dfbt schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:11:
[...]
Toen hij op een gegeven moment met Pogi en Jorgenson weg was, met roglic en evenepoel echt een stuk achter hun.. Had die wel samen met jorgenson kunnen draaien toch? Zelfs als Pogi wegvalt, moet hij nog tijd goedmaken op Evenepoel. Die zie ik met zo'n laatste tijdrit ook nog wel ergens een minuutje of 1 of zelfs 2 pakken op vinnegaard.. Als Jumbo zijnde had ik wel een klein gokje genomen en gewoon tegen jorgenson gezegd dat hij en pogi kop over kop wel beurtjes konden doen.. Evenepoel en Roglic hadden daar niemand meer zitten, dan hadden ze zich echt wel verrot moeten rijden om eventueel bij te komen. En evenepoel was ook echt geen held op t gravel, dus die had je theoretisch ook gewoon op een minuutje kunnen zetten gister.
Maar goed, Jumbo heeft een doel en een plan, ze rijden werkelijk rondjes om vinnegaard, zorgen dat er fietsen zijn bij eventuele pech en als je dan zo'n WVA ook gister weer kopwerk ziet doen, nadat hij op dat ene strookje gravel bergop bijna achterin lag is dat wel echt teamwork.
Als je de ploeg nog steeds Jumbo noemt en Vingegaard schrijft als Vinnegaard, maakt dat je verhaal niet bepaald sterk.
Het was helemaal niet evident dat hij samen met Jorgenson en Pogacar erbij had kunnen blijven. Tenslotte kon hij in de stukken ervoor telkens maar met moeite erbij komen of in het wiel blijven. Dus nee, ik gok dat hij er op een gegeven moment af gewapperd zou worden en in de groep bij Evenepoel terecht zou komen.
En Vingegaard zat ook nog eens niet op zijn eigen fiets, maar op de fiets van Tratnik, een fiets die niet op hem afgesteld was. Daar zou ik ook geen risico mee nemen.
Ik snap ook niet dat men juist op dat moment blijft aandringen. Volgens mij was er een heel stuk eerder in de koers ook al een keer dat Roglic zelfs op 30 seconden achterstand stond. Toen was er maar één ploeg die reed, en dat was niet de ploeg van Pogacar of Evenepoel.
Ook wel bijzonder dat je noemt dat hij wellicht Evenepoel wel op een minuut had gereden, om vervolgens te denken dat hij in de tijdrit op Evenepoel een minuut of twee zal verliezen. Hoe zie je dan voor je dat hij in deze etappe dan één minuut op Evenepoel had kunnen pakken? Alleen omdat hij één keer een stuurfoutje maakte en even op achterstand lag? (Wat hij overigens behoorlijk snel weer goedmaakte.)
Roglic heeft heel wat jaren in hetzelfde team gereden. Ik gok met heel wat data voor handen dat VLAB wel weet dat je je om Roglic niet druk hoeft te maken als Vingegaard zijnde.
Het is in ieder geval duidelijk. Vingegaard moest zo rustig mogelijk de eerste week doorkomen, zo min mogelijk diep gaan, zodat hij ook nog in week drie in orde is.
Gewoon heel sterk en goed gereden van Vingegaard.