Des te vreemder dat er nog ploegen waren die het laatste gaatje nog dicht reden toen SDW op was. Je weet toch hoe het afloopt. Maar goed, dat zien we bij de mannen ook vaak.scrappy.doo schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:18:
Eerste keer dat ik de TDFF kijk. Leuke rit vandaag, maar op die Wiebes staat echt geen maat zo te zien. Die rijdt echt wel heel hard weg bij de rest. Tijd voor een paar flinke heuvels/bergen.
oh ja wel hoor. Alleen wist niet of er hier op Tweakers ook aandacht voor was. Wij kijken het via Sporza en dat is echt een verademing vergeleken met de Nederlandse variant. Het was even in komen aangezien a. Ik dit jaar ook pas echt de Tour de France keek b) ik bij het vrouwen wielrennen echt helemaal niemand ken. Het is echt interessant om naar te kijken moet ik toegeven.Duclaasie schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:03:
Is er helemaal niemand die naar de tour voor de dames kijkt?
Vandaag vond ik het een interessante Etappe al begreep ik niet heel goed waarom dat Markus zo vroeg in de race meteen op kop ging rijden. Ze wist dat ze zou worden ingehaald ook al leek het er heel even op dat dat niet zo was. Is dat misschien een tactiek van de ploeg om te proberen om mensen uit te lokken?
[ Voor 22% gewijzigd door Webgnome op 02-08-2026 21:27 ]
Waar heb je dit gelezen of gehoord? Het lijkt me onwaarschijnlijk. De voorsprong was ruim maar niet zo groot als bij 10 km/h harder zou passen.
[ Voor 79% gewijzigd door La1974 op 02-08-2026 21:42 ]
Iets minder letterlijk mag je het wel nemen hoor. Het is vooral om te benadrukken dat het verschil erg groot is. 10 km/h is wat duidelijker dan 5 km/h.La1974 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:29:
[...]
Waar heb je dit gelezen of gehoord? Het lijkt me onwaarschijnlijk. De voorsprong was ruim maar niet zo groot als bij 10 km/h harder zou passen.
Maar dan geef je sowieso zelf de rit weg aan Lidl. Dan is je kans op winst 0%. Nu was hun kans uiteindelijk nog 1%.TheekAzzaBreek schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:01:
[...]
Des te vreemder dat er nog ploegen waren die het laatste gaatje nog dicht reden toen SDW op was. Je weet toch hoe het afloopt. Maar goed, dat zien we bij de mannen ook vaak.
Wiebes kon overigens ook ingesloten raken en niet aan sprinten toekomen. Maar dat moeten andere ploegen dan wat slimmer oppakken.
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Je hebt blijkbaar de quote waar ik op reageer niet gelezen. Die was heel specifiekHupske schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:53:
[...]
Iets minder letterlijk mag je het wel nemen hoor. Het is vooral om te benadrukken dat het verschil erg groot is. 10 km/h is wat duidelijker dan 5 km/h.
[...]
Maar dan geef je sowieso zelf de rit weg aan Lidl. Dan is je kans op winst 0%. Nu was hun kans uiteindelijk nog 1%.
Wiebes kon overigens ook ingesloten raken en niet aan sprinten toekomen. Maar dat moeten andere ploegen dan wat slimmer oppakken.
[ Voor 31% gewijzigd door Requiem19 op 02-08-2026 23:02 ]
Klopt ja...Webgnome schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:44:
Weet iemand of er livestreams zijn die wel vanaf het begin van de etappe uitzenden? De streams die ik ken beginnen pas om 15:45....
Ik zie net dat de organisator dat gewoon niet aanbied...
Aldus "in de waaier" begint de uitzending pas om 15.30 inderdaad. De eerste 2 klimmen missen we en kans is dus groot dat de vlucht al weg is.
Alsnog een interessante etappe natuurlijk
😀😀😀
Ik zou het sterker vinden als de rest zou zeggen los het lekker op SD en als het niet lukt jammer dan. Wellicht had Wiebes dan een wanhoopspoging gedaan en had iemand kunnen profiteren. Het geeft anderen ook hoop op een succesvolle vlucht en als kijken vind ik zo'n solo ook episch.TheekAzzaBreek schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:01:
[...]
Des te vreemder dat er nog ploegen waren die het laatste gaatje nog dicht reden toen SDW op was. Je weet toch hoe het afloopt. Maar goed, dat zien we bij de mannen ook vaak.
In de laatste etappe van de mannen ging Cofidis rijden in de laatste kilometers voor een sprinter die nooit zou winnen, dat snap ik echt niet. Laat het dan aan de vluchter, want wielrennen moet het ook hebben van de mooie verhalen.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Dat is een hele romantische gedachte maar uiteindelijk wordt de sponsor daar niet blij van. Als je de vluchters niet terug haalt win je sowieso niet en als je niks gewonnen hebt maar ook niet je kansen op een ereplaats hebt gepakt kun je net zo goed thuis blijven. Daarbij lijkt me een overwinning tegen een groep die georganiseerd jaagt een veel mooier verhaal dan wanneer men achter jou heeft opgegeven omdat ze er niet uit kwamen.Fisico schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:47:
[...]
In de laatste etappe van de mannen ging Cofidis rijden in de laatste kilometers voor een sprinter die nooit zou winnen, dat snap ik echt niet. Laat het dan aan de vluchter, want wielrennen moet het ook hebben van de mooie verhalen.
Only fools are enslaved by time and space.
Bedoel je dit: https://sporza.be/nl/2026/08/05/philip-roodhooft-pleit-zo-snel-mogelijk-voor-langere-tour-de-france-femmes-anders-is-het-moeilijk-vol-te-houden~1785924894893/mavaros schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:18:
Roodhoofd, zoals de beste man heet, vertelt op de Belg heel goed hoe het vrouwenwielrennen moet worden. Zijn verhaal trekt het vrouwenwielrennen een heel eind omhoog en dat is ook nog zinnig.
Maar het verhaal zoals nu 'geschreven' is toch vele malen mooier dan wanneer MvdP en Pogi weggereden zouden zijn en niemand daarachter nog gereden zou hebben?Fisico schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:47:
Dit werd net wel benoemd in het vraaggesprek op de Belg.
Het ging ook over de bollentrui die ineens wel belangrijk is geworden, waardoor dat team een andersoortige tactiek moet volgen.
En Puck Pieterse past misschien helemaal niet in dat team. Die is multifunctioneel en dat vind ze leuk. Die rijdt straks weer door de modder, zoals altijd. Die heeft niks met bollentruien en dat soort zaken.
MvdP rijdt ook in die ploeg, rijdt cross, weg en MTB... waarom zou Pieterse hier niet in passen?mavaros schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:10:
[...]
Het ging ook over de bollentrui die ineens wel belangrijk is geworden, waardoor dat team een andersoortige tactiek moet volgen.
En Puck Pieterse past misschien helemaal niet in dat team. Die is multifunctioneel en dat vind ze leuk. Die rijdt straks weer door de modder, zoals altijd. Die heeft niks met bollentruien en dat soort zaken.
Ze past net extreem goed in dat team omdat ze alles kan combineren.mavaros schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:10:
[...]
Volgens mij bewijst ze vandaag het tegendeel….mavaros schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:10:
[...]
Dat zie ik ook op de televisie.Chelseamarre123 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:13:
[...]
Ze past net extreem goed in dat team omdat ze alles kan combineren.
Mijn reacties zijn er niet om Pieterse onderuit te schoffelen.
Dit soort wielrensters zijn altijd leuk om te zien. Marianne Vos was en is ook een multitalent.
Pieterse wilde echter een etappe winnen, en dat is nu niet meer de prioriteit.
Zou ook nog gewoon allebei kunnen?mavaros schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:21:
[...]
Dat zie ik ook op de televisie.
Mijn reacties zijn er niet om Pieterse onderuit te schoffelen.
Dit soort wielrensters zijn altijd leuk om te zien. Marianne Vos was en is ook een multitalent.
Pieterse wilde echter een etappe winnen, en dat is nu niet meer de prioriteit.
Als je toch de bollen hebt en je zit in de voorste groep, net zo makkelijk om even de punten te pakken.
[ Voor 74% gewijzigd door mavaros op 05-08-2026 16:34 ]
Altijd maar voor etappewinst gaan en daarvoor het gros van de koers in het peloton blijven wachten tot dé aanval vond ze ook wel weer saai.
Dus volgens mij vind ze het wel prima zo.
Volgende grote stap is een dames Cyclingmaster spel (@Red Baron).
En alsnog zodra er een handje vol dames vol gaan rijden is een peloton binnen 30 seconden uitgedund.. en is er mini kopgroep. Buiten een uitzondering om, zijn de profzeges binnen de vrouwen echt nog binnen een handjevol. en Ja ook een pogi, en sprinter zoals merlier pakken extra zegens. Maar ik zou geen vrouw kunnen noemen die wiebes er nu kan afrijden en dat in week 2 wel zou kunnen..Ypuh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:38:
Een TdFF van twee weken zou ik super tof vinden. Het damespeloton lijkt er inmiddels ook wel rijp voor. Ploegen zijn in de breedte al een stuk sterker geworden, en ook de 2e en 3e lijn heeft nu meerdere seizoenen fulltime kunnen trainen.
Moeten ze wel even die giro en Vuelta gaan herbekijken. Volgt bij vrouwen mekaar snel opYpuh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:38:
Een TdFF van twee weken zou ik super tof vinden. Het damespeloton lijkt er inmiddels ook wel rijp voor. Ploegen zijn in de breedte al een stuk sterker geworden, en ook de 2e en 3e lijn heeft nu meerdere seizoenen fulltime kunnen trainen.
Volgens mij heeft er van de week nog een onbekende Noorse gewonnen na een (kansloze) solo van 88km met Lotte Kopecky en een groepje klassementsrenners in de achtervolging. En de winnares van vorig jaar (PFP) en nummer 3 van de Giro (v/d Breggen) die er al doorheen gezakt zijn. En dan nog een paar die hun neus aan het venster steken; Blasi, Ruegg, Gery, Nooijen, Vinke, Holmgren.dfbt schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:00:
[...]
En alsnog zodra er een handje vol dames vol gaan rijden is een peloton binnen 30 seconden uitgedund.. en is er mini kopgroep. Buiten een uitzondering om, zijn de profzeges binnen de vrouwen echt nog binnen een handjevol. en Ja ook een pogi, en sprinter zoals merlier pakken extra zegens. Maar ik zou geen vrouw kunnen noemen die wiebes er nu kan afrijden en dat in week 2 wel zou kunnen..
Je zegt het zelf al; Vollering is minder dominant dan Pogi, en Wiebes is gewoon een fenomeen. Dat is een soort Merlier met het klimvermogen van een Matthews.
[ Voor 11% gewijzigd door Alex_79 op 07-08-2026 17:20 ]
Die paar keer dat ze ging was inderdaad niet heel veel. Ik vond het ook niet vinnig genoeg en Reusser hoefde volgens mij ook niet uit het zadel om dat te volgen.Chelseamarre123 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:23:
Denk dat ze ook gewoon niet beter kunnen. Vollering heeft al paar keer geprobeerd maar zat weinig op. Is toch niet van luxe om Niewiadona virtueel naar het geel te laten rijden
Als ik Vollering zo op het einde zag vraag ik me toch af of ze niet iets meer had gekund. Ik ben fan van Niewiadoma, maar ze kraakt toch ook wel vaak als haar aanval geneutraliseerd wordt, waar ze nu juist vleugels kreeg omdat Vollering en Reuser het lieten lopen.
Afgezien van Niewiadoma natuurlijk, die geeft wel even een hele mooi show door mooi zo vroeg te gaan.
Hoe dan ook, knap gereden.
Speculeren over het hoe en waarom heeft vrij weinig nut nu lijkt me
En Reuser wilde het natuurlijk andersomDeKever schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:16:
Het blijft altijd makkelijk om te zeggen hoe iemand het moet opknappen. Dat gezegd hebbende, wellicht had Vollering wat minder kopwerk tegen de wind in moeten doen en Reuser het laten opknappen.
Hoe dan ook, knap gereden.
Ik vind het eigenlijk een beetje een onzindiscussie. Ze waren met z'n tweeën niet sterk genoeg om Niewiadoma terug te halen toen die eenmaal goed weg was. Dat zag je aan het groepje Longo Borghini dat langzaam aan het terugkomen was. De crux was juist bij de jump van Kasia, daar hadden ze niet langer dan 5 seconden moeten pokeren. Maar ze hebben haar zwaar onderschat. (Ik ook, trouwens)
Heerlijke rit weer!
Ik blijf toch hangen in dat dit een tactische fout was. Eentje waar ik super blij mee ben, want Niewiadoma zou mijn favoriete eindwinnares zijn. Het wordt in ieder geval een interessant weekend zo.
Het was wel echt een topdag van Niewiadoma.
[ Voor 51% gewijzigd door Ypuh op 07-08-2026 20:50 ]
FYI: Zonneveld citeert een schatting voor Niewiadoma van 5,3 W/kg over hetzelfde segment. Beter dan ooit, dat geloof ik best. Maar 5 W/kg? 7? Ik geloof het allebei niet.
ZuchtTheekAzzaBreek schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:46:
Ik vind het altijd wel leuk om te zien hoor die W/kg schattingen. Ik word alleen een beetje giechelig als dat, na alle aannames en schattingen, dan met twee decimalen precisie gebracht wordt.
FYI: Zonneveld citeert een schatting voor Niewiadoma van 5,3 W/kg over hetzelfde segment. Beter dan ooit, dat geloof ik best. Maar 5 W/kg? 7? Ik geloof het allebei niet.
Om iemamd te citeren die het kan weten:
https://cyclinguptodate.c...lateau-de-beille-are-true
Nadruk op het woordje ‘very’."...The others on the team said that someone has estimated how many watts per kilo we have stepped on. To put it bluntly, it is very accurate," Vingegaard said in words to TV2 Denmark. "Of course I don't know what they rode in the old days, but it's at least the best I've ever ridden".
[ Voor 10% gewijzigd door Requiem19 op 07-08-2026 21:59 ]
Zeker.Requiem19 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:58:
[...]
Zucht. Het is een formule, daar rolt een schatting uit.
En daarmee kan je best aardig b.v. Niewiadoma met Vollering in dezelfde rit vergelijken. Omstandigheden hetzelfde, methode van schatten hetzelfde, kom je een eind mee. Al vraag ik me af hoe je het voordeel van Vollering bepaalt, want die reed deels in het wiel.
Maar de ene rit vs de andere? Tot op de honderdste? Kom op, zeg.
De beste analysten bekijken de hele klim terug, checken de separate Strava segmenten, bekijken de wind, bekijken de draft per sectie en benchmarken de formules via de rijders die wel hun vermogen uploaden.TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:12:
[...]
Zeker.
En daarmee kan je best aardig b.v. Niewiadoma met Vollering in dezelfde rit vergelijken. Omstandigheden hetzelfde, methode van schatten hetzelfde, kom je een eind mee. Al vraag ik me af hoe je het voordeel van Vollering bepaalt, want die reed deels in het wiel.
Maar de ene rit vs de andere? Tot op de honderdste? Kom op, zeg.
Je tilt wat de zwaar aan de cijfers achter de komma. Dat is gewoon de uitkomst van het model - wat een schatting blijft.
Feit is dat het toch wel behoorlijk nauwkeurig is als je de schattingen vergelijkt met de vermogensdata van de renners. Het kan er natuurlijk een paar watts ernaast zitten, maar niet 20-30 watt bijv.
- Meer volume
- Minder poespas qua blokken
- Meer genieten, dus soms gewoon een leuke lange dag fietsen ipv ‘trainen’
- Als je aanvalt: vol ervoor gaan ipv losse floddrrs.
Coach van Annemiek van Vleuten… zou het goed doen in het bedrijfslevem denk ik
Dat mag je vinden.Requiem19 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:18:
Je tilt wat de zwaar aan de cijfers achter de komma. Dat is gewoon de uitkomst van het model - wat een schatting blijft.
Maar als kritische nieuwsconsument en parttime data scientist stoor ik me aan valse precisie. Niet anders dan bij peilingen voor de Tweede Kamer. Nauwkeurigheid historisch een procent of 3, maar ze presenteren cijfers tot op de tiende, zonder marge. Het is een vorm van liegen: je doet voor zekerder te zijn van je zaak dan je bent.
En ons dan vertellen hoe die discussie verloopt. Dat is interessanter dan een frappé toujours.
Wat zou het zijn bij de profs, iets van 1 watt p/kg [afgerondTheekAzzaBreek schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:53:
[...]
Dat mag je vinden.
Maar als kritische nieuwsconsument en parttime data scientist stoor ik me aan valse precisie.
Only fools are enslaved by time and space.
Dat klopt denk ik wel, als het niet minder is… En als je zelf fietst weet je dat de tienden in ieder geval al best veel zijn (voor een tiende wkg ftp toename moet je al aardig trainen).LoneRanger schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:31:
[...]
Wat zou het zijn bij de profs, iets van 1 watt p/kg [afgerond] verschil tussen de hoogste en de laagste? Dan gaat het toch juist om de decimalen? Als je accurate modellen ook nog gaat afronden waar het verschil niet voor de komma zit dan kan het sowieso de prullenbak in. Je zou 5,11W/kg moeten lezen als 511.
Maar ik weet niet zeker of @TheekAzzaBreek dat ter discussie stelt, volgens mij gaat het meer om de wijze waarop deze schattingen tot stand komen, blijkbaar op basis van externe factoren, zonder de daadwerkelijke gegevens van de vermogensmeters.
Toch moet het klimvermogen allemaal wel redelijk voorspelbaar zijn. Het gewicht valt wel te berekenen, en je hebt gewoon een bepaald energieverbruik nodig om X gewicht binnen Y tijd over Z parcours af te leggen. Die laatste 3 variabelen kun je zeer nauwkeurig voorspellen.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Echt onvoorstelbaar, Niewiadoma mag haar zeer dankbaar zijn, anders was het al beslist geweest.PatrickC schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:06:
Waarom rijdt die Longo Borghini steeds zo hard voorop? Je laat het geel toch het werk doen?
If you can see, look. If you can look, observe
Eigen klassement. En Kasia had zo te zien helemaal niets meer te geven.PatrickC schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:06:
Waarom rijdt die Longo Borghini steeds zo hard voorop? Je laat het geel toch het werk doen?
In ieder geval een stuk leuker dan de mannen wat na 3 dagen al beslist en over is.................
Kaptein50 - MB50 - Happy50 - GT750 - CB750C - VFR750F - Variant50 - SH100 - SH150 - Password250 - Z750 - Liberty50 - ST125LC - HD200 - BeverlyS300HPE - 368G - Beverly350ST
Moet gek lopen wil ze nog 3e worden. Moet nog bijna 2 minuten goedmaken op Reuser.Roozzz schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:16:
[...]
Eigen klassement. En Kasia had zo te zien helemaal niets meer te geven.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Eens. Maar ze maakt wel iets goed op de nr 3 en wint ten opzichte van alle dames kort achter haar. Er is meer dan 1,2,3.PatrickC schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:30:
[...]
Moet gek lopen wil ze nog 3e worden. Moet nog bijna 2 minuten goedmaken op Reuser.
Kasia had een klassieke parkeerstand, helemaal over de toeren. Toch knap afgedwongen.Roozzz schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:16:
[...]
Eigen klassement. En Kasia had zo te zien helemaal niets meer te geven.
Kasia claimt afgesneden te zijn. Dat zou niet cool zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door DeKever op 08-08-2026 18:44 ]
Die heeft ook al eens achter Shirin van Anrooij aangereden, Ronde van Vlaanderen 2024, toen reed ze ook met iemand van een andere ploeg in het wiel. Shirin kon toen fluiten naar de overwinning.PatrickC schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:06:
[ Voor 15% gewijzigd door cbr600f4i op 08-08-2026 18:47 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Kasia Niewiadoma on Eurosport: "At the beginning of the final climb, Celia Gery blocked me on purpose to the barriers so I had to stop pedalling. If they wanna compete, they should compete fair-play. I lost all the respect for them."
— Mihai Simion (@faustocoppi60) 8 augustus 2026
DAMN! 🔥#TDF2026 pic.twitter.com/4RhbEbWAKZ
Tja, paar keer gezien op de VRT maar was het echt zo? ik zag het niet (of het was niet in beeld kan ook natuurlijk) en ja een verliezer is nooit blij.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ze lag beneden al een paar meter achter. Het afsnijden of blokkeren kan een verklaring zijn.Pierre schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:55:
[...]
Tja, paar keer gezien op de VRT maar was het echt zo? ik zag het niet (of het was niet in beeld kan ook natuurlijk) en ja een verliezer is nooit blij.
Maar toen ze weer aansloot bij Vollering werd ze er alsnog afgereden. Was dat niet sowieso gebeurd?DeKever schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:00:
[...]
Ze lag beneden al een paar meter achter. Het afsnijden of blokkeren kan een verklaring zijn.
Had ook nog even teruggekeken op NPO maar je kon met de beelden niet veel zien. Is op 6,4km van de finish. Tijdtip 2:11:50 van de NPO start live-stream.Pierre schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:55:
[...]
In het eerste shot volgt de helicopter het peloton (wat ervan over is) met Gery, Vollering en Niewiadoma. Vervolgens schakelen we terug naar de motor, zijn de renners al door de bocht (maar dat was niet te zien, was een jumpcut) heeft Vollering al een demarage en zit Niewiadoma inderdaad op de derde positie achter Gery.
Ik hoop dat de jury nog andere beelden heeft.
We zullen het nooit weten. Het was nog 100 meter naar de top. Àls er iets zou zijn gebeurd, kán dat op een korte klim het verschil maken.D-e-n schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:03:
[...]
Maar toen ze weer aansloot bij Vollering werd ze er alsnog afgereden. Was dat niet sowieso gebeurd?
Vollering was hoe dan ook wel de beste vrouw in koers.
Leek weinig aan de hand te zijn, maar iemand 1minuut na zo'n inspanning een microfoon geven. Krijg je zoiets als reactiePierre schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:55:
[...]
Sorry hoor maar ze laat zich wel in de kaart kijken zo, slechte reactie dit. Maar het is nog niet gedaan, wordt spannend morgen.
Na de bocht zou Kasia dus van de weg gereden zijn door Gery maar Boom zegt dat dat niet in de aard van Gery zit. Tis wel listig bedacht want Vollering kon dus door die bocht al wel een kleine voorsprong opbouwen (Gery zal net aan het wiel houden/min of meer als block in de bocht dienen). Boom zegt dat Gery gewoon recht heeft om in het wiel te zitten van Vollering. Als ik het zo hoor is dit wel een beetje op het randje.
Wat er na die bocht met Gery/Kasia echt is gebeurd blijft afwachten. Misschien dat de 4e (dat was Longo Borghini) in het peloton wat gezien heeft.
Sluit me aan bij:
Chelseamarre123 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:12:
Leek weinig aan de hand te zijn, maar iemand 1minuut na zo'n inspanning een microfoon geven. Krijg je zoiets als reactie
Vond de reactie van Vollering richting de NOS wel treffend.
Beelden!HERE ARE THE MISSING IMAGES, thanks @Minimalizm__ !
— Mihai Simion (@faustocoppi60) 8 augustus 2026
Kasia didn't lie. After leading the peloton, Celia Gery slipped back, allowed her leader Vollering to attack and pushed Kasia to the barriers. Super dirty move but part of cycling, I guess. #TDFF2026 pic.twitter.com/dbIWFLPWe2
op deze beelden rijdt gery in het wiel van vollering en houdt ze dat wiel niet en rijdt ze gewoon in lijn.. Ik zie geen fout hier.
Ze laat een gaatje maar dat mag gewoon natuurlijk. De gele trui moet zelf zorgen dat ze constant in dat wiel van Vollering zit.Megupe schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:53:
[...]
op deze beelden rijdt gery in het wiel van vollering en houdt ze dat wiel niet en rijdt ze gewoon in lijn.. Ik zie geen fout hier.
Misschien zie ik het iets anders. Voor mijn gevoel zie ik de gele trui buitenom Gery (aan de rechter zijde van Gery) probeert in te halen. Gery laat hem gewoon uitlopen naar de buitenkant en ik denk dat Kasia daar een beetje in de knel komt, moet remmen en achterlangs Gery moet wisselen naar de linker zij en dat kost tijd/frustratie. Maar goed, is aan interpretatie onderheven.Megupe schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:53:
[...]
Het is slim van FDJ om snel te wisselen voor de bocht met Gery en Vollering. Kasia moet dat zsm rechtzetten want anders valt er een gaatje.
I was at the bottom of the final climb. Kasia did lose her balance when coming out of the corner and had to touch her brakes. There were no barriers, only pavement. It didn’t feel like she was deliberately hindered by Gery. Forza Kasia! pic.twitter.com/7vejN95BTG
— PJ Bouten (@pjbouten) 8 augustus 2026
Mooie winst van Vollering, wel genieten deze tour.
[ Voor 11% gewijzigd door MrOleo op 08-08-2026 21:15 ]
erutangiS
Dat bevestigt dus dat Kasia buitenlangs probeerde te gaan.Chelseamarre123 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:03:
Hier een nieuw beeld van de bocht, lijk me dat ze zich toch voornamelijk zelf laat wegzetten. Ze kan ook agressiever op Vollering reageren, ze had ook die aanval verwacht tenslotte.
[X]
Zat de Laterne Rouge podcast nog te luisteren. YouTube: Niewiadoma Accuses FDJ Of Dirty Tactics | Tour de France Femmes Stag...
Rond 13:30 hebben ze het erover.
Daar riepen ze dat het not done is om in dit soort bochten aan de binnenkant in te halen. Als Kasia dat gedaan zou hebben (wat niet het geval is), dan ligt de fout bij Kasia. Andere scenario wat ze besproken is dat Kasia buitenom gaat en Gery uiteindelijk de deur dicht gooit voor Kasia (dus de buitenkant/rechter zijde vanaf Gery gezien). En dat is niet netjes.
Dit is racen.
Ik heb nooit wedstrijden gereden.Casual Ruud schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:22:
Hier zie je het van boven.
https://www.reddit.com/r/tourdefrance/s/w7jObdSxmj
Maar Kasia probeert in de bocht in te halen, ze ligt ongeveer naast Gery bij het ingaan van de bocht. Ik zou zeggen dat je dan een risico loopt dat je in de knel komt, maar ik kijk er misschien wat gekleurd naar.
Dat is dus ook een beetje mijn ding. Wat zijn hier de wielerwetten? Als ik de Laterne Rouge podcast mag geloven mag je hem niet in de binnenkant van de bocht prikken. Snap ik ergens ook wel want als je hier een dive bomb doet. Kans dat de renner de bocht nog kan halen wordt lastig (+ het schrikeffect maakt de bocht er ook niet makkelijker op).DeKever schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:33:
[...]
Ik heb nooit wedstrijden gereden.
Maar Kasia probeert in de bocht in te halen, ze ligt ongeveer naast Gery bij het ingaan van de bocht. Ik zou zeggen dat je dan een risico loopt dat je in de knel komt, maar ik kijk er misschien wat gekleurd naar.
Dan heb je nog twee andere opties: Buitenom of erachter blijven. Buitenom werd geprobeerd maar daar gooide Gery de deur dicht. Op sommige momenten had Kasia een redelijke positie voor en tijdens de bocht. Maar Gery laat hem uitlopen, tja en dan ben je gezien. Andere optie is dat je achter Gery blijft en dat je met een korte achterstand aan de klim begint. Want Demi gaat natuurlijk full throttle het muurtje op. En Gery laat hem lichtjes lopen en trapt het hoogst noodzakelijke.
Ik vermoed dat FDJ ermee wegkomt maar laat ik de vraag andersom stellen. Hoe had Kasia dit netjes kunnen oplossen? Strak in het wiel van Demi blijven zitten is dus geen optie want dan wordt je er aan de buitenkant vanaf gereden. Dus volgens mij zijn er geen opties.
Wat mij vooral stoort is Gery in dit hele verhaal. Lars riep nog dat Gery evenveel recht heeft op het wiel van Demi dan wie dan ook. Dat is zeker waar. Maar Gery heeft 0 intentie om Vollering te volgen of een goed klassement te rijden. Ze valt van het peloton (wat er van over is) als eerste tussenuit. Zij eindigt uiteindelijk op plek 28 in de groep met Wiebes en Vos. Dus effectief is het gewoon een blok op de weg.
Als Gery uit had gestuurd voor de bocht, dan was er niets aan de hand geweest. Nu gebruiken ze haar als afstopping in de bocht. Dat voelt niet fris. Als een lead-out dat had gedaan bij een sprint, mocht die zich melden. En hier zeggen we: Kasia moet het maar oplossen, dit is racen.
Ik zou eerder vragen, waarom zou Gery in de remmen moeten om een concurrent voor te laten?Robkazoe schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:04:
[...]
Dat is dus ook een beetje mijn ding. Wat zijn hier de wielerwetten? Als ik de Laterne Rouge podcast mag geloven mag je hem niet in de binnenkant van de bocht prikken. Snap ik ergens ook wel want als je hier een dive bomb doet. Kans dat de renner de bocht nog kan halen wordt lastig (+ het schrikeffect maakt de bocht er ook niet makkelijker op).
Dan heb je nog twee andere opties: Buitenom of erachter blijven. Buitenom werd geprobeerd maar daar gooide Gery de deur dicht. Op sommige momenten had Kasia een redelijke positie voor en tijdens de bocht. Maar Gery laat hem uitlopen, tja en dan ben je gezien. Andere optie is dat je achter Gery blijft en dat je met een korte achterstand aan de klim begint. Want Demi gaat natuurlijk full throttle het muurtje op. En Gery laat hem lichtjes lopen en trapt het hoogst noodzakelijke.
Ik vermoed dat FDJ ermee wegkomt maar laat ik de vraag andersom stellen. Hoe had Kasia dit netjes kunnen oplossen? Strak in het wiel van Demi blijven zitten is dus geen optie want dan wordt je er aan de buitenkant vanaf gereden. Dus volgens mij zijn er geen opties.
Wat mij vooral stoort is Gery in dit hele verhaal. Lars riep nog dat Gery evenveel recht heeft op het wiel van Demi dan wie dan ook. Dat is zeker waar. Maar Gery heeft 0 intentie om Vollering te volgen of een goed klassement te rijden. Ze valt van het peloton (wat er van over is) als eerste tussenuit. Zij eindigt uiteindelijk op plek 28 in de groep met Wiebes en Vos. Dus effectief is het gewoon een blok op de weg.
Als Gery uit had gestuurd voor de bocht, dan was er niets aan de hand geweest. Nu gebruiken ze haar als afstopping in de bocht. Dat voelt niet fris. Als een lead-out dat had gedaan bij een sprint, mocht die zich melden. En hier zeggen we: Kasia moet het maar oplossen, dit is racen.
Bij een sprint is het een ander verhaal omdat je dan een lead-out zou hebben die zijn lijn verlaat. In dit geval volgt ze gewoon een prima lijn.
Het enige dat Kasia had kunnen doen was of zorgen dat ze in het goed wiel zat (van Vollering dus), zorgen dat ze als 1e de bocht in ging, of gelijk al achter Gery gaan zitten zodat ze er in/na de bocht voorbij kan.
In dit geval heeft ze gewoon pech dat ze in de situatie zit waarbij je alleen met wat extra power er goed uit kon komen. En die power had ze gewoon niet meer.
[removed]
Of niet 😉.
Last Dance.
Op 0:01 zie je ze net na de apex van de bocht. Kasia in het wiel van Demi op een metertje, Ceilia er links naast. Vervolgens zie je Celia het wiel van Demi overnemen, Kasia naar rechts drukkend, en eindigend op 10 centimeter van de stoeprand. Ik zie echt niet hoe je dat fair play kan noemen.
Dat is toch standaard wielrennen: een gaatje laten vallen achter je kopman. Dat hebben we wel vaker gezien volgens mij?Robkazoe schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:04:
[...]
Maar Gery heeft 0 intentie om Vollering te volgen of een goed klassement te rijden.
[ Voor 43% gewijzigd door D-e-n op 08-08-2026 23:45 ]
En optie 3, voor de bocht al voor Gery rijden.Robkazoe schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:04:.
Dan heb je nog twee andere opties: Buitenom of erachter blijven.
Mocht ze dit nog weten recht te draaien vandaag dan weet ik ook niet hoe zo ooit Longo nog terug kan gaan betalen. Die reed als een verkapte ploeggenoot waardoor het überhaupt nog spannend is.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21