BastaRhymez schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:00:
[...]
Dat heb ik ook in mijn eerste post staan... Ik heb geen idee wat (en of het toen al mogelijk was) de PL prijs was.
Maar dan nog, auto toen heeft een waarde van 22,5k (weliswaar voor 18,5k gekocht) en kost nu 26k.
Verschil in fiscale waarde is 4k. De PL is 150 euro verschil per maand, oftewel 9k.
Trek van die 9k nog de "korting" die ik heb gekregen er af, dan blijft er 5k prijsverschil over. Voor die 5k koop je dan het risico op onverwachte kosten af en het feit dat je niet hoeft te sparen.
Persoonlijk vind ik dat een best fors bedrag. Zeker met het feit dat je na 60 maanden geen vervoer meer hebt, terwijl je bij koop eventueel nog langer door kan rijden (ja, dan gaat de afschrijving ook verder omhoog, maar naar mijn mening niet zo hard als de eerste jaren).
Ik vind het best een redelijke vergelijking om 333 voor de Focus in 2015 te rekenen, dat is een lage prijs voor toen naar mijn idee. Eerste helft 2015 heb ik redelijk wat vergeleken voor mezelf, daar zat geen Focus bij, wel de Golf, Peugeot 308, Captur, Cactus en Polo. Ik denk dat Ford nog niet aan operational private lease deed toen, alleen financial. En de Focus bij andere partijen nog veel duurder was, anders had ik die zeker wel in mijn excel gestaan. Maar prijzen voor 10-12k per jaar voor 4 jaar voor bovengenoemde autos waren toen vanaf zo'n 300 euro.
Dus ik denk dat in jouw geval het duidelijk gunstiger was om te kopen.
Ik ben zelf in 2015 voor de Cactus Shine gegaan voor 326 inclusief winterbanden.
Het is me op zich goed bevallen en ik had van te voren verwacht dat ik voor de ontzorging in vergelijking met kopen over 4 jaar 1000€ meer zou betalen. Bij mij is het verschil denk ik uiteindelijk nog iets minder omdat ik de inruil toen wat hoog had ingeschat voor een Cactus.
Wel een 'nadeel' van PL is dat je wat vaster zit aan momenten te beslissen om de auto weg te doen/verlengen ten opzichte van koop.
Het hele PL verhaal heeft me bewuster gemaakt van de kosten van autorijden. 4 jaar geleden vanwege de frustratie van veel onderhoud en toch hoge (onverwachte) kosten voor PL gegaan.
De laatste 4 jaar voor een kleine 400€ in de maand, inclusief brandstof, in een nieuwe auto gereden, ten opzichte van de 4 jaar daarvoor voor 500€ per maand in een 10 jaar oude. Dus blij met de combinatie van zorgeloos te rijden en minder geld aan auto kwijt te zijn.
Het heeft me wel zo bewust gemaakt dat ik nu sinds de Cactus in september is ingeleverd ik nu bekijk hoe de combinatie fiets, ov, deel-auto en huur-auto bevalt. En qua kosten, en ook qua comfort. Kosten lijkt goedkoper te worden, als mijn verwachtingen kloppen. Maar de comfort component is nog in de experimentele fase. Het plannen en huurauto ophalen is natuurlijk iets anders dan dat de auto altijd voor de deur staat, en ik heb een regenpak moeten kopen, en gebruiken deze week....
Ik blijf dit topic ook volgen en bijvoorbeeld de e-Golf aanbieding sprak me wel aan, maar daar is de range toch net te krap. Als we de auto gebruiken is het 9 van de 10 keer gepland en juist voor een langere afstand.
Maar wie weet, heb ik met een goede aanbieding binnenkort zo weer een PL, kopen, zowel nieuw als occasion zie ik eigenlijk niet meer zitten.