Toch hier ook maar eens even peilen.
Ik ben momenteel in het bezit van een Nikon D7000 DSLR, maar die is om dagelijks mee te nemen veel te lomp. Dus ik ben aan het kijken voor een compactcamera. Echter, ik ben nogal veeleisend als het gaat om bediening en kwaliteit, dus vandaar hier mijn peiling.
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
In principe is het budget niet belangrijk. Als het een duurder model betreft ben ik bereid er meer voor te sparen. Mijn D7000 en lenzen zijn ook geen dingen die ik in een keer aangeschaft heb. Ik heb momenteel een model in mijn hoofd wat wel tegen het budgetplafond zit (
zie: Tussen welke modellen twijfel je en waarom?).
Wat voor compactcamera wil je?
Bridgecamera's zijn qua formaat kleine DSLR's, dus die vallen af. Het hoeft niet in mijn binnen- of broekzak te passen, maar moet wel normaal in een schoudertas gestopt kunnen worden en niet te zwaar zijn. Wil er bij wijze van de hele dag mee in mijn hand kunnen lopen zonder draagriem.
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
- De camera wordt een toestel wat ik dagelijks bij me ga dragen. Maar al te vaak dat ik iets zie en het op de foto moet zetten met m'n iPhone 4, omdat ik mijn D7000 niet bij me heb
- Het toestel moet lichtsterk zijn. Het liefst over de hele focale lengte dezelfde lichtsterkte.
- De basis instellingen sluitertijd, diafragma en ISO moeten makkelijk en snel aan te passen zijn. Het liefst met directe (draai)knoppen of hele snelle menu items.
- Een viewfinder vind ik erg belangrijk! Bij voorkeur een optische viewfinder. Foto's maken op een schermpje vind ik niks.
- Verwisselbare lenzen zijn nice to have. Geen must. Zoom geldt hetzelfde voor.
Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik zit momenteel met een Fujifilm X100 of X100s in mijn hoofd.
Ik heb hier meerdere reviews over gelezen en filmpjes van bekeken op YouTube (o.a. van DigitalRev) en dit toestel spreekt me heel erg aan doordat je heel makkelijk de sluitertijd en het diafragma aan kan passen. Daarnaast is het toestel op hogere ISO's erg goed! De vaste lens is geen issue. De prijs is wel flink. Rond de 1000 euro. Dit komt mede door de populariteit van het toestel.
Dus roept u maar.... Wat zouden (goedkopere) alternatieven zijn voor de Fujifilm X100s?