Wat een verschrikkelijk drama voor alle betrokkenen, helaas komen dit soort ongelukken soms voor. Het is eerder verbazingwekkend dat het zo vaak "net" wel goed gaat wanneer het veld dicht op elkaar met snelheden van tegen de 300 om een plekje op het asfalt vecht.
In bovenstaand fragment zie je een auto compleet een andere doormidden klieven, zoiets lijkt mij niet te voorkomen wanneer er opeens een auto haaks op de baan geschoven komt. Hoe verschrikkelijk ook zoiets kan altijd gebeuren en de coureurs zijn zich er ook terdege van bewust dat een zwaar ongeval altijd mogelijk is, zelfs zonder dat er iemand als schuldige valt aan te wijzen.
Dit zijn de zwarte kanten van de sport en die horen er ook bij, Ik kan mij nog goed herinneren dat ik na de dood van Ratzenberger en vooral Senna dat weekend ook wel even van slag was, de dood van Senna bleek later een fout in de ophanging te zijn en was dus te voorkomen geweest wat het extra wrang maakte, zeker omdat Senna zich juist altijd hard maakte voor de veiligheid van de sport.
Ongetwijfeld zal aan de hand van de telemetrie achteraf te concluderen zijn waar het misging en indien dit te voorkomen was geweest zullen daar zeker maatregelen genomen gaan worden om zoiets in de toekomst te voorkomen maar dat gejank om gelijk de baan maar aan te gaan passen slaat werkelijk nergens op.
Het is de afgelopen jaren namelijk heel erg vaak wel goed gegaan daar, het is ook niet zo dat dit nou het punt is waar dagelijks de meest verschrikkelijke crashes plaatsvinden. Ja het gaat er loeihard en ja dan is een klein foutje al genoeg voor een crash en in dit geval eentje met dodelijke afloop maar als de baan te gevaarlijk was op dat punt dan was dat al eerder door coureurs ter sprake gebracht.
Zij weten namelijk waarover ze het hebben, zij weten hoe het voelt om daar te rijden, zij kennen de risico's en zij kennen hun materiaal. Niet zo'n sneeuwvlokje met een Twitter en een mening die deugpunten wil scoren door gelijk maar voor censuur te pleiten wanneer ze de harde realiteit onder ogen krijgen.
Toeschouwers die mooie inhaalacties filmen zijn helemaal top, gebeurt er iets onwelgevalligers op de baan en wordt dat ook gefilmd dan gaat half Twitter gelijk over op Stalinistische modus en wordt er schande schande gesproken en moet diegene die beelden publiek maakt de deugkerk uit geexcommuniceerd worden.
Het is niet zo dat toeschouwers sensationeel de cockpit in duiken om bloederige en schokkende footage te verkrijgen, dit zijn gewoon beelden vanaf de tribune van een heftig ongeluk.
Bah, de wereld bestaat niet uit regenbogen poepende roze eenhoorns, ook dit is onderdeel van een riskante sport.
Prima dat de officiële media die de beeldregistratie doen de nasleep niet laten zien, de misselijkmakende beelden na de crash van Senna om vanuit een helikopter zo de cockpit in te filmen om iemand te zien sterven zit echt niemand op te wachten.
Bij het ongeluk van vandaag miste de regie dit incident volledig, wanneer dit een high-risk area van de baan was geweest dan hadden er wel meer camera's op gestaan en ben ik ondanks alle tragiek blij dat er footage opgedoken is. Ik hoef echt geen bloed te zien maar wil wel graag weten wat er op de baan gebeurt als trouwe kijker van diverse raceklassen, zeker wanneer er zoiets heftigs gebeurt.
Waarvoor dank @
Jimmy J.