OK. Ik kan wel eens bellen voor een toelichting. Ik vind ook wel dat er een zeker voordeel is in het overnemen van de huidige auto. Je weet dat hij goed is behandeld, en de maatschappij geeft ook nog eens een jaar garantie. Maar aan de andere kant: een ID3 kost nu 399 of 430 per maand. Waarom zou je in een auto van 5 jaar oud blijven rijden die alle kosten bij elkaar duurder is dan een nieuwe van vergelijkbare kwaliteit en bovendien groter bereik en hogere snellaadsnelheid. En wat betreft de accukwaliteit: die kun je bij een andere tweedehands ook laten meten. Veel kan er aan zo'n auto verder ook niet kapot gaan.Arfman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:50:
Tip die ik ooit kreeg van iemand die naar eigen zeggen veel ervaring met dit soort zaken had, is om het eerste aanbod van de leasemaatschappij te weigeren met als reden "veel te duur, kijk naar deze en deze auto".
Dan kunnen er 2 dingen gebeuren. Leasemaatschappij zegt "ok dan niet" en je bent je auto kwijt. Of, en dat gebeurde volgens die persoon vrijwel alltijd, ze komen met een 2e bod wat vaak veel dichter bij de werkelijke waarde ligt. YMMW uiteraard. Ik gok dat veel leasemaatschappijen bij private leasers gokken op het gevoel van de mensen die er de afgelopen jaren "eigenaar" van zijn geweest.
Ik zit over een kleine 2 jaar in hetzelfde schuitje. Ik zou graag de e-Niro over willen nemen maar dat valt of staat echt met de prijs die ik ervoor moet betalen.
Het gaat om 32 kW accu.STIMPPYYY schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:02:
[...]
E-golf voor 17k? Even los van het feit of het voordelig is of niet, dat is toch überhaupt veel te veel geld voor een auto met 24 of 28kW accu (wat is het, weet het niet precies).
Voor minder koop je een ID3 of Leaf. Voor het zelfde bedrag een Kona, e-Niro, Model 3 of MG4 of MG5 (met subsidie dit jaar nog) etc. met een pak minder km’s.
Een Leaf is geen optie, maar een ID3 wel. Lease is ook prima. Maar een ID3 met dezelfde kilometerstand is wel 5000 euro duurder.
Vreemd dat auto's op Gaspedaal.nl wel twee- of drieduizend euro goedkoper lijken. Dat maakt zo'n aanbod helemaal idioot.SFA schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:10:
[...]
Heb al gekeken op Finnik en vergeleken op Gaspedaal? Het lijkt mij iig geen heel goed aanbod.
Ik heb mijn ID.4 1st met 110d km onlangs voor 23k overgenomen. Dat vond ik een mooi aanbod gezien het feit dat vergelijkbare auto’s nu te koop staan vanaf 27k.
[ Voor 4% gewijzigd door DDDikkiedik op 27-11-2024 22:28 ]
Onlangs ben ik ook mij gaan oriënteren naar een private lease auto en wijs te maken van de bedragen die ik zie op websites van bedrijven die dit aanbieden.DDDikkiedik schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:20:
Wat is een normaal bedrag voor aankoop na afloop van lease?
De bedragen die ik tegenkom bestaat uit: aanbetaling c.q. inruil, het lease bedrag en dan nog een slottermijn. De aanbetaling plus het leasebedrag staat vaak gelijk aan het aankoopprijs. Het slottermijn is vaak de restwaarde van de auto wat aan het eind ook nog voldaan moet worden.
Tel je alles bij elkaar op dan heb je vaak 1/3 meer betaald voor de auto dan de aankoopprijs.
Echter, bij private lease lees ik dat je niet eens eigenaar bent van de auto na einde looptijd. Als ik dus lees dat je dan ook nog moet betalen voor de auto om dat te worden ben ik benieuwd hoeveel het werkelijk kost!
Moet je dan alsnog een bedrag neerleggen als dat van een vergelijkbare auto als je die tweedehands zou kopen?
Bij Private lease betaald je ook geen extra bedragen voor onderhoud, wegenbelasting en verzekering. Je hebt ook geen aanvullend risico over vermindering van restwaarde en je behoud de mogelijkheid om gedurende de hele periode van de lease over het volledige aanschaf bedrag van de auto te beschikken.slane147129 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:31:
[...]
Onlangs ben ik ook mij gaan oriënteren naar een private lease auto en wijs te maken van de bedragen die ik zie op websites van bedrijven die dit aanbieden.
De bedragen die ik tegenkom bestaat uit: aanbetaling c.q. inruil, het lease bedrag en dan nog een slottermijn. De aanbetaling plus het leasebedrag staat vaak gelijk aan het aankoopprijs. Het slottermijn is vaak de restwaarde van de auto wat aan het eind ook nog voldaan moet worden.
Tel je alles bij elkaar op dan heb je vaak 1/3 meer betaald voor de auto dan de aankoopprijs.
Echter, bij private lease lees ik dat je niet eens eigenaar bent van de auto na einde looptijd. Als ik dus lees dat je dan ook nog moet betalen voor de auto om dat te worden ben ik benieuwd hoeveel het werkelijk kost!
Moet je dan alsnog een bedrag neerleggen als dat van een vergelijkbare auto als je die tweedehands zou kopen?
Financiering van een auto is vaak 7-10% rente, waarbij mensen een kleine aanbetaling willen en hoog restbedrag, gevolg is dat je veel rente betaald over het openstaande bedrag. Simpel rekensommetje: Als je 10% rente betaald en je hebt 50% van de autowaarde als schuld open staand (gemiddeld, gedurende 5 jaar) betaal je alleen al 25% van de waarde van de auto aan rente in 5 jaar.
Leen je auto van 50k, betaal je 10k aan, en 10% rente, dan betaal je al 4000 euro aan rente zonder je iets hebt afgelost , je moet dan ook nog wegenbelasting, verzekering en onderhoud betalen.
Het word al een stuk interessanter als je nu bijvoorbeeld een Model Y koopt met Lease. 2% rente en dus maar 800 euro rente het eerste jaar bij een aanbetaling van 10k. dan blijft er inneens geld over voor aflossing en word de schuld lager en de auto dus iets meer van jou aan het einde van de termijn (lager rest bedrag bij een zelfde maandelingse investering).
[ Voor 26% gewijzigd door BasvanS op 28-11-2024 11:00 ]
Voor een EV betaal je helaas (vaak, zo niet altijd) nog wel de wegenbelasting bovenop het lease-bedrag. Dus vermoedelijk zal je na volgend jaar gewoon de verhoging van 50% betalen.BasvanS schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:50:
[...]
Bij Private lease betaald je ook geen extra bedragen voor onderhoud, wegenbelasting en verzekering. Je hebt ook geen aanvullend risico over vermindering van restwaarde en je behoud de mogelijkheid om gedurende de hele periode van de lease over het volledige aanschaf bedrag van de auto te beschikken.
Financiering van een auto is vaak 7-10% rente, waarbij mensen een kleine aanbetaling willen en hoog restbedrag, gevolg is dat je veel rente betaald over het openstaande bedrag. Simpel rekensommetje: Als je 10% rente betaald en je hebt 50% van de autowaarde als schuld open staand (gemiddeld, gedurende 5 jaar) betaal je alleen al 25% van de waarde van de auto aan rente in 5 jaar.
Leen je auto van 50k, betaal je 10k aan, en 10% rente, dan betaal je al 4000 euro aan rente zonder je iets hebt afgelost , je moet dan ook nog wegenbelasting, verzekering en onderhoud betalen.
Het word al een stuk interessanter als je nu bijvoorbeeld een Model Y koopt met Lease. 2% rente en dus maar 800 euro rente het eerste jaar bij een aanbetaling van 10k. dan blijft er inneens geld over voor aflossing en word de schuld lager en de auto dus iets meer van jou aan het einde van de termijn (lager rest bedrag bij een zelfde maandelingse investering).
Je hebt altijd al wegenbelasting betaald binnen Private lease, al was het eerst EUR 0,-. Nu betaald je het nog steeds, alleen word het EUR 25-30 en gaat dus je Leasebedrag iets omhoog.STIMPPYYY schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:09:
[...]
Voor een EV betaal je helaas (vaak, zo niet altijd) nog wel de wegenbelasting bovenop het lease-bedrag. Dus vermoedelijk zal je na volgend jaar gewoon de verhoging van 50% betalen.
Huh, ik begrijp even niet wat je nu zegt. Je zegt in het verhaal hierboven dat bij PV er geen extra bedragen zijn voor wegenbelasting. Ik zeg (terrecht denk ik), voor een EV geldt gewoon een meerprijs voor wegenbelasting. Dus of we zeggen hetzeflde of de eerste bewoording is niet helemaal duidelijk in je bericht.BasvanS schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:33:
[...]
Je hebt altijd al wegenbelasting betaald binnen Private lease, al was het eerst EUR 0,-. Nu betaald je het nog steeds, alleen word het EUR 25-30 en gaat dus je Leasebedrag iets omhoog.
Wat ik probeer te zeggen is dat Wegenbelasting altijd onderdeel is van Private Lease. EN, dat als de overheid de tarieven veranderd, dit word doorberekend aan de klant.STIMPPYYY schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:35:
[...]
Huh, ik begrijp even niet wat je nu zegt. Je zegt in het verhaal hierboven dat bij PV er geen extra bedragen zijn voor wegenbelasting. Ik zeg (terrecht denk ik), voor een EV geldt gewoon een meerprijs voor wegenbelasting. Dus of we zeggen hetzeflde of de eerste bewoording is niet helemaal duidelijk in je bericht.
Dus als je maandelijks je Private Lease bedrag hebt betaald, hoef je geen wegenbelasting meer te betalen. Bij Financial Lease is dat wel het geval.
[ Voor 10% gewijzigd door BasvanS op 28-11-2024 11:43 ]
Heb je het hier over huurkoop? Want als ik in een lease calculator een hogere aanbetaling invul dan wordt de maandelijkse leasebedrag lager. Echter, het slottermijn blijft hetzelfde tenzij de aanbetaling dusdanig hoog is dat het verschil tussen aankoopbedrag en aanbetaling kleiner is dan het slottermijn.BasvanS schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:50:
[...]
Bij Financial Lease/Huurkoop heb je vrijwel altijd een aanbetaling (om het risico van de geldschieter te verlagen) en een slotsom. Deze Slotsom vertegenwoordigd vaak de restwaarde, ook hier om het risico van de geldschieter te verlagen. Door deze aanbetaling en de slotsom, zorgen ervoor dat er altijd een gegarandeerd onderpand is voor de lening.slane147129 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:59:
[...]
Heb je het hier over huurkoop? Want als ik in een lease calculator een hogere aanbetaling invul dan wordt de maandelijkse leasebedrag lager. Echter, het slottermijn blijft hetzelfde tenzij de aanbetaling dusdanig hoog is dat het verschil tussen aankoopbedrag en aanbetaling kleiner is dan het slottermijn.
Het verschil tussen de kosten van de auto en de Aanbetaling + slotsom is wat jij gedurende de looptijd moet betalen/aflossen. Je zou het kunnen zien als de afschrijving van de auto. Tijdens deze maandelijkse afbetaling betaald je ook de rente over de ling. Je maandelijkse last is dus Rente+Afbetaling. Als je minder hoeft af te betalen omdat je een hoge aanbetaling/slotsom hebt, dan daalt je maandbedrag dus. Heb je een lage rente, is je maandbedrag ook lager dan met een hoge rente.
Heb het in een sheetje gegooid en gezien wat het verschil is en dat loopt inderdaad op tot aan 48 maanden. Daarna zakt het verschil weer in. Aanbetaling kan helaas niet omlaag omdat in dit voorbeeld het een BTW auto betreft.BasvanS schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:30:
[...]
Bij Financial Lease/Huurkoop heb je vrijwel altijd een aanbetaling (om het risico van de geldschieter te verlagen) en een slotsom. Deze Slotsom vertegenwoordigd vaak de restwaarde, ook hier om het risico van de geldschieter te verlagen. Door deze aanbetaling en de slotsom, zorgen ervoor dat er altijd een gegarandeerd onderpand is voor de lening.
Het verschil tussen de kosten van de auto en de Aanbetaling + slotsom is wat jij gedurende de looptijd moet betalen/aflossen. Je zou het kunnen zien als de afschrijving van de auto. Tijdens deze maandelijkse afbetaling betaald je ook de rente over de ling. Je maandelijkse last is dus Rente+Afbetaling. Als je minder hoeft af te betalen omdat je een hoge aanbetaling/slotsom hebt, dan daalt je maandbedrag dus. Heb je een lage rente, is je maandbedrag ook lager dan met een hoge rente.
/f/image/0jC750bmOhccRPxuZ2wB56bz.png?f=fotoalbum_large)
Eens dat het spotprijzen zijn voor wat je krijgt (vooral als je goedkoop of zelfs gratis kunt laden) , maar Jan Modaal kan dit nog steeds niet betalen, de spaarsaldo mediaan (niet het gemiddelde, dan reken je alles mee van rijke vijftigers met dikke overwaarde tot miljonairs) ligt nog steeds dik onder de 20K in Nederland namelijk.Arfman schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:05:
Ik weet niet, maar de prijzen van een gebruikte Model 3 zakken zo langzaamaan naar bedragen dat de meeste mensen die prima kunnen betalen. Er staan op dit momoent 225 M3's op gaspedaal.nl tot de 20k, dan is het argument dat een EV niet te betalen is voor Jan Modaal wel van tafel zo ongeveer. Daar zou ik in ieder geval niet een leasecontract van 400 euro per maand voor afslluiten. YMMV uiteraard.
EDIT: sorry, ik loop een pagina achter met lezen en zie dat ik spuit 11 ben
Sidenote: ik ben nog steeds blij verbaasd over mijn PL deal op een gebruikte Model S via Ayvens, de concurrentie (ReDrive, mr Green etc.) is echt 100-200 pm euro duurder lijkt het.. Wellicht omdat ik (na het afsluiten) van Ayvens begreep dat ze gewoon een giga voorraad ("pakhuizen vol meneer") van ex lease grote Tesla's hadden. De mijne stond ergens in een havengebied oid
Dat bedoel ik dus, en dan zit je pas aan de 5K-10K per jaar. Voor 600 incl. per maand heb je al een Model S bij Ayvens occasion lease dan...10-15K per jaar dacht ik. Dan vind ik 500 voor een "kleine" Tesla best prijzigAldusso schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:02:
[...]
Die 399 is voor zakelijke lease, en ex BTW. Private lease vanaf 539 pm (oudere auto).
Er was er 1 voor 499 maar die is weg. Rest dus erboven.
[ Voor 19% gewijzigd door _Anvil_ op 03-12-2024 13:38 ]
Goede aanbieding voor occasion lease EC4X bij JustLease: https://justlease.nl/aanb...0c-4d95-8b66-92eabc67218a
Damn.. Slechts EUR 374 bij 18k KM en 24 maanden!Jeroen96 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:32:
Goede aanbieding voor occasion lease EC4X bij JustLease: https://justlease.nl/aanb...0c-4d95-8b66-92eabc67218a
Overwaarde is geen spaarsaldo. Plus van overwaarde kun je geen auto leasen helaas._Anvil_ schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:24:
[...]
Eens dat het spotprijzen zijn voor wat je krijgt (vooral als je goedkoop of zelfs gratis kunt laden) , maar Jan Modaal kan dit nog steeds niet betalen, de spaarsaldo mediaan (niet het gemiddelde, dan reken je alles mee van rijke vijftigers met dikke overwaarde tot miljonairs) ligt nog steeds dik onder de 20K in Nederland namelijk.
Aardige deal bij Directlease voor Peugot 3008. Mooie optielijst en maandelijks opzegbaar na 1 jaar en 12k
vanaf 708,-
https://www.directleaseprivate.nl/alle-merken/peugeot/3008/
vanaf 708,-
https://www.directleaseprivate.nl/alle-merken/peugeot/3008/
Xbox Live: Chabio | PSN: ChabioPS
Met afbetaalde huizen en lage maandlasten dan, you get my pointSwitek schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:22:
[...]
Overwaarde is geen spaarsaldo. Plus van overwaarde kun je geen auto leasen helaas.
Gisteren een aanvraag gedaan voor Citroen ec4x voor 315 eur met 12km en 24 maanden. ex subsidieBasvanS schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:47:
[...]
Damn.. Slechts EUR 374 bij 18k KM en 24 maanden!
Als 2e auto voor de vrouw een mooie aanbieding
315 ? Dat is zeer netjes, nu zijn ze 400+alki schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:19:
[...]
Gisteren een aanvraag gedaan voor Citroen ec4x voor 315 eur met 12km en 24 maanden. ex subsidie
Bij welke aanbieder? Wel heel interessant.alki schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:19:
[...]
Gisteren een aanvraag gedaan voor Citroen ec4x voor 315 eur met 12km en 24 maanden. ex subsidie
It's me
Van overwaarde kun je meestal prima een auto leasen. Je hoeft bij de bank maar aan te kloppen en je kan je hypotheek ophogen* en dat geld gebruiken om je maandelijkse lease mee te betalen. Enige voorwaarde is dat je wel genoeg financiele draagkracht het voor die verhoging maar de meeste mensen die eenmaal vijf jaar in een koopwoning zitten hebben toch vaak wel weer wat loonsverhogingen gehad en kunnen vaak prima enkele tienduizenden euro's op deze manier uit hun huis 'pinnen'.Switek schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:22:
[...]
Overwaarde is geen spaarsaldo. Plus van overwaarde kun je geen auto leasen helaas.
PS: Voor de halve goegemeente weer over mij heen valt: dit kán dus vaak makkelijk. Evident is dat het niet heel verstandig is om het zo te doen. En dat je over de verhoging geen HRA krijgt omdat het niet gebruikt wordt t.b.v. het huis. Maar dat terzijde
Doordat ik van baan wissel moet ik mijn leaseauto inleveren. Mijn nieuwe werkgever heeft geen leaseregling, dus moet zelf iets regelen.
Wat ik eigenlijk wil is een Nieuwe Tesla Model Y private leasen, afgelopen maanden in een Model 3 Highland performance gereden en de update t.o.v. de oude Model 3 beviel mij goed.
Aangezien het nog wel even duurt tot de nieuwe Y er is, wil ik in de tussentijd een abonnement afsluiten. Ik kan echter weinig merken vinden die dit aanbieden. In feite is de enige die ik kan vinden op dit moment Volvo met Care by Volvo (zelfs Lynk & Co leveren op dit moment geen abonnementen). Ik sta op het punt te tekenen voor een XC60 Ultra met 20k km. Kosten ongeveer 1300 Euro pm. Voordat ik teken nog even hier de check, zijn er nog andere plekken waar je met een Max opzegtermijn van 3 maanden een “premium” auto kan leasen rond dat b drag? De derde partijen die ik zie leveren of A / B segment auto’s; of vragen vrij absurde prijzen (1800e voor een gebruikte 3-serie)
Wat ik eigenlijk wil is een Nieuwe Tesla Model Y private leasen, afgelopen maanden in een Model 3 Highland performance gereden en de update t.o.v. de oude Model 3 beviel mij goed.
Aangezien het nog wel even duurt tot de nieuwe Y er is, wil ik in de tussentijd een abonnement afsluiten. Ik kan echter weinig merken vinden die dit aanbieden. In feite is de enige die ik kan vinden op dit moment Volvo met Care by Volvo (zelfs Lynk & Co leveren op dit moment geen abonnementen). Ik sta op het punt te tekenen voor een XC60 Ultra met 20k km. Kosten ongeveer 1300 Euro pm. Voordat ik teken nog even hier de check, zijn er nog andere plekken waar je met een Max opzegtermijn van 3 maanden een “premium” auto kan leasen rond dat b drag? De derde partijen die ik zie leveren of A / B segment auto’s; of vragen vrij absurde prijzen (1800e voor een gebruikte 3-serie)
Geen 3 maanden opzegtermijn, maar overzichtelijke 1.5j dit:Don Quijote schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:20:
Voordat ik teken nog even hier de check, zijn er nog andere plekken waar je met een Max opzegtermijn van 3 maanden een “premium” auto kan leasen rond dat b drag?
https://www.leaseswap.nl/aanbod/seat/tarraco/6370
Kan je niet voor 12 maanden kiezen? Verlengen met een jaar kan altijd. Op de site van Tesla kan je ook private leasen toch?
Bij van Mossel een ID4 voor ongeveer 1k pm voor 12mnden bijvoorbeeld
Www.drive4joy.nl via Stellantis kan je een abonnement afsluiten voor minimaal 3 mnd.Don Quijote schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:20:
Doordat ik van baan wissel moet ik mijn leaseauto inleveren. Mijn nieuwe werkgever heeft geen leaseregling, dus moet zelf iets regelen.
Zou ook voor 12 maanden gaan, ipv een veel duurdere flex. Of een gebruikte/redrive lease doen van een M3/MY voor een jaartje bij Ayvens oid.STIMPPYYY schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:16:
Kan je niet voor 12 maanden kiezen? Verlengen met een jaar kan altijd. Op de site van Tesla kan je ook private leasen toch?
Sowieso wil je niet de allereerste exemplaren van de nieuwe MY (of welke auto/techproduct dan ook) hebben imho, je kan beter nog even een paar maanden langer wachten tot de grootste kinderziektes zijn gefixt.
All-electric.
www.carsub.nlDon Quijote schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:20:
[ Voor 43% gewijzigd door crijnders op 09-12-2024 10:08 ]
https://privateleaseovernemen.nl/Don Quijote schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:20:
Of hier iets leuks met een korte looptijd scoren. Als mensen er snel vanaf willen, krijg je er vaak een flinke bonus bij..
Je zou kunnen kijken bij https://www.ayvens.com/nl...ase/free-auto-abonnement/Don Quijote schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:20:
Iemand hier ervaring mee toevallig?_Anvil_ schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:54:
[...]
https://privateleaseovernemen.nl/
Of hier iets leuks met een korte looptijd scoren. Als mensen er snel vanaf willen, krijg je er vaak een flinke bonus bij..
Zelf al een keer een auto mee van de hand gedaan en 2 mensen zonder problemen via dit platform aan een auto geholpen. Prima site!
Thanks!BasvanS schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:20:
[...]
Zelf al een keer een auto mee van de hand gedaan en 2 mensen zonder problemen via dit platform aan een auto geholpen. Prima site!
Uiteraard moet je betalen.. en heel snel zijn.
Nadeel vond ik mensen die hun advertentie niet bijwerken en ook niet reageren.
Mijn ouders hebben op 28 december een proefrit gemaakt in een BYD Atto 3 bij Louwman. Die stond eind december in de private lease vanaf 399 euro. Dat was een aantrekkelijke prijs. Mijn ouders hadden nog wat vragen en ze vroegen of die prijs zou blijven gelden. De verkoper gaf meerdere keren aan dat dat het geval was.
Op 3 januari is de aanvraag bij BYD Private Lease gedaan. Daar kwam geen reactie op, behalve de bevestiging. De verkoper is daar achteraan gegaan. Vandaag is de offerte eindelijk uitgebracht. En wat blijkt: de prijs is met 100 euro per maand gestegen. Mijn ouders gaan het dus niet meer doen.
Vervelend voor ze, maar vooral kwalijk dat de dealer ze zo slecht heeft geïnformeerd en meerdere weken aan het lijntje heeft gehouden met het bericht dat er snel een offerte zou komen.
Ik heb de leasemaatschappij zelf ook gebeld. De offerte liep vertraging op vanwege de prijsaanpassingen, waarvan de dealer zei dat die er niet zouden komen.
De verkoper belt mij morgen terug, dus zal wel zeggen dat ze dit echt niet goed hebben gedaan. Wellicht ga ik nog een klacht indienen, maar ik vraag me af of het de moeite waard is. Als mijn ouders er geen auto voor terugkrijgen, heeft het waarschijnlijk weinig zin. De dealer gaat immers niet over de leaseprijs.
Op 3 januari is de aanvraag bij BYD Private Lease gedaan. Daar kwam geen reactie op, behalve de bevestiging. De verkoper is daar achteraan gegaan. Vandaag is de offerte eindelijk uitgebracht. En wat blijkt: de prijs is met 100 euro per maand gestegen. Mijn ouders gaan het dus niet meer doen.
Vervelend voor ze, maar vooral kwalijk dat de dealer ze zo slecht heeft geïnformeerd en meerdere weken aan het lijntje heeft gehouden met het bericht dat er snel een offerte zou komen.
Ik heb de leasemaatschappij zelf ook gebeld. De offerte liep vertraging op vanwege de prijsaanpassingen, waarvan de dealer zei dat die er niet zouden komen.
De verkoper belt mij morgen terug, dus zal wel zeggen dat ze dit echt niet goed hebben gedaan. Wellicht ga ik nog een klacht indienen, maar ik vraag me af of het de moeite waard is. Als mijn ouders er geen auto voor terugkrijgen, heeft het waarschijnlijk weinig zin. De dealer gaat immers niet over de leaseprijs.
[ Voor 14% gewijzigd door GvNL op 16-01-2025 15:09 ]
Het lijkt me juridisch lastig afdwingbaar in ieder geval. Maar daar heb ik verder geen verstand van. Tot 31 december jl. gold een aanbieding voor Volkswagen. Ik had niet door dat deze beperkt was en dacht, ik doe die aanvraag wel op 1 januari. Dom, want de dealer reageert niet eens op het feit dat op dat moment nog duidelijk op de website van Volkswagen een prijs van 399 stond.
Ik vind het zelf trouwens ook wel dom van mijzelf, want aanbiedingen lopen juist vaak tot 31 december, heb ik al eens eerder gelezen. Maar het minste is dan toch wel zeggen dat het er op 1 januari jl. niet meer had moeten staan. Of met een duidelijke vermelding dat het uiterlijk tot 31 december geldt.
Ik vind het zelf trouwens ook wel dom van mijzelf, want aanbiedingen lopen juist vaak tot 31 december, heb ik al eens eerder gelezen. Maar het minste is dan toch wel zeggen dat het er op 1 januari jl. niet meer had moeten staan. Of met een duidelijke vermelding dat het uiterlijk tot 31 december geldt.
Vergeer ook niet dat de BPM op electrische auto's vanaf 1-1-2025 niet meer 0 is. een contract teken inc. BPM berekend dus dat het contract alleen al door deze extra kosten 20-40 euro zal stijgen op 1-1-2025 t.o.v tekenen op 31-12-2024zDDDikkiedik schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:56:
Het lijkt me juridisch lastig afdwingbaar in ieder geval. Maar daar heb ik verder geen verstand van. Tot 31 december jl. gold een aanbieding voor Volkswagen. Ik had niet door dat deze beperkt was en dacht, ik doe die aanvraag wel op 1 januari. Dom, want de dealer reageert niet eens op het feit dat op dat moment nog duidelijk op de website van Volkswagen een prijs van 399 stond.
Ja, maar het verschil tussen 399 en 678 is wel beduidend groter.
Vergeet ook de 25% wegenbelasting niet per 1 januari.
Het was al lang en breed bekend dat de BPM op elektrische auto's zou komen én dat de wegenbelasting 25% zou worden in 2025. Dus de leaseprijs zou sowieso stijgen.GvNL schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:07:
Mijn ouders hebben op 28 december een proefrit gemaakt in een BYD Atto 3 bij Louwman. Die stond eind december in de private lease vanaf 399 euro. Dat was een aantrekkelijke prijs. Mijn ouders hadden nog wat vragen en ze vroegen of die prijs zou blijven gelden. De verkoper gaf meerdere keren aan dat dat het geval was.
Daarnaast hebben deze veranderingen mogelijk invloed op restwaarde van elektrische auto's, dus BYD en Louwman hebben natuurlijk stevig zitten rekenen en gekeken wat de concurrentie doet.
Ik vind het niet verrassend en ik denk niet dat het de moeite waard is om een klacht in te dienen. Autoverkopers blijven autoverkopers. Overigens zie ik een vanafprijs staan nu van €489.
Het was wel bekend dat er een stijging zou komen door de wegenbelasting. Dat zei de verkoper ook. BPM is een vast bedrag. Op het totaal zou het nooit uitkomen op dit bedrag aan stijging. Feit is dat de verkoper mijn ouders gewoon slecht heeft geïnformeerd en daardoor verkeerde verwachtingen bij ze heeft gewekt.MartijnA3 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 00:32:
[...]
Het was al lang en breed bekend dat de BPM op elektrische auto's zou komen én dat de wegenbelasting 25% zou worden in 2025. Dus de leaseprijs zou sowieso stijgen.
Daarnaast hebben deze veranderingen mogelijk invloed op restwaarde van elektrische auto's, dus BYD en Louwman hebben natuurlijk stevig zitten rekenen en gekeken wat de concurrentie doet.
Ik vind het niet verrassend en ik denk niet dat het de moeite waard is om een klacht in te dienen. Autoverkopers blijven autoverkopers. Overigens zie ik een vanafprijs staan nu van €489.
Over 72 maanden zal de wegenbelasting voor een Atto 3 €5832 euro zijn in bijv Gelderland. Dat komt neer op 81 euro per maand. Plus 9 euro bpm en dan ben je toch gewoon bij de €489 ? Of mis ik iets?GvNL schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 00:44:
[...]
Het was wel bekend dat er een stijging zou komen door de wegenbelasting. Dat zei de verkoper ook. BPM is een vast bedrag. Op het totaal zou het nooit uitkomen op dit bedrag aan stijging. Feit is dat de verkoper mijn ouders gewoon slecht heeft geïnformeerd en daardoor verkeerde verwachtingen bij ze heeft gewekt.
Stijging in MRB e.d. wordt altijd doorbelast. En vaak zijn de auto's al op kenteken gezet om juist die BPM te voorkomen.BasvanS schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:45:
[...]
Vergeer ook niet dat de BPM op electrische auto's vanaf 1-1-2025 niet meer 0 is. een contract teken inc. BPM berekend dus dat het contract alleen al door deze extra kosten 20-40 euro zal stijgen op 1-1-2025 t.o.v tekenen op 31-12-2024z
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ben eigenlijk op zoek naar een goede aanbieding voor een ev.
Zou dan wel moeten gaan om een voorraad model of gebrulkte vanwege dat we daar nu subsidie voor hebben.
Heb er zelf geen meer kunnen vinden. Iemand anders toevallig wel?
Voor de e-c4 was er eerder een zeer scherpe aanbieding maar voor het nieuwste model is die er niet meer. Zoek een auto van minimaal de klasse e 208. Groter is prima maar kleiner niet.
Zou dan wel moeten gaan om een voorraad model of gebrulkte vanwege dat we daar nu subsidie voor hebben.
Voor de e-c4 was er eerder een zeer scherpe aanbieding maar voor het nieuwste model is die er niet meer. Zoek een auto van minimaal de klasse e 208. Groter is prima maar kleiner niet.
@BadEendTerror De subsidie is er niet meer, althans niet in NL.
De E-C4 is nog goedkoop te leasen als occasion:BadEendTerror schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:11:
https://justlease.nl/aanb...2_intercept%22%3Afalse%7D
Vaak bu'j te bang!
De Jeep Avenger is in de private lease momenteel ook niet zo duur, afhankelijk van het aantal kilometers natuurlijk. De vraag is even aan welke prijzen je zit te denken. Dit zijn de voorraadmodellen:BadEendTerror schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:11:
https://privatelease.jeep...ad-modellen?model=Avenger
uhm...
Ik zie dat Van Beek weer een nieuwe aanbieding heeft op de Citroën C4, dit keer geen ev maar alleen hybride en een stuk luxere modellen als de vorige keer.BadEendTerror schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:11:
Als dat inclusief MRB is, is dat geen gekke dealtimelezzzzz schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:19:
[...]
Ik zie dat Van Beek weer een nieuwe aanbieding heeft op de Citroën C4, dit keer geen ev maar alleen hybride en een stuk luxere modellen als de vorige keer.
Vaak bu'j te bang!
@I-King
Klopt, maar wel als je die al hebt. Dan kan je die overzetten op een andere auto als die aan de eisen voldoet en je nog subsidie over hebt.
Klopt, maar wel als je die al hebt. Dan kan je die overzetten op een andere auto als die aan de eisen voldoet en je nog subsidie over hebt.
Die aanbieding van van beek is best scherp maar heb speciaal voor de ev een laadpaal gekocht. Ik zal eens bij van beek informeren of er ook weer een aanbieding voor een nieuwe e c4 aan zit te komen.
[ Voor 28% gewijzigd door BadEendTerror op 14-02-2025 16:35 ]
Weet iemand hoelang van te voren je een aanvraag kan doen voor een PL occasion als je nog een lopend PL contract hebt?
Mijn eraring is dat occasions vaak snel leverbaar zijn en dat LM niet enthousiast word van 'Lange levertijden' Als jij die auto pas over 4-5 maanden wil, zullen ze wss aangeven dat je terug mag komen als je met met pak en beet 2 maanden wil rijden.BadEendTerror schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:35:
Weet iemand hoelang van te voren je een aanvraag kan doen voor een PL occasion als je nog een lopend PL contract hebt?
Zeekr heeft een aardige aanbieding sinds kort, Zeekr X Long Range 69kWh:
- 48 maaden / 5k kilometer = 410 euro
- 60 maanden / 5k kilometer = 397 euro
- 48 maanden / 10k kilometer = 429 euro
- 60 maanden / 10k kilometer = 417 euro
Dit zou inclusief (huidige) MRB zijn.
https://shop.zeekr.eu/nl-NL/configuration/?linkCode=3
Vaak bu'j te bang!
Ik zag zelf juist nergens staat dat het inc MRB is.-tom-562 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:14:
Zeekr heeft een aardige aanbieding sinds kort, Zeekr X Long Range 69kWh:
Geschatte maandelijkse betaling
630 EUR
Directe betaalitems
Standard Connectivity
Inbegrepen
Premium Connected Services free for 1 year (usually 99 EUR/ year).
Inbegrepen
Totaal
Inbegrepen
waarvan BTW
Inbegrepen
Privé lease-items
Uw ZEEKR
Privilege AWD - Wolf Edition
Inbegrepen
20" inch Five Spoke Gesmeed Lichtmetalen sportvelg met vierzuiger remklauwen
Inbegrepen
Charcoal Black & Stone Grey(Interior)
Inbegrepen
Mist Grey(Exterior)
Inbegrepen
Instorten
Particuliere Lease Diensten
Arval Assistance
Inbegrepen
Energie administratie
Inbegrepen
WA verzekering
Inbegrepen
Vervangend vervoer
Inbegrepen
Banden (inbegrepen)
Inbegrepen
Reparatie en onderhoud
Inbegrepen
Instorten
maandelijkse betaling incl. BTW
630 EUR
[ Voor 43% gewijzigd door BasvanS op 13-03-2025 13:20 ]
Mijn ervaring is dat dit ook nog per leasemaatschappij + merk combi kan verschillen. Bij Leaseplan wou ik mijn volgende auto op tijd bestellen, zij gaven in dat geval toen aan dat de afspraak met Kia was dat ze de bestelling op maximaal 10 maanden in de toekomst konden zetten. Kan dus zijn dat de afspraak met andere merken weer anders is.BadEendTerror schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:35:
De aanbieding staat ook op Pepper.nl, daar vermelden ze dat de MRB er bij zit, maar dat die wel (natuurlijk) in januari gaat stijgen. De specs zijn een stuk beter. Alleen dit is geen flexlease en weegt nog wel een stukje zwaarder dan de MG4BasvanS schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:17:
[...]
Ik zag zelf juist nergens staat dat het inc MRB is.Geschatte maandelijkse betaling
630 EUR
Directe betaalitems
Standard Connectivity
Inbegrepen
Premium Connected Services free for 1 year (usually 99 EUR/ year).
Inbegrepen
Totaal
Inbegrepen
waarvan BTW
Inbegrepen
Privé lease-items
Uw ZEEKR
Privilege AWD - Wolf Edition
Inbegrepen
20" inch Five Spoke Gesmeed Lichtmetalen sportvelg met vierzuiger remklauwen
Inbegrepen
Charcoal Black & Stone Grey(Interior)
Inbegrepen
Mist Grey(Exterior)
Inbegrepen
Instorten
Particuliere Lease Diensten
Arval Assistance
Inbegrepen
Energie administratie
Inbegrepen
WA verzekering
Inbegrepen
Vervangend vervoer
Inbegrepen
Banden (inbegrepen)
Inbegrepen
Reparatie en onderhoud
Inbegrepen
Instorten
maandelijkse betaling incl. BTW
630 EUR
[ Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 13-03-2025 13:54 ]
Vaak bu'j te bang!
Leuke aanbieding. Zeker gezien het accupakket, maar die MRB nekt de deal in mijn ogen. 20k km zit op 520 euro p/m en dan komt er nog een verhoging MRB van rond de 50-60 euro p/m volgend jaar.-tom-562 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:41:
[...]
De aanbieding staat ook op Pepper.nl, daar vermelden ze dat de MRB er bij zit, maar dat die wel (natuurlijk) in januari gaat stijgen. De specs zijn een stuk beter. Alleen dit is geen flexlease en weegt nog wel een stukje zwaarder dan de MG4
Ja, 1755kg, zonder MRB korting wordt dat straks bijna 120 euro per maandSTIMPPYYY schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:22:
[...]
Leuke aanbieding. Zeker gezien het accupakket, maar die MRB nekt de deal in mijn ogen. 20k km zit op 520 euro p/m en dan komt er nog een verhoging MRB van rond de 50-60 euro p/m volgend jaar.

Je kan natuurlijk de gok wagen en hopen dat de regering de MRB regels voor EV's weer terug gaat draaien... Maar dat kan een duur gokje worden
Vaak bu'j te bang!
Vind het eerder wat voor dit kabinet, om de MRB op brandstofauto's in verhouding gewoon duurder te maken, i.p.v. een gewichtscorrectie op EV's door te voeren. Mochten ze er überhaupt nog zitten over een paar jaar.-tom-562 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:41:
[...]
Ja, 1755kg, zonder MRB korting wordt dat straks bijna 120 euro per maand![]()
Je kan natuurlijk de gok wagen en hopen dat de regering de MRB regels voor EV's weer terug gaat draaien... Maar dat kan een duur gokje worden
Die MRB blijft wel taai ja. Was wel een belangrijke overweging voor mij om nu voor een Model 3 SR+ te gaan ipv een LR. Scheelt zo'n 400 kg qua gewicht, dus dat tikt inderdaad hard aan.
Omdat het op Pepper staat is het waar.. op de site van Zeekr staat het niet.-tom-562 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:41:
[...]
De aanbieding staat ook op Pepper.nl, daar vermelden ze dat de MRB er bij zit, maar dat die wel (natuurlijk) in januari gaat stijgen. De specs zijn een stuk beter. Alleen dit is geen flexlease en weegt nog wel een stukje zwaarder dan de MG4
Zelf betaal ik van Justlease ook nog steeds geen MRB, ik verwacht de komende maand een brief waarin staat dat ik X bedrag zelf kan gaan betalen (per maand). Dat het nu al bij je contract in zit is dus helemaal geen gegeven.
Het zit er toch gewoon standaard bij, en bij verhoging van de MRB gaat je maandbedrag toch gewoon omhoog? Zo staat het tenminste in mijn contract van Volkswagen Lease.BasvanS schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:55:
[...]
Omdat het op Pepper staat is het waar.. op de site van Zeekr staat het niet.
Zelf betaal ik van Justlease ook nog steeds geen MRB, ik verwacht de komende maand een brief waarin staat dat ik X bedrag zelf kan gaan betalen (per maand). Dat het nu al bij je contract in zit is dus helemaal geen gegeven.
Zie de crosspost ondertussen in het Zeekr X topic:BasvanS schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:55:
[...]
deathmonkey in "Het grote Zeekr X topic"
Maar dit is geen VWTinusXIII schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:19:
[...]
Het zit er toch gewoon standaard bij, en bij verhoging van de MRB gaat je maandbedrag toch gewoon omhoog? Zo staat het tenminste in mijn contract van Volkswagen Lease.
Vaak bu'j te bang!
Ik dacht meer dat meer leasemaatschappijen dat zo in het contract hadden gezet mbt de stijgende MRB
Bij Zeekr is het inclusief MRB. Ik heb een offerte gehad en daar staat het duidelijk in.BasvanS schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:55:
[...]
Voorraad bij Zeekr lijkt al op te zijn.
Inderdaad, oude prijs weer te zien.
Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.
Nouja 'straks'... tussen 2026 en 2030 krijg je nog 25% korting.-tom-562 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:41:
[...]
Ja, 1755kg, zonder MRB korting wordt dat straks bijna 120 euro per maand![]()
Is er een website die jullie aanraden voor goede private lease deals? Of een vergelijkende website?
Ik heb de 'Pepper Auto Leasen' link gebookmarkt, maar daar wordt weinig gepost!
Pepper in de gaten houden. Alle goede deals die er zijn geweest hebben daar wel op gestaan.aarzelaar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:48:
Is er een website die jullie aanraden voor goede private lease deals? Of een vergelijkende website?
Vaak bu'j te bang!
Pepper inderdaad. Maar ik zou ook privateleaseovernemen.nl in de gaten houden. Als je snel bent kun je daar nog wel eens een goedkoop contract op de kop tikken.aarzelaar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:48:
De laatste maanden zijn er gewoon heel erg weinig aanbiedingen en zijn de prijzen erg hoog... Zit ook te kijken naar wat nieuws maar je wordt er niet vrolijk van... Edit: daarmee bedoel ik dat als je privatelease van 48 of 60 maanden nu afloopt en je moet iets vergelijkbaars zoeken dan betaal je zo 150 euro extra in de maand. Logisch natuurlijk met de gestegen prijzen maar het tikt wel aan.
[ Voor 41% gewijzigd door FreezingPixels op 01-04-2025 21:30 ]
Ik houd zelf naast pepper de vergelijkingwebsite leasehunt.nl in de gaten en heb een paar prijs-alerts gekoppeld. Voor de rest beaam ik de voorgaande reacties dat de aanbiedingen laatste tijd niet zo scherp zijn. Zelf ben ik opzoek naar een iets grotere auto (station) welke vooral als occasion nog wel interessant zijn. Denk toch dat ik binnenkort over ga tot koop i.p.v. lease.aarzelaar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:48:
Mijn private lease loopt tot eind dit jaar . Mijn Kona electric fashion 64kWh(2e auto) lease ik voor 329 euro plus 40 euro subsidie wat er nog van af gaat. Lease prijs is toevallig deze maand fors omhoog gegaan maar ik zie dat de andere auto’s ook fors duurder zijn geworden dan 5 jaar terug .
Krijg je voor onder 600 per euro maand nog een leuke private lease auto voor het gezin met 15000km ?
Alles met beetje kofferbak gaat richting 700 euro plus.
Enyaq 80 679 kale versie
Gpeng G6 660 euro bijna compleet
Renault scenic etech 599 euro
Id 4 620 euro
Model 3 als 2e hands 480 euro
Nieuwe smart#5 prijs onbekend
Mis ik nog een auto ?
Hoe kijken jullie tegen 2e hands lease aan ?
Krijg je voor onder 600 per euro maand nog een leuke private lease auto voor het gezin met 15000km ?
Enyaq 80 679 kale versie
Id 4 620 euro
Mis ik nog een auto ?
JustLease?bjornricardo33 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:30:
Mijn private lease loopt tot eind dit jaar . Mijn Kona electric fashion 64kWh(2e auto) lease ik voor 329 euro plus 40 euro subsidie wat er nog van af gaat. Lease prijs is toevallig deze maand fors omhoog gegaan maar ik zie dat de andere auto’s ook fors duurder zijn geworden dan 5 jaar terug .
Enyaq 80 679 kale versie
Id 4 620 euro
Mis ik nog een auto ?
2e hands, 18k KM,
Enyaq voor 523,-
Astra voor 529,-
308 voor 542,
Ioniq 6 voor 509,-
Prijzen zijn flink gestegen inderdaad. Check privateleaseovernemen.nl en marktplaats voor goedkope tweedehandse contracten. En ogen openhouden voor goede deals. Zo was er bijna twee maanden geleden een aantrekkelijke private lease deal voor de Zeekr X.bjornricardo33 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:30:
Enyaq 80 679 kale versie
Id 4 620 euro
Mis ik nog een auto ?
De consumentenbond heeft nu een aantal auto's in de aanbieding.
Vooral de Leapmotor T03 is scherp geprijsd (ook voor hogere kilometrages):
https://autoleasecollecti...d.nl/leapmotor-t03-design
De Swift ook! Helaas zoeken wij een snellere grotere autobogaards schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:25:
De consumentenbond heeft nu een aantal auto's in de aanbieding.
Century biedt een ID3 52KW aan voor 399 per maand (60maand/10.000km). Dat is best een goede deal toch?
https://www.century.nl/ac...e-toppers/volkswagen/id-3
Wel jammer dat er geen dakkoffer op past en daarmee iets minder geschikt voor de vakanties.
Wel jammer dat er geen dakkoffer op past en daarmee iets minder geschikt voor de vakanties.
Zeker een mooie deal. De looptijd is alleen wat lang, de prijs onzeker met dit kabinet en elektrisch is veel te duur hier (we zijn volledig afhankelijk van publieke laadpalen á 50/60 ct/kwh), dus veel duurder dan ouderwetse brandstofauto's.FerryHidden schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:57:
Century biedt een ID3 52KW aan voor 399 per maand (60maand/10.000km). Dat is best een goede deal toch?
Ik heb even gekeken en op dit moment (geen garanties) is de wegenbelasting voor elektrische auto’s tot 2030 gelijk aan wat het nu is. Ik kan gelukkig wel thuis laden met 23 cent per kwhLightning89 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:09:
[...]
Zeker een mooie deal. De looptijd is alleen wat lang, de prijs onzeker met dit kabinet en elektrisch is veel te duur hier (we zijn volledig afhankelijk van publieke laadpalen á 50/60 ct/kwh), dus veel duurder dan ouderwetse brandstofauto's.
50/60 cent per KW duurder dan brandstofauto's ?? Heb je de benzineprijzen gezien ?Lightning89 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:09:
[...]
Zeker een mooie deal. De looptijd is alleen wat lang, de prijs onzeker met dit kabinet en elektrisch is veel te duur hier (we zijn volledig afhankelijk van publieke laadpalen á 50/60 ct/kwh), dus veel duurder dan ouderwetse brandstofauto's.
Nee. Dit jaar krijg je nog 75% korting op de MRB voor een EV, volgend jaar t/m 2029 25%. Die verhoging wordt gewoon doorbelast bovenop de leaseprijs die je nu ziet.FerryHidden schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:17:
[...]
Ik heb even gekeken en op dit moment (geen garanties) is de wegenbelasting voor elektrische auto’s tot 2030 gelijk aan wat het nu is. Ik kan gelukkig wel thuis laden met 23 cent per kwh
All-electric.
Niet duurder, maar wel minstens even duur.Aldusso schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:32:
[...]
50/60 cent per KW duurder dan brandstofauto's ?? Heb je de benzineprijzen gezien ?
EV met verliezen/standby verbruik e.d.: 200Wh/km. Ofwel 12ct/km bij 60ct/kWh palen.
Gemiddelde ICE 1:16, bij 2EUR/L is óók 12ct/km. Nou kan je best met de gekozen variabelen schuiven, maar dat is hooguit geneuzel in de marge.
Die 25% korting op MRB kan je wel ongeveer wegstrepen tegen het hogere gewicht (ivm een non-hybride ICE).
Afschrijving (plus de onzekerheidsfactor daarin) op een EV is ook fors hoger.
Ofwel, de overheid heeft de business case voor elektrisch rijden voor heel veel mensen (in een wijk met voor 60ct/kWh aanbesteedde palen of afhankelijk van vergelijkbaar geprijsde snelladers) volledig weggenomen.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb 2 EV's en moet er zelf écht niet aan denken om ooit weer met zo'n vreselijke trage, analoge, archaïsche vloeibare-dinosaurus-auto te moeten rijden. Maar voor wie het een vervoersappliance is, niet op eigen terrein kan laden en puur naar de TCO-centen kijkt is er simpelweg geen enkele business case meer.
All-electric.
Dan denk ik dat je niet helemaal juist rekent. Maar goed..andere discussie.RonJ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:51:
[...]
Nee. Dit jaar krijg je nog 75% korting op de MRB voor een EV, volgend jaar t/m 2029 25%. Die verhoging wordt gewoon doorbelast bovenop de leaseprijs die je nu ziet.
Linkje niet geklikt he?Aldusso schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:28:
[...]
Dan denk ik dat je niet helemaal juist rekent. Maar goed..andere discussie.
/f/image/S7xCrVapy2oNFtcUwmjXA2s5.png?f=fotoalbum_large)
All-electric.
Dankje. Ik zat er toch naast inderdaad.
Even een snelle berekening voor een ID.3 52KW in de Provincie Overijssel:
2025: 82 euro per kwartaal (75% korting)
2026: 243 per kwartaal (25% korting)
Dat is per maand 81 euro meer.
Zeker, maar punt gaat niet over MRB maar totale berekening vs benzine die niet compleet is. Bijvoorbeeld onderhoud, 125k gereden en 0 euro onderhoud bijv.. Laadtarieven klopen niet, (tenzij je graag teveel betaald) laat staan met eigen zonnepanelen. Maakt een heel ander plaatje
Weet iemand of de prijzen bij de Consumentenbond inclusief de verhoging van de MRB zijn? Bij de Cupra Born bijvoorbeeld:
https://autoleasecollecti...nd.nl/cupra-born-business
Staat de volgende tekst bij het maandbedrag:
Is de afbouw van de korting nu wel of niet in het bedrag meegenomen?* De overheid bouwt de kortingen op de motorrijtuigenbelasting af. Dit geldt voor elektrische en plug-in hybride auto’s.
Elektrische auto’s (EV)
In 2025 geldt een korting van 75%. Voor 2026 tot en met 2029 wordt deze verlaagd naar 25%. De korting is al verwerkt in het getoonde tarief.
[ Voor 75% gewijzigd door FerryHidden op 20-04-2025 10:13 ]
De prijzen die je ziet zijn de prijzen van 2025. Dus met de 75% korting. In 2026 is de korting 25% en die verhoging komt er maandelijks op het bedrag bij per januari 2026.
Niet echt een scherpe deal, op pepper.nl staat een ID3 voor 399 met 10k km per jaarFerryHidden schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:02:
Weet iemand of de prijzen bij de Consumentenbond inclusief de verhoging van de MRB zijn? Bij de Cupra Born bijvoorbeeld:
[...]
Is de afbouw van de korting nu wel of niet in het bedrag meegenomen?
Edit:
[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 20-04-2025 17:19 ]
Vaak bu'j te bang!
https://www.telegraaf.nl/...or-noodlijdende-industrie
Ik hoop dat die gewichtscorrectie gewoon tot uiting wordt gebracht via de wegenbelasting. Er zijn ook particuliere lease-rijders, die worden vaak vergeten. We gaan het zien vrijdag.Naast maatregelen voor de industrie wordt ook nog gewerkt aan het versneld verduurzamen van het wagenpark, met name door elektrisch rijden voordeliger te maken. Het aanpassen van de zogeheten ’gewichtscorrectie’ ligt op tafel, waardoor elektrisch rijden aantrekkelijker wordt gemaakt. Dit geldt ook met name voor de ’leasemarkt’.
Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.