Een auto voor dat bedrag zit rond de 40k, niet 30k.
Niet iedereen wil zo goedkoop mogelijk in een verhuisdoos op wielen zitten.
Voorzienbare tegenvaller dan, want een auto snel liquide maken kost je meer geld dan de afkoopsom. Oftewel, je moet je auto scherp verkopen of zelfs aan een handelaar als het snel moet.
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:02:
Of course, maar de overweging is hier niet "welke auto kies je" maar meer: "koop of lease?".
[...]
Dit dus. UIteraard is de afschrijving op een nieuwe auto killing. Ik bedoel meer, ik ben verbaasd dat mensen bereid zijn om 65 cent per km neer te leggen + brandstof om 'nieuw' te rijden. Ik zou dan niet meer lekker zitten. Ritje naar opa en oma met de kids, 40 km heen en terug, bam, 60 Euro weg. Maar, je zit wel in een leren stoel met airco, mooie navi, etc

Precies. Privé ben je hetzelfde of meer kwijt voor zo'n auto hoor.

Jackson6 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:16:
[...]
Klopt, je staat geregistreerd omdat je een verplichting aan gaat, dat heeft te maken met de hoogte van het bedrag. Maar in feite leen je geen geld, dat je leased om dat je de auto zelf niet
kanWIL kopen dat is weer een ander verhaal.
Kunnen en willen. Ik heb helemaal geen zin om veel geld in een auto te hebben zitten. Dat vind ik juist zonde van het geld.
@
smurfinmark de ANWB voorwaarden zijn vrij slecht als je die vergelijkt met keurmerk private lease. Daar is het risico max 6 maanden, maar eigenlijk lager. Berekening heb ik hier al eerder gepost.
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:25:
[...]
Goed, we gaan nu een fundamentele discussie in, maar, nee, een hypotheek is bij lange na niet hetzelfde.
Voor mijn hypotheek heb ik een huis als onderpand. Aan een prive-lease contract hou je niets over. Er is misschien geen slottermijn, maar ook geen auto meer voor de deur aan het einde. Bovendien kost het afbreken van het contract alleen maar geld.
Prive lease is een prima constructie, ik heb er zelf gebruik van gemaakt voor een klein autotje, maar ook toen had het voordeliger geweest om er voor 10k een nieuw te kopen. En nog goedkoper om er eentje van 2-3 jaar oud te kopen (ex-lease

).
Mijn punt is nog altijd:
ik vind het heel heftig om een verplichting van 500+ per maand aan te gaan voor een auto. Dat is voor mij mijn halve hypotheeklast
inclusief volledige aflossing na 30 jaar.
Zoals besproken kun je er niet makkelijk vanaf.
Zoals aangegeven is nieuw kopen ook duur vanwege afschrijving, maar sinds wanneer is nieuw the one and only option?
Tsja. Dat kan je duur vinden. Maar een gezin prop je niet in een Up. Ook verdienen we allebei geld, dus naast een mooi huis hoort ook een mooie auto.

S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:31:
[...]
Ja, je kunt er eerder vanaf door het contract af te kopen. Dat is niet "bijna" gratis, dat is gewoon erg duur. Soms zelfs maximaal 100% van de contractwaarde. En het is meest waarschijnlijk dat je het contract af wil breken om financiële redenen...
Dan sluit je bij een ander af die niet zo duur is?

12 maanden afkopen kom ik zelden nog tegen eigenlijk, zelfs steeds meer maandelijks opzegbaar na een jaar (dan zou ook de BKR wegmoeten, maar dat gebeurt dan weer niet).
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:49:
[...]
Je hebt gelijk, ik had moeten schrijven: je kunt er niet goedkoop vanaf. Waarmee ik alleen aan wil tonen dat PL je geen extra flexibiliteit gunt.
Wat betreft je stelling, bijvoorbeeld, ANWB Audi A1 48 mnd = 369, 24 mnd = 459. Dat is dan al 2340 Euro.
Verkoop die Audi A1 eens binnen een week... Dan los je wel meer dan 2.340 euro aan een handelaar.
RemcoDelft schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:50:
[...]
Mijn auto uit 2004 kost tot nog toe de helft per km (en dan heb ik hem in dat bedrag ook al volledig naar 0 afgeschreven), maar opa en oma wonen wel 3 keer zo ver, dus dat is bam, 90 euro weg.
De standaard oplossing voor de meeste autobezitters is dan ook gewoon alleen naar brandstofkosten te kijken, en eens per zoveel jaar een groot bedrag af te tikken. Naast de maandelijkse belasting en verzekering. Private lease drukt je met de neus op de feiten van de werkelijke autokosten.
Voor zo'n oude auto vind ik dat best wel een hoge km-prijs eigenlijk, vooral als het duurste (afschrijving) eruit is.
[...]
Het komt op hetzelfde neer. Nederlanders is wijsgemaakt dat geld lenen voor een auto niet slim is (maar met z'n allen de huizenmarkt opblazen met tonnen geleend geld wel). Daarom groeit private lease nu zo hard: het komt op hetzelfde neer, maar onder een naam die mensen niet afschrikt.
[...]
Onvergelijkbaar. Looptijd, etc, etc zijn appels en groente qua vergelijk.
@
vhal Bij Alphabet kan je meestal een uitvoering wel vragen of aanpassen. Niet altijd overigens. Verder duurt een reactie wel vaak een dag of langer, daar valt nog wel wat te verbeteren. Alleen de online configurator van Peugeot is vrij volledig, hoewel Opel nu ook reclame maakt dat alles te kiezen en configureren als PL.
Kijk, voor de fabrikanten is het simpel, hoe of hoe moeten er auto's verkocht worden. Dan hebben ze liever PL dan geen verkoop en wordt er ook een stukje marketingbudget tegenaan gegooid..
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.