Jullie vriendelijkste zuiderbuur
De tegenstand in de Waalse klassiekers lijkt me inderdaad ook wat mager dit jaar.Jebus4life schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:49:
Geen posts over de Waalse Pijl?
Pogi wint wel op de Muur, maarja, zonder Valverde aan de start, hoeveel stelt de zege dan voor?
Benieuwd naar het duel tegen Evenepoel zondag in Luik.
Weinig tegenstand. Je zag hem lang twijfelen omdat hij de vorige deelnames telkens totaal instortte na de chicanebocht. Bardet leek hem toch echt even te pakken, die moest trouwens nog naar in de remmen bij de bocht!Jebus4life schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:49:
Geen posts over de Waalse Pijl?
Pogi wint wel op de Muur, maarja, zonder Valverde aan de start, hoeveel stelt de zege dan voor?
Ik miste Primoz hier wel hoor.
LBL wordt ook een eitje denk ik. Vraag me wel af of Pogacar de prijs niet gaat betalen met de tour. Moet een keer mis gaan.
[Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 20-04-2023 06:48]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Misschien is dit het jaar dat hij juist niet 110% voor de tour gaat maar 99%, stel hij pakt LBL dan heeft hij toch een top (want dat is het nu natuurlijk nog nietMakkelijk schreef op donderdag 20 april 2023 @ 06:47:
[...]
Weinig tegenstand. Je zag hem lang twijfelen omdat hij de vorige deelnames telkens totaal instortte na de chicanebocht. Bardet leek hem toch echt even te pakken, die moest trouwens nog naar in de remmen bij de bocht!
Ik miste Primoz hier wel hoor.
LBL wordt ook een eitje denk ik. Vraag me wel af of Pogacar de prijs niet gaat betalen met de tour. Moet een keer mis gaan.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
De vraag is dan natuurlijk wat dit doet met z'n langere duurvermogen als er echt veel en lang geklommen moet worden in de tour. Je zou toch denken dat dit element nu iets minder sterk zal zijn bij hem en hij wederom wat zwakker dan Vinegaard zal zijn op beklimmingen van een uur.
Zou wel leuk zijn als er echt een strijd komt in ieder geval. Want tot nu toe is Pogacar gewoon een paar watts beter dan alle andere renners. En dat maakt het saai: de beste wint. Wielrennen is juist leuk als de beste een keer niet wint.
Daarom ook de uitdaging aan de andere renners om wat slimme truccen te bedenken om hem te kloppen, ipv vooraf accepteren dat ze alleen voor plek 2 aan het strijden zijn.
Groot verschil met 2 jaar geleden is natuurlijk ook wel de kwaliteit van UAE. Met het geld wat Pogacar binnenharkt is die ploeg behoorlijk versterkt..Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:54:
Als je Pogacar's prestaties in de eendagskoersten dit jaar vergelijkt met vorig jaar, lijkt het er toch op dat hij iets anders getraind heeft. Iets meer op 1-5 minuten explosiviteit tov de 20-30 minuten klimmen die hij voorheen altijd het beste aan kon.
De vraag is dan natuurlijk wat dit doet met z'n langere duurvermogen als er echt veel en lang geklommen moet worden in de tour. Je zou toch denken dat dit element nu iets minder sterk zal zijn bij hem en hij wederom wat zwakker dan Vinegaard zal zijn op beklimmingen van een uur.
Zou wel leuk zijn als er echt een strijd komt in ieder geval. Want tot nu toe is Pogacar gewoon een paar watts beter dan alle andere renners. En dat maakt het saai: de beste wint. Wielrennen is juist leuk als de beste een keer niet wint.
Daarom ook de uitdaging aan de andere renners om wat slimme truccen te bedenken om hem te kloppen, ipv vooraf accepteren dat ze alleen voor plek 2 aan het strijden zijn.
Ik zit even te denken wie ik dit voorjaar als nieuwe UAE knechten echt daadwerkelijk veel gezien heb in de koers.Makkelijk schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:36:
[...]
Groot verschil met 2 jaar geleden is natuurlijk ook wel de kwaliteit van UAE. Met het geld wat Pogacar binnenharkt is die ploeg behoorlijk versterkt..
In het begin van het voorjaar Wellens een paar keer goed gezien als luxe domestique, maar verder toch ook veel oude UAE garde (Trentin, Bjerg, etc).
Gisteren deed Hirschi aardig wat werk toch?Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:08:
[...]
Ik zit even te denken wie ik dit voorjaar als nieuwe UAE knechten echt daadwerkelijk veel gezien heb in de koers.
In het begin van het voorjaar Wellens een paar keer goed gezien als luxe domestique, maar verder toch ook veel oude UAE garde (Trentin, Bjerg, etc).
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Dat is ook 'oude' UAE garde toch? En geen versterking dit jaar?Nutterd schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:10:
[...]
Gisteren deed Hirschi aardig wat werk toch?
je hebt gelijk, maar vorig jaar was hij zo onzichtbaar dat ik hem vergeten wasRequiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:11:
[...]
Dat is ook 'oude' UAE garde toch? En geen versterking dit jaar?

Sjoerd Bax knecht lekker hoor!Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:08:
[...]
Ik zit even te denken wie ik dit voorjaar als nieuwe UAE knechten echt daadwerkelijk veel gezien heb in de koers.
De bestaande knechten zijn ook echt gegroeid. Ploeg wellicht professioneler geworden.
[Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 20-04-2023 12:25]
op die klimmen zo explosief nog zijn na x aantal uur vereist juist ook een super goede duur conditie. Feit blijft zoals in de amstel gold, dat je na 200 km en 5 uur fietsen op een keutenberg nog zo explosief bent, dat duur wel echt flink in zijn pakket zit, waarnaast hij ook waarschijnlijk veel vo2 max of kracht/sprintblokken meeneemt.Requiem19 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:54:
Als je Pogacar's prestaties in de eendagskoersten dit jaar vergelijkt met vorig jaar, lijkt het er toch op dat hij iets anders getraind heeft. Iets meer op 1-5 minuten explosiviteit tov de 20-30 minuten klimmen die hij voorheen altijd het beste aan kon.
Gewicht verschil tussen pogi en vinegaard is nog altijd 6 kilo, om dan op klimmen van 1 uur sneller te kunnen zijn en vinegaard moet bijbenen moet je echt flinke power leveren. wat een paar ritten wel te doen is, maar op een 21 daags fietsschema zal dit wel een keer opbreken. Zoals je zag bij de 1e echte bergettappe afgelopen jaar dat Vingegaard direct in geel rijd en niet meer loslaat.
en als pogi een mooie top 5 tour de france rijd + alle klassiekers in zijn pocket, rijd je toch een wereldseizoen

[Voor 3% gewijzigd door dfbt op 20-04-2023 13:21]
Ja natuurlijk moet de duurconditie extreem goed zijn als je na zo'n lange koers nog zulke hoge vermogens kunt leveren op kortere inspanningen. Fatique resistance is daar het mode-woord voor. In deze zeer recente podcast wordt daar een hele aflevering aan gewijd, waarop basis van verschillende onderzoeken een paar leuke punten naar boven komen:dfbt schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:20:
[...]
op die klimmen zo explosief nog zijn na x aantal uur vereist juist ook een super goede duur conditie. Feit blijft zoals in de amstel gold, dat je na 200 km en 5 uur fietsen op een keutenberg nog zo explosief bent, dat duur wel echt flink in zijn pakket zit, waarnaast hij ook waarschijnlijk veel vo2 max of kracht/sprintblokken meeneemt.
Gewicht verschil tussen pogi en vinegaard is nog altijd 6 kilo, om dan op klimmen van 1 uur sneller te kunnen zijn en vinegaard moet bijbenen moet je echt flinke power leveren. wat een paar ritten wel te doen is, maar op een 21 daags fietsschema zal dit wel een keer opbreken. Zoals je zag bij de 1e echte bergettappe afgelopen jaar dat Vingegaard direct in geel rijd en niet meer loslaat.
en als pogi een mooie top 5 tour de france rijd + alle klassiekers in zijn pocket, rijd je toch een wereldseizoen?
- Pro's kunnen na 4-5 uur koersen nog 95% van hun beste waardes halen
- Binnen de pro's kunnen de echte toppers nog 99% van hun beste waardes halen na 4-5 uur koersen (gemeten in verbruikte kj's).
- Fatique resistance wordt het beste getraind door gepolariseerd trainen, waarbij veel langzame duur het belangrijkste element is. Fun fact: in het begin van het seizoen is de fatique resistance beter in het peloton dan aan het einde van het seizoen (want minder trainen in het seizoen).
https://podcasts.apple.co...461719225?i=1000609501405
Om die absolute 1-5 minuten waardes omhoog te krijgen zal Pogacar vermoedelijk meer V02 max training gedaan moeten hebben afgelopen winter (en misschien ook wel 1 kilootje oid zwaarder staan, want meer spiermassa voor dit soort inspanningen).
Dat zou dus ten kosten kunnen gaan van het langere spectrum van z'n powercurve. Ook omdat het lichaam voor dit soort inspanningen zich meer aanpast op glycogeen verbruik en minder op de eerste threshold waar vetverbanding een voornamere rol speelt.

Hoe relatief simpel zij wegrijdt bij bijvoorbeeld van Vleuten op een klim is wel echt mooi om te zien.BreadFan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:35:
Ik vond Vollering trouwens ook wel een indrukwekkende klim rijden.

Snap niet dat Vingegaard niet meedoet. Reed alles kapot in het Baskenland om dan nu al alles te gaan voorbereiden voor de Tour.Blik1984 schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:33:
Wat een treurig deelnemersveld voor de rest in LBL eigenlijk
Wellicht om de reden waarom Pogi er nu moest uitstappen, geen risico's meer en alles op de TdF.Chelseamarre123 schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:15:
[...]
Snap niet dat Vingegaard niet meedoet. Reed alles kapot in het Baskenland om dan nu al alles te gaan voorbereiden voor de Tour.
Helaas is de kwaliteit verder maar een kwartje van dat van Wuyts...
(Evenepoel is toch ook een klasse apart, jammer dat we geen echt duel gekregen hebben, maar hij rijdt gewoon 2 per uur rapper tot ze gewoon uit z'n wiel moeten, absurd)
[Voor 30% gewijzigd door Jebus4life op 23-04-2023 16:14]
Prachtig afgemaakt.
Wel kut om pidcock te zien.
In de cross afgetoetst door vdp en wva
In het voorjaar door vdp, wva en pogi in het Vlaamse werk en nu passeert Remco even

Strade winnen, ik zou er voor tekenenTarkin schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:03:
Knap staaltje, zowel van de persoon als de ploeg. Waar ze een heem voorjaar niet in the picture voorkomen zetten ze zich nu quasi een hele dag op kop en controleren.
Prachtig afgemaakt.
Wel kut om pidcock te zien.
In de cross afgetoetst door vdp en wva
In het voorjaar door vdp, wva en pogi in het Vlaamse werk en nu passeert Remco even

Het is solo winnen of buiten beeld rijden wat op zich prachtig is, maar ik kan maar geen fan worden zoals bij WvA, Pogi, MvdP of in mindere mate een Mohoric, Pidcock en de Lie wel het geval is.
Edit: "TADEJ POGACAR GEOPEREERD AAN MEERDERE BREUKEN NA LUIK-BASTENAKEN-LUIK"
[Voor 18% gewijzigd door Ypuh op 23-04-2023 21:35]
Dat is zijn kracht hé. Gewoon net iets hader blijven rijden tot niemand meer kan volgen, en dan dat tempo aanhouden zodat niemand meer kan terugkomen.Ypuh schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:28:
Heeft Evenepoel wel eens op een mooie manier gewonnen, of ligt het aan mij? Begrijp me niet verkeerd; het is fantastisch wat ie doet, maar tegelijkertijd oersaai. 2x San Sebastian, 2x LBL en het WK. Fenomenaal, maar bij alle koersen kon je de TV op 40km wel uitschakelen. Vuelta was in die zin nog het leukst.
Het is solo winnen of buiten beeld rijden wat op zich prachtig is, maar ik kan maar geen fan worden zoals bij WvA, Pogi, MvdP of in mindere mate een Mohoric, Pidcock en de Lie wel het geval is.
Als je zelf fietst e(en een groep moet liSen, en dan op 10s blijven hangen) kan je dat gevoel wel appreciëren, maar ik snap dat het saai is voor jet merendeel.
Precies. Het zijn gewoon bepaalde type renners die op bepaalde manieren kunnen winnen.Tarkin schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:28:
[...]
Dat is zijn kracht hé. Gewoon net iets hader blijven rijden tot niemand meer kan volgen, en dan dat tempo aanhouden zodat niemand meer kan terugkomen.
Als je zelf fietst e(en een groep moet liSen, en dan op 10s blijven hangen) kan je dat gevoel wel appreciëren, maar ik snap dat het saai is voor jet merendeel.
Daarom is Pogacar zo bijzonder, die lijkt echt overal mee te kunnen behalve met echt vlakke ritten.
Hij koerst op exact dezelfde manier als die 3. Verschil is dat die vaker met elkaar in aanraking komen... Dus er rijdt iemand weg en 1 (of 2) van die anderen is mee en je krijgt een duel tot op het eind. Bij Evenepoel vooralsnog niet, want hij rijdt een ander programma.Ypuh schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:28:
Heeft Evenepoel wel eens op een mooie manier gewonnen, of ligt het aan mij? Begrijp me niet verkeerd; het is fantastisch wat ie doet, maar tegelijkertijd oersaai. 2x San Sebastian, 2x LBL en het WK. Fenomenaal, maar bij alle koersen kon je de TV op 40km wel uitschakelen. Vuelta was in die zin nog het leukst.
Een écht duel tussen Evenepoel en 1 van die andere mannen zien we vooralsnog niet, mede hierdoor.
Luik 2022 geen Pogacar en MvdP, Van Aert derde (maar ligt hem minder). Dit jaar het grote duel, maar Pogacar valt uit. Tijdens het WK geen MvdP, Van Aert als ploegmaat en een te zwakke Pogacar.
San Sebastian is dan nog eens een aparte koers door zijn plek op de kalender (maar OK, vroeger werd er gezegd dat je daar absoluut niet kan meedoen zonder de tour in de benen, dat lijkt ook ontkracht)...
Ik ben erg nieuwsgierig naar de Giro, ik vind Evenepoel een fenomeen, maar blijf het gevoel hebben dat het in de grote rondes toch net iets minder fenomenaal is dan in het eendagswerk (maar nog steeds enorm goed natuurlijk, anders win je op je 22 geen Vuelta...)
Wat is er niet mooi aan een solo?? Zeker op de manier hij het doet.Ypuh schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:28:
Edit: "TADEJ POGACAR GEOPEREERD AAN MEERDERE BREUKEN NA LUIK-BASTENAKEN-LUIK"
Schijnt in de jaren 70 ook zo zijn geweest... toen reed er ook éne rond die altijd solo binnen kwam, maar nu zijn er wel een 5-tal die hem nog het vuur aan de schenen kunnen leggen, maar dit zijn andere type renners of rijden andere programma's. Ik denk dat 2024 wel eens de grote test gaat worden voor R.EV als hij samen met de ander 2 (als ze niet over een putteke vallen) de TdF gaan rijden.Chelseamarre123 schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:54:
[...]
Wat is er niet mooi aan een solo?? Zeker op de manier hij het doet.
Tja, als Ajax met 5-0 wint van RKC, is het dan magistraal? Als je die-hard Ajax fan bent misschien wel, maar een neutrale kijker ga je er niet mee over de streep trekken ook fan te worden.Chelseamarre123 schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:54:
Wat is er niet mooi aan een solo?? Zeker op de manier hij het doet.
Als neutrale kijker vind je die uitslag ook logisch. Je gaat namelijk niet voor RKC een paar uur vrij houden. Dat doe je alleen voor de top wedstrijden.Ypuh schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:49:
[...]
Tja, als Ajax met 5-0 wint van RKC, is het dan magistraal? Als je die-hard Ajax fan bent misschien wel, maar een neutrale kijker ga je er niet mee over de streep trekken ook fan te worden.
[Voor 4% gewijzigd door Niellie41 op 24-04-2023 09:00]
Mijn iRacing profiel | "Complaining without offering a solution, is bitching. So stop bitching." - Andy Lally
In de Ronde van Catalonïe zagen we toch al dat hij dat met Roglic niet zo makkelijk voor elkaar krijgt. Dan werkt zijn strategie (net iets harder fietsen dan de rest) ook veel minder goed, omdat het verschil met Roglic minder groot is en Roglic dan kan profiteren van Evenepoel's kopwerk.
Evenepoel's zwakte tot nu toe is wel de grote mano a mano gevechten. Ik zie nog zo het EK voor me met Colbrelli, of Evenepoel's frustratie met Roglic die niet wilde meefietsen in Catalonië dit jaar. Laat maar komen deze Giro, ik denk dat het bijzonder leuk kan worden als Roglic heel blijft.
Zodra Evenepoel de strijd aan moet gaan met de echt grote (ronde)renners zal hij niet meer zo saai kunnen winnen met een solo en zal hij z'n game plan ook moeten gaan verbeteren.
MvdP, WvA en nu Evenepoel, waarom moet het daar altijd over gaan, ik begrijp het niet? Dat ziet er toch zeker niet slecht uit (assorti met de rest van de outfit, goed herkenbaar voor de eigen volgwagen/mecaniciens, en uiteraard het publiek).
Witte truien mogen wel (Tour, trui van wereld/europees kampioen, sommige nationale kampioenen, ...). Outfits naar de stijl van een leiderstrui tout court (volledig in het geel, volledig in het roze, ...) zijn ook OK; maar als er iemand plots een witte broek aantrekt moet het daar altijd over gaan? Doet me bijna denken aan de Republikeinen toen Obama een "tan" suit aanhad...
[Voor 6% gewijzigd door Jebus4life op 24-04-2023 09:41]
Witte broeken schijnen door (iedereen weet nu dat Evenepoel linksdragend is tochJebus4life schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:40:
Wat is trouwens toch altijd die commotie over die witte koersbroeken?
MvdP, WvA en nu Evenepoel, waarom moet het daar altijd over gaan, ik begrijp het niet? Dat ziet er toch zeker niet slecht uit (assorti met de rest van de outfit, goed herkenbaar voor de eigen volgwagen/mecaniciens, en uiteraard het publiek).
Witte truien mogen wel (Tour, trui van wereld/europees kampioen, sommige nationale kampioenen, ...). Outfits naar de stijl van een leiderstrui tout court (volledig in het geel, volledig in het roze, ...) zijn ook OK; maar als er iemand plots een witte broek aantrekt moet het daar altijd over gaan? Doet me bijna denken aan de Republikeinen toen Obama een "tan" suit aanhad...

Daarom geen praktische en logische keuze. Als je zo'n witte broek aan doet ben je dus 'een mannetje', want dan kies je er voor om beetje te shinen. Ik vind dat alleen maar mooi eigenlijk, beetje branie kan wielrennen wel gebruiken.
Evenepoel liet hiermee al gelijk zien bij de start: ik kom hier puur om te winnen.
Waarschijnlijk pakt die in de tijdritten zo'n grote voorsprong dat hij bergop maar gewoon moet volgen.Requiem19 schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:26:
Zodra Evenepoel de strijd aan moet gaan met de echt grote (ronde)renners zal hij niet meer zo saai kunnen winnen met een solo en zal hij z'n game plan ook moeten gaan verbeteren.
Zijn explosiviteit is toch ook wel enorm toegenomen met 2j geleden. Tegen Colbrelli op het EK demarreerde hij eigenlijk niet maar wou hij hem versmachten.
Gisteren en vorig jaar in Luik had hij toch een heel stevige versnelling in huis.
Z'n explosiviteit is zeker beter, maar was niet genoeg om (een nog niet topfitte!) Roglic er echt vanaf te krijgen. Dat zal dus helemaal gelden als hij Pogacar tegenkomt (laat staat WvA / MvdP op het kortere werk).Chelseamarre123 schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:45:
[...]
Waarschijnlijk pakt die in de tijdritten zo'n grote voorsprong dat hij bergop maar gewoon moet volgen.
Zijn explosiviteit is toch ook wel enorm toegenomen met 2j geleden. Tegen Colbrelli op het EK demarreerde hij eigenlijk niet maar wou hij hem versmachten.
Gisteren en vorig jaar in Luik had hij toch een heel stevige versnelling in huis.
Hij zal zeker nog wel iets winnen in tijdritten, maar een Roglic in topvorm (Olympisch kampioen met een megavoorsprong) zal niet al te ver weg zitten. Zeker met een sterkere ploeg zal Jumbo nog wel een voordeel hebben over 3 weken.
Ik vind het ook wel mooi, maar niet als het regent....Requiem19 schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:44:
[...]
Ik vind dat alleen maar mooi eigenlijk, beetje branie kan wielrennen wel gebruiken.

In de komende Giro zijn er 3 tijdritten met in totaal 73 kilometer
Roglic kwam in de Vuelta terug van een flinke schouderblessure in de tour. Hij had toen alleen z'n base getraind en geen hoge intensiteit. Dat zegt juist heel veel voor hoe ontzettend goed Roglic was zonder goede specifieke voorbereiding voor de Vuelta.Chelseamarre123 schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:55:
In de tijdrit in de Vuelta won Evenpoel wel met gemak, 48seconden voorsprong op Roglic op amper 25km.
In de komende Giro zijn er 3 tijdritten met in totaal 73 kilometer
In de Giro zal het verschil niet zo groot moeten zijn. Althans, Roglic zal beter zijn dan in de Vuelta in 2022. Maar wellicht heeft Evenepoel nog wel een stap erbij gezet.
De Vuelta van 2022 is echter niet een goede indicatie.
Ben benieuwd of ze dit jaar wel de tour kan pakken.
[Voor 21% gewijzigd door dfbt op 24-04-2023 10:35]
Sivakov, Thomas & Hart bij Ineos
Vine & Almeida bij UAE
Haig & Caruso bij Bahrain
Carty (en misschien Uran) bij EF
Vlasov, Konrad & Kamna bij Bohra
Pinot bij FDJ
Heeft volgens mij vooral te maken met dat recreanten dan ook een witte koersbroek gaan dragen. En als die een paar keer in de wasmachine geweest is en/of nat wordt, een beetje door begint te schijnen. Als je er dan achter fietst zit je vol in iemands hol te kijken en kun je de kontharen tellen in je 100km durende groepsrit.Jebus4life schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:40:
Wat is trouwens toch altijd die commotie over die witte koersbroeken?
Dan er vanuitgaande dat de gemiddelde amateur 15 jaar -je komt nu nog dagelijks Rabo tenues tegen- in dezelfde kleding fietst, wordt dat effect niet minder.
Zal wel vloeken in de wielerkerk zijn...maar de Giro is sowieso mooier dan de tour (afgelopen jaar uitgezonderd uiteraardJebus4life schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:31:
Het zal in alle geval een interessante Giro worden. Veel potentiële outsiders die voor een leuke koers kunnen zorgen.
Sivakov, Thomas & Hart bij Ineos
Vine & Almeida bij UAE
Haig & Caruso bij Bahrain
Carty (en misschien Uran) bij EF
Vlasov, Konrad & Kamna bij Bohra
Pinot bij FDJ

Mee eens, de Vuelta is meestal ook mooier dan de Tour, zeg ik als toeschouwer.Nutterd schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:10:
[...]
Zal wel vloeken in de wielerkerk zijn...maar de Giro is sowieso mooier dan de tour (afgelopen jaar uitgezonderd uiteraard)
De Tour is wel groter dan de Giro en de Vuelta. Meer stress, meer chaos, meer mediabelangstelling, meer geld, meer belangen. Voor de renners schijnen het enorm intense drie weken te zijn, waar geen enkele koers in de buurt komt.
Doordat er zoveel meer media-aandacht voor is, volg ik de tour wel iets makkelijker/intensiever. En het feit dat het hier dan ook zomer is geeft voor mij toch wel wat extra cachet aan de Tour.zacht schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:20:
[...]
Mee eens, de Vuelta is meestal ook mooier dan de Tour, zeg ik als toeschouwer.
De Tour is wel groter dan de Giro en de Vuelta. Meer stress, meer chaos, meer mediabelangstelling, meer geld, meer belangen. Voor de renners schijnen het enorm intense drie weken te zijn, waar geen enkele koers in de buurt komt.
Ondanks dat ik vaak de giro/vuelta spannender en qua sportiviteit leuker vind.
Ergens in januari zet ik koersjes in de zandbak wel eens op de achtergrond aan. De afgelopen 2 maanden van de Omloop t/m LBL zit je ieder weekend met gezonde spanning voor de TV. De Giro en Tour loop ik 6 weken met een grijs op m'n gezicht (behalve de tijd- en sprintersritten, dan zorg ik aan het minimaal te verwachten werk te voldoen) en na de Tour is het wel gedaan met het enthusiasme, maar krijg je nog een WK dat in de praktijk altijd tegenvalt.
Lombardije is nog een leuk uitstapje want Italie, maar in principe zijn alle prijzen 2 weken na de Tour verdeeld en is het wachten tot MvdP vs. WvA in het veld.
TLDR; kort de Vuelta in en haal hem naar voren.
[Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 26-04-2023 20:46]
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
In de Giro/vuelta vaker "b" renners voor eindwinst. Dit jaar is de Giro wel boeiend hopelijk met Roglic/Evenpoel.
Ook de factor Eurosport voor de giro is een groot minpunt.
Gaaaast / vrouw Karsten en Joost een van dé redenen dat Eurosport te gek is. Lekker ongemakkelijk allemaal. Kom je zelf de saaiste sprintetappes mee door. “Wat heb jij vandaag voor lekkernij Jeroen?”Chelseamarre123 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:45:

Hands down de Tour, die telt voor mij als DE Wk van het jaar. Vroeger (Opa praat), had je in de jaren 80 amper/niet de G of V op Tv. De Tour had toen allang Radio Tour, en de Tv.
Nee,. had Dumoulin groot willen zijn in onze Canon, dat had die minimaal die Tour waar hij helaas 2e werd, moeten winnen. Of niet zo moeten inzetten op die Olympische medailles, dat vond ik zo dom.
Flame On.
Meh, voor mij niet hoor. De laatste jaren was de Tour wel oké smullen door inbreng van Roglic, MvdP, Ala, Vingegaard, WvA en een paar knallers van losse ritten zoals die LBL etappe die Mohoric won.Chelseamarre123 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:45:
Vind de Tour persoonlijk toch het mooist.
Persoonlijk is de Tour voor mij niet het hoogtepunt of waar ik het meest naar uitkijk. In de Tour zijn vaak ook niet de mooiste wedstrijden omdat het de favorieten/specialisten zijn die winnen. Sprinkhanen zoals Vinegaard of Froome krijgen mij ook niet op de banken. Heb door de Sky-jaren mijn interesse in het AK een beetje verloren, tot Jumbo zich er (succesvol) mee ging bemoeien.
Daar kan ik me wel helemaal in vinden! B-renners die meer aan elkaar gewaagd zijn. De goede Yates die de ene dag iedereen finaal naar de filistijnen rijdt om een dag later op 20 minuten te eindigen. Kruijwijk die een zekere Giro om zeep helpt. Sagan die in een sprintersrit nog een keer solo gaat en wint. Taco die het peloton voorblijft etc. Eurosport pakt het de laatste jaren net zo serieus op als de Tour wat een grote plus is!Chelseamarre123 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:45:
In de Giro/vuelta vaker "b" renners voor eindwinst. Dit jaar is de Giro wel boeiend hopelijk met Roglic/Evenpoel.
@Fisico
Moest van de week hard op lachen in de auto

1. TdF
2. WK
3. RvV
4. Giro
5. Olympische Spelen
6. P-R
7. LBL
8. Sanremo
9. Strade
10. Lombardije
Je kunt dan nog wat onderscheidt maken tussen het AK winnen of een losse rit. Ik denk dat ik losse ritten wel buiten de top-10 plaats. Dat zijn teveel winnaars om op te noemen en ik weet ze bij lange na niet allemaal.
Een Vuelta-eindoverwinning is ook lastig in dit rijtje te plaatsen, mogelijk ergens rond plek 7-10. De renners die hem afgelopen jaren gewonnen hebben (m.u.v. Yates en Aru) zijn vooral bekend vanwege eerdere overwinning in één van bovengenoemde koersen.
[Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 26-04-2023 22:36]
Subtiele poging om Evenepoel een "b-renner" te noemen maar ook gewoon niet juist. Kijk eens naar de laatste tien jaar Vuelta winnaars: 3x Roglic, Contador, Quintana, Froome en bij de Giro: Froome, Contador, Quintana, Nibali, Bernal etc. Allemaal TdF winnaars/podium. Wat je daar wel hebt is dat er af en toe een "mindere" naam wint zoals een Hart (corona Giro) of eventueel een Yates (die toch wel redelijk vaak er door zakt) en het absolute topniveau van het deelnemersveld soms wat kleiner is. Maar de winnaar is toch doorgaans een hele grote naam die ook de TdF op zijn palmares heeft/zet.Chelseamarre123 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:45:
Vind de Tour persoonlijk toch het mooist. Vakantiesfeertje ook, alle beste renners op hun topvorm.

[Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 28-04-2023 17:39]
Only fools are enslaved by time and space.
In de breedte is daar nog wel echt heel veel te winnen.
Wel doodvermoeiend hoe alles weer in het Frans is. Zelfde geldt voor documentaires op GCN+ bijvoorbeeld, waar dan een Fransman wordt geïnterviewd.Chelseamarre123 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:15:
Franse Netflix pagina post op Instagram dat de tour docu op 8 juni online komt.

Vraag was al hoe fit Gesink was volgens mij. Foss is wel spijtig voor ze, die leek wel in orde.Nutterd schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:39:
Gesink en Foss uit de Giro selectie ivm corona! Ik hoop dat Dennis zijn 2020 (was het toch?) heeft dan is het met alle respect voor Gesink en Foss een groot voordeel voor Jumbo!
Maar als Dennis 1 van hun vervangers is en in vorm is heb je er wel een goede aan.
Vreemd inderdaad, het gaat immers over de Tour of Britain... toch?tiswat schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:45:
[...]
Wel doodvermoeiend hoe alles weer in het Frans is. Zelfde geldt voor documentaires op GCN+ bijvoorbeeld, waar dan een Fransman wordt geïnterviewd.
Nee maar Chauvinistische Franse zouden best wel eens wat internationaler mogen denken, of niet?Smultie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:09:
[...]
Vreemd inderdaad, het gaat immers over de Tour of Britain... toch?
Vind het wel jammer. Ze hadden een soort super-team en nu wordt het straks toch alle ballen op Roglic. Als Evenepoel hem in de eerste week op 3 minuten rijdt, wordt het rittenkapen maar niet heel bijzonder.
- Olympisch goud
- Parijs-Roubaix
- 2 Tourritten en enkele dagen in het geel
- Een rit en de puntentrui in de Vuelta
- 4 keer op het podium van de Ronde van Vlaanderen
- Tirreno gewonnen (een onthoofde editie, maar OK, hij staat wel op z'n palmares)
- Paar mooie klassiekers gewonnen (Gent-Wevelgem, E3, de Omloop, Parijs-Tours, GP Montreal), podia gereden in anderen (San Sebastian, GP Quebec)
- Paar kleinere rittenkoersen zoals de Ronde Van België & Wallonië gewonnen
Met even te kijken merk ik op dat hij nooit de Giro gereden heeft (en er dus logischerwijs nooit een rit kon winnen), toch een manco op zijn palmares.
Olympisch goud, een kassei, enkele dagen geel en een trui in een grote ronde winnen; 99% van het peleton tekent ervoor...
[Voor 3% gewijzigd door Jebus4life op 03-05-2023 16:19]
Jammer genoeg met zijn kwaliteiten nooit de Ronde gewonnen. 4 keer podium en 9 keer top 10. Ze zeiden altijd, ooit lukt het wel maar helaas. Hopelijk overkomt Van Aert hetzelfde niet.
Zie hem nu lekker het gravelcircuit ingaan.
Persoonlijk vind ik het geloof ik mooier als een wielrenner iets eerder na z'n hoogtepunt stopt. Dat aanmodderen en dan ieder jaar weer het gevoel geven aan de buitenwereld dat het weer een goed jaar wordt geeft toch een andere herinnering.
Gelijk stoppen na je beste jaar hoeft ook niet, maar GvA laatste goede jaar was 2018 (?), dat is toch al 5 jaar geleden...
Dat begin was zo'n beetje toen Greg de OS en P-R won, van wat ik me kan herinneren op een beetje een vreemde manier (lees nu kopgroepje met Majka en Flugeltje en in Roubaix met Stybar en Langeveld). Dat was voor mijn gevoel ook de periode dat het wielrennen een beetje op z'n gat lag. De OS had toen ook nog niet zoveel aanzien in het wielrennen als nu. Van Avermaet was in die tijd samen met Sagan één van de weinige lichtpuntjes.
In het licht van de renners van nu kan hij niet mee, maar je kunt niet niet van Greg van Avermaet houden. Hij probeert het altijd en heeft toch een mooie (en verdiende) lijst bij elkaar gefietst. Er is nu alleen een nieuwe generatie Messi-Ronaldo's opgestaan en het zijn er ook gelijk 5 of 6.
Overigens heeft het wel één van de mooiste fietsen ooit opgeleverd:
[Voor 47% gewijzigd door Ypuh op 03-05-2023 16:52]
Trek-Segafredo krijgt een nieuwe hoofdsponsor en een nieuwe naam. De Duitse supermarktketen Lidl bindt zich aan de ploeg en zodoende zal het team vanaf juli Lidl-Trek heten. Dat nieuws meldt Het Laatste Nieuws.
Kom maar op met de grapjes

Ik vond het tenue van Trek-Segafredo altijd wel een mooie. Ben benieuwd hoe dit nu gaat worden.
Vind Trek altijd een mooie ploeg en mooie fietsen. Zijn/waren nog een van de weinig overgebleven 'fabrieksteams'.
De pech blijft zich opstapelen voor de Giro d’Italia-ploeg van Jumbo-Visma: Jan Tratnik is voor onderzoek in het ziekenhuis nadat hij ten val is gekomen tijdens een trainingsrit. De Sloveense helper van Primož Roglič is volgens Het Laatste Nieuws op zijn knie gevallen en zou kampen met een opgezwollen knie.
Lijkt nu nog wachten op slecht nieuws over Roglic...Willem30 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:47:
https://www.wielerflits.n...ongeluk-tijdens-training/
De pech blijft zich opstapelen voor de Giro d’Italia-ploeg van Jumbo-Visma: Jan Tratnik is voor onderzoek in het ziekenhuis nadat hij ten val is gekomen tijdens een trainingsrit. De Sloveense helper van Primož Roglič is volgens Het Laatste Nieuws op zijn knie gevallen en zou kampen met een opgezwollen knie.

Dan is de Giro niet eens spannend meer.
Tot die tijd zin in de Giro, hopelijk gaat het wat gelijk op door de drie weken heen en hebben we wat spanning.
Ze doet het ook niet de hele tijd, althans niet zo extreem. De meeste renners[sters] hoeken zeg maar ~45 graden en bij een horizontale stand bijna vlak om omhoog te trekken.
Only fools are enslaved by time and space.
Echt bizar groot verschil, dit kan wel eens een saaie Giro worden als Evenepoel zo veel beter is in de tijdrit.Chelseamarre123 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:49:
Wat een verschil al na 9km tussen Evenpoel en Roglic op een vlak stuk.
Rome is nog ver!Exocet schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:51:
[...]
Echt bizar groot verschil, dit kan wel eens een saaie Giro worden als Evenepoel zo veel beter is in de tijdrit.
To create man was a quaint and original idea, but to add sheep was tautology.
Dat zeker, maar ik dacht dat het 50-50 zou zijn maar nu is Evenepoel wel de absolute topfavoriet...
Rome is nog ver inderdaad maar besef even dat er nog 55 km tijdrijden volgen en Roglic krijg nu al 43 seconden op 19km.
Zonder zware offday van Evenepoel zal het lastig worden voor Roglic als ze beide fit blijven.
Hoe meer van Vleuten moet forceren hoe meer zij dit doet. Blijkbaar haalt ze er toch extra kracht uit, terwijl de meesten eigenlijk helemaal niet trekken maar (bijna) alleen duwen.LoneRanger schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:39:
Het viel me gister op dat van Vleuten een heel extreme hoek in haar enkels heeft bij het trappen, lang met de punt van de voet naar beneden. Vandaag zag ik het weer en na wat zoeken doet ze dat dus al veel langer.
[Afbeelding]
Ze doet het ook niet de hele tijd, althans niet zo extreem. De meeste renners[sters] hoeken zeg maar ~45 graden en bij een horizontale stand bijna vlak om omhoog te trekken.
Inderdaad, benieuwd of Roglic nog op zijn fiets zit over 2 weken. Tegen die tijd heeft ie vast wel 2-3 valpartijen meegemaakt.
Laatste dag van de Tour wegrijden toen AvV pech had, het WK met Vos, de Strade met Kopecky en nu ligt het weer aan Annemiek. Ze heeft de benen van een superster, maar komt op mij een beetje dommig over. Alsof ze het spelletje niet begrijpt en denkt dat alles om haar draait en boos wordt als het anders loopt.
[Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 07-05-2023 08:22]
Overigens is een plaspauze eigenlijk ook iets tactisch wat je zo veel mogelijk van tevoren kiest (of misschien juist de momenten kies waarop je niet kunt). Lijkt mij eerder een slechte keuze van Vollering om dit vlak voor de waaiervormig te doen.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Helemaal eens, en dat is echt jammer want ze heeft op haar interviews/gedrag alles in zich om de nieuwe van Vleuten die wel mooi op haar fiets zit te worden!Ypuh schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:19:
Vollering stond gister ook weer eens te janken nadat ze op een minuut was gereden door een plaspauze vlak voor er waaiers getrokken werden.
[YouTube: Down To The Wire! | Gaia Realini Inches Victory on La Vuelta Femenina Stage 6! | Eurosport]
Laatste dag van de Tour wegrijden toen AvV pech had, het WK met Vos, de Strade met Kopecky en nu ligt het weer aan Annemiek. Ze heeft de benen van een superster, maar komt op mij een beetje dommig over. Alsof ze het spelletje niet begrijpt en denkt dat alles om haar draait en boos wordt als het anders loopt.
En als ze wint is ze echt een leuke meid maar wanneer ze verliest een beetje een....(luister de strade finish maar even terug als je wil weten wat er op de puntjes moet staan

Ze hebben überhaupt nog geen 3 uur op de fiets gezeten. Plasje vooraf en je moet de finish toch wel halen zonder plaspauze?SirLenncelot schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:35:
Ik ben al langer dan me lief is aan het nadenken over het concept van de plaspauze voor dames tijdens koers. Het nonchalante plasje van VDP zie ik ze niet zo snel doen, eerder net als Dumoulin die even in de berm hurkte. Moet toch wel een lastige handeling zijn en inderdaad mogelijk veel tijdverlies.
Overigens is een plaspauze eigenlijk ook iets tactisch wat je zo veel mogelijk van tevoren kiest (of misschien juist de momenten kies waarop je niet kunt). Lijkt mij eerder een slechte keuze van Vollering om dit vlak voor de waaiervormig te doen.
Prima dat je dan gaat, maar ga niet huilen als je het moet bekopen. Ze had er geen moeite mee om vorig jaar aan te gaan toen van Vleuten mechanische pech had.
Eens, gewoon verantwoordelijkheid nemen over je fout en niet als grootste team Calimero gaan zitten spelen.Ypuh schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:10:
Ze moest na 45 minuten al plassen, terwijl er vooraf al bekend was dat er kans was op waaiers en van Vleuten het gebied op haar duimpje kent.
Prima dat je dan gaat, maar ga niet huilen als je het moet bekopen. Ze had er geen moeite mee om vorig jaar aan te gaan toen van Vleuten mechanische pech had.
Nu dit, in de strade flikt ze Kopecky, vorig jaar in de tour demarreert ze zelf toen Van Vleuten pech had, het WK in Leuven reed ze voor eigen succes ipv voor Vos..
Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.
Ze komt op mij over als een renner die heel veel coaching nodig heeft tijdens de wedstrijd. Een samenwerking met iemand als Vos zou wel fijn zijn voor haar. Uit de podcast In het wiel maak ik namelijk op dat coaching vanuit de auto echt lastig is door alle vertraging en brakke zenders. De laatste maanden vond ik er wel volwassener met haar acties in LBL bijvoorbeeld.Ypuh schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:19:
In strade reed zij zich klem op de hekken anders had Lotte haar wiel echt niet kunnen volgen. Ik zie ook niet waar zij de ander flikte dat was een nette sprint tot de streep. Bij het WK was het vooral heel bijzonder dat de fiets van Anna aan de buitenkant stond en die van Demi ergens in het midden. Terwijl toen al bekend was dat Anna geen hoofdrol zou hebben. Er ging tijdens dat WK wel meer mis want ook Ellen reed tot veel te ver in de finale voor eigen kansen, die was toen ook wel erg in zichzelf gaan geloven.Chelseamarre123 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:10:
Nu dit, in de strade flikt ze Kopecky, vorig jaar in de tour demarreert ze zelf toen Van Vleuten pech had, het WK in Leuven reed ze voor eigen succes ipv voor Vos..
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21