Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:05
UTMachine schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

Dat klinkt tegenstrijdig, want je totale kosten gaan toch omhoog als ze de kosten doorberekenen?
Het bedrag dat je maandelijks betaald bestaat uit diverse componenten.

Een deel is voor de leasemaatschappij om jou de auto ter beschikking te stellen. Hier zit een berekening achter met rente%, aanschafwaarde, restwaarde, etc.
Een deel zijn kosten die gemaakt worden maar waar de leasemaatschappij niets aan overhoudt. Zoiets als de MRB geven zij 1-op-1 door aan de belastingdienst.

Dat 1ste deel blijft tijdens de looptijd hetzelfde en is eigenlijk het "echte" leasebedrag. In de kleine lettertjes zal staan dat het 2de van die kosten worden doorberekend. Mijn bedrag is afgelopen jaren ook wel eens met een paar euro p/m gestegen door de opcenten aanpassing van de provincie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:59
UTMachine schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

Dat klinkt tegenstrijdig, want je totale kosten gaan toch omhoog als ze de kosten doorberekenen?
Het is een aparte component op de factuur en wordt 1:1 doorberekend volgens het contract, voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7Auh2fgI4L_AKYVLC9ieYotNQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MphZnMOdR8WixZnRL8wzsiXQ.png?f=user_large
Het basisbedrag verandert niet, momenteel is de MRB 0 en wordt er dus 0 doorberekend. vanaf 1-1-2025 zal dat 18 euro zijn. De hoogte van de factuur wijzigt wel inderdaad maar er is geen prijswijziging en geen verandering van de voorwaarden.

[ Voor 15% gewijzigd door n0pe op 03-10-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:59
n0pe schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:52:
[...]

Het is een aparte component op de factuur en wordt 1:1 doorberekend volgens het contract, voorbeeld:

[Afbeelding]
Het basisbedrag verandert niet, momenteel is de MRB 0 en wordt er dus 0 doorberekend. vanaf 1-1-2025 zal dat 18 euro zijn. De hoogte van de factuur wijzigt wel inderdaad maar er is geen prijswijziging en geen verandering van de voorwaarden.
Aha, bij private lease heb je 2 bedragen in je factuur. Leasebedrag ligt vast, maar de overheidsbelasting niet. Duidelijk! Maar je eindbedrag wijzigt wel, wat uiteindelijk belangrijk is (dat betaal je dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-09 17:36
Is de verwachting dat het BPM wordt verhoogd?
T.a.v. private lease prijsoffertes, valt daarin nog te onderhandelen volgens jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door PHPResource op 08-10-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:47

Smoonshine

Feyenoord!!

Ik kan me niet voorstellen dat ze het bedrag per maand niet verhogen. Anders draaien maatschappijen zelf voor de kosten op van de verhoogde MRB. Dat ga je natuurlijk alleen terugzien bij elektrische auto's.

Wat betreft onderhandelen kreeg ik niet echt het idee dat er veel ruimte was bij de partijen waar wij mee gepraat hebben (Stellantis, Renault, Volvo). Vaak staan de prijslijsten aardig vast. Wellicht dat er bij een occasion of een individuele garagehouder wat meer mogelijk is.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:25
Smoonshine schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:40:
Vaak staan de prijslijsten aardig vast. Wellicht dat er bij een occasion of een individuele garagehouder wat meer mogelijk is.
Zeker voor nieuw te bestellen auto's (uit de fabriek) weinig ruimte, maar de wat grotere dealers die auto's op voorraad hebben staan, is er vaak toch wel iets mogelijk. Moet natuurlijk wel net die auto er ook tussen staan die je zoekt ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41
Martinusz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Zeker voor nieuw te bestellen auto's (uit de fabriek) weinig ruimte, maar de wat grotere dealers die auto's op voorraad hebben staan, is er vaak toch wel iets mogelijk. Moet natuurlijk wel net die auto er ook tussen staan die je zoekt ;)
In mijn ervaring is een jonge occasion tegenwoordig vaak duurder dan een nieuwe gezien de kortingen die dealers krijgen bij het bestellen van een nieuwe..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
RubenDJ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

In mijn ervaring is een jonge occasion tegenwoordig vaak duurder dan een nieuwe gezien de kortingen die dealers krijgen bij het bestellen van een nieuwe..
Geen occassion, nieuwe auto die ze al op hun terrein hebben staan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:17
Gisteren overigens de Polo opgehaald bij Century in Groningen. Prima deal voor 2 jaar.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:04
Kan echt geen hoogte krijgen van de PL markt voor EV op dit moment.

De Rente is inmiddels lager dan eind vorig jaar, er komt een verhoging van de MRB aan, de Subsidie mogelijkheid is vergelijkbaar, maar de prijzen zijn echt bizar hoog op het moment. Prijzen van EV dalen op dit moment, maar toch stijgen de PL prijzen alleen maar.

Erg vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:14:

De Rente is inmiddels lager dan eind vorig jaar, er komt een verhoging van de MRB aan, de Subsidie mogelijkheid is vergelijkbaar, maar de prijzen zijn echt bizar hoog op het moment. Prijzen van EV dalen op dit moment, maar toch stijgen de PL prijzen alleen maar.

Erg vreemd!
Een leasemaatschappij is niets anders als een investerings/financieringsmaatschappij, eigenljik soort van bank. Ene component weegt soms zwaarder dan de andere. Kan me indenken dat de restwaardecomponent zwaar weegt met de te verwachten lagere restwaarde van EV's,en daarom wat hoger rekenen qua kosten = duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Erg vreemd!
Alleen voor korte looptijd zijn er wel scherpe aanbiedingen (E-C4 b.v.), maar zoiets als de aanbiedingen van de MG4 of BYD Atto 3 zie je niet (meer)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44
-tom-562 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:33:
[...]

Alleen voor korte looptijd zijn er wel scherpe aanbiedingen (E-C4 b.v.), maar zoiets als de aanbiedingen van de MG4 of BYD Atto 3 zie je niet (meer)
Al een paar keer de use case gemaakt om de MG4 te veruilen voor koop. Maar krijg ‘m niet rond. 350 euro voor 20k per jaar (en alle andere extra’s die we hebben) is echt heel erg scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

STIMPPYYY schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:57:
[...]

Al een paar keer de use case gemaakt om de MG4 te veruilen voor koop. Maar krijg ‘m niet rond. 350 euro voor 20k per jaar (en alle andere extra’s die we hebben) is echt heel erg scherp.
Ik ook hoor, of je moet echt een barrel rijden, dan kan kopen wel uit :P het zou leuk zijn als van Mossel nog een keer met een scherpe aanbieding voor een X-Power komt, mss hebben ze er nog een hoop op voorraad staan. Een mens mag een beetje dromen toch O-)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
-tom-562 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:33:
[...]

Leuk als je 10k per jaar rijd, maar bij 18k per jaar is die auto ruim boven de 500 per maand voor subsidie. dan is eigenlijk alleen de looptijd mogelijk nog interessant..

Denk dat ik voor 500+ liever in een 2e hands Model 3 rij.. qua auto gevoel..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 09-09 15:24
Met de verwachte afschrijvingsgolf onder Tesla's durf ik niet te kijken wat de Model S (in juli is mijn contract ingegaan) in de occasion lease gaan doen straks. Aan de andere kant, blij dat ik hem niet gekocht heb, de giga afschrijving is nu voor de leasemij..
TucanoItaly schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:50:
[...]

Dank voor de reactie!
Ikzelf heb in het verleden redelijk pech gehad met een 7 jaar oude benzine auto, onderhoudskosten ca. 500-800 euro per jaar.
[...]
*proest* Pech? Ik rekende met mijn benzineauto's altijd 1-2K onderhoud per jaar :9

[ Voor 26% gewijzigd door _Anvil_ op 11-10-2024 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
@_Anvil_ in belgie is een model S al voor 18k te krijgen 2e hands. Hou je hart maar vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
alki schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:36:
@_Anvil_ in belgie is een model S al voor 18k te krijgen 2e hands. Hou je hart maar vast
Hopelijk is dat dan geen 2018 model met 60d km op de teller? :|

Overigens heeft de Tesla mobile support eerder deze week voor mijn deur de volgende zaken vervangen:

- beide koplampen (LED streep DLR was weggevallen bovenin
- beide achterlichten (vochtproblemen en groene aanslag)
- achteruitrij camera (flink wazig stuk in het beeld)
- deurgreep rechtsvoor (ging stuk een paar dagen voor de afspraak)

Heeft mij geen cent gekost, geen idee wat onder garantie viel, maar betwijfel of het gratis was geweest als ik hem zelf gekocht had...

[ Voor 47% gewijzigd door _Anvil_ op 11-10-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Voor de geintereerden: private lease prijzen bekend van de Skoda Elroq. Nog niet zelf te berekenen, maar geeft wel een aardige indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Martijnvdb schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:08:
Voor de geintereerden: private lease prijzen bekend van de Skoda Elroq. Nog niet zelf te berekenen, maar geeft wel een aardige indicatie.
Er staat vanaf 498 euro PV op de site, maar wat is er zo bijzonder aan deze Skoda dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Laatst online: 10:05
_Anvil_ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:32:

*proest* Pech? Ik rekende met mijn benzineauto's altijd 1-2K onderhoud per jaar :9
Reden dat ik uiteindelijk over ben gegaan naar PL. 5 Jaar in een Kangoo gereden en als ouderwetse boekhouder maandelijks 100,- aan de kant voor onderhoud. En daar moet toch om het jaar minstens een flink bedrag uitgehaald worde.

Effectief kostte mijn nieuwe Kamiq ~50,- p/m meer in PL dan de Kangoo als je alle kosten naast elkaar zet.
No brainer wat mij betreft.
STIMPPYYY schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Er staat vanaf 498 euro PV op de site, maar wat is er zo bijzonder aan deze Skoda dan?
Nieuw BEV model van Skoda. Eerste van de komende 3-4 modellen in de pijplijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Holzschuh op 11-10-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

_Anvil_ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:32:
Weet je wat het is, ik raak altijd een beetje onzeker van de reacties van familie/vrienden. Die roepen dan luidkeels hoe goedkoop hun auto wel niet is, ongelofelijk het kost bijna niks!!1!! Ja, ik rekende ook altijd 1k p/j. Dank je voor de bevestiging.

We leven in een soort overgangs-tijd, tussen technologieën in. Ik vind leasen een mooie optie als je dat risico niet wilt dragen.

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 11-10-2024 12:23 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Holzschuh schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:47:

[...]

Nieuw BEV model van Skoda. Eerste van de komende 3-4 modellen in de pijplijn.
12 in een dozijn dus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasvanS
TucanoItaly schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Weet je wat het is, ik raak altijd een beetje onzeker van de reacties van familie/vrienden. Die roepen dan luidkeels hoe goedkoop hun auto wel niet is, ongelofelijk het kost bijna niks!!1!! Ja, ik rekende ook altijd 1k p/j. Dank je voor de bevestiging.

We leven in een soort overgangs-tijd, tussen technologieën in. Ik vind leasen een mooie optie als je dat risico niet wilt dragen.
Grootst gemaakt fout in een kosten analyse van de eigen auto is de afschrijving. Mensen kopen een auto en moeten 5 jaar later 10.000 euro bijleggen voor de volgende. Die hele EUR 10.000 nemen maar weinig mensen mee in het kosten plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ook zijn veel mensen zich niet bewust van überhaupt wat ze uitgeven. Als je dan doorvraagt over die goedkope auto tellen ze de verzekering bijvoorbeeld niet mee of hebben ze geen idee dat mrb bij private lease in de prijs zit. Of bagatelliseren de kosten van het onderhoud enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

BasvanS schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

Grootst gemaakt fout in een kosten analyse van de eigen auto is de afschrijving. Mensen kopen een auto en moeten 5 jaar later 10.000 euro bijleggen voor de volgende. Die hele EUR 10.000 nemen maar weinig mensen mee in het kosten plaatje.
Dat klopt. Ik was er ook altijd van overtuigd dat private lease enorm duur is, totdat je alles van je eigen auto eens op een rij gaan zetten. Uiteindelijk zijn we maar minimaal duurder uit en rijden we straks wel een nieuwe wagen die ook nog eens een stuk duurder in aanschaf is dan de auto die we nu rijden. Ook als we restwaarde in ogenschouw nemen.

Het nadeel is natuurlijk wel dat je de afschrijving elke maand moet betalen, terwijl je met een eigen auto kan besluiten om nog een jaartje te wachten met een nieuwe kopen of even het geld van de afschrijving niet opzij te zetten als het niet uitkomt.

uhm...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Beekforel schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:11:
Ook zijn veel mensen zich niet bewust van überhaupt wat ze uitgeven. Als je dan doorvraagt over die goedkope auto tellen ze de verzekering bijvoorbeeld niet mee of hebben ze geen idee dat mrb bij private lease in de prijs zit. Of bagatelliseren de kosten van het onderhoud enorm.
Ik ben toen vorig jaar gaan rekenen en heb ook alles wat ik aan brandstof gepind heb op een rijtje gezet, ik schrok ik idd zelf wel van (vooral de brandstof haha :X). Nu reed ik niet een heel zuinige auto, maar dan nog... MB/verzekering/onderhoud tikken aardig aan. En dan deed ik het onderhoud nog zelf. Afschrijving was voor mij niet echt een extreem grote factor (een grote Volvo uit 2006), maar alles bij elkaar was het voor mij goedkoper op PL te gaan rijden. Zelfs met de MRB die ik straks nog moet gaan betalen (EV).
Maar wat er gezegd wordt, mensen nemen de afschrijving niet mee. Toevallig vanmiddag met een collega nog over gehad. Vandaag zijn nieuwe 2e hands auto opgehaald (17k euro), 'Ja, maar vind je dat niet lastig, als je straks je PL auto moet inleveren moet je ineens een klap geld betalen', toen ik zei dat over een jaar of 5 hij ook (makkelijk) 10k had afgeschreven Ohja, dat is ook waar'

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:52
Ach, in ieder geval geen 13!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
TucanoItaly schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Moet er eerlijk bij zeggen dat ik vooral zwaar gemotoriseerde sloepen van 10 jaar oud heb gereden, maar ik snap je punt. En je hoort alleen die mensen die mazzel hebben gehad met onderhoud he.

Ik heb in 2020 nog 5K afgetikt voor een nieuw motorblok, de "onverwoestbare" 2.5T volvo 5 cylinder variant in mn Ford overleed bij 210d km :X

Ik geniet nu echt van de voorspelbare maandkosten van mn PL auto, heerlijk.. Wel een luxe slee,maar geen financieel risico

[ Voor 6% gewijzigd door _Anvil_ op 11-10-2024 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09 12:50

Erg vreemd!
Omdat de afschrijving niet te voorspellen is van BEV op dit moment. Als Tesla spontaan 5k van de prijs afhaalt, dan is dat in je contract van 48 maanden alweer 100 euro per maand verschil. En zijn er na 4 jaar opeens veel betere modellen beschikbaar die goedkoper zijn, dan wordt de tweedehandswaarde nog slechter. Weer 50-100 per maand op het tarief.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

_Anvil_ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:56:
[...]

Moet er eerlijk bij zeggen dat ik vooral zwaar gemotoriseerde sloepen van 10 jaar oud heb gereden, maar ik snap je punt. En je hoort alleen die mensen die mazzel hebben gehad met onderhoud he.

Ik heb in 2020 nog 5K afgetikt voor een nieuw motorblok, de "onverwoestbare" 2.5T volvo 5 cylinder variant in mn Ford overleed bij 210d km :X

Ik geniet nu echt van de voorspelbare maandkosten van mn PL auto, heerlijk.. Wel een luxe slee,maar geen financieel risico
Dat 'onverwoestbare' blok zat ook in mijn vorige auto (Volvo S80). Nou, die blokken hebben echt wel (duur) onderhoud nodig, anders redden ze die hoge km-standen niet :P :D (ik heb de mijne met 320k weg gedaan)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Achja, dure auto = duur onderhoud. Ik rijd ook een Lexus naast de EV (een RX), ook super betrouwbaar.. 'ahum..', klopt misschien ook, maar als je luchtvering naar de kl*te gaat heb je weinig aan een betrouwbaar blok :P.

De rekencalculators op internet zijn ook niet heel best vind ik. MRB, Verzekering, onderhoud, banden, wegenwacht-service, afschrijving, brandstof is een beetje waar je mee moet rekenen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

STIMPPYYY schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:12:
Achja, dure auto = duur onderhoud. Ik rijd ook een Lexus naast de EV (een RX), ook super betrouwbaar.. 'ahum..', klopt misschien ook, maar als je luchtvering naar de kl*te gaat heb je weinig aan een betrouwbaar blok :P.

De rekencalculators op internet zijn ook niet heel best vind ik. MRB, Verzekering, onderhoud, banden, wegenwacht-service, afschrijving, brandstof is een beetje waar je mee moet rekenen volgens mij.
Die van Anwb, https://www.anwb.nl/auto/autokosten/autokosten, geeft als ik het invul op m'n laatste auto een prima indicatie van de kosten en dat is nagenoeg gelijk aan wat ik voor de Private Lease betaalde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Beekforel schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Die van Anwb, https://www.anwb.nl/auto/autokosten/autokosten, geeft als ik het invul op m'n laatste auto een prima indicatie van de kosten en dat is nagenoeg gelijk aan wat ik voor de Private Lease betaalde.
Haha, ANWB geeft voor mijn auto 630 euro per maand op. Ik betaal zelf 330 euro :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@-tom-562 hm dat is wel een flink verschil. Brandstof wel uit de berekening gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyNameIs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 17:10
[...]

Bij mij geeft ANWB ook een betrouwbare inschatting, maar je kunt natuurlijk altijd zelf een beetje spelen met de cijfers. Naar mijn mening is het onderhoud van EVs meestal wel aan de hoge kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Beekforel schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:47:
@-tom-562 hm dat is wel een flink verschil. Brandstof wel uit de berekening gehaald?
Heb m ff overnieuw gedaan, km-stand had ik ook te hoog ingevoerd bij de ANWB
12.500 km/jaar is 600 euro per maand incl. brandstof (laden). Ik betaal 330 zonder laden en excl. MRB
Brandstof component is 89,5 euro bij de ANWB. Komt dus op ~510 euro per maand zonder brandstof/laden volgens de anwb met MRB (uitgesmeerd over 5 jaar dan). PL is volgens de tool 180 euro/maand goedkoper, zonder MRB. Dan ben ik uitgegaan van 5 jaar.
MRB komt er later bij, maar dat zit eerst rond de 25 euro per maand, en later rond de 5 tientjes

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
-tom-562 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:41:
[...]

Heb m ff overnieuw gedaan, km-stand had ik ook te hoog ingevoerd bij de ANWB
12.500 km/jaar is 600 euro per maand incl. brandstof (laden). Ik betaal 330 zonder laden en excl. MRB
Brandstof component is 89,5 euro bij de ANWB. Komt dus op ~510 euro per maand zonder brandstof/laden volgens de anwb met MRB (uitgesmeerd over 5 jaar dan). PL is volgens de tool 180 euro/maand goedkoper, zonder MRB. Dan ben ik uitgegaan van 5 jaar.
MRB komt er later bij, maar dat zit eerst rond de 25 euro per maand, en later rond de 5 tientjes
Does not Compute... Als je van 25 naar 75% Wegenbelasting gaat, hoe kun je dan van 25 naar 50 euro gaan. Iets in mijn zegt dat het meer richting de 75 euro gaat ;)

Bovenstaande geeft mijns inziens mooi weer hoe goed mensen in staat zijn kosten te bagatelliseren..

[ Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 12-10-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

BasvanS schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:08:
[...]

Does not Compute... Als je van 25 naar 75% Wegenbelasting gaat, hoe kun je dan van 25 naar 50 euro gaan. Iets in mijn zegt dat het meer richting de 75 euro gaat ;)
72,25 om exact te zijn (als de regels blijven zoals ze nu zijn, ook dat moeten we nog maar eens zien...). Rekenfoutje, nouja, doet er nog steeds niet aan af dat ik met PL een stuk goedkoper uit bent met 0% risico :D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
-tom-562 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:27:
[...]

72,25 om exact te zijn (als de regels blijven zoals ze nu zijn, ook dat moeten we nog maar eens zien...). Rekenfoutje, nouja, doet er nog steeds niet aan af dat ik met PL een stuk goedkoper uit bent met 0% risico :D
Het risico op schade is er natuurlijk nog steeds en kan zelf tot een soort van verdien model worden gemaakt door bedrijven. Krasje hier, krasje daar en een deukje op de bumper. Of je even EUR 1200 af wil tikken.. terwijl de auto vaak niet eens hersteld word.

Je punt klopt wel, maar wie opties wil en een zeer specifieke keuze heeft met betrekking tot kleur en deze opties kan beter met een grote boog om PL heen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
BasvanS schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Het risico op schade is er natuurlijk nog steeds en kan zelf tot een soort van verdien model worden gemaakt door bedrijven. Krasje hier, krasje daar en een deukje op de bumper. Of je even EUR 1200 af wil tikken.. terwijl de auto vaak niet eens hersteld word.

Je punt klopt wel, maar wie opties wil en een zeer specifieke keuze heeft met betrekking tot kleur en deze opties kan beter met een grote boog om PL heen lopen.
Snap niet wat je bedoelt. Je betaald eigen risico en klaar (in het geval van de Mg4 deal 150 euro per schade). Er zijn duidelijke inleverdocumenten beschikbaar waarop staat aangeven wat wel en niet acceptabel is. Logisch ook anders krijg je de praktijken die jij omschrijft.

Heb de calculator voor de grap ook eens ingevuld en mijn MG4, waar ik dus 350 euro voor betaal per maand, kost 700 euro per maand. Vind het zelf een beetje vreemde berekening. Met de prijzen waar de ANWB mee rekent is iedere lease auto voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
BasvanS schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Dit is gewoon onzin, je krijgt informatie over wat wel of geen schade is. Daarnaast werken de meeste met een onafhankelijke partij die de auto’s schouwen en vervoeren bij het ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

STIMPPYYY schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:20:
[...]

Snap niet wat je bedoelt. Je betaald eigen risico en klaar (in het geval van de Mg4 deal 150 euro per schade). Er zijn duidelijke inleverdocumenten beschikbaar waarop staat aangeven wat wel en niet acceptabel is. Logisch ook anders krijg je de praktijken die jij omschrijft.

Heb de calculator voor de grap ook eens ingevuld en mijn MG4, waar ik dus 350 euro voor betaal per maand, kost 700 euro per maand. Vind het zelf een beetje vreemde berekening. Met de prijzen waar de ANWB mee rekent is iedere lease auto voordeliger.
Ik vind de berekening sowieso wel knap, juist met de auto die wij hebben lijkt het mij echt heel moeilijk om de afschrijving in te schatten. Zou mij niks verbazen als die ANWB berekening op dat punt nog aardig conservatief is (en leasen dus nog voordeliger is)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
Martinusz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

Dit is gewoon onzin, je krijgt informatie over wat wel of geen schade is. Daarnaast werken de meeste met een onafhankelijke partij die de auto’s schouwen en vervoeren bij het ophalen.
EUR 450 eigen risico of je maandtarief verhogen met 20 euro per maand, ik noem het een verdienmodel hoor.

Net als andere banden willen: 4 seizoenen banden kan een zo goed als gratis aangeboden alternatief zijn, zeker voor een grote garage die de oude nieuwe banden zo kan doorschuiven. Maar toch moet er 15-20 euro per maand voor gevraagd worden.

[ Voor 22% gewijzigd door BasvanS op 13-10-2024 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Het zijn natuurlijk ook geen liefdadigheidsinstellingen die PL-maatschappijen. Dat is overigens wel het enige waar ik wat vraagtekens bij heb. In theorie kunnen ze je bij elk kleine krasje vragen om de auto te herstellen voor wat waarschijnlijk minder kost dan je eigen risico.

Je bent verplicht om schade te melden en de maatschappij bepaalt of je de schade moet laten herstellen. Zo kan het dus wel zo zijn dat je kleine krasjes die je zelf had gelaten voor wat ze zijn, nu wel moet gaan betalen.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

BasvanS schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:24:
[...]

EUR 450 eigen risico of je maandtarief verhogen met 20 euro per maand, ik noem het een verdienmodel hoor.

Net als andere banden willen: 4 seizoenen banden kan een zo goed als gratis aangeboden alternatief zijn, zeker voor een grote garage die de oude nieuwe banden zo kan doorschuiven. Maar toch moet er 15-20 euro per maand voor gevraagd worden.
In jou situatie misschien, ik betaal maar 150 euro eigen risico zonder meerprijs.
4 seizoensbanden waren 15 euro per maand meer, belachelijk veel, dat heb ik dus niet gedaan. Ik hou (nog steeds :P) marktplaats in de gaten voor een 2e set winterbanden. Als ik de auto inlever verkoop ik dat setje weer door

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
Bij mij zit er ook 300 euro eigen risico op "niet verhaalbare schades" , de horror verhalen die je dan hoort bij uiteindelijk inleveren van de auto beweren dan inderdaad dat elk krasje of putje groter dan een 2 euro munt als aparte schade wordt genoteerd.

Lijkt me juridisch erg discutabel, maar als voormalig zakelijke leaserijder weet ik toch al dat je zelf heel goed moet opletten op zulke momenten. Zonder handtekening en bewijs van de goede staat lever ik ook geen huurauto oid in.
[...]

Werkt bij mij niet "te weinig markt gegevens van dit model"

(apart, als je bedenkt dat "iedereen en zn meodah" lekker laag in de bijtelling een Model S 75D besteld heeft in 2018... )

Wat de ANWB km kosten berekenaar betreft, volgens mij zegt de ANWB ook dat een "gemiddelde middenklasser" al 45 ct per km doet, tja.. Wellicht als je elke 3 jaar een nieuwe Vw Golf koopt?

Ik kom nu zelf op 43 ct per km voor de (occasion) Model S in PL, of 37 ct als ik mn jaar kilometers tussentijds verhoog van 20d km naar 25.. zal toch wel nodig zijn verwacht ik. Ach ja, voor dat geld rij ik wel zorgeloos in een toch wel serieus dikke auto... en tis niet dat mn priveauto's nu goedkoop waren.

[ Voor 25% gewijzigd door _Anvil_ op 14-10-2024 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

_Anvil_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:52:
Bij mij zit er ook 300 euro eigen risico op "niet verhaalbare schades" , de horror verhalen die je dan hoort bij uiteindelijk inleveren van de auto beweren dan inderdaad dat elk krasjes of putje groter dan een 2 euro munt als aparte schade wordt genoteerd.

Lijkt me juridisch erg discutabel, maar als ervaren zakelijke leaserijder weet ik toch al dat je zelf heel goed moet opletten op zulke momenten. Zonder handtekening en bewijs van de goede staat lever is ook geen huurauto in.

[...]

Werkt bij mij niet "te weinig markt gegevens van dit model"

(apart, als je bedenkt dat "iedereen en zn meodah" lekker laag in de bijtelling een Model S 75D besteld heeft in 2018... )

Wat de ANWB km kosten berekenaar betreft, volgens mij zegt dat ANWB dat een "gemiddelde middenklasser" al 45 ct per km doet, tja..

Ik kom nu zelf op 43 ct per km voor de Model S, of 37 ct als ik mn jaar kilometers tussentijds verhoog van 20d km naar 25.. zal toch wel nodig zijn verwacht ik. Ach ja, voor dat geldt rij ik wel zorgeloos in eens serieus dikke auto, en tis niet dat mn priveauto's nu goedkoop waren.
Ligt er aan hoe die ingenomen wordt. Ik heb in mijn studententijd als hiker gewerkt bij een grote leasemaatschappij (dus lease-auto's ophalen/wegbrengen/omruilen). Bij inname moesten we een rondje rond de auto lopen en kijken of er (zichtbare) schades waren, en deze noteren. Vaak zat dat zoiets in het donker gebeurde (in de winter b.v.) en je dus niet alles ziet, of dat de berijder het er niet mee eens was en dus geen handtekening wilde zetten. Prima, niet mijn probleem :P de leasemaatschappij stuurde gewoon een naheffing (of wanneer de auto zo ranzig van binnen was, dat we deze lieten schoonmaken door een extern bedrijf, vooral als er regelmatig honden in vervoerd werden :r)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
-tom-562 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Ligt er aan hoe die ingenomen wordt. Ik heb in mijn studententijd als hiker gewerkt bij een grote leasemaatschappij (dus lease-auto's ophalen/wegbrengen/omruilen). Bij inname moesten we een rondje rond de auto lopen en kijken of er (zichtbare) schades waren, en deze noteren. Vaak zat dat zoiets in het donker gebeurde (in de winter b.v.) en je dus niet alles ziet, of dat de berijder het er niet mee eens was en dus geen handtekening wilde zetten. Prima, niet mijn probleem :P de leasemaatschappij stuurde gewoon een naheffing (of wanneer de auto zo ranzig van binnen was, dat we deze lieten schoonmaken door een extern bedrijf, vooral als er regelmatig honden in vervoerd werden :r)
Ik kreeg altijd complimenten als ik een leaseauto inleverde, supernetjes. Eigenlijk verdiende ik dan een bloemetje van de volgende eigenaar dacht ik dan , zeker gezien het feit dat de auto in ZGA nieuwstaat was en vaak stiekem 40pk meer oid had dan de fabriekopgave. "graag gedaan volgende eigenaar, geniet ervan" :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 22:22
_Anvil_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Ik kreeg altijd complimenten als ik een leaseauto inleverde, supernetjes. Eigenlijk verdiende ik dan een bloemetje van de volgende eigenaar dacht ik dan , zeker gezien het feit dat de auto in ZGA nieuwstaat was en vaak stiekem 40pk meer oid had dan de fabriekopgave. "graag gedaan volgende eigenaar, geniet ervan" :9
Tune jij lease auto’s dan? Nooit problemen mee gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
thekingmatt3 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:50:
[...]
Nee. De meeste turbo motoren (zeker bij VAG) waren altijd vrij makkelijk via chiptuning op te voeren toch? No big deal. Wel altijd goed over nagedacht en door echte specialisten laten doen.

Mijn vorige wagen (2.5T benzine) was ook af fabriek vrij lafjes afgesteld (225pk) trouwens.

Mijn huidige wagen had de Uncorked upgrade al van Tesla gehad, op kenteken heeft ie nog 120pk minder trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingmatt3
_Anvil_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Nee. De meeste turbo motoren (zeker bij VAG) waren altijd vrij makkelijk via chiptuning op te voeren toch? No big deal. Wel altijd goed over nagedacht en door echte specialisten laten doen.

Mijn vorige wagen (2.5T benzine) was ook af fabriek vrij lafjes afgesteld (225pk) trouwens.

Mijn huidige wagen had de Uncorked upgrade al van Tesla gehad, op kenteken heeft ie nog 120pk minder trouwens ;)
Hmmm interessant, thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
Nou ja, dit is toch niet bijzonder? 15 jaar terug waren er meer VAG TDI blokjes met chiptuning dan zonder wed ik :9

Veel van dit soort motoren is simpelweg standaard al gedowntuned (omdat ze het in de bergen van Roemenië met slechte benzine ook nog moeten doen etc.) , soms ook om marketing redenen (de Volvo 2.4 140pk was exact gelijk aan de 170pk versie etc.)

Tegenwoordig met de hele kleine blokjes zij ik er wat voorzichtiger mee zijn. Ik denk niet dat een 1.0T zo makkelijk heel blijft als een 1.9TDI vroegah.

En wat lease betreft, je kunt altijd het oude motormanagement laten terugzetten.. niet dat ik ooit heb meegemaakt dat een leasemij dat laat controleren... (ik heb 15 jaar zakelijke leasebakken gereden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
_Anvil_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Nou ja, dit is toch niet bijzonder? 15 jaar terug waren er meer VAG TDI blokjes met chiptuning dan zonder wed ik :9

Veel van dit soort motoren is simpelweg standaard al gedowntuned (omdat ze het in de bergen van Roemenië met slechte benzine ook nog moeten doen etc.) , soms ook om marketing redenen (de Volvo 2.4 140pk was exact gelijk aan de 180pk versie etc.)

Tegenwoordig met de hele kleine blokjes zij ik er wat voorzichtiger mee zijn. Ik denk niet dat een 1.0T zo makkelijk heel blijft als een 1.9TDI vroegah.

En wat lease betreft, je kunt altijd het oude motormanagement laten terugzetten.. niet dat ik ooit heb meegemaakt dat een leasemij dat laat controleren... (ik heb 15 jaar zakelijke leasebakken gereden)
Mooie tijden. Chip op maat erin en gaan. Die 1.9tdi's waren ook altijd leuk om te chippen. Zeker voor het overige verkeer als je even gas gaf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Zijn er hier mensen die bij Van Mossel leasen? Hoe gaat het in zijn werk met onderhoud, word ik zelf gebeld voor een beurtje (voor de auto uiteraard :P) of moet ik zelf bellen?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:11:
Zijn er hier mensen die bij Van Mossel leasen? Hoe gaat het in zijn werk met onderhoud, word ik zelf gebeld voor een beurtje (voor de auto uiteraard :P) of moet ik zelf bellen?
Dat mag je zelf regelen. Ik doe het meestal via de online portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Nu online
Gisteren de Skoda Elroq in het echt gezien in Duiven. Prachtige auto. We gaan eens configureren/rekenen:).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:07
thekingmatt3 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:50:
[...]

Formeel moet je dat aanvragen en via de leasemij/dealer doen. Dat kan gewoon, maar dan betaal je wel een behoorlijke (onderhoud en slijtage) opslag, ik betaalde ooit 80 euro per maand meer voor het laten chiptunen van een Audi A5. Dat was dan nog steeds goedkoper dan dezelfde motor in de versie met meer pk af-fabriek te bestellen.

Je kan het natuurlijk gewoon doen, niemand die het vooraf checkt of je tegenhoudt. En als het zoals in 99% van de gevallen goed gaat is er niks aan de hand. Maar gaat het fouten draait je motorblok in elkaar (toevallig dit jaar twee mensen in mijn omgeving waarvan het BMW motorblok total loss was, 1 gechipt en 1 origineel), zal de dealer de garantieclaim van ~15K voor een nieuwe motor gewoon afwijzen en heb je wel een behoorlijk probleem met de leasemij of werkgever te pakken. Dat risico moet je dan wel willen en kunnen dragen.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 17-10-2024 13:15 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
RonJ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Formeel moet je dat aanvragen en via de leasemij/dealer doen. Dat kan gewoon, maar dan betaal je wel een behoorlijke (onderhoud en slijtage) opslag, ik betaalde ooit 80 euro per maand meer voor het laten chiptunen van een Audi A5. Dat was dan nog steeds goedkoper dan dezelfde motor in de versie met meer pk af-fabriek te bestellen.

Je kan het natuurlijk gewoon doen, niemand die het vooraf checkt of je tegenhoudt. En als het zoals in 99% van de gevallen goed gaat is er niks aan de hand. Maar gaat het fouten draait je motorblok in elkaar (toevallig dit jaar twee mensen in mijn omgeving waarvan het BMW motorblok total loss was, 1 gechipt en 1 origineel), zal de dealer de garantieclaim van ~15K voor een nieuwe motor gewoon afwijzen en heb je wel een behoorlijk probleem met de leasemij of werkgever te pakken. Dat risico moet je dan wel willen en kunnen dragen.
Goede aanvulling, maak altijd deze afweging ja. In mijn geval was het een afgewogen risico. Dus goede tuning op bewezen blokken als een VAG 1.9 of 2.0TDI, of de bekende 1.8T 20v benzine.. met zelfs een dealer/tuner in de kennissenkring die desnoods ad hoc met de laptop naar je toe kwam op het originele motormanagement erop te zetten bij calamiteiten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 11:07
_Anvil_ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:41:
[...]

Goede aanvulling, maak altijd deze afweging ja. In mijn geval was het een afgewogen risico. Dus goede tuning op bewezen blokken als een VAG 1.9 of 2.0TDI, of de bekende 1.8T 20v benzine.. met zelfs een dealer/tuner in de kennissenkring die desnoods ad hoc met de laptop naar je toe kwam op het originele motormanagement erop te zetten bij calamiteiten...
Ja eens, sommige blokken kunnen het veel beter hebben dan anderen. Bij de nieuwere downsized en/of hybride blokjes zou ik het risico zelf niet nemen. Bij de Volvo (T5) had je nog zo'n mooi BSR-kastje waarmee je het zelf kon flashen en terugzetten, dat was helemaal mooi voor de leaserijder, dan knalde je gewoon voor ieder dealerbezoek de originele software terug en was niemand iets wijzer.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
_Anvil_ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:41:
[...]

Ik neem aan dat je hiermee natuurlijk niet bedoeld dat de tuning software er snel vanaf werd gehaald als er een blok opgeblazen was. Want aan fraude doen we als tweakers natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
jeroenkb schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

Ik neem aan dat je hiermee natuurlijk niet bedoeld dat de tuning software er snel vanaf werd gehaald als er een blok opgeblazen was. Want aan fraude doen we als tweakers natuurlijk niet.
Ik bedoel dat de beste man dat beloofde aan zijn klanten, wellicht ook voor het inleveren. Hij bood ook aan garantie op het blok over te nemen voor een vrij bescheiden bedrag trouwens. Ik heb zelf mn wagens altijd gewoon met de bonus pk's nog aanwezig weer ingeleverd. Verder nog nooit meegemaakt dat een verantwoorde tuning misliep (bijvoorbeeld een 1.9TDI die van 105 op 140 pk werd gezet door een ervaren tuner, geen rare praktijken met veel te ver opgefokte blokken uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 09:24
_Anvil_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Veel van dit soort motoren is simpelweg standaard al gedowntuned (omdat ze het in de bergen van Roemenië met slechte benzine ook nog moeten doen etc.) , soms ook om marketing redenen (de Volvo 2.4 140pk was exact gelijk aan de 170pk versie etc.)

Met die downsize blokjes van vag valt het wel mee hoor. Al in 2015 kwam vanuit vag het bericht naar buiten dat de 1.0 3 cilinder zonder problemen 270 pk aan kan.

Heb zelf een 1.5 etsi waarmee ik al 2,5 jaar gechipt rond rij. Zonder problemen. Behoorlijk zuinig ook nog. En dat met 190 pk en 362 Nm.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:17
In hoeverre is de 1.0 MPi (59kW) te tunen?
Blij dat ik even een auto zelf heb met een goede deal, maar die motor gaat voor geen meter natuurlijk :D

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thekingmatt3
nadroJ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:51:
Blij dat ik even een auto zelf heb met een goede deal, maar die motor gaat voor geen meter natuurlijk :D
De enige manier om een 59kw auto te tunen is door middel van stickers 😂

Zonder gekheid, tunen levert meestal rond de 20 procent op als de auto een turbo heeft. Uiteraard zijn er echt leuke auto’s zoals een golf gte waar je 50 procent bij krijgt met stage 1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 09:24
nadroJ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:51:
Niet.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
Graag weer On-Topic of ga naar het tuning forum🚗🏎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Nu online
Afgelopen zaterdag proefrit gemaakt in de Ford Explorer. Prima auto, maar gevoelsmatig is de Elroq een betere, goed afgewerktere auto.

Positieve punten:

* rijdt heerlijk (elektrisch toch wel echt fijn)
* veel ruimte
* goede wegligging

Mindere punten:

* stug geveerd
* rechterknie tegen middenconsole is irritant
* soms goedkope materialen (bijv slider als je die indrukt, gaat hele plaatje plastic naar beneden
* afwerkingsniveau
* matig zicht voorruit (o.a. door binnenspiegel)

Over het algemeen verder wel positief, maar neig toch naar de Skoda Elroq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Martijnvdb schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:21:
Afgelopen zaterdag proefrit gemaakt in de Ford Explorer. Prima auto, maar gevoelsmatig is de Elroq een betere, goed afgewerktere auto.

Positieve punten:

* rijdt heerlijk (elektrisch toch wel echt fijn)
* veel ruimte
* goede wegligging

Mindere punten:

* stug geveerd
* rechterknie tegen middenconsole is irritant
* soms goedkope materialen (bijv slider als je die indrukt, gaat hele plaatje plastic naar beneden
* afwerkingsniveau
* matig zicht voorruit (o.a. door binnenspiegel)

Over het algemeen verder wel positief, maar neig toch naar de Skoda Elroq.
Geen speciale aanbieding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Nu online
alki schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Geen speciale aanbieding ?
Ford of Skoda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:33
Van Mossel biedt weer 100€ korting per maand voor de ZS EV en de MG4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DontHugMePls
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-09 11:00
marvel27 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:45:
Ik vind de flexlease comfort voorwaarden mbt ontslag wel een beetje onduidelijk. Je betaalt 35 euro per maand extra en na 12 maanden kun je na gedwongen ontslag (volgens mij geldt dit alleen bij een vast contract) kosteloos opzeggen.

Gezien ik nog geen vast contract heb en er mogelijk een reorganisatie aan komt bij mijn werkgever, weet ik niet of ik hier iets aan kan hebben.
Verder een mooie deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:51

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Als eerst: ik hoop dat dit topic hiervoor geschikt is. Ik heb gekeken naar vergelijkbare topics en de topic warning en denk dat dit hier wel geplaatst mag worden. Maar zo vaak ben ik niet te vinden onder mobiliteit.

Ik heb dit weekend met vrienden gezeten om de kosten van een nieuwe auto te vergelijken met kopen vs. leasen. En in vrijwel al mijn berekeningen kom ik op een (groot) voordeel uit tegenover kopen met deze specifieke EV. Nu vraag ik mij toch af of ik niet iets over het hoofd zie en vroeg mij wat de lease rijders hiervan vonden.

Scenario: een nieuwe Hyundai Inster. Verkoopprijs op de gewenste uitvoering (excl. afleverkosten etc) €28.290. Maandelijks leasebedrag voor 5 jaar met 20K per jaar is €495 (2 a 4 euro extra per maand voor afleverkosten). De stroomkosten zijn voor beide opties gelijk, laten we die dan ook buiten de berekening houden om de zaken simpel te houden. Idem voor de afleverkosten.

Er zitten nog verschillende bonussen op zoals SEPP (in totaal oplopende tot 5900 euro voor beide opties.) Gezien de korting voor beide opties geldt heb ik dit ook achterwege gelaten.

Naar mijn weten kom je dan op het volgende maandelijkse financiële plaatje uit bij aanschaf:
  • €10 ANWB lidmaatschap
  • €48 wegenbelasting
  • €50 verzekering
  • €60 onderhoud
  • €188 afschrijving (ik reken even gemakkelijk dat de auto na 5 jaar nog ~13K waard is)
Totaal kom ik dan uit op €356 pm. Even los of je de auto handje contantje koopt of dat hem financiert (dan lopen de maandelijkse kosten natuurlijk op.) Dat is per maand een verschil van €139 in vergelijking met de private lease optie. Na 5 jaar (de looptijd van het leasecontract) is het bijna €8,5K.

Een groot persoonlijk nadeel lijkt mij voor leasen dat je niet flexibel bent in je kilometers en (in dit voorbeeld) er 5 jaar aan vast zit. Ik weet zelf niet of ik over 3 jaar nog wel in mijn woning wil wonen, een leasecontract heeft ook invloed op je hypotheek etc.

Dan lijkt het mij dat de meerwaarde van die €8,5K dan voornamelijk zit in:
  • Je kan na 5 jaar weer kijken naar een andere auto, mogelijk een nieuwe model. Tegelijk kan dat ook met koop en is dat de reden waarom je de afschrijving maandelijks meerekent.
  • Een "verzekering": mocht er iets fout gaan wat het vaste budget van €60pm overstijgt hoef je dit niet zelf te betalen. Tegenargument: in totaal bespaar je bijna €8,5K met koop vs. lease. Dan moeten de incidentiele kosten wel dermate hoog zijn en dermate ongelukkig dat je een rekening krijgt hoger dan dat bedrag. Dat met de huidige reputatie van betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten van een EV vind ik dat onwaarschijnlijk.
  • Je heb het bedrag om die auto af te tikken niet meteen op je bankrekening staan: Mogelijk is een andere optie dan private lease beter maar misschien niet geheel bereikbaar. Maar zou dan een Financial lease optie niet beter zijn? Hyundai biedt dit aan https://www.hyundai.com/nl/nl/lease-finance/finance.html met een rente van 4,99%. Dat betekend dat je 4 jaar flink hogere maandlasten heb tegenover een rente van €1411,67. Ja, je moet dan 4 jaar flink meer betalen voor de auto. Eventueel kan je de pijn hier wat van verzachten door wat eigen inleg in mee te brengen. Maar na die 4 jaar is de auto geheel van jou en afbetaald. En dan heb je enkel de extra kosten van de financiering, wat alsnog veel goedkoper is dan de private lease optie (€8340 - €1411,67 = €6.928,33 geld over na 5 jaar)!
Dan komt het bij mij voornamelijk over dat je zou private leasen mits je het bedrag om een voertuig te kopen niet bij elkaar heb gespaard EN dat je voor de financial lease optie niet genoeg maandinkomen heb om deze extra lasten te dragen. Maar zou het dan niet verstandiger zijn om een 2dehands auto te kopen en daarnaast te sparen / met OV of fiets te gaan en langzaam te sparen voor een nieuwe auto? Om zo niet in een constante loop van private lease te komen?

Ik heb zelf nog nooit geleased, maar ik vraag mij nou oprecht af of ik zo out-of-touch ben met de werkelijkheid, iets ben vergeten in mijn berekeningen waardoor de lease optie toch wel degelijk een betere deal lijkt te zijn? Is dit ene gekozen voorbeeld ongelukkig?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Waar zie je dat? De 359 euro per maand (goedkoopste MG4/laagste kilometrage) staat al een tijdje online, of is er nog een actie?
Yariva schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:47:
Als eerst: ik hoop dat dit topic hiervoor geschikt is. Ik heb gekeken naar vergelijkbare topics en de topic warning en denk dat dit hier wel geplaatst mag worden. Maar zo vaak ben ik niet te vinden onder mobiliteit.

Ik heb dit weekend met vrienden gezeten om de kosten van een nieuwe auto te vergelijken met kopen vs. leasen. En in vrijwel al mijn berekeningen kom ik op een (groot) voordeel uit tegenover kopen met deze specifieke EV. Nu vraag ik mij toch af of ik niet iets over het hoofd zie en vroeg mij wat de lease rijders hiervan vonden.

Scenario: een nieuwe Hyundai Inster. Verkoopprijs op de gewenste uitvoering (excl. afleverkosten etc) €28.290. Maandelijks leasebedrag voor 5 jaar met 20K per jaar is €495 (2 a 4 euro extra per maand voor afleverkosten). De stroomkosten zijn voor beide opties gelijk, laten we die dan ook buiten de berekening houden om de zaken simpel te houden. Idem voor de afleverkosten.

Er zitten nog verschillende bonussen op zoals SEPP (in totaal oplopende tot 5900 euro voor beide opties.) Gezien de korting voor beide opties geldt heb ik dit ook achterwege gelaten.

Naar mijn weten kom je dan op het volgende maandelijkse financiële plaatje uit bij aanschaf:
  • €10 ANWB lidmaatschap
  • €48 wegenbelasting
  • €50 verzekering
  • €60 onderhoud
  • €188 afschrijving (ik reken even gemakkelijk dat de auto na 5 jaar nog ~13K waard is)
Totaal kom ik dan uit op €356 pm. Even los of je de auto handje contantje koopt of dat hem financiert (dan lopen de maandelijkse kosten natuurlijk op.) Dat is per maand een verschil van €139 in vergelijking met de private lease optie. Na 5 jaar (de looptijd van het leasecontract) is het bijna €8,5K.

Een groot persoonlijk nadeel lijkt mij voor leasen dat je niet flexibel bent in je kilometers en (in dit voorbeeld) er 5 jaar aan vast zit. Ik weet zelf niet of ik over 3 jaar nog wel in mijn woning wil wonen, een leasecontract heeft ook invloed op je hypotheek etc.

• Je kan na 5 jaar weer kijken naar een andere auto, mogelijk een nieuwe model. Tegelijk kan dat ook met koop en is dat de reden waarom je de afschrijving maandelijks meerekent.
  • Een "verzekering": mocht er iets fout gaan wat het vaste budget van €60pm overstijgt hoef je dit niet zelf te betalen. Tegenargument: in totaal bespaar je bijna €8,5K met koop vs. lease. Dan moeten de incidentiele kosten wel dermate hoog zijn en dermate ongelukkig dat je een rekening krijgt hoger dan dat bedrag. Dat met de huidige reputatie van betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten van een EV vind ik dat onwaarschijnlijk.
  • Je heb het bedrag om die auto af te tikken niet meteen op je bankrekening staan: Mogelijk is een andere optie dan private lease beter maar misschien niet geheel bereikbaar. Maar zou dan een Financial lease optie niet beter zijn? Hyundai biedt dit aan https://www.hyundai.com/nl/nl/lease-finance/finance.html met een rente van 4,99%. Dat betekend dat je 4 jaar flink hogere maandlasten heb tegenover een rente van €1411,67. Ja, je moet dan 4 jaar flink meer betalen voor de auto. Eventueel kan je de pijn hier wat van verzachten door wat eigen inleg in mee te brengen. Maar na die 4 jaar is de auto geheel van jou en afbetaald. En dan heb je enkel de extra kosten van de financiering, wat alsnog veel goedkoper is dan de private lease optie (€8340 - €1411,67 = €6.928,33 geld over na 5 jaar)!
Dan komt het bij mij voornamelijk over dat je zou private leasen mits je het bedrag om een voertuig te kopen niet bij elkaar heb gespaard EN dat je voor de financial lease optie niet genoeg maandinkomen heb om deze extra lasten te dragen. Maar zou het dan niet verstandiger zijn om een 2dehands auto te kopen en daarnaast te sparen / met OV of fiets te gaan en langzaam te sparen voor een nieuwe auto? Om zo niet in een constante loop van private lease te komen?

Ik heb zelf nog nooit geleased, maar ik vraag mij nou oprecht af of ik zo out-of-touch ben met de werkelijkheid, iets ben vergeten in mijn berekeningen waardoor de lease optie toch wel degelijk een betere deal lijkt te zijn? Is dit ene gekozen voorbeeld ongelukkig?
-Heb je ANWB nodig bij zo'n jonge auto? Lijkt mij dat je ook pechhulp bij Hyundai hebt (ik neem aan dat je daar je onderhoud laat doen)
-Volgens mij zit MRB niet bij de leaseprijs in, die moet je er nog bij optellen
-Onderhoud lijkt mij erg prijzig wat je zelf rekent?
-Afschrijving lijkt mij lastig te bepalen, geen idee wat EV's gaan doen de aankomende paar jaar. Aan de andere kant, ik geloof niet dat zo'n kleine EV erg hard afschrijft, dus ik denk dat je schatting wel OK is

[ Voor 88% gewijzigd door -tom-562 op 21-10-2024 14:04 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
-tom-562 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:57:
[...]

Waar zie je dat? De 359 euro per maand (goedkoopste MG4/laagste kilometrage) staat al een tijdje online, of is er nog een actie?
WSS weer een vouchercode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kill-m-willem
  • Laatst online: 08:29

heel veel tekst... :+
Wat je, denk ik vergeet, als je het geld hebt, maar niet koopt, dus leaset. Kun je de 28K gaan beleggen. 28K x 7% rendement(historisch gemiddelde) = € 1.960 p.j. - € 163 p.mnd - 9.800 p 5 jaar. kortom lease is dan toch goedkoper? ;)

edit: save me, hij post m 4x :o :+

[ Voor 3% gewijzigd door kill-m-willem op 21-10-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Het topic lijkt mij uitermate geschikt hiervoor. Ik denk dat het voor jou vooral zo duur uitvalt vanwege de 20k aan kilometers per jaar. Na vijf jaar lever je de auto dan in met ongeveer 100.000 kilometer op de teller. Dan schieten de maandbedragen echt enorm omhoog.

Het verschil tussen PL en zelf kopen zal per situatie verschillen. De Inster lijkt niet erg voordelig momenteel qua PL en is het nog een relatief nieuwe auto. Ik vind het leasebedrag erg hoog voor zo'n kleine auto. Bij bijvoorbeeld de ANWB kom ik op 449 uit overigens voor een Inster met het grootste accupakket.

Uiteindelijk is het ook een beetje schuiven met cijfers. Het inleveren van je gekochte EV is momenteel nog erg onduidelijk. Ik heb al van meerdere dealers gehoord dat ze je tweedehands EV liever niet hebben of zelfs weigeren. Dat is iets om rekening mee te houden, alsmede je inruilwaarde met een ton op de teller. Dan kan die 188 euro afschrijving ineens ook een stuk hoger uitvallen en kruipen de prijzen alweer naar elkaar toe.

Schades moet je natuurlijk een beetje pech/geluk mee hebben. Een flink kras of deuk op je auto kan al aardig in de papieren lopen en dan is het of de pijn lijden op je no-claim of op je bankrekening. Bij PL ben je alleen je eigen risico kwijt.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

alki schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

WSS weer een vouchercode
OK, ik ben benieuwd dan. Ik zou mijn PL MG4 Standard best willen inwisselen voor een Luxury, met 100 euro korting per maand :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

-tom-562 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:57:
Heb je ANWB nodig bij zo'n jonge auto? Lijkt mij dat je ook pechhulp bij Hyundai hebt (ik neem aan dat je daar je onderhoud laat doen)
Dat zou kunnen, ik moest in ieder geval wel iets tegenover het leasebudget zetten om appels - appels te vergelijken. Bij het leasecontract zit pechhulp, dan moet dat ook bij de koopoptie.
Volgens mij zit MRB niet bij de leaseprijs in, die moet je er nog bij optellen
Ik dacht dat dat wel bij de leaseprijs zat. Mocht dat niet het geval zijn komt die er inderdaad nog bij en is de kopen optie nog gunstiger tegenover leasen.
Onderhoud lijkt mij erg prijzig wat je zelf rekent?
Zou kunnen, ik heb de boel redelijk conservatief ingeschat. Liever iets te veel gerekend dan te weinig en erachter komen dat het maandelijks toch te krap wordt.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
-tom-562 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

OK, ik ben benieuwd dan. Ik zou mijn PL MG4 Standard best willen inwisselen voor een Luxury, met 100 euro korting per maand :P
@marvel27 zegt wel dat het op de ZS is niet de 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

kill-m-willem schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Wat je, denk ik vergeet, als je het geld hebt, maar niet koopt, dus leaset. Kun je de 28K gaan beleggen. 28K x 7% rendement(historisch gemiddelde) = € 1.960 p.j. - € 163 p.mnd - 9.800 p 5 jaar. kortom lease is dan toch goedkoper? ;)

edit: save me, hij post m 4x :o :+
Goed punt, maar die 7% is niet gegarandeerd. Ook ik hou ervan om in mijn privetijd wat geld naar ETF's te gooien, maar je heb goede en slechte jaren. Zodra we van die 7% 6% maken speel je al gelijk. Dat in combinatie dat ik mijn berekeningen vrij conservatief heb ingeschat vind ik het geld naar de beurs brengen niet een heel sterk argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardC79
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-12-2024

• €10 ANWB lidmaatschap
  • €48 wegenbelasting
  • €50 verzekering
  • €60 onderhoud

Ik lees even mee want ik zit met hetzelfde dilemma, echter zou ik dan een 2ehands auto willen aanschaffen en geen nieuwe omdat ik gewoonweg niet al mijn geld in een nieuwe auto zou willen steken. Echter zit je dan wel met onderhoud als wat onzekere factor. Tevens zijn 2e hand auto's relatief duur geworden tov nieuw. Tevens wil ik flexibel zijn in KM. Ik rijd ergens tussen de 10 en 20k per jaar maar het is niet te zeggen hoeveel ik dat jaar rijd. Heb ook calculaties zitten doen in Excel en ik merk dat private lease (zeker met aanbiedingen die hier voorbij komen en de sepp) best een goede optie kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Yariva schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Dat zou kunnen, ik moest in ieder geval wel iets tegenover het leasebudget zetten om appels - appels te vergelijken. Bij het leasecontract zit pechhulp, dan moet dat ook bij de koopoptie.

[...]

Ik dacht dat dat wel bij de leaseprijs zat. Mocht dat niet het geval zijn komt die er inderdaad nog bij en is de kopen optie nog gunstiger tegenover leasen.

[...]

Zou kunnen, ik heb de boel redelijk conservatief ingeschat. Liever iets te veel gerekend dan te weinig en erachter komen dat het maandelijks toch te krap wordt.
Er zit vaak iets van een clausule in waarin beschreven staat dat dit soort wijzigingen gewoon doorberekend worden aan de klant. Dat is bij mijn MG4 bij Van Mossel iig wel zo. Zou mij namelijk niks verbazen als die MRB plannen nog wijzigen, daar kunnen ze bij Hyundai nou niet mee rekenen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

alki schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

@marvel27 zegt wel dat het op de ZS is niet de 4
Wel hoor ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Smoonshine schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

Het topic lijkt mij uitermate geschikt hiervoor. Ik denk dat het voor jou vooral zo duur uitvalt vanwege de 20k aan kilometers per jaar. Na vijf jaar lever je de auto dan in met ongeveer 100.000 kilometer op de teller. Dan schieten de maandbedragen echt enorm omhoog.

Het verschil tussen PL en zelf kopen zal per situatie verschillen. De Inster lijkt niet erg voordelig momenteel qua PL en is het nog een relatief nieuwe auto. Ik vind het leasebedrag erg hoog voor zo'n kleine auto. Bij bijvoorbeeld de ANWB kom ik op 449 uit overigens voor een Inster met het grootste accupakket.

Uiteindelijk is het ook een beetje schuiven met cijfers. Het inleveren van je gekochte EV is momenteel nog erg onduidelijk. Ik heb al van meerdere dealers gehoord dat ze je tweedehands EV liever niet hebben of zelfs weigeren. Dat is iets om rekening mee te houden, alsmede je inruilwaarde met een ton op de teller. Dan kan die 188 euro afschrijving ineens ook een stuk hoger uitvallen en kruipen de prijzen alweer naar elkaar toe.

Schades moet je natuurlijk een beetje pech/geluk mee hebben. Een flink kras of deuk op je auto kan al aardig in de papieren lopen en dan is het of de pijn lijden op je no-claim of op je bankrekening. Bij PL ben je alleen je eigen risico kwijt.
Thanks! Veel punten die je noemt zijn herkenbaar. De reden waarom hij bij de ANWB iets goedkoper is, is (denk ik) omdat dit een basisversie (de zogeheten E-Motion) betreft en niet de versie die ik uit de configurator heb laten rollen (Pulse met warmtepomp, stoelverwarming etc.)

Verder ook eens met de onduidelijkheid. Zelf rijdt ik een Kia e-Niro en het is nog maar de vraag wat ik daar voor ga krijgen. 2 jaar geleden kreeg ik er nog meer voor dan ik had betaald. Nu is het bijna een 40% afschrijving wat ik echt bijzonder fors vind.

Schades had ik (beetje naïef) nog niet over nagedacht. Maar is het niet zo dat je bij veel schade met de PL alsnog veel meer moet betalen bij het inleveren? Ik kan mij niet voorstellen dat wanneer 3x de halve achterbumper er vanaf is gereden je niet wat meer mag betalen. Anders kan je hem ook inzetten als dure botsauto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Yariva schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Thanks! Veel punten die je noemt zijn herkenbaar. De reden waarom hij bij de ANWB iets goedkoper is, is (denk ik) omdat dit een basisversie (de zogeheten E-Motion) betreft en niet de versie die ik uit de configurator heb laten rollen (Pulse met warmtepomp, stoelverwarming etc.)

Verder ook eens met de onduidelijkheid. Zelf rijdt ik een Kia e-Niro en het is nog maar de vraag wat ik daar voor ga krijgen. 2 jaar geleden kreeg ik er nog meer voor dan ik had betaald. Nu is het bijna een 40% afschrijving wat ik echt bijzonder fors vind.

Schades had ik (beetje naïef) nog niet over nagedacht. Maar is het niet zo dat je bij veel schade met de PL alsnog veel meer moet betalen bij het inleveren? Ik kan mij niet voorstellen dat wanneer 3x de halve achterbumper er vanaf is gereden je niet wat meer mag betalen. Anders kan je hem ook inzetten als dure botsauto :+
Ligt ook aan je voorwaarden. Bij mijn contract stond duidelijk beschreven wat wel en niet acceptabel was (ik vond het best schappelijk). Ik heb een verlaagd eigen risico van 150 euro, volgens mij gaat die wel omhoog na 2 schades o.i.d.. :P
DontHugMePls schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Ik vind de flexlease comfort voorwaarden mbt ontslag wel een beetje onduidelijk. Je betaalt 35 euro per maand extra en na 12 maanden kun je na gedwongen ontslag (volgens mij geldt dit alleen bij een vast contract) kosteloos opzeggen.

Gezien ik nog geen vast contract heb en er mogelijk een reorganisatie aan komt bij mijn werkgever, weet ik niet of ik hier iets aan kan hebben.
Verder een mooie deal!
Hmm, ik zit net die Fleaxlease comfort voorwaarden te lezen, maar die voorwaarden waren vorig jaar nog gewoon 'gratis' bij ieder private lease contract bij Van Mossel. Ik heb mijn MG4 toen met een actie besteld (nu een jaar geleden), daarbij kreeg je verlaagd eigen risico (van 300 naar 150 euro), 10 euro korting per maand en standaard een echt flexlease contract (dus na 12 maanden zonder opgaaf van reden opzeggen). De basisprijs was toen 338 euro voor 5 jaar bij 7500 km per jaar. Dan ging er nog ~60 euro subsidie van af voor de eerst 4 jaar. Dan kwam dus uit op een nettoprijs van 278 euro

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

[...]
In ons contract staat dat we elke schade moeten melden en dat dan de leasemaatschappij bepaalt of we dat moeten repareren. Dat kan natuurlijk ook wel ongunstig uitpakken als je voor elk krasje en deukje naar de garage moet. Wel is er een bepaling opgenomen wat onder normale gebruiksschade valt. In alle gevallen zijn we maximaal 450 euro kwijt aan eigen risico.

Voor ons was de berekening ten opzichte van onze 8 jaar oude Kadjar wel gunstig. Er komt groter onderhoud en kostbaar onderhoud aan en voor een nieuwe Jeep Avenger betalen we straks inclusief de subsidie 490 euro per maand voor de komende vier jaar. Als we dat naast de maandelijkse kosten zetten van de Kadjar (en wij gaan van een aardig slurpende benzineauto naar elektrisch) dan kost die hagelnieuwe Avenger ons maar ongeveer 100 a 150 euro in de maand meer in totaal. En dan rijden we een auto die qua waarde dik 30.000 euro meer waard is.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DontHugMePls
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-09 11:00
-tom-562 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Hmm, ik zit net die Fleaxlease comfort voorwaarden te lezen, maar die voorwaarden waren vorig jaar nog gewoon 'gratis' bij ieder private lease contract bij Van Mossel. Ik heb mijn MG4 toen met een actie besteld (nu een jaar geleden), daarbij kreeg je verlaagd eigen risico (van 300 naar 150 euro), 10 euro korting per maand en standaard een echt flexlease contract (dus na 12 maanden zonder opgaaf van reden opzeggen). De basisprijs was toen 338 euro voor 5 jaar bij 7500 km per jaar. Dan ging er nog ~60 euro subsidie van af voor de eerst 4 jaar. Dan kwam dus uit op een nettoprijs van 278 euro
Ik had ook het idee dat dit voorheen standaard inbegrepen was. Dat maakt van Mossel toch een stuk minder interessant en ga ik toch verder kijken.

Iemand ervaringen met black friday lease deals van voorgaande jaren? Is het zinnig om eventueel daar op te wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

DontHugMePls schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Ik had ook het idee dat dit voorheen standaard inbegrepen was. Dat maakt van Mossel toch een stuk minder interessant en ga ik toch verder kijken.

Iemand ervaringen met black friday lease deals van voorgaande jaren? Is het zinnig om eventueel daar op te wachten?
De deal die ik had kwam vorig jaar op 21 oktober online (een jaar geleden dus :P), die werd niet specifiek als Black Friday actie neergezet, maar liep wel tot rond die periode (edit, tot 15 november). Tenzij je perse nu een auto nodig hebt, zou ik eerlijk gezegd gewoon nog een maandje wachten

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Nu online
Mooie berichten en inzichten. Denk dat de afschrijving vaak wordt "vergeten" bij een aankoop van een auto. Bij PL zit deze bij het maandbedrag en "betaal" je er direct voor. Bij aankoop ineens betaal je hier niet direct voor (gaat niet direct van je rekening). Maar als je hem na 5 jaar inruilt, krijg je ineens de helft ervoor terug...
Dat wordt nog wel eens niet meegenomen in de berekening, naast inderdaad derving op vermogen.

PL / koop / koop met hypotheek zal per situatie afhangen. Goed doorrekenen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Die BKR is zeker iets om rekening mee te houden. Voor onze hypotheek konden we enkel 10 jaar vast kiezen ipv 5 jaar daardoor. Ook al is het te lenen bedrag geen enkel probleem voor ons en kan je er online gewoon mee rekenen. Nu had ik daar niet zoveel moeite mee, maar toch.

Overigens zou ik persoonlijk bij koop langer doorrijden dan 5 jaar (10 minimaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online

• €10 ANWB lidmaatschap
  • €48 wegenbelasting
  • €50 verzekering
  • €60 onderhoud

Je vergeet renteverlies voor je investering, en risico (i.e. bij een total-loss schade e.d.) al is dat niet eenvoudig in geld uit te drukken. Voor de rest klopt het aardig zo even snel gekeken. Onderhoud is een reservering, kan je mee uitkomen, maar kan ook dubbel zijn vanwege onverwacht mankement (recente eigen ervaring met marter....)En zoals je ook onder kan lezen, elke geval /situatie is anders of het wel of niet gunstig(er) uitpakt of zin heeft om zelf iets te kopen. Die afweging is voor iedereen anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnixB.
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 22:49
Even een hele andere PL-casus.

Ik heb een Kia Niro van Ayvens in gebruik. Gisteren vonden mijn kinderen het 'leuk' om hier op te tekenen. Hij was nogal vies geworden door modderwegen in het buitengebied waar ik woon. De kinderen hebben een paar 'prachtige' versieringen gemaakt met hun vingers (bijna helemaal rondom...), maar nadat ik hem door de wasstraat heb gehaald, zie ik nog best veel krassen in de lak. Waarschijnlijk is dit er in geschuurd door het zand. Al zelf geprobeerd om met speeksel en een doek het weg te halen, maar dat lukt helaas niet. Ben bang dat laten polijsten ook niet helpt en dat is overigens ook niet goedkoop.

Wat denken jullie:
- wordt dit door de leasemaatschappij gezien als 1 schade? En dus 1x eigen risico.
- of kan ik proberen om dit op mijn inboedelverzekering te verhalen? Het is thuis op de oprit gebeurd namelijk. Of verwijzen die gelijk door naar de leasemaatschappij?

Iemand al eens een soortgelijke casus meegemaakt?

[ Voor 0% gewijzigd door MarnixB. op 25-10-2024 22:30 . Reden: duidelijker ]

152m2 2-onder-1-kap 2016 | Quatt en Atag I32S met NIBE PCU-R120 | T6 | 6000Wp | HR++, spouw-, dak- en muurisolatie | Vloerverwarming bgg en radiatoren op 1ste en 2e etage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:07

d0s

sssst

Vervangen het speeksel eerst eens door een goed polijstmiddel. Vaak is er meer te repareren dan je denkt. Professioneel polijsten kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Polijsten ze waarschijnlijk zo weg. Tenzij ze met een schuurspons of steen de versieringen hebben aangebracht.

Kan je overigens o ok zelf, maar wellicht wil de garage het ook wel even voor je doen. Wel even wassen van te voren want bij de garage zijn het vaak een beetje lompe boeren (als in, even voorwassen doen ze niet aan is mijn ervaring) 😄

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 25-10-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnixB.
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 22:49
Ok, misschien valt het mee dus. Dat geeft mij weer hoop op een goedkopere oplossing. Morgen maar eens mee aan de slag.

152m2 2-onder-1-kap 2016 | Quatt en Atag I32S met NIBE PCU-R120 | T6 | 6000Wp | HR++, spouw-, dak- en muurisolatie | Vloerverwarming bgg en radiatoren op 1ste en 2e etage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 09:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

• €10 ANWB lidmaatschap
  • €48 wegenbelasting
  • €50 verzekering
  • €60 onderhoud

Er zijn veel onzekere variabelen waardoor het lastig is te zeggen.
- wat is de restwaarde van een EV?
- krijg je een goede deal met PL?
- Wordt iedere schade doorbelast a 500 euro of niet? (Zie hierboven voorbeeld met zand)
- Wil je per se nieuw? Een auto van 2 of 3 jaar oud (bij koop) is de kans (veel) groter dat je gunstiger uit bent, maar dat is niet helemaal eerlijk vergeleken met een nieuwe PL.
- ben je merk trouw , als je de auto inlevert en hetzelfde merk terugkoopt krijg je er veel meer voor

Ik heb in 2020 dezelfde keuze overwogen en uiteindelijk een auto (Ford focus Wagon vol opties) van 6 maanden oud gekocht voor 24k en na 4,5 jaar ingeleverd met 115.000km voor 13.500 met schade a 2.000 (die kreeg ik van de tegenpartij op mijn rekening gestort).
Onderhoud ca 1.500 (4 banden en ieder jaar olie) plus verzekering/mrb = 287 per maand totaal excl brandstof.

Maar, dit was geen nieuwe wagen maar een occasion van 6 maanden oud en door de inflatie zijn auto's hard in waarde gestegen , dus lage afschrijving. Daarbij een hoge inruilwaarde ondanks alle deuken omdat ik weer een Ford (Kuga) kocht van 1 jaar oud ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:11
[...]

Jouw verzekering per maand is ook relatief laag voor een all risk verzekering met 20.000km/jaar en een auto van bijna 30K. Waarschijnlijk heb je al best wat schadevrije jaren opgebouwd en ben je ook geen 20 meer. Voor iemand diet net begint met rijden kan zo’n premie zonasr 2x zo hoog zijn, dat scheelt nogal. Dan wordt PL alweer iets interessanter.

Maar zoals anderen ook aangaven, het ligt dus echt aan de persoonlijke omstandigheden: leeftijd, schadevrije jaren, welke deals er toevallig zijn, km’s per jaar, hoe zorgvuldig je bent en of je kleine schades wel of niet laat repareren bij een koopauto, etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 20:12
MarnixB. schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:29:
[...]
Wat denken jullie:
- of kan ik proberen om dit op mijn inboedelverzekering te verhalen? Het is thuis op de oprit gebeurd namelijk. Of verwijzen die gelijk door naar de leasemaatschappij?
Autoschades worden in de regel uitgesloten op alle andere verzekeringen. Sta jij bijvoorbeeld geparkeerd en slaat door de wind jouw openstaande portier tegen de auto naast je, wordt dat niet in gedekt door je aansprakelijkheidsverzekering, terwijl dit wel het geval zou zijn als het een kruiwagen betrof. Je inboedelverzekering zal dit ook niet dekken omdat het een autoschade betreft. Idem voor je aansprakelijkheidsverzekering: je bent in dit geval risicoaansprakelijk voor de schade die je kinderen hebben veroorzaakt jegens de economisch eigenaar van het voertuig, de leasemaatschappij, maar je aansprakelijkheidsverzekering zal autoschades hoogstwaarschijnlijk ook uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Ik weet niet hoe goed deze aanbiedingen zijn voor een Aygo x en Yaris
https://www.toyota.nl/private-lease/mediamarkt
Pagina: 1 ... 101 ... 106 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.