Na het gebruiken van de lang geleden verkochte analoge Canon EOS 300v en in vakanties geleende compactcams, is het nu de tijd oppertuun om een nieuwe compactcamera aan te schaffen.
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
+/- EUR 250,00 (bij voorkeur inclusief tas en geheugenkaart, dan is de WAF oneindig)
• Wat voor compactcamera wil je? Waarschijnlijk een
Bridge/superzoom, maar een travelzoom en wat functies van een High-end zijn welkom (zoals RAW).
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Voornamelijk vakantie, kiekjes van de kids, vastleggen van de lokale motorfietsterreur. Behoorlijk zoom gewenst (vanaf +/- 20x), pop-up flitser, mogelijkheid tot mounten van een losse flitser, beeldstabilisatie, programmavoorkeuzeknop zoals bij (d)slr's, eenvoudig te bedienen voor mijn vrouw maar toch met voldoende intstelmogelijkheden. Indien mogelijk met gps en wifi. Snelle respons wanneer de ontspanknop is ingedrukt. Mijn ervaring met een oudere compactcams en volgens mij een Samsung NX 1000, is dat het het vrij lang kan duren voordat de foto gemaakt wordt. Ik was gisteren bij CityFoto Eindhoven (mijn hofleverancier betreft camera's e.a.) en daar werd mij verteld dat dit aan de programmavoorkeuze kan liggen: bij automatisch worden veel berekeningen gedaan en bij een voorkeuze wordt er veel al "gefilterd" zoals ik het maar noem en dus zijn geen extra berekeningen nodig. Het kan zijn dat mijn ervaring inmiddels achterhaald is.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Het merk is niet in Frage:
Canon without a doubt. Ik heb daar gewoon veel feeling mee.
De camera zal begin juli aangeschaft worden. Dat is dus voor de Photokina 2014 in september. De huidige prijzen zijn volwassen en dus volgens mij een zeer goede indicatie. SD(HC/HX) kaart zal een Lexar Premium/Platinum II worden. Als daar opmerkingen over zijn, verneem ik het graag.
Ik heb reeds wat onderzoek gedaan en uitgekomen op een lijst met een aantal camera's en bijbehorende opties:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Canon Compacte netvoedingsadapter ACK-DC40 | € 69,- | € 69,- |
1 | Canon NB-6L, Accu | € 33,- | € 33,- |
1 | Canon Powershot S110 Zwart | € 229,- | € 229,- |
1 | Canon Powershot S120 Zwart | € 366,36 | € 366,36 |
1 | Canon Powershot S200 Zwart | € 259,- | € 259,- |
1 | Canon Powershot SX50 HS Zwart | € 339,- | € 339,- |
1 | Canon Powershot SX270 HS Zwart | € 153,86 | € 153,86 |
1 | Canon Powershot SX280 HS Zwart | € 189,- | € 189,- |
1 | Canon Powershot SX510 HS Zwart | € 184,98 | € 184,98 |
1 | Canon Powershot SX700 Zwart | € 268,91 | € 268,91 |
1 | Canon HF-DC2 | € 80,90 | € 80,90 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 2.173,01 |
Vergelijking van de SX700 HS, SX600 HS, SX510 HS, SX280 HS en SX270 HS bij
DPReview.
Plaats 77 bij de compactcamtest van
Chip.
De PowerShot S120 valt al af vanwege buiten budget en zo ook de SX50 HS. Die laatste was het anders ideaal geweest: voldoende houvast (grip rechts), veel zoom, pop-up flitser die hoog komt, programmavoorkeuze bovenop, RAW, IS, Speedlite compatible en een (electronische) zoeker en er is een onderwaterbehuizing voor beschikbaar. Naast de prijs is het ontbreken van wifi mogelijk een nadeel.
Voorlopig heeft de SX510 HS mijn voorkeur. Gek genoeg gebruikt het nog wel een vrij oude Digic 4 processor. In hoeverre is dat een nadeel wanneer de 5 en ook de 6 inmiddels worden gebruikt in andere genoemde toestellen? Waarom is de SX510 HS zo "goedkoop" in vergelijking met de SX2xx modellen? Omdat ze compacter zijn met een recentere Digic? De sensorgrootte is gelijk volgens de side-by-side comparison bij DPReview.
Jammer dat Canon op de site geen filtermogelijheden heeft.