Mathieu was ook over de top. Die toptalenten sneuvelen steeds jonger.
Klopt - zie ook mijn analyses over Pogacar in dit topic :-).Chelseamarre123 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:36:
[...]
Kan je ook over Pogacar zeggen gezien zijn laatste tours![]()
Gewoon afwachten met Evenepoel. Is nog steeds maar 23.
Pogacar is echter van nature meer duur-duur renner dan Evenepoel. Het maakt in die zin overigens niet zo uit hoe oud je bent. Dit kun je niet fundamenteel veranderen, maar alleen tot op zekere hoogte.
In zware grote rondes met de beste ronde-renners zal Evenepoel altijd 1 of 2 mindere dagen hebben. Zeker als het dag in dag uit zo intens zwaar gemaakt wordt.
?Ypuh schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:50:
Mathieu was ook over de top. Die toptalenten sneuvelen steeds jonger.
Ik denk ook echt dat jumbo wel een flinke stap voor loopt op concurrerende teams.( in zin van alles om de wedstrijd heen)Requiem19 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:22:
[...]
Klopt - zie ook mijn analyses over Pogacar in dit topic :-).
Pogacar is echter van nature meer duur-duur renner dan Evenepoel. Het maakt in die zin overigens niet zo uit hoe oud je bent. Dit kun je niet fundamenteel veranderen, maar alleen tot op zekere hoogte.
In zware grote rondes met de beste ronde-renners zal Evenepoel altijd 1 of 2 mindere dagen hebben. Zeker als het dag in dag uit zo intens zwaar gemaakt wordt.
Behalve dat ze Roglic/Vinnegaard hebben, na t lezen van het boek van Jumbo ook echt voeding tot in de nopjes hebben uitgerekend. Wellicht dat andere teams hier nog iets te makkelijk in zijn of renners veel zelf de keus geven alsnog? + keuze voor welke wedstrijden/klassiekers gereden worden door hun eigen ronde renners?
Ja true, zij lopen in alle facetten flink voor en dat helpt ook om zo constant te presteren. Als je voeding in een grote ronde niet on point is, heb je ook grote kans op een off day.dfbt schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:12:
[...]
Ik denk ook echt dat jumbo wel een flinke stap voor loopt op concurrerende teams.( in zin van alles om de wedstrijd heen)
Behalve dat ze Roglic/Vinnegaard hebben, na t lezen van het boek van Jumbo ook echt voeding tot in de nopjes hebben uitgerekend. Wellicht dat andere teams hier nog iets te makkelijk in zijn of renners veel zelf de keus geven alsnog? + keuze voor welke wedstrijden/klassiekers gereden worden door hun eigen ronde renners?
Wat mij opviel in een Evenepoel interview paar maanden terug was dat hij vond dat Jumbo zo ontzettend langzaam reed op hoogtestage toen ze in hetzelfde hotel zaten. Alsof het stoer is dat hij, Evenepoel, harder traint.
Terwijl de recente wetenschap juist laat zien dat fatigue resistance het beste wordt opgebouwd door veel ‘Zone 2’ training. Een bekend onderzoek van paar jaar terug volgde een paar pro conti renners en bekeek hun power data gedurende het seizoen. Wat viel op? In het begin van het seizoen waren ze beter om aan het einde van een wedstrijd nog hoge vermogens te trappen. Gedurende het seizoen werden de vermogens aan het einde van een wedstrijd steeds minder, terwijl bijzonder genoeg de vermogens in het begin van wedstrijden heel het seizoen gelijk bleven.
De analyse was dat de winter training, met veel rustige Zone 2 km’s die ‘fatigue resistance’ beter opbouwt (je aërobe motor). Het heeft er volgens mij alle schijn van dat TJV dit protocol meer volgt dan andere teams. Dat is ook - IMO - mede de reden dat TJV renners niet van die grote offdays hebben.
Online zie ik veel discussies over dat het een naaistreek is van Roglic en Vingegaard dat ze een aantal keer nu al Kuss uit hun wiel hebben gereden en tijd hebben gepakt, terwijl Kuss zo belangrijk voor hun is geweest in hun overwinningen.
Vind dat zelf wel een lastig dilemma, sowieso in zo'n semi-team/individuele sport. Uiteindelijk willen Vingegaard en Roglic natuurlijk gewoon zoveel mogelijk winnen, maar in het wielrennen moet je ook anderen iets gunnen om een goed team te zijn (anders bestonden er geen knechten).
Tegelijkertijd was er ten tijden van Froome als superknecht van Wiggings ook veel discussie dat het onzin was dat hij niet voor eigen succes mocht gaan.
Tot nu toe lijkt het erop dat JV echt wel zorgt dat Kuss op het podium gaat eindigen, maar ook gewoon de beste wil laten rijden.
Wat vinden jullie, moeten Vingegaard en Roglic zich inhouden om Kuss te "laten" winnen?
Vind dat zelf wel een lastig dilemma, sowieso in zo'n semi-team/individuele sport. Uiteindelijk willen Vingegaard en Roglic natuurlijk gewoon zoveel mogelijk winnen, maar in het wielrennen moet je ook anderen iets gunnen om een goed team te zijn (anders bestonden er geen knechten).
Tegelijkertijd was er ten tijden van Froome als superknecht van Wiggings ook veel discussie dat het onzin was dat hij niet voor eigen succes mocht gaan.
Tot nu toe lijkt het erop dat JV echt wel zorgt dat Kuss op het podium gaat eindigen, maar ook gewoon de beste wil laten rijden.
Wat vinden jullie, moeten Vingegaard en Roglic zich inhouden om Kuss te "laten" winnen?
Eigenlijk zouden ze Kuss gewoon moeten laten winnen, al is het maar omdat hij ze heeft geholpen in de andere rondes. Maar ik snap dat een Vinegaard ook kan denken: Ik wil de Vuelta ook op mijn palmares. Roglic kan recordhouder worden toch?Coocoocachoo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:46:
Online zie ik veel discussies over dat het een naaistreek is van Roglic en Vingegaard dat ze een aantal keer nu al Kuss uit hun wiel hebben gereden en tijd hebben gepakt, terwijl Kuss zo belangrijk voor hun is geweest in hun overwinningen.
Denk dat Kuss ook niet zo heel blij zal zijn met een cadeau gegeven Vuelta winst.
Iedereen onthoudt dat. Zie wiggins.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Dat had hij inderdaad ook al aangegeven, dat hij dat niet wilde, dat ze voor hem gingen inhouden. Tot nu toe kruipen ze met zijn drieen mooi bij de rest weg door om beurten te demmareren maaar houden ze achterstand op Kuss, geen idee of dat laatste wel of niet zo gepland is.
Ook kun je je af vragen wat de lange termijn effecten voor de ploeg zijn, Karsten Kroon haalde vorige week al aan dat Kuss dan eigenlijk automatisch ook een hoger salaris moet krijgen. Maar ook, welk effect heeft dit voor de verdere rolverdeling binnen de ploeg voor de komende seizoenen?
Maar voor de duidelijkheid, ik zou het ook mooi vinden als hij hem wint!
Ook kun je je af vragen wat de lange termijn effecten voor de ploeg zijn, Karsten Kroon haalde vorige week al aan dat Kuss dan eigenlijk automatisch ook een hoger salaris moet krijgen. Maar ook, welk effect heeft dit voor de verdere rolverdeling binnen de ploeg voor de komende seizoenen?
Maar voor de duidelijkheid, ik zou het ook mooi vinden als hij hem wint!
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 14-09-2023 14:16 ]
Lange termijneffecten zijn denk ik ook lastig in te schatten.
Kuss geeft in interviews aan het niet echt chill te vinden om een team voor hem te laten werken, maar liever in de knechten rol zit. Maja, het kan ook zijn als hij nu nét niet wint dat er toch iets gaat kriebelen en misschien bij een ander team voor zijn kans als leider gaat. Of juist dat als hij (net) niet wint het bevestiging voor hem is dat hij gewoon lekker door moet knechten en dan een Vingegaard en Roglic toch net geschikter zijn als ronderenners over de hele periode en verschillende disciplines (tijdrijden).
Aan de andere kant kan het juist zijn dat als hij wel wint dat hij denkt "he, leuk dat ik dat weer heb gedaan, kan ik nu weer gewoon knechten". Of juist dat hij denkt "hmm..smaakt naar meer".
Ik gun het hem wel, maar tegelijkertijd vind ik zijn status als superdomestique ook wel gaaf.
Ook qua inhouden vind ik het lastig, zijn genoeg knechten die zich inhouden (ok, bij UAE niet altijd
) voor het teamplan en de leider. Maar als een knecht in elke etappe zich moet inhouden voor de leider dan klopt er iets niet natuurlijk.
Kuss geeft in interviews aan het niet echt chill te vinden om een team voor hem te laten werken, maar liever in de knechten rol zit. Maja, het kan ook zijn als hij nu nét niet wint dat er toch iets gaat kriebelen en misschien bij een ander team voor zijn kans als leider gaat. Of juist dat als hij (net) niet wint het bevestiging voor hem is dat hij gewoon lekker door moet knechten en dan een Vingegaard en Roglic toch net geschikter zijn als ronderenners over de hele periode en verschillende disciplines (tijdrijden).
Aan de andere kant kan het juist zijn dat als hij wel wint dat hij denkt "he, leuk dat ik dat weer heb gedaan, kan ik nu weer gewoon knechten". Of juist dat hij denkt "hmm..smaakt naar meer".
Ik gun het hem wel, maar tegelijkertijd vind ik zijn status als superdomestique ook wel gaaf.
Ook qua inhouden vind ik het lastig, zijn genoeg knechten die zich inhouden (ok, bij UAE niet altijd
Apart want zowel Roglic en Vingegaard gaven beide aan op een TV interview dat ze mochten vechten voor het podium MITS de ploeg niet benadeeld zou worden. Zijn natuurlijk wel ego's ;-)Dinictus208 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:12:
Denk dat Kuss ook niet zo heel blij zal zijn met een cadeau gegeven Vuelta winst.
Ik vind ook eigenlijk wel dat als Kuss gewoon een baas is, hij nu aangeeft dat hij dit wil winnen. Je moet het ook pakken als het voor je neus ligt.
Als het hem niet ligt. (zoals ik hierboven lees) is het gewoon slimmer om niet nog een extra kopman te accepteren met bijpassen salaris en status. Dat is dan sowieso te veel in 1 ploeg.
Als het hem niet ligt. (zoals ik hierboven lees) is het gewoon slimmer om niet nog een extra kopman te accepteren met bijpassen salaris en status. Dat is dan sowieso te veel in 1 ploeg.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Pfoe Evenepoel zet wel echt een nieuwe standaard voor het rijden op z'n wegfiets.
Denk dat Poole zelfs op een tijdritfiets nu moeite zou hebben om Evenepoel bij te houden :-)
Denk dat Poole zelfs op een tijdritfiets nu moeite zou hebben om Evenepoel bij te houden :-)
Ik denk dat het risico voor een 3e kopman bij Jumbo wel meevalt, Kuss weet dat hij door toeval in deze positie terecht is gekomen maar ook wel inziet dat hij geen absolute kopman is cq wil zijn. Vingegaard accepteert de situatie omdat hij weet dat hij dat des te meer op Kuss kan bouwen volgend jaar (wat ik van Kuss sowieso zou verwachten, ongeacht uitkomst deze Vuelta). Het is vooral een lastige situatie voor Roglic.
Waarom? Wellicht heeft Roglic Kuss weer nodig in de Giro volgend jaar…Superkanjo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:04:
Ik denk dat het risico voor een 3e kopman bij Jumbo wel meevalt, Kuss weet dat hij door toeval in deze positie terecht is gekomen maar ook wel inziet dat hij geen absolute kopman is cq wil zijn. Vingegaard accepteert de situatie omdat hij weet dat hij dat des te meer op Kuss kan bouwen volgend jaar (wat ik van Kuss sowieso zou verwachten, ongeacht uitkomst deze Vuelta). Het is vooral een lastige situatie voor Roglic.
Dat is een gevoel. Dit zijn wedstrijden die Roglic zelf wil winnen, Vingegaard kan denk ik makkelijker deze wedstrijd naast zich neerleggen omdat hij maar 1 doel heeft in de TdF. Maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.Requiem19 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:07:
[...]
Waarom? Wellicht heeft Roglic Kuss weer nodig in de Giro volgend jaar…
Ze konden moeilijk anders dan de zege aan Kuss laten, dit gaat niet meer over willen winnen maar over het samenhouden van de ploeg. Je zit nu in een situatie waar een superknecht, die zowel Roglic als Vingegaard al héél veel gegeven dus op kop staat, en plots de gunfactor heeft van het publiek en de media. Perceptie heeft overgenomen van de realiteit.
Je moet niet twijfelen dat het ploegmanagement samengezeten heeft met de renners en samen met hen beslist heeft wat de conclusie zou zijn, maar eigenlijk was het een no-brainer.
Scenario 1: Je schenkt Kuss de zege:
Voordelen
Mooi verhaal voor de media.
Mooi verhaal voor de sponsor/ploeg (met 3 op het podium + 3 verschillende renners van de ploeg die de 3 grote rondes winnen).
Kuss heeft nog een extra reden om zich de komende jaren dubbel te plooien voor zijn kopmannen
Nadelen:
Het is natuurlijk wel een héél dikke koers om weg te schenken, dat zal ergens steken.
(Heel) Kleine kans dat Kuss het hoog in zijn bol krijgt en ergens kopman wilt gaan worden
Scenario 2: Ze koersen en de beste wint (quasi zeker Vingegaard):
Voordelen:
Fijn voor Vinegaard, hij wint de Vuelta.
Nadelen:
Je krijgt de komende jaren elke jaar opnieuw polemiek over Kuss. Elke grote ronde waar hij aan de start komt komen ze meermaals terug over deze "Vuelta waar de ploeg zich niet loyaal getoond heeft aan Kuss". Zeker Kuss wordt ook continu geconfronteerd met berichten en gesprekken dat hij de ploeg zoveel gegeven heeft, maar dat ze duidelijk niets willen terugdoen voor hem.
Zelfs in de situatie dat zo'n Kuss daar helemaal geen spel van wilt maken omdat hij weet: Ik ben aan de start gekomen als knecht, ik had geen ambitie om te winnen. De media en het publiek blijven dat keer op keer herhalen waardoor dat sowieso blijft hangen en dat in het kopje kruipt.
Enja Roglic:
Roglic heeft als troostprijs de rit naar de Angliru gekregen. Heel content zal hij daar niet mee zijn, maar winstkansen had hij toch nauwelijks of niet meer dus ik gok dat ze hem voor het blok gezet hebben.
Je moet niet twijfelen dat het ploegmanagement samengezeten heeft met de renners en samen met hen beslist heeft wat de conclusie zou zijn, maar eigenlijk was het een no-brainer.
Scenario 1: Je schenkt Kuss de zege:
Voordelen
Mooi verhaal voor de media.
Mooi verhaal voor de sponsor/ploeg (met 3 op het podium + 3 verschillende renners van de ploeg die de 3 grote rondes winnen).
Kuss heeft nog een extra reden om zich de komende jaren dubbel te plooien voor zijn kopmannen
Nadelen:
Het is natuurlijk wel een héél dikke koers om weg te schenken, dat zal ergens steken.
(Heel) Kleine kans dat Kuss het hoog in zijn bol krijgt en ergens kopman wilt gaan worden
Scenario 2: Ze koersen en de beste wint (quasi zeker Vingegaard):
Voordelen:
Fijn voor Vinegaard, hij wint de Vuelta.
Nadelen:
Je krijgt de komende jaren elke jaar opnieuw polemiek over Kuss. Elke grote ronde waar hij aan de start komt komen ze meermaals terug over deze "Vuelta waar de ploeg zich niet loyaal getoond heeft aan Kuss". Zeker Kuss wordt ook continu geconfronteerd met berichten en gesprekken dat hij de ploeg zoveel gegeven heeft, maar dat ze duidelijk niets willen terugdoen voor hem.
Zelfs in de situatie dat zo'n Kuss daar helemaal geen spel van wilt maken omdat hij weet: Ik ben aan de start gekomen als knecht, ik had geen ambitie om te winnen. De media en het publiek blijven dat keer op keer herhalen waardoor dat sowieso blijft hangen en dat in het kopje kruipt.
Enja Roglic:
Roglic heeft als troostprijs de rit naar de Angliru gekregen. Heel content zal hij daar niet mee zijn, maar winstkansen had hij toch nauwelijks of niet meer dus ik gok dat ze hem voor het blok gezet hebben.
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Dat is een mooie uiteenzetting en ik denk inderdaad reeel. Zeker bij het Amerikaanse publiek zie je, begrijpelijk, dat jouw beschrijving van de nadelen wanneer Kuss niet wint klopt. Dat zag je al gebeuren bij de afgelopen ritten waar Vingegaard tijd pakte.
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 15-09-2023 10:10 ]
Hier was gister op Eurosport ook nog een discussie over tussen Jeroen en Karsten, waarbij beide eigenlijk aangaven dat bepaalde renners, waar zij Remco ook onder leken te zetten wanneer ze een slechte dag hebben deze dag vaak veel slechter dan van een groepje andere klassementsrenners, waar ze Pogacar dan weer onder schaarden. Die verliezen dan wel de ronde door het slechte moment waar ze even niet mee kunnen met de beste / besten (bijv Pogacar tijdens zijn slechte moment verslaat nog altijd alle anderen behalve vingegard), maar vallen niet uit het klassement.Chelseamarre123 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:36:
[...]
Kan je ook over Pogacar zeggen gezien zijn laatste tours![]()
Gewoon afwachten met Evenepoel. Is nog steeds maar 23.
Terwijl de renners uit de eerste groep, waar ze Remco in aanhaalden, maar ook bijv. Carapaz uit mijn hoofd, wel compleet wegvallen uit het klassement en daardoor dan andere doelen gaan stellen.
Ik gun het Kuss vanharte gezien al zijn werk en het is zeker een goede coureur. Hadden ze hem van te voren als kopman naar voren geschoven had niemand hier raar opgekeken van het knechten werk van Vingegaard en Roglic, maar toch voelt het nu alsof de sterkte niet gaat winnen. Kijkend na de laatste dagen denk ik dat Vingegaard duidelijk de sterkste is (op dit moment).
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Wellicht ook wel heel goed voor de Amerikaanse markt.. Welke groote supermarktketen hebben ze daar die als sponsor over kan komen?
7-eleven?
7-eleven?
Ik denk inderdaad dat het duidelijk is dat de sterkste niet gaan winnen, echter zit er denk ik ook niet al te veel op (tenzij Vingegard / Roglic op de angliru nog veel harden konden, maar die reden nu al een waanzinnige tijd op de laatste 6.5km, volgens mij voor het eerst sneller dan het EPO tijdperk), en dan is dit denk ik op een gegeven moment wel de juiste keuze om gewoon te consolideren en de marketing win te pakken. Kuss is natuurlijk ook geen pannenkoek, en zal ook niet misstaan op de erelijst denk ik ook al is het geen veel winnaar.Phydomir schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:21:
Ik gun het Kuss vanharte gezien al zijn werk en het is zeker een goede coureur. Hadden ze hem van te voren als kopman naar voren geschoven had niemand hier raar opgekeken van het knechten werk van Vingegaard en Roglic, maar toch voelt het nu alsof de sterkte niet gaat winnen. Kijkend na de laatste dagen denk ik dat Vingegaard duidelijk de sterkste is (op dit moment).
En natuurlijk denk ik dat Vingegard en zeker Roglc graag ook zelf gewonnen hadden, zij hebben immers beiden normaal gesproken wel die echte winnaarsmentaliteit., die je bij Kuss wel een beetje mist. Die is denk ik in dat opzicht wat te aardig (waardoor ie denk ik ook in zijn normale rol gerold is.
[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 15-09-2023 10:40 ]
Vingegaard bepaald nu gewoon wie wint. Dat zal misschien nog het meest steken bij Roglic.Jebus4life schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:53:
Enja Roglic:
Anders gezegd, Roglic is niet meer de absolute kopman dat is Vingegaard geworden. Dat zal pijn doenKist schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:20:
[...]
Vingegaard bepaald nu gewoon wie wint. Dat zal misschien nog het meest steken bij Roglic.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
tja dan moet die toch harder gaan rijdenaerofreak schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:28:
[...]
Anders gezegd, Roglic is niet meer de absolute kopman dat is Vingegaard geworden. Dat zal pijn doen
Wel interessante podcast met Mathieu Heijboer van TJV:
https://podcastluisteren.nl/pod/DE-GROTE-PLAAT
- Vinegaard zit onder z'n TDF niveau qua wattages, zelfs op de snelle beklimming van de Tourmalet
- Kuss heeft z'n beste niveau, vergelijkbaar met de TDF
- Kuss' favoriete grote ronde is de Vuelta. Toen hij in de Giro last minute moest invallen heeft hij onderhandeld dat hij de Vuelta mocht gaan rijden
Komt nog wel meer interessants langs, luistertip.
https://podcastluisteren.nl/pod/DE-GROTE-PLAAT
- Vinegaard zit onder z'n TDF niveau qua wattages, zelfs op de snelle beklimming van de Tourmalet
- Kuss heeft z'n beste niveau, vergelijkbaar met de TDF
- Kuss' favoriete grote ronde is de Vuelta. Toen hij in de Giro last minute moest invallen heeft hij onderhandeld dat hij de Vuelta mocht gaan rijden
Komt nog wel meer interessants langs, luistertip.
Vanaf buiten gezien is Roglic deze Vuelta ook echt de 3e man vind ik. Nog steeds heel sterk maar heb nooit het idee gehad dat hij zou gaan winnen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik had eigenlijk initieel wel het idee dat wanneer de situatie zo zou komen dat ze zouden gaan proberen Roglic het record te laten evenaren met 4x winst, wat natuurlijk ook een mooi marketing verhaal geweest zou zijn.Phydomir schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:38:
Vanaf buiten gezien is Roglic deze Vuelta ook echt de 3e man vind ik. Nog steeds heel sterk maar heb nooit het idee gehad dat hij zou gaan winnen.
Maar uiteindelijk lijkt het erop dat Vingegard dan waarschijnlijk gewoon sterker geweest zou zijn, zou deze Kuss situatie niet voorgekomen zijn. Ik heb dan niet het idee dat ie nu echt 3de man zou zijn, door de situatie natuurlijk wel een beetje, want Roglic verliest hier denk ik het meest, maar ik heb wel idee dat Roglic op dit moment ook sterker is dan Kuss.
Ik vond/vind Roglic super sterk ogen deze Vuelta, alleen Vingegaard lijkt de laatste week op stoom te komen. Als ze de drie lieten rijden was het 1) Vingegaard, 2) Roglic en 3) Kuss geworden denk ik.
Jumbo lijkt het nu wel goed te doen dat Kuss de vooruitgeschoven kopman is, niet alsof het een cadeautje is, wat het in mijn ogen toch een beetje is. Heb ook het idee wat Roglic hier het meeste inlevert. Vingegaard heeft echt al een paar grote vissen gepakt en voor Roglic is dit gewoon een hoofdprijs; misschien wel de laatste.
Jumbo lijkt het nu wel goed te doen dat Kuss de vooruitgeschoven kopman is, niet alsof het een cadeautje is, wat het in mijn ogen toch een beetje is. Heb ook het idee wat Roglic hier het meeste inlevert. Vingegaard heeft echt al een paar grote vissen gepakt en voor Roglic is dit gewoon een hoofdprijs; misschien wel de laatste.
Geen EU, wel Europa, maar 7-Eleven zit al in Noorwegen. In elk geval in Oslo kan je er op elke straathoek één vinden.
Ze reden zelfs 13 seconden sneller op het steilste stuk dan Heras in 2000 in volle Epo periodeDennism schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:38:
[...]
Ik denk inderdaad dat het duidelijk is dat de sterkste niet gaan winnen, echter zit er denk ik ook niet al te veel op (tenzij Vingegard / Roglic op de angliru nog veel harden konden, maar die reden nu al een waanzinnige tijd op de laatste 6.5km, volgens mij voor het eerst sneller dan het EPO tijdperk), en dan is dit denk ik op een gegeven moment wel de juiste keuze om gewoon te consolideren en de marketing win te pakken. Kuss is natuurlijk ook geen pannenkoek, en zal ook niet misstaan op de erelijst denk ik ook al is het geen veel winnaar.
En natuurlijk denk ik dat Vingegard en zeker Roglc graag ook zelf gewonnen hadden, zij hebben immers beiden normaal gesproken wel die echte winnaarsmentaliteit., die je bij Kuss wel een beetje mist. Die is denk ik in dat opzicht wat te aardig (waardoor ie denk ik ook in zijn normale rol gerold is.
ik vraag me af of het team/sponsor motto ‘samen winnen’ en nog wat van die cliches, ertoe hebben gedaan, getuige het interview met Plugge eerder op de dag; het mag, en het is mooi voor de historie (en ongetwijfeld ook voor de sponsors): in 1 jaar winst voor 3 toprenners uit dezelfde ploeg in de 3 grote rondes en nu op het podium 1-2-3 uit hetzelfde team; Vingegaard snapt het en heeft er vrede mee, Roglic zal wel gesust worden met een bonus; het is (was) een fascinerend spel, waar het tussen die 3 niet persee over de strijd op de weg gaatYpuh schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:53:
Ik vond/vind Roglic super sterk ogen deze Vuelta, alleen Vingegaard lijkt de laatste week op stoom te komen. Als ze de drie lieten rijden was het 1) Vingegaard, 2) Roglic en 3) Kuss geworden denk ik.
ik vind het zelf overigens dikke prima dat Kuss de Vuelta wint, niet zozeer vanwege de geschiedenis in de maak, maar vanwege het vele werken voor z’n andere topmannen
[ Voor 6% gewijzigd door CynicRelief op 15-09-2023 17:50 ]
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Toen wogen Tour winnaars ook nog 75-80kg.Chelseamarre123 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:00:
[...]
Ze reden zelfs 13 seconden sneller op het steilste stuk dan Heras in 2000 in volle Epo periode
Heras was echter weer 59-60kg.
Grote rondes winnen was 20-30 jaar geleden ook makkelijker voor zwaardere renners ondat er veel minder hoogtemeters inzaten en ze minder dit soort extreme beklimmingen deden.
Grote rondes winnen was 20-30 jaar geleden ook makkelijker voor zwaardere renners ondat er veel minder hoogtemeters inzaten en ze minder dit soort extreme beklimmingen deden.
En tijdritten vlak/semi vlak van 80 km waar je als zwaar gewicht minuten kon pakkenRequiem19 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:54:
Heras was echter weer 59-60kg.
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Woutje!!!
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Wint in één jaar een etappe in de Tour en de Vuelta. En dit keer was het WEL in beeld.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Knap gedaan van Poels, z'n sprint héél slim net vóór die bocht ingezet. Duidelijk dat Evenepoel dat niet had verwacht. Daardoor kon hij een stevig gat slaan en Evenepoel raakte er niet meer over.
Zeker gezien hij u dienst van Landa al erg knap werk gedaan heeft de afgelopen ritten is het dik verdiend!
Zeker gezien hij u dienst van Landa al erg knap werk gedaan heeft de afgelopen ritten is het dik verdiend!
Haha moest er ook aan denken.PatrickC schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 17:05:
Wint in één jaar een etappe in de Tour en de Vuelta. En dit keer was het WEL in beeld.
Dik verdiend, was bergop ook al de beste met Van Eetvelt.
Klopt die even Van Aert in de tour en nu Evenepoel.
wielergeschiedenis dit - de TJV show
[ Voor 24% gewijzigd door CynicRelief op 16-09-2023 17:28 ]
Van Der Poel vanmiddag zijn eerste in zijn nieuw pakje gewonnen.
Roozzz schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:10:
* Roozzz hoopt stiekem op de eindzege voor Kuss
Mooie vent, uitstekend renner, beloning voor al het harde werken voor de anderen én alle drie de grote rondes in een jaar voor TJV met drie verschillende renners. Een mens mag dromen niet waar?

Dat er drie tjv's op het podium eindigden had niemand durven dromen denk ik. Bizarre ronde voor in de boeken.
If you can see, look. If you can look, observe
De oude Poels (Sky jaren) en Kuss hebben wel wat van elkaar.
Kuss heeft een vergelijkbare rol in TJV als Poels bij Sky had en ze zijn/waren daar allebei verschrikkelijk goed in. Dat bijna alles wat er nog aanhangt 'oh shit' denkt als die naar kop gaat. Beiden ook super aardig, misschien ook wel te aardig om een afmaker te zijn. Echt van die renners waarvan je hoopt dat ze wat vaker voor eigen kans mogen gaan. En zie.
Ik vond het een mooie dag.
Kuss heeft een vergelijkbare rol in TJV als Poels bij Sky had en ze zijn/waren daar allebei verschrikkelijk goed in. Dat bijna alles wat er nog aanhangt 'oh shit' denkt als die naar kop gaat. Beiden ook super aardig, misschien ook wel te aardig om een afmaker te zijn. Echt van die renners waarvan je hoopt dat ze wat vaker voor eigen kans mogen gaan. En zie.
Kus??TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:45:
De oude Poels (Sky jaren) en Kus hebben wel wat van elkaar.
Kus heeft een vergelijkbare rol in TJV als Poels bij Sky had en ze zijn/waren daar allebei verschrikkelijk goed in. Dat bijna alles wat er nog aanhangt 'oh shit' denkt als die naar kop gaat. Beiden ook super aardig, misschien ook wel te aardig om een afmaker te zijn. Echt van die renners waarvan je hoopt dat ze wat vaker voor eigen kans mogen gaan. En zie.
gasst ...
Wauw wat een mooie ontknoping van het "criterium" in Madrid
Gekke kopgroep
Gekke kopgroep
tja zowaar een kneiterspannende slotetappe; Evenepoel ging te vroeg aan, maar het moest ook wel iemand van de 6 zijn, want anders was het peloton er nog overheen gekomen; Groves mag Evenepoel bedankenChelseamarre123 schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:55:
Wauw wat een mooie ontknoping van het "criterium" in Madrid
Gekke kopgroep
Haha. Schakel op nog 5km te gaan in, maar wat een leuk einde! Hulde aan Evenepoel, Kamna, Ganna, Groves, Denz en Costa. Zo hoor je een grote ronde af te sluiten.
Allemaal een rit gewonnen in de vuelta dit jaar op Denz na en die won dan 2 stuks in de giro dit jaar.Ypuh schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:15:
Haha. Schakel op nog 5km te gaan in, maar wat een leuk einde! Hulde aan Evenepoel, Kamna, Ganna, Groves, Denz en Costa. Zo hoor je een grote ronde af te sluiten.

10 vuelta zeges in totaal in de kopgroep
Als je dan leest dat Ganna (semi-grappend) tegen Evenepoel zegt. Kom, we vallen aan in die slotrit en die gaat daar volop in mee. Dan kan je toch niet anders dan sympathie krijgen voor de renner Evenepoel? Zoals Lampaert zei na het WK "Miljaar, wa ne coureur!" Idem Ganna uiteraard, ik heb nooit iets met hem gehad, maar de laatste jaren is mijn gunfactor bij hem ook alleen maar omhoog gegaan.
En om je weer even amateur te voelen
:
FILIPPO GANNA DEELT WATTAGES VAN ONTSNAPPING ‘KAMPIOENENVLUCHT’ LAATSTE RIT VUELTA
Leuke rit als afsluiter van een leuke Vuelta.
GC Kuss houdt mij de rest van het jaar tevree

FILIPPO GANNA DEELT WATTAGES VAN ONTSNAPPING ‘KAMPIOENENVLUCHT’ LAATSTE RIT VUELTA

Informaticus of vakkundig Googler?
jezus wat een wattages voor zo lange tijdTheTinusNL schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:55:
En om je weer even amateur te voelen:

Er is ook nieuws voor Nathan van Hooydonck, wel erg jammer voor hem. Maar kan me voorstellen dat er op dit moment belangrijkere dingen voor hem zijn.
https://www.teamjumbovism...5adoH_PlWGOdI35E0buvqrIpc
https://www.teamjumbovism...5adoH_PlWGOdI35E0buvqrIpc
Helaas voor Nathan maar gelukkig kan ie het na vertellen. Koersen met een defribilator is sowieso een no go dacht ik wettelijk.
EK tijdrijden, wat een knal van Kung. Reed gewoon de hekken in. En die Tarling die effe iedereen degradeert.
EK tijdrijden, wat een knal van Kung. Reed gewoon de hekken in. En die Tarling die effe iedereen degradeert.
Alleen in Italie mag het niet volgens mij.
Ik zie de beelden van Kung.
1. Bizarre val, zo enorm in de zone dat hij de hekken niet ziet (kijkt naar beneden natuurlijk) en ook blijkbaar niemand uit de volgwagen die iets zegt.
2. Dat beeld aan de finish, zo vol bloed... Wat een krijgers zijn coureurs toch.
3. Eigenlijk hadden ze hem direct uit de koers moeten halen, misschien vielen zijn verwondingen goed mee (als z'n wenkbrauwen geraakt zijn, dat geeft natuurlijk heel veel bloed terwijl er misschien niet zo enorm veel aan de hand is). Maar het feit dat die helm zo kapot is zegt veel over eenderzijds de impact die het hoofd gekregen heeft, en anderzijds is het simpelweg niet meer veilig om met die verbrijzelde helm verder te rijden
1. Bizarre val, zo enorm in de zone dat hij de hekken niet ziet (kijkt naar beneden natuurlijk) en ook blijkbaar niemand uit de volgwagen die iets zegt.
2. Dat beeld aan de finish, zo vol bloed... Wat een krijgers zijn coureurs toch.
3. Eigenlijk hadden ze hem direct uit de koers moeten halen, misschien vielen zijn verwondingen goed mee (als z'n wenkbrauwen geraakt zijn, dat geeft natuurlijk heel veel bloed terwijl er misschien niet zo enorm veel aan de hand is). Maar het feit dat die helm zo kapot is zegt veel over eenderzijds de impact die het hoofd gekregen heeft, en anderzijds is het simpelweg niet meer veilig om met die verbrijzelde helm verder te rijden
Ergens kon de volgwagen verwittigd hebben maar je gaat toch ook niet verwachten dat ie niet een paar meter voor zich uit kijkt. Denk dat Kung toch serieus gaat vloeken op zichzelfJebus4life schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:31:
Dacht dat het in italie sowieso een no-go is voor gelijk welke sport. In andere landen mag het wel maar als je geen gevaar bent voor anderen. Op een voetbalveld breng je niemand in gevaar en er zijn voetballers met een defibrillator. Maar je kan natuurlijk geen risico nemen met een renner die aan 80km/u van een helling komt gevlogen die opeens een schok krijgt.Helaas voor Nathan maar gelukkig kan ie het na vertellen. Koersen met een defribilator is sowieso een no go dacht ik wettelijk.
Die Tarling is toch echt wel een beest. Hoorde gisteren tijdens de Sporza uitzending zijn verhaal van hoe hij als 12-jarige (als ik mij goed herinner) een 100mile tijdrit reed en ergens rond de 20ste plaats bij de senioren eindigde. Hij ging eigenlijk "maar" de helft rijden maar besloot dan om toch maar de volledige afstand te rijden. Denk dat Ganna de bui al voelt hangenChelseamarre123 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:21:
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Die had per direct aan de kant gehouden moeten worden, want van die helm was echt niks meer over. Blijkbaar is de medische schade ook flink, te weten een snijwonden, hersenschudding, twee breukjes in zijn hand en een barst in zijn jeukbeen (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230920_95566813, vooral niet kijken als bloed niet je ding is).Jebus4life schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:31:
Maar wat me gisteren misschien nog het allermeeste irriteerde was het hele gebeuren met Reusser. Kijk dat rugnummer wil ik haar nog wel geven (alsnog hoezo niet goed zichtbaar omdat je hem niet in je pak kreeg?). Alleen die sokken is toch wel een probleem. We hebben duidelijk nieuwe regels met die sokken die zeggen dat als ze te lang zijn je dan een startverbod hebt of diskwalificatie. Als verdedigend kampioen en specialist is dit niet de eerste tijdrit de je rijdt en had ik als PCP toch echt een streep door haar naam gezet (al was het alleen al voor de voorbeeldfunctie die ze heeft). Ohh en de discussie of het een goede regel is of niet is niet aan ons/de jury. Als jurylid ben je er om de regels uit te voeren en niet om er iets van te vinden. Dat is aan het Management Committee van de UCI.
Probleem met de UCI is alleen dat deze mensen doodsbang zijn om renners van status aan te pakken en te straffen. Renners die geen kampioen zijn of die niemand kent is nooit discussie over, maar heel hard regel is regel. Laatst nog iemand in de tijdrit van de Simac een OTL aan haar broek gekregen doordat ze viel en daarna nog lek reed. Jury reed er achter en heeft alles gezien, maar zegt bikkelhard helaas regels zijn regels. Niks mis mee natuurlijk, want dat zijn ook de regels. Het is alleen dan wel raar dat de regels nooit gelden voor de absolute top. Geeft mij dan ook weer de vraag wat nou als Reusser niet gewonnen had, maar dat zullen we nooit weten helaas.
Wat mij betreft voert de UCI 2 regelwijzigingen door:
* gebroken helm is meteen een uitgebreide medische check
* de ogen moeten te allen tijde vooruit gericht zijn. De houdingen waarbij men naar beneden kijkt om maar zo aero mogelijk te zitten kunnen echt niet. Ik heb Ellen van Dijk horen vertellen dat ze hierdoor ooit bijna een bocht mistte (iets met communicatie die niet werkte en de ploegleider die door haar oortje bochten zou aangeven). Nu was het Kung op een afgezet parcours, maar men traint hier op de openbare weg ook op. Vraag maar aan Egan Bernal.
* de ogen moeten te allen tijde vooruit gericht zijn. De houdingen waarbij men naar beneden kijkt om maar zo aero mogelijk te zitten kunnen echt niet. Ik heb Ellen van Dijk horen vertellen dat ze hierdoor ooit bijna een bocht mistte (iets met communicatie die niet werkte en de ploegleider die door haar oortje bochten zou aangeven). Nu was het Kung op een afgezet parcours, maar men traint hier op de openbare weg ook op. Vraag maar aan Egan Bernal.
Hoe dicht komt Kung ook bij het aangereden worden door de motor, als ik het zo terugkijk dan scheelt het echt niet veel bij het terug botsen van de nadar of hij wordt meegenomen.
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
De eerste ben ik het mee eens en mag nog wel wat scherper: aanwijzingen dat er op het hoofd gevallen is zou voldoende moeten zijn voor een controle.BreadFan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:00:
Wat mij betreft voert de UCI 2 regelwijzigingen door:
De tweede gaat wel heel ver, dan mag je niet bv eens meer op je vermogensmeter kijken. Je moet niet bij ieder incident een regel verzinnen. Deze valt wat mij betreft onder Gij Zult Niet Dom Doen.
Indrukwekkend rijtje namen ook waar Bredewold nu bij aan mag sluiten.Pimorez schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:28:
Mooi einde van de dames wedstrijd op het EK!
Mischa Bredewold mag zich na Anna van der Breggen, Marianne Vos, Amy Pieters, Annemiek van Vleuten, Ellen van Dijk en Lorena Wiebes Europees kampioen noemen.
Klinkt het stom als ik zeg dat ik geen idee heb wie Bredewold is? Kijk regelmatig naar het dameswielrennen, maar heb Bredewold volgens mij nog nooit ergens voorin een koers gezien.
Ze heeft al wel een degelijk CV voor haar jonge leeftijd, maar nog steeds een grote verrassing!:
https://www.procyclingstats.com/rider/mischa-bredewold/2023
Ze heeft al wel een degelijk CV voor haar jonge leeftijd, maar nog steeds een grote verrassing!:
Ik herkende de naam wel, maar dat kan net zo goed een vergissing zijn met Renate GroenewoldYpuh schreef op zondag 24 september 2023 @ 07:54:
Klinkt het stom als ik zeg dat ik geen idee heb wie Bredewold is? Kijk regelmatig naar het dameswielrennen, maar heb Bredewold volgens mij nog nooit ergens voorin een koers gezien.
Had ook echt hetzelfde toen ik de uitslag zag passeren.Ypuh schreef op zondag 24 september 2023 @ 07:54:
Ook niet goed voor de sport dat van de 8 edities er 7 door een Nederlandse zijn gewonnen
:fill(white):strip_exif()/f/image/GwwPnH5mVxfJbqvKYoPKlkVt.png?f=user_large)
Snap sowieso al het nut niet goed van die EK's. Bij de vrouwen rijden al geen tot weinig goede niet Europeaanse rensters?
Als ik één wedstrijd mocht schrappen, dan was dat idd ook het EK. De nationale- en wereldkampioenschappen zijn weekenden om naar uit te kijken, en ook zo'n Simac of Thuringer Ladies Tour vind ik mooie profwedstrijden waar aanstormend talent zich omhoog kan werken.Chelseamarre123 schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:55:
[...]
Had ook echt hetzelfde toen ik de uitslag zag passeren.
Ook niet goed voor de sport dat van de 8 edities er 7 door een Nederlandse zijn gewonnen
[Afbeelding]
Snap sowieso al het nut niet goed van die EK's. Bij de vrouwen rijden al geen tot weinig goede niet Europeaanse rensters?
Als je bij het EK geen (troost)trui kreeg kwam de helft waarschijnlijk niet opdagen, maar oké, hoe meer (dames)wedstrijden hoe beter.
VervolgensChelseamarre123 schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:55:
[...]
Ook niet goed voor de sport dat van de 8 edities er 7 door een Nederlandse zijn gewonnen.
Ik zou het anders stellen. Het EK heeft weinig aanzien en je krijgt veel rensters in sub-optimale vorm aan de start. Nederland heeft goede rensters en kan wat spelen in de marge zoals we gezien hebben. Een Kopecky in WK vorm had hier lachend gewonnen. Net als met Jumbo bij de mannen, ze zullen wel wat goed doen en daar ligt de uitdaging voor de rest. Voor mijn part had iemand uit IJsland gewonnen maar ik zou dan eerder zeggen - gezien het niveau - dat dat slecht is voor de sport.Bij de vrouwen rijden al geen tot weinig goede niet Europeaanse rensters?
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
In januari was Bredewold bij ‘De Grote Plaat’ podcast.
Sindsdien volg ik haar zijdelings. Kwam echt volwassen en intelligent over.
Aanradertje: https://podcastluisteren....rx-wereldtopper-in-de-dop
Sindsdien volg ik haar zijdelings. Kwam echt volwassen en intelligent over.
Aanradertje: https://podcastluisteren....rx-wereldtopper-in-de-dop
TJV 1-2-3… waar hebben we dat ook al weer eerder gezien?
Nu in de verkeerde volgorde. Wel knapPatrickC schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:47:
TJV 1-2-3… waar hebben we dat ook al weer eerder gezien?
Voor sponsor toch best slecht..zoveel verschillende shirts?
Van Aert die weer misgrijpt en De Lie die de sterkste Belg leek. Benieuwd hoe vaak Van Aert nog een kans zal krijgen als absolute kopman de komende kampioenschappen
Volgens mij was MIke Theunissen redelijk leeg toen Laporte wegsprong. De groep had daarvoor best goed samengewerkt, schoolvoorbeeld "draaien met wind" van het groepje. Mooi om te zien.
Lelijke valpartij nog toen Laporte wegreed..
Lelijke valpartij nog toen Laporte wegreed..
Net het hele verhaal over de merger van TJV met SQS te lezen.
Doesn’t make any sense to me at all. Iemand anders die het wel logisch / begrijpelijk vindt?
Doesn’t make any sense to me at all. Iemand anders die het wel logisch / begrijpelijk vindt?
Ik denk dat Plugge had verwacht en gehoopt een mega sponsor aan te trekken ipv Jumbo wat kennelijk niet zo voorspoedig gaat.
Daarnaast denk ik dat Lefevre een stapje terug wil gaan doen en dat Bakala zijn aandelen wil verkopen. Over de rol van die laatste lees ik zo snel niks dus ik neem aan dat die van het toneel verdwijnt.
Ik had het niet verwacht maar vind het niet super onlogisch. Wel erg jammer. QS is wieler historie en een van mijn favoriete ploegen en TJV vind ik een kut ploeg.
Daarnaast denk ik dat Lefevre een stapje terug wil gaan doen en dat Bakala zijn aandelen wil verkopen. Over de rol van die laatste lees ik zo snel niks dus ik neem aan dat die van het toneel verdwijnt.
Ik had het niet verwacht maar vind het niet super onlogisch. Wel erg jammer. QS is wieler historie en een van mijn favoriete ploegen en TJV vind ik een kut ploeg.
Budget budget budget en lange termijn.Requiem19 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:47:
Net het hele verhaal over de merger van TJV met SQS te lezen.
Als Jumbo als sponsor weg wilt én soudal-quickstep wil groter budget én Patrick wilt mss cashen?
Of het sportief ook goed is én welk team ze gaan vormen met -+ 50 renners én wie gaat er dus weg. En wie koopt de vrijgekomen pro licentie op
Nog veel vragen.
Lefevere word wel 69 dus snap wel dat die de fakkel wil doorgeven maar langs andere kant is koers en quick step zijn leven.
Fusie met Jumbo lijkt me wat bizar gezien de factor Remco en Vingegaard.
Fusie met Jumbo lijkt me wat bizar gezien de factor Remco en Vingegaard.
Aan de reactie van Levefere te zien zou het wel eens waar kunnen zijn...
Van zijn kant kan ik het wel begrijpen. Quickstep lijkt het financieel steeds moeilijker te krijgen, en Lefevere zal vroeg of later inderdaad willen cashen. In het verleden heeft hij ook al geflirt met Ineos, "dat ze de hele ploeg maar moeten overnemen als ze Remco willen hebben".
Als ik een gokje moet wagen: Quickstep wordt eigenlijk ontmanteld. Jumbo-Visma neemt de naam, het budget, kennis en een aantal ''nuttige'' renners over. Een Remco Evenepoel bijvoorbeeld zie ik alsnog naar Ineos trekken.
Van zijn kant kan ik het wel begrijpen. Quickstep lijkt het financieel steeds moeilijker te krijgen, en Lefevere zal vroeg of later inderdaad willen cashen. In het verleden heeft hij ook al geflirt met Ineos, "dat ze de hele ploeg maar moeten overnemen als ze Remco willen hebben".
Als ik een gokje moet wagen: Quickstep wordt eigenlijk ontmanteld. Jumbo-Visma neemt de naam, het budget, kennis en een aantal ''nuttige'' renners over. Een Remco Evenepoel bijvoorbeeld zie ik alsnog naar Ineos trekken.
Ik snap er ook niet veel van.
TJV's mantra was 'alles voor het team'. Als er een ding is dat team spirit sloopt is dat wel een overname met de onvermijdelijke ontslaggolf. Want het is natuurlijk gewoon een overname, met 'fusie' en een stoeltje in de board als ego compensator.
En sportief: wat moet je met al die renners.Je introduceert zo veel nieuwe interne conflicten, en daar had je al een probleem mee, zie Vuelta. Je zult een hoop toppers moeten lozen, anders hou je dat niet in de hand. Die komen dus bij potentieel gevaarlijke tegenstanders terecht, met als opdracht een gat in TJV te vinden.
Het kan natuurlijk gewoon voor TJV financiële noodzaak zijn, maar voor de sport is dit geen goed nieuws. Of gerucht, voorlopig.
TJV's mantra was 'alles voor het team'. Als er een ding is dat team spirit sloopt is dat wel een overname met de onvermijdelijke ontslaggolf. Want het is natuurlijk gewoon een overname, met 'fusie' en een stoeltje in de board als ego compensator.
En sportief: wat moet je met al die renners.Je introduceert zo veel nieuwe interne conflicten, en daar had je al een probleem mee, zie Vuelta. Je zult een hoop toppers moeten lozen, anders hou je dat niet in de hand. Die komen dus bij potentieel gevaarlijke tegenstanders terecht, met als opdracht een gat in TJV te vinden.
Het kan natuurlijk gewoon voor TJV financiële noodzaak zijn, maar voor de sport is dit geen goed nieuws. Of gerucht, voorlopig.
Dit is ook wat Thijs Zonneveld in zijn podcast concludeerd.TheekAzzaBreek schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:22:
Ik snap er ook niet veel van.
Dat QS te koop stond en Patlev met pensioen wilt was inderdaad al langer bekend. Dat TJV en QS samengaan zou ik als wielerfan dramatisch vinden. Het zijn los van elkaar 2 totaal verschillende ploegen die aan de absolute top staan.
Met de samensmelting verdwijnt voor wielerfans dan sowieso één fantastische concurrent tijdens het klassiek voorjaar, voor het eindklassement van grote rondes (QS was in opkomst) en voor dagoverwinningen in grote rondes (QS pakte elke grote ronde wel 2-3 ritjes).
Ook heeft TJV al een overschot aan goede renners. Voor namen als Finn-Fisher Black, Tobias Foss, Laurens de Plus, Groenewegen, Dekker etc. was allemaal al geen plaats meer. Hoe gaat dat dan straks met iemand als Kelderman, Gesink, Benoot of Bouwman? Je kunt niet met alleen maar kopmannen rijden. Voor renners als Asgreen, Alaphilippe en Evenepoel is het ook geen zegen om tweede viool te spelen achter van Aert en Vingegaard en de rest van QS is gewoon exit.
Op dit moment zitten de voordelen van een fusie vooral aan de Patlev kant, maar ik zou het eeuwig zonde vinden als QS komt te verdwijnen en zie niet in wat Jumbo er naast Remco en een nieuwe sponsor mee wint?
Met de samensmelting verdwijnt voor wielerfans dan sowieso één fantastische concurrent tijdens het klassiek voorjaar, voor het eindklassement van grote rondes (QS was in opkomst) en voor dagoverwinningen in grote rondes (QS pakte elke grote ronde wel 2-3 ritjes).
Ook heeft TJV al een overschot aan goede renners. Voor namen als Finn-Fisher Black, Tobias Foss, Laurens de Plus, Groenewegen, Dekker etc. was allemaal al geen plaats meer. Hoe gaat dat dan straks met iemand als Kelderman, Gesink, Benoot of Bouwman? Je kunt niet met alleen maar kopmannen rijden. Voor renners als Asgreen, Alaphilippe en Evenepoel is het ook geen zegen om tweede viool te spelen achter van Aert en Vingegaard en de rest van QS is gewoon exit.
Op dit moment zitten de voordelen van een fusie vooral aan de Patlev kant, maar ik zou het eeuwig zonde vinden als QS komt te verdwijnen en zie niet in wat Jumbo er naast Remco en een nieuwe sponsor mee wint?
Gelukkig heeft Gesink al het einde van zijn carrière aangekondigd na dit jaar toch? Dat lost het probleem qua aantal renners op.... Even opgezocht, hij had zijn contract juist verlengd tot en met 2024 en stopt na dat seizoen.Ypuh schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:07:
Dat QS te koop stond en Patlev met pensioen wilt was inderdaad al langer bekend. Dat TJV en QS samengaan zou ik als wielerfan dramatisch vinden. Het zijn los van elkaar 2 totaal verschillende ploegen die aan de absolute top staan.
Tsja, ik ben benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken. Vanuit Richard Plugge en PatLev hun kijk kan ik dit begrijpen om een blok te vormen tegen het oliegeld, maar voor de sport zelf is dit (net als het oliegeld) naar mijn mening toch wel een misser.
De UCI-regelgeving schrijft voor dat teams maximaal 28 coureurs onder contract kunnen hebben.
Dat betekent dat een merger tussen TJV en SQS hoe dan ook gaat leiden tot +/- 20 a 30 renners die opeens geen contract meer hebben.
Maar even out of the box gedacht: zouden ze niet het Red Bull F1 model kunnen gaan hanteren:
1 eigenaar, met 2 separate ploegen.
1 ploeg met de A-level renners en de 2e ploeg met de talenten die klaargestoomd kunnen worden voor de A-ploeg.
Zoiets hebben we in het wielrennen volgens mij nog niet gezien en het zou de koers ook erg compliceren: want dan heb je ineens 2 verschillende equipes die kunnen gaan samenwerken tijdens een koers....
Dat betekent dat een merger tussen TJV en SQS hoe dan ook gaat leiden tot +/- 20 a 30 renners die opeens geen contract meer hebben.
Maar even out of the box gedacht: zouden ze niet het Red Bull F1 model kunnen gaan hanteren:
1 eigenaar, met 2 separate ploegen.
1 ploeg met de A-level renners en de 2e ploeg met de talenten die klaargestoomd kunnen worden voor de A-ploeg.
Zoiets hebben we in het wielrennen volgens mij nog niet gezien en het zou de koers ook erg compliceren: want dan heb je ineens 2 verschillende equipes die kunnen gaan samenwerken tijdens een koers....
Hebben ze al. DSM heeft ook een en er zijn er vast wel meer.
Dat is niet wat hij bedoeld. Want deze rijders zijn gewoon van TJV. Die kun je dus niet extra opstellen in een koers. Een ander team, onder dezelfde eigenaar, zou dan eigenlijk beteken dat je met 2x zo veel renners aan de start staat. Ook al is het technisch gezien een andere ploeg.TheekAzzaBreek schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:53:
Het voorbeeld van de F1 is Red Bull en Alpha Tauri. Één eigenaar en de 4 rijders staan ook onder contract bij Red Bull. Maar in princiepe zijn het twee verschillende teams.
Ik hoop dat er een regel is die dat verbiedt. De machtsconcentratie is al zo'n probleem in het wielrennen.
De development teams van DSM etc hebben toch geen pro-licentie?TheekAzzaBreek schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:53:
Er is wel een fundamenteel verschil volgens mij. Deze wielerteams willen samengaan omdat ze te weinig budget/sponsoring hebben. AlphaTauri bestaat omdat Red Bull juist teveel budget heeft en het dus maar in een opleidingsteam steekt.
Als TJV/QS geld over hadden om een tweede team in de World-Tour te laten rijden, dan was een fusie ook niet nodig. Het 'probleem' is volgens mij dat ze al een dubbel of drie-dubbel programma moeten rijden met koersen zoals de Ronde van Polen en Tour Down Under.
Als TJV/QS geld over hadden om een tweede team in de World-Tour te laten rijden, dan was een fusie ook niet nodig. Het 'probleem' is volgens mij dat ze al een dubbel of drie-dubbel programma moeten rijden met koersen zoals de Ronde van Polen en Tour Down Under.
Je moet niet vergeten dat Lefevre maar 20% van de aandelen in SQS bezit en Bakala de overige 80%. Als het erop aankomt heeft Lefevre dus niet zo veel te zeggen. Als Bakala niet wil houdt het nogal snel op. Voor hem is dit maar een hobby projectje met wisselgeld. Los gezien dat SQS zonder Lefevre feitelijk natuurlijk niet veel voorstelt.
Dat maakt een echte fusie ook wat onwaarschijnlijk omdat er daarmee een WT card verdwijnt. Ik kan me voorstellen dat Bakala wel wil verkopen maar wel tegen de beste prijs incl. Evenepoel die nog een lopend contract heeft. Ik weet niet of Plugge, Zeeman en Lefevre hem kunnen uitkopen.
Of het moet zijn dat hij binnenboord blijft maar dat staat nergens in dat bericht op Wielerflits. Over zijn rol wordt eigenlijk niks gezegd.
Dat maakt een echte fusie ook wat onwaarschijnlijk omdat er daarmee een WT card verdwijnt. Ik kan me voorstellen dat Bakala wel wil verkopen maar wel tegen de beste prijs incl. Evenepoel die nog een lopend contract heeft. Ik weet niet of Plugge, Zeeman en Lefevre hem kunnen uitkopen.
Of het moet zijn dat hij binnenboord blijft maar dat staat nergens in dat bericht op Wielerflits. Over zijn rol wordt eigenlijk niks gezegd.
[ Voor 10% gewijzigd door Casual Ruud op 25-09-2023 12:33 ]
Klopt. Ik had je verkeerd begrepen.Requiem19 schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:09:
[...]
De development teams van DSM etc hebben toch geen pro-licentie?
Opmerking van Bruyneel: iedere renner die nog een contract heeft bij de ploeg die verdwijnt (vast SQS) is vrij om te gaan. Dat contract was met een ploeg die niet meer bestaat.Casual Ruud schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:22:
Wat is een ploeg dan waard?TheekAzzaBreek schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:40:
[...]
Opmerking van Bruyneel: iedere renner die nog een contract heeft bij de ploeg die verdwijnt (vast SQS) is vrij om te gaan. Dat contract was met een ploeg die niet meer bestaat.
Wat de sponsor meebrengt, en je kan renners een aanbieding doen die anders nog vast lagen.
Waarom je dat zou willen moet je mij niet vragen, ik snap er nog steeds niet veel van, vanuit JV gezien.
Waarom je dat zou willen moet je mij niet vragen, ik snap er nog steeds niet veel van, vanuit JV gezien.
Hoe meer erover gezegd wordt door verschillende kanten hoe minder ik ervan begrijp.
Volgens mij is dit hele plan slecht voor:
- TJV
- SQS
- Het Wielrennen
Er zullen wat aandeelhouders van SQS cashen waarschijnlijk en TJV vindt een nieuwe (hoofd)sponsor. Ik kan TJV's strategie alleen begrijpen als ze geen alternatieven hebben en er dus geen enkel bedrijf hoofdsponsor wil worden van hen - wat ik me niet kan voorstellen.
Aangezien er vooral aan TJV's kant slimme mensen zitten, denk ik dat we met z'n allen nog een stukje informatie missen over hoe ze van plan zijn dit vorm te gaan geven.
Volgens mij is dit hele plan slecht voor:
- TJV
- SQS
- Het Wielrennen
Er zullen wat aandeelhouders van SQS cashen waarschijnlijk en TJV vindt een nieuwe (hoofd)sponsor. Ik kan TJV's strategie alleen begrijpen als ze geen alternatieven hebben en er dus geen enkel bedrijf hoofdsponsor wil worden van hen - wat ik me niet kan voorstellen.
Aangezien er vooral aan TJV's kant slimme mensen zitten, denk ik dat we met z'n allen nog een stukje informatie missen over hoe ze van plan zijn dit vorm te gaan geven.
Ik las dit ook, maar heeft die Bruyneel dan nog nooit van Europeesrecht gehoord? Richtlijn 2001/23/EG bepaald in art. 3 duidelijk dat bij een overgang van onderneming de rechten en verplichtingen van de arbeidsovereenkomsten over gaan op de verkrijger (zie art. 7:663 BW voor de implementatie van Nederland). Aangezien België ook onderdeel van de EU is hebben zij ook een dergelijk artikel in hun wet.TheekAzzaBreek schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:40:
[...]
Opmerking van Bruyneel: iedere renner die nog een contract heeft bij de ploeg die verdwijnt (vast SQS) is vrij om te gaan. Dat contract was met een ploeg die niet meer bestaat.
Juridisch gezien lijkt mij de vlieger 'je bent vrij, want het team waar je een contract mee had bestaat niet meer' dan ook niet zomaar op te gaan. Ik heb geen idee hoe dat in de praktijk gaat, maar juridisch gezien ligt het denk ik wel genuanceerde dan Bruyneel doet blijken.
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21