Ga er maar vanuit dat als een winkel er niet opstaat deze niet meedoet. Er staan wel websites op zoals Coolblue, FOKA, Foto Klein etc. deze hebben allemaal ook een webshop, maar daar is de camera 450 euro dus dan schiet je maar een beetje op met de cashback. Azerty waar de camera voor 417 euro wordt aangeboden doet niet mee.
Dat is jammer, 370 zou een mooi prijsje zijn. De LX7 is voor 299 te verkrijgen bij rhinocamera, 100 euro goedkoper dus,
Geen persoonlijke informatie vwb fotograferen bij weinig licht, maar één ding wat je snel over het hoofd zou zien is de groothoek. De RX100 heeft een ~28mm beeldhoek op de wijdste stand, en de LX7 een 24mm. Voor mij zou dat een grote pré richting de LX7 zijn.mister_S schreef op zondag 22 juni 2014 @ 14:24:
Ui reviews en forums van dpreview heb ik begrepen dat de LX7 in vergelijking met de RX100 een snellere lens heeft en dat het betere foto's maakt bij minder licht. Heb ik dit goed begrepen? Ik dacht dat de RX100 zowat de koning van de compact camera's was. Ik weet dat de LX7 niet geheel "compact" kan worden genoemd, maar de extra dikte zou me niet storen als de foto's beter zijn bij een stuk goedkopere camera.
edit: ik zie dat de 50 euro cashback voor de RX100 nog steeds gaande is. Dit maakt de keus nog moeilijker
Ik zie bij de actievoorwaarden geen online winkels staan. Mogen die niet meedoen?
Sony heeft dit inmiddels in de RX100M3 ook ingeschat en daar de lens op aangepast.
Hier ( http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-lx7/10 ) kan je enigszins een vergelijking maken tussen de RX100 en de LX7 bij hogere ISO's. Let er wel op dat dit dus geen low-light tests zijn, maar hoge iso tests bij studio verlichting. Over het algemeen schetst dat wel een iets beter beeld dan bij "harde tungsten" verlichting zoals je in een huiskamer of kroeg wel eens aantreft.
FWIW: Persoonlijk vind ik de RX100 files er een heel stuk beter uit zien. Als je JPEG op ISO 1600 vergelijkt is het allebei prima bruikbaar, maar panasonic lijkt de ruis bij hogere ISO's wat agressiever te onderdrukken. Op RAW - ISO 3200 doet de Sony het sowieso beter.
[ Voor 8% gewijzigd door TweakMDS op 23-06-2014 08:29 ]
Ik heb verscheidene winkels gezien die wel de cashback doen, maar dan zit ge nog aan 400 euro.mister_S schreef op zondag 22 juni 2014 @ 14:24:
Ui reviews en forums van dpreview heb ik begrepen dat de LX7 in vergelijking met de RX100 een snellere lens heeft en dat het betere foto's maakt bij minder licht. Heb ik dit goed begrepen? Ik dacht dat de RX100 zowat de koning van de compact camera's was. Ik weet dat de LX7 niet geheel "compact" kan worden genoemd, maar de extra dikte zou me niet storen als de foto's beter zijn bij een stuk goedkopere camera.
edit: ik zie dat de 50 euro cashback voor de RX100 nog steeds gaande is. Dit maakt de keus nog moeilijker
Ik zie bij de actievoorwaarden geen online winkels staan. Mogen die niet meedoen?
coolblue bv. prijst hem aan voor 450, maar dan zit ge dus nog aan 400.
En een goedkopere webshop had ik nog niet gevonden, buiten amazon.de en die zit aan 389.
Bedankt voor de info SndBastard, erg duidelijk voor mij als leek. De RX100 kost 329 bij eglobalcenter.eu, dat maakt het een stuk gunstiger. Ik koop regelmatig kleine dingen vanuit Azie, maar met dit bedrag ben ik wel voorzichtiger. Is eglobalcenter.eu te vertrouwen? Zo ja, dan ga ik gewoon blind voor de RX100 voor die prijs. Dan moet ik maar leven met de erg krappe zoom.
"If it looks to good to be true, it probably is.", hoewel dit een plausibele prijs is, in de pricewatch staat hij op 389 als goedkoopste (hoewel amazon.de). Een paar tientjes onder nederlandse webwinkel bodemprijzen kan prima, vooral als het grijze import is die soms ook nog wel excl btw ofzo is.mister_S schreef op maandag 23 juni 2014 @ 22:01:
Bedankt voor de info SndBastard, erg duidelijk voor mij als leek. De RX100 kost 329 bij eglobalcenter.eu, dat maakt het een stuk gunstiger. Ik koop regelmatig kleine dingen vanuit Azie, maar met dit bedrag ben ik wel voorzichtiger. Is eglobalcenter.eu te vertrouwen? Zo ja, dan ga ik gewoon blind voor de RX100 voor die prijs. Dan moet ik maar leven met de erg krappe zoom.
Maar geen ervaring met die winkel, dus bij twijfel, niet doen.
Saturn heeft hem ook voor 400 euro liggen, minus €50,- cashback kom je op €350,-. (niet de webshop maar in de winkel)
[ Voor 18% gewijzigd door Isniedood op 24-06-2014 08:21 ]
Ik zou persoonlijk liever iets meer uitgeven en dan bij een echte Nederlandse winkel uitkomen dan iets minder en bij een winkel die een beetje dubieus is. Zkt je qua garantie veel makkelijker.
Die lenzen maakt panasonic gewoon zelf zowel tz40 als tz55, en aangezien de specs van tz55 en tz40 llens indentiek zijn zullen ze gedacht hebben de leica licentiekosten niet te willen betalen op de tz55.mister_S schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 20:24:
Ja dat begrijp ik zelf ook niet. Volgens verschillende sites heeft het geen Leica. De TZ55 is dus slechter dan zijn broertje, de TZ40Of wordt de TZ60 als de opvolger beschouwt (die helaas goed boven mijn budget ligt)?
Ik begrijp de TZ55 in ieder geval niet helemaal.
Meen je dat nou? Dan ga ik vandaag gelijk even kijken als ik tijd heb. Dat maakt me nou blijIsniedood schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 08:20:
Saturn heeft hem ook voor 400 euro liggen, minus €50,- cashback kom je op €350,-. (niet de webshop maar in de winkel)
Jullie hebben gelijk. Met zo'n prijs durf ik de gok niet te nemen.
Beste mensen, mijn Olympus SP-590UZ 26x optische zoom is overleden. (is gevallen lens schuift niet meer uit hoor het motortje wel draaien) nu denk ik niet dat het de moeite waard is om deze te laten maken en ben ik opzoek naar wat anders. edit: was over deze camera wel erg tevreden
Prijs max 350
Ik zoek iets met 20x+ optische zoom formaat maakt niet uit.
Camera wordt gebruikt voor landschaps fotografie op vakantie en bij gelegenheid met zoom dieren fotograferen.
Ik ben niet iemand die met allemaal instellingen gaat rommelen maar meer snel plaatjes schiet.
Ik ben wel iemand die van meer zoom vrolijker wordt maar ik weet niet in hoeverre dit ook de kwaliteit beinvloed. Dus is die 50x optische zoom ook echt bruikbaar? of is er wel een max aan? Weet wel dat ik met mijn olympus soms wel eens op 26x een vogel probeerde te fotograferen uit de losse hand en dan als een sluipschutter met ingehouden adem een aantal foto's nam en dan de beste eruit zocht
Zelf had ik al een aantal op het oog:
bv:
Sony HX50V (travelzoom met kleiner formaat en toch degelijke zoom)
Canon PowerShot SX50 HS
Sony Cyber-shot DSC-HX300
Of de wat oudere Panasonic Lumix DMC-FZ200
Thx
Prijs max 350
Ik zoek iets met 20x+ optische zoom formaat maakt niet uit.
Camera wordt gebruikt voor landschaps fotografie op vakantie en bij gelegenheid met zoom dieren fotograferen.
Ik ben niet iemand die met allemaal instellingen gaat rommelen maar meer snel plaatjes schiet.
Ik ben wel iemand die van meer zoom vrolijker wordt maar ik weet niet in hoeverre dit ook de kwaliteit beinvloed. Dus is die 50x optische zoom ook echt bruikbaar? of is er wel een max aan? Weet wel dat ik met mijn olympus soms wel eens op 26x een vogel probeerde te fotograferen uit de losse hand en dan als een sluipschutter met ingehouden adem een aantal foto's nam en dan de beste eruit zocht
Zelf had ik al een aantal op het oog:
bv:
Sony HX50V (travelzoom met kleiner formaat en toch degelijke zoom)
Canon PowerShot SX50 HS
Sony Cyber-shot DSC-HX300
Of de wat oudere Panasonic Lumix DMC-FZ200
Thx
[ Voor 5% gewijzigd door Johann0r op 24-06-2014 12:28 ]
De FZ200 is dan toch verreweg het beste omdat de lens zijn lichtsterkte behoud wanneer ingezoomd, de rest 'verliest' allemaal licht met het zoomen, wat je ingezoomd natuurlijk juist zoveel mogelijk nodig heb om bewegingsonscherpte te voorkomen, niet alleen van jezelf maar ook het onderwerp. Plus wss ook al betere beeldstabilisatie dan je gewend ben, je hoeft dan dus niet je adem in te houden. En voor de beste balans .. gebruik de zoeker als extra steuntje.
Leeftijd zegt tegenwoordig nog weinig meer over camera's, behalve dat de prijs is ingezakt en er mss geen wifi of zakmes op zit of whatever ze verzinnen.
Leeftijd zegt tegenwoordig nog weinig meer over camera's, behalve dat de prijs is ingezakt en er mss geen wifi of zakmes op zit of whatever ze verzinnen.
[ Voor 58% gewijzigd door jesper86 op 24-06-2014 12:30 ]
Nou bij de Saturn geven ze dus de uiteindelijke prijs, dus MET cashback. Komt de prijs dus uiteindelijk gewoon op 400 euro uit voor de RX100.
Is het verschil in IQ (bij laag tot middel licht) erg groot tussen de RX100 en de HX50? Er zit wel 150 euro prijssverschil tussen, daar moet de RX100 een stuk beter voor zijn natuurlijk. Ik heb foto's van beide camera's bekeken, maar het valt op een middenmoter monitor gewoon niet goed te vergelijken helaas. Ik zie alleen een duidelijk verschil als ik enorm op de foto's inzoom, dat zal natuurlijk nooit in het echte leven gebeuren.
Zoombereik van de RX100 viel ook goed tegen (ze hadden de HX50 helaas niet beschikbaar als showmodel).
Is het verschil in IQ (bij laag tot middel licht) erg groot tussen de RX100 en de HX50? Er zit wel 150 euro prijssverschil tussen, daar moet de RX100 een stuk beter voor zijn natuurlijk. Ik heb foto's van beide camera's bekeken, maar het valt op een middenmoter monitor gewoon niet goed te vergelijken helaas. Ik zie alleen een duidelijk verschil als ik enorm op de foto's inzoom, dat zal natuurlijk nooit in het echte leven gebeuren.
Zoombereik van de RX100 viel ook goed tegen (ze hadden de HX50 helaas niet beschikbaar als showmodel).
Dat had ik ook gelezen, nu ik er overnadenk zo'n travelzoom camera is wel makkelijk om in je zak te steken. Is er een groot kwaliteits verschil tussen deze 2 typen? En wat zou een goede keus travelzoom zijn?jesper86 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:23:
De FZ200 is dan toch verreweg het beste omdat de lens zijn lichtsterkte behoud wanneer ingezoomd, de rest 'verliest' allemaal licht met het zoomen, wat je ingezoomd natuurlijk juist zoveel mogelijk nodig heb om bewegingsonscherpte te voorkomen, niet alleen van jezelf maar ook het onderwerp. Plus wss ook al betere beeldstabilisatie dan je gewend ben, je hoeft dan dus niet je adem in te houden. En voor de beste balans .. gebruik de zoeker als extra steuntje.
De lens vooral dus .. veel minder lichtsterk, nogal belangrijk, en over het algemeen kwalitatief ook minder natuurlijk om zo klein te kunnen krijgen. En natuurlijk geen zoeker, minder bedieningsmogelijkheden, schermpje niet uit te klappen, bouwkwaliteit, kleinere accu, etc. En minder houvast geeft ook sneller een mindere (bewogen) foto, en als je het schermpje niet kan zien zie je sowieso niet wat je aan het doen ben in fel zonlicht .. daar komt een zoeker dan weer van pas. =)
[ Voor 26% gewijzigd door jesper86 op 24-06-2014 14:18 ]
Ik zal nog eens kijken of dat bij Saturn Hoofddorp ook zo is. Misschien dat het vandaag nog lukt. Ik kreeg daar een andere indruk.mister_S schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:12:
Nou bij de Saturn geven ze dus de uiteindelijke prijs, dus MET cashback. Komt de prijs dus uiteindelijk gewoon op 400 euro uit voor de RX100.
Klopt, maar deze schijnt wel goed te zijn: inclusief zoeker.jesper86 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:15:
De lens vooral dus .. veel minder lichtsterk, nogal belangrijk, en over het algemeen kwalitatief ook minder natuurlijk om zo klein te kunnen krijgen. En natuurlijk geen zoeker, minder bedieningsmogelijkheden, schermpje niet uit te klappen, bouwkwaliteit, kleinere accu, etc. En minder houvast geeft ook sneller een mindere (bewogen) foto, en als je het schermpje niet kan zien zie je sowieso niet wat je aan het doen ben in fel zonlicht .. daar komt een zoeker dan weer van pas. =)
Panasonic Lumix DMC-TZ60
Wel aardig prijzig...
Panasonic TZ60 zit redelijk in dezelfde klasse als de Sony HX50(v).
Op het moment is de Sony erg gunstig geprijst, en is de TZ60 nog vrij nieuw, waardoor de "ik ben net uit"-premium er nog op zit.
Overigens, tussen 20x en 30x zoom zit geen wereld van verschil. Het is allebei ERG lang en niet altijd even noodzakelijk of practisch. Los van of de foto's kwalitatief goed zijn, je hebt maar zelden echt langer dan 300mm equivalent nodig. 720mm equiv. is leuk voor een dagje dierentuin misschien, maar in de praktijk valt de bruikbaarheid ervan erg tegen.
Je zou dus even goed voor een TZ40 kunnen gaan, daar is ook al een heel stuk van het bedrag wat hij vorig jaar kostte.
Kwalitatief zullen deze modellen wel ernstig tegenvallen ten opzichte van de RX100, dat scheelt je toch wel twee a drie stops in weinig licht.
Op het moment is de Sony erg gunstig geprijst, en is de TZ60 nog vrij nieuw, waardoor de "ik ben net uit"-premium er nog op zit.
Overigens, tussen 20x en 30x zoom zit geen wereld van verschil. Het is allebei ERG lang en niet altijd even noodzakelijk of practisch. Los van of de foto's kwalitatief goed zijn, je hebt maar zelden echt langer dan 300mm equivalent nodig. 720mm equiv. is leuk voor een dagje dierentuin misschien, maar in de praktijk valt de bruikbaarheid ervan erg tegen.
Je zou dus even goed voor een TZ40 kunnen gaan, daar is ook al een heel stuk van het bedrag wat hij vorig jaar kostte.
Kwalitatief zullen deze modellen wel ernstig tegenvallen ten opzichte van de RX100, dat scheelt je toch wel twee a drie stops in weinig licht.
Zal een RX100 vergelijkbare IQ geven met 7x CIZ in vergelijking met een TZ40 of HX50 met 7x optisch zoom? Ik had altijd begrepen dat optische zoom altijd beter is, maar op andere forums wordt de CIZ van de RX100 best goed beoordeeld.
Het is toch zo dat het of 3.6 optisch of 7.2 CIZ is met de RX100? Dus het is niet optisch + digitaal = 10.8x zoom?
Het is toch zo dat het of 3.6 optisch of 7.2 CIZ is met de RX100? Dus het is niet optisch + digitaal = 10.8x zoom?
Vergeet digitale zoom; probeer dat als optie of als vergelijk gewoon helemaal te negeren.
Het gaat meer om heb je een erg lange lens nodig om de foto's te maken die je wil maken. Voor het standaard bereik (meestal vergelijkbaar met een kitlens op een dslr) moet je denken aan het zo'n 3 tot 5 x zoom, meer dan en je boet al heel snel in aan lichtsterkte, scherpte en vertekening.
Het gaat meer om heb je een erg lange lens nodig om de foto's te maken die je wil maken. Voor het standaard bereik (meestal vergelijkbaar met een kitlens op een dslr) moet je denken aan het zo'n 3 tot 5 x zoom, meer dan en je boet al heel snel in aan lichtsterkte, scherpte en vertekening.
Digitaal zoomen is niks meer dan het uitknippen van een foto. Een functie die je eigenlijk altijd uit moet zetten omdat je dat altijd achteraf nog op de computer kan doen. Dan heb je alleen nog vrijheid van compositie. Als de 20 megapixel foto's van de RX100 scherp zijn kan je ze dus aardig bijknippen.
Hetzelfde geldt voor ieder andere camera.
Hetzelfde geldt voor ieder andere camera.
Dit klopt, en dan heb je nog de equivalent van Canon en Nicon. Maar volgens mij is deTZ60 beter toch? Op Amazon.de kun je de Panasonic Lumix DMC-TZ61 krijgen voor 369 en gratis thuisbezorgt volgens mij.SndBastard schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:11:
Panasonic TZ60 zit redelijk in dezelfde klasse als de Sony HX50(v).
Kan nou niet precies vinden wat er nou veranderd is met de tz61 behalve diafragma tele en beeldverhouding en het aantal MP.
edit link:
http://www.amazon.de/Pana...3801&sr=8-1&keywords=TZ61
[ Voor 6% gewijzigd door Johann0r op 24-06-2014 17:32 ]
Als je meer zoom wilt dan 3.6 moet je gewoon een andere camera uitzoekenmister_S schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:31:
Zal een RX100 vergelijkbare IQ geven met 7x CIZ in vergelijking met een TZ40 of HX50 met 7x optisch zoom? Ik had altijd begrepen dat optische zoom altijd beter is, maar op andere forums wordt de CIZ van de RX100 best goed beoordeeld.
Bedankt voor de reacties. De lowlight IQ van de RX100 trok me heel erg aan, maar de zoom is gewoon te zwak.
Hoe breekbaar/schadegevoelig is de RX100? Hebben mensen hier die het gekocht hebben garantie nodig gehad? Op amazon warehousedeals is het 335 euro, maar dan heb je geen garantie.
Hoe breekbaar/schadegevoelig is de RX100? Hebben mensen hier die het gekocht hebben garantie nodig gehad? Op amazon warehousedeals is het 335 euro, maar dan heb je geen garantie.
[ Voor 45% gewijzigd door mister_S op 24-06-2014 21:35 ]
Ik ben voor mijn schoonouders op zoek naar een nieuwe compactcamera. Zij hebben nu een ongeveer 10 jaar oude camera, met penlite batterijen.
Graag willen ze een camera met accu, met een niet al de grote tijd tussen het indrukken van de ontspanknop en het maken van de foto. De camera zullen ze voornamelijk op de automatische stand gebruiken. Waar ik over twijfel is of in principe elke camera voldoet (immers de eisen zijn niet zo hoog) of dat het wijs is iets meer geld uit te geven voor ene camera met een grotere sensor en dus betere beeldkwaliteit. Budget is tussen de 100 en 200 euro.
Modellen die ik tegen kwam:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-SZ3 Zwart met 1/2.3" CCD vanwege het grote zoombereik, prijs is erg gunstig
pricewatch: Olympus XZ-1 Zwart met 1/1.7" CCD Een wat gekke keus misschien omdat het een high end compact is (wellicht ook wat overkill?) echter met de huidige prijs van 180 euro is hij wel erg interessant.
Is de Panasonic een goed instapmodel? Ik heb nog even gekeken naar een review van dit model. Dpreview had 'm niet maar op www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=3957 zag ik er wel één. Echter dan lees ik 'Noisy images en Lagging AF' en dan denk ik, wellicht zijn er ook betere?? Maar misschien moet ik ook niet meer verwachten van een 100 euro model.
Ik heb ook een vergelijking gemaakt van de Panasonic, Olympus en nog twee andere modellen die ik alleen al vanwege het uiterlijk interessant vond, de Panasonic DMC-XS3 en de Samsung WB350F. Die laatste heeft een nog groter zoombereik en kost bij Amazon maar 150 euro...
Kortom: keuzes, keuzes! En ik weet niet helemaal wat wijsheid is...
Graag willen ze een camera met accu, met een niet al de grote tijd tussen het indrukken van de ontspanknop en het maken van de foto. De camera zullen ze voornamelijk op de automatische stand gebruiken. Waar ik over twijfel is of in principe elke camera voldoet (immers de eisen zijn niet zo hoog) of dat het wijs is iets meer geld uit te geven voor ene camera met een grotere sensor en dus betere beeldkwaliteit. Budget is tussen de 100 en 200 euro.
Modellen die ik tegen kwam:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-SZ3 Zwart met 1/2.3" CCD vanwege het grote zoombereik, prijs is erg gunstig
pricewatch: Olympus XZ-1 Zwart met 1/1.7" CCD Een wat gekke keus misschien omdat het een high end compact is (wellicht ook wat overkill?) echter met de huidige prijs van 180 euro is hij wel erg interessant.
Is de Panasonic een goed instapmodel? Ik heb nog even gekeken naar een review van dit model. Dpreview had 'm niet maar op www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=3957 zag ik er wel één. Echter dan lees ik 'Noisy images en Lagging AF' en dan denk ik, wellicht zijn er ook betere?? Maar misschien moet ik ook niet meer verwachten van een 100 euro model.
Ik heb ook een vergelijking gemaakt van de Panasonic, Olympus en nog twee andere modellen die ik alleen al vanwege het uiterlijk interessant vond, de Panasonic DMC-XS3 en de Samsung WB350F. Die laatste heeft een nog groter zoombereik en kost bij Amazon maar 150 euro...
[ Voor 3% gewijzigd door musicfreak op 25-06-2014 11:53 ]
Voor mijn vakantie naar Madeira (en daaropvolgende reizen) wil ik een camera aanschaffen, aangezien ik de kwaliteit van de mobieltjes toch wat te slecht vind.
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Max 250 euro na cashbacks e.d.
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Travelzoom
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Standaard vakantiefoto's: natuur, mens en gebouw.
Ik zou graag >16x zoom hebben. Daarbuiten vind ik de kwaliteit van de foto's met afstand het belangrijkste (voor wat de prijsklasse kan bieden).
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Door de bomen zie ik het bos niet meer, ieder model heeft wel zijn plus- en minpunten.
Momenteel heb ik op het oog:
pricewatch: Nikon Coolpix S9700 Zwart
pricewatch: Canon PowerShot SX280 HS Zwart
De Powershot is iets goedkoper, maar heeft minder zoom/MP. Reden dat ik nog wat twijfel (uberhaupt) is dat ik niet echt positief verrast ben van de kwaliteit van de foto's die ik gezien heb als je ze op "ware grote" bekijkt. Als ik foto's neem en ze achteraf alsnog niet de moeite vind (zoals bij mobiel), wat heb ik er dan aan? Kan ik dan misschien niet beter even doorbijten en b.v. een Canon EOS 1200D nemen? Gewicht/grootte is namelijk geen bezwaar.
Advies wordt zeer op prijs gesteld.
Travelzoom
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Ik zou graag >16x zoom hebben. Daarbuiten vind ik de kwaliteit van de foto's met afstand het belangrijkste (voor wat de prijsklasse kan bieden).
Door de bomen zie ik het bos niet meer, ieder model heeft wel zijn plus- en minpunten.
De Powershot is iets goedkoper, maar heeft minder zoom/MP. Reden dat ik nog wat twijfel (uberhaupt) is dat ik niet echt positief verrast ben van de kwaliteit van de foto's die ik gezien heb als je ze op "ware grote" bekijkt. Als ik foto's neem en ze achteraf alsnog niet de moeite vind (zoals bij mobiel), wat heb ik er dan aan? Kan ik dan misschien niet beter even doorbijten en b.v. een Canon EOS 1200D nemen? Gewicht/grootte is namelijk geen bezwaar.
Heb vandaag de bestelling geplaatst bij Cityfoto Eindhoven:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Lexar Platinum II SDHC UHS-I 32GB | ||
1 | Canon DCC-950 | ||
1 | Canon PowerShot SX510 HS Zwart | ||
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 260,00 |
Ik ben een beetje in de war met de fotografie termen. Ik ga een RX100 of een LX7 kopen, tijd om de knoop door te hakken. Hoe meer reviews ik lees, hoe breder de selectie wordt. Ik ga liever voor goede lowlight IQ i.p.v. enorme zoom (de TZ40 bijvoorbeeld). Ik wil mijn kleine niet vol op het gezicht flitsen in de avonden. Een paar vragen over kenmerken die de RX100 en de LX7 lijken te onderscheiden.
- Kan iemend me het verschil tussen 24mm van de ene en 28mm van de andere uitleggen? Hier begrijp ik niets van. Wat ik wel heb begrepen is dat de LX7 wint met 24mm.
- De LX7 heeft blijkbaar een betere lens, vooral als je zoomt (meer licht). Kan de RX100 dit niet simpelweg compenseren als je hogere ISO waardes gebruikt, waarin de RX100 heel sterk blijkt?
- Heeft de betere lens van de LX7 een groot invloed op video-opname t.o.v. de RX100?
- Kan iemend me het verschil tussen 24mm van de ene en 28mm van de andere uitleggen? Hier begrijp ik niets van. Wat ik wel heb begrepen is dat de LX7 wint met 24mm.
- De LX7 heeft blijkbaar een betere lens, vooral als je zoomt (meer licht). Kan de RX100 dit niet simpelweg compenseren als je hogere ISO waardes gebruikt, waarin de RX100 heel sterk blijkt?
- Heeft de betere lens van de LX7 een groot invloed op video-opname t.o.v. de RX100?
Verwijderd
Met een systeemcamera of een spiegelreflexcamera krijg je sowieso mooiere foto's dan met een compactcamera door de vele malen grotere sensor. Als je de camera ook nog eens handmatig goed kan instellen en plezier daarin hebt dan krijg je helemaal mooiere foto's. Je gaat dat echter niet halen met een budget van 250 euro. Wil je betere kwaliteit foto's in compactcamera formaat, dus met grotere sensor, krijg je weer veel minder zoom. Qua dSLR zijn de Canon 100D of 1200D en de Nikon D3200 met allemaal een cashback nog goed te doen. Je zit dan aan maximaal 400 euroZebby schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 13:18:
Voor mijn vakantie naar Madeira (en daaropvolgende reizen) wil ik een camera aanschaffen, aangezien ik de kwaliteit van de mobieltjes toch wat te slecht vind.
Travelzoom
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2014 17:42 ]
Ik zit een beetje op hete kolen qua bestellen van een toestel, de verjaardag is dit weekend, dus ik hoop dat jullie me wat kunnen adviseren...musicfreak schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 22:16:
Ik ben voor mijn schoonouders op zoek naar een nieuwe compactcamera. Zij hebben nu een ongeveer 10 jaar oude camera, met penlite batterijen.
<knip>
Gelieve niet binnen 24uur je vraag omhoog te kicken
Als je snel geholpen wil worden, ga je naar een fotozaak, dan sta je binnen een uur met een camera buiten.
Als je snel geholpen wil worden, ga je naar een fotozaak, dan sta je binnen een uur met een camera buiten.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Op volgorde:mister_S schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 16:25:
Ik ben een beetje in de war met de fotografie termen. Ik ga een RX100 of een LX7 kopen, tijd om de knoop door te hakken. Hoe meer reviews ik lees, hoe breder de selectie wordt. Ik ga liever voor goede lowlight IQ i.p.v. enorme zoom (de TZ40 bijvoorbeeld). Ik wil mijn kleine niet vol op het gezicht flitsen in de avonden. Een paar vragen over kenmerken die de RX100 en de LX7 lijken te onderscheiden.
24mm vs 28mm: 24mm is meer groothoek. Dat wil zeggen dat je vanaf hetzelfde punt een bredere scene vast kan leggen. In vind dat aantrekkelijk in een compactcamera; niet zozeer om er zoveel mogelijk in te proppen, maar omdat je daarmee een voorgrond object groter kan laten lijken en meer met perspectief kan doen. Als je plaatjes googled op de term "24mm vs 28mm" vind je zat voorbeelden die inspiratie kunnen geven of dat belangrijk voor je is.
De LX7 heeft een "snellere" lens, wat wil zeggen een groter maximum diafragma op de meeste brandpuntsafstanden. Dat wordt deels teniet gedaan door een kleinere sensor.
Zie her vorige punt, foto's vs video zal niet ineens verschillend zijn, maar ik ben niet heel erg thuis in de video eigenschappen tussen deze twee compacts.
Normaal zijn dit soort pagina's vrij nutteloos, maar als je een knoop wil doorhakken zet snapsort weleens wat nuttige zaken naast elkaar:
http://snapsort.com/compa...-Sony-Cybershot-DSC-RX100
pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM ZwartVerwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 17:11:
[...]
Met een systeemcamera of een spiegelreflexcamera krijg je sowieso mooiere foto's dan met een compactcamera door de vele malen grotere sensor. Als je de camera ook nog eens handmatig goed kan instellen en plezier daarin hebt dan krijg je helemaal mooiere foto's. Je gaat dat echter niet halen met een budget van 250 euro. Wil je betere kwaliteit foto's in compactcamera formaat, dus met grotere sensor, krijg je weer veel minder zoom. Qua dSLR zijn de Canon 100D of 1200D en de Nikon D3200 met allemaal een cashback nog goed te doen. Je zit dan aan maximaal 400 euro.
pricewatch: Canon EOS 1200D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II Zwart
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
Deze 3 dus, want ik neem aan dat ik er beter gelijk een lens bij kan nemen.
Ik zal eens wat reviews opzoeken met foto's en kom misschien daarna nog even terug voor meer precies advies. Alvast bedankt
Verwijderd
Ik zou ook zeker even in dit topic rondkijken: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 Dat gaat over de aankoop van spiegelreflexcamera's. Zeker met jouw budget kun je er inderdaad denk ik beter gelijk een lens bijnemen. Die kits zijn volgens mij meestal goed geprijsd.Zebby schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 18:15:
[...]
pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart
pricewatch: Canon EOS 1200D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II Zwart
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
Deze 3 dus, want ik neem aan dat ik er beter gelijk een lens bij kan nemen.
Ik zal eens wat reviews opzoeken met foto's en kom misschien daarna nog even terug voor meer precies advies. Alvast bedankt
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2014 18:22 ]
De Sony is lichtgevoeliger tot ongeveer 50mm, daarna de lx7. (dit als je de sensor maat meerekent)SndBastard schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 18:03:
[...]
Op volgorde:
24mm vs 28mm: 24mm is meer groothoek. Dat wil zeggen dat je vanaf hetzelfde punt een bredere scene vast kan leggen. In vind dat aantrekkelijk in een compactcamera; niet zozeer om er zoveel mogelijk in te proppen, maar omdat je daarmee een voorgrond object groter kan laten lijken en meer met perspectief kan doen. Als je plaatjes googled op de term "24mm vs 28mm" vind je zat voorbeelden die inspiratie kunnen geven of dat belangrijk voor je is.
De LX7 heeft een "snellere" lens, wat wil zeggen een groter maximum diafragma op de meeste brandpuntsafstanden. Dat wordt deels teniet gedaan door een kleinere sensor.
Sony lens eindigt op f4.9 in het bereik, pana op f2.3
Allebei prima camera's, ik zou naar de winkel gaan en gewoon eens kijken hoe het IRL is en voelt.
Bedankt heren, nu is het duidelijk. Ik had niet eens gedacht aan objecten op de voorgrond en achtergrond icm 24mm, dus ik denk niet dat het me zal storen. Wel heb ik een vergelijkende video opname gezien op YT, de LX7 neemt duidelijk wijder, en dus meer op tijdens een video opname. Gemiddeld past de RX100 beter bij mijn eisen, dus ik kan eindelijk op jacht naar een goede deal. De CIZ compenseert degelijk het ontbreken van lange optische zoom, gebaseerd op sample fotos.
Bedankt nogmaals voor de duidelijke hulp.
Ik heb beide camera's in mijn handen gehad. Terwijl ik de stevige LX7 beter vind liggen in de hand, viel mijn vrouw helaas gelijk voor de mini RX100
Helaas valt de IQ niet in de winkel te beoordelen, maar gemiddeld lijkt de RX100 op internet de koning in zijn pricerange op IQ gebied.
Bedankt nogmaals voor de duidelijke hulp.
Ik heb beide camera's in mijn handen gehad. Terwijl ik de stevige LX7 beter vind liggen in de hand, viel mijn vrouw helaas gelijk voor de mini RX100
[ Voor 21% gewijzigd door mister_S op 25-06-2014 21:38 ]
Ik zoek een goeie compactcamera voor mijn vader. Hij gebruikt het ding voor snapshots op vakantie. Meer dan 250 euro moet het niet zijn.
Hij moet stabilisatie hebben en makkelijk te bedienen zijn en ikzelf kijk meer naar sensorgrootte en wijde diafragma's (als deze niet teniet gedaan worden door een kleine sensor). JPG is voldoende, raw is niet perse nodig. Hij doet toch niks aan nabewerking.
Hij hoeft niet 3455000899898x optische zoom, maar als het 5x is, dan is ie tevreden. Liefst iets van 25mm zodat hij ook gebouwen op de foto kan zetten.
Ik ben zelf niet zo into de compact camera's, maar ik heb even wat criteria erop los gelaten en ik kom zelf uit bij:
- Canon PowerShot S110 Zwart
- Panasonic Lumix DMC-FX77 Zwart
Geen idee of er nog wat beters te krijgen is qua sensor voor dat geld. Hebben jullie nog suggesties?
Hij moet stabilisatie hebben en makkelijk te bedienen zijn en ikzelf kijk meer naar sensorgrootte en wijde diafragma's (als deze niet teniet gedaan worden door een kleine sensor). JPG is voldoende, raw is niet perse nodig. Hij doet toch niks aan nabewerking.
Hij hoeft niet 3455000899898x optische zoom, maar als het 5x is, dan is ie tevreden. Liefst iets van 25mm zodat hij ook gebouwen op de foto kan zetten.
Ik ben zelf niet zo into de compact camera's, maar ik heb even wat criteria erop los gelaten en ik kom zelf uit bij:
Geen idee of er nog wat beters te krijgen is qua sensor voor dat geld. Hebben jullie nog suggesties?
[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 25-06-2014 22:02 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik denk dat je op een erg goed spoor zit met die twee. Beide premium compact camera's (net onder high end misschien) van één tot twee jaar geleden. Technisch niet zoveel aan veranderd, en bovendien gaan de ontwikkelingen in compact-camera-land toch wel erg iteratief.
Een eventuele andere optie is de pricewatch: Fujifilm FinePix X10 Zwart. Wel 28mm op de groothoek, maar verder een erg fijne camera om te hanteren.
Ik ben zelf ook altijd redelijk te spreken geweest over de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart. Wel wat meer superzoom, maar echt een prima allrounder en erg compact gehouden.
Een eventuele andere optie is de pricewatch: Fujifilm FinePix X10 Zwart. Wel 28mm op de groothoek, maar verder een erg fijne camera om te hanteren.
Ik ben zelf ook altijd redelijk te spreken geweest over de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart. Wel wat meer superzoom, maar echt een prima allrounder en erg compact gehouden.
Ben zelf al een tijd bezig om de S110 te kopen. Maar helaas lijkt hij nergens meer verkrijgbaar in nederland voor een normale prijs.Deathchant schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:00:
Ik zoek een goeie compactcamera voor mijn vader. Hij gebruikt het ding voor snapshots op vakantie. Meer dan 250 euro moet het niet zijn.
Wie neemt er dan ook zijn vrouw mee, als hij een camera gaat kopen.mister_S schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 21:36:
Ik heb beide camera's in mijn handen gehad. Terwijl ik de stevige LX7 beter vind liggen in de hand, viel mijn vrouw helaas gelijk voor de mini RX100Helaas valt de IQ niet in de winkel te beoordelen, maar gemiddeld lijkt de RX100 op internet de koning in zijn pricerange op IQ gebied.

Veel plezier met jullie nieuwe RX100 iig. Je hebt er echt geen slechte camera aan, als je hem mag lenen van je vrouw...
Misschien iets voor de startpost, of ergens anders maar:
http://camerasize.com/compact/#7.312,402.41,ha,t
Kan je camera's vergelijken kwa afmetingen.
http://camerasize.com/compact/#7.312,402.41,ha,t
Kan je camera's vergelijken kwa afmetingen.
Die fx77 is antiek, kijk liever naar een Sz8 (12x zoom vanaf 24mm), Tz40 (travelzoom) en LF1 (grotere sensor)Deathchant schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:00:
Hmmm... hij staat nog op de Canon site:Dragonm8 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:48:
[...]
Ben zelf al een tijd bezig om de S110 te kopen. Maar helaas lijkt hij nergens meer verkrijgbaar in nederland voor een normale prijs.
pricewatch: Canon PowerShot S110 Zwart
De pricewatch: Canon PowerShot S120 Zwart is veel duurder.
Misschien is voor ~EUR 275,00 pricewatch: Canon PowerShot S200 Zwart een optie en anders de pricewatch: Canon PowerShot SX260 HS Zwart ?
[ Voor 10% gewijzigd door PcDealer op 26-06-2014 11:19 ]
@SndBastard, ja die TZ40 is idd ook een goeie. Die S110 is idd maar weinig te krijgen, en de LF1 is echt boven het budget. En anders idd de S200. Bedankt!
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Heb hem bij bij 2 Nederlandse en 1 Duitse webshop proberen te bestellen. Helaas allemaal zonder succes. Daarom heb ik besloten om een tandje verder te gaan en de RX100 te kopen.PcDealer schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:16:
[...]
Hmmm... hij staat nog op de Canon site:
pricewatch: Canon PowerShot S110 Zwart
De pricewatch: Canon PowerShot S120 Zwart is veel duurder.
Misschien is voor ~EUR 275,00 pricewatch: Canon PowerShot S200 Zwart een optie en anders de pricewatch: Canon PowerShot SX260 HS Zwart ?
Zelfde hier gebeurd.Toff schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 01:19:
[...]
Wie neemt er dan ook zijn vrouw mee, als hij een camera gaat kopen.![]()
Veel plezier met jullie nieuwe RX100 iig. Je hebt er echt geen slechte camera aan, als je hem mag lenen van je vrouw...
[ Voor 15% gewijzigd door Dragonm8 op 27-06-2014 00:12 ]
Ik heb dringend hulp nodig. Ik ben op zoek naar een camera voor mijn vakantie op Rhodos. Hiervoor wil ik graag een camera aanschaffen
Mijn budget is 250,- en heb eigenlijk geen flauw idee waar ik op moet letten.
Mijn ouders hebben de Samsung WB150F, deze kan ik wel gebruiken, maar het liefst heb ik natuurlijk een eigen toestel
Mijn ouders hebben de Samsung WB150F, deze kan ik wel gebruiken, maar het liefst heb ik natuurlijk een eigen toestel
[ Voor 22% gewijzigd door Wkrooshof op 02-07-2014 22:58 ]
Voornamelijk meer informatie over waar je de mooiste foto's van wilt hebben en wat je allemaal zoekt in een camera. Lees anders de TS even en zoek dan een paar modellen uit in welke richting je wilt gaan.Wkrooshof schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:24:
Ik heb dringend hulp nodig. Ik ben op zoek naar een camera voor mijn vakantie op Rhodos. Hiervoor wil ik graag een camera aanschaffen
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Wat denk je van:Wkrooshof schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:24:
pricewatch: Nikon 1 S1 + 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6 Zwart
pricewatch: Nikon 1 S1 + 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6 Wit
pricewatch: Nikon 1 S1 + 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6 Rood
pricewatch: Nikon 1 S1 + 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6 Grijs
pricewatch: Nikon 1 S1 + 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6 Roze
Weinig zoom, maar beeldkwaliteit en snelheid valt niet mee te twisten voor die prijs.
En je kan altijd nog uitbreiden met een tele of lichtsterke lens (voor savonds en creatieve effecten):
pricewatch: Nikon 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6
pricewatch: Nikon 1 Nikkor 18.5mm f/1.8 Zwart
Beeldkwaliteit komt in de buurt van een DSLR maar deze past in de binnenzak.
http://camerasize.com/compact/#402.358,303,449.377,ha,t
[ Voor 32% gewijzigd door jesper86 op 03-07-2014 15:39 ]
Ben geen held in smileys, maar die van jou moet wel het ultieme sarcasme betekenen?jesper86 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 15:32:
[...]
Beeldkwaliteit komt in de buurt van een DSLR maar deze past in de binnenzak.![]()
http://camerasize.com/compact/#402.358,303,449.377,ha,t
Ik ben toch voor de 120 gegaan. Blijkbaar hebben ze bij de 120 ook een aantal hardwarematige zwakke punten opgelost. En dat vond ik wel de meerprijs waard voor iets dat toch hopelijk 2-3jaar mee moet.Dragonm8 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:48:
[...]
Ben zelf al een tijd bezig om de S110 te kopen. Maar helaas lijkt hij nergens meer verkrijgbaar in nederland voor een normale prijs.
Ik heb de SX510 HS inmiddels een week in mijn bezit. Hij is kleiner dan ik dacht. Voldoet als point & shoot, maar is ook handmatig instelbaar en heeft een Tv en een Av. Filmen doet ie ook. Daarbij wordt ie behoorlijk warm rechts. Ik heb ongeveer een uur opgenomen in 5 achtereenvolgende sessies. Review volgt later.
Ben tot nog toe erg tevreden.
Ben tot nog toe erg tevreden.
Ik had na de feedback van enkele personen hier gekozen voor de RX-100.
En vandaag heb ik de kans gehad er wat mee te spelen.
De foto's zijn van enorm goede kwaliteit, enorm veel instelmogelijkheden, echt wat ik zocht!
Daarom dat ik even een bericht post om de mensen te bedanken die me feedback hebben gegeven.
Dus bij deze:
copykat
ChicaneBT
tobiasvs
Enorm bedankt voor jullie hulp!
Dat mag ook wel is gezegd worden
Ik heb het gevoel dat ik hier héél véél plezier mee ga beleven en er goede* foto's mee ga maken. (*onder voorbehoud
)
En vandaag heb ik de kans gehad er wat mee te spelen.
De foto's zijn van enorm goede kwaliteit, enorm veel instelmogelijkheden, echt wat ik zocht!
Daarom dat ik even een bericht post om de mensen te bedanken die me feedback hebben gegeven.
Dus bij deze:
copykat
ChicaneBT
tobiasvs
Enorm bedankt voor jullie hulp!
Dat mag ook wel is gezegd worden
Ik heb het gevoel dat ik hier héél véél plezier mee ga beleven en er goede* foto's mee ga maken. (*onder voorbehoud
Verwijderd
Hopelijk kunnen jullie deze noobie helpen, de Media Markt verkopers waren verschrikkelijk..
Ik ga 6 maanden lang backpacken in Nieuw Zeeland. Hiervoor wil ik graag een camera die klein en niet te zwaar is. Mijn budget is max 350 euro, waardoor ik waarschijnlijk bij de compact camera's terecht kom.
Ik zit nu in een situatie dat ik een keuze moet maken voor een goede zoom en een minder kwalitatieve lens of een mindere zoom en een betere kwalitatieve lens.
Heeft hier iemand ervaring mee of wat voor keuze zou hij maken?
Ik ga 6 maanden lang backpacken in Nieuw Zeeland. Hiervoor wil ik graag een camera die klein en niet te zwaar is. Mijn budget is max 350 euro, waardoor ik waarschijnlijk bij de compact camera's terecht kom.
Ik zit nu in een situatie dat ik een keuze moet maken voor een goede zoom en een minder kwalitatieve lens of een mindere zoom en een betere kwalitatieve lens.
Is dat €350 voor een camera, of inclusief extra geheugenkaartje en reservebatterij (of twee)?
In het soort situaties dat je beschrijft denk ik aan goed licht en veel landschappen en natuur. Wat minder belang bij prestaties onder weinig licht. Misschien kijken naar een Panasonic tz40 of Sony hx50v. Allebei prima allrounders die nog een reservebatterij, geheugenkaartje en misschien een tasje in het budget over laten. Anders wellicht kijken naar een jong tweedehands spiegelreflex.
In het soort situaties dat je beschrijft denk ik aan goed licht en veel landschappen en natuur. Wat minder belang bij prestaties onder weinig licht. Misschien kijken naar een Panasonic tz40 of Sony hx50v. Allebei prima allrounders die nog een reservebatterij, geheugenkaartje en misschien een tasje in het budget over laten. Anders wellicht kijken naar een jong tweedehands spiegelreflex.
Vandaag in de Efteling geweest met mijn Canon SX510 HS. Tot nog toe zijn bewegende beelden i.c.m. donker geen succes. Ik moet een snelle sluitertijd hebben en genoeg licht om de foto op tijd te kunnen maken. Om te voorkomen dat het beeld wazig is, pan ik de camera mee.
voor een paar tientjes meer heb je ook een mooie:Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 21:47:
Hopelijk kunnen jullie deze noobie helpen, de Media Markt verkopers waren verschrikkelijk..
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart
Nog steeds een goede camera ook al zijn er twee opvolgers
Verwijderd
Deze heeft maar een 3,6x optische zoom. Waarom is hij dan toch duurder dan deze:http://tweakers.net/price...sony-hx50v-zwart/reviews/?dreamwalker schreef op zondag 06 juli 2014 @ 08:41:
[...]
voor een paar tientjes meer heb je ook een mooie:
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart
Nog steeds een goede camera ook al zijn er twee opvolgers
Meer zoom is vrijwel nooit goed voor de beeldkwaliteit en maar zeer zelden een doorslaggevend punt voor de prijs van een camera. Met meer dan 10x zoom in een piepkleine camera moet men echt concessies doen aan het ontwerp. Dat zie je ook meestal wel terug in de camera. Lenzen worden langzamer, minder scherp in de extreme afstanden (zowel groothoek als telefoto).Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2014 @ 09:49:
[...]
Deze heeft maar een 3,6x optische zoom. Waarom is hij dan toch duurder dan deze:http://tweakers.net/price...sony-hx50v-zwart/reviews/?
Je gaat dan in details van je foto vaker paarse randjes (purple fringing / CA) en onscherpte in de hoeken zien.
De RX100 zit in een hoger segment. Deze heeft een grotere sensor, groter maximaal diafragma, schiet bijvoorbeeld ook raw.
De beeldkwaliteit die je met een RX100 zal halen is een heel stuk beter, maar dan blijft de vraag of het voor jouw situatie de beste camera is.
Ik kan me voorstellen dat je in NZ vaker foto's in goed daglicht zal schieten, waarmee het veel grotere bereik van een camera zoals de HX50V een betere keuze kan zijn.
Als heel compact zijn geen issue is kan je ook een bridge model zoals de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart overwegen. Die is nu dusdanig in prijs gezakt en heeft ook een groter bereik met een relatief groot max diafragma, zeker voor een compactcamera.
Dan blijf ik wel hameren op een geheugenkaartje of twee en een reservebatterij, en daarmee zit toch al snel aan zo'n 60 tot 70 euro extra, maar daarmee doe ik misschien wel een stukje budgettering teniet.
Wel is de FZ200 ook echt de moeite waard voor een trip zoals dit, maar het is een heel ander type compactcamera dan een RX100 of HX50v.
[ Voor 8% gewijzigd door TweakMDS op 06-07-2014 10:54 ]
Zit met precies hetzelfde dilemma (hoewel helaas niet voor een trip van 6 maanden, bij mij is het gewoon voor de normale vakanties). Het grootste probleem hierbij is eigenlijk dat je weinig aan hulp of informatie hebt, het is een heel persoonlijke keuze of je die extra zoom wel of niet wilt hebben en of je daarvoor genoegen wilt nemen met de mindere beeldkwaliteit.....Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 21:47:
Zoals hierboven al gezegd is, is de belangrijkste vraag of je de zoom nodig gaat hebben.
Ik heb heel bewust de Sony hx50 gekocht voor de zoom, voor mijn vakantie in Amerika. Ik wilde een compacte camera niet wisselen van lenzen en dus veel zoom.
Ik bekijk het ook zo: de foto's op 30x zoom zijn op 100% natuurlijk minder scherp maar als je ze gewoon op full screen van een pc bekijkt bv zijn ze nog prima van kwaliteit(naar mijn mening als leek op dit gebied).
Ik ben heel erg tevreden met de camera heb er al meerdere dagjes uit mee op de foto en film vastgelegd.
Als mensen willen kan ik een album aanmaken met verschillende foto's zodat de kwaliteit bekeken kan worden.
Succes met de keuze.
Ik heb heel bewust de Sony hx50 gekocht voor de zoom, voor mijn vakantie in Amerika. Ik wilde een compacte camera niet wisselen van lenzen en dus veel zoom.
Ik bekijk het ook zo: de foto's op 30x zoom zijn op 100% natuurlijk minder scherp maar als je ze gewoon op full screen van een pc bekijkt bv zijn ze nog prima van kwaliteit(naar mijn mening als leek op dit gebied).
Ik ben heel erg tevreden met de camera heb er al meerdere dagjes uit mee op de foto en film vastgelegd.
Als mensen willen kan ik een album aanmaken met verschillende foto's zodat de kwaliteit bekeken kan worden.
Succes met de keuze.
In progress: VW kever
Ik wil graag een compactcamera aanschaffen maar heb weinig verstand van camera's
. Ik heb wel een aantal eisen, en van daaruit wil ik dan eentje kopen.
Max 200 euro (liever minder)
Liever geen instap, een 'travelzoom' is dan de volgende (al gaat de camera weinig voor reizen gebruikt worden)
Voornamelijk babyfoto's, portretfoto's, landschapfoto's. Veel binnenshuis
Eisen:
- Stabilisatie (handcorrectie)
- Autofocus
- HD film
- Mogelijkheid om onscherpe achtergrond te creëren en scherp object
(hoe heet dat?)
- Panorama foto (hoeft niet perse, leuke toevoeging)
Nog niet echt iets specifieks, met de Pricewatch ben ik de Powershot SX280 HS tegengekomen, that's all.
Liever geen instap, een 'travelzoom' is dan de volgende (al gaat de camera weinig voor reizen gebruikt worden)
Eisen:
- Autofocus
- HD film
- Mogelijkheid om onscherpe achtergrond te creëren en scherp object
Nog niet echt iets specifieks, met de Pricewatch ben ik de Powershot SX280 HS tegengekomen, that's all.
Wel je heb als hoofdgroepent:LordLynx schreef op zondag 06 juli 2014 @ 14:27:
[...]
Zit met precies hetzelfde dilemma (hoewel helaas niet voor een trip van 6 maanden, bij mij is het gewoon voor de normale vakanties). Het grootste probleem hierbij is eigenlijk dat je weinig aan hulp of informatie hebt, het is een heel persoonlijke keuze of je die extra zoom wel of niet wilt hebben en of je daarvoor genoegen wilt nemen met de mindere beeldkwaliteit.....
- compact camera's met zeg 10x tot 30x optische zoom. (zeg de sx280 of andere travelzoom)
- bridge camera's met veel zoom en grote lens voor meer licht inlaat. (zeg fz200/canon sx510hs)
- high end compacts met weinig zoom maar goede prestaties ook in weinig licht. (zeg rx100/ lx7)
1e is compact, veelzijdig, maar zal snel in hogere iso's en lagere sluitertijden komen als de licht intensiteit afneemt waarbij je of wazige foto's krijgt door te lange sluitertijden of een korrelige foto door te hoge iso waarde.
2e is niet echt zakfomaat maar vaak langer tot betere foto's instaat dan de travelzoom.(heeft vaak wel de zelfde sensorformaat maar heeft door het grotere lensstelsel een betere lichtgevoeligheid.)
3e Daar is de foto kwaliteit en de lichtgevoeligheid boven de zoomrange gesteld. (kijk maar naar de kleine f-getallen waarmee de lichtgevoeligheid/diafragma-opening aangegeven word.) f2.0 of lager.)
Dus wil je vaak binnen foto's maken zonder flitsen? een rx100 achtige camera.(zoomrange is dan niet interessant.)
De travelzoom is vooral fijn vanwege de mogelijkheid hem in elke zak te stoppen en altijd bij je te hebben.
(een niet perfecte foto is altijd beter als geen foto...) Al is de sonyhx50v met zijn zeer goede prestatisch hierin een topper.hier
Wil je een allrounder die net even meer kan dan een travelzoom? Maar niet lenzen wisselen, dan moet je de zakformaat-eis laten schieten.
Heb je de wil om later uit te breiden met extra lenzen dan is een m4/3 of ILC en een kitlens ook een optie.
Je compactheid is dan variabel (lensafhankelijk) , zoomrange en de lichtgevoeligheid ook. Nadeel budget is net zo variabel: 600 euro is zo gehaald.
[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 07-07-2014 08:16 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Je zal toch zoom moeten inleveren als je binnen goede prestaties wil en een 'scherptediepte' effect, en zoveel zoom heb je gezien de eisen volgens mij ook helemaal niet nodig gelukkig.Gusev schreef op zondag 06 juli 2014 @ 18:48:
Ik wil graag een compactcamera aanschaffen maar heb weinig verstand van camera's. Ik heb wel een aantal eisen, en van daaruit wil ik dan eentje kopen.
Eisen:
- Autofocus
- HD film
- Mogelijkheid om onscherpe achtergrond te creëren en scherp object(hoe heet dat?)
Het spijt me maar dan raad ik toch weer de Nikon 1 S1 aan zoals al twee keer eerder op deze pagina.

jesper86 in "[Aankoopadvies] Compactcamera"
De 1" beeldsensor is namelijk 4x het oppervlak van die in andere compacts van deze prijs.
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 06-07-2014 20:03 ]
Lijkt me super, ik begreep in een ander topic al dat een beeldsensor van 1" toch wel heel fijn is. Deze gaan we halen, dank!jesper86 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:52:
[...]
Je zal toch zoom moeten inleveren als je binnen goede prestaties wil en een 'scherptediepte' effect, en zoveel zoom heb je gezien de eisen volgens mij ook helemaal niet nodig gelukkig.
Het spijt me maar dan raad ik toch weer de Nikon 1 S1 aan zoals al twee keer eerder op deze pagina.![]()
De 1" beeldsensor is 4x het oppervlak van die in andere compacts van deze prijs.
Hehe nee, dat zou men eerder over mij zeggen van Fuji, ik heb mijn Nikons verkocht. 
Ben gewoon enthousiast dat instappers zo voordelig aan zo'n camera kunnen komen vandaag de dag. =)
Ben gewoon enthousiast dat instappers zo voordelig aan zo'n camera kunnen komen vandaag de dag. =)
[ Voor 36% gewijzigd door jesper86 op 06-07-2014 20:13 ]
Haha daar heb ik zelf ook helemaal geen moeite mee
Overigens, ik ga voor een simpel SDXC kaartje, bijv deze: https://www.dataio.nl/pro...0-card-transcend-premium/
Dat is prima zat toch?
Dat is prima zat toch?
17MB schrijven en 20MB lezen is wel vrij beknopt hoor, zou persoonlijk de EVO nemen:
https://www.dataio.nl/pro...g-32gb-sdhc-class-10-evo/
Geeft toch wat meer vertrouwen, en aangezien de camera meer dan 15 foto's per seconde(!) kan schieten op volledige resolutie geen overbodige luxe ook denk ik. Wel iets minder GB's (32), maar ruim voldoende tenzij je echt 4 weken weg gaat ofzo, en zelfs dan wss niet eens een probleem .. of je moet heel veel willen filmen.
Liever nog deze waarvan de schrijfsnelheid (belangrijkste) nog hoger zou moeten zijn:
https://www.dataio.nl/pro...eme-class-10-uhs-i-45mbs/
Een '1' camera heeft wel een 1GB DDR2 buffer erin zitten als het goed is hoor, dus die vangt de foto's wel op totdat het kaartje klaar is met schrijven .. maar toch, hoe sneller hoe beter.
https://www.dataio.nl/pro...g-32gb-sdhc-class-10-evo/
Geeft toch wat meer vertrouwen, en aangezien de camera meer dan 15 foto's per seconde(!) kan schieten op volledige resolutie geen overbodige luxe ook denk ik. Wel iets minder GB's (32), maar ruim voldoende tenzij je echt 4 weken weg gaat ofzo, en zelfs dan wss niet eens een probleem .. of je moet heel veel willen filmen.
Liever nog deze waarvan de schrijfsnelheid (belangrijkste) nog hoger zou moeten zijn:
https://www.dataio.nl/pro...eme-class-10-uhs-i-45mbs/
Een '1' camera heeft wel een 1GB DDR2 buffer erin zitten als het goed is hoor, dus die vangt de foto's wel op totdat het kaartje klaar is met schrijven .. maar toch, hoe sneller hoe beter.
[ Voor 35% gewijzigd door jesper86 op 06-07-2014 20:55 ]
Verwijderd
Nikon 1 S1 heeft geen beeldstabilisatie. Enkel lenzen met de toevoeging 'VR' hebben beeldstabilisatie. VR staat voor Vibration Reduction de benaming die Nikon gebruikt voor beeldstabilisatie. Er was een tijdje een Nikon 1 J2 te koop met VR lens voor 180 euro en een roze voor nog veel minder geld maar die zijn op want staan niet meer in de Pricewatch.jesper86 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:52:
[...]
Je zal toch zoom moeten inleveren als je binnen goede prestaties wil en een 'scherptediepte' effect, en zoveel zoom heb je gezien de eisen volgens mij ook helemaal niet nodig gelukkig.
Het spijt me maar dan raad ik toch weer de Nikon 1 S1 aan zoals al twee keer eerder op deze pagina.![]()
De 1" beeldsensor is namelijk 4x het oppervlak van die in andere compacts van deze prijs.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2014 16:01 ]
Volgens mij bedoel je VR = Vibration Reduction.
This footer is intentionally left blank
Op basis van mijn ervaringen in NZ zou ik ook goed letten op de lichtgevoeligheid van de camera, mocht je veel gaan hiken dan kom je ook door veel bos en daar is niet altijd even veel licht. Om mooie foto's van watervallen te maken wil je ook een lange sluitertijd kunnen gebruiken (en wellicht investeren in een statiefje), met name is deze sluitertijden zit ook nogal verschil bij de verschillende compacts heb ik gemerkt.Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 21:47:
Ik heb ongeveer dezelfde shortlist en kom er ook niet uit... heb je al een keuze gemaakt?ApoC schreef op zondag 08 juni 2014 @ 09:07:
Aangezien ik zelf blijf twijfelen, kunnen jullie me mischien aan wat doorslaggevende argumenten helpen:
Ik ben op zoek naar een Travelzoom tot 300 euro. Ik ben zelf tot het volgende lijstje gekomen:
Canon Powershot SX700
Nikon Coolpix S9700
Sony HX50V
Panasonic TZ40
Uit de vele reviews wordt ik niet heel veel wijs, de meningen over deze camera´s zijn per site erg verschillend en een goede head to head vergelijking heb ik nog niet kunnen vinden.
Wat ik al wel zeker weet of heb gevonden:
- Formaat van alle 4 is voor mij ok
- GPS vind ik niet belangrijk
- Ik wil de camera zo nu en dan binnenshuis gebruiken
- Wifi is een must
- De canon heeft de minst lange accuduur
- De Sony heeft het minste scherm bij fel licht
- Beelstabilisatie is bij alle 4 in orde
- De S9700 is door de consumentenbond als beste getest (Wat is dit waard?)
- De engelse sites zijn minder te spreken over de HX50v, de meeste duitse sites zijn veel positiever....
Op het gebied van gebruiksgemak en overall fotokwaliteit verschillen de meningen van de reviewers nogal.
Wat is jullie gedachte bij deze 4 camera´s? Voor of tegen´s uit eigen ervaring die ik mee kan wegen?
De Sony is overigens ook al eens als beste getest door de consumentenbond...
Zet ze anders eens naast elkaar via Snapsort? Dat wil nog wel eens helpen met het overzichtelijk maken van verschillen tussen de toestellen.
Consumentenbond is een relatief goede reviewer, maar soms ook wat oppervlakkig. Uitgebreide reviews op online blogs zijn net zo waardevol, mits goed onderbouwd en waarbij het oordeel niet puur is gebaseerd op de persoonlijke voorkeur van de reviewer.
Consumentenbond is een relatief goede reviewer, maar soms ook wat oppervlakkig. Uitgebreide reviews op online blogs zijn net zo waardevol, mits goed onderbouwd en waarbij het oordeel niet puur is gebaseerd op de persoonlijke voorkeur van de reviewer.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Lastig...
High-end
Als pocket cam ipv Nikon SLR waarbij ik veel werk met een 50mm f/1.4.
Fuji X100, X100s en alles wat daarbij in de buurt komt. Met een grote voorkeur voor de prijs van de X100
Ik zou graag een compacte cam willen die snel reageert en het liefst in de buurt zou komen van een 50mm f/1.4.
Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer. Een lijst met goede alternatieven voor de Fuji X100, X100s zou ik zeer op prijsstellen.
Bvd!!!
Micha (www.tripleMphoto.nl)
Lastig...
High-end
Als pocket cam ipv Nikon SLR waarbij ik veel werk met een 50mm f/1.4.
Fuji X100, X100s en alles wat daarbij in de buurt komt. Met een grote voorkeur voor de prijs van de X100
Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer. Een lijst met goede alternatieven voor de Fuji X100, X100s zou ik zeer op prijsstellen.
Bvd!!!
Micha (www.tripleMphoto.nl)
Als je goed leest staat er stiekem wel een prijs. M.a.w. ik ben best bereid wat geld uit te geven. Dus t.w.v. een X100s maar de voorkeur licht uiteraard bij de prijs van de X100. Allicht had ik beter de vraag kunnen stellen: welke cams komer er overeen met de X100 en X100s? Of welke cams worden aangeraden als je mijn eerder genoemde voorkeuren erbij pakt?Sj44k13 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:13:
Als je geen prijs noemt kan je net zo goed voor de Sony rx1(r) gaan
Ricoh GR, is denk de snelste cam (geen shutter lag). Meeste bang for bucks vergeleken met een x100S want "slechts" 650 euro. helaas geen 50 mm, maar 28mm eq. Kan wel in 47 mm mode gezet worden.Mies030 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:24:
[...]
Als je goed leest staat er stiekem wel een prijs. M.a.w. ik ben best bereid wat geld uit te geven. Dus t.w.v. een X100s maar de voorkeur licht uiteraard bij de prijs van de X100. Allicht had ik beter de vraag kunnen stellen: welke cams komer er overeen met de X100 en X100s? Of welke cams worden aangeraden als je mijn eerder genoemde voorkeuren erbij pakt?
Aangezien je van zwart wit foto's houd, is de GR ook een meester in. Zoek maar eens op flickr en de
reviews. En is een high end. Oja past ook in je broekzak!
Velen met een Ricoh GR overwogen een x100s
Een compacte cam die snel reageert is je vereiste. Dan past een X100s daar vele malen beter bij dan een X100. De X100 is echt een stapje terug qua snelheid als je van een DSLR afkomt. De X100s is daar vele malen beter in geworden. Verder zijn zowel de X100 als X100s hele mooie apparaten.
De GR is ook een prachtige camera, maar zoals hierboven genoemd 28mm equivalent.
De GR is ook een prachtige camera, maar zoals hierboven genoemd 28mm equivalent.
Ik ging ook eerst voor de X100s, maar de NL prijs hield mij toch wel tegen. Daarnaast is de x100s 35 mm eq. Dat verschilt niet zoveel met 28mm. Nu ik de GR in mijn bezit heb, ben ik erg blij met 28mm, terwijl ik daar vooraf sceptisch over was. Daarnaast kun je eenvoudig naar 35 mm, door de crop mode. Werkt erg goed. Ook is hij supersnel met foto's maken, zeker in snap mode. Tel daarbij dat hij 50% goedkoper is dan de x100s.
Dit neemt overigens niet weg dat de x100s een geweldige camera is, met zijn eigen specifieke features en image quality.
Voor mij was het budget ook een belangrijke afweging. Dat lijkt bij hem ook zo te zijn:
Dit neemt overigens niet weg dat de x100s een geweldige camera is, met zijn eigen specifieke features en image quality.
Voor mij was het budget ook een belangrijke afweging. Dat lijkt bij hem ook zo te zijn:
Maar goed, er zijn veel reviews waarbij de x100s en Ricoh GR tegen elkaar afgewogen worden.Met een grote voorkeur voor de prijs van de X100
[ Voor 13% gewijzigd door Tomas_ op 08-07-2014 11:27 ]
Helemaal top mensen deze discussie zocht ik
Ik heb hetzelfde wat Technonose zegt: mooi die X100s maar de prijs... Tx voor alle reacties tot nu toe. Ga vooral door
Ik ga zeker de Ricoh GR bekijken!
TX!
TX!
Ja, 28mm is soms toch wel lekker om te hebben. Sowieso is de bediening van de GR helemaal te personaliseren, dat lijkt me echt heerlijk.
http://www.littlebigtravelingcamera.com/?p=3932
YouTube: Fuji X100s vs Ricoh GR vs Nikon Coolpix A comparison review incl AF performance
http://www.theinspiredeye...urnal-by-chris-leskovsek/
http://www.littlebigtravelingcamera.com/?p=3932
YouTube: Fuji X100s vs Ricoh GR vs Nikon Coolpix A comparison review incl AF performance
http://www.theinspiredeye...urnal-by-chris-leskovsek/
Ik ben op zoek naar een compacte camera voor naast mijn DSLR.
Ik heb al even rond gekeken via de pricewatch, maar er is nogal een grote keuze. Misschien kunnen jullie me helpen de keuze wat in te perken, zodat ik gericht reviews kan gaan lezen.
Ik zoek een camera van beneden de 700 EUR (bij voorkeur beneden de 500 EUR), die aan de volgende eigenschappen moet voldoen:
* Goede kwaliteit (zo dicht mogelijk in de buurt van een DSLR)
* Klein en compact (moet in broekzak mee te nemen zijn, met de lens erop)
* Een zoom van tenminste 3 x
* Mag een vaste lens zijn
De camera zal met name voor vakantiefoto's gebruikt worden (buiten), maar moet ook geschikt zijn voor gebruik binnen (flitser, niet korrelig bij ISO waardes boven de 200, zoals sommige compactcamera's helaas hebben)
Elk advies is welkom. Van een artikel wat ik kan gaan lezen om mezelf te oriënteren op het aanbod, tot concrete aanbevelingen.
Ik heb al even rond gekeken via de pricewatch, maar er is nogal een grote keuze. Misschien kunnen jullie me helpen de keuze wat in te perken, zodat ik gericht reviews kan gaan lezen.
Ik zoek een camera van beneden de 700 EUR (bij voorkeur beneden de 500 EUR), die aan de volgende eigenschappen moet voldoen:
De camera zal met name voor vakantiefoto's gebruikt worden (buiten), maar moet ook geschikt zijn voor gebruik binnen (flitser, niet korrelig bij ISO waardes boven de 200, zoals sommige compactcamera's helaas hebben)
Elk advies is welkom. Van een artikel wat ik kan gaan lezen om mezelf te oriënteren op het aanbod, tot concrete aanbevelingen.
No offence maar blader dit topic een paar pagina's terug en begin dan met lezenslagendijk schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:08:
Ik ben op zoek naar een compacte camera voor naast mijn DSLR.
Nikon 1 S1 (zwart) is binnen
(incl Samsung EVO 32GB SDHC).
Erg leuk ding! Bedankt voor de tip jesper. Nu nog even leren om niet alles op auto te schieten
Erg leuk ding! Bedankt voor de tip jesper. Nu nog even leren om niet alles op auto te schieten
Verwijderd
Hallo allemaal
Wat is op dit moment de onbetwiste winnaar qua beeldkwaliteit camera onder de 500 euro die zonder teveel aanpassingen de beste dichtbij details en scherpte weer geeft? Een alles in 1 model zonder van lensen te hoeven veranderen? Soort grootte etc maakt mij niet uit?
Wat is op dit moment de onbetwiste winnaar qua beeldkwaliteit camera onder de 500 euro die zonder teveel aanpassingen de beste dichtbij details en scherpte weer geeft? Een alles in 1 model zonder van lensen te hoeven veranderen? Soort grootte etc maakt mij niet uit?
Wat is dichtbij? Wat voor vergroting wil je halen? Heb je de pricewatch al bekeken? Hoe kleiner de cropfactor hoe beter (dit is natuurlijk zeer kort door de bocht, maar om het simpel te houden komt het daar wel op neer).Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 16:34:
Hallo allemaal
Al een paar keer onlangs langsgekomen. Volgens vele reviewers: pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart
Verwijderd
Hoe dichtbij? Gewoon voor de lens zo scherp mogelijk? Hoeft niet te overdreven laten we zeggen de beste simpele alrounder met de beste papieren qua beeldkwaliteit?
Ik twijfel nu tussen
Rx100
Tz40
S110
Fz200
Hx400
Welke springt er qua beeldkwaliteit uit of wellicht nog een ander model?
Ik twijfel nu tussen
Rx100
Tz40
S110
Fz200
Hx400
Die snap ik niet. Wat wil je dan fotograferen?Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 16:50:
Hoe dichtbij? Gewoon voor de lens zo scherp mogelijk?
En zoom?Hoeft niet te overdreven laten we zeggen de beste simpele alrounder met de beste papieren qua beeldkwaliteit?
De RX100 heeft veruit de grootste sensor van dit gezelschap. Heb jij mijn tip over cropfactor gelezen?Ik twijfel nu tussen
Rx100
Tz40
S110
Fz200
Hx400
pricewatch: Canon PowerShot G1 X Zwart al gezien?
Maar je wil geen lenzen wisselen zeg je. Dan kan je ook gaan voor een systeemcamera met 1 lens erop. Dan heb je een grote sensor camera en hoef je geen lenzen te wisselen. Zoiets als dit: pricewatch: Fujifilm X-A1 + Fujinon XC 16-50mm Zwart
Het grote voordeel van laatste optie is dat je dan altijd nog kunt uitbreiden met andere lenzen, mocht je meer willen (hoeft niet uiteraard). Met een compactcamera zit je vast aan 1 lens en moet je helemaal nieuwe camera kopen als je iets anders wil.
[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 13-07-2014 17:23 ]
Verwijderd
Als de rx100 het beste is van dit moment dan moet ik zeker wel voor de nieuwste gaan? De 3?
Die is wel flink boven je budget. En als je dat kunt uitgeven en je vindt een wat groter formaat camera geen probleem, dan zijn er ook nog andere opties.
Vergelijken kan op o.a. Snapsort, DPReview. Wat heb je zelf aan onderzoek gedaan?