Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 13:58
Anoniem: 568855 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 16:50:
Hoe dichtbij? Gewoon voor de lens zo scherp mogelijk? Hoeft niet te overdreven laten we zeggen de beste simpele alrounder met de beste papieren qua beeldkwaliteit?

Ik twijfel nu tussen
Rx100
Tz40
S110
Fz200
Hx400

Welke springt er qua beeldkwaliteit uit of wellicht nog een ander model?
Dat zijn echt een hoop verschillende camera's... De RX100 is een high end compact met veruit de beste beeldkwaliteit, en ook nog vrij redelijke prestaties in weinig licht, vergelijkbaar met instap spiegelreflexen en mirrorless. De TZ40 is een prima allrounder maar zeker niet meer dan dat. De S110 is een medium/high end serie die vooral is gericht op compactheid, maar zal echt onderdoen voor de RX100.

De FZ200 is een top bridge camera die ideaal is voor een vakantie, dierentuin etc, maar is zo groot als een instap spiegelreflex met kitlens.

Uit jouw lijstje zijn de RX100 en de FZ200 waarschijnlijk wel de beste (elk in zijn klasse), maar de TZ40 koop je voor half het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 23:11
De FZ200 heeft een zeer kleine sensor wat hem ongeschikt maakt voor low-light situaties. De FZ200 heeft wel een enorm bereik.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 606029

Op zoek naar een goede vervanger voor Casio Exilim EX-ZR700

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? ongeveer rond 200,-
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts) volgens julie lijstje denk ik 'travel zoom' of 'high end'
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? gewoon huis ,tuin en keuken gebruik, foto's van onze bedrijfsactiviteiten( workshops, rondleidingen in tuin enz.)
specifieke eisen : stevig, makkelijk in gebruik, handig mee te nemen, enigszins groothoek.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom? nog geen modellen. De Casio beviel ons zeer goed en omdat het voor ons als leek niet in te schatten is hoe een ander model in het dagelijks gebruik zal bevallen, heb ik nog geen andere camera op het oog. het leifst weer dezelfde , maar die worden blijkbaar niet verkocht.
ik hoor graag adviezen,
alvast bedankt !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Universal Creations schreef op zondag 13 juli 2014 @ 20:40:
De FZ200 heeft een zeer kleine sensor wat hem ongeschikt maakt voor low-light situaties. De FZ200 heeft wel een enorm bereik.
Ongeschikt t.o.v. een RX100, en ongeschikt 's avonds in een bar. Maar wel zeer geschikt als je heb vergelijkt met standaard travelzooms of bridge camera's. De lens is op het lange eind toch een twee stops sneller dan alle concurrentie. Niet echt low light geschikt, maar op een bewolkte dag of met wat schaduw partijen kom je er wel wat beter mee uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 608388

Dag iedereen,

Ik ben op zoek naar een compacte camera van liefst max. 200 euro (is dat een beetje meer, dan is dat ook geen ramp :p). Ik zou liefst een fototoestel hebben dat ook mooie foto's maakt als ik binnen ben of als het al wat donkerder wordt. De zoom maakt me niet zoveel uit, hoeft helemaal niet zoveel te zijn. Het zou ook leuk zijn als ik wat kan spelen met scherpe voorgrond/vage achtergrond :)

Ik heb mij van 't weekend bezig gehouden met naar fototoestellen te zoeken en ben op deze uitgekomen:
- fujifilm xf1
- olympus xz-10
- nikon 1 s1
- p530 (maar wordt al een beetje duur)

Ben ik een beetje in de juiste richting aan 't zoeken voor wat ik wil of ben ik echt verkeerd bezig? Zijn dit goede opties?
Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Beantwoord de vragen in de TS eerst. Zoals ook waarom je tussen die camera's twijfelt.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 14-07-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 608388

Anoniem: 16328 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:55:
Beantwoord de vragen in de TS eerst. Zoals ook waarom je tussen die camera's twijfelt.
Die heb ik toch beantwoord? Alleen niet via vraag-antwoord. Ik dacht dat het zo ook wel duidelijk was, maar goed, voor jou zal ik het dan nog eens netjes schikken ;)

Hoeveel geld wil je eraan uitgeven: 200 euro ongeveer (mag zeker ook minder)

Wat voor compactcamera wil je: iets compact, hoeft geen grote zoom, wel geschikt zowel binnen als buiten, (high end?)

Waar gaat de camera voor gebruikt worden, eisen: voornamelijk vakantiefoto's, uitstapjes, foto's thuis, sfeerfoto's, ... Dus: liefst goed bij weinig licht ook, mag kleine zoom zijn als daardoor de beeldkwaliteit verhoogt, reageert snel (bij mijn oude duurt het heel lang voor de foto gemaakt is), geen te groot toestel

Modellen:
Fujifilm xf1
Olympus xz-10
Nikon 1 s1

Het is niet zo dat ik echt twijfel tussen deze, dit zijn gewoon fototoestel waarover ik bv op dit forum gelezen heb, die misschien voor mijn doel wel in aanmerking komen. Ik ken er gewoon ook te weinig van om bv te zeggen dat het duurste van de 3 het beste zal zijn. Het kan ook zijn dat ik gewoon verkeerd aan het zoeken ben en daarom dacht ik, ik vraag eens raad :) Of dat er reactie op komt zoals: "nee, zeker geen ..."
Alle 3 komen ze wel in aanmerking, maar als de goedkoopste bv goed genoeg is, vind ik dat perfect. Is het iets duurder, ook goed :) of misschien kan er nog een beter aangeraden worden, waar ik nog niet op ben gebotst :)
Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 608388 op 14-07-2014 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368763

hallo
de dochter gaan op kamp en ze had graag een instapcameraatje gekocht
budget +/- 100 euro

ik twijfel tussen
Canon Ixus 155 - Canon powershot SX 170is - Panasonic Lumix DMC sz 3

iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wing Ho
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 19:10
mister_S schreef op maandag 23 juni 2014 @ 22:01:
Bedankt voor de info SndBastard, erg duidelijk voor mij als leek. De RX100 kost 329 bij eglobalcenter.eu, dat maakt het een stuk gunstiger. Ik koop regelmatig kleine dingen vanuit Azie, maar met dit bedrag ben ik wel voorzichtiger. Is eglobalcenter.eu te vertrouwen? Zo ja, dan ga ik gewoon blind voor de RX100 voor die prijs. Dan moet ik maar leven met de erg krappe zoom.
SndBastard schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 07:46:
"If it looks to good to be true, it probably is.", hoewel dit een plausibele prijs is, in de pricewatch staat hij op 389 als goedkoopste (hoewel amazon.de). Een paar tientjes onder nederlandse webwinkel bodemprijzen kan prima, vooral als het grijze import is die soms ook nog wel excl btw ofzo is.

Maar geen ervaring met die winkel, dus bij twijfel, niet doen.
Beetje laat, maar wellicht voor anderen die in de toekomst iets willen bestellen op deze webshop. Ik heb daar laatst een LX7 zilver besteld. Voor €229,- inclusief "gratis" SD kaartje (16GB, class 10). Aangetekend bezorgd (met tracknummer) voor een paar euro extra na 4 dagen.

Overigens vond ik bij zoeken op GOT deze reacties over eglobalcentral als winkel en deze reactie over de garantievoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 568855

#inmiddels nog tussen 2 modellen de twijfel: de sony rx100 of de nikon 1 s1.

Welke kan betere kwaliteit huis/tuin/potret fotos schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik zou voor de RX100 gaan. Kwa kwaliteit voegt de S1 niet zoveel toe, heeft geen VR (stabilisatie) en is grofweg twee keer zo groot met een standaard zoomlens. Verschil in sensor formaat is er ook niet...

Ja, je kan er een f/1.8 prime op zetten, maar ik denk niet dat je daar heel veel mee wint ten opzichte van de lens op een RX100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 15:04
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
+-500 euro incl geheugenkaartje
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Travelzoom of high end
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
In principe vooral op vakantie. Jaarlijks maak ik meer dan 1 verre reis en eigenlijk baal ik er van dat ik nooit een fatsoenlijke foto heb. Ik heb echter ook geen ambitie om me er echt in de verdiepen, dus point en click is ook prima. Dit jaar gaan we echter een aantal weken op safari, ik zit erg te twijfelen of ik voor zoom moet gaan of kwaliteit.

Klein en draagbaar is wel fijn, op losse lenzen etc zit ik niet te wachten. Een iets groter model met duidelijke voordelen zou geen probleem zijn.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
RX100 of RX100 mark 2, kan er niet echt wijs uit of de upgrade het geld waard is. Ik heb er echter totaal geen ervaring mee, kan je een leeuw ook leuk zonder al te veel zoom vastleggen? Met een telefoon lukt het me in Blijdorp al haast niet dus wat optische zoom lijkt me wel handig. :P Wellicht heb ik meer aan een toestel met veel zoom (travelzoom zoals Panasonic Lumix DMC-TZ60)?

Tweedehands heb ik overigens geen bezwaar tegen en het hoeft ook niet per se het laatste model te zijn.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ja thanks, dat heb ik bekeken. Maar mijn budget is wat groter en het is me onduidelijk in hoeverre ik uit zou kunnen met een betere camera maar met minder zoom.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Als het voor safari is, dan lijkt mij zoom een must. Kijk eens naar een bridgecamera: combinatie van travelzoom en een goede beeldkwaliteit..

[ Voor 46% gewijzigd door PcDealer op 20-07-2014 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart
Dat is volgens mij nog steeds 1 van de beste bridgecamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Thanks, ik heb wat reviews gelezen en ik lees inderdaad dat het de beste is in zijn prijsklasse. Is echter de FZ72 niet aan te raden vanwege zijn 60x optische zoom? Of is de kwaliteit dermate minder dat je beter met minder zoom genoegen kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
ph4ge schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:16:
[...]
Thanks, ik heb wat reviews gelezen en ik lees inderdaad dat het de beste is in zijn prijsklasse. Is echter de FZ72 niet aan te raden vanwege zijn 60x optische zoom? Of is de kwaliteit dermate minder dat je beter met minder zoom genoegen kan nemen?
FZ200 is in mijn optiek een aantal malen beter dan de FZ72. De FZ72 is veel meer "standaard bridge", waarbij de FZ200 met zijn f/2.8 lens echt in een aparte klasse van bridge camera's zit.
Het verschil in beeldkwaliteit is misschien niet idioot groot, maar de FZ72 is f/5.8 aan de lange kant (en al vanaf vrij vroeg), wat de FZ200 twee stops sneller maakt.
Ik denk dat je met een FZ200 niet heel vaak te kort zal komen. 24x zoom is nog vrij veel en je komt met die camera "dichterbij" dan met een 70-300mm op een standaard APS-C spiegelreflex, je zou het ongeveer moeten vergelijken met een 400mm lens op een Spiegelreflex, en dat is vrij lang en een prima lengte om op safari mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Oke, bedankt voor de tips! Nog even een nachtje over slapen en dan ga ik voor de FZ200, dat klinkt inderdaad als precies wat ik zoek. :) Het enige waar ik nog mee zit is dat hij al 2 jaar oud is. Zijn er in de tussentijd geen betere op de markt gekomen?

[ Voor 30% gewijzigd door ph4ge op 21-07-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
De FZ1000 is een soort van opvolger, maar ligt volgens mij nog niet in de winkels. Deze heeft een kleiner zoombereik, kleiner maximaal diafragma op de de langste zoom (nog steeds F/4) maar wel een véél grotere sensor (13,2 x 8,8mm vs 6,2 x 4,6mm).
Het feit dat de FZ200 2 jaar oud is maakt hem juist betaalbaar, kijk maar eens naar het prijsverloop over de afgelopen twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Door de grotere sensor is de FZ1000 bijna 1,5x zo lichtgevoelig. Maar je hebt ook een stukje minder bereik en je betaalt er erg veel voor.

Linkje naar een overzichtje met de relatieve lichtsterktes.

[ Voor 35% gewijzigd door Universal Creations op 21-07-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:16
Ik zoek een compactcamera in wat in de startpost "travelzoom" genoemd wordt, volgens mij zijn de meeste low-end camera's dit inmiddels.

Mijn budget is 100-150 euro en ik ga er veel mee fotograferen tijdens/van het zweefvliegen. Een flink zoombereik (en stabilisatie? Of moet ik me daar niet teveel van voorstellen) is hierbij wenselijk, lichtcondities zullen over het algemeen prima zijn. Verder moet 'ie alle mogelijke functies hebben om de foto's zo makkelijk mogelijk op de telefoon/tablet/computer/facebook te krijgen.

Om een goeie keuze te maken heb ik een aantal vragen:
- Zit er in dit segment nog een hoop verschil in beeldkwaliteit? Ik ben geen purist ofzo maar dit is wel het belangrijkste van een camera natuurlijk.
- hoe zit het met de smartfeatures? Met name compatibiliteit met Android apparaten en een Linux laptop. Is dit bij alle camera's dik in orde of is er een bepaald merk wat absoluut betere/slechtere apps heeft?
- ik kan gaan voor 12x zoom rond de 100 euro, of 18x zoom rond de 150 euro. Wat raden jullie aan?

Al mijn wensen op een rijtje:

- 100-150 euro
- compact/klein/plat voor in de broekzak
- flink zoombereik
- stabilisatie
- wifi en features enzo :9

Ik heb dit vergelijkingslijstje gemaakt waar ik waarschijnlijk uit zal kiezen: http://tweakers.net/price...;386545;367848/categorie/

Ik neig naar de Samsung WB35F, lijkt me een prima camera'tje voor die prijs. Of kleven er toch duidelijke nadelen aan / kan ik echt beter 50 euro extra uitgeven aan iets meer zoom

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 21-07-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Universal Creations schreef op maandag 21 juli 2014 @ 22:01:
Door de grotere sensor is de FZ1000 bijna 1,5x zo lichtgevoelig. Maar je hebt ook een stukje minder bereik en je betaalt er erg veel voor.

Linkje naar een overzichtje met de relatieve lichtsterktes.
OK, duidelijk, die gaat weer ruim mn budget over. Nogmaals bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320960

Tips gezocht:

350-400 euro (inclusief tasje en een klein memorykaartje)

Travelzoom. Twijfel ook nog over een spiegelreflex vanwege de goede kwaliteit foto's (ook met weinig licht) en de instelmogelijkheden. Ik heb ook wel eens gezien dat je met een spiegelreflex mooie video's kunt maken. Dat lijkt me ook wel leuk.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
landschappen, buitenfoto's in de stad, mensen, concertfoto's, objecten (zoom),

Waarom ik een camera zoek? Mijn goedkope compactcamera (Sony DSC-W125) maakt geen goede foto's als er weinig licht is en instelmogelijkheden zijn er nauwelijks. Ik wil wat meer foto's maken en ook semi-artistieke.

Belangrijk voor mij is:
- goede foto's maken is ook mogelijk met weinig licht
- een goede viewfinder (die het hele beeld laat zien) of een heel goed display dat ook met veel zonlicht werkt.
- een groot display met een redelijk hoge resolutie
- foto's moeten makkelijk op de pc te zetten zijn
- point & shoot moet mogelijk zijn, maar ook geavanceerdere instellingen
- gebruiksvriendelijk menu
- eventueel (ik heb geen idee of dit zin heeft): de mogelijkheid voor extra lenzen/flitser
- mogelijkheid een klein statief te gebruiken
- goede kwaliteit video (is minder belangrijk als de foto's)
- zoom (heb nu 4x op mijn camera, een beetje meer zou fijn zijn)
- liever geen grote camera (moeilijk mee te nemen, don't want to look like a tourist)
- waardevast: als ik merk dat ik toch weinig foto's maak, wil ik 'm over een half jaartje nog kunnen verkopen voor meer dan de helft van de prijs.

Heb alleen de SONY-DSC-RX-100 gezien. Lijkt me een prima ding. Nadeel vind ik dat ie redelijk duur is en dat er geen viewfinder op zit. Een spiegelreflex lijkt me geweldig, maar ik ben bang dat die in de kast blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Voor eventueel extra lenzen moet je geen compactcamera nemen... maar een systeemcamera. Die zijn er ook compacter dan een spiegelreflex: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

[ Voor 22% gewijzigd door Universal Creations op 23-07-2014 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
Anoniem: 320960 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 00:55:
Tips gezocht:

350-400 euro (inclusief tasje en een klein memorykaartje)

Travelzoom. Twijfel ook nog over een spiegelreflex vanwege de goede kwaliteit foto's (ook met weinig licht) en de instelmogelijkheden. Ik heb ook wel eens gezien dat je met een spiegelreflex mooie video's kunt maken. Dat lijkt me ook wel leuk.

landschappen, buitenfoto's in de stad, mensen, concertfoto's, objecten (zoom),

Waarom ik een camera zoek? Mijn goedkope compactcamera (Sony DSC-W125) maakt geen goede foto's als er weinig licht is en instelmogelijkheden zijn er nauwelijks. Ik wil wat meer foto's maken en ook semi-artistieke.

Belangrijk voor mij is:
- goede foto's maken is ook mogelijk met weinig licht
- een goede viewfinder (die het hele beeld laat zien) of een heel goed display dat ook met veel zonlicht werkt.
- een groot display met een redelijk hoge resolutie
- foto's moeten makkelijk op de pc te zetten zijn
- point & shoot moet mogelijk zijn, maar ook geavanceerdere instellingen
- gebruiksvriendelijk menu
- eventueel (ik heb geen idee of dit zin heeft): de mogelijkheid voor extra lenzen/flitser
- mogelijkheid een klein statief te gebruiken
- goede kwaliteit video (is minder belangrijk als de foto's)
- zoom (heb nu 4x op mijn camera, een beetje meer zou fijn zijn)
- liever geen grote camera (moeilijk mee te nemen, don't want to look like a tourist)
- waardevast: als ik merk dat ik toch weinig foto's maak, wil ik 'm over een half jaartje nog kunnen verkopen voor meer dan de helft van de prijs.

Heb alleen de SONY-DSC-RX-100 gezien. Lijkt me een prima ding. Nadeel vind ik dat ie redelijk duur is en dat er geen viewfinder op zit. Een spiegelreflex lijkt me geweldig, maar ik ben bang dat die in de kast blijft liggen.
Beetje moeilijk om al die uiteenlopende eisen met elkaar te verenigen; je zult een een keuze moeten maken maar dat houdt zoals altijd een compromis in.

Bijvoorbeeld: een dSLR lijkt je ook wel wat maar tegelijkertijd mag de camera niet al te groot zijn en wil je er niet als een toerist uitzien. Als het tóch een dSLR mag zijn denk ik aan de instap Nikon D3100 + kitlens, nog te koop voor zo'n 350 Euro, dit met het oog op je budget (de nieuwere D3200 is dus duurder).

Een spiegelloze systeemcamera met EVF, zoals je wilt, is kleiner maar mèt lens wordt ie ook alweer wat forser. Bovendien valt zo'n camera buiten jouw budget, ik denk b.v. aan een Fuji X-E1 met 18-55. Natuurlijk zijn er goedkopere instap ILC's maar die hebben, voorzover ik weet, weer geen EVF. Die kun je er dan los bij kopen, wat de camera ook weer fors groter - en duurder - maakt.

Kom ik uit op een compactcamera die èn redelijk klein is èn een redelijke EVF heeft: de Nikon P7800 met z'n 2.8-4/28-200 lens. De Olympus Stylus 1 heeft een 2.8/28-300 lens maar is weer wat groter, de Canon G16 heeft een 1.8-2.8/28-140 lens maar het stukje glas dat door moet gaan voor een zoeker is totaal onbruikbaar. Al deze compactjes sluiten volgens mij aardig aan bij je wensen maar liggen wel boven je budget. Daaronder zie ik alleen zo gauw niet iets dat aan die wensen tegemoet komt. Anderen hier misschien wel :)

[EDIT]: De Fuji X20 heb ik ook nog aan gedacht maar die heeft weer slechts 4x zoom, en dat vind je, zo lees ik, te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waardevast zit er niet in met camera's, wat natuurlijk wel altijd goed is is een camera kopen 'van vorig jaar' waar natuurlijk nooit wat 'mis' mee is maar inmiddels wel de halve of een derde van de introductieprijs, en dat kan dan nooit heel veel verder zakker .. terwijl je dan toch een redelijk dure camera heb voor weinig. 8)

Bijvoorbeeld een pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart, welke relatief klein is voor wat 'ie doet, goed in prijs gezakt, en gewoon een zeer veelzijdige alles-in-1.

Wil je verwisselbare lenzen zou ik naar de pricewatch: Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R + ZD 40-150mm f/3.5-4.5 + 8GB SD FlashAir Zilver kijken waar meteen een tele-lens bij zit, die passen samen in een mooi compact tasje zoals mijn ouders al jaren met alle tevredenheid gebruiken (ouder model weliswaar), met altijd veel complimenten over de foto's. ;-)

Kata is nu Manfrotto geworden zie ik. :o Die hebben nu ook moderne varianten in verschillende kleuren. =) http://www.manfrotto.com/..._20_SHOULDER_DOVE_STILE_P

[ Voor 54% gewijzigd door jesper86 op 23-07-2014 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Die FZ200 is idd een mooie (indien niet reeds te groot). Ik had zelf ook al gekeken naar de 'Ollies', het ontbreken van een zoeker echter leek mij in dit geval toch een deal-breaker. Maar misschien denkt hans_s daar anders over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-05 19:13
Ik heb de fz200 een weekend geprobeerd. We hebben sindskort een hondje en komen een stuk vaker buiten nu. Leek me leuk om wat foto's van vogels te maken en ook van de puppy tijdens de training. Dat lukte prima, het is een degelijke camera en hij maakt mooie foto's.
Maar dat formaat... Een beetje te groot en zwaar naar mijn mening. Zo'n compact superzoom is ook leuk, maar ik denk dat die weer niet zo'n lichtsterke lens hebben over het hele bereik.

[ Voor 27% gewijzigd door Lowizi op 23-07-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320960

Bedankt voor alle reacties! :) k begrijp dat ik iets zoek wat niet bestaat, zeker niet voor een beperkt budget. Zoom is voor mij minder belangrijk als een lichtsterke lens. Ik denk dat ik binnenkort maar eens een electronicawinkel in ren om een paar camera's vast te houden, maar ik vrees dat bij mij toch de eerste voorkeur uit gaat naar een compactere camera. Zo'n spiegelreflex lijkt me perfect qua mogelijkheden, maar toch iets te zwaar. Ik ben bang dat ie dan na een week in de kast blijft liggen. Een systeemcamera is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Een goeie fotozaak binnenlopen en wat dingen uitproberen is altijd goed. Toch heb ik, na je laatste reactie, het idee dat je in ieder geval zou kunnen kijken naar de Nikon P7800 en de Fuji X20. Vooral de laatste camera komt met z'n heel mooie 2.0-2.8/28-112 Fujinon objectief aardig in de buurt van lichtsterk, licht en niet al te groot. Bovendien heeft dit toestel een zoeker die in zijn soort verreweg de beste is. Lees eens wat reviews, zou ik zeggen, krijg je een idee.
Grootste voordeel van de Nikon is het grotere zoombereik: 28-200. De EVF is niet de beste in zijn soort maar altijd nog stukken beter dan het spul van Canon. Dat kun je in zo'n fotozaak dan gelijk even bekijken.
Succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Walker78 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:16:
en de Fuji X20. Vooral de laatste camera komt met z'n heel mooie 2.0-2.8/28-112 Fujinon objectief aardig in de buurt van lichtsterk, licht en niet al te groot. Bovendien heeft dit toestel een zoeker die in zijn soort verreweg de beste is.
This! Wat een mooie heldere zoeker en toch nog zo handzaam. Echt een camera gemaakt voor het plezier in fotograferen, leerzame en minimalistische (overzichtelijk) handmatige bediening en menu's(!), en een goede lens. Maar als je van auto af gaat moet je dus wel willen leren wat ISO/Sluiter/Diafragma doen, en EXR, uitgebreid Dynamisch Bereik, Film-kleuren Presets, Raw conversie in-camera, het Quick Menu etc. Je hoeft het allemaal niet te gebruiken, maar daar is 'ie wel voor bedoeld. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Een bijdrage van mij over de fz200. Ik heb hem mee gehad deze zomer op safari naar kenia / tanzania. Ik heb er geen spijt van gehad. Ik heb hele mooie foto's kunnen schieten en de 24x zoom was voor het grootste gedeelte voldoende en ook erg prettig om mooie close ups te kunnen maken.

Dus wat mij betreft +1 voor de fz200. Ik heb na lang zoeken ook geen betere camera in zijn prijsklasse kunnen vinden. en dan moet je best flink geld bijleggen wil je een betere vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
  • Laatst online: 24-06 06:17
Komende winter begin ik aan mijn grootste uitdaging tot nu toe - ik word vader! Omdat ik dat goed vast wil leggen ben ik me aan het orienteren op de cameramarkt en zit nu erg in dubio. Ik ben vrij nieuw in het segment 'grotere cameras' aangezien ik me tot nu toe altijd gefocussed heb op een zo klein mogelijke lichtsterke camera zodat ik 's avonds ook de "memorabele" momenten kon vastleggen :)

Wat ik wil is denk ik vrij simpel: echt memorabele momenten vastleggen. Hierin staan twee onderwerpen centraal. 1. Mijn vriendin. 2. Mijn kindje op komst. De eerste heeft de eigenschap nogal cameraschuw te zijn en dus wil ik graag dat ik haar van gepaste afstand kan vastleggen met het tweede onderwerp. Nu twijfel ik eigenlijk tussen 3 opties:
1) Panasonic Lumix FZ1000
Komt goed uit de reviews en heeft een mooie zoomlens waarmee ik onderwerpen 1 en 2 nu en later (als mijn kindje wat meer gaat bewegen) goed vast kan leggen.

2) Sony RX10
Komt ook goed uit de review en heeft een zoomlens waarmee ik voor nu in ieder geval 1 en 2 prima kan vastleggen. Lens is iets lichtsterker dan de Panasonic en is dus handiger voor als ik binnen fotos wil nemen (dat ih begin natuurlijk vrij vaak zal gebeuren)

3) Een camera met verwisselbare lens
In dat geval zou ik nu een lichtsterke lens nemen ala de Sony zodat ik kan inzoomen. Later als het kindje dan wat meer beweegt (en wellicht ook wat cameraschuw is) koop ik dan een extra lens.

Optie 3 is duurder dan optie 2 of 1. Optie 1 presteert iets minder in laag licht wat natuurlijk matig is.. daarmee zou optie 2 dan beter zijn alleen moet ik dan waarschijnlijk later een nieuwe camera kopen.

Wat zouden jullie me aanraden? Maximale dat ik (nu) wil uitgeven is 1500euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:50

Bever!

3

Binnenshuis gebruik je toch voornamelijk de groothoek van je lens en daar scheelt de fz1000 niet veel met de rx10 en 4k filmpjes van je kindje voor later is wel een grote toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bedenk wel even een paar dingen. De RX10 en FZ1000 hebben een 1" sensor welke echt een stukje kleiner is dan die van een systeemcamera (hieronder vallen ook dslr's). De lens van van de FZ1000 en RX10 lijken dan op het eerste gezicht heel lichtsterk, maar als je het hele systeem om gaat rekenen naar fullframe-equivalente brandpuntsafstanden en diafragma's, dan valt het reuze mee.

Zoals ik al eerder aanhaalde: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JQyg1y4mnPlpBevMYoSegGHq/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikopolides
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-06 09:18
Over 3 weken vertrek ik voor 7 maanden op reis naar Azië.
Nu ben ik op zoek naar een compact fototoestel welke naast mijn GoPro 3+ silver moet zorgen voor de kwaliteit foto's die ik nooit met mijn Iphone 5 zou kunnen maken.

Gedurende enkele dagen en velen uren ben ik sites (tweakers, chip, snapsort etc.) aan het afstruinen en zie ik de ene na de andere review die me weer van hot naar her gooien qua cameraoptie

Mijn vraag aan jullie is om mij wat advies te geven of wellicht op een heel ander idee te brengen.

Maximaal 400 euro (exclusief hoesje, kaart etc)
• Wat voor compactcamera wil je?
Een klein en licht handzaam formaat die makkelijk in mijn broekzak past.
Voornamelijk natuur, steden en personen.
Filmkwaliteit maakt helemaal niets uit.
GPS is niet noodzakelijk
Touchscreen ook niet noodzakelijk
Zoomfunctie is wenselijk maar ik vraag me echt af of je 30 zoom nodig hebt of ooit gebruikt
Moet goede foto's maken bij weinig licht (kroegjes en steden/dorpen in het donker)
Foto's ga ik later niet bewerken dus bij voorkeur ineens kwalitatief sterk.
Panorama optie
Bij voorkeur met mijn telefoon te bedienen (optioneel)
RX100; genoeg zoom, kwaliteit bij weinig licht?
TZ40/TZ60; lever je qua kwaliteit niet teveel in?
S120; weinig zoom
WX350; sterk met weinig licht
LF1; lijkt me een mooi compromistoestel maar minder zoom
LX7; te groot
S9700; qua prijs aantrekkelijk

Hopelijk kunnen jullie mij in deze adviseren.
Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

begrijp niet hoe je de rx100 voldoende zoom vindt bieden (3.6) terwijl de s120 en lf1 meer hebben en je daar weinig zoom ziet. Ik zou op een lange reis een zo divers mogelijke camera nemen en dan kom je snel op een travelzoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik snap dat ook niet en je zet een vraagteken bij de RX100 over prestaties bij weinig licht, terwijl dat volgens mij de camera van dat rijtje is met veruit de beste prestaties bij weinig licht.
WX350; sterk met weinig licht
Die komt totaal niet in de buurt qua prestaties bij weinig licht in vergelijking met een paar anderen in dat rijtje.

[ Voor 30% gewijzigd door Universal Creations op 24-07-2014 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
Universal Creations schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:18:
Bedenk wel even een paar dingen. De RX10 en FZ1000 hebben een 1" sensor welke echt een stukje kleiner is dan die van een systeemcamera (hieronder vallen ook dslr's). De lens van van de FZ1000 en RX10 lijken dan op het eerste gezicht heel lichtsterk, maar als je het hele systeem om gaat rekenen naar fullframe-equivalente brandpuntsafstanden en diafragma's, dan valt het reuze mee.

Zoals ik al eerder aanhaalde: [afbeelding]
Die grafiek ken ik inderdaad. Op basis van deze ben ik uiteindelijk ook gaan kijken naar de a8000. Maar als ik zo vrij mag zijn: eigenlijk is dan wat je zegt: ga voor optie 3 en neem bv de a8000?

Ja.. Die RX100 komt super uit de reviews.. als die dus voldoende zoom heeft voor je is het volgens mij choice easy :)

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 24-07-2014 20:00 . Reden: Dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
@n3ck: a8000? a6000 bedoel je. En een systeemcamera hoeft niet per se duurder te zijn.
En liever niet dubbelposten, daar is "wijzig" voor uitgevonden.

[ Voor 28% gewijzigd door Universal Creations op 24-07-2014 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
Ja.. Die A6000 bedoel ik inderdaad :)

Volgens mij moet je voor ongeveer dezelfde specs als die FZ1000 ongeveer 2 lenzen hebben - een zoomlens en eentje voor wat dichterbij. Misschien zou je die zoomlens niet zo sterk hoeven te nemen aangezien je die vnl buiten gaat gebruiken, maar die andere moet wel lichtsterk zijn. Dan kom je volgens mij wel boven de FZ1000 uit, maar als ik dat compleet mis heb hoor ik het graag natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Plaatje hierboven gezien? Dan zie je dat je helemaal niet zo heel lichtsterk glas hoeft te hebben aan de groothoek en mid-tele kant om de FZ1000 te overtreffen als je kiest voor een A6000 (of andere aps-c systeemcamera).
Een standaard 18-200 lens (of iets in die trant) erop en klaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Universal Creations op 24-07-2014 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
Klopt inderdaad.. ik zal eens het topic spiegelreflex voor beginners gaan doornemen. Misschien is dat voor mij toch wel een betere optie dan die FZ1000/RX10

Heb die Sony A6000 eens goed bekeken en moet zeggen dat ie me wel bevalt qua foto's. Ook het gewicht en formaat vind ik wel fijn :)
Enige dat ik me afvraag: kan ik daar nu alleen Sony Emount lenzen op zetten of kunnen daar ook de "normale" Sony alpha lenzen op in de pricewatch? Die eerste categorie is vrij beperkt namelijk. -> niet zonder een adaptor.

[ Voor 55% gewijzigd door n3ck op 24-07-2014 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikopolides
Lijkt erop dat ik de vraagtekens verkeerd heb gezet:
RX100; genoeg zoom? kwaliteit bij weinig licht?
TZ40/TZ60; lever je qua kwaliteit niet teveel in?
S120; weinig zoom
WX350; sterk met weinig licht?
LF1; lijkt me een mooi compromistoestel maar minder zoom
LX7; te groot
S9700; qua prijs aantrekkelijk

Heb een dergelijke vraag al in dit topic voorbij zien komen maar eigenlijk zonder echte conclusie.
Neig naar de rx100 maar ben bang dat hij te weinig zoom heeft en bij minder licht (avond/schemering) te donkere foto's maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je je afvraagt of de RX100 wel goede kwaliteit biedt bij weinig licht, kun je de rest van je lijstje meteen wegstrepen. Het enige wat je inlevert met de RX100 is groot zoombereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Universal Creations schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 00:18:
Als je je afvraagt of de RX100 wel goede kwaliteit biedt bij weinig licht, kun je de rest van je lijstje meteen wegstrepen. Het enige wat je inlevert met de RX100 is groot zoombereik.
Helemaal mee eens, raar dat dat meerdere keren gezegd moet worden in dit topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikopolides
Excuses voor mijn beginners domheid.
Het viel me op bij sample pictures dat het erop leek dat de fotos van de rx100 donker bleven bij weinig licht.

Eigenlijk twijfel ik nog tussen 2 toestellen; de panasonic LF1 en de rx100.
Reden hiervoor is dat ik tijdens mijn reis waarschijnlijk toch ook wel af en toe een stuk wil inzoomen en de LF1 meer zoom bereik heeft. Ook is de LF1 qua budget een heel stuk aantrekkelijker.
Of heb ik het nu opnieuw mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Walker78 op 25-07-2014 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
niekantonides schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:06:
Excuses voor mijn beginners domheid.
Het viel me op bij sample pictures dat het erop leek dat de fotos van de rx100 donker bleven bij weinig licht.
Dat is mooi, want camera's die het standaard lichter proberen te maken dan het werkelijk is zijn dan ook sneller bewogen, maar met een geavanceerde camera als de RX100 is dat natuurlijk helemaal naar smaak te compenseren op verschillende manieren.
Eigenlijk twijfel ik nog tussen 2 toestellen; de panasonic LF1 en de rx100.
Reden hiervoor is dat ik tijdens mijn reis waarschijnlijk toch ook wel af en toe een stuk wil inzoomen en de LF1 meer zoom bereik heeft. Ook is de LF1 qua budget een heel stuk aantrekkelijker.
Of heb ik het nu opnieuw mis?
De LF1 heeft een wat kleinere sensor wat theoretisch iets mindere foto's zou betekenen, hij heeft natuurlijk wel een handige ingebouwde EVF en is zeker geen slechte camera voor zijn soort. Met de RX100 heb je waarschijnlijk voldoende scherpte en megapixels om achteraf nog een stukje bij te knippen met hetzelfde effect als iets meer zoom.

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 25-07-2014 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 12:55
Je moet je er bij dat soort foto's natuurlijk wel altijd afvragen wat er aan nabewerkt is - zeker als je die foto's meeneemt in een aankoopbeslissing. Kan heel goed zijn dat die foto's in Photoshop o.i.d. nog wat donkerder gemaakt zijn. Ze geven een indicatie van wat mogelijk is met de camera, maar niet noodzakelijkerwijs hoe de JPG-jes eruit zien die de camera op de volautomatische stand maakt.

Andere mogelijkheid is dat de fotograaf de foto bewust heeft onderbelicht; vaak wil je dat een foto gemaakt in de schemering er ook uit ziet alsof die in de schemering gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de duidelijkheid mijn links komen van de bekende http://cameralabs.com/

'samples' van dergelijke professionele reviews zijn nooit nabewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikopolides
Vandaag naar een fotozaak geweest en met de RX100 naar huis gegaan.
Dank voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
"De" RX100? Er zijn er drie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37
Waarvan er eentje dé RX100 is, de andere twee zijn de RX100 II en RX100 III namelijk ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Kletskoek natuurlijk, "de" is degene die je koopt/hebt... Zelf zou ik voor "de" II gaan, omdat dit degene is waar je een externe flitser op kunt aansluiten, al lijkt "de" III wel een pré te hebben, met de EVF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36
Toch hier ook maar eens even peilen.
Ik ben momenteel in het bezit van een Nikon D7000 DSLR, maar die is om dagelijks mee te nemen veel te lomp. Dus ik ben aan het kijken voor een compactcamera. Echter, ik ben nogal veeleisend als het gaat om bediening en kwaliteit, dus vandaar hier mijn peiling.

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
In principe is het budget niet belangrijk. Als het een duurder model betreft ben ik bereid er meer voor te sparen. Mijn D7000 en lenzen zijn ook geen dingen die ik in een keer aangeschaft heb. Ik heb momenteel een model in mijn hoofd wat wel tegen het budgetplafond zit (zie: Tussen welke modellen twijfel je en waarom?).

Wat voor compactcamera wil je?
Bridgecamera's zijn qua formaat kleine DSLR's, dus die vallen af. Het hoeft niet in mijn binnen- of broekzak te passen, maar moet wel normaal in een schoudertas gestopt kunnen worden en niet te zwaar zijn. Wil er bij wijze van de hele dag mee in mijn hand kunnen lopen zonder draagriem.

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
- De camera wordt een toestel wat ik dagelijks bij me ga dragen. Maar al te vaak dat ik iets zie en het op de foto moet zetten met m'n iPhone 4, omdat ik mijn D7000 niet bij me heb :/
- Het toestel moet lichtsterk zijn. Het liefst over de hele focale lengte dezelfde lichtsterkte.
- De basis instellingen sluitertijd, diafragma en ISO moeten makkelijk en snel aan te passen zijn. Het liefst met directe (draai)knoppen of hele snelle menu items.
- Een viewfinder vind ik erg belangrijk! Bij voorkeur een optische viewfinder. Foto's maken op een schermpje vind ik niks.
- Verwisselbare lenzen zijn nice to have. Geen must. Zoom geldt hetzelfde voor.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik zit momenteel met een Fujifilm X100 of X100s in mijn hoofd.
Ik heb hier meerdere reviews over gelezen en filmpjes van bekeken op YouTube (o.a. van DigitalRev) en dit toestel spreekt me heel erg aan doordat je heel makkelijk de sluitertijd en het diafragma aan kan passen. Daarnaast is het toestel op hogere ISO's erg goed! De vaste lens is geen issue. De prijs is wel flink. Rond de 1000 euro. Dit komt mede door de populariteit van het toestel.

Dus roept u maar.... Wat zouden (goedkopere) alternatieven zijn voor de Fujifilm X100s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik heb destijds voor een Olympus e-pl5 + 20mm f/1.7 gekozen met ongeveer dezelfde redenen die je noemt. Helaas ben ik slecht in aanbiedingen laten liggen heb ik nu naast een Full frame canon kit ook een m4/3 kit met 4 lenzen. Achteraf misschien toch beter voor de x100 gegaan, als ik de keuze nog eens zou moeten maken zou ik daar eerder voor zijn gegaan denk ik, hoewel de e-pl5 erg fijn van formaat en gewicht is voor dagtripjes en vakanties.
Misschien is een Panasonic e-pm1 met 20mm en eventueel de mini kit lens een alternatief? Anders kom je toch weer snel bij de rx100 uit ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

pdebie schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:33:

Wat voor compactcamera wil je?
Bridgecamera's zijn qua formaat kleine DSLR's, dus die vallen af. Het hoeft niet in mijn binnen- of broekzak te passen, maar moet wel normaal in een schoudertas gestopt kunnen worden en niet te zwaar zijn.
Als eigenaar van een Canon PowerShot SX510 IS, wat een minibridge is, kan ik je zeggen dat het makkelijk in een schoudertas past. Ook nog in de tas van mijn vrouw waar voldoende zooi in zit ;) Het weegt bijna niets.
Wil er bij wijze van de hele dag mee in mijn hand kunnen lopen zonder draagriem.
Dat zal bij deze minibridge qua gewicht geen probleem zijn, maar het is zo klein dat het met een hand gewoon vervelend vast houdt. Er zit een grip op rechts, maar alleen met kleine handen heeft het echt nut.

Dit ter nuancering over minibridges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Vriend van mij heeft ook een powershot, maar dat vind ik dan weer net niets. Met name de grip is inderdaad niet geschikt om de hele dag mee te lopen.

@SndBastard: waarom zou je achteraf toch voor een x100 zijn gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
pdebie schreef op maandag 28 juli 2014 @ 18:47:
Vriend van mij heeft ook een powershot, maar dat vind ik dan weer net niets. Met name de grip is inderdaad niet geschikt om de hele dag mee te lopen.

@SndBastard: waarom zou je achteraf toch voor een x100 zijn gegaan?
Ik gebruik mijn e-pl5 voor 90% met de 20mm lens erop, en de controls zijn afentoe toch wat priegelig. Ik denk dat een x100(s) beter zou zijn voor de momenten dat ik nu de 20mm lens gebruik. Daarnaast zit er functioneel toch wel erg veel overlap tussen mijn canon kit en m43 kit, waardoor één van de twee kits dus altijd thuis op de plank ligt. Denk aan 85mm 1.8 vs 45mm 1.8, 35mm 1.4 vs 20mm 1.7 en 24-105mm vs 12-50mm. De enige lens in mij m43 kit die ik niet voor full frame heb is de 7.5mm fisheye, maar ook die bestaan (hoewel duurder, groter en imho van mindere kwaliteit).

Begrijp me niet verkeerd; ik ben erg tevreden over de prestaties van deze kit, maar een x100s (die toen overigens nog niet uit was) lijkt me betere foto's te maken vergeleken met de e-pl5 en 20mm, en de AF en handling lijken me ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ok :)

Ik heb in mijn vorige post trouwens mijn wensen iets aangepast. Ik wil toch graag een viewfinder (bij voorkeur een optische). Op een schermpje vind ik niks. Vreet accu en als het schermpje niet je van het is, zie je er niks in bij vol zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-05 16:32
Hoi luitjes,

In september gaan wij naar het schitterende Canada toe, en wij zijn van plan om daar o.a. aan boord te gaan van een boot op zoek naar walvissen, fatsoenlijk kunnen zoomen is dus een must! Nu wil ik daarvoor een leuke compacte camera kopen aangezien een spiegelreflex voor mij iets te hoog gegrepen is, zo'n camera is mooi maar dan moet je er wel een cursus bij nemen vind ik.

Nu heb ik even bij saturn gekeken, en daar vind ik o.a. de NIKON COOLPIX S9700, een leuk compact toestelletje met 30x optische zoom voor € 250,- op internet vind ik er echter niet denderend veel informatie over, en ook in de pricewatch zijn er geen reviews van. IS dit een goed toestel, of raden jullie mij voor dat bedrag een ander aan.

Ik wil graag wel in staat zijn om de bergen, natuur, en bewegende voorwerpen/kinderen te kunnen vastleggen zonder dat het een grote waas wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Glasya schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:13:
Hoi luitjes,

In september gaan wij naar het schitterende Canada toe, en wij zijn van plan om daar o.a. aan boord te gaan van een boot op zoek naar walvissen, fatsoenlijk kunnen zoomen is dus een must! Nu wil ik daarvoor een leuke compacte camera kopen aangezien een speigelreflex voor mij iets te hoog gegrepen is, zo'n camera is mooi maar dan moet je er wel een cursus bij nemen vind ik.

Nu heb ik even bij saturn gekeken, en daar vind ik o.a. de NIKON COOLPIX S9700, een leuk compact toestelletje met 30x optische zoom voor € 250,- op internet vind ik er echter niet denderend veel informatie over, en ook in de pricewatch zijn er geen reviews van. IS dit een goed toestel, of raden jullie mij voor dat bedrag een ander aan.

Ik wil graag wel in staat zijn om de bergen, natuur, en bewegende voorwerpen/kinderen te kunnen vastleggen zonder dat het een grote waas wordt.
reviews: Travelzooms vergelijkingstest :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
http://www.photographyblo...ikon_coolpix_s9700_review

hier een review erover :)

denk dat je er niet echt mis mee kan grijpen. En een grote waas wordt je foto alleen maar als je hem niet stil houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
Bedankt voor de linkjes, ik heb beiden even bekeken alsmede het tweakers filmpje + reacties, de Nikon lijkt daarin aldus Tweakers 2e te zijn. De reacties echter spreken van "onvoldoende" testen door tweakers, en beginnen over diafragma's zus en ISO zoveel, voor mij als leek allemaal abracadabra.

Ik denk dat gezien de geringe verschillen tussen de Nikon en Canon ik heb beste naar de winkel kan gaan, beide toestellen bekijken en daarop gebaseerd mijn keuze ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:11

Barrycade

Through the...

Het leuke van die whale watching tours is dat je zo'n beetje over die walvissen heen vaart. Ik heb momenteel geen foto online staan van grijze walvissen die wij in Nova Scotia hebben gezien. Maar ik was meer aan het uitzoomen dan inzoomen.

Walvissen komen rond de 10-20 meter naast de boot boven water (als je een goede tour hebt). En die beesten zijn zelf net zo lang. Dus aangezien we in een rubberen speedboot met 6 personen zaten was ik wel eens bang dan zo'n beest onder ons zou opduiken.

Dus met een standaard zoom kom je al een heel eind. Maar aan je omschrijving te lezen ga je naar de Oost Kust (bergen heb je niet zo in NS). Daar ben ik ook geweest en ook daar wederom daar vaar je op wild tours zo'n beetje over de beesten heen. Alleen beren blijven wat schuw.

Qua bergen: dan heb je niet zo veel aan tele, tenzij je de snow goats gaat spotten. Maar bv de Elks lopen zo'n beetje over de camping.

Ik ben helemaal verslingerd aan Canada en zeker de oost kant dus IK zou minimaal een ILC meenemen voor de mooie omgeving optimaal vast te leggen.

Maar de Sony HX50V is dat niet wat voor je? Rond de 280 én met (20 euro) cash back van Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
Ik ben 4 jaar geleden in Calgary geweest, en dit jaar gaan we naar Vancouver, dus ik zit helemaal aan de andere kant van Canada. Of in/rond Vancouver de bergen net zo prominent aanwezig zijn als bij Calagary dat durf ik niet te garanderen, als ik mijn zus mag geloven (die woont er) mist ze de bergen (ze woonde hiervoor in Castlegar, midden tussen de bergen), dus ik vermoed dat ze nu een stukje verder weg zijn.

Al met al, ik heb nu een Sanyo X1420 met "slechts" 4x zoom, daarmee kan ik gewoon niet de foto's maken die ik zou willen en voor ik weg ga wil ik zeker zijn dat ik een toestel bij me heb die mij niet teleur gaat stellen, zelfs wanneer ik geen ervaren fotograaf ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:11

Barrycade

Through the...

Vancouver is wel wat km's van de bergen af.
Maar ik ging er vanuit dat je óók de Rockies in zou gaan. Jasper NP Ice Field parkway enzo :9

Maar wat is precies je maximale budget?
Qua zoom is 4x voor walvissen genoeg. Maar als je andere dieren wil spotten zal je wat meer zoom nodig hebben. De meest betaalbare manier is dan een travelzoom ook omdat je Sanyo een point and shoot is.

Gezien je Sanyo zullen alle camera's in de test een prima stapje omhoog zijn.
Waarbij je geen buil aan de Canon zal vallen. Hoewel de Nikon ondertussen een paar tientjes goedkoper is geworden dan de Canon sinds de review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
Toen we 4 jaar geleden in Calgary waren hadden mijn zus en zwager inderdaad een trip door de rocky mountains geplanned, helaas was ik toen echter ziek geworden en ben ik in Calgary achter gebleven.

We waren er in November, en de bergen/wegen waren dus bedekt met een flink pak sneeuw bij -40 graden.
Ze zijn toen naar Lake Louise geweest en Banff. Of we dit jaar ook naar de rocky mountains gaan dat betwijfel ik, we zullen het iets dichter bij huis moeten zoeken maar er is genoeg moois te aanschouwen zoals bijvoorbeeld Capilano suspension bridge & Grouse mountain skyride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Dus roept u maar.... Wat zouden (goedkopere) alternatieven zijn voor de Fujifilm X100s?
De pricewatch: Fujifilm FinePix X20 Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
En waarom? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Omdat hij, uitgaande van de specs, aansluit bij jouw wensen: relatief lichtsterke lens, voldoende instellingsmogelijkheden, goeie optische zoeker, bruikbaar zoombereik (28-112).
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
- De camera wordt een toestel wat ik dagelijks bij me ga dragen. Maar al te vaak dat ik iets zie en het op de foto moet zetten met m'n iPhone 4, omdat ik mijn D7000 niet bij me heb :/
- Het toestel moet lichtsterk zijn. Het liefst over de hele focale lengte dezelfde lichtsterkte.
- De basis instellingen sluitertijd, diafragma en ISO moeten makkelijk en snel aan te passen zijn. Het liefst met directe (draai)knoppen of hele snelle menu items.
- Een viewfinder vind ik erg belangrijk! Bij voorkeur een optische viewfinder. Foto's maken op een schermpje vind ik niks.
- Verwisselbare lenzen zijn nice to have. Geen must. Zoom geldt hetzelfde voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Heb net in mijn lunchpauze even wat reviews zitten lezen, maar ben nog niet echt overtuigd ervan. Met name het ontbreken van een manual focus op de lens speelt me hier wat parten. Ook het feit dat je alle informatie over sluitertijd etc. af moet lezen op het display is iets waar ik me denk ik aan ga ergeren. (Ik zei toch dat ik veeleisend ben :P :+ )

Maar ik zal hem zeker niet gelijk opzij zetten en zal eens kijken of ik dit model in het echt kan bewonderen/proberen. Zeker gezien de zeer gunstige prijs t.o.v. de X100s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Als je wat rondgoogelt met 'Fuji X20 vs Fuji X100s' kom je nog wel aardige dingen tegen, zoals deze (beetje lange URL), of dit grappige youtube-filmpje. Maar er is vanzelfsprekend veel meer.

Zonder af te dingen op de kwaliteiten van de X20 is de X100s op zich natuurlijk de betere camera, en als je kritisch bent telt dat. Ik noemde de X20 vooral omdat de specs aansluiten bij wat je met de camera wilt. Misschien is het allemaal direct duidelijk als je ze allebei eens in handen hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ja ok, de specs sluiten wel aan bij wat ik wil. Maar zoals ik al aangaf stel ik ook best hoge eisen aan gebruiksgemak. Dat komt denk ik door mijn DSLR gebruik waar ik met het grootste gemak met een paar knopjes alles aan kan passen wat ik maar wil zonder door ellenlange menu's moet bladeren.

Door de Q knop op de Fuji X20 is het gelukkig al een stuk beter, maar je blijft in menu's bezig terwijl ik het liefst gewoon fysieke knoppen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik heb de X100 overwogen, maar ben zelf minder ondersteboven van de 35MM focal length. Gezien je hier toch aan vast zit met de X100 was dat voor mij een beslissende factor. Zeker gezien ik er ook nog een D7000 naast heb voor het "moeilijker" werk(slecht licht enzovoort). Uiteindelijk na veel rond M4/3 en andere verwisselbare lens systemen gekeken te hebben heb ik toch besloten uiteindelijk de X20 te nemen.

Dit toestel sluit bij 90% procent van mijn wensen/eisen. Viewfinder met belichtings info, goede kwaliteit lens en sensor, compact, goed bedienbaar als je meer wil dan alleen automodus en lekker compact en draagbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
De X20 ga ik binnenkort bekijken. Maar ik vermoed dat deze qua gebruiksgemak niet aan mijn wensen/eisen voldoet. Zeker het snel kunnen aanpassen van de sluitertijd/diafragma/iso zonder m'n oog van de viewfinder af te hoeven halen vind ik wel belangrijk. En dat gaat met de X20 allemaal via het touch display volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 19:44
Op de RX100(M3) kun je ook diverse knoppen programmeren naar eigen inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
mja, ik ben stiekem toch wel heel erg gecharmeerd van de Fujifilm reeks. Na het lezen van vele reviews denk ik dat het een camera uit de X reeks gaat worden. Het meeste twijfel ik nog tussen de X-E1, X100 en X100s.

Met name de eerste twee zijn erg interessant qua prijs. De X100 heeft als nadeel t.o.v. de X-E1 de vaste lens. Daarentegen heeft de X-E1 weer geen hybride viewfinder. Maar of dat nou zo erg is?

Dus mja.... ik denk dat ik met deze gedachten maar een keer naar een grotere speciaalzaak moet rijden en de camera's ter plekke moet bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipje_en_zopje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06 11:56
Dag Tweakers. Ik kan ook wel wat advies gebruiken.

* Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
500 euro maar voor een echt goed toestel wel ik gerust meer geld voor neerleggen dan dat.

* Wat voor compactcamera wil je?
Een combinatie van Travelzoom en High End

* Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?

Ik heb 2 DSLRs die ik eigenlijk zo goed als nooit nog gebruik, sinds ik jaren geleden een compactcamera heb gekocht voor op reis te gaan. Ik neem mijn camera letterlijk altijd en overal met mij mee - hij moet dus in mijn broekzak passen.

Ik neem artistieke foto's maar ga uit van het principe "het object komt naar mij" ipv. "ik ga op zoek naar het object". Dat betekent dat ik b.v. op straat, in de natuur of zelfs thuis rondloop, daar toevallig een perfecte compositie zie en dan maximaal 2 seconden tijd heb om mijn camera uit stand-by the halen, te richten en te klikken. Dat gaat eenvoudigweg enkel en alleen met een compactcamera in autofocus.

Portretten trek ik zelden of nooit, meestal zijn het voorwerpen of toevallig mensen als "subject". Af en toe natuurfoto's. Die natuurfoto's zijn gewoonlijk vogels, dus als het toestel stil is is dat ook een pluspunt.

Wat ik m.a.w. zoek is een kleine camera (broekzakformaat) die goede kwaliteit kan leveren, ook in autofocus.

Lijkt simpel niet? Helaas ben ik nogal veeleisend ...

Eerst en vooral wil ik steeds een natuurlijke look behouden, wat betekent dat ik nooit een flits aanzet en enkel gebruik maak van de verlichting die op dat moment aanwezig is. Vroeger had ik een Pentax waarmee ik letterlijk zowel foto's van de zon kon maken als nachtfoto's. Zover wil ik nu niet gaan, maar de camera moet toch tenminste in staat zijn om donkere stukken te kunnen trekken zonder teveel ruis te geven - zelfs als er een lichtbron in beeld is.

Daarnaast moet de camera een goede zoom hebben. Ik betrap mij er op dat ik altijd inzoom. x20 of x30 is niet nodig voor mij, maar een x8 of x10 vind ik toch belangrijk.

Tenslotte film ik ook zeer dikwijls, meer zelfs dan dat ik foto's neem de laatste maanden. Een goede filmkwaliteit is dan ook noodzakelijk, ook als er niet te veel licht aanwezig is (en dat is het punt waar zeer veel camera's plat op hun bek gaan).

* Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Simpel gezegd, wat ik eigenlijk zoek is een RX100 met een betere zoom.

Momenteel gebruik ik een DSC-HX5V die goed is, behalve dat hij zeer veel ruis vertoont op onderbelichte stukken - zeker als ik er mee film. Dat is ook de reden dat ik aarzel om naar een DSC-H9 over te stappen, die naar 't schijnt nog slechter presteert op dat gebied.

Bijna alle opties die ik heb overlopen, hebben ofwel een te groot formaat, ofwel een te beperkte zoom, ofwel een slechte kwaliteit in het schemer/donker, ofwel een miserabele filmkwaliteit.

Kan iemand iets aanbevelen dat wel geschikt is voor mij? Of desnoods iets dat in ontwikkeling is en ik misschien in het oog kan houden?

Iets dat ik in het achterhoofd houd is dat de RX100 een pixeldichtheid heeft die eigenlijk dubbel to hoog is als standaard compactcamera's. Weet iemand of de RX100 (I) in maximale zoomstand van x4 en dan softwarematig vergroot naar 200% dezelfde kwaliteit kan bieden als een 10 megapixel camera in x8 optische zoom? Dat lijkt mij niet (zeker niet voor films) maar je weet nooit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een camera op broekzak formaat met 8 a 10x zo en beeldkwaliteit als de RX100 bestaat volgens mij niet. Je zou haast voor 2 camera's gaan: een rx100 en een superzoom... Ben je voor rond de 5 a 600 euro klaar en heb je en goede beeldkwaliteit voor dichterbij en zoom voor verder weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De pricewatch: Fujifilm FinePix X-F1 Zwart
is weer in de aanbieding bij de Albert Heijn XL deze keer voor €149,-

Twee van mijn familie-leden hebben 'm met eerdere aanbiedingen gekocht (toen 175,-) en zijn er zèèr tevreden mee, vooral in de automatische EXR mode (zegmaar slimme scene-detectie gecombineerd met auto-correctie, en Fuji-kleuren). Beiden een leek op foto-gebied. En een enorme vooruitgang vergeleken met een Canon IXUS en PowerShot die ze ervoor hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

zipje_en_zopje schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 17:53:
Iets dat ik in het achterhoofd houd is dat de RX100 een pixeldichtheid heeft die eigenlijk dubbel to hoog is als standaard compactcamera's. Weet iemand of de RX100 (I) in maximale zoomstand van x4 en dan softwarematig vergroot naar 200% dezelfde kwaliteit kan bieden als een 10 megapixel camera in x8 optische zoom? Dat lijkt mij niet (zeker niet voor films) maar je weet nooit ...
Je hoeft niet zelf te vergroten, je kunt de digitale zoom van de RX100 gebruiken waarmee je voorbij de optische 4x restrictie gaat en in je voorbeeld gebruikt ie dan de middelste 10MP van de 20MP om de foto te maken. Het is in die zin dus alsof je schiet met een 10MP camera. Het is wel zo dat de RX100 de foto vervolgens bij het opslaan weer opblaast naar 20MP. De vergelijking met een 10MP kan ik ook niet maken, want ik heb zo'n camera niet, maar ik vind digitaal ingezoomde foto's op de RX100 heel goed.

Hier vrij onderaan de pagina een voorbeeld:
http://www.dcresource.com...-review/page-0,1#ciz_test

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik kan nou niet zeggen dat je met dat digitaal zoomen ook maar iets van detail bij krijgt. Als je een beetje software hebt, kan dat ook gewoon op je computer.
Het punt is wel dat een grote sensor compact minder zoom nodig heeft, omdat je simpelweg minder detail verliest door diffractie of door ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Universal Creations schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 20:36:
Ik kan nou niet zeggen dat je met dat digitaal zoomen ook maar iets van detail bij krijgt. Als je een beetje software hebt, kan dat ook gewoon op je computer.
Het hele punt was nou juist dat je jezelf werk bespaart door wel digitaal zoomen te gebruiken. Ja, je kunt ook een 10MP uitsnede gaan maken van een 20MP foto (en mocht je dat willen die 10MP weer opblazen naar 20MP), maar waarom zo moeilijk doen als de camera het al voor je doet? Goed, je hebt meer controle over het eindresultaat, maar ik vond dat de vragensteller het zichzelf moeilijker maakte dan strikt gezien nodig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Plekuz op 08-08-2014 22:26 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het levert geen extra detail, dat is mijn punt. Ik kan mijn foto's ook gaan uitvergroten tot 40MP, maar dat levert totaal geen extra detail.
Mijn punt is heel simpel: een goede foto van een grote 10MP sensor heeft meer detail dan die van een kleine 10MP sensor. Dit is misschien kort door de bocht, maar in de praktijk komt het daar wel op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Universal Creations schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 23:14:
Het levert geen extra detail, dat is mijn punt. Ik kan mijn foto's ook gaan uitvergroten tot 40MP, maar dat levert totaal geen extra detail.
Mijn punt is heel simpel: een goede foto van een grote 10MP sensor heeft meer detail dan die van een kleine 10MP sensor. Dit is misschien kort door de bocht, maar in de praktijk komt het daar wel op neer.
Ja dat klopt, maar zegt niets met betrekking tot de oorspronkelijke vraag van zipje_en_zopje waar ik op reageerde.

Hij/zij wilde via een omweg met de RX100 die een 20MP sensor heeft, maar slechts 4x optisch kan inzoomen het doen voorkomen alsof er met een 10MP camera tot 8x was ingezoomd. Het enige wat ik wilde zeggen is dat die omweg niet nodig is, dat je dat ook met digitaal zoomen direct kunt bereiken en de resultaten ook heel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 20:25
pdebie schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:39:
mja, ik ben stiekem toch wel heel erg gecharmeerd van de Fujifilm reeks. Na het lezen van vele reviews denk ik dat het een camera uit de X reeks gaat worden. Het meeste twijfel ik nog tussen de X-E1, X100 en X100s.

Met name de eerste twee zijn erg interessant qua prijs. De X100 heeft als nadeel t.o.v. de X-E1 de vaste lens. Daarentegen heeft de X-E1 weer geen hybride viewfinder. Maar of dat nou zo erg is?

Dus mja.... ik denk dat ik met deze gedachten maar een keer naar een grotere speciaalzaak moet rijden en de camera's ter plekke moet bekijken.
Inderdaad even proberen, heb zelf geen probleem met alleen de digitale viewfinder van m'n x-e1. En er zijn een aantal erg mooie lenzen voor fuji-x al wordt ie met de zooms natuurlijk wel weer groter, kun je de d7000 vervangen :+

Met de 27mm is de x-e1/2 of zelfs de x-t1 even groot als de x100(s) (lens is even scherp of sommige reviews zelfs scherper dan die van de x100(s) met mooie kleuren en bokeh voor 27mm begrippen).

Edit: misschien is het het waard om 'm te importeren ;)

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-WaWLwPKi5bQ/UktONrQ5XPI/AAAAAAAAKPQ/KjtVRpAo70w/s1600/ti01068436bl.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Sluw op 09-08-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 387445

Beste tweakers,

Ik kan jullie hulp gebruiken bij het kopen van een nieuwe camera. Ik ga namelijk binnenkort backpacken, en wil daar natuurlijk wel mooie foto´s kunnen maken. Ik heb alleen zelf weinig verstand van camera's...

Ik wil max 400 euro aan de camera uitgeven, het liefst nog minder natuurlijk. Het zullen voornamelijk foto's van natuur en dieren worden.

Ik heb al wel wat rondgekeken op het forum en zie de Sony RX100 vaak genoemd worden. Nou lijkt mij dit een hele mooie camera, maar ik vind het wel een nadeel dat er geen wifi op zit.
Daarnaast heb ik ook de Sony HX50v en Canon EOS M veel langs zien komen. Deze zijn volgens mij ook beide goedkoper dan de RX100. Wat is het verschil tussen deze camera's en welke kunnen jullie mij aanraden, of hebben jullie nog andere suggesties?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Ik ben op zoek naar een compact camera met een lichtgevoelige lens. Nu waren de LX7 en RX100 de 2 kandidaten waartussen ik twijfelde.

Inmiddels heb ik de LX7 afgestreept vanwege de (veel) kleinere sensor, dus dan valt de keuze op de RX100.

Nu zijn er inmiddels 3 varianten van de RX100 beschikbaar, waarbij ik de RX100 III eigenlijk al afstreep omdat deze gewoon ver boven mijn budget zit.

Nu twijfel ik dus tussen de RX100 en de RX100 II. Ik zie bijv. op dpreview.com, dat de noise van de II veel minder is bij de setting "NR Low", lijkt dit nou zo, of heeft de II daadwerkelijk minder last van noise?

Voor de rest zie ik weinig verschil wat betreft beeldkwaliteit, en WiFi/NFC boeien me eigenlijk niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 12:55
De RX100 II heeft inderdaad een nieuwe sensor t.o.v. de eerste RX100, dus dat hij minder ruis produceert kan goed kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik gok dat het verschil met name zit in het ruisreductie-algoritme. Een nieuwe sensor biedt echt minimale vooruitgang in ruisprestaties bij hoge iso's. Het is meer hoe hard de ruisreductie de ruis (en helaas ook detail) wegpoetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Universal Creations schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:24:
Ik gok dat het verschil met name zit in het ruisreductie-algoritme. Een nieuwe sensor biedt echt minimale vooruitgang in ruisprestaties bij hoge iso's. Het is meer hoe hard de ruisreductie de ruis (en helaas ook detail) wegpoetst.
Dat dacht ik dus ook. Ik denk dus dat ik gewoon voor de RX100 ga, en niet voor de RX100 II. Het prijsverschil is best wel groot, en denk niet dat deze het waard is voor de extra ruisreductie, die zoals jij al aangeeft, ook detail wegpoetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
http://www.dpreview.com/r...1335&y=0.7624918032786886
Met RAW zie je hoe de sensor presteert en om eerlijk te zijn, vind ik de RX100-I het beste presteren bij hoge iso's (800 en 1600). De LX7 doet het geeneens zo beroerd, maar mist resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ook ik heb advies nodig. Ik blog vrij graag over elektronica en maak veel close-ups/macro's van mijn soldeerwerk. Ook schiet ik nog wel eens een foto door de microscoop heen. Ik doe dat nu met mijn iPhone 4s en vraag mij af of er een betere optie is.

Zo min mogelijk, 2ehands is ook een optie wat mij betreft. 50 a 100 euro? Maar ik ben flexibel.

Eentje met een macro-functie, zo dicht op als mogelijk.

Macro's, superdichtbij op elektronica.

Ik weet te weinig van camera's om een bewuste keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het punt is niet zo zeer de afstand, maar hoe beeldvullend is het. En dat is doorgaans erg beperkt met compactcamera. Ik heb ook geen idee welke modellen wel een beetje beeldvullend een klein object kunnen fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik hoor alweer dat ik gewoon tevreden moet zijn met m'n iPhone en mogelijk door moet sparen voor een 'echte' camera :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Compactcamera's hebben juist, door hun kleinere sensor, een grotere scherptediepte. De meeste compacts hebben ook een macrostand, waar je prima elektronica mee kunt fotograferen. Voor "echte" macro (groter dan 1:1) zijn compacts minder geschikt, maar dat is sowieso terrein voor specialisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Toff schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 23:02:
Compactcamera's hebben juist, door hun kleinere sensor, een grotere scherptediepte. De meeste compacts hebben ook een macrostand, waar je prima elektronica mee kunt fotograferen. Voor "echte" macro (groter dan 1:1) zijn compacts minder geschikt, maar dat is sowieso terrein voor specialisten.
Ik zie even niet in waarom je over scherptediepte begint. Want ze hebben op dat gebied geen enkel voordeel t.o.v. andere camera's, zoals dslr's (die kun je namelijk afstoppen en beiden zijn diffractie-gelimiteerd).

@sebastius: Het punt is wel dat nu nog helemaal niet duidelijk is, hoe beeldvullend wat moet zijn. Hebben we het over smd soldeerwerk? En laat eens voorbeelden zien van wat je nu maakt. Dat is makkelijker voor ons om te bepalen of je met een goedkope compact kunt bereiken wat je nodig hebt.

Pagina: 1 ... 15 ... 27 Laatste