_Anvil_ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:28:
Voor alle private lease rijders die door de nieuwe A24 tunnel rijden: mijn leasemaatschappij stuurde me een factuur van 16,50 euro, omdat ze de tol van 1,51 euro hadden betaald voor me
Uiteraard heb ik al even contact opgenomen, het lijkt er op dat hun geautomatiseerde systeem hem heeft verwerkt als niet betaalde boete. Als je die niet zelf betaald, doen zij dat voor je en komen er logischerwijs admin kosten bij. In dit geval is het echter tol en heb ik niet eens de kans gekregen het zelf te betalen.
Dit betreft trouwens Leaseplan/Ayvens.
Dat zou wat zijn als je 2 keer per dag over de A24 rijft, 30 euro per dag admin kosten voor de tol
Toelichting: je kunt alleen achteraf betalen via een naheffing (zonder meerkosten) tenzij je een tol abonnement via bijvoorbeeld Flitsmeister afsluit. Ik wist de eerste keren niet eens dat er tol geheven werd... Je kunt na 48u oid niet meer op de RWS site betalen, dan moet je het bericht met QR code afwachten. Dat gaat dus naar de kentekenhouder, oftewel je leasemij.
EDIT:
Er gaat van alles mis lees ik :
https://www.rijnmond.nl/n...ld-is-gewoon-afgeschreven
https://www.ad.nl/vlaardi...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Hmm, telefonisch gaf de leasemaatschappij medewerker me gelijk, maar toch een mailtje gehad dat ze er niks aan gaan doen. Van 15 euro lig ik niet wakker, maar ik overweeg hier toch uit principe bezwaar tegen te maken.. Ik vermoed dat ze zo tientallen tot honderden klanten met een bullshit factuur opzadelen ook..
(wellicht is dit ook iets voor een apart topic)
"Beste heer *****,
Dank voor de reactie, maar deze redenatie op basis van dit stukje tekst van e-Tol is wel heel kort door de bocht.
Ten eerste wist ik überhaupt niet van het bestaan van deze tolweg en voor Nederland unieke heffingsmethode. De eerste keer stuurde mijn navi me over de A24 omdat de a15 afgesloten was. Toen ik er later achter kwam dat dit een tolweg betrof, ben ik weer thuis gekomen na het weekend ingelogd bij e Tol en kon ik niet meer betalen. Ik moest even rustig afwachten tot ik de naheffing thuis kreeg. Dit geldt overigens voor een derde van de bestuurders die niet op de hoogte waren, Rijkswaterstaat en e-Tol houdt hier ook rekening mee door zonde verhoging de nabetaling optie te versturen.
Vervolgens geeft Ayvens mij a. niet de kans zelf te betalen en b. rekent 1000% (!!) administratiekosten op dit kleine bedrag van 1,51 euro. Dit laatst lijkt me ook zeker niet voldoen aan de norm van redelijkheid en billijkheid in juridische zin.
Vrij ironisch is overigens dat ik in hetzelfde overzicht op de drivers site een door mij betaalde verkeersovertreding zie staan, hier gaf Ayvens mij wel zelf zonder meerkosten de kans te betalen door het berichtje netjes door te sturen. Het lijkt er op dat het geautomatiseerde systeem het kleine tolbedrag als een “niet betaalde boete” heeft verwerkt, dat blijkt ook uit de gebruikte termen als “sanctie” in het bericht. Grappig genoeg waren de 2 Ayvens medewerkers die ik aan de telefoon had hierover het met mij eens en verwachtten niet dat ik het (volle) bedrag hoefde te betalen.
Bij deze dus het verzoek de klacht te heropenen en voor zo ver nodig te escaleren. Ik ben het principieel oneens met deze gang van zaken en ga hier niet mee akkoord. Ik ben bereid het originele bedrag over te maken, eventueel met een redelijke toeslag. Daarnaast hoop ik niet dat ik nog meer van deze excessief geprijsde facturen ontvang, ik ben de weken erna voor zo ver ik me herinner nog 2 a 3 keer via deze route gereden en verzoek dus vriendelijk dat de naheffing van e-Tol naar me wordt doorgestuurd zonder ongevraagd het bedrag voor de schieten met een tienvoudige factuur erbij.
Vriendelijke groet,
---------- Forwarded message ---------
Beste meneer ****,
Bedankt voor het doorgeven van uw klacht over deze kosten.
Deze kosten zijn echter terecht aan u doorbelast, gezien het feit dat u de leaseauto zelf had kunnen aanmelden voor deze tolheffing.
Meer informatie vindt u op:
Informatie over lease- en huurvoertuigen
https://www.e-tol.nl/info...-lease--en-huurvoertuigen
Met vriendelijke groet,
Coördinator Driver Care
"