Als eerst: ik hoop dat dit topic hiervoor geschikt is. Ik heb gekeken naar vergelijkbare topics en de topic warning en denk dat dit hier wel geplaatst mag worden. Maar zo vaak ben ik niet te vinden onder mobiliteit.
Ik heb dit weekend met vrienden gezeten om de kosten van een nieuwe auto te vergelijken met kopen vs. leasen. En in vrijwel al mijn berekeningen kom ik op een (groot) voordeel uit tegenover kopen met deze specifieke EV. Nu vraag ik mij toch af of ik niet iets over het hoofd zie en vroeg mij wat de lease rijders hiervan vonden.
Scenario: een nieuwe Hyundai Inster. Verkoopprijs op de gewenste uitvoering (excl. afleverkosten etc) €28.290. Maandelijks leasebedrag voor 5 jaar met 20K per jaar is €495 (2 a 4 euro extra per maand voor afleverkosten). De stroomkosten zijn voor beide opties gelijk, laten we die dan ook buiten de berekening houden om de zaken simpel te houden. Idem voor de afleverkosten.
Er zitten nog verschillende bonussen op zoals SEPP (in totaal oplopende tot 5900 euro voor beide opties.) Gezien de korting voor beide opties geldt heb ik dit ook achterwege gelaten.
Naar mijn weten kom je dan op het volgende maandelijkse financiële plaatje uit bij aanschaf:
- €10 ANWB lidmaatschap
- €48 wegenbelasting
- €50 verzekering
- €60 onderhoud
- €188 afschrijving (ik reken even gemakkelijk dat de auto na 5 jaar nog ~13K waard is)
Totaal kom ik dan uit op €356 pm. Even los of je de auto handje contantje koopt of dat hem financiert (dan lopen de maandelijkse kosten natuurlijk op.) Dat is per maand een verschil van €139 in vergelijking met de private lease optie. Na 5 jaar (de looptijd van het leasecontract) is het bijna €8,5K.
Een groot persoonlijk nadeel lijkt mij voor leasen dat je niet flexibel bent in je kilometers en (in dit voorbeeld) er 5 jaar aan vast zit. Ik weet zelf niet of ik over 3 jaar nog wel in mijn woning wil wonen, een leasecontract heeft ook invloed op je hypotheek etc.
Dan lijkt het mij dat de meerwaarde van die €8,5K dan voornamelijk zit in:
- Je kan na 5 jaar weer kijken naar een andere auto, mogelijk een nieuwe model. Tegelijk kan dat ook met koop en is dat de reden waarom je de afschrijving maandelijks meerekent.
- Een "verzekering": mocht er iets fout gaan wat het vaste budget van €60pm overstijgt hoef je dit niet zelf te betalen. Tegenargument: in totaal bespaar je bijna €8,5K met koop vs. lease. Dan moeten de incidentiele kosten wel dermate hoog zijn en dermate ongelukkig dat je een rekening krijgt hoger dan dat bedrag. Dat met de huidige reputatie van betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten van een EV vind ik dat onwaarschijnlijk.
- Je heb het bedrag om die auto af te tikken niet meteen op je bankrekening staan: Mogelijk is een andere optie dan private lease beter maar misschien niet geheel bereikbaar. Maar zou dan een Financial lease optie niet beter zijn? Hyundai biedt dit aan https://www.hyundai.com/nl/nl/lease-finance/finance.html met een rente van 4,99%. Dat betekend dat je 4 jaar flink hogere maandlasten heb tegenover een rente van €1411,67. Ja, je moet dan 4 jaar flink meer betalen voor de auto. Eventueel kan je de pijn hier wat van verzachten door wat eigen inleg in mee te brengen. Maar na die 4 jaar is de auto geheel van jou en afbetaald. En dan heb je enkel de extra kosten van de financiering, wat alsnog veel goedkoper is dan de private lease optie (€8340 - €1411,67 = €6.928,33 geld over na 5 jaar)!
Dan komt het bij mij voornamelijk over dat je zou private leasen mits je het bedrag om een voertuig te kopen niet bij elkaar heb gespaard EN dat je voor de financial lease optie niet genoeg maandinkomen heb om deze extra lasten te dragen. Maar zou het dan niet verstandiger zijn om een 2dehands auto te kopen en daarnaast te sparen / met OV of fiets te gaan en langzaam te sparen voor een nieuwe auto? Om zo niet in een constante loop van private lease te komen?
Ik heb zelf nog nooit geleased, maar ik vraag mij nou oprecht af of ik zo out-of-touch ben met de werkelijkheid, iets ben vergeten in mijn berekeningen waardoor de lease optie toch wel degelijk een betere deal lijkt te zijn? Is dit ene gekozen voorbeeld ongelukkig?