Afschrijving is ook geld weggooien. Dus ik ben het eens met @assjeMazeWing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:24:
[...]
Ik tel de bedragen bij elkaar op omdat het leasecontract uitzitten gewoon €18.843 kost aan "kale huur" (+ onderhoud), zonder de mrb en verzekering.
Die €5.931 zijn de kosten als ik eerder uitstap en dan moet ik die er inderdaad afhalen, waardoor er net geen €13.000 overblijft.
Reden waarom ik wil kopen:
- geen BKR-registratie meer
- Na 5 jaar heb je nog een auto over die een x-waarde heeft
- Leaseprijzen zijn flink gestegen door hogere rente
En dan nog een persoonlijke situatie
- Ik heb mijn contract op 12.000 per jaar afgesloten en zit de afgelopen 2 jaar toch wel op zo'n 15.000 per jaar -> maandprijs omhoog met zo'n €40 (en een naheffing van €1.000 over de afgelopen 2 jaar)
- In de nabije toekomst mogelijk een caravan. Een trekhaak kost €1.500 die met terugwerkende kracht verspreid wordt over de maandprijs.
Als ik dan alles bij elkaar ga optellen dan ben ik gewoon een substantieel bedrag kwijt over 5 jaar en onder aan de streep heb ik niets.
Maar blijkbaar is je persoonlijke situatie gewijzigd dus dan moet je vooral doen wat je wil. Wij kunnen blijven roepen dat het niet slim is, dat je een berekening moet maken etc.
Overigens heb ik gelijk gekozen voor een trekhaak. Wel zo handig
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
:strip_exif()/f/image/FV9BChe7R0iR2vFYMc7MZMWk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DU6u4UZK7lSFnmuq42RitEpJ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/FxHSioytuDvklRbcj5a1lKY8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6SQDWwieteqh7UYNlzonmgSr.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9tr2yqX0Afw4rBgEU92QxTXC.jpg?f=user_large)