Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Algemeen race topic Deel 2 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 120 Laatste
Acties:
  • 368.954 views

Onderwerpen

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:19
Rust in vrede Antoine.

Nu heb ik mij al vaker afgevraagd hoe sterk de monocoque is als die op hetzelfde punt al een klap heeft gehad. Dit is natuurlijk wel echt pech hebben en een freak accident, geraakt worden op de plek in het chassis die al de miir geraakt heeft met een nog hardere klap.

[ Voor 41% gewijzigd door Maarten_E op 31-08-2019 19:10 . Reden: Per ongeluk op versturen gedrukt. ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:49
Bart-Willem schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:06:
Verschrikkelijk nieuws van Hubert trouwens, ik hoop alleen niet dat de Fia het nu gaat verwijten aan de bochten (Raidillon en Eau Rouge) en een verbouwing gaan eisen (imho had dit voorkomen kunnen worden als daar rechts nog een grindbak zou liggen zodat de auto niet terug de baan op zou schieten) terwijl het (zeer) waarschijnlijk om een rijdersfout/inschattingsfout gaat.
Een grindbak op die plek kan veel gevaarlijker zijn. Die kan de auto de lucht in slingeren wanner die zijwaarts in het grind hapt met die snelheid. De klap met de banden is ook het probleem niet geweest. Dat COR daarna door de wagen heen reed was het probleem, dat kan technisch gezien na elke crash gebeuren.

Al zou ik, zoals ik al eerder aangaf, niet vreemd opkijken als de combinatie nu wordt aangepast.

• Maarten_E
Transportman schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:00:
Bizar, zoiets verwacht je niet meer in de sport, helaas komt het soms nog voor.

[...]

Dat statement was meer in zijn algemeenheid, je ziet het ook bij ongelukken op de snelweg, dat mensen meteen hun telefoon pakken en gaan filmen. Wat mij betreft is dat een gebrek aan respect.
Sorry, ik begreep het als reactie op het filmen door het publiek, excuses.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:07
Poeh, 22 jaar lees ik net

Ik ben wel benieuwd of dit nog invloed gaat hebben op de F1 morgen, neem toch aan dat er sowieso wel even bij stil gestaan wordt

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:41

Edd

FabianGTI schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:11:
Ik ben wel benieuwd of dit nog invloed gaat hebben op de F1 morgen, neem toch aan dat er sowieso wel even bij stil gestaan wordt
Ik verwacht een minuut stilte bij aanvang van de race.
Daarnaast denk ik dat de F2 en F3 niet verreden zullen worden morgen.

-

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:53
Het is gewoon een hele linke plek. Een crash overleef je wel, echter is het gevaar dat je weer op de baan terugkeert. Vooral bij een start, waarbij de auto's elkaar op rap tempo volgen.

In de bovenstaande compilatie kun je goed zien dat auto's geregeld weer terug op de baan komen. Ik denk dat je het alleen kan oplossen door de uitloopstroop groter te maken.

[ Voor 46% gewijzigd door NotSoSteady op 31-08-2019 19:22 ]

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:21

wontcachme

You catch me? No you wont

Edd schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:12:
[...]

Ik verwacht een minuut stilte bij aanvang van de race.
Daarnaast denk ik dat de F2 en F3 niet verreden zullen worden morgen.
En een sterk versoberde podium voor de F1

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-11 15:28
TheBrut3 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:10:

Al zou ik, zoals ik al eerder aangaf, niet vreemd opkijken als de combinatie nu wordt aangepast.
Ben benieuwd hoe
  • Gras geeft geen grip, ga je alleen maar harder de bandenstapel in.
  • Met grind heb je de kans dat de auto gelanceerd wordt en ga je nog steeds vies hard de bandenstapel in
  • De bandenstapel/vangrail dichter bij de baan zetten wordt de puinhoop alleen maar groter van als er een auto in de kopgroep de vangrail in vliegt.
  • Een stuk of wat bomen kappen en de uitloop langer maken, tot verder voorbij de pitexit
De hele combinatie er uit halen en 1 lang recht stuk van maken is het veiligst.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 31-08-2019 19:18 ]

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

FastFred schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:16:
[...]

Ben benieuwd hoe

- Gras geeft geen grip, ga je alleen maar harder de bandenstapel in.
- Met grind heb je de kans dat de auto gelanceerd wordt en ga je nog steeds vies hard de bandenstapel in
- De bandenstapel/vangrail dichter bij de baan zetten wordt de puinhoop alleen maar groter van als er een auto in de kopgroep de vangrail in vliegt.

Of de uitloopstrook 50 meter langer

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Catmandos
  • Laatst online: 18:21
tdw schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:17:
[...]

nee alleen de snelheid eruit halen door de bocht langzamer te maken, zal het veiliger maken

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Juist, het hele idee van autosport is juist dat het gevaarlijk is. 250 km/h is hard. Een mens loopt met moeite 30 km/h, dat zal wel een reden hebben. Alles alleen maar veiliger maken haalt de spanning ervan af.
Onderdeel van de sport. Wil je dat als rijder niet, ga dammen. :9

Het zelfde gebeurt nu ook al met regen. Meteen safety car. Als het werkelijk van die talenten zijn dan houden ze die auto wel op de baan. De beste rijders ter wereld moeten beschermd worden? Waarom zijn ze de beste dan?

[ Voor 20% gewijzigd door Derby op 31-08-2019 19:23 ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• tdw

tdw

Amai seg!

Catmandos schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:19:
[...]

nee alleen de snelheid eruit halen door de bocht langzamer te maken, zal het veiliger maken
ok

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:44

basvn

Breezand - NHN

tdw schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:17:
[...]

Vooral breder. en bandenstapel misschien minder stug

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• tdw

tdw

Amai seg!

basvn schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:22:
[...]

Vooral breder. en bandenstapel misschien minder stug
Uh ja, beetje hoe je je referentie legt. In ieder geval meer uitloopruimte creëren

~ James May

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-11 17:50
[...]

Ben benieuwd hoe
  • Met grind heb je de kans dat de auto gelanceerd wordt en ga je nog steeds vies hard de bandenstapel in
  • De bandenstapel/vangrail dichter bij de baan zetten wordt de puinhoop alleen maar groter van als er een auto in de kopgroep de vangrail in vliegt.
  • Een stuk of wat bomen kappen en de uitloop langer maken, tot verder voorbij de pitexit
Een snelheidsbegrenzer is nog veel veiliger. Hoe triest dit ook is, we kunnen bezig blijven met aanpassen. Breng de snelheid met 50% omlaag en de risico's zijn al veel lager. Maar dat willen we logischerwijs niet dus zullen we dit soort zaken moeten accepteren, hoe triest ook.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik vraag me af hoeveel snelheid Correa heeft laten gaan toen hjj wijd ging. Het lijkt erop als hij volgas gaat en pas op het laatst remt voor de tollende Hubert voor hem.

iRacing Profiel

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:23
Verschrikkelijk nieuws dit. Heel veel sterkte toegewenst voor zijn naasten.

Dit soort ongelukken zijn met geen enkele maatregel te voorkomen. Circuits gaan aanpassen om dit soort freak accidents te voorkomen is onbegonnen werk. Aan deze sport kleven nu eenmaal risico’s en zoiets als vandaag komt nog maar heel zelden voor. Als ik het b.v. vergelijk met wielrennen, dan komt het daar vaker voor. Topsport heeft soms ook een heel zwarte keerzijde.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Fuelke
  • Laatst online: 22:29

Fuelke

Forza Ferrari

@Luckeh in hoeverre heeft hij beseft wat er voor hem aan de hand was?

(Vrij laag in de auto zittend, steil bergop (check maar eens wat nose cam onboards), andere auto's for hem)

[ Voor 43% gewijzigd door Fuelke op 31-08-2019 19:35 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:41
Het is verschrikkelijk voor deze jongen, zijn familie en de sport.

Maar inderdaad, de eerste reactie is dan dat het veiliger moet.
In werkelijkheid is autosport al heel veilig in vergelijking met andere sporten. En binnen de autosport is open wheel racen, de Europese variant, gelukkig niet zo vaak het onderwerp van gesprek als het hierover gaat.
Dat maakt het natuurlijk niet minder erg als het dan toch zoals vandaag mis gaat.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Jimmy J.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10 22:07
Ik roep al jaren dat Spa gepussyficeerd is omdat bijna al het grind vervangen is door asfalt, maar mijn respect gaat uit naar alle coureurs die morgen omhoog gaan na Eau Rouge.

Autoracen is met afstand mijn favoriete sport. Maar tering dit voelt slecht zeg.

iRacing Profiel | TREQ - Sim Racing Equipment

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:49
Volgens mij is er achter de hekken niet eens ruimte, daar loopt de berg gewoon naar beneden.

• tdw

tdw

Amai seg!

TheBrut3 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:42:
Volgens mij is er achter de hekken niet eens ruimte, daar loopt de berg gewoon naar beneden.
Hoogteverschil heeft ze bij het bouwen van het nieuwe pitcomplex ook niet gestopt ;)

~ James May

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:43
[...]

Ben benieuwd hoe
Met gras direct naast de baan zou niemand zo hard doortuffen als Correa. Die zou wel uit hebben gekeken naast de baan te komen, en dus hebben afgeremd.

Juist die asfalt uitloop stroken hebben potentiële crashes verergerd omdat men nu gewoon lekker op het gas blijft hangen als men er naast dreigt te gaan. Gaat het dan mis, dan gaat het alleen maar harder mis.
Ik zeg dus: leg direct naast de normale baan 50-150cm grasstrook. Daarna mag van mij prima een asfaltstrook komen. Is de hele discussie over track limits ook verdwenen

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 31-08-2019 19:53 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11 16:54
Tering. Express sociale media ontweken en de Q en F2 race gekeken. Brok in m'n keel nu, moeilijk te bevatten.
Rust in vrede Hubert

PSN: xMaurice93

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:58
Wanneer was de laatste keer dat iemand op Spa overleed tijdens de race of kwali? Al een hele tijd geleden... Waarom dan meteen de baan aanpassen? We weten toch allemaal dat dat deels bij de risico van de sport hoort?

Of moeten we dan ook maar de zandbak bij paardrijden vervangen door kussens, want je kunt er wel eens vanaf vallen...

• Jimmy J.
Correa is stabiel, maar met (meerdere) beenbreuken.

• GAIAjohan
De_Bastaard schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:01:
Wanneer was de laatste keer dat iemand op Spa overleed tijdens de race of kwali? Al een hele tijd geleden... Waarom dan meteen de baan aanpassen? We weten toch allemaal dat dat deels bij de risico van de sport hoort?
Je weet wat ze in 94 hebben gedaan met Spa/Eau rouge?

• Maarten_E
GAIAjohan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:05:
[...]

Je weet wat ze in 94 hebben gedaan met Spa/Eau rouge?
Je bedoelt de Bus Stop hebben aangelegd met geld bedoeld voor een bushalte?

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Maarten_E schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:15:
[...]

Je bedoelt de Bus Stop hebben aangelegd met geld bedoeld voor een bushalte?
Nee, een tijdelijke chicane van betonblokken aangelegd in Radaillon.

Afbeeldingslocatie: http://f1retro.gr/images/Eau_Rouge/Eau_Rouge_2.jpg

Is er ooit weleens een dodelijk ongeluk in deze bochtencombinatie geweest?

[ Voor 14% gewijzigd door Erapaz op 31-08-2019 20:25 ]

• Jimmy J.
Erapaz schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:17:
[...]

Nee, een chicane van pilonnetjes in Radaillon.

De bekendste is toch wel Stefan Bellof.

Morgen precies 34 jaar geleden.

• GAIAjohan
[...]

Nee, een chicane van pilonnetjes in Radaillon.

Bellof toch? Heel andere raceklasse i know

• Erapaz
Ah ja, Bellof in de Porsche natuurlijk. Bizar dat dat dan weer precies morgen 34 jaar geleden is.

[ Voor 42% gewijzigd door Erapaz op 31-08-2019 20:21 ]

• Maarten_E
[...]

Nee, een chicane aangelegd in Radaillon.

[Afbeelding]

Toen pas? Wow, dacht dat die knik er al eerder lag.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

Phydomir

Dennis

Luckeh schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:26:
Ik vraag me af hoeveel snelheid Correa heeft laten gaan toen hjj wijd ging. Het lijkt erop als hij volgas gaat en pas op het laatst remt voor de tollende Hubert voor hem.
Op het moment dat je vanuit zo'n lage auto überhaupt ziet dat er bovenop iets is gebeurd is het al te laat. Weet niet of je ooit op Spa bent geweest maar het is echt heel erg stijl en bovenop is eigenlijk gewoon een blinde bocht.

Wel heel heftig dit. Zo jong.

Wel denk ik dat je dit moet zien voor wat het is. Een freak accident. Had hij hem 20cm verder naar achteren geraakt was het waarschijnlijk niet zo heftig geweest. Was het een ronde later gebeurd, was de ander waarschijnlijk niet wijdt gegaan omdat het veld verder uit elkaar ligt, etc.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Erapaz
De knik naar links was er al, maar als je naar de foto kijkt zie je dat er betonblokken staan waardoor de coureurs veel verder naar links moesten. Dit was als reactie op de ongelukken van Imola. Ook in Barcelona stond een tijdelijke chicane van bandenstappels op het achterste rechte stuk.

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 09:33

Bullet NL

Eigen Wijs

tja, ik wil niets aan de triest gevoelens van dit verschikkelijke ongeluk af doen, maar hoort dit er ook niet dom weg bij? Elke coureur weet dat het een risicosport is, hoe graag je ook wil, verschikkelijke ongelukken als vandaag kan je niet uitsluiten.

Cogitationis poenam nemo patitur

• Jimmy J.
Bullet NL schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:27:
tja, ik wil niets aan de triest gevoelens van dit verschikkelijke ongeluk af doen, maar hoort dit er ook niet dom weg bij? Elke coureur weet dat het een risicosport is, hoe graag je ook wil, verschikkelijke ongelukken als vandaag kan je niet uitsluiten.
Motorsport is inderdaad gevaarlijk. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we op zo'n dag als vandaag er even stil bij mogen staan en berouw mogen tonen.

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-11 16:18
Natuurlijk is het een gevaarlijke sport en de coureurs weten dit maar al te goed, maar dat wil niet meteen betekenen dat we maar luchtig over moeten doen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als ik het goed begrijp gaan de F2 en F3 race morgen niet door. F1 wel?

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-11 22:46
Terug-stuiteren de baan op na een ogenschijnlijke "normale crash" en dan ge-t-boned worden, blijft volgens mij altijd lastig te voorkomen op een hogesnelheids gedeelte van een baan, zeker als het veld nog erg dicht op elkaar rijdt. Was destijds ook de oorzaak waardoor Alessandro Zanardi zijn benen verloor
YouTube: CART 2001 Germany - Alex Zanardi Crash (Slow Motion)

[ Voor 6% gewijzigd door Bushie op 31-08-2019 20:37 ]

• Maarten_E
Bushie schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:35:
Terug-stuiteren de baan op na een ogenschijnlijke "normale crash" en dan ge-t-boned worden, blijft volgens mij altijd lastig te voorkomen op een hogesnelheids gedeelte van een baan, zeker als het veld nog er dicht op elkaar rijdt. Was destijds ook de oorzaak waardoor Alessandro Zanardi zijn benen verloor
YouTube: CART 2001 Germany - Alex Zanardi Crash (Slow Motion)
Ook de aanleiding van de zware crash van Johnny Herbert in de F3 destijds, en zo zijn er nog wel een paar helaas. (Kieth O'dor, Justin Wilson)

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:15
MikeyMan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:33:
Als ik het goed begrijp gaan de F2 en F3 race morgen niet door. F1 wel?
Momenteel heb ik alleen een bevestiging van F2 gezien. Voor zover ik weet gaan de andere 3 klasses (F3, Porsche Supercup & F1) wel door.

The @FIA_F2 organisation has now officially confirmed that out of respect for Anthoine Hubert Sunday's race at Spa has been cancelled
Via Adam Cooper

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Mee eens. Het is echt afschuwelijk, iedere keer weer als er een coureur ernstig gewond raakt of de dood vind. Iets om altijd bij stil te staan.

Maar dat gevaar is ook een van de redenen dat racen spannend is. Het maakt onderdeel van de sport.

Dus ja, een moment van stilte voor de ongelukkigen, analyseren wat er is gebeurd maar daarna bij de volgende race weer door.

Het ergste en stomste wat ze kunnen doen is het circuit nu aanpassen. Dan snap je niets van de racerij en moeten we er gewoon mee stoppen.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 09:33

Bullet NL

Eigen Wijs

Thom2289 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:30:
[...]

Natuurlijk is het een gevaarlijke sport en de coureurs weten dit maar al te goed, maar dat wil niet meteen betekenen dat we maar luchtig over moeten doen.
Ik doe er zeker niet luchtig over, maar we moeten zaken wel in perspectief houden.
De racewereld waar coureurs deel uit maken is zich zelf bewust van de gevaren, het gaat er mij om dat een aantal hier heel op de moraal stoel kruipt, waarom zou je geen beelden mogen posten van een coureur die willens en wetens een gevaarlijke sport beoefend?

Er is op een verschrikkelijke manier iemand om het leven gekomen, nogmaals, ik wil daar helemaal niets aan af doen, maar om nu te roepen: "de beelden moet je hier niet plaatsen!!" Daar ben ik het niet mee eens.
We kunnen namelijk prima op een volwassen manier over een oorzaak van een feit discussiëren, natuurlijk met respect voor alle betrokkenen, maar de beelden weg zwijgen, dat zou niet mijn keuze zijn.

Cogitationis poenam nemo patitur

• GAIAjohan
Maarten_E schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:22:
[...]

Toen pas? Wow, dacht dat die knik er al eerder lag.
Ik denk dat je niet goed kijkt..
Dit is daadwerkelijk een chicane. Nu en daarvoor lag er geen chicane in Raidillon
Bekijk het verschil maar: normaal:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-1.motorsport.com/images/amp/24vjyeA6/s6/a-scenic-view-of-eau-rouge-1.jpg
Vs
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/7e2e8fc092afe6900d4b248b042720adf4b7fe8f/?url=http%3A%2F%2Ff1retro.gr%2Fimages%2FEau_Rouge%2FEau_Rouge_2.jpg
Direct links van het Marlboro bord zou normaal Raidillon Zijn.. je ziet de kerb liggen. Deze setup is alleen in 1994 gebruikt.

Al is er wel wat veranderd.. de vangrail staat niet meer zo dicht op de baan, en ik dacht dat de exit van de oude pitlane daadwerkelijk verplaatst is ná Raidillon. Vandaar ook dat smalle weggetjes in de huidige configuratie

[ Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 31-08-2019 21:18 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
RIP Hubert, vreselijke crash.
De beelden zijn beschikbaar. Het is aan jezelf of je het wilt kijken of niet. Als je de beelden niet zou zien, zou je ook geen beeld hebben hoe deze crash tot stand is gekomen.
Ook bijvoorbeeld de NOS hebben beelden bij hun artikel. https://nos.nl/artikel/22...ormule-2-race-in-spa.html

Eveneens betuigen we onze medeleven en respect naar de slachtoffers en nabestaanden.

Tweakers Discord

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GAIAjohan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:54:
[...]

Dit is daadwerkelijk een chicane. Nu en daarvoor lag er geen chicane in Raidillon
[Afbeelding]
Vs
[Afbeelding]
Direct links van het Marlboro bord zou normaal Raidillon Zijn.. je ziet de kerb liggen. Deze setup is alleen in 1994 gebruikt
Ik dacht dat de linker bovenaan Raidillon is?

EDIT:
Ah, wat meer info over hoe het exact zit. :)

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 31-08-2019 21:01 ]

• Maarten_E
GAIAjohan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:54:
[...]

[Afbeelding]
Vs
[Afbeelding]
Direct links van het Marlboro bord zou normaal Raidillon Zijn.. je ziet de kerb liggen. Deze setup is alleen in 1994 gebruikt
|:( |:(
Realiseerde mij niet dat de baan áchter de barrières doorliep, foutje!

• TinusTegengas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:05

TinusTegengas

Formula Racing

Ham zijn reactie zegt genoeg tijdens een interview toen het gebeurde
https://mobile.twitter.co.../1167836744529653760?s=08

[ Voor 15% gewijzigd door TinusTegengas op 31-08-2019 21:02 ]

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.

• GAIAjohan
CH4OS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:58:
[...]
Ik dacht dat de linker bovenaan Raidillon is?
Nope, die heeft geen naam.
De linkerbocht in de dip is Eau rouge,
De steile omhoog naar rechts is Raidillon.

• Jimmy J.
Dit is een veel duidelijker plaatje van die chicane in Raidillon in 1994.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zal mij niet verbazen als die dus terug gaat komen.

• GAIAjohan
Maar wat win je ermee? Freak accidents kunnen altijd voorkomen.
Zoals ik hiervoor al zei: ik denk dat een kleine grasstrook direct naast de baan veel veiliger is, dan móet men wel afremmen. Dan wordt er van nature iets langzamer gereden, ook omdat het gevaar, die grasstrook, iets dichterbij ligt.

Dan had Correa niet volgas doorgetrapt. En je hebt meteen de track limits eenvoudig gedefinieerd.

En freak accidents doe je niks tegen..

Iets als met Comas in 92 on Blanchimont kan nog steeds gebeuren

[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 31-08-2019 21:31 ]

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:04

Martinspire

Awesomeness

Erg spijtig dat het zo gebeurd en natuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar we hebben vaker ongelukken in die bocht gezien. Magnussen niet zo lang geleden. Groot verschil is dat er toen niemand ook nog buiten de baan raakte.

Ik vraag me af of er nog iets eerder is gebeurd wat aanleiding was dat het zo'n zootje was toen men de heuvel op kwam. Verder wellicht nog wat olie van Giovinazzi?

In ieder geval heb ik een dergelijk ongeluk altijd wel mogelijk gehouden op die plek. Het lijkt me logisch dat daar nu simpelweg een grotere uitloop moet zijn voor er een bandenstapel is. Je kunt niet de weg op ketsen als het een enorme afstand is. Met die snelheden is dat gewoon niet veilig genoeg gebleken.

Ik vraag me wel af wat dit verder voor invloed gaat hebben op de komende banen en ook: volgend jaar. Hoe groot is de kans dat dit op Zandvoort ook kan gebeuren? Vrij groot lijkt me, dus wellicht haalt het toch geen a-status. Grote kans dat meer banen aanpassingen moeten maken om uitloop groter te maken

In ieder geval diep triest dit. Zoiets zal lastig te verwerken zijn en zal Correa ook blijven achtervolgen ben ik bang. Je kunt hem alleen niets verwijten, vind ik. De bocht is blind, de snelheid is groot en een fout is zo gemaakt. Zo'n ongeluk wens je niemand. Is er al wat meer bekend over zijn toestand/letsel?

En is er al wat meer bekend over de aanleiding? Niet per se on board camera's, maar meer wat er zoal gebeurde voor de bocht en wat uiteindelijk leidde dat zowel Hubert als Correa naast de baan kwamen of wat er precies bij de impact gebeurde?
GAIAjohan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:27:
Zoals ik hiervoor al zei: ik denk dat een kleine grasstrook direct naast de baan veel veiliger is, dan móet men wel afremmen. Dan wordt er van nature iets langzamer gereden, ook omdat het gevaar, die grasstrook, iets dichterbij ligt.

Dan had Correa niet volgas doorgetrapt. En je hebt meteen de track limits eenvoudig gedefinieerd.

Ik denk niet dat de asfalt vervangen door gras of grind gaat helpen, de afstand tot de banden is simpelweg te kort met die snelheden. En het verhindert ook niet dat 2 man naast de baan komen. We weten niet waar het door kwam, maar er was al meer aan de hand.

Ik vind ook niet dat Correa op de beelden hard ging, de snelheden zijn simpelweg al erg hoog en het verschil tussen 250 en 200 ga je echt niet merken

[ Voor 26% gewijzigd door Martinspire op 31-08-2019 21:34 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

1994 was het jaar waarin het leek of iedereen (Piloten, teams, volgers, fans) werd wakker geschud door een aantal zware en dodelijk crashes (Barrichello, Ratzenberger, Senna, Wendlinger) waarna ze voor sommige races met van die rare oplossingen kwamen.

Weet je nog dat ze in Barcelona ook ergens op een recht stuk een bandenchicane hadden gezet in 1994 om de snelheid uit een bocht te halen?

https://www.dailymail.co....r.html#i-40f158ac4bf137d3

[ Voor 20% gewijzigd door Fuelke op 31-08-2019 21:32 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:19

Nox

Noxiuz

CH4OS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:18:
Zal mij niet verbazen als die dus terug gaat komen.
Laatste keer dat ik er was leek het erop dat er een stadium-zone voor eau rouge zou komen met veel tribunes en lage snelheid. Heb nog ergens foto's, zal ze eens moeten opzoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 31-08-2019 21:31 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb het inmiddels ook allemaal meegekregen. Verschrikkelijk wat er met Hubert is gebeurd. Hij had ook geen schijn van kans. Het is niet eens de crash zelf of waar het gebeurde, maar hoe. Zo in ronde twee als ze met de F2 allemaal nog op elkaar zitten, zo geraakt worden. Auto's gaan bijna 300km/h Raidillon op en als je crasht en dan zijwaarts op de baan komt en geraakt wordt, dan gebeurd dit. De auto brak doormidden en dan weet je het eigenlijk al. De voorvleugel van zulke auto's dient als een kreukelzone, maar de cockpit zelf is extreem sterk juist voor frontale inslagen. Die gaat dwars door een andere auto heen en dat lijkt hier gebeurd te zijn. De baan aanpassen zal niks veranderen hieraan. :/

@Martinspire Kennelijk ligt Correa in het ziekenhuis met meerdere botbreuken, maar verder stabiel.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Jimmy J.
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:31:
Ik heb het inmiddels ook allemaal meegekregen. Verschrikkelijk wat er met Hubert is gebeurd. Hij had ook geen schijn van kans. Het is niet eens de crash zelf of waar het gebeurde, maar hoe. Zo in ronde twee als ze met de F2 allemaal nog op elkaar zitten, zo geraakt worden. Auto's gaan bijna 300km/h Raidillon op en als je crasht en dan zijwaarts op de baan komt en geraakt wordt, dan gebeurd dit. De auto brak doormidden en dan weet je het eigenlijk al. De voorvleugel van zulke auto's dient als een kreukelzone, maar de cockpit zelf is extreem sterk juist voor frontale inslagen. Die gaat dwars door een andere auto heen en dat lijkt hier gebeurd te zijn. De baan aanpassen zal niks veranderen hieraan. :/

@Martinspire Kennelijk ligt Correa in het ziekenhuis met meerdere botbreuken, maar verder stabiel.
Formule auto's hebben aan de zijkant ook een kreukelzone zitten (boven en onder de opening van de side-pods). Het probleem van Hubert is alleen dat deze al verkreukeld waren bij de 1ste impact met de muur. Een 2de klap kon de auto, met die snelheden, niet meer verdragen.

• FastFred
  • Laatst online: 26-11 15:28
Martinspire schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:29:
Ik vraag me af of er nog iets eerder is gebeurd wat aanleiding was dat het zo'n zootje was toen men de heuvel op kwam. Verder wellicht nog wat olie van Giovinazzi?
De motor van Giovanizzi is er op start/finish volgens mij mee opgehouden? En na La Source heeft ie 'm langs de kant gezet.

• GAIAjohan
Martinspire schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:29:
[...]

[...]

Ik denk niet dat de asfalt vervangen door gras of grind gaat helpen, de afstand tot de banden is simpelweg te kort met die snelheden. En het verhindert ook niet dat 2 man naast de baan komen. We weten niet waar het door kwam, maar er was al meer aan de hand.

Ik vind ook niet dat Correa op de beelden hard ging, de snelheden zijn simpelweg al erg hoog en het verschil tussen 250 en 200 ga je echt niet merken
Ik denk niet dat je helemaal snapt wat ik bedoel:
De huidige asfalt runoffs zorgen ervoor dat je, als je naast de baan komt gewoon het gas in kan blijven drukken. Het maakt eigenlijk niet uit dat je ernaast komt, dus kun je gewoon over je limiet heen gaan zonder grote gevolgen.

Leg een strook gras van 50-150cm breed direct naast de baan. Zodat ook echt niemand dáárop wil komen.
Na dat stuk gras mag je best weer asfalt doen, zodat je normaal kunt remmen voor een vangrail, of normaal terug kunt keren op de baan.

Op deze manier verlaag je de feitelijke impact al. Simpelweg omdat men überhaupt niet op het gras wil komen/fout maken, waardoor de bochtensnelheden, en dan met name de exits omlaag gaan. Immers, met 1 wiel in het gras, en je bent verloren..

Verder is het voor het racen leuker vind ik. Wie kan beter met de druk omgaan en binnen de lijntjes blijven

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 31-08-2019 21:40 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GAIAjohan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:27:

Iets als met Comas in 92 on Blanchimont kan nog steeds gebeuren
[YouTube: Ayrton Senna Saves Erik Comas | 1992 Belgian Grand Prix]
Ik zie niet waarom een chicane ervoor niet hetzelfde zou doen. Hebben ze toch ook gedaan om busstop te vertragen destijds? ;) Niet dat ik dat tof vind, overigens.

Het is ook geen eenzijdig ongeluk in dit geval; de een tikt de ander van de baan en een van die twee rolt vervolgens terug de baan op en wordt geschept door auto 3, die door de aard van Raidillon te laat ziet dat er iets flink mis is.

Dus wellicht gaan ze zorgen dat Raidillon niet meer vol gas is, maar optrekken wordt, heuvel op of anders minstens een bredere uitloop strook krijgt. Kevin Magnussen heeft daar in 2016 in de Renault ook een flinke smakker gemaakt immers. Gras gaat daarbij echt niet helpen, dat remt te weinig af en auto's hebben dan geen grip, terwijl dat zeker daar, juist wel nodig is.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 31-08-2019 21:46 ]

• GAIAjohan
CH4OS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:41:
[...]
Ik zie niet waarom een chicane ervoor niet hetzelfde zou doen. Hebben ze toch ook gedaan om busstop te vertragen destijds? ;)
De busstop chicane is gewoon een chicane in het rechte stuk van Blanchimont naar La Source aangelegd in 1980.. Busstop is nooit een bocht geweest of zo..

Zou me zelfs niks verbazen als de busstop chicane er is gekomen omwille van wafelijzerpolitiek...

Zolder gaat naar de overheid, wij willen een bushalte bij ons circuit..
Overheid: oke, maar dan moet Wallonië/Spa ook een bushalte krijgen.. :P
CH4OS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:41:
[...]
Gras gaat daarbij echt niet helpen, dat remt te weinig af en auto's hebben dan geen grip, terwijl dat zeker daar, juist wel nodig is.
Het gaat niet om het directe afremeffect van gras, maar om het indirecte effect. Het zorgt ervoor dat er voorzichtiger gereden wordt, want men wil absoluut niet dat gras aanraken. En dan is een strookje van 50cm breed voldoende

[ Voor 27% gewijzigd door GAIAjohan op 31-08-2019 21:51 ]

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

GAIAjohan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:39:
[...]

Ik denk niet dat je helemaal snapt wat ik bedoel:
De huidige asfalt runoffs zorgen ervoor dat je, als je naast de baan komt gewoon het gas in kan blijven drukken. Het maakt eigenlijk niet uit dat je ernaast komt, dus kun je gewoon over je limiet heen gaan zonder grote gevolgen.

Leg een strook gras van 50-150cm breed direct naast de baan. Zodat ook echt niemand dáárop wil komen.
Na dat stuk gras mag je best weer asfalt doen, zodat je normaal kunt remmen voor een vangrail, of normaal terug kunt keren op de baan.

Op deze manier verlaag je de feitelijke impact al. Simpelweg omdat men überhaupt niet op het gras wil komen/fout maken, waardoor de bochtensnelheden, en dan met name de exits omlaag gaan. Immers, met 1 wiel in het gras, en je bent verloren..

Verder is het voor het racen leuker vind ik. Wie kan beter met de druk omgaan en binnen de lijntjes blijven
En ik denk dat je mij niet snapt. minder dan 2 meter gras gaat ook geen drol doen. Ja het geeft minder grip, maar met 250+ ga je niet voldoende afremmen. Dan wordt het niet 220 in de muur maar 200. Joepie. En dan kom je nog steeds terug de baan op omdat je simpelweg zo hard gaat. Met grind wordt het wellicht 180 en dan kom je ook nog de weg op. Het is niet alsof mensen stoppen met crashen als je ergens gras of iets neerlegt. Dr wordt in een race ook lang niet zoveel risico genomen. Kwalificatie sure, race minder. Ook in die bocht kun je je gas er niet op houden want dat asfalt heeft immers niet genoeg grip en begint ook pas nadat de racelijn weer naar links begint te sturen dus dan is het sowieso nog gewoon te laat om te reageren.

Nee, de afstand is simpelweg te kort. Bovendien maak je er alleen maar meer risico van bij de start van de wedstrijd want iets teveel naar rechts (bv omdat er iemand naast zit) en je gaat er direct af. Doe dat met 2 man achter elkaar en je resultaat is gewoon exact hetzelfde.

Dit is geen freak accident, dit kan op veel meer plekken zo gebeuren. Zelfs op het rechte stuk na deze bochtencombinatie. Iemand die even rechts of links de muur in duikt en er is te weinig ruimte om hem af te remmen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Martinspire op een normaal recht stuk had Hubert niet deze vertraging gehad. Dus in die zin, wel een ongelukkige samenloop van omstandigheden...

• GAIAjohan
Martinspire schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:51:
[...]

En ik denk dat je mij niet snapt. minder dan 2 meter gras gaat ook geen drol doen. Ja het geeft minder grip, maar met 250+ ga je niet voldoende afremmen. Dan wordt het niet 220 in de muur maar 200. Joepie. En dan kom je nog steeds terug de baan op omdat je simpelweg zo hard gaat. Met grind wordt het wellicht 180 en dan kom je ook nog de weg op. Het is niet alsof mensen stoppen met crashen als je ergens gras of iets neerlegt. Dr wordt in een race ook lang niet zoveel risico genomen. Kwalificatie sure, race minder. Ook in die bocht kun je je gas er niet op houden want dat asfalt heeft immers niet genoeg grip en begint ook pas nadat de racelijn weer naar links begint te sturen dus dan is het sowieso nog gewoon te laat om te reageren.

Nee, de afstand is simpelweg te kort. Bovendien maak je er alleen maar meer risico van bij de start van de wedstrijd want iets teveel naar rechts (bv omdat er iemand naast zit) en je gaat er direct af. Doe dat met 2 man achter elkaar en je resultaat is gewoon exact hetzelfde.

Dit is geen freak accident, dit kan op veel meer plekken zo gebeuren. Zelfs op het rechte stuk na deze bochtencombinatie. Iemand die even rechts of links de muur in duikt en er is te weinig ruimte om hem af te remmen.
Zo'n Correa had zeker zijn snelheid misschien wel met 50-60kmh verlaagd om maar niet op het gras te komen. Bij inhaalacties wordt lang niet zoveel risico genomen als er gras is.

Als je die bocht bv met 270kmh durft te nemen ivm asfalt, neem je hem misschien met 260kmh door het gras. Ja slechts 10kmh verschil, maar misschien wel 60% minder risico, 60% minder kans dat ze überhaupt naast de baan terecht gaan komen.. en mocht men toch een foutje maken, zal men er alles aan doen om maar niet op het gras te komen.

Bij de start geloof ik ook eerder dat het veiliger is, verliezers zullen eerder hun verlies moeten nemen IPV doorgaan met iets onzinnigs.

• sjaool
  • Laatst online: 26-11 14:29

sjaool

Every life should have 9 cats

Vreselijk ongeluk dat helaas niet te voorkomen was geweest. Nu zie ik allemaal reacties om dan meteen de baan maar aan te passen wat ik persoonlijk een redelijk overtrokken reactie vind.

De autosport is veilig tot op zekere hoogte en dat gevaar wordt door de coureurs geaccepteerd. Er gebeuren meer dan genoeg ongelukken waarbij de coureurs er met wat spierpijn en een stijve nek vanaf komen. Vanochtend nog zette Hamilton hem in de muur en dat zal morgen misschien wel weer gebeuren met iemand anders. Hoe hard het ook klinkt het hoort er allemaal bij.

"When you grow up your heart dies"

• Erapaz
Denk wel dat er flinke discussie over veiligheid gaat ontstaan weer. De runoff bovenop de heuvel is ook wel gek, omdat het uiteindelijk weer smaller wordt en je dus die bandenstapel hebt waar Hubert zijn auto uiteindelijk tegenaan knalde na geraakt te zijn.

Ben verder ook wel benieuwd naar wat er precies misging. In eerste instantie lijkt (volgens mij) Alesi zijn auto te verliezen bij het oprijden van Raidillon. Zowel op Ziggo als op Sky zagen ze dit meteen. Vervolgens draait de camera en zie je Correa inrijden op Hubert. Beide reden buiten de baan, was dit een gevolg van het incident van Alesi of waren het twee losse incidenten?

[ Voor 3% gewijzigd door Erapaz op 31-08-2019 22:08 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GAIAjohan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:45:
De busstop chicane is gewoon een chicane in het rechte stuk van Blanchimont naar La Source aangelegd in 1980.. Busstop is nooit een bocht geweest of zo..
Ik denk dat je er dan toch naast zit. Wikipedia vertelt anders.

Ik moet toegeven, ik dacht dat het een dubbele chicane was, een die eerst naar links ging en daarna naar rechts (vergelijkbaar met Monaco, als je de tunnel uit komt), maar schijnbaar dus ook niet. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 31-08-2019 22:04 ]

• sjaool
  • Laatst online: 26-11 14:29

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik vond de busstop chicane vroeger een van de mooiere delen van het circuit waar nog wel eens leuke acties plaatsvonden. Helaas is die nu aangepast.

"When you grow up your heart dies"

• GAIAjohan
CH4OS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:03:
[...]
Ik denk dat je er dan toch naast zit. Wikipedia vertelt anders.

Ik moet toegeven, ik dacht dat het een dubbele chicane was, een die eerst naar links ging en daarna naar rechts (vergelijkbaar met Monaco, als je de tunnel uit komt), maar schijnbaar dus ook niet. ;)
Dat plaatje laat het verschil zien tussen 1980-2004 en de 2004-2006 versie :P
Ziehier het origineel:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Spa-Francorchamps_original_layout_%281922%29.jpg/220px-Spa-Francorchamps_original_layout_%281922%29.jpg

Dubbele chicane? Monza? Die ook weg is en voor een veel saaiere variant vervangen. De variante rettifilo

[ Voor 21% gewijzigd door GAIAjohan op 31-08-2019 22:12 ]

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:44

basvn

Breezand - NHN

F2 race van morgen is gecanceld.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je Eau Rouge wil gaan aanpassen om dit trechter probleem (waardoor hij weer op de weg terecht komt) weg te willen halen, zal je de halve berg moeten aanpassen, tenminste als je de geaardheid van de bocht wil blijven behouden.

De runoff is gewoon te kort, om die langer te maken moet er erg veel lengte bij want de auto`s hebben daar zo goed als geen grip, ook ligt er geen grond onder om die afrit op te leggen.

Een potentiele oplossing zou zijn om gewoon een betonnen muur aan de rechterkant te hebben op de witte lijn dan wordt de auto minder hard afgeremd (snel langs een muur schaven is minder erg dan minder hard er frontaal opklappen, en de andere rijders hebben dan meer tijd om uit te wijken/af te remmen), maar dat zal geen enkele organisator kiezen want dat "Lijkt" niet veiliger.

[ Voor 4% gewijzigd door enchion op 31-08-2019 22:13 ]

How do you save a random generator ?

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:07
basvn schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:11:
F2 race van morgen is gecanceld.
Dat was al bekend :+

Maar ze kunnen natuurlijk niet anders, ze missen 2 coureurs en de andere coureurs hebben wel even iets anders aan hun hoofd

Dat filmpje ook met de reactie van HAM :/

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ja? Dat zijn een redelijk scherpe linker- en rechterbocht (of andersom) vlak na elkaar toch? :?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KnSPsP5.png

Waarom je Monza er opeens bij haalt, geen idee? Voor de vergelijk die ik bedoel; 10 en 11.

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 31-08-2019 22:18 ]

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

GAIAjohan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:45:
[...]

Zou me zelfs niks verbazen als de busstop chicane er is gekomen omwille van wafelijzerpolitiek...

Zolder gaat naar de overheid, wij willen een bushalte bij ons circuit..
Overheid: oke, maar dan moet Wallonië/Spa ook een bushalte krijgen.. :P
Dat zou zomaar kunnen. :P Spa is tot maar enkele jaren terug (geloof begin 2000) eigenlijk (grotendeels) een stratencircuit geweest. :P

Volvotips.com

• Erapaz
De oude busstop was een chicane waar het circuit kort afweek van de openbare weg, waar, jawel, een bushalte was. Die chicane haalde de snelheid eruit (anders was het volgde rechtdoor geweest):

Afbeeldingslocatie: https://motorsportm8.com/wp-content/uploads/2010/12/TheoldBusStopChicane.jpg

• GAIAjohan
CH4OS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:15:
[...]
Ja?
[Afbeelding]

Waarom je Monza er opeens bij haalt, geen idee?
Oh ja, 1 links rechts, dan rechts links.idd dubbel.

Omdat ik bij het woord dubbele chicane automatisch aan de oude variante rettifilo denk ;w daarom
Zoals hier te zien:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Monza_1976.jpg

Jouw plaatje toont trouwens de 2004-2006 variant.
Die van @Erapaz hierboven de 1980-2004 variant.

Het racespel GTR2 had destijds beide varianten erin zitten. Ik vond de oude chicane veel mooier

[ Voor 28% gewijzigd door GAIAjohan op 31-08-2019 22:34 ]

• Erapaz
@GAIAjohan Weet je toevallig of ze ten opzichte van mijn plaatje de heuvel hebben doorgetrokken tot dichter bij de baan? Als je nu in het bos zit bij de busstop kijk je recht naar beneden op de baan. Op de door mij geplaatste foto gaat de baan naar links, langs de heuvel en dan weer naar rechts. Echter de huidige busstop buigt volgens mij af van het stuk wat op mijn foto rechtdoor loopt (openbare weg). Ik kan nergens een goede overlast van de 3 varianten vinden.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GAIAjohan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:21:
Omdat ik bij het woord dubbele chicane automatisch aan de oude variante rettifilo denk ;w daarom
Zoals hier te zien:
[Afbeelding]
Ik had aan die nog niet gedacht idd, maar ook dat vind ik een stomme aanpassing geweest, net als het verwijderen van busstop.

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

@Erapaz Dit zijn beelden van de variant tussen de oude Busstop en de huidige variant: YouTube: 24h Proximus Spa 2005 : Test Day Part 2

Op jouw foto hebben ze aan de onderkant een hele heuvel bijgebouwd.

[ Voor 15% gewijzigd door Fuelke op 31-08-2019 22:45 ]

• Edd

Edd

En zo zie je maar dat het incident verder reikt dan alleen in Europa..
Aan de andere kant van de plas is er ook stilgestaan bij het verlies van Hubert door de IndyCar

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cj12N7R.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/le36pj2xcuj31.jpg

https://streamable.com/dfs35

[ Voor 24% gewijzigd door Edd op 01-09-2019 10:26 ]

-

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-11 21:10

Broodje_Aap

Professioneel prutser

[Irrelevant]

RIP Hubert

[ Voor 90% gewijzigd door Broodje_Aap op 31-08-2019 22:59 ]

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:23

ricardo246

Life's what you make it!

Broodje_Aap schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:53:
Blijft de F3 gewoon op dezelfde tijd rijden nu de F2 is gecanceld? Of wordt deze nu verplaatst? Anders ontstaat er een "gigantisch" gat in het Raceschema voor morgen?
Ik denk dat dat niet echt een relevante vraag is. Slaap zacht 🤐

I have no special talent. I am only passionately curious.

• TinusTegengas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:05

TinusTegengas

Formula Racing

Broodje_Aap schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:53:
Blijft de F3 gewoon op dezelfde tijd rijden nu de F2 is gecanceld? Of wordt deze nu verplaatst? Anders ontstaat er een "gigantisch" gat in het Raceschema voor morgen?
Alsof dat belangrijk is nu....

[ Voor 6% gewijzigd door TinusTegengas op 31-08-2019 23:07 ]

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.

• GAIAjohan
Erapaz schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:36:
@GAIAjohan Weet je toevallig of ze ten opzichte van mijn plaatje de heuvel hebben doorgetrokken tot dichter bij de baan? Als je nu in het bos zit bij de busstop kijk je recht naar beneden op de baan. Op de door mij geplaatste foto gaat de baan naar links, langs de heuvel en dan weer naar rechts. Echter de huidige busstop buigt volgens mij af van het stuk wat op mijn foto rechtdoor loopt (openbare weg). Ik kan nergens een goede overlast van de 3 varianten vinden.
Ik kon ook geen overlay vinden, dus heb ik op basis wat ik op een website vond zelf 1 gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BDJqw91.png

Dit is 2004 tov nu, maar haal het 'rechter' zwarte deel eraf en je hebt 1980-2004

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 31-08-2019 23:26 ]

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11 16:54
Mooie column van Andrew Benson over de tragische gebeurtenis van vandaag, maar ook het bredere perspectief hiervan. Zie: https://www.bbc.com/sport/formula1/49537765

PSN: xMaurice93

• Jimmy J.
Nieuwe video waarin te zien is dat Hubert in contact is met Boschung voordat hij de muur in schiet.

Pas op: grafisch wellicht heftigere dan eerdere track-side footage

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Jimmy, bedankt voor de link. Zeker heftiger. Het beeld toont duidelijk waarom Hubert kansloos was, bull's eye getroffen door een projectiel van 750 kg @ 250 km/u..

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

GAIAjohan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:02:
[...]

Zo'n Correa had zeker zijn snelheid misschien wel met 50-60kmh verlaagd om maar niet op het gras te komen. Bij inhaalacties wordt lang niet zoveel risico genomen als er gras is.

Als je die bocht bv met 270kmh durft te nemen ivm asfalt, neem je hem misschien met 260kmh door het gras. Ja slechts 10kmh verschil, maar misschien wel 60% minder risico, 60% minder kans dat ze überhaupt naast de baan terecht gaan komen.. en mocht men toch een foutje maken, zal men er alles aan doen om maar niet op het gras te komen.

Bij de start geloof ik ook eerder dat het veiliger is, verliezers zullen eerder hun verlies moeten nemen IPV doorgaan met iets onzinnigs.
Ik zal het nog maar een keer herhalen: je gaat op die plek niet op de runoff om er voordeel uit te halen of om er snel doorheen te gaan. Te weinig grip met teveel risico levert je ook snel een ritje richting bandenstapel op. Genoeg voorbeelden uit het verleden. Correa doet dat echt niet expres. Ik lees ook al dat er een ongeluk al was waar beide heren voor zijn uitgeweken. Je komt met 250+ door die chicane heen (in een F1 auto is dat 300) en de hele heuvel is een blinde bocht tot je weer enigszins rechtdoor kunt rijden dus Correa heeft ook helemaal niks meer gezien. Alleen wat er in Radillion gebeurde maar niet daarna. Geen enkele rijder trouwens.

En ik kan het nog 10x herhalen, of je nou met 250 of met 200 kmh op een auto knalt die net in de muur is gegaan, het gaat er ongetwijfeld hard aan toe met weinig verschil in de uitkomst. Zeker als je al zelf een hele harde klap hebt gehad en ondersteboven de baan op komt met geen onderdelen meer op je auto om de energie op te nemen. Het enige wat dit had kunnen voorkomen was een langere runoff zodat een crashende auto niet meer naar de racelijn gaat. Andere runoff had niks uitgemaakt want zowel Correa als Hubert moesten al uitwijken voor iets anders en met die snelheden gaat dat gewoon te hard om snel stil te staan. Al had er geel gestaan, dan waren de coureurs alsnog bezig met wat er direct voor hen gebeurde (alles gebeurde volgens mij in zo'n 12 seconden, te kort om er echt wat van te zeggen).

Al zet je een muur naast de baan, het eerste instinct van rijders is toch uitwijken en je kunt niet verwachten dat rijders na een eerste uitwijking ook een tweede uitwijking succesvol kunnen maken.

Ik zie nog wel een oplossing in iets van een rooster wat wel auto's de ene kant op laten gaan, maar stoppen dat ze terug de weg op komen en meer runoff op bepaalde plekken, maar een t-bone op hoge snelheid is gewoon een enorm risico wat je niet helemaal kunt dichttimmeren. Maar je kunt op zijn minst een poging wagen, dat is ook waarom de HALO er is, hoe irritant we dat ding ook vinden. Het zal hem wellicht geholpen hebben vandaag om de eerste klap te overleven, maar helaas was de tweede wel fataal.

Je kunt het een knee-jerk reactie vinden, maar feit is gewoon dat er genoeg te doen is om de risico's te verminderen. Ik vrees dat er ook weinig anders op zit dan ook op de banen maatregelen te nemen en eigenlijk heb ik er geen probleem mee. Extra chicanes betekent verder meer inhaalmogelijkheden en met de huidige auto's hebben we dat wel nodig. En zelfs een Eau Rouge/Radillion blijft gewoon een toffe combinatie hoe ze hem ook nemen imo, maar je kunt het de FIA niet kwalijk nemen als ze hier toch aanpassingen voor gaat maken. Qua auto's kun je ook niet anders dan concluderen dat de huidige auto's worden gemaakt om een enkele klap goed op te vangen, maar niet meerdere. Ik verwacht een nieuwe test waar teams aan moeten voldoen...

[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 01-09-2019 00:33 ]

• GAIAjohan
Martinspire schreef op zondag 1 september 2019 @ 00:31:
[...]

Ik zal het nog maar een keer herhalen: je gaat op die plek niet op de runoff om er voordeel uit te halen of om er snel doorheen te gaan. Te weinig grip met teveel risico levert je ook snel een ritje richting bandenstapel op. Genoeg voorbeelden uit het verleden. Correa doet dat echt niet expres.
En hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Als daar gras had gelegen had Correa daar überhaupt nooit gereden. Dan zou vrijwel iedere coureur het zekere voor het onzekere nemen en de binnenkant houden omdat je niet weet waar het asfalt ophoudt (omdat die bocht zoals jij al zegt vrijwel blind is).
Als daar een muur had geweest, was Hubert met de muur mee gegleden, en Boschung waarschijnlijk ook. En ja dan was er misschien wel een pile up geweest daarna omdat die bocht totaal geen doorzicht heeft..
Ik zie overigens niks waarvoor Correa moet uitwijken. Die gaat gewoon wijd.
En ik kan het nog 10x herhalen, of je nou met 250 of met 200 kmh op een auto knalt die net in de muur is gegaan, het gaat er ongetwijfeld hard aan toe met weinig verschil in de uitkomst. Zeker als je al zelf een hele harde klap hebt gehad en ondersteboven de baan op komt met geen onderdelen meer op je auto om de energie op te nemen. Het enige wat dit had kunnen voorkomen was een langere runoff zodat een crashende auto niet meer naar de racelijn gaat. Andere runoff had niks uitgemaakt want zowel Correa als Hubert moesten al uitwijken voor iets anders en met die snelheden gaat dat gewoon te hard om snel stil te staan. Al had er geel gestaan, dan waren de coureurs alsnog bezig met wat er direct voor hen gebeurde (alles gebeurde volgens mij in zo'n 12 seconden, te kort om er echt wat van te zeggen).
Geel had er nog niet kunnen staan, onmogelijk zo snel. Andere runoff is daar niet mogelijk
Een klap van 200kmh of 250kmh is overigens wel een gigantisch verschil in kracht. Bij een T bone inderdaad allebei zeker niet gunstig.

Misschien is de oplossing wel AI.. Zodra er genoteerd wordt dat er iemand buiten de baan terecht komt en een vertraging groter dan X heeft neemt een computer alle andere auto's automatisch over en laat ze afremmen naar 50kmh en rijdt automatisch naar de pits, om brokstukken heen natuurlijk.

Zulke side impacts écht voorkomen lijkt me lastig. Ze minder hard laten aankomen ook. Daarvoor moet de snelheid sowieso omlaag.
In de indycars zal zoiets wel vaker voorkomen, maar is het snelheidsverschil tussen diegene die al in de muur beland is, en de ander vaak veel minder groot.. maar ook met bv Zanardi komt het toch weleens voor

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 01-09-2019 01:06 ]

• Edd

Edd

GAIAjohan schreef op zondag 1 september 2019 @ 00:58:
Ik zie overigens niks waarvoor Correa moet uitwijken. Die gaat gewoon wijd.
In de video/link die @Jimmy J. heeft geplaatst zie je dat er op de heuvel debris ligt. Misschien dat Correa dit wilde ontwijken. Dat weten we nu natuurlijk niet, aangezien ik geen (vanzelfsprekend ook) interviews heb gezien.

-

• GAIAjohan
Edd schreef op zondag 1 september 2019 @ 01:09:
[...]

In de video/link die @Jimmy J. heeft geplaatst zie je dat er op de heuvel debris ligt. Misschien dat Correa dit wilde ontwijken. Dat weten we nu natuurlijk niet, aangezien ik geen (vanzelfsprekend ook) interviews heb gezien.
Excuus die had ik nog niet gezien. Daar ligt idd rotzooi op de weg.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Jimmy J. schreef op zondag 1 september 2019 @ 00:01:
Nieuwe video waarin te zien is dat Hubert in contact is met Boschung voordat hij de muur in schiet.

Pas op: grafisch wellicht heftigere dan eerdere track-side footage
Wat een verschrikkelijk drama voor alle betrokkenen, helaas komen dit soort ongelukken soms voor. Het is eerder verbazingwekkend dat het zo vaak "net" wel goed gaat wanneer het veld dicht op elkaar met snelheden van tegen de 300 om een plekje op het asfalt vecht.

In bovenstaand fragment zie je een auto compleet een andere doormidden klieven, zoiets lijkt mij niet te voorkomen wanneer er opeens een auto haaks op de baan geschoven komt. Hoe verschrikkelijk ook zoiets kan altijd gebeuren en de coureurs zijn zich er ook terdege van bewust dat een zwaar ongeval altijd mogelijk is, zelfs zonder dat er iemand als schuldige valt aan te wijzen.

Dit zijn de zwarte kanten van de sport en die horen er ook bij, Ik kan mij nog goed herinneren dat ik na de dood van Ratzenberger en vooral Senna dat weekend ook wel even van slag was, de dood van Senna bleek later een fout in de ophanging te zijn en was dus te voorkomen geweest wat het extra wrang maakte, zeker omdat Senna zich juist altijd hard maakte voor de veiligheid van de sport.

Ongetwijfeld zal aan de hand van de telemetrie achteraf te concluderen zijn waar het misging en indien dit te voorkomen was geweest zullen daar zeker maatregelen genomen gaan worden om zoiets in de toekomst te voorkomen maar dat gejank om gelijk de baan maar aan te gaan passen slaat werkelijk nergens op.
Het is de afgelopen jaren namelijk heel erg vaak wel goed gegaan daar, het is ook niet zo dat dit nou het punt is waar dagelijks de meest verschrikkelijke crashes plaatsvinden. Ja het gaat er loeihard en ja dan is een klein foutje al genoeg voor een crash en in dit geval eentje met dodelijke afloop maar als de baan te gevaarlijk was op dat punt dan was dat al eerder door coureurs ter sprake gebracht.

Zij weten namelijk waarover ze het hebben, zij weten hoe het voelt om daar te rijden, zij kennen de risico's en zij kennen hun materiaal. Niet zo'n sneeuwvlokje met een Twitter en een mening die deugpunten wil scoren door gelijk maar voor censuur te pleiten wanneer ze de harde realiteit onder ogen krijgen.
Toeschouwers die mooie inhaalacties filmen zijn helemaal top, gebeurt er iets onwelgevalligers op de baan en wordt dat ook gefilmd dan gaat half Twitter gelijk over op Stalinistische modus en wordt er schande schande gesproken en moet diegene die beelden publiek maakt de deugkerk uit geexcommuniceerd worden.
Het is niet zo dat toeschouwers sensationeel de cockpit in duiken om bloederige en schokkende footage te verkrijgen, dit zijn gewoon beelden vanaf de tribune van een heftig ongeluk.
Bah, de wereld bestaat niet uit regenbogen poepende roze eenhoorns, ook dit is onderdeel van een riskante sport.

Prima dat de officiële media die de beeldregistratie doen de nasleep niet laten zien, de misselijkmakende beelden na de crash van Senna om vanuit een helikopter zo de cockpit in te filmen om iemand te zien sterven zit echt niemand op te wachten.

Bij het ongeluk van vandaag miste de regie dit incident volledig, wanneer dit een high-risk area van de baan was geweest dan hadden er wel meer camera's op gestaan en ben ik ondanks alle tragiek blij dat er footage opgedoken is. Ik hoef echt geen bloed te zien maar wil wel graag weten wat er op de baan gebeurt als trouwe kijker van diverse raceklassen, zeker wanneer er zoiets heftigs gebeurt.
Waarvoor dank @Jimmy J.

• Edd

Edd

GAIAjohan schreef op zondag 1 september 2019 @ 01:13:
[...]

Excuus die had ik nog niet gezien. Daar ligt idd rotzooi op de weg.
No problem.
Wat daar sowieso precies is gebeurd is, denk ik, nog steeds een vraagteken. Want je ziet ook net aan iemand rijden met een achtervleugel die eraf ligt. Ik vraag mij dan ook af of Hubert of Boschung hier een ontwijkende actie op hebben geprobeerd te nemen, wat gewoon heel erg fout is afgelopen.

-

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:18
PalingDrone schreef op zondag 1 september 2019 @ 01:13:
[...]

*Knip*

Prima dat de officiële media die de beeldregistratie doen de nasleep niet laten zien, de misselijkmakende beelden na de crash van Senna om vanuit een helikopter zo de cockpit in te filmen om iemand te zien sterven zit echt niemand op te wachten.

Bij het ongeluk van vandaag miste de regie dit incident volledig, wanneer dit een high-risk area van de baan was geweest dan hadden er wel meer camera's op gestaan en ben ik ondanks alle tragiek blij dat er footage opgedoken is. Ik hoef echt geen bloed te zien maar wil wel graag weten wat er op de baan gebeurt als trouwe kijker van diverse raceklassen, zeker wanneer er zoiets heftigs gebeurt.
Waarvoor dank @Jimmy J.
Er is natuurlijk véél meer beeld materiaal beschikbaar, normaal gesproken zie je al die beelden van verschillende hoeken in de replay. Echter was (blijkbaar) al zeer snel duidelijk dat het ernstig was, want ook live werd al snel afstand gehouden en weinig meer getoond.

Ik vermoed dat ze later alsnog wel meer beelden vrij geven, maar geen idee wat daar het beleid in is.

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Wat een hypocriete reakties weer typisch "autosportliefhebbers" !!
Er gebeurd een ongeluk en iemand overlijd daarbij , triest en jammer dat het gebeurd maar autosport is nu eenmaal gevaarlijk .
Vervolgens gaan we zitten blabberen met zijn allen over het aanpassen van Spa omdat het zo een gevaarlijk punt is terwijl we met dezelfde hypocratie op banen als Baku en Monaco blijven rijden en stijf onze monden dichthouden en veiligheid ff totaal vergeten !

Dan begint er iemand nog iets dommer te kletsen over het feit dat een coureur geen gas verminderde en vol in de verongelukte auto reed !
Die zogenaamde "experts" die dat durven beweren hebben natuurlijk de ervaring dat je uphill op Spa met een snelheid van bijna 300 km per uur gewoonlijk binnen 0.005 sec reageert op zo een situatie en gewoon om een terugstuiterende auto heen kan rijden !

Werkelijk alle "experts" in dit topic gaan hun kunnen weer eens ver te boven sinds gisteren met hun "deskundige" beweringen .
Misschien is het een idee om weer terug op aarde te komen en te accepteren dat er bij races fatale crashes gebeuren en als iemand dan zo nodig kommentaar moet geven hij eens een keer een topic opent over een gevaarliijke baan waar geld belangrijker is dan veiligheid voor FIA .

Of misschien is het een idee om vanaf nu regel te maken in de autosport dat de maximale snelheid in een bocht niet hoger mag liggen dan 25 km p/u en inhalen in of voor een bocht ten strenste verboden is !

"Beautiful Clean Coal"

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-11 20:00
Correa heeft z’n beide benen gebroken en “minimale” rugwervel schade. Ook voor hem een harde impact geweest met veel fysieke schade.

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:05
leekers schreef op zondag 1 september 2019 @ 06:36:
Er gebeurd een ongeluk en iemand overlijd daarbij , triest en jammer dat het gebeurd maar autosport is nu eenmaal gevaarlijk .
Vervolgens gaan we zitten blabberen met zijn allen over het aanpassen van Spa omdat het zo een gevaarlijk punt is terwijl we met dezelfde hypocratie op banen als Baku en Monaco blijven rijden en stijf onze monden dichthouden en veiligheid ff totaal vergeten !

Dan begint er iemand nog iets dommer te kletsen over het feit dat een coureur geen gas verminderde en vol in de verongelukte auto reed !
Die zogenaamde "experts" die dat durven beweren hebben natuurlijk de ervaring dat je uphill op Spa met een snelheid van bijna 300 km per uur gewoonlijk binnen 0.005 sec reageert op zo een situatie en gewoon om een terugstuiterende auto heen kan rijden !

Werkelijk alle "experts" in dit topic gaan hun kunnen weer eens ver te boven sinds gisteren met hun "deskundige" beweringen .
Misschien is het een idee om weer terug op aarde te komen en te accepteren dat er bij races fatale crashes gebeuren en als iemand dan zo nodig kommentaar moet geven hij eens een keer een topic opent over een gevaarliijke baan waar geld belangrijker is dan veiligheid voor FIA .

Of misschien is het een idee om vanaf nu regel te maken in de autosport dat de maximale snelheid in een bocht niet hoger mag liggen dan 25 km p/u en inhalen in of voor een bocht ten strenste verboden is !
Het is gewoon een vrij natuurlijk iets wanneer het gaat om verlies van leven. De reacties zijn vooral voor zichzelf. Men wil zich productief opstellen en constructief zijn.

Je kan het tot ten treure discussieren en analyseren. Het is en blijft een gevaarlijke sport. Daar horen dit soort zeer, zeer uitzonderlijke situaties bij. De vraag is niet, of het gebeurd, maar altijd wanneer het gebeurd. Zelfs als we oplossing na oplossing implementeren en de kans verder reduceren.

Dat gezegd te hebben, lijkt het me interessanter om te zien of we de initiele klap in de muur anders zou kunnen opvangen. DWZ, ander materiaal waardoor de auto mogelijkerwijs meer afremt. Misschien meer bewegingsruimte om mee te veren of iets dergelijks.

Qua veranderingen aan de baan zelf kan ik weinig bedenken wat er veranderd zou kunnen worden. Er zijn al eerder dergelijke maatregelen doorgevoerd zoals een chicane bij Raidillon in 1994 volgens sommigen van jullie(?). En er is klaarblijkelijk een reden geweest om dat terug te draaien, waarna dit ongeluk het ernstigste is in 25 jaar sindsdien.

Om het luchtig te houden, andere oplossing is compleet digitaal gaan en het bij Sim Racing te houden. :+

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

leekers schreef op zondag 1 september 2019 @ 06:36:

Ja en nee: uit andere beelden blijkt dat Hubert al een aanvaring had net na eau rouge (dus voordat 'ie raidillon op reed) en er lagen dus al wat brokstukken etc, dus de auto's achter hem zouden dus al kunnen zien dat er wat loos was. Je kan je dus afvragen of Correa niet eerder van zijn gas had gekund. Maar dat is vrij lastig te zeggen bij gebrek aan hele duidelijke beelden die daar 100% uitsluitsel over kunnen geven.

Volvotips.com

Pagina: 1 ... 78 ... 120 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan, en erom bedelen ook niet.
MotoGP, WSBK e.d. kunnen in MotoGP en WSBK topic besproken worden.