Een full-face helm + beschermer voor de rug + padding op de knieën, ellebogen, en schouders. En het liefst ook verplicht schoenen met bescherming tot boven de enkels. Geen lycra shit meer, maar verplicht rijden met slijtvaste materialen zoals kevlar.
Ook de Formule 1 heeft geleerd van de dood van een coureur enkele jaren geleden (Jules Bianchi), waardoor ze nu die halo's boven de cockpit hebben. Het is van nature een open-wheel en open-cockpit sport, maar leed en dood voorkomen is mijns inziens wel een verplichting.
Als Jakobsen inderdaad zware hersenschade heeft en dit overleeft zal hij nooit meer de oude zijn. Dat moet ook voor Groenewegen gruwelijk zijn, dit is nooit je intentie natuurlijk. En hij mag dan schuldig worden bevonden, ik vind ook dat de sport zelf zijn verantwoordelijkheid moet nemen voor het grove gebrek aan veiligheid.
Niemand hier zal het met het stuk oneens zijn dat Dylon vanochtend niet dacht 'goh, wie ga ik vandaag in een kunstmatig coma helpen'. Maar als je dit doet, met zo'n snelheid dan weet je wat de consequenties kunnen zijn. Dat kun je nu niet gaan bagatelliseren met teksten als 'het is zo'n sympathieke gozer'.cordonbleu schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:56:
[...]
Dylan is vandaag echt niet op de fiets gestapt met het idee; wie vandaag langszij probeert te komen duw ik de hekken in, om vervolgens een doodsmak te maken en in het ziekenhuis terecht te komen. Dylan is vele malen sympathieker dan bijvoorbeeld Nacer Bouhanni, zowel op als naast de fiets.
[...]
Dylan zit hier gewoon hartstikke fout en daar zal gewoon een zeer harde straf voor moeten komen, wat die straf zal zijn mogen de experts beslissen, maar dat hij niet mild zal zijn staat vast en is volledig terecht.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
En nu moet je wel heel ver terug in de tijd gaan om deze beslissing terug te draaien, en dit zal nooit gebeuren, maar diamant-frame fietsen zijn nu eenmaal gevaarlijk omdat je hoofd/bovenlichaam bij een val, zeker een die door een kracht op het stuur komt (dus geen tijd om je val te breken/beïnvloeden of wat dan ook), als eerste de grond raakt. Ik fiets zelf af en toe op een ligfiets en daarmee is het vrijwel onmogelijk om op eenzelfde manier naar de grond te gaan omdat de voeten eerst komen, en je hoofd/bovenlichaam zich niet op het hoogste punt bevinden en dus niet hard geraakt worden als je over de kop vliegt, (en dat over de kop vliegen kan dus überhaupt al niet.) Voorbeeld van crash op hoge snelheid (3:20): YouTube: mHealth Grand Tour: recumbent bike crash 3/3 (helmet cam) - 84,4 km/h
Over wat de consequenties zijn van een val bij snelheden van 60+ km/u denkt een wedstrijdrenner, en vooral een sprinter, gewoonweg niet na. Dan zul je nooit een sprint winnen. Dat kan ik je uit ervaring vertellen. Ik denk dat jij die ervaring niet kan delen, maar ik kan het mis hebben.miicker schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 00:43:
[...]
Niemand hier zal het met het stuk oneens zijn dat Dylon vanochtend niet dacht 'goh, wie ga ik vandaag in een kunstmatig coma helpen'. Maar als je dit doet, met zo'n snelheid dan weet je wat de consequenties kunnen zijn. Dat kun je nu niet gaan bagatelliseren met teksten als 'het is zo'n sympathieke gozer'.
Dylan zit hier gewoon hartstikke fout en daar zal gewoon een zeer harde straf voor moeten komen, wat die straf zal zijn mogen de experts beslissen, maar dat hij niet mild zal zijn staat vast en is volledig terecht.
Als je mijn post goed leest zie je ook dat het helemaal niet mijn intentie is het goed te praten. Wat heb ik daar aan. Ik heb geen aandelen in Dylan ofzo. Hij heeft het fout gedaan en dat zeg ik ook. Het ligt alleen een heel stuk genuanceerder dan velen denken. Hij verdient m.i. dan ook niet alle shit die hij nu over zich heen krijgt.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ja professioneel wielrennen is wellicht wel te gevaarlijk. MotoGP (Vind ik vaak al spannend) is nog veiliger. Island of Mann (durf ik niet meer te kijken) komt meer in de buurt. Wat vragen wij van die jongens. In feite dit door het in het verleden altijd goed te keuren. Zal nu wel een onmogelijk harde straf worden.
Hopen dat als door een wonder Fabio er goed van af komt.
een treffende spreuk
Verwijderd
Maar mijns inziens neemt hij wel bewust dat risico door naar rechts te sturen én met die elleboog aan de gang te gaan. Dat mag hem best flink worden aangerekend wat mij betreft.
Het is hartstikke fout, maar dit is zooooo vaak gebeurt in zoveel sprints.Verwijderd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 02:52:
Natuurlijk is Groenewegen niet op de fiets gestapt met de gedachte “kom laat ik vandaag eens iemand het ziekenhuis in rijden”.
Maar mijns inziens neemt hij wel bewust dat risico door naar rechts te sturen én met die elleboog aan de gang te gaan. Dat mag hem best flink worden aangerekend wat mij betreft.
De hele heisa is nu vanwege de heftige valpartij. Maar dit is niet iets nieuws..
In het heetst van de strijd maakt Dylan gewoon een verkeerde keuze, geloof alleen niet dat hij hem bewust de hekken in duwt. Dat Lefevre meteen roept dat Dylan de cel in moet, vind ik echter wat overdreven. Hier zit geen opzet bij, ik denk dat Dylan niet eens in de gaten had dat hij al zo dicht tegen de hekken zat.
Niet om het een of ander, maar kon Fabio niet beter van links komen i.p.v. rechts? Dan is de kans veel kleiner dat je klem komt te zitten c.q. de hekken in wordt gedrukt. Al zat daar nog wel een renner van FDJ natuurlijk.
Tijd om de sprints downhill voor altijd uit etappe's te nemen.
Wel een gifzwarte dag voor het wielrennen, zeker met Lambrecht in het achterhoofd.
The move by Groenewegen was one that has been made by sprinters many times. A correct DQ. But the barrier set-up @Tour_de_Pologne was not up to standard, nor are safety standards @UCI_cycling. How about final km safety standards instead of measuring sock height?
Robbie McEwen
Zie ook deze tweet:The UCI really need to take a look at and stop allowing more and more dangerous finishes to races. Having a downhill sprint to the line is especially crazy. Rider safety needs to be made the highest priority.
Sean Kelly
https://twitter.com/alexfalkeman/status/1291128716727324672
Moest gelijk denken aan de sprint tussen Sagan en Cavendish. Die boarding geeft juist niet mee wat relatief veiliger is. Duimen voor Fabio.
[ Voor 5% gewijzigd door Harmen op 06-08-2020 08:31 ]
Whatever.
Amen!Djampire schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:57:Ik vraag me af hoeveel Tweakers (die wel hun mening geven) er hier wel eens met 20 man met 80 km/h in een sprint hebben gezeten. Je staat, je schommelt, als je een keer een route hebt gekozen, dan ben je soort van committed. Om je zelf te beschermen tegen het stuur van de persoon naast je, zet je de elleboog naar buiten. Is dat Chique; nee absoluut niet, maar laten we het moment in eerste instantie als zeer ongelukkig bestempelen. Valpartijen horen bij de wielrensport, dat is altijd zo geweest, en zal ook zo blijven. begrijp me niet verkeerd, ik probeer niets goed te praten. Maar er wordt hier, en ook in de media, geschreeuwd om iemand op de slachtbank te gooien. Ik hoop dat Jakobsen er goed vanaf komt, maar ik weiger te geloven dat een sportman als Groenewegen een andere sportman willens en wetens tegen de boarding zet..
Zelf rij ik al wat jaren wedstrijden op amateurniveau. Ook vaak sprints gedaan waarbij ik ook weleens ben gevallen. Het blijft een riskante sport. In een sprint kijk je alleen maar vooruit en zie je vaak niet eens goed wie er nu naast je sprint. Zeker niet als iemand half achter je zit. Een winnaar moet ook een beetje een klootzak zijn maar wel net binnen de regels die er zijn. Ik heb beide heren regelmatig zien fietsen en allebei zijn ze op en top liefhebber van de koers.
Verbaas ik me al jaren over. In de fietswereld kosten fietsen duizenden euro's maar veiligheidsbescherming is nog van honderden jaren terug. Ooit eens een startup gezien wat kleding wilde maken met kevlar maar dat is als nachtkaars uitgegaan.Wordt het niet eens tijd om de wielrensport veiliger te maken? Als je ziet hoe ze de fiets nauwelijks overeind kunnen houden bij glibberige weggetjes, of zelfs op hoge snelheid in een rechte lijn als er iets gebeurt, dan liggen ze op volle snelheid op de grond met--op een helm na--geen enkele bescherming.
Een full-face helm + beschermer voor de rug + padding op de knieën, ellebogen, en schouders. En het liefst ook verplicht schoenen met bescherming tot boven de enkels. Geen lycra shit meer, maar verplicht rijden met slijtvaste materialen zoals kevlar
Ik ben het helemaal met je eens. Er mag absoluut meer innovatie in kleding komen en dan niet alleen alleen om het maar snel, sneller, snelst te maken. Maar we weten ook dat de wielersport een erg conservatieve sport is. Hoelang wordt er al niet gevraagd om meer bescherming van de renners? De UCI, de ASO en de andere clubs wijzen naar elkaar of naar de ploegen maar nemen nooit hun eigen verantwoordelijkheid.Willem30 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:35:
Verbaas ik me al jaren over. In de fietswereld kosten fietsen duizenden euro's maar veiligheidsbescherming is nog van honderden jaren terug. Ooit eens een startup gezien wat kleding wilde maken met kevlar maar dat is als nachtkaars uitgegaan.
Zo had deze aankomst nooit zo neergelegd mogen worden. Bergaf en dan op het einde de finish neerleggen. De renners gaven dit ook al aan voor de start en elk jaar nemen ze hem er weer in op.
Vergeet de rol van de renners zelf ook niet. Als dat kevlar broekje ze 0,5% prestaties kost (al dan niet in de kop), willen ze er niet aan. De helmplicht gnig ook niet vanzelf zeg maar.Twammo schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:42:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens. Er mag absoluut meer innovatie in kleding komen en dan niet alleen alleen om het maar snel, sneller, snelst te maken. Maar we weten ook dat de wielersport een erg conservatieve sport is. Hoelang wordt er al niet gevraagd om meer bescherming van de renners? De UCI, de ASO en de andere clubs wijzen naar elkaar of naar de ploegen maar nemen nooit hun eigen verantwoordelijkheid.
Zo had deze aankomst nooit zo neergelegd mogen worden. Bergaf en dan op het einde de finish neerleggen. De renners gaven dit ook al aan voor de start en elk jaar nemen ze hem er weer in op.
Dit! Minus de wedstrijdervaring dan. Zo'n witte lijn op het wegdek werkt voor een topsporter gewoon als een rode lap op een stier. Zo'n man (of vrouw) is dan echt niet meer bezig met de wereld om hem heen, er is maar één ding dat telt: een zo groot mogelijke krachtexplosie. Dylan heeft in die explosie een grove fout gemaakt, waar best een zware straf voor mag komen, maar elke insinuatie over opzet is echt misplaatst. Daarnaast: al helemaal de psychologie van de koude grond en de karakteranalyses op basis van zijn of haar autokeuze, echt...wtf.Willem30 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:35:
[...]
Amen!
Zelf rij ik al wat jaren wedstrijden op amateurniveau. Ook vaak sprints gedaan waarbij ik ook weleens ben gevallen. Het blijft een riskante sport. In een sprint kijk je alleen maar vooruit en zie je vaak niet eens goed wie er nu naast je sprint. Zeker niet als iemand half achter je zit. Een winnaar moet ook een beetje een klootzak zijn maar wel net binnen de regels die er zijn. Ik heb beide heren regelmatig zien fietsen en allebei zijn ze op en top liefhebber van de koers.

Klopt, met de helmplicht is toen wel door de UCI actie ondernomen. Het wordt tijd dat ze weer hun verantwoordelijkheid nemen. Desnoods zetten ze van die boardings neer die in het schaatsen ook gebruikt worden. Dan had je deze vreselijke crash al een stuk minder erg gemaakt.MikeyMan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:47:
[...]
Vergeet de rol van de renners zelf ook niet. Als dat kevlar broekje ze 0,5% prestaties kost (al dan niet in de kop), willen ze er niet aan. De helmplicht gnig ook niet vanzelf zeg maar.
Eens, heb het hier ook maar een paar keer voorbij zien komen, maar ik vind dat de shit die Dylan nu over zich heen krijgt wel héél erg gestaafd is op het gevolg / resultaat. Ook van zo'n Lefevere en andere renners. 9 van de 10 keer loopt dit met een sisser af, krijgt iemand een DQ en gaan ze weer door. Nu is de actie / daad hetzelfde als al zovaak is gebeurd en wordt ie met de grond gelijk gemaakt.Requiem19 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 07:01:
[...]
Het is hartstikke fout, maar dit is zooooo vaak gebeurt in zoveel sprints.
De hele heisa is nu vanwege de heftige valpartij. Maar dit is niet iets nieuws..
Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind dit fout en vind dat hier straffen voor moeten worden uitgedeeld (even los van strafrechtelijke vervolging), maar dan moet dit wel iedere keer gebeuren op het moment dat zo'n actie plaats vindt en achteraf beschouwd wordt. En niet alleen als er zwaar gewonden (of erger) vallen..
Het gaat 99 van de 100 keer goed inderdaad. Ze hebben die hekken niet voor niets zo gemaakt zoals ze nu zijn. Nu vliegt Fabio er helaas op en over i.p.v. dat hij direct op het asfalt gaat, anders was het een rel van een heel andere orde.Requiem19 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 07:01:
[...]
Het is hartstikke fout, maar dit is zooooo vaak gebeurt in zoveel sprints.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Zwaargewonden zijn er al genoeg gevallen helaas om voor meer bescherming te pleiten. UCI en ASO zijn alleen maar uit op geld. Hebben weinig goeds gedaan laatste jaren. Die maken zich liever druk over de makkelijke onderwerpen zoals de hoogte van de wielersok die de renners draagt.Twammo schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:42:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens. Er mag absoluut meer innovatie in kleding komen en dan niet alleen alleen om het maar snel, sneller, snelst te maken. Maar we weten ook dat de wielersport een erg conservatieve sport is. Hoelang wordt er al niet gevraagd om meer bescherming van de renners? De UCI, de ASO en de andere clubs wijzen naar elkaar of naar de ploegen maar nemen nooit hun eigen verantwoordelijkheid.
De vakbond van de renners mag ook wel wat meer opkomen voor de renners zoals ook de teams die vaak al veel info hebben over de etappes.
https://www.bd.nl/wielren...-crash-jakobsen~a8777017/Kun je je niet beter bezighouden met de veiligheidsnormen voor de finish in plaats van het meten van de hoogte van de sokken?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Zo sympathiek wordt hij nu niet meer gezien in ieder geval.miicker schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 00:43:
[...]
Niemand hier zal het met het stuk oneens zijn dat Dylon vanochtend niet dacht 'goh, wie ga ik vandaag in een kunstmatig coma helpen'. Maar als je dit doet, met zo'n snelheid dan weet je wat de consequenties kunnen zijn. Dat kun je nu niet gaan bagatelliseren met teksten als 'het is zo'n sympathieke gozer'.
...
Nouja, als iemand je bijna inhaalt en je hem er met je elleboog naast duwt is toch net een ander verhaal dan niet helemaal recht sprinten.Kraay89 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:52:
[...]
Dit! Minus de wedstrijdervaring dan. Zo'n witte lijn op het wegdek werkt voor een topsporter gewoon als een rode lap op een stier. Zo'n man (of vrouw) is dan echt niet meer bezig met de wereld om hem heen, er is maar één ding dat telt: een zo groot mogelijke krachtexplosie. Dylan heeft in die explosie een grove fout gemaakt, waar best een zware straf voor mag komen, maar elke insinuatie over opzet is echt misplaatst. Daarnaast: al helemaal de psychologie van de koude grond en de karakteranalyses op basis van zijn of haar autokeuze, echt...wtf.
Sowieso aankomsten na een afdaling zijn dubieus. Kan me een toeretappe van vorig jaar herinneren (weet niet meer welke etappe), maar daarvan vond ik ook dat de finish beter op de top van de col had kunnen liggen. Renners namen hele grote risico's in de afdaling, wetende dat de finish in het dal lag.Willem30 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:10:
[...]
Zwaargewonden zijn er al genoeg gevallen helaas om voor meer bescherming te pleiten. UCI en ASO zijn alleen maar uit op geld. Hebben weinig goeds gedaan laatste jaren. Die maken zich liever druk over de makkelijke onderwerpen zoals de hoogte van de wielersok die de renners draagt.
De vakbond van de renners mag ook wel wat meer opkomen voor de renners zoals ook de teams die vaak al veel info hebben over de etappes.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Volgens mij was het Sagan die op bijna identieke wijze Cavendish een aantal jaar geleden ten val bracht. Hoewel hij direct uit de tour werd gezet had het verder geen gevolgen en is dat destijds met een sisser afgelopen. De UCI had toen al harder op moeten treden en met maatregelen moeten komen om de sport, en dan met name sprinten veiliger te maken. Misschien zit ik er naast, maar volgens mij is er weinig veranderd.
Het is ook de vraag in hoe verre hij Jakobsen écht kon zien. In principe had Jakobsen ook zijn rem in kunnen knijpen, maar die gaat ook vol voor de overwinning, net als Groenewegen.Beavbusi schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:13:
[...]
Nouja, als iemand je bijna inhaalt en je hem er met je elleboog naast duwt is toch net een ander verhaal dan niet helemaal recht sprinten.
Fout ligt ook groot en deels bij de organisatie (hekwerk én finish keuze).
En ook dat pas nadat er een dode viel en de externe druk immens werd.Twammo schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:55:
[...]
Klopt, met de helmplicht is toen wel door de UCI actie ondernomen. Het wordt tijd dat ze weer hun verantwoordelijkheid nemen. Desnoods zetten ze van die boardings neer die in het schaatsen ook gebruikt worden. Dan had je deze vreselijke crash al een stuk minder erg gemaakt.
Een goede airfence is waarschijnlijk nog niet zo'n verkeerde optie. Gemakkelijk op te zetten en voldoende weerstand om de renner in de rijrichting te geleiden.
https://airfence.com/
Exact, er zijn echt veel heftigere dingen gebeurt op de fiets, waaronder het moedwillig iemand van de weg rijden (die rijder van Ineos vorig jaar?). In sprints zijn er ook echt klappen uitgedeeld, of ellebogen iemands neus in geboord met 70km p/u, of zelfs mensen geslagen.Joster schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:00:
[...]
Eens, heb het hier ook maar een paar keer voorbij zien komen, maar ik vind dat de shit die Dylan nu over zich heen krijgt wel héél erg gestaafd is op het gevolg / resultaat. Ook van zo'n Lefevere en andere renners. 9 van de 10 keer loopt dit met een sisser af, krijgt iemand een DQ en gaan ze weer door. Nu is de actie / daad hetzelfde als al zovaak is gebeurd en wordt ie met de grond gelijk gemaakt.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind dit fout en vind dat hier straffen voor moeten worden uitgedeeld (even los van strafrechtelijke vervolging), maar dan moet dit wel iedere keer gebeuren op het moment dat zo'n actie plaats vindt en achteraf beschouwd wordt. En niet alleen als er zwaar gewonden (of erger) vallen..
Wat Groenewegen deed is onwijs gevaarlijk en onwijs fout, maar er zijn veelll ergere dingen gebeurt in de sprints.
Alleen liep dat dan bijna altijd goed af en werd het afgedaan met een DQ en wat verontwaardiging.
En vreemd genoeg, heel vaak blijkt ook dat dit afdoende is. Meestal blijft met gewoon op de fiets zitten. Geen idee ook in hoeverre het mogelijk is om kleding veiliger te maken zonder de atleet te hinderen.
Zelf vind ik die afdalingen bloed eng. Zo snel, op de limiet. Ok, de weg is als het goed is vrij gemaakt. In tegenstelling tot een afdaling bij toerrijders hoeven ze in een koers geen verkeer te verwachten.
Waar ik me na gisteren vooral kwaad om kan maken is de manier van koersen. Het feit dat een Groenewegen het in zijn kop krijgt om de deur dicht te gooien. Het feit ook dat iemand hier eerder aangaf dat dat bij de jeugd heel normaal is omdat daar geen camera's staan.
Als wedstrijdleiding zou je juist dit soort gevaarlijk gedrag vanaf de jeugd tot en met de profs er keihard uit willen halen. Ook als het niet tot een val leidt, meteen dsq, altijd. Koersen doe je met je benen, niet met je ellebogen.
alles kan off-topic
Jakobsen is de rising man, dat weet Groenewgen. Sprinters zijn sowieso altijd mannetjesputters. Afgelopen jaar nog een podcast beluistert van LtD waarin Jakobsen aangeeft op te kijken tegen Groenewegen. Dit was momentum om de grootste aap van de rots te stoten.
Niettemin gewoon bizarre samenloop van omstandigheden. Eigenlijk alle verkeerde ingrediënten aanwezig voor deze situatie. Wie verzint het; zo'n aankomst. Daarnaast is het peloton na de corona pauze natuurlijk helemaal op hol geslagen. Het moment om een 1e uitslag te rijden voor sprinters.
Op Twitter doet Lefevre het nu af als 'het is maar de ronde van Polen', waarom zo'n sprint. Beter dat iemand zijn Twitter account even shut. Die man zit nog vol emotie.
Stof zal even neer moeten dalen voor de juiste beslissingen/vervolg lijkt me..
Mja dit zijn een beetje slippery slope argumenten wel he (ja maar iedereen doet het)... Weet je wat pas echt erg is; die klap in Beiroet. Denk dat het op een gegeven moment toch gewoon tijd wordt om het niet (meer) als normaal te beschouwen en er tegen te gaan optreden. Zo'n incident als dit is daar een goede aanleiding voor lijkt me.Requiem19 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:30:
[...]
Exact, er zijn echt veel heftigere dingen gebeurt op de fiets, waaronder het moedwillig iemand van de weg rijden (die rijder van Ineos vorig jaar?). In sprints zijn er ook echt klappen uitgedeeld, of ellebogen iemands neus in geboord met 70km p/u, of zelfs mensen geslagen.
Wat Groenewegen deed is onwijs gevaarlijk en onwijs fout, maar er zijn veelll ergere dingen gebeurt in de sprints.
Alleen liep dat dan bijna altijd goed af en werd het afgedaan met een DQ en wat verontwaardiging.
Verder inderdaad ook andere maatregelen nemen zoals een airfence of kussen op de hekken en wellicht beter beschermende kleding. Maar lijkt me persoonlijk niet te doen om in kevlar een Strade Bianche te gaan rijden bij 38 graden...
Verder is Levefere's opmerking ook een beetje over de top en lichtelijk hypocriet. Cavendish was ook geen lieverdje en daar is ie altijd achter blijven staan. Ook "Tom Bidon" draait nog steeds mee in z'n team...
Klap in Beiroet hier mee vergelijken is appels en peren. "Iedereen doet het" is wel degelijk relevant want het is niet eerlijk om alleen Groenewegen door het slijk te halen voor iets dat iedereen doet puur en alleen omdat het nu zulke heftige consequenties heeft. Dat er zaken aangepast moeten worden / veiliger moeten worden is iedereen het denk ik wel mee eens.Morrar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:55:
[...]
Mja dit zijn een beetje slippery slope argumenten wel he (ja maar iedereen doet het)... Weet je wat pas echt erg is; die klap in Beiroet. Denk dat het op een gegeven moment toch gewoon tijd wordt om het niet (meer) als normaal te beschouwen en er tegen te gaan optreden. Zo'n incident als dit is daar een goede aanleiding voor lijkt me.
Er zijn inderdaad wel ergere sprints geweest en normaal vonden we dat allemaal spannend en mooi zolang de afloop goed was.Requiem19 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:30:
[...]
Ben benieuwd hoe de renners van Jumbo vandaag op de fiets stappen in Polen. Renners kunnen nogal eens onderling reageren in het peloton.
Met 80 per uur kan je niet heel goed achterom gaan kijken wie er zit.Dix0r schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:55:
Vraag me af of Groenewegen wist dat specifiek Jakobsen in zijn wiel zat.
Jakobsen is de rising man, dat weet Groenewgen. Sprinters zijn sowieso altijd mannetjesputters. Afgelopen jaar nog een podcast beluistert van LtD waarin Jakobsen aangeeft op te kijken tegen Groenewegen. Dit was momentum om de grootste aap van de rots te stoten.
Niettemin gewoon bizarre samenloop van omstandigheden. Eigenlijk alle verkeerde ingrediënten aanwezig voor deze situatie. Wie verzint het; zo'n aankomst. Daarnaast is het peloton na de corona pauze natuurlijk helemaal op hol geslagen. Het moment om een 1e uitslag te rijden voor sprinters.
Op Twitter doet Lefevre het nu af als 'het is maar de ronde van Polen', waarom zo'n sprint. Beter dat iemand zijn Twitter account even shut. Die man zit nog vol emotie.
Stof zal even neer moeten dalen voor de juiste beslissingen/vervolg lijkt me..

[ Voor 47% gewijzigd door Willem30 op 06-08-2020 10:03 ]
Dat 't nu een keer toevallig verkeerd af loopt - en dat lijkt nog enigszins mee te gaan vallen, als ik de berichten zo lees acht ik de kans op geen blijvende schade nog best wel aanwezig - en bijna altijd wel redelijk goed (hoogstens gebroken sleutelbeen en zo...) is in dit geval ongelukkig, maar had al veel eerder en vaker kunnen gebeuren.
Nee, het argument is 'ja maar iedereen doet het', het argument is: iedereen doet het en iedereen moet veel harder worden aangepakt, ook al vallen er geen gewonden.Morrar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:55:
[...]
Mja dit zijn een beetje slippery slope argumenten wel he (ja maar iedereen doet het)... Weet je wat pas echt erg is; die klap in Beiroet. Denk dat het op een gegeven moment toch gewoon tijd wordt om het niet (meer) als normaal te beschouwen en er tegen te gaan optreden. Zo'n incident als dit is daar een goede aanleiding voor lijkt me.
Verder inderdaad ook andere maatregelen nemen zoals een airfence of kussen op de hekken en wellicht beter beschermende kleding. Maar lijkt me persoonlijk niet te doen om in kevlar een Strade Bianche te gaan rijden bij 38 graden...
Verder is Levefere's opmerking ook een beetje over de top en lichtelijk hypocriet. Cavendish was ook geen lieverdje en daar is ie altijd achter blijven staan. Ook "Tom Bidon" draait nog steeds mee in z'n team...
Veel mensen zetten Groenewegen nu op de (figuurlijke) brandstapel, omdat het gevaarlijke gedrag deze keer leidt tot een zwaar ongeval. Maar al die keren dat er nog veel dommere dingen gedaan worden in de sprint zijn minstens even erg en daar wordt dan niet gesproken over 'moordaanslag' etc, puur omdat de valpartij met een sisser afloopt.
Deze nacht 5u geopereerd, zouden hem vandaag al uit coma willen halen.
Laten we hopen dat hij zo snel mogelijk uit de gevarenzone is en dan zien we dan wel weer.
In een sprint weet je heel goed wie waar zit. Nog voor je de renner naast je ziet, hoor je hem al. Dan nog kun je een keer iemand missen.tiswat schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:19:
[...]
Het is ook de vraag in hoe verre hij Jakobsen écht kon zien. In principe had Jakobsen ook zijn rem in kunnen knijpen, maar die gaat ook vol voor de overwinning, net als Groenewegen.
Remmen is juist geen optie in een sprint, want dan wordt je aangereden door de renner die je niet ziet (achter je). De reden waarom het in een wedstrijdpeloton veel vaker goed gaat is juist dat - in tegenstelling tot in een toergroep - je weet dat iedereen dezelfde kant op gaat en niet onnodig remt / van zijn lijn gaat.
Formeel ligt de fout bij Groenewegen. Reglementen zijn duidelijk: je mag niet van je lijn, als je daardoor een andere renner hindert.Fout ligt ook groot en deels bij de organisatie (hekwerk én finish keuze).
De organisator heeft een enorm pak boter op zijn hoofd, want zowel die aankomst downhill (je ziet op de beelden dat het zo hard gaat dat het Groenewegen nauwelijks lukt zijn fiets onder controle te houden) als de hekken die alleen maar functioneren als ophanging voor sponsordoeken, ipv dat ze ook een renner op kunnen vangen, als het jurylid dat verkeerd stond zijn stuk voor stuk oorzaken die de gevolgen zo groot hebben laten worden.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Zo gaat dat tegenwoordig helaas. Mensen roepen maar wat en hebben vaak niet eens verstand of kennis over het onderwerp....Requiem19 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:07:
Veel mensen zetten Groenewegen nu op de (figuurlijke) brandstapel, omdat het gevaarlijke gedrag deze keer leidt tot een zwaar ongeval. Maar al die keren dat er nog veel dommere dingen gedaan worden in de sprint zijn minstens even erg en daar wordt dan niet gesproken over 'moordaanslag' etc, puur omdat de valpartij met een sisser afloopt.
Dit inderdaad. En het is niet de eerste keer dat de finish bergafwaarts gaat in Polen.StevenK schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:40:
[...]
[...]
Formeel ligt de fout bij Groenewegen. Reglementen zijn duidelijk: je mag niet van je lijn, als je daardoor een andere renner hindert.
De organisator heeft een enorm pak boter op zijn hoofd, want zowel die aankomst downhill (je ziet op de beelden dat het zo hard gaat dat het Groenewegen nauwelijks lukt zijn fiets onder controle te houden) als de hekken die alleen maar functioneren als ophanging voor sponsordoeken, ipv dat ze ook een renner op kunnen vangen, als het jurylid dat verkeerd stond zijn stuk voor stuk oorzaken die de gevolgen zo groot hebben laten worden.
Iedereen met een andere mening/opvatting wegzetten als geen verstand en kennis hebben is wel heel erg kort door de bocht.Willem30 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:40:
[...]
Zo gaat dat tegenwoordig helaas. Mensen roepen maar wat en hebben vaak niet eens verstand of kennis over het onderwerp....
De werkelijkheid wijst gewoon uit dat ‘schuld’ een samenstelling is van omstandigheden, verwijtbaarheid en gevolg.
De verantwoordelijkheid voor de omstandigheden zullen grotendeels bij de organisatie gezocht moeten worden.
De verwijtbaarheid zal toch echt bij Groenewegen moeten worden gezocht, dit was echt zwaar over de schreef. Als het een willekeurige niet Nederlandse renner (denk je eens in dat het bijvoorbeeld een Cavendish was geweest die dit had veroorzaakt) was geweest was dat hier ook een veel minder beladen discussie geweest.
De gevolgen moeten nog blijken maar laten we hopen dat deze zo beperkt mogelijk blijven.
Vergelijkingen met andere misdragingen met kleinere/zonder gevolgen om Groenewegen deels te ontzien zijn in dit specifieke geval ernstig misplaatst. Ze zouden alleen nu iedereen weer eens duidelijk ziet wat er kán gebeuren in het vervolg weer veel harder aangepakt moeten worden.
Als het geen onveilige aankomst (bergaf) was geweest, als er deugdelijke afscherming had gestaan, waren de gevolgen niet zo ernstig en gingen we na een terechte diskwalificatie van Groenewegen over tot de orde van de dag.De Rikster schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:02:
[...]
Iedereen met een andere mening/opvatting wegzetten als geen verstand en kennis hebben is wel heel erg kort door de bocht.
De werkelijkheid wijst gewoon uit dat ‘schuld’ een samenstelling is van omstandigheden, verwijtbaarheid en gevolg.
De verantwoordelijkheid voor de omstandigheden zullen grotendeels bij de organisatie gezocht moeten worden.
De verwijtbaarheid zal toch echt bij Groenewegen moeten worden gezocht, dit was echt zwaar over de schreef. Als het een willekeurige niet Nederlandse renner (denk je eens in dat het bijvoorbeeld een Cavendish was geweest die dit had veroorzaakt) was geweest was dat hier ook een veel minder beladen discussie geweest.
De gevolgen moeten nog blijken maar laten we hopen dat deze zo beperkt mogelijk blijven.
Vergelijkingen met andere misdragingen met kleinere/zonder gevolgen om Groenewegen deels te ontzien zijn in dit specifieke geval ernstig misplaatst. Ze zouden alleen nu iedereen weer eens duidelijk ziet wat er kán gebeuren in het vervolg weer veel harder aangepakt moeten worden.
Waarschijnlijk is ook de organisatie en mogelijk de UCI veel te verwijten. Door de verwijtbaarheid volledig bij Groenewegen te leggen, houd je de verantwoordelijken voor de veiligheid van de finish buiten schot. Door Groenewegen als zondebok neer te zetten, verandert er niks, nada, niente aan de veiligheid van de renners.
This best illustrates the difference between the barriers @Tour_de_Pologne and @LeTour
— Alex Rasmussen (@alexfalkeman) 5 augustus 2020
The amount og G fabio pulled when going from 80kph to zero in less then a second is mind boggling pic.twitter.com/cHFIJTTnml
een treffende spreuk
Vraag is daarom ook waarom de UCI die hekken heeft goedgekeurd.Vos schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:27:
Hier een val van Cavendish die er aardig op lijkt. Je wilt niet dat renners plotsklaps tot stil stand komen, dat is fataal.
[Twitter]
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik te snel rij met mijn wagen en iemand aanrij kan ik toch ook niet zeggen "maar iedereen rijdt te snel", dus zo erg is het niet?Shinji schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:00:
[...]
Klap in Beiroet hier mee vergelijken is appels en peren. "Iedereen doet het" is wel degelijk relevant want het is niet eerlijk om alleen Groenewegen door het slijk te halen voor iets dat iedereen doet puur en alleen omdat het nu zulke heftige consequenties heeft. Dat er zaken aangepast moeten worden / veiliger moeten worden is iedereen het denk ik wel mee eens.
Groenewegen maakt een fout, en zal daar de gevolgen van moeten dragen vrees ik. En ik denk dat die gevolgen vooral mentaal zullen zijn voor hem.
Al heb ik de indruk dat hij zichzelf niet verantwoordelijk voelt als ik zijn Tweet zie
Ik vind het verschrikkelijk wat er gisteren gebeurd is. Ik kan de woorden niet vinden om te beschrijven hoe erg ik het vind voor Fabio en anderen die zijn gevallen of geraakt.
— Dylan Groenewegen (@GroenewegenD) 6 augustus 2020
Op dit moment is vooral de gezondheid van Fabio het allerbelangrijkste. Ik denk aan hem, constant.
Opvallend neutraal zou ik zeggen, maar dat zal ongetwijfeld juridische redenen hebben...
Post van Rasmussen had ik ook zien langskomen; zoals ik in m'n eerste post ook aangaf denk ik dat die lichte, buigbare plastig hekjes meer kwaad dan goed hebben gedaan...
[ Voor 58% gewijzigd door Morrar op 06-08-2020 13:18 ]
Dat het zogenaamd normaal is is niet wat er gezegd is. Lees het anders nog eens goed.Ankona schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:38:
Het feit ook dat iemand hier eerder aangaf dat dat bij de jeugd heel normaal is omdat daar geen camera's staan.
Met de slowmotion camera's die worden gebruikt bij profwedstrijden is gewoon alles in detail terug te kijken, net zo vaak als je wilt. Dus ook een 'onschuldig' schouderduwtje, kwakje, scheldwoord, tot aan iemand die een scheet laat wordt eruit gehaald. Bij de jeugd is het gewoonweg lastiger waar te nemen. Dus daar wordt wel ook eens een kwakje uitgedeeld, maar wordt het niet zo uitvergroot. En dan niet in de trant van dat er mensen van hun fiets worden getrokken. Ook bij de jeugd gelden er normen en waarden binnen het peloton en daar zijn de renners dondersgoed van op de hoogte.
Dat is je eigen aanname. Mijn aanname is dat Dylan echt wel in de put zit van zijn actie.Dalike schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:08:
[...]
Al heb ik de indruk dat hij zichzelf niet verantwoordelijk voelt als ik zijn Tweet zie
Zolang er geen uitspraak is over schuld/verantwoordelijkheid, en daaropvolgend aansprakelijkheid, gaat hij vanzelfsprekend niet concreter dan dit worden.Dalike schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:08:
[...]
Ik vind het netjes dat hij (wss in samenspraak met het team) in ieder geval niet stil blijft.
Nee, maar als die ander geen gordel aan heeft of als de garage die andere auto ten onrechte goedgekeurd heeft (omdat bijvoorbeeld de airbags niet werkten), worden de gevolgen van je actie wel een stuk ernstiger.Dalike schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:08:
[...]
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik te snel rij met mijn wagen en iemand aanrij kan ik toch ook niet zeggen "maar iedereen rijdt te snel", dus zo erg is het niet?
Maakt je niet minder schuldig aan te hard rijden, maar ook anderen hebben een aandeel in de ernst van de gevolgen.
Groenewegen heeft inderdaad een (grote) fout begaan.Groenewegen maakt een fout, en zal daar de gevolgen van moeten dragen vrees ik. En ik denk dat die gevolgen vooral mentaal zullen zijn voor hem.
Ik zie hem niet zwelgen in zelfmedelijden of zichzelf verdedigen ..Al heb ik de indruk dat hij zichzelf niet verantwoordelijk voelt als ik zijn Tweet zie
Klopt, hier zullen waarschijnlijk ook een hoop juristen achter zitten.De Rikster schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:19:
[...]
Zolang er geen uitspraak is over schuld/verantwoordelijkheid, en daaropvolgend aansprakelijkheid, gaat hij vanzelfsprekend niet concreter dan dit worden.
Ik vind het netjes dat hij (wss in samenspraak met het team) in ieder geval niet stil blijft.
Maar zijn ploeg kan wel sorry zeggen? Het is een oprechte vraag, ik ben verre van een jurist :-) Al zal zijn werkgever niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden denk ik?
Het punt dat Dylan een fout maakt hoeven we niet eens over te discussiëren lijkt me, maar wat de gevolgen zouden moeten zijn valt me de bek van open. Als we in de middeleeuwen hadden geleefd had hij nu aan het kruis of op de brandstapel gelegen.
Waar ben je het dan niet precies mee een? Niemand zegt namelijk "zo erg is het niet". En vrijwel iedereen is het er over eens dat er consequenties aan de actie moeten zitten.Dalike schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:08:
[...]
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik te snel rij met mijn wagen en iemand aanrij kan ik toch ook niet zeggen "maar iedereen rijdt te snel", dus zo erg is het niet?
Groenewegen maakt een fout, en zal daar de gevolgen van moeten dragen vrees ik. En ik denk dat die gevolgen vooral mentaal zullen zijn voor hem.
Dylan zat er naast in dit geval - op een zeer gevaarlijke, haast onverantwoorde aankomst. Je kunt iets over de organisatie zeggen, maar misschien geeft dat de sprinters ook meer verantwoordelijkheid naar elkaar toe. Ik heb moeite de beelden echt te ontcijferen - het lijkt mij bijna dat Dylan wellicht eerder besloten had de rechter baan te nemen, en er niet op had gerekend daar nog een concurrent aan te treffen. Maar, het gaatje was er, en Fabio dook er in.
Ik wil trouwens niet helemaal uitsluiten dat Dylan bewust heeft besloten de deur dicht te gooien, om daarmee zijn dominantie te onderstrepen - dat hij zichzelf als nummer één ziet op de apenrots, en dat hij niet bang is de deur toe te doen om die positie te verdedigen. Ik ken hem niet echt als een boksende sprinter - maar wie weet. De beelden geven mij alvast die antwoorden niet.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Wat dat betreft zullen de meeste mensen het goede proberen te doen, maar als dat een keer niet lukt proberen we ons zelfbeeld te sparen met "slappe" excuses; anderen doen het ook, het viel allemaal wel mee, niemand had er last van, et cetera. Pas als het een keer goed mis gaat, wordt men gedwongen de actie goed te overwegen. Dan pas blijkt hoeveel er mis *had kunnen* gaan al die keren dat het toevallig goed ging.
Voor degenen die het interessant vinden:
https://www.ted.com/talks...t_s_the_right_thing_to_do
Zie studenten worstelen met morele dilemma's en zie rond 14 min "The consequentialist".
Overigens vind ik wel dat dit soort overwegingen beter in alle rust gemaakt kunnen worden, los van een specifieke case. DG aan de schandpaal nagelen is wat te makkelijk en niet productief. Bespreek het liever in algemene zin; wat kan wel / niet en welke maatregelen kunnen de schade beperken.
[ Voor 15% gewijzigd door Morrar op 06-08-2020 14:00 ]
Dit, je kunt hem kwalijk nemen dat hij van zijn lijn afwijkt. Nadat er contact is, dan kan je er niks zinnigs meer over zeggen.pro_6or schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:34:
Die boarding in de toer blijft overeind, nu, met die kuthekken, hapt het echt. Vind de actie van sagan duidelijker nog dan bij groenewegen. Groenewegen zat zelf ook in onbalans, sagan gaat nóg wat verder in het opzoeken.
Verhalen over "hij duwde hem de hekken in met een extra elleboog, poging tot moord!" zijn totaal ongefundeerd imo. Een wielrenner probeert met 80/km per uur na contact zijn balans te houden - op 2 wieltjes met dunne bandjes - op basis van reflex, je kan van zijn verdere lichaamsbewegingen die daaruit en daarna volgen echt niet zomaar eenduidige conclusies trekken.
Vind het wel opvallend dat een hoop (ex) topsprinters weliswaar zeggen dat Groenewegen terecht gediskwalificeerd is, maar ook dat dit wel een vrij standaard actie was. Ik denk dat Jakobsen andersom wellicht precies hetzelfde had gedaan.
Het vechten voor een positie is onderdeel van de sprint, dat is wat die grote namen zeggen. Wat er sterk doorheen speelt is dat de regels niet altijd even strak toegepast worden. Het gevolg daarvan is dat renners zichautje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:21:
Vind het wel opvallend dat een hoop (ex) topsprinters weliswaar zeggen dat Groenewegen terecht gediskwalificeerd is, maar ook dat dit wel een vrij standaard actie was. Ik denk dat Jakobsen andersom wellicht precies hetzelfde had gedaan.
In het baanwielrennen is er een vergelijkbare regel, daar wordt er wel stevig op gehandhaafd. Dit pleit dan overigens ook weer minder voor Groenewegen, omdat die ook genoeg ervaring op de baan heeft.
Maar de fout ligt hier bij een organisatie die de veiligheid niet op orde heeft. Als er dezelfde kwaliteit hekken hadden gestaan als in Frankrijk, was Groenewegen nog steeds gediskwalificeerd, maar was Jakobsen er (waarschijnlijk) niet zo slecht aan toe geweest; https://twitter.com/alexfalkeman/status/1291128716727324672Joris748 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:37:
[...]
Nee, maar als die ander geen gordel aan heeft of als de garage die andere auto ten onrechte goedgekeurd heeft (omdat bijvoorbeeld de airbags niet werkten), worden de gevolgen van je actie wel een stuk ernstiger.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Precies, dat heb ik ook al eerder gezegd. Ben het helemaal met je eens.StevenK schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:32:
[...]
Het vechten voor een positie is onderdeel van de sprint, dat is wat die grote namen zeggen. Wat er sterk doorheen speelt is dat de regels niet altijd even strak toegepast worden. Het gevolg daarvan is dat renners zich
In het baanwielrennen is er een vergelijkbare regel, daar wordt er wel stevig op gehandhaafd. Dit pleit dan overigens ook weer minder voor Groenewegen, omdat die ook genoeg ervaring op de baan heeft.
[...]
Maar de fout ligt hier bij een organisatie die de veiligheid niet op orde heeft. Als er dezelfde kwaliteit hekken hadden gestaan als in Frankrijk, was Groenewegen nog steeds gediskwalificeerd, maar was Jakobsen er (waarschijnlijk) niet zo slecht aan toe geweest; https://twitter.com/alexfalkeman/status/1291128716727324672
Joris748 in "[Wielrennen] Centraal discussietopic"
Reageert hij niet, wordt het hem verweten. Is zijn reactie dat het een fout van allebei was, dan krijg hij nog meer de wielerwereld over zijn dak. Geeft hij aan dat hijzelf in fout wat, dan is het al een uitgemaakte zaak nog voor alles onderzocht is.
Tja, ik krijg toch een ander gevoel als de beelden voor de zoveelste keer herbekijk. Het moment van onbalans ontstaat, volgens mij, pas nadat hij Jakobsen weg geduwd heeft. Tot het moment dat Jakobsen (letterlijk) wegvalt, lijkt Groenewegen mij nog perfect in balans.Biggg schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:58:
[...]
Dit, je kunt hem kwalijk nemen dat hij van zijn lijn afwijkt. Nadat er contact is, dan kan je er niks zinnigs meer over zeggen.
Verhalen over "hij duwde hem de hekken in met een extra elleboog, poging tot moord!" zijn totaal ongefundeerd imo. Een wielrenner probeert met 80/km per uur na contact zijn balans te houden - op 2 wieltjes met dunne bandjes - op basis van reflex, je kan van zijn verdere lichaamsbewegingen die daaruit en daarna volgen echt niet zomaar eenduidige conclusies trekken.
Maar dat is maar mijn mening é
Als we dit als een standaard actie gaan bezien, is er toch iets mis met hoe mensen kijken naar een sprintautje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:21:
voor alle duidelijkheid: is niet tegen jou bedoeld maar tegen mensen die dit een standaard actie noemen.
Het klopt ergens wel wat je zegt maar ook weer niet. De organisatie heeft geen schuld aan deze val. De val is veroorzaakt door twee renners. Ze hebben er wel schuld aan dat het parcour bergaf gaat en dat de hekken gewoonweg niet goed genoeg waren.StevenK schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:32:
[...]
Maar de fout ligt hier bij een organisatie die de veiligheid niet op orde heeft. Als er dezelfde kwaliteit hekken hadden gestaan als in Frankrijk, was Groenewegen nog steeds gediskwalificeerd, maar was Jakobsen er (waarschijnlijk) niet zo slecht aan toe geweest; https://twitter.com/alexfalkeman/status/1291128716727324672
Het grote verschil met de Tour is dat die hekken daar dienen om het volk tegen te houden. In Polen staat het publiek al enkele meter verder achter andere hekken. Misschien dachten ze dat hekken "die enkel goed genoeg zijn om reclame aan te hangen" goed genoeg waren. Ook zal het niet helpen dat het punt van impact een stuk hoger lag op het hek. Bij de val van Cavendish stond het hek op een redelijk hoog trottoir waardoor Cavendish het hek ongeveer in het midden raakte, waarbij het hek dan nog werd tegengehouden door publiek die op de voeten staat van het hek. Nu had jakobsen eigenlijk meer de bovenkant mee waardoor ie er los over ging.
Waarmee ik zeker niet wil gezegd hebben dat die hekken voldoende veilig waren, voor alle duidelijkheid
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Ik bedoelde het meer als het proeven van een toon in hun reacties van "dit komt zo vaak voor". Waarschijnlijk zeggen ze dat omdat ze allemaal boter op hun hoofd hebben en van allemaal wel beelden met zo'n actie te vinden zijn, maar het geeft aan dat het normaliter iets is waar geen haan echt naar kraait.Kenhas schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:54:
Als we dit als een standaard actie gaan bezien, is er toch iets mis met hoe mensen kijken naar een sprintZelfs al was Jakobsen zonder ook maar één schrammetje weg gewandeld, dan nog was wat Groenewegen voor buiten het toelaatbare. Schouder tegen schouder is een standaard beweging. Werken met de elleboog niet
voor alle duidelijkheid: is niet tegen jou bedoeld maar tegen mensen die dit een standaard actie noemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 06-08-2020 15:30 ]
Gelet op hetgeen wél beschadigd is (delen van zijn ademhalingsstelsel), heb ik er vooralsnog mijn twijfels bij of hij ooit weer op dit niveau zal acteren.Ypuh schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:26:
Fabio inmiddels buiten levensgevaar. Als het dan ook waar is dat er geen blijvende schade is (aan zijn organen en hersenen ten minste), dan mogen we toch weer lichtelijk optimistisch zijn.
Volgens nu.nl is hij gisteren een uur lang gereanimeerd? Dat had ik nog niet gelezen.Ypuh schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:26:
Fabio inmiddels buiten levensgevaar. Als het dan ook waar is dat er geen blijvende schade is (aan zijn organen en hersenen ten minste), dan mogen we toch weer lichtelijk optimistisch zijn.
https://www.nu.nl/wielren...er-in-coma-te-houden.html
En is het nog even afwachten voordat ze zeker weten of er echt geen schade aan het zenuwstelsel is.
De horrorcrash in de Ronde van Polen heeft ook grote fysieke gevolgen voor Dylan Groenewegen. De sprinter van Jumbo-Visma, die het incident veroorzaakte, is vandaag geopereerd aan een gebroken sleutelbeen.
De eerste etappe van de Ronde van Polen eindigde gisteren in een groot drama. Door een ongeoorloofde actie van Groenewegen belandde Jakobsen in de dranghekken. De renner van Deceuninck-Quick-Step werd met ernstig letsel aan het gezicht afgevoerd naar het ziekenhuis, waar hij in een kunstmatige coma werd gebracht.
Bij de crash klapte ook Groenewegen zelf tegen de grond. Inmiddels is duidelijk geworden dat hij daarbij zijn rechtersleutelbeen heeft gebroken. De 27-jarige renner is inmiddels terug in Nederland en al geopereerd aan de kwetsuur.
Richard Plugge: “Merijn Zeeman en ik hebben Dylan vanmiddag eventjes bezocht in het ziekenhuis, waar hij is geopereerd aan een gebroken sleutelbeen. We hebben hem kort zijn verhaal laten doen. Dylan vindt het verschrikkelijk wat er gebeurd is. Hij was zichtbaar aangeslagen.”
Vreemd, volgens de ronde-arts deed zijn hart het heel goed. Maar hebben ze wel moeten beademen omdat de luchtweg geblokkeerd werd (waarschijnlijk door het trauma in nek en gezicht).Requiem19 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:50:
[...]
Volgens nu.nl is hij gisteren een uur lang gereanimeerd? Dat had ik nog niet gelezen.
En is het nog even afwachten voordat ze zeker weten of er echt geen schade aan het zenuwstelsel is.
Misschien is er ergens in de vertaling iets mis gegaan.
Uiteraard heeft de organisatie geen/weinig schuld aan de val, maar wel aan de gevolgen van de val - samen met de UCI die én dit parcours toe staat, én te weinig veiligheidsmaatregelen neemt én niet/ veel te weinig handhaaft op ongewenst gedrag tijdens de ritten/sprints.Kenhas schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:54:
Die tweet van Groenewegen wordt beetje bestempeld als neutraal maar ik denk dat het de enigste manier is om te reageren.
Reageert hij niet, wordt het hem verweten. Is zijn reactie dat het een fout van allebei was, dan krijg hij nog meer de wielerwereld over zijn dak. Geeft hij aan dat hijzelf in fout wat, dan is het al een uitgemaakte zaak nog voor alles onderzocht is.
[...]
Tja, ik krijg toch een ander gevoel als de beelden voor de zoveelste keer herbekijk. Het moment van onbalans ontstaat, volgens mij, pas nadat hij Jakobsen weg geduwd heeft. Tot het moment dat Jakobsen (letterlijk) wegvalt, lijkt Groenewegen mij nog perfect in balans.
Maar dat is maar mijn mening é
[...]
Als we dit als een standaard actie gaan bezien, is er toch iets mis met hoe mensen kijken naar een sprintZelfs al was Jakobsen zonder ook maar één schrammetje weg gewandeld, dan nog was wat Groenewegen voor buiten het toelaatbare. Schouder tegen schouder is een standaard beweging. Werken met de elleboog niet
[...]
Het klopt ergens wel wat je zegt maar ook weer niet. De organisatie heeft geen schuld aan deze val. De val is veroorzaakt door twee renners. Ze hebben er wel schuld aan dat het parcour bergaf gaat en dat de hekken gewoonweg niet goed genoeg waren.
Het grote verschil met de Tour is dat die hekken daar dienen om het volk tegen te houden. In Polen staat het publiek al enkele meter verder achter andere hekken. Misschien dachten ze dat hekken "die enkel goed genoeg zijn om reclame aan te hangen" goed genoeg waren. Ook zal het niet helpen dat het punt van impact een stuk hoger lag op het hek. Bij de val van Cavendish stond het hek op een redelijk hoog trottoir waardoor Cavendish het hek ongeveer in het midden raakte, waarbij het hek dan nog werd tegengehouden door publiek die op de voeten staat van het hek. Nu had jakobsen eigenlijk meer de bovenkant mee waardoor ie er los over ging.
Waarmee ik zeker niet wil gezegd hebben dat die hekken voldoende veilig waren, voor alle duidelijkheid
Wielrennen is hard op weg 1 van de gevaarlijkste topsporten te worden/zijn. Puur omdat het materiaal en de sporters wel meegaat met de tijd, dat wordt steeds beter/sneller/sterker, maar de veiligheidsmaatregelen dat niet gaan.
Over wielrennen en op niveau terugkomen heb ik het dan nog niet direct, maar van wat ik lees hoeft het geen kastplantje te worden. Daar zou ik vooral bang voor zijn.floriz87 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:47:
[...]
Gelet op hetgeen wél beschadigd is (delen van zijn ademhalingsstelsel), heb ik er vooralsnog mijn twijfels bij of hij ooit weer op dit niveau zal acteren.
Als dit het einde van z'n carriere is dan is dat ongelofelijk sneu, maar zal hij voor vrienden en familie altijd de held zijn die het NK won zonder ploeggenoten en als debutant in een grote ronde direct 2 etappes pakte.
Redenen om bijvoorbeeld iemand in coma te houden zijn (versimpeld uitgelegd):
- Externe temperatuur regulatie de eerste 24 uur na reanimatie waarbij iemand niet vanzelf wakker is geworden
- Zwelling in rondom de hersenen die door een coma enigzins minder wordt
- Letsel van vitale organen/structuren die niet "belast" mogen worden.
Als motorrijder en motogp/f1 fan sta ik verbijsterd te kijken hoe die mannen met 80 km/u de weg op mogen.rik86 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:58:
[...]
Uiteraard heeft de organisatie geen/weinig schuld aan de val, maar wel aan de gevolgen van de val - samen met de UCI die én dit parcours toe staat, én te weinig veiligheidsmaatregelen neemt én niet/ veel te weinig handhaaft op ongewenst gedrag tijdens de ritten/sprints.
Wielrennen is hard op weg 1 van de gevaarlijkste topsporten te worden/zijn. Puur omdat het materiaal en de sporters wel meegaat met de tijd, dat wordt steeds beter/sneller/sterker, maar de veiligheidsmaatregelen dat niet gaan.
Ik hoop dan ook dat dit ongeluk, samen met maatschappelijke kritiek, een flinke omslag kan betekenen in de wielersport.
EN
Dat dit voor alle amateurwielrenners even een schok is van hun kwetsbaarheid in het verkeer. Blijf het raar vinden dat sommige (best beel) wielrenners op openbare fietspaden doen alsof ze de tour de france rijden.
Reageer dan niet.mathelicious schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:07:
Dat dit voor alle amateurwielrenners even een schok is van hun kwetsbaarheid in het verkeer. Blijf het raar vinden dat sommige (best beel) wielrenners op openbare fietspaden doen alsof ze de tour de france rijden.
[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-08-2020 16:48 ]
Zonder hier meteen een hele flame war te willen ontketenen, maar man man man je moest eens weten. Ik maak ook wel eens fouten in het verkeer en zal dat meteen toegeven.mathelicious schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:07:
[...]
Maar hoe vaak ik door mede-weggebruikers in zeer onveilige situaties wordt gebracht staat echt niet in verhouding. Vorig weekend nog van de weg gedrukt door BWM die zomaar rechts afsloeg zonder te kijken en zonder richting aan te geven. Geparkeerde auto's die uitparkeren of hun deuren opengooien zonder te kijken. Voetgangers die zomaar fietspaden opstappen zonder hun ogen van de mobiel af te halen. Andere fietsers die inhalen of afslaan zonder achterom te kijken. Trimmers / wandelaars die breeduit lopend 80% van het enige beschikbare fietspad in beslag nemen (en de stoep / het pad ernaast straal negeren).
M.a.w. het zijn echt niet alleen de wielrenners hoor die fout zitten... Vaak blijken andere weggebruikers totaal geen rekening te houden met fietsers die iets harder gaan dan 20 kph. Wellicht zou het helpen als alle tweewielers die > 25 kph gaan op de rijbaan mogen in de bebouwde kom, maar ik vermoed dat alle keizer(inne)tjes achter een autostuur daar ook niet mee kunnen dealen.
Dat las ik ook ja...brr. Nog lang niet zeker dat hij er goed uitkomt lijkt me.Requiem19 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:50:
[...]
Volgens nu.nl is hij gisteren een uur lang gereanimeerd? Dat had ik nog niet gelezen.
Desbetreffende uitzending van RTL Nieuws (6:30)
[ Voor 65% gewijzigd door EdwinW op 06-08-2020 20:38 ]
Dat de helm los schoot zag ik ook, heel kwalijk.EdwinW schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:03:
Ik zag net beelden bij RTL Nieuws dat de helm van Fabio tijdens de val van zijn hoofd viel, nog voordat hij op de grond kwam... Het lijkt te gaan om de Specialized Evade II Angi helm met een magnetische sluiting.
Desbetreffende uitzending van RTL Nieuws (6:30)
Kan ook user error zijn hè.tiswat schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:54:
[...]
Dat de helm los schoot zag ik ook, heel kwalijk.
Een trechter effect versterkt door heuvel af fietsen. Iemand wijkt van zijn lijn al dan niet intentioneel
En dat alles met 80 km / uur. En dingen gebeuren in fracties van seconden.
Om dan allerlei conclusies en beschuldigingen rond te strooien gaat wat ver. Natuurlijk is het de emotie van het moment en dat is begrijpelijk.
Maar iedereen heeft kilo’s boter op zijn hoofd. Jaren roepen om maatregelen en gewoon voor de zoveelste keer dezelfde levensgevaarlijke sprint in het parcours accepteren. Dat snap ik niet. En waarom ? De premies ?
Als er strafrechtelijke vervolging gaat gebeuren dan durft niemand meer te sprinten.Tweede dagen na de weerzinwekkende crash in de Ronde van Polen wordt langzaam duidelijk wat de omvang van de schade is. Advocaat Walter Van Steenbrugge duidt de mogelijke gevolgen voor Dylan Groenewegen, die het incident veroorzaakte.
Het voorval tussen de twee sprinters krijgt hoe dan ook een juridisch gevolg. Lefevere heeft al laten weten een klacht in te dienen bij de UCI en ook een zaak te beginnen bij de Poolse politie. In Het Laatste Nieuws duidt Walter Van Steenbrugge, een gespecialiseerd sportrechtsadvocaat de mogelijke gevolgen van de crash.
Ik vraag me af of strafrechtelijke vervolging veel kans van slagen heeft; Ik denk dat opzet, met als doel zwaar letsel toebrengen, lastig aan te tonen is; Helemaal omdat zo'n ongeluk in een sprint veel vaker gebeurt, maar de gevolgen zelden zo heftig zijn.Willem30 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:18:
https://www.wielerflits.n...-riskeert-miljoenenboete/
[...]
Als er strafrechtelijke vervolging gaat gebeuren dan durft niemand meer te sprinten.
Ik denk vooral dat 't een juridisch gevecht wordt wie financieel aansprakelijk is;
- Het feit dat de dranghekken niet bepaald veilig zijn
- Het feit dat de UCI zeer beperkt handhaaft op dit gedrag
- Het feit dat deze finish al jaren als gevaarlijk bekend staat en waarover geklaagd wordt
- Het feit dat renners ondanks bovenstaande toch gewoon elke keer van start gaan
- Het feit dat de helm los schoot
Daarnaast, renners zijn in loondienst, dus dat kan ook nog eens een strijd tussen enerzijds Jumbo/Lotto en Groenewegen worden wie moet betalen, helemaal als verzekeraar dwars ligt
En anderzijds tussen Jakobsen en Quick-step wie recht heeft op wat voor vergoeding
Ik vermoed dat vooral de advocaten en media met click-bait knoppen daar de winnaars van worden...
Eerste prioriteit is natuurlijk dat Fabio Jakobsen dit overleeft en weer gezond wordt. Hopelijk vandaag een update.
Het lijkt er wel een beetje op alsof de vrees voor zijn leven voorbij is, maar uiteraard moeten we wel voorzichtig blijven.
Mocht hij genezen, dan gaat de tweede vraag spelen: wat voor impact gaat dit hebben op zijn carrière? Kan hij straks nog op hetzelfde niveau fietsen? Als dat niet het geval is, wie gaat hem compenseren voor alle inkomsten die hij dan misloopt en hoe bereken je zoiets in godsnaam?
Daarom is in de motorsport de dubbel-d sluiting de enige toegestane. Die trek je iedere keer aan, tot hij vast genoeg zit. Alle andere 'oplossingen' moeten afgesteld worden en dat wordt nog eens vergeten, waardoor het bandje te los zit.
Een helm met een te losse kinband is waardeloos.
Tot het tegendeel bewezen is, ga ik ervan uit dat Jakobsen zijn kinbandje goed afgesteld had.
Toen bij Simoncelli de helm af vloog bij die dode crash/botsing/zwarte dag zag je ook dat de kinband los was gekomen, maar niet bij de sluiting.Joris748 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:26:
[...]
Daarom is in de motorsport de dubbel-d sluiting de enige toegestane. Die trek je iedere keer aan, tot hij vast genoeg zit. Alle andere 'oplossingen' moeten afgesteld worden en dat wordt nog eens vergeten, waardoor het bandje te los zit.
[YouTube: Arai Helmet Technical video - Double-D]
Tot het tegendeel bewezen is, ga ik ervan uit dat Jakobsen zijn kinbandje goed afgesteld had.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Je ziet weleens renners waarbij het kindbandje inderdaad wel erg los zit. Misschien om wat huidirritatie te voorkomen maar het helpt niet bij een crash. De helm van Fabio zal ook nog wel onderzocht gaan worden.Joris748 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:26:
[...]
[YouTube: Arai Helmet Technical video - Double-D]
[ Voor 3% gewijzigd door Willem30 op 07-08-2020 13:01 ]
Verandering blijft lastig in de sport / maatschappij in zijn algemeenheid.
Positief nieuws van vandaag: Dumoulin gaat na 420 dagen geen koers vandaag van start. Met het wegvallen van twee Nederlandse topsprinters mijn hoop in bange dagen.
Dat filmpje waarin deze crash wordt vergeleken met Sagan vs. Cavendish zal dan ongetwijfeld aangedragen worden.rik86 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:26:
[...]
Ik vraag me af of strafrechtelijke vervolging veel kans van slagen heeft; Ik denk dat opzet, met als doel zwaar letsel toebrengen, lastig aan te tonen is; Helemaal omdat zo'n ongeluk in een sprint veel vaker gebeurt, maar de gevolgen zelden zo heftig zijn.
Ik denk vooral dat 't een juridisch gevecht wordt wie financieel aansprakelijk is;
- Het feit dat de dranghekken niet bepaald veilig zijn
- Het feit dat de UCI zeer beperkt handhaaft op dit gedrag
- Het feit dat deze finish al jaren als gevaarlijk bekend staat en waarover geklaagd wordt
- Het feit dat renners ondanks bovenstaande toch gewoon elke keer van start gaan
- Het feit dat de helm los schoot
Daarnaast, renners zijn in loondienst, dus dat kan ook nog eens een strijd tussen enerzijds Jumbo/Lotto en Groenewegen worden wie moet betalen, helemaal als verzekeraar dwars ligt
En anderzijds tussen Jakobsen en Quick-step wie recht heeft op wat voor vergoeding
Ik vermoed dat vooral de advocaten en media met click-bait knoppen daar de winnaars van worden...
Goed nieuws vanuit Polen. Fabio Jakobsen is ontwaakt uit zijn kunstmatige coma. Het goede nieuws is zojuist medegedeeld over de koersradio in de Ronde van Polen.
We have good news from the hospital in Sosnowiec! @FabioJakobsen is awake now from the coma. Condition is "good". 👌#tdp20 @deceuninck_qst
— Tour de Pologne (@Tour_de_Pologne) 7 augustus 2020
[ Voor 46% gewijzigd door SayWhatAgain! op 07-08-2020 16:47 ]
Maar gelukkig (relatief) goed nieuws! En vandaag winst voor DQS zal de moraal ook wel helpen.
Overigens zaten Tom en Primoz er ook goed bij vandaag. Benieuwd naar morgen!
letterlijk overgenomen van nu.nlDe behandelend arts was optimistisch over de kans van Jakobsen om volledig te herstellen - "Als je zo'n ongeluk overleeft, dan kan je zeker weer gaan sporten" - en meldde dat er ten onrechte in de media werd vermeld dat hij een uur lang gereanimeerd moest worden na zijn val.
Echter wel goed nieuws. In dit nieuwsstuk werd verder ook vermeld dat er een goede kans is dat hij zijn carrière kan vervolgen.
[ Voor 25% gewijzigd door Megupe op 07-08-2020 15:54 ]
Nu moet de Poolse aanklager dat natuurlijk zelf weten. Geen idee, trouwens, of ze zich zowel op Dylan alsook de organisatie richten. Maar, vooruit.Inmiddels is de Poolse justitie een onderzoek gestart naar de crash. De officier van justitie in Katowice heeft volgens het Poolse persbureau PAP inmiddels drie getuigen verhoord, onder wie een vertegenwoordiger van de organisatie.
De Poolse justitie heeft daarnaast bewijsmateriaal verzameld en onderzoekt of Groenewegen kan worden aangeklaagd.
In een bizarre wending heeft de Internationale Rechtshulpkamer van de rechtbank Amsterdam vorige week uitgesproken dat de Poolse rechtsspraak niet langer onafhankelijk is(bron). Daarmee lijken uitleveringsverdragen met Polen, toch lid van de EU, opgeschort. Mogelijk heeft dit ook uitwerking op uitleveringsverdragen met Polen in andere lidstaten.
Nu ja. We gaan het zien.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
https://nos.nl/artikel/23...het-beste-voor-fabio.html
Wat betreft die Poolse justitie, wat @Helixes zegt. De organisatie en UCI (en Lefevre) moeten eens goed in de spiegel kijken, lekker hypocriet allemaal. Dit kon gebeuren doordat dit soort gedrag meestal door de vingers wordt gezien, en omdat de Poolse organisator spektakel wil met een downhill sprint. De UCI vond dat prima, en ook dat er kermishekjes lans de finish staan. Dylan zat fout en een schorsing is terecht, vergelijkbaar zoals dat in het verleden gebeurde. Dan kun je daarna over maatregelen gaan praten om dit soort horror-crashes in de toekomst te voorkomen.
En toch denk ik dat Simoncelli's enorme bos haar niet heeft meegewerkt, dan krijg je je helm simpelweg niet in goede vorm over je kop heen. Zo'n bos met haar veert gewoon te veel.steveman schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:57:
[...]
Toen bij Simoncelli de helm af vloog bij die dode crash/botsing/zwarte dag zag je ook dat de kinband los was gekomen, maar niet bij de sluiting.
Dacuuu schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:53:
[...]
En toch denk ik dat Simoncelli's enorme bos haar niet heeft meegewerkt, dan krijg je je helm simpelweg niet in goede vorm over je kop heen. Zo'n bos met haar veert gewoon te veel.
Simoncelli werd vol op het hoofd geraakt door de motor van Rossi. Daar is niet veel tegen bestand.
Ook ik heb het vermoeden dat Dylan al eerder een lijn naar rechts had waarbij hij hem wel een zwieper geeft met zijn achterwiel maar dat kan ook een vorm van overstuur zijn geweest. Ik zie niet echt een moment waarbij hij echt ineens van de lijn afwijkt. En Fabio dook in een gat die er (uiteindelijk) niet was. Als ik het vergelijk met de F1 van afgelopen weekend toen kreeg Albon 5 sec straf ipv Magnussen die de deur dicht gooide.Helixes schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:57:
@Joris748: Ik.
Dylan zat er naast in dit geval - op een zeer gevaarlijke, haast onverantwoorde aankomst. Je kunt iets over de organisatie zeggen, maar misschien geeft dat de sprinters ook meer verantwoordelijkheid naar elkaar toe. Ik heb moeite de beelden echt te ontcijferen - het lijkt mij bijna dat Dylan wellicht eerder besloten had de rechter baan te nemen, en er niet op had gerekend daar nog een concurrent aan te treffen. Maar, het gaatje was er, en Fabio dook er in.
Ik wil trouwens niet helemaal uitsluiten dat Dylan bewust heeft besloten de deur dicht te gooien, om daarmee zijn dominantie te onderstrepen - dat hij zichzelf als nummer één ziet op de apenrots, en dat hij niet bang is de deur toe te doen om die positie te verdedigen. Ik ken hem niet echt als een boksende sprinter - maar wie weet. De beelden geven mij alvast die antwoorden niet.
Persoonlijk vond ik het dichtgooien dus wel meevallen (deed Dylan het vorig jaar ook niet in de tour? En genoeg voorbeelden waarbij men de boel dichtgooide.
Allleen nu hebben we een Poolse Koersbouwer
Ik vind het trouwens erg zielig voor Dylan ook. Tuurlijk was dit fout, onsportief, hij heeft natuurlijk nooit iemand willen verwonden ermee. Hij kon in the heat of the moment simpelweg niet accepteren dat hij deze niet ging winnen en ging "all-in". Dit soort gevolgen zijn natuurlijk zeldzaam.
Heb zelf psychologie gestudeerd, en iets dat we tijdens de studie leerden schiet me hierbij te binnen: Mensen beoordelen acties van anderen aan de hand van de gevolgen, niet de intentie.
Zo werd mensen een verhaal geschetst van iemand die zijn auto op een helling parkeerde, maar vergat de handrem erop te zetten.
In scenario A reed de auto de helling af, en eindigde tegen een boom.
In scenario B reed de auto de helling af, en over iemand heen (dood).
Vervolgens werd de proefpersonen gevraagd hoe verwerpelijk de nalatigheid was van het niet gebruiken van de handrem. Naar gelang de proefpersonen verhaal B lazen vond men een gevangenisstraf op zijn plaats. Mensen die verhaal A lazen vonden het slechts een menselijk foutje.
In dat licht moeten we wat hier is gebeurd ook blijven plaatsen: Hoe erg hadden we de actie van Dylan gevonden als niemand was geraakt? Of als het "slechts" een valpartij was geweest zonder letsel? We moeten beter naar intenties kijken, onafhankelijk van gevolgen.
[ Voor 48% gewijzigd door Stoffa op 08-08-2020 11:29 ]
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21