• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Matched: lease
bjornricardo33 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:16:
[...]

Bedankt voor de info.

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe EV en heb momenteel o.a. de volgende modellen op de radar staan: Polestar 2, Volkswagen ID.3, ID.4, Cupra Born, Škoda Elroq, Zeekr X en Kia EV3/EV4 (of eventueel de Hyundai-tegenhangers).

Het merk maakt me op zich niet zoveel uit (behalve Tesla — die valt voor mij af).
Belangrijk voor mij zijn:
  • Budget rond de €500 per maand
  • Minimaal 10.000 km per jaar
  • Goede actieradius óf een kleinere accu die echt snel kan laden
Onze huidige Kona Electric (64 kWh) haalt aan de snellader vaak maar zo’n 50 kW, en dat schiet bij langere ritten (bijv. Parijs of München) gewoon niet echt op.

Wat ik vooral belangrijk vind is dat je met vier personen comfortabel kunt zitten. We rijden nu een Kona Electric 64 kWh, maar met groter wordende kinderen begint het achterin toch wat krap te worden.

Volgende week ga ik bij een aantal dealers langs om te kijken en proef te zitten/rijden. De lease loopt nog tot juli, dus qua timing zit ik nog goed, maar met levertijden van soms 4 maanden wil ik er wel op tijd bij zijn.

De ID.4 heb ik al gereden: fijne auto en voldoende ruimte, maar het echte rijplezier zit wat mij betreft pas in de versie met de grote accu en 286 pk — en die wordt helaas te duur. Verder heb ik Enyaq via mijn werk een weekje gereden vond de auto top alleen verbruik en ladesnelheid waren niet top.
De ID.4 met kleine accu kan 150kW laden op piek. Die kan je krijgen rond hou prijs

Vaak bu'j te bang!

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:32
[...]

Bedankt voor de info.

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe EV en heb momenteel o.a. de volgende modellen op de radar staan: Polestar 2, Volkswagen ID.3, ID.4, Cupra Born, Škoda Elroq, Zeekr X en Kia EV3/EV4 (of eventueel de Hyundai-tegenhangers).

Het merk maakt me op zich niet zoveel uit (behalve Tesla — die valt voor mij af).
Belangrijk voor mij zijn:
  • Budget rond de €500 per maand
  • Minimaal 10.000 km per jaar
  • Goede actieradius óf een kleinere accu die echt snel kan laden
Onze huidige Kona Electric (64 kWh) haalt aan de snellader vaak maar zo’n 50 kW, en dat schiet bij langere ritten (bijv. Parijs of München) gewoon niet echt op.

Wat ik vooral belangrijk vind is dat je met vier personen comfortabel kunt zitten. We rijden nu een Kona Electric 64 kWh, maar met groter wordende kinderen begint het achterin toch wat krap te worden.

Volgende week ga ik bij een aantal dealers langs om te kijken en proef te zitten/rijden. De lease loopt nog tot juli, dus qua timing zit ik nog goed, maar met levertijden van soms 4 maanden wil ik er wel op tijd bij zijn.

De ID.4 heb ik al gereden: fijne auto en voldoende ruimte, maar het echte rijplezier zit wat mij betreft pas in de versie met de grote accu en 286 pk — en die wordt helaas te duur. Verder heb ik Enyaq via mijn werk een weekje gereden vond de auto top alleen verbruik en ladesnelheid waren niet top.
Leapmotor B10?

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-03 23:46
Geen matches
Is zeker een proefrit waard bij de locale Opel dealer. Prijs en ruimte en uitrusting zijn top, over het rijgedrag / rijsystemen verschillen de reviews ik zal deze zeker bekijken.

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-03 23:46
MuFFIN 007 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:26:
[...]

Wat vindt jij een interessante prijs? De occasionleaseprijzen die ik langs zie komen lijken vooral een goede deal voor de maatschappij, die zo een poging doen om hun restwaardeverlies op het eerste contract nog enigzins in te perken ;) Als de betreffende maatschappij qua maandbedrag zo'n 70% van het maandbedrag van een nieuwe wil zien (wat vaak zo is) terwijl de auto al de helft aan waarde ingeleverd heeft weet je dat je toch echt getild wordt ;)
Ik ben het met je eens,bij sommige auto is er al 50% afschrijving geweest maar lease prijs is enorm hoog. Vooral bij een id4 of cupra Born betaal je nauwelijks een verschil met een nieuwe.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:37
[...]

Wat vindt jij een interessante prijs? De occasionleaseprijzen die ik langs zie komen lijken vooral een goede deal voor de maatschappij, die zo een poging doen om hun restwaardeverlies op het eerste contract nog enigzins in te perken ;) Als de betreffende maatschappij qua maandbedrag zo'n 70% van het maandbedrag van een nieuwe wil zien (wat vaak zo is) terwijl de auto al de helft aan waarde ingeleverd heeft weet je dat je toch echt getild wordt ;)
Auto's schrijven de eerste jaren vooral hard af omdat de onderhoudskosten en het risico op defecten hard omhoog gaat. Dat risico heb je bij private lease niet. Dus ik vind 70% van de prijs van een nieuwe echt meer dan redelijk hoor.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:39
Geen matches

Ik kan je zeekr x van harte aanbevelen. Mooi om te zien, erg luxe ingericht, 150kw laden, voldoende plaats voor vier personen. Alleen kofferbak is wat aan de kleine kant, maar nog wel te doen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-03 20:14
Als de component afschrijving+rentederving 60% van de totale kosten bij nieuwe lease was klopt dat juist prima.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-03 23:55
assje schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:39:
[...]

Als de component afschrijving+rentederving 60% van de totale kosten bij nieuwe lease was klopt dat juist prima.
Niet als je een goede deal wilt en nastreeft. Ik heb al een aantal keer een contract kunnen regelen waarbij de som van de afschrijving over de leaseperiode groter was of min of meer gelijk was aan de som van de maandbedragen; waarbij ik dus eigenlijk het onderhoud / belasting / verzekering voor niets gekregen heb. Dat zijn de deals die je wilt, en waar je ook voor moet gaan. Net als bij telecom en andere abonnementen doe je toch ook je onderzoek naar de beste prijs? Je wilt streven naar die aanbieder die omwille van marktaandeel veroveren of voorraad schuiven bereid is zoveel water bij de wijn te doen qua marge dat het voor jou niet uit kan om hem zelf op een andere manier te rijden. Anders is private lease naar mijn mening niet interessant voor de eindgebruiker, maar vooral voor de aanbieder.

• MuFFIN 007
Mania-92 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 06:43:
[...]

Auto's schrijven de eerste jaren vooral hard af omdat de onderhoudskosten en het risico op defecten hard omhoog gaat. Dat risico heb je bij private lease niet. Dus ik vind 70% van de prijs van een nieuwe echt meer dan redelijk hoor.
Denk niet dat dit nog is bij EVs. Die genereren niet ineens meer onderhoudskosten na twee jaar ten opzichte van nieuw. Bovendien als die kosten er al zijn, zijn ze voor de aanbieder vaak veel lager dan voor jou als klant want zij werken met bedrijfs- of inkooptarieven.

• MuFFIN 007
assje schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:39:
[...]

Denk dat deze component veel groter is want een leasemij betaalt niet hetzelfde als jij als particulier voor verzekering en onderhoud (een heel stuk minder, want massa / raamcontracten en dergelijke).

Daarnaast zit een stukje emotionele waarde van PL in het rijden van nieuw, dat is lastig in geld uit te drukken, maar verlies je bij een occasionlease-optie en zou naar mijn mening ook door mogen werken in een goedkopere prijs. Uiteindelijk kan jouw sommetje op papier wel kloppen; maar gevoelsmatig zullen veel mensen dan liever die 30% maandbedrag meer aftikken voor een nieuwe.

[ Voor 11% gewijzigd door MuFFIN 007 op 25-02-2026 12:40 ]

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:55

MazeWing

The plot thickens...

Ik zit een beetje in dubio of ik mijn huidige Model Y (2023, RWD) bij JustLease aan moet houden (tot december 2028 á €710 per maand, incl. SEPP-subsidie) of vroegtijdig moet opzeggen en dan gewoon met mijn eigen geld een andere wagen te kopen (een Skoda Kodiaq PHEV vanwege een mogelijke caravan, of een nieuwe Model Y)

Feitelijk betaal ik de komende 33 maanden zo'n €19.000 aan "huur" (volgens de factuur is dit €575 per maand) zonder er ook maar iets zelf aan over te houden. Natuurlijk zit er onderhoud en banden bij maar dat is bij een Tesla wel heel erg laag...
Het eerder opzeggen (in april) kost me €5.931 (ze herberekenen het wanneer ik het contract was aangegaan voor 27 maanden, waarbij men uit is gegaan van een maandbedrag van €991
Verstreken looptijd in maanden 27
Huidige leaseprijs € 771,33
Leaseprijs bij een looptijd van 27 maanden € 991,00
Verschil in leasebedrag per maand € 219,67
Opzegvergoeding (219,67 x 27 maanden) € 5.931,09
In april ermee stoppen (en de opzegvergoeding bestalen) bespaart me dus over de komende 33 maanden €13.000 euro.

De grote vraag is dus of ik er wijs aan doe om niet langer "geld weg te gooien" en iets zelf te kopen dat na een x-aantal jaar nog waarde heeft of is het allemaal maar veel te simpel gedacht vanuit mijn kant? :?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:33
MazeWing schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:27:
Ik zit een beetje in dubio of ik mijn huidige Model Y (2023, RWD) bij JustLease aan moet houden (tot december 2028 á €710 per maand, incl. SEPP-subsidie) of vroegtijdig moet opzeggen en dan gewoon met mijn eigen geld een andere wagen te kopen (een Skoda Kodiaq PHEV vanwege een mogelijke caravan, of een nieuwe Model Y)

Feitelijk betaal ik de komende 33 maanden zo'n €19.000 aan "huur" (volgens de factuur is dit €575 per maand) zonder er ook maar iets zelf aan over te houden. Natuurlijk zit er onderhoud en banden bij maar dat is bij een Tesla wel heel erg laag...
Het eerder opzeggen (in april) kost me €5.931 (ze herberekenen het wanneer ik het contract was aangegaan voor 27 maanden, waarbij men uit is gegaan van een maandbedrag van €991

[...]

In april ermee stoppen (en de opzegvergoeding bestalen) bespaart me dus over de komende 33 maanden €13.000 euro.

De grote vraag is dus of ik er wijs aan doe om niet langer "geld weg te gooien" en iets zelf te kopen dat na een x-aantal jaar nog waarde heeft of is het allemaal maar veel te simpel gedacht vanuit mijn kant? :?
Ik zou 'm aanhouden. Het verzekeren, mrb en vooral de afschrijving van een andere (recente) auto tot eind 2028 zal vast meer geld kosten dan die 13k

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Gelukszak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:41:
[...]

Ik zou 'm aanhouden. Het verzekeren, mrb en vooral de afschrijving van een andere (recente) auto tot eind 2028 zal vast meer geld kosten dan die 13k
Die 33x€575 is de "kale" huur, dus zonder de mrb en verzekering. Als ik kijk naar wat ik daadwerkelijk per maand ga betalen is dat:
21 maanden €710 + 12 maanden €771 (want SEPP-subsidie is maar 4 jaar) = €24.162

Sowieso komt er een eigen auto na het aflopen van dit lease contract en ik zal deze auto NIET overnemen. Ik zit vooral met het gevoel de komende 33 maanden €13.000 uit te geven waar ik 0,0 van over ga houden. Dit kan ik voor mijn gevoel beter investeren in een nieuwe auto waar ik wel iets van over ga houden.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Geen matches
Als jij voor die 403 euro per maand afschrijving, onderhoud en verzekering van een 2 jaar oude auto kunt betalen. succes!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:33
MazeWing schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:48:
[...]

Die 33x€575 is de "kale" huur, dus zonder de mrb en verzekering. Als ik kijk naar wat ik daadwerkelijk per maand ga betalen is dat:
21 maanden €710 + 12 maanden €771 (want SEPP-subsidie is maar 4 jaar) = €24.162

Sowieso komt er een eigen auto na het aflopen van dit lease contract en ik zal deze auto NIET overnemen. Ik zit vooral met het gevoel de komende 33 maanden €13.000 uit te geven waar ik 0,0 van over ga houden. Dit kan ik voor mijn gevoel beter investeren in een nieuwe auto waar ik wel iets van over ga houden.
Ja, dan wordt het sommetje iets anders. Maar dan nog zou ik 'm vanwege die 6k aanhouden en na die tijd wel weer verder zien.
Maar goed, wie ben ik. Uw eigen gevoel geeft al duidelijk aan waar u goed aan doet.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Geen matches
BasvanS schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:58:
Als jij voor die 403 euro per maand afschrijving, onderhoud en verzekering van een 2 jaar oude auto kunt betalen. succes!
Hoe kom je aan die €403 ? En wat bedoel je eigenlijk verder met je post?

• BasvanS
  • Nu online
Geen matches
MazeWing schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:02:
[...]

Hoe kom je aan die €403 ? En wat bedoel je eigenlijk verder met je post?
Je hebt straks 33 maanden geen auto van 2-5 jaar oud en nu wel, voor die 33 maanden moet je dus en auto regelen van 2 jaar oud en daarvan de afschrijving het onderhoud en de rentederving betalen. Dat komt bij 13.000 euro besparing neer op 403 per maand. Ik kan je vast verklappen, dat gaat je niet lukken.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Geen matches
BasvanS schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:06:
[...]

Je hebt straks 33 maanden geen auto van 2-5 jaar oud en nu wel, voor die 33 maanden moet je dus en auto regelen van 2 jaar oud en daarvan de afschrijving het onderhoud en de rentederving betalen. Dat komt bij 13.000 euro besparing neer op 403 per maand. Ik kan je vast verklappen, dat gaat je niet lukken.
Nee dat snap ik ook wel maar dat is ook niet het punt. Het punt is dat ik over 33 maanden €24.162 heb uitgegeven, waarvan ruim €13.000 enkel aan "huur" en vervolgens met volledig lege handen sta en dan alsnog een ander voertuig moet kopen.

Trek ik nu dus al eerder aan de rem om in ieder geval die €13.000 te investeren in een andere auto of laat ik alles doorlopen tot het einde?

• BasvanS
  • Nu online
Geen matches
In die huur zit afschrijving en onderhoud. Een auto die je in plaats van de Y neemt heeft dat ook. Als jij voor 30k een auto koopt dan is die na 3 jaar 18k waard. die 12k afschrijving is ook kosten.. je betaald daarnaast ook onderhoud voor de auto. Is dat meer dan 1k dan betaal je dus meer dan de Y in mijn rekenvoorbeeld. Dan nemen we even aan dat de rest van de kosten, verzekering en MRB gelijk blijven.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:41
Geen matches
MazeWing schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Nee dat snap ik ook wel maar dat is ook niet het punt. Het punt is dat ik over 33 maanden €24.162 heb uitgegeven, waarvan ruim €13.000 enkel aan "huur" en vervolgens met volledig lege handen sta en dan alsnog een ander voertuig moet kopen.

Trek ik nu dus al eerder aan de rem om in ieder geval die €13.000 te investeren in een andere auto of laat ik alles doorlopen tot het einde?
Heb je wel eens opgezocht wat de TCO (total cost of ownership) van zo'n nieuwe Skoda Kodiaq/Model Y Juniper is waar je het over hebt?

Zoals de anderen al aangeven zal het lastig zijn om veel minder uit te geven onder aan de streep dan wat je nu doet. Gesteld dat je een zelfde soort auto blijft rijden.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Geen matches
BasvanS schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:24:
In die huur zit afschrijving en onderhoud. Een auto die je in plaats van de Y neemt heeft dat ook. Als jij voor 30k een auto koopt dan is die na 3 jaar 18k waard. die 12k afschrijving is ook kosten.. je betaald daarnaast ook onderhoud voor de auto. Is dat meer dan 1k dan betaal je dus meer dan de Y in mijn rekenvoorbeeld. Dan nemen we even aan dat de rest van de kosten, verzekering en MRB gelijk blijven.
Eigenlijk moet je, indien ik niet eerder opzeg, die €5.900 bij de €13.000 optellen en kom ik dus op bijna €19.000 uit dat ik dus gewoon "weggooi".

Het punt dat ik probeer te maken (en voor mij de grootste reden om dit mogelijk te doen) is dat een nieuwe auto kopen toch onvermijdelijk is. Is het niet nu dan wel over 2,5 jaar, wanneer het contract is afgelopen.
Hoe dan ook zit ik bij het kopen met een aanschafprijs, afschrijving, onderhoud en de vaste kosten zoals mrb en verzekering. In het ene geval betaal ik nog 33 maanden ("kale huur") €571 = €18.843 en in het andere geval slik ik de bittere pil, betaal €5.931 aan vergoeding en steek die €12.912 in de aanschaf van een andere auto.
Niet om voor een vergelijkbaar bedrag per maand te rijden (dat gaat niet lukken, zeker niet bij een nieuwe auto van €50.000) maar om op termijn (lees: 5 jaar) minder uitgegeven te hebben omdat ik na die 5 jaar nog een auto heb die €25.000 waarde heeft ipv met lege handen achter te blijven....

• LuPo
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 06:41:
[...]

Eigenlijk moet je, indien ik niet eerder opzeg, die €5.900 bij de €13.000 optellen en kom ik dus op bijna €19.000 uit dat ik dus gewoon "weggooi".

Het punt dat ik probeer te maken (en voor mij de grootste reden om dit mogelijk te doen) is dat een nieuwe auto kopen toch onvermijdelijk is. Is het niet nu dan wel over 2,5 jaar, wanneer het contract is afgelopen.
Hoe dan ook zit ik bij het kopen met een aanschafprijs, afschrijving, onderhoud en de vaste kosten zoals mrb en verzekering. In het ene geval betaal ik nog 33 maanden ("kale huur") €571 = €18.843 en in het andere geval slik ik de bittere pil, betaal €5.931 aan vergoeding en steek die €12.912 in de aanschaf van een andere auto.
Niet om voor een vergelijkbaar bedrag per maand te rijden (dat gaat niet lukken, zeker niet bij een nieuwe auto van €50.000) maar om op termijn (lees: 5 jaar) minder uitgegeven te hebben omdat ik na die 5 jaar nog een auto heb die €25.000 waarde heeft ipv met lege handen achter te blijven....
Hoezo tel je die €5900 nu opeens op bij je "weggooi" berekening? Ik moet zeggen dat ik weinig snap van je redenatie. Die €5900 moet je juist optellen bij de kosten van je nieuwe auto omdat je eerder stopt met een lopend contract :)

En waarom wil je persé kopen? Ik betaal nu minder per maand dan wanneer ik mijn huidige auto had gekocht, dus hier komt t.z.t. waarschijnlijk gewoon weer een nieuwe private lease. Er is altijd wel een leuk model in de aanbieding. Een auto is geen investering die meer waard wordt zoals doorgaans een huis, dus ik snap je fascinatie voor kopen niet... Zet gewoon de TCO kosten naast elkaar en kijk dan wat voordeliger is.

• assje
Geen matches
MazeWing schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:15:
Doe in ieder geval niets totdat je een fatsoenlijke TCO berekening/vergelijking gemaakt hebt. Zo lang je het nog over "weggooien' hebt is het ene teken dat je nog niet begrepen hebt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

LuPo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:15:
[...]

Hoezo tel je die €5900 nu opeens op bij je "weggooi" berekening? Ik moet zeggen dat ik weinig snap van je redenatie. Die €5900 moet je juist optellen bij de kosten van je nieuwe auto omdat je eerder stopt met een lopend contract :)

En waarom wil je persé kopen? Ik betaal nu minder per maand dan wanneer ik mijn huidige auto had gekocht, dus hier komt t.z.t. waarschijnlijk gewoon weer een nieuwe private lease. Er is altijd wel een leuk model in de aanbieding. Een auto is geen investering die meer waard wordt zoals doorgaans een huis, dus ik snap je fascinatie voor kopen niet... Zet gewoon de TCO kosten naast elkaar en kijk dan wat voordeliger is.
Ik tel de bedragen bij elkaar op omdat het leasecontract uitzitten gewoon €18.843 kost aan "kale huur" (+ onderhoud), zonder de mrb en verzekering.
Die €5.931 zijn de kosten als ik eerder uitstap en dan moet ik die er inderdaad afhalen, waardoor er net geen €13.000 overblijft.

Reden waarom ik wil kopen:
- geen BKR-registratie meer
- Na 5 jaar heb je nog een auto over die een x-waarde heeft
- Leaseprijzen zijn flink gestegen door hogere rente

En dan nog een persoonlijke situatie
- Ik heb mijn contract op 12.000 per jaar afgesloten en zit de afgelopen 2 jaar toch wel op zo'n 15.000 per jaar -> maandprijs omhoog met zo'n €40 (en een naheffing van €1.000 over de afgelopen 2 jaar)
- In de nabije toekomst mogelijk een caravan. Een trekhaak kost €1.500 die met terugwerkende kracht verspreid wordt over de maandprijs.

Als ik dan alles bij elkaar ga optellen dan ben ik gewoon een substantieel bedrag kwijt over 5 jaar en onder aan de streep heb ik niets.

• LuPo
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:24:
[...]

Ik tel de bedragen bij elkaar op omdat het leasecontract uitzitten gewoon €18.843 kost aan "kale huur" (+ onderhoud), zonder de mrb en verzekering.
Die €5.931 zijn de kosten als ik eerder uitstap en dan moet ik die er inderdaad afhalen, waardoor er net geen €13.000 overblijft.

- Ik heb mijn contract op 12.000 per jaar afgesloten en zit de afgelopen 2 jaar toch wel op zo'n 15.000 per jaar -> maandprijs omhoog met zo'n €40 (en een naheffing van €1.000 over de afgelopen 2 jaar)
- In de nabije toekomst mogelijk een caravan. Een trekhaak kost €1.500 die met terugwerkende kracht verspreid wordt over de maandprijs.

Als ik dan alles bij elkaar ga optellen dan ben ik gewoon een substantieel bedrag kwijt over 5 jaar en onder aan de streep heb ik niets.
Afschrijving is ook geld weggooien. Dus ik ben het eens met @assje :)
Maar blijkbaar is je persoonlijke situatie gewijzigd dus dan moet je vooral doen wat je wil. Wij kunnen blijven roepen dat het niet slim is, dat je een berekening moet maken etc.

Overigens heb ik gelijk gekozen voor een trekhaak. Wel zo handig ;)

• BasvanS
  • Nu online
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:24:
[...]

Stel, jou leasebedrag is nu EUR 771,- voor 18k km. Als je nu het geduld hebt tot November dit jaar te wachten neem ik je auto wel over Als je mee een overname bonus van 150 euro per resterende maand doet zijn we allebei blij 🥹.

Ga eens naar de site van anwb en gebruik dan de autokosten reken tool. Je zult zien dat een wat een 2 jaar oude nieuwe auto van 45k nieuw kost per maand en zien dat die 771 zo gek nog niet is. Het is geen topaanbieding, maar met de boete die je nu moet betalen is ALTIJD goedkoper om het contract uit te zitten. Als je hem echt kwijt wil mag in je november wel contact me opnemen ;) Als je nu wil ruilen en een Ec4 wil rijden voor 425 per maand hoor ik het wel ;)

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Ik heb even e.e.a. berekend. Het blijft een beetje lastig vergelijken aangezien er een verschil van 33 maanden zit. Gemakshalve heb ik de TCO doorberekend tot 93 maanden in het geval ik in april de lease opzeg. Restwaarde is natuurlijk altijd een deel gokwerk, zeker bij elektrische auto's. Ik schat dat de auto een restwaarde heeft van €20.000 na 93 maanden (7,75 jaar)

In het geval van lease door laten lopen heb ik 33 maanden lease + 5 jaar auto bezit (totaal dus ook 93 maanden) berekend. In dat geval schat ik de restwaarde op €25.000.

Optie 1: eerder opzeggen
Opzegvergoeding€ 5.931,00
Aanschaf auto€ 50.000,00
Onderhoud (+banden)€ 3.500,00
mrb 70% (tm 2028)€ 3.762,00
mrb 75% (2029)€ 1.465,00
mrb 100% (vanaf 2030)€ 7.817,00
verzekering€ 6.510,00
Totaal aan vaste lasten€ 23.054,00
Afschrijving na 93 maanden€ 30.000,00
Totale kosten auto over 93 maanden€ 53.054,00
Per maand€ 884,23
Totaal betaald in december 2033
Totale kosten auto + opzegvergoeding58.985,00
Per maand€ 983,08
Optie 2: lease behouden
Lease (33 maanden)€ 24.162,00
Aanschaf auto (december 2028)€ 50.000,00
Onderhoud (+banden)€ 2.500,00
mrb 75% (2029)€ 1.465,00
verzekering€ 4.200,00
Totaal aan vaste lasten€ 15.982,00
Afschrijving na 5 jaar€ 25.000,00
Totale kosten auto over 60 maanden€ 40.982,00
Per maand€ 683,03
Totale kosten auto + 33 mnd. Lease€ 65.144,00
Per maand€ 1.085,73
Optie 1 is dan dus ruim €6.000 goedkoper over 93 maanden. Of zie ik het allemaal compleet verkeerd?

• BasvanS
  • Nu online
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:45:
Ik heb even e.e.a. berekend. Het blijft een beetje lastig vergelijken aangezien er een verschil van 33 maanden zit. Gemakshalve heb ik de TCO doorberekend tot 93 maanden in het geval ik in april de lease opzeg. Restwaarde is natuurlijk altijd een deel gokwerk, zeker bij elektrische auto's. Ik schat dat de auto een restwaarde heeft van €20.000 na 93 maanden (7,75 jaar)

In het geval van lease door laten lopen heb ik 33 maanden lease + 5 jaar auto bezit (totaal dus ook 93 maanden) berekend. In dat geval schat ik de restwaarde op €25.000.

Aanschaf auto€ 50.000,00
mrb 75% (2029)€ 1.465,00
verzekering€ 6.510,00
Per maand€ 884,23
Per maand€ 983,08
mrb 75% (2029)€ 1.465,00
verzekering€ 4.200,00
Per maand€ 683,03
Per maand€ 1.085,73
Optie 1 is dan dus ruim €6.000 goedkoper over 93 maanden. Of zie ik het allemaal compleet verkeerd?
Afschrijving is niet lineair. Je eerste 2.5 jaar is de afschijving veel hoger dan de laatste 5 jaar.

Draai de beredenering is om: Je rekent uit de dat de nieuwe auto je, zonder opzeg vergoeding 884 euro per maand kost, je betaald nu EUR 771 per maand voor de Tesla. In beide gevallen heb je niks aan het einde van de termijn, want je moet de auto verkopen om de restwaarde te incasseren.

[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 26-02-2026 09:05 ]

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:42

mb1

Aanschaf auto€ 50.000,00
mrb 75% (2029)€ 1.465,00
verzekering€ 6.510,00
Per maand€ 884,23
Per maand€ 983,08
mrb 75% (2029)€ 1.465,00
verzekering€ 4.200,00
Per maand€ 683,03
Per maand€ 1.085,73
Ik denk dat je de afschrijving veel te laag inschat! Er zijn (elektrische) auto's die binnen drie jaar voor meer de helft afschrijven!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Geen matches
BasvanS schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:02:
[...]

Afschrijving is niet lineair. Je eerste 2.5 jaar is de afschijving veel hoger dan de laatste 5 jaar.

Draai de beredenering is om: Je rekent uit de dat de nieuwe auto je, zonder opzeg vergoeding 884 euro per maand kost, je betaald nu EUR 771 per maand voor de Tesla. In beide gevallen heb je niks aan het einde van de termijn, want je moet de auto verkopen om de restwaarde te incasseren.
Dat is natuurlijk geen eerlijk vergelijk. Die 884 is over 93 maanden en die 771 is over 60 maanden.
Als ik puur kijk wat een auto van €50.000 me zou kosten over 5 jaar kom ik uit op:
mrb 75% (2029)€ 1.665,00
mrb 100% (vanaf 2030)€ 2.442,00
verzekering€ 4.200,00
Totaal aan vaste lasten€ 14.569,00
Afschrijving na 93 maanden€ 25.000,00
Totale kosten auto over 60 maanden€ 39.569,00
Per maand€ 659,48
En dit is natuurlijk een nieuwe auto. Mocht ik kiezen voor een auto van een paar jaar oud en ik zit rond de €40.000 qua aanschaf is het verschil nog groter. Ik blijf in de veronderstelling dat het gewoon over de langere termijn goedkoper is om nu de bittere pil van €5.931 te slikken om vervolgens er de voordelen van te hebben. Ook de andere voordelen die ik noemde spelen natuurlijk een belangrijke rol.

En als ik echt realistisch ben en kijk naar mijn jaarlijkse kilometers mag je die €771 ook nog eens met zo'n €40 verhogen om naar de 15.000 p/j te gaan.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

mb1 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat je de afschrijving veel te laag inschat! Er zijn (elektrische) auto's die binnen drie jaar voor meer de helft afschrijven!
Natuurlijk schrijven die harder af maar het geeft wel een vertekend beeld. Veel auto's zijn rond 2019 in de lease gegaan toen een model 3 nog minimaal zo'n €60.000 was. Door alle prijsverlagingen hebben die natuurlijk flink in moeten boeten op de restwaarde. Het lijkt erop dat dat prijzen van elektrische auto's inmiddels behoorlijk gestabiliseerd zijn en ook de vernieuwingen wat afgenomen zijn.

Blijft echter overeind dat een PHEV waarschijnlijk stabieler is qua restwaarde dan een Tesla....

• LuPo
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:24:
[...]

Natuurlijk schrijven die harder af maar het geeft wel een vertekend beeld. Veel auto's zijn rond 2019 in de lease gegaan toen een model 3 nog minimaal zo'n €60.000 was. Door alle prijsverlagingen hebben die natuurlijk flink in moeten boeten op de restwaarde. Het lijkt erop dat dat prijzen van elektrische auto's inmiddels behoorlijk gestabiliseerd zijn en ook de vernieuwingen wat afgenomen zijn.

Blijft echter overeind dat een PHEV waarschijnlijk stabieler is qua restwaarde dan een Tesla....
Zodra de Solid State accu zijn intrede doet gaan de huidige LFP en NMC accu's een flinke klap krijgen. Die zijn dan opeens achterhaald qua techniek en veel te zwaar in de MRB.
Vanwege die onzekerheid leg ik dat risico liever bij de leasemaatschappij.

Hier een VW ID.7 Tourer Pro Limited Edition met trekhaak (cataloguswaarde €56.080), 60 mnd 15.000km per jaar
Afgesloten eind 2025 voor €611 per maand. Gewoon bij Volkswagen Private Lease. Inmiddels +€70 en dus €681 vanwege de verhoging van de MRB, maar dat wist ik uiteraard.

In je voorbeeld @MazeWing moet het maar wel zo uitpakken qua restwaarde en kosten van onderhoud etc. Als er iets groots kapot gaat aan de auto ben je de pineut en ben je veel duurder uit. Allemaal onzekere factoren. Je bent trouwens rente derving vergeten mee te nemen, die €50.000 kun je niet tegen 2% laten renderen op een spaarrekening.

En zoals @BasvanS ook aangeeft, om op de prijs die je noemt uit te komen moet je de auto verkopen aan het einde. Dus heb je onder aan de streep ook niks, net als met private lease.

Maar ik denk dat de conclusie is dat je gewoon moet doen wat je zelf wilt. Je hebt in ieder geval flink gerekend inmiddels. Succes met de keuze en dit meen ik oprecht :) d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door LuPo op 26-02-2026 09:49 ]

• assje
Geen matches
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:24:
De hoge afschrijving op EV's afgelopen jaren is juist een voordeel als je gebruikt koopt. Ik zou een PHEV op wat langere termijn juist als groter risico zien qua restwaarde.

• assje
Ik heb even e.e.a. berekend. Het blijft een beetje lastig vergelijken aangezien er een verschil van 33 maanden zit.
Het is inderdaad lastig rekenen aangezien er verschillen in scenario's zijn:
  1. Lease uitzitten en over 3 jaar nieuwe auto
  2. Lease uitiztten en over 3 jaar auto van 3 jaar oud
  3. Lease afkopen en een nieuwe auto
  4. Lease afkopen en een 3 jaar oude auto
In scenario 3 rij je over 3 jaar een oudere auto dan bij scenario 1 & 2. Daarmee is het geen puur financiele afweging maar ook één van waar je waarde aan hecht (samen met de andere voor en nadelen).

Verder mis ik in je berekening rentederving. Zelfs als je uitgaat van een simpele spaarrekening heb je het voor €50k initieel zomaar over €80/maand. Als je nog een hypotheek hebt die duurder is of beleggen als alternatief ziet wordt de impact nog groter.

Volledig negeren klopt hoe dan ook niet; eigen geld is ook niet gratis. Verder maak ik de berekening van afschrijving altijd op basis van een percentage per jaar, ergens tussen de 12-15% per jaar. Op die manier is er automatisch regressie met afname van de waarde. De rentederving kan je dan ook per jaar op de werkelijke waarde pakken.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 26-02-2026 10:04 ]

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

LuPo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Zodra de Solid State accu zijn intrede doet gaan de huidige LFP en NMC accu's een flinke klap krijgen. Die zijn dan opeens achterhaald qua techniek en veel te zwaar in de MRB.
Vanwege die onzekerheid leg ik dat risico liever bij de leasemaatschappij.

Hier een VW ID.7 Tourer Pro Limited Edition met trekhaak (cataloguswaarde €56.080), 60 mnd 15.000km per jaar
Afgesloten eind 2025 voor €611 per maand. Gewoon bij Volkswagen Private Lease. Inmiddels +€70 en dus €681 vanwege de verhoging van de MRB, maar dat wist ik uiteraard.

In je voorbeeld @MazeWing moet het maar wel zo uitpakken qua restwaarde en kosten van onderhoud etc. Als er iets groots kapot gaat aan de auto ben je de pineut en ben je veel duurder uit. Allemaal onzekere factoren. Je bent trouwens rente derving vergeten mee te nemen, die €50.000 kun je niet tegen 2% laten renderen op een spaarrekening.

En zoals @BasvanS ook aangeeft, om op de prijs die je noemt uit te komen moet je de auto verkopen aan het einde. Dus heb je onder aan de streep ook niks, net als met private lease.

Maar ik denk dat de conclusie is dat je gewoon moet doen wat je zelf wilt. Je hebt in ieder geval flink gerekend inmiddels. Succes met de keuze en dit meen ik oprecht :) d:)b
Natuurlijk is er altijd een zekere mate van onzekerheid maar over het algemeen zal een auto de eerste 4-5 jaar weinig probleem ondervinden. Veel fabrikanten bieden inmiddels toch wel standaard 4 jaar garantie (zoals Skoda) of aanzienlijk meer zoals Kia en Citroën.

Qua rente van 2% hoef ik het ook niet te doen. Ik ga mijn spaargeld niet op een buitenlandse rekening zetten en zal genoegen moeten nemen met 1,35-1,4%. Over 3 jaar is dat iets meer dan €2.000

De grootste factor blijft natuurlijk de indicatieve restwaarde. Als solid state dadelijk echt de doorbraak maakt (alhoewel dit nu al jaren geroepen wordt) zit je wel met een verouderde techniek. Een techniek (lees: leeftijd van de accu) waar mensen sowieso wat wantrouwig naar kijken. Wil je die onzekerheid niet dan is denk ik een PHEV “best of both”, althans in mijn geval. Ook van de wispelturigheid van de overheid op het gebied van elektrisch rijden ben je dan minder afhankelijk.

Zoals je aangeeft denk ik inderdaad dat ik er uit ben. Eerder opzeggen is op de langere termijn (mits rampzalige dingen zoals mega onderhoudskosten of een dramatische restwaarde achterwege blijven) goedkoper met alle voordelen van een nieuwere auto + alle vrijheid wat ik er mee doe en geen BKR.

• assje
@MazeWing hoe zit het met jouw input dat de lease exclusief verzekering & MRB is? Of heb je daar simpelweg voor gecorrigeerd in het bedrag dat je in je eerste post noemde?

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 26-02-2026 10:11 ]

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

assje schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:10:
@MazeWing hoe zit het met jouw input dat de lease exclusief verzekering & MRB is? Of heb je daar simpelweg voor gecorrigeerd in het bedrag dat je in je eerste post noemde?
In mijn maandelijkse factuur wordt dit uitgesplitst €199,xx gaat naar mrb en verzekering en de rest is “huur”. Dat is dus €571.

Maar als ik het eerlijk wil doen over 33 maanden moet ik alles bereken qua TCO dus kom ik uit op €771.

• BasvanS
  • Nu online
Geen matches
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:33:
[...]

In mijn maandelijkse factuur wordt dit uitgesplitst €199,xx gaat naar mrb en verzekering en de rest is “huur”. Dat is dus €571.

Maar als ik het eerlijk wil doen over 33 maanden moet ik alles bereken qua TCO dus kom ik uit op €771.
Van die EUR 571 'huur'' betaald de LM dus het onderhoud, de afschrijving en de rentederving. Deze huurkosten komen dus niet te vervallen als je zelf wat koopt, ze krijgen alleen een andere naam.

• assje
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:33:
[...]

Uit verveling een snelle versimpelde calculatie/inschatting van mij. Aangezien je leasecontract 5 jaar is heb ik dat voor een eigen aankoop ook even aangenomen. Kolommetje "gemiddelde leeftijd" toegevoegd aangezien dat een zeer grote invloed zal hebben op het kostenplaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcG_-19wZ2FUSa5dCV2ACBasJl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FV9BChe7R0iR2vFYMc7MZMWk.jpg?f=fotoalbum_large

Met €571 zie ik financieel geen enkele basis om te vervangen voor nieuw zelf aangeschaft. Zelfs zonder afkoopboete kom je op basis van mijn aannames zelfs duurder uit binnen de resterende looptijd. Enige manier om daar financieel goed uit te komen is door te vervangen voor een occasion.

Wat resteert zijn de andere componenten zoals wens meer kilometers, trekhaak en andere zaken. Dat kunnen natuurlijk doorslaggevende argumenten zijn maar reken je niet rijk.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 26-02-2026 10:46 ]

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Een eerlijke vergelijking voor mijn model y rwd uit 2023 is enkel de aanschafprijs + onderhoud van de auto, verminderd met een indicatieve restwaarde van €20.000

Prijs van de auto was €45.900 (incl. rijklaarkosten)
Als ik m zelf had gekocht was het €45.900 - €2.950 (SEPP) = €42.950. Restwaarde van €20.000 heeft enkel de auto zelf €22.950 gekost / 60 = €382 per maand.

Bij Justlease zou het mij 60x€571=€34.260 - €2.950 =€31.310 kosten / 60 = €522. Een verschil van €140 voor enkel de auto zelf. Ik denk niet dat de auto €140 per maand (€8.400 over 5 jaar) aan onderhoud + banden kost….

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Geen matches
BasvanS schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Van die EUR 571 'huur'' betaald de LM dus het onderhoud, de afschrijving en de rentederving. Deze huurkosten komen dus niet te vervallen als je zelf wat koopt, ze krijgen alleen een andere naam.
De rentederving is bij 1.35% €49,64 per maand. Dan blijft puur voor onderhoud €90 per maand over. Ook dat zal de auto niet per maand aan onderhoud kosten. + alle nadelen van BKR, geen eigenaar, etc.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

assje schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:38:
[...]

Uit verveling een snelle versimpelde calculatie/inschatting van mij. Aangezien je leasecontract 5 jaar is heb ik dat voor een eigen aankoop ook even aangenomen. Kolommetje "gemiddelde leeftijd" toegevoegd aangezien dat een zeer grote invloed zal hebben op het kostenplaatje.
[Afbeelding]

Met €571 zie ik financieel geen enkele basis om te vervangen voor nieuw zelf aangeschaft. Zelfs zonder afkoopboete kom je op basis van mijn aannames zelfs duurder uit binnen de resterende looptijd. Enige manier om daar financieel goed uit te komen is door te vervangen voor een occasion.

Wat resteert zijn de andere componenten zoals wens meer kilometers, trekhaak en andere zaken. Dat kunnen natuurlijk doorslaggevende argumenten zijn maar reken je niet rijk.
Dankjewel voor de uitgebreide berekening maar moet ik het bedrag in tabel 1 van €54.479 (jaar 8, dus 5 jaar eigen auto in bezit) niet vergelijk met het bedrag uit tabel 3 van €39.954 (jaar 5 en dus 5 jaar eigen auto in bezit)?

Je vergelijkt nu 5 jaar bezit met 3 jaar lease + 2 jaar bezit.

Daarnaast ga je er in tabel 3 vanuit dat je na 5 jaar opnieuw een auto gaat kopen en de enorme afschrijving de eerste jaren dus weer opnieuw begint.

• assje
Geen matches
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:02:
Daarnaast ga je er in tabel 3 vanuit dat je na 5 jaar opnieuw een auto gaat kopen en de enorme afschrijving de eerste jaren dus weer opnieuw begint.
Je kan de berekening maken zoals je wil. Het is vrij simpel; hoe ouder de auto hoe minder groot de component afschrijving zal zijn.

Aangepast met jouw aanschafwaarde (na SEPP = optimistisch voor nu) en jouw rentederving en scenario 5 toegevoegd waarin je nieuwe auto 8 jaar door rijdt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQFIMqCect_6HbIur6r4m52M0JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DU6u4UZK7lSFnmuq42RitEpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Scenario 5 verdien je alsnog niet terug binnen de resterende looptijd op basis van deze inputs.

Aanvullend; laad je je EV nu aan huis op? Als dat het geval is zou ik een eventuele overstap naar hybride ook nog maar eens goed doorrekenen.

Dit is voor mij even het laatste wat ik er over zeg, succes met de overweging.

• BasvanS
  • Nu online
Geen matches
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:50:
[...]

De rentederving is bij 1.35% €49,64 per maand. Dan blijft puur voor onderhoud €90 per maand over. Ook dat zal de auto niet per maand aan onderhoud kosten. + alle nadelen van BKR, geen eigenaar, etc.
Houd deze gedachte vast.. het kan mss EUR 90 per maand goedkoper.. maar als je dus meer aan boete betaald dan aan EUR 90 *33 = 2970 dan ben je duurder uit.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

assje schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:12:
[...]

Je kan de berekening maken zoals je wil. Het is vrij simpel; hoe ouder de auto hoe minder groot de component afschrijving zal zijn.

Aangepast met jouw aanschafwaarde (na SEPP = optimistisch voor nu) en jouw rentederving en scenario 5 toegevoegd waarin je nieuwe auto 8 jaar door rijdt:
[Afbeelding]

Scenario 5 verdien je alsnog niet terug binnen de resterende looptijd op basis van deze inputs.

Aanvullend; laad je je EV nu aan huis op? Als dat het geval is zou ik een eventuele overstap naar hybride ook nog maar eens goed doorrekenen.

Dit is voor mij even het laatste wat ik er over zeg, succes met de overweging.
Je vergelijkt echt verkeerde cellen met elkaar. In jouw berekening (dus zonder extra kosten zoals verzekering, mrb) heb ik na 3 jaar lease (enkel de “huur”) + 5 jaar auto bezit (met restwaarde van €26.100) €54.574 betaald.

Betaal ik nu de opzegvergoeding en koop meteen een auto (wederom met restwaarde van €26.100) heb ik €39.954 betaald.

Een besparing van €14.620 terwijl in jouw berekening verkeerde cellen worden vergeleken en de besparing - €2.673 is.

Ergens klopt iets niet…. :S

Neemt niet weg dat ik blij ben met het meedenken. Heb je misschien die excel sheet voor me. Kan ik die zelf gebruiken.

• BasvanS
  • Nu online
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:24:
[...]

Je vergelijkt echt verkeerde cellen met elkaar. In jouw berekening (dus zonder extra kosten zoals verzekering, mrb) heb ik na 3 jaar lease (enkel de “huur”) + 5 jaar auto bezit (met restwaarde van €26.100) €54.574 betaald.

Betaal ik nu de opzegvergoeding en koop meteen een auto (wederom met restwaarde van €26.100) heb ik €39.954 betaald.

Een besparing van €14.620 terwijl in jouw berekening verkeerde cellen worden vergeleken en de besparing - €2.673 is.

Ergens klopt iets niet…. :S

Neemt niet weg dat ik blij ben met het meedenken. Heb je misschien die excel sheet voor me. Kan ik die zelf gebruiken.
Hoe kom je op de die 54.574, volgens mij klopt dat niet..

Daarbij: Als je nu een auto koopt en dan dus 3 jaar extra rijd kan de afschrijving nooit hetzelfde zijn. de auto is 3 jaar ouder en heeft 40k meer gereden.

In resume, waar zijn we het over eens:

Er zijn 2 scenario's voor de eerste komende 3 jaar, 36 maanden.

Kopen, nieuw Kodiaq Phev 50k.

*Afschijving voor de eerste 3 jaar is: EUR12.600 (350 per maand)

* Opzegboete Lease: EUR 6.000,-

* rentederving EUR 2.600,-

Leasen, 3 jaar afmaken met model Y:

* EUR 20.556 aan lease kosten (36 x 571)

Dat betekend dat de opzegboete, de afschijving en de rentederving je al meer kost dan de 'huurprijs' van je Model Y. Dan moet je de Kodiaq nog onderhouden.

[ Voor 20% gewijzigd door BasvanS op 26-02-2026 11:57 ]

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Geen matches
BasvanS schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:44:
[...]

Daarbij: Als je nu een auto koopt en dan dus 3 jaar extra rijd kan de afschrijving nooit hetzelfde zijn. de auto is 3 jaar ouder en heeft 40k meer gereden.
De afschrijving is na 5 jaar bezit, ongeacht of dit is van 2026-2031 of van 2028-2033

• BasvanS
  • Nu online
Geen matches
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:58:
[...]

De afschrijving is na 5 jaar bezit, ongeacht of dit is van 2026-2031 of van 2028-2033
Lees de toevoeging op mijn vorige bericht nog even. En als reacte op hierboven, je verglijkt de prijs van 8 jaar auto rijden met 5 jaar auto rijden.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:42

mb1

BasvanS schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:44:
[...]

In resume, waar zijn we het over eens:

Er zijn 2 scenario's voor de eerste komende 3 jaar, 36 maanden.

Kopen, nieuw Kodiaq Phev 50k.

*Afschijving voor de eerste 3 jaar is: EUR12.600 (350 per maand)

* Opzegboete Lease: EUR 6.000,-

* rentederving EUR 2.600,-

Leasen, 3 jaar afmaken met model Y:

* EUR 20.556 aan lease kosten (36 x 571)

Dat betekend dat de opzegboete, de afschijving en de rentederving je al meer kost dan de 'huurprijs' van je Model Y. Dan moet je de Kodiaq nog onderhouden.
Die afschrijving van 3 jaar die je noemt heb je na 1 jaar al te pakken😉

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Aanschaf auto€ 50.000,00
mrb 75% (2029)€ 1.465,00
verzekering€ 6.510,00
Per maand€ 884,23
Per maand€ 983,08
mrb 75% (2029)€ 1.465,00
verzekering€ 4.200,00
Per maand€ 683,03
Per maand€ 1.085,73
Ik zou voor het gemak even twee scenarios pakken die je op de kosten voor de komende 33mnd vergelijkt op basis van het aantal kilometers dat je verwacht te gaan maken. Anders lopen twee dingen door elkaar heen.

Dus optie 1
33 maanden doorleasen (33* huidig maandbedrag + kosten extra kilometers)

Optie 2 opzegvergoeding betalen en een alternatief vinden.
Optie 2.1 zelf nieuwe auto kopen. Ik zou de afschrijving zeker niet verwaarlozen. Kijk ook eens naar de ANWB en Autoweek autokosten calculators.
Desnoods pak je het maandbedrag voor 5 jaar autobezit uit die calculator en vermenigvuldig je dat met 33. Maar: bedenk wel ga je die auto echt 5 jaar kunnen/willen rijden? Nu kom je er namelijk ook voortijdig achter dat een andere auto of contract toch beter is

Optie 2.2 ander private lease contract. Ik zag laatste tijd best wat goede aanbiedingen bij Volkswagen in dit topic voor bijvoorbeeld een 2 jarig contract Skoda Elroq. Als dat een optie voor je is is dat misschien wel te vinden voor 400 euro per maand. Dan komt het totaal opzegvergoeding en nieuw leasebedrag misschien wel in de buurt van wat je eerst betaalde. Nadeel van zon kort contract is dat je over 24mnd weer op zoek moet naar iets nieuws. Maar zon kort contract heeft ook voordelen...

Even snel rekenen leert mij dat als je die opzegvergoeding over 33 maanden uitsmeert je het hebt over 180 euro per maand. Dan moet je alternatief dus wel echt fors goedkoper zijn wil dit uitkunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door MuisM4t op 02-03-2026 00:13 ]

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-03 19:08
MazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:50:
[...]

Geld op een spaarrekening zetten is echt doodzonde, tenzij je dat geld binnenkort nodig hebt en geen lange horizon hebt. Met de (huidige) inflatie verdampt het geld waar je bij staat, dus kun je het beter breed investeren.

De average return sinds 1957 van de S&P 500 is 10%, dat is dus inclusief alle crisisjaren. En ja je kunt net pech hebben dat binnenkort een crisis uitbreekt, maar fondsen gaan op de lange termijn al decennia alleen maar omhoog. Dat is immers het hele idee achter kapitalisme en inflatie.

Laten we als voorbeeld uitgaan van 8% stijging per jaar. Dan is jouw 50.000 euro goed voor 4000 euro rendement per jaar, ofwel 333 euro per maand. Als je dat geld laat staan en een paar jaar laat renderen zal het nog harder groeien vanwege het compound effect. Tegelijkertijd moet je wel weer rekening houden met box 3 belastingen uiteraard.

Ik lees met veel interesse de discussie omtrent private lease mee, ook al heb ik mijn auto privé gekocht. Maar bij het particulier kopen van een auto van 50.000 euro ben je minstens 500-600 euro per maand kwijt alleen al aan inkomstenderving van dat bedrag + afschrijving.

[ Voor 6% gewijzigd door ZXRY op 02-03-2026 00:27 ]

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-03 19:30

Smoonshine

Feyenoord!!

Heeft iemand ervaring met het inleveren van een Private Lease-auto bij Stellantis. Wij hebben de onze afgelopen maandag ingeleverd en nu zijn we benieuwd hoe lang het duurt voor we de eindafrekening krijgen. We dachten met een paar dagen, maar inmiddels is het alweer eind van de week en we hebben nog niets gezien.

uhm...

• Bever!
  • Laatst online: 07:27

Bever!

3

Smoonshine schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:45:
Heeft iemand ervaring met het inleveren van een Private Lease-auto bij Stellantis. Wij hebben de onze afgelopen maandag ingeleverd en nu zijn we benieuwd hoe lang het duurt voor we de eindafrekening krijgen. We dachten met een paar dagen, maar inmiddels is het alweer eind van de week en we hebben nog niets gezien.
Kreeg op de dag van afmelding al de schade controle dat er geen verwijtbaar schade gevonden was. Was erg tevreden met stellantis. (Welliswaar slechts een jaar gebruikt)

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-03 19:30

Smoonshine

Feyenoord!!

Geen matches
Bever! schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Kreeg op de dag van afmelding al de schade controle dat er geen verwijtbaar schade gevonden was. Was erg tevreden met stellantis. (Welliswaar slechts een jaar gebruikt)
Ja. Wat dat betreft werkt het allemaal vrij vlotjes. Zit een beetje op hete kolen omdat we de eindfactuur nodig hebben voor de financiering voor de volgende auto waar we dinsdag voor moeten tekenen 😅

uhm...

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.