1650 vs 1900-2000 milan is toch insane verschil?Requiem19 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:50:
Zij is ook wel echt een outlier qua fysiek.
Zij trapt 1200-1400 watts in sprints.
Dan kan je dus ook veel mannen verslaan in de sprint. Niet de échte sprinters (1650 Philipsen - 1900-2000 Milan), maar wel type renner dat in kleine groepjes goed kan aankomen. MvdPs piekvermogen is bijv 1400.
Ja, allerlei kanttekeningen hierbij zoals hoelang je dat vermogen kan volhouden, hoe zwaar de wedstrijd is, hoe aero je bent (daar zal Wiebes goed op scoren itt Milan die als een zeilboot sprint), maar toch interessant om dat in perspectief te plaatsen.
Voor Marianne Vos is data iets minder makkelijk te vinden, maar zijn wel eens cijfers van 1090 genoemd.
Welke? Ik ben altijd wel op zoek naar een nieuwe.Stufferdt schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:52:
[...]
Edit: Requiem19 is me voorWe luisteren dezelfde podcasts denk ik zo.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
@Stufferdt verwijst naar 'In de Waaier', met Thijs Zonneveld.
Verder goede wielerpodcasts:
- Rode Lantaarn
- LSRF
- Lantern Rouge
- Beter Worden
- Cycloworld
- De Grotee Plaat
- De Muur
- De Wielerredactie (NOS)
- Fasttalk
- In Koers (meh als ik eerlijk ben)
- Kop over Kop (mwoih)
- The Nero Show
- Time crunched cyclist
- Wegkletsen
etc etc
Verder goede wielerpodcasts:
- Rode Lantaarn
- LSRF
- Lantern Rouge
- Beter Worden
- Cycloworld
- De Grotee Plaat
- De Muur
- De Wielerredactie (NOS)
- Fasttalk
- In Koers (meh als ik eerlijk ben)
- Kop over Kop (mwoih)
- The Nero Show
- Time crunched cyclist
- Wegkletsen
etc etc
wrong topicWebgnome schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:16: Clásico España
Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21
[ Voor 3% gewijzigd door GerbenBK op 12-08-2025 14:15 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
https://www.wielerflits.n...ficeerd-na-clash-met-uci/
Zes teams mogen vrijdag niet starten in de Ronde van Romandië voor vrouwen 2025. De UCI heeft ze gediskwalificeerd na een meningsverschil over het gebruik van een nieuw volgsysteem tijdens de eerste rit. De Zwitserse WorldTour-koers begint met een individuele tijdrit van Huémoz naar Villars-sur-Ollon. Visma | Lease a Bike bevestigt aan WielerFlits dat zij een van de zes teams zijn die – voorlopig – gediskwalificeerd zijn.
Zes teams mogen vrijdag niet starten in de Ronde van Romandië voor vrouwen 2025. De UCI heeft ze gediskwalificeerd na een meningsverschil over het gebruik van een nieuw volgsysteem tijdens de eerste rit. De Zwitserse WorldTour-koers begint met een individuele tijdrit van Huémoz naar Villars-sur-Ollon. Visma | Lease a Bike bevestigt aan WielerFlits dat zij een van de zes teams zijn die – voorlopig – gediskwalificeerd zijn.
Wat een warrig verhaal. Waarom de teams niet de apparaatjes willen monteren blijft me onduidelijk. Niet de verantwoordelijkheid willen dragen vind ik een non-argument.
Op de site van Visma | Lease a bike staat een wat duidelijkere uitleg: https://www.teamvismaleas...ng-teams-aan-volgsysteem/
Onderstaand een quote uit het stuk, waarbij ikzelf een deel vetgedrukt heb gemaakt:
Onderstaand een quote uit het stuk, waarbij ikzelf een deel vetgedrukt heb gemaakt:
Toch kiest de UCI ervoor om een nieuw systeem verplicht te stellen, zonder duidelijke instemming van de teams. Daarbij werd gedreigd met diskwalificatie. Nu zijn we uitgesloten van deelname, omdat we zelf geen renster wilden aanwijzen. Waarom de UCI dit niet zelf wil doen, blijft vooralsnog onduidelijk en onbeantwoord.
[ Voor 9% gewijzigd door Gummie op 15-08-2025 14:21 ]
Wat ook speelt is dat de UCI die dingen per sé zelf wil monteren, maar team en renster aansprakelijk blijven mocht er iets misgaan. Dat is op zich al paradoxaal, en teams willen terecht niet dat buitenstaanders aan hun materiaal zitten.
Het blijft warrig wmb. Ik lees vooral slechte communicatie tussen eenieder.
De gediskwalificeerde teams zijn onderdeel van de Velon-organisatie.
Die hebben al een eigen datasysteem en ze zijn bezig met de ontwikkeling van een eigen GPS-trackingsysteem.
Wat ze natuurlijk maar al te graag in eigen beheer willen houden en willen verkopen/verhuren aan de UCI.
Ik heb ooit iets dergelijks meegemaakt bij de introductie van transponders in de motorsport.
Daar was het ook een gevecht van jewelste welke firma de transponders, bijbehorende apparatuur/hardware en software voor de registratie mocht leveren.
Die hebben al een eigen datasysteem en ze zijn bezig met de ontwikkeling van een eigen GPS-trackingsysteem.
Wat ze natuurlijk maar al te graag in eigen beheer willen houden en willen verkopen/verhuren aan de UCI.
Ik heb ooit iets dergelijks meegemaakt bij de introductie van transponders in de motorsport.
Daar was het ook een gevecht van jewelste welke firma de transponders, bijbehorende apparatuur/hardware en software voor de registratie mocht leveren.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat is de enige valide reden om zulke non argumenten op te werpen. Commerciële belangen.
https://www.wielerflits.n...fstal-in-vuelta-a-espana/
Volgens het Italiaanse Tuttobiciweb zouden er maar liefst 18 fietsen gestolen zijn, goed voor geschatte schade van ongeveer 250.000 euro. De Italiaanse website geeft aan dat Visma | Lease a Bike fietsen of onderdelen zou moeten lenen om volwaardig de derde etappe te kunnen rijden, al is het maar voor reservemateriaal.

Ik blif dit bizar vinden. Waarom slapen er geen monteurs in de bus? Waarom staan fietsen niet simpelweg in een ruimte met bewaking? Blijft een terugkerend thema. Bewaking is best betaalbaar in verhouding tot de prijs van fietsen en de belangen die meespelen.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Monteurs verdienen ook een goede nachtrust in een hotel vind ikStufferdt schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:27:
[...]
Ik blif dit bizar vinden. Waarom slapen er geen monteurs in de bus? Waarom staan fietsen niet simpelweg in een ruimte met bewaking? Blijft een terugkerend thema. Bewaking is best betaalbaar in verhouding tot de prijs van fietsen en de belangen die meespelen.
Ik lees ook regelmatig dat ze de vrachtwagen met de fietsen ‘inbouwen’ met andere auto’s, bussen, vrachtwagens. Dit om te voorkomen dat de vrachtwagen überhaupt open kan.Stufferdt schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:27:
[...]
Lijkt hier niet te zijn gedaan. Maar ik ken de details niet.
Laat de monteurs doen waar ze goed in zijn: fietsen monteren. Boeven vangen/afschrikken is een andere job.Stufferdt schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:27:
[...]
Maar er zal wel meer en meer naar (gewapende) bewaking gekeken worden. Die inhoud van die truck zal snel om en bij het miljoen zijn met de huidige waarde van de fietsen
Maar waar verpats je 18 state of the art Cervelo's? Dat valt toch enorm op.
Frame overspuiten gaat nog. Alle demonteren en in onderdelen verkopen. Maar dan nog.
Frame overspuiten gaat nog. Alle demonteren en in onderdelen verkopen. Maar dan nog.
Rusland is een safe bet? Zullen ook wel wielertoeristen met diepe zakken zittenBreadFan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:51:
Maar waar verpats je 18 state of the art Cervelo's? Dat valt toch enorm op.
Oleg Tinkov kan wel een nieuwe fiets gebruiken.Tarkin schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:24:
[...]
Rusland is een safe bet? Zullen ook wel wielertoeristen met diepe zakken zitten
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Waarom is bij dezelfde tijd niet Gaudu maar Vingegaard leider?
(Denk dat zowel Vingegaard als Gaudu het liever anders gezien hadden ^^)
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Alle uitslagen qua posities bij elkaar opgeteld:Jebus4life schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:11:
Waarom is bij dezelfde tijd niet Gaudu maar Vingegaard leider?
https://www.lavuelta.es/e...-better-of-pedersen/46869Gaudu is level on time with the Dane, who leads the overall standings on the addition of placings (45 for Vingegaard, 53 for Gaudu).
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Net als ik begin te denken dat Evenepoel zich gaat gedragen komt de voetballer in hem weer naar boven.
Brake check

Wat een
Brake check
Wat een

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 06-09-2025 23:49 . Reden: Typefoutje ]
"What do you get if you multiply six by nine..."
Blijft een naar verwend en verwaand ventje. Ik word in ieder geval nooit fan. Mag er van mij op elke mierenhoop genadeloos afgereden worden.Punkrocker schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:48:
Net als ik begin te denken dat Evenepoel zich gaat gedragen komt de voetballer in hem weer naar boven.
Brake check
Wat een
Weinig aan de hand, pure clickbait deze tweet. Hij wil van kop af en de man achterop kijkt net naar achter. Gebeuren wel 1000 van zo'n dingetjes in het peletonPunkrocker schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:48:
Brake check
Wat een
Ik heb nog nooit iemand in de vlucht daadwerkelijk in de remmen zien knijpen om van kop af te geraken.
Hoe dan ook, ik ben Evenepoel-fan. Negatieve aandacht is ook aandacht. Remco doet dingen, wij genieten.
Hoe dan ook, ik ben Evenepoel-fan. Negatieve aandacht is ook aandacht. Remco doet dingen, wij genieten.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 07-09-2025 08:56 ]
Eens met je eerste zin.Ypuh schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:55:
Ik heb nog nooit iemand in de vlucht daadwerkelijk in de remmen zien knijpen om van kop af te geraken.
Hoe je het ook wil zien, terug naar de koers. Ik moest alleen mijn ergernis even kwijt.
Blijft een goede renner.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Voor de MotoGP (Moto 3 specifiek): Fenati anyone 
YouTube: DISGRACEFUL! Romano Fenati grabs the brake of another rider at 140mp... deze actie
YouTube: DISGRACEFUL! Romano Fenati grabs the brake of another rider at 140mp... deze actie
[ Voor 69% gewijzigd door Shadow_Agent op 07-09-2025 11:09 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Do { Ping } while ( LOL )
Ik vind dat stiekem wel mooi, dat soort streken wat Remco deed. Natuurlijk hoort het niet en mag hij daarvoor best een gele kaart krijgen maar allemaal brave zonen in de sport is ook weer zo saai. Erg leuk natuurlijk om te zien dat een Pogacar en VdP zo sportief zijn om andere winnaar gelijk te feliciteren maar bij sportbeleving hoort ook wel een stukje ergernis, niet alleen prestaties. Ik erger[de] me ook vaak genoeg aan een Schumacher, Suarez, Mcenroe, Cavendish en noem maar op maar tegelijkertijd kleuren zij hun sport ook.
Only fools are enslaved by time and space.
Weet iemand wat José bedoelt met 'hij rijdt met de bidon van onder'?
Gidon. handen in de beugels van het stuur.TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:01:
Weet iemand wat José bedoelt met 'hij rijdt met de bidon van onder'?
Ik schakel net in, maar de streep lag op 8 kilometer en Bernal wint?!
In ieder geval een super mooie winnaar, ik ben fan van Jody, maar zeer merkwaardig weer van de Vuelta.
In ieder geval een super mooie winnaar, ik ben fan van Jody, maar zeer merkwaardig weer van de Vuelta.
Pff echt triest deze ronde met al die betogingen die niks met de koers te maken hebben en blijkbaar kan de organisatie het ook niet tegenhouden.Ypuh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:03:
Ik schakel net in, maar de streep lag op 8 kilometer en Bernal wint?!
Heel erg treurig.
Wat hopen die betogers nou hier mee te bereiken? Enige waar dit invloed op heeft is de ploeg Israël, verder krijgt Netanyahu hier echt geen schrik van.
Wat hopen die betogers nou hier mee te bereiken? Enige waar dit invloed op heeft is de ploeg Israël, verder krijgt Netanyahu hier echt geen schrik van.
Het lijkt me een beetje opportuun gedrag. Hoeveel sporten vinden er nou plaats in de openbare ruimte? Het voetbalveld betreden of een atletiekbaan op tijdens een wedstrijd staan gewoon straffen op, maar een wielerkoers verstoren kom je waarschijnlijk gewoon mee weg.
Ik begrijp de beslissing van de Vuelta organisatie heel goed, die hebben het er ook maar mee te doen. Als toeschouwer voel ik weinig meer of minder voor de betreffende zaak (los van wat ik daar van vind, heeft dit sneue gedrag er geen invloed op).
Dat Israel een ploeg sponsort die rond mag rijden met de naam Israel; tja. Ik vind ook iets van de namen UAE, Bahrein en Unibet Rockets, die horen wat mij betreft allemaal niet in de sportwereld. Naamsponsoren maken me sowieso geen reet uit eigenlijk.
Ik begrijp de beslissing van de Vuelta organisatie heel goed, die hebben het er ook maar mee te doen. Als toeschouwer voel ik weinig meer of minder voor de betreffende zaak (los van wat ik daar van vind, heeft dit sneue gedrag er geen invloed op).
Dat Israel een ploeg sponsort die rond mag rijden met de naam Israel; tja. Ik vind ook iets van de namen UAE, Bahrein en Unibet Rockets, die horen wat mij betreft allemaal niet in de sportwereld. Naamsponsoren maken me sowieso geen reet uit eigenlijk.
Wat ik begrijp is dat de ploeg van een rijke Amerikaanse Jood is die reclame wil maken voor Israël omdat hij het zo'n mooi land vind. Dit was natuurlijk al voor die oorlog. Volgens mij was er al een concessie gedaan dat Israël van de shirts verdwenen is? Die eigenaar had het natuurlijk ook wel aan kunnen zien komen en gewoon een naamswijziging doen. Het helpt natuurlijk ook niet als Netanyahu ook nog iets roept in de trend dat hij trots is op die ploeg, dat is olie op het vuur denk ik.Ypuh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:21:
Dit keer geen demonstranten maar wind die de slotklim in gevaar brengt?
bron: ad.nl linkGaat er opnieuw een slotklim in rook op? Volgens lokale journalisten van onder meer COPE staat er op de Alto de El Morredero (8,8 km à 9,7 procent gemiddeld) zo'n strakke wind dat het zelfs moeilijk is om rechtop te blijven staan. De VIP-ruimte wordt in elk geval niet opgebouwd. De organisatie houdt de ontwikkelingen in de gaten alvorens te beslissen of er iets wordt veranderd aan het verloop van de etappe.
Bedoel je met Israel dan de staat Israel ? Voor zover ik weet, heeft de staat er niets mee te maken.Ypuh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:21:
Ik had gehoord dat het woord ging vervangen worden door een David ster. Vraag me dan wel beetje af of dat zoveel beter is. Maar moet toegeven dat ik gisteren niet heb kunnen kijken dus ik weet niet of het effectief aangepast is.LoneRanger schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:53:
[...]
Wat ik begrijp is dat de ploeg van een rijke Amerikaanse Jood is die reclame wil maken voor Israël omdat hij het zo'n mooi land vind. Dit was natuurlijk al voor die oorlog. Volgens mij was er al een concessie gedaan dat Israël van de shirts verdwenen is? Die eigenaar had het natuurlijk ook wel aan kunnen zien komen en gewoon een naamswijziging doen. Het helpt natuurlijk ook niet als Netanyahu ook nog iets roept in de trend dat hij trots is op die ploeg, dat is olie op het vuur denk ik.
En een naamsverandering gaan ze niet doen, denk ik. Dat zal voor hen beetje toegeven zijn aan de protesten, denk ik
Het weer aan de finish:
Le final de la 17e étape de #LaVuelta25, qui doit se terminer à l'Alto de El Morredero, pourrait être menacé cette fois par le fort vent. En raison des rafales, la zone d'arrivée n'a pas encore été installée. https://t.co/IBAg2WTbAt
— Le Gruppetto (@LeGruppetto) 10 september 2025
Geen idee hoe ik het filmpje zelf moet embedden. Maar zou gaan om windstoten van 50km/u
[ Voor 10% gewijzigd door Kenhas op 10-09-2025 12:41 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Het is letterlijk bedoelt ter promotie van de staat Israel. Voorheen heette de ploeg 'Israel Start-up Nation' toen het nog ingezet werd Israel te promoten als het nieuwe Silicon Valley. Dat de staat Israel er zelf niet voor betaald en het enkel in dank afneemt doet er niet echt toe.Kenhas schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:36:
[...]
Bedoel je met Israel dan de staat Israel ? Voor zover ik weet, heeft de staat er niets mee te maken.
Wat ik van de staat vind staat er los van, ik geef alleen aan dat dubieuze sponsoringen wat mij betreft niet thuis horen in sport. Hetzelfde vind ik van Gazprom, Aramco, Evergrande en dus ook Qatar, Bahrein en UAE. Allemaal sportswashing uit zéér discutabele landen.
Zonder al teveel fantasie zou je Ineos en TotalEnergies daar ook nog bij kunnen zetten, maar daar is niet direct sprake van een dubieus regime wat er achter hangt.
@Ypuh Het is overduidelijk ter promotie van Israel maar ik had hier hierover
Voorlopig (hopelijk) is het wielrennen nog te klein om zonder controversiële sponsors verder te kunnen. Gans de hetze rond deze ploeg is voor mij ook maar goed geweest voor één ding en dat is dat ik erachter ben gekomen dat Chris Froome nog altijd prof renner is
. Herinner me eigenlijk niet meer wanneer ik die nog ergens op tv gezien heb (zal nu ook wel moeilijk zijn met zijn blessures) en ging er van uit dat ie eigenlijk in alle stilte gestopt was
Israel zelf sponsort niets. Is "gewoon" iemand met teveel geld. En daarmee wil ik ook geen politieke uitspraak doen. Laat de politiek maar buiten de sport maar vind het nog wel een belangrijk detail.Dat Israel een ploeg sponsort die rond mag rijden met de naam Israel;
Voorlopig (hopelijk) is het wielrennen nog te klein om zonder controversiële sponsors verder te kunnen. Gans de hetze rond deze ploeg is voor mij ook maar goed geweest voor één ding en dat is dat ik erachter ben gekomen dat Chris Froome nog altijd prof renner is
Beetje opletten, want die is laatst weer het ziekenhuis in gereden
Zolang Chris nog 4 (of 5) miljoen per jaar bijgeschreven krijgt en zijn contract nog niet voorbij is (eind 25 met een optie voor 26) zal ie nog rijden.Kenhas schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:51:
Gans de hetze rond deze ploeg is voor mij ook maar goed geweest voor één ding en dat is dat ik erachter ben gekomen dat Chris Froome nog altijd prof renner is. Herinner me eigenlijk niet meer wanneer ik die nog ergens op tv gezien heb (zal nu ook wel moeilijk zijn met zijn blessures) en ging er van uit dat ie eigenlijk in alle stilte gestopt was
Denk je dat het hem uitmaakt waar ze hem inzetten? Nou ja voorlopig even niet tot ie weer uit de lappenmand is...
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
- verkeerde topic -
[ Voor 97% gewijzigd door jostefa op 11-09-2025 18:10 ]
Verkeerde topic 😉jostefa schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:50:
Mijn achterderailleur (shimano) begon rond te draaien nadat ik het achterwiel eruit had gehaald. Uiteindelijk bleek dat te komen doordat er een schroefje was losgetrild en verdwenen. Ik kan dit schroefje echter nergens vinden op internet, waarschijnlijk omdat ik de verkeerde zoekterm gebruik. Canyon verkoopt wel een soortgelijk schroefje, maar 20 euro voor een schroefje vind ik wel erg prijzig.
Het is een schroefje die zorgt dat je achterderailleur hanger gespannen blijft ofzo zie:
https://www.canyon.com/en...-hanger-no.21/116977.html
Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21
Ik wist dat Froome weer geblesseerd was maar ik ging er beetje van uit dat dit tijdens een "trainingsritje voor gepensioneerden" was. Nog beetje in conditie blijven na de carrière. Maar niet dus. Hoewel ik nu wel hier en daar lees dat de carrière wel eens voorbij zou kunnen zijn.McMiGHtY schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:24:
Beetje opletten, want die is laatst weer het ziekenhuis in gereden
Hopen dat niemand lek rijdt want dan heb je nu een probleem...
Volgens mij zag ik een motorrijder met iemand achterop met een gele fiets, slim bedacht van Visma?Robkazoe schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:32:
Hopen dat niemand lek rijdt want dan heb je nu een probleem...
Die reed er inderdaad, heb het vaker gezien, maar UAE vandaag niet..kwet schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:14:
[...]
Volgens mij zag ik een motorrijder met iemand achterop met een gele fiets, slim bedacht van Visma?
Wat een ontzettend vervelend laatste 3km zeg...
Had voor de Vuelta wel verwacht dat de overmacht van Vingegaard groter ging zijn. Een minuutje op Almeida en 3 op Pidcock na 3 weken klimmen is niet veel.
Tja, algemeen klassement winnen, 3 etappes, nul keer in de problemen ondanks een paar dagen niet helemaal fit geweest te zijn. Het is simpelweg geen Pogacar die er een show van wil maken. Denk dat je momenteel ook kunt spreken van 3 kwaliteitsniveau's in GC renners:
1) Pogacar
2) Vingegaard
3) Evenepoel, Almeida, Ayuso, Roglic, Carapaz, Del Torro etc.
Op zich waren er ook meevallers: Pidcock, Pellizari, Vine, Lecerf, Ayuso etc. hebben hun kwaliteiten wel getoond. Bij de rest van de toppers hield het ook niet over (Ganna, Pedersen), alleen Philipsen presteerde (jammer genoeg) naar behoren.
1) Pogacar
2) Vingegaard
3) Evenepoel, Almeida, Ayuso, Roglic, Carapaz, Del Torro etc.
Op zich waren er ook meevallers: Pidcock, Pellizari, Vine, Lecerf, Ayuso etc. hebben hun kwaliteiten wel getoond. Bij de rest van de toppers hield het ook niet over (Ganna, Pedersen), alleen Philipsen presteerde (jammer genoeg) naar behoren.
Het begin van het einde van de grote rondes ben ik bang.
Hoezo?Requiem19 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:42:
Het begin van het einde van de grote rondes ben ik bang.
Na de grote daling van kijkcijfers in de TdF weer een evenement van 3 weken met weinig interessante verhaallijnen en spanning.
Kijkcijfers van de Vuelta doen ze altijd wat geheimzinnig over, dus komen we denk ik niet snel te weten.
TdF was -5 tot -7% in de grote markten (FR, IT) en -30% in Spanje.
Ja en?
Dat ASO wat minder verdiend heeft betekent nog niet dat ze zichzelf gaan opheffen, toch?
Dat ASO wat minder verdiend heeft betekent nog niet dat ze zichzelf gaan opheffen, toch?
Als ze niets doen wel.
Dus zullen ze gaan nadenken over format tweaks. Bijv 2 weken ipv 3 etc etc.
Dus zullen ze gaan nadenken over format tweaks. Bijv 2 weken ipv 3 etc etc.
Volgens mij is dat vrij simpel te onderbouwen, geen Spanjaarden in de top 10 en mss zelfs top 20? Italie volgens mij min of meer hetzelfde. Voor die markten helpt het niet mee dat het rondewerk gedomineerd wordt door een Sloveen en in iets mindere mate een Deen. Denk niet dat dat anders wordt als je inkort naar 2 weken of 4. Mss helpt het als Ayuso serieus gaat wielrennen en voor Movistar uitkomt.Requiem19 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:26:
[...]
Kijkcijfers van de Vuelta doen ze altijd wat geheimzinnig over, dus komen we denk ik niet snel te weten.
Idem voor BE en NL, ondanks deelname Evenepoel (tot 2/3), 6 Belgische ritwinsten en de ritwinsten van Arensman en MvdP.LoneRanger schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:01:
[...]
Volgens mij is dat vrij simpel te onderbouwen, geen Spanjaarden in de top 10 en mss zelfs top 20? Italie volgens mij min of meer hetzelfde. Voor die markten helpt het niet mee dat het rondewerk gedomineerd wordt door een Sloveen en in iets mindere mate een Deen. Denk niet dat dat anders wordt als je inkort naar 2 weken of 4. Mss helpt het als Ayuso serieus gaat wielrennen en voor Movistar uitkomt.
Het is over de gehele breedte een daling.
Overigens een daling tov het 5 jarig gemiddelde.
Meer hier: https://www.wielerflits.n...ers-in-de-tour-de-france/
[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 13-09-2025 20:51 ]
Maar dat is toch het einde van de grote rondes niet.Requiem19 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:26:
[...]
Na de grote daling van kijkcijfers in de TdF weer een evenement van 3 weken met weinig interessante verhaallijnen en spanning.
Wat zijn je bronnen eigenlijk? Als ik zo snel even google vind ik weinig info over kijkcijfers.
Bron staat hierboven al.Chelseamarre123 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:52:
[...]
Maar dat is toch het einde van de grote rondes niet.
Wat zijn je bronnen eigenlijk? Als ik zo snel even google vind ik weinig info over kijkcijfers.
En nee, grote rondes eindigen morgen niet. Maar de trend qua entertainment is niet best en de meest recente wereldwijde kijkcijfers bevestigen dat.
Werd dat ook niet gezegd na de 3de of 4de van Armstrong, na het saaie rijden van Inios, na Tour de Dope van 1998?Requiem19 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:03:
[...]
Bron staat hierboven al.
En nee, grote rondes eindigen morgen niet. Maar de trend qua entertainment is niet best en de meest recente wereldwijde kijkcijfers bevestigen dat.
Net zoals het wordt gezegd bij Formule 1 na de zoveelste dominantie, voetbal met 1 ploeg die beter is dan de rest?
Zal allemaal wel meevallen
F1 is wel een goed voorbeeld inderdaad, want die hebben de boel volledig omgegooid vanaf 2017 en gingen van een verlies naar van 50m naar 300m winst (3.6miljard omzet).Holk schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:27:
[...]
Werd dat ook niet gezegd na de 3de of 4de van Armstrong, na het saaie rijden van Inios, na Tour de Dope van 1998?
Net zoals het wordt gezegd bij Formule 1 na de zoveelste dominantie, voetbal met 1 ploeg die beter is dan de rest?
Zal allemaal wel meevallen
Persoonlijk vind ik de huidige F1 met alle sprint races en overdreven VS trekjes een stuk minder boeiend, maar kennelijk werkt dat voor de jongere kijker.
Hoe de grote rondes nu gaan kan ik me niet voorstellen dat er veel jonge kijkers bij komen.
Dus dan zal er iets moeten veranderen.
Snap je hele redenering niet hoor. TDF is al jaren net super leuk om volgen. Veel afwisseling en weinig saaie sprint ritten.Requiem19 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:52:
[...]
Hoe de grote rondes nu gaan kan ik me niet voorstellen dat er veel jonge kijkers bij komen.
Wat moet er dan veranderen volgens jouw? Korter gaat het echt niet worden.
Hangt vooral van de renners af, krijg je Pogacar aan de start is het saai omdat er geen competitie is. Doet die niet mee is het saai omdat het renners uit de 2de rij zijn.
Vuelta en Giro zijn ook gewoon minder boeiend om te kijken. Giro net na de klassiekers en Vuelta is qua timing en renners ook niet perfect.
Zoals een F1 like start van een korte bergetappe op basis van klassement en tijdRequiem19 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:52:
[...]
F1 is wel een goed voorbeeld inderdaad, want die hebben de boel volledig omgegooid vanaf 2017 en gingen van een verlies naar van 50m naar 300m winst (3.6miljard omzet).
Persoonlijk vind ik de huidige F1 met alle sprint races en overdreven VS trekjes een stuk minder boeiend, maar kennelijk werkt dat voor de jongere kijker.
Dat was een mooie flop een paar jaar geleden
Geen oortjes, zou al een stuk schelen
Je snapt mijn redenering niet, of niet dat alle kijkers weglopen?Chelseamarre123 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:00:
[...]
Snap je hele redenering niet hoor. TDF is al jaren net super leuk om volgen. Veel afwisseling en weinig saaie sprint ritten.
Hangt vooral van de renners af, krijg je Pogacar aan de start is het saai omdat er geen competitie is. Doet die niet mee is het saai omdat het renners uit de 2de rij zijn.
Vuelta en Giro zijn ook gewoon minder boeiend om te kijken. Giro net na de klassiekers en Vuelta is qua timing en renners ook niet perfect.
De TdF is al 2 jaar op rij uitermate saai voor het algemeen klassement. Idem met de Vuelta dit jaar en de Giro vorig jaar. Daar hebben mensen gewoon geen interesse meer in 3 weken lang.
België dat 5% kijkers verliest tov het 5 jarig gemiddelde in een jaar dat er 6 ritwinnaars zijn? Dan kun je toch niet ‘nothing to see here move on’ doen?
Mijn mening, maar geen idee of dat aansluit bij het brede publiek: 2 weken grote ronde, minder w/kg klimmen -> want dan wint de sterkste. Meer variatie in type ritten, gravelrit(ten), kasseienrit(ten). Oortjes alleen voor safety updates. Experimenteren met team groottes, ALS er een tijdrit in moet, dan ajb goed lang (of team TT). Geen watts op de fietscomputers, geen bevoorrading langs het parcours.
Belangrijkste is (IMO) dat alle grote rondes veel te veel hoogtemeters hebben tov 15-30 jaar geleden. Met de huidige hoeveelheid klimmen wint de sterkste klimmet in principe 9 van de 10x het algemeen klassement.
En kennelijk vindt men dat toch het belangrijkste.
Eigenlijk wint er toch altijd een klimmer? Soms is er een uitzondering in de vorm van een iets minder goede klimmer die dan vervolgens uitblinkt in tijdrijden (Indurain bijvoorbeeld). Maar verder is het toch altijd een klimmer die wint?Requiem19 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:31:
[...]
Je snapt mijn redenering niet, of niet dat alle kijkers weglopen?
De TdF is al 2 jaar op rij uitermate saai voor het algemeen klassement. Idem met de Vuelta dit jaar en de Giro vorig jaar. Daar hebben mensen gewoon geen interesse meer in 3 weken lang.
België dat 5% kijkers verliest tov het 5 jarig gemiddelde in een jaar dat er 6 ritwinnaars zijn? Dan kun je toch niet ‘nothing to see here move on’ doen?
Mijn mening, maar geen idee of dat aansluit bij het brede publiek: 2 weken grote ronde, minder w/kg klimmen -> want dan wint de sterkste. Meer variatie in type ritten, gravelrit(ten), kasseienrit(ten). Oortjes alleen voor safety updates. Experimenteren met team groottes, ALS er een tijdrit in moet, dan ajb goed lang (of team TT). Geen watts op de fietscomputers, geen bevoorrading langs het parcours.
Belangrijkste is (IMO) dat alle grote rondes veel te veel hoogtemeters hebben tov 15-30 jaar geleden. Met de huidige hoeveelheid klimmen wint de sterkste klimmet in principe 9 van de 10x het algemeen klassement.
En kennelijk vindt men dat toch het belangrijkste.
Verder, in mijn beleving waren de etappes vroeger juist altijd veel heftiger. Er staat me een bergetappe bij van 260 km naar Pamplona in de Tour van 96 als voorbeeld.
Ik vind de Tour juist minder interessant om te volgen. Dat ligt overigens niet aan het format. Er zijn maar 2 renners/ploegen relevant. De rest doet voor spek en bonen mee. En Vingegaard heeft alleen kans als Pogacar niet 100% is. Het kan mij weinig boeien om Vlab 3 uur op kop te zien rijden waarna Pogi nog even een solo doet. Niet echt een interessant kijkspel.Chelseamarre123 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:00:
[...]
Snap je hele redenering niet hoor. TDF is al jaren net super leuk om volgen. Veel afwisseling en weinig saaie sprint ritten.
Maar eigenlijk vind ik de hele koers minder interessant momenteel. Ik volg ook veel kleinere koersen. Staat UAE aan de start, hoef je de koers al niet te volgen. Dan wint een van hun renners. Het is vast heel knap allemaal maar wat renners als Del Toro en Jan Christen te zoeken in koersen tegen halve amateurs snap ik weinig van.
En sowieso is de manier van koersen minder interessant geworden. Oh kijk daar gaat Pogi of Vd Poel op 80km weer solo. Koers voorbij. Slaapverwekkend gewoon.
De Giro en Vuelta waren de afgelopen 30 jaar juist vele malen mooier dan de tour. Juist omdat daar nog wel eens onvoorspelbare dingen gebeurde en er veel meer strijd was. Maar ook daar hoef je zonder super team niet meer aan te komen.
Eigenlijk heeft de sport wat dat betreft ook gewoon een budget/salary cap nodig om de sport in de breedte gezonder te maken.
Maar dat is toch al jaren zo. Er is altijd een dominante ploeg of renner geweest in grote rondes.Kist schreef op zondag 14 september 2025 @ 00:21:
[...]
Ik vind de Tour juist minder interessant om te volgen. Dat ligt overigens niet aan het format. Er zijn maar 2 renners/ploegen relevant. De rest doet voor spek en bonen mee. En Vingegaard heeft alleen kans als Pogacar niet 100% is. Het kan mij weinig boeien om Vlab 3 uur op kop te zien rijden waarna Pogi nog even een solo doet. Niet echt een interessant kijkspel.
Maar eigenlijk vind ik de hele koers minder interessant momenteel. Ik volg ook veel kleinere koersen. Staat UAE aan de start, hoef je de koers al niet te volgen. Dan wint een van hun renners. Het is vast heel knap allemaal maar wat renners als Del Toro en Jan Christen te zoeken in koersen tegen halve amateurs snap ik weinig van.
En sowieso is de manier van koersen minder interessant geworden. Oh kijk daar gaat Pogi of Vd Poel op 80km weer solo. Koers voorbij. Slaapverwekkend gewoon.
De Giro en Vuelta waren de afgelopen 30 jaar juist vele malen mooier dan de tour. Juist omdat daar nog wel eens onvoorspelbare dingen gebeurde en er veel meer strijd was. Maar ook daar hoef je zonder super team niet meer aan te komen.
Eigenlijk heeft de sport wat dat betreft ook gewoon een budget/salary cap nodig om de sport in de breedte gezonder te maken.
Je vindt Indurain een klimmer?Blik1984 schreef op zondag 14 september 2025 @ 00:02:
[...]
Eigenlijk wint er toch altijd een klimmer? Soms is er een uitzondering in de vorm van een iets minder goede klimmer die dan vervolgens uitblinkt in tijdrijden (Indurain bijvoorbeeld). Maar verder is het toch altijd een klimmer die wint?
Verder, in mijn beleving waren de etappes vroeger juist altijd veel heftiger. Er staat me een bergetappe bij van 260 km naar Pamplona in de Tour van 96 als voorbeeld.
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21