Señor Sjon schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:10:
[...]
Wellicht, heel misschien omdat PL ook het onderwerp van dit topic is? Iedereen moet zijn eigen afweging maken.
Grappig dat je het over de spaarpot hebt, bij PL zijn onverwachte kosten gedekt, juist iets wat bij een occasion nog weleens
narigheid op kan leveren.
[...]
Erm, een vergelijkbare occasion bestaat niet, want die is niet nieuw. Maar goed, je gelooft de ervaringsverhalen toch niet
Mijn voorbeeld:
RAV4 2005, gekocht in 2013, verkocht in 2017. Kosten/maand 350 incl alles behalve brandstof
Qashqai Tekna, PL nieuw in 2017, Kosten/maand 359 incl alles behalve brandstof
Ja, het was een aanbieding, nu zijn ze zomaar 100 euro duurder, maar die 9 euro had ik wel over voor een 12 jaar nieuwere auto zonder onverwachte reparaties.
Dit is een vergelijking waar ik weinig tot niets mee kan, er ontbreekt te veel info. Hoeveel km, brandstof, auto verkocht tegen inruilprijs ( spotgoedkoop) of marktwaarde? Hoe verzekerd? Een 8 jaar oude auto verzeker je niet all-in b.v.
Verder nam je ongetwijfeld een zo gunstig mogelijke deal als private lease met je Qashqai, daar kun je een zo gunstig mogelijk deal qua occasion koop met eigen geld tegenover zetten.
Als je een Lexus CT200h neemt als vergelijking, uit 2012 (ik ken meerdere mensen die hem rijden):
- Kost je ca. 10.000 euro; afschrijving is zeer laag (ca. 100-120 euro/mnd);
- Verbruik is makkelijk 1 op 19 (met een beetje inzet 1 op 21 oid);
- Onderhoud vrijwel non-existent behalve standaard beurt, 1 van de meest betrouwbare auto's ooit gemaakt (ca. 40 euro/mnd);
- Wegenbelasting in prov. Utrecht (indicatie, woon ik zelf) 55 euro/mnd;
- WA verzekering ca. 30 euro/mnd (grove indicatie, hangt af van schadevrije jaren);
Maandelijkse lasten zijn dus iets meer dan ca. 230 euro/maand plus brandstof. Bij 25.000 km/j (grove aanname, geen idee hoeveel je rijdt) en een literprijs van 1.75 euro komt de brandstof neer op 110 liter benzine = 192,50 euro brandstof.
Je Qashqai zal als ie op benzine rijdt (en bij grove aanname 25k kms), niet veel beter doen dan 1 op 14 (kan erger), dat kost je dan 40 L benzine extra per maand, zo rond de 262.50 euro/mnd totaal aan benzine.
Ook met je zeer gunstige PL aanbieding kost dat je bijna 200 euro meer per maand. Met de huidige PL prijzen kost je dat 300 euro meer. Dat gaat al aardig richting het dubbele, qua kosten. Idd, dan rijd je wel een nieuwe auto, al moet je Nissan wel als een klasse lager dan Lexus beschouwen.
PL van een nieuwe Lexus CT200h begint bij 400 euro/mnd (bij Lexus), en dan heb je hem kaal. Occasions zat vol opties, en dat kost niet gek veel meer dan een kale occasion. En je hebt een lagere afschrijving.
Bij bovenstaand verhaal komt dus de lijst met nadelen van PL t.o.v. eigen auto hebben.
Andere vergelijkingen:
- PL nieuwe vs. aankoop met eigen geld nieuw (volgens onafrhankelijke partijen is aankoop meestal gunstiger);
- Auto met de kop eraf uit b.v.; Duitsland (Jahreswagen) -> zal beduidend gunstiger uitpakken dan PL en je rijdt een vrijwel nieuwe auto...
[
Voor 6% gewijzigd door
Dieken Taffert op 20-08-2019 17:44
]