[Wielrennen] Centraal discussietopic

Pagina: 1 ... 135 ... 155 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:54
Chelseamarre123 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:16:
Saai? Mij betreft niet. De tours met Froome enzo waren saai.
De beste die voorop rijd en weer een rit wint is net mooi.
Vingegaard rijd anders ook prima, serieuze achterstand al voor Remco en de rest.
Eens. De grote mannen in optima forma. Als je dit niet leuk vindt, dan vind je wielrennen niet leuk.

Sky en Froome heb ik nog een licht trauma'tje aan overgehouden. Totaal niet te vergelijken met dit geweld. De concurrentie en verdeling is wat dat betreft ook veel beter nu. Eerst klaagden we over 1 dominate ploeg, toen over 2 dominante ploegen, en inmiddels over een stuk of 4-5 (Visma, UAE, Alpecin, en in mindere mate Quick-Step, Bora en Ineos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:20
Nou Cav.. je hebt 47 minuutjes om binnen te komen, en onderaan de berg sta je al op 37...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Weer een klimrecord verpulverd, hij is een soort tweede Pantani.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmonPbHDrKTYCClHIu79NX_u1P8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yYBopuul7fsetfHaEXqM71cj.png?f=fotoalbum_large

Je zou het bijna ongeloofwaardig noemen...

[ Voor 75% gewijzigd door Exocet op 14-07-2024 17:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 09:03

Jebus4life

BE User

Exocet schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:24:

[Afbeelding]

Goh, ze gaan met een stuk of 8 onder dat record vandaag...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
LoneRanger schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:25:
Dat was hoogst waarschijnlijk een hongerklop en is natuurlijk totaal iets anders dan een slechte dag.
Bij een hongerklop sta je op zo'n col vrijwel stil, dat was het zeker niet. Mensen die dat beweren hebben het zelf nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Jebus4life schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:40:
Ik begin me overigens wel zorgen te maken over de superploegen die je de laatste jaren aan het krijgen bent. Je hebt een ploeg of 4 a 5 die erin slagen zowel qua omkadering als renners het allerbeste aan zich te binden.
Dat is niet goed, al is het iets wat je in veel prof sporten ziet: de beste teams krijgen de grootste budgetten, kijk naar voetbal bijvoorbeeld. Als je daar slim van gebruik weet te maken wordt het lastig ze te verslaan.

Toch is dat in het verleden nog veel beroerder geweest, denk aan de periodes Merckx, Hinault, Armstrong of team Sky. De top is nu breder, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:02
De Tour is leuk als het in de allerlaatste etappes wordt beslist, maar het was snel duidelijk dat niemand dit jaar tegen Poga op kan. Nu er Corona heerst beter een week rust voor iedereen en alleen nog volgende week zondag even samen champagne drinkende naar Nice fietsen. Volgend jaar beter en hopelijk spannender.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:15

[Afbeelding]

Vraag is natuurlijk wel in hoeverre dat soort tijden vergelijkbaar zijn, ik heb de beelden van Pantani e.d. niet teruggekeken, maar voor zover ik me herinner was die rit niet vergelijkbaar qua ploegenspel.

Afgezien van de verschillen in alleen al materiaal, volgens mij ging Pantani daar al vanaf de voet, in plaats van eerst gegangmaakt te worden in het wiel van in dit geval de concurrentie, Kelderman, Jorgenson en Vingegard die leggen (achteraf gezien) de loper uit voor Pogi. Heel andere koerssituatie dus. Juist door dat pacen van Visma gaat dus een man of 4-5 zeker onder dat oude record.

Was er een andere koerssituatie geweest, met een groep die voor de overwinning gaat en een favorietengroepje dat vooral naar elkaar kijkt zonder helpers zoals we in het verleden vaak gezien hebben hadden we een hele andere klim gezien, met een heel ander tempo.

Wat je nu echter ziet is dat de helpers ook van zo'n hoog niveau zijn dat je dus een koers als dit krijgt, je ziet bijv. in de dag uitslaat dat de eerste 6 in de rit de top 3 zijn (in die volgorde) en daarachter 3 'knechten' van deze renners voordat de eerst volgende kopman komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 14-07-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
@Dennism: Dat lijkt me een realistische analyse.

Veel zal het niet uithalen, het 'ja-maar-het-verleden' volkje zal toch wel hetzelfde akkoord blijven spelen. Je vraagt je wel eens af wat die lui in een wielerliefhebbers topic te zoeken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 16:32
Laurens ten Dam vertelt dat hij in jaren 2004 tot 2014 nog gewoon tour reed waarin je moest proberen zo min mogelijk te eten omdat de klassements mannen bang waren om aan te komen. Die aten hooguit 60 gram per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 17:44
Dat Thibaut Pinot op 2 bidonnetjes ranja maar net langzamer was dan Pantani hoor je niemand over ;-).

En dat ‘top hooggebergte klimmer’ Evenepoel ook sneller is dan Pantani et al hoor je ook niemand over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
dfbt schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:49:
Laurens ten Dam vertelt dat hij in jaren 2004 tot 2014 nog gewoon tour reed waarin je moest proberen zo min mogelijk te eten omdat de klassements mannen bang waren om aan te komen. Die aten hooguit 60 gram per uur
Plus dat ze sindsdien heel anders naar training, koeling, de kwaliteit van voeding en nog een hele rits andere aspecten zijn gaan kijken. Dat maakt het volkje dat Pogacar met Pantani vergelijkt (wat ik een grove belediging vind) toch niks uit, ze krijgen hun duimpjes toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online

In het wiel podcast gaat hier specifiek op in, mocht je interesse hebben. Vanaf 8:30 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik denk inderdaad ook dat je de veel professionele c.q. wetenschappelijkere aanpak van de teams ook zeker niet moet onderschatten. Tegenwoordig lijkt er inderdaad steeds meer en meer gekeken te worden naar bijvoorbeeld voeding, training op hoogte (toen ik tour begon te kijken hoorde je daar echt niemand over), maar ook materiaal, computer simulaties, windtunnels komen ook in het wielrennen meer en meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
aveenhuysen schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:24:
De Tour is leuk als het in de allerlaatste etappes wordt beslist, maar het was snel duidelijk dat niemand dit jaar tegen Poga op kan. Nu er Corona heerst beter een week rust voor iedereen en alleen nog volgende week zondag even samen champagne drinkende naar Nice fietsen. Volgend jaar beter en hopelijk spannender.
alle hoop op m'n op 1 na leukste ronde dit jaar: de Vuelta, Pogacar doet niet mee

beetje jammer dat ik dat zo moet stellen

en de Spelen vanzelf, Pogacar zal wel meedoen zeker? succes verzekert lijkt me

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
Wow, Vingegaard was dus ook op z’n állerbest ooit:
Pogačar did 6.98 ᵉW/Kg for 39:50 min, which is by far the greatest climbing performance ever, taking into account conditions and the stage difficulty. Sea normalised power for this historic effort is 7.27 ᵉW/Kg. Pogačar’s adjusted altitude score was 696, which means this performance was equivalent to pushing 6.96 ᵉW/Kg for 60 minutes at sea level. Jonas Vingegaard, despite losing 68 seconds did the second-greatest climbing performance of all time. The Dane did 6.85 ᵉW/Kg for 40:58 min. His altitude score was the second highest in history with 685. Until today, Marco Pantani’s Alpe d’Huez in 1997 was the best in history. Remco Evenepoel lost 2:51 min on a climb to Pogačar, but his performance still was the 23rd best of all-time as he pushed 6.53 ᵉW/Kg for 42:41, which for sea level normalised is 6.81 ᵉW/Kg. Evenepoel’s performance still is the third best in the 21st century. Pogačar’s Stage 14 effort on Pla d’Adet is the fourth best.
https://lanternerouge.com...-de-france-2024-stage-15/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
CynicRelief schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:09:
[...]

alle hoop op m'n op 1 na leukste ronde dit jaar: de Vuelta, Pogacar doet niet mee

Denk dat renners die niet all out in de tour , of tour als training zien, wel OS gaan winnen op de weg. Zag vorm vd poel vorig jaar op wk na de tour. Toen kon pogi ook echt niet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:56
CynicRelief schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:09:
[...]

Spelen is een heel bijzonder wedstrijd, max 4 renners voor toplanden. Pogacar zal vermoedelijk geen of weinig ploegmaats hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Chelseamarre123 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:35:
[...]

Spelen is een heel bijzonder wedstrijd, max 4 renners voor toplanden. Pogacar zal vermoedelijk geen of weinig ploegmaats hebben.
Roglic, Tratnik en? het zal wel ergens staan, maar in elk geval genoeg potentie; hoe gaan Rogilc en Pogacar dat doen ...

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:23
CynicRelief schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:40:
[...]

Roglic, Tratnik en? het zal wel ergens staan, maar in elk geval genoeg potentie; hoe gaan Rogilc en Pogacar dat doen ...
Tadej Pogacar, Luka Mezgec, Jan Tratnik en Matej Mohoric zijn de gelukkigen. Dus Tratnik moet rijden voor Pogacar.

Is die olympische wegwedstrijd trouwens belangrijker aan het worden? Ik heb eens gekeken, staat al op het programma sinds 1896 (met uitzonderingen), maar 20 jaar geleden was het niet echt een ding. De TdF als 'training' zien voor de OS wegwedstrijd, dat is toch echt nieuw.

[ Voor 30% gewijzigd door Kalentum op 14-07-2024 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:03
Ze rijden inmiddels eindelijk een keer harder dan in het dopingtijdperk. Doet die optimalisatie qua voeding, begeleiding, training, aero, materiaal, herstel en verzin het maar toch ook eens iets.

Meen me te herinneren dat doping 15% opleverde in het maximale geval. Ik zie het nu dus als: die hebben ze inmiddels dus met ALLE innovaties en verbeteringen in de 20 jaar ingehaald. En daarnaast zijn Pogi en Vingegaard exceptionele renners denk ik qua klimmen en waardes. Ze steken erbovenuit.

Verder prima vermaakt en wat een klimgeweld <3

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Kalentum schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:53:
[...]

Tadej Pogacar, Luka Mezgec, Jan Tratnik en Matej Mohoric zijn de gelukkigen. Dus Tratnik moet rijden voor Pogacar.

Is die olympische wegwedstrijd trouwens belangrijker aan het worden? Ik heb eens gekeken, staat al op het programma sinds 1896 (met uitzonderingen), maar 20 jaar geleden was het niet echt een ding. De TdF als 'training' zien voor de OS wegwedstrijd, dat is toch echt nieuw.
goh ja, dat is toch al enige jaren aan de gang? sinds profrenners ook mee mochten doen neem ik aan, maar wmb va het jaar dat Van Avermaet de gouden medaille won; het WK zit er ook nog ergens tussen, in de agenda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
[...]

Blijven de spelen natuurlijk. Denk dat Roglic in Slovenië vooral zal herinnert worden als olympisch kampioen bijvoorbeeld.

Net als Van Avermaet in België is dit voor het leven en uiteindelijk veel meer waard als een klassieker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

[...]

Ik denk dat profs daar vroeger niet aan mochten deelnemen, maar ik kan fout zijn. In alle geval zeker wel sinds de jaren 90 ergens.

Eigenlijk heeft er altijd wel een grote naam (van dat moment het goud gepakt (Zo'n Carapaz heeft bv toch een Giro gewonnen en podium gereden in de Tour)

Kleinste naam (qua palmares) die op de weg gewonnen heeft zal wel Samuel Sanchez zijn (maar het was niet dat daar geen grote namen aanwezig waren, Cancellara, Valverde, Bettini, Schleck reden daar mee), maar die deed in die jaren steevast mee voor de prijzen in de klassiekers (maar was geen echte winnaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:41
https://nos.nl/collectie/...e-tour-en-niet-alleen-hij

Volgens mij geeft dit artikel wel een heel goede toelichting waarom we nu zulke prestaties zien. Maar het maakt inderdaad wel de top smal. Er zijn een paar ploegen die dit kunnen, dus een 3-5-tal kopmannen die nog kans maken. Als er dan 2 van die uitvallen met een valpartij is 't podium al wel vlot duidelijk.

Gaat op de langere termijn niet goed zijn voor de sport, als de winnaars vooraf uit te tekenen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Bij het tennis, voetbal, F1, hardlopen etc. kun je de winnaars van tevoren ook gewoon uittekenen toch? Alleen een spelletje zoals darts is redelijk onvoorspelbaar, omdat het niet zozeer om fysieke capaciteit gaat maar vorm van de dag.

De dagen dat die voorspelbaarheid gebroken wordt is waarom je voor de TV hangt. Een Lewis Hamilton die voor de 108e keer wint en op het podium staat te janken omdat het zo'n onvoorspelbare overwinning was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
rik86 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:41:
https://nos.nl/collectie/...e-tour-en-niet-alleen-hij

Volgens mij geeft dit artikel wel een heel goede toelichting waarom we nu zulke prestaties zien. Maar het maakt inderdaad wel de top smal. Er zijn een paar ploegen die dit kunnen, dus een 3-5-tal kopmannen die nog kans maken. Als er dan 2 van die uitvallen met een valpartij is 't podium al wel vlot duidelijk.

Gaat op de langere termijn niet goed zijn voor de sport, als de winnaars vooraf uit te tekenen zijn.
De absolute charme van wielrennen voor mij is dat de fysiek beste renner niet altijd wint. Ik denk dan aan bijv de TdF van '22, waarbij Pogacar naar mijn mening nog iets beter was dan Vingegaard, maar TJV met een goede tactiek Pogacar toch kon laten verliezen.

Dit gebeurt echter niet altijd (gelukkig maar, als er teveel randomization in een sport zit is het ook niet leuk). In een meerdaagse wedstrijd is de kans ook simpelweg groter dat de beste renner wint. Als Barcelona 1x speelt tegen RKC Waalwijk zou RKC best 1-1 kunnen spelen of lucky kunnen winnen. Maar als Barcelona 21x achter elkaar speelt tegen RKC zal de overal eind uitslag 100% in het voordeel van Barcelona zijn. Zo is een grote ronde ook enigszins. Bij eendagskoersen heb je meer kans om als 'niet beste' te winnen.

Het is nu aan VLAB om een strategie te bedenken om een betere Pogacar het moeilijk te maken. 1 probleem: hun team is bergop een stuk minder goed dan de afgelopen 3 jaar waardoor er veel minder opties zijn om strategisch te spelen. Voorgaande jaren was de strategie dan ook om de koers zo hard mogelijk te maken meerdere dagen achter elkaar en Pogacar te laten breken. A) kunnen ze dit niet dit jaar en B) lijkt Pogacar qua fatigue resistance een enorme stap gezet te hebben.

De enige kans die ik zie is de kracht op het vlakke/heuvelachtige te benutten ipv het gevecht in de bergen aan te gaan. In bergetappes consolideren en iedere vlakke/heuvel etappe met beetje wind of gekke klimmetjes UAE onder druk te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Requiem19 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:44:
[...]

De absolute charme van wielrennen voor mij is dat de fysiek beste renner niet altijd wint. Ik denk dan aan bijv de TdF van '22, waarbij Pogacar naar mijn mening nog iets beter was dan Vingegaard, maar TJV met een goede tactiek Pogacar toch kon laten verliezen.

Dit gebeurt echter niet altijd (gelukkig maar, als er teveel randomization in een sport zit is het ook niet leuk). In een meerdaagse wedstrijd is de kans ook simpelweg groter dat de beste renner wint. Als Barcelona 1x speelt tegen RKC Waalwijk zou RKC best 1-1 kunnen spelen of lucky kunnen winnen. Maar als Barcelona 21x achter elkaar speelt tegen RKC zal de overal eind uitslag 100% in het voordeel van Barcelona zijn. Zo is een grote ronde ook enigszins. Bij eendagskoersen heb je meer kans om als 'niet beste' te winnen.

Het is nu aan VLAB om een strategie te bedenken om een betere Pogacar het moeilijk te maken. 1 probleem: hun team is bergop een stuk minder goed dan de afgelopen 3 jaar waardoor er veel minder opties zijn om strategisch te spelen. Voorgaande jaren was de strategie dan ook om de koers zo hard mogelijk te maken meerdere dagen achter elkaar en Pogacar te laten breken. A) kunnen ze dit niet dit jaar en B) lijkt Pogacar qua fatigue resistance een enorme stap gezet te hebben.

De enige kans die ik zie is de kracht op het vlakke/heuvelachtige te benutten ipv het gevecht in de bergen aan te gaan. In bergetappes consolideren en iedere vlakke/heuvel etappe met beetje wind of gekke klimmetjes UAE onder druk te zetten.
Alleen op vlakke/heuvel etappes moet pogi zorgen dat hij bij Vingegaard in t wiel blijft.. Jorgenson staat op 9,5 minuut. Denk dat Pogi wel redelijke knechten heeft voor op t vlakke.. en zolang elk team ongeveer voor een sprint gaat, hoeft UAE dat soort koersen niet eens op kop te rijden..
Tour is eigenlijk wel gewoon gedaan, of hij moet nog in een crash komen , corona/ziek worden.. Zelfs als Vingegaard wel komende week ergens met een klim hem ervoorbij gooit, pak je niet zomaar 3 minuten terug..

[ Voor 5% gewijzigd door dfbt op 15-07-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Daarnaast is Pogi normaliter in dat heuvelwerk stukken beter dan Vingegard

Als het ergens nog kan moet het imho de Embrun - Isola 2000 rit zijn. Al zou het me ook niet verbazen als Pogi daar gewoon zelf wil winnen omdat ie daar blijkbaar zijn hoogte stages heeft gedaan in voorbereiding tot de tour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:46
dfbt schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:49:
Toen gebruikten ze andere middelen om hard te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-08 18:32

ken-dj

Life is short break the rules

.

[ Voor 99% gewijzigd door ken-dj op 15-07-2024 21:09 ]

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Is het verboden om aan te vallen in vlakke ritten tegenwoordig 8)7
Bizar dat er van de kleine ploegjes niemand wat extra publiciteit kan gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Chelseamarre123 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:33:
De uitleg van Intermarché - Wanty is dat dit komt door de UCI punten die je per renner krijgt obv finishing positie per etappe. Kennelijk hebben kleine ploegen er nu meer aan om hoog in de etappe te finishen tov in de vroege vlucht te zitten (vanwege de UCI team ranking en gerelateerde promotie en degradatie-regels)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Requiem19 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:36:
[...]

De uitleg van Intermarché - Wanty is dat dit komt door de UCI punten die je per renner krijgt obv finishing positie per etappe. Kennelijk hebben kleine ploegen er nu meer aan om hoog in de etappe te finishen tov in de vroege vlucht te zitten (vanwege de UCI team ranking en gerelateerde promotie en degradatie-regels)...
Dacht al zoiets, is wel een opmerkelijke vaststelling deze tour.

Hopelijk verzinnen ze er iets op de komende tours. Lijkt me ook terug wat meer tussensprinten te plaatsten in de etappe ipv maar 1tje.
Ook het bergklassement lijkt me voor verbetering vatbaar, weinig animo voor en veel te veel punten op cols buiten categorie in tegenstelling tot andere klimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Chelseamarre123 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:33:
Zinloos voorop rijden levert toch ook nauwelijks publiciteit op? Oké, ik ken ploegen als Bardiani en Eolo-Kometa enkel en alleen vanwege de kansloze vlucht, maar voor de rest doet het weinig. Een 10e plek in een sprint levert wat mij betreft meer publiciteit (en dus punten) op.

Ik beschouw dit gewoon als een werkdag, zodat je ritten als afgelopen woensdag of vrijdag een beetje kunt snipperen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Chelseamarre123 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:39:
[...]

Dacht al zoiets, is wel een opmerkelijke vaststelling deze tour.

Hopelijk verzinnen ze er iets op de komende tours. Lijkt me ook terug wat meer tussensprinten te plaatsten in de etappe ipv maar 1tje.
Ook het bergklassement lijkt me voor verbetering vatbaar, weinig animo voor en veel te veel punten op cols buiten categorie in tegenstelling tot andere klimmen.
Ik zou de klassementen van de Tour herbekijken in het licht van het moderne wielrennen:

Kunnen we bijvoorbeeld de tussensprints en de "kleine" bergjes niet vervangen door een aantal "baroudeur" tussenpunten?

Leg een punt of 5 doorheen de etappe waar punten te rapen vallen en vervang de superstrijdlust door dat klassement (en geef hem ook een trui). Hoe dat er exact zou uitzien kan je nog over discussiëren: (iets) meer punten op een klein klimmetje bv. Maar niet met het doel om een pure klimmer te belonen dus.

Aja, en geef UCI punten bij die passages natuurlijk. Geen enorme getallen ofzo, maar genoeg dat dat waarde krijgt voor de ploegen zodat renners de vlucht inwillen. Je moet dat wat finetunen natuurlijk, maar in de kern lijkt me dat toch een systeem om meer renners en ploegen in de vlucht te krijgen. Wie weet heb je plots in een vlakke rit een groep van 15 man die weg is "want we zullen maar iemand meesturen voor de punten" en beginnen die mannen te denken "owla, wie weet blijven we weg"

Je kan bijvoorbeeld ook de bergprijs tout court vervangen door (ik noem maar iets) een tijdsklassement. Elke grote beklimming (1ste & buiten categorie) neem je de tijd en wie op het einde van de Tour de minste tijd over de grote cols noteert is de eindwinnaar. Het risico is natuurlijk dat je dan gewoon jaarlijks de eindwinnaar als de bollenman krijgt. Maar dat heeft de Tour zichzelf aangedaan door het gewicht van de Tour 100% richting te bergen te verplaatsen de laatste 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Jebus4life schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:50:
[...]

Ik zou de klassementen van de Tour herbekijken in het licht van het moderne wielrennen:

Kunnen we bijvoorbeeld de tussensprints en de "kleine" bergjes niet vervangen door een aantal "baroudeur" tussenpunten?

Leg een punt of 5 doorheen de etappe waar punten te rapen vallen en vervang de superstrijdlust door dat klassement (en geef hem ook een trui). Hoe dat er exact zou uitzien kan je nog over discussiëren: (iets) meer punten op een klein klimmetje bv. Maar niet met het doel om een pure klimmer te belonen dus.

Aja, en geef UCI punten bij die passages natuurlijk. Geen enorme getallen ofzo, maar genoeg dat dat waarde krijgt voor de ploegen zodat renners de vlucht inwillen. Je moet dat wat finetunen natuurlijk, maar in de kern lijkt me dat toch een systeem om meer renners en ploegen in de vlucht te krijgen. Wie weet heb je plots in een vlakke rit een groep van 15 man die weg is "want we zullen maar iemand meesturen voor de punten" en beginnen die mannen te denken "owla, wie weet blijven we weg"

Je kan bijvoorbeeld ook de bergprijs tout court vervangen door (ik noem maar iets) een tijdsklassement. Elke grote beklimming (1ste & buiten categorie) neem je de tijd en wie op het einde van de Tour de minste tijd over de grote cols noteert is de eindwinnaar. Het risico is natuurlijk dat je dan gewoon jaarlijks de eindwinnaar als de bollenman krijgt. Maar dat heeft de Tour zichzelf aangedaan door het gewicht van de Tour 100% richting te bergen te verplaatsen de laatste 20 jaar.
Het is gewoonweg ontzettend moeilijk om iets goeds te doen.. Door de jaren heen zijn de prijzen niet zomaar meer door iedere wielrenner op te pakken. Je krijgt specialisten .. (tijdrijden, heuvel, berg, sprint etc)
Een WvA of MvdP zie je dus geen grote ronde meer winnen..

Ronderenners hebben nu vooral strepen voor door zware bergetappes, die komen de normale mannen (zwaardere renners 65+ kg niet meer over zonder tientallen minuten aan de broek te krijgen)
Nummer 22 (kelderman) staat nu al boven een uur op Pogacar, top 12 valt binnen 30 minuten, top 3 zit 5 minuten van elkaar, nummer 4 alweer 10 minuten..

Maar door die zware etappes, wil je ook wat ''mindere rustige dagen'' vlakke etappes zijn sprint etappes geworden ( ook voornamelijk door UCI punten) maar veel ploegen hebben nu ook een super goede sprinter..
Als je teveel ritten op t vlakke weer moeilijk gaat maken door heuvel/lichte berg etappes waar mannen met veel power weer kans maken , gaan al je sprinters verloren (de zwaardere mannen)
Als je teveel zware berg etappes weg haalt en ze vervangt voor heuvel etappes, krijg je de ronderenners niet meer mee ( Vingegaard etc) die komen op die korte powermomenten weer kracht te kort om mee te komen.

Door alle data, maar vooral door oortjes en communicatie tijdens een rit weet een peloton gewoon precies hoe hard ze moeten rijden om 5 of 10 km voor de meet, een vluchtersgroepje weer in te halen. (en soms gaat t dus even mis, kijk etappe 1:D ) ,maar die zijn er niet veel meer..

Zou je alle oortjes weer moeten verbieden in de Tour en de renners/ploegen t zelf laten uitvogelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Weinig animo voor de vlucht weer, lijkt me nochtans een mooie ettape waar de vlucht voorop kan blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

dfbt schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:25:
[...]

Het is gewoonweg ontzettend moeilijk om iets goeds te doen.. Door de jaren heen zijn de prijzen niet zomaar meer door iedere wielrenner op te pakken. Je krijgt specialisten .. (tijdrijden, heuvel, berg, sprint etc)
Een WvA of MvdP zie je dus geen grote ronde meer winnen..

Ronderenners hebben nu vooral strepen voor door zware bergetappes, die komen de normale mannen (zwaardere renners 65+ kg niet meer over zonder tientallen minuten aan de broek te krijgen)
Nummer 22 (kelderman) staat nu al boven een uur op Pogacar, top 12 valt binnen 30 minuten, top 3 zit 5 minuten van elkaar, nummer 4 alweer 10 minuten..

Maar door die zware etappes, wil je ook wat ''mindere rustige dagen'' vlakke etappes zijn sprint etappes geworden ( ook voornamelijk door UCI punten) maar veel ploegen hebben nu ook een super goede sprinter..
Als je teveel ritten op t vlakke weer moeilijk gaat maken door heuvel/lichte berg etappes waar mannen met veel power weer kans maken , gaan al je sprinters verloren (de zwaardere mannen)
Als je teveel zware berg etappes weg haalt en ze vervangt voor heuvel etappes, krijg je de ronderenners niet meer mee ( Vingegaard etc) die komen op die korte powermomenten weer kracht te kort om mee te komen.

Door alle data, maar vooral door oortjes en communicatie tijdens een rit weet een peloton gewoon precies hoe hard ze moeten rijden om 5 of 10 km voor de meet, een vluchtersgroepje weer in te halen. (en soms gaat t dus even mis, kijk etappe 1:D ) ,maar die zijn er niet veel meer..

Zou je alle oortjes weer moeten verbieden in de Tour en de renners/ploegen t zelf laten uitvogelen?
De Tour schuift zijn parcoursen altijd richting wie ze willen dat presteert, dat is al jaren zo. Sinds Pinot & Bardet podiumkandidaten zijn is de Tour 100% verschoven richting klimmers. Nochtans is dat is écht een recent fenomeen hoor.

In de Tour van 93 (die Indurain won) zaten 200 tijdritkilometers en 3 aankomsten boven. In 2003 (Armstrong) waren dat 170 tijdritkilometers en 3 aankomsten boven. Dan rijden Pinot & Rolland (die echt geen meter tegen de klok kunnen rijden) top-10 in 2012, en zie, de afgelopen 10 jaar nooit een Tour met meer dan pakweg 50 kilometer tegen de klok. Dit jaar zijn het er 60, ik denk het meeste sinds de Tour van 2012 die Wiggins won.

Inmiddels is de mindset van de Tour zo op enkel en alleen die klimmers gefocused dat ze er moeilijk uitkunnen natuurlijk. Ze hebben een volledige generatie renners geleerd dat ze enkel en alleen nog bergop moeten kunnen rijden. Wat mij betreft maakt dat het koersverloop een stuk saaier en vooral, voorspelbaar.

Natuurlijk, als je morgen terug een shift in een andere richting doet (al is het maar geleidelijk) benadeel je renners, en bevoordeel je andere renners. In dit geval is elke aanpassing de facto in het voordeel van Evenepoel (en in mindere mate Pogacar, die is nóg meer all-round, maar is ook gewoon zo'n goede klimmer).

Steek er in 2025 een biljartvlakke tijdrit in van 50 kilometer en iedereen schreeuwt moord en brand dat ASO wilt dat Evenepoel de Tour wint (feit dat er tot 10-15 jaar terug jaarlijks 2 tot 3 van die krengen inzaten negeren ze dan maar even). Uiteraard krijg ik dan het "verwijt" dat ik dat nu wil omdat ik Belg ben en dus pro-Evenepoel. Maar ik bedoel niet dat een tijdrijder moet winnen (de Indurain jaren moeten we absoluut niet terug naartoe). Maar ik wil iets meer afwisseling in parcours van de tour waardoor je een bredere top krijgt die kan strijden voor een ereplaats.

Ik pleit al jaren voor een Tour waar een topper in het klassieke werk tenminste mee kan doen voor prijzen in de Tour. Steek er 1 of 2 lange tijdritten in. Steek er een viertal échte klassieke parcoursen in. En maak het dan af met een bergrit of 3-4, waarvan maximum 2 aankomsten boven.

Zorg dat een pure klimmer die top-3/5/10 wilt rijden moet koersen in die bergritten,
Kijk naar Rodríguez, Buitrago of Ciccone nu. Cru gezegd, het enige wat die moeten doen is volgen en hopen dat ze kunnen bijblijven, die hebben geen enkel incentive om koers te maken. Zorg ervoor dat een Ganna, of een type MvdP of WvA de kans krijgen om te koersen, tijd te pakken en te laten denken "mmm, als ik in die 2 bergritten die er nog komen een goeie dag heb kan ik hier top-5 fietsen).

Moet je altijd willen veranderen en vernieuwen? Misschien niet. Maar feit is dat de afgelopen 10-15 ofzo jaar de Tour een parcours heeft dat passief koersen beloont. Als je de beste klimmer bent (zeker als je dan nog eens een goede ploeg hebt) heb je 95% kans de Tour te winnen. Enkel en alleen omdat er zoveel meer bergop gereden wordt dan vroeger.

Ik mis evenwicht in de Tour, of tenminste afwisseling in parcoursen om toch af en toe eens een potentieel ander resultaat te krijgen. Misschien werkt dat niet, maar dan hebben we het tenminste getest. Dat moet daarom niet morgen in de Tour he, ASO heeft ook de Vuelta in de portefeuille, je kan daar eerst testen.

Nuja, uiteindelijk weet ik ook wel dat de renners de koers maken (de typische dooddoener). De mooiste Tours zijn nu eenmaal diegenen waar je renners hebt die enorm dicht aan elkaar gewaagd zijn, daar verandert het parcours niets aan. In de Tour van 2007 eindigt de top-3 binnen de 30 seconden (Leipheimer is nadien wel gediskwalificeerd); bovendien was de strijd Rasmussen/Contador op de Peyresourde simpelweg subliem dat jaar. Idem met de Tours van 2008 & 2010, omdat daar gewoon véél spanning was met wisselende kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 17:09
Chelseamarre123 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:21:
Weinig animo voor de vlucht weer, lijkt me nochtans een mooie ettape waar de vlucht voorop kan blijven.
Ik kan niet kijken maar op de sporza tekst stream zie ik toch tientallen pogingen om weg te geraken? Zie: https://sporza.be/nl/matc...tersetappe~1694691603045/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Horla schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:20:
[...]

Ik kan niet kijken maar op de sporza tekst stream zie ik toch tientallen pogingen om weg te geraken? Zie: https://sporza.be/nl/matc...tersetappe~1694691603045/
Ja het eerste uur niks, net na mijn post begon Van Aert eraan. Nu regent het inderdaad aanvallen om weg te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 16:55

McMiGHtY

- burp -

1ste uur was volle bak wind..ook mooi :D

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 12:03
@Jebus4life Het is ook wel dat tijdritten minder populair geworden zijn. Veel van mijn kennissenkring vinden een tijdrit gewoonweg saai omdat ze strijd willen zien tussen renners en niet één voor één. Ik zie het wel graag en zou het ook wel leuk vinden, mochten ze ploegentijdrit weer invoeren.
Horla schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:20:
[...]

Is inderdaad nu ene poging na de andere. Constant die pogingen en de reacties erop gaan ook wel hun gevolgen hebben voor sommige renners.
Valt me beetje tegen dat Abrahamsen er niet bij zit :+

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Kenhas schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:46:
@Jebus4life Het is ook wel dat tijdritten minder populair geworden zijn. Veel van mijn kennissenkring vinden een tijdrit gewoonweg saai omdat ze strijd willen zien tussen renners en niet één voor één. Ik zie het wel graag en zou het ook wel leuk vinden, mochten ze ploegentijdrit weer invoeren.
Dat heb ik dan weer precies andersom, 'vroeger' vond ik die lange, vaak vlakke, tijdritten ook niets.

Nu ze echter meestal kiezen voor een 30-40 km, regelmatig geaccidenteerd terrein vind ik de tijdritten stukken mooier om naar te kijken. Maar meer dan 2 hoeft van mij niet (soms dan een TTT of proloog erbij, maar niet ieder jaar).

Wat meer klassieker terrein van mij mag ook zeker, enkel klassement of sprint is ook saai.

Ik zou denk ik graag iets zien als:

4-5 sprint (maximaal, ik snap dat ze er moeten zijn, maar pure sprintritten vind ik het minst van allemaal)
2x ITT (minimaal 1 geaccidenteerd terrein)
5 berg

En dan de rest invullen met ritten die meerdere kanten op kunnen, en dat mag dan meer lijken op het klassieke werk, dus ofwel heuvels, iets voor de puncheurs, wat keien of gravel, maar vooral ritten die een ontsnapping kunnen worden, maar die ook bijv. een sprint van een select groepje kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Als ze zo door blijven gaan gaat Pogi trouwens gewoon weer winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ik vind dat tijdritten absoluut onderdeel moeten zijn van wie het GC wint, en mannen als Kung, Ganna, Evenepoel, Dumoulin, Tony Martin etc. naar de koers moet trekken.

Tegelijkertijd zijn de tijdritten voor mij 'vrije dagen' dat ik geen koers hoef te kijken. Ik vind het zo ongelovelijk saai dat ik binnen een minuut of 5 afhaak. In die zin kijk ik nog liever naar een sprintersrit of wandeletappe. Hetzelfde heb ik met schaatsen overigens. Ik kan gewoon niet euforisch worden van een nieuwe tussentijd of eindtijd, zonder de tegenstanders te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Jebus4life schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:18:
[...]

De Tour schuift zijn parcoursen altijd richting wie ze willen dat presteert, dat is al jaren zo. Sinds Pinot & Bardet podiumkandidaten zijn is de Tour 100% verschoven richting klimmers. Nochtans is dat is écht een recent fenomeen hoor.

In de Tour van 93 (die Indurain won) zaten 200 tijdritkilometers en 3 aankomsten boven. In 2003 (Armstrong) waren dat 170 tijdritkilometers en 3 aankomsten boven. Dan rijden Pinot & Rolland (die echt geen meter tegen de klok kunnen rijden) top-10 in 2012, en zie, de afgelopen 10 jaar nooit een Tour met meer dan pakweg 50 kilometer tegen de klok. Dit jaar zijn het er 60, ik denk het meeste sinds de Tour van 2012 die Wiggins won.

Inmiddels is de mindset van de Tour zo op enkel en alleen die klimmers gefocused dat ze er moeilijk uitkunnen natuurlijk. Ze hebben een volledige generatie renners geleerd dat ze enkel en alleen nog bergop moeten kunnen rijden. Wat mij betreft maakt dat het koersverloop een stuk saaier en vooral, voorspelbaar.

Natuurlijk, als je morgen terug een shift in een andere richting doet (al is het maar geleidelijk) benadeel je renners, en bevoordeel je andere renners. In dit geval is elke aanpassing de facto in het voordeel van Evenepoel (en in mindere mate Pogacar, die is nóg meer all-round, maar is ook gewoon zo'n goede klimmer).

Steek er in 2025 een biljartvlakke tijdrit in van 50 kilometer en iedereen schreeuwt moord en brand dat ASO wilt dat Evenepoel de Tour wint (feit dat er tot 10-15 jaar terug jaarlijks 2 tot 3 van die krengen inzaten negeren ze dan maar even). Uiteraard krijg ik dan het "verwijt" dat ik dat nu wil omdat ik Belg ben en dus pro-Evenepoel. Maar ik bedoel niet dat een tijdrijder moet winnen (de Indurain jaren moeten we absoluut niet terug naartoe). Maar ik wil iets meer afwisseling in parcours van de tour waardoor je een bredere top krijgt die kan strijden voor een ereplaats.

Ik pleit al jaren voor een Tour waar een topper in het klassieke werk tenminste mee kan doen voor prijzen in de Tour. Steek er 1 of 2 lange tijdritten in. Steek er een viertal échte klassieke parcoursen in. En maak het dan af met een bergrit of 3-4, waarvan maximum 2 aankomsten boven.

Zorg dat een pure klimmer die top-3/5/10 wilt rijden moet koersen in die bergritten,
Kijk naar Rodríguez, Buitrago of Ciccone nu. Cru gezegd, het enige wat die moeten doen is volgen en hopen dat ze kunnen bijblijven, die hebben geen enkel incentive om koers te maken. Zorg ervoor dat een Ganna, of een type MvdP of WvA de kans krijgen om te koersen, tijd te pakken en te laten denken "mmm, als ik in die 2 bergritten die er nog komen een goeie dag heb kan ik hier top-5 fietsen).

Moet je altijd willen veranderen en vernieuwen? Misschien niet. Maar feit is dat de afgelopen 10-15 ofzo jaar de Tour een parcours heeft dat passief koersen beloont. Als je de beste klimmer bent (zeker als je dan nog eens een goede ploeg hebt) heb je 95% kans de Tour te winnen. Enkel en alleen omdat er zoveel meer bergop gereden wordt dan vroeger.

Ik mis evenwicht in de Tour, of tenminste afwisseling in parcoursen om toch af en toe eens een potentieel ander resultaat te krijgen. Misschien werkt dat niet, maar dan hebben we het tenminste getest. Dat moet daarom niet morgen in de Tour he, ASO heeft ook de Vuelta in de portefeuille, je kan daar eerst testen.

Nuja, uiteindelijk weet ik ook wel dat de renners de koers maken (de typische dooddoener). De mooiste Tours zijn nu eenmaal diegenen waar je renners hebt die enorm dicht aan elkaar gewaagd zijn, daar verandert het parcours niets aan. In de Tour van 2007 eindigt de top-3 binnen de 30 seconden (Leipheimer is nadien wel gediskwalificeerd); bovendien was de strijd Rasmussen/Contador op de Peyresourde simpelweg subliem dat jaar. Idem met de Tours van 2008 & 2010, omdat daar gewoon véél spanning was met wisselende kansen.
Welke grote ronde heeft er de laatste paar jaar nog wel zulke lange tijdritten dan? Ik denk dat het een globale trend is om minder tijdritten in grote rondes op te nemen. Is gewoon minder spectaculair. En met het toenemende belang van spanning en sensatie willen ze gewoon meer vlakke ritten. De tour dit jaar slaat de plank wel een paar keer mis met het hele matige vlakke ritten alleen.

Maar even ter referentie de Giro's van 2017 tot en met nu:

2017, 2x ITT, totaal 70km
2018, 2x ITT, totaal 45km
2019, 3x ITT, totaal 60km
2020, 3x ITT, totaal 65km
2021, 2x ITT, totaal 39km
2022, 2x ITT, totaal 26km
2023, 3x ITT, totaal 75km
2024, 2x ITT, totaal 70km

Dan even ter vergelijking de TdF van dit jaar: 2x ITT, totaal 59km. Pakken we even wat random jaren uit de TDF:

2014, 1x ITT, 54km
2018, 2x ITT, 66km
2022, 2x ITT, 53km

Als ik het zo zie ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Requiem19 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:19:
Is gewoon minder spectaculair. En met het toenemende belang van spanning en sensatie willen ze gewoon meer vlakke ritten. De tour dit jaar slaat de plank wel een paar keer mis met het hele matige vlakke ritten alleen.
Maar dat is toch juist al jaren het beklaag, het "ik zet de TV wel 5 km voor de finish aan" verhaal dat al jaren een doorn in het oog is van veel kijkers?

Welke spanning en sensatie zoeken ze dan in vlakke ritten, juist die ritten zijn op een soms 'waaier alarm' na, zo saai als de pest. Ik zie daar eigenlijk ook niemand echt om vragen, ik zie meer geroep naar juist minder voorspelbare ritten over ander terrein, wat meer spektakel geeft of juist wat meer geaccidenteerd terrein zodat een massa sprint geen zekerheidje is aan het einde van de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Ik kijk trouwens even met een schuin oog, is nu echt het halve peloton in de ontsnapping en zijn ze eindelijk weg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Dennism schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:25:
Ik kijk trouwens even met een schuin oog, is nu echt het halve peloton in de ontsnapping en zijn ze eindelijk weg....
Haha inderdaad, rijden ze de hele dag als gekken. Valt het ineens stil als er 48 man weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Dennism schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Maar dat is toch juist al jaren het beklaag, het "ik zet de TV wel 5 km voor de finish aan" verhaal dat al jaren een doorn in het oog is van veel kijkers?

Welke spanning en sensatie zoeken ze dan in vlakke ritten, juist die ritten zijn op een soms 'waaier alarm' na, zo saai als de pest. Ik zie daar eigenlijk ook niemand echt om vragen, ik zie meer geroep naar juist minder voorspelbare ritten over ander terrein, wat meer spektakel geeft of juist wat meer geaccidenteerd terrein zodat een massa sprint geen zekerheidje is aan het einde van de dag.
Daarom staat ook in mijn post dat ze dit jaar de vlakke ritten niet goed gedaan hebben. In bijv de Giro heb je als aanvaller veel meer kansen om weg te blijven. De Giro weet (meestal) een redelijk goede balans tussen sprint-ritten, bergritten en ritten voor aanvallers te plannen.

In de Tour dit jaar is het OF een GC/Klim rit, of een overduidelijke sprintrit. Vorig jaar deed de TdF het een stuk beter. De enige 'echte' sprintritten waren ritten 3,4,7, 11 en 21. (4x Philipsen, 1x Meeus). Rit 8 zat er een beetje tussen in (Pedersen). Ritten 10, 18 en 19 waren mooie ritten voor aanvallers (Bilbao, Asgreen en Mohoric). Rit 1 en 2 in Baskenland waren ook mooi op het snijvlak van klimmers en aanvallers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Requiem19

Dit jaar is het inderdaad wel heel bedroevend, maar toch is dat die trend mijn inziens al wel wat langer aan de gang, dat er vaak net 1-2 of zelfs meer teveel pure sprintritten in het parcours zitten.

Bij o.a. de Giro lijkt dat vaak beter, al heb ik ook daar wel eens het gevoel dat het niet alleen aan het parcours ligt, maar ook aan het vaak veel zwakkere deelnemersveld, wat dan meer kansen geeft aan de vrijbuiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Dennism schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:39:
@Requiem19

Dit jaar is het inderdaad wel heel bedroevend, maar toch is dat die trend mijn inziens al wel wat langer aan de gang, dat er vaak net 1-2 of zelfs meer teveel pure sprintritten in het parcours zitten.

Bij o.a. de Giro lijkt dat vaak beter, al heb ik ook daar wel eens het gevoel dat het niet alleen aan het parcours ligt, maar ook aan het vaak veel zwakkere deelnemersveld, wat dan meer kansen geeft aan de vrijbuiters.
Ik kijk de TdF pak 'm beet 25 jaar en echt, 'vroegah' was het minstens even erg met de klassieke verdeling: week 1 => proloog, rest v/d week week vlak en sprinten. Dan pas het volgende week de bergen in. En tussendoor nog een paar sprintritten en sprinten in Parijs.

Verschil was dat de kleine teams toen altijd de etappe nog kleur wilden geven door in de vroege vlucht te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dat zeg ik dan ook, een trend die al veel langer gaande is, al proberen ze soms wel eens. Niet al te lang geleden gooiden ze er nog wel eens wat muurtjes in bijv. in de eerste week.

En dit jaar hebben ze natuurlijk wel geprobeerd met een wat voor de tour abnormaal openingsweekend, maar dan slaagt de rest daarna weer niet.

Maar goed, zoals ik al aangaf, ik snap dat er sprintritten moeten zijn, maar 4-5 pure sprintritten is voor mij echt wel genoeg. Laat de rest minimaal spannend zijn, immers een rit waarin het er om spant of het spinten wordt of niet kan ook heel mooi zijn.

Al denk ik ook wel dat met deze ploegen het gewoon lastig is om echt een parcours te maken voor de kijker. Veel teveel kwaliteit in sommige ploegen en veel te weinig in andere, en iedere ploeg heeft tegenwoordig ook een sprinter (al is het soms B garnituur) met uitzondering van de klassementsploegen en kleinere ploegen zijn al blij met een ere plaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Valt me deze tour ook op hoe weinig overgansritten zijn voor vluchters .
Vandaag en morgen zijn zowat de enige kansen. En zeker vandaag is het ook voor de meeste aanvallers te lastig in het slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Pogacar blijft ook maar aanvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Het verschil met de rest is enorm. Hij is gewoon aan het spelen met de andere renners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Vingegaard begint te kraken. Dat wordt nog spannend voor plek 2 tot en met zondag.

Hot take van de dag: ik denk dat Evenepoel 2e gaat worden in het alg klassement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Exocet schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:04:
[...]

Het verschil met de rest is enorm. Hij is gewoon aan het spelen met de andere renners.
Mooi te zien dat Evenepoel ook aanvalt, misschien krijgen we nog wat spanning voor plek 2 alhoewel Vingegaard dan wel een kleine inzinking zal moeten krijgen om 2 min te verliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:10:
Vingegaard begint te kraken. Dat wordt nog spannend voor plek 2 tot en met zondag.

Hot take van de dag: ik denk dat Evenepoel 2e gaat worden in het alg klassement.
Ik zat hetzelfde te denken. Vingegaard moest echt opvallend vroeg al passen, terwijl evenepoel beter kon volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Exocet schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:20:
[...]

Ik zat hetzelfde te denken. Vingegaard moest echt opvallend vroeg al passen, terwijl evenepoel beter kon volgen.
Ja inderdaad. Vingegaard reageerde nog wel best goed op de demarrage van Pogacar, maar leek zichzelf een beetje op te blazen.

Typisch iets dat gebeurt als je (trainings)basis (iets) te smal is, dan is je vorm wat minder consistent. Zo'n moment dat je denkt dat je wel meekan, maar ineens jezelf opblaast. Dat overkomt een Vingegaard in topvorm niet, dan kan hij in ieder geval nog strak tempo blijven rijden.

Worden nog een paar heerlijke dagen, zelfs als het geel al beslist lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Requiem19 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:23:
[...]

Ja inderdaad. Vingegaard reageerde nog wel best goed op de demarrage van Pogacar, maar leek zichzelf een beetje op te blazen.

Typisch iets dat gebeurt als je (trainings)basis (iets) te smal is, dan is je vorm wat minder consistent. Zo'n moment dat je denkt dat je wel meekan, maar ineens jezelf opblaast. Dat overkomt een Vingegaard in topvorm niet, dan kan hij in ieder geval nog strak tempo blijven rijden.

Worden nog een paar heerlijke dagen, zelfs als het geel al beslist lijkt te zijn.
Denk dat Evenepoel 2e plek ruikt :D
Miss dat Visma al een beetje heb opgegeven.. ? wva, ties lekker laten rijden vandaag. Normaal gesproken zaten er 7 man om Vingegaard een rondje te draaien?
Denk dat visma er ook niet om geeft om 2e te worden. Voorheen uitgesproken dat Vingegaard alleen zou rijden voor winst, anders thuislaten..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Ook niet abnormaal dat er verval zou komen bij Vingegaard. Hij lag 3 maand geleden nog 2 weken op de IC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Potverdorrie, begin ik gewoon Evenepoel fan te worden 🙊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 12:56
Zou wel interessant zijn als Evenepoel vroeg aanvalt in de Bonnette etappe en Pogi naar Vingegaard kijkt omdat zn nieuwe BFF tweede kan worden en Vingegaard dan pokert en gewoon lekker blijft zitten en God minuten weg laat rijden. :).

Dan wordt het nog een leuke tijdrit op het eind.

Waarschijnlijker is het dat Pogi gewoon iedereen aan gort blijft rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door GerbenBK op 17-07-2024 23:20 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Heerlijke overwinning voor de VOC snor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
Chelseamarre123 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:55:
mooie flash ook, prachtige kerel; hulde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Ja echt fantastische emoties, speciale kerel maar wel een fantastische carrière.
Volgend jaar lekker beuken bij Visma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Chelseamarre123 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:55:
Waar staat dat VOC voor?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CynicRelief

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 16:55

McMiGHtY

- burp -

Tot slot: hoe komt Campenaerts aan de bijnaam Vocsnor?
Waarom is ‘Vocsnor’ de bijnaam van Victor Campenaerts? De vreemde naam staat zelfs op de fiets waarmee hij straks zijn aanval op het werelduurrecord doet. Als student lichamelijke opvoeding aan de universiteit in Leuven verbasterden zijn vrienden zijn voornaam Victor tot ‘Voctir’, gewoon een dwaas grapje. Toen Campenaerts op een keer zijn snor had laten staan, veranderde ‘Voctir’ in ‘Vocsnor’. En zo wordt hij vandaag nog steeds genoemd.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Dus, iemand die ridder of mis speelt op de Bonette?

Ik gok van niet, ook omdat Pogacar ongenaakbaar is. Enige dat ik mij héél misschien kan voorstellen is dat Evenepoel iemand meestuurt en dan vrij laat op de Bonette gaat in de hoop dat, door zijn beperkte basis, Vingegaard toch echt zou kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Jebus4life schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:43:
Dus, iemand die ridder of mis speelt op de Bonette?

Ik gok van niet, ook omdat Pogacar ongenaakbaar is. Enige dat ik mij héél misschien kan voorstellen is dat Evenepoel iemand meestuurt en dan vrij laat op de Bonette gaat in de hoop dat, door zijn beperkte basis, Vingegaard toch echt zou kraken.
oh ja, het GC … Tour is deze dagen vooral leuk, of eigenlijk fantastisch, vanwege de dagsuccessen; maar VismaLAB heeft toegezegd tot op de laatste dag te strijden, en chapeau daarvoor, vandaag toch aantal belangrijke knechten jasje uitgedaan, en/maar Evenepoel lijkt sterker, en mogelijk, met de tijdrit zondag, naar plek 2?

[ Voor 4% gewijzigd door CynicRelief op 18-07-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:14

Fisico

by Fabian

Requiem19 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:41:
[...]

Ik kijk de TdF pak 'm beet 25 jaar en echt, 'vroegah' was het minstens even erg met de klassieke verdeling: week 1 => proloog, rest v/d week week vlak en sprinten. Dan pas het volgende week de bergen in. En tussendoor nog een paar sprintritten en sprinten in Parijs.

Verschil was dat de kleine teams toen altijd de etappe nog kleur wilden geven door in de vroege vlucht te zitten.
een week kijken naar Mooie Mario, Jerommeke en Zabel en dan de bergen in. Wel nadat Big Mig orde op zaken had gesteld in een lange tijdrit. Zo herinner ik mij de tour, maar ook met uitzendingen die pas rond 15:00 a 15:30 begonnen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Laatst online: 16:14

Fisico

by Fabian

GerbenBK schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:19:

Dan wordt het nog een leuke tijdrit op het eind.
De tijdrit heb ik voor een groot deel twee weken geleden gereden en het begin is toch wel serieus klimmen met een paar steile stukken. Ik denk dat zelfs wanneer het close zou zijn dan Pogi daar echt in het voordeel is.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Visma voor de ritzege lijkt me, lijkt me toch niet dat ze Jorgensen en Kelderman gaan laten wachten op de laatste klim om dan op een counter van Pogi te lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Chelseamarre123 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:34:
Visma voor de ritzege lijkt me, lijkt me toch niet dat ze Jorgensen en Kelderman gaan laten wachten op de laatste klim om dan op een counter van Pogi te lopen
Kelderman zou mooi en verdiend zijn, na al die pech en vele harde werken, maar lijkt te werken voor Jorgenson; verder ook geen koekebakkers in de kopgroep vanzelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:36
CynicRelief schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:00:
[...]

Kelderman zou mooi en verdiend zijn, na al die pech en vele harde werken, maar lijkt te werken voor Jorgenson; verder ook geen koekebakkers in de kopgroep vanzelf
Bizarre statistiek dat Kelderman 152 keer top 10 in een world tour rit in lijn heeft gereden en nog nooit heeft gewonnen.

Ben je wel echt een mega goede renner trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:12

DDX

Chelseamarre123 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:34:
Pogi denkt er anders over.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
DDX schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:17:
[...]

Pogi denkt er anders over.
Pff die gaat echt ontzettend snel.

Vingegaard die dus enkel naar Evenepoel kijkt. Benieuwd of Remco nog een aanval heeft straks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:53
Pogi gaat hem gewoon pakken. Sneu voor de aanvallers (voor de zoveelste keer)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:33
Pogi die even een minuut pakt alsof de rest stil staat. Die gaat weer een dag overwinning pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:20

Hupske

AFCA

Bij Eurosport geloven ze het niet meer met wat ze zien.

Ongelooflijk wat is Pogacar sterk zeg. Erg jammer voor Jorgenson dat hij niet lijkt te gaan redden.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Het is toch gewoon wattages schatten met snelheden , zo’n kopgroep heeft ook echt energie op kop moeten gebruiken voor die 4 minuten voorsprong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Carapaz kan dan denk ik ook wel fluiten naar de bollentrui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Tijd om Pogacar een half uur later te laten starten... Maar dan wint ie waarschijnlijk nog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yohost!
  • Laatst online: 12:44
Hier was Vingegaard in topvorm ook nooit tegen op gewassen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
fenomenaal vanzelf, maar ben blij dat em niet in de Vuelta start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09 10:11
Niet te geloven, wat een snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nu is de tour echt wel beslist. Ik heb overigens het idee dat Vingegaard het al opgegeven had en dat de ploeggenoten zelf voor de zege mochten gaan. Van een masterplan vanuit Visma is geen sprake.

Een paar ploeggenoten nog bij zich om de bolletjestrui en plek in het klassement goed te houden.

Maar Pogacar is een klasse apart op het moment, nog een ritzege voor hem.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Aan de ene kant proficiat voor Pogicar. Aan de andere kant wordt de sport zo wel doodgemaakt. Een paar klassementsrenners, wat sprinters en de rest van de kruimels is voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Robkazoe schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:26:
Carapaz kan dan denk ik ook wel fluiten naar de bollentrui?
Nee want blijkbaar is deze col maar van 1e categorie en daardoor maar 20(?) punten.
Op de vorige was het 40 punten hoorde ik.

Zeker vandaag mag Carapaz het podium op, maar zal morgen ook best sprokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
6 zeges in de giro dit jaar, nu zijn 4de in de tour. En morgen en overmorgen kan die ook winnen.
Merckxiaanse cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43
Hoe zitten ze erbij in dat busje van VLAB? de 'control room'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
over 2 weken de wegwedstrijd bij de Spelen; je zou zeggen ABC-tje voor Pogacar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CynicRelief
en dan nog, Vuelta zonder Pogacar, nu al zin an

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Hij is niet eens uitgeput, dit kunnen wel eens saaie jaren worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 17:02
CynicRelief schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:36:
Wat voor parcours is dat? Er zijn natuurlijk ook nog een paar klasbakken die op het vlakke meekunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
D-e-n schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Wat voor parcours is dat? Er zijn natuurlijk ook nog een paar klasbakken die op het vlakke meekunnen
en die nu idd wat meer rust hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
CynicRelief schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:36:
Of juist niet, Pogacar heeft meer getraind op lange beklimmingen (zijn woorden) en dat blijkt.

En die zijn er nu net niet in Parijs.
Pagina: 1 ... 135 ... 155 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21