... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Snap je niet zo? Van Aert en VDP zijn geen maatstaf. Die staan/stonden gewoon ver boven de rest uit.Fisico schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:06:
Wel schattig dat het op de Belg ging over de jonge spriet Nys. Die stond alleen wel op een podium met twee gasten die op zijn leeftijd al de titel hadden. Dus zo bijzonder is zijn prestatie nou ook weer niet.
Nys heeft gewoon een fantastisch seizoen achter de rug met 2 titels en nu een 3de plek op het WK wat gewoon het hoogst haalbare was.
Dat is ook geen eerlijke vergelijking. Hij crosst tegen de 2 grootmeesters van het hedendaagse (en misschien wel van de afgelopen decennia).Fisico schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:06:
Wel schattig dat het op de Belg ging over de jonge spriet Nys. Die stond alleen wel op een podium met twee gasten die op zijn leeftijd al de titel hadden. Dus zo bijzonder is zijn prestatie nou ook weer niet.
Mooi podium. Jammer voor wca, maar dan had hij meer moeten crossen zodat hij een betere startpositie had. Wel fenomenaal hoe die dan naar de 2e plaats rijdt!
Dat is zo'n beetje zeggen dat Evenepoel zijn palmares niet bijzonder is want Pogacar had op dezelfde leeftijd veel meer gewonnenFisico schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:06:

Als je iets met mtb wilt...dfbt schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:17:
nog eentje en dan stoppen met cross?
Ik zou zeggen dat hij in ieder geval nog een poging of 3-4 heeft om die 8e te halen. Dat moet te doen zijn (hij is afgelopen maand 30 geworden). Daarna misschien tijd om het eens anders te doen, hooguit als hobby nog een paar crossen meepakken.
Kan dat wel? Gemiddeld is dit toch extreem.Ypuh schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:58:
Pff, wie denkt dat MvdP het rustig aan kon doen tijdens het afgelopen WK: De gemiddelde hartslag van een wereldkampioen veldrijden? Mathieu van der Poel deelt foto met data na koers
[Afbeelding]
dit kan wel hoor..Chelseamarre123 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:53:
[...]
Kan dat wel? Gemiddeld is dit toch extreem.
Ik heb eens een oefenkoers gedaan en 40 minuten meegedaan met wat gasten. Gemiddelde hartslag over 40 minuten was toen 187 ofso

Ik liet me gister influisteren dat zijn max HR rond de 220 zit. Daar zit je dan gemiddeld 30 slagen onder, dan is het hoog maar niet extreem.Chelseamarre123 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:53:
[...]
Zonder verdere context zegt die 191 vrij weinig.
Staat in dat artikel dat ze zonder fietscomputer rondrijden, zie inderdaad geen computertje aan de sturen. Had eigenlijk wel verwacht dat ze wattages zouden willen meten, zeker voor de analyse erna.Ypuh schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:58:
Pff, wie denkt dat MvdP het rustig aan kon doen tijdens het afgelopen WK: De gemiddelde hartslag van een wereldkampioen veldrijden? Mathieu van der Poel deelt foto met data na koers
[Afbeelding]
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
De meesten rijden met een Garmin Forerunner 965 heb ik al gezien, behalve MvdP die rijdt met Richard Mille, een horloge van € 300k, wellicht om de sponsors tevreden te stellen en moet hij uitwijken naar een onding zoals Whoop, wat ook gesponserd is... en totaal geen correcte HR waardes meet.KW25 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:40:
[...]
Staat in dat artikel dat ze zonder fietscomputer rondrijden, zie inderdaad geen computertje aan de sturen. Had eigenlijk wel verwacht dat ze wattages zouden willen meten, zeker voor de analyse erna.
N=1, maar ja dat kan. Ik noteerde vorig jaar ook 190 gemiddeld over een halve marathon. Net onder de 1:30, dus ook nog langer dan MVDP. Een hoge max hartslag en hoge omslagpunten maken dit gewoon mogelijk. Twee maatjes die mee waren liepen ongeveer net zo hard op 145 gemiddeld en 201 gemiddeldChelseamarre123 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:53:
[...]
De absolute waardes kunnen sterk verschillen van persoon tot persoon, dus daar kan je niet zoveel mee vergelijken.
Alles gemeten met een borstband trouwens, dus een stuk zuiverder dan met een optische meting op de pols van zijn Whoop.
If you can see, look. If you can look, observe
Eerlijk gezegd denk ik dat het hem weinig uitmaakt. Tijdens de wedstrijd kan ik me niet voorstellen dat er een veldrijder is die op zijn horloge kijkt (of fietscomputer zouden ze die hebben) om in de juiste zones te blijven. Je doet gewoon wat nodig is... En ik schat zo dat ie vanuit alle trainingsuren exact weet hoe hard / diep ie gegaan is tijdens zo'n wedstrijd, dus voor achteraf is het ook niet heel interessant.RigolleM schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:49:
[...]
De meesten rijden met een Garmin Forerunner 965 heb ik al gezien, behalve MvdP die rijdt met Richard Mille, een horloge van € 300k, wellicht om de sponsors tevreden te stellen en moet hij uitwijken naar een onding zoals Whoop, wat ook gesponserd is... en totaal geen correcte HR waardes meet.
Ja, je hebt een minigat in de data. Maar ach.
If you can see, look. If you can look, observe
Als ik het goed voor heb, kan hij in de home town van zijn vader zijn tiende wk halen (als alles naar plan verloopt. Denk dat zoiets ook wel een doel kan zijn. Zoals ik hem nu bezig zie, zou dat wel eens kunnen lukkendfbt schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:17:
nog eentje en dan stoppen met cross?
Je kunt idd niet van persoon tot persoon vergelijken.Roozzz schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:49:
[...]
N=1, maar ja dat kan. Ik noteerde vorig jaar ook 190 gemiddeld over een halve marathon. Net onder de 1:30, dus ook nog langer dan MVDP. Een hoge max hartslag en hoge omslagpunten maken dit gewoon mogelijk. Twee maatjes die mee waren liepen ongeveer net zo hard op 145 gemiddeld en 201 gemiddeld![]()
De absolute waardes kunnen sterk verschillen van persoon tot persoon, dus daar kan je niet zoveel mee vergelijken.
Alles gemeten met een borstband trouwens, dus een stuk zuiverder dan met een optische meting op de pols van zijn Whoop.
Daarom kun je het beste MvdP’s Strava data erbij pakken toen hij vermogen en hr ook nog volledig deelde.
Zijn piek HR in de RVV 2022, dus het absolute maximum dat hij die dag voor 1 seconde haalde bij een max effort als de Paterberg, Oude Kwaremont etc, was 189.
Sure, veel langere rit, veel meer vermoeidheid, minder explosief etc. Dus in frisse toestand en met een cross van 1 uur zal hij wel iets hogere max hr halen. Maar een gemiddelde van 191 is zeer onrealistisch obv z’n andere datapunten.
https://www.bicycling.com...zen-mathieu-van-der-poel/
https://www.wielerflits.n...kkende-data-van-de-ronde/
Dit dus, maximale hartslag is nog iets anders dan gemiddelde. Maximale hartslag kan je maar even aanhouden.Requiem19 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:18:
[...]
Je kunt idd niet van persoon tot persoon vergelijken.
Daarom kun je het beste MvdP’s Strava data erbij pakken toen hij vermogen en hr ook nog volledig deelde.
Zijn piek HR in de RVV 2022, dus het absolute maximum dat hij die dag voor 1 seconde haalde bij een max effort als de Paterberg, Oude Kwaremont etc, was 189.
Sure, veel langere rit, veel meer vermoeidheid, minder explosief etc. Dus in frisse toestand en met een cross van 1 uur zal hij wel iets hogere max hr halen. Maar een gemiddelde van 191 is zeer onrealistisch obv z’n andere datapunten.
https://www.bicycling.com...zen-mathieu-van-der-poel/
https://www.wielerflits.n...kkende-data-van-de-ronde/
Een Froome had tijdens de zware etappes in de Tour maar een HR van 135-140 ofzo, dus het verschilt per persoon. Had ook verwacht dat MvdP wel wat lager zou zitten, maar dit was dus gewoon een maximale inspanning en hij heeft de inhoud om het vol te houden.
Lijkt me eerder om maximale hartslag te gaan en niet om gemiddelde. Lijkt me ook een pak logischer. Ook gezien hij al na 1 ronde al een serieuze voorsprong heeft en hij niet voluit moest gaan continu.
Fietscomputer is ook wel een gedoetje met elke (halve) ronde een fietswisselKW25 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:40:
[...]
Staat in dat artikel dat ze zonder fietscomputer rondrijden, zie inderdaad geen computertje aan de sturen. Had eigenlijk wel verwacht dat ze wattages zouden willen meten, zeker voor de analyse erna.
Ze rijden vaak met een fietscomputer op de polsBreadFan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:12:
[...]
Fietscomputer is ook wel een gedoetje met elke (halve) ronde een fietswissel
Behalve WvA, die verloor hem ergens in het rondje.
Was idd even vergeten dat mogelijk was je power ed op zo'n sportwatch te zien.Requiem19 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Ze rijden vaak met een fietscomputer op de pols.
Behalve WvA, die verloor hem ergens in het rondje.
Denk daarnaast ook dat die whoop van 191 idd de max hr was.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Dit is inderdaad normaal. Dit is ook mijn gemiddelde bij zware wedstrijden.Chelseamarre123 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:53:
[...]
Na tweede dag op rij dat het peloton oog in oog staat met een auto op hun weg.
[ Voor 22% gewijzigd door Kenhas op 07-02-2025 15:07 ]
Terecht dat ze uit koers stappen. Veel te gevaarlijk op deze manier.Kenhas schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:07:
Acht ploegen afgestapt in de Ster van Besseges :https://sporza.be/nl/2025/02/07/-dit-is-onaanvaardbaar-opnieuw-auto-op-parcours-ster-van-besseges-meerdere-ploegen-passen-voor-herstart~1738929800553/
Na tweede dag op rij dat het peloton oog in oog staat met een auto op hun weg.
Heerlijk inderdaad dat die terug is na die doodssmak. Vraag me nog steeds af waar die zou staan moest die volledig fit gebleven zijn en dat ongeval niet hebben gehad.TheekAzzaBreek schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:47:
Goed om te zien dat Bernal lekker op dreef lijkt. Dikke gunfactor voor die man.
En oh, wat een leuk sfeertje daar
The people in Bucaramanga going crazy for Egan LOL! 😅🇨🇴 Such a shame that Tour Colombia was cancelled again this year by the way...Middle East is ok but they don't have this. #NacionalesRuta2025 pic.twitter.com/26UlRqdD9N
— Mihai Simion (@faustocoppi60) 9 februari 2025
Hij is verder wars van alle aandacht, des te mooier om te zien dat hij zich nu terug weet te knokken.
https://cycling.today/ega...-at-home-with-my-animals/
Is het al Koers?
Deze vraag stelt iedere wielerliefhebber regelmatig. Wanneer begint nu de Omloop? Waar en wanneer rijdt Pogacar tegen Vingegaard?
In wat voor weer rijden ze? Waar is die koers eigenlijk?
Op al deze vragen, en nog veel meer, is er nu een antwoord. Kijk op IsHetAlKoers.nl Een nieuwe site gemaakt door en voor liefhebbers van de koers.
Alle informatie centraal op één plaats, ook MTB, Gravel en Cross (vanaf seizoen 25/26).
Kijk gerust rond. Smartphone/tablet of PC.... alles is gratis uiteraard, geen inlog nodig, geen reclame maar een donatie is natuurlijk altijd welkom...we houden wel van een biertje 😃🍻
Mijn eerste ingeving als ik je eerste zin lees is 'rot op met je advertentie', maar dat neem ik direct terug. Dit overzicht is geniaal!SamFox schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:25:
Ik weet niet of ik het mag posten, maar we hebben een belangeloze niet-commerciele website gemaakt voor de koersliefhebber:
Is het al Koers?
Deze vraag stelt iedere wielerliefhebber regelmatig. Wanneer begint nu de Omloop? Waar en wanneer rijdt Pogacar tegen Vingegaard?
Op al deze vragen, en nog veel meer, is er nu een antwoord. Kijk op IsHetAlKoers.nl Een nieuwe site gemaakt door en voor liefhebbers van de koers.
Alle informatie centraal op één plaats, ook MTB, Gravel en Cross (vanaf seizoen 25/26).
Kijk gerust rond. Smartphone/tablet of PC.... alles is gratis uiteraard, geen inlog nodig, geen reclame maar een donatie is natuurlijk altijd welkom...we houden wel van een biertje 😃🍻
Het is elke keer zoeken welke B of C-koers er is, waar/hoe laat die uitgezonden wordt, en wanneer het seizoen nou écht begint. Heb al wel eens op zondag klaargezeten voor MSR of Strade. Wielerflits levert vaak het beste overzicht, maar is altijd weer zoeken naar dat specifieke bericht en veel verder dan komend weekend kom je niet. PCS is informatie-overload en het nieuwe HBO Max is helemaal een drama.
De site kan nog beter als je ook de starttijd van de uitzending en zender (Eurosport, NOS, Sporza of anders) er bij kunt zetten (i.i.g. voor grote wedstrijden). Tour of Oman werd bijv. niet uitgezonden door Eurosport. En leuk om te zien dat de dames er ook al tussen staan!
Simpel en goed! Deze hou ik in de gatenSamFox schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:25:
Ik weet niet of ik het mag posten, maar we hebben een belangeloze niet-commerciele website gemaakt voor de koersliefhebber:
Is het al Koers?
Leuke site! Op mijn laptop doet hij het alleen niet, op m'n mobiel wel.SamFox schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:25:
Is het al Koers?
Over 100 dagen staat Veenendaal - Veenendaal nog genoemd. Die gaat dit jaar niet door.
Veenendaal... ja die gaat niet meer door. wilde iets gaan doen om die er wel op te laten staan, maar aaan te geven dat die cancel is.
Andere ideeen altijd welkom....
Die H2H pagina is een vondst. Een 'op TV' knop zou ook welkom zijn, als Eurosport z'n data tenminste wil afgeven.
'Over 100 dagen' zegt niet zoveel. Ik zou dan gewoon een beetje de hype/klassieke momenten op de kalender volgen. Wanneer is WK Cyclocross, Tour Down Under, wanneer de officiele start van het voorjaar (De Omloop), wanneer is Strade, De Ronde, Roubaix, Giro/Tour/Vuelta, WK wegwedstrijd etc.SamFox schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:25:
Veenendaal... ja die gaat niet meer door. wilde iets gaan doen om die er wel op te laten staan, maar aaan te geven dat die cancel is.
Andere ideeen altijd welkom....
Variatie daarop is misschien wanneer is de eerstvolgende clash tussen de grote 6 (of ten minste 3 van de grote 6). Ik denk dat je ook wel wat naamsbekendheid kan krijgen bij de verschillende podcasts als je inspeelt op actualiteiten: 'Dagen na rug', 'IsWoutGeblesseerd', 'Einde van het zwarte gat', een paar grote cyclo's zoals de Marmotte etc.
- eurosport staat er bij, ben er nog mee bezigTheekAzzaBreek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:26:
Heel leuk.
Die H2H pagina is een vondst. Een 'op TV' knop zou ook welkom zijn, als Eurosport z'n data tenminste wil afgeven.
- strava groep gemaakt en pagina voor toegevoegd
- formulier voor opmerkingen en ideeën toegevoegd
- nieuws pagina, nu ook met updates van de site erbij in 2e kolom
[ Voor 7% gewijzigd door SamFox op 15-02-2025 20:05 ]
Gisteren sleutelbeen gebrokenTheekAzzaBreek schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:47:
Goed om te zien dat Bernal lekker op dreef lijkt. Dikke gunfactor voor die man.

Mooie pogingSamFox schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:25:
Is het al Koers?
Nog beetje werk aan details zoals Van Aert in plaats van Aert. Aan de V.I.P pagina is er nog wel wat werk (tip, je kunt de pagina die je wilt opvragen bij PCS scrapen om mooie resultaten te hebben), weer pagina kan misschien iets beter getoond worden, ... Maar zeker een goede poging.
Deze vond ik wel grappig:
staat bekend om zijn klassieke kasseistroken en korte, steile hellingen, ook wel "hellingen" genoemd
[ Voor 3% gewijzigd door Chelseamarre123 op 19-02-2025 19:51 ]
Algarve is toch wel een redelijk serieuze voorbereidingskoers, dus zoiets zou echt niet mogen gebeuren.
Edit: Overwinning van Ganna geschrapt. Ergens wel begrijpelijk, maar 190km voor niks gekoerst, lol.
[ Voor 18% gewijzigd door Ypuh op 19-02-2025 19:51 ]
Riders go the WRONG way and Ganna takes the win on the opening stage of the Volta Algarve! 😮 pic.twitter.com/zp474DBeyz
— Eurosport (@eurosport) 19 februari 2025
[ Voor 7% gewijzigd door Gynnad op 19-02-2025 20:16 ]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Als je voor het echie mee wil doen in een massasprint dan heb je toch tenminste de laatste 5 km grondig bekeken?
WTFGynnad schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:15:
Wat een amateurisme inderdaad (klikken voor filmpje)
[Embed]

Do { Ping } while ( LOL )
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Voor zover ik heb gezien was het sowieso een onlogisch geheel en hadden ze de aanloop naar die rotonde via links moeten doen. Je zag wel hoe Ganna de rotonde moest nemen, redelijk in de remmen en dan een haakse bocht naar rechts om de linkerbaan te kunnen pakken. Het zal voor afvoer van motoren en auto's logisch zijn geweest maar anders had die rechterbaan gewoon met hekken afgesloten moeten zijn.La1974 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:43:
Ook wel amateuristisch dat er geen goede beelden van boven zijn, terwijl er wel een helikopter was. Het is lastig te zien hoe het nu echt mis ging, vind ik.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
thanks.... mooie feedback.Kenhas schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:56:
[...]
Mooie pogingMoet toegeven dat mijn eerste idee iets was van "wie steekt hier nu tijd in. Er zijn al zoveel sites". Maar ga ik toch even in mijn favorieten zetten. Zoals hierboven al gezegd, die H2H pagina vind ik wel goed gevonden. Nu nog op een naam tag kunnen klikken da je direct het overzicht krijgt van de wedstrijden die worden gereden door die renner.
Nog beetje werk aan details zoals Van Aert in plaats van Aert. Aan de V.I.P pagina is er nog wel wat werk (tip, je kunt de pagina die je wilt opvragen bij PCS scrapen om mooie resultaten te hebben), weer pagina kan misschien iets beter getoond worden, ... Maar zeker een goede poging.
Deze vond ik wel grappig:
[...]
Overigens wat je vraagt kan al op de pagina alle koersen... gewoon klikken op je renner tag :
/f/image/uD34G2jBmtDGE6rJ50HDyaMI.png?f=fotoalbum_large)
Dat het in Portugal gebeurt verbaasd mij dan weer niets. Om het hele land maar meteen over één kam te scheren, wat een chaoten kunnen dat zijn zeg. Waarschijnlijk had er iemand zijn siësta nog niet helemaal uitgeslapen.cbr600f4i schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:03:
[...]
Voor zover ik heb gezien was het sowieso een onlogisch geheel en hadden ze de aanloop naar die rotonde via links moeten doen. Je zag wel hoe Ganna de rotonde moest nemen, redelijk in de remmen en dan een haakse bocht naar rechts om de linkerbaan te kunnen pakken. Het zal voor afvoer van motoren en auto's logisch zijn geweest maar anders had die rechterbaan gewoon met hekken afgesloten moeten zijn.
https://www.wielerflits.n...-parcours-zonder-politie/
Only fools are enslaved by time and space.
Ze hebben destijds in de diepte geïnvesteerd in wielrennen, van kids events als dikke banden races tot een WT ploeg, en ze lijken dat u weer te gaan doen. Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn, toch?
Voor de wielersport is dit zeker goed, en al helemaal voor de Nederlandse wielersport.TheekAzzaBreek schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 00:29:
Mooi dat Rabo terugkeert in de sport.
Ze hebben destijds in de diepte geïnvesteerd in wielrennen, van kids events als dikke banden races tot een WT ploeg, en ze lijken dat u weer te gaan doen. Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn, toch?
Al vind ik het wel een bijzonder moment. De reden dat ze er destijds uitgestapt zijn is uiteraard duidelijk.
En juist de afgelopen paar jaar vind ik de wielersport weer wat 'verdachter' overkomen dan de jaren daarvoor, vanwege opmerkelijke prestaties van sommige renners.
Wat je misschien mee moet nemen is dat iedereen een stuk harder rijdt dan pakweg vijf jaar geleden, niet alleen die paar hypertalenten. Voor een indruk van hoeveel er is veranderd is dit wel een aardig begin.
[ Voor 4% gewijzigd door TheekAzzaBreek op 27-02-2025 12:43 ]
Het probleem is daf we in de jaren 90 en jaren ‘00 precies hetzelfde horen.TheekAzzaBreek schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:43:
Als je niet zo goed op de hoogte bent van de enorme ontwikkeling van materiaal, voeding, hoogtestages, training en dergelijken snap ik die achterdocht wel.
Wat je misschien mee moet nemen is dat iedereen een stuk harder rijdt dan pakweg vijf jaar geleden, niet alleen die paar hypertalenten. Voor een indruk van hoeveel er is veranderd is dit wel een aardig begin.
‘Nothing to see here, het trainen, materiaal en de voeding is nu veel beter! Daarom fietsen we zo hard’.
Ik geloof deze keer ook wel (net als toen trouwens 😉) dat het waar is. Maar het blijft moeilijk om het op waarde te schatten.
Ik denk dat veel wantrouwen nu voortkomt uit de geschatte w/kg cijfers die veel hoger zijn dan uit het dopingtijdperk. Ik vraag me echter af of die schattingen nog accuraat zijn, aangezien ze uitgaan van de VAM en die mede beinvloed wordt door bijv de lagere rolweerstand van moderne banden.
Ik volg het wielrennen al decennia meer dan op de voet, dus de evolutie is mij bekend.TheekAzzaBreek schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:43:
Als je niet zo goed op de hoogte bent van de enorme ontwikkeling van materiaal, voeding, hoogtestages, training en dergelijken snap ik die achterdocht wel.
Het zijn juist die 'hypertalenten' waardoor de achterdocht weer toeneemt. Geslaagde aanvallen op tig kilometer van de meet, groene trui-dragers die bergetappes winnen en/of een concurrent van hun kopman op de laatste berg lossen. Ik heb geen idee of er nog een dopingcultuur is in het wielrennen, maar de hierboven beschreven situaties, in combinatie met de vuile geschiedenis van de sport, en het nog steeds aanwezig zijn van ' besmette' namen uit die geschiedenis in andere rollen binnen wielerploegen, ik snap dat er op zijn minst wat fronsend gekeken wordt naar de sport.
Het grote verschil met toen is (naast gevorderde wetenschap) data.Requiem19 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:57:
Het probleem is daf we in de jaren 90 en jaren ‘00 precies hetzelfde horen.
‘Nothing to see here, het trainen, materiaal en de voeding is nu veel beter! Daarom fietsen we zo hard’.
Ik geloof deze keer ook wel (net als toen trouwens 😉) dat het waar is. Maar het blijft moeilijk om het op waarde te schatten.
Ik denk dat veel wantrouwen nu voortkomt uit de geschatte w/kg cijfers die veel hoger zijn dan uit het dopingtijdperk. Ik vraag me echter af of die schattingen nog accuraat zijn, aangezien ze uitgaan van de VAM en die mede beinvloed wordt door bijv de lagere rolweerstand van moderne banden.
Er wordt nu zo veel en zo accuraat gemeten, dat er heel specifiek voor die renner in deze fase van de trainingsopbouw naar die prestatiepiek toegewerkt kan worden. En dat begint ook al op heel jonge leeftijd.
Dat maakt een incrementeel verschil tov pak hem beet 7-8 jaar terug, de echte game imo changer is van max 60gr carbs/uur naar 120-150.TheekAzzaBreek schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:16:
[...]
Het grote verschil met toen is (naast gevorderde wetenschap) data.
Er wordt nu zo veel en zo accuraat gemeten, dat er heel specifiek voor die renner in deze fase van de trainingsopbouw naar die prestatiepiek toegewerkt kan worden. En dat begint ook al op heel jonge leeftijd.
De ontwikkeling in banden RR wordt ook te weinig genoemd vind ik. Bijv de RR van de Corsa Pro Speed (TT) is bijv 6 watt per band, terwijl een band uit de jaren ‘00 eerder rond de 15watt per band zat, zeker omdat ze veel te hoge druk gebruikten en te smal etc.
Maar wat @zacht zegt volg ik ook wel. De UAE leiding bestaat voor groot deel uit ex dopingzondaars en toevallig rijdt iedereen daar ineens knijterhard. En dan rijdt Pogi ook nog eens een klap harder dan wie dan ook.
Een geschat FTP van 442watt bij 62-63kg is gewoon insane en nog nooit vertoond.
Waar anderen het saai vinden, kan ik echt genieten van het machtsvertoon van Pogacar. Dat neemt niet weg dat ik al lang genoeg wielrennen kijk (sinds ~1980) om te beseffen dat het raar zou zijn als ik dit niet een beetje verdacht zou vinden.Requiem19 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:28:
[...]
Maar wat @zacht zegt volg ik ook wel. De UAE leiding bestaat voor groot deel uit ex dopingzondaars en toevallig rijdt iedereen daar ineens knijterhard. En dan rijdt Pogi ook nog eens een klap harder dan wie dan ook.
En dan hebben we het alleen nog maar over de rolweerstand van het materiaal zelf, nog niet eens over het vibratieverlies van 21mm banden op weet-ik-hoeveel barRequiem19 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:28:
[...]
De ontwikkeling in banden RR wordt ook te weinig genoemd vind ik. Bijv de RR van de Corsa Pro Speed (TT) is bijv 6 watt per band, terwijl een band uit de jaren ‘00 eerder rond de 15watt per band zat, zeker omdat ze veel te hoge druk gebruikten en te smal etc.
...
Een geschat FTP van 442watt bij 62-63kg is gewoon insane en nog nooit vertoond.
Juist dat "geschat" is in bredere zin precies wat deze sport juist niet nodig heeft: geheimzinnigheid over data.TheekAzzaBreek schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:16:
[...]
Het grote verschil met toen is (naast gevorderde wetenschap) data.
Voorop gesteld: ik geloof zeer sterk in technologische verbeteringen en "onschuldig tot tegendeel bewezen".
Ze (renners, ploegen) kunnen héél veel vraagtekens wegnemen door vermogensdata te publiceren. Nu heb ik het idee dat, vooral bij de grotere teams van de afgelopen jaren (denk Jumbo/VLAB, UAE, Ineos, Quick-Step), ze daar actief bezig zijn om hun atleten hun vermogen te laten verbergen (Strava natuurlijk als bekendste voorbeeld). Dat wekt argwaan.
Nu wordt dat allemaal weggemoffeld onder het motto "geheim trainingsplan" o.i.d.
Informaticus of vakkundig Googler?
Vind dit echt zo'n ongefundeerde onzin hé. Stop daar gewoon mee. Er zijn zóveel wetenschappelijke en logische verklaringen voor de huidige prestaties, en slechts een onderbuikgevoeltje wat daar tegenover staat. Om te beginnen rijden de toppers zelden nog tegen elkaar, en zie je dat renners weer een echt specialisme hebben. Alleen daardoor al worden prestaties ontzettend uitvergroot.zacht schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:42:
En juist de afgelopen paar jaar vind ik de wielersport weer wat 'verdachter' overkomen dan de jaren daarvoor.
De top is juist super breed momenteel. Je ziet renners als Bardet (veteraan) en van den Broek (talent), Jan Cristensen, Isaac Del Torro, Ayuso, Kooij, Nys en noem ze allemaal maar op juist de ene na de andere uitschieter maken. Oké, ze redden het niet tegen de kleinzoon van Poulidor en zonen van meervoudig monumenten en WK winnaars, maar je kunt voorzichtig stellen dat die zowel genetisch als in begeleiding van jongs af aan een streepje voor hebben. Kan nog wel een paar kantjes volschrijven met argumentatie, maar vind het gewoon vuil om direct weer doping aan de naam Rabobank te plakken.
In tegenstelling tot jou vind ik die lange solo's dan wel weer extreem saai.
[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 27-02-2025 18:33 ]
En dat hebben ze kunnen doen omdat ze veel meer zijn gaan meten, en zo de grenzen hebben kunnen opzoeken.Requiem19 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:28:
Dat maakt een incrementeel verschil tov pak hem beet 7-8 jaar terug, de echte game imo changer is van max 60gr carbs/uur naar 120-150.
Materiaal: dito. Windtunnel testen waren 10 jaar geleden bijzonder, inmiddels standaard praktijk voor zowel renners als materiaal. Etc.
18 mm @ 10 bar was het ding toen ik nog veel fietste :TheTinusNL schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:54:
En dan hebben we het alleen nog maar over de rolweerstand van het materiaal zelf, nog niet eens over het vibratieverlies van 21mm banden op weet-ik-hoeveel bar
Maar het is ook concurrentiegevoelige data. Niet alleen vanwege de kale wattages, maar over de tijd gezien vertelt het veel over de trainingsstrategie en in welke periodes ze willen pieken. Het filmpje dat ik eerder linkte illustreert dat wel een beetje. De man legt wel uit hoe de training wordt opgebouwd (en verrassend: dat ze juist minder zijn gaan trainen, maar veel specifieker), maar juist niet hoe lang die fasen zijn, of de timing ten opzicht van een geplande piek.TheTinusNL schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:54:
Ze (renners, ploegen) kunnen héél veel vraagtekens wegnemen door vermogensdata te publiceren. Nu heb ik het idee dat, vooral bij de grotere teams van de afgelopen jaren (denk Jumbo/VLAB, UAE, Ineos, Quick-Step), ze daar actief bezig zijn om hun atleten hun vermogen te laten verbergen (Strava natuurlijk als bekendste voorbeeld). Dat wekt argwaan.
Nu wordt dat allemaal weggemoffeld onder het motto "geheim trainingsplan" o.i.d.
Dus dat ze die data niet allemaal aan iedereen willen laten zien snap ik wel. Thijs Z. heeft wel eens verteld over welke ploegen de data aan journalisten laten zien en welke niet. (Visma wel, de rest weet ik niet meer zeker). Alleen de data van racedagen publiceren zou misschien nog wel haalbaar kunnen zijn. Die data is al redelijk in te schatten, zeker als je daar eigen rijders tussen hebt rijden waar je wel alles van kan zien.
Vind net dat er minder specialisatie is.Ypuh schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:28:
[...]
Vind dit echt zo'n ongefundeerde onzin hé. Stop daar gewoon mee. Er zijn zóveel wetenschappelijke en logische verklaringen voor de huidige prestaties, en slechts een onderbuikgevoeltje wat daar tegenover staat. Om te beginnen rijden de toppers zelden nog tegen elkaar, en zie je dat renners weer een echt specialisme hebben. Alleen daardoor al worden prestaties ontzettend uitvergroot.
De top is juist super breed momenteel. Je ziet renners als Bardet (veteraan) en van den Broek (talent), Jan Cristensen, Isaac Del Torro, Ayuso, Kooij, Nys en noem ze allemaal maar op juist de ene na de andere uitschieter maken. Oké, ze redden het niet tegen de kleinzoon van Poulidor en zonen van meervoudig monumenten en WK winnaars, maar je kunt voorzichtig stellen dat die zowel genetisch als in begeleiding van jongs af aan een streepje voor hebben. Kan nog wel een paar kantjes volschrijven met argumentatie, maar vind het gewoon vuil om direct weer doping aan de naam Rabobank te plakken.
In tegenstelling tot jou vind ik die lange solo's dan wel weer extreem saai.
Pogacar rijd alles en wint ook alles. Van Aert en VDP proberen ook een pak meer. (Luik, WK met enorme hoogtemeters, bergritten, sprints)
Zo los uit het hoofd types als Contador, Froome, Armstrong. Die focuste gewoon een jaar lang op de grote rondes en waren nergens in eendagskoersen of focusten daar niet op.
Gilbert, Valverde, Rodriguez, Boonen, Cancelara die hielden zich aan ofwel kassei voorjaar of Ardennen. Al durfde Gilbert de 2 wel aan maar was nooti 100% in beide momenten in 1 jaar.
De absolute top is helemaal niet breed. Je hebt Pogacar en daaronder VDP/Van Aert/ Evenepoel/ Vingegaard op hun terrein allen.
Pogacar moet je even wegdenken, maar daaronder kun je de winnaars van ieder monument/grote ronde wel bijna opschrijven door de specifieke kwaliteiten.Chelseamarre123 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:18:
De absolute top is helemaal niet breed. Je hebt Pogacar en daaronder VDP/Van Aert/ Evenepoel/ Vingegaard op hun terrein allen.
Verder is in mijn ogen de top wel gewoon breed. Pidcock, Merlier, Philipsen, Girmay, Milan, Pedersen etc. Enige issue is als er eentje van die groten meedoet en zich voor 100% focust op hun doel (Evenepoel in LBL, Pogi in Lombardije, Pidcock in Strade, MvdP in De Ronde, Pogi in de Tour etc.), dat die dus ook topfit aan de start verschijnen en de rest afhaakt. Het gat lijkt dan groter dan het is naar mijn mening. De enige die daar een beetje tegenin gaat is Pogi (in o.a. RVV, MSR en gaat zich mengen in de sprints etc).
Ook is de manier van koersen gewoon veranderd door de komst van data. Simpel gesteld; als je weet dat op dat parcours jouw relatief vermogen het hoogste is van iedereen, dan is het enige wat je hoeft te doen de groep uitdunnen (heb je teamgenoten voor), de slipstream breken (zwaarste stuk verschil maken) en vervolgens een hoger wattage rijden dan de overgebleven concurrenten. Daarom gaan ze ook allemaal zo vroeg aan. Niet omdat ze zoveel sterker zijn; maar als data aantoont dat je op het specifieke parcours 1/2% beter bent, je het meeste kans hebt om dat mano-a-mano uit te bouwen op een zo lang mogelijke afstand. Grote concurrenten hebben aangetoond zelden samen te werken.
Ben het wel eens dat het een beetje saai is dat steeds de zelfde renners winnen en de grote prijzen lijken te verdelen en de rest deze tactiek nog niet heeft weten te doorbreken (alleen Jumbo met Vingegaard in 2022/2023).
[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 28-02-2025 13:54 ]
Om 1 uur ff tennisles, daarna met trainingsbroek naar de bank, erg veel zin in.
Wat was vorig jaar toch een bizarre onvoorspelbare koers, met onze vriend Jan die de zege pakte. Terwijl iedereen dacht dat de groep van Aert en later nog Jorgensen ribbedebie waren.
v.d. Poel en Van Aert zijn de besten in het veld en dat zijn ze al van jongs af aan.
Op de weg kon v.d. Poel niet klimmen en hij kan dat nog steeds niet dus hij zal geen grote ronde winnen.
Dan heb je ook Pogačar, die was altijd al super goed en dat is beter geworden door hier al genoemde zaken zoals voeding en traingsvormen.
Het enige wat mij dan wel een beetje verbaasd is dat Pogačar 80 km solo kan rijden met al die andere toppers die met elkaar dat gat niet kunnen dichten.
Dat gaat tegen alle wielerwetten in maar misschien zijn wielerwetten wel vooral een mentale kwestie.
Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070
Denk dat het veel te maken heeft met de verwachtingen van de achtervolgende groep. Een deel ervan zal al het idee hebben van "hij is weer vertrokken, we gaan beginnen sparen om mooie ereplaats te halen", zelfs met nog 50km te gaan of zo. Ik heb nog niet veel gezien dat iedereen in de achtervolgende groep echt 100% geeft want daarmee geven ze hun eigen kansen op een podium op.DeeeJeee schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:38:
Het enige wat mij dan wel een beetje verbaasd is dat Pogačar 80 km solo kan rijden met al die andere toppers die met elkaar dat gat niet kunnen dichten.
Dat gaat tegen alle wielerwetten in maar misschien zijn wielerwetten wel vooral een mentale kwestie.
Alles gaat zo ongelooflijk hard de laatste jaren dat de meeste helpers het hebben gehad na 150km (om maar een getal te zeggen). Daarmee wordt het achtervolgingswerk meer en meer doorgeschoven naar de kopmannen zelf.
Maar dat is mijn perceptie. Kan verkeerd zijn
Dat zou ook kunnen ja.Kenhas schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:12:
Denk dat het veel te maken heeft met de verwachtingen van de achtervolgende groep. Een deel ervan zal al het idee hebben van "hij is weer vertrokken, we gaan beginnen sparen om mooie ereplaats te halen", zelfs met nog 50km te gaan of zo. Ik heb nog niet veel gezien dat iedereen in de achtervolgende groep echt 100% geeft want daarmee geven ze hun eigen kansen op een podium op.
Alles gaat zo ongelooflijk hard de laatste jaren dat de meeste helpers het hebben gehad na 150km (om maar een getal te zeggen). Daarmee wordt het achtervolgingswerk meer en meer doorgeschoven naar de kopmannen zelf.
Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070
In het veldrijden zie je dat ook wel als van de poel of van aert meerijden en vertrokken zijn, al speelt daarbij ook wel mee dat je solo vooraan betere lijnen kan rijden.Kenhas schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:12:
[...]
Denk dat het veel te maken heeft met de verwachtingen van de achtervolgende groep. Een deel ervan zal al het idee hebben van "hij is weer vertrokken, we gaan beginnen sparen om mooie ereplaats te halen", zelfs met nog 50km te gaan of zo. Ik heb nog niet veel gezien dat iedereen in de achtervolgende groep echt 100% geeft want daarmee geven ze hun eigen kansen op een podium op.
Het haalt zeker op de weg wel veel spanning weg als de achtervolgende groep besluit dat strijden om plaats twee en drie het hoogst haalbare is, want je zou inderdaad zeggen dat ze met goed samenwerken het gat toch moeten kunnen dichten. Ik kijk met dezelfde verbazing, ik geloof best dat generational talents (veel) meer kunnen verstouwen maar hoe groot het verschil nu is of lijkt, kan ik moeilijk bevatten.
Maar goed, zonder echte spanning om de eerste plaats is kijken naar exceptioneel talent ook mooi.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
In het veld zijn ze net tevreden als Van Der Poel weg rijdt. Dat betekent dat ze het zelf iets rustiger kunnen doen. Voor de demarrage zijn ze beetje verplicht om te blijven volgen. Niet dat ik mij daar iedere week mee bezig hou maar als je enkel kijkt naar rondetijden in het veldrijden, kan je perfect zien in welke ronde Van Der Poel weg gereden is. De rondetijd van de rest gaat met minimum tien tot twintig seconden omhoog.Ugchel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:04:
[...]
In het veldrijden zie je dat ook wel als van de poel of van aert meerijden en vertrokken zijn, al speelt daarbij ook wel mee dat je solo vooraan betere lijnen kan rijden.
Het haalt zeker op de weg wel veel spanning weg als de achtervolgende groep besluit dat strijden om plaats twee en drie het hoogst haalbare is, want je zou inderdaad zeggen dat ze met goed samenwerken het gat toch moeten kunnen dichten. Ik kijk met dezelfde verbazing, ik geloof best dat generational talents (veel) meer kunnen verstouwen maar hoe groot het verschil nu is of lijkt, kan ik moeilijk bevatten.
Maar goed, zonder echte spanning om de eerste plaats is kijken naar exceptioneel talent ook mooi.
Ik kan niet geloven dat Pogacar een groep kan afhouden met een Van Aert, Van Der Poel, Mohoric, Pollit, ... (beetje willekeurige namen) En toch gebeurt het. Zodra er één of twee beginnen speculeren, gaan de toppers ook niet meer verder doen.
Het is inderdaad wel zo dat er niet veel spanning meer inzit. Ik kan zeker genieten van een Pogacar die opeens alle registers open trekt maar het moet nu ook niet persé iedere wedstrijd, waar hij aan deelneemt, zo zijn
Stel de achtervolgende groep dacht iedereen ‘ik kan ms winnen’, dan gaan ze samen rijden. Zit MvdP / REV in die groep denken ze: zij moeten rijden want als ik ga meerijden winnen ze sowieso.
Daarom kwam de achtervolging bij het WK ook niet op gang.
Helemaal eens. Ik heb ook het idee dat de verschillen groter lijken dan ze zijn, door mentale aspecten.Kenhas schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:46:
Ik kan niet geloven dat Pogacar een groep kan afhouden met een Van Aert, Van Der Poel, Mohoric, Pollit, ... (beetje willekeurige namen) En toch gebeurt het. Zodra er één of twee beginnen speculeren, gaan de toppers ook niet meer verder doen.
Dat er renners bovenuitsteken is evident, maar neem het afgelopen WK of de OS. Met renners als WvA, MvdP, Evenepoel in de achtervolging, kun je mij niet wijsmaken dat ze Pogi 100km voor de meet niet terug kunnen halen. Zet daar nog een paar brommers a la Politt, Mohoric, Ganna, Pedersen enzo bij die zich eventueel opofferen, dan moet ook met data het tegendeel wel bewezen kunnen worden.
In de koersen dat de toppers tegen elkaar reden werd er wel gevolgd, maar was het ook wel hollen en stil staan. Ik zie de arm-gebaartjes van Evenepoel (die in mijn ogen wel de meest geschikte kandidaat is om zo'n gat dicht te rijden) nog voor me. Uiteindelijk is dat ook wat het wielrennen zo'n prachtige sport maakt, maar vorig jaar was wel saai t.o.v. de jaren daarvoor.
Ik heb geen idee waar ik naar heb zitten kijken, eigenlijk.
Die sprint was echt zo raar, hoezo ging ze op 1km al volop sprintte.TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:49:
De vrouwenkoers was echt idioot. Het leek wel een wandeletappe in een grote ronde: vluchters op een klein kwartiertje. En alleen FDJ deed nog z'n best om dat gat te verkleinen. Uiteindelijk een aankomst á deux, waar de sterkste sprinter op 1 km nog probeerde weg te springen, en verloor.
Ik heb geen idee waar ik naar heb zitten kijken, eigenlijk.
Had echt sowieso gewonnen als ze gewoon vanop en 250m had begonnen
Ik snap dat je begint met de dominante ploeg het werk op te laten knappen. Welke ploeg dat op het moment is weet niemand nog, maar dat terzijde. Maar als blijkt dat je vooraf bepaalde strategie geen winstkansen oplevert dan verzin je toch wat anders? Je rijdt toch niet om niet te verliezen? Voor mij zakt hier een hele generatie ploegleiders door het ijs.
Nou, er is een verschil tussen vol rijden of de vlucht onder controle houden.Horla schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:10:
Ik snap sdworx wel. De muur is bij de vrouwen op wat, 10km voor de streep? Waarom zou je vol rijden en de vlucht pakken als je weet dat er weinig kans is dat je kopvrouw op de muur Vollering kan volgen? Ik veronderstel dat hun tactiek altijd was om zo weinig mogelijk energie te verspillen zodat er zo veel mogelijk volk van de ploeg over de muur geraakt om daarna Wiebes nog zo dicht mogelijk te brengen.
FDJ en SDWorx hadden gewoon volwassen samen moeten rijden met 1 a 2 mannetjes en niet de kat uit de boom kijken en de vlucht 15 minuten geven.
Waarom? Who cares about Omloop?Chelseamarre123 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:20:
[...]
Nou, er is een verschil tussen vol rijden of de vlucht onder controle houden.
FDJ en SDWorx hadden gewoon volwassen samen moeten rijden met 1 a 2 mannetjes en niet de kat uit de boom kijken en de vlucht 15 minuten geven.
Dit is allemaal in het teken van de grote wedstrijden die nog gaan komen. M.i. een uitstekende en slimme investering van SDW.
Omloop is gewoon al een vrij belangrijke koers toch?Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:33:
[...]
Waarom? Who cares about Omloop?
Dit is allemaal in het teken van de grote wedstrijden die nog gaan komen. M.i. een uitstekende en slimme investering van SDW.
1 mannetje bij zetten was echt zo erg niet hoor van SDW.
Nu zag het er gewoon tenenkrommend uit omdat FDJ vond dat ze niet moesten rijden en SDW ook vonden dat het niet aan hun was en deden ze beide niks met dit als uitkomst.
Wie won Omloop 3 jaar terug? Geen idee…Chelseamarre123 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:39:
[...]
Omloop is gewoon al een vrij belangrijke koers toch?
1 mannetje bij zetten was echt zo erg niet hoor van SDW.
Nu zag het er gewoon tenenkrommend uit omdat FDJ vond dat ze niet moesten rijden en SDW ook vonden dat het niet aan hun was en deden ze beide niks met dit als uitkomst.
De investering van SDW is dat de rest van het peloton nu weet dat ze durven te verliezen. Gevolg is dat de rest nu wél gaat meerijden (en SDW dus ook) in de grote wedstrijden.
Slim gespeeld, Chapeau.
Zouden de mannen van kunnen leren.
Was pas echt slim geweest als ze de koers hadden gewonnen zonder te investeren. Nu is het gewoon een verloren dag. Niet gewonnen en niet getraind.Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:43:
[...]
Slim gespeeld, Chapeau.
Zouden de mannen van kunnen leren.
Nee, want dan had deze strategie juist niet gewerkt.GerbenBK schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:46:
[...]
Was pas echt slim geweest als ze de koers hadden gewonnen zonder te investeren. Nu is het gewoon een verloren dag. Niet gewonnen en niet getraind.
Dit gaat om RVV, PR, Strade etc.
Met het Palmares van SDW is Omloop een niemendalletje.
En dat weten de andere ploegen toch ook? Dit durven / doen ze nooit in de grotere koersen. Dus die vlieger gaat helaas niet op.Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:56:
[...]
Nee, want dan had deze strategie juist niet gewerkt.
Dit gaat om RVV, PR, Strade etc.
Met het Palmares van SDW is Omloop een niemendalletje.
ps. ervan uitgaande dat SDW iets met strategie doet.
[ Voor 6% gewijzigd door GerbenBK op 02-03-2025 12:04 ]
Gelet op de reacties van bijna iedereen is het algemene beeld dat SDW heel dom is.GerbenBK schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:59:
[...]
En dat weten de andere ploegen toch ook? Dit durven / doen ze nooit in de grotere koersen. Dus die vlieger gaat helaas niet op.
ps. ervan uitgaande dat SDW iets met strategie doet.
Dom genoeg om kleine en dus grote wedstrijden te verliezen. Dus wat zou je volgende keer doen als Lidl Trek?
Ps, ervan uitgaande dat zij ook iets met strategie doen uiteraard :-).
Is niet zo moeilijk. Gewoon wat de mannen van Patlev altijd deden. Eerste uren van de koers een tractor op kop van het peloton laten rijden om het gat gecontroleerd te houden.Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:07:
[...]
Gelet op de reacties van bijna iedereen is het algemene beeld dat SDW heel dom is.
Dom genoeg om kleine en dus grote wedstrijden te verliezen. Dus wat zou je volgende keer doen als Lidl Trek?
Ps, ervan uitgaande dat zij ook iets met strategie doen uiteraard :-).
Precies, dus nu mist straks iig 1 (of meerdere) concurrenten een uitgeruste tractor.GerbenBK schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:10:
[...]
Is niet zo moeilijk. Gewoon wat de mannen van Patlev altijd deden. Eerste uren van de koers een tractor op kop van het peloton laten rijden om het gat gecontroleerd te houden.
Dat zegt veel over je, kijk de erelijst eens terug. Alleen maar grote winnaars bij de dames. Omloop is gewoon een belangrijke afspraak in het voorjaar en je doet het lijken alsof het een kermiskoers is.
Gemiste kans voor vele vrouwen, klassiekers liggen niet voor het oprapen. Vollering won vorig jaar geen enkele en Wiebes ook alleen maar Gent Wevelgem.
Erelijst:
2013 · Tiffany Cromwell
2014 · Amy Pieters
2015 · Anna van der Breggen
2016 · Elizabeth Armitstead
2017 · Lucinda Brand
2018 · Christina Siggaard
2019 · Chantal Blaak
2020 · Annemiek van Vleuten
2021 · Anna van der Breggen
2022 · Annemiek van Vleuten
2023 · Lotte Kopecky
2024 · Marianne Vos
2025 · Lotte Claes
Ja, in de openingskoers doen veel renners mee uiteraard, dus dan wint doorgaans een sterke renner.Chelseamarre123 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:58:
[...]
Dat zegt veel over je, kijk de erelijst eens terug. Alleen maar grote winnaars bij de dames. Omloop is gewoon een belangrijke afspraak in het voorjaar en je doet het lijken alsof het een kermiskoers is.
Gemiste kans voor vele vrouwen, klassiekers liggen niet voor het oprapen. Vollering won vorig jaar geen enkele en Wiebes ook alleen maar Gent Wevelgem.
Erelijst:
2013 · Tiffany Cromwell
2014 · Amy Pieters
2015 · Anna van der Breggen
2016 · Elizabeth Armitstead
2017 · Lucinda Brand
2018 · Christina Siggaard
2019 · Chantal Blaak
2020 · Annemiek van Vleuten
2021 · Anna van der Breggen
2022 · Annemiek van Vleuten
2023 · Lotte Kopecky
2024 · Marianne Vos
2025 · Lotte Claes
Maar wist je nog wie er won in 2022? Dat betwijfel ik. Maar je weet vast nog wel wie er in ‘22 PR won.
Kermiskoers heb ik overigens niet gezegd. Denk dat het juist veel zegt dat mensen zo 1 dimensionaal de koers kijken :-).
Als de topfavoriete vind dat haar ploeg niet moet rijden, is het ergens logisch dat de rest ook niet veel zin heeft om op kop te sleuren. Als Belg had ik nog geluk dat er Belgen in de kopgroep zaten en dat ik nog naar iets kon kijken maar was idd een triestige wedstrijd voor de rest.Chelseamarre123 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:39:
[...]
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21