Ik heb afgelopen zaterdag ook een proefrit gemaakt, en mij werd juist aangeraden om een warmtepomp bij te nemen. Dit zou, met name in de herfst en winter, de actieradius en de levensduur van de batterij ten goede komen. Wat is de verwachte levertijd van je e-golf? Bij mij is dat week 6 2020.Whis! schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:51:
Afgelopen zaterdag een proefrit gehad in de e-golf. Wát een comfort zeg!
Dit gaat het voorlopig worden:
- standaard urano grey met de astana velgen
- 48 maanden
- 12500 kilometers
- eigen risico verlaagd naar 125
- active info display
Heb 15 meter van mijn huis een publiekelijke laadpaal die vrijwel altijd beschikbaar is en ook op kantoor zit er eentje binnen loopbereik. Naar werk is het 20km heen en 20km terug. In theorie zou ik maandag tot en met vrijdag op één lading kunnen (max 100km/u). Daardoor lijkt mij persoonlijk de warmtepomp niet noodzakelijk. Zijn er andere specifieke opties die jullie aanraden?
Ik heb zowel een warmtepomp als winterpakket genomen.
Heb nu ook al jaren stoelverwarming en wil echt niet meer zonder, dat staat bijna altijd aan.
Zeker wanneer het wat kouder is of wanneer ik een voetbalwedstrijd heb gespeeld, voor m'n rug!
Verwarmbare vooruit is standaard, je kan alleen nog kiezen voor infarood. De verkoper die ik sprak heeft allebei gehad en de traditionele met draadjes is sneller ontdooit.
Dit is de configuratie waar ik voor heb gekozen uiteindelijk:
- Spiegelpakket
- High-end audiosysteem
- Achteruitrij camera
- Zijruiten en achterruit getint 65%
- Wamtepomp
- Active info display
- Winterpakket
- Keyless entrey
Heb nu ook al jaren stoelverwarming en wil echt niet meer zonder, dat staat bijna altijd aan.
Zeker wanneer het wat kouder is of wanneer ik een voetbalwedstrijd heb gespeeld, voor m'n rug!
Verwarmbare vooruit is standaard, je kan alleen nog kiezen voor infarood. De verkoper die ik sprak heeft allebei gehad en de traditionele met draadjes is sneller ontdooit.
Dit is de configuratie waar ik voor heb gekozen uiteindelijk:
- Spiegelpakket
- High-end audiosysteem
- Achteruitrij camera
- Zijruiten en achterruit getint 65%
- Wamtepomp
- Active info display
- Winterpakket
- Keyless entrey
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Ik hoop de 1e of 2e week van februari.Dionisio schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:39:
[...]
Wat is de verwachte levertijd van je e-golf? Bij mij is dat week 6 2020.
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Hm. Bij mij zei de dealer dat ik met mijn afstanden beter een keer extra kan gaan laden. Dus het wisselt per use-case. Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en heb toch enkele opties toegevoegd:Dionisio schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:39:
[...]
Ik heb afgelopen zaterdag ook een proefrit gemaakt, en mij werd juist aangeraden om een warmtepomp bij te nemen. Dit zou, met name in de herfst en winter, de actieradius en de levensduur van de batterij ten goede komen. Wat is de verwachte levertijd van je e-golf? Bij mij is dat week 6 2020.
Urano Grey + Astana velgen
48 maanden / 15.000km
getinte ramen
active info display
3d dynamische achterverlichting
spiegelpakket
winterpakket
---------------------
€394 p/m
Levertijd ergens week 6 hoorde ik
Zojuist het contract gekregen van de dealer voor die e-Golf. Hierop stond dat de afleverdatum 17 januari was. Dit is wel een stuk eerder dan de dealer eerst aangaf, die zei namelijk eind februari of begin maart.
Volgens de dealer zijn met mijn afstanden (20km woon-werk enkele reis) een warmtepomp en verwarmde stoelen overbodig. We hebben het niet eens gehad over getinte ramen.
Volgens de dealer zijn met mijn afstanden (20km woon-werk enkele reis) een warmtepomp en verwarmde stoelen overbodig. We hebben het niet eens gehad over getinte ramen.
To the dwarf, the cripple and the mother of madness!
Dat klopt op zich wel. Bij 20km enkele reis kun je prima heen en weer en thuis laden. Ik rijd regelmatig naar Schiphol enkele reis 87km. Als ik op Schiphol niet kan laden tijdens het parkeren (komt blijkbaar steeds vaker voor dat alle palen bezet zijn) wordt het eventueel bij koude krap om heen en weer te komen. Vandaar mijn effort in range optimalisatie.
Iemand al leverdatum voor de Citigo IV doorgekregen. Wil een dezer dagen bestellen maar heb eigenlijk per vandaag een auto nodig!
Ik herken het gevoel maar ik denk dat als je geluk hebt en een voorraad model vindt die jou perfect lijkt alsnog 2 á 3 weken moet wachten i.v.m. administratie en financiële controles.BasvanS schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:59:
Iemand al leverdatum voor de Citigo IV doorgekregen. Wil een dezer dagen bestellen maar heb eigenlijk per vandaag een auto nodig!
@Carnoustie Ik ga het zeker vragen als ik hem tegenkom. Wonen in hetzelfde flat, maar niet naast elkaar.
Gefeliciteerd.maussie95 schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:48:
Zojuist het contract gekregen van de dealer voor die e-Golf. Hierop stond dat de afleverdatum 17 januari was. Dit is wel een stuk eerder dan de dealer eerst aangaf, die zei namelijk eind februari of begin maart.
Juist als je geen warmtepomp heb is stoelverwarming een must en kan het zeker in de tussenseizoenen enorm het verbruik drukken omdat je minder snel behoefte hebt aan ruimteverwarming.
Bij de Model 3 gebruik ik het enorm vaak, de Citigo E heb ik ook met stoelverwarming besteld
Mijn dealer gaf aan dat de auto's vanaf week 8 uitgeleverd kan worden en dat ik de auto tussen week 8 en 10 mogelijk kan verwachten, tegelijk werd de kanttekening geplaatst dat ze het eigenlijk ook niet wetenBasvanS schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:59:
[ Voor 28% gewijzigd door revolution-nl op 18-11-2019 17:16 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Met mijn Ioniq heb ik vrij regelmatig hetzelfde met een vergelijkbare afstand. Ik zet echter sowieso nooit de auto aan de lader op Schiphol, ik stop liever 10min bij een snellader (op de heen of terugweg).mrottjers schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:54:
Ik rijd regelmatig naar Schiphol enkele reis 87km. Als ik op Schiphol niet kan laden tijdens het parkeren (komt blijkbaar steeds vaker voor dat alle palen bezet zijn) wordt het eventueel bij koude krap om heen en weer te komen. Vandaar mijn effort in range optimalisatie.
Voorkomt een keer onnodig tot 100% laden (ok maakt bij lease niet uit) en onnodig laden tegen hoog tarief.
Tenzij dit iedere week voor komt lijkt dit me in ieder geval niet iets om jezelf al te druk over te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 18-11-2019 19:42 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik vind het wel bijzonder dat een hoop mensen voor de E-golf gaan en niet voor de Leaf (via de consumentenbond)
Ik kwam met de E-golf met vergelijkbare opties boven de 500 euro uit.
Ik ben zelf voor de Nissan Leaf Tekna in Brilliant Black gegaan
Ik heb dan het volgende voor 469 euro per maand.
- 20.000 Km
- 24 Maanden
- ER 300 euro
- Halflederen bekleding, propilot, 360 camera,warmtepomp enz. enz.in feite alles wat je op een auto kan wensen.
Ik wilde de golf voor 24 maanden doen echter kwam ik dan met enkel een achteruitrij camera en lane assist boven de 500 euro uit.
Bewust gekozen voor 24 maanden i.v.m. de snelle verandering in de wereld van de EV.
Maar wellicht nog de grootste dealbreaker was de levertijd. De Leaf wordt geleverd binnen 2-4weken en de golf ging nog wel ff duren (werd bij mij februari/maart aangegeven).
Uiteraard is volkswagen iets meer premium dan Nissan, dat dan weer wel.
- 20.000 Km
- 24 Maanden
- ER 300 euro
- Halflederen bekleding, propilot, 360 camera,warmtepomp enz. enz.in feite alles wat je op een auto kan wensen.
Ik wilde de golf voor 24 maanden doen echter kwam ik dan met enkel een achteruitrij camera en lane assist boven de 500 euro uit.
Bewust gekozen voor 24 maanden i.v.m. de snelle verandering in de wereld van de EV.
Maar wellicht nog de grootste dealbreaker was de levertijd. De Leaf wordt geleverd binnen 2-4weken en de golf ging nog wel ff duren (werd bij mij februari/maart aangegeven).
https://www.youtube.com/@droommotor
Mensen denken dat het meer premium is (VAG weet uitstekend te profiteren van het gedateerde imago van degelijkheid). Je bent met een Nissan echter veel beter af.Denzis schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:59:
In welk opzicht is VW premium? Omdat de buurman het zegt? VW is net zo volumemerk als bijvoorbeeld Opel, Ford, Toyota, Honda, Citroen en ook Nissan.
Premium/luxe zit je meer bij BMW, Mercedes, Jaguar, Lexus, Infiniti, Volvo enz.
Opel kun je echt niet vergelijken met Volkswagen. Heb in beiden een proefrit gemaakt, wat een verschil in kwaliteit en comfort.TheBrut3 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:03:
In welk opzicht is VW premium? Omdat de buurman het zegt? VW is net zo volumemerk als bijvoorbeeld Opel, Ford, Toyota, Honda, Citroen en ook Nissan.
De eGolf is vooral onbegrijpelijk voordelig bij een laag kilometrage, bij een laag kilometrage is het natuurlijk ook nogal onzin allerlei opties toe te voegen en kan je dus gewoon voor de kaalste variant kiezen.Denzis schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:59:
Ik vind het wel bijzonder dat een hoop mensen voor de E-golf gaan en niet voor de Leaf (via de consumentenbond)
Dan is het vergelijk voor 10.000km en 60maanden:
€299,- eGolf
€394Nissan Leaf N-Connecta
En is de Leaf dus ruim 30% duurder.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 19-11-2019 12:13 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Persoonlijk vind ik de Golf een vele mooiere auto dan de Leaf.Denzis schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:59:
En dat is toch een belangrijk punt bij het nemen van een auto waar je elke dag in zit
Over smaak valt niet te twistenricjuh schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:11:
Persoonlijk vind ik de Golf een vele mooiere auto dan de Leaf.
En dat is toch een belangrijk punt bij het nemen van een auto waar je elke dag in zit

Maar los daarvan is er natuurlijk ook nog de range en daarmee praktische bruikbaarheid, de Leaf heeft gemiddeld een bijna 15% grotere range dan de Golf. Bij een vergelijkbare prijs zou ik persoonlijk in ieder geval zonder enige twijfel voor de Leaf kiezen.
Golf
Real Range between 135 - 285 km
City - Cold Weather 190 km
Highway - Cold Weather 135 km
Combined - Cold Weather 160 km
City - Mild Weather 285 km
Highway - Mild Weather 175 km
Combined - Mild Weather 220 km
Leaf
Real Range between 155 - 325 km
City - Cold Weather 215 km
Highway - Cold Weather 155 km
Combined - Cold Weather 185 km
City - Mild Weather 325 km
Highway - Mild Weather 200 km
Combined - Mild Weather 250 km
[ Voor 18% gewijzigd door assje op 19-11-2019 12:24 ]
De Golf laadt wel een stuk sneller op volgens die site.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De meeste mensen rijden 50 km per dag. Maakt het dan iets uit of de auto bij goed weer 220 of 250 km ver komt? Als je voor 5 jaar kiest is de golf een klap goedkoper. Waarom zou je dan meer betalen voor iets wat je in de praktijk niets oplevert? (even los van precieze uitrusting en luxe, waar de meningen over verschillen)assje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:20:
[...]
Over smaak valt niet te twisten, een Golf is, tja een golf
![]()
Maar los daarvan is er natuurlijk ook nog de range en daarmee praktische bruikbaarheid, de Leaf heeft gemiddeld een bijna 15% grotere range dan de Golf. Bij een vergelijkbare prijs zou ik persoonlijk in ieder geval zonder enige twijfel voor de Leaf kiezen.
Golf
Real Range between 135 - 285 km
City - Cold Weather 190 km
Highway - Cold Weather 135 km
Combined - Cold Weather 160 km
City - Mild Weather 285 km
Highway - Mild Weather 175 km
Combined - Mild Weather 220 km
Leaf
Real Range between 155 - 325 km
City - Cold Weather 215 km
Highway - Cold Weather 155 km
Combined - Cold Weather 185 km
City - Mild Weather 325 km
Highway - Mild Weather 200 km
Combined - Mild Weather 250 km
PSN: DutchTrickle PVoutput
Helemaal mee eens, het enige dat ik zei was dan ook:Maverick schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:12:
[...]
De meeste mensen rijden 50 km per dag. Maakt het dan iets uit of de auto bij goed weer 220 of 250 km ver komt? Als je voor 5 jaar kiest is de golf een klap goedkoper. Waarom zou je dan meer betalen voor iets wat je in de praktijk niets oplevert? (even los van precieze uitrusting en luxe, waar de meningen over verschillen)
Want daarvoor beschreef ik juist:Bij een vergelijkbare prijs zou ik persoonlijk in ieder geval zonder enige twijfel voor de Leaf kiezen.
In die situatie zou ik de Leaf niet eens overwegen. Ik begrijp dus prima waarom mensen voor de Golf kiezen (zou ik zelf ook doen), echter bij een gelijke prijs zou ik voor de Leaf kiezen (om meerdere redenen).assje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:10:
De eGolf is vooral onbegrijpelijk voordelig bij een laag kilometrage, bij een laag kilometrage is het natuurlijk ook nogal onzin allerlei opties toe te voegen en kan je dus gewoon voor de kaalste variant kiezen.
Dan is het vergelijk voor 10.000km en 60maanden:
€299,- eGolf
€394Nissan Leaf N-Connecta
En is de Leaf dus ruim 30% duurder.
Dat valt toch wel mee? Leaf hogere piek maar vlakt eerder af, lijkt me redelijk vergelijkbaar met eerder klein voordeel voor de Leaf.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:07:
De Golf laadt wel een stuk sneller op volgens die site.
[ Voor 19% gewijzigd door assje op 19-11-2019 13:22 ]
Dat vind ik helemaal niet vreemd, de e-Golf heeft een twee-fase lader, CCS en geen / veel minder last van rapid gate en dan heb ik het alleen over het technologische aspect.Denzis schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:59:
Ik zou persoonlijk echt niet vrolijk worden van de Leaf met de Chademo aansluiting en rapid
gate, zeker met de komst van IONITY in Europa welke enkel CCS aanbiedt een enorme tekortkoming.
Ik vind het juist bijzonder dat de IONIQ in deze prijsklasse zo onderbelicht is. Deze is superieur aan de e-Golf en de Leaf.
[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2019 14:02 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Tot je je ogen opendoet...
Ding ziet er niet uit.

De Ioniq is anders een stuk duurder dan de e-Golf. Ik heb hem nog niet onder de €450 per maand gevonden, met 60 maanden en 10.000km. Terwijl de e-Golf €299 doet.revolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:57:
[...]
Dat vind ik helemaal niet vreemd, de e-Golf heeft een twee-fase lader, CCS en geen / veel minder last van rapid gate en dan heb ik het alleen over het technologische aspect.
Ik zou persoonlijk echt niet vrolijk worden van de Leaf met de Chademo aansluiting en rapid
gate, zeker met de komst van IONITY in Europa welke enkel CCS aanbiedt een enorme tekortkoming.
Ik vind het juist bijzonder dat de IONIQ in deze prijsklasse zo onderbelicht is. Deze is superieur aan de e-Golf en de Leaf.
Vergeleken met een Golf of Leaf??? Zoals gezegd, smaken verschillen, ik vind een Ioniq persoonlijk een heel mooie auto, mooier dan een Golf/Leaf/Tesla model 3Señor Sjon schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:12:
Tot je je ogen opendoet...Ding ziet er niet uit.
Hij zal nu sowieso duurder zijn omdat het om het nieuwe model met grotere batterij gaat, die is een stuk duurder en qua range ook niet echt meer vergelijkbaar met een e-Golf.maussie95 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:16:
[...]
De Ioniq is anders een stuk duurder dan de e-Golf. Ik heb hem nog niet onder de €450 per maand gevonden, met 60 maanden en 10.000km. Terwijl de e-Golf €299 doet.
Een Ioniq kan je gewoon beter gebruikt kopen (oude type), ze zijn relatief belachelijk voordelig geprijsd (ondergewaardeerd) in vergelijking met een occasion eGolf/Leaf.
[ Voor 49% gewijzigd door assje op 19-11-2019 14:22 ]
Dat is een ander aspect, qua techniek en inzetbaarheid is de IONIQ echt aanzienlijk beter dan de e-Golf en de Leaf.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:12:
Tot je je ogen opendoet...Ding ziet er niet uit.
Wat leuk!
De Ioniq is vele male duurder met een vergelijkbare kilometrage dan heb je het over 600+ in mijn geval. En ik knap echt af op het uiterlijk en de achterruit.
Overigens heeft de leaf geen tot nauwelijks meer last van de ''rapidgate'' kwestie, de golf nog wel.
Voor mij is de prijs hoger van de golf dan de leaf met vergelijkbare opties, wellicht wegens een kortere looptijd.
De golf is inderdaad erg goedkoop voor 10.000km en lange looptijd daar kan zelfs de aanbieding van de leaf niet tegen op.
Echter voor 20.000 km + 24 maanden is de golf 4 euro per maand goedkoper, maar dan zonder opties......
Voor 60 maanden een verbintenis aangaan voor een wat achterhaalde elektrische auto (zowel Ioniq, E-Golf als Leaf) is heel onverstandig imho. ... 60 maanden is een heel erg lange tijd in EV land..
De Ioniq is vele male duurder met een vergelijkbare kilometrage dan heb je het over 600+ in mijn geval. En ik knap echt af op het uiterlijk en de achterruit.
Overigens heeft de leaf geen tot nauwelijks meer last van de ''rapidgate'' kwestie, de golf nog wel.
Voor mij is de prijs hoger van de golf dan de leaf met vergelijkbare opties, wellicht wegens een kortere looptijd.
De golf is inderdaad erg goedkoop voor 10.000km en lange looptijd daar kan zelfs de aanbieding van de leaf niet tegen op.
Echter voor 20.000 km + 24 maanden is de golf 4 euro per maand goedkoper, maar dan zonder opties......
Voor 60 maanden een verbintenis aangaan voor een wat achterhaalde elektrische auto (zowel Ioniq, E-Golf als Leaf) is heel onverstandig imho. ... 60 maanden is een heel erg lange tijd in EV land..
[ Voor 13% gewijzigd door Denzis op 19-11-2019 16:16 ]
Ik vind die voorkant ook echt lelijk inderdaad, net als de Kona EV. Terwijl ik de benzine Kona en de i30/40 wel een leuke voorkant hebben, waarom die niet gebruiken?
Maar andere discussie
Maar andere discussie
Zie daar de reden dat die duur(der) is in de (private)lease. Die schrijft meer af/heeft mindere restwaarde.assje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:20:
Een Ioniq kan je gewoon beter gebruikt kopen (oude type), ze zijn relatief belachelijk voordelig geprijsd (ondergewaardeerd) in vergelijking met een occasion eGolf/Leaf.
Kun je mij die lijst sturen, mag per PM. Zit effe te puzzelen wat ik nodig heb. Voor slechts 35 KM per dag zit ik te denken aan de helemaal kale Ambition. Wat ik alleen nodig heb is een warme kont en een warm voorruit.Whis! schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:31:
[...]
Je stoel verwarmen lijkt me inderdaad gunstiger dan de hele cabine. Voorruitverwarming daarentegen zit er toch al standaard op?Pagina #2 van de prijslijst bijna onderaan..
Maar wat maakt dat uit als het lease is en hij voor jou voldoet? Dit is vooral een argument om te leasen ipv kopen.Denzis schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:14:
Wellicht inderdaad, maar de reden voor die hogere afschrijving ontgaat me, het is simpelweg een superieure auto.TheBrut3 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:16:
Zie daar de reden dat die duur(der) is in de (private)lease. Die schrijft meer af/heeft mindere restwaarde.
[ Voor 28% gewijzigd door assje op 19-11-2019 18:54 ]
Dat is echt onzin, bekijk de video's van Bjorn maar eens. (Zelfs de Leaf+ rapidgate nog steeds)Denzis schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:14:
Wat leuk!
Golf laadt zelfs op lange roadtrips consistent 38kW dat hoef je bij een Leaf echt niet te verwachten.
Wellicht dat het trage laden, het ontbreken van CCS en het één fase AC laden voor jou geen probleem is.
Dan heb je aan de Leaf een prima auto met goede laadruimte, pro-pilot is ook fijn
Waarom als de EV in kwestie prima voldoet aan je use-case dan zie ik niet in waarom het onverstandig is om een termijn van 60 maanden aan te gaan. De restwaarde is een probleem van de leasemaatschappij.Denzis schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:14:
Wat leuk!
Wanneer de EV in kwestie niet helemaal aansluit dan kan je inderdaad beter een kortere termijn hanteren.
Wij hebben de Ambition gekozen met Comfort Pack en Cruise-Control. Met vermindering van het eigen risico naar 125.- kom je dan op 214.- op basis van 60 maanden en 10k km/jaar.BasvanS schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:28:
[...]
Kun je mij die lijst sturen, mag per PM. Zit effe te puzzelen wat ik nodig heb. Voor slechts 35 KM per dag zit ik te denken aan de helemaal kale Ambition. Wat ik alleen nodig heb is een warme kont en een warm voorruit.
[ Voor 50% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2019 19:04 ]
Moet wel toegeven dat het net lijkt of ze een foutje hebben gemaakt bij die 24 maanden prijs van de Leaf. EUR 409 is echt spotgoedkoop en vooral het verschil van slechts EUR 15 met 60 maanden valt op.Denzis schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:14:
Wat leuk!
Leaf Consumenten bond 24 --> 60 = -15
eGolf Volkswagen 24 --> 60 = -90
Citigo IV Skoda 24--> 60 = -59
Leaf ANWB 24 --> 60 = -250!!!
Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met het verlengen van PL, je hoort wel eens dat mensen verlengen voor een jaar of een paar maanden. Als ik nu bijv voor 24 maanden een Citigo IV lease. En later besluit er 36 maanden van te maken of 60. Zouden ze dan een gereduceerd tarief toepassen gebaseerd op het oude bedrag van 60 maanden?
[ Voor 12% gewijzigd door BasvanS op 19-11-2019 20:02 ]
Anoniem: 1068241
Ik heb hier vanmiddag tijdens het werken eventjes over na zitten denken: want € 199 is wel echt heel goedkoop en opladen kost praktisch bijna niets, of kan zelfs op diverse plekken gratis zoals bij de Lidl bijvoorbeeld. Dus in vergelijking met een brandstof uitvoering is dat echt wel een groot voordeel. Het voornaamste probleem is echter ook: hier in de buurt staan bijna geen laadpunten en een heel lang verlengsnoer uit het raam uitrollen lijkt mij ook niet wenselijkSlasher schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:35:
Sinds kort heeft Skoda de nieuwe citigo als EV beschikbaar voor PL vanaf 199 euro
https://www.skoda.nl/modellen/citigoe-iv
Is dit een beetje een leuke aanbieding? Ik heb het idee van wel. Ik heb nu een Skoda Citigo ICE

Ook denk ik dat in de praktijk de actieradius te kort zal zijn: mijn vrouwtje woont in Dusseldorf en via de snelste route is dan een kleine 100KM en weer terug, dus op en neer totaal 200KM. Als ik dan ook in Dusseldorf zou kunnen opladen, dan was dat geen probleem. Maar aangezien Duitsland op dit gebied een derde wereldland is, gaat het vrijwel onmogelijk zijn om in Dusseldorf op locatie op te laden.
Ook is die € 199 op basis van 10.000km per jaar en ik rij zo'n beetje het dubbele en dan betaal je € 239 en geel is nou ook niet bepaald een geweldig kleurtje... en 60 maanden is ruim 5 jaar in dezelfde auto rijden
Verder is € 500 eigen risico ook best wel veel hoor: ik heb ook van andere mensen begrepen, dat bij inlevering van een lease auto je vaak onverwachte kosten krijgt. Omdat ze dan even alle kleine schades gaan cashes, die eigenlijk onvermijdbaar zijn met zo'n kleine auto. Als het dan bij die € 500 blijft prima.... een collega op werk, drukte mij op het hart om vooral niet gaan private leasen.
Maar ik rij nu voor € 0,344 per km en dat is exclusief wat mijn auto nog waard is, want dat vind ik relevant zolang ik de auto nog in bezit heb. Als ik echter dat bedrag van de private lease uitreken dan kom ik uit op € 0,143 per km exclusief electriciteit. Dat is eerlijk behoorlijk goedkoop, alleen je hebt er niks aan als je in de winter met moeite 100KM aflegt en je alweer aan de lader moet: dus ik denk dat het nog te vroeg is voor de elektrische auto.
Sowieso: wat is dat voor onzin, al een private leasecontract afsluiten. Echter je kunt in die dingen pas in januari proefrijden

Ik denk dat dit prima te doen is met de Citigo, gooi je route eens door https://abetterrouteplanner.com/ dan kan je precies zien hoeveel reistijd je kwijt gaat zijn inclusief laden.Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:01:
[...]
I
Ook denk ik dat in de praktijk de actieradius te kort zal zijn: mijn vrouwtje woont in Dusseldorf en via de snelste route is dan een kleine 100KM en weer terug, dus op en neer totaal 200KM. Als ik dan ook in Dusseldorf zou kunnen opladen, dan was dat geen probleem. Maar aangezien Duitsland op dit gebied een derde wereldland is, gaat het vrijwel onmogelijk zijn om in Dusseldorf op locatie op te laden.
Prima te doen hoor, kost je onderweg 15 min aan de snellader

Anoniem: 1068241
Mijn gedachte is juist dat je doet laden op je eindbestemming en niet ergens op een industrieterrein, of waar de laadpunten ook zijn. Want zelfs op de P+R terreinen zijn er geloof ik geen laders.revolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:13:
[...]
Ik denk dat dit prima te doen is met de Citigo, gooi je route eens door https://abetterrouteplanner.com/ dan kan je precies zien hoeveel reistijd je kwijt gaat zijn inclusief laden.
Prima te doen hoor, kost je onderweg 15 min aan de snellader.
[Afbeelding]
Met mijn benzineauto tank ik hooguit 2x per maand en dat duurt dan maximaal 10 minuten, inclusief betalen.
Als dat kan is het mooi meegenomen, als dit niet mogelijk is zijn dan zijn er genoeg snellaadlocaties langs de snelweg, vaak gelegen bij P+R dus met alle voorzieningen bij de handAnoniem: 1068241 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:18:
[...]
Mijn gedachte is juist dat je doet laden op je eindbestemming en niet ergens op een industrieterrein, of waar de laadpunten ook zijn. Want zelfs op de P+R terreinen zijn er geloof ik geen laders.
Met mijn benzineauto tank ik hooguit 2x per maand en dat duurt dan maximaal 10 minuten, inclusief betalen.
Inmiddels heb ik 7000km met de M3 gereden en ben ik met de Model 3 minder tijd kwijt met laden dan de tijd die ik voorheen kwijt was met het tanken van de ICE. Daarnaast is elektrisch rijden zoveel comfortabeler
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2019 20:25 ]
Als ie tegenvalt is het in ieder geval niet zo duur, althans mijn aanvraag kost 277/maand (plus pakweg 60 a 80 aan stroom) voor 5 jaar. Dat vind ik ook wel lang maar zullen zien en ik houd wat rekening met geld bijleggen als ik het eerder opzeg. Met ervaring met elektrisch rijden en a segment auto's heb ik er wel vertrouwen in.Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:01:
[...]
Sowieso: wat is dat voor onzin, al een private leasecontract afsluiten. Echter je kunt in die dingen pas in januari proefrijdenVoor hetzelfde geval bevalt het voor geen meter en zit opgescheept met private leaseauto voor 60 maanden.
Een bus abonnement voor woon-werk kost me 295/maand en dan moet ik het zelf maar uitzoeken hoe ik de eerste 2 en de laatste 5Km afleg dus dan voor iets meer gewoon elektrisch autorijden.
Daarbij met de bus een overstap en een van de twee bussen vol scholieren en regelmatig geen zitplaats. Die bus had ik een paar maanden geprobeerd want ik had liever maar een auto in het gezin. Dat viel zo tegen dat er toch weer een tweede moest komen.
Mijn 22kWh Zoe red het woon-werk vaak net niet en laden op het werk is problematisch aan het worden wegens bezetting. Het ideale lijkt bijna alle ritten kunnen doen met enkel thuis laden en met ca 50% meer capaciteit denk ik dat dat lukt. Een veel grotere accu zou daarvoor eigenlijk ook wat verspilling zijn; beetje het effect van altijd een grote wagen rijden om een paar keer per jaar de sleurhut mee te nemen.
Er was de overweging om de hybride auto weg te doen maar besloten die voorlopig te houden voor evt autovakanties naar het buitenland. Met een EV als een Tesla zou dat gemakkelijk gaan maar met m'n Zoe naar Luxemburg was al wat avontuurlijk.
@Anoniem: 1068241 Tsja eehh.. als het voor jou niet geschikt is, of je ziet het niet zitten... Nou, dan niet hè?
[quote]assje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:52:
[...]
Maar wat maakt dat uit als het lease is en hij voor jou voldoet? Dit is vooral een argument om te leasen ipv kopen.
[...]
Ik denk persoonlijk niet dat de afschrijving het probleem is. Het is meer dat je na 4 jaar echt een verouderde auto heb met een range die niet meer mee kan komen . Eventueel aansluitingen die schaarser worden e.d. het wordt drukker bij de laadpalen dus range wordt belangrijker. Dit geldt voor zowel de E golf als de leaf
[...]
Maar wat maakt dat uit als het lease is en hij voor jou voldoet? Dit is vooral een argument om te leasen ipv kopen.
[...]
Ik denk persoonlijk niet dat de afschrijving het probleem is. Het is meer dat je na 4 jaar echt een verouderde auto heb met een range die niet meer mee kan komen . Eventueel aansluitingen die schaarser worden e.d. het wordt drukker bij de laadpalen dus range wordt belangrijker. Dit geldt voor zowel de E golf als de leaf
[quote]revolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:58:
[...]
Dat is echt onzin, bekijk de video's van Bjorn maar eens. (Zelfs de Leaf+ rapidgate nog steeds)
Golf laadt zelfs op lange roadtrips consistent 38kW dat hoef je bij een Leaf echt niet te verwachten.
Wellicht dat het trage laden, het ontbreken van CCS en het één fase AC laden voor jou geen probleem is.
Dan heb je aan de Leaf een prima auto met goede laadruimte, pro-pilot is ook fijn
.
[...]
Ik volg de eigenaren Facebook groep en de recente modellen (vanaf mei) hebben veel minder last van.
[...]
Dat is echt onzin, bekijk de video's van Bjorn maar eens. (Zelfs de Leaf+ rapidgate nog steeds)
[...]
Ik volg de eigenaren Facebook groep en de recente modellen (vanaf mei) hebben veel minder last van.
Ja bizar want de afschrijving is de eerste 24 maanden bijna meer dan de leaseprijs van de leaf.BasvanS schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:54:
[...]
Moet wel toegeven dat het net lijkt of ze een foutje hebben gemaakt bij die 24 maanden prijs van de Leaf. EUR 409 is echt spotgoedkoop en vooral het verschil van slechts EUR 15 met 60 maanden valt op.
Leaf Consumenten bond 24 --> 60 = -15
eGolf Volkswagen 24 --> 60 = -90
Citigo IV Skoda 24--> 60 = -59
Leaf ANWB 24 --> 60 = -250!!!
Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met het verlengen van PL, je hoort wel eens dat mensen verlengen voor een jaar of een paar maanden. Als ik nu bijv voor 24 maanden een Citigo IV lease. En later besluit er 36 maanden van te maken of 60. Zouden ze dan een gereduceerd tarief toepassen gebaseerd op het oude bedrag van 60 maanden?
Het is geen fout is bij mij inmiddels door.
Wat betreft aanpassen berekenen ze het tarief vaak wel met terugwerkende kracht. Dat was bij leaseplan iniedergeval zo.
Dat meende ik ook te hebben gelezen: Stel dat ik dan 24 maanden voor 250 lease. en dan toch besluit nog 3 jaar door te gaan tot 60 maanden. krijg ik dan van 2 jaar het verschil tussen het 60 maanden (200) en 24 maanden (250) terug? Oftewel, ga je dan de resterende 36 maanden 166 per maand betalen?Denzis schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:17:
[...]
Ja bizar want de afschrijving is de eerste 24 maanden bijna meer dan de leaseprijs van de leaf.
Het is geen fout is bij mij inmiddels door.
Wat betreft aanpassen berekenen ze het tarief vaak wel met terugwerkende kracht. Dat was bij leaseplan iniedergeval zo.
Ik denk niet dat dit werkt zo. Op deze manier creëer je voor jezelf de optie om na 24 maanden te stoppen met leasen en dat de acceptatie maar getoetst wordt op 24*€250 euro waarna je na de 24 maanden alsnog kunt profiteren van het lagere maandbedrag.BasvanS schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:30:
[...]
Dat meende ik ook te hebben gelezen: Stel dat ik dan 24 maanden voor 250 lease. en dan toch besluit nog 3 jaar door te gaan tot 60 maanden. krijg ik dan van 2 jaar het verschil tussen het 60 maanden (200) en 24 maanden (250) terug? Oftewel, ga je dan de resterende 36 maanden 166 per maand betalen?
Bij verlengen van een contract moet je opnieuw getoetst worden of je de nieuwe maandlasten kan dragen maar dit staat los van de prijs van verlengen
[ Voor 18% gewijzigd door wd200 op 20-11-2019 17:10 ]
Volgens mij is dit gewoon een Win Win situatie. De Dealer heeft de mogelijkheid te kijken of ze de auto kunnen gebruiken (verkoop), ze krijgen meer centjes eerder etc. Zie het probleem niet zo?Whis! schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:00:
[...]
Ik denk niet dat dit werkt zo. Op deze manier creëer je voor jezelf de optie om na 24 maanden te stoppen met leasen en dat de acceptatie maar getoetst wordt op 24*€250 euro waarna je na de 24 maanden alsnog kunt profiteren van het lagere maandbedrag.
Laadplaatsen in Duitsland? Voor Duitsers is de regel parkeerplaats is parkeerplaats mits er geen invalidebord/laden en lossen bij staat, kan je gewoon parkeren. Dat heb ik ook ondervonden met mijn Golf GTE. Op de app, vier laadplaatsen leeg en sta je daar, volrevolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:24:
[...]
Als dat kan is het mooi meegenomen, als dit niet mogelijk is zijn dan zijn er genoeg snellaadlocaties langs de snelweg, vaak gelegen bij P+R dus met alle voorzieningen bij de hand. Zoals je ziet kost een retourtje Dusseldorf je 15 min extra reistijd met de Citigo. Als je in Dusseldorf een laadlocatie vind (die zijn er genoeg -> https://nl.chargemap.com/cities/dusseldorf-DE, dan ben je niet eens extra tijd kwijt)
Inmiddels heb ik 7000km met de M3 gereden en ben ik met de Model 3 minder tijd kwijt met laden dan de tijd die ik voorheen kwijt was met het tanken van de ICE. Daarnaast is elektrisch rijden zoveel comfortabeler
Ik wil absoluut niet aan het elektrisch gaan beginnen. Net ook in Utrecht ondervonden. In de parkeergarage zijn 8 laadparkeerplaatsen, tot zover de goede bedoeling maar er zijn vier laadpalen voor vier auto's

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Zie ook de trieste reacties onder deze column: https://www.autoweek.nl/c.../laadpaal-wordt-haatpaal/itsalex schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:25:
[...]
Laadplaatsen in Duitsland? Voor Duitsers is de regel parkeerplaats is parkeerplaats mits er geen invalidebord/laden en lossen bij staat, kan je gewoon parkeren. Dat heb ik ook ondervonden met mijn Golf GTE. Op de app, vier laadplaatsen leeg en sta je daar, vol. Zelfs in NL staan de Duitser ook op de laadpalen (ondervonden in Valkenburg geloof ik of ergens daar in de buurt). Zwaai maar met je handje met de goede bedoeling, gaat toch niet werken.
Ik wil absoluut niet aan het elektrisch gaan beginnen. Net ook in Utrecht ondervonden. In de parkeergarage zijn 8 laadparkeerplaatsen, tot zover de goede bedoeling maar er zijn vier laadpalen voor vier auto's. Dus of je mag met kroonsteentjes gaan werken of gewoon parkeren zonder laden. Het heeft totaal geen zin. Als ik ergens ook laden dan doe ik het, maar ik ga niet verder dan 50 meter lopen (last van uitval van mijn been en sjouw meestal als ik aan werk ben, met een zware tas). Zonder op te laden kan ik overal staan en wil ik opladen, dan moet je steeds op zoek gaan. Ik ben daarmee gestopt, zie ik er een en kan ik parkeren, doe ik het en anders laat maar.
Bij mij in de buurt zijn er ook niet zo heel veel laadpalen. Bij de Lidl om de hoek staan een door de gemeente geplaatste paal. Het verbaast me hoe vaak de verdere parkeerplaats vrijwel leeg is, maar er altijd een benzinewagen op een van de twee gereserveerde parkeerplaatsen staat. De paal staat niet eens dichter bij de deur dan de overige parkeerplaatsen.
Tsja, triest maar soms ook terecht. Een EV rijder, zoals die Tesla aso in het verhaal, mag net zo goed de wagen niet parkeren en is net zo fout als de Z3. Verder heb ik het vermoeden dat de i3 en de i-Pace ook niet worden verplaatst naar een andere plek wanneer deze vol zitten, wat ook wel moet. Tevens dient het aangegeven te zijn, enkel een laadpaal plaatsen maakt het niet zo dat er geen anderen voertuigen meer mogen parkeren in de directe omgeving. Wanneer er enkel een paal staat, maar verder geen bord en afkadering is het een reguliere parkeerplek met toevallig een laadmogelijkheid.
Wat een reacties, echt ongelooflijkmaussie95 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:44:
[...]
Zie ook de trieste reacties onder deze column: https://www.autoweek.nl/c.../laadpaal-wordt-haatpaal/
Bij mij in de buurt zijn er ook niet zo heel veel laadpalen. Bij de Lidl om de hoek staan een door de gemeente geplaatste paal. Het verbaast me hoe vaak de verdere parkeerplaats vrijwel leeg is, maar er altijd een benzinewagen op een van de twee gereserveerde parkeerplaatsen staat. De paal staat niet eens dichter bij de deur dan de overige parkeerplaatsen.

Ik besef mij nu weer dat het kunnen laden op eigen terrein een enorme luxe is. Geen last hebben boze #ICEHOLES, priceless.
Gister proefrit gemaakt in de E-golf en ICE Citigo.
Moet eerlijk zeggen dat ik bang ben dat een Citigo toch echt te klein is als 1e auto.
De E-Golf daarentegen was echt een verademing om in te rijden.
Bereik is eigenlijk net een praktische 100km te weinig.
Prijs helemaal top!
Alleen enige dilemma is dat ik wel verwacht binnen 5 jaar een eigen woning te kopen..
Moet eerlijk zeggen dat ik bang ben dat een Citigo toch echt te klein is als 1e auto.
Prijs helemaal top!
Alleen enige dilemma is dat ik wel verwacht binnen 5 jaar een eigen woning te kopen..
Zullen we de laadpalen en aanverwante zaken in de betreffende topics houden?
Voor geïnteresseerden, Arval zal een black friday actie houden de 29e. Hou de site in de gaten.
https://privatelease.arval.nl/black-friday-inschrijven
Misschien is het wat en misschien totaal niks. Toch het kijken waard.
https://privatelease.arval.nl/black-friday-inschrijven
Misschien is het wat en misschien totaal niks. Toch het kijken waard.
Bij de consumentenbond mag je de golf afbetalen zoveel je wil meen ik! Kun je leasebedrag omlaag brengen naar EUR 150 per maand door 9k op tafel te gooien.TrueGamer schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:14:
Prijs helemaal top!
Je mag volgens het keurmerk private lease maximaal 50 % van de totale leasekosten vooruitbetalen
Zie: Señor Sjon in "Private Lease - Deel 1"
[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 24-11-2019 11:41 ]
Nederlands is makkelijker als je denkt
Kortere looptijd doen?TrueGamer schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:14:
Prijs helemaal top!
Zaterdag bij de dealer geweest en de Citigo besteld:assje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:50:
Wij hebben nu een Picanto private lease, dat contract ga ik aanbieden voor overname om er een Citigo-e voor in de plaats te nemen. Dit is als 2e auto, 1e auto is een elektrische Ioniq (eigendom).
Range van de Ioniq is niet of nauwelijks hoger dan de Citigo maar totaal geen probleem (snelladen gaat wel stuk sneller).
Picanto €204 + €80 brandstof wordt €235 + €35 elektra voor de Citigo. Als je de goedkoopste uitvoering zou nemen is die Citigo echt wel absurd voordelig.
- 60 maanden / 10.000km
- Eigen risico €125
- Comfort Pakket
- Sunset (donkere ramen)
- Mistlampen
Verkoop mag via V&A, niet op het forum.
[ Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 25-11-2019 13:26 ]
[quote]assje schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:10:
[...]
Zaterdag bij de dealer geweest en de Citigo besteld:
Inclusief brandstof zijn we alsnog goedkoper uit.
*knip*
[...]
Zaterdag bij de dealer geweest en de Citigo besteld:
- 60 maanden / 10.000km
- Eigen risico €125
- Comfort Pakket
- Sunset (donkere ramen)
- Mistlampen
*knip*
[ Voor 32% gewijzigd door deepbass909 op 25-11-2019 13:27 ]
Mijn aanvraag was binnen 3 of 4 werkdagen goedgekeurd. Als je daar rekening mee houdt kan het ook niet tegen vallen
Dan wordt het al gauw minder interessant helaas
Helaas ook geen 9K zo liggen. Wel bedankt voor de toevoeging, weer wat nieuws geleerd.BasvanS schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:45:
[...]
Bij de consumentenbond mag je de golf afbetalen zoveel je wil meen ik! Kun je leasebedrag omlaag brengen naar EUR 150 per maand door 9k op tafel te gooien.
[ Voor 48% gewijzigd door TrueGamer op 25-11-2019 10:44 ]
Huidige situatie: Volkswagen Polo Bluemotion uit 2015, diesel en rijd nu nog 200 km op een dag voor woon-werkverkeer. In de weekenden rijd ik 100-250 km.
Omdat ik geen budget had voor een elektrische auto en geen parkeerplaats met stroom had, heb ik de Polo gekocht.
Vanaf januari: Afstand voor woon-werkverkeer wordt 140-150 km per dag, weekenden blijft hetzelfde. Heb dan wel een parkeerplaats bij huis met krachtstroomaansluiting. Het is onzeker of tegen die tijd er een laadpaal is op werk.
Omdat mijn vrouw binnen nu en een half jaar aan een nieuwe auto toe is (en ook 70 km per dag rijd), en ik merk dat de Polo wat krap is voor mijn grote lichaam voor de reistijd, kijk ik toch weer serieus naar een elektrische auto. Zij krijgt de Polo dan.
Ik hoop dat over een jaar of 2 deze wel betaalbaar zijn. Daarom kijk ik naar:
Lease tijd van 48 maanden
40.000 km afstand
e-Golf, Corsa-e, Ioniq, Leaf of Kona
Nog geen extra's
Kom dan bij verschillende aanbieders tussen de 750 en 900 euro uit.
Is dat de moeite waard? Of is het niet handig om met zoveel kilometers (nu al)?
Omdat ik geen budget had voor een elektrische auto en geen parkeerplaats met stroom had, heb ik de Polo gekocht.
Vanaf januari: Afstand voor woon-werkverkeer wordt 140-150 km per dag, weekenden blijft hetzelfde. Heb dan wel een parkeerplaats bij huis met krachtstroomaansluiting. Het is onzeker of tegen die tijd er een laadpaal is op werk.
Omdat mijn vrouw binnen nu en een half jaar aan een nieuwe auto toe is (en ook 70 km per dag rijd), en ik merk dat de Polo wat krap is voor mijn grote lichaam voor de reistijd, kijk ik toch weer serieus naar een elektrische auto. Zij krijgt de Polo dan.
40.000 km afstand
Nog geen extra's
Ik geloof best dat het uit kan maar vind het verschrikkelijk veel geld. Voor dit kilometrage zou ik voor €22k een (oude) Ioniq kopen, met de genoemde €750/maand kan je die in 3 jaar naar 0 afschrijven (ofwel, je bent veel goedkoper uit).DonnieDarkoNL schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:40:
Als je zoveel rijdt zou ik niet elektrisch gaan rijden, dan ben je na elke rit je auto aan het aansluiten op elektra.DonnieDarkoNL schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:40:
Huidige situatie: Volkswagen Polo Bluemotion uit 2015, diesel en rijd nu nog 200 km op een dag voor woon-werkverkeer. In de weekenden rijd ik 100-250 km.
40.000 km afstand
Nog geen extra's
??? Hoe meer je rijdt hoe interessanter elektrische rijden juist is (in ieder geval financieel). Een case waar je iedere dag een constante afstand (woon-werk bijvoorbeeld) rijdt is juist optimaal, ook als je dan iedere dag moet laden.Ernemmer schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:41:
[...]
Als je zoveel rijdt zou ik niet elektrisch gaan rijden, dan ben je na elke rit je auto aan het aansluiten op elektra.
Ik plug iedere dag mijn auto in op het werk (dat kost ongeveer 10 seconden) en vervolgens hoef ik nooit meer naar een tankstation.
Grootste impact op het gemak en daarmee de wenselijkheid is of je thuis kunt laden en/of een eigen parkeerplek hebt op het werk (ik heb beide). Als je iedere dag maar moet hopen dat je kunt laden of honderden meters moet lopen vanaf een paal wordt het een ander verhaal.
@DonnieDarkoNL geeft aan dat hij thuis kan laden, zolang de range van de auto dus voldoet voor een rit zo'n beetje een ideale case.
[ Voor 25% gewijzigd door assje op 25-11-2019 20:43 ]
Niet als je 750-900 euro per maand betaald voor PL.assje schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:41:
[...]
??? Hoe meer je rijdt hoe interessanter elektrische rijden juist is (in ieder geval financieel). Een case waar je iedere dag een constante afstand (woon-werk bijvoorbeeld) rijdt is juist optimaal, ook als je dan iedere dag moet laden.
Ik plug iedere dag mijn auto in op het werk (dat kost ongeveer 10 seconden) en vervolgens hoef ik nooit meer naar een tankstation.
Grootste impact op het gemak en daarmee de wenselijkheid is of je thuis kunt laden en/of een eigen parkeerplek hebt op het werk (ik heb beide). Als je iedere dag maar moet hopen dat je kunt laden of honderden meters moet lopen vanaf een paal wordt het een ander verhaal.
@DonnieDarkoNL geeft aan dat hij thuis kan laden, zolang de range van de auto dus voldoet voor een rit zo'n beetje een ideale case.
Daar rij je een dikke SUV voor op benzine en dan ben je inclusief benzine goedkoper uit dan het kale maandbedrag zoals hierboven geschetst.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Die berekening mag je wel eens voor me maken met een vergelijkbare nieuwe auto en 40.000km/jaar. Welke SUV in de lease had je in gedachten?Martinusz schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:49:
[...]
Niet als je 750-900 euro per maand betaald voor PL.
Daar rij je een dikke SUV voor op benzine en dan ben je inclusief benzine goedkoper uit dan het kale maandbedrag zoals hierboven geschetst.
Op benzine kost zo al >€300 extra per maand t.o.v. elektrisch thuis laden, dat laat nog €450-€600 budget voor een SUV in de lease o.b.v. 40.000km.
Verder eens dat het veel goedkoper kan, daarom zou ik voor deze case een gebruikte Ioniq kopen, daar kan qua kosten geen brandstofauto tegen op in deze case.
[ Voor 25% gewijzigd door assje op 25-11-2019 21:29 ]
Tijdje terug dit gedeeld. Phntm in "Private Lease - Deel 1"BasvanS schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:59:
Nog mensen mooie PL deals gespot tijdens (Pre) Black Friday?
Hoop stiekem ergens een B-Segment te scoren voor 24-30 maanden, 6-10k km en onder de EUR 250.Phntm schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:16:
[...]
Tijdje terug dit gedeeld. Phntm in "Private Lease - Deel 1"
Anders word het een A-Segment maandelijks opzegbaan voor sub 200.
Geen idee of het een goede aanbieding is, maar kreeg van de week een mailtje van Crum dat ze Black Friday deals hebben. Actie geldt voor:
Ik vraag mij toch echt af wat iedereen in private lease verder zit (ja, discussie is al vaker gevoerd
), maar heb het eens berekend met mijn "eigen" gegevens en vraag me dan serieus af of ik een fout maak, of niet.
- Looptijd 60 maanden
- Jaarkilometrage 10k km
- Kleur Blazer Blue
- Ford Fiesta voor € 269 / maand
- Ford EcoSport voor € 335 / maand
- Ford Focus voor € 333 / maand
Ik vraag mij toch echt af wat iedereen in private lease verder zit (ja, discussie is al vaker gevoerd
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 82% gewijzigd door BastaRhymez op 28-11-2019 12:28 ]
Om een eerlijker vergelijk te krijgen zul je of de PL prijs van 2015 moeten weten of de huidige prijs van de auto moeten nemen. Ik kom met Winterpack en kleurtje voor de allergoedkoopste uitvoering op 27.310,-BastaRhymez schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:15:
......
Ik vraag mij toch echt af wat iedereen in private lease verder zit (ja, discussie is al vaker gevoerd), maar heb het eens berekend met mijn "eigen" gegevens en vraag me dan serieus af of ik een fout maak, of niet.
edit:
Voor wat het waard is: Volgens de ANWB kost deze auto inc. brandstof 609,-/pm (5 jaar gebruik, 15km/j). Voor de brandstof rekenen ze dan 11,1, ct/km.
[ Voor 12% gewijzigd door Switek op 28-11-2019 13:40 ]
Natuurlijk is er verschil tussen nieuwe auto en gebruikt, maar vergeet ook niet dat jij bijna 19K liquide middelen nodig had en dus (tijdelijk) kwijt was om jouw auto te kopen. (je auto vertegenwoordigd natuurlijk wel waarde, zie afschrijving). Punt wat ik probeer te maken is dat die 19K natuurlijk ergens vandaan moet komen, dat heb je wellicht ook maandelijks voor x bedrag bij elkaar moeten sparen voor x maanden. Bij private lease heb je in feite geen berg geld op voorhand nodig.BastaRhymez schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:15:
Geen idee of het een goede aanbieding is, maar kreeg van de week een mailtje van Crum dat ze Black Friday deals hebben. Actie geldt voor:Keuze uit de volgende drie modellen:
- Looptijd 60 maanden
- Jaarkilometrage 10k km
- Kleur Blazer Blue
/toevoeging
Ik vraag mij toch echt af wat iedereen in private lease verder zit (ja, discussie is al vaker gevoerd), maar heb het eens berekend met mijn "eigen" gegevens en vraag me dan serieus af of ik een fout maak, of niet.
***members only***
Als jij na die 5 jaar wederom een auto wilt kopen van 19K, zul je verschil inruil en 19K ook weer moeten ophoesten, dat zou je ook weer kunnen vertalen naar een maandelijkse post die je nodig hebt ((19K - inruilwaarde) /60 maanden).
Edit: afschrijving had je al meegenomen zie ik
[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 28-11-2019 13:36 ]
@BastaRhymez je mist dus rentederving in je berekening, echter met huidige rentestanden is dat nogal persoonlijk.Martinusz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:27:
maar vergeet ook niet dat jij bijna 19K liquide middelen nodig had en dus (tijdelijk) kwijt was om jouw auto te kopen.
Members only:
Inloggen
Stel je gaat uit van een situatie waar er geleend moest worden en je houdt rekening met de terechte opmerking van @Switek dan kan de vergelijking wel eens heel anders worden.
Dit maakt het ook lastig om eerlijk te vergelijken, zowel voor koop als voor private lease zijn er nu eenmaal bijzonder goede aanbiedingen. Als je een stunttarief qua lease vergelijkt met catalogusprijs krijg je geen eerlijk beeld maar andersom kan natuurlijk hetzelfde gebeuren.
[ Voor 28% gewijzigd door assje op 28-11-2019 15:35 ]
Eens, voor een goede vergelijking zou ik de PL prijs van 2015 moeten weten. Die is er echter niet. Maar die was vast geen honderd euro per maand goedkoper dan dat hij nu isSwitek schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:21:
[...]
Om een eerlijker vergelijk te krijgen zul je of de PL prijs van 2015 moeten weten of de huidige prijs van de auto moeten nemen. Ik kom met Winterpack en kleurtje voor de allergoedkoopste uitvoering op 27.310,-
15.000 x € 0,111 = € 1.650 aan brandstof (per jaar), omgerekend dus € 138,75 aan brandstof per maand.edit:
Voor wat het waard is: Volgens de ANWB kost deze auto inc. brandstof 609,-/pm (5 jaar gebruik, 15km/j). Voor de brandstof rekenen ze dan 11,1, ct/km.
Trek je dit van de kosten per maand af, blijft er € 470,25 over. Ik rijd (aanzienlijk) goedkoper dan dat, dus volgens mij klopt dit niet helemaal ;-)
Ook eens, maar dit toont dus tevens aan hoe "duur" PL daadwerkelijk is.Martinusz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:27:
[...]
Natuurlijk is er verschil tussen nieuwe auto en gebruikt, maar vergeet ook niet dat jij bijna 19K liquide middelen nodig had en dus (tijdelijk) kwijt was om jouw auto te kopen. (je auto vertegenwoordigd natuurlijk wel waarde, zie afschrijving). Punt wat ik probeer te maken is dat die 19K natuurlijk ergens vandaan moet komen, dat heb je wellicht ook maandelijks voor x bedrag bij elkaar moeten sparen voor x maanden. Bij private lease heb je in feite geen berg geld op voorhand nodig.
Als jij na die 5 jaar wederom een auto wilt kopen van 19K, zul je verschil inruil en 19K ook weer moeten ophoesten, dat zou je ook weer kunnen vertalen naar een maandelijkse post die je nodig hebt ((19K - inruilwaarde) /60 maanden).
Edit: afschrijving had je al meegenomen zie ik
Ik ben opgevoed met de gedachte, dat als je iets wilt hebben je er eerst voor moet sparen. Want lenen (wat PL eigenlijk ook is) kost gewoon geld. Omdat men tegenwoordig minder spaart / wilt sparen, maar wel het nieuwste van het nieuwste wilt hebben kost je dit onder aan de streep (in mijn geval) dus 9.000 euro! Natuurlijk zijn er situaties dat PL echt wel een uitkomst is, want voordat je 19k+ gespaard hebt, ben je ook wel weer even op weg... Maar dat is wel een vicieuze cirkel waar je in blijft hangen (alhoewel sparen en daarnaast een PL wel een forse aanslag is om uiteindelijk tot je spaardoel te komen).
Ongetwijfeld zal het kloppen wat je zegt, maar ook dan ben ik alsnog goedkoper uit.assje schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:48:
[...]
@BastaRhymez je mist dus rentederving in je berekening, echter met huidige rentestanden is dat nogal persoonlijk.Op basis van deze gemiddelde waarde kunnen we de rentederving berekenen (per maand), deze zou afhankelijk van persoonlijke situatie bijvoorbeeld kunnen zijn:
- Aanschaf €18.500,-
- Verkoop € 11.250,-
- Gemiddelde waarde over looptijd: €14.875
Stel je gaat uit van een situatie waar er geleend moest worden en je houdt rekening met de terechte opmerking van @Switek dan kan de vergelijking wel eens heel anders worden.
- 6%: dure consumptieve lening: €74,4/maand
- 4%: alternatief beleggen (aanname): €49,6/maand
- 2%: alternatief aflossen hypotheek: €24,8/maand
- 0,25%: alternatief sparen: €3,1/maand
- -0,5%: sparen met vermogensrendementsheffing: -€6,2/maand
Dit maakt het ook lastig om eerlijk te vergelijken, zowel voor koop als voor private lease zijn er nu eenmaal bijzonder goede aanbiedingen. Als je een stunttarief qua lease vergelijkt met catalogusprijs krijg je geen eerlijk beeld maar andersom kan natuurlijk hetzelfde gebeuren.
Ik denk niet dat ik als particulier 6% rente krijg ergens op mijn geld als ik het uitleen (of althans, met de zekerheid dat ik het ook daadwerkelijk weer terug krijg). Maar ook dan, zou ik nog meer dan 75 euro per maand duurder uit zijn. Daarnaast, als ik het zou beleggen, zou het ook de andere kant op kunnen gaan (maar dat is natuurlijk speculatie).
Maar blijkbaar ben ik inderdaad dus niet iets "vergeten" in mijn vergelijking, behalve hetgeen al gezegd is
Nee, het lijkt me vrij duidelijk dat je goed af bent geweest qua aanschafprijs, restwaarde en kosten die je hebt gehad aan de auto. Eigenlijk is het ook wel heel logisch dat je in een situatie met eigen geld dan significant goedkoper uit bent dan met private lease, al deze risico's komen dan namelijk voor risico van de leasemaatschappij. Stel je eens voor dat je een auto koopt die vervolgens slecht in het nieuws komt m.b.t. betrouwbaarheid of veiligheid of er komt nieuwe regelgeving waardoor je de stad niet meer in mag etc; allemaal niet jouw zorg.BastaRhymez schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:01:
Maar blijkbaar ben ik inderdaad dus niet iets "vergeten" in mijn vergelijking, behalve hetgeen al gezegd is
Hoe dan ook is het geen reden om de binaire conclusie te trekken dat kopen altijd beter is dan leasen. Zelfs met eigen geld zijn er opties waar lease gewoon een valide en voordelige (of zelfs goedkopere) optie is.
Ik ga het contract van de hand doen dus zal de einduitslag niet te weten krijgen maar kijk naar eens naar mijn Picanto in de lease:
assje in "Private Lease - Deel 1"
P.s. hier bedoelde ik uiteraard de situatie waar iemand zelf geld moet lenen om de auto te kopen (al zou de correcte term dan financieringskosten zijn i.p.v. rentederving).BastaRhymez schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:01:
Ik denk niet dat ik als particulier 6% rente krijg ergens op mijn geld als ik het uitleen (of althans, met de zekerheid dat ik het ook daadwerkelijk weer terug krijg).
[ Voor 36% gewijzigd door assje op 28-11-2019 14:13 ]
Als ik kijk naar het verschil op mijn PL Micra anderhalf jaar geleden afgesloten en wat deze nu moet kosten per maand is het verschil 50 euro, dus wat dat voor een grotere/duurdere auto doen weet ik niet maar zal niet minder zijn. Laat staan het verschil met 5 jaar geleden. Vergeet niet dat focus wagon minimaal 7K duurder is geworden in 4 jaar tijd.BastaRhymez schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:01:
[...]
Eens, voor een goede vergelijking zou ik de PL prijs van 2015 moeten weten. Die is er echter niet. Maar die was vast geen honderd euro per maand goedkoper dan dat hij nu isen onder aan de streep dan alsnog 50 euro duurder zou zijn
15.000 x € 0,111 = € 1.650 aan brandstof (per jaar), omgerekend dus € 138,75 aan brandstof per maand.
Trek je dit van de kosten per maand af, blijft er € 470,25 over. Ik rijd (aanzienlijk) goedkoper dan dat, dus volgens mij klopt dit niet helemaal ;-)
Jij hebt een goede deal gehad en geen kosten na verloop garantie. Goede deal dus! Ga je nu dezelfde auto kopen dan zullen de kosten omgerekend naar maandlasten een stukje hoger zijn. Plaatje van de ANWB klopt voor mijn andere auto redelijk en komt voor een auto aangeschaft in 2011 op circa 350 per maand ex. brandstof. Zou ik een vergelijkbare auto via PLease doen dan gaat het richting 400,-/m. Maar dan dus steeds in een max. 4/5 jaar oude auto. Als deze op is dan weet ik het wel en gaat het zeker richting de private lease.
Ik trek ook nergens de conclusie dat kopen altijd voordeliger is. Daarom verwijs ik specifiek naar mijn situatie en trek ik niet de algehele conclusie dat dit altijd het geval is. Als dat wel zo overkomt, dan was dat zeker niet de bedoeling. Maar laten we dit afsluiten, wil niet een discussie starten tussen kopen en PL, wilde alleen weten of mijn casus juist berekend was of niet.assje schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:06:
[...]
Nee, het lijkt me vrij duidelijk dat je goed af bent geweest qua aanschafprijs, restwaarde en kosten die je hebt gehad aan de auto. Eigenlijk is het ook wel heel logisch dat je in een situatie met eigen geld dan significant goedkoper uit bent dan met private lease, al deze risico's komen dan namelijk voor risico van de leasemaatschappij. Stel je eens voor dat je een auto koopt die vervolgens slecht in het nieuws komt m.b.t. betrouwbaarheid of veiligheid of er komt nieuwe regelgeving waardoor je de stad niet meer in mag etc; allemaal niet jouw zorg.
Hoe dan ook is het geen reden om de binaire conclusie te trekken dat kopen altijd beter is dan leasen. Zelfs met eigen geld zijn er opties waar lease gewoon een valide en voordelige (of zelfs goedkopere) optie is.
Ik ga het contract van de hand doen dus zal de einduitslag niet te weten krijgen maar kijk naar eens naar mijn Picanto in de lease:
assje in "Private Lease - Deel 1"
[...]
P.s. hier bedoelde ik uiteraard de situatie waar iemand zelf geld moet lenen om de auto te kopen (al zou de correcte term dan financieringskosten zijn i.p.v. rentederving).
Thanks voor alle reacties in ieder geval
BastaRhymez schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:01: Maar blijkbaar ben ik inderdaad dus niet iets "vergeten" in mijn vergelijking, behalve hetgeen al gezegd is
Members only:
Inloggen
Wordt nog iets voordeliger voor je als je een rekenmachine gebruikt
don't mind me
Pindakaas schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:22:
[...]
***members only***
Wordt nog iets voordeliger voor je als je een rekenmachine gebruikt![]()

check, scheelt inderdaad weer een tientje per maand ;-) oftewel 600 euro op 5 jaar.
Pindakaas schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:22:
Wordt nog iets voordeliger voor je als je een rekenmachine gebruikt![]()

Ik vind het frappant dat je in 2015 een Focus hebt gekocht voor een bedrag waar je nu net de basis Fiesta van kan kopen. Weet je zeker dat het niet 28.500 euro moet zijn? Of heb je flink wat ingeruild? Of ging het om een demo model?BastaRhymez schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:15:
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Grappig ik dacht dat het om een Fiesta ging, maar dit is wel een goed punt.Tsurany schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:23:
[...]
Ik vind het frappant dat je in 2015 een Focus hebt gekocht voor een bedrag waar je nu net de basis Fiesta van kan kopen. Weet je zeker dat het niet 28.500 euro moet zijn? Of heb je flink wat ingeruild? Of ging het om een demo model?
Je koopt een Focus destijds voor 18K, dat moet wel een super deal zijn geweest, of deze auto is in tussentijd gigantisch duurder geworden.
Je hele casus kun je eigenlijk wel in de prullenbak gooien, de vanaf prijs (kaalste focus wagon) is nu al 26K, dusja de PL prijs is dan automatisch ook hoger op dit moment.
We zullen nooit weten wat de PL prijs was geweest voor jouw Ford Focus van 18K.
Zaterdag proefritten egolf en nieuwe peugeot 208 🥳
De 208 is vind ik precies goed qua uitstraling en afmetingen maar de egolf deal lijkt te goed om te missen. Best bizar. Die deal + elektrisch rijden gaat me maandelijks hetzelfde kosten als mijn huidige skoda citigo PL met benzine, alleen zit ik er langer aan vast.
De 208 is vind ik precies goed qua uitstraling en afmetingen maar de egolf deal lijkt te goed om te missen. Best bizar. Die deal + elektrisch rijden gaat me maandelijks hetzelfde kosten als mijn huidige skoda citigo PL met benzine, alleen zit ik er langer aan vast.
De actie aanbieding van de elektrische CitigoE iv vanaf 199 is eergister met 50 euro p/m verhoogd. Vanwege het succes waarschijnlijk. Ik was net op tijd voor de aanvraag.
Elect a clown, expect a circus.
Geluk gehad met onderhoud? Het is normaal dat er de eerste jaren geen kosten zijn. Dingen die echt niet goed zitten kom je vaak het eerste jaar achter, dus garantie. Beurten zijn goedkoop de eerste jaren, vaak alleen olie en wat filters. Die garantie verschilt ook per merk. Ik heb 5 jaar en kan eventueel 2 jaar bijkopen (Hyundai).
Ik heb mijn auto ook eens in de ANWB tool gezet voor 5 jaar en 15k km, maar heb daar toch wel een hoop twijfels bij. Het deel afschrijving geloof ik wel en wegenbelasting ook.
Maar dan verzekering volgens ANWB €1550,- per jaar... Whut?! Ik betaal €780,-.
Onderhoud volgens ANWB €750,- per jaar... Whut?! Met al die 5 jaar fabrieksgarantie?
Banden volgens ANWB €300,- per stuk... Whut?! De Pirelli banden, speciaal voor dit type ontworpen, zijn hooguit €150,- per stuk all-in.
Ik heb mijn auto ook eens in de ANWB tool gezet voor 5 jaar en 15k km, maar heb daar toch wel een hoop twijfels bij. Het deel afschrijving geloof ik wel en wegenbelasting ook.
Maar dan verzekering volgens ANWB €1550,- per jaar... Whut?! Ik betaal €780,-.
Onderhoud volgens ANWB €750,- per jaar... Whut?! Met al die 5 jaar fabrieksgarantie?
Banden volgens ANWB €300,- per stuk... Whut?! De Pirelli banden, speciaal voor dit type ontworpen, zijn hooguit €150,- per stuk all-in.
"Black Friday aanbiedingen" van Alphabet
https://www.privateleaseauto2019.nl/blackfriday-kianiro/
Mijn vriendin heeft de Niro, en dat is wel een heel erg lekkere wagen moet ik zeggen
https://www.privateleaseauto2019.nl/blackfriday-kianiro/
- Kia Niro Hyrbrid, 389 euro p/m
- Opel Grandland X, 389 euro p/m
- Renault Clio, 259 euro p/m
Mijn vriendin heeft de Niro, en dat is wel een heel erg lekkere wagen moet ik zeggen
[ Voor 22% gewijzigd door Kecin op 28-11-2019 18:05 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Aanbieding voor de Niro bij de Consumentenbond is beter naar mijn idee. Is na een jaar maandelijks opzegbaarKecin schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:04:
"Black Friday aanbiedingen" van Alphabet
https://www.privateleaseauto2019.nl/blackfriday-kianiro/* Voor 10.000 km/jr en 60 maanden
- Kia Niro Hyrbrid, 389 euro p/m
- Opel Grandland X, 389 euro p/m
- Renault Clio, 259 euro p/m
Helemaal mee eens, die heeft mijn vriendin dus ook. Is blijkbaar niet maandelijks maar per kwartaal. Contract nu voor 60 maanden (of na 12 maanden opzegbaar), 25k kilometer per jaar.Denzis schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:38:
[...]
Aanbieding voor de Niro bij de Consumentenbond is beter naar mijn idee. Is na een jaar maandelijks opzegbaar
Zelf winterbanden (500 euro) bijgekocht en onder laten zetten door Euromaster, waren niet meer bij te leasen (ze had al 5500 km gereden in de eerste 6 weken). Dat was akkoord met privatelease.com.
Hele fijne auto, vooral de hulp-systemen, voelt veilig en werkt goed
Ik schrok van de kwaliteit van Kia als ik kijk naar mijn 1 jaar oude BMW 2 serie cabrio. Kia heeft het goed voor elkaar!
[ Voor 8% gewijzigd door Kecin op 28-11-2019 18:40 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Kia/Hyundai hebben ook niet voor niets Biermann weggekocht bij BMW M en volgens mij ook nog wat uit de top van Mercedes (AMG?).Kecin schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:39:
Hele fijne auto, vooral de hulp-systemen, voelt veilig en werkt goed.
Ik schrok van de kwaliteit van Kia als ik kijk naar mijn 1 jaar oude BMW 2 serie cabrio. Kia heeft het goed voor elkaar!
'Mijn' Focus Wagon uit 2018 heb ik nu voor een bedrag van 297 euro per maand. Maandelijks opzegbaar vanaf 1 jaar, 12k kilometer per jaar. Toevallig heb ik deze vorige week ingeleverd omdat ik een auto van de zaak heb gekregen. In jouw berekening is dat een verschil van 50 euro p/m. Dat heb ik graag over om me nooit zorgen te hoeven maken over onderhoud, afschrijving en sparen voor een nieuwe auto.BastaRhymez schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:15:
Geen idee of het een goede aanbieding is, maar kreeg van de week een mailtje van Crum dat ze Black Friday deals hebben. Actie geldt voor:Keuze uit de volgende drie modellen:
- Looptijd 60 maanden
- Jaarkilometrage 10k km
- Kleur Blazer Blue
/toevoeging
***members only***
Als je de som voor een jaar maakt, komt PL zelfs beter uit de bus als zelf aanschaffen.
Kreeg een folder van starlease in de bus. Nooit van gehoord maar hadden kennelijk wat aanbiedingen. Ik weet niet of het een betrouwbare partij is.
Stond er ook even van te kijken. Maar de goedkoopste FoFo had in 2015 een Cat waarde van €19.490Tsurany schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:23:
[...]
Ik vind het frappant dat je in 2015 een Focus hebt gekocht voor een bedrag waar je nu net de basis Fiesta van kan kopen. Weet je zeker dat het niet 28.500 euro moet zijn? Of heb je flink wat ingeruild? Of ging het om een demo model?
https://www.autoweek.nl/a...-ecoboost-100pk-ambiente/
Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die er 1k heeft afgepraat op een (Max)jaar oud voorraad model.
American Express vraagbaak
Zou kunnen. Maar dan zou die in de private lease ook een stuk goedkoper zijn geweest aangezien aankoopprijs dan natuurlijk een enorme rol speelt.Stinger_Ventura schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:27:
[...]
Stond er ook even van te kijken. Maar de goedkoopste FoFo had in 2015 een Cat waarde van €19.490
Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die er 1k heeft afgepraat op een (Max)jaar oud voorraad model.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Tja, per definitie zal de koop van een eigen nieuwe auto goedkoper zijn dan een lease constructie omdat je zelf het risico van onderhoud en inruilwaarde loopt/draagt. En de leasemaatschappij moet nog winst maken. Daarnaaar hebben ze wel schaalvoordelen, die je niet hebt als particulier (of je zit scherp op de centen).Tsurany schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:28:
[...]
Zou kunnen. Maar dan zou die in de private lease ook een stuk goedkoper zijn geweest aangezien aankoopprijs dan natuurlijk een enorme rol speelt.
American Express vraagbaak
Op elke auto met een cataloguswaarde van 19.5k praat je er 1k af. Hoeft echt geen voorraadmodel te zijn.Stinger_Ventura schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:27:
Stond er ook even van te kijken. Maar de goedkoopste FoFo had in 2015 een Cat waarde van €19.490
Ik lees al een tijdje mee, zojuist de Arval deals in de mail ontvangen.

Dat is dus niet persé waar onder andere om de reden die je zelf al noemt. Daarnaast hangt het er voor het geval van kopen ook vanaf waar het geld vandaan moet komen.Stinger_Ventura schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:51:
[...]
Tja, per definitie zal de koop van een eigen nieuwe auto goedkoper zijn dan een lease constructie omdat je zelf het risico van onderhoud en inruilwaarde loopt/draagt.
Als je nog een hypotheek hebt met 5% rente wordt lease ook direct een stuk interessanter bijvoorbeeld.
Consumentenbond black friday actie is gratis Black metallic kleur op de auto's.
Oftewel een 10,- korting op maandprijs als je zwart neemt.
Oftewel een 10,- korting op maandprijs als je zwart neemt.
[ Voor 19% gewijzigd door Martinusz op 29-11-2019 12:09 ]
Ik wilde eigenlijk gisteren al de "discussie" afsluiten, maar aangezien er nog best wat wordt gereageerd, toch nog een aantal reacties.
En nee, niks ingeruild of demo model. Stond 3 km op de teller toen ik 'm kreeg.
Wel is het zo, dat de afgelopen jaren de auto's een stuk duurder zijn geworden (met name BPM) en er inmiddels twee nieuwere modellen rond rijden (2015 en 2019).
Tja, als je naar 1 jaar kijkt, dan is het logisch dat PL "goedkoper" uitkomt. Maar als je een auto koopt, doe je dat meestal niet voor een jaar (of het is een oud barrel wat je in jaartje volledig kan afschrijven
, maar ook dan niet te vergelijken met PL)
Toch is het zo. Wellicht dat het te maken heeft, dat in 2015 ook een nieuw model is uitgebracht en ik nog het "oude" model heb gekregen. Volgens het RDW is de fiscale waarde overigens 22,5k euro. Heb er toen iets meer dan 4k vanaf weten te onderhandelenTsurany schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:23:
[...]
Nope, gaat toch echt om een Focus Wagon. Auto is volgens de RDW (op basis van kenteken) 22,5k...Martinusz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:33:
[...]
Grappig ik dacht dat het om een Fiesta ging, maar dit is wel een goed punt.
Je koopt een Focus destijds voor 18K, dat moet wel een super deal zijn geweest, of deze auto is in tussentijd gigantisch duurder geworden.
Je hele casus kun je eigenlijk wel in de prullenbak gooien, de vanaf prijs (kaalste focus wagon) is nu al 26K, dusja de PL prijs is dan automatisch ook hoger op dit moment.
We zullen nooit weten wat de PL prijs was geweest voor jouw Ford Focus van 18K.
Wel is het zo, dat de afgelopen jaren de auto's een stuk duurder zijn geworden (met name BPM) en er inmiddels twee nieuwere modellen rond rijden (2015 en 2019).
Dat is een mooi bedrag en scheelt indd redelijk wat met de aanbieding van Crum.CodeIT schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:53:
[...]
'Mijn' Focus Wagon uit 2018 heb ik nu voor een bedrag van 297 euro per maand. Maandelijks opzegbaar vanaf 1 jaar, 12k kilometer per jaar. Toevallig heb ik deze vorige week ingeleverd omdat ik een auto van de zaak heb gekregen. In jouw berekening is dat een verschil van 50 euro p/m. Dat heb ik graag over om me nooit zorgen te hoeven maken over onderhoud, afschrijving en sparen voor een nieuwe auto.
Als je de som voor een jaar maakt, komt PL zelfs beter uit de bus als zelf aanschaffen.
Tja, als je naar 1 jaar kijkt, dan is het logisch dat PL "goedkoper" uitkomt. Maar als je een auto koopt, doe je dat meestal niet voor een jaar (of het is een oud barrel wat je in jaartje volledig kan afschrijven
Maar dit maakt jouw vergelijk eigenlijk waardeloosBastaRhymez schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:43:
[...]
Nope, gaat toch echt om een Focus Wagon. Auto is volgens de RDW (op basis van kenteken) 22,5k...
Nu maak je een vergelijking met een auto van 18K versus auto van 26K+, kortom dat verklaard wel die 150? euro verschil in maandbedrag denk ik.
Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.