Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• harveydwijs2
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:40
Ben aan het kijken voor een leuke Private Lease deal i.v.m. het "vaak" kapot gaan van mijn huidige auto.

Nu is er een leuke actie van de Clio omdat de nieuwste Clio nu ook wordt aangeboden.

Voor een bedrag van 337,50 krijg je een Renault Clio (luxe uitvoering, wit, 20k kilometer per jaar en wat kleine dingetjes) wat het toch wel leuk maakt.

Zijn er nu ook andere deals wat ik over het hoofd zie? Zelf wil ik niet meer dan 400 p.m. uitgeven met bovenstaande eisen.

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:36
harveydwijs2 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:17:
Ben aan het kijken voor een leuke Private Lease deal i.v.m. het "vaak" kapot gaan van mijn huidige auto.

Nu is er een leuke actie van de Clio omdat de nieuwste Clio nu ook wordt aangeboden.

Voor een bedrag van 337,50 krijg je een Renault Clio (luxe uitvoering, wit, 20k kilometer per jaar en wat kleine dingetjes) wat het toch wel leuk maakt.

Zijn er nu ook andere deals wat ik over het hoofd zie? Zelf wil ik niet meer dan 400 p.m. uitgeven met bovenstaande eisen.
De belangrijkste eis is nog niet compleet: Hoeveel jaar wil je leasen? Voor 5 jaar moet 400 makkelijk lukken, voor 2 jaar word het erg krap!

Als het om de Limited editie gaat ben je bij de ANWB, voor 5 jaar, 319 euro kwijt. Wil je een Intense betaal je 334.

Voordeel bij de ANWB: je behoud je schade vrije jaren.

BasvanS wijzigde deze reactie 07-08-2019 09:23 (10%)

• harveydwijs2
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:40
BasvanS schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:20:
[...]

De belangrijkste eis is nog niet compleet: Hoeveel jaar wil je leasen? Voor 5 jaar moet 400 makkelijk lukken, voor 2 jaar word het erg krap!
Het is inderdaad de bedoeling om de auto 5 jaar te leasen. Op het moment zijn wij (huidige vriendin en ik) nog niet naar een huis aan het kijken en zeker niet binnen 5 jaar. :).

Eventueel is het ook nog mogelijk om het te verlagen naar 3 jaar en bij de Clio zit ik dan op 370,- per maand (Op de site van Renault zelf)

• Dr0ppFTW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 09-10 23:58

Dr0ppFTW

Never be clever

Martinusz schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:41:
[...]

Tip 2: kijk naar voorraadauto’s, deze zijn goedkoper dan nieuwe nog te fabriceren auto’s, voor deze modellen sowieso na september geloof ik gaan de prijzen omhoog.
Waarom gaan de prijzen van die modellen (voorraadauto's toch?) omhoog?

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:47
Dr0ppFTW schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:35:
[...]

Waarom gaan de prijzen van die modellen (voorraadauto's toch?) omhoog?
Nee van de nieuw te bestellen (uit de fabriek) auto’s, omdat dit “nieuwe” modellen zijn, slechts 200,- euro duurder catalogusprijs, maar in de lease veeeeel duurder, geen idee waarom.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• BasvanS
harveydwijs2 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:24:
[...]

Het is inderdaad de bedoeling om de auto 5 jaar te leasen. Op het moment zijn wij (huidige vriendin en ik) nog niet naar een huis aan het kijken en zeker niet binnen 5 jaar. :).

Eventueel is het ook nog mogelijk om het te verlagen naar 3 jaar en bij de Clio zit ik dan op 370,- per maand (Op de site van Renault zelf)
Dat is exact dezelfde prijs als de ANWB. Dan had ik het wel geweten,

Lease nu zelf een LEAF bij de ANWB (Leaseplan). Goede service direct antwoord op al je vragen.

TIP: Lease de auto voor 36 maanden en 10k km en betaal na 3/5 jaar de extra gereden KM bij. Dit scheelt aanzienlijk in de BKR registratie.

• gergs
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:47
Bean77 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 01:04:
Ben dit topic al even aan het meelezen omdat ik mij ook aan het oriënteren ben op een private lease auto (1e keer).

Ik moet zeggen dat ik het vrij lastig vind om echt inzage te krijgen in de prijs per maand. En logica is nog veel verder te zoeken in sommige gevallen.
Mijn "1e" keus auto zou een Skoda Karoq zijn. Daarnaast kijk ik ook naar een Seat Ateca en een Volkswagen Tiguan. Wanneer ik online ga vergelijken valt mij op dat een Tiguan comnfortline (1.5 act 150pk) binnen dezelfde marge (540 euro pm, 48mnd, 15k km) van 20 euro valt als de Karoq style en Ateca style business intense, maar deze zijn met een 1.0 tsi (115 pk).

De eerste afvaller zou dan de Karoq zijn die niet de 1.5 motor heeft van de Tiguan en niet het uitrustingsniveau van de Ateca. Voor de Ateca en Skoda zou ik nog moeten navragen wat de kosten zijn per maand obv een 1.5 150pk motor.

Met betrekking tot de Tiguan heb ik contact gehad met de dealer voor een offerte. Online 538 euro p.m. voor de comfortline. Van de dealer krijg ik een offerte voor de exacte configuratie, maar dan de business versie (iets van 1000 euro catalogus extra) voor 699 per maand. Bijna 160 euro per maand extra voor een business upgrade........ Ik heb de dealer maar gemaild of ze geen foute berekening hebben gemaakt want ik snap er niks van. Dit houdt mij ook tegen om een offerte voor de Seat/Skoda aan te vragen omdat ze bij dezelfde lokale dealer zitten en ik waarschijnlijk ook weer een onzinnige offerte krijg.

Zijn er anderen die ook met een dergelijke situatie te maken hebben gehad en zijn er nog tips waar ik mij op focussen? Ik had er eigenlijk op gerekend dat ik een skoda karoq style business (deze versie gaat er volgens mij ook uit) 1.5 obv 48mnd en 15k wel voor ca 600 per maand zou moet kunnen leasen. Is dit realistisch of zie ik iets over het hoofd?
De aanbieding bij directlease mss iets voor je?
https://www.directleaseprivate.nl/flexibele-looptijd/
Je zoek denk ik een mid-groot SUV? Ze hebben daar de Grandland X.
445 eur pm basis + 5 eur afkoop eigen risico (zou ik doen iig)
Je rijdt 15,000km dus 3,000km boven contract = 300 eur pj = 25 eur pm
Totaal ben je dus 475 eur kwijt pm, heb je een mid/groot SUV, en na 1 jaar kan je opzeggen.

Life is too short to drive boring cars

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 19:16
Weet iemandof je bij arval ook je eigen risico kan afkopen per maand en wat dit dan kost?

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:25
gergs schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

De aanbieding bij directlease mss iets voor je?
https://www.directleaseprivate.nl/flexibele-looptijd/
Je zoek denk ik een mid-groot SUV? Ze hebben daar de Grandland X.
445 eur pm basis + 5 eur afkoop eigen risico (zou ik doen iig)
Je rijdt 15,000km dus 3,000km boven contract = 300 eur pj = 25 eur pm
Totaal ben je dus 475 eur kwijt pm, heb je een mid/groot SUV, en na 1 jaar kan je opzeggen.
Skoda Karoq blijft wel een sterke voorkeur hebben.

Binnenkort eens een proefrit plannen met een 1.0TSI (1.5 tsi opgenomen in offerte). Ben benieuwd hoe deze het doet in vergelijking met de 1.5 tsi. Ik rij nu een octavia 1.4 tsi en vermoed dat ik de 1.0 tsi wel aan de krappe kant ga vinden. Wil niet 4 jaar lang het gevoel hebben dat ik een te krappe motor heb.
Met een proefrit gaan we er achter komen.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• Sharule
  • Laatst online: 23:06
Heb een offerte voor pl 5j lang 15.000 km. Polo 1.0 95pk highline uitvoering met de executive pakket en acheruirijcamera.
355 euro pm.

Ik twijfel nog.. Heb een Seat Altea van 2010 met 114.000km,onlangs ketting vervangen met nieuwe waterpomp, vering en kop.. Dus er veel onderhoud aan.
Denk eraan om hem te verkopen en te leasen.
5j is wel lang maar dan heb ik wel gelijk een goeie auto.

• wd200
  • Laatst online: 20:37
Sharule schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:34:
Heb een offerte voor pl 5j lang 15.000 km. Polo 1.0 95pk highline uitvoering met de executive pakket en acheruirijcamera.
355 euro pm.

Ik twijfel nog.. Heb een Seat Altea van 2010 met 114.000km,onlangs ketting vervangen met nieuwe waterpomp, vering en kop.. Dus er veel onderhoud aan.
Denk eraan om hem te verkopen en te leasen.
5j is wel lang maar dan heb ik wel gelijk een goeie auto.
5 jaar lijkt lang maar gemiddeld doet een cosument 5-7 jaar met een auto.
Hoelang heb je je vorige autos gehad en wat was de reden van verkoop ?

Bij mij was dat altijd verkopen bij hoge reparatie kosten.
Ik rij nu maatje kleiner (polo) dan voorheen maar wel een nieuwe auto, mij nog steeds elke maand alle euros waard.

MacBook air 11"; iPad air; iphone 7

• Sharule
wd200 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:13:
[...]

5 jaar lijkt lang maar gemiddeld doet een cosument 5-7 jaar met een auto.
Hoelang heb je je vorige autos gehad en wat was de reden van verkoop ?

Bij mij was dat altijd verkopen bij hoge reparatie kosten.
Ik rij nu maatje kleiner (polo) dan voorheen maar wel een nieuwe auto, mij nog steeds elke maand alle euros waard.
Gemiddeld 3jaar. De reden is altijd veroudering of hoge onderhoudskosten.
Maar dat waren altijd auto's van minstens 4j oud. Zou geen kale nieuwe auto willen bv. Dan is 5j lang voor mij..
Heb jij de nieuwe polo of voor 2018 versie?

• Tdem
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online
Twijfel zelf ook nog over Private Lease. Rijd nu nog een Fiat Punto uit 2002 waar we aardig geluk mee hebben. Zodra er hoge onderhoudskosten komen, dan is lease een kanshebber.

Om alvast aan het idee te wennen nu een maandelijkse automatische afschrijving van 325 euro ingesteld naar een verborgen spaarrekening. Kan ik even kijken of het goed blijft voelen :-).

• Sharule
Heeft iemand ervaring met anwb/volkswagen lease? De levering van mijn auto kan 32 weken of meer duren

Nu staat dit er:
'Op het moment dat wij de bestelling hebben gedaan krijgt u binnen ongeveer één week een terugkoppeling van de levertijd.
Mocht deze levertijd te lang voor u zijn kunt u contact opnemen met de leverende dealer. Hier kunt u eventueel alternatieven auto's bespreken. Heeft u een alternatief gevonden? Dan ontvangen wij graag een offerte vanuit de dealer.'

Zou ik dan een voorraadmodel met ong dezelfde opties kunnen leasen? En wat met de prijs, want via anwb is het aanzienlijk goedkoper dan de rechtatreeks via de dealer.

• sgouman
Ik heb 2 vraagjes misschien weten jullie dit:

kan je bij arval je eigen risico per maand afkopen?

Krijg je ook facturen te zien van de beurten van de auto. Dit omdat ik de auto na 4 jaar misschien wil over kopen(kia) maar arval niet bij de kia dealer het onderhoud laat doen. ihervoor heb je dus facturen nodig om aan kia te overhandigen.

• wPlayNL
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18:23
Sharule schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:18:
Heeft iemand ervaring met anwb/volkswagen lease? De levering van mijn auto kan 32 weken of meer duren

Nu staat dit er:
'Op het moment dat wij de bestelling hebben gedaan krijgt u binnen ongeveer één week een terugkoppeling van de levertijd.
Mocht deze levertijd te lang voor u zijn kunt u contact opnemen met de leverende dealer. Hier kunt u eventueel alternatieven auto's bespreken. Heeft u een alternatief gevonden? Dan ontvangen wij graag een offerte vanuit de dealer.'

Zou ik dan een voorraadmodel met ong dezelfde opties kunnen leasen? En wat met de prijs, want via anwb is het aanzienlijk goedkoper dan de rechtatreeks via de dealer.
Alleen Ford Fiesta private lease via de ANWB. Ze hadden bij de dealer de auto staan maar dan met wat extra modules: een volledig reserve wiel (ipv banden plak setje) en een extra vakkensysteem in de kofferbak. Deze via de ANWB voor de zelfde prijs gekregen.

• Sharule
wPlayNL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:09:
[...]

Alleen Ford Fiesta private lease via de ANWB. Ze hadden bij de dealer de auto staan maar dan met wat extra modules: een volledig reserve wiel (ipv banden plak setje) en een extra vakkensysteem in de kofferbak. Deze via de ANWB voor de zelfde prijs gekregen.
Oh ok thanks! Dus had je lange levertijd voor je bestelde auto en je vroeg zelf om een voorraadmodel?

• wPlayNL
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18:23
Sharule schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:37:
[...]

Oh ok thanks! Dus had je lange levertijd voor je bestelde auto en je vroeg zelf om een voorraadmodel?
Niet meer leverbaar zelfs, toen heeft de dealer deze auto voorgeschreven aan Leaseplan ( anwb ) en die hebben akkoord gegeven. Er was namelijk een nieuwe ford fiesta uitgekomen met een kleine facelift.

• ThaBilly
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 13-10 09:28
Sharule schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:29:
[...]

Gemiddeld 3jaar. De reden is altijd veroudering of hoge onderhoudskosten.
Maar dat waren altijd auto's van minstens 4j oud. Zou geen kale nieuwe auto willen bv. Dan is 5j lang voor mij..
Heb jij de nieuwe polo of voor 2018 versie?
Nieuwe polo hier :w echt een top auto, die van mij is 4 jaar en 20.000km p/j voor 311 euro bij arval (comfortline met upgrade van de radio, ik ben snel tevreden O-)

• Sharule
ThaBilly schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:55:
[...]

Nieuwe polo hier :w echt een top auto, die van mij is 4 jaar en 20.000km p/j voor 311 euro bij arval (comfortline met upgrade van de radio, ik ben snel tevreden O-)
Mooi! En ook een mooi prijsje.
Hoe lang heb je ervoor moeten wachten?

• ThaBilly
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 13-10 09:28
Sharule schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:00:
[...]

Mooi! En ook een mooi prijsje.
Hoe lang heb je ervoor moeten wachten?
Bij bestelling werd 16 wekend gezegd (januari 2019) echter 2 weken later stond dit al op 24,daarna op 32 |:( maar uiteindelijk werd die na 26 weken geleverd 7(8)7

ThaBilly wijzigde deze reactie 12-08-2019 22:11 (21%)

• Sharule
ThaBilly schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:09:
[...]

Bij bestelling werd 16 wekend gezegd (januari 2019) echter 2 weken later stond dit al op 24,daarna op 32 |:( maar uiteindelijk werd die na 26 weken geleverd 7(8)7

[Afbeelding: Polo voorkant]
😍
Pf ik wil geen 26-32 weken wachten. Ik vraag een offerte voor een mooi voorraadmodel als ze met 32 weken komen

• Sharule
Ben trouwens voor de orange metalic gegaan met binnenin titan black/orange trim and dash. Ben benieuwd :p

• peakaboo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Net aangevraagd, kia niro hybrid dynamicline (facelift versie juli 2019). Na 1e jaar maandelijks opzegbaar met opzegtermijn van 3 maanden, 20.000 per jaar voor 479 EUR p/mnd.

https://autoleasecollecti...a-niro-hybrid-dynamicline

Alleen jammer dat je niet deze velgen krijgt. Ben nog aan het denken of ik eigen auto inruil of zelf verkoop.

Specs lijst is best interessant:

peakaboo wijzigde deze reactie 14-08-2019 21:45 (41%)

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:56
peakaboo schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:37:
Net aangevraagd, kia niro hybrid dynamicline (facelift versie juli 2019). Na 1e jaar maandelijks opzegbaar met opzegtermijn van 3 maanden, 20.000 per jaar voor 479 EUR p/mnd.

Alleen jammer dat je niet deze velgen krijgt. Ben nog aan het denken of ik eigen auto inruil of zelf verkoop.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie bak, heb de DynamicPlusLine van de week opgehaald (lease via werkgever, geen PL)
En ik heb wel die velgen (18") er onder zitten, dat heb je inderdaad niet bij de DynamicLine.

• TheUninvited
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12-10 15:58
Ik ben al 4 weken bezig met privatelease.com om mijn auto over te zetten op naam van mijn zus, maar ik blijf telkens maar bellen om meer te weten te komen. Communicatie is er amper en niemand weet de status blijkbaar. Van tevoren wordt er gemeld dat het zo'n 3 weken gaat duren in totaal en nu is er nog amper iets gebeurd. Er zijn ook al meerdere keren beloftes niet nagekomen om erop terug te komen per mail, dus dat is zeker niet hoe het hoort. Ik was tot op dit punt wel altijd zeer tevreden over de klantenservice maar het is net alsof ze dit nog nooit hebben gedaan en niemand kan direct antwoorden geven op mijn vragen.

• Whis!
  • Niet online
Least iemand hier toevallig een Micra N-connecta bij privatelease.com via de consumentenbond?
Ik ben namelijk benieuwd met welke velgen deze auto geleverd gaat worden. Online kom ik 2 varianten tegen:

• Wicked-Game
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 04-10 19:52
Ik ben mij even aan het orienteren op een private lease wagen voor de vrouw des huizes. Zij gaat van job wisselen waarbij haar huidige lease auto (via werk) eruit met pijn in het hart eruit moet (Mini Cooper Clubman). Maar goed meer verdienen, en veel dichter bij huis is ook wat waard natuurlijk.

Omdat ik zelf nog een Talisman rij zal die dan voornamelijk ingezet gaan worden. En is het puur voor de kleine ritjes, en dat ze af en toe weg kan met onze kleine. Zelf neig ik sterk naar een constructie van 24/36 maanden en 10.000km per jaar.

Qua auto denk ik aan een VW Polo of een Fiesta. Maar ik laat me graag verrassen.

Wat zijn de dingen waar je nog meer op moet letten? Want eigen risico is nogal wisselend zag ik bij aanbieders. En ook qua verzekeringen is het nogal wisselend per aanbieder of het er wel/niet bij zit qua inzittenden.

Zijn er sites of partijen die aan te raden zijn qua prijs/kwaliteit?
Is er een vergelijkingssite?

En wat zijn jullie ervaringen hierin?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Martinusz
Wicked-Game schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:08:
Ik ben mij even aan het orienteren op een private lease wagen voor de vrouw des huizes. Zij gaat van job wisselen waarbij haar huidige lease auto (via werk) eruit met pijn in het hart eruit moet (Mini Cooper Clubman). Maar goed meer verdienen, en veel dichter bij huis is ook wat waard natuurlijk.

Omdat ik zelf nog een Talisman rij zal die dan voornamelijk ingezet gaan worden. En is het puur voor de kleine ritjes, en dat ze af en toe weg kan met onze kleine. Zelf neig ik sterk naar een constructie van 24/36 maanden en 10.000km per jaar.

Qua auto denk ik aan een VW Polo of een Fiesta. Maar ik laat me graag verrassen.

Wat zijn de dingen waar je nog meer op moet letten? Want eigen risico is nogal wisselend zag ik bij aanbieders. En ook qua verzekeringen is het nogal wisselend per aanbieder of het er wel/niet bij zit qua inzittenden.

Zijn er sites of partijen die aan te raden zijn qua prijs/kwaliteit?
Is er een vergelijkingssite?

En wat zijn jullie ervaringen hierin?
Je stelt wel een beetje alle vragen waar dit hele topic over gaat ;)
Maar kijk eens bij ANWB of Consumentenbond, heldere voorwaarden en goede prijzen zeker voor kleinere segment.

• Wicked-Game
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 04-10 19:52
Martinusz schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:13:
[...]

Je stelt wel een beetje alle vragen waar dit hele topic over gaat ;)
Maar kijk eens bij ANWB of Consumentenbond, heldere voorwaarden en goede prijzen zeker voor kleinere segment.
Snap ik, toch was ik even benieuwd naar de ervaringen. Er zijn heel veel aanbieders te vinden, met allemaal verschillende voorwaarden en opties.

Ook een aantal die bijv. flexibel lease bieden met na 12 maanden boete vrij opzeggen. Kan interessant zijn. Al denk ik dat 24/36 maanden in ons geval wel het meest gunstige zal zijn.

ANWB en Consumentenbond heb ik al even gekeken. De Consumentenbond ook maar even op ingeschreven.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• TheUninvited
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12-10 15:58
Wicked-Game schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

Snap ik, toch was ik even benieuwd naar de ervaringen. Er zijn heel veel aanbieders te vinden, met allemaal verschillende voorwaarden en opties.

Ook een aantal die bijv. flexibel lease bieden met na 12 maanden boete vrij opzeggen. Kan interessant zijn. Al denk ik dat 24/36 maanden in ons geval wel het meest gunstige zal zijn.

ANWB en Consumentenbond heb ik al even gekeken. De Consumentenbond ook maar even op ingeschreven.
Op AutoWeek kun je veel aanbieders vergelijken https://www.autoweek.nl/privatelease/. Zijn ze niet allemaal natuurlijk, maar kun je wel zien wat binnen budget valt ongeveer. Je kunt zelf dan termijn aanpassen en aantal kilometers. Flexibel opzegbaar is inderdaad fijn, maar je betaald er extra voor je kunt ook opzeggen na 2 jaar en dan het tarief voor 2 jaar betalen met terugwerkende kracht bijvoorbeeld als je een langere termijn oorspronkelijk had. Mijn advies is om een shortlist te maken van auto's die interessant zijn in de lease ze allemaal te testen en dan er eentje kiezen om vervolgens kijken waar je de beste deal/voorwaarden krijgt. Het blijft ook vaak lastig vergelijken omdat sommige merken heel veel standaarduitrusting hebben en je bij andere nog losse opties bij moet kopen wat de prijs ook omhoog schroeft en dus 1 op 1 niet te vergelijken zijn. Succes met je zoektocht ;)

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13-10 16:16
Wicked-Game schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

mwah kijk maar naar de Niro op deze pagina, na een jaar wel maandelijks opzegbaar maar wel een opzegtermijn van 3 maanden.

• M@cer
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 22:28
Whis! schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:23:
Least iemand hier toevallig een Micra N-connecta bij privatelease.com via de consumentenbond?
Ik ben namelijk benieuwd met welke velgen deze auto geleverd gaat worden. Online kom ik 2 varianten tegen:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat kan een set velgen toch een verschil maken... :9~

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Maurice-k
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12-10 15:35

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik lease de Micra N-Connecta (via de ANWB weliswaar, maar volgens mij standaard voor de N-Connecta) met die velgen uit afbeelding 2

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12-10 19:24

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Meestal zoek ik nieuwe auto's op Autotrack op om te kijken hoe ze er zonder folderphotoshop uit zien. In de brochures vind je ook meestal wel welke velgen een auto heeft. De onderste lijken op velgen die normaliter op een Tekna zitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• d0s
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:20

d0s

sssst

Dat zijn inderdaad de Tekna velgen. De N-Connecta heeft andere velgen (zie de Nissan configurator), de site van de consumentenbond laat het verschil ook zien tussen de Accenta en de N-Connecta velgen.

Als je het vergelijk opent zie je dat de N-Connecta 16 inch velgen heeft, en dat zouden dus degene van de bovenste afbeelding moeten zijn.

• Ping83
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:21
Via de ANWB heb ik de Nissan Micra N-Connecta met de onderste velgen 8)7

Edit: de getoonde afbeeldingen zijn geen N-Connecta uitvoeringen, o.a. ontbreken de mistlampen en bijvoorbeeld de led knipperlichten in de zijspiegels.

Ping83 wijzigde deze reactie 16-08-2019 19:00 (51%)

• Whis!
  • Niet online
M@cer schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:45:
[...]

Wat kan een set velgen toch een verschil maken... 8)7
Het is ergens wel fijn om te weten wat je nu precies krijgt. Je betaalt er immers voor..
Maurice-k schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:03:
[...]

Ik lease de Micra N-Connecta (via de ANWB weliswaar, maar volgens mij standaard voor de N-Connecta) met die velgen uit afbeelding 2
Thanks!
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:14:
Meestal zoek ik nieuwe auto's op Autotrack op om te kijken hoe ze er zonder folderphotoshop uit zien. In de brochures vind je ook meestal wel welke velgen een auto heeft. De onderste lijken op velgen die normaliter op een Tekna zitten.
Sowieso een goede tip. Dat heb ik dus ook gedaan, en zodoende ben ik dus twéé verschillende soorten 16" velgen tegengekomen.

Edit:
Hier heb je twéé adverenties van een Micra in N-connecta uitvoering uit 2019. De eerste heeft zilverkleurige velgen. De tweede (de in mijn optiek mooiere) heeft tweekleurige velgen:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/micra/45185121
https://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/micra/44623526
Ping83 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 18:56:
Via de ANWB heb ik de Nissan Micra N-Connecta met de onderste velgen 8)7

Edit: de getoonde afbeeldingen zijn geen N-Connecta uitvoeringen, o.a. ontbreken de mistlampen en bijvoorbeeld de led knipperlichten in de zijspiegels.
Thanks.
Kan overigens heel goed een Acenta zijn met geupgrade velgen. De achterramen zijn namelijk ook niet geblindeerd.

Via de configurator van Nissan krijg je bij de N-Connecta dit te zien: klik voor afbeelding . Ogenschijnlijk dezelfde velgen, echter zijn ze links helemaal zilver en op het voertuig zijn ze tweekleurig. :/

Hopelijk kan privatelease.com het e.e.a. ophelderen. Bedankt voor alle reacties!

Whis! wijzigde deze reactie 16-08-2019 19:52 (7%)

• M@cer
Whis! schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:42:
[...]

Het is ergens wel fijn om te weten wat je nu precies krijgt. Je betaalt er immers voor.
Zeker, ik hoop voor je dat het tweede zijn

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21:00
Whis! schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:42:
[...]

Het is ergens wel fijn om te weten wat je nu precies krijgt. Je betaalt er immers voor..
Mwah, het is niet jouw auto he? Het blijft huur. Dan lijkt me dat minder belangrijk.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21:43
Dieken Taffert schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:19:
Mwah, het is niet jouw auto he? Het blijft huur. Dan lijkt me dat minder belangrijk.
Lijkt mij belangrijk dat je krijgt waarvoor je betaalt. Niet alleen bij koop, ook bij huur.

• Sharule
Dieken Taffert schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:19:
[...]

Dus als jij bv 20euro pm voor iets betaald wat je niet krijgt is dat minder erg omdat het huur is?

• M@cer
Voor een vakantie van 10 dagen zou het me niet uitmaken, maar als ik 3 of 4 jaar in het rond moet rijden in dezelfde auto zou ik toch wel graag willen weten wat ik krijg en hoe het eruit ziet..

De auto met de tweede versie velgen ziet er een stuk minder "huur"auto uit dan de eerste versie.

• Dieken Taffert
Sharule schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:36:
[...]

Dus als jij bv 20euro pm voor iets betaald wat je niet krijgt is dat minder erg omdat het huur is?
Als ik een auto huur en die heeft andere velgen dan op het plaatje van het verhuurbedrijf vind ik dat niet zo erg, als ik een auto koop en die heeft andere velgen dan in de advertentie, dan wel.

Sowieso lees ik hier wel erg vaak dat men een "private lease" auto "mijn auto" noemt, terwijl hij dat feitelijk niet is... het is een huurauto. Niets mis met huur, maar noem het beestje bij de naam. Anders pronk je met andermans veren.

De term "private lease" is ook feitelijk onjuist, omdat het niets met een lease-constructie te maken heeft. De correcte term is iets als "long rent".

"Private lease" is een door marketeers verzonnen onzinterm om nieuwe auto's te slijten/verhuren, voornamelijk aan mensen die eigenlijk geen nieuwe auto kunnen betalen (anders zouden ze hem wel kopen). Het aantal verkochte nieuwe auto's in NL liep sterk terug, daar moest wat aan gebeuren. De reden dat het terug liep, is dat steeds minder mensen een nieuwe auto konden betalen. En de meeste mensen zeggen liever dat ze een lease-auto rijden, dan dat ze een huurauto rijden. Lease wordt geassocieerd met auto van de zaak, goede baan, fiscaal gunstig een auto huren waarbij je vaak deels eigenaar wordt van de auto.

Zorgelijk dat de bevolking zo voor de gek wordt gehouden, al laat men zich ook wel heel gemakkelijk foppen imo. Overigens kan private lease/long rent een prima idee zijn in specifieke situaties, maar is het meestal niet slim. Bizar dat je dit geluid zo weinig hoort, al snap ik dat het geen populair geluid is.

• Sharule
Dieken Taffert schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:59:
[...]

Als ik een auto huur en die heeft andere velgen dan op het plaatje van het verhuurbedrijf vind ik dat niet zo erg, als ik een auto koop en die heeft andere velgen dan in de advertentie, dan wel.

Sowieso lees ik hier wel erg vaak dat men een "private lease" auto "mijn auto" noemt, terwijl hij dat feitelijk niet is... het is een huurauto. Niets mis met huur, maar noem het beestje bij de naam. Anders pronk je met andermans veren.

De term "private lease" is ook feitelijk onjuist, omdat het niets met een lease-constructie te maken heeft. De correcte term is iets als "long rent".

"Private lease" is een door marketeers verzonnen onzinterm om nieuwe auto's te slijten/verhuren, voornamelijk aan mensen die eigenlijk geen nieuwe auto kunnen betalen (anders zouden ze hem wel kopen). Het aantal verkochte nieuwe auto's in NL liep sterk terug, daar moest wat aan gebeuren. De reden dat het terug liep, is dat steeds minder mensen een nieuwe auto konden betalen. En de meeste mensen zeggen liever dat ze een lease-auto rijden, dan dat ze een huurauto rijden. Lease wordt geassocieerd met auto van de zaak, goede baan, fiscaal gunstig een auto huren waarbij je vaak deels eigenaar wordt van de auto.

Zorgelijk dat de bevolking zo voor de gek wordt gehouden, al laat men zich ook wel heel gemakkelijk foppen imo. Overigens kan private lease/long rent een prima idee zijn in specifieke situaties, maar is het meestal niet slim. Bizar dat je dit geluid zo weinig hoort, al snap ik dat het geen populair geluid is.
Je huurt een auto met vaste prijs voor 1 dag/2 maanden op vakantie.
Huur voor 2/5j waarbij je extra betaald per optie is net wat anders toch?
Ik heb een Altea van 2010 met veel onderhoudskosten, die is nu zo'n 7000 euro waard. Die verkoop ik binnenkort en lease een nieuwe polo met meer opties voor 350 euro.
Voor mijn Altea zonder afschrijving betaal ik 205 euro.
Straks heb ik zeg maar 6500 euro spaargeld erbij door verkoop Altea en betaal ik 145eur pm meer voor een gloednieuwe auto. Dat betekend dus na 4j 6.960eur dat ik theoretisch meer zou kunnen sparen. Plus nog een kleine restwaarde.
Nah dan kies ik liever voor een lease optie waarbij ik nu al met een nieuwe auto rij, nu al spaargeld extra heb en niet na 4j voor plus minus 9000 euro een nieuwe occasion moet zoeken en die extra spaargeld weer moet gebruiken.
Misschien ben ik een van die specifieke situaties.

• Martinusz
[...]

Misschien moet je eerst maar eens opzoeken wat lease betekent via Google translate :Y)

Daarnaast klopt je vergelijk met een huurauto ook niet.
Als je er zo op tegen bent, waarom neem je überhaupt de moeite om je er jezelf druk om te maken in het private lease topic :?

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:44
[...]

Ik noem mn leaseauto van het werk ook gewoon mijn auto. En mn ex noemt haar huurhuis ook gewoon mijn huis. We zouden ons moeten schamen!! :+

BMW F31 330i M Sport Shadow - Yamaha MT-09 SP

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:09
[...]
Wat een totale onzin weet jij hier neer te pennen zeg. Buiten dat je in mijn optiek waarde aan totaal irrelevante zaken hecht heb je dus sowieso niets begrepen van het concept en de overwegingen die daar bij spelen.
"Private lease" is een door marketeers verzonnen onzinterm om nieuwe auto's te slijten/verhuren, voornamelijk aan mensen die eigenlijk geen nieuwe auto kunnen betalen (anders zouden ze hem wel kopen).
Het enige dat relevant is om te bepalen of je iets kunt betalen is of je de TCO kunt dragen. Iemand die vanuit een erfenis een dure auto contant aftikt maar hem 10 jaar later niet kan vervangen kan hem dus eigenlijk niet betalen. Iemand zonder spaargeld die voor diezelfde auto maandelijks de leasetermijn kan voldoen kan die auto juist wél betalen.

Alleen maar kijken naar beschikbaar spaargeld is simpelweg kortzichtig. Verder wel eens dat de discipline om ook daadwerkelijk bij elkaar te sparen voor veel mensen een dingetje is (maar zegt meer over willen betalen dan kunnen betalen).

assje wijzigde deze reactie 17-08-2019 15:01 (40%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:42

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

[...]

In dit geval slaat "mijn auto" niet op de eigenaarsschap, maar op het bezit. Je mag mijn sleutels vasthouden, dan "heb" je mijn sleutels, betekent niet je meteen eigenaar bent van mijn auto, maar je bezit de sleutels.
De term "private lease" is ook feitelijk onjuist, omdat het niets met een lease-constructie te maken heeft. De correcte term is iets als "long rent". "Private lease" is een door marketeers verzonnen onzinterm om nieuwe auto's te slijten/verhuren
Onzin. Operational lease is ook een vorm van lease.
Overigens kan private lease/long rent een prima idee zijn in specifieke situaties, maar is het meestal niet slim. Bizar dat je dit geluid zo weinig hoort, al snap ik dat het geen populair geluid is.
Eens.

• Dieken Taffert
Sharule schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:45:
[...]

Je huurt een auto met vaste prijs voor 1 dag/2 maanden op vakantie.
Huur voor 2/5j waarbij je extra betaald per optie is net wat anders toch?
Vandaar dat ik "long rent" noem.

Verschil tussen leasen en huren in NL ligt deels op fiscaal vlak (leasen is fiscaal gunstig, huren niet) en zit er deels in dat je een lease-auto na aflopen lease contract vaak kunt kopen; je betaald dus voor een deel van de auto, bent voor een deel eigenaar.
Ik heb een Altea van 2010 met veel onderhoudskosten, die is nu zo'n 7000 euro waard. Die verkoop ik binnenkort en lease een nieuwe polo met meer opties voor 350 euro.
Voor mijn Altea zonder afschrijving betaal ik 205 euro.
Straks heb ik zeg maar 6500 euro spaargeld erbij door verkoop Altea en betaal ik 145eur pm meer voor een gloednieuwe auto. Dat betekend dus na 4j 6.960eur dat ik theoretisch meer zou kunnen sparen. Plus nog een kleine restwaarde.
Nah dan kies ik liever voor een lease optie waarbij ik nu al met een nieuwe auto rij, nu al spaargeld extra heb en niet na 4j voor plus minus 9000 euro een nieuwe occasion moet zoeken en die extra spaargeld weer moet gebruiken.
Misschien ben ik een van die specifieke situaties.
Misschien, of het ligt er aan dat een Seat Altea te boek staat als extreem onbetrouwbaar... met een 2e hands Jap of Koreaan ziet het plaatje er heel anders uit.

Er zijn verschillende vergelijkingen gemaakt tussen kopen vs. private lease/long rent door Consumentenbond etc., dan komt er steeds uit dat kopen gewoonlijk voordeliger is als je dat doet met spaargeld.

In enkele situaties, vooral als het gaat om kleine goedkope auto's, kan private lease/long rent goedkoper zijn.

Maar private lease heeft nog veel meer nadelen behalve de hogere lasten:
- minder flexibel en mogelijk grote problemen bij verandering van werkgever (maandelijkse opzegging kan soms, maar dat kost ook meer en vaak is er een opzegtermijn); onverwachte uitbreiding gezin, past de kinderwaqen wel achterin?
- minder vrijheid om dingen aan te passen aan de auto: erf je onverwacht een caravan en wil je een trekhaak laten plaatsen? Dat gaat niet zo maar;
- BKR registratie, je krijgt minder hypotheek (volgens mij te omzeilen door te huren bij een bedrijf dat geen keurmerk heeft, maar lijkt me onverstandig);
- Oppassen dat je je schadevrije jaren niet kwijt raakt, de meeste mensen hebben er een aantal;
- Mogelijk gesodemieter bij inleveren auto: wie betaalt die krasjes en putjes? De eerste vervelende verhalen zijn er inmiddels;
Martinusz schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:04:
Misschien moet je eerst maar eens opzoeken wat lease betekent via Google translate :Y)

Daarnaast klopt je vergelijk met een huurauto ook niet.
Als je er zo op tegen bent, waarom neem je überhaupt de moeite om je er jezelf druk om te maken in het private lease topic :?
Verschil zit in deels eigenaar worden en fiscaal gunstige regeling; dit zijn essentiële kenmerken van een lease constructie zoals die in NL wordt toegepast.
sham27 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:24:
[...]

Ik noem mn leaseauto van het werk ook gewoon mijn auto. En mn ex noemt haar huurhuis ook gewoon mijn huis. We zouden ons moeten schamen!! :+
Dat weet ik niet, maar het klopt niet en je doet jezelf wel "dikker" voor dan je bent. Dat is vrij algemeen, maar niet de fraaiste eigenschap imo.
assje schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:50:
Wat een totale onzin weet jij hier neer te pennen zeg. Buiten dat je in mijn optiek waarde aan totaal irrelevante zaken hecht heb je dus sowieso niets begrepen van het concept en de overwegingen die daar bij spelen.
Zie boven.

Ik laat het me graag uitleggen door jou hoor: komt u maar.
Het enige dat relevant is om te bepalen of je iets kunt betalen is of je de TCO kunt dragen. Iemand die vanuit een erfenis een dure auto contant aftikt maar hem 10 jaar later niet kan vervangen kan hem dus eigenlijk niet betalen.
Dit is onzin, want de auto is betaald. Dan ga ik er van uit dat ook onderhoud, wegenbelasting en verzekering voldaan kunnen worden.

De auto ERNA, die kan je dan niet betalen.
Iemand zonder spaargeld die voor diezelfde auto maandelijks de leasetermijn kan voldoen kan die auto juist wél betalen.
Je hebt kunnen betalen en kunnen betalen. De meest gezonde manier om met geld om te gaan, is door een buffer aan te houden en te sparen voor datgene dat je wil gebruiken. Het enige waar je niet aan ontkomt, is een hypotheek.

Niet voor niets wordt private lease/long rent geregistreerd bij het BKR en word je gekort op je hypotheek; de bank vindt namelijk dat je dan minder huis kunt betalen. Dat is logisch, want bezit is ook een buffer. Als je een auto van 20k koopt en je komt in de financiële moeilijkheden, kun je die weer verkopen.

Als je in de financiële moeilijkheden komt en je zit vast aan private lease, ben je dubbel het bokje. Ik ben benieuwd waarom jij dat anders ziet?
Alleen maar kijken naar beschikbaar spaargeld is simpelweg kortzichtig. Verder wel eens dat de discipline om ook daadwerkelijk bij elkaar te sparen voor veel mensen een dingetje is (maar zegt meer over willen betalen dan kunnen betalen).
Tsja, als je een gat in je hand hebt, kun je dan niet sparen of wil je het niet?

Maakt niet uit, hoe dan ook is de gezonde, verstandige manier om met geld om te gaan ook om zo weinig mogelijk leningen en huurconstructies in te bouwen. Sparen tot je het kunt betalen en dan koop je het.
Sport_Life schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:09:
In dit geval slaat "mijn auto" niet op de eigenaarsschap, maar op het bezit. Je mag mijn sleutels vasthouden, dan "heb" je mijn sleutels, betekent niet je meteen eigenaar bent van mijn auto, maar je bezit de sleutels.
Eh nee die bezit ik niet; die houd ik vast. Ik zou dan ook nooit zeggen dat het mijn sleutels zijn.

Als ik de sleutels van jouw auto vast mag houden en ik zeg tegen een 3e persoon dat het mijn sleutels zijn, wat zeg jij dan? De kans is levensgroot dat het iets is als "ho eens even vriend..."
Onzin. Operational lease is ook een vorm van lease.
Volgens de Autoriteit Financiële Markten is het een huurconstructie.

Waarom geen lease? Niet fiscaal gunstig, geen % eigenaarschap zoals bij een gangbare lease constructie.
Waarom geen long rent? Die leg ik ff bij jou neer ;)

• Martinusz
Dieken Taffert schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:11:
[...]

Verschil tussen leasen en huren in NL ligt deels op fiscaal vlak (leasen is fiscaal gunstig, huren niet) en zit er deels in dat je een lease-auto na aflopen lease contract vaak kunt kopen; je betaald dus voor een deel van de auto, bent voor een deel eigenaar.

[...]

Misschien, of het ligt er aan dat een Seat Altea te boek staat als extreem onbetrouwbaar... met een 2e hands Jap of Koreaan ziet het plaatje er heel anders uit.

Er zijn verschillende vergelijkingen gemaakt tussen kopen vs. private lease/long rent door Consumentenbond etc., dan komt er steeds uit dat kopen gewoonlijk voordeliger is als je dat doet met spaargeld.

In enkele situaties, vooral als het gaat om kleine goedkope auto's, kan private lease/long rent goedkoper zijn.

- minder flexibel en mogelijk grote problemen bij verandering van werkgever (maandelijkse opzegging kan soms, maar dat kost ook meer en vaak is er een opzegtermijn); onverwachte uitbreiding gezin, past de kinderwaqen wel achterin?
- minder vrijheid om dingen aan te passen aan de auto: erf je onverwacht een caravan en wil je een trekhaak laten plaatsen? Dat gaat niet zo maar;
- BKR registratie, je krijgt minder hypotheek (volgens mij te omzeilen door te huren bij een bedrijf dat geen keurmerk heeft, maar lijkt me onverstandig);
- Oppassen dat je je schadevrije jaren niet kwijt raakt, de meeste mensen hebben er een aantal;
- Mogelijk gesodemieter bij inleveren auto: wie betaalt die krasjes en putjes? De eerste vervelende verhalen zijn er inmiddels;

[...]

Verschil zit in deels eigenaar worden en fiscaal gunstige regeling; dit zijn essentiële kenmerken van een lease constructie zoals die in NL wordt toegepast.

[...]

Dat weet ik niet, maar het klopt niet en je doet jezelf wel "dikker" voor dan je bent. Dat is vrij algemeen, maar niet de fraaiste eigenschap imo.

[...]

Zie boven.

[...]

Dit is onzin, want de auto is betaald. Dan ga ik er van uit dat ook onderhoud, wegenbelasting en verzekering voldaan kunnen worden.

[...]

Je hebt kunnen betalen en kunnen betalen. De meest gezonde manier om met geld om te gaan, is door een buffer aan te houden en te sparen voor datgene dat je wil gebruiken. Het enige waar je niet aan ontkomt, is een hypotheek.

Niet voor niets wordt private lease/long rent geregistreerd bij het BKR en word je gekort op je hypotheek; de bank vindt namelijk dat je dan minder huis kunt betalen. Dat is logisch, want bezit is ook een buffer. Als je een auto van 20k koopt en je komt in de financiële moeilijkheden, kun je die weer verkopen.

Als je in de financiële moeilijkheden komt en je zit vast aan private lease, ben je dubbel het bokje. Ik ben benieuwd waarom jij dat anders ziet?

[...]

Tsja, als je een gat in je hand hebt, kun je dan niet sparen of wil je het niet?

Maakt niet uit, hoe dan ook is de gezonde, verstandige manier om met geld om te gaan ook om zo weinig mogelijk leningen en huurconstructies in te bouwen. Sparen tot je het kunt betalen en dan koop je het.
[...]

Eh nee die bezit ik niet; die houd ik vast. Ik zou dan ook nooit zeggen dat het mijn sleutels zijn.

Als ik de sleutels van jouw auto vast mag houden en ik zeg tegen een 3e persoon dat het mijn sleutels zijn, wat zeg jij dan? De kans is levensgroot dat het iets is als "ho eens even vriend..."

[...]

Waarom geen lease? Niet fiscaal gunstig, geen % eigenaarschap zoals bij een gangbare lease constructie.
Heb je het woord “lease” nu al eens vertaald uit het Engels? :Y)

• Nuevocasa
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21:54
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Zie boven.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Een boel blabla, wat boeit het nu hoe het heet voor de consument, gaat er om wat je nu precies krijgt. Zelfde met een koophuis, het is jouw huis. Maar feitelijk heeft de bank het in de meeste gevallen betaald. Raak je je baan kwijt en kun je je hypotheek niet betalen zul je er uiteindelijk ook uit moeten.
En of je nu betaald voor het gebruik of je schaft iets aan, je kunt het blijkbaar betalen, daar gaat het uiteindelijk om.

Ben je van plan een nieuwe auto aan te schaffen is meestal private lease goedkoper. Ben je van plan een occasion te kopen is dat eigenlijk altijd goedkoper dan private lease.
De ANWB heeft bijvoorbeeld een duidelijke uitleg op hun site over de voor en nadelen. https://www.anwb.nl/auto/...e/private-lease-goedkoper
https://www.anwb.nl/auto/private-lease/zeven-misvattingen-over-private-lease

Alles is in dit topic ook meermaals besproken.

Daarnaast bestaat er zoiets als het Keurmerk Private Lease. Als het leasecontract daar aan voldoet, kun je bijvoorbeeld zonder problemen van je contract af als je je baan kwijt raakt.

• Sport_Life

Sport_Life

@Dieken Taffert jij hebt de begrippen financial lease vs "huur"/operational lease en bezit vs eigenaarsschap niet helemaal goed op je netvlies :).

Zoek eens op wat de werkelijke (juridische en economische) betekenis is, dat discussieert een stuk makkelijker :D. Dan zul je ook ontdekken dat er een verschil is tussen spreektaal / "gewoonte" en de strikt juridische betekenis.

Het voorbeeld van "mijn" auto > tuurlijk ben je dan niet per se eigenaar van de auto, maar je bezit de auto en derhalve spreekt men in gewoonterecht over "mijn auto" of "mijn huis" wanneer je een huurhuis hebt of een huis met hypotheek lening.

Als je een mooi meisje meeneemt naar je huurhuis ga je ook niet zeggen "kom je mee naar het huis van mijn huisbaas" :D

Sport_Life wijzigde deze reactie 17-08-2019 22:54 (55%)

• assje
Sport_Life schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:45:
Het voorbeeld van "mijn" auto > tuurlijk ben je dan niet per se eigenaar van de auto, maar je bezit de auto en derhalve spreekt men in gewoonterecht over "mijn auto" of "mijn huis" wanneer je een huurhuis hebt of een huis met hypotheek lening.
Met dien verstande dat met een koophuis met hypotheek het juridisch eigendom wel daadwerkelijk bij de koper ligt en niet bij de bank (i.t.t. lease).

Ook hier is er natuurlijk volop de populaire zegswijze dat "de bank eigenaar is" maar dit klopt net zo min.
Dat heb ik toch al gedaan? Als jij graag je eigen kromme termen en visie wilt handhaven be my guest.

assje wijzigde deze reactie 17-08-2019 23:03 (19%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Sport_Life

Sport_Life

assje schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:59:
[...]

Met dien verstande dat met een koophuis met hypotheek het juridisch eigendom wel daadwerkelijk bij de koper ligt en niet bij de bank (i.t.t. lease).

Ook hier is er natuurlijk volop de populaire zegswijze dat "de bank eigenaar is" maar dit klopt net zo min.
scherp ;).
Alhoewel de bank een bijzonder recht (onderpand) heeft namelijk dat ze jouw eigendom mogen verkopen wanneer je niet aan bepaalde voorwaarden voldoet. Maar laten we het niet te complex maken voor iemand die al moeite heeft met het begrip lease.

Sport_Life wijzigde deze reactie 17-08-2019 23:06 (8%)

• assje
Het is niet dat het argument van @Dieken Taffert over termen helemaal niet klopt, het is enkel niet zo heel relevant.

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20:53

Kecin

Je keek.

peakaboo schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook 2 (zwarte en een witte). Zijn al leverbaar, terwijl de levertijd tussen de 8 tot 12 weken zou zijn, niet 3 :P. Dus hebben ze hier nog even on-hold gezet, kunnen de auto's nu nog niet gebruiken :).
Zwart staat er trouwens soms wel/niet tussen (vandaar dat er dus ook 1 witte is besteld)

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• Phntm
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:28

Phntm

Tlingelingeling

Ik zie dat er weer wordt vergeleken tussen een lease auto en occassion? Ja dat gaat 'm niet worden. Dat hangt sterk af van je segment. Ik bijvoorbeeld droom van een Audi A5 sportback, 2e hands is dat al een prijzig ding, dan zou ik absoluut nooit goedkoper uitkomen met dat dan met een private lease auto uit het B-segment á la Polo, i20, Fiesta etc....

Daarnaast: Lease is een vorm van krediet. Maar binnen private (operational) lease is dat een huur constructie (zoals ook al reeds is aangegeven). Het is maar hoe het gebruikt wordt, dan verandert namelijk de terminologie. Bij arval wordt er ook gesproken over huur.

Lease bak dus niet als een huur auto, dat is het niet. Jij bent de berijder van de voertuig. De voertuig neem jij af bij een maatschappij, die houdt jou aansprakelijk voor alles rondom de auto (het is dus ook aan jou om goed te zorgen voor de auto, zoals onderhoud tijdig uitvoeren). Zij regelen enkel de zaken eromheen; Dat jij namelijk verzekerd bent en altijd ergens goed terecht kan, net als je huurhuis (Servicekosten zitten allemaal erin en dergelijke). Het werd eerder aangehaald, maar bij het geval van een huurhuis spreek je dus al van je eigen huis. Zolang je betaalt is het jouw huis of auto in dit geval.

Ik weet niet hoe het in elkaar steekt voor koophuizen dus daar zal ik niks over zeggen.

Ik heb een voorstel: Kan in het TS de vaste definitie worden opgenomen waar iedereen het mee eens is, of van een goede website? Gewoon goed knip & plak werk en daar altijd naar verwijzen. Het voorkomt de discussie van definities. :P

Ik heb afgelopen tijd zitten nadenken en ik denk dat het tijd wordt om serieus te denken over het kopen van een woning. Ik heb een groffe schatting laten maken via hypotheker.nl en daaruit kwam al een mooi bedrag zonder lease auto, en ook nog wel een net bedrag met lease auto. Ik zou niet het maximale natuurlijk lenen, maar zijn er mensen hier die wel met een lease op hun eigen naam een hypotheek hebben afgenomen?

Zelf wil ik nu gerust 4 jaar afwachten, dan stijgt mijn loon ook ondertussen nog meer voor een nog mooier bedrag en dat van mijn vrouw ook natuurlijk. Het zal dus zo zijn dat we uiteindelijk meer kunnen lenen. De auto die wij nu berijden, de Hyundai i20, willen wij overkopen omdat het tot nu toe gewoon erg bevalt na een paar jaar. Leasen gaan we mogelijk niet meer doen, omwille van het huis.

• sgouman
Phntm schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:10:
Ik zie dat er weer wordt vergeleken tussen een lease auto en occassion? Ja dat gaat 'm niet worden. Dat hangt sterk af van je segment. Ik bijvoorbeeld droom van een Audi A5 sportback, 2e hands is dat al een prijzig ding, dan zou ik absoluut nooit goedkoper uitkomen met dat dan met een private lease auto uit het B-segment á la Polo, i20, Fiesta etc....

Daarnaast: Lease is een vorm van krediet. Maar binnen private (operational) lease is dat een huur constructie (zoals ook al reeds is aangegeven). Het is maar hoe het gebruikt wordt, dan verandert namelijk de terminologie. Bij arval wordt er ook gesproken over huur.

Lease bak dus niet als een huur auto, dat is het niet. Jij bent de berijder van de voertuig. De voertuig neem jij af bij een maatschappij, die houdt jou aansprakelijk voor alles rondom de auto (het is dus ook aan jou om goed te zorgen voor de auto, zoals onderhoud tijdig uitvoeren). Zij regelen enkel de zaken eromheen; Dat jij namelijk verzekerd bent en altijd ergens goed terecht kan, net als je huurhuis (Servicekosten zitten allemaal erin en dergelijke). Het werd eerder aangehaald, maar bij het geval van een huurhuis spreek je dus al van je eigen huis. Zolang je betaalt is het jouw huis of auto in dit geval.

Ik weet niet hoe het in elkaar steekt voor koophuizen dus daar zal ik niks over zeggen.

Ik heb een voorstel: Kan in het TS de vaste definitie worden opgenomen waar iedereen het mee eens is, of van een goede website? Gewoon goed knip & plak werk en daar altijd naar verwijzen. Het voorkomt de discussie van definities. :P

Ik heb afgelopen tijd zitten nadenken en ik denk dat het tijd wordt om serieus te denken over het kopen van een woning. Ik heb een groffe schatting laten maken via hypotheker.nl en daaruit kwam al een mooi bedrag zonder lease auto, en ook nog wel een net bedrag met lease auto. Ik zou niet het maximale natuurlijk lenen, maar zijn er mensen hier die wel met een lease op hun eigen naam een hypotheek hebben afgenomen?

Zelf wil ik nu gerust 4 jaar afwachten, dan stijgt mijn loon ook ondertussen nog meer voor een nog mooier bedrag en dat van mijn vrouw ook natuurlijk. Het zal dus zo zijn dat we uiteindelijk meer kunnen lenen. De auto die wij nu berijden, de Hyundai i20, willen wij overkopen omdat het tot nu toe gewoon erg bevalt na een paar jaar. Leasen gaan we mogelijk niet meer doen, omwille van het huis.
Ik woon nu thuis en krijg binnenkort mijn Pl auto. Als ik nu goed doorspaar(wat ik doe) dan zou ik met private lease een huis kunnen kopen. dit is dan wel met een deel hypotheek en een groot deel spaargeld. Maar ik ben nu 22 en ben nog niet van plan om uit huis te gaan.

• TheBrut3
Phntm schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:10:
De TS is gewoon een oude vraag, waarna dit "het" PL topic is geworden. Op de TS zit dus verder geen modificatie. Maar volgens mij is voor iedereen wel duidelijk wat PL is.

• Jackson6
  • Registratie: oktober 2010
  • Niet online
[...]

Wat probeer je nou te zeggen? Dat iedereen die private leased een sloeber is die geen auto kunnen betalen? Hou toch op. Dan koop jij zelf toch lekker een auto, dan kan je zeggen dat hij van jou is. Maar laat mensen lekker private leasen als ze het gewoon prima kunnen betalen.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:53
@Dieken Taffert ik zou het verschil tussen bezit en houderschap eens opzoeken. Bij private lease ben je inderdaad geen bezitter, maar dat ben je in veel gevallen bij zakelijke lease ook niet. De auto is dan of van je werkgever en is onderdeel van het wagenpark aldaar, dan wel van de leasemaatschappij als de werkgever zelf geen wagenpark aanhoudt. Net als bij private lease dus. In alle gevallen ben jij slechts de houder.

Enkel bij financial lease word je eigenaar van de auto, wat niet meer is dan een ordinaire lening, ongeveer vergelijkbaar met een hypotheek of witgoed op afbetaling. En dan gaat jouw "argument" van het niet cash kunnen neerleggen van de koopsom ook op.

Ook je stelling dat lease per definitie een component van fiscale voordeligheid met zich mee moeten brengen lijkt me nergens op gestoeld. En al was dat wel zo, als je privé leaset in plaats van zakelijk dan kun je gewoon je 19ct per kilometer behouden. Dat is ook fiscaal voordeel.

• assje
HarmoniousVibe schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:52:
Enkel bij financial lease word je eigenaar van de auto, wat niet meer is dan een ordinaire lening, ongeveer vergelijkbaar met een hypotheek of witgoed op afbetaling. En dan gaat jouw "argument" van het niet cash kunnen neerleggen van de koopsom ook op.
Of willen, bij witgoed iets minder voor de hand liggend maar bij een PL auto wel degelijk.

Er zijn volop situaties waar die liquide middelen beter aan het werk gezet kunnen worden (hypotheek aflossen, beleggen, zonnepanelen, isoleren).

Voor mensen met zeer beperkte financiële zelfredzaamheid is de "lenen is slecht" credo best zinvol, voor alle anderen......

assje wijzigde deze reactie 18-08-2019 19:40 (34%)

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:59
Vind het gewoon makkelijk. Volvo D6 plug-in voor circa 500 in de maand voor 2 jaar en 25.000km. Heerlijk relaxed. Geen zorgen over de accu of aircopomp. 4 nieuwe a merk banden erop, kost niks (extra). Meteen leenauto mee zonder (.extra) kosten etc. Xenon lamp kapot. Ff langs en meteen genaakt zonder (extra) kosten. Ik had hem
Kunnen kopen. Maar bewust voor het gemak en de ‘verzekering’ van geen onverwachte kosten gekozen.

• Sharule
Jup, of ff op koude motor ietsje doortrekken no worries.
Niet dat ik associaal ga doen maar als mijn vrouw nu weer de bocht inrijdt met koppeling ingedrukt vind ik dat plots wel ok..

• Mektheb
  • Laatst online: 12-10 21:19
meermarco schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:07:
Vind het gewoon makkelijk. Volvo D6 plug-in voor circa 500 in de maand voor 2 jaar en 25.000km. Heerlijk relaxed. Geen zorgen over de accu of aircopomp. 4 nieuwe a merk banden erop, kost niks (extra). Meteen leenauto mee zonder (.extra) kosten etc. Xenon lamp kapot. Ff langs en meteen genaakt zonder (extra) kosten. Ik had hem
Kunnen kopen. Maar bewust voor het gemak en de ‘verzekering’ van geen onverwachte kosten gekozen.
Precies dit.

heerlijk brengen als er iemand weer een parkeer deukje of iets gemaakt heeft ze fiksen hem weer voor niks.

( en tuurlijk snap ik dat dat in het maandbedrag zit)

• Bean77
Ik ben momenteel concreet bezig met een Skoda Karoq en precies zoals @meermarco aangeeft had ik hem ook gewoon kunnen kopen maar bewust vanwege onder meer genoemde redenen voor private lease gekozen. Ook was ik het kansloze onderhandelingspraatje zat over de inruilauto wanneer je een nieuwe auto koopt.

Ik wil wel pleiten voor 1 duidelijk keurmerk private lease waarin alle voorwaarden duidelijk geregeld zijn. Zelf ben ik met de VAG in gesprek over een vage situatie obv de voorwaarden. Op het aanvraagformulier moet mijn vrouw als 2e contractant opgevoerd worden. Bij mijn overlijden wordt er gekeken naar 'draagkracht' van mijn vrouw. Wanneer deze onvoldoende is wordt de overeenkomst kosteloos beeindigd. Maar nergens staat waar die 'draagkracht' op gemeten wordt. En daarnaast wil mijn vrouw geen auto rijden. Ze heeft wel een rijbewijs, maar zij rijdt nooit auto. Dus als zij 'draagkracht' zou hebben wordt de overeenkomst niet beëindigd en zit zij met een auto waarin ze nooit gaat rijden. Natuurlijk kan je de overeenkomst weer eerder beëindigen en een boete betalen, maar in de kleine lettertjes is het niet zo kort door de bocht dat bij vervelende situaties automatisch de overeenkomst wordt beëindigd.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:07

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

@Bean77 als jij komt te overlijden dan zal je vrouw toch zeker wel meer gaan rijden???

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Sharule
Tylen schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 07:42:
@Bean77 als jij komt te overlijden dan zal je vrouw toch zeker wel meer gaan rijden???
Inderdaad, rijden naar haar nieuwe lover bv.
Ok nee serieus, we kennen de situatie niet, mss heeft ze angst voor rijden ontwikkeld.

• Defector
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11-10 10:30
Ik ben ook aan het kijken voor een andere auto, maar als ik ga rekenen aan totale kosten over de looptijd. Van een 2e hands ten opzichte van een private lease. Dan zijn de kosten goedkoper in voordeel van de private lease. Plus de voordelen die je daar verder nog bij hebt(nieuwe auto geen gedoe met onderhoud etc)

Dit bij gelijke auto's en looptijd en alle andere variabelen. Het enige wat nog voor het zelf kopen van de auto kan spreken is dat de ANWB tool wat negatief rekent ten opzichte van de werkelijkheid. Bijv. het is niet zeker dat je zoveel aan onderhoud en aanvullende kosten hoeft uit te geven.

Maar aan de andere kant met dit soort berekening ben ik liever negatief dan positief.

Zie ik wat over het hoofd aangezien de consensus in de voorgaande discussie is dat zelf kopen goedkoper is dan een lease constructie? Misschien dat de offerte van de dealer aan de hoge kant is, dat zal een dergelijke berekening ook behoorlijk vertekenen.

Defector wijzigde deze reactie 19-08-2019 12:19 (8%)

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:51
hangt echt van de auto en segment af, voorbeeld voor mezelf, was op zoek naar een auto met fatsoenlijke 2e zitrij (ivm 2 x maxi Cosi + kinderstoel op achterbank) en in dat segment valt er al heel snel heel veel af (inclusief auto's waarvan je denkt 'dat moet passen' als een Superb, CX-5 bijv). Uiteindelijk kom je op een shortlist en daar stonden in ons geval C4 space tourer, grand scenic, grand c-max en Peugeot 5008 op. Uiteindelijk na veel rekenen kwam ik uit op of C4 space tourer van 1 a 2 jaar oud of een 5008 van of 1 a 2 jaar oud (nieuw model) of anders private lease van 1 van beide.

ANWB is inderdaad ook niet alles, je maakt mij bijvoorbeeld niet wijs dat een C4 in vier jaar tijd 10k afschrijving heeft terwijl een Grand Scenic met ongeveer zelfde aanschaf, beginstand en opties 15k afschrijving heeft. Dat was ook niet wat ik toen op gaspedaal zag voor modellen met die leeftijd en kilometerstand.

Bij doorrekenen alle kosten was de 5008 in de lease 1200 euro duurder op de 4 jaar looptijd, maar wel met garantie op mobiliteit. In mijn ogen was dat een no-brainer, 1 onverwachte reparatie bij een eigen auto en het verschil is weg, daarnaast heb ik met mijn vorige diesel gezien wat de huidige tendens richting zuiniger en ecologischer op korte termijn kan doen voor je restwaarde (en dus ook voor je autokosten over die periode). Ook hierin is er altijd een verschil tussen ANWB en wat je daadwerkelijk krijgt (zeker als je periode dubbele lasten laat mee tellen)

Ook nog overwogen deze auto nieuw te kopen, of demo model, maar ook daarvoor geld weer: Je doet voor relatief weinig voordeel wel aardige concessies.

Sander wijzigde deze reactie 19-08-2019 12:12 (15%)

• Bean77
Tylen schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 07:42:
Nope. Zij voelt zich erg onzeker in een auto en erin rijden gaat zeker niet gebeuren. Bovendien wonen we in de stad en naar haar werk is OV perfect. 0,0 noodzaak om de auto te gaan gebruiken.
Ik realiseer mij dat onze situatie wat afwijkend is dan de standaard, maar goed om te weten dat het verstandig is om goed de kleine lettertjes in de voorwaarden te lezen. Daarom zou 1 transparant 'keurmerk' wel zo handig zijn.

Het is nogal misleidend wanneer je op meerdere plekken online lees dat de overeenkomst automatisch eindigt bij werkloos, overlijden etc. Niet dus.

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Bean77 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:30:
[...]

Nope. Zij voelt zich erg onzeker in een auto en erin rijden gaat zeker niet gebeuren. Bovendien wonen we in de stad en naar haar werk is OV perfect. 0,0 noodzaak om de auto te gaan gebruiken.
Ik realiseer mij dat onze situatie wat afwijkend is dan de standaard, maar goed om te weten dat het verstandig is om goed de kleine lettertjes in de voorwaarden te lezen. Daarom zou 1 transparant 'keurmerk' wel zo handig zijn.

Het is nogal misleidend wanneer je op meerdere plekken online lees dat de overeenkomst automatisch eindigt bij werkloos, overlijden etc. Niet dus.
Oke bij overlijden vind ik dat je een punt hebt. Maar bij werkeloos niet. Gelukkig kan je een private lease contract ook afsluiten met maandelijks opzeggen na een jaar bijvoorbeeld.

• Bean77
Tylen schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:00:
[...]

Oke bij overlijden vind ik dat je een punt hebt. Maar bij werkeloos niet. Gelukkig kan je een private lease contract ook afsluiten met maandelijks opzeggen na een jaar bijvoorbeeld.
Als bij werkloos zijn wel zo is dat ik de draagkracht heb vind ik dat ook geen probleem.

Mijn punt is meer dat er kennelijk meerdere varianten van verschillende voorwaarden zijn en dat het daarom altijd goed is om de voorwaarden goed door te lezen voor ieders persoonlijke situatie.

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:59
Defector schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:50:
Ik ben ook aan het kijken voor een andere auto, maar als ik ga rekenen aan totale kosten over de looptijd. Van een 2e hands ten opzichte van een private lease. Dan zijn de kosten goedkoper in voordeel van de private lease. Plus de voordelen die je daar verder nog bij hebt(nieuwe auto geen gedoe met onderhoud etc)

Dit bij gelijke auto's en looptijd en alle andere variabelen. Het enige wat nog voor het zelf kopen van de auto kan spreken is dat de ANWB tool wat negatief rekent ten opzichte van de werkelijkheid. Bijv. het is niet zeker dat je zoveel aan onderhoud en aanvullende kosten hoeft uit te geven.

Maar aan de andere kant met dit soort berekening ben ik liever negatief dan positief.

Zie ik wat over het hoofd aangezien de consensus in de voorgaande discussie is dat zelf kopen goedkoper is dan een lease constructie? Misschien dat de offerte van de dealer aan de hoge kant is, dat zal een dergelijke berekening ook behoorlijk vertekenen.
Bij mij hetzelfde. Daarbij kwam dat de occasion 1/10.5 reed. En de nieuwe veel zuiniger.

• Freekers
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Freekers

Professional Googler

Kecin schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:40:
Hier ook 2 (zwarte en een witte). Zijn al leverbaar, terwijl de levertijd tussen de 8 tot 12 weken zou zijn, niet 3 :P. Dus hebben ze hier nog even on-hold gezet, kunnen de auto's nu nog niet gebruiken :).
Zwart staat er trouwens soms wel/niet tussen (vandaar dat er dus ook 1 witte is besteld)
Freekers schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:54:
De kogel is door de kerk; ik heb van kleur gewisseld. De levertijd schuift door naar December, maar ik ken mezelf; als ik het niet had gedaan had ik elke keer als ik voor de auto gestaan gedacht; 'dat had ook die ene, mooiere, kleur kunnen zijn'. Ik principe heb ik geen haast. Huidig leasecontract is per maand opzegbaar dus ik heb gewoon vervoer.
Oh boy, that escalated quickly! Afgelopen week opeens een telefoontje van een vriendelijke mevrouw die belde namens Havik Auto. Mijn Kia Niro was binnen en ze belde even om een afspraak te maken... Mijn eerste reactie: Ah, dat zal wel de verkeerde kleur zijn, ik heb namelijk van kleur gewisseld. Deze nieuwe kleur zou pas in November/December binnenkomen.... maar nee, het schijnt toch echt de goede kleur te zijn. Of dat zo is zien we morgen, want dan wordt ie geleverd :D :D

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de Micra N-Connecta via JustLease en heb de velgen uit plaatje 2. Dat zijn, zover ik weet, ook de standaard velgen van de N-Connecta uitvoering.

Freekers.nl | Public Pi-hole - 4 locaties wereldwijd

• TheBrut3
Ik vraag mijzelf oprecht af hoe een berekening 2e hands vs PL van hetzelfde model in het nadeel kan zijn van 2e hands. Het enige wat ik mij kan indenken is dat er weinig schadevrije jaren zijn of dat er echt een mega PL actie is (of iemand heeft veel reparaties), anders zou de berekening eigenlijk altijd in het voordeel moeten zijn van 2e hands.

• Jackson6
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 07:48:
Ik vraag mijzelf oprecht af hoe een berekening 2e hands vs PL van hetzelfde model in het nadeel kan zijn van 2e hands. Het enige wat ik mij kan indenken is dat er weinig schadevrije jaren zijn of dat er echt een mega PL actie is (of iemand heeft veel reparaties), anders zou de berekening eigenlijk altijd in het voordeel moeten zijn van 2e hands.
Ik had net m'n rijbewijs, geen schadevrije jaren, voor een simpel wa'tje bij een goedkoop brik zou ik al 60 euro per maand moeten lappen. Toen gekozen voor ANWB private lease, daar bouw je ook schadevrije jaren op. Was voor mij gewoon een veel betere optie. Vorig jaar waren de deals heel erg goed, en dan bedoel ik meer het "upgraden" van 60 maanden naar een 24 maanden contract, dat was toen maar 20 euro per maand verschil. Daar mag je nu gewoon 70-100 euro meer per maand voor betalen.

Kijk wel goed of je je eigen risico kan afkopen of sterk verlagen, de meeste maatschappijen rekenen per schade 200-300 euro. Als er dus een beunhaas tegen je bumper aanrijdt mag die gelijk worden overgespoten voor je raad het al.. je volledige eigen risico. Als het nog een keer gebeurt dan tikt het snel aan.

Jackson6 wijzigde deze reactie 20-08-2019 08:17 (27%)

• Sharule
Jackson6 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:14:
[...]

Ik had net m'n rijbewijs, geen schadevrije jaren, voor een simpel wa'tje bij een goedkoop brik zou ik al 60 euro per maand moeten lappen. Toen gekozen voor ANWB private lease, daar bouw je ook schadevrije jaren op. Was voor mij gewoon een veel betere optie. Vorig jaar waren de deals heel erg goed, en dan bedoel ik meer het "upgraden" van 60 maanden naar een 24 maanden contract, dat was toen maar 20 euro per maand verschil. Daar mag je nu gewoon 70-100 euro meer per maand voor betalen.

Kijk wel goed of je je eigen risico kan afkopen of sterk verlagen, de meeste maatschappijen rekenen per schade 200-300 euro. Als er dus een beunhaas tegen je bumper aanrijdt mag die gelijk worden overgespoten voor je raad het al.. je volledige eigen risico. Als het nog een keer gebeurt dan tikt het snel aan.
Maar als je kan verhalen op die beunhaas dan geldt die eigen risico niet toch?

• Jackson6
  • Niet online
Sharule schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:25:
[...]

Maar als je kan verhalen op die beunhaas dan geldt die eigen risico niet toch?
Heb al twee onverhaalbare schades omdat ik op dat moment niet bij de auto was, 600 euro dus. Misschien dat ze me matsen bij de inlevering, heb de wat mag wel/wat mag niet polis nog niet doorgelezen.

Deuk in m'n motorkap, weet bijna zeker dat daar iemand op heeft staan leunen, kras op achterbumper omdat iemand te krap heeft ingedraaid bij fileparkeren. No way dat iemand daar een briefje voor gaat achterlaten, het is 2019.

Jackson6 wijzigde deze reactie 20-08-2019 08:34 (3%)

• Sharule
Jackson6 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:34:
[...]

Heb al twee onverhaalbare schades omdat ik op dat moment niet bij de auto was, 600 euro dus. Misschien dat ze me matsen bij de inlevering, heb de wat mag wel/wat mag niet polis nog niet doorgelezen.

Deuk in m'n motorkap, weet bijna zeker dat daar iemand op heeft staan leunen, kras op achterbumper omdat iemand te krap heeft ingedraaid bij fileparkeren. No way dat iemand daar een briefje voor gaat achterlaten, het is 2019.
1x in Rdam Zuid kreeg ik een hele brief met naam en nummer. Was een ooggetuige van een botsing tegen mijn voorbumper.
Vond ik echt prachtig. Heb zo kunnen verhalen.
Nuja het was 2017 en niet 2019 :p

Maar als ik een deukje opmerk laat ik voor inlevering uitdeuken bij mijn eigen garagist. Ookal mag dat niet officieel.

Sharule wijzigde deze reactie 20-08-2019 08:41 (7%)

• Defector
TheBrut3 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 07:48:
Kan je dat ook verduidelijken? Ik ben ook oprecht benieuwd waar het verschil dan inzit.

Nu ik nog eens naar mijn berekening kijk(met als input de ANWB bereken tool https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/autokosten) vraag ik mij af, is het correct om het aankoop bedrag mee te rekenen en de afschrijving? Of moet je 1 van de twee mee nemen in de berekening. Want wanneer ik het aankoopbedrag weghaal en de afschrijving bereken of andersom dan ziet het er wel wat positiever uit.

• TheFes
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11-10 16:58
Defector schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:17:
[...]

Kan je dat ook verduidelijken? Ik ben ook oprecht benieuwd waar het verschil dan inzit.

Nu ik nog eens naar mijn berekening kijk(met als input de ANWB bereken tool https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/autokosten) vraag ik mij af, is het correct om het aankoop bedrag mee te rekenen en de afschrijving? Of moet je 1 van de twee mee nemen in de berekening. Want wanneer ik het aankoopbedrag weghaal en de afschrijving bereken of andersom dan ziet het er wel wat positiever uit.
Je moet alleen de afschrijving meenemen. Stel de auto kost 30K, en de afschrijving is 13K. Dan heb je nog een auto die 17K waard is op het einde van de door jou gebruikte periode. Op dat moment kun je die auto dus verkopen voor 17K, waardoor de totale kosten voor de aanschaf dus 13K (= afschrijving) zijn geweest.

• Defector
TheFes schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

Je moet alleen de afschrijving meenemen. Stel de auto kost 30K, en de afschrijving is 13K. Dan heb je nog een auto die 17K waard is op het einde van de door jou gebruikte periode. Op dat moment kun je die auto dus verkopen voor 17K, waardoor de totale kosten voor de aanschaf dus 13K (= afschrijving) zijn geweest.
Ah duidelijk, wanneer ik alleen de afschrijving meereken dan kom ik nagenoeg op hetzelfde bedrag als private lease. Moet ik de restwaarde ook meenemen in het totaal plaatje?

• BasvanS
Defector schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:31:
[...]

Ah duidelijk, wanneer ik alleen de afschrijving meereken dan kom ik nagenoeg op hetzelfde bedrag als private lease. Moet ik de restwaarde ook meenemen in het totaal plaatje?
Je moet de bedragen van de ANWB wel een beetje met een korreltje zout nemen. Vergeet niet dat ze er bij gebaat zijn om jou in een Lease auto te krijgen. Ze zijn zelf (samen met Leaseplan) ook een aanbieder van Lease Auto's..

het heeft een hoog 'Wij van WC-eend adviseren WC-Eend" gehalte.

En wat betreft de rest waarde: Aanschaf - Restwaarde = Afschrijving

Als je de afschrijving mee neemt, neem je de restwaarde dus mee.

De restwaarde word ook nog meegenomen (samen met de afschrijving) om de rentederving te kunnen berekenen. Dat komt simpel gezegd neer op de vraag:

Hoeveel Rendement had ik op mijn geld gehad als ik er geen auto van had gekocht, maar had belegd in Aandelen/obligaties, op mijn spaarrekening had gezet of mijn hypotheek mee had afgelost.

• Defector
Bedankt voor de inzichten. Zo vaak zit ik niet aan deze zaken te rekenen. Maar inderdaad dan ziet het overzicht er al een stuk meer uit zoals je zou verwachten. In het voordeel van het aankopen van de auto.

Ik ben mij inderdaad bewust dat de onderhoud en aanvullende kosten van de ANWB hoog liggen. Maar liever te negatief met dat soort kosten dan dat ik mij rijk reken.

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

TheFes schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

Ik vind dat je de Aanschafprijs ook mee moet rekenen. Je moet dit geld immers wel hebben. Zou je het in beide gevallen hebben dan heb je bij private lease onder aan de streep extra geld te besteden voor vakanties of, bijvoorbeeld, de hypotheek te verlagen wat de maandelijkse kosten weer druk.

• TheFes
Tylen schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:10:
[...]

Ik vind dat je de Aanschafprijs ook mee moet rekenen. Je moet dit geld immers wel hebben. Zou je het in beide gevallen hebben dan heb je bij private lease onder aan de streep extra geld te besteden voor vakanties of, bijvoorbeeld, de hypotheek te verlagen wat de maandelijkse kosten weer druk.
Dat kun je wel vinden, maar dat maakt het een hele oneerlijke berekening.
Als je zoals ik aangaf een auto koopt van 30K, daar een aantal jaar in rijdt, en hem dan weer verkoopt voor 17K, en je 5K aan onderhoud hebt gehad, dan heeft de auto je 18K gekost (30-17+5, waarbij ik het even versimpel en o.a. brandstof, maar ook de hierboven genoemde rentederving buiten beschouwing laat).
Die 18K deel je door het aantal maanden wat je er mee gereden hebt, en dat kun je vergelijken met private lease.

Waarom zou je daar nog 30K van de aanschaf bij optellen? Dat maakt het toch een heel kromme vergelijking?

Ja inderdaad, die 30K moet je ook op de bank hebben staan, en dat kan een goede reden zijn om voor private lease te kiezen, maar desondanks moet je die niet meenemen om tot een eerlijke financiële vergelijking te kunnen komen.

In de berekening van de ANWB wordt hier dus wel rekening mee gehouden door de rentederving te berekenen. Maar dat is niet de volledige 30K, dat is het geld wat je misloopt doordat je het nu gebruikt om een auto van te kopen.
Je moet dus niet, zoals @Defector vroeg, buiten de door de ANWB berekende bedragen ook nog de aanschafwaarde als kosten meenemen.

TheFes wijzigde deze reactie 20-08-2019 11:13 (15%)

• Him_
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 11-10 11:46
TheFes schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

Als je zoals ik aangaf een auto koopt van 30K, daar een aantal jaar in rijdt, en hem dan weer verkoopt voor 17K, en je 5K aan onderhoud hebt gehad, dan heeft de auto je 22K gekost (waarbij ik het even versimpel en o.a. brandstof, maar ook de hierboven genoemde rentederving buiten beschouwing laat).
volgens mij heeft de auto dan 18K gekost (30-17+5)

• TheFes
Him_ schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

volgens mij heeft de auto dan 18K gekost (30-17+5)
Correct, foutje van mijn kant, ik pas het even aan.

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

[...]

Als je zoals ik aangaf een auto koopt van 30K, daar een aantal jaar in rijdt, en hem dan weer verkoopt voor 17K, en je 5K aan onderhoud hebt gehad, dan heeft de auto je 22K gekost (waarbij ik het even versimpel en o.a. brandstof, maar ook de hierboven genoemde rentederving buiten beschouwing laat).
Die 22K deel je door het aantal maanden wat je er mee gereden hebt, en dat kun je vergelijken met private lease.

Waarom zou je daar nog 30K van de aanschaf bij optellen? Dat maakt het toch een heel kromme vergelijking?

Ja inderdaad, die 30K moet je ook op de bank hebben staan, en dat kan een goede reden zijn om voor private lease te kiezen, maar desondanks moet je die niet meenemen om tot een eerlijke financiële vergelijking te kunnen komen.

In de berekening van de ANWB wordt hier dus wel rekening mee gehouden door de rentederving te berekenen. Maar dat is niet de volledige 30K, dat is het geld wat je misloopt doordat je het nu gebruikt om een auto van te kopen.
Je moet dus niet, zoals @Defector vroeg, buiten de door de ANWB berekende bedragen ook nog de aanschafwaarde als kosten meenemen.
Daarom tikte ik ook “ik vind” (of is het ik vindt ;))

Maar dan nog moet je het wel meenemen in je berekening. Want als je dat geld in je hypotheek stopt worden je maandlasten lager. Wat dus weer positiever is voor de private lease variant ;).

* Tylen rijd geen pl overigens. ;)

• TheFes
Tylen schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

Maar dan nog moet je het wel meenemen in je berekening. Want als je dat geld in je hypotheek stopt worden je maandlasten lager. Wat dus weer positiever is voor de private lease variant ;).
Dat doet de ANWB dus ook netjes door de rentederving te berekenen.

TheFes wijzigde deze reactie 20-08-2019 11:18 (5%)

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

TheFes schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:18:
[...]

Dat doet de ANWB dus ook netjes door de rentederving te berekenen.
Rente van 0.03%??? Dat is natuurlijk niets. Als ik 30K aflos op de hypotheek merk ik dat met zo’n €100,- lagere hypotheek last per maand.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12-10 19:24

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

[...]

Als je zoals ik aangaf een auto koopt van 30K, daar een aantal jaar in rijdt, en hem dan weer verkoopt voor 17K, en je 5K aan onderhoud hebt gehad, dan heeft de auto je 18K gekost (30-17+5, waarbij ik het even versimpel en o.a. brandstof, maar ook de hierboven genoemde rentederving buiten beschouwing laat).
Die 18K deel je door het aantal maanden wat je er mee gereden hebt, en dat kun je vergelijken met private lease.

+ MRB
+ Verzekering.

;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dieken Taffert
Nuevocasa schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:59:
Een boel blabla, wat boeit het nu hoe het heet voor de consument, gaat er om wat je nu precies krijgt.
Zelfde met een koophuis, het is jouw huis. Maar feitelijk heeft de bank het in de meeste gevallen betaald. Raak je je baan kwijt en kun je je hypotheek niet betalen zul je er uiteindelijk ook uit moeten.
Je hebt overduidelijk geen flauw benul van marketing. Hoe je een product als "private lease" noemt, daar wordt lang en goed over nagedacht. Prima als het JOU niet boeit (wat ik betwijfel), maar in zijn algemeenheid boeit dat zeer zeker wel.

Vergelijking met huis klopt niet helemaal zoals hieronder uitgelegd door @assje, maar met een hypotheek bouw je wat op en wordt het huis geleidelijk aan van jou.

Een aflossingsvrije hypotheek werkt weer anders, dan is en wordt het huis niet van jou tenzij je extra aflost. Uitzonderlijk domme financiële constructie overigens, al zijn er incidentele gevallen waarin het handig is.
En of je nu betaald voor het gebruik of je schaft iets aan, je kunt het blijkbaar betalen, daar gaat het uiteindelijk om.
Uiteraard niet; het is ontzettend belangrijk om een financieel gezonde levensstijl aan te leren en te ontwikkelen. Private lease past daar in veruit de meeste gevallen niet bij. Dat is een realistisch geluid dat JUIST in dit topic niet vaak genoeg kan worden gebracht.
Ben je van plan een nieuwe auto aan te schaffen is meestal private lease goedkoper.
Absolute en totale nonsens, ik hoor dit veel te vaak en op een forum als Tweakers kan dit echt niet. Private lease/long rent is in veruit de meeste gevallen duurder dan een auto kopen (tenzij je er geld voor wil lenen, wat ook heel onverstandig is).
Ben je van plan een occasion te kopen is dat eigenlijk altijd goedkoper dan private lease.
Eens. Maar dat geld ook voor het kopen van een nieuwe auto, zo hebben allerlei instanties onderzocht (Consumentenbond etc.).
De ANWB heeft bijvoorbeeld een duidelijke uitleg op hun site over de voor en nadelen. https://www.anwb.nl/auto/...e/private-lease-goedkoper
[Afbeelding]
ANWB verhuurt zelf ook auto's via private lease en is DUS niet onafhankelijk. Dat moet je dus met een korrel zout nemen.
Alles is in dit topic ook meermaals besproken.
De tendens in dit topic is veel te positief. Dat komt imo vooral omdat mensen zich laten leiden door hebberigheid. Graag een nieuwe auto willen rijden vanwege status, uitstraling etc.

Dat klinkt heel naar, dat weet ik wel.
Daarnaast bestaat er zoiets als het Keurmerk Private Lease. Als het leasecontract daar aan voldoet, kun je bijvoorbeeld zonder problemen van je contract af als je je baan kwijt raakt.
Maar daar betaal je weer voor... en dan wordt je private lease huurconstructie altijd BKR geregistreerd, waardoor je wordt gekort op hypotheek (wat volkomen terecht is btw).
Sport_Life schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:45:
@Dieken Taffert jij hebt de begrippen financial lease vs "huur"/operational lease en bezit vs eigenaarsschap niet helemaal goed op je netvlies :).

Zoek eens op wat de werkelijke (juridische en economische) betekenis is, dat discussieert een stuk makkelijker :D. Dan zul je ook ontdekken dat er een verschil is tussen spreektaal / "gewoonte" en de strikt juridische betekenis.
En dan? Wat doe je dan met dat verschil? En waarom zou de juridische term maatgevend zijn? Ik ben geen jurist en heb ook weinig interesse in juridische taal, die wijkt af van wat gangbaar is en we zitten niet in een rechtszaal hier.

Eigenaarschap is een slecht vertaald Anglicisme overigens. Nuttig als het gaat over het toewijzen van professionele taken, problemen etc.
https://www.nationaalregi...igenaarschap-bestaat-niet
Je bezit het niet. Alleen juristen vertalen bezit op die manier, om onderscheid te kunnen maken in rechtsgeschillen. In alle andere wetenschappen en het dagelijks taalgebruik is bezit hetzelfde als eigendom.

Je bezit dus geen huurhuis. Je bezit geen huurauto. Nu hoeft dat ook helemaal niet (bezit is idd sterk overschat in onze kapitalistische maatschappij), zo lang je er maar open en eerlijk over bent. Doen alsof je iets bezit, je dikker voordoen dan je bent, pronken met andermans veren, DAT is laag en leugenachtig gedrag.
Als je een mooi meisje meeneemt naar je huurhuis ga je ook niet zeggen "kom je mee naar het huis van mijn huisbaas" :D
Nee, maar als het serieus wordt en het meisje vraagt of het jouw huis is, dan ben je fout bezig als je zegt van wel.
assje schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:59:
Dat heb ik toch al gedaan? Als jij graag je eigen kromme termen en visie wilt handhaven be my guest.
Nee, dat was je vergeten. Je doet allerlei sterke uitspraken over mij en mijn postings (dat mag!) maar onderbouwing daarvan ontbreekt nog vrijwel geheel. Als ik ergens naast zit, dan hoor ik graag waarom dat zo is en wat dan wel een correcte visie is. Dan pas ik mijn standpunt aan.
Jackson6 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:36:
Wat probeer je nou te zeggen? Dat iedereen die private leased een sloeber is die geen auto kunnen betalen?
Zeer zeker niet.
Hou toch op. Dan koop jij zelf toch lekker een auto, dan kan je zeggen dat hij van jou is. Maar laat mensen lekker private leasen als ze het gewoon prima kunnen betalen.
Iedereen mag van mij private leasen. Maar in dit topic komen ook mensen kijken die private lease overwegen, en dan is het cruciaal om ze het echte verhaal te geven.
meermarco schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:07:
Een nieuwe V60 D6 heeft gewoon fabrieksgarantie, dus hoge onverwachte kosten zijn niet relevant.

Dit argument wordt heel veel genoemd maar stelt inhoudelijk erg weinig voor... een nieuwe auto heeft fabrieksgarantie en er gaan vrijwel geen grote dingen kapot. Als je je daar zorgen over maakt, kun je een Kia kopen met 7 jaar fabrieksgarantie.

En als je een nieuwe auto kunt kopen, schrik je niet van een aircopomp van 1000 euro die vervangen moet worden. Daar schrik je alleen van als je financiële positie niet geweldig is.
Defector schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:50:
Absolute en totale onzin.

Occasion kopen is altijd (veel!) voordeliger dan private lease van nieuwe auto, mits je zoveel mogelijk appels met appels vergelijkt (BMW 760 Li 2015 koop vs. Kia Picanto private lease lijkt me niet correct). Je bent ernstig misleid.
ANWB biedt zelf private lease aan en is dus niet objectief. Ze maken misbruik van de naam die ze hebben opgebouwd.

Zie je ook wel aan de buitensporig hoge maandlasten die ze berekenen voor het bezit (= koop) van een auto. In werkelijkheid zijn die beduidend lager.

Denk om je bloeddruk. Een vriendelijkere toon is wel handig, dit is op het randje.

PWM wijzigde deze reactie 20-08-2019 11:52 (0%)

• Jackson6
  • Niet online
@Dieken Taffert

Ik blijf er bij dat je doet alsof private lease een soort scam is. Jij beredeneerd dat je goedkoper uit bent met een occasion. Ja dat zal vast wel maar waarom is private lease alleen goed als je goedkoper uit bent? Ik snap heel goed dat mensen liever een vast bedrag per maand betalen dan ineens een kapitaal aan een auto uit te geven, oké dan zal je misschien wat duurder uit zijn maar je hebt je kapitaal dan wel op de bank staan en niet op je oprit.

• Dieken Taffert
Jackson6 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:38:
@Dieken Taffert

Ik blijf er bij dat je doet alsof private lease een soort scam is. Jij beredeneerd dat je goedkoper uit bent met een occasion. Ja dat zal vast wel maar waarom is private lease alleen goed als je goedkoper uit bent? Ik snap heel goed dat mensen liever een vast bedrag per maand betalen dan ineens een kapitaal aan een auto uit te geven, oké dan zal je misschien wat duurder uit zijn maar je hebt je kapitaal dan wel op de bank staan en niet op je oprit.
Voor degenen met een fors kapitaal op de bank zijn mijn postings niet zo zeer bedoeld (die zijn financieel meestal slim en hebben niet voor niets dat kapitaal opgebouwd), maar ver- en VERUIT de meeste NLers verkeren niet in die situatie. De spaarpot van de gemiddelde NLer is bijzonder klein. De meeste NLers zijn bovendien niet in staat om een goede vergelijking te maken tussen private lease en een auto kopen, dat is een te ingewikkelde berekening.

Het wordt in dit topic te veel gepromoot waarbij er weinig aandacht is voor de nadelen. Dan voel ik een verantwoordelijkheid om daar iets aan te doen.

"Private lease" is primair een marketing truuk om meer nieuwe auto's aan de man te brengen en mensen meer geld uit te laten geven door ze een verhaal voor te schotelen dat veel mooier LIJKT dan het IS. Er zitten een hoop haken en ogen aan, die voor de gemiddelde NLer volstrekt niet te overzien zijn.

Na het huizen-drama, met de meestal oliedomme aflossingsvrije hypotheken die gretig aftrek vonden, is wel gebleken dat mensen heel gevoelig zijn voor mooie verhalen, waarbij ze veel (lijken!) te krijgen voor weinig geld.

If it seems to good to be true, in 99.99% of the cases it isn't true. Ik lees in dit topic verschillende keren dat leden denken dat private lease van een nieuwe auto goedkoper is dan het kopen van een vergelijkbare occasion. Waanzin, nonsens, je reinste misleiding.

• Freekers
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Freekers

Professional Googler

Dieken Taffert schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:49:
Na het huizen-drama, met de meestal oliedomme aflossingsvrije hypotheken die gretig aftrek vonden, is wel gebleken dat mensen heel gevoelig zijn voor mooie verhalen, waarbij ze veel (lijken!) te krijgen voor weinig geld.
Alle leasemaatschappijen die aangesloten zijn bij het keurmerk Private Lease voeren een kredietcheck uit om dit soort praktijken te voorkomen.

Freekers.nl | Public Pi-hole - 4 locaties wereldwijd

• Jackson6
  • Niet online
[...]

Voor degenen met een fors kapitaal op de bank zijn mijn postings niet zo zeer bedoeld (die zijn financieel meestal slim en hebben niet voor niets dat kapitaal opgebouwd), maar ver- en VERUIT de meeste NLers verkeren niet in die situatie. De spaarpot van de gemiddelde NLer is bijzonder klein. De meeste NLers zijn bovendien niet in staat om een goede vergelijking te maken tussen private lease en een auto kopen, dat is een te ingewikkelde berekening.

Het wordt in dit topic te veel gepromoot waarbij er weinig aandacht is voor de nadelen. Dan voel ik een verantwoordelijkheid om daar iets aan te doen.

"Private lease" is primair een marketing truuk om meer nieuwe auto's aan de man te brengen en mensen meer geld uit te laten geven door ze een verhaal voor te schotelen dat veel mooier LIJKT dan het IS. Er zitten een hoop haken en ogen aan, die voor de gemiddelde NLer volstrekt niet te overzien zijn.

If it seems to good to be true, in 99.99% of the cases it isn't true. Ik lees in dit topic verschillende keren dat leden denken dat private lease van een nieuwe auto goedkoper is dan het kopen van een vergelijkbare occasion. Waanzin, nonsens, je reinste misleiding.
Ik heb een Ford Fiesta MK8 ST-Line, waarde 22000 euro, nu een jaar in (private lease) bezit.

Leaseprijs 294 x 12 (kan opzeggen na 12 contractmaanden) = 3528

De nieuwwaarde van deze auto is 22000 euro, als ik nu deze auto ga opzoeken op verschillende occasion sites, met dezelfde kilometers, zijn ze te koop voor een prijs van 18000-19000. Je afschrijving is dus 3000-4000 in 12 maanden, gaat dus 250-333 euro per maand kosten. Dan zou ik ook nog een allrisk verzekering moeten nemen (ik heb 0 schadevrije jaren) en die kost me (goedkoopste genomen) 92 euro! Dan hebben we nog de wegenbelasting van 43 euro per maand.

Vergelijking:

Fiesta private lease inleveren na 12 maanden: 294 euro per maand
Fiesta kopen en verkopen na 12 maanden: 250-333 (meest gunstige geval) + 92 + 43 = 385-468 per maand

Ben ik nou gek of heb ik een goede deal gesloten?

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:44
[...]

Tsja, als je het "huizen-drama, met meestal oliedomme aflossingsvrije hypotheken" vergelijkt met een gemiddelde private lease overeenkomst
Freekers schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:51:
[...]

Alle leasemaatschappijen die aangesloten zijn bij het keurmerk Private Lease voeren een kredietcheck uit om dit soort praktijken te voorkomen.
Dat.. En veel overeenkomsten hebben bijv een clausule dat je kan opzeggen in geval van baanverlies of een scheiding oid.

Ik snap een aantal punten die @Dieken Taffert noemt wel, maar hij gaat zelf net zo simpel en kort door de bocht als hij voorstanders van private lease verwijt.

BMW F31 330i M Sport Shadow - Yamaha MT-09 SP

Pagina: 1 ... 51 52 53 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True