Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04
Jackssonss schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:30:
[...]

Ben ik ook bang voor. Alhoewel ik de huidige/vorige (nieuwe is nog niet gepresenteerd) S60 ongeveer een halfjaar geleden voor minder dan €500,- kon krijgen met T3 motor, geartronic polar+ dynamic (met o.a. lederen bekleding) met luxury line (o.a. schuifdak), Harman Kardon audio-upgrade, schakelpaddles, DAB, getint glas o.b.v. 48 maanden en 10.000 km per jaar.

En dat vond ik een hele nette prijs. Vandaar dat ik ook erg benieuwd ben naar de nieuwe...
Dat is inderdaad een erg mooie prijs. Als dat voor de nieuwe ook zou zijn ga ik wel spijt krijgen maar ja. Je kunt niet alles hebben. Als die ook zo'n levertijd gaan krijgen als de XC-40... 😮

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 13:54
Phusebox schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:35:
[...]

Dat is inderdaad een erg mooie prijs. Als dat voor de nieuwe ook zou zijn ga ik wel spijt krijgen maar ja. Je kunt niet alles hebben. Als die ook zo'n levertijd gaan krijgen als de XC-40... 😮
Haha, inderdaad. Die XC-40 is behoorlijk duur trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Heb nog wat onderhandeld over de prijs, maar veel rek lijkt er niet in te zitten bij de CX-5.

Ik heb nu een offerte voor €520,- per maand voor een CX-5 GT-Luxury, voor 36 maanden o.b.v. 10.000 km per jaar. Dat is een 2.0 liter (165 pk), handgeschakeld in metallic-lak (optie), met wit lederen bekleding (optie), zwartgecoate velgen, zwartgespoten logo's en zwartgetapete chroomlijsten (geen standaardoptie), LED-portierverlichting (optie) en nog wat kleine dingen zoals een organizer voor de kofferbak.

Voor de opties m.u.v. het witte leder betaal ik €14,- per maand extra (bovenop de prijs op de website). Er zit nog geen schade-inzittendenverzekering bij, maar ik vraag me af of ik die moet nemen. Heb namelijk e.e.a. hierover gelezen.

De dealer geeft daarnaast aan dat de prijzen op 1 mei gaan wijzigen, alhoewel op de site van Mazda staat dat de prijzen gelden tot en met 31 mei. Als reden noemt hij de WLTP-norm, maar ik vraag me af of hij me hiermee probeert onder druk te zetten. Ik heb wat Gegoogled, maar kom geen concrete informatie tegen over wanneer prijzen van auto's gaan wijzigen door die nieuwe norm. Ik heb begrepen dat bestaande modellen nog tot 1 januari mogen werken met een correctie op de oude norm (NCEP 2.0).

Weten jullie wanneer die WLTP-norm effect gaat hebben op de prijs van bijvoorbeeld de Mazda CX-5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:36
Jackssonss schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:42:
Heb nog wat onderhandeld over de prijs, maar veel rek lijkt er niet in te zitten bij de CX-5.

Ik heb nu een offerte voor €520,- per maand voor een CX-5 GT-Luxury, voor 36 maanden o.b.v. 10.000 km per jaar. Dat is een 2.0 liter (165 pk), handgeschakeld in metallic-lak (optie), met wit lederen bekleding (optie), zwartgecoate velgen, zwartgespoten logo's en zwartgetapete chroomlijsten (geen standaardoptie), LED-portierverlichting (optie) en nog wat kleine dingen zoals een organizer voor de kofferbak.

Voor de opties m.u.v. het witte leder betaal ik €14,- per maand extra (bovenop de prijs op de website). Er zit nog geen schade-inzittendenverzekering bij, maar ik vraag me af of ik die moet nemen. Heb namelijk e.e.a. hierover gelezen.

De dealer geeft daarnaast aan dat de prijzen op 1 mei gaan wijzigen, alhoewel op de site van Mazda staat dat de prijzen gelden tot en met 31 mei. Als reden noemt hij de WLTP-norm, maar ik vraag me af of hij me hiermee probeert onder druk te zetten. Ik heb wat Gegoogled, maar kom geen concrete informatie tegen over wanneer prijzen van auto's gaan wijzigen door die nieuwe norm. Ik heb begrepen dat bestaande modellen nog tot 1 januari mogen werken met een correctie op de oude norm (NCEP 2.0).

Weten jullie wanneer die WLTP-norm effect gaat hebben op de prijs van bijvoorbeeld de Mazda CX-5?
Altijd een SVI-verzekering afsluiten. Daarin zitten (meestal) de kosten niet (enkele euro's) maar kan een hoop ellende schelen als jijzelf als bestuurder (letsel)schade oploopt en daar niemand anders voor aansprakelijk is. Dat is namelijk schade welke niet gedekt is op je reguliere WA-verzekering. Het is dan ook een schadeverzekering en geen aansprakelijkheidsverzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door VeeGee op 02-04-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:17
Er zit nog geen schade-inzittendenverzekering bij, maar ik vraag me af of ik die moet nemen. Heb namelijk e.e.a. hierover gelezen.
Wat heb je daar over gelezen dan? Ik heb nog nooit een reden gezien/gelezen om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
VeeGee schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:07:
[...]
Altijd een SVI-verzekering afsluiten. Daarin zitten (meestal) de kosten niet (enkele euro's) maar kan een hoop ellende schelen als jijzelf als bestuurder (letsel)schade oploopt en daar niemand anders voor aansprakelijk is. Dat is namelijk schade welke niet gedekt is op je reguliere WA-verzekering. Het is dan ook een schadeverzekering en geen aansprakelijkheidsverzekering.
Dat is inderdaad wat ik had gelezen. Anderen geven weer aan dat de schade die jezelf veroorzaakt aan jezelf gedekt wordt door je ziektekostenverzekering (medisch) en bij arbeidsongeschiktheid de werkgever en de WIA.
TheBrut3 schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:33:
[...]

Wat heb je daar over gelezen dan? Ik heb nog nooit een reden gezien/gelezen om het niet te doen.
Zoals VeeGee aangeeft sluit je deze verzekering voor jezelf af en niet, zoals de naam doet vermoeden en veel mensen lijken te denken, de schade aan inzittenden in je auto. Wat ik verder dus heb gelezen is dat de schade die deze verzekering zou vergoeden al gedekt zijn door andere verzekeringen.

Helaas is het allemaal vrij ondoorzichtig en ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat verzekeraars graag zien dat wij in de war zijn over wat er nu precies gedekt wordt. Immers, je wilt anderen in je auto toch niet voor die paar euro per maand onnodig risico laten lopen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:19
Gecheckt bij de leasemaatschappij, je kan dus zowel de garantie als de dealer gebruiken, als de garantie van de leasemaatschappij. Leasemaatschappij geeft aan de voorkeur te hebben dat je hun service gebruikt, Iemand ervaring mee? Dealer geeft aan dat hun service het best/snelst is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55

rob_erwt

What does this button do?

SCIxX schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:00:
Gecheckt bij de leasemaatschappij, je kan dus zowel de garantie als de dealer gebruiken, als de garantie van de leasemaatschappij. Leasemaatschappij geeft aan de voorkeur te hebben dat je hun service gebruikt, Iemand ervaring mee? Dealer geeft aan dat hun service het best/snelst is. :P
Geen idee welke (merk) dealer je gebruikt, maar ik maak ook gebruik van de pechhulp van onze dealer (Ford) en die schakelen gewoon de ANWB in binnen Nederland. Dus ik vermoed in het buitenland de lokale ANWB.

Is trouwens geen lease, maar koop. Maar dat zal voor dit niet uitmaken neem ik aan. :)

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Als je eenmaal je bestelling hebt gedaan gaat het wel allemaal traag hè dat hele proces van verificatie en uiteindelijk echt bestellen van de auto... pff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
I know your pain. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:39:
Als je eenmaal je bestelling hebt gedaan gaat het wel allemaal traag hè dat hele proces van verificatie en uiteindelijk echt bestellen van de auto... pff.
Bij welke leasetoko?

Ik wilde alvast een bak bestellen voor als ik m'n rijbewijs haal binnenkort maar daar wilde de ANWB niet aan meewerken ;(

[ Voor 17% gewijzigd door Jackson6 op 04-04-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Jackson6 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:44:
[...]

Bij welke leasetoko?

Ik wilde alvast een bak bestellen voor als ik m'n rijbewijs haal binnenkort maar daar wilde de ANWB niet aan meewerken ;(
Alphabet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:41
Bij de startup waar ik werkte moesten ze zelfs een officieel bewijs van geen bedrijfsstempel insturen. Wat een gedoe allemaal zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is geen hypotheek? Dat hoefde ik allemaal niet in te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Señor Sjon schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:21:
Het is geen hypotheek? Dat hoefde ik allemaal niet in te sturen.
Loonstrook en bewijs van woonlasten. Meer had ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:44

Damn, dat is 20.000 Euro betalen om drie jaar lang niet veel te rijden (10k km). Oftewel 65 cent per kilometer exclusief brandstof. Dat is toch wel écht een heel ander verhaal dan een Up voor 200 per maand.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Toch wel raar, zat even te berekenen voor hoeveel ik zou kunnen leasen per maand als max. Heb dat op XLeasy uit zitten rekenen, bleken wij met gezamenlijk inkomen rond de 1600 per maand te mogen leasen. Maar als ik alleen zou wonen waardoor ik feitelijk 500 euro meer kwijt ben per maand dan mag ik ineens niet meer leasen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Jackson6 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:53:
Toch wel raar, zat even te berekenen voor hoeveel ik zou kunnen leasen per maand als max. Heb dat op XLeasy uit zitten rekenen, bleken wij met gezamenlijk inkomen rond de 1600 per maand te mogen leasen. Maar als ik alleen zou wonen waardoor ik feitelijk 500 euro meer kwijt ben per maand dan mag ik ineens niet meer leasen..
Heb je het goed ingevuld? Die berekening daar klopt volgens mij ook niet helemaal. Er staat ergens betere uitleg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 21:00
xSmooth- schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:11:
[...]

[...]

Ik lees al een tijdje mee en wilde toevallig eergisteren de knoop doorhakken met de witte Nissan Micra en zag dat de Tekna verdwenen was.
Voor relatief weinig kreeg je leuke opties terug maar neemt niet weg dat de N-Connecta ook luxe zat is.

ANWB;
" Helaas is de Tekna vanwege de aanstaande WLTP-wijziging (nieuwe normering van schadelijke uitstoot voor personenauto’s) in september momenteel niet meer leverbaar. We verwachten dat de Tekna uitvoering pas in oktober weer leverbaar zal worden.
Helaas is dit dus door onze partner, Lease Plan, niet meer aan te vragen. Of de dealer dit nog wel kan durf ik niet te zeggen, maar ik geef je ook daar een kleine kans."
Hoe zit dat eigenlijk met die Tekna? Daar zat toch gewoon precies dezelfde motor in als in de n-connecta!? Wat zouden dan andere factoren kunnen zijn die de normering beïnvloeden?

Ik heb namelijk gisteren de bevestiging gekregen dat mijn Micra N-Connecta in week 22 geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:00:
[...]

Heb je het goed ingevuld? Die berekening daar klopt volgens mij ook niet helemaal. Er staat ergens betere uitleg...
Ja heb het gewoon goed ingevuld, heb je toevallig een betere rekentool ergens? Het is niet dat ik voor heel veel per maand wil gaan leasen maar ik was gewoon benieuwd.
kleautviool schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:03:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk met die Tekna? Daar zat toch gewoon precies dezelfde motor in als in de n-connecta!? Wat zouden dan andere factoren kunnen zijn die de normering beïnvloeden?

Ik heb namelijk gisteren de bevestiging gekregen dat mijn Micra N-Connecta in week 22 geleverd wordt.
Niet echt een antwoord op je vraag maar ik heb van de ANWB vernomen dat de Micra actie eind april eindigd.

[ Voor 39% gewijzigd door Jackson6 op 05-04-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim14ww
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-08 09:55
kleautviool schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:03:
[...]

Door die nieuwe regeling kan de ANWB de Micra's niet meer voor de prijs aanbieden waarvoor ze hem nu aanbieden. Ze kunnen hem nu al voor deze prijs aanbieden door met één dealerketen samen te werken om ze te bestellen. Door die wetgeving gaat dat nu niet meer.

Dit heeft alleen effect op de Tekna's i.v.m. de voorraad die ze bij ANWB/Leaseplan/Bochane hebben. Vandaar dat ze sommige modellen/kleurcombinaties nog wel hadden en kunnen uitleveren.

Mijn zwarte Tekna wordt aankomende maandag geleverd, maar kreeg te horen dat ik een van de eerste op de lijst van ANWB orders voor de Micra's was, en zelfs ik heel veel geluk had dat ze er nog een op tijd konden bemachtigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 21:00
Tim14ww schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:12:
[...]

Door die nieuwe regeling kan de ANWB de Micra's niet meer voor de prijs aanbieden waarvoor ze hem nu aanbieden. Ze kunnen hem nu al voor deze prijs aanbieden door met één dealerketen samen te werken om ze te bestellen. Door die wetgeving gaat dat nu niet meer.

Dit heeft alleen effect op de Tekna's i.v.m. de voorraad die ze bij ANWB/Leaseplan/Bochane hebben. Vandaar dat ze sommige modellen/kleurcombinaties nog wel hadden en kunnen uitleveren.

Mijn zwarte Tekna wordt aankomende maandag geleverd, maar kreeg te horen dat ik een van de eerste op de lijst van ANWB orders voor de Micra's was, en zelfs ik heel veel geluk had dat ze er nog een op tijd konden bemachtigen..
Het ging mij eigenlijk om het laatste deel van de quote van @xSmooth- over de schadelijke uitstoot van de Tekna

Dit dus:

ANWB;
" Helaas is de Tekna vanwege de aanstaande WLTP-wijziging (nieuwe normering van schadelijke uitstoot voor personenauto’s) in september momenteel niet meer leverbaar. We verwachten dat de Tekna uitvoering pas in oktober weer leverbaar zal worden.
Helaas is dit dus door onze partner, Lease Plan, niet meer aan te vragen. Of de dealer dit nog wel kan durf ik niet te zeggen, maar ik geef je ook daar een kleine kans."

[ Voor 97% gewijzigd door kleautviool op 05-04-2018 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:38:
[...]

Damn, dat is 20.000 Euro betalen om drie jaar lang niet veel te rijden (10k km). Oftewel 65 cent per kilometer exclusief brandstof. Dat is toch wel écht een heel ander verhaal dan een Up voor 200 per maand.
Sorry, maar je vergelijkt een sardineblikje met een grote, luxe SUV. Probeer eens met 2 volwassene en 2 kinderen naar een gemiddeld vakantiepark te gaan zonder aanhanger met een Up. En sommige mensen (zoals ik) hebben liever 165 dan 65 pk, zitten liever op leer, grote kofferbak, veel ruimte, road presence, etc, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 05-04-2018 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Señor Sjon schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:19:
[...]

Sorry, maar je vergelijkt een sardineblikje met een grote, luxe SUV. Probeer eens met 2 volwassene en 2 kinderen naar een gemiddeld vakantiepark te gaan zonder aanhanger met een Up. En sommige mensen (zoals ik) hebben liever 165 dan 65 pk, zitten liever op leer, grote kofferbak, veel ruimte, road presence, etc, etc.
Dit dus. Is hetzelfde als zeggen:

So 50.000 euro voor een dikke Mercedes, dat is wel even wat anders als een Picanto van 9.000 euro.
Jackson6 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:06:
[...]

Ja heb het gewoon goed ingevuld, heb je toevallig een betere rekentool ergens? Het is niet dat ik voor heel veel per maand wil gaan leasen maar ik was gewoon benieuwd.

[...]
Geen rekentool maar wat meer info:
https://www.keurmerkpriva...s/a-tot-z/draagkrachtnorm

[ Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 05-04-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim14ww
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-08 09:55
kleautviool schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:19:
[...]

Het ging mij eigenlijk om het laatste deel van de quote van @xSmooth- over de schadelijke uitstoot van de Tekna

Dit dus:

ANWB;
Is ook gelijk aan de n-connecta, zelfde motor. maar door die wetwijziging kunnen ze dus uberhaupt geen Micra's meer aanbieden voor die prijs, van de n-connecta (en ascenta) hebben ze echter nog genoeg voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Señor Sjon schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:19:
[...]

Je kunt er ook eentje nieuw kopen voor 30k. In plaats van 20k aan de leasemij geven en met niks eindigen. Dat was meer het punt.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:05
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:52:
[...]

Je kunt er ook eentje nieuw kopen voor 30k. In plaats van 20k aan de leasemij geven en met niks eindigen. Dat was meer het punt.
Ik ben het met je eens dat een duurdere auto vol opties relatief negatief kan zijn om te leasen (opties worden hard afgeschreven). Alsnog is aanschafprijs vergelijken met TCO zinloos en zegt precies niets.

P.s. catalogusprijs van de MAZDA CX-5 SKYACTIV-G 165 GT-LUXURY is 40k.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 05-04-2018 12:34 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
assje schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:32:
[...]

Ik ben het met je eens dat een duurdere auto vol opties relatief negatief kan zijn om te leasen (opties worden hard afgeschreven). Alsnog is aanschafprijs vergelijken met TCO zinloos en zegt precies niets.
Tuurlijk, TCO; belasting, verzekering en onderhoud in iets mindere mate. Maar in dit geval is het wel erg veel geld neerleggen voor dat stukje "zekerheid" of het "nieuwe auto rijden".

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Gewoon voor de grap voor het gevoel, o.b.v. 10.000km en 3 jaar, aanschafprijs van €40k.

afschrijving (30%) € 333
motorrijtuigenbelasting € 59
verzekering € 103
onderhoud € 30
Rentederving (2%) €57

Totaal €582,-
Offerte voor lease was €520,-

Verzekering kan goedkoper maar niet iedereen heeft schadevrije jaren. Afschrijving kan meevallen maar dat is de gok die je als particulier koper moet maken dan. Aanschafprijs kan misschien wel 10% (?) goedkoper uitvallen. Rentederving is gebaseerd op eigen geld wat anders in een hypotheek had gekund, moet je geld lenen kom je waarschijnlijk flink duurder uit.

Na aftrek vaste kosten blijft er t.o.v. het leasetarief €271/ per maand over voor afschrijving. Dat is ca. €10k en dus 25% van de aanschafprijs.

Zonder me verdiept te hebben in realistische restwaarde zie ik dat gigantische verschil dat je noemt nog niet zo.

Uiteraard wordt het heel anders als je gaat vergelijken met een young occasion in dezelfde klasse maar dat is weer een heel andere discussie. Persoonlijk zou ik dit ook nooit uit willen geven voor zo weinig kilometers maar dat is ieders persoonlijke keuze.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 05-04-2018 13:34 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
assje schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:32:
Gewoon voor de grap voor het gevoel, o.b.v. 10.000km en 3 jaar, aanschafprijs van €40k.

afschrijving (30%) € 333
motorrijtuigenbelasting € 59
verzekering € 103
onderhoud € 30
Rentederving (2%) €57

Totaal €582,-
Offerte voor lease was €520,-

Verzekering kan goedkoper maar niet iedereen heeft schadevrije jaren. Afschrijving kan meevallen maar dat is de gok die je als particulier koper moet maken dan. Aanschafprijs kan misschien wel 10% (?) goedkoper uitvallen. Rentederving is gebaseerd op eigen geld wat anders in een hypotheek had gekund, moet je geld lenen kom je waarschijnlijk flink duurder uit.

Na aftrek vaste kosten blijft er t.o.v. het leasetarief €271/ per maand over voor afschrijving. Dat is ca. €10k en dus 25% van de aanschafprijs.

Zonder me verdiept te hebben in realistische restwaarde zie ik dat gigantische verschil dat je noemt nog niet zo.

Uiteraard wordt het heel anders als je gaat vergelijken met een young occasion in dezelfde klasse maar dat is weer een heel andere discussie. Persoonlijk zou ik dit ook nooit uit willen geven voor zo weinig kilometers maar dat is ieders persoonlijke keuze.
Voordeel van kopen is in bovenstaand geval dat als je een tegenvaller hebt je de auto kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Jackson6 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:51:
[...]

Voordeel van kopen is in bovenstaand geval dat als je een tegenvaller hebt je de auto kan verkopen.
Maar ik ga uit van eigen geld, in het geval van private lease heb je dat bedrag dus nog op de bank staan (of afgelost op de hypotheek).

Maar je hebt helemaal gelijk, dat is een nadeel van PL, wel zijn er mogelijkheden bij serieuze voorvallen als scheiding/baanverlies/overlijden etc. In ons huishouden hebben we twee auto's, omwille de flexibiliteit zou ik deze niet allebei PL willen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 05-04-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik zou ook alleen voor PL kiezen als je enigszins flexibel bent. In ons geval ook twee auto's. Mochten we echt om wat voor reden dan ook in de knel komen kan de andere auto verkocht worden, of wanneer er twee jaar verstreken is van het contract kunnen we voor ongeveer 1,5x maandbedrag de lease beëindigen.

Ik krijg (en betaal) bijna 5% hypotheekrente dus het rendement van dat geld in de hypotheek steken wat ik normaal in de auto zou steken is vele malen groter dan zelfs maar op de bank te laten staan aan 0,05% rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:17
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:34:
Maar in dit geval is het wel erg veel geld neerleggen voor dat stukje "zekerheid" of het "nieuwe auto rijden".
Maar dat is weer relatief. Met pasen zag ik mijn oude buurmeisje ook aankomen met hun nieuwe wagen. Heb het kenteken niet opgezocht, maar het type heeft een vanaf prijs van 160.000. Dat vind ik ook veel geld om nieuw te rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Of course, maar de overweging is hier niet "welke auto kies je" maar meer: "koop of lease?".
assje schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:32:

Dit dus. UIteraard is de afschrijving op een nieuwe auto killing. Ik bedoel meer, ik ben verbaasd dat mensen bereid zijn om 65 cent per km neer te leggen + brandstof om 'nieuw' te rijden. Ik zou dan niet meer lekker zitten. Ritje naar opa en oma met de kids, 40 km heen en terug, bam, 60 Euro weg. Maar, je zit wel in een leren stoel met airco, mooie navi, etc :)

[ Voor 80% gewijzigd door S0epkip op 05-04-2018 15:09 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:02:
Of course, maar de overweging is hier niet "welke auto kies je" maar meer: "koop of lease?".
Vind ook dat het berekenen tegenover kopen maar eens wat minder moet hier. Ten eerste is dit topic er niet voor bestemd en ten tweede is het niet voor iedereen belangrijk of leasen goedkoper is dan kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 12:17
[...]

Dat kan bij PL ook, al moet je dan je contract afkopen.

Stel je verkoopt een nieuwe auto noodgedwongen na een jaar, wat is dan duurder?

De voorwaarden bij bv de Micra die hier veel besproken wordt, is dat je 12 maanden "boete" betaalt, en dan ook het tarief voor de kortere looptijd. Dus voor 24 maanden ipv 48 maanden (249 ipv 229 voor deN-connect).
Dat zou 12 keer 249 EUR zijn, totaal van 2.988 EUR.

Dit is een auto van ongeveer 20k EUR. Wat denk je dat je terugkrijgt wanneer je deze na een jaar verkoopt?
Ik denk dat dit meer gaat kosten dan bovenstaand bedrag.

Ik vind dan ook het "nadeel" wat hier vaker genoemd wordt tav PL minimaal discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Jackson6 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:08:
[...]

Vind ook dat het berekenen tegenover kopen maar eens wat minder moet hier. Ten eerste is dit topic er niet voor bestemd en ten tweede is het niet voor iedereen belangrijk of leasen goedkoper is dan kopen...
En ik heb het idee dat mensen zich niet helemaal realiseren dat ze een flinke lening aangaan voor drie jaar. Geld lenen kost geld en wat je niet hebt kan je ook niet uitgeven enzo.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:11:
[...]

En ik heb het idee dat mensen zich niet helemaal realiseren dat ze een flinke lening aangaan voor drie jaar. Geld lenen kost geld en wat je niet hebt kan je ook niet uitgeven enzo.
Sinds wanneer is PL een lening, is zie het meer als huren? Voor een abbonement bij de bios betaal je toch ook maar dat is toch ook geen lening? Je betaald toch voor een dienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
[...]

Het is geen lening, het is een abonnement.

Ik vind dat er nogal wat calvinistisch/onderbuik sentiment hier zo terecht komt.

Wmb heb je en voorkeur voor ofwel bezit of PL, en reken je door wat de werkelijke kosten zijn om tot een rationele beslissing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Vraag maar aan dat bureau in Tiel, BKR.

Je gaat een verplichting aan van, in het besproken geval, een ruime 500 Euro per maand. Dat is allezins relevant.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:14:

Je gaat een verplichting aan van, in het besproken geval, een ruime 500 Euro per maand. Dat is allezins relevant.
Dan is het nog steeds geen lening.

Dat is wel relevant voor het BKR, zij nemen 65% van je totale leasebedrag mee.
Dit heeft weer impact op b.v. een maximum hypotheek bedrag, en zou onderdeel van de beslissing moeten zijn wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:14:

Klopt, je staat geregistreerd omdat je een verplichting aan gaat, dat heeft te maken met de hoogte van het bedrag. Maar in feite leen je geen geld, dat je leased om dat je de auto zelf niet kan kopen dat is weer een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
Jackson6 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:16:
[...]

Klopt, je staat geregistreerd omdat je een verplichting aan gaat, dat heeft te maken met de hoogte van het bedrag. Maar in feite leen je geen geld, dat je leased om dat je de auto zelf niet kan kopen dat is weer een ander verhaal.
We gaan dubbel :9 :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:50
[...]

[..]Geld lenen kost geld en wat je niet hebt kan je ook niet uitgeven enzo.
Voor jou ook geen hypotheek dus? Jij koopt je huis van 200.000 gewoon uit eigen zak?
Of is dat anders? Dat is toch ook typisch een gevalletje, wat je niet hebt.. kan je ook niet uitgeven?
Ik heb voldoende geld om mijn maandelijkse hypotheek te voldoen. Hoeveel anders is dat bij Private Lease?
Kan me voorstellen dat mensen wel een auto willen rijden en daar maandelijks voldoende geld voor over hebben maar niet eentje in het bezit hoeven hebben.. dan is private lease een prima uitkomst me dunkt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
smurfinmark schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:10:
[...]

Dat kan bij PL ook, al moet je dan je contract afkopen.

Stel je verkoopt een nieuwe auto noodgedwongen na een jaar, wat is dan duurder?

De voorwaarden bij bv de Micra die hier veel besproken wordt, is dat je 12 maanden "boete" betaalt, en dan ook het tarief voor de kortere looptijd. Dus voor 24 maanden ipv 48 maanden (249 ipv 229 voor deN-connect).
Dat zou 12 keer 249 EUR zijn, totaal van 2.988 EUR.

Dit is een auto van ongeveer 20k EUR. Wat denk je dat je terugkrijgt wanneer je deze na een jaar verkoopt?
Ik denk dat dit meer gaat kosten dan bovenstaand bedrag.

Ik vind dan ook het "nadeel" wat hier vaker genoemd wordt tav PL minimaal discutabel.
Bij PL Keurmerk is het zo dat je het verschil betaald tussen wat je had moeten betalen voor die 24 maanden en je hebt betaald. Dus 24x20 euro = 480 euro.
2. Maximum aan opzeggingsvergoeding
Hoe de opzeggingsvergoeding ook wordt berekend, er zit een grens aan. De opzeggingsvergoeding is ten hoogste het bedrag van het verschil tussen de gezamenlijke termijnbedragen die u hebt betaald en nog moet betalen tot het moment van opzegging en de gezamenlijke - hogere - termijnbedragen die u tot dat moment had moeten betalen als u direct de leaseovereenkomst voor de kortere duur was aangegaan.
ANWB zegt ook:
b. Na 24 maanden
Stopt u de lease tussentijds, maar na 24 maanden? Dan berekenen we of het voor u goedkoper is om;
  • de resterende leaseprijzen te betalen voor het tijdvak waarin de lease zich bevindt, zijnde de maximale
    opzeggingsvergoeding, ofwel 100%, of
  • uit te gaan van de leaseprijs die hoort bij het vorige tijdvak. En die leaseprijs te vermenigvuldigen met het
    aantal maanden dat de lease werkelijk duurde.
U betaalt ons de uitkomst van de berekening, die voor u het goedkoopst uitpakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Phusebox op 05-04-2018 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
DonJunior schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:18:
[...]

Voor jou ook geen hypotheek dus? Jij koopt je huis van 200.000 gewoon uit eigen zak?
Of is dat anders? Dat is toch ook typisch een gevalletje, wat je niet hebt.. kan je ook niet uitgeven?
Ik heb voldoende geld om mijn maandelijkse hypotheek te voldoen. Hoeveel anders is dat bij Private Lease?
Kan me voorstellen dat mensen wel een auto willen rijden en daar maandelijks voldoende geld voor over hebben maar niet eentje in het bezit hoeven hebben.. dan is private lease een prima uitkomst me dunkt.
Goed, we gaan nu een fundamentele discussie in, maar, nee, een hypotheek is bij lange na niet hetzelfde.
Voor mijn hypotheek heb ik een huis als onderpand. Aan een prive-lease contract hou je niets over. Er is misschien geen slottermijn, maar ook geen auto meer voor de deur aan het einde. Bovendien kost het afbreken van het contract alleen maar geld.

Prive lease is een prima constructie, ik heb er zelf gebruik van gemaakt voor een klein autotje, maar ook toen had het voordeliger geweest om er voor 10k een nieuw te kopen. En nog goedkoper om er eentje van 2-3 jaar oud te kopen (ex-lease :P).

Mijn punt is nog altijd: ik vind het heel heftig om een verplichting van 500+ per maand aan te gaan voor een auto. Dat is voor mij mijn halve hypotheeklast inclusief volledige aflossing na 30 jaar.
Zoals besproken kun je er niet makkelijk vanaf.

Zoals aangegeven is nieuw kopen ook duur vanwege afschrijving, maar sinds wanneer is nieuw the one and only option?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Op basis van de berekeningen die ik zelf gemaakt heb en die ik ook hierboven zie is mijn conclusie dat de risico's van een PL vroegtijdig beëindigen een stuk lager zijn dan plotsklaps een nieuwe auto na een jaar verkopen waarbij restwaarde een grote variabele is.

Even random voorbeeld: Wat denk je van alle mensen die 1 of 2 jaar geleden een nieuwe diesel gekocht hebben, door het huidige overheidsbeleid en ontmoediging zijn de prijzen van diesels redelijk hard gekelderd (https://www.anwb.nl/auto/...iesel-steeds-minder-waard). Daar gaat je hele berekening voor restwaarde...
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:25:
[...]

Mijn punt is nog altijd: ik vind het heel heftig om een verplichting van 500+ per maand aan te gaan voor een auto. Dat is voor mij mijn halve hypotheeklast inclusief volledige aflossing na 30 jaar.
Zoals de voorbeelden hierboven aangeven is dat dus niet zo lastig om vanaf te komen. iig een stuk makkelijker dan je hypotheek of een fire-sale van een eigen auto doen met alle verliezen van dien.
[...]
Zoals aangegeven is nieuw kopen ook duur vanwege afschrijving, maar sinds wanneer is nieuw the one and only option?
Dan ga je appels met peren vergelijken, en dat heb ik zelf ook wel eens gedaan voor bijv een Octavia Combi, een PL vergelijken met 3 jaar oud kopen. Uiteindelijk zat daar enkele tientjes per maand tussen (mede door hoge restwaarde Octavia). Maar had ik bijv rentederving niet eens meegenomen, laat staan risico's die komen kijken bij een 2e hands auto waarvan de BOVAG garantie na 6 maanden klaar is.

[ Voor 50% gewijzigd door Sander op 05-04-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:50
[...]

Goed, we gaan nu een fundamentele discussie in, maar, nee, een hypotheek is bij lange na niet hetzelfde.
Voor mijn hypotheek heb ik een huis als onderpand. Aan een prive-lease contract hou je niets over. Er is misschien geen slottermijn, maar ook geen auto meer voor de deur aan het einde. Bovendien kost het afbreken van het contract alleen maar geld.[..]
Voorheen kon je ook zonder problemen een aflossingsvrije hypotheek afsluiten.. dan had je na de looptijd ook niets.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
[...]

Dat is dus onzin. Of je moet met makkelijk (bijna) gratis bedoelen.

Ja, er zitten risico's aan, die moet je voor jezelf in kaart brengen en beslissen of je dat aan kunt mocht het mis gaan.

Ja het kost veel geld, meer dan een occasion (twee tot vier jaar oud) maar minder dan nieuw kopen in een aantal gevallen. Dit is uitgaande van een bezit van vier jaar zonder veel grote reparaties, want dan kan zelfs een occasion net zo duur worden.

Als het mij niet bevalt, de hele PL constructie, dan zeg ik na 2 jaar op. Kost me zoals gezegd een paar honderd euro, maar goed 1 onverwachte reparatie is gemiddeld duurder.

[ Voor 56% gewijzigd door Phusebox op 05-04-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Phusebox schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:18:
[...]

Bij PL Keurmerk is het zo dat je het verschil betaald tussen wat je had moeten betalen voor die 24 maanden en je hebt betaald. Dus 24x20 euro = 480 euro.

[...]

ANWB zegt ook:

[...]
Ik denk dat je em verkeerd leest, maar laten we niet teveel in detail discussieren over deze voorwaarden.

Ik probeerde met (mijn hogere) calculatie aan te tonen dat dit (lease vs eigen bezit) juist een voordeel kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
smurfinmark schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:30:
[...]

Ik denk dat je em verkeerd leest, maar laten we niet teveel in detail discussieren over deze voorwaarden.

Ik probeerde met (mijn hogere) calculatie aan te tonen dat dit (lease vs eigen bezit) juist een voordeel kan zijn.
Ik lees het zeker niet verkeerd, heb het twee keer nagevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Phusebox schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:26:
[...]

Dat is dus onzin. Of je moet met makkelijk (bijna) gratis bedoelen.

Ja, er zitten risico's aan, die moet je voor jezelf in kaart brengen en beslissen of je dat aan kunt mocht het mis gaan.

Ja het kost veel geld, meer dan een occasion (twee tot vier jaar oud) maar minder dan nieuw kopen in een aantal gevallen. Dit is uitgaande van een bezit van vier jaar zonder veel grote reparaties, want dan kan zelfs een occasion net zo duur worden.
Ja, je kunt er eerder vanaf door het contract af te kopen. Dat is niet "bijna" gratis, dat is gewoon erg duur. Soms zelfs maximaal 100% van de contractwaarde. En het is meest waarschijnlijk dat je het contract af wil breken om financiële redenen...

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:31:
[...]

Ja, je kunt er eerder vanaf door het contract af te kopen. Dat is niet "bijna" gratis, dat is gewoon erg duur. Soms zelfs maximaal 100% van de contractwaarde. En het is meest waarschijnlijk dat je het contract af wil breken om financiële redenen...
Je mist het punt.

In beide gevallen (PL vs bezit) kost dit geld. De vraag is wat duurder is.

Jij doet net alsof dit risico bij eigen autobezit niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
[...]

Voor mijn hypotheek heb ik een huis als onderpand. Aan een prive-lease contract hou je niets over. Er is misschien geen slottermijn, maar ook geen auto meer voor de deur aan het einde. Bovendien kost het afbreken van het contract alleen maar geld.

Prive lease is een prima constructie, ik heb er zelf gebruik van gemaakt voor een klein autotje, maar ook toen had het voordeliger geweest om er voor 10k een nieuw te kopen. En nog goedkoper om er eentje van 2-3 jaar oud te kopen (ex-lease :P).

Ik wil binnenkort een auto na het behalen van m'n rijbewijs, ik heb de financiële middelen om een nieuwe auto te kopen en ook om een leasebedrag van +/- 300 euro die deze auto zal gaan kosten in de PL kan ik makkelijk missen.

Dat ik geen occasion koop heeft als reden dat ik ''geen gezeur" wil, ik ben niet technisch aangelegd op gebied van auto's en heb dus geen zin om voor elke wisjewasje naar de garage te moeten en daarvoor ook flink te betalen.

In dit geval is een nieuwe auto (koop of PL) een veel betere optie voor mij, JA dit is duurder maar dat maakt mij eerlijk gezegd geen reet uit. Bij PL geef ik ook het onderhoud uit handen en dat bevalt mij wel.

Korte samenvatting: PL is voor mij de beste optie, is het wellicht niet de goedkoopste manier?? Klopt.. maar maakt dat uit in mijn geval.. nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
[...]

Lezen is een kunst. Jij zegt : "je kunt er niet makkelijk vanaf".
Ik zeg: "Dat is onzin (dat je er NIET makkelijk vanaf kunt), tenzij jij met makkelijk (bijna gratis) bedoeld".

Waarmee ik dus nergens zeg dat het bijna gratis is, maar erg duur is overdreven. Moet je wel zorgen dat je ergens least waar ze goede voorwaarden hebben en die allemaal controleren. Ik heb alles compleet nagelezen en van alle onduidelijke punten opheldering gevraagd. Kun jij hetzelfde zeggen?

Private Lease keurmerk voorwaarden:
De opzeggingsvergoeding is ten hoogste het bedrag van het verschil tussen de gezamenlijke termijnbedragen die u hebt betaald en nog moet betalen tot het moment van opzegging en de gezamenlijke - hogere - termijnbedragen die u tot dat moment had moeten betalen als u direct de leaseovereenkomst voor de kortere duur was aangegaan.
Even uit elkaar halen:
De opzeggsingsvergoeding is maximaal het verschil tussen:
  1. de gezamenlijke betaalde bedragen en nog te betalen bedragen tot moment van opzegging (moment van opzegging is niet moment van einde contract)
  2. de gezamenlijke termijnbedragen die je had moeten betalen als je meteen gekozen had voor een korter contract
Dus stel:
48 maanden contract a € 500 p/m
36 maanden contract a € 520 p/m
24 maanden contract a € 535 p/m

Je kiest 48 maanden maar zegt na 25 maanden op, met 1 maand opzegtermijn.
Dan moet je betalen: (26 x 535) - (26 x 500) = 13.910 - 13.000 = 910 euro

Zeg je op na 36 maanden, dan kost je dat 740 euro.

Een tweedehands auto overhaast verkopen kost je ook geld, wellicht iets minder, want of je moet met de prijs zakken of je moet geduld hebben en tijd is geld qua autobezit.

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 05-04-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Phusebox schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:38:
[...]

Lezen is een kunst. Jij zegt : "je kunt er niet makkelijk vanaf".
Ik zeg: "Dat is onzin (dat je er NIET makkelijk vanaf kunt), tenzij jij met makkelijk (bijna gratis) bedoeld".

Waarmee ik dus nergens zeg dat het bijna gratis is, maar erg duur is overdreven. Moet je wel zorgen dat je ergens least waar ze goede voorwaarden hebben en die allemaal controleren. Ik heb alles compleet nagelezen en van alle onduidelijke punten opheldering gevraagd. Kun jij hetzelfde zeggen?

Private Lease keurmerk voorwaarden:

[...]

Even uit elkaar halen:
De opzeggsingsvergoeding is maximaal het verschil tussen:
  1. de gezamenlijke betaalde bedragen en nog te betalen bedragen tot moment van opzegging (moment van opzegging is niet moment van einde contract)
  2. de gezamenlijke termijnbedragen die je had moeten betalen als je meteen gekozen had voor een korter contract
Dus stel:
48 maanden contract a € 500 p/m
36 maanden contract a € 520 p/m
24 maanden contract a € 535 p/m

Ik kies 48 maanden maar zeg na 25 maanden op, met 1 maand opzegtermijn.
Dan moet ik betalen: (26 x 535) - (26 x 500) = 13.910 - 13.000 = 910 euro
Je hebt gelijk, ik had moeten schrijven: je kunt er niet goedkoop vanaf. Waarmee ik alleen aan wil tonen dat PL je geen extra flexibiliteit gunt.

Wat betreft je stelling, bijvoorbeeld, ANWB Audi A1 48 mnd = 369, 24 mnd = 459. Dat is dan al 2340 Euro.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Jackson6 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:32:
[...]

Ik wil binnenkort een auto na het behalen van m'n rijbewijs, ik heb de financiële middelen om een nieuwe auto te kopen en ook om een leasebedrag van +/- 300 euro die deze auto zal gaan kosten in de PL kan ik makkelijk missen.

Dat ik geen occasion koop heeft als reden dat ik ''geen gezeur" wil, ik ben niet technisch aangelegd op gebied van auto's en heb dus geen zin om voor elke wisjewasje naar de garage te moeten en daarvoor ook flink te betalen.

In dit geval is een nieuwe auto (koop of PL) een veel betere optie voor mij, JA dit is duurder maar dat maakt mij eerlijk gezegd geen reet uit. Bij PL geef ik ook het onderhoud uit handen en dat bevalt mij wel.

Korte samenvatting: PL is voor mij de beste optie, is het wellicht niet de goedkoopste manier?? Klopt.. maar maakt dat uit in mijn geval.. nee.
En daar kan ik me heel wat bij voorstellen, goed plan toch! Stel dat je 300 per maand betaald voor 15.000 km per jaar voor drie jaar, dan heb je het over 24 cent per kilometer. Een stuk behapbaarder dan de eerder aangehaalde 65 cent per kilometer. My $0.02.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 18:50
Voor wat het waard is, ik heb direct bij BMW geleased en die vallen (nog) niet onder het private lease keurmerk.

Als ik opzeg met nog meer dan 12 maanden in het contract, dan betaal ik het verschil tussen boekwaarde en dagwaarde. Oftewel hoeveel hebben zij betaald voor de auto, minus jouw betalingen vs voor hoeveel kunnen ze de wagen slijten. Kan een erg dure grap worden.

Binnen 12 maanden einde contract betaal ik 75% vd resterende termijnen.

Kortom, kan bijna altijd liever de rit uitzitten. Nu goed, hierdoor hebben zij ook een sterker tarief dan als je het keurmerk wel ebt.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:38:
[...]

€18.720,- in totaal, maar verder heb je natuurlijk wel gelijk.

Een Up vind ik echter persoonlijk niet interessant en de auto’s die ik wél interessant vind zijn nog veel duurder in PL. Daarnaast heb ik lang rondgekeken naar een jonge occasion en als je berekent wat je dan daadwerkelijk aan kosten maakt als je de auto ongeveer vier jaar houdt (en dat wil ik) dan is PL zo gek nog niet.

Natuurlijk kan ik veel goedkoper autorijden dan met die Mazda, maar dat wil ik nu niet. Ik ben best bereid wat meer te betalen voor een auto waar ik vrolijk van word.

Mijn laatste auto was een Alfa Romeo GT uit 2006. Die auto heb ik zes jaar gehad en heeft me (excl. brandstof, inclusief de rest) ruim €350,- per maand gekost. Die auto is nu 12 jaar oud. Als je dat afzet tegen die Mazda dan vind ik het verschil gerechtvaardigd. Iedereen is daarin anders.

Ik heb nog niet getekend en als ik dat doe krijg ik misschien wel spijt van mijn keuze. Vandaar dat ik kies voor drie jaar en dan zien we wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dit dus. UIteraard is de afschrijving op een nieuwe auto killing. Ik bedoel meer, ik ben verbaasd dat mensen bereid zijn om 65 cent per km neer te leggen + brandstof om 'nieuw' te rijden. Ik zou dan niet meer lekker zitten. Ritje naar opa en oma met de kids, 40 km heen en terug, bam, 60 Euro weg. Maar, je zit wel in een leren stoel met airco, mooie navi, etc :)
Mijn auto uit 2004 kost tot nog toe de helft per km (en dan heb ik hem in dat bedrag ook al volledig naar 0 afgeschreven), maar opa en oma wonen wel 3 keer zo ver, dus dat is bam, 90 euro weg.
De standaard oplossing voor de meeste autobezitters is dan ook gewoon alleen naar brandstofkosten te kijken, en eens per zoveel jaar een groot bedrag af te tikken. Naast de maandelijkse belasting en verzekering. Private lease drukt je met de neus op de feiten van de werkelijke autokosten.
smurfinmark schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:14:
Het is geen lening, het is een abonnement.
Het komt op hetzelfde neer. Nederlanders is wijsgemaakt dat geld lenen voor een auto niet slim is (maar met z'n allen de huizenmarkt opblazen met tonnen geleend geld wel). Daarom groeit private lease nu zo hard: het komt op hetzelfde neer, maar onder een naam die mensen niet afschrikt.
Ik wil binnenkort een auto na het behalen van m'n rijbewijs,
Jackssonss schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:57:
Mijn laatste auto was een Alfa Romeo GT uit 2006. Die auto heb ik zes jaar gehad
Ik dacht even dat dit dezelfde persoon was :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Jackssonss schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:57:
[...]

€18.720,- in totaal, maar verder heb je natuurlijk wel gelijk.

Een Up vind ik echter persoonlijk niet interessant en de auto’s die ik wél interessant vind zijn nog veel duurder in PL. Daarnaast heb ik lang rondgekeken naar een jonge occasion en als je berekent wat je dan daadwerkelijk aan kosten maakt als je de auto ongeveer vier jaar houdt (en dat wil ik) dan is PL zo gek nog niet.

Natuurlijk kan ik veel goedkoper autorijden dan met die Mazda, maar dat wil ik nu niet. Ik ben best bereid wat meer te betalen voor een auto waar ik vrolijk van word.

Mijn laatste auto was een Alfa Romeo GT uit 2006. Die auto heb ik zes jaar gehad en heeft me (excl. brandstof, inclusief de rest) ruim €350,- per maand gekost. Die auto is nu 12 jaar oud. Als je dat afzet tegen die Mazda dan vind ik het verschil gerechtvaardigd. Iedereen is daarin anders.

Ik heb nog niet getekend en als ik dat doe krijg ik misschien wel spijt van mijn keuze. Vandaar dat ik kies voor drie jaar en dan zien we wel weer verder.
Als je het kan missen/ het ervoor over hebt dan is het natuurlijk een prima optie, ikzelf vind het alleen wel een flink bedrag voor deze 'service'! Daar kwam toch nog wat bij voor inzittendenverzekering en evt winterbanden trouwens?

Zelf moesten we aan een grotere auto vanwege gezinsuitbreiding, dus keken we naar privé lease, maar voor de segment j/k auto's was dat echt niet interessant.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:52:
[...]

Als je het kan missen/ het ervoor over hebt dan is het natuurlijk een prima optie, ikzelf vind het alleen wel een flink bedrag voor deze 'service'! Daar kwam toch nog wat bij voor inzittendenverzekering en evt winterbanden trouwens?

Zelf moesten we aan een grotere auto vanwege gezinsuitbreiding, dus keken we naar privé lease, maar voor de segment j/k auto's was dat echt niet interessant.
Maar dat heeft dan meer te maken met het segment auto’s dan met PL, want een dergelijke auto nieuw of als jonge occasion kopen (met geleend of eigen geld) komt qua prijs per KM op ongeveer hetzelfde neer.

Winterbanden zitten er niet bij in, maar vind ik, op basis van wat ik heb gelezen, ook onzin.
RemcoDelft schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:50:
[...]

Mijn auto uit 2004 kost tot nog toe de helft per km (en dan heb ik hem in dat bedrag ook al volledig naar 0 afgeschreven), maar opa en oma wonen wel 3 keer zo ver, dus dat is bam, 90 euro weg.
De standaard oplossing voor de meeste autobezitters is dan ook gewoon alleen naar brandstofkosten te kijken, en eens per zoveel jaar een groot bedrag af te tikken. Naast de maandelijkse belasting en verzekering. Private lease drukt je met de neus op de feiten van de werkelijke autokosten.
Dat klopt, maar dat moet je voor de volledigheid wel meenemen. Dat de meeste mensen dat niet doen is meer zelfbescherming volgens mij.

Natuurlijk is het veel geld, maar als ik zo eens rondkijk onderweg dan lijkt veel geld uitgeven aan een auto eerder norm dan uitzondering. Dat maakt het nog geen goed idee natuurlijk.

Daarnaast heeft veel geld betalen per KM weinig te maken met PL, want dat blijkt uit mijn vele berekeningen niet of niet veel duurder dan het zelf kopen van een vergelijkbare nieuwe auto of zelfs een jonge occasion
Ik dacht even dat dit dezelfde persoon was :X
Lol. Ik ben zelf ook in de war als ik die naam zie.

[ Voor 24% gewijzigd door Jackssonss op 05-04-2018 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Had de mijn eind januari besteld, vandaag belletje gehad dat-ie binnen is.
Volgende week vrijdag ophalen! oOo
Toch vier weken vroeger dan gepland, maar dat wachten duur gevoelsmatig echt lang.

Nu nog even snel wat kilometers maken met de huidige, ik wil wel de 333.333km aangetikt hebben voordat ik `m wegdoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Bandit
Ha jongens het is heel simpel. Private lease is op dit moment dankzij lage rentestand en ontzettend veel concurrentie gewoon goedkoop tov een nieuwe auto kopen.

Is het goedkoper dan een tweedehandsje kopen? Nee natuurlijk niet.

Laten we geen rare vergelijkingen maken. De mensen die kijken naar private lease willen graag een leuke of nieuwe auto rijden en weten heus wel dat het duurder is dan een tweedehandsje op de kop tikken. Het is wel degelijk interessant als je een nieuwe auto wilt rijden en na 4 jaar iets anders wilt.

Gaat voor niks de zon op? Nee. Want die leasemaatschappijen kopen die auto's massaal en met een leuke korting in, verzekering idem dito. En dan een bescheiden winstmarge en alsnog goedkoper dan wat jij en ik eruit onderhandelen. Dus nee, ze geven niks cadeau, maar kunnen wel efficiënter inkopen.

Bij mij was het overigens anders. Een occasion kopen zou bij mij resulteren in 430 euro per maand aan lasten. Voor om en na bij 200 euro meer een gloednieuwe auto rijden vond ik leuk. En ja, daar betaal ik voor. Mooi toch, kan iemand anders hem over 4 jaar lekker overnemen :)

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Bij mij was het andersom :P auto stond al 2 maanden te wachten tot wij hem eens kwamen halen (hadden hem pas na de vakantie nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:28
B-Bandit schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:52:
Ha jongens het is heel simpel. Private lease is op dit moment dankzij lage rentestand en ontzettend veel concurrentie gewoon goedkoop tov een nieuwe auto kopen.

Is het goedkoper dan een tweedehandsje kopen? Nee natuurlijk niet.

Laten we geen rare vergelijkingen maken. De mensen die kijken naar private lease willen graag een leuke of nieuwe auto rijden en weten heus wel dat het duurder is dan een tweedehandsje op de kop tikken. Het is wel degelijk interessant als je een nieuwe auto wilt rijden en na 4 jaar iets anders wilt.

Gaat voor niks de zon op? Nee. Want die leasemaatschappijen kopen die auto's massaal en met een leuke korting in, verzekering idem dito. En dan een bescheiden winstmarge en alsnog goedkoper dan wat jij en ik eruit onderhandelen. Dus nee, ze geven niks cadeau, maar kunnen wel efficiënter inkopen.

Bij mij was het overigens anders. Een occasion kopen zou bij mij resulteren in 430 euro per maand aan lasten. Voor om en na bij 200 euro meer een gloednieuwe auto rijden vond ik leuk. En ja, daar betaal ik voor. Mooi toch, kan iemand anders hem over 4 jaar lekker overnemen :)
Helder verhaal. Zo maakt iedereen zijn eigen afwegingen. Zelf rij ik een 14 jaar oude 206 SW met 1.6 benz motor, cruise control, airco, etc. Die kost mij in totaal (álle kosten opgeteld) ongeveer hetzelfde als de allerkleinste en meest uitgeklede klasse PL (picanto, seat mii, etc). Dan zou ik dus een nieuwe auto rijden, maar wel een hele kleine met nagenoeg geen opties. Die ruil vind ik persoonlijk een achteruitgang ;) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:06
Valorian schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:42:
[...]

Helder verhaal. Zo maakt iedereen zijn eigen afwegingen. Zelf rij ik een 14 jaar oude 206 SW met 1.6 benz motor, cruise control, airco, etc. Die kost mij in totaal (álle kosten opgeteld) ongeveer hetzelfde als de allerkleinste en meest uitgeklede klasse PL (picanto, seat mii, etc). Dan zou ik dus een nieuwe auto rijden, maar wel een hele kleine met nagenoeg geen opties. Die ruil vind ik persoonlijk een achteruitgang ;) ..
Ook met benzine meegerekend? Want daardoor zat er voor mij bijna geen veel verschil in kosten meer tussen een redelijk kale Polo (wel cruise control en airco) uit 2005 en een redelijk kale Polo (wel cruise control, airco, en nu ook Airplay) uit 2016. Die laatste is véél zuiniger. Dat heeft natuurlijk wel alleen echt invloed als je veel rijdt. Daar moet ik wel ook bij zeggen dat m'n oude Polo'tje het niet erg leuk vond om 30k per jaar te maken en daardoor in onderhoud omhoog schoot.

Ik zat trouwens eens te kijken wat m'n inmiddels bestelde Polo (Highline automaat met Executive pakket - er zit een duidelijk stijgende lijn in :P) me per km kost. Op basis van 10000km/jr is 'ie wel vrij prijzig per km (ruim 47 cent), maar met 30000km/jr kom je op nog "maar" 19 cent per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Phusebox schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:30:
[...]

Ik lees het zeker niet verkeerd, heb het twee keer nagevraagd.
Ik twijfel of dit klopt, er wordt namelijk duidelijk verschil gemaakt tussen binnen en na 24 maanden opzeggen.
De link naar het contract met de ANWBL

https://www.anwb.nl/binar...enkomst-private-lease.pdf

Even het stukje eruit gelicht voor opzeggen binnen 24 maanden:

a. Binnen
24
maanden
Stopt u de lease
binnen 24
maanden na het begin van de lease? Dan betaalt u extra nog twaalf maanden de
lease
prijs.
U betaalt de leaseprijs voor het tijdvak dat hoort bij de
nieuwe
looptijd
.
U betaalt nooit meer dan wat u
anders betaald zou hebben, als de overeenkomst was afgesloten met een kortere looptijd
.
Voorbeeld
Wij geven
een
rekenvoorbeeld van een Toyota Aygo 5
-
deurs X
-
Play 1.0 VVT
-
i (69pk):
Stel we hebben afgesproken dat de lease 48 maanden duurt en dat de auto gemiddeld tussen de 1 kilometer en
10.000 kilometer per jaar rijdt. U betaalt daarvoor de leaseprijs van € 239 pe
r maand die daar bij hoort
.
Na 8
maanden wilt u de auto inleveren
. E
n de auto heeft gemiddeld tussen de 1 en 10.000 kilometer per jaar gereden.
Berekening

Wij bekijken wat de leaseprijs is bij
24
maanden bij een gemiddelde van 1

10.000 kilometer per ja
ar. Dat is
een leaseprijs van €289 per maand.

De nieuwe leaseprijs geldt vanaf het begin tot het einde van lease

Uw leaseprijs was €239 per maand, maar had €289 per maand moeten zijn. U hebt dus €50 per maand te
weinig betaald.

U moet dan 8 maanden maal
€50, dus €400 bijbetalen en 12 maanden extra de leaseprijs van €289, dus
€3.468

In totaal moet u dan dus €3.868 bijbetalen
. ".
.
Bij opzeggen na 24 maanden staat er dit:

"b
. Na
24
maanden
Stopt u de lease tussentijds, maar na
24
maanden?
Dan berekenen we of het voor u goedkoper is om;

de resterende
leaseprijzen te betalen voor het tijdvak waarin de lease zich bevindt
, zijnde de
maximale
opzeggingsvergoeding, ofwel 100%
, of

uit te gaan van de leaseprijs die hoort bij het vorige tijdvak. En die leaseprijs te vermenigvuldigen met het
aantal
maanden dat
de lease werkelijk duurde.
U betaalt ons de uitkomst van de berekening, die voor u het goedkoopst uitpakt."

Excuus voor de lappen tekst, denk wel dat het belangrijk is dat dit duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
smurfinmark schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:30:
[...]

Ik twijfel of dit klopt, er wordt namelijk duidelijk verschil gemaakt tussen binnen en na 24 maanden opzeggen.
De link naar het contract met de ANWBL
Dan heeft de ANWB gewoon slechtere voorwaarden dan die ik heb, ik zit bij Alphabet.

Bij Alphabet is het als volgt: https://www.alphabetpriva...s-beeindigen-of-opzeggen/

Resterende leasteperiode relatief t.o.v. originele contract
0%- 25% ==> 2 maanden opzegvergoeding
25% - 50% ==> 4 mnd
50% - 75% ==> 5 mnd
75% - 100% ==> 6 mnd

Gemaximeerd aan:
1. Wij brengen jou nooit meer dan 35% van de totale som van de resterende termijnbedragen in rekening.
2. Naast het maximum percentage dat wij hanteren voor de opzeggingsvergoeding, is deze vergoeding tevens gemaximeerd op het verschil dat je zou hebben betaald wanneer je het contract bij aanvang voor de kortere looptijd bent aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Phusebox schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:45:
[...]

Dan heeft de ANWB gewoon slechtere voorwaarden dan die ik heb, ik zit bij Alphabet.

Bij Alphabet is het als volgt: https://www.alphabetpriva...s-beeindigen-of-opzeggen/

25% - 50% ==> 4 mnd
50% - 75% ==> 5 mnd
75% - 100% ==> 6 mnd

Gemaximeerd aan:
1. Wij brengen jou nooit meer dan 35% van de totale som van de resterende termijnbedragen in rekening.
2. Naast het maximum percentage dat wij hanteren voor de opzeggingsvergoeding, is deze vergoeding tevens gemaximeerd op het verschil dat je zou hebben betaald wanneer je het contract bij aanvang voor de kortere looptijd bent aangegaan.
Heb jij via Alphabet jouw BMW nou zelf kunnen samenstellen? Ik meende namelijk dat dat bij hun niet kan, daarom ben ik ook snel verder gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
hatsa schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 05:42:
[...]

Ook met benzine meegerekend? Want daardoor zat er voor mij bijna geen veel verschil in kosten meer tussen een redelijk kale Polo (wel cruise control en airco) uit 2005 en een redelijk kale Polo (wel cruise control, airco, en nu ook Airplay) uit 2016. Die laatste is véél zuiniger. Dat heeft natuurlijk wel alleen echt invloed als je veel rijdt. Daar moet ik wel ook bij zeggen dat m'n oude Polo'tje het niet erg leuk vond om 30k per jaar te maken en daardoor in onderhoud omhoog schoot.

Ik zat trouwens eens te kijken wat m'n inmiddels bestelde Polo (Highline automaat met Executive pakket - er zit een duidelijk stijgende lijn in :P) me per km kost. Op basis van 10000km/jr is 'ie wel vrij prijzig per km (ruim 47 cent), maar met 30000km/jr kom je op nog "maar" 19 cent per kilometer.
Benzine scheelt inderdaad veel, zeker omdat mijn Peugeot niet echt zuinig is. Maar had ik wel al meegerekend. Ik kom bij mijn Peugeot op ongeveer 200 euro per maand WB / Verzekering / Onderhoud / Afschrijving en 200 euro benzine bij 20.000km (1 op 13) = 400 euro. Een PL in de goedkoopste klasse kost me bij die km's en +/- 3-4 jarig contract ook al snel 250 euro en 130 euro benzine. Zou misschien net iets goedkoper uitkomen, maar heb in bovenstaande kosten de afschrijving van Peugeot al behoorlijk fors geschat, terwijl een auto altijd wel iets blijft opleveren. Dus netto zal het niet veel uitmaken denk ik. Vooralsnog is het vooral het soort auto/opties wat me weerhoudt. Maar als ik een PL voor 15.000-20.000 km kan vinden voor onder de +/- 300 euro die net even wat meer auto is dan de instapklassen dan ga ik nog eens goed nadenken. Airplay lijkt me trouwens ook heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:49
[...]

Heb je je al verdiept wat het betekend dat je een private lease auto neemt icm straks evt een huis kopen?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
mhr-zip schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:07:
[...]

Heb je je al verdiept wat het betekend dat je een private lease auto neemt icm straks evt een huis kopen?
Wat ik mij wel eens afvraag: zo'n PL contract betekent een 'maandlast' en dus minder hoge max hypotheeklening. Dat is bekend en ergens ook wel logisch. Maar als je nu in één keer het hele contractbedrag bereid bent te betalen, bijvoorbeeld 48x 200 euro = 9.600 euro, kan dat dan ook, en zorgt dat er dan voor dat die max leencapaciteit weer 'hersteld' wordt?

Het lijkt een rare vraag, maar kan me voorstellen dat als je halverwege je contract zit en nog 5000 euro 'moet' het aantrekkelijk kan zijn dit dus eigenlijk in een keer af te kopen, zodat je meer kan lenen (en vaak veel meer dan die 5000 euro die het je aan spaargeld kost om de auto af te lossen).

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
B-Bandit schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:59:
[...]

Heb jij via Alphabet jouw BMW nou zelf kunnen samenstellen? Ik meende namelijk dat dat bij hun niet kan, daarom ben ik ook snel verder gaan kijken.
Ja. Maar heel makkelijk ging het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Phusebox schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:45:
[...]

25% - 50% ==> 4 mnd
50% - 75% ==> 5 mnd
75% - 100% ==> 6 mnd

Gemaximeerd aan:
Dat kan natuurlijk, maar je verwees naar het PL keurmerk, en daar voldoet de ANWB wel aan.

Alphabet doet het nog wat beter, goed van hen en voor jou ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Bij mij was het overigens anders. Een occasion kopen zou bij mij resulteren in 430 euro per maand aan lasten. Voor om en na bij 200 euro meer een gloednieuwe auto rijden vond ik leuk.
Geef die twee rekenvoorbeelden eens dan?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Phusebox schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:12:
[...]

Netjes! Ze zijn kwa voorwaarden inderdaad heel soepel. Direct bij BMW is wel goedkoper, maar mocht je moeten opzeggen ben je de Sjaak.
S0epkip schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:19:
[...]

Geef die twee rekenvoorbeelden eens dan?
Even voor de duidelijkheid ik kijk naar segment auto's die nieuw circa 50k kosten.

Aankoop occasion van 3 tot 4 jaar oud €25.000
Verwachte verkoop/inruil na 4 jaar €12.500

Oftewel €12.500 afschrijving = €3.125 pj

Verzekering: 120 pm / €1.440 pj
Mrb: 75 pm / €900 pj
Onderhoud / banden over 4 jaar: €2.000 = €500 pj

Totale lasten zijn €5.965 per jaar. Oftewel €497 per maand. Een en ander valt en staat natuurlijk met de afschrijving, maar goed een jonge auto schrijft gewoon af. Vgl maar een auto kopen uit 2014/2015 vs 2010/2011. Die laatste zit gewoon op de helft van de prijs, dus 50% afschrijving vind ik dan wel reëel.

Enkel bij langer dan 4 jaar doorrijden wordt een occasion goedkoper omdat de volgende 4 jaar aanzienlijk minder per maand afschrijven.

Huidige lease voor een bak van 58k kost me 650 in de maand. Ik betaal over 4 jaar genomen dus €7.200 om een nieuwe auto rond te rijden ipv een occasion. Overigens, die occasions van €25.000 zijn lang niet zo luxe als wat ik nu heb besteld en uiteraard moet je net vinden wat je aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
B-Bandit schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:38:
[...]

Netjes! Ze zijn kwa voorwaarden inderdaad heel soepel. Direct bij BMW is wel goedkoper, maar mocht je moeten opzeggen ben je de Sjaak.

[...]

Even voor de duidelijkheid ik kijk naar segment auto's die nieuw circa 50k kosten.

Aankoop occasion van 3 tot 4 jaar oud €25.000
Verwachte verkoop/inruil na 4 jaar €12.500

Oftewel €12.500 afschrijving = €3.125 pj

Verzekering: 120 pm / €1.440 pj
Mrb: 75 pm / €900 pj
Onderhoud / banden over 4 jaar: €2.000 = €500 pj

Totale lasten zijn €5.965 per jaar. Oftewel €497 per maand. Een en ander valt en staat natuurlijk met de afschrijving, maar goed een jonge auto schrijft gewoon af. Vgl maar een auto kopen uit 2014/2015 vs 2010/2011. Die laatste zit gewoon op de helft van de prijs, dus 50% afschrijving vind ik dan wel reëel.

Enkel bij langer dan 4 jaar doorrijden wordt een occasion goedkoper omdat de volgende 4 jaar aanzienlijk minder per maand afschrijven.

Huidige lease voor een bak van 58k kost me 650 in de maand. Ik betaal over 4 jaar genomen dus €7.200 om een nieuwe auto rond te rijden ipv een occasion. Overigens, die occasions van €25.000 zijn lang niet zo luxe als wat ik nu heb besteld en uiteraard moet je net vinden wat je aanspreekt.
Je had het over een verschil van 500 versus 200 per maand in het voordeel van PL. Nu is je lease opeens 650 per maand.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
S0epkip schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:47:
[...]

Je had het over een verschil van 500 versus 200 per maand in het voordeel van PL. Nu is je lease opeens 650 per maand.
Natuurlijk niet. Hoe zou dat kunnen. Ik citeer mijzelf:
Een occasion kopen zou bij mij resulteren in 430 euro per maand aan lasten. Voor om en na bij 200 euro meer een gloednieuwe auto rijden vond ik leuk.
Ik had het over een meerprijs bij PL tov een occasion kopen. (430 + 200 =630, betrof even schatting uit de losse pols).. Dat betoog ik de gehele tijd toch al. Degene die denkt dat een PL goedkoper is dan een tweedehandsje verkijkt zich. Goedkoper dan nieuw kopen, jazeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
B-Bandit schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:51:
[...]

Natuurlijk niet. Hoe zou dat kunnen. Ik citeer mijzelf:

[...]

Ik had het over een meerprijs bij PL tov een occasion kopen. (430 + 200 =630, betrof even schatting uit de losse pols).. Dat betoog ik de gehele tijd toch al. Degene die denkt dat een PL goedkoper is dan een tweedehandsje verkijkt zich. Goedkoper dan nieuw kopen, jazeker.
Ach so! 200 Euro extra per maand om nieuw te rijden. Duidelijk.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:50

vhal

ಠ_ಠ

Moet zeggen dat de vele configurators voor PL nou niet echt uitblinken in volledigheid. meestal eindig je toch met een 'budget' uitvoering en is het kiezen van opties nou niet echt mogelijk. Zo keek ik eens naar de Octavia Combi maar dan is bijvoorbeeld de keuze op de site van Skoda magertjes. Motorkeuze lijkt al helemaal niet aan de orde. En dan lees je dit...
Phusebox schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:12:
[...]

... :/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 06:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

vhal schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:02:
Moet zeggen dat de vele configurators voor PL nou niet echt uitblinken in volledigheid. meestal eindig je toch met een 'budget' uitvoering en is het kiezen van opties nou niet echt mogelijk. Zo keek ik eens naar de Octavia Combi maar dan is bijvoorbeeld de keuze op de site van Skoda magertjes. Motorkeuze lijkt al helemaal niet aan de orde. En dan lees je dit...

[...]

Maar... auto's koop (of in dit geval lease) je toch niet vanaf een website? Het is leuker en beter om gewoon bij de dealer naar binnen te stappen en een op een met een verkoper jouw situatie en wensen door te nemen. Het is immers handel en dat is mensenbusiness. En vanuit die gesprekken kan je vervolgens praten over prijzen / kortingen etcetera.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@AllSeeyinEye dat sowieso maar ik mis een stukje voorpret om van tevoren even te kijken wat mogelijk is. De normale configurators zijn wat dat betreft uitgebreider, hoe het zit met zakelijke lease weet ik niet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 06:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

vhal schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:17:
@AllSeeyinEye dat sowieso maar ik mis een stukje voorpret om van tevoren even te kijken wat mogelijk is. De normale configurators zijn wat dat betreft uitgebreider, hoe het zit met zakelijke lease weet ik niet.
Die configurator geeft je een idee in welke orde van grootte je moet denken (auto kost tussen zeg 300 en 500 / maand). In een gesprek kan je invulling aan je configuratie geven, want er is altijd meer mogelijk dan wat in welke configurator dan ook staat.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
B-Bandit schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:38:
[...]

Direct bij BMW was bij mij 50 euro per maand duurder.

vhal schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:02:

[...]

Wat bedoel je?

[ Voor 45% gewijzigd door Phusebox op 06-04-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:52:
[...]

Een auto voor dat bedrag zit rond de 40k, niet 30k.
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:34:
[...]

Tuurlijk, TCO; belasting, verzekering en onderhoud in iets mindere mate. Maar in dit geval is het wel erg veel geld neerleggen voor dat stukje "zekerheid" of het "nieuwe auto rijden".
Niet iedereen wil zo goedkoop mogelijk in een verhuisdoos op wielen zitten.
[...]

Voorzienbare tegenvaller dan, want een auto snel liquide maken kost je meer geld dan de afkoopsom. Oftewel, je moet je auto scherp verkopen of zelfs aan een handelaar als het snel moet.

[...]

Precies. Privé ben je hetzelfde of meer kwijt voor zo'n auto hoor. ;)
Jackson6 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:16:
[...]

Klopt, je staat geregistreerd omdat je een verplichting aan gaat, dat heeft te maken met de hoogte van het bedrag. Maar in feite leen je geen geld, dat je leased om dat je de auto zelf niet kanWIL kopen dat is weer een ander verhaal.
Kunnen en willen. Ik heb helemaal geen zin om veel geld in een auto te hebben zitten. Dat vind ik juist zonde van het geld.

@smurfinmark de ANWB voorwaarden zijn vrij slecht als je die vergelijkt met keurmerk private lease. Daar is het risico max 6 maanden, maar eigenlijk lager. Berekening heb ik hier al eerder gepost.
[...]

Tsja. Dat kan je duur vinden. Maar een gezin prop je niet in een Up. Ook verdienen we allebei geld, dus naast een mooi huis hoort ook een mooie auto. ;)
[...]

Dan sluit je bij een ander af die niet zo duur is? :? 12 maanden afkopen kom ik zelden nog tegen eigenlijk, zelfs steeds meer maandelijks opzegbaar na een jaar (dan zou ook de BKR wegmoeten, maar dat gebeurt dan weer niet).
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:49:
[...]

Je hebt gelijk, ik had moeten schrijven: je kunt er niet goedkoop vanaf. Waarmee ik alleen aan wil tonen dat PL je geen extra flexibiliteit gunt.

Wat betreft je stelling, bijvoorbeeld, ANWB Audi A1 48 mnd = 369, 24 mnd = 459. Dat is dan al 2340 Euro.
Verkoop die Audi A1 eens binnen een week... Dan los je wel meer dan 2.340 euro aan een handelaar.
[...]

Voor zo'n oude auto vind ik dat best wel een hoge km-prijs eigenlijk, vooral als het duurste (afschrijving) eruit is.
[...]

Het komt op hetzelfde neer. Nederlanders is wijsgemaakt dat geld lenen voor een auto niet slim is (maar met z'n allen de huizenmarkt opblazen met tonnen geleend geld wel). Daarom groeit private lease nu zo hard: het komt op hetzelfde neer, maar onder een naam die mensen niet afschrikt.

[...]
Onvergelijkbaar. Looptijd, etc, etc zijn appels en groente qua vergelijk.

@vhal Bij Alphabet kan je meestal een uitvoering wel vragen of aanpassen. Niet altijd overigens. Verder duurt een reactie wel vaak een dag of langer, daar valt nog wel wat te verbeteren. Alleen de online configurator van Peugeot is vrij volledig, hoewel Opel nu ook reclame maakt dat alles te kiezen en configureren als PL.

Kijk, voor de fabrikanten is het simpel, hoe of hoe moeten er auto's verkocht worden. Dan hebben ze liever PL dan geen verkoop en wordt er ook een stukje marketingbudget tegenaan gegooid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Phusebox dat het blijkbaar lastig was om de configuratie te wijzigen via Alphabet. Ik zie dat @Señor Sjon al hierover had gepost, ik weet niet hoe jouw ervaring was maar het klonk nogal log en moeizaam.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb ze toen de configuratie gemaild met optiecodes e.d. Dus niet de hele specslijst van de auto, maar alleen de auto + motor + kleur + uitvoering + opties + bijbehorende consumentenprijzen. Je moet het hun ook makkelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Señor Sjon schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:43:
Ik heb ze toen de configuratie gemaild met optiecodes e.d. Dus niet de hele specslijst van de auto, maar alleen de auto + motor + kleur + uitvoering + opties + bijbehorende consumentenprijzen. Je moet het hun ook makkelijk maken.
vhal schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:40:
@Phusebox dat het blijkbaar lastig was om de configuratie te wijzigen via Alphabet. Ik zie dat @Señor Sjon al hierover had gepost, ik weet niet hoe jouw ervaring was maar het klonk nogal log en moeizaam.
Ik heb ze hetzelfde gestuurd, zelfs met de optiecodes van de fabrikant... En dan nog heeft het ruim 3 (drie!) weken geduurd voordat ik de juiste configuratie had, en zelfs daarop ontbrak de kleur van de bekleding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nu zijn dure duitsers ook wel merken waar je een halve telefoongids door moet voor alle opties en combinaties. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Señor Sjon schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:37:
Voor zo'n oude auto vind ik dat best wel een hoge km-prijs eigenlijk, vooral als het duurste (afschrijving) eruit is.
De prijs "tot nog toe" was incl. alle afschrijving naar 0. Dat leidt inderdaad tot een hogere kilometerprijs, en het ding maakt weinig kilometers, wat ook leidt tot een hogere kilometerprijs.
Zonder afschrijving kost-ie nu 21 cent per km, incl. brandstof/onderhoud/verzekering/belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
[quote]Señor Sjon schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:37:
[...]

@smurfinmark de ANWB voorwaarden zijn vrij slecht als je die vergelijkt met keurmerk private lease. Daar is het risico max 6 maanden, maar eigenlijk lager. Berekening heb ik hier al eerder gepost.

[...]

De ANWB heeft het keurmerk PL, dat lijkt me dus sterk.

Tenzij de ANWB niet voldoet aan de eisen van keurmerk, maar het wel voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

PL is mijns inziens, ongeacht een hoge of lage rentestand, alleen interessant bij een boodschappenautootje waarmee je niet meer dan 10k km per jaar gaat rijden. Om dit met een CX-5 te doen lijkt van €500 mij ook een beetje overdreven. Maar zelfs met een Up van €200 betaal je alsnog €2400 per jaar voor iets wat na het loopcontract nog steeds niet van jou is. Terwijl je het boodschappenautootje ook (bijna) nieuw kan kopen voor €10k...

Voor mensen die bijvoorbeeld 30k km per jaar rijden lijkt PL bij voorbaat al niet rendabel, maar misschien is er hier iemand die wél een contract van >10k km per jaar heeft en zijn keuze wil toelichten om het toch wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 22:51
Wij hebben sinds november 2017 een VW Beats Up! 1.0 TSI 90pk PL voor 24 maanden aangeschaft.
Doel is om de auto na de looptijd over te kopen gezien het een erg prettig en volwassen autootje is met de TSI motor. Alle leuke snufjes zitten er op: LMV 16", achteruitrijcamera, parkeersensoren, verwarmde buitenspiegels, getinte achterramen, Beats! audio systeem etc etc. Nieuwwaarde is € 15,650.

Wij betalen o.b.v. 25.000 km per jaar bijna €300,-
De luxe i.c.m. geen kopzorgen over je vervoer, dure reparaties, afschijving etc vind ik het totaal niet prijzig en heb ik na vele berekeningen besloten om deze auto in de PL aan te schaffen voor 24 maanden bij VW Leasing. Na die 24 maanden krijg je een keurig aanbod voor overname (over het algemeen ligt dit 750-1000 EUR lager dan bij occasion/auto dealers. Is inmiddels mijn tweede PL contract voor 24 maanden 8) ).

Foto's (precies in deze kleuren hebben wij 'm):

https://www.google.nl/sea...949#imgrc=OAmtGWbtRPi2BM:

https://www.google.nl/sea...949#imgrc=QbiXT9Gu_zH5aM:

[ Voor 32% gewijzigd door Lekiame op 06-04-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
MeltedForest schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:09:
[...]

PL is mijns inziens, ongeacht een hoge of lage rentestand, alleen interessant bij een boodschappenautootje waarmee je niet meer dan 10k km per jaar gaat rijden. Om dit met een CX-5 te doen lijkt van €500 mij ook een beetje overdreven. Maar zelfs met een Up van €200 betaal je alsnog €2400 per jaar voor iets wat na het loopcontract nog steeds niet van jou is. Terwijl je het boodschappenautootje ook (bijna) nieuw kan kopen voor €10k...

Voor mensen die bijvoorbeeld 30k km per jaar rijden lijkt PL bij voorbaat al niet rendabel, maar misschien is er hier iemand die wél een contract van >10k km per jaar heeft en zijn keuze wil toelichten om het toch wel te doen.
Ik rij een 108 met 24.000 kilometer per jaar à 290 euro per maand zonder luxe opties als touchscreen en parkeersensoren (wel airco!) :-) De rede dat ik zoveel km heb is omdat je bij Justlease maandelijks bundels hebt en ik met 1.500 km net niet uitkom, dus dan maar 2.000 moet nemen.Scheelt een tientje of zo op maand basis.

Of het rendabel is of niet laat ik even in het midden. Want het feit blijft dat je maandelijks voor iets betaald wat niet van jou is op het einde van het contract.

Maar ik ben gaan leasen en niet een auto ben gaan financieren of tweedehands ben gaan kopen is dat ik in het verleden te vaak een miskoop heb gedaan met auto's. Bij 1 wagen stond ik zelfs vaker stil dan dit ik onderweg was. Dit koste mij bakken met geld. Toen kwam er een gunstige actie bij JL (€1.000 euro extra bij het inleveren van je huidige auto en een 'comfort' uitrusting met de prijs van een 'kale' wagen.) Daarnaast vind ik het enorm fijn dat ik nu gewoon 1 bedrag per maand kwijt ben aan mijn auto. Dit zorgt ervoor dat ik elke maand weer een klein beetje kan sparen.

Maar het aller aller aller belangrijkste voor mij is nog steeds dat ik elke dag in een auto stap die altijd werkt. Gewoon geen gezeik.

En als over 9 maanden mijn contract afloopt en JL met een gunstig bod komt, dan koop ik de wagen gewoon. Ik weet dan precies wat er met deze auto is gebeurd en dat geeft mij een fijn gevoel. Dat ik die wagen dan veelte duur heb gekocht, so be it.

[ Voor 5% gewijzigd door Jasphur op 06-04-2018 11:23 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Ik lease zakelijk, maar rijdt niet privé. Mijn vrouw werkt in de buurt, dus de 10k km zijn bijna allemaal privé. Meestal langere ritten van 100+ km enkele reis. Dan zitten we graag comfortabel. Overigens had ik mazzel met de Qashqai, zo goedkoop is ie nooit meer geweest. Mijn volgende keuze zou de BMW 4 GC of de CX-5 zijn. Gewoon omdat ik het ook mooie, ruime auto's vindt èn ze road presence hebben. Iets groots in de binnenspiegel helpt ook om de linkerbaan vrij te krijgen. >:)

Niet iedereen rijdt als een accountant rondt. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 06-04-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Heb altijd het idee dat mensen die met argumenten aankomen als "ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben" en "geen zorgen over de kosten". Het financieel krap hebben of niet zo goed met geld om kunnen gaan?

Heb mij nog nooit druk gemaakt over de maandlasten/onderhoudskosten van mijn auto. Natuurlijk valt het altijd tegen als je een dure reparatie hebt. Echter dat hoort er gewoon bij en daarvoor heb je een buffer. Bij PL zit dit gewoon in de prijs en betaal je dit eigenlijk al maandelijks. Je maakt jezelf iets wijs als je denkt dat je dit nu niet betaald (+ meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mij gaat het meer omdat ik geen zin heb in het onderhandelingscircus bij koop- en verkoop. Een 10-15k occasion verkopen ipv inruilen is toch wel een gedoe met hoge geldstromen. Kies je voor de veiligheid van inruil, dan laat je ook weer 10-20% liggen. Daar heb ik gewoon geen zin meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
[...]

PL is mijns inziens, ongeacht een hoge of lage rentestand, alleen interessant bij een boodschappenautootje waarmee je niet meer dan 10k km per jaar gaat rijden.
De meerkosten van een hoger aantal kilometers zijn (naar wat ik heb gezien) wel redelijk. Een eigen auto kost ook flink meer als je meer rijdt. Snellere afschrijving, vaker bij de garage.

Alleen is de keuze in auto's erg low end. Zoek maar eens een BMW 340i bij al die PL aanbieders. De meesten hebben al geen 3-serie of alleen een 318 op de site staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Mirved schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:29:
Heb altijd het idee dat mensen die met argumenten aankomen als "ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben" en "geen zorgen over de kosten". Het financieel krap hebben of niet zo goed met geld om kunnen gaan?

Heb mij nog nooit druk gemaakt over de maandlasten/onderhoudskosten van mijn auto. Natuurlijk valt het altijd tegen als je een dure reparatie hebt. Echter dat hoort er gewoon bij en daarvoor heb je een buffer. Bij PL zit dit gewoon in de prijs en betaal je dit eigenlijk al maandelijks. Je maakt jezelf iets wijs als je denkt dat je dit nu niet betaald (+ meer).
Er is een verschil tussen niet goed om geld kunnen omgaan, en juist heel goed kunnen budgetteren en dan tegenvallers hebben. Ik heb in het verleden meermaals gehad dat er een keer flink wat tegen zat bij een auto waardoor er ineens toch nog een extra reparatie van 1500 gedaan moest worden. Was dat financieel een probleem? Absoluut niet, maar zodra ik dat dan invul in mijn excel met autokosten pakt de berekening voor die auto ineens anders uit.

Zelfde met verkoop occasion zoals genoemd door @Señor Sjon, recent nog een privé auto verkocht, die auto hadden we gekocht met het idee er een jaar of 4 mee te rijden, maar na 2 jaar bleek dat onze situatie dusdanig anders was geworden (ik ga op de fiets naar m'n werk, vriendin werkt minder) dat we geen 2 diesels voor de deur wilden hebben dus die auto kon weg. Bij verkoop neem je dan toch een veel groter verlies dan wanneer je 4 jaar gereden had, en daarnaast is het idd ook de trade-off tussen half Nederland aan de deur en proefrijden of in mijn geval binnen 1 dag verkocht (via de auto-poetser) aan een handelaar en dan minder krijgen.

Uiteindelijk heeft beide z'n voors en tegens, maar ik weet wel dat ik PL niet zomaar opzij schuif wanneer onze huidige auto aan vervanging toe is en dat heeft 0 te maken met financieel plannen of het geld niet hebben, maar veel meer met totale kosten van een auto hebben en de ervaring van 4 jong gebruikte occasions van 2/3 jaar oud bij aanschaf die we hiervoor gereden hebben en de totale kostenberekening die ik daar op los heb gelaten na uiteindelijke verkoop.

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 06-04-2018 11:44 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 106 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.