Mikrubluk schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:03:
Goedenavond allemaal,
Ik ben voor het eerst aan het kijken om te gaan private leasen. Ik heb ondertussen 100 pagina's terug gelezen dus heb het één en ander informatie tot mij genomen.
Ik weet dat elke situatie anders is, ik weet dat over het algemeen een occasion/nieuwe auto kopen en oprijden over het goedkoper is als private lease.
Ik wil graag jullie mening of ik in onderstaande berekening een fout heb gemaakt of iets wat betreft kosten over het hoofd heb gezien.
Aanschaf auto 3 jaar geleden: 21000 euro
Wegenbelasting: 50x 36 = 1800 euro
Verzekering: 65x 36 = 2340 euro
Onderhoud (beurtjes): 2x a 500 euro totaal (3e beurt reken ik niet mee want verkoop de auto voor de auto nog een onderhoudsbeurt krijgt)
Afschrijving: 9000 euro
Kosten totaal over 36 maanden: 34600 euro
Verkoop auto: ongeveer 12000 euro
Totaal: 22640 euro delen door 36 maanden is gemiddeld 620 euro per maand
Ik ben me ervan bewust dat elke 3, 4 of 5 jaar een vrij nieuwe tot nieuwe auto rijden duur is en dat het veel goedkoper kan, maar goed ieder zijn geluk. Gezien we onze vorige auto (nieuw gekocht) na drie jaar hebben ingeruild, en nu deze auto van een jaar oud wederom na drie jaar geen inruilen heb ik sterk het idee dat private lease in onze situatie eventueel "goedkoper" kan zijn.
Tips en advies zijn uiteraard altijd welkom!
Ik heb tot nu toe 2 keer een private lease gehad. Mijn 3e keer zal niet meer gebeuren. Ik ga hoe dan ook kopen over 2 jaar. Reden? Ik wil in een wat luxere wagen rijden maar niet 700 euro per maand betalen aan lease.
Ik realiseer me dat private leasen alleen goed / waarde bevat als je in een A segment rijd. Mijn eerste auto was een Hyundai i10. Daar betaalde ik 245 euro per maand voor, voor 2 jaar lang met een eigen risico van 0 euro.
Dat was een super deal. Omdat ik een luxere auto wou ben ik gaan kijken naar de B segment. Alleen deze waren allemaal rond de 400 euro.
Nu betaal ik 400 euro aan een e-Golf (C segment, super goed deal dus!) voor de komende 2 jaar.
Maar ieder keer als ik het getal 400 zie denk ik "oei". Dat is omberekend toch 10k wat ik kwijt ben. Dat is bijna de helft van de auto als ik het als nieuw zou willen kopen!
En ik kijk nu al voor de C segment prijzen maar ik zie dat ze boven de 600 euro zijn!

Ik kan dat wel betalen maar ik vind het niet verantwoord naar mezelf
Ik zit in het zelfde schuitje. Ik wil in een nieuw auto rijden voor zo min mogelijk, net als ieder Nederlander
Alleen kosten de auto's die ik wil tussen de 25-30k. Denk aan een max 2 jaar oude VW Golf, Audi A1 en Mercedes A klasse.
Als ik deze soort auto's wil leasen ben ik 21.600 kwijt (600 per maand).
Dus voor mij is de vergelijking zo:
C segment leasen voor 3 jaar = 21.600 en je hebt uiteindelijk niks
C segment kopen (max 2 jaar oud) voor 30k = 5k eraf voor belasting, verzekering etc dus 25k en afschrijving der bij en je kan het voor 20k wel weer verkopen.
Komt bijna op hetzelfde neer?
Uiteindelijk verschilt er natuurlijk 2 jaar. Maar dat zie ik nog wel als "nieuw".
Edit: Ik wil absoluut niet in discussie over "kopen vs lease". Ik wil liever een discussie over "bijna nieuw vs lease". Want ik wil niet in een +5 jaar bak rijden.
[
Voor 9% gewijzigd door
ThaddeusX op 11-06-2020 07:40
]