schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:28:
[...]

Levertijd op onze Kia Niro EV is 11/12 maanden, besteld januari van dit jaar. Verwachte levering december

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:21
Ben ook aan het kijken voor een lease auto, maar lees dat veel mensen na 12 of 13 maanden hun contract weer opzeggen, omdat de volgende maanden duurder worden.

Maar is dat standaard? Want als je kiest voor een contract van 72 maanden en dan na 12 maanden al opzegt, daar wordt de dealer niet blij van? En voor de consument is het wel heel fijn want het scheelt per maand veel geld, een contract van 72 maanden vs bijv 36 maanden.

Zijn er nog kleine lettertjes waar je aan moet voldoen? Bijvoorbeeld opzeggen kan, maar wel weer een nieuw contract openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 16:51
Quadesh schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:23:
Ben ook aan het kijken voor een lease auto, maar lees dat veel mensen na 12 of 13 maanden hun contract weer opzeggen, omdat de volgende maanden duurder worden.

Maar is dat standaard? Want als je kiest voor een contract van 72 maanden en dan na 12 maanden al opzegt, daar wordt de dealer niet blij van? En voor de consument is het wel heel fijn want het scheelt per maand veel geld, een contract van 72 maanden vs bijv 36 maanden.

Zijn er nog kleine lettertjes waar je aan moet voldoen? Bijvoorbeeld opzeggen kan, maar wel weer een nieuw contract openen?
Dat je hier leest dat het contract na 13 maanden wordt opgezegd heeft te maken met een specifieke deal op de e-C4 waarbij je een flinke cashback krijgt, waardoor het maandbedrag extreem laag is als je de auto zo kort aanhoudt.

In een normale situatie blijft je maandlast gelijk over de hele looptijd (behoudens geplande wegenbelastingverhoging voor elektrische auto’s), en hou je de auto ook voor de gehele looptijd aan.

De e-C4 maar een jaartje aanhouden wordt overigens ook gewoon gestimuleerd door de dealers, wellicht in de hoop dat je de auto zó fijn vindt rijden dat je ‘m houdt - en anders heeft de dealer weer een mooie voorraad jonge elektrische occasions, win-win.

[ Voor 0% gewijzigd door Sandro! op 04-09-2023 08:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:07
Quadesh schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:23:

Dit was alleen bij de eC4 het geval omdat ze daar een flinke Cash-Back geven. Daardoor kun je 13 maanden goedkoop rijden, door die CB te spreiden over deze 13 maanden. Daarna is de cashback op en word het duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:21
Aah oke, dus 13 maanden is heel specifiek voor de E-C4.
Maar als ik nu een contract afsluit is het sowieso interessant om altijd voor het maximaal aantal maanden af te sluiten omdat je zonder kosten deze in principe na bijv. 3 jaar ook kunt opzeggen.

Kijkend naar de MG4 wordt het bedrag 45 euro per maand duurder wanneer ik kies voor 48 maanden ipv 60.
Dus als ik 60 maanden kies en na 48 maanden opzeg heb ik 45 euro per maand bespaard...

Waardoor het lijkt dat je altijd moet kies voor de langste looptijd (als je na x aantal maanden kostenloos mag opzeggen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:29
Quadesh schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:57:
Waardoor het lijkt dat je altijd moet kies voor de langste looptijd (als je na x aantal maanden kostenloos mag opzeggen natuurlijk).
Klopt. Een dealer raadde mij hierom eens aan om bij maandelijks opzegbare contracten altijd de langst mogelijke looptijd te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Chief-Commander schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:37:
[...]

Gaat me €539,- kosten, maar het is een familie auto dus deel de kosten met de partner ;).
Echt een family car vind ik dit niet, denk dat de citroen net zo groot is haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:46
Quadesh schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:57:
Aah oke, dus 13 maanden is heel specifiek voor de E-C4.
Maar als ik nu een contract afsluit is het sowieso interessant om altijd voor het maximaal aantal maanden af te sluiten omdat je zonder kosten deze in principe na bijv. 3 jaar ook kunt opzeggen.

Kijkend naar de MG4 wordt het bedrag 45 euro per maand duurder wanneer ik kies voor 48 maanden ipv 60.
Dus als ik 60 maanden kies en na 48 maanden opzeg heb ik 45 euro per maand bespaard...

Bij de e-C4 sluit je het contract ook af voor 72 maanden met de mogelijkheid om na 1 jaar maandelijks op te zeggen. De cashback storten ze in één keer op je rekening en je bepaalt dus zelf over welke termijn je dit geld 'uitsmeert'. Het slimste is naar mijn idee om na een jaar gewoon een goede deal af te wachten, mocht er dan sprake zijn van levertijd kun je deze leasecontracten naadloos op elkaar laten aansluiten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:25
timelezzzzz schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:13:
[...]

Bij de e-C4 sluit je het contract ook af voor 72 maanden met de mogelijkheid om na 1 jaar maandelijks op te zeggen. De cashback storten ze in één keer op je rekening en je bepaalt dus zelf over welke termijn je dit geld 'uitsmeert'. Het slimste is naar mijn idee om na een jaar gewoon een goede deal af te wachten, mocht er dan sprake zijn van levertijd kun je deze leasecontracten naadloos op elkaar laten aansluiten :*)
Wat zijn de prijzen p/jaar als je besluit langer te leasen dan 13 maand? Is de actie nog geldig trouwens?

Edit: vorige pagina gaf het antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door new_born89 op 04-09-2023 16:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:51
Vanochtend contact gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vXBgZImFbpUNNBGvGRqvfkyT98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1RdvYyqmL1raiLJ6qCa5ZW53.png?f=user_large

Zonder schadevrije jaren en 15.000km p/jaar komt er ca. 40 euro per maand bij.

[ Voor 22% gewijzigd door nadroJ op 04-09-2023 16:25 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
nadroJ schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:09:
Vanochtend contact gehad.

[Afbeelding]

Zonder schadevrije jaren en 15.000km p/jaar komt er ca. 40 euro per maand bij.
Thanks! Ik ga ook contact opnemen, is dit met winterpakket en drive assist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
new_born89 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:46:
[...]

Thanks! Ik ga ook contact opnemen, is dit met winterpakket en drive assist?
Nee, volgens mij niet. Dit is de meest basic optie. Moet nog even verder vragen voor enkele zaken.

Overigens deze tabel kreeg ik van de verkoper per mail.

Edit: nog even contact gehad

- Winterbanden ksoten 18 p/m.
- All season (voor DE geschikt als winterband) wordt een accessoire binnen het totaalbedrag en wordt ca. 10 euro p/m
- Verzekeringen 3,50 p/m
- Verlagen eigen risico 450>225 kost 12,15 p/m
- Vervangend vervoer naar 24u kost 8 p/m

[ Voor 29% gewijzigd door nadroJ op 04-09-2023 17:26 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
nadroJ schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:55:
[...]

Nee, volgens mij niet. Dit is de meest basic optie. Moet nog even verder vragen voor enkele zaken.

Overigens deze tabel kreeg ik van de verkoper per mail.

Edit: nog even contact gehad

- Winterbanden ksoten 18 p/m.
- All season (voor DE geschikt als winterband) wordt een accessoire binnen het totaalbedrag en wordt ca. 10 euro p/m
- Verzekeringen 3,50 p/m
- Verlagen eigen risico 450>225 kost 12,15 p/m
- Vervangend vervoer naar 24u kost 8 p/m
Hmmmzzzz... Had ik dat geweten dan had ik er ook all seasons op laten leggen voor die € 10 per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief-Commander
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-09-2023
alki schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:11:
[...]

Echt een family car vind ik dit niet, denk dat de citroen net zo groot is haha
Een kind en vrouwlief past er makkelijk in ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chippu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-04 13:55
Citroën dealer vraagt nu toch op het laatste moment nog om de schadevrije jaren. Op het polisblad staat het helaas alleen aangegeven in bonus/malus tredes, wat niet geaccepteerd wordt. Dus toch nog even opvragen via de verzekeraar. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Chief-Commander schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:37:
[...]

Met welke looptijd en KM?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
  • Nu online
bogaards schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:05:
https://citroenvanbeek.nl/citroen-e-c4-cashback-actie

Er loopt op dit moment bij een aantal Citroën dealers een interessant e-C4 cashback actie waarmee je voor omgerekend € 299 p.m. een jaar in een E-C4 kunt rijden.

Hun truuk: ze hebben een flink aantal auto's op 30 juni op kenteken gezet.
Als jij hem nu gaat leasen, dan is het een tweedehands en heb je recht op € 2000 subsidie over de hele looptijd.
it komt neer op € 41,67 per maand.
Er is nog een enorme sloot subsidie over, dus je komt gegarandeerd voor deze subsidie in aanmerking.

Hun 2e truuk: ze keren € 1717.- uit op je rekening, op het moment dat de auto daadwerkelijk bij jou is afgeleverd.

Hun 3e truuk: je tekent een contract voor 72 maanden met de optie om na een jaar kosteloos op te zeggen.

Ze verwachten dus eigenlijk dat je na een jaar gelijk opzegt. Als je dat doet, dan rijd je omgerekend 13 maanden in een Citröen E-C4 voor € 299 p.m.

In werkelijkheid liggen de leasekosten dus een stuk hoger (heb nog niet duidelijk van hen hoe hoog dát bedrag nu exact is), het is puur de cashback die dit een financieel aantrekkelijke deal maakt.

Kortom: ben je op zoek naar een elektrische auto voor een jaartje, dan is dit een uitstekende deal!
Anders... niet ;)
alle kosten op een rij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNL-Zw7CPw49rXE15hpDcdsFDwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l4GHzsZqekUta99F71KG2iGm.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:15:
[...]
Er is werkelijk geen enkele situatie waarin huren goedkoper is dan kopen als je het product gedurende de levensduur nodig hebt. Anders zou namelijk niemand meer wat kopen en valt er ook niets te verhuren.
Leuk stukje over private lease, met daarin redenen waarom dit soms goedkoper is dan kopen.
https://www.anwb.nl/auto/...e/private-lease-goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
Thanks, met sidenote dat er vanaf 2026 (dus na 28 maand als contract vandaag ingaat) wellicht +/- 100 euro aan wegenbelasting p/maand bijkomt. Neem aan dat LM dit doorberekent.

[ Voor 4% gewijzigd door new_born89 op 06-09-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Nu online
new_born89 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:22:
[...]

Thanks, met sidenote dat er vanaf 2026 (dus na 28 maand als contract vandaag ingaat) wellicht +/- 100 euro aan wegenbelasting p/maand bijkomt. Neem aan dat LM dit doorberekent.
Details zijn nog niet bekend he, misschien is t voor de autos die dan op de weg komen en de bestaande nog geluk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purm86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-03-2024
Hoe bevalt bij jullie de ruimte bij de ec4?
Ik vond bij de proefrit het alles meevallen de ruimte op de achterbank en ook de kofferbak. Ik kom nu van een station dus wat dat betreft zal het wel iets minder ruimte zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 22:35

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Zucht, weer een week verder zonder enige reactie van Citroen of de dealer. Vind het allemaal maar onnodig lang duren. Snap dat ik niet de enige ben B) ... Ben inmiddels al 3 weken onderweg zonder enige zekerheid of ik de auto krijg of niet.

Paar documentjes checken op correctheid en doorzetten naar de dealer hoeft niet zo lang te duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dynazap schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:33:

Paar documentjes checken op correctheid en doorzetten naar de dealer hoeft niet zo lang te duren.
Eens.

Moet bij dit soort opmerkingen altijd gelijk aan een anekdote van vele jaren terug denken.

Collega moest aanvraag doen voor security clearance op Schiphol. Was ongeduldig en belde daarom maar eens op hoe lang het nog ging duren. Reactie: "Ah, ik heb uw aanvraag gevonden. Deze ligt vanaf nu onderaan de stapel. Prettige dag nog"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-06 12:21
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:22:
[...]

Leuk stukje over private lease, met daarin redenen waarom dit soms goedkoper is dan kopen.
https://www.anwb.nl/auto/...e/private-lease-goedkoper
En toch geloof ik het niet. Ik kan ook van mezelf zeggen dat ik de goedkoopste en beste ben, maar ze nemen nergens vergelijkingen.

Zij bieden nu in de actie en Peugeot 208 Active aan voor €299 per maand voor 72 maanden en 5.000km per jaar aan.
Totale kosten = 299 x 72 = €21.528

Zou jij deze kopen, kost hij nu €24.000 zonder te onderhandelen.
Wegenbelasting is ongeveer 40 euro per maand x72 = €2880
Verzekering is ongeveer 50 euro per maand all risk met 0 euro eigen risico = €3600
Zoek ik een 6 jaar oude Peugeot 208 met ongeveer 30.000km erop zie ik prijzen van 12k. Dat is wat je nog voor krijgt. Aangezien je inruilt of verkoopt dan nog eens 2k eraf, gaan we uit dat je 10k krijgt.

Totale kosten is (24.000 + 2880 + 3600) - 10.000 = €19.500

Verschil ongeveer €2.000. Dat is 8 a 9% rendement voor de ANWB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
kx22 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:09:
[...]

En toch geloof ik het niet. Ik kan ook van mezelf zeggen dat ik de goedkoopste en beste ben, maar ze nemen nergens vergelijkingen.

Zij bieden nu in de actie en Peugeot 208 Active aan voor €299 per maand voor 72 maanden en 5.000km per jaar aan.

Verzekering is ongeveer 50 euro per maand all risk met 0 euro eigen risico = €3600
Zoek ik een 6 jaar oude Peugeot 208 met ongeveer 30.000km erop zie ik prijzen van 12k. Dat is wat je nog voor krijgt. Aangezien je inruilt of verkoopt dan nog eens 2k eraf, gaan we uit dat je 10k krijgt.

Mis onderhoud in je rekensom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
jeroenkb schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:11:
[...]

Inderdaad. Je zou dan nog 2000 euro 'over' hebben voor het onderhoud in 6 jaar. Plus 6 jaar gemist rendement op die 24k. Alleen een basisbeurt kost al 250 euro (keer 5 is 1250) en als je 1% rente zou missen op die 24k (in de praktijk is de rente hoger), dan ben je ook 240 euro per jaar kwijt. Bij elkaar bijna 2500 euro. En dan zitten er nog geen extra onderdelen bij (voor banden, ruitenwissers etc. zul je sowieso kosten gaan krijgen).

Ik denk dat je voorbeeld daarom aantoont dat leasen in bepaalde gevallen juist de voordelige optie is en je ook meer zekerheid kan geven over de lasten die je gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:45
[...]

Onderhoud in de eerste 6 jaar?
Hooguit 500 euro voor nieuwe bandjes + nieuwe olie en filtertjes, dat is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:41:
[...]

Onderhoud in de eerste 6 jaar?
Hooguit 500 euro voor nieuwe bandjes + nieuwe olie en filtertjes, dat is het wel.
Service interval bij Peugeot is elke 2 jaar (of meer op basis van km)

Dat is dus al 3 x 251 euro. De rest ga ik niet uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:58
[...]

offtopic:
Maar hij vergelijkt het wel met een gloednieuwe auto, waarbij de anwb claimt dat lease zelfs vaak al voordeliger is dan een occassion. Dat is wel een gedurfde claim van de anwb waar ongetwijfeld enkele aannames in zitten in het voordeel van de anwb zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Dynazap schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:33:
Zucht, weer een week verder zonder enige reactie van Citroen of de dealer. Vind het allemaal maar onnodig lang duren. Snap dat ik niet de enige ben B) ... Ben inmiddels al 3 weken onderweg zonder enige zekerheid of ik de auto krijg of niet.

Hier helemaal hetzelfde.
Zojuist weer gevraagd naar de status en blijkt dat mijn verklaring schade vrije jaren niet goed is.
Bel dan even op .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynazap

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Contact met ze opgenomen: Blijkbaar ben ik te ongeduldig.. moet niet zeuren en gewoon wachten..
Ook even nagevraagd over het aanleveren van een verklaring schadejaren, aangezien ik nu al meerdere berichten hier over lees in dit topic.. Daar moet ik weer contact met de dealer voor opnemen?!

Vind het allemaal vrij moeizaam gaan bij onze vrienden van Stellantis / Citroen Lease.

/zeurmodeuit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chippu
Inmiddels heb ik vandaag voor de 3e keer mijn bewijs van schadevrije jaren aangeleverd. Hopelijk nemen ze dit keer genoegen met mijn superdeluxe PDF-bestand met lettertype 50 zodat het extra goed leesbaar is.

3 maal is scheepsrecht! :+

[ Voor 3% gewijzigd door Chippu op 06-09-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Dynazap schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:29:
Contact met ze opgenomen: Blijkbaar ben ik te ongeduldig.. moet niet zeuren en gewoon wachten..
Ook even nagevraagd over het aanleveren van een verklaring schadejaren, aangezien ik nu al meerdere berichten hier over lees in dit topic.. Daar moet ik weer contact met de dealer voor opnemen?!

Vind het allemaal vrij moeizaam gaan bij onze vrienden van Stellantis / Citroen Lease.

/zeurmodeuit
Maar niet onder op de stapel? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynazap

Dynazap

Go Hard Or Go Home

jeroenkb schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:56:
[...]

Maar niet onder op de stapel? ;)
Haha, daar komen we over een paar weken pas achter dan ben ik bang :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-06 18:14
Chippu schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:32:
Inmiddels heb ik vandaag voor de 3e keer mijn bewijs van schadevrije jaren aangeleverd. Hopelijk nemen ze dit keer genoegen met mijn superdeluxe PDF-bestand met lettertype 50 zodat het extra goed leesbaar is.

3 maal is scheepsrecht! :+
Hoe ziet dat bewijs er uit? Weet niet wat ik nu precies aan moet leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:31:
[...]

Inderdaad. Je zou dan nog 2000 euro 'over' hebben voor het onderhoud in 6 jaar. Plus 6 jaar gemist rendement op die 24k. Alleen een basisbeurt kost al 250 euro (keer 5 is 1250) en als je 1% rente zou missen op die 24k (in de praktijk is de rente hoger), dan ben je ook 240 euro per jaar kwijt. Bij elkaar bijna 2500 euro. En dan zitten er nog geen extra onderdelen bij (voor banden, ruitenwissers etc. zul je sowieso kosten gaan krijgen).

Ik denk dat je voorbeeld daarom aantoont dat leasen in bepaalde gevallen juist de voordelige optie is en je ook meer zekerheid kan geven over de lasten die je gaat hebben.
Het is ook slecht voorbeeld, want als je maar 5000km per jaar rijd, 14km per dag dan moet je je afvragen of je die auto wel echt nodig hebt. Als je iets maar incidenteel gebruikt kan je het beter huren.
Het huren van een huis is ook goedkoper als je elke 6 maanden wilt verhuizen. Ga maar eens elke 6 maanden een huis kopen en verkopen dan ben je een fortuin kwijt aan makelaarskosten.

Een vakantiehuisje huren is ook veel goedkoper als je er maar 1 week per maand wilt zitten. Wil je er echter de helft van het jaar wonen dan is kopen misschien een betere constructie.

Alles wat je langere tijd regelmatig nodig hebt is gewoon goedkoper om te kopen. En langere tijd is dan een groot deel van de levensduur van het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:43:
[...]

Het is ook slecht voorbeeld, want als je maar 5000km per jaar rijd, 14km per dag dan moet je je afvragen of je die auto wel echt nodig hebt.
Dat is het voorbeeld dat kx22 geeft als voorbeeld dat private lease ongunstig zou zijn. Dus niet vreemd om daar op voort te borduren.

Overigens zijn eer heel veel mensen die niet veel meer dan 5000 km per jaar rijden. Je kunt ook kijken naar 9500 km per jaar (gemiddelde voor een benzineauto in Nederland). Dan kost het 25 euro per maand meer. Dan kom je over de looptijd 1800 euro hoger uit, maar zullen in de koop-variant de onderhoudskosten en de verkoopwaarde vermoedelijk ook wat slechter uitpakken.

Maar dit gaat een beetje voorbij aan waar het om ging. Dat er verschillende zaken kunnen zijn die bij huur goedkoper kunnen dan bij koop. Waardoor, ondanks de extra benodigde winstmarge, huur toch goedkoper uit kan vallen dan koop.

[ Voor 13% gewijzigd door Rubbergrover1 op 06-09-2023 18:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rolfy
Vreemd dat ze allemaal zo moeilijk doen over jullie bewijs van schadevrije jaren.

Hier het screenshot wat ik heb ingestuurd als bewijs van mijn schadevrije jaren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gytIRdSE70WN58t_ZDzuYjQ8JT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtaTW2nhpIXmtJZz30hUU0eK.jpg?f=fotoalbum_large

Is nou niet echt wat ik zou zien als een officieel document 😆

Moet wel zeggen dat ik daarnaast een kopie van mijn autoverzekering polis heb gestuurd, maar daar stond het aantal schadevrije jaren niet op aangegeven. Vandaar aanvullend het screenshot.

Normaal gesproken zouden ze het aantal schadevrije jaren in moeten kunnen zien in de Roy-Data Database waar de autoverzekering het aantal schadevrije jaren in bijhouden.

Meer info over hoe je aan deze gegevens kunt komen: https://www.pricewise.nl/..._20502229801_156463837161

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolfy
Dynazap schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:29:

/zeurmodeuit
Het gaat inderdaad moeizaam, het lijkt erop dat mensen van verschillende afdelingen langs elkaar heen aan het werken zijn bij Stellantis.

Ik rijd inmiddels al in de aangevraagde Ë-C4 (wat een leuke auto is dat >:) ) maar in het aanvraagportaal staat dit nog steeds doodleuk aangegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bx4Df14w-nJksKMW-HyYsDmPMIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaZoYK7UgutzI0aJHVVwx3VR.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zakt je toch je broek van af?

Want: mijn aanvraag is als je hierboven leest afgekeurd, maar toch inmiddels wel goedgekeurd, want auto staat voor de deur én op mijn naam, cashback is binnen, verzekeringspolis + kentekenbewijs + groene kaart zijn al (los van elkaar) per post bezorgd...

Maar het aanvraagportaal geeft nog steeds bovenstaande informatie. Lekker bezig daar! d:)b

• alki
  • Nu online
[...]

Wegenbelasting word ook elk jaar duurder want auto is melkkoe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]
En toch geloof ik het niet.
Het heeft een reden waarom de Citroën PL deal van Van Beek in Brabant goedkoper uitvalt dan kopen.

Als je nu een EC4 moet kopen met 0km op de teller ben je 37.500 euro verder. Qua verzekering zit je met <6jr svj op een 75 euro aldus independer. Rij je 10k km per jaar en verkoop je hem na 2 jaar dan heb je een 2 jaar oude EC4 met 20k op de teller. Die staan te koop voor 27.500 euro (zie dit voorbeeld)

Totale kosten koop voor sepp: 533 euro
24x 75 euro verzekering
24 x 42 euro (834 km rijden betekent 2,5x de accu vol laden X 48 kWh = 120 kWh X 0,35 euro = 42)
24 X 416 (10.000 euro afschrijving / 24)

Totale leasekosten bruto: 521 euro (498 + 23 upgrade naar feel pack)
24 X 42 euro opladen voor 843km rijbereik
Cashback maandelijks 71.55 (1717 / 24)
Netto voor sepp subsidie: 491.5 euro

Haal die subsidie er vanaf zit je op 491.5 (koop) VS 450 (lease) Maar er is meer. Die 37.500 euro kun je 24 maanden lang wegzetten tegen een vrij opneembaar tarief van 3.6% waarmee je 1372 euro rente krijgt in jaar 1 en 1400 euro in jaar 2. Dus het op zak houden van het aankoopbedrag resulteert in 2772 euro extra. Dat is 115.5 euro die je maandelijks kunt inzetten om je lease bedrag qua kosten naar beneden te halen.

Zit je dus op 335 euro voor lease VS 491 euro koop. Daarom is lease soms interessanter omdat je het aankoopbedrag kunt laten renderen en de dealer in kwestie een leuke som cashback geeft. NB: Als je overigens meer dan 6 jaar svj hebt dan betaal je 15 euro minder lease. En dan kun je zeggen waarom maar voor 2 jaar een auto aanhouden; ga dan lekker fietsen voor die 833km op maandbasis. Feit is dat een auto zo zijn voordelen heeft zeker als familie en vrienden in the middle of nowhere wonen met belbussen in het weekend als enige ov.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-06 12:21
Joosie200 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:03:
[...]

Maar er is meer. Die 37.500 euro kun je 24 maanden lang wegzetten tegen een vrij opneembaar tarief van 3.6% waarmee je 1372 euro rente krijgt in jaar 1 en 1400 euro in jaar 2. Dus het op zak houden van het aankoopbedrag resulteert in 2772 euro extra. Dat is 115.5 euro die je maandelijks kunt inzetten om je lease bedrag qua kosten naar beneden te halen.
2 puntjes:
*Wanneer jij in 1x 37.500 kan aftikken heb je maandelijks lagere/nihil lasten.
Wanneer je least heb je maandelijks hogere lasten. Kan jij deze lasten ten alle tijden dragen?
Het verschil is deze lasten kan je ook op een rekening zetten en rente trekken (want vrij opneembaar, dus ook mogelijk om meer te storten?) Je zal dan waarschijnlijk minder rente pakken (of misschien meer, want rente loopt nog steeds op).

*In jouw voorbeeld gaat het om 2 jaar, in die 2 jaar is het inderdaad goedkoper om te leasen. Maar wil je daarna geen auto meer rijden? Of ga je weer opnieuw een nieuwe auto leasen voor dit soort bedragen?
Want jouw 2 jaar oude E-C4 kon je eigenlijk prima mee doorrijden tegen veel minder afschrijving.

In alleen hele specifieke gevallen kan de lease goedkoper zijn, maar met normaal gebruik en een normalere termijn niet. Dat is ook logisch, want ook zij moeten geld verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:25

Arfman

Drome!

kx22 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:47:
In alleen hele specifieke gevallen kan de lease goedkoper zijn, maar met normaal gebruik en een normalere termijn niet. Dat is ook logisch, want ook zij moeten geld verdienen.
Wat mij betreft de opmerking die een einde maakt aan de "discussie". Niet dat het er niet over mag gaan (ik ben de baas niet ;)) maar het komt hier in feite wel op neer. Lease zal vrijwel altijd duurder zijn. Voordeel is dat je van te voren weet waar je aan toe bent, geen onverwachte kosten hebt en gedurende de leaseperiode over een nieuwe danwel jonge auto kunt beschikken "zonder zorgen".

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Dat is tekort door te bocht.Leasebedrijf kan efficiency voordelen hebben en dan dus alsnog met een winstmarge erbij, goedkoper zijn dan zelf rijden

Extreem voorbeeld: vooral geen auto kopen bij een fabrikant. Die moeten winst moeten. Dus is altijd duurder dan zelf een auto bouwen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:33
Je hebt soms ook gewoon erg goede aanbiedingen, en dan is lease gewoon een
[...]

2 puntjes:
*Wanneer jij in 1x 37.500 kan aftikken heb je maandelijks lagere/nihil lasten.
Wanneer je least heb je maandelijks hogere lasten. Kan jij deze lasten ten alle tijden dragen?
Het verschil is deze lasten kan je ook op een rekening zetten en rente trekken (want vrij opneembaar, dus ook mogelijk om meer te storten?) Je zal dan waarschijnlijk minder rente pakken (of misschien meer, want rente loopt nog steeds op).

*In jouw voorbeeld gaat het om 2 jaar, in die 2 jaar is het inderdaad goedkoper om te leasen. Maar wil je daarna geen auto meer rijden? Of ga je weer opnieuw een nieuwe auto leasen voor dit soort bedragen?
Want jouw 2 jaar oude E-C4 kon je eigenlijk prima mee doorrijden tegen veel minder afschrijving.

Ik heb liever iets hogere maandlasten, en 40k op de bank. Je kan overigens ook gemakkelijk van je private lease auto af door het contract te laten overnemen door iemand anders, bestaan specifieke websites voor. Risico is erg laag in dat geval.

Dat leasemaatschappijen geld moeten verdienen betekent niet automatisch dat leasen duurder is dan kopen, zij kopen honderden of soms duizenden auto's in per keer, en krijgen dus schaalvoordelen.

Het hoeft dus niet zo te zijn dat lease duurder is, maar in het algemeen kun je dat wel stellen denk ik. Maar als je tijd hebt om de kat uit de boom te kijken, kun je wachten op een goede aanbieding, en dan kan zomaar gebeuren dat een nieuwe lease-auto concurrentieel wordt met een occasion. Zeker in het geval van EV's, door de subsidie. Zie nu bv. de MG4 die je op dit moment bij Van Mossel kan leasen voor 365€ per maand voor 10k kilometers. Met subsidie is dat 304€. Dat is tegenwoordig peanuts.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

• Chippu
marvel27 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:00:
Je hebt soms ook gewoon erg goede aanbiedingen, en dan is lease gewoon een
[...]

Ik heb liever iets hogere maandlasten, en 40k op de bank. Je kan overigens ook gemakkelijk van je private lease auto af door het contract te laten overnemen door iemand anders, bestaan specifieke websites voor. Risico is erg laag in dat geval.

Dat leasemaatschappijen geld moeten verdienen betekent niet automatisch dat leasen duurder is dan kopen, zij kopen honderden of soms duizenden auto's in per keer, en krijgen dus schaalvoordelen.

Het hoeft dus niet zo te zijn dat lease duurder is, maar in het algemeen kun je dat wel stellen denk ik. Maar als je tijd hebt om de kat uit de boom te kijken, kun je wachten op een goede aanbieding, en dan kan zomaar gebeuren dat een nieuwe lease-auto concurrentieel wordt met een occasion. Zeker in het geval van EV's, door de subsidie. Zie nu bv. de MG4 die je op dit moment bij Van Mossel kan leasen voor 365€ per maand voor 10k kilometers. Met subsidie is dat 304€. Dat is tegenwoordig peanuts.
Ik ben en leek, en heb geen glazen bol, maar mijn stiekeme hoop is dat ik in de toekomst vaker kan inspringen op aanbiedingen zoals de E-C4.

Na 12 maanden hoop ik dat er weer nieuwe aanbiedingen komen. De Citroën dealer gaf aan dat ruim 80% van hun (nieuwe auto) verkoop tegenwoordig private lease is. Als deze markt steeds meer competitive wordt zullen er logischerwijs toch ook meer aanbiedingen gaan komen?

Of zijn dit soort aanbiedingen nu enkel mogelijk vanwege de subsidie in combinatie met EVs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theorganiser
  • Nu online
Rolfy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:49:
Vreemd dat ze allemaal zo moeilijk doen over jullie bewijs van schadevrije jaren.

Hier het screenshot wat ik heb ingestuurd als bewijs van mijn schadevrije jaren:

[Afbeelding]

Is nou niet echt wat ik zou zien als een officieel document [/url]
Hmm, ik had ook een screenshot opgestuurd incl mijn kenteken erbij, en in de bijlage mijn polis en dit was niet voldoende.
Ik denk dat het maar net is wie de boel controleert.

Leuk om te horen dat je de auto al hebt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
Chippu schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:13:
[...]

Ik ben en leek, en heb geen glazen bol, maar mijn stiekeme hoop is dat ik in de toekomst vaker kan inspringen op aanbiedingen zoals de E-C4.

Na 12 maanden hoop ik dat er weer nieuwe aanbiedingen komen. De Citroën dealer gaf aan dat ruim 80% van hun (nieuwe auto) verkoop tegenwoordig private lease is. Als deze markt steeds meer competitive wordt zullen er logischerwijs toch ook meer aanbiedingen gaan komen?

Of zijn dit soort aanbiedingen nu enkel mogelijk vanwege de subsidie in combinatie met EVs?
Nee hoor, er zijn altijd wel aanbiedingen, ook voor brandstofauto's. Maar de subsidie maakt aanbiedingen voor EV's extra interessant, en zeker MG heeft er een handje van weg om flinke kortingen te geven op hun EV's. Ze volgen een beetje de oneplus strategie heb ik de indruk: eerste producten op de markt met flinke korting verkopen om naamsbekendheid en een imago van goede prijs/kwaliteit te krijgen, en dan stilletjes aan de prijzen verhogen.

Er zijn meer factoren dan concurrentie die de prijzen van PL contracten bepaalt, zoals de rente en de prijs van auto's. Die eerste stijgt (hoewel er waarschijnlijk weinig rek meer inzit) en die laatste lijkt, in elk geval voor EV's, te gaan dalen door een prijzenoorlog en de enorme Chinese overcapaciteit qua batterijproductie (four times the market demand).

Dus ja, lang verhaal om te zeggen: nobody knows :)

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:21
Ik heb sinds 30-11-2017 via Arval een Opel Karl voor 215 euro per maand. Dit op basis van 15k kilometer per jaar. Prijs per extra km is 3 cent en teruggave per km minder is 2 cent. Ik heb ook 4-seizoenenbanden en airco. De prijs is gedurende de looptijd nooit verhoogd.

Het contract loopt 30-11-2023 af en toevallig ga ik 28 november 4 maanden naar het buitenland. Nu neig ik ernaar om nogmaals met een jaar te verlengen maar ik vraag me af of ik dit goed heb beschouwd:

Ik ben 4 maanden afwezig, dus ik zit dan met 4 * 215 = € 860 aan kosten zonder nut. Als ik die 860 verdeel over de resterende 8 maanden dan kom ik uit op 860 / 8 = € 107,50 per maand. Dit tel ik dan bovenop het huidige bedrag van € 215 en dat is = € 322,50 per maand. Als er auto's beschikbaar zijn voor minder dan dit bedrag, dan zou het gunstiger zijn om op te zeggen.

Maar ik zie voor minder dan € 322,50 eigenlijk geen auto's meer beschikbaar die zulke gunstige voorwaarden hebben. Ten opzichte van 2017 zie ik nu dat meerprijzen per kilometer van tot wel 9 cent (!) normaal zijn geworden en als je minder rijdt dan krijg je vrijwel niets meer terug. Ik schrik er eigenlijk van dat private lease zo veel duurder lijkt te zijn geworden.

Mijn conclusie is dat ik dan maar beter met een jaartje kan verlengen, ondanks dat ik er 4 maanden geen gebruik van zal maken.

Iemand die hier wat vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Nu online
Rolfy schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:19:
Ik heb gisteren in Breda mijn zo goed als nieuwe Ë-C4 Feel Pack opgehaald, dit is hem:

[Afbeelding]

Voor € 305 per maand een koopje als je het mij vraagt!
Ben toch wel benieuwd naar de opties. @Rolfy

zit er een elektrische voorstoel in?
En een start stop knop ipv sleutel omdraaien?
Display hud?
Stoelverwarming (of alleen voorruit?)
Draadloos telefoon laden?

En het belangrijkste :
Smart distance control??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfy
theorganiser schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:39:
[...]

Ben toch wel benieuwd naar de opties. @Rolfy

zit er een elektrische voorstoel in?
En een start stop knop ipv sleutel omdraaien?
Display hud?
Stoelverwarming (of alleen voorruit?)
Draadloos telefoon laden?

En het belangrijkste :
Smart distance control??
Geen electrische voorstoel
Geen start stop knop
Geen display hud
Wel stoelverwarming voor, maar ook stuurwiel verwarming én voorruitverwarming
Geen draadloos laden, wél draadloos CarPlay/Android Auto

Ik weet niet wat je met smart distance control bedoelt, maar als je daar adaptive cruise control mee bedoelt, nee, zit er niet op

De mijne is de Feel Pack uitvoering, met Winter Pakket en My Citroën Drive pakket.

Het is (als voorbeeld) deze uitvoering maar dan is de mijne in het zwart: https://www.autowereld.nl...onnect-38485353/foto.html

Blijkbaar heb ik een beetje mazzel gehad met de prijs, aangezien deze uitvoering nu € 322 kost ipv € 305 per maand :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rolfy op 11-09-2023 05:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Inmiddels rijd ik een aantal maanden in mijn Peugeot e-208 via Peugeot Private Lease (Stellantis Financial Services). Op zich ben ik daar tevreden over, ook omdat het contract na een jaar kosteloos opzegbaar is en het tarief voor meerkilometers €0,06/km bedraagt.

Toch knaagt de werkwijze voor de contractuele kilometers. Ze werken namelijk niet met bundels (brandbreedte), maar het exacte aantal kilometers. Dit kan tussentijds niet meer aangepast worden.

Na de eerste maand kwam ik erachter dat dit toch echt te laag is voor ons. Ja, ik wist dit en heb de kilometers gewoon fors onderschat.

Ik heb gevraagd of coulance mogelijk is, maar daar doen ze niet aan. Toch zonde, want dan zou ik na een jaar veel sneller overwegen om de auto op te zeggen voor een contract met hogere kilometrage (mits beschikbaar).

Kortom, let altijd goed op. Is er mogelijk nog iets wat ik zou kunnen doen hiertegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yCDvMonCjv4P_10PrJLlA0eLIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwJsdqOokOHPsoUtKaUV6kBX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
GvNL schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:19:
Inmiddels rijd ik een aantal maanden in mijn Peugeot e-208 via Peugeot Private Lease (Stellantis Financial Services). Op zich ben ik daar tevreden over, ook omdat het contract na een jaar kosteloos opzegbaar is en het tarief voor meerkilometers €0,06/km bedraagt.

Toch knaagt de werkwijze voor de contractuele kilometers. Ze werken namelijk niet met bundels (brandbreedte), maar het exacte aantal kilometers. Dit kan tussentijds niet meer aangepast worden.

Na de eerste maand kwam ik erachter dat dit toch echt te laag is voor ons. Ja, ik wist dit en heb de kilometers gewoon fors onderschat.

Ik heb gevraagd of coulance mogelijk is, maar daar doen ze niet aan. Toch zonde, want dan zou ik na een jaar veel sneller overwegen om de auto op te zeggen voor een contract met hogere kilometrage (mits beschikbaar).

Kortom, let altijd goed op. Is er mogelijk nog iets wat ik zou kunnen doen hiertegen?

[Afbeelding]
Maar wat verwacht je dan qua bundel.. hoeveel korting wil je. Als je nu 15k rijd per jaar en verhoogt naar 20k, dan gaat dat om een 416 km per maand. Dat kost met 6 cent per KM nog geen 25 per maand. Hoeveel meer korting verwacht je met zo'n bundel nog te krijgen? Dat je 5 K KM per jaar meer mag rijden voor 15 per maand? En je dus nog 10 per maand kunt besparen? 5K KM kost bijna altijd rond de 30/40 euro per maand. Met 6 cent per km dus maar 25 per maand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani197
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-06 18:25
Ik ben vandaag langs geweest bij Van Beek voor de Citroën Ë-C4. Nadat ik er een proefrit in heb gemaakt ben ik ervan overtuigd dat de prijs van €330 een prima deal is (incl. verlagen eigen risico en <6 schadevrije jaren). Helaas hebben ze naar eigen zeggen een storing in het systeem, deze zou al een week duren. Hierdoor kunnen aanvragen niet in behandeling worden genomen en was ik genoodzaakt mijn gegevens achter te laten. Spijtig, maar het zij zo. In de tussentijd ook maar elders rondkijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:28
GvNL schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:19:

[Afbeelding]
Ik zou niet vertrouwen op een chat, bel de dealer/contactpersoon die je het contract hebben gegeven. Kan mij niet voorstellen dat je niet naar boven kunt bijstellen en dan gewoon een x bedrag per maand meer gaat betalen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
BasvanS schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:01:
[...]

Maar wat verwacht je dan qua bundel.. hoeveel korting wil je. Als je nu 15k rijd per jaar en verhoogt naar 20k, dan gaat dat om een 416 km per maand. Dat kost met 6 cent per KM nog geen 25 per maand. Hoeveel meer korting verwacht je met zo'n bundel nog te krijgen? Dat je 5 K KM per jaar meer mag rijden voor 15 per maand? En je dus nog 10 per maand kunt besparen? 5K KM kost bijna altijd rond de 30/40 euro per maand. Met 6 cent per km dus maar 25 per maand!
Het voorbeeld dat je geeft, is correct. Als ik 5k km extra in het contract had opgenomen, dan had ik 10 euro per maand bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Nu online
Dani197 schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:14:
Ik ben vandaag langs geweest bij Van Beek voor de Citroën Ë-C4. Nadat ik er een proefrit in heb gemaakt ben ik ervan overtuigd dat de prijs van €330 een prima deal is (incl. verlagen eigen risico en <6 schadevrije jaren). Helaas hebben ze naar eigen zeggen een storing in het systeem, deze zou al een week duren. Hierdoor kunnen aanvragen niet in behandeling worden genomen en was ik genoodzaakt mijn gegevens achter te laten. Spijtig, maar het zij zo. In de tussentijd ook maar elders rondkijken..
Had de lokale grote dealer hier ook gemaild of ze t actie aanbod gingen matchen. Maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Dani197 schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:14:
Die storing kan wel kloppen inderdaad. Vertelden ze vorige week ook. Ik wacht ook nog op een offerte. Zal einde week even bellen als ik nog niks heb gehoord.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chippu
Oh, vandaar dat ik inmiddels weer een poos niks gehoord heb over mijn aangeleverde documentatie.

Ze zijn wel snel met afkeuren iedere keer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Martinusz schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:26:
[...]

Ik zou niet vertrouwen op een chat, bel de dealer/contactpersoon die je het contract hebben gegeven. Kan mij niet voorstellen dat je niet naar boven kunt bijstellen en dan gewoon een x bedrag per maand meer gaat betalen.
Ik heb ze gemaild. Ben benieuwd. Dat het kilometrage niet omlaag mag, snap ik wel. Dat het gedurende het contract nooit omhoog mag, vat ik niet. We zullen eens zien. En anders na een jaar, wanneer het contract maandelijks opzegbaar is, weer rondkijken naar andere deals. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dynazap

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Chippu schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:54:
Oh, vandaar dat ik inmiddels weer een poos niks gehoord heb over mijn aangeleverde documentatie.

Ze zijn wel snel met afkeuren iedere keer. :+
Ik zeg maar niets :9 (anders kom ik straks onderop de stapel, hehe)
Gewoon geduldig wachten en niet miepen :D :D

[ Voor 6% gewijzigd door Dynazap op 12-09-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
GvNL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:26:
[...]

Ik heb ze gemaild. Ben benieuwd. Dat het kilometrage niet omlaag mag, snap ik wel. Dat het gedurende het contract nooit omhoog mag, vat ik niet. We zullen eens zien. En anders na een jaar, wanneer het contract maandelijks opzegbaar is, weer rondkijken naar andere deals. :+
Ik denk dat het niet zomaar aanpasbaar is omdat dan weer die financiële toetsing vanwege wetgeving weer verplicht is. Bij een hypotheek is het ook niet gek dat zo n aanvraag een week of 4 in beslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
timelezzzzz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:55:
[...]

Ik denk dat het niet zomaar aanpasbaar is omdat dan weer die financiële toetsing vanwege wetgeving weer verplicht is. Bij een hypotheek is het ook niet gek dat zo n aanvraag een week of 4 in beslag neemt.
Dat kan ik je best voorstellen, maar zij geven aan dat het überhaupt niet aanpasbaar is, dus nooit.

• BasvanS
timelezzzzz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:55:
[...]

Dat is niet waar, het is vrijwel altijd direct aanpasbaar binnen de staffel waarvoor je hebt getekend. Vreemd dat Peugot/Stelantis dat niet doet. EUR 15 is ook wel echt spotgoedkoop voor een 5k KM bundel, dat is 4 cent per KM ofzo..

• timelezzzzz
BasvanS schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:38:
[...]

Dat is niet waar, het is vrijwel altijd direct aanpasbaar binnen de staffel waarvoor je hebt getekend. Vreemd dat Peugot/Stelantis dat niet doet. EUR 15 is ook wel echt spotgoedkoop voor een 5k KM bundel, dat is 4 cent per KM ofzo..
Dan is het misschien omdat ze de administratieve workload niet aankunnen van dergelijke aanpassingen, aangezien het in de aanloop al lastig voor ze is om snel een contract te beoordelen |:( :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani197
Dynazap schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:28:
[...]

Ik zeg maar niets :9 (anders kom ik straks onderop de stapel, hehe)
Gewoon geduldig wachten en niet miepen :D :D
Ik ben vanochtend gebeld met de mededeling dat het (nog) niet is opgelost en dat er geen indicatie kan worden gegeven van hoe lang het zal duren. Het is te hopen dat het eind deze week is opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Purm86
Gaat dit om een storing bij stellantis?
Ik begreep dat ze eergisteren de aanvragen van 26 augustus aan het beoordelen waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani197
Purm86 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:30:
Gaat dit om een storing bij stellantis?
Ik begreep dat ze eergisteren de aanvragen van 26 augustus aan het beoordelen waren.
Een storing in het ‘aanvraagsysteem’. Ik weet niet of dat Stellantis is of een ander systeem. Ik vond het al apart dat de storing al anderhalf week zou duren en nog niet zou zijn opgelost. Enfin, we wachten het maar af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
  • Nu online
Lekkere Iters daar dan. Die willen niks verkopen :D

• RickyDH
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-06 10:18
Dani197 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:28:
[...]

Ik ben vanochtend gebeld met de mededeling dat het (nog) niet is opgelost en dat er geen indicatie kan worden gegeven van hoe lang het zal duren. Het is te hopen dat het eind deze week is opgelost.
Dat vind ik wel heel apart. Ik heb zaterdag gebeld en toen doorgegeven dat ik elke dag zal bellen om te kijken of het systeem al werkt. Maandag gebeld, systeem was nog "kapot". Gisteren weer gebeld (zoals beloofd) en ze konden wel een aanvraag voor mij indienen! Meteen na de offerte mail heb ik alle gegevens ingevoerd.

Vandaag heb ik een chat gestart met de vraag of ze nog meer van mij nodig hebben. Ik kreeg als antwoord dat de aanvraag nog door de afdeling acceptatie goedgekeurd (of afgekeurd) moet worden. Als de aanvraag goedgekeurd is, dan komt het contract beschikbaar en kan ik de overige documenten (weet nog niet welke) uploaden.

Op mijn vraag hoe lang het nog zou duren, kreeg ik de reactie dat ze vandaag met de aanvragen van 9-9 bezig zijn. Dus met geluk wordt mijn aanvraag vrijdag behandeld.

• Dynazap

Dynazap

Go Hard Or Go Home

RickyDH schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:38:
[...]

Dat vind ik wel heel apart. Ik heb zaterdag gebeld en toen doorgegeven dat ik elke dag zal bellen om te kijken of het systeem al werkt. Maandag gebeld, systeem was nog "kapot". Gisteren weer gebeld (zoals beloofd) en ze konden wel een aanvraag voor mij indienen! Meteen na de offerte mail heb ik alle gegevens ingevoerd.

Vandaag heb ik een chat gestart met de vraag of ze nog meer van mij nodig hebben. Ik kreeg als antwoord dat de aanvraag nog door de afdeling acceptatie goedgekeurd (of afgekeurd) moet worden. Als de aanvraag goedgekeurd is, dan komt het contract beschikbaar en kan ik de overige documenten (weet nog niet welke) uploaden.

Op mijn vraag hoe lang het nog zou duren, kreeg ik de reactie dat ze vandaag met de aanvragen van 9-9 bezig zijn. Dus met geluk wordt mijn aanvraag vrijdag behandeld.
Dan heb ik nieuws voor je :> . Ik wacht al vanaf 16 augustus...

21ste het juiste voorstel / offerte gekregen en deze gelijk ondertekend.

30 augustus eindelijk voorlopige goedkeuring, toegang tot portal gekregen
Diezelfde morgen nog alle documenten ondertekend en contract getekend.

Volgens de chat zou het 5 werkdagen duren tot akkoord (of afkeuring) na het aanleveren van de documenten.

And here we are... 13 september en heb nog he-le-maal niets gehoord na het indien van mijn documenten.

/zeurmodusalweeruit

• RickyDH
Dynazap schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:15:
[...]

Dan heb ik nieuws voor je :> . Ik wacht al vanaf 16 augustus...

21ste het juiste voorstel / offerte gekregen en deze gelijk ondertekend.

30 augustus eindelijk voorlopige goedkeuring, toegang tot portal gekregen
Diezelfde morgen nog alle documenten ondertekend en contract getekend.

Volgens de chat zou het 5 werkdagen duren tot akkoord (of afkeuring) na het aanleveren van de documenten.

And here we are... 13 september en heb nog he-le-maal niets gehoord na het indien van mijn documenten.

/zeurmodusalweeruit
Welke documenten moest je aanleveren als ik vragen mag? Dan kan ik ze in ieder geval alvast klaar zetten :)

• Dynazap

Dynazap

Go Hard Or Go Home

RickyDH schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:18:
[...]

Welke documenten moest je aanleveren als ik vragen mag? Dan kan ik ze in ieder geval alvast klaar zetten :)
Salarisstroken

Afschrijvingen van hypotheek / huur

Bijschrijvingen van salarissen

En paar keer inloggen via iDin

En sommige van ons hier ook de verklaring schadevrijejaren, meestal komt die in ronde 2 van documenten aanleveren. Omdat ze niet nadenken bij Stellantis dat dit voor deze deal noodzakelijk is én het daarom onnodig langer duurt.

[ Voor 24% gewijzigd door Dynazap op 13-09-2023 22:23 ]

• RickyDH
Kreeg net een mailtje dat we voorlopig zijn goedgekeurd. Dat is best snel aangezien we de aanvraag 12-9 hebben gedaan. Toch?

• Dani197
RickyDH schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:38:
[...]

Zojuist gebeld naar Van Beek en van een medewerker te horen gekregen dat de storing nog niet is verholpen. Toch apart dat anderen te horen hebben gekregen dat de storing is verholpen. Ik heb mijn gegevens afgelopen maandag achtergelaten, maar dacht bel toch maar even aangezien de storing zou zijn verholpen.

• GvNL
Dani197 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:17:
[...]

Zojuist gebeld naar Van Beek en van een medewerker te horen gekregen dat de storing nog niet is verholpen. Toch apart dat anderen te horen hebben gekregen dat de storing is verholpen. Ik heb mijn gegevens afgelopen maandag achtergelaten, maar dacht bel toch maar even aangezien de storing zou zijn verholpen.
Het lijkt erop dat het vaker niet goed gaat bij Stellantis. Ik heb destijds ook drie weken moeten wachten op goedkeuring vanwege 'drukte'.

• GvNL
BasvanS schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:38:
[...]

Zo gaan ze helaas te werk, dus je moet vooraf echt geen fouten maken. Met verhoging binnen het contract kom je inderdaad uit op 0,03 of 0,04/km. Als je meerkilometers maakt, dan is dat 0,06/km. Gelukkig valt dat nog mee: bij veel aanbieders is de kilometerprijs in de bundel al hoger dan 0,06/km.

[ Voor 8% gewijzigd door GvNL op 14-09-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynazap

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Olé, bestanden zijn goedgekeurd. Moest alleen nog een verklaring van 12+ jaren uploaden... exact het bestand waar ik vorige week een chat voor starten om te vragen of deze nodig was.

'nee, meneer. deze is voor nu niet nodig'.

Er zit gelukkig weer wat beweging in de aanvraag. Nu hopen op een snelle afleverdatum 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani197
Ik were gisteren ‘s avonds gebeld door een medewerker van Van Beek. Heb te horen gekregen dat men de aanvraag vanwege de storing niet volledig in behandeling kon nemen. Wel kreeg ik te horen dat ik sws niet zal misgrijpen. Heb trouwens nog geen gegevens opgestuurd oid, maar wel al een kleur mogen uitkiezen en de opties voor de Feel Pack telefonisch doorgegeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theorganiser
  • Nu online
Ik mag hem volgende week vrijdag ophalen :)
Tip, blijf vragen bij stellantis voor de status.

• Dynazap

Dynazap

Go Hard Or Go Home

theorganiser schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 03:33:
Nice! Wanneer heb je def. goedkeuring gehad van Stellantis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theorganiser
  • Nu online
Dynazap schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:45:
[...]

Nice! Wanneer heb je def. goedkeuring gehad van Stellantis?
Vorige week vrijdag gevraagd, ik had woensdag weer schade vrije jaren aangeleverd.
Toen kreeg ik vrijdag (na vragen) dat het woensdag was goedgekeurd.

Toen heb ik afgelopen donderdag een mail gestuurd naar de dealer met de vraag naar status en kon vanaaf donderdag 21e geleverd worden

Mijn tijdlijn :
17 augustus wezen kijken en proefrit gemaakt in Breda
Hier ook meteen de aanvraag gedaan
17-08 voorlopig goedgekeurd door stellantis
18-08 alle formulieren geupload via portal
31-08 1e verklaring schade vrije jaren aangeleverd
06-09 2e schade vrije jaren verklaring aangeleverd
08-09 gehoord dat op 06-09 aanvraag goedgekeurd is
14-09 dealer gesproken dat auto geleverd kan worden vanaf 20-09

Uiteindelijk dus binnen een maandje ongeveer

[ Voor 33% gewijzigd door theorganiser op 16-09-2023 13:33 ]

• RickyDH
theorganiser schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 03:33:
Mooi! Hier nog aan het wachten op het contract...

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 21:31
alki schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:49:
[...]

Wegenbelasting word ook elk jaar duurder want auto is melkkoe
Wegenbelasting wordt vaak expliciet genoemd als factuuritem die gedurende je contract in prijs meeverhoogd mag worden met de werkelijke prijsverhogingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chippu
Ik mag donderdag mijn Citroën E-C4 ophalen. Precies op tijd voor een lange rit in het weekend. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani197
Krijg je een aparte e-mail voor het uploaden van de stukken? Ik heb vandaag een offerte ontvangen en mijn persoonlijke gegevens ed ingevuld, maar zag in het aanvraagformulier ook staan dat er stukken geüpload moeten worden voor de Ë-C4 bij Van Beek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purm86
Ik heb begin september alles geüpload en nog niets gehoord. Begint nu wel lang te duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 19:59

KRC

Wat doen de meeste hier nou met hun eigen risico?

Afkopen of laten?

Voorbeeld, ik heb 150 euro risico per schade geval. Ik kan dit afkopen voor 9 euro per maand meer over looptijd van 60 maanden. 540 voor de gehele periode.

Mijn eerste ingeving zegt, afkopen voor die 9 euro maar dan de vraag heb ik meer dan 3x zelf schade in de looptijd….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06 21:45
KRC schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:30:

Afkopen of laten?

Voorbeeld, ik heb 150 euro risico per schade geval. Ik kan dit afkopen voor 9 euro per maand meer over looptijd van 60 maanden. 540 voor de gehele periode.

Mijn eerste ingeving zegt, afkopen voor die 9 euro maar dan de vraag heb ik meer dan 3x zelf schade in de looptijd….
150 euro valt nog mee. Ik heb zelf 300 euro eigen risico, die doet wel pijn als er een klein dingetje is wat moet worden opgelost. Kleine schades moeten uiteindelijk ook gemaakt worden , op gebruikerssporen na. Maar voor 9 euro per maand zou ik t misschien wel doen.
zo heeft mijn vrouw in haar zwangerschap al een klein blokje geraakt, en paar maanden later was onze spiegel beschadigd door een derde partij ergens op een markt toen we een weekend weg gingen zonder ooit wat van te horen. Die is ook gemaakt en hebben wij niks voor gekregen. 2x 300 euro weg :(

[ Voor 16% gewijzigd door dfbt op 19-09-2023 07:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrievolst
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-06 14:10
KRC schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:30:

Afkopen of laten?

Het blijft altijd een gokje, ik heb het zelf niet gedaan. Nu bijna 5 jaar later nog niets gehad. Zit wat schade bij de kofferklep door een verhuizing die misschien op het randje is, maar dat is dan in mijn geval 1x eigen risico. Woon je in een regio waar je vaak schade krijgt door anderen, of rijden er onhandige mensen in je auto is het misschien wel de moeite waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
Hangt ook van de prijs van het afkopen af. Ik heb de nieuwe mg4 of MG ZS op het oog, en het verlagen van 300€ naar 150€ kost daar 5€ per maand. Over 5 jaar kost dat 300€. Ik heb met mijn vorige lease elk jaar wel een schade gehad, meestal door anderen. Ik verwacht in die 5 jaar wel minstens 2x schade te hebben, en dan speel je al quitte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijndevriess
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:19
marvel27 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:20:
Hangt ook van de prijs van het afkopen af. Ik heb de nieuwe mg4 of MG ZS op het oog, en het verlagen van 300€ naar 150€ kost daar 5€ per maand. Over 5 jaar kost dat 300€. Ik heb met mijn vorige lease elk jaar wel een schade gehad, meestal door anderen. Ik verwacht in die 5 jaar wel minstens 2x schade te hebben, en dan speel je al quitte.
Tip: even aanmelden bij de nieuwsbrief van VM. Dan krijg je 10 euro per maand korting en gratis eigen risico verlagen.

Verder benieuwd naar je afwegingen voor beide modellen. Ik wil zelf ook kiezen dus deze twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Zo, goede tip zeg! Dankjewel. Ik had de aanvraag voor de ZS al ingediend, maar hopelijk willen ze dit nog aanpassen.

Mijn afweging om voor de ZS te gaan: we leasen op dit moment de vorige versie van de ZS luxury. Daar zijn we tevreden mee, en al helemaal voor het maandbedrag (298€ inclusief subsidie). Enige kleine minpunt is dat de range net te krap is om op een dag heen en weer te rijden naar mijn ouders en naar mijn vrouws ouders (allebei zo'n 1u20 heen), waardoor we in de koudere helft van het jaar op de terugweg zo'n vijf of tien minuten aan de snellader staan.

We hebben vorige maand een aanrijding gehad en de auto wordt waarschijnlijk Total loss verklaard. Ik ging ervan uit dat je dan een nieuwe vergelijkbare auto kreeg, maar blijkbaar wordt dan gewoon je contract ontbonden. We overwogen al om van de deal gebruik te maken om gratis over te stappen naar de nieuwe versie, maar nu worden we dus een beetje verplicht 😉

Ik zou zelf voor de MG4 kiezen: ziet er leuk uit, supergoede auto volgens de reviews, geel goedkoop en relatief lange range. Maar mijn vrouw wil enkel een crossover of SUV, dus dan wordt het de nieuwe ZS comfort. Wat uiteindelijk ook prima is: zo'n 20% langere range betekent waarschijnlijk dat we die trip wel halen zonder te snelladen, en met de app kun je op afstand verwarmen en koelen, ook handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
martijndevriess schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:00:
[...]

Tip: even aanmelden bij de nieuwsbrief van VM. Dan krijg je 10 euro per maand korting en gratis eigen risico verlagen.

Verder benieuwd naar je afwegingen voor beide modellen. Ik wil zelf ook kiezen dus deze twee.
Stomme vraag waarschijnlijk, maar waar staat VM voor? Googlen levert genoeg op, maar niks waar ik zoiets heb van: ach ja, natuurlijk!

Of het zou Van Mossel moeten zijn? Maar daar vind ik niks over een korting van € 10 per maand en/of gratis verlaging eigen risico bij inschrijving op hun nieuwsbrief...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marvel27
Het is inderdaad van mossel. Ik heb mij vandaag ingeschreven voor de nieuwsbrief, en in de welkomst email staat een voucher die je moet ingeven hij het bestellen van de auto: Welkom2023.

• alki
  • Nu online
marvel27 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:20:
Zou toch eens goed inlezen de mg4 heeft auto lane assist. Mensen melden gewoon onverwachte stuur bewegingen overal incl ongelukken.
Voor mn vriendin zou dit niks zijn met een verse baby

• BasvanS
alki schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:47:
[...]

Zou toch eens goed inlezen de mg4 heeft auto lane assist. Mensen melden gewoon onverwachte stuur bewegingen overal incl ongelukken.
Voor mn vriendin zou dit niks zijn met een verse baby
Een Bron is wel fijn bij een claim als deze
Pagina: 1 ... 88 ... 104 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.