Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:55
Interessante discussie, maar ik denk niet dat je bij voorbaat kunt stellen dat kopen of juist PL goedkoper / duurder is. Dat hangt echt van de auto en situatie af. En vaak is het geen pure 1-1 afweging, maar spelen er veel variabelen en overwegingen.

In mijn geval rij ik graag een 3 touring. Private Lease zou dat een gloednieuwe zijn, maar particulier zou ik zoiets nooit nieuw kopen. Ik rij nu een gebruikte 3 touring, gekocht nog geen 3 jaar oud en 72.000km. Ja, dit is dus goedkoper dan private lease in mijn berekeningen en heb dus hiervoor gekozen. Maar een objectieve vergelijking is het natuurlijk niet, omdat het toch gebruikt vs nieuw PL is.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Mirved schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:29:
Heb altijd het idee dat mensen die met argumenten aankomen als "ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben" en "geen zorgen over de kosten". Het financieel krap hebben of niet zo goed met geld om kunnen gaan?

Heb mij nog nooit druk gemaakt over de maandlasten/onderhoudskosten van mijn auto. Natuurlijk valt het altijd tegen als je een dure reparatie hebt. Echter dat hoort er gewoon bij en daarvoor heb je een buffer. Bij PL zit dit gewoon in de prijs en betaal je dit eigenlijk al maandelijks. Je maakt jezelf iets wijs als je denkt dat je dit nu niet betaald (+ meer).
Ik zal eerlijk toegeven dat ik het niet ruim heb, maar die 300 euro in de maand is geen probleem. Als een persoon het echt krap heeft dan zou ik PL nooit aanraden. Aan de andere kant denk ik dat juist dat een persoon die private leaset prima met geld om kan gaan. Een beetje normaal persoon denkt er goed over na alvorens hij/zij gaat leasen. Daar hoort ook een begroting bij voor in ieder geval de duur van het contract.

Vergeet ook niet dat bij de PL prijs ook de 'aanschaf' (let op de ' ) ook in de maandelijkse prijs zit.

edit: En als iemand denkt dat het onderhoud gratis is bij PL dan moet diegene misschien ook maar niet leasen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Jasphur op 06-04-2018 11:52 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
Naar mijn idee zijn de normen die ze hanteren voor wie wel/niet in aanmerking komt voor private lease, dus de financiële toetsing, al strikter dan voorheen bij leningen etc werd toegepast. Van mij mogen ze dat nog wat strenger maken zodat mensen beschermd worden tegen te grote financiële risico's.

Iemand die het echt krap heeft zal denk ik nu al niet zo makkelijk door de toetsing komen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Bedankt voor je toelichting dat zijn situaties waar ik inderdaad nog nooit bij stil gestaan heb/ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Jasphur schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:21:
Want het feit blijft dat je maandelijks voor iets betaald wat niet van jou is op het einde van het contract.
Deze dooddoener komt vaker langs, maar het is hetzelfde als zeggen dat je bij aanschaf betaalt voor iets van 4 jaar later veel minder waard is.
Mijn auto is ook niet van mij als ik hem wegdoe. Het "na afloop" argument ontgaat me dan ook volledig.
Zeg dan gewoon dat-ie nu niet van jou is.
Sander schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:43:
daarnaast is het idd ook de trade-off tussen half Nederland aan de deur en proefrijden of in mijn geval binnen 1 dag verkocht (via de auto-poetser) aan een handelaar en dan minder krijgen.
Ik verkocht m'n toen 4 jaar oude auto na 4 maanden op Autoscout zonder proefrit aan de eerste kijker. De betaling gewoon bij mij thuis op mijn laptop van Rabo naar Rabo, koffie opdrinken, en er achterkomen dat de informatie op postkantoor.nl niet klopt en we verder moesten rijden om hem over te schrijven. Dat is ondertussen bijna 3 jaar geleden en ze hebben hem nog steeds.
Zo kon ik zonder inruilen zelf een oudere auto gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:19:
[...]

Ik verkocht m'n toen 4 jaar oude auto na 4 maanden op Autoscout zonder proefrit aan de eerste kijker. De betaling gewoon bij mij thuis op mijn laptop van Rabo naar Rabo, koffie opdrinken, en er achterkomen dat de informatie op postkantoor.nl niet klopt en we verder moesten rijden om hem over te schrijven. Dat is ondertussen bijna 3 jaar geleden en ze hebben hem nog steeds.
Jep dat heb ik ook wel eens gehad, maar dan wel na een veel kortere periode, in mijn geval was het verlies van 4 maanden wachten (4 x MRB diesel en 4 x verzekering) redelijk dicht in de buurt gekomen van wat ik nu minder kreeg van de handelaar. En dan hoefde ik in dit geval ook geen geld te betalen voor adverteren, geen tijd in foto's mails etc etc. Maar we raken offtopic.

Ik denk dat de conclusie net als een keer of 20 eerder in dit topic is: Het hangt heel erg van situatie af of iets uit kan of niet en ook van aanbiedingen van bepaalde merken. Het is me wel duidelijk dat als je heel specifiek in je hoofd hebt wat je wil gaan rijden dat het dan een lastig verhaal kan worden qua budget(maar dat is een passende occasion vinden dan vaak ook ;-)), ben je flexibeler in je lijst met modellen en opties dan kan er maar zomaar iets moois voorbij komen voor een prijs waar je zeker niet voor wil kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
mhr-zip schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:07:
[...]

Heb je je al verdiept wat het betekend dat je een private lease auto neemt icm straks evt een huis kopen?
Jahoor, ik wil graag 2 jaar gaan leasen en de komende 2 jaar ga ik geen huis kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 17:03
RemcoDelft schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:19:
[...]

Deze dooddoener komt vaker langs, maar het is hetzelfde als zeggen dat je bij aanschaf betaalt voor iets van 4 jaar later veel minder waard is.
Mijn auto is ook niet van mij als ik hem wegdoe. Het "na afloop" argument ontgaat me dan ook volledig.
Zeg dan gewoon dat-ie nu niet van jou is.

[...]

Heeft dat ding 4 maanden te koop gestaan? Tot zover 'de snelle verkoop' die hier soms langskomt. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ben private lease gegaan omdat je dan een vast bedrag per maand heb en veel kosten daar al bij inbegrepen zijn.

Ik kan ook wel doortuffen met mijn huidige oude auto die ik voor nog geen €1500 heb kunnnen kopen en bijna een ton mee heb gereden.(Was bedoelt voor 1 of 2 jaar, rijd er nu bijna 6 jaar in :P) Heb bij deze 2x de distributieriem moeten vervangen en de enige reparatie was een defecte radiator en een lekke band...)

Had dus 3 keuzes: (Op basis van mijn gevoel/.ervaring.)

- 2e hands
Voordeel: Goedkoop(er)
Nadeel: De kans dat je een reparatiemagneet koopt.

- Nieuw
Voordeel: Hij is na x aantal maanden van jezelf.
Nadeel: Kosten per maand, inruilwaarde na x aantal maanden.

- Lease:
Voordeel: Vaste lasten, "geen" extra kosten, je kan na leasetermijn weer in nieuwe stappen zonder zoprgen.)
Nadeel: Duurder, auto is na leasetermijn niet automatische van jouw.

Ik ben nu een idioot die dus een Grandland X leased (kan hem over weekje ophalen.) en zijn oude bak (21 jaar oude Vectra) voor paar tientjes per maand aanhoud speciaal voor mijn lieve liliputter hond van 80 kilo :P

En ja ik weet van de BKR/Huis kopen etc. Maar daar moet je ook opletten als je een telefoon "koopt" bij je provider....

[ Voor 5% gewijzigd door Illegal_Alien op 06-04-2018 16:27 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:54
Illegal_Alien schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:25:
Ben private lease gegaan omdat je dan een vast bedrag per maand heb en veel kosten daar al bij inbegrepen zijn.

Ik kan ook wel doortuffen met mijn huidige oude auto die ik voor nog geen €1500 heb kunnnen kopen en bijna een ton mee heb gereden.(Was bedoelt voor 1 of 2 jaar, rijd er nu bijna 6 jaar in :P) Heb bij deze 2x de distributieriem moeten vervangen en de enige reparatie was een defecte radiator en een lekke band...)

Had dus 3 keuzes: (Op basis van mijn gevoel/.ervaring.)

- 2e hands
Voordeel: Goedkoop(er)
Nadeel: De kans dat je een reparatiemagneet koopt.

- Nieuw
Voordeel: Hij is na x aantal maanden van jezelf.
Nadeel: Kosten per maand, inruilwaarde na x aantal maanden.

- Lease:
Voordeel: Vaste lasten, "geen" extra kosten, je kan na leasetermijn weer in nieuwe stappen zonder zoprgen.)

Ik ben nu een idioot die dus een Grandland X leased (kan hem over weekje ophalen.) en zijn oude bak (21 jaar oude Vectra) voor paar tientjes per maand aanhoud speciaal voor mijn lieve liliputter hond van 80 kilo :P

En ja ik weet van de BKR/Huis kopen etc. Maar daar moet je ook opletten als je een telefoon "koopt" bij je provider....
Maar de impact van een teleofonaankoop op een potentiële hypotheek is aanzienlijk kleiner dan de impact wanneer je een meerjarig private leasecontract afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
Illegal_Alien schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:25:
- Lease:
Hier hadden we het nou net over dat dit juist een voordeel is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Señor Sjon schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:55:
Heeft dat ding 4 maanden te koop gestaan? Tot zover 'de snelle verkoop' die hier soms langskomt. :P
Ja, maar zonder er moeite in te doen omdat hij gewoon nog in gebruik was. Het was meer zoiets van "als-ie weg is zoeken we verder".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:21
Hmm, ik was erg geïnteresseerd in een Micra bij de ANWB, maar zie eigenlijk dat de eisen qua steenslag op de voorruit eigenlijk lachwekkend zijn bij inlevering, waardoor je dus standaard geld mag afdragen.
In sectie A (gebied recht voor je neus) mag géén enkele pit of steenslag zitten.

Alsof je ook maar kan kiezen waar die steenterecht komt :'). Verder heeft elke auto na 80.000 km wel pitten. Zit je op het verkeerde moment op een kapot gereden ZOAB dan kun je meerdere achterelkaar krijgen.

Je kan 50.000km rijden zonder steenslag, en dan ineens je ruit vol hebben doordat je op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent.
Je kan zo voorzichtig rijden, veel afstand houden etc, maar een tegenliggende vrachtwagen kan je eenvoudig meerdere putten bezorgen, die in sectie A terecht komen.
Dit is voor mij een reden om te weigeren iig.

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 12-04-2018 23:24 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@GAIAjohan gaat het puur om inleveren? Anders kan je gewoon elke put laten repareren zolang daar geen eigen risico voor bestaat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Tsurany schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:59:
@GAIAjohan gaat het puur om inleveren? Anders kan je gewoon elke put laten repareren zolang daar geen eigen risico voor bestaat.
Zoals het er staat mag er niets in sectie A gebeurd zijn. Dus gerepareerde putten mag niet.
Putten met uitlopers, oftewel sterretjes mogen ook in het geheel niet voorkomen, nergens op ruit(!)
Na reparatie zijn die nog altijd zichtbaar, dus zal ook een no-go zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 13-04-2018 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
GAIAjohan schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:21:
Hmm, ik was erg geïnteresseerd in een Micra bij de ANWB, maar zie eigenlijk dat de eisen qua steenslag op de voorruit eigenlijk lachwekkend zijn bij inlevering, waardoor je dus standaard geld mag afdragen.
Dat kan je dan toch gewoon incalculeren? Een nieuwe ruit kost misschien 250 euro? Dat is een 4 tot 20 euro per maand, afhankelijk van de looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
RemcoDelft schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:11:
[...]

Dat kan je dan toch gewoon incalculeren? Een nieuwe ruit kost misschien 250 euro? Dat is een 4 tot 20 euro per maand, afhankelijk van de looptijd.
Een nieuwe ruit gaat voor verzekeraars en leasemaatschappijen eerder richting €500 ;). Zeker met sensoren erin. In ieder geval kostte mijn ruit, zonder speciale zaken de verzekeraar iets onder de €500..

Ik geloof dat steenslag, ook in sectie A, gewoon bij normaal gebruik-kan- horen en daarom ook risico voor de ANWB is..

[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 13-04-2018 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GAIAjohan schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:05:
[...]

Zoals het er staat mag er niets in sectie A gebeurd zijn. Dus gerepareerde putten mag niet.
Putten met uitlopers, oftewel sterretjes mogen ook in het geheel niet voorkomen, nergens op ruit(!)
Na reparatie zijn die nog altijd zichtbaar, dus zal ook een no-go zijn?
Dan is dus de vraag wat het eigen risico is bij het vervangen van de voorruit bij schade door steenslag.
Volgens hun voorwaarden:
"Wat is mijn eigen risico bij schade of glasreparatie?
Je hebt een dekking met een eigen bijdrage van maximaal €300 per niet verhaalbare schade. Stel er is een schade van €800, dan betaal je €300 eigen bijdrage. Is het schadebedrag lager dan het eigen risico hoef je alleen het schadebedrag te betalen.

Bij ruitvervanging krijg je €68 korting op eigen bijdrage van €300 en betaal je dus maximaal €232 euro. Bij harsreparatie van glasschade wordt geen eigen bijdrage in rekening gebracht.
"

En in de inleverinstructies staat het volgende:
"Steenslag op de voorruit, mits deze zich niet in sectie
A van de voorruit bevindt, niet groter dan 1 cm is, en
waarbij er geen sprake is van barstjes in de buitenste
glaslaag (zie afbeelding)

Ik lees dus niet dat gerepareerde steenslag onacceptabel is. Je loopt dus enkel een beperkt eigen risico bij ruitschade die niet te repareren is.

[ Voor 48% gewijzigd door Tsurany op 13-04-2018 00:35 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Tsurany schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:27:
[...]

En in de inleverinstructies staat het volgende:
A van de voorruit bevindt, niet groter dan 1 cm is, en

Ik lees dus niet dat gerepareerde steenslag onacceptabel is. Je loopt dus enkel een beperkt eigen risico bij ruitschade die niet te repareren is.
Euh, lees dat stukje nog eens:
acceptabel
A van de voorruit bevindt,
niet groter dan 1 cm is, en

onacceptabel
Steenslag in sectie A van de voorruit •

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GAIAjohan schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:33:
[...]

Euh, lees dat stukje nog eens:
acceptabel
A van de voorruit bevindt,
niet groter dan 1 cm is, en

onacceptabel
Steenslag in sectie A van de voorruit •
Nogmaals, ik zie nergens dat gerepareerde steenslag onacceptabel is. Steenslag gerepareerd met hars is heel wat slechter te zien dan niet gerepareerde steenslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Gewone steenslag, 1 laag diep bv, wordt niet geharst. Ik ben ook weleens met zoiets naar een schadeherstelbedrijf geweest toen ik een echte ster liet opvullen.
"Voor zulke putjes is de hars niet bedoeld"

En ik kan je zeggen dat gerepareerde sterretjes altijd goed zichtbaar blijven. Net zoals met een lakstift op je motorkap aan de gang gaan

[ Voor 25% gewijzigd door GAIAjohan op 13-04-2018 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:02
Zag zojuist reclame langskomen voor een Skoda Fabia Combi voor 199 euro (10.000 / 36mnd). Dat lijkt me erg goedkoop, gezien de hoeveelheid auto die je daar voor krijgt. Bij de meeste concurrenten heb je voor die prijs net een VW UP? Anderzijds ook wel een van de saaiste auto's die ik kan bedenken.. Verleidelijk ;)

https://www.muntstadprive...ia-combi-active-1-0-75-pk

[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 13-04-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Valorian schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:49:
Zag zojuist reclame langskomen voor een Skoda Fabia Combi voor 199 euro (10.000 / 36mnd). Dat lijkt me erg goedkoop, gezien de hoeveelheid auto die je daar voor krijgt. Bij de meeste concurrenten heb je voor die prijs net een VW UP? Anderzijds ook wel een van de saaiste auto's die ik kan bedenken.. Verleidelijk ;)

Het is het model met de zwakste motor en de minste opties. Er zit bijvoorbeeld geen cruise control op de auto, wat bij veel private lease voertuigen wel standaard is. Je krijgt er veel ruimte voor terug maar verder absoluut geen luxe, dat maakt de prijs zo laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1234
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-08 13:57
Valorian schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:49:

Bijna niet te overtreffen actie, maar geen airco is toch een gemis.
Weet iemand nog leuke acties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
vincent_1234 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:09:
[...]

Peugeot 108 is in de aanbieding, begint met €169,- maar wordt snel duur als je opties wil.

https://privatelease.peug...Niu2ZrdttoCFQsO4Aod0FAIgQ

[ Voor 79% gewijzigd door assje op 13-04-2018 09:31 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1234
assje schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:28:
[...]

Peugeot 108 is in de aanbieding, begint met €169,- maar wordt snel duur als je opties wil.

https://privatelease.peug...Niu2ZrdttoCFQsO4Aod0FAIgQ
Ik heb hier in gezeten, als je groter dan 1 meter 50 bent valt deze auto af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 13:02
Tsurany schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:04:
[...]

Het is het model met de zwakste motor en de minste opties. Er zit bijvoorbeeld geen cruise control op de auto, wat bij veel private lease voertuigen wel standaard is. Je krijgt er veel ruimte voor terug maar verder absoluut geen luxe, dat maakt de prijs zo laag.
[...]

Gemis aan airco en cruise control weerhoudt mij ook...

Een andere leuke actie kán zijn een paar jaar oude Toyota Auris Private lease voor 275 mits je bereid bent hem 4x per maand te delen. Dan wordt het v.a. 275 euro per maand. Wel een hele complete en relatief zuinige grote auto. Als je contact opneemt met Snappcar kijken ze in hun systeem of er in jouw postcodegebied al 'gedeeld' wordt en zo ja hoeveel. Op basis daarvan geven ze aan of je in aanmerking komt voor 4x delen of 2x delen (minder korting).
https://privatelease.snappcar.nl/toyota/auris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Valorian schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:33:
[...]

[...]

Gemis aan airco en cruise control weerhoudt mij ook...

Een andere leuke actie kán zijn een paar jaar oude Toyota Auris Private lease voor 275 mits je bereid bent hem 4x per maand te delen. Dan wordt het v.a. 275 euro per maand. Wel een hele complete en relatief zuinige grote auto. Als je contact opneemt met Snappcar kijken ze in hun systeem of er in jouw postcodegebied al 'gedeeld' wordt en zo ja hoeveel. Op basis daarvan geven ze aan of je in aanmerking komt voor 4x delen of 2x delen (minder korting).
https://privatelease.snappcar.nl/toyota/auris/
Ik vind het verplicht uit moeten lenen van de auto een enorm grote beperking en de korting die daar tegenover staat vrij matig. Als jouw auto niet populair is moet je hem zelf aan de man brengen en er voor zorgen dat hij een minimum aantal dagen per maand beschikbaar is en je minimaal 70% van de verzoeken accepteert. Bovendien moet je zelf de administratie afhandelen wat ook tijd kost.

Bij bekeuringen moet je deze zelf voorschieten en ben je verantwoordelijk voor het op tijd betalen van de bekeuringen. Je moet schades die door huurders gereden worden documenteren en afhandelen met de verzekering. Meld je de schade te laat dan komt hij voor eigen risico.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 13-04-2018 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
GAIAjohan schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:42:
Gewone steenslag, 1 laag diep bv, wordt niet geharst. Ik ben ook weleens met zoiets naar een schadeherstelbedrijf geweest toen ik een echte ster liet opvullen.
"Voor zulke putjes is de hars niet bedoeld"

En ik kan je zeggen dat gerepareerde sterretjes altijd goed zichtbaar blijven. Net zoals met een lakstift op je motorkap aan de gang gaan
De voorwaarde die je noemt is een APK-afkeur, daarom pikken ze het niet bij inname. Als je gewoon je ruit laat repareren is er geen haan die ernaar kraait. Je doet wel licht panisch over een vrij standaard voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Señor Sjon schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:46:
[...]

De voorwaarde die je noemt is een APK-afkeur, daarom pikken ze het niet bij inname. Als je gewoon je ruit laat repareren is er geen haan die ernaar kraait. Je doet wel licht panisch over een vrij standaard voorwaarde.
Een pit in sectie A is helemaal geen apk afkeur.
Daar zijn nog wel meer zaken voor nodig. Heck, zelfs een scheur hoeft geen apk afkeur te zijn.
Artikel 93
In het vlak voor het directe gezichtsveld mogen, in afwijking van artikel 94 de volgende beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn:
enkelvoudige scheuren, ongeacht de lengte;
oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer dan 5 mm bedraagt;
beschadigingen of verkleuringen waarvan de afmetingen zodanig zijn, dat een denkbeeldig getrokken cirkel om de gehele beschadiging of verkleuring heen een diameter heeft van niet meer dan 20 mm.

[ Voor 32% gewijzigd door GAIAjohan op 13-04-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een gevulde pit zie je nauwelijks terug.
APK keuringseisen voor de voorruit
Bij de APK keuring wordt gekeken naar de ruiten van de auto. Met name de voorruit wordt geïnspecteerd op beschadigingen. In de voorruit worden wettelijk drie vlakken bepaald waar tijdens de APK naar gekeken wordt: directe gezichtsveld, indirecte gezichtsveld en de rest.

Directe gezichtsveld bepaal je door het hoogste punt van het stuur te nemen tot het hoogste punt van de ruitenwisser in rechtopstaande stand. Voor de breedte geldt: hou een A4 papier (liggend) direct boven het stuur, tot waar de zijkanten komen is het directe gezichtsveld.

Indirecte gezichtsveld bepaal je door bovenstaand A4 vel te spiegelen ten opzichte van het midden van de ruit. Hierdoor kijk je door het passagiersgedeelte van de voorruit.

De rest van de voorruit is alles wat hier buiten valt.

Bovenstaande is van belang om te bepalen of een ruit nog toegestaan is.

In het directe gezichtsveld zijn verkleuringen en beschadigingen van kleiner dan 20 mm volgens de APK keuringseisen toegestaan. Oppervlakte krassen smaller dan 5 millimeter en enkelvoudige scheuren, zonder vertakkingen, zijn in veel gevallen ook nog toegestaan.

In het indirecte gezichtsveld zijn naast bovenstaande verkleuringen en beschadigingen van 20mm tot 50mm nog toegestaan.

In de rest van de ruit zijn alle beschadigingen toegestaan. Uiteraard binnen bepaalde normen.

Onnodige voorwerpen die het zicht belemmeren zijn niet toegestaan.

Ruitenwissers dienen goed te werken en mogen geen scheuren in de rubbers bevatten.

Ruitensproeier dient te functioneren. Dit geldt alleen voor auto’s na 30 september 1971

APK keuringseis is daarnaast een goed werkende functie voor ontdooien en ontwasemen van de voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
[...]

Ook bij Munstad een iets luxere ambiant versie van de Fabia voor 250. Ga ik volgende week ophalen. Leuke auto voor 2 jaar. Verwacht namelijk dat over 2 jaar de electrische auto's een stuk goedkoper zijn. En meer aanbod. En dat in het algemeen private lease dan nog goedkoper gaat worden door dat dit steeds populairder is.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1234
worldfastest schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:23:
[...]

Ook bij Munstad een iets luxere ambiant versie van de Fabia voor 250. Ga ik volgende week ophalen. Leuke auto voor 2 jaar. Verwacht namelijk dat over 2 jaar de electrische auto's een stuk goedkoper zijn. En meer aanbod. En dat in het algemeen private lease dan nog goedkoper gaat worden door dat dit steeds populairder is.
Dat is toch weer 50 euro meer per maand...
Ik zit meer te wachten op een dergelijke actie:

https://www.leaseplan.nl/-/private-lease-actie-gamma
https://www.cluistra.nl/a...autobedrijf-cluistra.html
https://www.smilease.nl/anwb-private-lease

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeVader
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-07 16:31
Zo, wil hier even mijn verhaal kwijt.

Ik Private lease nu al 4 jaar, en wil mijn ervaring met jullie delen.

Ik ben begonnen met PL omdat ik snel een auto nodig had, ik had mijn huidige koekblik in de prak gereden.

Toen kwam ik hiermee in aanraking, (april 2014). Bij Seat toen een Seat Mii genomen, toendertijd met 20k per jaar omdat ik verder werkte, koste net geen 300 euro p/m, wel met alles erop en eraan.

Beviel mij erg goed, nooit geen gezeur gehad met de auto en alle onderhoudsbeurten enzo perfect geregeld en geen kosten voor leen auto.

Na 3 jaar liep het contract af, en een paar maanden van te voren had ik al contact gehad met wat dealers voor een evt. volgende auto. Na een proefrit in een Audi A3 Sportback is het deze geworden, ook weer via private lease. Toen in de Aanbieding, uitgebreide 'Lease' edition op basis van 3 jaar en 15k per jaar 389,- per maand, vind ik een goede prijs.

Tuurlijk, zelf een auto kopen zal best goedkoper zijn, maar ik heb niet veel spaargeld en houd niet van de risico's die het met zich meebrengt, nu heb ik nooit gezeur, is mij wat waard!

Met -2 schadevrije jaren kost een beetje AW verzekering toch ook al weer een hoop, plus alle andere kosten zit ik niet ver van bovenstaand bedrag af, en nu rijd ik een gloednieuwe auto met alles erop en eraan, ook best leuk ;)!

Hoop dat jullie wat hieraan hebben, ik ben in ieder geval fan! Mijn volgende auto wordt ook weer een private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14
JeVader schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:59:

Ik ben begonnen met PL omdat ik snel een auto nodig had, ik had mijn huidige koekblik in de prak gereden.

Toen kwam ik hiermee in aanraking, (april 2014). Bij Seat toen een Seat Mii genomen, toendertijd met 20k per jaar omdat ik verder werkte, koste net geen 300 euro p/m, wel met alles erop en eraan.

Beviel mij erg goed, nooit geen gezeur gehad met de auto en alle onderhoudsbeurten enzo perfect geregeld en geen kosten voor leen auto.

Na 3 jaar liep het contract af, en een paar maanden van te voren had ik al contact gehad met wat dealers voor een evt. volgende auto. Na een proefrit in een Audi A3 Sportback is het deze geworden, ook weer via private lease. Toen in de Aanbieding, uitgebreide 'Lease' edition op basis van 3 jaar en 15k per jaar 389,- per maand, vind ik een goede prijs.

Tuurlijk, zelf een auto kopen zal best goedkoper zijn, maar ik heb niet veel spaargeld en houd niet van de risico's die het met zich meebrengt, nu heb ik nooit gezeur, is mij wat waard!

Met -2 schadevrije jaren kost een beetje AW verzekering toch ook al weer een hoop, plus alle andere kosten zit ik niet ver van bovenstaand bedrag af, en nu rijd ik een gloednieuwe auto met alles erop en eraan, ook best leuk ;)!

Hoop dat jullie wat hieraan hebben, ik ben in ieder geval fan! Mijn volgende auto wordt ook weer een private lease.
Een ervaren private leaser, zie je niet veel. :)

Zelf rij ik nu 3 maanden via Alphabet, service is top so far. En over ruim anderhalf jaar pak ik gewoon lekker weer een andere auto. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Maar na 3 jaar 'verdwijn' je toch uit Roydata?
Of is dat alleen met 'positieve' schadevrije jaren?
Ik heb nu bv 5 of 6 schadevrije jaren. Die raak ik kwijt bij PL na 3 jaar of zo, al zal ik als ik alles bewaar gewoon 6+ PL-tijd nadien moeten kunnen krijgen..

Ik vind bij Muntstad die Fabia Clever met clever plus pakket en 30k km wel interessant @€359. Alleen de trekhaak optie mis ik wel..

Ik wil gewoon cruise, clima, trekhaak (afneembaar of niet boeit me niet, de goedkoopste 13polig), en 30k/jaar moet te kiezen zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door GAIAjohan op 13-04-2018 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGP84
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:43
JeVader schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:59:

Hoe verliep het inleveren? Had je nog schades waardoor je je eigen risico moest betalen? Of was het alleen normaal gebruikers schade?

Mobile: Xiaomi Redmi Note 10 Pro - Gamestuff: Xbox Series X + PC: Intel Core i5-11400F / AMD 6650 + Thrustmaster TMX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 21:38
Ik heb me nog snel aangemeld voor de actie van JustLease met een Focus Wagon. We twijfelden al even, maar dit gaat ons minder kosten dan de huidige occasion per maand. Inclusief het luxe pakket, lichtmetaal, all season bandjes kwamen we net boven de 400 euro per maand. Alleen vraag ik me af of 100pk genoeg is. Van de week maar even een proefrit maken.

Het relatief goedkope zekerheidspakket met oa 0 euro eigen risico en direct vervangend vervoer vonden we ook wel een dikke plus.

[ Voor 15% gewijzigd door Bob-B190 op 14-04-2018 08:04 ]

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 04:57
Bob-B190 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 08:04:
Ik heb me nog snel aangemeld voor de actie van JustLease met een Focus Wagon. We twijfelden al even, maar dit gaat ons minder kosten dan de huidige occasion per maand. Inclusief het luxe pakket, lichtmetaal, all season bandjes kwamen we net boven de 400 euro per maand. Alleen vraag ik me af of 100pk genoeg is. Van de week maar even een proefrit maken.

Het relatief goedkope zekerheidspakket met oa 0 euro eigen risico en direct vervangend vervoer vonden we ook wel een dikke plus.
Zal er deels mee te maken hebben dat JustLease het oude model snel wilt verkopen, want de Ford Focus Wagon wordt over 2 weken bekend gemaakt.

Toch een goede keus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:23

vhal

ಠ_ಠ

Landon schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:41:
[...]

Zal er deels mee te maken hebben dat JustLease het oude model snel wilt verkopen, want de Ford Focus Wagon wordt over 2 weken bekend gemaakt.

Toch een goede keus!
Al is het jammer dat je qua motorvermogen weer niks kan kiezen. Die 1.0 is zeker niet slecht, er is ook een 125PK variant beschikbaar (niet via JL). Idealiter had ik de 1.5 150PK willen kiezen, dat kan via Ford weer wel. Al is het maar om die vervelende 3-cilinder roffel te vermijden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:55
Sander schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:43:
[...]

Uiteindelijk heeft beide z'n voors en tegens, maar ik weet wel dat ik PL niet zomaar opzij schuif wanneer onze huidige auto aan vervanging toe is en dat heeft 0 te maken met financieel plannen of het geld niet hebben, maar veel meer met totale kosten van een auto hebben en de ervaring van 4 jong gebruikte occasions van 2/3 jaar oud bij aanschaf die we hiervoor gereden hebben en de totale kostenberekening die ik daar op los heb gelaten na uiteindelijke verkoop.
Hoe zie je de flexibiliteit die je dan (terugkijkende) nodig hebt gehad in combinatie met Private Lease? Stel je gaat dan iets voor 4 jaar aan, hoe zit het dan als je na 2 jaar toch een andere keuze moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Gisteren eindelijk (met 9 weken uiteindelijk 3 weken sneller geleverd dan verwacht, maar gevoelsmatig duurt het toch allemaal al veel te lang) de Fiesta mogen ophalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i40mzF7jnTtTomzGODO25Uqh/medium.jpg

Hopelijk gaat het private leasen zelf goed bevallen, dan kunnen we over een kleine drie jaar weer iets nieuws uitzoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
PLAE schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:44:
[...]

Hoe zie je de flexibiliteit die je dan (terugkijkende) nodig hebt gehad in combinatie met Private Lease? Stel je gaat dan iets voor 4 jaar aan, hoe zit het dan als je na 2 jaar toch een andere keuze moet maken.
Zie alle posts om deze heen, dat worden meerdere rekenvoorbeeld gegeven van afkoop bedragen, dat valt heel erg mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox

Voor de wagon zal 100 pk op zich wel voldoen al zou ik daar eerder 125 pk nemen. Voor de hatchback heb ik 100pk altijd voldoende gevonden, vlot genoeg voor dagelijks verkeer. Ook nooit vervelend ervaren de 3 cilinder, sommige mensen kunnen daar dramatisch over doen. Je merkt er in de auto niks van qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Hmm, ik heb vanmiddag even de Fabia Combi Clever bekeken. Mooie aanbieding eigenlijk. Veel ruimte. Kon rijden in een Polo om de 1.0TSI 95pk motor te ervaren, maar vond daar met name bij het optrekken toch wel duidelijk het 3 cilinder geluid vandaan komen. Verder erg zuinig, stil ook van binnen.
Bepaalde route gereden die ik veel met mijn eigen auto rijd, waar ik dan +/- op 7,3L/100km uitkom ~13km/L.. De Fabia stond op 20,1km/L .. Met 120kmh gewoon 1:21.. Met 80 1:30..

Alleen is de Fabia eigenlijk niet 100% naar mijn wens, wat zij mochten leveren zitten opties op die ik niet hoef, DAB hoef ik niet bv en ik betaal over 3 jaar tijd meer voor die optie dan dat hij kost... en daar wil ik dus eigenlijk niet voor betalen. Dus dubben..

[ Voor 21% gewijzigd door GAIAjohan op 14-04-2018 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Trasos schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 14:03:
Gisteren eindelijk (met 9 weken uiteindelijk 3 weken sneller geleverd dan verwacht, maar gevoelsmatig duurt het toch allemaal al veel te lang) de Fiesta mogen ophalen.

[afbeelding]

Hopelijk gaat het private leasen zelf goed bevallen, dan kunnen we over een kleine drie jaar weer iets nieuws uitzoeken. :)
Mooi exemplaar, waar lease je en hoeveel is deze p/m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
GAIAjohan schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 17:57:
Hmm, ik heb vanmiddag even de Fabia Combi Clever bekeken. Mooie aanbieding eigenlijk. Veel ruimte. Kon rijden in een Polo om de 1.0TSI 95pk motor te ervaren, maar vond daar met name bij het optrekken toch wel duidelijk het 3 cilinder geluid vandaan komen. Verder erg zuinig, stil ook van binnen.
Bepaalde route gereden die ik veel met mijn eigen auto rijd, waar ik dan +/- op 7,3L/100km uitkom ~13km/L.. De Fabia stond op 20,1km/L .. Met 120kmh gewoon 1:21.. Met 80 1:30..

Alleen is de Fabia eigenlijk niet 100% naar mijn wens, wat zij mochten leveren zitten opties op die ik niet hoef, DAB hoef ik niet bv en ik betaal over 3 jaar tijd meer voor die optie dan dat hij kost... en daar wil ik dus eigenlijk niet voor betalen. Dus dubben..
Nooit afgaan op de boordcomputer voor wat betreft werkelijk verbruik. Kan nog al eens flink verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Phusebox schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:36:
[...]

Nooit afgaan op de boordcomputer voor wat betreft werkelijk verbruik. Kan nog al eens flink verschil in zitten.
Ik heb in het verleden met vakanties vaker VAG gereden, en had daar geen grote problemen tov werkelijk verbruik.
Heb in Ierland een Golf 7 1.4tsi gereden, en daar netjes 1:17,5 mee gedaan met op de tank rijden. Boordcomputer gaf 5,6 aan.

In Portugal een Polo gereden die 4,3 aangaf. Volgens mijn berekening kwam ik op 1:22,5.
Close enough..
Ook in mijn eigen auto heb ik daar eigenlijk geen problemen mee. Als die 7,7 aangeeft, dan is dat ook zo. ;) Al staat er atm 7,6L/100km op ;)..

Ook de Toyota in de States deed gemiddeld netjes 31mpg.. ik heb die auto de hele tijd bijgehouden en fuelio heeft daar 7,28L/100km.. (dan is 31mpg best pessimistisch ;) )

De enige echte leugenaar die ik tot nu toe heb meegemaakt is Fiat met hun twinair.. ;) geeft aan 5,6.. werkelijk 6,5..
En Opel, met een Fiat blok.. zelfde verschil ongeveer.

Maar of die boordcomputer aangeeft wat jij rijdt, is toch ook wel van jouw rijstijl afhankelijk.. en bv die Opel hierboven was op Madeira. Dat is 15% stijgen of dalen.. en ja dat de auto dat dan niet meer snapt, snap ik ;).

[ Voor 30% gewijzigd door GAIAjohan op 14-04-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Jackson6 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:33:
[...]

Mooi exemplaar, waar lease je en hoeveel is deze p/m?
Ik heb het rechtstreeks via de Ford-dealer gedaan, prijzen daar kwamen gewoon overeen met die van de website van Ford. Toentertijd kwam ik ook niet echt goeie aanbiedingen van andere clubs tegen, dus ben maar naar de lokale dealer gegaan.

Ik betaal nu €395,- per maand, dat is voor een looptijd van 3 jaar en 20.000km per jaar.
Er zitten ook wat extra opties op, naast dat het de ST-line is, die de prijs wat omhoog hebben gekrikt.
Ik weet het niet meer precies, maar het zal iets van vier of vijf tientjes extra zijn geweest.
  • Light upgrade pack (LED ipv halogeen)
  • Driver assistance pack 1 (Parkeersensoren achter, automatisch inklappende spiegels)
  • Metaallak (Magnetic grey)
  • Middenarmsteun
  • Cruise control
  • Navigation pack met climate control
Als je een Titanium-uitvoering neemt dan zitten veel van die opties er standaard al op, maar ik wilde per se de ST-line uitvoering... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Toch heb ik ook wel een prangende vraag waar verschillende websites verschillende antwoorden hebben.
Ik heb nu 6 jaar schadevrij. Na hoeveel jaar verdwijnen die 6 jaar uit Roydata? De ene site zegt 3 jaar, de andere 1 jaar. De ANWB zegt dat je die info + PL jaren prima naar de verzekeraar kunt sturen. (In mijn geval dan dus 6+3)..

Wie snapt dit? Eigenlijk ook idioot dat dit niet gekoppeld is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik probeer een vergelijking te maken tussen private lease en de aanschaf van een Ibiza uit 2014 voor €9000 met 10.000km per jaar. Volgens mij zijn de kosten van de Ibiza (via Autoweek) veel te hoog:

Afschrijving €1.201
Brandstof €979
Motorrijtuigenbelasting €392
Verzekering €626
Onderhoud €363
Totaal per jaar €3.559

Met name verzekering (via Independer 25€ per maand) en onderhoud lijken me fors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:20
Verzekering hangt natuurlijk af van het type dekking en je bonus malus korten die je ontvangt. Het kan vast goedkoper, en vast ook duurder. Vervang dat bedrag van je aanbod en je kan de berekening zelf opnieuw maken (totale kosten delen door het aantal kilometers). 25 euro klink als een hele minimale dekking. Zeker als je geld gaat lenen is het verstandig om een allrisk dekking te nemen. Anders sta je straks voor een auto te betalen welke ergens op de schroothoop ligt.

Onderhoud is denk ik wel realistisch. Het ene jaar wat meer door nieuwe banden, het andere wat minder. Soms een kleine beurt, soms een grote beurt. Zo rond de 350 euro per jaar ben je zo kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Met wat voor verzekering reken jij dan? Alleen WA?

Verder onderhoud, tja, het kan duur, het kan goedkoop.. ik zit met de Volvo op zo'n €700 per jaar incl anwb lidmaatschap. Maar een setje zomerbanden zit dan ook op €500. Er zit een set winterbanden in a €300. Écht onderhoud technisch bekeken zit ik op €400 per jaar.
Gaat er een vliegwiel kaduuk dan zit je zo aan andere bedragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Alleen WA inderdaad, dat hebben we bij onze huidige occasion ook. All risk op een auto van 4 jaar oud lijkt mij ook wat overdreven.

Als ik dan de kosten qua verzekering wat zou plussen kom ik, exclusief brandstof, op ongeveer 2400 per jaar uit voor die Ibiza als occasion. Scheelt toch best, zeker omdat het om hetzelfde model auto gaat.

[ Voor 44% gewijzigd door Aghanim op 14-04-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
All risk op een auto van 4 jaar lijkt mij heel normaal.
Stel je rijdt hem in de poeier of hij wordt gestolen.

En anders minimaal met beperkt casco om ruitschade te dekken.

Verder is de huidige Ibiza een andere dan die van 2014.. Is een volledig nieuw model

[ Voor 20% gewijzigd door GAIAjohan op 14-04-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Aghanim schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:24:
Ik probeer een vergelijking te maken tussen private lease en de aanschaf van een Ibiza uit 2014 voor €9000 met 10.000km per jaar. Volgens mij zijn de kosten van de Ibiza (via Autoweek) veel te hoog:

Afschrijving €1.201
Is de afschrijving niet erg laag? Als je hem na 3 jaar wegdoet krijg je er vast geen 5400 euro voor terug. De eerste 1200 euro afschrijving heb je al zodra je hem koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:57:
[...]

Is de afschrijving niet erg laag? Als je hem na 3 jaar wegdoet krijg je er vast geen 5400 euro voor terug. De eerste 1200 euro afschrijving heb je al zodra je hem koopt.
Geen idee eerlijk gezegd. Heb nog nooit een auto gekocht, ik lease altijd zakelijk, dus weet niet wat een logische afschrijving is. Deze auto wordt voor mijn vriendin die nu een 107 uit 2006 heeft. Daar blijkt de afschrijving 3500€ in 3.5 jaar tijd als we op het inruil aanbod van de garage in zouden gaan. Persoonlijk vind ik dat nogal fors en geloof ik niet dat een 107 uit 2006 met 91K op de teller nog maar 1500€ waard is.

Ik werd vanuit dit topic naar Autoweek verwezen omdat die een betrouwbaardere calculatie maken dan de ANWB blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een 107 van 12 jaar oud. Dat was toen al de goedkoopste auto, wat verwacht je nog van de waarde dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 22:28
Aghanim schreef op zondag 15 april 2018 @ 06:31:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd. Heb nog nooit een auto gekocht, ik lease altijd zakelijk, dus weet niet wat een logische afschrijving is. Deze auto wordt voor mijn vriendin die nu een 107 uit 2006 heeft. Daar blijkt de afschrijving 3500€ in 3.5 jaar tijd als we op het inruil aanbod van de garage in zouden gaan. Persoonlijk vind ik dat nogal fors en geloof ik niet dat een 107 uit 2006 met 91K op de teller nog maar 1500€ waard is.

Ik werd vanuit dit topic naar Autoweek verwezen omdat die een betrouwbaardere calculatie maken dan de ANWB blijkbaar.
De vraag is of de verkoopwaarde / inruilwaarde aan garage laag is of wellicht de aanschafprijs hoog ?
in verhouding 1000 euro per jaar vind ik dan weer niet heel gek.

in dit A segment is private lease absoluut een goede deal / wellicht zelfs goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200

Afschrijving €1.201
Brandstof €979
Verzekering €626
Onderhoud €363
Totaal per jaar €3.559

Met name verzekering (via Independer 25€ per maand) en onderhoud lijken me fors?
Hoe verzeker je hem ? voor 25 euro heb je geen allrisk dekking ? wil en kan je je dat risico nemen dan prima.

Onderhoud voor 363 euro valt echt wel mee, daar ga je zelf wat aan te kort komen denk ik.
auto heeft elke 2 jaar een beurtje nodig (of 30.000 maar in jouw geval dus 2 jaar) en banden, ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Aghanim schreef op zondag 15 april 2018 @ 06:31:
Deze auto wordt voor mijn vriendin die nu een 107 uit 2006 heeft. Daar blijkt de afschrijving 3500€ in 3.5 jaar tijd als we op het inruil aanbod van de garage in zouden gaan. Persoonlijk vind ik dat nogal fors en geloof ik niet dat een 107 uit 2006 met 91K op de teller nog maar 1500€ waard is.
Zet hem op Autoscout. Als je hem verkoopt is het goed en koop je iets anders. Inruilen kan altijd nog.
Die afschrijving is inderdaad fors, maar dat is het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs. De handelaar zet hem gewoon voor het dubbele te koop.
wd200 schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:14:
Onderhoud voor 363 euro valt echt wel mee, daar ga je zelf wat aan te kort komen denk ik.
auto heeft elke 2 jaar een beurtje nodig (of 30.000 maar in jouw geval dus 2 jaar) en banden, ed.
Banden gaan een jaar of 6 mee, dus dat zijn de kosten niet.

Ter vergelijking: in iets minder dan 2,5 jaar heeft mijn Focus 750 euro aan onderhoud gekost. Een keertje airco reinigen (wat niet meer dan een geurtje is helaas), een keer een schroef in een band, een nieuwe speaker (eBay en zelf twee uurtjes prutsen), 2 keer APK met kleine en daarna grote beurt (incl fuseekogel bij de eerste beurt), en zelf toen het nodig was dashboardlampjes, koplampen, interieurfilter, ruitenwissers en accu vervangen.
Tot nog toe kost-ie aan benzine ruim drie keer zo veel als aan onderhoud. 363 euro per jaar zal gemiddeld aardig kloppen. En als je hem bij de dealer brengt wordt het wat meer.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 15-04-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
6 naar is 60.000 km dan ga je met slecht 10 per jaar niet redden. Maar inderdaad 1 setje nieuwe is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Mwah,er zijn mensen die maar 25k met een setje banden doen. Hóe begrijp ik zelf ook niet.. ik haal zo'n 60k denk ik. Puur op de vooras is 40k. Op de achteras is 100k wel mogelijk. Maar je probeert netjes te roteren.
Verder tja je kunt pech hebben en geluk hebben qua onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeVader
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-07 16:31
DGP84 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:19:
[...]

Hoe verliep het inleveren? Had je nog schades waardoor je je eigen risico moest betalen? Of was het alleen normaal gebruikers schade?
Ja ging erg soepel, door Macadam gedaan bij de Audi dealer waar ik de nieuwe auto zou ophalen.

1 schade waarvan ik het wist genoteerd, daarvan eigen risico betaald en de rest waren ze erg soepel, kleine krasjes etc. deden ze niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
GAIAjohan schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:53:
Mwah,er zijn mensen die maar 25k met een setje banden doen. Hóe begrijp ik zelf ook niet.. ik haal zo'n 60k denk ik. Puur op de vooras is 40k. Op de achteras is 100k wel mogelijk. Maar je probeert netjes te roteren.
Verder tja je kunt pech hebben en geluk hebben qua onderhoud.
Hahaha ik vind 25k al veel 😅

Hoe, vrij simpel... veel stadsverkeer van stoplicht naar stoplicht, in combinatie met een zware rechtervoet.
En bochten nemen is erg leuk natuurlijk

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Tja, ik neem knooppunten ook vaak genoeg met 130 waar advies 90 is. En met het onderstel van een Focus kun je hard de bocht om. Desondanks heb ik geen idiote slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Banden met 25k oprijden en veel stadsverkeer dan kom je ook bijna nooit op de snelweg en kan je er 3 jaar mee rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
dfrenner schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:08:
Hahaha ik vind 25k al veel 😅

Hoe, vrij simpel... veel stadsverkeer van stoplicht naar stoplicht, in combinatie met een zware rechtervoet.
Vol gas optrekken en 50 meter verder bovenop de rem dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik denk dat ik rond de 40k met een set banden doe, en dan zijn het zelfs Continental die nogal hard slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 21:38
vhal schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:23:
[...]

Al is het jammer dat je qua motorvermogen weer niks kan kiezen. Die 1.0 is zeker niet slecht, er is ook een 125PK variant beschikbaar (niet via JL). Idealiter had ik de 1.5 150PK willen kiezen, dat kan via Ford weer wel. Al is het maar om die vervelende 3-cilinder roffel te vermijden.
Je kon voor de ST-Line gaan, die heeft 125pk, aanvraag was ingediend voor deze en toen kwam ik er na goed de folder lezen opeens achter dat deze uitvoering geen electrische ramen achter en geen cruise control had...

De 100pk lijkt mij ook aan de krappe kant, aan de andere kant zijn er vele recensies van autosites te vinden die aangeven dat ze de 25pk extra niet de moeite waar vinden. Ik ga eerst proefrijden voordat ik het contract opstuur. Heb al wel de borg betaald om zo een auto te reserveren (aanbieding stopt vandaag), die euro durf ik wel aan.

150+pk is natuurlijk super mooi, maarja, je blijft je budget steeds verder oprekken en we zijn ook wel erg gehecht aan al onze vakanties in het jaar ;)

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
RemcoDelft schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:43:
[...]

Vol gas optrekken en 50 meter verder bovenop de rem dus?
Vaak wel ja 🙊
Bob-B190 schreef op zondag 15 april 2018 @ 19:53:
[...]
Je kon voor de ST-Line gaan, die heeft 125pk, aanvraag was ingediend voor deze en toen kwam ik er na goed de folder lezen opeens achter dat deze uitvoering geen electrische ramen achter en geen cruise control had...

De 100pk lijkt mij ook aan de krappe kant, aan de andere kant zijn er vele recensies van autosites te vinden die aangeven dat ze de 25pk extra niet de moeite waar vinden. Ik ga eerst proefrijden voordat ik het contract opstuur. Heb al wel de borg betaald om zo een auto te reserveren (aanbieding stopt vandaag), die euro durf ik wel aan.

150+pk is natuurlijk super mooi, maarja, je blijft je budget steeds verder oprekken en we zijn ook wel erg gehecht aan al onze vakanties in het jaar ;)
Is toch ook prima joh, 100 of 150 pk, lekker belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja... Powerrr!!!! Eigenlijk zou een auto minimaal 150pk moeten hebben om toegelaten te worden in Nederland. Al die ecohokken met 60- PK wordt je niet goed van bij het invoegen. En in PL zie je telkens die basic motor weer langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Señor Sjon schreef op zondag 15 april 2018 @ 23:09:
Ja... Powerrr!!!! Eigenlijk zou een auto minimaal 150pk moeten hebben om toegelaten te worden in Nederland. Al die ecohokken met 60- PK wordt je niet goed van bij het invoegen. En in PL zie je telkens die basic motor weer langskomen.
Hahaha, wat overdreven. Dat komt omdat die mensen het gas niet indrukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 06:59:
[...]

Ik druk wel degelijk het gaspedaal volledig in haha maar ik kan mij voorstellen dat het voor andere mensen met een krachtigere motor eruit ziet alsof ik in mijn 108 geen gas geef.

Beter idee: maark alle opritten downhill haha
Maar goed. Het is een forum over private lease

[ Voor 5% gewijzigd door Jasphur op 16-04-2018 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Als slachtoffer van een Polo SDI ben ik dat niet met je eens. 0-100 werd gemeten met een kalender.

Maar goed, ik zie alweer het Ford voorbeeld dat het 100 pk is met steeds zwaarder wordende auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Afschrijving €1.201
Brandstof €979
Verzekering €626
Onderhoud €363
Totaal per jaar €3.559

Zo fors is dit niet, nog geen 300/maand, Inc brandstof! Onderhoudskosten lijken me ook reeel, is toch een auto van bijna 5 jaar oud. Je kan geluk hebben, maar een beurt en apk heb je sowieso, dan zit je al aan 150 (?)

Of denk je dat autorijden gratis is? En ga je een auto van 9k WA verzekeren? Kan hoor, is een risico-afweging. Bij mij gaat hij naar WA als de vervangingswaarde onder de 5k duikt. Maar dan is hij al weg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
En dat wordt nou net aangeleerd door reclamecampagnes om "vroeg te schakelen".
Jasphur schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:32:
Ik druk wel degelijk het gaspedaal volledig in haha maar ik kan mij voorstellen dat het voor andere mensen met een krachtigere motor eruit ziet alsof ik in mijn 108 geen gas geef.
Ik heb nooit in een 108 gereden, wel in de voorganger ("drieling"). Die doet (ongeveer) 50 in z'n 1, 90 in z'n 2 en 160 in z'n 3.
Als je dan bij 10 in z'n 2 gaat, bij 30 in z'n 3, bij 50 in z'n 4 en bij 70 in z'n 5, dan trekt-ie inderdaad niet op. Je moet dat ding gewoon op toeren jagen om op te trekken (en vervolgens snel omhoog schakelen zodra je op de juiste snelheid zit om zuinig te rijden). Bij Greenwheels stond het zelfs letterlijk in het instructieboekje: "Als de toerenteller in het rood komt, schakel dan door naar de volgende versnelling".
Señor Sjon schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:57:
Maar goed, ik zie alweer het Ford voorbeeld dat het 100 pk is met steeds zwaarder wordende auto's.
En met steeds kleinere motoren! Mijn 1.6 levert ook 100 pk, en ik kan me niet voorstellen dat die geblazen 1.0 of kleiner motoren net zoveel kilometers gaan kunnen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 16-04-2018 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
100pk per liter stelt niets voor. Mijn tien jaar oude diesel doet al 78pk per liter en die blokken staan bekend dat ze meer dan 5 ton meegaan. Een benzine turbo, plus tien jaar innovatie, ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
RemcoDelft schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:13:
[...]

[...]

Ik heb nooit in een 108 gereden, wel in de voorganger ("drieling"). Die doet (ongeveer) 50 in z'n 1, 90 in z'n 2 en 160 in z'n 3.
Als je dan bij 10 in z'n 2 gaat, bij 30 in z'n 3, bij 50 in z'n 4 en bij 70 in z'n 5, dan trekt-ie inderdaad niet op. Je moet dat ding gewoon op toeren jagen om op te trekken (en vervolgens snel omhoog schakelen zodra je op de juiste snelheid zit om zuinig te rijden). Bij Greenwheels stond het zelfs letterlijk in het instructieboekje: "Als de toerenteller in het rood komt, schakel dan door naar de volgende versnelling".

[...]

…an me niet voorstellen dat die geblazen 1.0 of kleiner motoren net zoveel kilometers gaan kunnen maken.
Trust me, mijn wagen maakt genoeg toeren. Dat lampje met 'gear up' word vaak zat genegeerd (ben nog van de generatie 80 in zijn 4). :P Maar zeker een oprit heuvel op trekt dat ding gewoon zo langzaam op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
t_captain schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:15:
100pk per liter stelt niets voor. Mijn tien jaar oude diesel doet al 78pk per liter en die blokken staan bekend dat ze meer dan 5 ton meegaan. Een benzine turbo, plus tien jaar innovatie, ik zie het probleem niet.
Auto's worden bedacht door techneuten, maar geproduceerd door accountants. Ik zou daar dus niet zo zeker van zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Jasphur schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:22:
[...]

Trust me, mijn wagen maakt genoeg toeren. Dat lampje met 'gear up' word vaak zat genegeerd (ben nog van de generatie 80 in zijn 4). :P Maar zeker een oprit heuvel op trekt dat ding gewoon zo langzaam op.
Zo’n 108 is echt niet heel traag als je hem intrapt. Maar dan moet wel flink gas geven, dus 80+ in de 2e versnelling en de 4 en 5 pas gebruiken als je op cruisesnelheid bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BioHazard
  • Laatst online: 10-09 18:06

BioHazard

*\o/*

Dat is dan wel weer een voordeel van Private Lease. Boeit me niet hoeveel Km het blokje uiteindelijk kan maken, dan heb ik toch alweer een nieuwe auto. En mocht die een keer poef zeggen, dan is het niet mijn probleem. Of in ieder geval geen probleem voor mij portemonnee. :p

Zorgeloos rijden is me toch ook wel wat waard ben ik achter gekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• centraal beheer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04-2020

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
GAIAjohan schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:55:
Toch heb ik ook wel een prangende vraag waar verschillende websites verschillende antwoorden hebben.
Ik heb nu 6 jaar schadevrij. Na hoeveel jaar verdwijnen die 6 jaar uit Roydata? De ene site zegt 3 jaar, de andere 1 jaar. De ANWB zegt dat je die info + PL jaren prima naar de verzekeraar kunt sturen. (In mijn geval dan dus 6+3)..

Wie snapt dit? Eigenlijk ook idioot dat dit niet gekoppeld is
Hoi GAIAjohan,

Ik zie dat je op deze vraag nog geen antwoord hebt gekregen.

Het kan soms best verwarrend zijn. Dit komt omdat iedere verzekeringsmaatschappij zelf mag bepalen tot hoeveel jaar terug zij de schadevrije jaren uit Roy-data overnemen. Bij ons is dit bijvoorbeeld tot 3 jaar terug. Als je schadevrije jaren in Roy-data aansluiten op de jaren vanuit de leasemaatschappij (zowel privé als zakelijk) kan dit bij elkaar opgeteld worden. Bij de meeste verzekeringsmaatschappijen is dit het geval. Het is uiteraard wel handig om hierover contact op te nemen met je eigen verzekeringsmaatschappij.

Ik hoop dat dit antwoord je iets meer duidelijkheid geeft.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Señor Sjon schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:57:
[...]

Als slachtoffer van een Polo SDI ben ik dat niet met je eens. 0-100 werd gemeten met een kalender.

Kom op, 0-100 in alles tussen de 10 en 13 seconden kun je prima meekomen in het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:50
dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:13:
[...]

Kom op, 0-100 in alles tussen de 10 en 13 seconden kun je prima meekomen in het verkeer.
Polo SDI had daar 16 seconden vood nodig 😒

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
centraal beheer schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:12:
[...]

Hoi GAIAjohan,

Ik zie dat je op deze vraag nog geen antwoord hebt gekregen.

Het kan soms best verwarrend zijn. Dit komt omdat iedere verzekeringsmaatschappij zelf mag bepalen tot hoeveel jaar terug zij de schadevrije jaren uit Roy-data overnemen. Bij ons is dit bijvoorbeeld tot 3 jaar terug. Als je schadevrije jaren in Roy-data aansluiten op de jaren vanuit de leasemaatschappij (zowel privé als zakelijk) kan dit bij elkaar opgeteld worden. Bij de meeste verzekeringsmaatschappijen is dit het geval. Het is uiteraard wel handig om hierover contact op te nemen met je eigen verzekeringsmaatschappij.

Ik hoop dat dit antwoord je iets meer duidelijkheid geeft.

Webcare Centraal Beheer
Ok, en het volgende dan:
Ik heb nu 1 auto in eigen bezit en heb 15 schadevrije jaren opgebouwd. Ik verkoop de auto, en ga een PL aan voor 3 jaar. Heb dus geen auto meer om te verzekeren. Na 3 jaar stop ik met PL en koop ik een auto die ik zelf weer moet verzekeren.
Dan heb ik dus 3 schadevrije jaren opgebouwd via de PL? De opgebouwde 15jaar voor de PL ben ik kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• centraal beheer

centraal beheer

baronruud schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:29:
[...]

Ok, en het volgende dan:
Ik heb nu 1 auto in eigen bezit en heb 15 schadevrije jaren opgebouwd. Ik verkoop de auto, en ga een PL aan voor 3 jaar. Heb dus geen auto meer om te verzekeren. Na 3 jaar stop ik met PL en koop ik een auto die ik zelf weer moet verzekeren.
Dan heb ik dus 3 schadevrije jaren opgebouwd via de PL? De opgebouwde 15jaar voor de PL ben ik kwijt?
Hoi baronruud,

Bij ons kun je die jaren bij elkaar optellen. En dat kan vast bij meerdere maatschappijen. Die 15 jaar hou je, tenzij je de komende jaren schade gaat rijden. Na de private lease lever je een leaseverklaring in bij je nieuwe verzekeringsmaatschappij. Die beoordeelt deze verklaring dan en bepaalt hoeveel schadevrije jaren er op je nieuwe verzekering komt te staan.

Kun je hier iets mee?

Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
centraal beheer schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:35:
[...]

Hoi baronruud,

Bij ons kun je die jaren bij elkaar optellen. En dat kan vast bij meerdere maatschappijen. Die 15 jaar hou je, tenzij je de komende jaren schade gaat rijden. Na de private lease lever je een leaseverklaring in bij je nieuwe verzekeringsmaatschappij. Die beoordeelt deze verklaring dan en bepaalt hoeveel schadevrije jaren er op je nieuwe verzekering komt te staan.

Kun je hier iets mee?

Webcare Centraal Beheer
Dank je. En bij 4jaar PL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centraal beheer

centraal beheer

Dat maakt niets uit. Als het maar aansluit op de schadevrije jaren die je daarvoor had opgebouwd. Om verwarring te voorkomen: ik schets hoe wij hiermee omgaan. ;)

Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Hangt van het verkeer af ;)

In het gemiddelde NL verkeer heb je een brake assist nodig om te voorkomen dat je bij het wegrijden van een verkeerslicht in de achterbumper van je voorligger rijdt. De doorstroming zou zo veel beter zijn als iedereen tegelijk optrok bij groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:08
t_captain schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:23:
[...]

In het gemiddelde NL verkeer heb je een brake assist nodig om te voorkomen dat je bij het wegrijden van een verkeerslicht in de achterbumper van je voorligger rijdt. De doorstroming zou zo veel beter zijn als iedereen tegelijk optrok bij groen.
Tijd voor de zelfrijdende deelauto dus, PL 2.0 !

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkhuis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-09 10:07

Ik heb vorige week mijn Focus wagon ecoboost 100pk gekregen. Voor mij blijkt die 100pk ruim voldoende, maar ik rijd dan ook niet als een Max Verstappen. Bij optrekken op de oprit van de snelweg negeer ik inderdaad de opschakel-tips van de boordcomputer: die wil wel erg snel dat je opschakelt.

Niet snel wegkomen op een oprit of bij een stoplicht ligt met 100pk aan de rijstijl van de bestuurder, niet aan de motor :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 10-09 23:15
FreakNL schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:45:
Of denk je dat autorijden gratis is? En ga je een auto van 9k WA verzekeren? Kan hoor, is een risico-afweging. Bij mij gaat hij naar WA als de vervangingswaarde onder de 5k duikt. Maar dan is hij al weg denk ik.
WA voor een auto met waarde van 9k kan wel, all-risk is zeker overdreven. Ik zou denk ook voor WA+ gaan, tenzij je geen inzicht en wagenbeheersing hebt.
Ik vind 4 seconden al lang duren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
TheBrut3 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:03:
Ik vind 4 seconden al lang duren :P
Alleen de keren dat je dat werkelijk kan doen, zijn minder vaak dan je zou willen...
Die voorgangers kunnen dat helaas niet en als ze het al kunnen, moeten ze het ook nog eens willen ivm bandenslijtage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
t_captain schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:23:
[...]

Eerder de stoplichten afstellen naar een startlicht configuratie.

Rood
Rood + Oranje
Groen.

Nu is het gelijk van rood naar groen. Genoeg mensen die dan nog de auto in de versnelling moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:01
Tja.. Zo gaat het in Duitsland, maar om nou te zeggen dat het daar wel werkt? Nog vaak zat dat ik meemaak dat er als nog pas bij groen gas gegeven wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 10-09 23:15
Señor Sjon schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:37:
Nu is het gelijk van rood naar groen. Genoeg mensen die dan nog de auto in de versnelling moeten zetten.
In Den Bosch hebben best veel LED verkeerslichten een countdown er op zitten, dat werkt best makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Dijkhuis schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:00:
[...]

Ik heb vorige week mijn Focus wagon ecoboost 100pk gekregen. Voor mij blijkt die 100pk ruim voldoende, maar ik rijd dan ook niet als een Max Verstappen. Bij optrekken op de oprit van de snelweg negeer ik inderdaad de opschakel-tips van de boordcomputer: die wil wel erg snel dat je opschakelt.

Niet snel wegkomen op een oprit of bij een stoplicht ligt met 100pk aan de rijstijl van de bestuurder, niet aan de motor :) .
Maar je hebt niet voor niks een station toch? Je hebt ruimte nodig, dus je pakt hem af en toe ook vol lijkt mij?
Moet er niet aan denken om met een volle station met 100pk richting de wintersport te moeten bijvoorbeeld.
De Swift van me vriendin is net geen 100pk op 965kg. In je eentje of met twee personen gaat het nog wel, maar met 4 personen schiet het niet bepaald meer op.

[ Voor 9% gewijzigd door DeBaroN op 16-04-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Alleen al met het gezin op reis geeft al een stuk lomere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Señor Sjon schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:37:
[...]

Eerder de stoplichten afstellen naar een startlicht configuratie.

Rood
Rood + Oranje
Groen.

Het is meer de gewoonte om te wachten tot je voorganger gaat rijden. Tegen de tijd dat je bij de 10e auto in de rij bent, zijn er evenzoveel seconden verspild.
Pagina: 1 ... 21 ... 106 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.